Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 80 ... 211 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Highfive95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Is dat niet een beetje vreemd? Nog een keer kijken als je al een eindbod gedaan hebt?

Ik zou zeggen meteen voorlopig koopcontract en dan mag je nog best een keer komen kijken. Anders heb je dadelijk weer zo'n zeikerd die weer afhaakt of bod gaat verlagen na 2e bezichtiging. En dan maar afwachten wanneer je een keer reactie krijgt.

Ik zou gewoon hard spelen. Wij hebben nog 2 andere biedingen en kijken is prima, na tekenen koopovereenkomst.
Zij is via een bekende makelaar binnen gekomen, kent de appartementen en heeft dus praktisch blind een bod gedaan. Ik kan het hard spelen maar een paar dagen extra vind ik niet heel erg voor een potentieel 10k meer.

blup

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:58
Bezulba schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:24:
[...]
Zij is via een bekende makelaar binnen gekomen, kent de appartementen en heeft dus praktisch blind een bod gedaan. Ik kan het hard spelen maar een paar dagen extra vind ik niet heel erg voor een potentieel 10k meer.
Is er dan twijfel? Je doet toch geen eindbod en dan 2e bezichtiging omdat je wellicht twijfelt? Voor hetzelfde geld haakt ze af en ben je de eerdere bieders ook kwijt omdat deze misschien verder kijken.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Highfive95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Is er dan twijfel? Je doet toch geen eindbod en dan 2e bezichtiging omdat je wellicht twijfelt? Voor hetzelfde geld haakt ze af en ben je de eerdere bieders ook kwijt omdat deze misschien verder kijken.
Dat risico is er, maar ik ga niet met zo weinig biedingen een hard to get spelletje spelen.

blup

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:08
Highfive95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Je hebt als koper een onderzoeksplicht. De koper heeft het zo goed als blind gekocht maar zal toch echt een rondje moeten lopen wil hen niks verweten kunnen worden.

Zou zelf ook nooit tekenen voor ik het goed gezien had en dat had ik echt niet altijd de 1e bezichtiging al.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

chaoscontrol schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Je hebt als koper een onderzoeksplicht. De koper heeft het zo goed als blind gekocht maar zal toch echt een rondje moeten lopen wil hen niks verweten kunnen worden.

Zou zelf ook nooit tekenen voor ik het goed gezien had en dat had ik echt niet altijd de 1e bezichtiging al.
Ik zou nooit een blind bod accepteren. Diegene weet nu dat ze het hoogste bod heeft, dus je kunt er donder op zeggen dat ze "bij nader inzien haar bod verlaagd".

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp de weerstand tegen een 2e bezichtiging ook niet zo goed. Ik snap vanuit kopers-perspectief heel goed dat je nog even wat dingetjes extra wilt checken, al was het alleen maar om te weten waar je op moet voorbereiden ("moesten we nou nog een mannetje zien te vinden voor die kozijnen of was het wel prima voor nu" en "weet jij nog hoe dat plafond in de keuken en die muren in de slaapkamers eruit zagen", etc). Ja, dat kan in principe ook prima na tekenen koopcontract, maar zo'n hele transactie is toch gewoon geven en nemen. Mochten ze daadwerkelijk weer willen heronderhandelen kun je altijd nog de 'final-is-final'-kaart trekken en dreigen met terug in de verkoop te gaan. Koper heeft dan (in deze tijd nog steeds) meer te verliezen dan verkoper ;) .

Edit: Blind bieden is natuurlijk een andere uiterste. Dan zou ik wellicht ook wat minder toeschietelijk zijn... :/ Dan moet het bod van de 'blinde bieder' wel dermate veel hoger zijn dan de nr 2....

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 08-07-2020 15:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-11 07:42
Klinkt als onze situatie :) wij hebben 1 keer gekeken en een bod uitgebracht. Niet blind maar je kan in één bezichtiging natuurlijk niet alles zien. Een beetje te snel het bod uitgebracht want ik had toch nog graag een keer willen komen kijken. Dat mag, maar wel na verlopen bedenktijd koopovereenkomst. Wijze les voor de volgende keer. De bouwtechnische keuring vindt plaatsen vóór aflopen bedenktijd dus als er echt gekke dingen naar voren komen kunnen we alsnog afhaken. Het was voor mijn eigen gemoedsrust wat fijner geweest om nog eens te kijken en alvast te inventariseren wat we aan gaan pakken. Niet omdat er een twijfel is.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:20
Vanmiddag hier de makelaar op bezoek. Fijn gesprek en goede indruk. Inschatting van opbrengst toch gewoon 20-30K meer dan ik zelf had ingeschat. Dat zou top zijn natuurlijk.

Nu maar eens rustig nadenken of ik al wil verkopen of niet. Ik heb nog geen ander huis namelijk en weet nog niet zeker of ik wel/niet bij vriendin wil intrekken. Wil wel, maar we hebben beiden een kleintje, dus dan moet je het meer dan willen.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Morgen wordt onze woning aangemeld en komt vrijdag op Funda. Ben benieuwd wat het gaat opbrengen, foto's en video zijn echt top geworden, erg blij mee.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 22:24

FunkyTrip

Funky vidi vici!

ElisabethM schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Je kan ook je spaarhypotheek voortzetten. Je hebt wel minder keuze uit aanbieders, maar het kan interessant zijn. Laat dit goed uitrekenen! Financieel adviseurs vinden dit gedoe, maar bij mij (ruim 3 jaar terug) bleek dat het uiteindelijk erg interessant is. Dit is de enige spaarrekening die nog geld oplevert.
Hij heeft die berekening gemaakt ja en kwam minder gunstig uit de hoek. Waarschijnlijk omdat het toch een 5.4% rente is en de huidige rente echt gewoon ontzettend laag.

Dit dus.

• Togi
  • Laatst online: 09:29
Ik begreep van onze verkoopmakelaar (die toevallig bij een bezichtiging vorig jaar onze aankoopmakelaar was) dat een blind bod niet mocht. Voor het huis wat wij nu gekocht hebben konden wij niet bezichtigen (te veel aanmeldingen) maar huis, grond en locatie voldeden aan onze eisen. Keuken etc kunnen we aanpassen dus dat interesseerde ons niets.
Dus we wilde blind bieden (zonder financieel voorbehoud maar met voorbehoud technische inspectie) maar de makelaar accepteerde dat niet.
Gelukkig haakte er iemand af en mochten we uiteindelijk toch kijken

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Togi schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:12:
Ik begreep van onze verkoopmakelaar (die toevallig bij een bezichtiging vorig jaar onze aankoopmakelaar was) dat een blind bod niet mocht. Voor het huis wat wij nu gekocht hebben konden wij niet bezichtigen (te veel aanmeldingen) maar huis, grond en locatie voldeden aan onze eisen. Keuken etc kunnen we aanpassen dus dat interesseerde ons niets.
Dus we wilde blind bieden (zonder financieel voorbehoud maar met voorbehoud technische inspectie) maar de makelaar accepteerde dat niet.
Gelukkig haakte er iemand af en mochten we uiteindelijk toch kijken
Blind bieden mag wel, maar veel verkopers accepteren het niet. Omdat de kans dat de bieders dan afhaken te groot is. Dat hebben ze dan dus op voorhand overlegd met de verkopend makelaar; we accepteren geen blinde biedingen.

Ik zou ook geen blind bod accepteren, precies omdat mensen dan toch nog 1/2x willen kijken, op hun bod terugkomen etc. Dat is hier in het topic ook al een keer voorbij gekomen.

