Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 82 ... 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 30-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:43
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Ons huis vorige week op Funda gegaan. Gisteren een aantal kijkers gehad en direct bod van de vraagprijs maar met als voorbehoud financiering (geen probleem) EN verkoop eigen woning (wel een dingetje want die staat al een aantal maanden te koop).
Bod nog niet niet direct geaccepteerd want er waren volgens de makelaar nog een tweetal geinteresseerden.
Met de vraagprijs ben ik dik tevreden, nu hopen dat er een bod komt met minder lastige voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Wat een gekkenhuis die markt op het moment. Had mijn appartement voor 225 te koop gezet, 9 mensen komen kijken, 5 mensen geboden waarvan 1 onder de vraagprijs (lol) en 4 er boven. Uit eindelijk voor 243 zonder voorbehoud verkocht en de waarborgsom staat inmiddels bij de notaris. Had het zelf nieuw gekocht voor 158 3 jaar geleden :)
Tsja, wat is het gekste bij deze markt. Dat je het appartement nu voor 243 kunt verkopen of dat je 3 jaar geleden een driekamerappartement voor 158 hebt kunnen kopen? Als je bedenkt dat je voor een enigszins vergelijkbaar nieuwbouw driekamerappartement daar in de buurt tegenwoordig richting de 3 ton gaat.
(OK, dan natuurlijk wel warmtepomp en vloerverwarming ipv CV en iets ruimer, maar dan nog steeds wel een erg groot verschil.)
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09

Don Quijote

El Magnifico

ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:02:
Ons huis vorige week op Funda gegaan. Gisteren een aantal kijkers gehad en direct bod van de vraagprijs maar met als voorbehoud financiering (geen probleem) EN verkoop eigen woning (wel een dingetje want die staat al een aantal maanden te koop).
Bod nog niet niet direct geaccepteerd want er waren volgens de makelaar nog een tweetal geinteresseerden.
Met de vraagprijs ben ik dik tevreden, nu hopen dat er een bod komt met minder lastige voorwaarden.
Kan je prima accepteren. Onderdeel van die clausule (die je verkoopmakelaar zal opnemen) is namelijk dat je door mag gaan met bezichtigingen doen en biedingen mag accepteren. Wanneer je een ander bod wilt accepteren heeft degene met wie je het eerste akkoord had, twee dagen (oid) om ALLE ontbindende voorwaarden te laten vallen en het huis definitief te kopen.

Aan beide kanten zit er weinig risico aan. Het grootste risico is dat het tweede bod 20k over de vraagprijs is, en de eerste koper de voorbehouden laat varen en de koop definitief maakt. Je zult dan altijd weten dat je 20k meer voor het huis had kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Don Quijote schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Kan je prima accepteren. Onderdeel van die clausule (die je verkoopmakelaar zal opnemen) is namelijk dat je door mag gaan met bezichtigingen doen en biedingen mag accepteren. Wanneer je een ander bod wilt accepteren heeft degene met wie je het eerste akkoord had, twee dagen (oid) om ALLE ontbindende voorwaarden te laten vallen en het huis definitief te kopen.

Aan beide kanten zit er weinig risico aan. Het grootste risico is dat het tweede bod 20k over de vraagprijs is, en de eerste koper de voorbehouden laat varen en de koop definitief maakt. Je zult dan altijd weten dat je 20k meer voor het huis had kunnen krijgen.
Goeie, daar kan ik zeker wat mee! Thanks :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Goeie, daar kan ik zeker wat mee! Thanks :Y
Hier wordt het trouwens goed uitgelegd: NVM No Risk-clausule (voorbehoud verkoop eigen woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20

m0nk

16-09-2003 15.15

Wij hebben ons huis nog geen twee weken geleden te koop gezet (hoekwoning Zoetermeer). De eerste week 7 bezichtigingen en deze week ook 7 bezichtigingen. 2e dag eerste bod binnen van 5k boven de vraagprijs. Inmiddels zitten we 12k boven de vraagprijs. Deadline om bod uit te brengen is net om 12 uur verlopen en onze makelaar verwachtte nog wel minimaal 1 of 2 reacties.. zelf buiten Funda om een 2 onder 1 kap woning gekocht in Zoetermeer voor de vraagprijs. Als ik zie voor hoeveel woningen nu in de omgeving weg gaan hebben we geluk dat we deze woning voor deze prijs hebben kunnen kopen.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 18:41
Gefeliciteerd, groningen zit blijkbaar op het prijsniveau van 4 jaar geleden in Amsterdam :+

Eerlijk gezegd, het is een prachtig pand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze week (dinsdag) zijn er foto's van mijn huis gemaakt, gisteren (woensdag) is het bord in de tuin gezet. Huis zal na dit weekend op Funda komen, maar ik heb via via al vernomen dat er geïnteresseerden zijn. Die wilden er in ieder geval op tijd bij zijn in verband met de overspannen markt.

Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren :), uiteindelijk hoop ik (uiteraard) boven de vraagprijs. Is gewoon wel prettig om een deel van het nieuwe huis daarmee te financieren.

Wel heb ik geleerd van vrienden; die hadden een bod geaccepteerd dat boven de vraagprijs lag van hun huis. Echter, de taxatie kwam onder de geboden prijs uit én daarnaast was de koper ook nog een ZZP-er. Doordat de taxatie lager was, was er eigen geld nodig (en dat was al lastig). Daarnaast was het voor de bank ook niet waterdicht vwb het inkomen. Ook speelde er nog een private lease auto een rol... Uiteindelijk na 2x uitstel vwb de financiering hebben ze de "2e" bieder gecontacteerd en die heeft het uiteindelijk nu gekocht.

Mochten er meer biedingen komen, ga ik dit wel beter proberen af te wegen (voor zover dat gaat). Ik verkoop het liever snel voor iets minder, dan dat ik de hoogste bieder kies en dat we in een eindeloos gebed belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-08-2021
Hey iedereen,

Wij hebben ons huisje nu een kleine week te koop staan en vandaag eerste kijker en bieder gehad.
Hebben 1000 euro boven de vraagprijs geboden.

Nu hebben we aankomende maandag nog 2 kijkers staan, mijn vrouw wilt heel graag verkopen. Maar ik wil eigenlijk nog wachten totdat die andere 2 ook hebben gekeken en misschien een bod hebben neergelegd.

Hoe denken jullie hierover?

Wat is wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:56
Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:28:
Hey iedereen,

Wij hebben ons huisje nu een kleine week te koop staan en vandaag eerste kijker en bieder gehad.

Nu hebben we aankomende maandag nog 2 kijkers staan, mijn vrouw wilt heel graag verkopen. Maar ik wil eigenlijk nog wachten totdat die andere 2 ook hebben gekeken en misschien een bod hebben neergelegd.

Wat is wijsheid.
wijsheid is waar je je blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.

Wil je liever 3 dagen wachten met kans op meer? Dan dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyear
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:31:
[...]

wijsheid is waar je vrouw zich blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.

Even je post een klein beetje aangepast ;)

Maar zonder grappen, vrouwlief zou hem het liefst gisteren nog verkocht hebben zodat we verder kunnen kijken.
Ik denk zelf dat we, zeker in deze tijd, er toch wel iets meer uit kunnen persen.

Even ter info,

Dit is ons huisje, vinden jullie dit een nette vraagprijs of hadden we hoger in moeten/kunnen zetten?

https://www.funda.nl/koop...t-41946124-klm-laan-22-a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 13:04
Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:31:
[...]

wijsheid is waar je je blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.

En hoe is de markt in je regio? Hier in Groningen is het gekkenhuis, dan ben je echt dief van je portomonnee als je dat accepteert. Sowieso zou ik nooit het eerste bod van een bieder accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyear
418O2 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:34:
[...]

En hoe is de markt in je regio? Hier in Groningen is het gekkenhuis, dan ben je echt dief van je portomonnee als je dat accepteert. Sowieso zou ik nooit het eerste bod van een bieder accepteren.
De huizen die 'af' zijn gaan vaak heel snel weg, ons huis is move-in ready, misschien nog een badkamer renovatie maar dat laat ik aan de volgende bewoner.

Merendeel van de huizen gaan wel voor 'meer' weg dan waarvoor ze te koop staan.
Daarentegen staan wel weer een paar huizen te koop die 'te duur' zijn voor de wijk waar ze te koop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:28:
Hey iedereen,

Wat is wijsheid.
Tsja.. Positioneer je eens in de schoenen van die koper. Die heeft jouw huis bekeken en binnen een week bekeken en besloten dat waarschijnlijk de grootste uitgave van zijn/haar leven te maken. Daar een prijs bij bepaald en een bod gedaan.

