Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 63 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
@FirePuma142 draagt goede punten aan voor @iWout .
Ik vind in de woonkamer je foto's te druk. De tafeltjes bij de haard eruit. De poef eruit. Jammer dat die haard daar zit, anders had ik die hele zithoek eruit gegooid. Tafel en kist bij de TV hoek zijn teveel, daarvan mag imho ook eentje verdwijnen. Die bank is donker en maakt het klein. Kan je daar niet iets lichters van maken? Die Voyage kistjes naast de kast? Moven ermee. Ik vind je kast ook druk. Een paar bordjes, wellicht een fototje, maar niet én bordjes én foto's én namen. Heb je de mogelijkheid de tafellamp hoger te hangen?
Op de afzuigkap zou ik die rietkraag weg halen.
Hal: kist eruit, jassen grotendeels eraf. Een enkel jasje mag, maar dan wel een nette in een neutrale kleur.
Boven: Op een van de foto's zijn wasmanden te zien. Weg ermee. Weegschaal uit de badkamer ook even weghalen. Die eendjes niet in het randje, maar een enkel eendje iets prominenter in beeld en de rest weg (of des noods op beide hoeken eendtje :+ )

De tuinfoto's vind ik niet uitnodigend. Sowieso spreken ze elkaar tegen: wel een tub en sauna of niet. Dit is een waardeloze foto: https://cloud.funda.nl/valentina_media/114/355/989_1440.jpg
Maak je boeidelen en hout eens schoon:
https://cloud.funda.nl/valentina_media/114/355/985_1440.jpg

https://cloud.funda.nl/valentina_media/114/354/393_1440.jpg
Dit is ook een waardeloze foto. Te koop bord erin, niet volledige voorgevel en een deel van een auto. Dat kan echt beter.

EDIT: Net als de tuin, vind ik je huis ook erg kil overkomen op de foto's. Het mist de sfeer, de warmte, ondanks dat je niet voor koude kleuren gekozen hebt. Het is ook absoluut geen hotellook, die je toch wel graag wel wilt hebben. Heb je zelf de foto's gemaakt of is er een fotograaf geweest? Of gewoon een andere makelaar die een paar foto's heeft genomen.

Afsluitend: De beschrijving vind ik totaal niet uitnodigend. Ik ben nu woningzoekend, niet in deze prijscategorie, maar dit vind ik niet uitnodigend om te gaan bekijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-07-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Je openingsfoto laat niet eens het hele huis zien en weerscondities veranderen per buitenfoto. Da's niet heel handig. Maar ik ken de markt daar wel, maar het is niet bijzonder populair. Ook voor de rust en ruimte zoek je liever een groter kavel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

NiGeLaToR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Leennorm is ‘gewoon’ 4,5 x je jaarsalaris. Weinig met de rente te maken. Voor tweeverdieners is er ook zo’n formule.

Het loopt bij hogere bedragen wel wat op en wat ik niet wist is dat de salarissen weer dubbel geteld mogen worden (2e was maar deels een tijdje). Maar dan nog, met 90k inkomen kom je op de 480k max. Scheelt alsnog niet superveel, maar tis idd meer (ex evt eigen vermogen of studieschuld etc). Huizen van > 400k worden bij ons in de regio ook een stuk minder snel verkocht dan alles < 350k.

Punt was/is in ieder geval: vind je doelgroep. Niet iedereen weet dat ie een leuker huis om de hoek kan kopen :)
Nou als de rente enorm hoog is dan zijn je maandlasten hoger en dus je leencapaciteit lager en andersom hetzelfde. Lijkt me nogal logisch.

Ik kan met minder dan 90k aan 2 inkomens 500k+ lenen, dus ik zou niet zulke stellige zaken neerzetten die niet kloppen. Dat was eigenlijk het enige wat van belang is.

Bij verkoop moet je inderdaad wel gericht op je doelgroep marketen als je in een hoger segment zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt je ook afvragen of 500k+ lenen met een dergelijk inkomen een verstandig plan is.

