Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 64 ... 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:30
Bij onze ING aanvraag werd de overwaarde bepaald door 90% van de getaxeerde waarde te nemen, minus de hypotheek-waarde.
Dit is wel een groot verschil met 90% van de overwaarde rekenen. Daar zou ik wel goed induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 10:54
ex87 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:50:
Net gebeld door de makelaar en... Alles is rond! Dus het is toch mooi geregeld oOo *O*
Weet dat ik eigenlijk me laatste reactie had moeten updaten maar het was al een dag later ;)
En.. gister overgedragen O-)
Dinsdag als het goed is het geld binnen, en dan over 25 dagen naar Amerika

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Dinsdagavond kwam iemand kijken bij ons appartement, dinsdagavond kwamen we tot een akkoord over de prijs en voorwaarden (geen voorwaarden en flexibele datum van overdracht). Vooral de flexibiliteit was voor ons een groot voordeel aangezien we een nieuwbouwhuis laten bouwen. In ruil daarvoor zijn wij wat gedaald met de prijs. Maar nu hebben we dus ook geen makelaarskosten.

De koper zou op donderdag op vakantie gaan en wilde graag dat we woensdagavond de koopovereenkomst tekenen. Haar broer is makelaar dus wij woensdag als een gek alle documenten bij elkaar gezocht. Woensdag begin van de avond kregen we de overeenkomst, die gelezen en door een paar anderen laten lezen. Laat op de avond kwamen ze langs om te tekenen.

En nu ga ik even bijkomen... :+ En fingers crossed dat ze zich niet terugtrekt de komende drie dagen..

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:30
Liquorice schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:57:
En nu ga ik even bijkomen... :+ En fingers crossed dat ze zich niet terugtrekt de komende drie dagen..
Ik had het gevoel dat koper zich zou terug trekken. Dus was blij toen de 3 dagen afgelopen waren. Bij ons ging het eigenlijk te makkelijk. Bod veel hoger dan verwacht. Goede voorwaarden.

Was ook heel erg blij dat waarborgsom gestort was bij de notaris. Zit toch altijd iets in je achterhoofd of het wel goed komt. Maar gelukkig is alles goed gegaan en is volgende week overdracht. *O*

Kunnen we daarna eindelijk gaan verbouwen in het nieuwe huis oOo

• Liquorice
Highfive95 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:14:
[...]

Ik had het gevoel dat koper zich zou terug trekken. Dus was blij toen de 3 dagen afgelopen waren. Bij ons ging het eigenlijk te makkelijk. Bod veel hoger dan verwacht. Goede voorwaarden.

Was ook heel erg blij dat waarborgsom gestort was bij de notaris. Zit toch altijd iets in je achterhoofd of het wel goed komt. Maar gelukkig is alles goed gegaan en is volgende week overdracht. *O*

Kunnen we daarna eindelijk gaan verbouwen in het nieuwe huis oOo
Ja ik heb hetzelfde gevoel. Het ging ook zo snel! En voor haar volgens mij ook een beetje te snel waardoor ze niet heel erg blij leek. Maar goed we gaan het zien!

Fijn dat het bij jullie goed gegaan is! Lekker zeg, bijna de overdracht en dan aan de slag! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
Hier in maand tijd ongeveer 10 bezichtigingen gehad. Gister bod gehad wat in onze ogen net wat te laag is maar genoeg voor te onderhandelen . Hopelijk horen we morgen weer wat meer van de makelaar en gaan we er uit komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liquorice
Nou de bedenktijd is voorbij dus we hebben ons huis verkocht! Zo snel kan het gaan...
In een dag verkocht, koopcontract getekend en drie dagen later bedenktijd voorbij en geen ontbindende voorwaarden..

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Liquorice schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:57:
Dinsdagavond kwam iemand kijken bij ons appartement, dinsdagavond kwamen we tot een akkoord over de prijs en voorwaarden (geen voorwaarden en flexibele datum van overdracht). Vooral de flexibiliteit was voor ons een groot voordeel aangezien we een nieuwbouwhuis laten bouwen.
vraagje: hoe is die flexibele datum in jullie koopakte omschreven? Want normaalgesproken komt daar een datum in te staan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
Je kan een ook een maand o.i.d. opschrijven natuurlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:35
woekele schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:42:
[...]

vraagje: hoe is die flexibele datum in jullie koopakte omschreven? Want normaalgesproken komt daar een datum in te staan.
Wij hebben een uiterlijke datum (die gewoon voorbij de verwachte datum ligt) met daarbij de tekst of eerder in overleg met beide partijen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zoiets zal het bij ons waarschijnlijk ook gaan worden. Hier is het opmeten en foto's maken dinsdag gedaan en komt de makelaar morgen weer even om de verdere strategie te bepalen.

We hebben de stort 4 of 5 keer bezocht en een keer of 6 spullen naar de kringloop gebracht dus dat hoeft alvast niet mee verhuist te worden. Mijn god, wat verzamel je een zooi in 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liquorice
woekele schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:42:
[...]

Wij denken dat we begin mei ongeveer kunnen verhuizen, er staat nu in het koopcontract: De akte van levering zal gepasseerd worden op 1 maart 2020 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen, dan wel uiterlijk 1 mei 2020, etc .

Dit geeft ons nog ruimte als de oplevering vertraging oploopt. We verwachten de sleutel begin januari.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik was op zoek naar ervaringen over het verkopen van een woning en kwam hier terecht. Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, maar van wat ik heb gelezen, interessant om te lezen!

Zelf heb ik in 2014 een appartement gekocht voor 175K en intussen woon ik ergens anders. De woning heb ik verhuurd en nu speelt het gevoel het te verkopen. Oplevering zou dan in de zomer van 2020 zijn (als het huurcontract afloopt). Eind 2016 is een soortgelijke woning voor 215K weggegaan en in het complex zijn er geen andere vergelijkbare woningen. De kleinere woningen gaan de laatste tijd voor rond 210-215K weg (in de crisis met de waarde van 120-130K). Mijn woning is 20-30 m2 groter dan die woningen, heeft 3 slaapkamers ipv 2, is beter opgeknapt en is een hoekwoning. Veel meer vergelijksmateriaal heb ik niet ...

Nu zag ik op Huispedia.nl dat mijn woning volgend zomer (gemiddeld?) 325K waard zou zijn. Tja, een website kan veel zeggen... De rest van de gegevens kloppen wel, al denk ik dat de oppervlakte 10m2 te groot staat vermeld. Het is wel dezelfde oppervlakte als op de wozwaardeloket.nl staat. Enfin, hoe betrouwbaar is Huispedia?

Het beste is natuurlijk een makelaar inschakelen, maar dan heb ik tenminste een indicatie. :-) Ik heb het idee/gevoel dat het feit dat een koper is ze meer interesseert dan wat de verkoper wilt. Kan dit kloppen? Van 1 makelaar weet ik dat ze 2,5k incl. alles kosten, ik ga sowieso nog contact opnemen met andere kantoren en kijken of het goedkoper kan.

Spannend, je eerste huis verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 14:47
Ik meld me hier ook even...
We gaan voor het eerst een huis verkopen, spannend! Afgelopen week ons huis in Amsterdam te koop gezet, binnen twee dagen 12 bezichtigingen gepland voor komende week. De makelaar was tevreden met die aantallen, wat denken jullie?
Ik denk dat het wel zal goedkomen, we worden alleen zenuwachtig van het feit dat we al de renovatie van ons nieuwe huis aan het inplannen zijn terwijl we dus nog niet weten hoeveel budget we precies overhouden na de verkoop van ons huidige huis.... Ik zal blij zijn als die onzekerheid eindelijk voorbij is!