Als jij nu zegt: "Ik wil er nog even over nadenken en kom er volgende week op terug". Denk je dan écht dat er ook maar miniscule kans is dat die koper zegt "oh laat dan maar, ik kijk wel even verder?" .. Lijkt mij zeer klein, en aangezien we nog altijd in een kopersmarkt zitten zou ik dan ook gewoon op zijn minst die twee kijkers van maandag afwachten... Het gaat hier niet op het kopen van een tweedehands televisie op marktplaats, iemand is oprecht geinteresseerd in jouw huis en bereid daar tonnen voor te bepalen. Het is (meestal) niet alsof iemand 5 huizen heeft die hij/zij allemaal precies even mooi vindt en nu nog van hak op tak gaat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Als er geen deadline bij het bod zat (en als dat al zo was, is dat vast niet voor Maandag) is dit niet iets waar je langer dan een minuut over na moet denken. Sowieso de maandag nog doen. Er is echt geen koper die in paniek raakt als hij niet opdezelfde werkdag nog te horen krijgt of het bod is geaccepteerd of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Don Quijote op 31-07-2020 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Don Quijote schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:52:
Als er geen deadline bij het bod zat (en als dat al zo was, is dat vast niet voor Maandag) is dit niet iets waar je langer dan een minuut over na moet denken. Sowieso de maandag nog doen. Er is echt geen koper die in paniek raakt als hij niet opdezelfde werkdag nog te horen krijgt of het bod is geaccepteerd of niet.
Daarnaast, hoe serieus moet je deadlines als verkoper nemen? Ik vind het nog altijd lastig voor te stellen dat een koper bereid is een paar ton neer te leggen voor een huis om daar de komende (tientallen) jaren te gaan wonen maar enkel onder de voorwaarde dat hij deze week een antwoord krijgt. Komt dat antwoord maandag dan wilt hij dat huis beslist niet meer hebben... geloof je dat werkelijk?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:15
Dat is ook altijd meer om de boel onder druk te zetten zodat de verkoper moet beslissen of hij het wel of niet doet op een korte termijn.
Daarmee zet je latere bezichtigingen/biedingen onder druk doordat je als verkoper niet zeker bent van je zaak.
Dat blijkt dus bij Tyear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyear
Alright thanks allemaal.

Ik heb dus inderdaad de goede beslissing gemaakt om gewoon dit eerste bod even in de ijskast te zetten en te wachten op de 2 kijkers/bieders (hopelijk) van maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Alright thanks allemaal.

Ik heb dus inderdaad de goede beslissing gemaakt om gewoon dit eerste bod even in de ijskast te zetten en te wachten op de 2 kijkers/bieders (hopelijk) van maandag.
Wat mij betreft wel.
Het is sowieso een kopers markt, dus er komen heus nog wel meer biedingen.
En wat Tsurany zegt, als jij later alsnog die 1e kopers een bericht stuurt met 'we gaan akkoord met jullie bod' dan willen die dat huis ook nog wel, tenzij ze toevallig iets anders hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Tsurany schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Daarnaast, hoe serieus moet je deadlines als verkoper nemen? Ik vind het nog altijd lastig voor te stellen dat een koper bereid is een paar ton neer te leggen voor een huis om daar de komende (tientallen) jaren te gaan wonen maar enkel onder de voorwaarde dat hij deze week een antwoord krijgt. Komt dat antwoord maandag dan wilt hij dat huis beslist niet meer hebben... geloof je dat werkelijk?
Ik denk dat je gelijk hebt. In ieder geval wel bij een bod rond de vraagprijs.

Ik kan mij wél voorstellen dat als je bijv. in Utrecht of A'dam koopt een bieder bijvoorbeeld een zeer royaal bod uitbrengt meteen op dag van kijken en nog paar dagen voor 'sluiting biedingen', met daarbij "dit bod als jullie vandaag ja zeggen". Dan koop je als koper (tegen een hoge prijs) eigenlijk exclusiviteit. In de randstad gebeurt dat best veel denk ik, want hoewel ik de details van die transacties niet weet ken ik mensen die al meerdere malen gehoord hadden dat zij bijvoorbeeld tot maandag konden bieden, maar dan maandagochtend werden afgebeld "omdat iemand er al tussen was gekomen met een te mooi bod" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Alright thanks allemaal.

Maar wat zijn je makelaar op dit bod? Lijkt mij toch iets betrouwbaarder dan de mening van willekeurige mensen van over het hele land op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Don Quijote schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Als het Expats zijn kan je eens een gek voorstel doen. Je weet het nooit.

In 2015 gingen wij voor 2,5 jaar naar het buitenland voor werk. In de tussentijd wilden we ons huis verhuren. Naast ons woonden toen expats die binnenkort uit hun huis moesten en hoorden dat we het wilde verhuren. Wat volgde waren erg gekke onderhandelingen. Ik zei "EUR 1800 per maand exclusief". Zij zei "Mijn allowance is EUR 2500 per maand, dus dan doen we dat, maar dan moet jij Ziggo aanhouden voor ons".

Dat is voor EUR 700 het duurste Ziggo abonnement ooit geweest denk ik ;). Om maar te zeggen, je weet nooit wat voor gekke allowances expats hebben. Dus gewoon terugbellen met een moonshot offer :).
Probleem is dat we dan iets moeten terugkopen, dus dan maken we van de expat zijn probleem, ons probleem ;).
Ik heb het wel nog even semi gekscherend aan m'n vrouw voorgesteld, maar zij wil het absoluut niet verkopen. Ook niet voor heel veel geld :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokuta
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-01 22:58
Na lange tijd meelezen hebben wij ook ons appartement te koop gezet.

Na enkele makelaars te hebben gesproken uiteindelijk voor een relatief veilige keuze gegaan - niet de meest spectaculaire of charmante, maar wel een lokaal kantoor met een goede reputatie en prima aanbod in de buurt. We waren/zijn overtuigd dat deze makelaar de ideale balans is tussen “verkoper” en “betrouwbare partij”.

Wat mij opviel is dat we (lees: controlfreak-ik) voor mijn gevoel vrij veel hebben moeten sturen in het aanbod van de makelaar. Nu kan ik vreselijk vallen over details maar spelfouten in de verkooptekst, het ontbreken van een Engelse vertaling, verkeerde informatie en meer inhoudelijke fouten hebben ons wel een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik zie vaak dat er fouten staan in de teksten op bijvoorbeeld Funda - maar ben ik onredelijk wanneer ik verwacht dat alles tiptop in orde is wanneer ik enkele duizenden Euro’s betaal voor een in mijn optiek relatief eenvoudige dienst (tekstje schrijven over courante woning op gewilde locatie)?

Soit, ondertussen staan we op Funda en midden in de vakantieperiode hebben we toch meerdere bezichtigingen gehad. Ik had de impact die deze bezichtigingen hadden op onze thuissituatie wat onderschat - het volledig aan kant hebben van het huis (met kleine kinderen die alles wat je doet met grote effectiviteit ongedaan maken) en het “weg moeten” vielen best wel zwaar. Desondanks toch al een mooi openingsbod ontvangen - nu afwachten wat de overige kijkers gaan doen om te zien wat er uit te slepen is.

Als het allemaal goed loopt zijn we met een weekje of vier-vijf van “opdracht gegeven aan de makelaar” tot “koopcontract getekend” gegaan - valt me alleszins mee in deze periode.

To be continued…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 00:54
Rokuta schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:17:
Wat mij opviel is dat we (lees: controlfreak-ik) voor mijn gevoel vrij veel hebben moeten sturen in het aanbod van de makelaar. Nu kan ik vreselijk vallen over details maar spelfouten in de verkooptekst, het ontbreken van een Engelse vertaling, verkeerde informatie en meer inhoudelijke fouten hebben ons wel een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik zie vaak dat er fouten staan in de teksten op bijvoorbeeld Funda - maar ben ik onredelijk wanneer ik verwacht dat alles tiptop in orde is wanneer ik enkele duizenden Euro’s betaal voor een in mijn optiek relatief eenvoudige dienst (tekstje schrijven over courante woning op gewilde locatie)?
Hier ook gekozen voor een lokale makelaar met veel ervaring en weining blabla. Maar inderdaad hebben wij het kleine stukje tekst op 12 punten aangepast, bijna allemaal taal- en spelfouten.
Dat stukje tekst schrijven lijkt me nu juist belangrijk dus ik snap niet dat ze zo slordig daar mee om gaan.
Verder zitten er bij ons artifacts in de foto's. Toen ik dat aangaf zei de makelaar dat de foutjes niet in de originele foto's zitten, dus dat het aan het versturen via WeTransfer moest liggen. Nou daar vertrouw je dan op, en vervolgens blijken die artifacts gewoon op Funda te staan. Weer aangekaart, krijg ik van zowel de makelaar als de assistent te horen dat ze het niet zien (doen alsof ik gek ben 8)7 en kijken op een mobieltje, ja dan zie je sowieso niet veel).
En last but not least, staat een rare verkeerde tekst op de plattegrond op Funda, meteen nadat het op Funda live was doorgegeven, "oh ja dat laten we aanpassen", is nog steeds na een week Funda niet gefixt (schijnt complex te zijn...).
Tja, daar betaal je dan inderdaad 3000 Euro voor zeg... :X

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:54
Kan ik me bij aansluiten.
Maakt het erg duidelijk dat je geen enkele opleiding meer hoeft te volgen om makelaar te worden.
Het merendeel is om te huilen qua fouten in hun teksten, hun informatieverstrekking en hun afhandeling.
Ik heb er aardig wat meegemaakt en maar 1 die de toets van kritiek voor mij kon doorstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Soit, ondertussen staan we op Funda en midden in de vakantieperiode hebben we toch meerdere bezichtigingen gehad. Ik had de impact die deze bezichtigingen hadden op onze thuissituatie wat onderschat - het volledig aan kant hebben van het huis (met kleine kinderen die alles wat je doet met grote effectiviteit ongedaan maken) en het “weg moeten” vielen best wel zwaar.
Voor het weg moeten heb ik nog wel een aardige tip. Wij hadden iets van vier dagen waarin het grootste gedeelte van de dag mensen over de vloer waren. Best een uitdaging omdat ik gewoon moest werken, maar nog niet naar kantoor mocht (want Corona). Ik heb dit opgelost door in het Hilton wat bij mij om de hoek zit een Dagkamer te huren die dagen. Voor 50 euro per dag had je dan een kamer, met daarin een prima bureau en internet, van 08:00-18:00. Prima oplossing.