[ Voor 95% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2019 15:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Tsurany schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Hits heb je niks aan, je zoekt kopers. Ik zie niet in hoe dit kopers over de vloer trekt. Sterker nog, voor mij is het enkel een irritatiemoment.
Dat vond ik ook heel sterk bij die stomme fles champagne op een aantal foto's. Laat dat soort onzin alsjeblieft gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:11
Anoniem: 224360 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:47:
[...]

Nou als de rente enorm hoog is dan zijn je maandlasten hoger en dus je leencapaciteit lager en andersom hetzelfde. Lijkt me nogal logisch.

Ik kan met minder dan 90k aan 2 inkomens 500k+ lenen, dus ik zou niet zulke stellige zaken neerzetten die niet kloppen. Dat was eigenlijk het enige wat van belang is.

Bij verkoop moet je inderdaad wel gericht op je doelgroep marketen als je in een hoger segment zit.
Jouw stelling klopt net zo min aka is ook niet volledig ;)

https://www.rijksoverheid...rpen/koopwoning/hypotheek

En de Nibud uitleg:

https://www.nibud.nl/bero...gere-leencapaciteit-2018/

Meer voor in het hypotheek draadje wellicht.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
Pizza_Boom schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:25:
EDIT: Net als de tuin, vind ik je huis ook erg kil overkomen op de foto's.
Dit is mijn belangrijkste feedback. Het lijkt op deze foto's een monochroom huis zonder sfeer, met een troosteloze tuin. Mocht de fotograaf dit professioneel doen, dan zou ik hem aanraden zich te laten omscholen, want hij heeft er geen kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Richh schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:41:
Tja, mensen wonen nou eenmaal graag bij voorzieningen en bij vrienden die ook graag in de stad willen wonen. De locatie is nou net het enige wat je niet kan aanpassen :P
[...]
Edit: ter info: vanaf deze woninglocatie naar Amsterdam Centraal, ben je langer onderweg dan vanuit Zwolle naar Amsterdam Centraal :P
offtopic:
TIL: Zuid-holland gaat verder door dan ik dacht.
iWout schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:06:
Thanks allemaal, voor de reacties, we zullen eens met de makelaar om de tafel gaan zitten. en inderdaad de foto's mogen wel vernieuwd worden.
Wat mij opviel is dat de eerste foto nu wél licht is maar onscherp en raar gecropt is en dat in ieder geval de tweede en derde foto scheef zijn. Locatie is zowel een plus als een minpunt - maar met een klein dorp en reistijd verlies je waarschijnlijk de tweeverdieners die niet van het eiland afkomen als kandidaat-kopers.

En mogelijk kan het uit om te kijken naar de huizen in deze prijsklasse die wel verkopen. De kleur op de muren doet heel veel (dat merk je nu ook) en kan het geheel een heel ander aanzicht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 13:22
Fijn dat zo'n topic bestaat. Helpt enorm of we een verkoopmakelaar moeten nemen of niet, maar zo te zien zou dat misschien niet hoeven (koopcontract laten opstellen via notaris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:16
Draicon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:52:
Fijn dat zo'n topic bestaat. Helpt enorm of we een verkoopmakelaar moeten nemen of niet, maar zo te zien zou dat misschien niet hoeven (koopcontract laten opstellen via notaris).
Ja, want dat is het enigste wat een makelaar doet.... Een koopcontract opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 102% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-01 13:22
Dank voor je reactie, We mogen "ons eiland" nog steeds onder de zuid Holland laten vallen ;) Alleen wordt deze fout erg snel en vaak gemaakt. Rotterdam is voor ons 35 min met de auto, mijn vraag was dus ook hoe het beste de mensen in dit gebied rondom Rotterdam en omstreken te bereiken met een passende advertentie of een andere manier.
In ons dorp wonen inmiddels veel mensen die uit die buurt komen en juist de rust zoeken van zo'n dorp als deze en daarmee de huizenprijzen een stuk aantrekkelijker vinden. En het reizen naar Rotterdam of bijv Breda/Roosendaal/Goes ligt op soortgelijke afstanden.
Sport_Life schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:03:
[...]