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door JvS op 15-09-2019 09:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

EvilBeegee schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:22:
Ik meld me hier ook even...
We gaan voor het eerst een huis verkopen, spannend! Afgelopen week ons huis in Amsterdam te koop gezet, binnen twee dagen 12 bezichtigingen gepland voor komende week. De makelaar was tevreden met die aantallen, wat denken jullie?
Ik denk dat het wel zal goedkomen, we worden alleen zenuwachtig van het feit dat we al de renovatie van ons nieuwe huis aan het inplannen zijn terwijl we dus nog niet weten hoeveel budget we precies overhouden na de verkoop van ons huidige huis.... Ik zal blij zijn als die onzekerheid eindelijk voorbij is!
Wat denk je zelf? :P :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 14:47
Haha ja, dat zal wel goed komen.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 16:52
Nou vorige week de makelaar gekozen en morgen worden de foto's gemaakt. (Nog nooit zo grondig schoongemaakt!)
Spannend dit. Ondertussen al lekker aan het neuzen naar andere woningen. Wel zin in de stap naar een groter huis.

Toch is het straks ook raar dat je vertrouwde stekje door iemand anders bewoond gaat worden. De gedachte eraan is best vreemd!

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Martinusz
Dark Master schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:17:

Toch is het straks ook raar dat je vertrouwde stekje door iemand anders bewoond gaat worden. De gedachte eraan is best vreemd!
Weet je wat nog gekker is, als je achter je oude huis gaat wonen :+ wat wij dus gaan doen :p

• Highfive95
Martinusz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:25:
[...]

Weet je wat nog gekker is, als je achter je oude huis gaat wonen :+ wat wij dus gaan doen :p
En dan krijg je terror buren in je oude huis :+

Hier is overdracht afgelopen week geweest! De koffie kon er nog net vanaf bij de notaris. Was budget notaris en dat was goed te merken. Alles snel afraffelen en klaar. Had ook pas twee dagen van tevoren de akte van levering. 8)7

Nu vind ik dat niet erg. Maar kan me voorstellen dat het als koper toch wat minder is.

De overwaarde is inmiddels gestort dus we kunnen gaan verbouwen. _/-\o_

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
kiefty14 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:44:
Hier in maand tijd ongeveer 10 bezichtigingen gehad. Gister bod gehad wat in onze ogen net wat te laag is maar genoeg voor te onderhandelen . Hopelijk horen we morgen weer wat meer van de makelaar en gaan we er uit komen
Helaas er niet uitgekomen, dachten dat we er wel uit gingen komen. Helaas tijds 2e bezichtiging konden ze houtkachel ruiken van de buren op de kinderkamer :|

Ander stel enthousiast op ons huis. Gisteren 2e bezichtiging met hun ouders, volgens makelaar waren de ouders te kritisch en niet realistisch er deugde maar weinig. Moesten alles op een rijtje zetten e.d. Vandaag bod ontvangen 20k onder vraagprijs en onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Richting makelaar gezegd dat we ons beledigd voelen... wordt vervolgt... best spannend over paar weken sleutel krijgen van nieuw huis en we dachten dat ons huis (starter woning, goede wijk) redelijk vlug zou verkopen maar begint iets wat tegen te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
kiefty14 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:16:
[...]

Helaas er niet uitgekomen, dachten dat we er wel uit gingen komen. Helaas tijds 2e bezichtiging konden ze houtkachel ruiken van de buren op de kinderkamer :|

Ander stel enthousiast op ons huis. Gisteren 2e bezichtiging met hun ouders, volgens makelaar waren de ouders te kritisch en niet realistisch er deugde maar weinig. Moesten alles op een rijtje zetten e.d. Vandaag bod ontvangen 20k onder vraagprijs en onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Richting makelaar gezegd dat we ons beledigd voelen... wordt vervolgt... best spannend over paar weken sleutel krijgen van nieuw huis en we dachten dat ons huis (starter woning, goede wijk) redelijk vlug zou verkopen maar begint iets wat tegen te vallen
niet alle huizen verkopen snel er zijn er nog genoeg die er een tijd overdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

kiefty14 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:16:
[...]

Lastig te oordelen zonder de woning te kennen natuurlijk, maar woningprijzen staan nu relatief hoog dus dan begrijp ik best dat mensen kritisch(er) zijn.
Je kunt vaak lastig kritisch zijn op je eigen woning, vaak zie je dat niet eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2019 08:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Sport_Life schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:04:
[...]

Lastig te oordelen zonder de woning te kennen natuurlijk, maar woningprijzen staan nu relatief hoog dus dan begrijp ik best dat mensen kritisch(er) zijn.
Je kunt vaak lastig kritisch zijn op je eigen woning, vaak zie je dat niet eens.
Maar afhankelijk van de locatie kun je ook het tegenovergestelde beargumenteren. Hoe moeilijker je ergens tussenkomt, hoe meer je dan maar voor lief neemt om überhaupt nog maar in aanmerking te komen voor een woning op een door jou gewenste locatie...

Het is maar net hoe populair de locatie is en hoe overspannen de situatie is.

Maar goed, dat is inderdaad wel van zoveel factoren afhankelijk uiteindelijk, moeilijk te beoordelen vanaf hier :)

ik was overigens wel heel kritisch op mijn eigen woning, en was dan ook wel positief verrast dat het nog voor zoveel werd verkocht. Ik denk toch een gevalletje van wat ik hierboven schets ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
LuNaTiC schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:24:
[...]
ik was overigens wel heel kritisch op mijn eigen woning, en was dan ook wel positief verrast dat het nog voor zoveel werd verkocht. Ik denk toch een gevalletje van wat ik hierboven schets ;)
In hoeverre kun je kritisch zijn op je huis? Veel is smaak. Afwerking kun je iets aan doen, maar ook weer niet tegen elke prijs.

Wij hebben bijvoorbeeld oven niet vervangen. Glasplaat was gebarsten en magnetron deed het niet meer. Kon nog wel gebruikt worden. Maar keuken was toch al een oudje dus werd mogelijk toch vervangen.

Ons huis had ook nog wel wat gebreken. Maar dat weet je als je een ouder huis koopt uit de jaren 70.

Volgens mij is belangrijkste dat het er op oog netjes uitziet en alle troep eruit is als je foto's laat maken en bezichtigingen gedaan worden. Het komt gewoon zeer slecht over als het een enorme bende is.

Voorbeeld is een huis dat wij gezien hebben dat stil heeft gestaan sinds jaren 70. Alles oud, maar keurig onderhouden. Paar deuren verder zelfde huis, wel gemoderniseerd. Maar zwaar slecht onderhouden. Kozijnen rot, overal beschadigingen. Gewoon echt een wereld van verschil. Dan kies ik liever voor de onderhouden woning van 70K minder.

Ik denk als je een courante woning hebt. Je het huis zo kwijt bent. En iedereen is verhalen van binnen 1-3 dagen verkocht gewend. Maar als je binnen 3 maanden verkoopt is het toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:15
@kiefty14 geduld is een schone zaak denk ik.
Laat je niet gek maken door alle verhalen. Gemiddeld duurt een verkoop 3 maanden en je hebt ook al in de eerste week 10 kijkers gehad, dat gaat vast goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
@Highfive95 in beide gevallen ben je een vermogen kwijt. Er is niks meer frustrerend dan oud kluswerk ongedaan maken. Wat een 'creatieve' oplossingen je wel niet tegenkomt is ongelooflijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 02:17
Vandaag de (ver)koopovereenkomst getekend van onze woning. Binnen 2 weken verkocht, circa 10 bezichtigingen gehad. Iets onder vraagprijs verkocht maar wel voor een bedrag waar we tevreden mee zijn.

Viel ons gelukkig allemaal mee maar geeft toch wel een opgelucht gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vincent Dave schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:26:
[...]

Je hoeft niet per se tegelijkertijd je ding te doen, overdreven reactie mijns inziens.
Je tanden poetsen in de schijt geuren van degene voor je is ook niet echt aangenaam...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:05:
[...]
Je tanden poetsen in de schijt geuren van degene voor je is ook niet echt aangenaam...
Maar je tanden poetsen als je aan het schijten bent is ook wat waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Meningen gevraagd. Kennis van me heeft dit te koop gezet, maar verkoop wil niet vlotten. Prijs is al verlaagd. Maar is deze prijs reëel of nog steeds te hoog?

https://www.funda.nl/koop...554-arnhemsestraatweg-18/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fionelle
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-12-2022
DutchChelsea schreef op maandag 23 september 2019 @ 01:18:
Meningen gevraagd. Kennis van me heeft dit te koop gezet, maar verkoop wil niet vlotten. Prijs is al verlaagd. Maar is deze prijs reëel of nog steeds te hoog?

