Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 30-07-2020 08:04 ]
Anoniem: 289532
[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 30-07-2020 08:04 ]
Tsja, wat is het gekste bij deze markt. Dat je het appartement nu voor 243 kunt verkopen of dat je 3 jaar geleden een driekamerappartement voor 158 hebt kunnen kopen? Als je bedenkt dat je voor een enigszins vergelijkbaar nieuwbouw driekamerappartement daar in de buurt tegenwoordig richting de 3 ton gaat.Anoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Wat een gekkenhuis die markt op het moment. Had mijn appartement voor 225 te koop gezet, 9 mensen komen kijken, 5 mensen geboden waarvan 1 onder de vraagprijs (lol) en 4 er boven. Uit eindelijk voor 243 zonder voorbehoud verkocht en de waarborgsom staat inmiddels bij de notaris. Had het zelf nieuw gekocht voor 158 3 jaar geleden
Kan je prima accepteren. Onderdeel van die clausule (die je verkoopmakelaar zal opnemen) is namelijk dat je door mag gaan met bezichtigingen doen en biedingen mag accepteren. Wanneer je een ander bod wilt accepteren heeft degene met wie je het eerste akkoord had, twee dagen (oid) om ALLE ontbindende voorwaarden te laten vallen en het huis definitief te kopen.ybos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:02:
Ons huis vorige week op Funda gegaan. Gisteren een aantal kijkers gehad en direct bod van de vraagprijs maar met als voorbehoud financiering (geen probleem) EN verkoop eigen woning (wel een dingetje want die staat al een aantal maanden te koop).
Bod nog niet niet direct geaccepteerd want er waren volgens de makelaar nog een tweetal geinteresseerden.
Met de vraagprijs ben ik dik tevreden, nu hopen dat er een bod komt met minder lastige voorwaarden.
Goeie, daar kan ik zeker wat mee! ThanksDon Quijote schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:47:
[...]
Kan je prima accepteren. Onderdeel van die clausule (die je verkoopmakelaar zal opnemen) is namelijk dat je door mag gaan met bezichtigingen doen en biedingen mag accepteren. Wanneer je een ander bod wilt accepteren heeft degene met wie je het eerste akkoord had, twee dagen (oid) om ALLE ontbindende voorwaarden te laten vallen en het huis definitief te kopen.
Aan beide kanten zit er weinig risico aan. Het grootste risico is dat het tweede bod 20k over de vraagprijs is, en de eerste koper de voorbehouden laat varen en de koop definitief maakt. Je zult dan altijd weten dat je 20k meer voor het huis had kunnen krijgen.
Hier wordt het trouwens goed uitgelegd: NVM No Risk-clausule (voorbehoud verkoop eigen woning)
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Gefeliciteerd, groningen zit blijkbaar op het prijsniveau van 4 jaar geleden in AmsterdamAnoniem: 289532 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:01:
***members only***
wijsheid is waar je je blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:28:
Hey iedereen,
Wij hebben ons huisje nu een kleine week te koop staan en vandaag eerste kijker en bieder gehad.
Hebben 1000 euro boven de vraagprijs geboden.
Nu hebben we aankomende maandag nog 2 kijkers staan, mijn vrouw wilt heel graag verkopen. Maar ik wil eigenlijk nog wachten totdat die andere 2 ook hebben gekeken en misschien een bod hebben neergelegd.
Hoe denken jullie hierover?
Wat is wijsheid.
Even je post een klein beetje aangepastBasekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:31:
[...]
wijsheid is waar je vrouw zich blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.
Wil je liever 3 dagen wachten met kans op meer? Dan dat doen.
En hoe is de markt in je regio? Hier in Groningen is het gekkenhuis, dan ben je echt dief van je portomonnee als je dat accepteert. Sowieso zou ik nooit het eerste bod van een bieder accepteren.Basekid schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:31:
[...]
wijsheid is waar je je blij mee voelt. Ben je blij met die 1000 + dat het nu al verkocht is? Dan doen.
Wil je liever 3 dagen wachten met kans op meer? Dan dat doen.
De huizen die 'af' zijn gaan vaak heel snel weg, ons huis is move-in ready, misschien nog een badkamer renovatie maar dat laat ik aan de volgende bewoner.418O2 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:34:
[...]
En hoe is de markt in je regio? Hier in Groningen is het gekkenhuis, dan ben je echt dief van je portomonnee als je dat accepteert. Sowieso zou ik nooit het eerste bod van een bieder accepteren.
Tsja.. Positioneer je eens in de schoenen van die koper. Die heeft jouw huis bekeken en binnen een week bekeken en besloten dat waarschijnlijk de grootste uitgave van zijn/haar leven te maken. Daar een prijs bij bepaald en een bod gedaan.Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:28:
Hey iedereen,
Wij hebben ons huisje nu een kleine week te koop staan en vandaag eerste kijker en bieder gehad.
Hebben 1000 euro boven de vraagprijs geboden.
Nu hebben we aankomende maandag nog 2 kijkers staan, mijn vrouw wilt heel graag verkopen. Maar ik wil eigenlijk nog wachten totdat die andere 2 ook hebben gekeken en misschien een bod hebben neergelegd.
Hoe denken jullie hierover?