De doelgroep van een nieuwbouwwoning is anders dan een bestaande woning uit 2009. Dus dat zijn niet je concurrenten. Ik vermoed dat je vraagprijs ook daarop is gebaseerd, in onze nieuwbouwwijk staan ook "oude" woningen en die zijn flink lager geprijsd dan de VON woningen.

Overigens zou ik oppassen met de term luxe afgewerkt, inmiddels is alles al 10 jaar oud dus wat ooit nieuw en luxe was is inmiddels minder nieuw en luxe.

Trouwens randstad? De woning ligt in een dorp in Zeeland, niet te vergelijken met regio Rotterdam, Amsterdam, Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
zie onder.

[ Voor 95% gewijzigd door Blue_Fear op 22-07-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blue_Fear schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:47:
Ik heb een huis gekocht en ik wil graag mijn huidige appartement behouden om te verhuren.

Hiervoor moet ik mijn huidige appartement te koop zetten om de nieuwe hypotheek rond te krijgen.

Heeft iemand ervaring met het te koop zetten maar het niet willen verkopen? Welke partijen/ waar op te letten/ wat voor vraagprijs?
Je wilt dat wij je helpen met het plegen van fraude?

Kleine tip, dit geeft zowel de hypotheekverstrekker van je nieuwe huis als die van je appartement het recht om direct de volledige hoofdsom op te eisen. Mag je beide verkopen en krijg je voorlopig geen nieuwe hypotheek.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 22-07-2019 22:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
Je hebt gelijk op die manier. Het was ook meer hypothetisch. Laat ik het anders bewoorden, ik wil mijn huis te koop zetten maar omdat mijn nieuwbouwhuis pas over anderhalf jaar klaar is rouw ik er niet om als het niet verkocht wordt, want dan zou ik in de tussentijd moeten gaan huren en kost het mij veel te veel dubbele lasten (+bouwrente grond). Hebben mensen hier ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Blue_Fear op 22-07-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blue_Fear schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:08:
Laat ik het anders bewoorden, ik wil mijn huis te koop zetten maar omdat mijn nieuwbouwhuis pas over anderhalf jaar klaar is rouw ik er niet om als het niet verkocht wordt, want dan zou ik in de tussentijd moeten gaan huren en kost het mij veel te veel dubbele lasten (+bouwrente grond). Hebben mensen hier ervaring mee?
Kwestie van een vraagprijs die hoog genoeg is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
MikeyMan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Kwestie van een vraagprijs die hoog genoeg is lijkt me.
En stel dat ik het wel graag wil verkopen op het moment dat ik echt verhuis. Blijft de oude historische prijs dan zichtbaar? Want dan zou het vreemd zijn als ik ineens veel zak en kan dat de verkoop beslechten?

Ps. Ik moet me kennelijk nog even inlezen in de exacte regelgeving. Zolang je je aan de regels houdt is het geen fraude toch, ook al is er een andere intentie?

[ Voor 17% gewijzigd door Blue_Fear op 22-07-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blue_Fear schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:08:
Je hebt gelijk op die manier. Het was ook meer hypothetisch. Laat ik het anders bewoorden, ik wil mijn huis te koop zetten maar omdat mijn nieuwbouwhuis pas over anderhalf jaar klaar is rouw ik er niet om als het niet verkocht wordt, want dan zou ik in de tussentijd moeten gaan huren en kost het mij veel te veel dubbele lasten (+bouwrente grond). Hebben mensen hier ervaring mee?
Dat is heel wat anders dan wat je eerst noemde, welk van de twee is het?

Je kan je huis gewoon later in de verkoop zetten, dat is geen enkel probleem. De bank wilt waarschijnlijk enkel een getekende verkoopopdracht zien. Ik heb de hele verkoop pas gestart nadat ik volledig verhuisd was, vond ik wel zo gemakkelijk.
Blue_Fear schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:15:
Ps. Ik moet me kennelijk nog even inlezen in de exacte regelgeving. Zolang je je aan de regels houdt is het geen fraude toch, ook al is er een andere intentie?
Zolang je je aan de voorwaarden van je hypotheekverstrekker houd. Doorgaans is verhuur verboden en doorgaans moet je verplicht je vorige woning binnen X maanden verkopen nadat je de nieuwe hypotheek bent aangegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 22-07-2019 23:23 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:22:
[...]