Mooi huis, maar hier de mening van iemand zonder enige kennis.

Er zit een G label op het huis wat voor mij inhoudt dat ik dit huis nooit zou kopen. Of er moet nog een hoop verbouwd worden of je krijgt te maken met een hoop kosten. Daarbij is de grootte van het huis mooi, maar zorgt ook voor een hoop onderhoud.
Wat een reële prijs voor het huis zou zijn heb ik echt geen zicht op. Ik denk dat er maar een kleine doelgroep is die dit huis daadwerkelijk interessant vindt en die moet je zien te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

zoals ik zie, moet je eerst flink gaan investeren om iets woonbaars van te maken. Alles moet aangepakt worden. Het lijkt van buiten redelijk ruim maar van binnen niet. Zie bijvoorbeeld keuken/tv kamer/zithoek althans op de foto's terwijl op de plattegrond lijkt het groter.
Als je al interieur zou weghalen met zoveel verschillend meubilair dan lijkt het al anders. Zoals tv kijken bij je trap lijkt mij niet helemaal verkoopbaar en daar zou je iets moois van kunnen maken of althans maak het vrij van interieur zodat je het mooie van het huis kan gaan tonen en eigenlijk geldt dat voor het hele huis. Het allegaartje van banken/meubilair zou ik eerst voor verkoop weghalen en ook de auto bij oprit. Paar mooie bloembakken/borders voor de tuin zodat het al anders oogt. Alles lijkt minimaal onderhoud.
Label is al een dingetje en je moet flink investeren om er iets van je maken.
De karakteristieke lijkt er ook uit, aan de buitenkant denk je misschien wow en van binnen mwah laat maar.
De trapopgang is bijna even groot als een kamer. De slaapkamers zoals de masterbedroom mis je een eigen badkamer en dat lijkt mij wel een vereiste.
De keuken is totaal niet praktisch met opgebroken in tweeën dus dat is echt iets wat verbouwd moet worden.
Ik mis ook een mooie en goed onderhouden tuin en bloembakken in de muur want ik vind het niet ogen met een tafel en klaar. Het kaal en kil.

Ik denk dat je ergens rond de 500/550 zo kwijt bent want in omgeving staan voor dezelfde prijs ook vrijstaande huizen met karakter ook erin en deze zijn zo verkocht maar hierin is al flink geïnvesteerd.

[ Voor 16% gewijzigd door itsalex op 23-09-2019 04:33 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Oef.

De combinatie van alles moet gebeuren + monumentaal pand, dus "niks" mag/alles moet origineel en 4x te duur gebeuren helpt hier niet. Al lijkt het alleen te gaan om beschermd dorpszicht dus misschien geldt dit binnen niet. Maar als je binnen dan hebt gezien, dan denk je al "ok, dus aan het onderhoud buiten zal ook alles wel mis zijn, ook wat ik niet direct kan zien". En hier kunnen een heleboel dure details verscholen zitten in dit geval. Om te zwijgen over enkel glas en geen enkele isolatie. Kijk je binnen, idd TV in de gang onder de trap :? Veel te veel banken, niks past bij elkaar. En dan heb je 250 m2, maar de keuken zit in 2 ruimtes waarvan 1 ook het eetgedeelte is? En het concept keukendriehoek iig aan de ontwerper ervan voorbijgegaan is. De andere verdiepingen dan de begane grond staan niet op de foto, dit inclusief de badkamer uberhaupt (waarvan er met dit oppervlak ook maar 1 is, ai). Conclusie gebaseerd op wat je wel ziet: zo erg dat we het niet aandurven die te fotograferen?

Wie heeft de foto's gemaakt? Huis leegtrekken en nog eens doen zou al helpen. Waarom al die dradenmeuk in het trappenhuis zo uitgebreid op de foto zetten? Sowieso moet dat er uit. Niet gespannen waslijnen, kerstverlichting in een villa van 750k (originele vraagprijs?) Met overigens een WOZ 2016 van nog geen 450k.

Basically is wat de foto's uitstralen: dit gaat tonnen kosten om iets van te maken. Daarbij zijn er dan allerlei restricties. Platgooien zou haast een optie zijn maar dat mag zonder twijfel niet. Dus verkopen op grondprijs gaat ook niet. Je ziet: ik moet moeite doen om positieve punten te zien in dit huis. De vloeren zijn mooi! En de tussendeuren, hoge ruimtes. Zover kom ik.

Gebaseerd op de huidige foto's gaat dit een hele lastige worden bij elke prijs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48
Mijn eerste gedachte was….dit is een studentenhuis! Dat zou een hoop verklaren.

Haal ook aub die scrappie auto uit het jaar 0 weg. Als je een woning als dit bezit dan dien je niet in een oud koekblik te rijden.

Sterkte met de verkoop!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zo te zien een ex-kantoorpand aan de underlayment lambrisering. Daarna gekraakt waarbij de wanhopige eigenaar het op een akkoordje gegooid heeft met het tuig dat nu goedkoop een herenhuis bezit, maar niet weet hoe er mee om te gaan.
Dit huis heeft grotere problemen dan de schaarse foto's laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06 16:25
Waar slaap je daar? Op een bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tafkaw schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:34:
Waar slaap je daar? Op een bank?
Er staan toch bedden getekend op de plattegrond?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06 16:25
Marzman schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:36:
[...]

Er staan toch bedden getekend op de plattegrond?
Ok, dan anders gesteld: waarom staan de slaapvertrekken (en garage) niet op de foto? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
tafkaw schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:40:
[...]

Ok, dan anders gesteld: waarom staan de slaapvertrekken (en garage) niet op de foto? :9
Omdat dit huis momenteel naar alle waarschijnlijkheid of:
* een studentenhuis betreft
* gekraakt is

In geen van deze gevallen wil je de slaapvertrekken fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Panzer_V schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:43:
[...]

Omdat dit huis momenteel naar alle waarschijnlijkheid of:
* een studentenhuis betreft
* gekraakt is

In geen van deze gevallen wil je de slaapvertrekken fotograferen.
Aan de staat van trap en deuren te zien?

Dat moet je toch vermelden? Of bedoel je gekraakt geweest is?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Marzman schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:47:
[...]

Aan de staat van trap en deuren te zien?

Dat moet je toch vermelden? Of bedoel je gekraakt geweest is?
Ik zie niet in waarom je dat moet melden op Funda. Er zal vast een "niet bewoner" clausule o.i.d. in het contract opgenomen worden. En als iedereen er bij oplevering uit is.....

Zie ook de reactie van @Baytep . Gevalletje "gekraakt" en daarna "gedoog overeenkomst" van maken kan natuurlijk ook.

Sowieso zou ik mijn handen niet aan dit pand willen branden.

Het pand staat niet voor niets al 6+ maanden te koop. Er zit daar meer in de kast dan alleen servieskopjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 23-09-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-06 16:21

Mooi huis, maar wat mij opvalt is dat er aan de buitenkant wel wat verbterd moet worden. Zonnescherm lijkt aan flarden te zijn?
Dakgoot moet geschilderd worden danwel misschien aangepakt? Ook even het ijzeren hekje in de lak zetten?
Likje verf voor die houten luifels zou ook een hoop schelen?
Wellicht hoge druk spuit over terras heen halen, ziet er niet slecht uit maar details kunnen net even helpen.

Opgermerkt over energielabel G, dat heb je nou eenmaal met oude huizen en glas in lood, potentiele koper zou daar dus echt geen problemen mee hebben. Anders ga je wel in een nieuwbouwhuis wonen. Maar die voorzet ramen dat is echt geen porum hoor, die zie je in favela's in brazilie as daken.

Wat is er met de inrichting aan de hand, echt super raar naar mijn mening. Een kamer met allemaal oude stoelen(AA meeting ruimte?) en dan een tv geplaatst in een hal. Ook echt zonder van die lelijke multiplek platen aan de muur in die AA ruimte.