Wat is wijsheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Don Quijote op 31-07-2020 15:52 ]
Daarnaast, hoe serieus moet je deadlines als verkoper nemen? Ik vind het nog altijd lastig voor te stellen dat een koper bereid is een paar ton neer te leggen voor een huis om daar de komende (tientallen) jaren te gaan wonen maar enkel onder de voorwaarde dat hij deze week een antwoord krijgt. Komt dat antwoord maandag dan wilt hij dat huis beslist niet meer hebben... geloof je dat werkelijk?Don Quijote schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:52:
Als er geen deadline bij het bod zat (en als dat al zo was, is dat vast niet voor Maandag) is dit niet iets waar je langer dan een minuut over na moet denken. Sowieso de maandag nog doen. Er is echt geen koper die in paniek raakt als hij niet opdezelfde werkdag nog te horen krijgt of het bod is geaccepteerd of niet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat mij betreft wel.Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Alright thanks allemaal.
Ik heb dus inderdaad de goede beslissing gemaakt om gewoon dit eerste bod even in de ijskast te zetten en te wachten op de 2 kijkers/bieders (hopelijk) van maandag.
Ik denk dat je gelijk hebt. In ieder geval wel bij een bod rond de vraagprijs.Tsurany schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:08:
[...]
Daarnaast, hoe serieus moet je deadlines als verkoper nemen? Ik vind het nog altijd lastig voor te stellen dat een koper bereid is een paar ton neer te leggen voor een huis om daar de komende (tientallen) jaren te gaan wonen maar enkel onder de voorwaarde dat hij deze week een antwoord krijgt. Komt dat antwoord maandag dan wilt hij dat huis beslist niet meer hebben... geloof je dat werkelijk?
Maar wat zijn je makelaar op dit bod? Lijkt mij toch iets betrouwbaarder dan de mening van willekeurige mensen van over het hele land op een forum.Tyear schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
Alright thanks allemaal.
Ik heb dus inderdaad de goede beslissing gemaakt om gewoon dit eerste bod even in de ijskast te zetten en te wachten op de 2 kijkers/bieders (hopelijk) van maandag.
Probleem is dat we dan iets moeten terugkopen, dus dan maken we van de expat zijn probleem, ons probleemDon Quijote schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Als het Expats zijn kan je eens een gek voorstel doen. Je weet het nooit.
In 2015 gingen wij voor 2,5 jaar naar het buitenland voor werk. In de tussentijd wilden we ons huis verhuren. Naast ons woonden toen expats die binnenkort uit hun huis moesten en hoorden dat we het wilde verhuren. Wat volgde waren erg gekke onderhandelingen. Ik zei "EUR 1800 per maand exclusief". Zij zei "Mijn allowance is EUR 2500 per maand, dus dan doen we dat, maar dan moet jij Ziggo aanhouden voor ons".
Dat is voor EUR 700 het duurste Ziggo abonnement ooit geweest denk ik. Om maar te zeggen, je weet nooit wat voor gekke allowances expats hebben. Dus gewoon terugbellen met een moonshot offer
.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hier ook gekozen voor een lokale makelaar met veel ervaring en weining blabla. Maar inderdaad hebben wij het kleine stukje tekst op 12 punten aangepast, bijna allemaal taal- en spelfouten.Rokuta schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:17:
Wat mij opviel is dat we (lees: controlfreak-ik) voor mijn gevoel vrij veel hebben moeten sturen in het aanbod van de makelaar. Nu kan ik vreselijk vallen over details maar spelfouten in de verkooptekst, het ontbreken van een Engelse vertaling, verkeerde informatie en meer inhoudelijke fouten hebben ons wel een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik zie vaak dat er fouten staan in de teksten op bijvoorbeeld Funda - maar ben ik onredelijk wanneer ik verwacht dat alles tiptop in orde is wanneer ik enkele duizenden Euro’s betaal voor een in mijn optiek relatief eenvoudige dienst (tekstje schrijven over courante woning op gewilde locatie)?
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Voor het weg moeten heb ik nog wel een aardige tip. Wij hadden iets van vier dagen waarin het grootste gedeelte van de dag mensen over de vloer waren. Best een uitdaging omdat ik gewoon moest werken, maar nog niet naar kantoor mocht (want Corona). Ik heb dit opgelost door in het Hilton wat bij mij om de hoek zit een Dagkamer te huren die dagen. Voor 50 euro per dag had je dan een kamer, met daarin een prima bureau en internet, van 08:00-18:00. Prima oplossing.Rokuta schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:17:
Soit, ondertussen staan we op Funda en midden in de vakantieperiode hebben we toch meerdere bezichtigingen gehad. Ik had de impact die deze bezichtigingen hadden op onze thuissituatie wat onderschat - het volledig aan kant hebben van het huis (met kleine kinderen die alles wat je doet met grote effectiviteit ongedaan maken) en het “weg moeten” vielen best wel zwaar.
Wat ik mij dan afvraag, was dit bij jullie een uitzondering of kwam dit bij meer huizen van die makelaar voor? Bij 'mijn' selectie van de verkoopmakelaar heb ik best wat tijd besteed aan het kijken hoe de woningen op Funda gepresenteerd werden. Een makelaar met slordige/foute teksten werd er zo al snel uitgefilterd.Exar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:42:
[...]
Hier ook gekozen voor een lokale makelaar met veel ervaring en weining blabla. Maar inderdaad hebben wij het kleine stukje tekst op 12 punten aangepast, bijna allemaal taal- en spelfouten.