• VidaR-9
Gijsje22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:35:
Eerst gekocht, we wouden niet het risico lopen om verkocht te hebben en dat er dan geen geschikte woning te koop stond. En daarbij ook geen zin om eventueel 2 keer te moeten verhuizen (huren tussendoor), toch lastig met een gezin.

Enige aandachtspunt daarbij is de meeste geldverstrekkers dan niet de hele waarde van je huidige woning meenemen bij een nieuwe financiering bij ons mam de Rabobank 90% van de taxatiewaarde mee als verwachte verkoopwaarde.
Hoe bepaalt de bank de "taxatiewaarde" waarover ze 90% pakken, moet je daarvoor een formele taxatie doen? Of kun je ook het stuk van de makelaar aanleveren met de verwachte opbrengstwaarde? Een taxatie kost natuurlijk ook weer geld, tijd, etc.

Ik zal binnenkort ook met hypotheekadviseur praten, maar bereid mezelf graag alvast voor.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
Ojjorz schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Blind bieden mag wel, maar veel verkopers accepteren het niet. Omdat de kans dat de bieders dan afhaken te groot is. Dat hebben ze dan dus op voorhand overlegd met de verkopend makelaar; we accepteren geen blinde biedingen.

Ik zou ook geen blind bod accepteren, precies omdat mensen dan toch nog 1/2x willen kijken, op hun bod terugkomen etc. Dat is hier in het topic ook al een keer voorbij gekomen.
Het gaat niet alleen om afhaken. Makelaars zijn verplicht om verdachte transacties te melden; een van die indicatoren is als iemand iets koopt zonder het bezichtigd te hebben. Dat zal vast ook weer een heel gedoe opleveren, en wordt zo voorkomen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Togi
De makelaar had het over “zorgplicht”.
Ik begreep het ook wel maar baalde natuurlijk wel dat we daardoor geen eens een kans hadden om het te kopen.
Was ook niet dat we helemaal blind erin gingen aangezien we het type huis al wel kende (afgelopen jaren stonden er 2 soortgelijke te koop alleen die voldeden niet aan onze eis mbt grote van de tuin).

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:08
VidaR-9 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Hoe bepaalt de bank de "taxatiewaarde" waarover ze 90% pakken, moet je daarvoor een formele taxatie doen? Of kun je ook het stuk van de makelaar aanleveren met de verwachte opbrengstwaarde? Een taxatie kost natuurlijk ook weer geld, tijd, etc.

Ik zal binnenkort ook met hypotheekadviseur praten, maar bereid mezelf graag alvast voor.
Taxatie met NVVM keurmerk. Een echte taxatie dus en niet een inschatting van je makelaar. Kost meestal iets van 400-500 euro.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Togi
[...]

Bij ons is het idd door een taxateur gedaan. Maw een makelaar die verder niet betrokken is bij de transactie (dus niet de verkoop en aankoopmakelaar)
Onze adviseur heeft het geregeld en het was idd iets van €400,00
Volgens mij is hierbij een voordeel dat je adviseur wel contact heeft met makelaars die een beetje in jouw voordeel taxeren.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Wij hebben een taxatie laten doen, was opzich binnen een week gefixt met rapport en al. Idd NWWI, werd vooraf netjes gevraagd op welke hoogte de taxatiewaarde ongeveer uit moest komen. Dit onder het mom van liever geen taxatie dan een te lage taxatie...

[ Voor 13% gewijzigd door Gijsje22 op 09-07-2020 11:23 ]

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:58
[...]
Bij ING ging het op basis van een calcasa rapport. Als je hoger wilde/verwachte dan moest je inderdaad een taxatie laten doen. Maar in ons geval was calcasa rapport meer dan voldoende. Scheelde toch weer 450 euro.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:41 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:49
[...]

Hangt ook af van de geldverstrekker en van hoeveel overwaarde je 'nodig hebt'. Soms is een briefje van de verkopende makelaar al wel voldoende, maar als je tegen je max aanzit voor je hypotheek, dan zal de bank ook een zekerder indicatie willen van hoeveel de woning kan opbrengen.

• Rubbergrover1
FrankSpin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:00:
Onze woning staat nu op Funda https://www.funda.nl/koop...-van-iddekingeweg-138-30/

Gisteren via makelaars netwerk al drie bezichtigen gepland
Leuk appartement. Zal vast snel verkocht zijn.

• FrankSpin
  • Niet online
@Rubbergrover1

Afgelopen jaar waren andere appartementen vaak binnen week of 2 verkocht. Zijn i.i.g. voor Groningen wel iets ruimere appartementen, waar de meeste in de stad toch rond de 80m2 blijven hangen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@FrankSpin Leuk appartement! Jammer dat er vier foto's dubbel voorbij komen, vind ik altijd wat slordig staan... Zou als ik jou was kijken, of je de dubbelingen er uit kan halen.
Foto 3 en 14
Foto 4 en 19
Foto 5 en 22
Foto 6 en 34

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Onze woning staat nu op Funda https://www.funda.nl/koop...-van-iddekingeweg-138-30/

Mooie strakke woning! Viel me wel op dat de douche eigenlijk heel basic was. Alleen een douche kop en een putje, geen mooie glazen douche cabine ofzo. Vond je dat niet nodig indertijd?

Dit soort woningen verkopen razendsnel volgens mij. Een keertje stofzuigen en je kunt er in!

Dit dus.

• Gijsje22
  • Niet online
Ziet er goed uit, succes met de verkoop!

Maar buiten dat -> we zijn wel een beetje gek geworden met zijn allen dat we ong. € 300.000 normaal vinden voor een toch redelijk basis afgewerkt appartement van 100m2 met een klein balkon (niets ten nadele van het appartement an sich verder)

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:41 ]

• FrankSpin
  • Niet online
Gijsje22 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:28:

Maar buiten dat -> we zijn wel een beetje gek geworden met zijn allen dat we ong. € 300.000 normaal vinden voor een toch redelijk basis afgewerkt appartement van 100m2 met een klein balkon (niets ten nadele van het appartement an sich verder)
Vraag en aanbod. Je merkt dat veel mensen op leeftijd nu naar deze appartementen trekken. Je hebt hier wel alle voorzieningen op loopafstand, eigen afgeschermde parkeerplek, goede VVE en goede sociale controle en contacten met je buren.

Deze mensen verkopen nu vaak hun vrijstaande woning in de stad. Welke na alle waarschijnlijkheid ook voor 500 a 600k weggaan.

• Piet_Piraat7
Ik ben de waslijst aan informatie voor de verkoop aan het invullen en nu stuit ik op de volgende vraag:

Heeft u last van daklekkages (gehad)?

Het antwoord is: wij niet, de voorgaande eigenaren wel en hebben dit verholpen. Moet ik dat nu vermelden of volstaat een 'nee'?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:01:
Ik ben de waslijst aan informatie voor de verkoop aan het invullen en nu stuit ik op de volgende vraag:

Heeft u last van daklekkages (gehad)?

Het antwoord is: wij niet, de voorgaande eigenaren wel en hebben dit verholpen. Moet ik dat nu vermelden of volstaat een 'nee'?
Dat laatste; nee. Wat de vorige bewoners hebben gehad is nvt. Tenzij het nog steeds speelt (wat het niet doet)

Xbox Live ID:Notna8310

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar goed, hartje centrum :Y

Dit dus.

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 14:28
Appartement staat te koop sinds gisteren:
Members only:

Blijft altijd spannend, inmiddels 2 bezichtigingen gehad en nog 1 gepland staan.