Al met al een enorm mooi huis vind ik, maar dat rood zou niet mijn kleur zijn. Ik vind de houten vloer ook super tof. Ik zou er zo wel willen wonen, sterker nog als ik uit Amsterdam zou vertrekken dan spreekt mij dit wel aan hoor. Likje verf overal, nieuwe keuken en je hebt gewoon echt een vet herenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zo'n woning koop je voor zijn charme en de locatie, vast staat dat er nog een hoop geld tegenaan moet om de woning op meer hedendaagse standaarden te krijgen.
Dat is overigens niet erg, maar dan moet de vraagprijs er wel naar zijn. (Geen idee of dat hier het geval is)

Je moet net iemand hebben die trek heeft in bovenstaande én het kan betalen.

Inrichting is een kwestie van smaak en moet je als koper doorheen kijken, maar maakt het in dit geval wel wat lastiger. De kerstverlichting was voor mij toch wel het toppunt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Iedereen thx voor de meningen. Ik zal mijn kennis tactisch wijzen op de opbouwende kritiek. Pand was geen studentenhuis, maar behalve eigenaar woonden er op etages wel andere (drie geloof ik) individuele huurders in. Niet gekraakt dus, wel (dat ziet iedereen) behoorlijk gedateerd. Ik denk zelf (als betrekkelijke leek) ook dat de huidige vraagprijs te hoog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Maar die huurders zitten er op het moment nog in? Dan snap ik ook wel dat niemand dit wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Panzer_V schreef op maandag 23 september 2019 @ 06:50:
Mijn eerste gedachte was….dit is een studentenhuis! Dat zou een hoop verklaren.

Haal ook aub die scrappie auto uit het jaar 0 weg. Als je een woning als dit bezit dan dien je niet in een oud koekblik te rijden.

Sterkte met de verkoop!
Tenzij auto's je gewoon geen reet kunnen interesseren. Ik heb familieleden die met gemak een nieuwe auto uit het hogere segment zouden kunnen betalen maar er voor kiezen om een in 2e hands bakkie te rijden. Omdat het ze niks kan schelen. Auto's worden veel te veel gezien als een statussymbool en zou verwoorden wie je bent. Ik ken jammer genoeg teveel mensen die in een auto rijden die eigenlijk boven hun budget is, maar voor de buitenwereld lijkt het prachtig.

Dit betreffende huis heeft gewoon wat achterstallig onderhoud en ik denk dat dat mede komt door de huurders die er in zitten. Maar daar kijk je toch gewoon doorheen? Locatie zou voor mij nummer 1 zijn. Hij mag wel 650.000 euro vragen, maar als jij goede argumenten hebt waarom je maar tot 550.000 kunt bieden is het voor hem kiezen of delen. Uiteindelijk bepaalt een koper altijd de prijs, niet de verkoper (dat blijkt nu ook wel) Ik denk dat je met de juiste argumenten hier nog wel een ton af kunt praten en er snel in kunt trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34

Theo

moederbord

Wat mij het meest verbaasd is dat de woning er zo 'uitgewoond' uitziet en zo goedkoop ingericht. Echter zijn een setje kasten die er staan duurder dan alle zichtbare meubelen én de keuken bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/103/305/176_1440.jpg

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Tijdelijk van de markt halen, leeghalen en investeren in een styliste van zo'n bedrijf dat met geleende meubels en een paar blikken verf het huis weer netjes en bij de tijds maakt. En dan nieuwe foto's maken. Kost wat maar die kosten verdien je mijns inziens in dit geval gemakkelijk terug. Ik vind het een erg leuk huis, maar het heeft gewoon wat TLC nodig...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-06 15:42
Domme vraag misschien, maar ik kom het antwoord zo snel niet tegen.

Ik heb mijn huis verkocht en nu een brief van mijn hypotheekverstrekker ontvangen over de afbetaling van mijn hypotheek, op de dag van de overdracht. Voor iedere dag later moet ik x bedrag aan extra rente betalen.

Moet ik die terugbetaling zelf regelen of is dat iets dat een notaris doet op de dag van de overdracht? ... Want voor ik het geld op mijn rekening heb en vervolgens bij de hypotheekverstrekker zijn we zo een week verder lijkt me? Hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als het goed is krijg je van de notaris een nota van afrekening. Daarin staat de koopsom die de koper moet betalen (nouja, zijn hypotheekverstrekker dan), wat het restant aflossing is van jouw hypotheek, en dat wordt dan verrekend.

Minus alle andere eventuele (notariële) kosten zie je dan onder de streep wat jij uiteindelijk qua overwaarde zal ontvangen op jouw rekening na passeren van de akte.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Charly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:24:
Ik heb mijn huis verkocht en nu een brief van mijn hypotheekverstrekker ontvangen over de afbetaling van mijn hypotheek, op de dag van de overdracht. Voor iedere dag later moet ik x bedrag aan extra rente betalen.
Is die brief niet al aan de notaris gericht en heb jij gewoon een afschrift gekregen? Normaal gesproken handelt de notaris die aflossing af. Voor de zekerheid kun je de brief even doorsturen naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Vandaag komt bij ons de makelaar langs om plattegrond uit te tekenen, waarna deze wordt aangemeld op Funda, vind het wel erg spannend!

Nu is het een redelijk gewilde wijk en hebben wij een courante woning zonder al te gekke dingen. (denk ik) dus hoop dat het vlot gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-06 15:42
anboni schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:52:
[...]
Is die brief niet al aan de notaris gericht en heb jij gewoon een afschrift gekregen? Normaal gesproken handelt de notaris die aflossing af. Voor de zekerheid kun je de brief even doorsturen naar de notaris.
Zo iets stond er idd wel in, maar dan wat vaag verwoord. Brief was iig op verzoek van de notaris verzonden (en dus ook naar de notaris.) Ga er, ook na de opmerking van @LuNaTiC vanuit dat het goedkomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
perspectivebass schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:55:
Vandaag komt bij ons de makelaar langs om plattegrond uit te tekenen, waarna deze wordt aangemeld op Funda, vind het wel erg spannend!
Ik mag toch hopen dat hij niet echt komt tekenen. :9 Dan is hij wel even bezig.

Hier is bedrijf gekomen dat dmv laserscanning alles opmeet en plattegronden maakt. Was in een kwartiertje klaar met alles opmeten. Nabewerking weet ik natuurlijk niet. Maar wel super makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 10:35
Martinusz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:25:
[...]

Wij wonen recht tegenover ons oude huis, aan de andere kant van de straat :) .
Verhuizen voor het grootste deel lopend gedaan. (Niet helemaal: Een vriend kwam helpen met een busje en dat is dan toch wat makkelijker als je veel (kleinere) spullen hebt O-) )

www.steamloco.info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Charly Het is ook wel logisch dat je dit niet zelf overmaakt. De reden waarom de notaris in de transactie betrokken is, is immers dat die checkt of alles in orde is en zo ja, dan ervoor zorgt dat iedereen zijn verplichtingen netjes nakomt. Daardoor kan de koper na de overdracht meteen het huis in, weet de verkoper dat het geld binnen is en afgelost zal worden, en de bank weet ook dat het geld eraan komt en dat het huis dus hypotheekvrij overgedragen kan worden. Zou je zelf de hypotheek moeten aflossen, dan zou de bank zijn hypotheekrecht pas laten vervallen als het geld binnen is. En zou de koper dus ook geen nieuwe hypotheek op het huis kunnen vestigen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
over een 9 maanden wordt onze nieuwe woning opgeleverd, en nu zijn we bezig met het zoeken naar een geschikte makelaar voor de verkoop van onze huidige woning. We wilden de strategie die zij zouden doen weten en ook weten wat het kost om het huis via hen te verkopen. We wonen in een gewilde wijk en de huizen hier zijn binnen no-time boven de vraagprijs weg. verwachte opbrengst 350k

Tot nu toe hebben we er 3 langs laten komen
m1. de grootste in de stad/regio; erg onpersoonlijk gesprek, laptop leek belangrijker dan wij en de persoon deed erg uit de hoogte. strategie: aantal maanden wachten, en dan vol in de verkoop. Courtage 1.5%, excl 600,- opstartkosten.

m2. een klein kantoor hier uit de buurt, 1 persoon (met 1 backoffice); erg prettig gesprek, strategie= nu verkopen, kopers willen tegenwoordig best wel wat langer wachten, prijs was 2495 + 500 opstartkosten. Recent heeft hij in de wijk in ieder geval nog 1 woning verkocht, ver boven de vraagprijs.

m3. een middelmatig kantoor, 3/4 makelaars, prettig gesprek, strategie: aantal maanden wachten, en dan vol in de verkoop. courtage 1.2%, incl alles.

op basis van de gesprekken valt m1 af, m2 heeft de voorkeur.
waar ik nu alleen mee zit, is dat als ik op de site van m2 kijk, daar alleen maar woningen staan die verkocht (evt onder voorbehoud van financiering) zijn. Het lijkt dus alsof m2 geen woningen heeft die nog verkocht moeten worden. Daardoor twijfel ik ook of zijn bedachte strategie wel zou kloppen en of dit niet gezegd is om ook zsm geld voor hem te verdienen, omdat hij mogelijk op omvallen staat...