Dat stukje tekst schrijven lijkt me nu juist belangrijk dus ik snap niet dat ze zo slordig daar mee om gaan.
Verder zitten er bij ons artifacts in de foto's. Toen ik dat aangaf zei de makelaar dat de foutjes niet in de originele foto's zitten, dus dat het aan het versturen via WeTransfer moest liggen. Nou daar vertrouw je dan op, en vervolgens blijken die artifacts gewoon op Funda te staan. Weer aangekaart, krijg ik van zowel de makelaar als de assistent te horen dat ze het niet zien (doen alsof ik gek benen kijken op een mobieltje, ja dan zie je sowieso niet veel).
En last but not least, staat een rare verkeerde tekst op de plattegrond op Funda, meteen nadat het op Funda live was doorgegeven, "oh ja dat laten we aanpassen", is nog steeds na een week Funda niet gefixt (schijnt complex te zijn...).
Tja, daar betaal je dan inderdaad 3000 Euro voor zeg...
Wij hebben inderdaad ook een rondje rond Funda gedaan - bij de andere huizen zag de tekst er prima uit. Dat gezegd hebbende, ik kan niet alles controleren, waar ik dat bij mijn eigen appartement natuurlijk wel kon doen. Daarnaast waren er vanwege de vakantieperiode ook minder mensen aanwezig, wellicht dat daar toch iets aan kwaliteitscontrole is ingeleverd.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:46:
[...]
Wat ik mij dan afvraag, was dit bij jullie een uitzondering of kwam dit bij meer huizen van die makelaar voor? Bij 'mijn' selectie van de verkoopmakelaar heb ik best wat tijd besteed aan het kijken hoe de woningen op Funda gepresenteerd werden. Een makelaar met slordige/foute teksten werd er zo al snel uitgefilterd.
Ook keek ik of ik 'vergelijkbare' woningen kon vinden, beetje met het idee: wat als ik op zoek zou zijn naar een huis zoals mijn huis? Welke woningen zouden mij dan aanspreken? En vooral, welke presentaties van woningen zouden mij aanspreken? Daarbij merkte ik dat de presentaties (en vooral de foto's) van sommige makelaars eigenlijk meteen al maakten dat ik er een goed gevoel bij kreeg (of juist niet, haha). Eigenlijk rolde er zo vanzelf een makelaar uit waarbij ik een goed gevoel had.
En natuurlijk zaten er ook in onze tekst wel foutjes, maar dat zat er meer in dat wij het huis van top tot teen kennen en er al jaren hebben gewoond, terwijl de makelaar er een of twee keer doorheen loopt en dan onmogelijk alles maar even in één keer goed zou kunnen onthouden. Geen dingen waarbij je dacht: weet jij eigenlijk wel over welk huis het gaat...
Goede tip! Gelukkig kan ik ondertussen "vluchten" naar kantoor. Voornamelijk vrouwlief met kleine kinderen vindt het een uitdaging, maar gelukkig kunnen opa's en oma's bijspringenDon Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:16:
[...]
Voor het weg moeten heb ik nog wel een aardige tip. Wij hadden iets van vier dagen waarin het grootste gedeelte van de dag mensen over de vloer waren. Best een uitdaging omdat ik gewoon moest werken, maar nog niet naar kantoor mocht (want Corona). Ik heb dit opgelost door in het Hilton wat bij mij om de hoek zit een Dagkamer te huren die dagen. Voor 50 euro per dag had je dan een kamer, met daarin een prima bureau en internet, van 08:00-18:00. Prima oplossing.
Had dit geregeld via “voordethuiswerkers.nl” daar staan ook nog hotels op die dit op het moment voor minder aanbieden (35e per dag). Dat was voor mij de uitgave meer dan waard.
Ja had ik ook. Het tekstje was wat matig en inderdaad veel spel- en stijlfouten. Je zou verwachten dat het in elk geval een keer wordt proefgelezen door iemand anders voordat het bij mij komt. We hebben ook een hoop gedoe gehad met de plattegronden. Uiteindelijk heb ik zelf rode correctielijnen zitten tekenen die dan door 'whatever extern bureau' dan werden goed gezet en goed op Funda kwam. Dat terwijl we ze de plattegronden van een paar jaar terug hadden gegeven.Rokuta schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:17:
Wat mij opviel is dat we (lees: controlfreak-ik) voor mijn gevoel vrij veel hebben moeten sturen in het aanbod van de makelaar. Nu kan ik vreselijk vallen over details maar spelfouten in de verkooptekst, het ontbreken van een Engelse vertaling, verkeerde informatie en meer inhoudelijke fouten hebben ons wel een beetje aan het twijfelen gebracht. Ik zie vaak dat er fouten staan in de teksten op bijvoorbeeld Funda - maar ben ik onredelijk wanneer ik verwacht dat alles tiptop in orde is wanneer ik enkele duizenden Euro’s betaal voor een in mijn optiek relatief eenvoudige dienst (tekstje schrijven over courante woning op gewilde locatie)?
Ik heb niet het idee dat uit de stille verkoop heel veel komt. Wat zijn de suggesties van vraagprijzen van de andere 2? Neigen die meer naar de lage of hoge kant of precies ertussen in?VicTheTrader schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:00:
We hadden 4 makelaars over de vloer, en we kregen verbazende verschillen in voorgestelde vraagprijzen - namelijk, tussen 415k en 450k.