Had dit geregeld via “voordethuiswerkers.nl” daar staan ook nog hotels op die dit op het moment voor minder aanbieden (35e per dag). Dat was voor mij de uitgave meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Exar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:42:
[...]

Hier ook gekozen voor een lokale makelaar met veel ervaring en weining blabla. Maar inderdaad hebben wij het kleine stukje tekst op 12 punten aangepast, bijna allemaal taal- en spelfouten.
Dat stukje tekst schrijven lijkt me nu juist belangrijk dus ik snap niet dat ze zo slordig daar mee om gaan.
Verder zitten er bij ons artifacts in de foto's. Toen ik dat aangaf zei de makelaar dat de foutjes niet in de originele foto's zitten, dus dat het aan het versturen via WeTransfer moest liggen. Nou daar vertrouw je dan op, en vervolgens blijken die artifacts gewoon op Funda te staan. Weer aangekaart, krijg ik van zowel de makelaar als de assistent te horen dat ze het niet zien (doen alsof ik gek ben 8)7 en kijken op een mobieltje, ja dan zie je sowieso niet veel).
En last but not least, staat een rare verkeerde tekst op de plattegrond op Funda, meteen nadat het op Funda live was doorgegeven, "oh ja dat laten we aanpassen", is nog steeds na een week Funda niet gefixt (schijnt complex te zijn...).
Tja, daar betaal je dan inderdaad 3000 Euro voor zeg... :X
Wat ik mij dan afvraag, was dit bij jullie een uitzondering of kwam dit bij meer huizen van die makelaar voor? Bij 'mijn' selectie van de verkoopmakelaar heb ik best wat tijd besteed aan het kijken hoe de woningen op Funda gepresenteerd werden. Een makelaar met slordige/foute teksten werd er zo al snel uitgefilterd.

Ook keek ik of ik 'vergelijkbare' woningen kon vinden, beetje met het idee: wat als ik op zoek zou zijn naar een huis zoals mijn huis? Welke woningen zouden mij dan aanspreken? En vooral, welke presentaties van woningen zouden mij aanspreken? Daarbij merkte ik dat de presentaties (en vooral de foto's) van sommige makelaars eigenlijk meteen al maakten dat ik er een goed gevoel bij kreeg (of juist niet, haha). Eigenlijk rolde er zo vanzelf een makelaar uit waarbij ik een goed gevoel had.

En natuurlijk zaten er ook in onze tekst wel foutjes, maar dat zat er meer in dat wij het huis van top tot teen kennen en er al jaren hebben gewoond, terwijl de makelaar er een of twee keer doorheen loopt en dan onmogelijk alles maar even in één keer goed zou kunnen onthouden. Geen dingen waarbij je dacht: weet jij eigenlijk wel over welk huis het gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokuta
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Wat ik mij dan afvraag, was dit bij jullie een uitzondering of kwam dit bij meer huizen van die makelaar voor? Bij 'mijn' selectie van de verkoopmakelaar heb ik best wat tijd besteed aan het kijken hoe de woningen op Funda gepresenteerd werden. Een makelaar met slordige/foute teksten werd er zo al snel uitgefilterd.

Ook keek ik of ik 'vergelijkbare' woningen kon vinden, beetje met het idee: wat als ik op zoek zou zijn naar een huis zoals mijn huis? Welke woningen zouden mij dan aanspreken? En vooral, welke presentaties van woningen zouden mij aanspreken? Daarbij merkte ik dat de presentaties (en vooral de foto's) van sommige makelaars eigenlijk meteen al maakten dat ik er een goed gevoel bij kreeg (of juist niet, haha). Eigenlijk rolde er zo vanzelf een makelaar uit waarbij ik een goed gevoel had.

En natuurlijk zaten er ook in onze tekst wel foutjes, maar dat zat er meer in dat wij het huis van top tot teen kennen en er al jaren hebben gewoond, terwijl de makelaar er een of twee keer doorheen loopt en dan onmogelijk alles maar even in één keer goed zou kunnen onthouden. Geen dingen waarbij je dacht: weet jij eigenlijk wel over welk huis het gaat...
Wij hebben inderdaad ook een rondje rond Funda gedaan - bij de andere huizen zag de tekst er prima uit. Dat gezegd hebbende, ik kan niet alles controleren, waar ik dat bij mijn eigen appartement natuurlijk wel kon doen. Daarnaast waren er vanwege de vakantieperiode ook minder mensen aanwezig, wellicht dat daar toch iets aan kwaliteitscontrole is ingeleverd.

De foto's vond ik persoonlijk iets belangrijker in mijn selectie: een stukje tekst schrijven kan ik zelf nog wel (wat ook deels nodig is gebleken) maar foto's opnieuw nemen is een heel ander verhaal. Hier hebben we ook een van de andere makelaars op laten afvallen - die was ons iets te creatief :). We kregen de foto's netjes op voorhand toegestuurd in volle resolutie, konden eventueel enkele wegstrepen en ze zijn precies zo op Funda ge-eindigd. Over dat deel dus niets dan lof.
Don Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:16:
[...]

Voor het weg moeten heb ik nog wel een aardige tip. Wij hadden iets van vier dagen waarin het grootste gedeelte van de dag mensen over de vloer waren. Best een uitdaging omdat ik gewoon moest werken, maar nog niet naar kantoor mocht (want Corona). Ik heb dit opgelost door in het Hilton wat bij mij om de hoek zit een Dagkamer te huren die dagen. Voor 50 euro per dag had je dan een kamer, met daarin een prima bureau en internet, van 08:00-18:00. Prima oplossing.

Had dit geregeld via “voordethuiswerkers.nl” daar staan ook nog hotels op die dit op het moment voor minder aanbieden (35e per dag). Dat was voor mij de uitgave meer dan waard.
Goede tip! Gelukkig kan ik ondertussen "vluchten" naar kantoor. Voornamelijk vrouwlief met kleine kinderen vindt het een uitdaging, maar gelukkig kunnen opa's en oma's bijspringen :)

Stiekem zal ik blij zijn wanneer de verkoop helemaal rond is - dan kunnen we 'echt' naar het nieuwe huis toe gaan leven (en krijgen we in de tussentijd ons eigen huis weer even terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:00
We hadden 4 makelaars over de vloer, en we kregen verbazende verschillen in voorgestelde vraagprijzen - namelijk, tussen 415k en 4xxk.

Die ene met de hoogste vraagprijs wil ook eerst proberen met de stille verkoop, en op basis daarvan de prijs aanpassen mochten we tot de conclusie komen dat de prijs te hoog is.

Wat vinden jullie van die strategie? 4xxk vind ik best hoog en ik maak me zorgen dat we dan helemaal geen bezichtigingen krijgen, maar aan de andere kant, 415k is wat tegenvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30
Ja had ik ook. Het tekstje was wat matig en inderdaad veel spel- en stijlfouten. Je zou verwachten dat het in elk geval een keer wordt proefgelezen door iemand anders voordat het bij mij komt. We hebben ook een hoop gedoe gehad met de plattegronden. Uiteindelijk heb ik zelf rode correctielijnen zitten tekenen die dan door 'whatever extern bureau' dan werden goed gezet en goed op Funda kwam. Dat terwijl we ze de plattegronden van een paar jaar terug hadden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
VicTheTrader schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:00:
We hadden 4 makelaars over de vloer, en we kregen verbazende verschillen in voorgestelde vraagprijzen - namelijk, tussen 415k en 450k.

Die ene met de hoogste vraagprijs wil ook eerst proberen met de stille verkoop, en op basis daarvan de prijs aanpassen mochten we tot de conclusie komen dat de prijs te hoog is.