De vraag waar ik nu mee zit; stel, wij gaan in zee met makelaar 2 en kiezen als strategie om het huis over paar maanden te verkopen; en hij gaat in die tussentijd failliet; wat dan?
Of is het dan wellicht toch beter om maar iets meer safe te gaan, iets meer te betalen en voor m3 te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Niemand die je verplicht te betalen wat ze vragen. Je kunt tegen makelaar 3 zeggen dat je het beste gevoel hebt bij hem, maar dat je hem aan de dure kant vindt in vergelijking met de rest. Stel hem een courtage van 1% voor of wellicht een vaste prijs en zie wat er gebeurt. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook eens naar hoe lang de 3 makelaars al bestaan, wat hun historie is qua verkoop. Vaak is er voldoende over te vinden op internet (reviews e.d.). Wellicht kan je in de buurt op zoek gaan naar woningen waar een bordje van 1 van die 3 makelaars in de tuin staat, en eens aanbellen en om ervaringen vragen.
Check ook even wat er allemaal in de opstartkosten zit. Want soms blijkt achteraf dat je voor bepaalde zaken moet bijbetalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 29-09-2019 10:48 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
In de huidige markt zou een makelaar met enorm veel huizen in de verkoop ook raar zijn toch? De opstartkosten ben je kwijt als m2 failliet gaat, verder betaal je pas bij de notaris dus het risico valt mee.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 12:09

SeatRider

Hips don't lie

En die opstartkosten betaal je pas als je, ehm, opstart. Dus over een paar maanden. Boeit het ook niet als ie intussen failliet is gegaan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:16
Een makelaar heeft geen enkel belang bij een hoge verkoopprijs. 1% van 20.000 is slechts 200 euro. Als hij daarvoor 2 extra bezichtigingen moet doen komt ie al niet uit. Snelheid is voor hen veel belangrijker.
Hoe minder tijd jullie hebben, hoe sneller er een deal komt. Dus laat in de verkoop scheelt vooral kosten bij de makelaar.
De financiële situatie van m2 zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Ik verwacht niet dat bij een vak als makelaar de investeringen hoog zijn .Dan kan een een pittter het lang volhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Makelaar 2 heeft IMO gelijk. Mensen zijn al lang blij dat ze iets kunnen kopen. Wel zijn hypotheekoffertes vaak max. een half jaar geldig (soms nog korter, maar dan kan verlengen tegen hooguit kleine kosten). Dus te koop zetten tegen dat het 7 maanden is, weekje of twee om de beste koper uit te zoeken. Die heeft dan een paar week om een offerte te krijgen die geldig is tot de juiste datum zonder veel gedoe voor de koper.

Je betaalt de makelaar pas bij overdracht dus je risico is idd slechts die opstartkosten (voor het maken van foto's, brochure, funda). Is het trouwens een NVM-makelaar?

Zijn de bedragen incl. BTW? Ik heb er toendertijd meerdere makelaars op moeten wijzen dat ex. BTW voorrekenen aan wat overduidelijk een particulier is echt niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:59
Met de nog steeds stijgende huizenprijzen en snelle verkopen in het achterhoofd zou je best nog 6 maanden kunnen wachten.

Alleen, dat is geen zekerheid. Morgen kan de hele zooi in elkaar klappen, als zie ik dat persoonlijk niet gebeuren.

Je moet overwegen of je voor zekerheid gaat met de kans op een lagere opbrengst en of dat je mogelijk voor meer geld gaat straks. Neem ook mee wat de bodem is voor verkoop, al die verwachtte opbrengsten zijn leuk maar nietszeggend. De markt zak heus niet ineens 40 procent omlaag gaan, maar kan je 5 of 10 procent minder dan de genoemde opbrengsten opvangen?

Sowieso vind ik 9 maanden vooruit wel fors is in deze tijd, vaak loopt bouw nog wat weken tot maanden uit maar dat weet je pas tegen het eind van de bouw.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

koendio schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:24:
We wonen in een gewilde wijk en de huizen hier zijn binnen no-time boven de vraagprijs weg. verwachte opbrengst 350k
Waarom dan met een makelaar in zee gaan? Gewoon lekker zelf verkopen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17

Flapmo

and back is gigi!

Wij hebben ons huis iets meer dan negen maanden van tevoren te koop gezet nadat wij zelf 11 maanden van te voren tegen ons eigen huis aan liepen :). 90% doet dan toch geen bod. Om verscheidene redenen, eerder een huis nodig, geen zin in limitatie keuze hypotheek (niet alle hypotheken accepteren tot 12 maanden), geen zin bereidsstellingsprovisie, etc.

Nu hadden wij ruim 30 kijkers in de eerste 3 dagen dus nog steeds biedingen en na dag één een bod wat wij naar volle tevredenheid hebben geaccepteerd. Maar hou er rekening mee dat dit je zomaar 10k kan kosten, wat is de zekerheid je nu waard? :).

Allicht zou ik hem volgende keer toch 3-6 maanden van te voren te koop zetten (hypotheek offerte periodes). Het liep nu goed af, bod was goed boven de vraagprijs, maar je beperkt je kansen wel.

P.s. Met makelaars kan je makkelijk dealtjes sluiten. Taxatie nodig voor je andere huis of zelfs dit huis ivm de bank? Gratis laten doen (wel even laten doen voor je officieel "ja" zegt anders mogen ze hem niet doen), opstartkosten sowieso eraf laten halen (foto's, filmpje, funda, etc). Ze hebben werk bij de vleet en hoeven letterlijk alleen even op te komen draven. Al schelden ze alle bezoekers uit dan nog verkoop je je woning. Daarnaast zijn de woningprijzen hoger dan ooit en dus hun courtage ook. 1.0% is zat, 1.1-1.2 als ze echt fantastisch waren. Onderhandelen!

[ Voor 48% gewijzigd door Flapmo op 29-09-2019 20:17 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_Arthur schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:17:
[...]

Waarom dan met een makelaar in zee gaan? Gewoon lekker zelf verkopen :Y
Je moet er maar zin in hebben, zelf teksten en foto's maken. Mensen te woord staan, mensen rondleiden en onderhandelingen voeren.

Ik ben blij dat ik dat soort dingen laat doen, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:55
Drardollan schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:15:
[...]

Je moet er maar zin in hebben, zelf teksten en foto's maken. Mensen te woord staan, mensen rondleiden en onderhandelingen voeren.

Ik ben blij dat ik dat soort dingen laat doen, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Hier ook gedaan en dat voor 900 inclusief professionele foto's. Vond het wel leuk om te doen eigenlijk.. meeste jongelui vonden het echt een plus want dan krijgen ze eerlijke info die gebaseerd is op je eigen ervaringen.

Uiteindelijk 10% boven de vraagprijs gekregen dus ben tevreden. Precies zoals verwacht (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Drardollan schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:15:
[...]

Foto's heb ik laten maken door een fotograaf. En ja, de tekst heb ik zelf geschreven (recent zelf mijn eigen huis verkocht).