[ Voor 13% gewijzigd door MrNiceGuyIT op 10-07-2020 11:19 ]

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

naitsoezn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:50:
Ik begrijp de weerstand tegen een 2e bezichtiging ook niet zo goed. Ik snap vanuit kopers-perspectief heel goed dat je nog even wat dingetjes extra wilt checken, al was het alleen maar om te weten waar je op moet voorbereiden ("moesten we nou nog een mannetje zien te vinden voor die kozijnen of was het wel prima voor nu" en "weet jij nog hoe dat plafond in de keuken en die muren in de slaapkamers eruit zagen", etc). Ja, dat kan in principe ook prima na tekenen koopcontract, maar zo'n hele transactie is toch gewoon geven en nemen. Mochten ze daadwerkelijk weer willen heronderhandelen kun je altijd nog de 'final-is-final'-kaart trekken en dreigen met terug in de verkoop te gaan. Koper heeft dan (in deze tijd nog steeds) meer te verliezen dan verkoper ;) .

Edit: Blind bieden is natuurlijk een andere uiterste. Dan zou ik wellicht ook wat minder toeschietelijk zijn... :/ Dan moet het bod van de 'blinde bieder' wel dermate veel hoger zijn dan de nr 2....
verschil is 10k. Dus dan neem ik wel het risico om even 3 dagen aan te kijken (huis staat toch al 3 weken op funda, kunnen die 3 dagen er ook nog wel bij)

blup

• SixtyYen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-03-2023
MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:19:
Appartement staat te koop sinds gisteren:

***members only***

Blijft altijd spannend, inmiddels 2 bezichtigingen gehad en nog 1 gepland staan.
Huh, dat doet je makelaar snel! Mijn woning staat sinds vorige week (donderdag) op Funda en de eerste 7 bezichtigingen waren gisteren. Maandag en woensdag de volgende batches waarmee ik op 20 bezichtigingen uitkom. Eerste biedingen zijn ook al binnen :p .

• MrNiceGuyIT
SixtyYen schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Huh, dat doet je makelaar snel! Mijn woning staat sinds vorige week (donderdag) op Funda en de eerste 7 bezichtigingen waren gisteren. Maandag en woensdag de volgende batches waarmee ik op 20 bezichtigingen uitkom. Eerste biedingen zijn ook al binnen :p .
Deze bezichtigingen waren naar aanleiding van een Facebook teaser. 1 vader die voor z'n dochter kwam kijken, een zoon met moeder die naar een woning voor haar oude dagen zoeken en maandag een investeerder die komt kijken voor evt. verhuur.

Nou, ik hoop dat ik ook zoveel bezichtigen mag ontvangen. :o Komt vast goed met de verkoop dan. :D
Hoe verliep het aantal keer bekeken op Funda bij je woning?

• SixtyYen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-03-2023
MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:32:
[...]

Deze bezichtigingen waren naar aanleiding van een Facebook teaser. 1 vader die voor z'n dochter kwam kijken, een zoon met moeder die naar een woning voor haar oude dagen zoeken en maandag een investeerder die komt kijken voor evt. verhuur.

Nou, ik hoop dat ik ook zoveel bezichtigen mag ontvangen. :o Komt vast goed met de verkoop dan. :D
Hoe verliep het aantal keer bekeken op Funda bij je woning?
Members only:

Redelijk. Volgens mij is mijn woning de minst bekeken woning van de wijk, maar wel de meest opgeslagen woning :p .

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:29:
Klinkt als onze situatie :) wij hebben 1 keer gekeken en een bod uitgebracht. Niet blind maar je kan in één bezichtiging natuurlijk niet alles zien. Een beetje te snel het bod uitgebracht want ik had toch nog graag een keer willen komen kijken. Dat mag, maar wel na verlopen bedenktijd koopovereenkomst. Wijze les voor de volgende keer. De bouwtechnische keuring vindt plaatsen vóór aflopen bedenktijd dus als er echt gekke dingen naar voren komen kunnen we alsnog afhaken. Het was voor mijn eigen gemoedsrust wat fijner geweest om nog eens te kijken en alvast te inventariseren wat we aan gaan pakken. Niet omdat er een twijfel is.
Hier hebben we de aangekochte woning nog een tweede keer bekeken terwijl de wettelijke bedenktijd nog liep.
Was voor verkopers geen probleem. Moet je geluk mee hebben denk ik.

Eind v.d. maand de sleutel! :) Duurt lang.....

• MrNiceGuyIT
SixtyYen schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:38:
[...]

***members only***

Redelijk. Volgens mij is mijn woning de minst bekeken woning van de wijk, maar wel de meest opgeslagen woning :p .
Dat ziet er prima uit. :*)
Hoe zie je hoeveel keer je woning opgeslagen is?

Members only:

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Dat ziet er prima uit. :*)
Hoe zie je hoeveel keer je woning opgeslagen is?

***members only***
Staat op de pagina van je woning zelf (dus niet in jouw eigen overzicht) onderaan ergens.

blup

• MrNiceGuyIT
Bezulba schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Staat op de pagina van je woning zelf (dus niet in jouw eigen overzicht) onderaan ergens.
Gevonden, thanks!
Members only:

Nog maar 2x dus. :|

• VidaR-9
Ow joh dat is gewoon publieke informatie.. Ik dacht dat jullie dat konden zien omdat het jullie huis was. Weer wat geleerd in mijn zoektocht naar een huis.

Maar eens contact opgenomen met de hypotheekadviseur. Wil toch het liefste eerst een move maken tot aankoop voordat ik zelf mijn huis verkoop. Het risico is me te groot dat ik dan maanden niets kan vinden, maar het moet financieel wel haalbaar zijn natuurlijk.

En zo zie ik dus dat een vergelijkbaar huis (wat nog voor veel meer wordt aangeboden dan ik van plan ben) al 38x. bewaard is binnen 1 dag.. :9

[ Voor 14% gewijzigd door VidaR-9 op 10-07-2020 11:57 ]

• Draicon
  • Laatst online: 15-10 16:33
Onze woning staat nu op Funda

***members only***

Dat moet zeker goed komen. Ziet er goed uit en veel succes met de verkoop. Wat gaan jullie zelf doen?

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
Dengra schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:51:
Ons huis is vandaag online gegaan op de site van de makelaar. Morgen op Funda.

Hogere prijsklasse dus we zijn heel benieuwd hoeveel belangstelling er zal zijn...
Inmiddels de tweede dag op Funda. Hij wordt goed bekeken, aantal bezichtigingen valt mij een beetje tegen. Makelaar en partner zijn positief, volgende week zijn er nu 4 gepland.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
Highfive95 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Is dat niet een beetje vreemd? Nog een keer kijken als je al een eindbod gedaan hebt?

Ik zou zeggen meteen voorlopig koopcontract en dan mag je nog best een keer komen kijken. Anders heb je dadelijk weer zo'n zeikerd die weer afhaakt of bod gaat verlagen na 2e bezichtiging. En dan maar afwachten wanneer je een keer reactie krijgt.

Ik zou gewoon hard spelen. Wij hebben nog 2 andere biedingen en kijken is prima, na tekenen koopovereenkomst.
Volgens mij win je niks met die strategie, immers heeft de koper gewoon ook nog de wettelijke bedenktijd na het tekenen van het contract. Dus als je dan tekent en het valt ze toch tegen na nog een bezichtiging dan heb je nog steeds niks.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-11 18:00

Don Quijote

El Magnifico

Members only:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 10-07-2020 22:30 ]

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Mooie hut, leuk buurtje, daar in de buurt menig uurtje onder de inktnaald gelegen... :)

• Piet_Piraat7
Bizar, nog voor ons huis op Funda staat en nog voor we zelfs officieel de opdracht moeten geven aan de verkoopmakelaar, hebben zich al twee potentiele kopers aangeboden. Het is een ons-kent-ons buurt en zodra het nieuws kwam dat we gingen verkopen hebben zich al geinteresseerden gemeld.