Die ene met de hoogste vraagprijs wil ook eerst proberen met de stille verkoop, en op basis daarvan de prijs aanpassen mochten we tot de conclusie komen dat de prijs te hoog is.
Wat vinden jullie van die strategie? 450k vind ik best hoog en ik maak me zorgen dat we dan helemaal geen bezichtigingen krijgen, maar aan de andere kant, 415k is wat tegenvallend.
Ik vind die verschillen niet eens zo gek. Huizenprijzen zijn geen exacte wetenschap en vraagprijzen nog minder. Bovendien neem ik aan dat elk van die 4 makelaars uiteindelijk wel met je in zee wilt. Dus ik zou eerst de makelaar kiezen waar je de beste klik mee hebt.VicTheTrader schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:00:
We hadden 4 makelaars over de vloer, en we kregen verbazende verschillen in voorgestelde vraagprijzen - namelijk, tussen 415k en 450k.
Die ene met de hoogste vraagprijs wil ook eerst proberen met de stille verkoop, en op basis daarvan de prijs aanpassen mochten we tot de conclusie komen dat de prijs te hoog is.
Wat vinden jullie van die strategie? 450k vind ik best hoog en ik maak me zorgen dat we dan helemaal geen bezichtigingen krijgen, maar aan de andere kant, 415k is wat tegenvallend.
Ik krijg nu niet echt het gevoel dat hij voor jullie werkt..Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
Hoi allemaal, bedankt voor alle ervaring tot zo ver!
Sinds afgelopen donderdag staat ons huis in de verkoop. Het is een type huis waarvan je mag verwachten dat het zeer snel op of boven de vraagprijs verkocht wordt.
Wat wij erg vreemd vinden is dat er pas 1 kijker is geweest en dat de makelaar verder vaag blijft over of er verder interesse is in onze woning.
Deze ene kijker is een investeerder en heeft meteen een openingsbod gedaan, 20000 euro onder de vraagprijs. Dit bod hebben we afgewezen. We merken dat onze makelaar ons hier toch wat op aan stuurt. Hij vind 20000 euro minder ook te weinig aar hij benoemd ook een hoop positieve aspecten van deze deal.
Is het heel erg dat wij onze makelaar niet vertrouwen? Wat zouden jullie doen?
Klinkt als 'vriendjes politiek' waarbij de makelaar gewin heeft/krijgt door de investeerder jullie huis te laten kopen.Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
Sinds afgelopen donderdag staat ons huis in de verkoop. Het is een type huis waarvan je mag verwachten dat het zeer snel op of boven de vraagprijs verkocht wordt.
Wat wij erg vreemd vinden is dat er pas 1 kijker is geweest en dat de makelaar verder vaag blijft over of er verder interesse is in onze woning.
Deze ene kijker is een investeerder en heeft meteen een openingsbod gedaan, 20000 euro onder de vraagprijs. Dit bod hebben we afgewezen. We merken dat onze makelaar ons hier toch wat op aan stuurt. Hij vind 20000 euro minder ook te weinig aar hij benoemd ook een hoop positieve aspecten van deze deal.
450k als absoluut getal zegt niets: dus daar kan niemand wat over zeggenVicTheTrader schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:00:
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2020 17:01 ]
Nou als de makelaar 'vaag' blijft over of er interesse is in het huis als je hiernaar vraagt en er pas 1 kijker is voor een courant huis.....Don Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:56:
De reacties hier boven vind ik veel te voorbarig.
Dat de makelaar de positieve aspecten van deze deal benadrukt is logisch. Je hebt maar 1 kijker gehad en ondanks dat het een relatief laag bod is (wat de makelaar ook aangeeft) is het wel een concreet bod (waarschijnlijk ook zonder voorbehouden).
Op basis van wat er geschreven staat is echt niet te zeggen dat de makelaar samenspant met die investeerder en moedwillig andere gegadigden weghoudt. Die paar duizend euro die hij daar mogelijk mee pakt is het echt niet waard om zijn naam ten grabbel te gooien. Zeker niet omdat het risico van ontmaskering veel te groot is.
Je kunt een Funda linkje plaatsen (of PM), ben wel benieuwd of je mag verwachten dat het snel wordt verkocht.Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
Tja vaag zijn over interesse. Als er geen aanvragen voor bezichtigingen zijn, dan zijn ze er niet. Daar valt niet vaag over te zijn. Wellicht probeert de makelaar er nog wat van te maken, om verkoper niet te rot te laten voelen.Frank_P schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:00:
[...]
Nou als de makelaar 'vaag' blijft over of er interesse is in het huis als je hiernaar vraagt en er pas 1 kijker is voor een courant huis.....
Het achterhouden van dit soort gegevens voor de koper is niet legaal.Hij gooit zijn naam niet te grabbel als hij jou langzaam pushed om die deal te accepteren en het dus jouw keus is.
Ik weet niet of hij alleen werkt of voor een kantoor.
Maar als je zelf een paar duizend euro overhoudt is dat toch niet verkeerd....
Misschien is het goed om een link te plaatsen. Dan kunnen we samen kijken of het zo gek isIk weet uiteraard niet precies wat voor huis we het over hebben hier, maar ik vind het toch verdacht.
Je makelaar zou toch openheid moeten geven en als er echt zo weinig interesse is moet hij aangeven dat je vraagprijs misschien te hoog is.