Wat vinden jullie van die strategie? 450k vind ik best hoog en ik maak me zorgen dat we dan helemaal geen bezichtigingen krijgen, maar aan de andere kant, 415k is wat tegenvallend.
Ik heb niet het idee dat uit de stille verkoop heel veel komt. Wat zijn de suggesties van vraagprijzen van de andere 2? Neigen die meer naar de lage of hoge kant of precies ertussen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Stille verkoop zou ik niet aan beginnen. Althans niet als je gewoon een courant huis verkoopt in de 400k-500k range. Of je moet echt een gegronde hekel hebben aan de binnenkant van je huis open en bloot op het internet neerzetten. Maar voor die voordelen betaal je wel met waarschijnlijk een sub-optimale verkoopprijs. In een verkopersmarkt zie ik niet echt een scenario dat Woningkoper A in de stille verkoop meer zou bieden op de woning dan wanneer het gewoon via Funda te koop zou staan. Echter heb je wel kans in de stille verkoop dat Woningkoper A, B, C, D en E je huis überhaupt niet te zien krijgen. Allemaal mensen die misschien wel meer willen bieden dan Woningkoper A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
We hadden 4 makelaars over de vloer, en we kregen verbazende verschillen in voorgestelde vraagprijzen - namelijk, tussen 415k en 450k.

Wat vinden jullie van die strategie? 450k vind ik best hoog en ik maak me zorgen dat we dan helemaal geen bezichtigingen krijgen, maar aan de andere kant, 415k is wat tegenvallend.
Ik vind die verschillen niet eens zo gek. Huizenprijzen zijn geen exacte wetenschap en vraagprijzen nog minder. Bovendien neem ik aan dat elk van die 4 makelaars uiteindelijk wel met je in zee wilt. Dus ik zou eerst de makelaar kiezen waar je de beste klik mee hebt.

Als dat dan toevallig de makelaar van 415k is en jij vind dat de vraagprijs ook wel 430k kan zijn, dan wordt de vraagprijs toch gewoon 430k? Ze werken in opdracht van jou en als ze denken dat je onrealistisch bent, dan melden ze dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05-2022
Hoi allemaal, bedankt voor alle ervaring tot zo ver!
Sinds afgelopen donderdag staat ons huis in de verkoop. Het is een type huis waarvan je mag verwachten dat het zeer snel op of boven de vraagprijs verkocht wordt.
Wat wij erg vreemd vinden is dat er pas 1 kijker is geweest en dat de makelaar verder vaag blijft over of er verder interesse is in onze woning.
Deze ene kijker is een investeerder en heeft meteen een openingsbod gedaan, 20000 euro onder de vraagprijs. Dit bod hebben we afgewezen. We merken dat onze makelaar ons hier toch wat op aan stuurt. Hij vind 20000 euro minder ook te weinig aar hij benoemd ook een hoop positieve aspecten van deze deal.

Is het heel erg dat wij onze makelaar niet vertrouwen? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
Sinds afgelopen donderdag staat ons huis in de verkoop. Het is een type huis waarvan je mag verwachten dat het zeer snel op of boven de vraagprijs verkocht wordt.
Wat wij erg vreemd vinden is dat er pas 1 kijker is geweest en dat de makelaar verder vaag blijft over of er verder interesse is in onze woning.
Deze ene kijker is een investeerder en heeft meteen een openingsbod gedaan, 20000 euro onder de vraagprijs. Dit bod hebben we afgewezen. We merken dat onze makelaar ons hier toch wat op aan stuurt. Hij vind 20000 euro minder ook te weinig aar hij benoemd ook een hoop positieve aspecten van deze deal.

Ik krijg nu niet echt het gevoel dat hij voor jullie werkt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank_P

Klinkt als 'vriendjes politiek' waarbij de makelaar gewin heeft/krijgt door de investeerder jullie huis te laten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

450k als absoluut getal zegt niets: dus daar kan niemand wat over zeggen ;).

Wat ik heb begrepen is dat je het vooral van de eerste weken moet hebben: krijg je dan geen (goed) bod, dan is waarschijnlijk de vraagprijs te hoog en kom je vermoedelijk uiteindelijk lager uit dan bij een vraagprijs die meer bij de werkelijke waarde ligt. (lees: verkoopprijs van vergelijkbare woningen afgelopen maanden).

Ik begrijp dat 450k relatief hoog is: dan kun je het proberen, mocht het niet werken haal je het uit de verkoop en probeer je het een half jaar later opnieuw. Met veel geluk heb je een koper met veel eigen geld die zomaar binnen een dag besluit boven de vraagprijs de bieden. Met pech heb je niets of hooguit een koper zonder makelaar die z'n financiering niet rond krijgt.

Wil je per se snel verkopen zonder veel risico: zet de woning rond de marktwaarde op Funda en de markt zal vanzelf bepalen wat de waarde is. Maar bedenk dan wel dat er ook een max bod van de vraagprijs kan komen, dan kun je moeilijk nog een tegenbod geven boven je vraagprijs.. (dat had een collega: bod op de vraagprijs: gingen verkopers een "tegenbod" doen boven de vraagprijs..).

Ik zou persoonlijk 450k proberen, maar ik weet natuurlijk niet de omstandigheden (heb je al een nieuwe woning, hoeveel risico wil je lopen, etc).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Dat gevoel hebben wij ook. Maar toen we daar gister naar vroegen verzekerde hij ons dat deze investeerder niet vanuit hun kwam. Wel liet hij nog vallen dat de beste man nog 12 panden in het centrum zoekt. Ik snap wel dat die makelaar zo iemand binnen wil hengelen.

Maar ja, wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

De reacties hier boven vind ik veel te voorbarig.

Dat de makelaar de positieve aspecten van deze deal benadrukt is logisch. Je hebt maar 1 kijker gehad en ondanks dat het een relatief laag bod is (wat de makelaar ook aangeeft) is het wel een concreet bod (waarschijnlijk ook zonder voorbehouden).

Op basis van wat er geschreven staat is echt niet te zeggen dat de makelaar samenspant met die investeerder en moedwillig andere gegadigden weghoudt. Die paar duizend euro die hij daar mogelijk mee pakt is het echt niet waard om zijn naam ten grabbel te gooien. Zeker niet omdat het risico van ontmaskering veel te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Don Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:56:
De reacties hier boven vind ik veel te voorbarig.

Dat de makelaar de positieve aspecten van deze deal benadrukt is logisch. Je hebt maar 1 kijker gehad en ondanks dat het een relatief laag bod is (wat de makelaar ook aangeeft) is het wel een concreet bod (waarschijnlijk ook zonder voorbehouden).

Op basis van wat er geschreven staat is echt niet te zeggen dat de makelaar samenspant met die investeerder en moedwillig andere gegadigden weghoudt. Die paar duizend euro die hij daar mogelijk mee pakt is het echt niet waard om zijn naam ten grabbel te gooien. Zeker niet omdat het risico van ontmaskering veel te groot is.
Nou als de makelaar 'vaag' blijft over of er interesse is in het huis als je hiernaar vraagt en er pas 1 kijker is voor een courant huis.....
Hij gooit zijn naam niet te grabbel als hij jou langzaam pushed om die deal te accepteren en het dus jouw keus is.
Ik weet niet of hij alleen werkt of voor een kantoor.
Maar als je zelf een paar duizend euro overhoudt is dat toch niet verkeerd....

Ik weet uiteraard niet precies wat voor huis we het over hebben hier, maar ik vind het toch verdacht.
Je makelaar zou toch openheid moeten geven en als er echt zo weinig interesse is moet hij aangeven dat je vraagprijs misschien te hoog is.
Je hebt hem ingehuurd om voor jou te verkopen dus je mag toch echt wel iets verwachten en niet dat hij probeert een bod van een investeerder te laten accepteren wat 20k onder de prijs ligt.
Nogmaals, dit ligt wel aan of het een huis is van 6 ton of 2 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt een Funda linkje plaatsen (of PM), ben wel benieuwd of je mag verwachten dat het snel wordt verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Frank_P schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Nou als de makelaar 'vaag' blijft over of er interesse is in het huis als je hiernaar vraagt en er pas 1 kijker is voor een courant huis.....
Tja vaag zijn over interesse. Als er geen aanvragen voor bezichtigingen zijn, dan zijn ze er niet. Daar valt niet vaag over te zijn. Wellicht probeert de makelaar er nog wat van te maken, om verkoper niet te rot te laten voelen.
Hij gooit zijn naam niet te grabbel als hij jou langzaam pushed om die deal te accepteren en het dus jouw keus is.
Ik weet niet of hij alleen werkt of voor een kantoor.
Maar als je zelf een paar duizend euro overhoudt is dat toch niet verkeerd....
Het achterhouden van dit soort gegevens voor de koper is niet legaal.
Ik weet uiteraard niet precies wat voor huis we het over hebben hier, maar ik vind het toch verdacht.
Je makelaar zou toch openheid moeten geven en als er echt zo weinig interesse is moet hij aangeven dat je vraagprijs misschien te hoog is.
Je hebt hem ingehuurd om voor jou te verkopen dus je mag toch echt wel iets verwachten en niet dat hij probeert een bod van een investeerder te laten accepteren wat 20k onder de prijs ligt.
Nogmaals, dit ligt wel aan of het een huis is van 6 ton of 2 ton.
Misschien is het goed om een link te plaatsen. Dan kunnen we samen kijken of het zo gek is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Bedankt voor de reacties allemaal, een fundalink laat ik nog even achterwege. Stel je voor dat de makelaar hier meeleest.