Op basis van bovenstaande makelaars kosten, heb ik het volgende bespaart:
m1 3870-525=3345
m2 2995-525=2470
m3 2616-525=2091

Voor (minimaal) 2091 heb ik nu denk ik 10uur 'werk' gehad. Prima besparing 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17

Flapmo

and back is gigi!

_Arthur schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:54:
[...]

Foto's heb ik laten maken door een fotograaf. En ja, de tekst heb ik zelf geschreven (recent zelf mijn eigen huis verkocht).

m1 3870-525=3345
m2 2995-525=2470
m3 2616-525=2091

Fotograaf zoeken, Rondleidingen (20x 30 min), onderhandelen, voorlopig koopakte uitgezocht, opgesteld, opgestuurd (digitaal) ter controle, ingevuld met pers. gegevens koper, laten tekenen, etc. Of je had minder kijkers of het was vast ietsje meer dan 10 uur?

Ik weet dat koopcontracten standaard beschikbaar zijn maar toch zoek je al snel 2-3 uur na hoe alles werkt. Dan nog contact na de echte koop (ids krijgen, verwerken, lijst van zaken, tweede keer kijken Evt, doorsturen naar notaris, vragen beantwoorden koopcontract, aanpassen,...).

Niet dat het erg is, maar als je alles optelt en je verkocht je huis in 10 uur dan heb je het vlot voor elkaar!

Natuurlijk nog steeds goedkoper als je de tijd hebt, dat staat buiten kijf.

Maar met pech verloor je 5k of meer omdat makelaars dealtjes sluiten en gewoon meer ervaring hebben met verkopen van woningen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Flapmo op 29-09-2019 21:25 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Flapmo schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:21:
[...]

Maar met pech verloor je 5k of meer omdat makelaars dealtjes sluiten en gewoon meer ervaring hebben met verkopen van woningen :).
Of je verliest 15k, doordat de makelaar het bod van een vriendje aan je presenteert als het beste bod. Of doordat hij geen zin heeft om de bieders met een hoger bod te woord te staan. Of hij zet het te laag in de markt en laat het aan twee kijkers zien om er snel vanaf te zijn. Ik heb het allemaal zien gebeuren, vooral bij grote kantoren.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Flapmo schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:21:
Niet dat het erg is, maar als je alles optelt en je verkocht je huis in 10 uur dan heb je het vlot voor elkaar!
Nou prima, reken ik er 5 uur extra bij (had 7 bezichtiging van zeg 40mins gemiddeld).

Grote voordeel (voor mij) is dat ik recent zelf een woning heb gekocht dus weet hoe het van de kopende kant werkt. De verkopende kant is niet veel moeilijker.

Maar als je handig bent en je een woning hebt die goed in de markt ligt, is het prima zelf te doen en kan je een leuk bedrag besparen. Als je een lastige(re) woning hebt, dan is een makelaar misschien wel weer handig. Maar zelfs dan zou ik het overwegen om het meeste zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
bedankt voor alle reacties.
ik begrijp dat bij een faillissement van een makelaar je niet heel erg in de problemen komt (alleen opstartkosten die je kwijt bent). Totaal zorgt het wel voor iets meer kosten.

ik heb idd ook overwogen om het geheel zelf te doen, maar denk (en hoop) dat het geld zichzelf wel terugverdient door een goede onderhandelaar/makelaar. Het lijkt mij het meeste opbrengen als mensen kunnen komen kijken en dat ze voor een bepaalde dag een 1-malig bod mogen uitbrengen, waarna je (als het bod acceptabel is), met de hoogste/beste voorwaardes in zee gaat.
Ook dit lijkt mij veel makkelijker te realiseren met een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:01

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik ben toevallig ook bezig met de makelaar keuze, mijn take op het verhaal:
- failliesement zou ik me op basis van zijn huidige aanbod niet druk om maken, als het kantoor al een tijd bestaat en de boel oogt goed, zal het wel loslopen, zo niet, maar is er wel al een getekend voorlopig koopcontract dan zal je een andere makelaar wel bereid vinden om de papierwinkel (voor zover die er is) te managen, en kom je misschien wel onder de courtage uit.
- Keuze van makelaar gaat mij compleet niet om hun tarief, ik heb een range van 4K tot 700+1.5% (wat uitkomt op iets boven de 5K), en die duized euro is peanutes vergeleken met de rest van de transactie en de stress van het verhaal, de goedkoopste partij is bij mij de gene waar ik het minste klik mee heb, dan kies ik gewoon voor een duurdere, als je er dan 5K extra uitsleept of gewoon beter slaapt is dat het 100% waard.

En dan om even soort van te thread-jacken, ik zit zelf met het probleem dat er nogal een verschil zit in de schattingen, m1 en m2 zitten exact hetzelfde, m3 zit er 40K boven... Nu krijg ik van hem wel een wat minder goed gevoel dan m2, maar 40K is geen kattenpis.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_Arthur schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:54:
[...]

m1 3870-525=3345
m2 2995-525=2470
m3 2616-525=2091

Zoals je al aangaf, laten we er 15 uur van maken. Nog steeds optimistisch, maar wel iets realistischer.
En hoeveel heeft het op Funda plaatsen gekost? Of heb je dat niet gedaan? En ook geen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Makelaarsland?

En je vergeet dan nog even de tijd die je hebt moeten vrijmaken en niet anders kon gebruiken. Veel bezichtigingen zijn overdag, daar moet je maar net tijd voor hebben. Als je kleine kinderen hebt dan zijn de avonden sowieso al lastig tot geen optie (of je moet een koper door een slaapkamer met een slapend kind willen leiden).

Zoals ik al aangaf, als het je ding is dan is het een prima oplossing. In mijn (specifieke) geval was ik blij dat ik het allemaal heb laten doen. Uiteindelijk enkel de wekelijkse rapportages van de makelaar hoeven aanhoren en op het beslissende moment akkoord moeten geven en een krabbel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:25
Mij heeft een makelaar me juist veel opgeleverd. Ik had mijn woning op €200.000,- geschat (daarmee had ik al €45.000,- overwaarde wat ik al ontzettend veel vond in 8 jaar tijd, ook Funda gaf aan dat het tussen de €190.000,- en €210.000,- waard is) en de makelaar zei dat het €225.000 waard was. Nu is die verkocht voor €220.000,- dus dan heb ik meer dan €15.000,- extra erop verdient, dat percentage is dan verwaarloosbaar.

Ps ik zou wel gaan voor een makelaar die een percentage wil hebben ipv een vaste prijs omdat die er meer belang bij hebben om voor een hogere prijs te verkopen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:09
DutchKel schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:32:
......

Ps ik zou wel gaan voor een makelaar die een percentage wil hebben ipv een vaste prijs omdat die er meer belang bij hebben om voor een hogere prijs te verkopen.
Uiteindelijk ben je zelf degene die akkoord gaat. En toen ik mijn huis verkocht, deed de makelaar niets zonder met mij te hebben overlegd. Voor mij was het vooral lekker dat de emotie er een beetje uitgehaald werd. Dat heeft mij uiteindelijk best wel veel geld opgeleverd. :)

Als jij denkt dat je huis nog wat meer kan opleveren, dan geef je nog geen akkoord op de verkoop, als de makelaar het dan toch verkoopt krijg je vanzelf een leuke situatie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:52
koendio schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:24:
[KNIP]

m2. een klein kantoor hier uit de buurt, 1 persoon (met 1 backoffice); erg prettig gesprek, strategie= nu verkopen, kopers willen tegenwoordig best wel wat langer wachten, prijs was 2495 + 500 opstartkosten. Recent heeft hij in de wijk in ieder geval nog 1 woning verkocht, ver boven de vraagprijs.

op basis van de gesprekken valt m1 af, m2 heeft de voorkeur.
waar ik nu alleen mee zit, is dat als ik op de site van m2 kijk, daar alleen maar woningen staan die verkocht (evt onder voorbehoud van financiering) zijn. Het lijkt dus alsof m2 geen woningen heeft die nog verkocht moeten worden. Daardoor twijfel ik ook of zijn bedachte strategie wel zou kloppen en of dit niet gezegd is om ook zsm geld voor hem te verdienen, omdat hij mogelijk op omvallen staat...