Je hebt hem ingehuurd om voor jou te verkopen dus je mag toch echt wel iets verwachten en niet dat hij probeert een bod van een investeerder te laten accepteren wat 20k onder de prijs ligt.
Nogmaals, dit ligt wel aan of het een huis is van 6 ton of 2 ton.
[ Voor 9% gewijzigd door Muggenstift op 04-08-2020 17:11 ]
Dat begrijp ik, ja, daarom twijfelen we ook. Ik zou niet eerlijk kunnen zeggen dat het een courant huis is (is wel in een gewilde wijk), toen we het 3 jaar geleden kochten stond het al 3 maanden op Funda. We vragen ons nog steeds af waarom precies. Die scenario willen we nu graag niet zien.Stille verkoop zou ik niet aan beginnen. Althans niet als je gewoon een courant huis verkoopt in de 400k-500k range. Of je moet echt een gegronde hekel hebben aan de binnenkant van je huis open en bloot op het internet neerzetten. Maar voor die voordelen betaal je wel met waarschijnlijk een sub-optimale verkoopprijs.
Van een van de makelaars hoorde ik dat 4xx "stevig" isAls dat dan toevallig de makelaar van 415k is en jij vind dat de vraagprijs ook wel 4xxk kan zijn, dan wordt de vraagprijs toch gewoon 4xxk? Ze werken in opdracht van jou en als ze denken dat je onrealistisch bent, dan. melden ze dat wel.
Dat is het risico, inderdaad.Wat ik heb begrepen is dat je het vooral van de eerste weken moet hebben: krijg je dan geen (goed) bod, dan is waarschijnlijk de vraagprijs te hoog en kom je vermoedelijk uiteindelijk lager uit dan bij een vraagprijs die meer bij de werkelijke waarde ligt.
Dat is ook wat ik wilde typen. Als je het niet vertrouwd dan laat je een bekende even met de makelaar bellen om te kijken of een bezichtiging mogelijk is.Miks schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:21:
@Muggenstift ik zou een goede kennis van je vragen om bij de makelaar een bezichtiging aan te vragen. Als die bezichtiging niet doorgegeven wordt dan weet je meteen dat het niet in de haak is.
Ik denk dat we dat gaan doen! We gaan nog even geduld proberen te hebben tot vrijdag.B-Real schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:17:
[...]
Dat is ook wat ik wilde typen. Als je het niet vertrouwd dan laat je een bekende even met de makelaar bellen om te kijken of een bezichtiging mogelijk is.
denk je het huis wel snel kwijt ben, maar iets langer dan normaal vanwege de vakantie.Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:09:
Bedankt voor de reacties allemaal, een fundalink laat ik nog even achterwege. Stel je voor dat de makelaar hier meeleest.
Het is een huis afkomstig uit een project uit 2013. Alles ziet er netjes uit en is goed tot luxe afgewerkt. In onze rij zijn het afgelopen jaar 3 huizen op of over de vraagprijs verkocht. (binnen een week na plaatsing op funda) Dit zijn trouwens gelijkwaardige woningen.
Doordat we deze informatie hebben kunnen we wel redelijk inschatten dat bij het tekoop zetten voor dezelfde prijs wij ook een flinke aanloop mogen verwachten.
Edit: nog een kleine aanvulling. In de regio waar wij wonen gaan er zaken wel vaker via vriendjes, handjeklap enz.
Uiteraard is het eea niet legaal, maar dat is te hard rijden ook niet.Don Quijote schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:05:
[...]
Tja vaag zijn over interesse. Als er geen aanvragen voor bezichtigingen zijn, dan zijn ze er niet. Daar valt niet vaag over te zijn. Wellicht probeert de makelaar er nog wat van te maken, om verkoper niet te rot te laten voelen.
[...]
Het achterhouden van dit soort gegevens voor de koper is niet legaal.
[...]
Misschien is het goed om een link te plaatsen. Dan kunnen we samen kijken of het zo gek is
Het is een investeerder. Die probeert uiteraard zo laag mogelijk in te zetten.Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 04-08-2020 21:18 ]
Klopt, het is ook zeker iets wat we in onze overweging meenemen. We hebben inderdaad al een ander huis gekocht en we zouden voor een nader te bepalen bedrag ons huidige huis mogen huren van deze investeerder. Kortom, het zou voor ons een perfecte oplossing zijn. Maar, ik wil wel zeker weten dat we alles eruit halen wat erin zit.D-dark schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:08:
[...]
Het is een investeerder. Die probeert uiteraard zo laag mogelijk in te zetten.
Dat alles om maar zoveel mogelijk winst te pakken.
Het kan dan een keuze zijn om aan je verkoopmakelaar terug te koppelen dat 5000 a 10000 euro onder de vraagprijs zonder voorbehoud van financiëring je ondergrens is.
Wil je perse je vraagprijs halen dan is het soms handiger om een bieden vanaf prijs te vragen.
Daarnaast weet ik niet of je al een andere woning hebt. Wil je nog gaan zoeken daarnaar dan scheelt het behoorlijk bij hypotheek of scherp bieden op een andere woning dat je al een bod zonder voorbehoud op je eigen woning hebt. In zo'n geval kan de makelaar die namens de verkopende partij handelt zijn / haar cliënt adviseren dat jouw bod misschien niet het hoogst is maar wel redelijk veilig.