Dat is heel wat anders dan wat je eerst noemde, welk van de twee is het?

Je kan je huis gewoon later in de verkoop zetten, dat is geen enkel probleem. De bank wilt waarschijnlijk enkel een getekende verkoopopdracht zien. Ik heb de hele verkoop pas gestart nadat ik volledig verhuisd was, vond ik wel zo gemakkelijk.

[...]

Zolang je je aan de voorwaarden van je hypotheekverstrekker houd. Doorgaans is verhuur verboden en doorgaans moet je verplicht je vorige woning binnen X maanden verkopen nadat je de nieuwe hypotheek bent aangegaan.
Mijn huis stond nog niet in de verkoop toen we met de hypotheek bezig waren. Had tot gevolg dat ik 2 jaar dubbele maandlasten moest aantonen. Verschilt inderdaad per aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 31-03 12:57
Het is toch tegenwoordig zo dat je, in zulke gevallen, je huis moet laten taxeren en dat je dan 10% van de verkoop/woningwaarde moet mee financieren voor evt dubbele lasten en/of tegenvallende verkoop resultaten?

Ikzelf zit nu in het zelfde schuitje, we hebben een nieuwbouwhuis op het oog (overigens in een compleet andere regio), welke pas eind 2020 klaar is (we moeten nog data afwachten en ook die zijn aan verandering onderhevig). Mijn huidige huis heeft een aardige overwaarde en die overwaarde willen we natuurlijk graag gebruiken. De rekenvoorbeelden van de hypotheek adviseur geven aan dat we dus ongeveer 10% extra financieren in het begin, om vervolgens na jaar 1 dat stuk in 1 keer af te lossen zodra het huis verkocht is.

Ik vind het zelf overigens allemaal beetje "eng". Doordat we in andere regio willen wonen is het praktisch allemaal lekker gedoe. We hebben inmiddels een zoontje, dus tijdelijk ergens wonen geniet niet de voorkeur. Stel nou voor dat de markt over een jaar instort? Dus kunnen we wellicht beter nu verkopen, maar we weten nog geen opleverdatum dus tot die tijd wil ik het sowieso eigenlijk niet verkopen.

Daarnaast moet mijn vrouw daar in de buurt een nieuwe baan vinden, voor mij geldt dat ik wel op en neer kan. Maar ook dat geeft natuurlijk wat vraagtekens en risicos. We kunnen best een tijdje het wegvallen van haar inkomsten dekken, maar dat moet dan ook weer niet langer dan een jaar duren bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:10
Je kunt toch ook gewoon verkopen met een lange oplevertijd.
Ons huis is op papier in December 2018 al verkocht, maar wij gaan er pas eind dit jaar uit.
Er zijn genoeg aanbieders die een offertegeldigheid hebben van 1 jaar, je kunt dus best ruim van te voren verkopen. (en ja wellicht schrik je wat potientele kopers af met lange oplevertijd, maar als je een courant huis hebt zit er vast wel iemand bij die ook kan wachten. Ons huis was binnen 2 weken verkocht ondanks lange oplevertijd)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58

Kju

Blue_Fear schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:15:
[...]

En stel dat ik het wel graag wil verkopen op het moment dat ik echt verhuis. Blijft de oude historische prijs dan zichtbaar? Want dan zou het vreemd zijn als ik ineens veel zak en kan dat de verkoop beslechten?

Het oogt mij niet frauduleus. Je hebt het gewoon niet goed geformuleerd :+
Het is in ieder geval niet zinvol om nu al in de verkoop te gaan. Het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat de bank dat nu al eist, wellicht zijn er meer mogelijkheden.
De voorwaarden verschillen enorm per bank. Wat zegt je hypotheekadviseur? Tenzij je execution-only of rechtstreeks met een bank zaken doet zal die hypotheekadviseur het voor je moeten voorkauwen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je zelf voldoende spaargeld hebt om de dubbele lasten te dragen zal het de bank niet zoveel boeien. Bij ons is het in ieder geval niet ter sprake gekomen.Lijkt me best lastig om je huis te koop te moeten zetten als je nog twee jaar op je nieuwe huis moet wachten, dan moet je bijna verplicht een keer extra verhuizen.