De vraag waar ik nu mee zit; stel, wij gaan in zee met makelaar 2 en kiezen als strategie om het huis over paar maanden te verkopen; en hij gaat in die tussentijd failliet; wat dan?
Of is het dan wellicht toch beter om maar iets meer safe te gaan, iets meer te betalen en voor m3 te gaan?
Om even over makelaar 2 te spreken. Ik had een makelaar die ook maar ~10 woningen per jaar verkocht, een klein kantoor en zijn vrouw af en toe de administratie deed. Ik heb hem diezelfde vraag gesteld "Hoe verdien jij je geld?" Een makelaar doet meer dan alleen verkoop. Die van mij deed ook taxaties en aankoop etc. Hij had het in ieder geval druk genoeg, ook al leek het op zijn website en Funda niet zo. Ik zou dus niet zo bang zijn dat hij tussentijd failliet gaat.

Bovenstaande verhaal kwam mij heel bekend voor. Realistich verhaal, fijne makelaar en niet te duur t.o.v. een aantal grotere kantoren. Uiteindelijk huis na 3 dagen al verkocht voor een mooie prijs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

DutchKel schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:32:
Hoeveel tijd denk je dat een makelaar bij een courtage van 1% gaat besteden om voor zichzelf €100 (klein bedrag) extra te verdienen door voor jou €10.000 (flink bedrag) extra te verdienen? Een dag? Een uur? Een mailtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Drardollan schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:30:
En hoeveel heeft het op Funda plaatsen gekost? Of heb je dat niet gedaan? En ook geen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Makelaarsland?
De goedkoopste makelaar die op Funda kon adverteren. Teksten had ik al gemaakt. Denk 30minuten werk.
En je vergeet dan nog even de tijd die je hebt moeten vrijmaken en niet anders kon gebruiken. Veel bezichtigingen zijn overdag, daar moet je maar net tijd voor hebben. Als je kleine kinderen hebt dan zijn de avonden sowieso al lastig tot geen optie (of je moet een koper door een slaapkamer met een slapend kind willen leiden).

Zoals ik al aangaf, als het je ding is dan is het een prima oplossing. In mijn (specifieke) geval was ik blij dat ik het allemaal heb laten doen. Uiteindelijk enkel de wekelijkse rapportages van de makelaar hoeven aanhoren en op het beslissende moment akkoord moeten geven en een krabbel zetten.
Als jij het die 2-4k aan kosten waard vind, moet je het natuurlijk gewoon (laten) doen.

Ik geef alleen aan dat zelf verkopen ook prima kan (en je dus leuk op kan besparen) en het echt geen rocket-science is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_Arthur schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:22:
[...]

De goedkoopste makelaar die op Funda kon adverteren. Teksten had ik al gemaakt. Denk 30minuten werk.
Dan moet je die kosten wel melden.
Als jij het die 2-4k aan kosten waard vind, moet je het natuurlijk gewoon (laten) doen.
Ik denk dat als je alles optelt en eerlijk berekend dat er geen 2-4k kosten zijn. Het grote verschil is dat je je eigen uren niet hoeft te betalen, daar zit je winst. Maar als je die eerlijk meeneemt in de berekening dan valt het allemaal goed mee, zeker als je die uren anders wel ten gelden zou maken elders.

Ik denk dat je al met al uitkomt op een voordeel van zo rond de 1000 euro, en daarin moet je afwegen of dat je de rompslomp en risico's wil dragen voor dat geld. En dat ligt natuurlijk ook helemaal aan je situatie verder, voor de ene persoon is 1000 euro heel veel geld en voor de ander is 1000 allemaal zo spannend niet.
Ik geef alleen aan dat zelf verkopen ook prima kan (en je dus leuk op kan besparen) en het echt geen rocket-science is.
Ik ben de laatste die ontkent dat je het zelf kan doen. Ik heb voldoende ervaring met kopen en verkopen en heb daarin ook een aantal keer bemiddeld tussen kopers en zelf-verkopers. Daar heb ik de beste deals uitgehaald overigens, mede dankzij de emotie waarop je kan spelen. Als je daar als zelf-verkoper geen last van hebt, de tijd hebt en voldoende energie wil steken in de verkoop dan is dat helemaal prima.

Mijn conclusie: er is geen absolute juiste keuze. Elke keuze heeft plussen en minnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Drardollan op 30-09-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ja, die stonden er bij. Die 525 piek verkoopkosten is dus advertentie op funda + professionele fotograaf (en plattegronden).

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 30-09-2019 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
Afgelopen week maandag huis op Funda gegaan en verkoop formeel gestart. Merk dat ik er meer zenuwen over heb dan ik van te voren had gedacht. Staat sinds maandag te op Funda, nog niks gehoord van de makelaar, maar doen ook zaterdag mee aan de open huizen dag. ben dus benieuwd hoeveel mensen gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 08:21
Donderdag einde middag online met ons huis, diezelfde avond al twee verzoeken voor een bezichtiging. Één ervan is vandaag al geweest met aansluitend een bod van de vraagprijs. We wachten morgen even de open huizen dag af voordat we een besluit nemen.

Komt er geen ander bod? Dan is het wat ons betreft al meteen geregeld. Anders geven we geïnteresseerden tot maandag 12:00 om een formeel bod uit te brengen. Ik had goede hoop dat het wel redelijk vlot zou gaan, maar dit is wel heel erg voortvarend! Ook al geeft dit geen enkele garantie natuurlijk. Mede daarom willen we de open huizen dag niet laten schieten.

Regio 's-Hertogenbosch, eensgezinswoning, < 300k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Vandaag open huizen dag gehad. 25 bezoekers gehad. Heb niet als koper op de markt gezeten op deze manier. Maar wat maken mensen elkaar gek. Voor onze verkoop wel positief ben benieuwd hoe het verder loopt. Even weer afwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Afgelopen dinsdag onze woning online, nu 2 bezichtigingen gepland staan voor komende week. Erg benieuwd. Niet meegedaan met de open huizen dag, want we hebben zelf ook een beetje zitten neuzen bij andere woningen en we konden helaas niet op tijd thuis zijn.

Natuurlijk hebben we een prachtige woning gezien die helemaal aan onze eisen voldeed. Maar eerst onze huidige woning maar verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 08:21
Tackleberry schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:32:
Donderdag einde middag online met ons huis, diezelfde avond al twee verzoeken voor een bezichtiging. Één ervan is vandaag al geweest met aansluitend een bod van de vraagprijs. We wachten morgen even de open huizen dag af voordat we een besluit nemen.

Komt er geen ander bod? Dan is het wat ons betreft al meteen geregeld. Anders geven we geïnteresseerden tot maandag 12:00 om een formeel bod uit te brengen. Ik had goede hoop dat het wel redelijk vlot zou gaan, maar dit is wel heel erg voortvarend! Ook al geeft dit geen enkele garantie natuurlijk. Mede daarom willen we de open huizen dag niet laten schieten.

Regio 's-Hertogenbosch, eensgezinswoning, < 300k.
Zaterdag iets van 25 'bezichtigingen' gehad (soms drie tegelijk) met diezelfde dag nog een bod van iets boven de vraagprijs. Maandag een aankoopmakelaar namens iemand die zaterdag op visite is geweest, daar rolde een nog hoger bod uit. De allereerste geïnteresseerde partij had echter het bod nog verder verhoogd en maandagavond hebben we al een mondeling akkoord behaald.

Heeft toch zeker vier dagen ( :o ) geduurd met een resultaat van >10k ten opzichte van de vraagprijs. Mooie overwaarde die we kunnen gebruiken in de nieuwe hypotheek. Achteraf gezien een perfecte timing: minimaal aantal bezichtigingsmomenten en een goed resultaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Tackleberry schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:15:
[...]
Achteraf gezien een perfecte timing: minimaal aantal bezichtigingsmomenten en een goed resultaat. 8)
Dat was hier ook. Vrijdag op funda. Maandag, dinsdag en donderdag bezichtigingen. Maandag verkocht voor 13k boven vraagprijs.