Inmiddels een paar weken verder. Ik vind het nog spannend om de beslissing te nemen om mijn huis te verkopen, dat moet even landen denk ik, want het is redelijk abrupt op mijn weg gekomen.VidaR-9 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:49:
2 makelaars over de vloer gehad voor mijn te verkopen woning.
Makelaar 1: vraagprijs 450k; opbrengst 450-460k
Makelaar 2: vraagprijs 445k; opbrengst ~445k
Courtage scheelt 0,3% dus is niet leidend. Makelaar 2 is NVM makelaar, makelaar 1 niet.
Gevoel was het beste bij makelaar 1, maar de aanpak van makelaar 2 spreekt me meer aan. Makelaar 1 doet dit stapsgewijs met paar dagen doorlooptijd (klantenkring > social media > funda, dus sneller eerste reacties) waar makelaar 2 alles in 1x lanceert.
Maar eens een nachtje over slapen.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Een zwangere vriendin, dan wil je zo min mogelijk gedoe. En we hadden een goede indicatie wat dit huis op zou leveren, ook in vergelijking met andere verkochte huizen in de buurt. Daar zat het onderhandse bod al ruim boven. Niet je woning uit voor bezichtigingen en niet je inboedel in de opslag voor de foto's is ook wat waard. Het kan natuurlijk dat de woning via Funda meer had opgeleverd hoor, maar zoals gezegd was dit onderhandse bod al erg scherp.VidaR-9 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:18:
@Piet_Piraat7 wat was de hoofdoverweging om onderhands te verkopen? Niet bang dat je daardoor geld bent misgelopen?
[ Voor 50% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-08-2020 14:16 ]
Gefeliciteerd, maar ik zou echt nooit mijn huis verkopen voordat ik zelf een nieuw heb gekocht, zeker niet in deze verkopers markt. Nu zit je met een termijn waarop je iets nieuws nodig hebt (of je moet gaan huren en 2x verhuizen) en dat is in deze verkopers markt niet triviaal.Tyear schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:40:
Hoi iedereen,
Nou kogel door de kerk, huis is verkocht, vrijdagavond contract tekenen met de koper, die net als mij toen ik het kocht een single gozer is. Voelt toch alsof het zo hoort
We hebben er misschien niet de hoofdprijs voor gekregen, maar voor ons was het iets boven de vraagprijs zelfs. Dus we zijn content.
Kunnen we nu echt gericht gaan kijken wat we willen kopen in de buurt.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Waar wil je op wachten? zou gewoon nu die makelaar bellen en vragen of er nog nieuwe bezichtingen zijn. Indien hij nee zegt: confronteren en wegwezen.Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Om nog even terug te komen op onze makelaar die we niet vertrouwen. Het lijkt steeds meer waarheid te worden. Een vriend van ons heeft gebeld en hem is verteld dat er veel interesse is en dat er al meerdere bezichtigingen gepland staan. Hij mag pas volgende week do derdag komen bezichtigen.
We willen nog tot vrijdag afwachten en gaan anders de confrontatie aan.
Ik wil wachten of we vandaag of morgen nog gebeld worden met de melding dat er bezichtigingen zijn. Ik wil ze niet te veel de indruk wekken dat we er op zitten te wachten.Basekid schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
[...]
Waar wil je op wachten? zou gewoon nu die makelaar bellen en vragen of er nog nieuwe bezichtingen zijn. Indien hij nee zegt: confronteren en wegwezen.
En pushed je makelaar nog steeds om het bod van de investeerder te accepteren?Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:59:
Om nog even terug te komen op onze makelaar die we niet vertrouwen. Het lijkt steeds meer waarheid te worden. Een vriend van ons heeft gebeld en hem is verteld dat er veel interesse is en dat er al meerdere bezichtigingen gepland staan. Hij mag pas volgende week do derdag komen bezichtigen.
We willen nog tot vrijdag afwachten en gaan anders de confrontatie aan.
Klopt, we geven ze nog tot vrijdag en dan ga ik bellen.VicTheTrader schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:33:
Maar jullie zitten wel er op te wachten, en dat is ook begrijpelijk, jullie willen wel je woning verkopen en dat gaat niet gebueren als er geen bezichtigingen zijn.
We hebben geen contact meer gehad met de makelaar. De makelaar doet inderdaad vaag over dat er zoveel bezichtigingen zijn, maar officieel weten wij dat niet. Hij meldt dat aan een geïnteresseerde.Frank_P schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:51:
[...]
En pushed je makelaar nog steeds om het bod van de investeerder te accepteren?
Ik zou ook gewoon bellen en vragen of er reeds meer animo is omdat je dat in deze tijd met jullie huis had verwacht.
Hij kan wel vaag doen, maar als er 'zoveel' bezichtigingen zijn gepland dan moet hij jullie ook op de hoogte brengen.
Jullie moeten immers het huis netjes maken en weg zijn.
Dus dan moet hij wel aangeven dat er minimaal volgende week donderdag nog een bezichtiging is.
Als hij dit niet aangeeft en nog steeds bezig blijft met zijn investeerder dan zou ik hem ook confronteren.
Of eerlijk gezegd zou ik (als dat zomaar kan?) gewoon een andere makelaar zoeken, want dan is het vertrouwen ook weg.
Maar het kan ook zijn dat hij opeens heel goed nieuws nu heeft en dat het wel volgepland staat en hij voor de rest wel tegoeder trouw is/was en alles gewoon zo gunstig mogelijk wilde plannen voor jullie.