Het is een huis afkomstig uit een project uit 2013. Alles ziet er netjes uit en is goed tot luxe afgewerkt. In onze rij zijn het afgelopen jaar 3 huizen op of over de vraagprijs verkocht. (binnen een week na plaatsing op funda) Dit zijn trouwens gelijkwaardige woningen.

Doordat we deze informatie hebben kunnen we wel redelijk inschatten dat bij het tekoop zetten voor dezelfde prijs wij ook een flinke aanloop mogen verwachten.

Edit: nog een kleine aanvulling. In de regio waar wij wonen gaan er zaken wel vaker via vriendjes, handjeklap enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Muggenstift op 04-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
@Muggenstift ik zou een goede kennis van je vragen om bij de makelaar een bezichtiging aan te vragen. Als die bezichtiging niet doorgegeven wordt dan weet je meteen dat het niet in de haak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
Bedankt allemaal voor de reacties!
Stille verkoop zou ik niet aan beginnen. Althans niet als je gewoon een courant huis verkoopt in de 400k-500k range. Of je moet echt een gegronde hekel hebben aan de binnenkant van je huis open en bloot op het internet neerzetten. Maar voor die voordelen betaal je wel met waarschijnlijk een sub-optimale verkoopprijs.
Dat begrijp ik, ja, daarom twijfelen we ook. Ik zou niet eerlijk kunnen zeggen dat het een courant huis is (is wel in een gewilde wijk), toen we het 3 jaar geleden kochten stond het al 3 maanden op Funda. We vragen ons nog steeds af waarom precies. Die scenario willen we nu graag niet zien.

Het idee van de makelaar is dat hij de prijs aan de hoge kant stellen tijdens stille verkoop (4xxk dus) en als dat niet lukt, dan gaat het huis op Funda voor wat minder. Dan wordt het risico minder dat het meteen op Funda gaat met een te hoge vraagprijs, is het idee. Als ik het goed begrijp, vind je dat niet heel verstandig dan, omdat de markt zo goed is voor verkopers.

We hebben zeker geen hekel om de binnenkant van het huis open te stellen. Het is wel wat opruimwerk :) maar dat doen we gewoon, we gaan in ieder geval toch verhuizen.
Als dat dan toevallig de makelaar van 415k is en jij vind dat de vraagprijs ook wel 4xxk kan zijn, dan wordt de vraagprijs toch gewoon 4xxk? Ze werken in opdracht van jou en als ze denken dat je onrealistisch bent, dan. melden ze dat wel.
Van een van de makelaars hoorde ik dat 4xx "stevig" is :/
Wat ik heb begrepen is dat je het vooral van de eerste weken moet hebben: krijg je dan geen (goed) bod, dan is waarschijnlijk de vraagprijs te hoog en kom je vermoedelijk uiteindelijk lager uit dan bij een vraagprijs die meer bij de werkelijke waarde ligt.
Dat is het risico, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Miks schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:21:
@Muggenstift ik zou een goede kennis van je vragen om bij de makelaar een bezichtiging aan te vragen. Als die bezichtiging niet doorgegeven wordt dan weet je meteen dat het niet in de haak is.
Dat is ook wat ik wilde typen. Als je het niet vertrouwd dan laat je een bekende even met de makelaar bellen om te kijken of een bezichtiging mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
B-Real schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Dat is ook wat ik wilde typen. Als je het niet vertrouwd dan laat je een bekende even met de makelaar bellen om te kijken of een bezichtiging mogelijk is.
Ik denk dat we dat gaan doen! We gaan nog even geduld proberen te hebben tot vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:09:
Bedankt voor de reacties allemaal, een fundalink laat ik nog even achterwege. Stel je voor dat de makelaar hier meeleest.

Het is een huis afkomstig uit een project uit 2013. Alles ziet er netjes uit en is goed tot luxe afgewerkt. In onze rij zijn het afgelopen jaar 3 huizen op of over de vraagprijs verkocht. (binnen een week na plaatsing op funda) Dit zijn trouwens gelijkwaardige woningen.

Doordat we deze informatie hebben kunnen we wel redelijk inschatten dat bij het tekoop zetten voor dezelfde prijs wij ook een flinke aanloop mogen verwachten.

Edit: nog een kleine aanvulling. In de regio waar wij wonen gaan er zaken wel vaker via vriendjes, handjeklap enz.
denk je het huis wel snel kwijt ben, maar iets langer dan normaal vanwege de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
Daarover hoorde ik ook verschillende meningen tussen de makelaars. Volgens een paar is de vakantietijd juist beter omdat iedereen is een beetje Funda aan het swipen als ze niets te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Don Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:05:
[...]

Tja vaag zijn over interesse. Als er geen aanvragen voor bezichtigingen zijn, dan zijn ze er niet. Daar valt niet vaag over te zijn. Wellicht probeert de makelaar er nog wat van te maken, om verkoper niet te rot te laten voelen.

[...]

Het achterhouden van dit soort gegevens voor de koper is niet legaal.

[...]

Misschien is het goed om een link te plaatsen. Dan kunnen we samen kijken of het zo gek is ;)
Uiteraard is het eea niet legaal, maar dat is te hard rijden ook niet.
Anyways de tijd zal het leren.
Maar de geschetste situatie klinkt mij vreemd in de oren.
Een bekende een afspraak laten maken zou kunnen, dan weet je wat meer.
Je kan het uiteraard ook wat afwachten en kijken of de makelaar pusht of dat er toch meer bezichtigingen komen.
Als het bod van de investeerder opeens wat omhoog gaat nav jullie afwijzing cq reactie dan zouden bij mij in ieder geval de alarmbellen gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:27

Het is een investeerder. Die probeert uiteraard zo laag mogelijk in te zetten.
Dat alles om maar zoveel mogelijk winst te pakken.

Het kan dan een keuze zijn om aan je verkoopmakelaar terug te koppelen dat 5000 a 10000 euro onder de vraagprijs zonder voorbehoud van financiëring je ondergrens is.

Wil je perse je vraagprijs halen dan is het soms handiger om een bieden vanaf prijs te vragen.

Daarnaast weet ik niet of je al een andere woning hebt. Wil je nog gaan zoeken daarnaar dan scheelt het behoorlijk bij hypotheek of scherp bieden op een andere woning dat je al een bod zonder voorbehoud op je eigen woning hebt. In zo'n geval kan de makelaar die namens de verkopende partij handelt zijn / haar cliënt adviseren dat jouw bod misschien niet het hoogst is maar wel redelijk veilig.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 04-08-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
D-dark schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Het is een investeerder. Die probeert uiteraard zo laag mogelijk in te zetten.
Dat alles om maar zoveel mogelijk winst te pakken.

Het kan dan een keuze zijn om aan je verkoopmakelaar terug te koppelen dat 5000 a 10000 euro onder de vraagprijs zonder voorbehoud van financiëring je ondergrens is.

Wil je perse je vraagprijs halen dan is het soms handiger om een bieden vanaf prijs te vragen.

Daarnaast weet ik niet of je al een andere woning hebt. Wil je nog gaan zoeken daarnaar dan scheelt het behoorlijk bij hypotheek of scherp bieden op een andere woning dat je al een bod zonder voorbehoud op je eigen woning hebt. In zo'n geval kan de makelaar die namens de verkopende partij handelt zijn / haar cliënt adviseren dat jouw bod misschien niet het hoogst is maar wel redelijk veilig.
Klopt, het is ook zeker iets wat we in onze overweging meenemen. We hebben inderdaad al een ander huis gekocht en we zouden voor een nader te bepalen bedrag ons huidige huis mogen huren van deze investeerder. Kortom, het zou voor ons een perfecte oplossing zijn. Maar, ik wil wel zeker weten dat we alles eruit halen wat erin zit.

Het geeft nog een hoop stof tot nadenken. We wachten in iedergeval nog even af tot de investeerder weer iets van zich laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:57
VidaR-9 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:49:
2 makelaars over de vloer gehad voor mijn te verkopen woning.

Makelaar 1: vraagprijs 450k; opbrengst 450-460k
Makelaar 2: vraagprijs 445k; opbrengst ~445k

Courtage scheelt 0,3% dus is niet leidend. Makelaar 2 is NVM makelaar, makelaar 1 niet.

Gevoel was het beste bij makelaar 1, maar de aanpak van makelaar 2 spreekt me meer aan. Makelaar 1 doet dit stapsgewijs met paar dagen doorlooptijd (klantenkring > social media > funda, dus sneller eerste reacties) waar makelaar 2 alles in 1x lanceert.

Maar eens een nachtje over slapen.
Inmiddels een paar weken verder. Ik vind het nog spannend om de beslissing te nemen om mijn huis te verkopen, dat moet even landen denk ik, want het is redelijk abrupt op mijn weg gekomen.