Edit: Ons huis is inmiddels (mondeling) verkocht aan iemand die via via kwam kijken. Bizar hoe snel dit gaat zeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 12-07-2020 16:19 ]

• FrankSpin
  • Niet online
Woning staat sinds vrijdag op funda. Voor deze week staan al 7 bezichtigingen gepland. De makelaar zei heb gemiddeld zes geïnteresseerden nodig en dan is de woning verkocht. Laten we hopen dat er paar mensen zijn die de woning heel graag willen hebben ;-)

• MrNiceGuyIT
FrankSpin schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:47:
Woning staat sinds vrijdag op funda. Voor deze week staan al 7 bezichtigingen gepland. De makelaar zei heb gemiddeld zes geïnteresseerden nodig en dan is de woning verkocht. Laten we hopen dat er paar mensen zijn die de woning heel graag willen hebben ;-)
Succes met de verkoop. Om wat voor woning gaat het? In de stad of een dorp?

• Rubbergrover1

Ik zou het eerder 'neutraal' noemen :) . Een 100 M2 appartement van deze eeuw (en energielabel A) met parkeergarage en twee redelijk ruime slaapkamers zijn volgens mij redelijk schaars en zeer gewild. In het zuiden van Groningen zul je er een hoop 'senioren' mee kunnen trekken.

In de rest van de stad zou het al lang door studenten in gebruik zijn genomen. Daar is de basisrekensom vrij simpel: hoeveel studenten kun je er in kwijt en hoeveel huur kun je er dan voor vragen. En daaruit terugrekenend, hoeveel hypotheek past daarbij. Dat is dan de referentie voor ook de andere appartementen.

• Piet_Piraat7
Ik belde de makelaar. Die was het erg oneens dat het huis dit weekend verkocht was via via. Loopt natuurlijk ook wel aardig wat geld mis. Gelukkig was de officiële opdracht nog niet gegeven. Via Funda had er misschien wat meer in gezeten maar ik gok niet veel.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Heb je het dan flink boven de vraagprijs verkocht?

Het klinkt alsof je een gewilde woning hebt, anders zouden er niet twee partijen al aanbellen terwijl de woning nog niet te koop stond. Bij verkoop via de "normale" weg had je dan vast ook meerdere leuke biedingen tegemoet kunnen zien.

De partijen die vooraf al aan hadden gebeld hadden hun bod ook in het "normale" proces kunnen doen, uiteindelijk was jij dan spekkoper geweest. Als het tegen had gezeten had je je huidige verkoopprijs gehad minus de makelaarskosten, als het mee zat enkele duizenden euro's erboven.

Wellicht hadden ze een hoge gunfactor, ikzelf zou echter meer om euro's ipv een goed gevoel geven (zwart/wit gezegd). Kortom, ik snap het persoonlijk niet helemaal.

Anyway, gefeliciteerd! En die makelaar moet niet zeuren, die hebben het druk genoeg op dit moment :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:29:
Ik belde de makelaar. Die was het erg oneens dat het huis dit weekend verkocht was via via. Loopt natuurlijk ook wel aardig wat geld mis. Gelukkig was de officiële opdracht nog niet gegeven. Via Funda had er misschien wat meer in gezeten maar ik gok niet veel.
Dat is wel een erg grote gok die je zomaar vele duizenden euro's gekost kan hebben. Scheelt natuurlijk wel een hoop gedoe met opruimen, foto's maken, bezichtigingen plannen,.. maar dat heb ik wel over voor een paar duizend euro meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Tja. Het fijne aan zo’n gok is dat je nooit het “wat als” scenario zult weten. Als je nu een prijs krijgt waar je tevreden mee bent, en je spaart een paar duizend euro aan makelaarskosten uit. Ik kan het wel begrijpen.

• Piet_Piraat7
B-Real schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:35:
Heb je het dan flink boven de vraagprijs verkocht?

Anyway, gefeliciteerd! En die makelaar moet niet zeuren, die hebben het druk genoeg op dit moment :)
Tsurany schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Dat is wel een erg grote gok die je zomaar vele duizenden euro's gekost kan hebben. Scheelt natuurlijk wel een hoop gedoe met opruimen, foto's maken, bezichtigingen plannen,.. maar dat heb ik wel over voor een paar duizend euro meer.
Ik heb twee verkoopmakelaars laten komen die beiden verschillende marktwaardes schatten, waarvan eentje hoog en de ander wat lager. Zelf ook aardig wat bedragen opgevraagd via het Kadaster en vergelijkbare huizen zaten qua prijs eerder richting de lagere inschatting. Het uiteindelijke bod is gelijk met wat de verkoopmakelaar van het hoge bedrag verwachtte te kunnen opbrengen via Funda en was een bedrag waar wij niet op hadden durven hopen. Er had misschien nòg wat rek in gezeten als de makelaar iedereen achter mekaar liet komen maar wij zijn erg content hiermee. Geen bezichtigingen, geen inboedel in de opslag voor foto's en toch een bod waar wij meer dan tevreden mee zijn.

Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-07-2020 12:50 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:45:
[...]

[...]

Ik heb twee verkoopmakelaars laten komen die beiden verschillende marktwaardes schatten, waarvan eentje hoog en de ander wat lager. Zelf ook aardig wat bedragen opgevraagd via het Kadaster en vergelijkbare huizen zaten qua prijs eerder richting de lagere inschatting. Het uiteindelijke bod is gelijk met wat de verkoopmakelaar van het hoge bedrag verwachtte te kunnen opbrengen via Funda en was een bedrag waar wij niet op hadden durven hopen. Er had misschien nòg wat rek in gezeten als de makelaar iedereen achter mekaar liet komen maar wij zijn erg content hiermee. Geen bezichtigingen, geen inboedel in de opslag voor foto's en toch een bod waar wij meer dan tevreden mee zijn.
Als je er tevreden mee bent en het heel wat werk bespaart kan dat natuurlijk een prima overweging zijn. Moet je wel van nature geen eeuwige "wat als" type zijn :+

Regel je nog wel een makelaar voor de contracten of ga je dat ook anders aanpakken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Piet_Piraat7
Tsurany schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:49:
[...]
Regel je nog wel een makelaar voor de contracten of ga je dat ook anders aanpakken?
Dat doet de verkoopmakelaar alsnog, voor een schappelijk bedrag. Ik zag dat je via vereniging eigen huis een voorbeeld document kan downloaden maar wij hebben totaal geen kaas gegeten van zulke documenten opstellen. De kosten waren laag genoeg om de zorgen uit handen te willen geven.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Dat doet de verkoopmakelaar alsnog, voor een schappelijk bedrag. Ik zag dat je via vereniging eigen huis een voorbeeld document kan downloaden maar wij hebben totaal geen kaas gegeten van zulke documenten opstellen. De kosten waren laag genoeg om de zorgen uit handen te willen geven.
Dat is mooi geregeld d:)b

• Gijsje22
  • Niet online
Goed geregeld! Ook wel fijn zo’n snelle verkoop.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:04
Moet je wel van nature geen eeuwige "wat als" type zijn :+
That’s me, haha. Zelfs nu nog; hadden we de vraagprijs niet hoger moeten zetten? Wat als er nog 6 bezichtigingen extra geweest waren? Enz.
Uiteindelijk zijn we zeker blij met de opbrengst, veel hoger dan we enkele maanden geleden durfden dromen. Maar toch, dat ‘wat als’ blijft af en toe door me heen gaan.. :P

@Piet_Piraat7 Gefeliciteerd! Fijn dat je ‘het gedoe’ niet meer hebt, dat kan ik me voorstellen.