Of misschien als verrassing.
Maar nogmaals mij lijkt zoiets niet om 'vaag' over te doen.
Is dit een 1-mans makelaar? Of is hij in loondienst?Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:38:
Update: ik kon jullie druk toch niet aan.
Heb gebeld. De secretaresse geeft aan dat er vandaag niet gebeld is. (dat zegt volgens mij al genoeg)
Toen ik doorvroeg, omdat ik dat raar vond, omdat wij horen dat er wel gebeld is, toen stond ze met haar mond vol tanden. Ze zei dat zij alleen mensen afwijzen als het huis op pauze staat, maar aan mijn vraag te horen begreep ze daaruit dat dat niet het geval is. Ze gaat de makelaar zelf mij terug laten bellen. Wordt vervolgd.
Nog los van dat het een bijzonder vaag verhaal is met die makelaar zou ik niet snel akkoord gaan met het terughuren je eigen huis! Een investeerder hoeft er zelf niet te wonen, dus in plaats van huren gewoon de oplevering in je eigen voordeel laten vastleggen.Muggenstift schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:29:
[...]
Klopt, het is ook zeker iets wat we in onze overweging meenemen. We hebben inderdaad al een ander huis gekocht en we zouden voor een nader te bepalen bedrag ons huidige huis mogen huren van deze investeerder. Kortom, het zou voor ons een perfecte oplossing zijn. Maar, ik wil wel zeker weten dat we alles eruit halen wat erin zit.
Het geeft nog een hoop stof tot nadenken. We wachten in iedergeval nog even af tot de investeerder weer iets van zich laat horen.
[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 05-08-2020 16:57 ]
Waarom zou het terughuren van ons eigen huis geen goed idee zijn? Oprechte vraag!Charly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:47:
[...]
Nog los van dat het een bijzonder vaag verhaal is met die makelaar zou ik niet snel akkoord gaan met het terughuren je eigen huis! Een investeerder hoeft er zelf niet te wonen, dus in plaats van huren gewoon de oplevering in je eigen voordeel laten vastleggen.
Ik weet niet waar dit voorstel vandaan kwam, maar daar zou je eigen makelaar ook wat van moeten vinden lijkt me
Dat zou je dan moeten narekenen, maar dan nog zou ik er op aansturen dat de overdracht op een voor jullie zo gunstig mogelijk moment is / de huur die je evt betaald minimaal is.Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:52:
[...]
Waarom zou het terughuren van ons eigen huis geen goed idee zijn? Oprechte vraag!
Als we het verkopen hebben we het geld in onze zak en is er geen overbruggingskrediet nodig.
Aan de andere kant komt er een economisch onzekere tijd aan vanwege alle corona maatregelen en steun. Men voorspelt daarbij ook een daling van de huizenprijzen... Als het markt conform is zou ik ook liever nu mijn huis verkopen en 8 maanden huren in plaats van over een half jaar mijn huis te koop zetten...Charly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:47:
[...]
Nog los van dat het een bijzonder vaag verhaal is met die makelaar zou ik niet snel akkoord gaan met het terughuren je eigen huis! Een investeerder hoeft er zelf niet te wonen, dus in plaats van huren gewoon de oplevering in je eigen voordeel laten vastleggen.
Ik weet niet waar dit voorstel vandaan kwam, maar daar zou je eigen makelaar ook wat van moeten vinden lijkt me
Ik had het denk ik niet aan de secretaresse gevraagd want nu kan de makelaar nog een verhaal op hangen dat zij niet op de hoogte was. Of was het diezelfde secretaresse die het verhaal van veel interesse/volgende week pas plek aan je vriend had medegedeeld.Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:38:
Update: ik kon jullie druk toch niet aan.
Heb gebeld. De secretaresse geeft aan dat er vandaag niet gebeld is. (dat zegt volgens mij al genoeg)
Toen ik doorvroeg, omdat ik dat raar vond, omdat wij horen dat er wel gebeld is, toen stond ze met haar mond vol tanden. Ze zei dat zij alleen mensen afwijzen als het huis op pauze staat, maar aan mijn vraag te horen begreep ze daaruit dat dat niet het geval is. Ze gaat de makelaar zelf mij terug laten bellen. Wordt vervolgd.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik zou hier zeker een berekening op loslaten voordat je ergens akkoord op geeft: ons overbruggingskrediet kost ons €150 + €200 Netto voor de oude hypotheek per maand. Tenzij de investeerder akkoord gaat met een zeer lage huur denk ik dat je snel beter af bent met een latere opleverdatum. Natuurlijk ben je dan wel zelf verantwoordelijk voor de staat van je huis tot dat moment.Muggenstift schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:52:
[...]
Waarom zou het terughuren van ons eigen huis geen goed idee zijn? Oprechte vraag!
Als we het verkopen hebben we het geld in onze zak en is er geen overbruggingskrediet nodig.
Nope, was te verwachten.Gijsje22 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:43:
Succes! Ben benieuwd met wat voor verklaring de makelaar komt. Hij heeft zeker nog niet teruggebeld?
Do { Ping } while ( LOL )
Om die reden dusMiks schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:03:
Ik zou alles vastleggen, en die makelaar gaan kapotprocederen. Hij is van het type tuig (of het ruikt er toch zeker sterk naar) dat je zo ver mogelijk van je grootmoeder wil afhouden.