Wel nog contact gehad met de makelaar en die begon toevallig ook over stille verkoop, zoals hierboven ook al ter sprake kwam. Afgelopen week zijn hier 2 huizen verkocht in no-time die mijn prijsstelling van 450k wel onderbouwen (door dezelfde makelaar). De makelaar gaf aan een koppel te weten dat 100% geïnteresseerd zou zijn in mijn woning en zodoende ook konden beslissen dat zij een rondje door mijn huis deden (nog voor foto's, etc) en dat ik dan gewoon een take it or leave it prijs bij hen neer zou leggen (hij zei: zeg 460k). Nu klinkt dat erg aantrekkelijk, want scheelt veel gedoe, maar ik vraag me af of je zo de beste prijs gaat krijgen. Ik kan natuurlijk wel 470k vragen en dan zit ik wel echt boven verwachting van meerdere makelaars (ca 450k en max tot 460k). De makelaar weet natuurlijk exact hoe de verkoop van de vorige woningen is gegaan, ook qua definitieve prijs. En wie weet zijn mensen net bereid meer te betalen als ze het dan zeker hebben ipv als ze moeten bieden, stukje psychologie.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 19:13
@VidaR-9 hier in een vergelijkbare beginsituatie gezeten, al waren de bedragen veel lager dan jouw woningwaarde. Makelaar 1 wilde laag inzetten, makelaar 2 hoog. Toen we de marktwaarde hoorden van makelaar 2 durfde ik het bijna niet te geloven en wilde ik in eerste instantie ook lager inzetten (want, te hoog is weinig animo).

De uiteindelijke verkoop is totaal anders verlopen. Het huis is onderhands verkocht voor het bedrag wat makelaar 2 verwachtte op te brengen, maar dan zonder makelaarskosten/bezichtigingen voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:57
@Piet_Piraat7 wat was de hoofdoverweging om onderhands te verkopen? Niet bang dat je daardoor geld bent misgelopen?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 19:13
VidaR-9 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:18:
@Piet_Piraat7 wat was de hoofdoverweging om onderhands te verkopen? Niet bang dat je daardoor geld bent misgelopen?
Een zwangere vriendin, dan wil je zo min mogelijk gedoe. En we hadden een goede indicatie wat dit huis op zou leveren, ook in vergelijking met andere verkochte huizen in de buurt. Daar zat het onderhandse bod al ruim boven. Niet je woning uit voor bezichtigingen en niet je inboedel in de opslag voor de foto's is ook wat waard. Het kan natuurlijk dat de woning via Funda meer had opgeleverd hoor, maar zoals gezegd was dit onderhandse bod al erg scherp.

[ Voor 50% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-08-2020 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tyear
Hoi iedereen,

Nou kogel door de kerk, huis is verkocht, vrijdagavond contract tekenen met de koper, die net als mij toen ik het kocht een single gozer is. Voelt toch alsof het zo hoort ;)

We hebben er misschien niet de hoofdprijs voor gekregen, maar voor ons was het iets boven de vraagprijs zelfs. Dus we zijn content.

Kunnen we nu echt gericht gaan kijken wat we willen kopen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 09:45
Tyear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:40:
Hoi iedereen,

Nou kogel door de kerk, huis is verkocht, vrijdagavond contract tekenen met de koper, die net als mij toen ik het kocht een single gozer is. Voelt toch alsof het zo hoort ;)

We hebben er misschien niet de hoofdprijs voor gekregen, maar voor ons was het iets boven de vraagprijs zelfs. Dus we zijn content.

Kunnen we nu echt gericht gaan kijken wat we willen kopen in de buurt.
Gefeliciteerd, maar ik zou echt nooit mijn huis verkopen voordat ik zelf een nieuw heb gekocht, zeker niet in deze verkopers markt. Nu zit je met een termijn waarop je iets nieuws nodig hebt (of je moet gaan huren en 2x verhuizen) en dat is in deze verkopers markt niet triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 19:33
want die dakpannen zie je ook meer dan 3 minuten per dag? Je komt aanrijden, denk 'foeilelijk'. stapt uit, gruwelt nog een keer en loopt naar binnen.
Zou voor mij nooit een afknapper zijn van een briljant huis.... locatie, locatie, locatie, ruimte, binneninrichting en tuinligging/grootte. Niet dakpannen of een kleur verf op de kozijnen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muggenstift
Om nog even terug te komen op onze makelaar die we niet vertrouwen. Het lijkt steeds meer waarheid te worden. Een vriend van ons heeft gebeld en hem is verteld dat er veel interesse is en dat er al meerdere bezichtigingen gepland staan. Hij mag pas volgende week do derdag komen bezichtigen.
We willen nog tot vrijdag afwachten en gaan anders de confrontatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Om nog even terug te komen op onze makelaar die we niet vertrouwen. Het lijkt steeds meer waarheid te worden. Een vriend van ons heeft gebeld en hem is verteld dat er veel interesse is en dat er al meerdere bezichtigingen gepland staan. Hij mag pas volgende week do derdag komen bezichtigen.
Waar wil je op wachten? zou gewoon nu die makelaar bellen en vragen of er nog nieuwe bezichtingen zijn. Indien hij nee zegt: confronteren en wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Basekid schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Waar wil je op wachten? zou gewoon nu die makelaar bellen en vragen of er nog nieuwe bezichtingen zijn. Indien hij nee zegt: confronteren en wegwezen.
Ik wil wachten of we vandaag of morgen nog gebeld worden met de melding dat er bezichtigingen zijn. Ik wil ze niet te veel de indruk wekken dat we er op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicTheTrader
Maar jullie zitten wel er op te wachten, en dat is ook begrijpelijk, jullie willen wel je woning verkopen en dat gaat niet gebueren als er geen bezichtigingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
En pushed je makelaar nog steeds om het bod van de investeerder te accepteren?

Ik zou ook gewoon bellen en vragen of er reeds meer animo is omdat je dat in deze tijd met jullie huis had verwacht.
Hij kan wel vaag doen, maar als er 'zoveel' bezichtigingen zijn gepland dan moet hij jullie ook op de hoogte brengen.
Jullie moeten immers het huis netjes maken en weg zijn.
Dus dan moet hij wel aangeven dat er minimaal volgende week donderdag nog een bezichtiging is.
Als hij dit niet aangeeft en nog steeds bezig blijft met zijn investeerder dan zou ik hem ook confronteren.
Of eerlijk gezegd zou ik (als dat zomaar kan?) gewoon een andere makelaar zoeken, want dan is het vertrouwen ook weg.

Maar het kan ook zijn dat hij opeens heel goed nieuws nu heeft en dat het wel volgepland staat en hij voor de rest wel tegoeder trouw is/was en alles gewoon zo gunstig mogelijk wilde plannen voor jullie.
Of misschien als verrassing.
Maar nogmaals mij lijkt zoiets niet om 'vaag' over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
VicTheTrader schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:33:
Maar jullie zitten wel er op te wachten, en dat is ook begrijpelijk, jullie willen wel je woning verkopen en dat gaat niet gebueren als er geen bezichtigingen zijn.
Klopt, we geven ze nog tot vrijdag en dan ga ik bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Eens met bovenstaande reacties, ik zou zeker als je dit gehoord hebt van je vriend niet tot vrijdag wachten! Dat is pas over 2 dagen, als je nog wilt wachten zou ik hem vanmiddag nog geven en morgen bellen als je niets hoort. Elke dag is er 1 en zijn weer potentieel geïnteresseerden die afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Frank_P schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

En pushed je makelaar nog steeds om het bod van de investeerder te accepteren?

Ik zou ook gewoon bellen en vragen of er reeds meer animo is omdat je dat in deze tijd met jullie huis had verwacht.
Hij kan wel vaag doen, maar als er 'zoveel' bezichtigingen zijn gepland dan moet hij jullie ook op de hoogte brengen.
Jullie moeten immers het huis netjes maken en weg zijn.
Dus dan moet hij wel aangeven dat er minimaal volgende week donderdag nog een bezichtiging is.
Als hij dit niet aangeeft en nog steeds bezig blijft met zijn investeerder dan zou ik hem ook confronteren.
Of eerlijk gezegd zou ik (als dat zomaar kan?) gewoon een andere makelaar zoeken, want dan is het vertrouwen ook weg.