Kan ook anders. Buurvrouw met zelfde huis heeft in 3 maanden tijd iets van 25 bezichtigingen gehad. Iedere keer weer opruimen. Pffff moet er niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Tackleberry schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:15:
[...]

Zaterdag iets van 25 'bezichtigingen' gehad (soms drie tegelijk) met diezelfde dag nog een bod van iets boven de vraagprijs. Maandag een aankoopmakelaar namens iemand die zaterdag op visite is geweest, daar rolde een nog hoger bod uit. De allereerste geïnteresseerde partij had echter het bod nog verder verhoogd en maandagavond hebben we al een mondeling akkoord behaald.

Heeft toch zeker vier dagen ( :o ) geduurd met een resultaat van >10k ten opzichte van de vraagprijs. Mooie overwaarde die we kunnen gebruiken in de nieuwe hypotheek. Achteraf gezien een perfecte timing: minimaal aantal bezichtigingsmomenten en een goed resultaat. 8)
Gefeliciteerd

Welke regio en betrof het een appartement of eengezinswoning? ik heb het idee dat het bij appartementen net wat harder en sneller gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Wij hebben simpelweg onze woonplaats rondgereden, gekeken welke makelaar het meest actief was/werd gevraagd door mensen om hun huis te verkopen. Hen benaderd, vrijblijvende kennismaking en hun visie gevraagd. Wij dachten zelf dat het huis max 175k waard was, makelaar gaf aan dat 189.5 echt wel haalbaar was en hun daarop vertrouwd.

Vrijdag huis online, maandag 3 bezoekers waaruit gelijk vraagprijs was geboden, advies van makelaar was wachten tot donderdag omdat er nog 2 bezoekers waren gepland (wat uiteindelijk nog 7 bezoekers is geworden), donderdagavond gesprek bij makelaar op kantoor en vrijdag huis verkocht voor iets meer dan 195k. Zeer tevreden over begeleiding e.d. en was goed te betalen (ong. 2.5k incl foto's/funda etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Hier gaat het wat minder voortvarend dan verwacht. Vandaag 2 bezichtigingen op de planning, beide afgezegd, 1 maandag al en net een uur geleden de andere. Morgen wel nog een bezichtiging gepland staan en volgende week dinsdag ook.

Huis staat ook nog maar net een weekje online en krijgt wel ontzettend veel bekijks op funda. Afwachten geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Wij nu 2 biedingen gehad nav bezichtigingen tijdens open huizen dag. Potentieel vandaag ook nog een bod, maar even afwachten. 1 bod op de vraagprijs 1 er net onder.

Het bod op de vraagprijs is flexibel omtrent intrekken, wat ons goed uit zou komen :) Scheelt potentieel een keer verhuizen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
perspectivebass schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:13:
Wij nu 2 biedingen gehad nav bezichtigingen tijdens open huizen dag. Potentieel vandaag ook nog een bod, maar even afwachten. 1 bod op de vraagprijs 1 er net onder.

Het bod op de vraagprijs is flexibel omtrent intrekken, wat ons goed uit zou komen :) Scheelt potentieel een keer verhuizen :-)
Wat ging het snel vorige week maandag te koop en afgelopen week 4 biedingen gehad waarna we een mondeling akkoord hebben. Met flexible voorwaarden voor oplevering! En buiten onze verwachting uiteindelijk boven de vraagprijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:54
Vraag:

Heb een huis met ik denk rond de 40k overwaarde. Stel je nou voor dat ik mijn huis verkoop en samen met mijn vriendin een nieuw huis koop.

Kan ik dan van die 40k bijvoorbeeld 20k gewoon opnemen voor bijvoorbeeld een bruiloft of aflossen van een schuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
KaiseRRuby schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:50:
Vraag:

Heb een huis met ik denk rond de 40k overwaarde. Stel je nou voor dat ik mijn huis verkoop en samen met mijn vriendin een nieuw huis koop.

Kan ik dan van die 40k bijvoorbeeld 20k gewoon opnemen voor bijvoorbeeld een bruiloft of aflossen van een schuld?
Ja, dat kan. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je voor dat deel (mogelijk) geen recht meer hebt op HRA (hypotheekrente aftrek). Je hebt alleen recht op HRA over de waarde van de woning verminderd met overwaarde op verkochte woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
anboni schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Ja, dat kan. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je voor dat deel (mogelijk) geen recht meer hebt op HRA (hypotheekrente aftrek). Je hebt alleen recht op HRA over de waarde van de woning verminderd met overwaarde op verkochte woningen.
Aanvulling:
Je hebt alleen recht op HRA over de waarde van de woning verminderd met overwaarde op verkochte woningen
Of je huis verbouwd (met de overwaarde) wat meerwaarde opleverd ;) (dus geen meubels, maar vaste onderdelen zoals dakkapel, verbouwing, etc.)

@KaiseRRuby in feite kun je er mee doen wat je wilt, alleen mag je dus over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer toepassen. Dus stel jij koopt een huis van 200K en je geeft die 40K uit aan bruiloft en schulden, mag je maar over 160K hypotheekrenteaftrek toepassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 14-10-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Martinusz schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Aanvulling:

[...]

Of je huis verbouwd (met de overwaarde) wat meerwaarde opleverd ;) (dus geen meubels, maar vaste onderdelen zoals dakkapel, verbouwing, etc.)

@KaiseRRuby in feite kun je er mee doen wat je wilt, alleen mag je dus over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer toepassen. Dus stel jij koopt een huis van 200K en je geeft die 40K uit aan bruiloft en schulden, mag je maar over 160K hypotheekrenteaftrek toepassen.
Oke, maar dan wat ingewikkelder:

Stel: ik verkoop mijn huis waar een totale hypotheekschuld van 200k op rust voor 230k. 30k 'over' (ik doe de aanname dat overwaarde geldt over hypotheekschuld, niet over aankoopprijs).

Vervolgens koop ik samen met mijn vriendin een nieuw huis van 350k. Gaan we beide voor de helft in, maar ik verkoop dus mijn woning. Ik haal van die 30k overwaarde 10k eruit voor mezelf en leg de 20k overwaarde weer in.

Wat is dan de situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
KaiseRRuby schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Oke, maar dan wat ingewikkelder:

Stel: ik verkoop mijn huis waar een totale hypotheekschuld van 200k op rust voor 230k. 30k 'over' (ik doe de aanname dat overwaarde geldt over hypotheekschuld, niet over aankoopprijs).

Vervolgens koop ik samen met mijn vriendin een nieuw huis van 350k. Gaan we beide voor de helft in, maar ik verkoop dus mijn woning. Ik haal van die 30k overwaarde 10k eruit voor mezelf en leg de 20k overwaarde weer in.

Wat is dan de situatie?
Eerst wordt oude hypotheek afgelost, dus die 230K 200K (ik las het niet goed), wat je daarna overhoudt is dus overwaarde (minus overdrachtsbelasting, notaris, bankkosten).

Als jij dus 30K overwaarde hebt en er 10K niet gebruikt voor je nieuwe woning, dan mag je die 10K niet meer gebruiken voor hypotheekrenteaftrek. oftewel 350K - 20K = 330K hypotheek, minus 10K is 320K komt in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Martinusz schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:20:
[...]

Eerst wordt oude hypotheek afgelost, dus die 230K 200K (ik las het niet goed), wat je daarna overhoudt is dus overwaarde (minus overdrachtsbelasting, notaris, bankkosten).

Als jij dus 30K overwaarde hebt en er 10K niet gebruikt voor je nieuwe woning, dan mag je die 10K niet meer gebruiken voor hypotheekrenteaftrek. oftewel 350K - 20K = 330K hypotheek, minus 10K is 320K komt in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek.
Juist.

Rest me nog de vraag: hoe kom ik er achter wat mijn huis waard is? Zal wel makelaar oid voor nodig zijn he? Of kan ik dat zelf ook prima?
Pagina: 1 ... 64 ... 196 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.