Gang van zaken ook bij de NVM melden. Daarnaast zou ik iedereen nog jarenlang hierover vertellen, negatieve publiciteit verspreid namelijk als een lopend vuurtje.
[ Voor 87% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2020 22:45 ]
[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 05-08-2020 23:20 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 06-08-2020 11:28 ]
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Dat is vrij netjes. Indien niet expliciet aangegeven dat het inclusief btw is, dan is het vaak exclusief. Houd daar rekening mee.Rhumba schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:03:
Goedemorgen allemaal
Binnenkort gaat ons huis in de verkoop. Wat is jullie mening over een makelaar welke een vast bedrag hanteert van 3000 op een huis van een kleine 400k?
Er komen dan ook nog opstartkosten a 600 bij dus 3600 totaal.
Lijkt vrij netjes aangezien het onder de 1% zit?
Alvast bedankt voor jullie mening.
Zou wel vreemd zijn aangezien je richting de consument niet zonder btw mag communiceren.koifim schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:19:
[...]
Dat is vrij netjes. Indien niet expliciet aangegeven dat het inclusief btw is, dan is het vaak exclusief. Houd daar rekening mee.
Die prijs lijkt mij heel netjes. Maar belangrijker is natuurlijk of er een klik is met de makelaar en met de werkwijze van de makelaar. Als je 1000 euro op de makelaar bespaart, maar de verkoopprijs door de minder goede presentatie 5000 minder is, dan schiet je er weinig mee op. Prioriteit zou daarom liggen bij de makelaar waar ik mij prettig bij voel.Rhumba schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:03:
Goedemorgen allemaal
Binnenkort gaat ons huis in de verkoop. Wat is jullie mening over een makelaar welke een vast bedrag hanteert van 3000 op een huis van een kleine 400k?
Er komen dan ook nog opstartkosten a 600 bij dus 3600 totaal.
Lijkt vrij netjes aangezien het onder de 1% zit?
Alvast bedankt voor jullie mening.
Toch zou ik dit geen fijn idee vinden. De makelaar zou jullie belangen moeten behartigen, en op zijn minst (ik herhaal: op zijn minst!) eerlijk moeten zijn over zijn manier van aanpak. Het lijkt mij een kleine moeite om aan te geven dat hij deze investeerder als een goede partij beschouwd en hem eerst de kans wilt geven om een beter passend bod te doen, in plaats van geïnteresseerde mensen weg te houden van het huis.Muggenstift schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:34:
@Gijsje22 nee dat heeft hij niet.
Maar wij hebben de kaarten in handen. We hebben het spel door en het niet terugbellen bevestigd het.
Na overleg met vrienden die hier regelmatig mee te maken hebben, (ivm vermogen, panden) blijkt dit een vrij "normale" gang van zaken te zijn. Zelf staan ze regelmatig aan de kant van investeerder. Wat hun aangeven is dat deze investeerder waarschijnlijk de tijd krijgt tot het eind van aankomende week om er met ons uit te komen. Lukt dit niet dan laten ze Piet en Klaas pas kijken. Ze drukten ons voornamelijk op het hart om ons niet gek te laten maken. Laat de investeerder nog maar met een aanbod komen. Staat je dit aan, dan doen. Staat je dit niet aan, dan afwijzen.
Verder was het advies om het een beetje op z'n beloop te laten. Als we eind van volgende week nog geen afspraken voor kijkers hebben dan even aan de bel gaan trekken.
Van harte mee eens. Als de makelaar jullie belang voorop stelt, behandelt hij die investeerder net als andere belangstellenden. Nu worden jullie ongerust gemaakt en onder druk gezet en dat leidt mogelijk tot een lagere opbrengst.Mikkels0n schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:44:
[...]
Toch zou ik dit geen fijn idee vinden. De makelaar zou jullie belangen moeten behartigen, en op zijn minst (ik herhaal: op zijn minst!) eerlijk moeten zijn over zijn manier van aanpak. Het lijkt mij een kleine moeite om aan te geven dat hij deze investeerder als een goede partij beschouwd en hem eerst de kans wilt geven om een beter passend bod te doen, in plaats van geïnteresseerde mensen weg te houden van het huis.
Als ik in jouw situatie zat had ik allang de opdracht ingetrokken en ergens anders aangeboden. Maar goed, ieder zijn manier..
Valt wat voor te zeggen, maar ik mis één ding in je verhaal.Muggenstift schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:34:
@Gijsje22 nee dat heeft hij niet.
Maar wij hebben de kaarten in handen. We hebben het spel door en het niet terugbellen bevestigd het.
Na overleg met vrienden die hier regelmatig mee te maken hebben, (ivm vermogen, panden) blijkt dit een vrij "normale" gang van zaken te zijn. Zelf staan ze regelmatig aan de kant van investeerder. Wat hun aangeven is dat deze investeerder waarschijnlijk de tijd krijgt tot het eind van aankomende week om er met ons uit te komen. Lukt dit niet dan laten ze Piet en Klaas pas kijken. Ze drukten ons voornamelijk op het hart om ons niet gek te laten maken. Laat de investeerder nog maar met een aanbod komen. Staat je dit aan, dan doen. Staat je dit niet aan, dan afwijzen.
Verder was het advies om het een beetje op z'n beloop te laten. Als we eind van volgende week nog geen afspraken voor kijkers hebben dan even aan de bel gaan trekken.
Life is what happens while you're busy making other plans
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq