Sinds vandaag ben ik ook officieel in de running. Omdat we een erg courant huis hebben wat helemaal 'af' is, lijkt het ons makkelijk te verkopen.
De eerste ('traditionele') makelaar die langs kwam ging van zijn '1 a 2 procent courtage' al vòòr het eerste gesprek naar beneden naar 'Wij doen het ook voor een lage vaste prijs hoor'... Dat bleek €2900 te zijn, en na het lezen van de voorwaarden kwam daar ook nog eens een zeshonderd euro aan 'publiciteitskosten' bovenop die niet genoemd waren. No thanks!
Uiteindelijk via Huysshop de boel online gezet. Wij hebben de 'Funda voordeelbundel' van €595 gekozen, waarin ze de notariële stukken uit handen nemen en de boel op Funda zetten. Voor de rest alles zelf regelen. Kadaster informatie, foto's, plattegronden, rondleidingen etc.
Onze ervaring tot nu toe:
• Leuk om zelf de foto's te maken en het verhaal te schrijven, maar wel tijdrovend. Wij zijn uiteindelijk zo'n drie volle dagen met de foto's bezig geweest en een volle dag met de plattegronden en het opmeten.
• De online omgeving is redelijk overzichtelijk en snel. Een enkel bugje hier en daar (wij konden de plattegronden die we eerder geupload hadden niet verwijderen of vervangen door andere). Je kan echter een 'vraag' op een item stellen, en ze backoffice heeft op mijn verzoek de plattegronden verwijderd, tijdens kantooruren meestal erg snel, binnen een uur.
• De makelaar die bij ons thuis kwam (voor de verplichte officiële dingen) was erg aardig, legde alles goed uit en had antwoord op alle vragen. Fijn om toch nog even mee te kunnen sparren
• Snel! De makelaar was maandagmiddag bij ons thuis en woensdagnacht stond ons huis op Funda
• Brochure is bagger. Deze kun je volgens mij ook niet zelf aanleveren maar wordt gegenereerd van de informatie die we (voor Funda) aangeleverd hebben. Om de plattegronden te kunnen lezen moet je een vergrootglas hebben. Hier is het duidelijk dat je krijgt waarvoor je betaald
Gelukkig staat wel alles goed op Funda, dus ik vind dit niet echt een issue.
Zal hier de komende tijd mijn ervaringen met de bezichtigingen en de rest van het proces delen.