• B-Real
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:45:
[...]

[...]

***members only***
Duidelijk, rust in je hoofd is ook wat waard :)
[...]

Als je er tevreden mee bent en het heel wat werk bespaart kan dat natuurlijk een prima overweging zijn. Moet je wel van nature geen eeuwige "wat als" type zijn :+

Ik ben misschien iets meer een "wat als" type inderdaad.
Blij om ook, want in 2018 mijn huis verkocht. Vraagprijs was twee jaar na aanschaf al 10% hoger dan wat ik er voor gegeven had, toen ik dat hoorde was ik al dolgelukkig. Uiteindelijk voor 20+% boven de oorspronkelijke prijs verkocht, na twee jaar dus.

Zonder makelaar had ik de oorspronkelijke vraagprijs al niet zo hoog durven zetten. Dat de uiteindelijke verkoopprijs ook wel stevig was bleek ook wel uit het feit dat taxeren nog wel een "dingetje" was, mijn makelaar heeft ook dat keurig opgelost. (nee, geen frauduleuze handelingen. Puur tig door hem verkochte gelijkwaardige woningen aangeleverd die de prijs zouden moeten rechtvaardigen).

• VidaR-9
2 makelaars over de vloer gehad voor mijn te verkopen woning.

Makelaar 1: vraagprijs 450k; opbrengst 450-460k
Makelaar 2: vraagprijs 445k; opbrengst ~445k

Courtage scheelt 0,3% dus is niet leidend. Makelaar 2 is NVM makelaar, makelaar 1 niet.

Gevoel was het beste bij makelaar 1, maar de aanpak van makelaar 2 spreekt me meer aan. Makelaar 1 doet dit stapsgewijs met paar dagen doorlooptijd (klantenkring > social media > funda, dus sneller eerste reacties) waar makelaar 2 alles in 1x lanceert.

Maar eens een nachtje over slapen.

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:14:
***members only***

***members only***
Members only:

• VidaR-9
@Don Quijote wat waren je stats / verhoudingen qua Funda, bezichtigingen en biedingen als ik vragen mag?

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

VidaR-9 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:53:
@Don Quijote wat waren je stats / verhoudingen qua Funda, bezichtigingen en biedingen als ik vragen mag?
Members only:

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54
@Don Quijote, de biedingen zaten dus dicht bij elkaar, maar in welke orde boven de vraagprijs? Duizenden, tienduizenden? Of uitgedrukt als % ook goed. Puur uit nieuwsgierigheid hoor. En gefeliciteerd!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Wilke schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:02:
@Don Quijote, de biedingen zaten dus dicht bij elkaar, maar in welke orde boven de vraagprijs? Duizenden, tienduizenden? Of uitgedrukt als % ook goed. Puur uit nieuwsgierigheid hoor. En gefeliciteerd!
Vijf biedingen tussen de 20k en 30k boven de vraagprijs. In absolute getallen absoluut de moeite. Qua percentage is dat minder dan 5% dus valt het wel mee.

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Don Quijote schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Vijf biedingen tussen de 20k en 30k boven de vraagprijs. In absolute getallen absoluut de moeite. Qua percentage is dat minder dan 5% dus valt het wel mee.
Gefelicteerd, was ook een mooie woning. Wel apart dat de beidingen allemaal dicht bij elkaar zaten, waarschijnlijk allemaal met aankoopmakelaar, geeft dan toch aan dat ze er een beetje verstand van hebben, en zoals zommige hier aangeven niet zomaar wat bieden.

• remzor
@Don Quijote Fijn, proficiat!

Overigens is dat volgens mij een beetje wat onze makelaar ons (natuurlijk ook eigen belang) probeerde te zeggen: je kunt 12 bezichtigingen doen of 40, mensen zijn ook niet helemaal gek en weten ongeveer wel wat een woning (maximaal) waard is. Althans, hier in de regio in ieder geval.
Of er uit 12 bezichtigingen ook zo’n bod uit kwam of niet, zul je nooit zeker weten uiteraard. Maar elke woning heeft wel een bepaalde rek die er op een bepaald moment uit is. Dat getuige de biedingen ook wel bij jou denk ik. Maar lijkt me een fijn gevoel als er zoveel bezichtigingen en biedingen zijn geweest. Dan weet je in ieder geval dat je er alles uit hebt gesleept, waar ik bij ons heeeeel af en toe nog lichtelijk aan twijfel omdat wij geen 40 bezichtigingen hebben gehad :P

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overigens begrijp ik het wel: een volledige woning in die wijk is best uniek en dankzij de grootte nog enigszins behapbaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2021 10:50 ]

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

icarus007 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Gefelicteerd, was ook een mooie woning. Wel apart dat de beidingen allemaal dicht bij elkaar zaten, waarschijnlijk allemaal met aankoopmakelaar, geeft dan toch aan dat ze er een beetje verstand van hebben, en zoals zommige hier aangeven niet zomaar wat bieden.
Inderdaad bijna allemaal met een aankoop makelaar.
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:09:
Dr lopen dus meerdere kopers in het westen rond die 20-30k boven de vraagprijs van 700k bieden en alsnog de woning niet hebben. In absolute getallen uitgedrukt is dit echt bizar.

Overigens begrijp ik het wel: een volledige woning in die wijk is best uniek en dankzij de grootte nog enigszins behapbaar.
Er blijkt dus ook nu nog voldoende vraag te zijn, en het aanbod is nog niet toereikend. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er toch wel iets minder animo zou zijn vanwege Corona onzekerheid. Maar daar was in dit geval niets van te merken...

• B-Real
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:09:
Dr lopen dus meerdere kopers in het westen rond die 20-30k boven de vraagprijs van 700k bieden en alsnog de woning niet hebben. In absolute getallen uitgedrukt is dit echt bizar.

Ik vind het eigenlijk minder bizar. In procenten valt het namelijk reuze mee.
20k overbieden op een woning van 300k vind ik veel gekker dan op een woning van 700k, terwijl het bij beide 700k is.
Sterker nog, ik hoor wel eens veel gekkere bedragen bij lagere woningwaarden.

Het geeft mij ook de indruk dat de koper van Don Quijote aardig op de hoogte waren van de werkelijke waarde en markt, al dan niet geholpen door een aankoopmakelaar. (Wat ook nog kan is dat de woning natuurlijk ook al een stevig vraagprijs had t.o.v. de werkelijke waarde)

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Trouwens voor mij iets nieuws. Een van de biedingen had bij het bod de voorwaarde dat het bod alleen gold indien er tenminste twee andere partijen een bod hadden uitgebracht.

Hiermee wil de koper natuurlijk voorkomen dat ze overbieden op een woning waar ze de enige gegadigden voor zijn (en wat ze dus ook voor de vraagprijs hadden kunnen kopen). We hebben niet voor dat bod gekozen, maar ik ben wel benieuwd hoe dat precies zou lopen. Ik neem namelijk aan dat de verkopende makelaar niet zomaar de biedingen van andere gegadigden mag delen. Dus ik heb geen idee hoe deze voorwaarde getoetst gaat worden....

(dit was overigens een bod met aankoopmakelaar, dus niet iets wat de mensen zelf zomaar hebben bedacht)

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Don Quijote schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:52:
Trouwens voor mij iets nieuws. Een van de biedingen had bij het bod de voorwaarde dat het bod alleen gold indien er tenminste twee andere partijen een bod hadden uitgebracht.

Hiermee wil de koper natuurlijk voorkomen dat ze overbieden op een woning waar ze de enige gegadigden voor zijn (en wat ze dus ook voor de vraagprijs hadden kunnen kopen). We hebben niet voor dat bod gekozen, maar ik ben wel benieuwd hoe dat precies zou lopen. Ik neem namelijk aan dat de verkopende makelaar niet zomaar de biedingen van andere gegadigden mag delen. Dus ik heb geen idee hoe deze voorwaarde getoetst gaat worden....