Maar het kan ook zijn dat hij opeens heel goed nieuws nu heeft en dat het wel volgepland staat en hij voor de rest wel tegoeder trouw is/was en alles gewoon zo gunstig mogelijk wilde plannen voor jullie.
Of misschien als verrassing.
Maar nogmaals mij lijkt zoiets niet om 'vaag' over te doen.
We hebben geen contact meer gehad met de makelaar. De makelaar doet inderdaad vaag over dat er zoveel bezichtigingen zijn, maar officieel weten wij dat niet. Hij meldt dat aan een geïnteresseerde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Muggenstift
Update: ik kon jullie druk toch niet aan.
Heb gebeld. De secretaresse geeft aan dat er vandaag niet gebeld is. (dat zegt volgens mij al genoeg)
Toen ik doorvroeg, omdat ik dat raar vond, omdat wij horen dat er wel gebeld is, toen stond ze met haar mond vol tanden. Ze zei dat zij alleen mensen afwijzen als het huis op pauze staat, maar aan mijn vraag te horen begreep ze daaruit dat dat niet het geval is. Ze gaat de makelaar zelf mij terug laten bellen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:38:
Heb gebeld. De secretaresse geeft aan dat er vandaag niet gebeld is. (dat zegt volgens mij al genoeg)
Toen ik doorvroeg, omdat ik dat raar vond, omdat wij horen dat er wel gebeld is, toen stond ze met haar mond vol tanden. Ze zei dat zij alleen mensen afwijzen als het huis op pauze staat, maar aan mijn vraag te horen begreep ze daaruit dat dat niet het geval is. Ze gaat de makelaar zelf mij terug laten bellen. Wordt vervolgd.
Is dit een 1-mans makelaar? Of is hij in loondienst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
Heb je, nadat je opgehangen hebt, direct een andere makelaar gebeld om daarmee een nieuw verkoop traject op te zetten?

Ik zou het telefoontje van deze makelaar afwachten en mocht dat deze week niet het geval zijn dan vrijdagmiddag bellen met het verzoek om alles van Funda te trekken en het dossier aan jullie over te dragen. Uiteraard zonder kosten te rekenen, want dit zaakje stinkt.

Laat een andere makelaar het maar verkopen welke zijn vak wel serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 16:32
Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Klopt, het is ook zeker iets wat we in onze overweging meenemen. We hebben inderdaad al een ander huis gekocht en we zouden voor een nader te bepalen bedrag ons huidige huis mogen huren van deze investeerder. Kortom, het zou voor ons een perfecte oplossing zijn. Maar, ik wil wel zeker weten dat we alles eruit halen wat erin zit.

Het geeft nog een hoop stof tot nadenken. We wachten in iedergeval nog even af tot de investeerder weer iets van zich laat horen.
Nog los van dat het een bijzonder vaag verhaal is met die makelaar zou ik niet snel akkoord gaan met het terughuren je eigen huis! Een investeerder hoeft er zelf niet te wonen, dus in plaats van huren gewoon de oplevering in je eigen voordeel laten vastleggen.

Ik weet niet waar dit voorstel vandaan kwam, maar daar zou je eigen makelaar ook wat van moeten vinden lijkt me :X

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 05-08-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Mocht dit allemaal waar zijn, en als je bewijs hebt, dan zou ik dit ook zeker melden bij een overkoepelend makelaarsorgaan o.i.d. Vooral als het een makelaar is die aangesloten is bij bijvoorbeeld o.a. NVM.

Ondertussen lekker een andere makelaar zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muggenstift
Charly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Nog los van dat het een bijzonder vaag verhaal is met die makelaar zou ik niet snel akkoord gaan met het terughuren je eigen huis! Een investeerder hoeft er zelf niet te wonen, dus in plaats van huren gewoon de oplevering in je eigen voordeel laten vastleggen.

Ik weet niet waar dit voorstel vandaan kwam, maar daar zou je eigen makelaar ook wat van moeten vinden lijkt me :X
Waarom zou het terughuren van ons eigen huis geen goed idee zijn? Oprechte vraag!
Als we het verkopen hebben we het geld in onze zak en is er geen overbruggingskrediet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 16:32
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Waarom zou het terughuren van ons eigen huis geen goed idee zijn? Oprechte vraag!
Als we het verkopen hebben we het geld in onze zak en is er geen overbruggingskrediet nodig.
Dat zou je dan moeten narekenen, maar dan nog zou ik er op aansturen dat de overdracht op een voor jullie zo gunstig mogelijk moment is / de huur die je evt betaald minimaal is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:39
Charly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Aan de andere kant komt er een economisch onzekere tijd aan vanwege alle corona maatregelen en steun. Men voorspelt daarbij ook een daling van de huizenprijzen... Als het markt conform is zou ik ook liever nu mijn huis verkopen en 8 maanden huren in plaats van over een half jaar mijn huis te koop zetten...

Los van de rust die het kan geven uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:38:
Ik had het denk ik niet aan de secretaresse gevraagd want nu kan de makelaar nog een verhaal op hangen dat zij niet op de hoogte was. Of was het diezelfde secretaresse die het verhaal van veel interesse/volgende week pas plek aan je vriend had medegedeeld.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rokuta
Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Ik zou hier zeker een berekening op loslaten voordat je ergens akkoord op geeft: ons overbruggingskrediet kost ons €150 + €200 Netto voor de oude hypotheek per maand. Tenzij de investeerder akkoord gaat met een zeer lage huur denk ik dat je snel beter af bent met een latere opleverdatum. Natuurlijk ben je dan wel zelf verantwoordelijk voor de staat van je huis tot dat moment.

Tot slot ook mijn 2 cent: dit hele voorval, inclusief het feit dat je de makelaar al bent gaan uittesten zou voor mij genoeg reden zijn om de opdracht terug te trekken. Ik zou zelf niet in staat zijn nog volledig overtuigd te zijn dat de makelaar enkel en alleen *mijn* belangen behartigt. Of je het naar de nvm wil escaleren of niet ligt aan je eigen strijdlust, maar om nou te zeggen dat, zelfs indien dit een oprechte fout betreft, er een gezonde relatie tussen jullie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muggenstift
Bedankt voor alle tips. We nemen ze mee!

Wat het uitrekenen van huur enz betreft. Dit hebben we al gedaan. Hebben meerdere scenario's in een excel staan. Komt goed.

Het was inderdaad dezelfde secretaresse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Succes! Ben benieuwd met wat voor verklaring de makelaar komt. Hij heeft zeker nog niet teruggebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
Gijsje22 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:43:
Succes! Ben benieuwd met wat voor verklaring de makelaar komt. Hij heeft zeker nog niet teruggebeld?
Nope, was te verwachten.
Hij zal morgen wel bellen met een goed verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Waarom blijf je zo'n vertrouwen houden in die makelaar? Ik vind het een enorm vreemd verhaal, zou zelf gelijk op zoek gaan naar een andere. Gaat om paar duizend euro commissie en de prijs van je woning immers... :{

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een ontzettend naïeve makelaar.

Edit:
Miks schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:03:
Ik zou alles vastleggen, en die makelaar gaan kapotprocederen. Hij is van het type tuig (of het ruikt er toch zeker sterk naar) dat je zo ver mogelijk van je grootmoeder wil afhouden.
Gang van zaken ook bij de NVM melden. Daarnaast zou ik iedereen nog jarenlang hierover vertellen, negatieve publiciteit verspreid namelijk als een lopend vuurtje.
Om die reden dus :P

[ Voor 87% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik zou alles vastleggen, en die makelaar gaan kapotprocederen. Hij is van het type tuig (of het ruikt er toch zeker sterk naar) dat je zo ver mogelijk van je grootmoeder wil afhouden.
Gang van zaken ook bij de NVM melden. Daarnaast zou ik iedereen nog jarenlang hierover vertellen, negatieve publiciteit verspreid namelijk als een lopend vuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
@Muggenstift Volgens mij is alles hier al wel gezegd, maar ik zou ook meteen afscheid nemen van die koekenbakker. Bah bah.
Ik ‘flipte’ hem al toen de foto van de voorgevel niet helemaal naar wens was. Toen kwamen ze een tweede keer om te fotograferen, topfoto’s geworden.

Dit is van een totaal andere orde. Wegwezen dus en een capabele en betrouwbare makelaar zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 05-08-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@Muggenstift Ik ben het met de rest eens. Ik heb even teruggelezen wat er nu aan de hand is, maar een makelaar die aandringt op het accepteren van een bod van 20k lager vind ik wel erg vreemd. Zeker als je dan een vriend laat bellen die dan te horen krijgt dat er meerdere bezichtigingen zijn.

Ik zou anders vandaag contact opnemen met de makelaar en vragen of er interesse is (smoes die aan vriend werd verteld) zoniet dan zou ik inderdaad een andere makelaar gaan zoeken. Je moet gewoon vind ik bijna blind vertrouwen hebben in de makelaar.

--

Wij hebben onlangs zelf ook een woning gekocht maar kunnen hier pas volgend jaar in (ivm nieuwbouwhuis van de verkopers) en hebben nu onze woning op de markt gezet. Aangezien de huizen hier in de buurt redelijk snel van eigenaar wisselen hopen we natuurlijk dat dit bij ons ook het geval is.
Enfin we hebben wat bezichtigingen gehad en de reacties waren positief. Op zich is onze woning instapklaar (moderne wc / keuken / nieuwe vloer /enz.) allemaal zaken die ik bij de meeste huizen in de buurt niet tegenkom. Maar goed je weet het niet.

De makelaar heeft gevraagd om bij interesse voor een bepaalde dag te reageren dus we wachten het met gezonde spanning af.

[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 06-08-2020 11:28 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Muggenstift ik zit even mee te lurken in dit topic (zijn niet aan het verkopen, maar vind hier de verhalen altijd wel leuk), maar waarom zo reactief?!
Als mij dit zou overkomen, zou ik diezelfde middag nog in de auto / op de fiets zijn gesprongen op weg naar het makelaarskantoor om verhaal te halen. De makelaar krijgt (over het algemeen) een aardige zak geld, terwijl de meeste huizen zich zo goed als vanzelf verkopen.
Overigens zou ik er niet met gestrekt been in gaan, maar gewoon aangeven dat je in de buurt was en dat je even kwam buurten. Als het verhaal dan is, dat er weinig / geen animo is, dan kan je altijd de troef trekken om te zeggen dat een goede vriend van je interesse heeft getoond en dat die pas volgende week donderdag terecht kon i.v.m. het animo. Dan zie je ook de reactie van de makelaar en weet je hoe de vlag erbij hangt.
Nu is de makelaar al vooraf geïnformeerd en kan nu een mooi verhaaltje opzetten en jij trapt er gewoon met open ogen in (je komt hier namelijk nogal naïef over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
@Muggenstift hoe gaat het nu verder, heeft de makelaar vandaag ergens nog een gaatje gevonden om contact op te nemen en e.a. uit te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:30
Goedemorgen allemaal

Binnenkort gaat ons huis in de verkoop. Wat is jullie mening over een makelaar welke een vast bedrag hanteert van 3000 op een huis van een kleine 400k?

Er komen dan ook nog opstartkosten a 600 bij dus 3600 totaal.

Lijkt vrij netjes aangezien het onder de 1% zit?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Rhumba schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:03:
Goedemorgen allemaal

Binnenkort gaat ons huis in de verkoop. Wat is jullie mening over een makelaar welke een vast bedrag hanteert van 3000 op een huis van een kleine 400k?

Dat is vrij netjes. Indien niet expliciet aangegeven dat het inclusief btw is, dan is het vaak exclusief. Houd daar rekening mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

@Rhumba Netjes. Ik kreeg ze uiteindelijk niet lager dan 1%.

Als het overigens zonder BTW is zoals @koifim zegt, dan zou ik er nog eens over nadenken. Ze mogen naar particulieren namelijk geen offerte ex btw aanbieden. Een makelaar die dat toch doet zou ik links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 11:34
koifim schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:19:
[...]

Dat is vrij netjes. Indien niet expliciet aangegeven dat het inclusief btw is, dan is het vaak exclusief. Houd daar rekening mee.
Zou wel vreemd zijn aangezien je richting de consument niet zonder btw mag communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rhumba schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:03:
Goedemorgen allemaal

Die prijs lijkt mij heel netjes. Maar belangrijker is natuurlijk of er een klik is met de makelaar en met de werkwijze van de makelaar. Als je 1000 euro op de makelaar bespaart, maar de verkoopprijs door de minder goede presentatie 5000 minder is, dan schiet je er weinig mee op. Prioriteit zou daarom liggen bij de makelaar waar ik mij prettig bij voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggenstift
@Gijsje22 nee dat heeft hij niet.
Maar wij hebben de kaarten in handen. We hebben het spel door en het niet terugbellen bevestigd het.
Na overleg met vrienden die hier regelmatig mee te maken hebben, (ivm vermogen, panden) blijkt dit een vrij "normale" gang van zaken te zijn. Zelf staan ze regelmatig aan de kant van investeerder. Wat hun aangeven is dat deze investeerder waarschijnlijk de tijd krijgt tot het eind van aankomende week om er met ons uit te komen. Lukt dit niet dan laten ze Piet en Klaas pas kijken. Ze drukten ons voornamelijk op het hart om ons niet gek te laten maken. Laat de investeerder nog maar met een aanbod komen. Staat je dit aan, dan doen. Staat je dit niet aan, dan afwijzen.
Verder was het advies om het een beetje op z'n beloop te laten. Als we eind van volgende week nog geen afspraken voor kijkers hebben dan even aan de bel gaan trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
Muggenstift schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:34:
Maar wij hebben de kaarten in handen. We hebben het spel door en het niet terugbellen bevestigd het.
Na overleg met vrienden die hier regelmatig mee te maken hebben, (ivm vermogen, panden) blijkt dit een vrij "normale" gang van zaken te zijn. Zelf staan ze regelmatig aan de kant van investeerder. Wat hun aangeven is dat deze investeerder waarschijnlijk de tijd krijgt tot het eind van aankomende week om er met ons uit te komen. Lukt dit niet dan laten ze Piet en Klaas pas kijken. Ze drukten ons voornamelijk op het hart om ons niet gek te laten maken. Laat de investeerder nog maar met een aanbod komen. Staat je dit aan, dan doen. Staat je dit niet aan, dan afwijzen.
Verder was het advies om het een beetje op z'n beloop te laten. Als we eind van volgende week nog geen afspraken voor kijkers hebben dan even aan de bel gaan trekken.
Toch zou ik dit geen fijn idee vinden. De makelaar zou jullie belangen moeten behartigen, en op zijn minst (ik herhaal: op zijn minst!) eerlijk moeten zijn over zijn manier van aanpak. Het lijkt mij een kleine moeite om aan te geven dat hij deze investeerder als een goede partij beschouwd en hem eerst de kans wilt geven om een beter passend bod te doen, in plaats van geïnteresseerde mensen weg te houden van het huis.

Als ik in jouw situatie zat had ik allang de opdracht ingetrokken en ergens anders aangeboden. Maar goed, ieder zijn manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Mikkels0n schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

Toch zou ik dit geen fijn idee vinden. De makelaar zou jullie belangen moeten behartigen, en op zijn minst (ik herhaal: op zijn minst!) eerlijk moeten zijn over zijn manier van aanpak. Het lijkt mij een kleine moeite om aan te geven dat hij deze investeerder als een goede partij beschouwd en hem eerst de kans wilt geven om een beter passend bod te doen, in plaats van geïnteresseerde mensen weg te houden van het huis.

Als ik in jouw situatie zat had ik allang de opdracht ingetrokken en ergens anders aangeboden. Maar goed, ieder zijn manier..
Van harte mee eens. Als de makelaar jullie belang voorop stelt, behandelt hij die investeerder net als andere belangstellenden. Nu worden jullie ongerust gemaakt en onder druk gezet en dat leidt mogelijk tot een lagere opbrengst.

Ik vermoed dat dit voldoende grond is om de overeenkomst met de makelaar te ontbinden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• B-Real
Muggenstift schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:34:
Valt wat voor te zeggen, maar ik mis één ding in je verhaal.
De exposure van je woning op Funda is het grootst in de eerst week, misschien wel eerste dagen. Daar trek je de meeste potentiële kopers die dagelijks Funda openen om te kijken of er weer een woning bij is gekomen die voldoet aan hun wensen.

Jullie advertentie is inmiddels, door toedoen van de makelaar cq. investeerder, een aantal pagina's weggezakt. Een hoop van die potentiële kopers bereik je dus niet meer.

Leuk dat een makelaar een investeerder mee wil laten doen in het spelletje, maar dat doe je niet op deze manier. In dit geval werkt de makelaar harder voor de investeerder dan voor jullie, sterker nog hij verdiend meer door minder te doen. Hij hoeft geen mensen rond te leiden, strijkt commissie van jullie op en ongetwijfeld krijgt hij ook nog wel een paar centen van de investeerder.

Waanzin is het! Leuk dat de investeerder goedkoop een woning op de kop wil tikken, maar laat hem maar lekker aansluiten bij de gewone kopers en dus meedoen in het biedingsproces.

Dat de makelaar dan achter de schermen de investeerder op de hoogte houd van de ingebrachte biedingen om zo aan het eind van de rit aan het langste eind te trekken is ook tegen de regels, maar is in elk geval in het voordeel van de verkoper.

Hier worden jullie, platgezegd, gewoon keihard van achter genaaid. Dik betalen voor een makelaar, welke vervolgens een 1-2'tje speelt met een investeerder.

Misschien ben ik te voorbarig en komt de makelaar nog met een ontzettend goed verhaal, maar ik had al eieren voor mijn geld gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-04 10:39
Sowieso als hij belt zou ik het gesprek even opnemen. En inderdaad aangeven bij de NVM daarna.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
@Muggenstift , ik snap je redenering, maar ik weet niet of dat de handigste is. Je geeft aan jullie de kaarten in handen hebben, maar dat lijkt niet direct het geval te zijn. Tot nu toe is het enige bod dat van een investeerder van 20k onder de vraagprijs, stel hij doet er 10k bij, dan zit je nog steeds ruim onder de vraagprijs. Terwijl als er bezichtigen zijn de kans best groot is dat er substantieel meer uit te halen is.

Maare iedereen zijn eigen afweging, ik neem aan dat de investeerder zonder voorbehouden wil kopen. Dat is ook wel weer wat waard. In ieder geval succes!
Pagina: 1 ... 82 ... 191 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.