Exar schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:45:
Makelaar #1: vraagprijs 179k ("klinkt mooier dan 180k"), "grote kans op overbieden"
Makelaar #2: vraagprijs 172,5k, "waarde 168k"
Makelaar #3: vraagprijs 180k/185k, "woning is echt minimaal 180k waard" (met onderbouwing van vergelijkbare verkopen in de buurt), "bij 185k is de vraagprijs krijgen ook mooi"
Inmiddels heb ik wat doorgevraagd bij makelaars #2 en #3 over hun idee achter de vraagprijs (aangezien er in eerste instantie zeker 10k tussen zat). De courtages zijn bij beiden gelijk (en best scherp voor deze regio), dus dat maakt het verschil niet. De kantoren verschillen behoorlijk in grootte (eenmanszaak tegen een kantoor met 4 makelaars) en doen allebei naast verkoop bestaande woningen ook nieuwbouwprojecten. Makelaar #2 zit hier op de hoek van de straat, makelaar #3 zit op 10 minuten fietsen, dus dat maakt denk ik ook niet heel veel uit.
Makelaar #3 (200+ verkocht afgelopen jaar) zegt dat 185k inderdaad aan de bovengrens zit en dat we dan zeker geen overbiedingen moeten verwachten, maar ze zegt dat we de vraagprijs ook op 175k kunnen zetten zodat er wel meer geboden wordt, maar dan moet er volgens haar wel echt minimaal 180k uit komen (maar dat verwacht ik ook wel eigenlijk). Verder is ze heel enthousiast over het huis en denk ik dat ze dat ook naar potentiële kopers zal uitstralen. Ook werkt ze voor een kantoor met vier makelaars en daardoor heeft ze volgens haar een groter netwerk door de "kruisbestuiving" tussen die makelaars. Ze heeft zelf pas een paar jaar ervaring, maar het kantoor waar ze voor werkt bestaat inmiddels een jaar of 25, dus wellicht moet ik haar ervaring niet te veel meewegen. Ohja en een klein voordeel van deze makelaar is dat ze geen intrekkingskosten rekenen (maarja daar ga je niet vanuit dat dat nodig is) en dat ze in het kader van zoveel mogelijk ontzorgen iedereen een rechtsbijstandsverzekering geven voor het geval er achteraf gezeur is vanuit de koper (maarja hoe vaak gebeurt zoiets nou denk ik dan).
Makelaar #2 (100+ verkocht afgelopen jaar) heeft een goed verhaal over dat er bij 175k toch echt een bepaalde spanning ontstaat bij de potientiële kopers die je bij 180k veel minder zal hebben "en bij 185k ben je een deel van de starters en de beleggers kwijt". Verder is deze makelaar bouwkundige geweest en heeft hij al meer dan 30 jaar ervaring als makelaar en taxateur. Hij is wel de enige makelaar van zijn kantoor, maar ik merkte in het tweede gesprek dat het werk wel echt zijn passie is, ook al komt hij best koel en zakelijk over (hij "hoeft voor het geld niet perse meer te werken"). Hij is echt een workaholic en bijna altijd bereikbaar (dat lijkt me ook een voordeel). Hij is heel inhoudelijk en eerlijk, maar ik ben dus bang dat zijn eerlijkheid ook negatief over kan komen bij kijkers, hij zei tegen ons bij het kennismakingsgesprek bijvoorbeeld "het energielabel zal wel donkerrood zijn" en dat kwam vooral op mijn vriendin nogal bot over (zeker in contrast met het enthousisme van de andere makelaar).
Misschien denk ik er te veel over na en maakt het allemaal niet zo veel uit, maar het voelt als een keuze tussen gevoel (#3) en verstand (#2). Mijn vriendin neigt meer naar #3 en zegt dat dat voor onszelf wel fijner is. Ik neig het ene moment naar #2 vanwege zijn ervaring en technische kennis en het andere moment denk ik weer ja maar dat enthousiasme van #3 is toch wel goed voor rondleidingen.
Iemand nog een wijze raad voor deze piekeraar? Ik snap dat de makelaars eerst uitproberen met een bezichtiging een goed idee is, maarja dat is in deze fase te laat.