(dit was overigens een bod met aankoopmakelaar, dus niet iets wat de mensen zelf zomaar hebben bedacht)
Ook makkelijk te omzeilen, gewoon 2 makkers een iets lager bod laten doen... :7

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-11 22:00
Wat doet het pijn als starter om dit topic te lezen, waar mensen zich afvragen wat ze met €70 of 100k aan overwaarde moeten doen en waar ik me met de dag kanslozer voel als ik €10k gespaard heb en het aanbod €40k duurder heb zien worden in dezelfde tijd (om over het snel slinkende aanbod nog maar te zwijgen, op dit moment staan er geen eens huizen meer te koop in de prijscategorie 175-225k).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Don Quijote schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:52:

Moest het bod van derden ook nog een bepaalde minimale waarde hebben?

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Moest het bod van derden ook nog een bepaalde minimale waarde hebben?
Nope. Letterlijke tekst: "Dit voorstel blijft gestand indien er minimaal 2 andere partijen een bod hebben uitgebracht"

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:15
Don Quijote schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:35:
[...]

Nope. Letterlijke tekst: "Dit voorstel blijft gestand indien er minimaal 2 andere partijen een bod hebben uitgebracht"
Maarja wat gaan ze doen als er enkel één of géén ander bod is? Hun bod terugtrekken en de vraagprijs bieden?

Lijkt mij dat je daar als verkoper dan niet mee akkoord gaat.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 02:30
Ik ga voor het eerst een huis verkopen, vind het allemaal maar spannend eigenlijk.
Omdat ik geen idee had welke makelaar te kiezen heb ik maar de drie bekendste NVM-makelaars uit de stad uitgenodigd, om te kunnen vergelijken waar ik het beste gevoel bij heb.

Makelaar 1: vraagprijs 179k ("klinkt mooier dan 180k"), "grote kans op overbieden"
Makelaar 2: vraagprijs 172,5k, "waarde 168k"
Makelaar 3: vraagprijs 180k/185k, "woning is echt minimaal 180k waard" (met onderbouwing van vergelijkbare verkopen in de buurt), "bij 185k is de vraagprijs kijgen ook mooi"

Mijn beste gevoel was bij makelaar 3, die was echt heel enthousiast (over de woning en de pluspunten) enthousiasme lijkt me goed voor de verkoop. Ik heb doorgevraagd of 185k niet een risico is maar ze durft het zeker aan zegt ze.
Maar dit knaagt wel een beetje bij mij. Makelaar 1 is het dus wel eens met de minimaal 180k, maar hoe kan makelaar 2 er zo ver onder zitten? Aan de andere kant, als ik op Funda kijk dan zijn er in deze stad maar 4 woningen beschikbaar momenteel tussen 150k en 200k, dus je zou zeggen is die 185k echt een risico? Pfff, lastig allemaal.
Iemand met meer ervaring die hier eens over mee wil denken?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46
@Exar Je kan makelaar 2 gewoon eens vragen waar de inschattingen op gebaseerd zijn. Als daar geen duidelijk antwoord op komt, dan kan je dat meenemen in je verdere afweging. Op zich verschillen de prijzen nu ook weer niet enorm veel.

Kijk ook verder dan de genoemde vraagprijzen/oobrengsten en de klik die je voelde. Wat zijn hun tarieven en bijkomende kosten? Hoe willen ze de woning aan de man brengen? Hoe gaan ze om met bezichtigingen? Wie begeleidt de bezichtigingen vanuit de makelaar, de persoon die je gezien hebt of een willekeurig ander iemand die daar werkt? Hoe kwam hun binnendienst op je over toen je contact zocht met de makelaars? Doen ze vooral aan- of verkopen, of beide? Kan je eventueel een combinatietarief krijgen als je ook een aankoop van een nieuwe woning nog moet doen?

Anderen kunnen daar waarschijnlijk nog wel vragen of punten om over na te denken aan toevoegen, dit is ook maar op basis van eigen ervaring :)

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Exar schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:45:Makelaar 1: vraagprijs 179k ("klinkt mooier dan 180k"), "grote kans op overbieden"
https://www.ad.nl/wonen/h...er=https://www.google.nl/

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:50
Exar schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:45:
Ik ga voor het eerst een huis verkopen, vind het allemaal maar spannend eigenlijk.
Omdat ik geen idee had welke makelaar te kiezen heb ik maar de drie bekendste NVM-makelaars uit de stad uitgenodigd, om te kunnen vergelijken waar ik het beste gevoel bij heb.

Makelaar 1: vraagprijs 179k ("klinkt mooier dan 180k"), "grote kans op overbieden"
Makelaar 3: vraagprijs 180k/185k, "woning is echt minimaal 180k waard" (met onderbouwing van vergelijkbare verkopen in de buurt), "bij 185k is de vraagprijs kijgen ook mooi"

Mijn beste gevoel was bij makelaar 3, die was echt heel enthousiast (over de woning en de pluspunten) enthousiasme lijkt me goed voor de verkoop. Ik heb doorgevraagd of 185k niet een risico is maar ze durft het zeker aan zegt ze.
Maar dit knaagt wel een beetje bij mij. Makelaar 1 is het dus wel eens met de minimaal 180k, maar hoe kan makelaar 2 er zo ver onder zitten? Aan de andere kant, als ik op Funda kijk dan zijn er in deze stad maar 4 woningen beschikbaar momenteel tussen 150k en 200k, dus je zou zeggen is die 185k echt een risico? Pfff, lastig allemaal.
Ik heb zelf het bepalen van de vanaf prijs bij de eigen verkoop van mijn woning als het meest lastig ervaren... gelukkig zie ik dat ook de zogenaamde experts hier verschillende ideeën over hebben haha

Concreet: in mijn geval bleek ik duidelijk te voorzichtig. Twee van de drie makelaars voorzien bij jou 180k+ zo te zien. Ik zou dan (als ik heb gezien wat vergelijkbare woningen qua vraagprijs doen en een inschatting van de "gekte" in jullie regio) eerder geneigd zijn om in te zetten op 180k dan lager.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Mijn vorige woning zat in een vergelijkbare prijsklasse; een vergelijkbare woning in dezelfde straat was net daarvoor (ook door hem) verkocht voor 190k.

Die woning was wel iets beter onderhouden overigens. Ik was blij als ik quitte speelde qua hypotheek en kosten makelaar, want ongeveer rond de 175k zou zijn.

Hij heeft me geadviseerd om toch dezelfde strategie te hanteren als hij bij de andere woning had gedaan: verkoopprijs op 175k precies zetten.

Zo krijg je zowel de mensen die hun filter tot en met 175k hebben staan als de mensen die hun filter vanaf 175k hebben gezet. Je bereik maximaliseren dus en als je woning voldoende wordt bezichtigd, grote kans datje dan alsnog een mooi bod krijgt. Zoals in eerder genoemde voorbeeld 190k.

Mijn woning? Uiteindelijk verkocht voor 188k :)

Doe ermee wat je wilt ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2020 08:33 ]

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik had een makelaar die toch echt wel op 290k wou beginnen. Ik heb uiteindelijk een ander genomen en op dit moment is het 282k wat het misschien, hopelijk, als het contract getekend is + 3 dagen, is geworden...

En dan zit ik in Amsterdam... nee, dat overbieden met 20-30% gebeurt imho niet meer.

blup

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Zoals je in de voorbeelden ziet kan bijna elke strategie wel of niet werken. Het lijkt ook een beetje grillig te zijn op het moment.

Een vriend van mij heeft een tussenwoning met uitbouw te koop staan voor 325k, 9 bezichtigingen gehad en geen enkel bod. Of dat het waard is weet ik niet goed, voor mijn gevoel zat het wel een beetje aan de bovenkant van een startprijs.

Maar fikse tegenvaller, hij weet al maanden dat zijn huis een keer de markt op zou gaan en had verwacht dat ie het zo kwijt zou raken. Ik heb ook een beetje het idee dat ie er iets te makkelijk over dacht, uiteindelijk heeft ie ook echt beknibbeld op een verkoopmakelaar (mijn eigen mening hoor).

Het kan natuurlijk ook dat deze coronatijd momenteel gewoon echt even niet meehelpt voor hem. Blijft lastig de vinger op te leggen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-11 22:02

Kju

Bij makelaars moet je natuurlijk wel de afweging maken: is hij goed in het verkopen van zichzelf als makelaar of is hij gewoon goed in het verkopen van een huis ;)
Veel makelaars steken alle tijd acquisitie en laten het verkopen over aan de hulpjes.
Wil je de makelaar goed beoordelen, probeer ze dan uit voordat je ze benadert. Dus maak een afspraak (hoe is de bereikbaarheid, hoe snel bellen ze terug, hoe arrogant zijn ze bij woningen met grote drukte), ga naar de bezichtiging en test de makelaar (heeft hij z'n huiswerk gedaan, komt hij zelf of komt het hulpje, kent hij de woning, kent hij de buurt, verkoopt hij de woning of laat hij het zien) en ga dan pas bepalen wie je uit wil nodigen.

PSN: Kjujay

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:22:
Zo krijg je zowel de mensen die hun filter tot en met 175k hebben staan als de mensen die hun filter vanaf 175k hebben gezet. Je bereik maximaliseren dus en als je woning voldoende wordt bezichtigd, grote kans datje dan alsnog een mooi bod krijgt. Zoals in eerder genoemde voorbeeld 190k.
Dit blijft een lastige... Immers lok je ook mensen die 175K als max hebben en misschien met een valse hoop \ tijdverspilling bezig zijn. Aan de andere kant zorgt het wel voor drukte, dus mensen die het wél kunnen betalen bieden dan mogelijk extra als ze weten dat het "storm" loopt.

Ik heb zelf inmiddels opdracht gegeven tot het verkopen van mijn woning en inderdaad blijft de keuze voor een prijs lastig. De ene makelaar zette naar mijn mening veel te voorzichtig in, de andere makelaar zat net iets boven wat goed voor mij voelde.

Het voorzichtige heb ik gebaseerd op wat er te koop stond en wat er (boven de vraagprijs) verkocht is. Evenals de net iets te hoge.

Ook de keuze voor een makelaar (#1) is lastig... De ene is al 30 jaar actief op het dorp (eerst haar ouders, nu zij + zus), de andere (#2) is nieuwer in het vak (3 jaar), maar zijn manier van aanpakken heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we alsnog een deal hebben gesloten bij het huis dat we gekocht hebben (en dat is een verhaal dat al meer dan 3 maanden sleepte voordat hij in beeld kwam).

Uiteindelijk hebben ze beiden pluspunten, maar hebben we gekozen voor #2; hij heeft minder in zijn aanbod zitten nu en loopt gewoon harder voor de deal. Daarnaast heeft hij een netwerk dat verder reikt dan met name het dorp (ook meer richting Rotterdam), dus hij krijgt de aandacht van andere mensen. De mensen op mijn dorp (die veelal "in de database" zitten bij #1) zullen het namelijk veelal vanzelf vinden op Funda, Facebook, via de dorps tamtam of als ze met hun kinderen spelen in de speeltuin die voor het huis ligt.

Spannende tijden :).

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:37 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:57
Members only:

• remzor
Members only:

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 02:30
Makelaar #1: vraagprijs 179k ("klinkt mooier dan 180k"), "grote kans op overbieden"
Makelaar #2: vraagprijs 172,5k, "waarde 168k"
Makelaar #3: vraagprijs 180k/185k, "woning is echt minimaal 180k waard" (met onderbouwing van vergelijkbare verkopen in de buurt), "bij 185k is de vraagprijs krijgen ook mooi"
Inmiddels heb ik wat doorgevraagd bij makelaars #2 en #3 over hun idee achter de vraagprijs (aangezien er in eerste instantie zeker 10k tussen zat). De courtages zijn bij beiden gelijk (en best scherp voor deze regio), dus dat maakt het verschil niet. De kantoren verschillen behoorlijk in grootte (eenmanszaak tegen een kantoor met 4 makelaars) en doen allebei naast verkoop bestaande woningen ook nieuwbouwprojecten. Makelaar #2 zit hier op de hoek van de straat, makelaar #3 zit op 10 minuten fietsen, dus dat maakt denk ik ook niet heel veel uit.

Makelaar #3 (200+ verkocht afgelopen jaar) zegt dat 185k inderdaad aan de bovengrens zit en dat we dan zeker geen overbiedingen moeten verwachten, maar ze zegt dat we de vraagprijs ook op 175k kunnen zetten zodat er wel meer geboden wordt, maar dan moet er volgens haar wel echt minimaal 180k uit komen (maar dat verwacht ik ook wel eigenlijk). Verder is ze heel enthousiast over het huis en denk ik dat ze dat ook naar potentiële kopers zal uitstralen. Ook werkt ze voor een kantoor met vier makelaars en daardoor heeft ze volgens haar een groter netwerk door de "kruisbestuiving" tussen die makelaars. Ze heeft zelf pas een paar jaar ervaring, maar het kantoor waar ze voor werkt bestaat inmiddels een jaar of 25, dus wellicht moet ik haar ervaring niet te veel meewegen. Ohja en een klein voordeel van deze makelaar is dat ze geen intrekkingskosten rekenen (maarja daar ga je niet vanuit dat dat nodig is) en dat ze in het kader van zoveel mogelijk ontzorgen iedereen een rechtsbijstandsverzekering geven voor het geval er achteraf gezeur is vanuit de koper (maarja hoe vaak gebeurt zoiets nou denk ik dan).

Makelaar #2 (100+ verkocht afgelopen jaar) heeft een goed verhaal over dat er bij 175k toch echt een bepaalde spanning ontstaat bij de potientiële kopers die je bij 180k veel minder zal hebben "en bij 185k ben je een deel van de starters en de beleggers kwijt". Verder is deze makelaar bouwkundige geweest en heeft hij al meer dan 30 jaar ervaring als makelaar en taxateur. Hij is wel de enige makelaar van zijn kantoor, maar ik merkte in het tweede gesprek dat het werk wel echt zijn passie is, ook al komt hij best koel en zakelijk over (hij "hoeft voor het geld niet perse meer te werken"). Hij is echt een workaholic en bijna altijd bereikbaar (dat lijkt me ook een voordeel). Hij is heel inhoudelijk en eerlijk, maar ik ben dus bang dat zijn eerlijkheid ook negatief over kan komen bij kijkers, hij zei tegen ons bij het kennismakingsgesprek bijvoorbeeld "het energielabel zal wel donkerrood zijn" en dat kwam vooral op mijn vriendin nogal bot over (zeker in contrast met het enthousisme van de andere makelaar).

Misschien denk ik er te veel over na en maakt het allemaal niet zo veel uit, maar het voelt als een keuze tussen gevoel (#3) en verstand (#2). Mijn vriendin neigt meer naar #3 en zegt dat dat voor onszelf wel fijner is. Ik neig het ene moment naar #2 vanwege zijn ervaring en technische kennis en het andere moment denk ik weer ja maar dat enthousiasme van #3 is toch wel goed voor rondleidingen.

Iemand nog een wijze raad voor deze piekeraar? Ik snap dat de makelaars eerst uitproberen met een bezichtiging een goed idee is, maarja dat is in deze fase te laat.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Exar Wil je dat ding verkopen, of zoek je er een baasje voor :)

Lekker makelaar 3 erop zetten, intrekking lijkt mij niet aan de orde?

Uiteindelijk zitten er nog collega's bij haar op kantoor, moet ze presteren binnen deze groep en jij, als klant / verkoper, geeft uiteindelijk een akkoord op een bieding, niet zij :)

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Even een compleet andere vraag: maken jullie schroefgaten e.d. dicht bij verkoop woning? Plug eruit, dichtkitten is het meest gemakkelijke. Netjes dichtsmeren met muurvuller de betere optie uiteraard maar.ook bewerkelijker.

Met de verkopers van m'n nieuwe woning afgesproken dat hij alle schroeven mag laten zitten. Dan los ik dat zelf wel op. Mijn ervaring is dat ik het zelf waarschijnlijk beter doe. In mijn huidige woning heeft de vorige bewoner ook gaten dichtgemaakt waarvan ik zeg "niet al te netjes", daarom doe ik het liever zelf ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow_Agent op 19-07-2020 10:09 ]

Verwijderd

Shadow_Agent schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:08:
Even een compleet andere vraag: maken jullie schroefgaten e.d. dicht bij verkoop woning? Plug eruit, dichtkitten is het meest gemakkelijke. Netjes dichtsmeren met muurvuller de betere optie uiteraard maar.ook bewerkelijker.

Met de verkopers van m'n nieuwe woning afgesproken dat hij alle schroeven mag laten zitten. Dan los ik dat zelf wel op. Mijn ervaring is dat ik het zelf waarschijnlijk beter doe.
Nee. Tis geen huurwoning. Zit niet te wachten op kit in mijn muren nadat ik de muren net van een nieuwe kleur heb voorzien en die rommel begint te werken.

Of tandpasta, gebeurt ook nog weleens. :X

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Shadow_Agent schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:08:

Met de verkopers van m'n nieuwe woning afgesproken dat hij alle schroeven mag laten zitten. Dan los ik dat zelf wel op. Mijn ervaring is dat ik het zelf waarschijnlijk beter doe. In mijn huidige woning heeft de vorige bewoner ook gaten dichtgemaakt waarvan ik zeg "niet al te netjes", daarom doe ik het liever zelf ;)
Nee. Ik lever het gewoon op as-is. Dat verwacht ik ook van de verkopers van mijn nieuwe woning. Je gaat 9 van dee 10 keer toch alles opnieuw verven etc. Dan smeer ik liever zelf alles goed dicht, dan dat een verkoper er nog even gehaast doorheen rent met worst case inderdaad kit of tandpasta.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
as-is, schoongemaakt. (stofzuigertje en even dweiltje en schone wc's) . Nettiquette vanuit thuis mee gekregen (ook al wordt het een bouwstal :) )

Gaatjes etc mogen ze inderdaad zelf uitpluizen / dichtsmeren.

• Rubbergrover1
Exar schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Inmiddels heb ik wat doorgevraagd bij makelaars #2 en #3 over hun idee achter de vraagprijs
...
Klinkt als twee totaal verschillende personen.

Wat vraagprijs betreft denk ik dat de doelgroep van 175-185k vaak weinig ruimte heeft (of denkt te hebben) om extra te bieden. De gewone starters etc. zullen daarom volgens mij niet zo snel meer dan 10k boven de vraagprijs willen bieden. Dus met vraagprijs 175k wordt 185k moeilijk (omdat ze denken dat de taxatie te laag wordt en er weinig eigen geld is). Terwijl de zelfde mensen waarschijnlijk bij vraagprijs 185k ook gewoon zouden bieden (en wellicht iets overbieden). Ik zou dus eerder aan de hoge kant gaan zitten dan laag. (Beleggers zullen niet zo snel naar de vraagprijs kijken, maar eerder naar mogelijke verhuuropbrengsten...)

Wat karakter betreft zou ik de enthousiaste makelaar nemen. Dan zul je ook na afloop een positief gevoel houden. Bij de kritische makelaar zou ik achteraf toch vaak ook twijfelen, wat als...

• FruitSmoothie
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-10-2020
Ik lees al een tijdje mee en wilde toch ook mijn ervaringsvraag posten.

De verkoop van onze eerste woning in regio Rotterdam is sinds vorige week donderdag ook online gegaan. Wij hadden destijds 3 makelaars gesproken en hadden voor onze makelaar gekozen vanwege hun social media achterban, het ervaringsniveau, maar ook de berekende vraagprijs en de uitgesproken verwachting dat er veel animo + overbiedingen verwacht worden (ondanks hun vrij hoge courtage, onderhandeld van 1.5% naar 1.3%). De andere 2 makelaars waren iets conservatiever.

Bezichtigingen zijn morgen en overmorgen dus het is even spannend. Gelet op de besproken verwachting en de locatie (buurt aan de rand van het centrum) valt het aantal ingeplande kijkers (9) toch wel tegen. Ook is de doorklikratio op Funda gemiddeld maar zo'n 9%. Gelet op de tegenvallende animo twijfelen we wel of wij ons niet te veel hebben laten misleiden door het verkooppraatje van de makelaar. Sinds ondertekening van de opdracht is ook alle communicatie (verzamelen van documentatie, planning, verkooptekst, updates mbt kijkers etc.) via hun back office gelopen en hebben wij geen contact meer gehad met onze makelaar zelf. Morgen starten de bezichtigingen, maar er is verder ook geen initiatief genomen om nog het eea af te stemmen of te bevestigen. De verkooptekst hebben wij zelf moeten aanpassen, omdat er naar onze mening een aantal belangrijke kenmerken die de aandacht zouden trekken (bv. vermelding dat het een hoek-appartement is, ligging tov hotspots) niet werden vermeld. Later ook achter gekomen dat het 95% gecopied paste is van een van hun andere advertentie van een woning in de buurt. Versterkt toch wel het gevoel van een nummertje zijn.

Voordat wij hier iets over opmerken bij onze makelaar, vroegen we ons voor onze beeldvorming af of een dergelijk traject een normale gang van zaken is bij makelaars? Tijdens ons orientatiegesprek had hij al het eea opgezocht en genoteerd, maar het voelt toch wel erg onnatuurlijk om de bezichtingen in te willen gaan zonder dat hij nog het eea wil doorlopen/bevestigen met ons.

[ Voor 25% gewijzigd door FruitSmoothie op 20-07-2020 12:59 ]

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik had zelf fijn contact met de makelaar. Gewoon via WhatsApp voor kleine vraagje en opmerkingen, en op de daadwerkelijke kijkdagen meestal rond de lunch en einde dag via de telefoon een "debrief". Wat voor mensen waren er, wat waren reacties etc.

Overige zaken zoals de documenten, teksten, foto's inplannen, nen meting van het huis etc. deed ik ook met de backoffice. Daar heb ik ook verder geen moeite mee. Sterker nog, dat ik verwacht. Laat de makelaar maar mijn huis verkopen, en laat meer administratieve zaken vooral aan de mensen over die daar sterk in zijn.

Overigens zou ik mij ook niet direct zorgen maken over "maar" 9 kijkers. Wellicht een logisch geval van het huis wat hoger geprijsd in de markt zetten. Uiteindelijk heb je er maar eentje nodig die een goed bod doet.
Pagina: 1 ... 80 ... 211 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.