Wij hebben het dakterras inmiddels schoon, dat was toch zo'n beetje de grootste klus om te klaren voordat er foto's gemaakt kunnen worden. Nu alleen nog 4 etages kuisen om meer ruimtelijke foto's te krijgen :X Gelukkig zijn we al maanden spullen weg aan het gooien (ongelofelijk wat je in 10 jaar aan dingen die je niet gebruikt verzamelt, we hebben de kringloop, het leger des heils en de stort al vele malen met een bezoek vereerd).

Wij gaan waarschijnlijk in februari of maart verhuizen, onze makelaar (in Utrecht) vertelde me dat de meeste mensen na koop binnen een maand of drie willen verhuizen, dus ons huis gaat pas ergens in de herfst echt in de verkoop. Er zijn natuurlijk mensen te vinden die langer willen wachten maar dat ga je dan wel in de opbrengst merken. Maar goed, als de prijsstijging onder de drie procent duikt gaan wij ook wat sneller opruimen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-05 20:41
Wanneer hoorden jullie eigenlijk dat koper financiering rond had?

Hier loopt voorbehoud financiering half augustus af en week later moet bankgarantie er zijn. Op zich verwacht ik niet zoveel problemen, maar toch altijd wel lekker als je zekerheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jheroun schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:13:
Als je zelf voldoende spaargeld hebt om de dubbele lasten te dragen zal het de bank niet zoveel boeien. Bij ons is het in ieder geval niet ter sprake gekomen.Lijkt me best lastig om je huis te koop te moeten zetten als je nog twee jaar op je nieuwe huis moet wachten, dan moet je bijna verplicht een keer extra verhuizen.
Mjah, ik had best spaargeld, maar dit liep wel aardig uit de klauwen. Van NIBC moest ik:
- Twee jaar dubbele lasten
- Kosten koper
- Overwaarde van het oude huis

Dus al met al moest ik een kleine 70k bij elkaar sprokkelen op het moment van het tekenen voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Highfive95 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:20:
Wanneer hoorden jullie eigenlijk dat koper financiering rond had?

Hier loopt voorbehoud financiering half augustus af en week later moet bankgarantie er zijn. Op zich verwacht ik niet zoveel problemen, maar toch altijd wel lekker als je zekerheid hebt.
Zodra de koper zijn financiering rond heeft :?
Als je contact met die mensen hebt, heb je kans dat ze het laten weten, of wellicht je makelaar?
Zodra bankgarantie gestort is, krijg je sowieso bericht van de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Martinusz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Zodra de koper zijn financiering rond heeft :?
Ja hehe...dat snap ik ook wel :+

Was meer algemene vraag.
Bij huis wat wij kochten nam makelaar 2 weken voordat voorwaarden afliepen contact op wat de status was. Toen was alles al geregeld en lag alles al bij de notaris.

Was gewoon benieuwd wanneer en of de meeste het van tevoren wel te horen kregen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 16:39
Spannend! Deze week 7 kijkers voor ons appartement in Rotterdam, het voelt toch als een soort roulette in deze tijden.
We zitten aardig onder de taxatie waarde, maar zitten in een vrij specifieke wijk (Nieuw Terbregge) waar weinig te koop staat qua appartementen, ansich weinig relatief betaalbare appartementen in Rotterdam te koop waar je ook nog eens een parkeergarage bij hebt, dus hopelijk is dat een mooie USP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Jheroun schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:13:

Wij gaan waarschijnlijk in februari of maart verhuizen, onze makelaar (in Utrecht) vertelde me dat de meeste mensen na koop binnen een maand of drie willen verhuizen, dus ons huis gaat pas ergens in de herfst echt in de verkoop. Er zijn natuurlijk mensen te vinden die langer willen wachten maar dat ga je dan wel in de opbrengst merken. Maar goed, als de prijsstijging onder de drie procent duikt gaan wij ook wat sneller opruimen denk ik ;)
Wij zitten in hetzelfde schuitje en wachten tot ca 6 mnd voor de verwachte opleverdatum met te koop zetten. Als de bouw dan toch uitloopt, dan hoeven we niet zo lang in een vakantiehuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Highfive95 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Ja hehe...dat snap ik ook wel :+

Was meer algemene vraag.
Bij huis wat wij kochten nam makelaar 2 weken voordat voorwaarden afliepen contact op wat de status was. Toen was alles al geregeld en lag alles al bij de notaris.

Was gewoon benieuwd wanneer en of de meeste het van tevoren wel te horen kregen. ;)
Ik hoorde er niks over, nam maar aan dat de deadline verstreken was en hij dus alles in orde had. Ik heb het aan mijn verkopers ook niet laten weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Een korte vraag even losstaand van woning verkoop.

Is een huis omdat het meer kamers heeft, meer waard?

We krijgen maandag de sleutel van ons nieuwe huis. We hebben namelijk (zoals enkele wellicht hebben kunnen lezen) het huis van de overburen gekocht. Dit is in alles groter (aanbouw, dakkapel, tuin)

Het huis heeft op de zolder een dakkapel waardoor er 2 extra slaapkamers zijn gerealiseerd. We gaan dit ongedaan maken en maken hier een grote studie/leefruimte van.

Zou het terugbrengen van de zolder naar 1 grote ruimte waarde verminderend kunnen zijn, of draait het meer de potentie om er meerdere kamers van te maken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
loewie1984 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:21:

We krijgen maandag de sleutel van ons nieuwe huis. We hebben namelijk (zoals enkele wellicht hebben kunnen lezen) het huis van de overburen gekocht. Dit is in alles groter (aanbouw, dakkapel, tuin)

Het huis heeft op de zolder een dakkapel waardoor er 2 extra slaapkamers zijn gerealiseerd. We gaan dit ongedaan maken en maken hier een grote studie/leefruimte van.

Zou het terugbrengen van de zolder naar 1 grote ruimte waarde verminderend kunnen zijn, of draait het meer de potentie om er meerdere kamers van te maken.
Niet druk om maken, gewoon zo maken zoals jij het wilt :)
Waarom druk maken over wellicht toekomstige waardevermindering? Of ben je al van plan om over 5 jaar te verkassen?

Daarnaast, een muurtje is zo teruggeplaatst met metal stud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni

Ik vermoed dat totale oppervlakte een grotere invloed heeft dan aantal kamers (aangenomen dat er na jouw geplande verbouwing nog steeds een normaal aantal slaapkamers over is voor het segment)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@Martinusz Nee is ook, bedoel we zetten ons plan door, maar ik zat even te kijken op huispedia en zie dat de geschatte waarde de prijs wat wij hebben betaald alweer heeft achterhaald, en met name omdat ze daar aangeven 7 kamers vs 5 nu, begon ik daar over na te denken.

@anboni de woning wordt standaard opgeleverd met 3 grote slaapkamers op de middelste etage, echter omdat er eerst een samengesteld gezin heeft gewoond met 4 kinderen, was er een behoefte voor 5 slaapkamers waarvan twee op zolder.

Tip trouwens, aangezien ik maandag naar de notaris ga:
https://www.rtlnieuws.nl/...igen-huis-geld-terug-akte

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hangt er vanaf wat een koper wilt natuurlijk. Als hij twee slaapkamers wilt op de zolder en die zijn er niet dan zal hij het creëren daarvan meenemen in het kostenplaatje. Als hij een open zolder wilt en er staat een muur in de weg dan zal hij het verwijderen daarvan meenemen in het kostenplaatje.
Jullie gaan nu de muur verwijderen, dat kost jullie geld. Voor jullie zou het huis dus meer waard geweest zijn als dat muurtje weg was.

Ik heb een open zolder boven met een nokhoogte van 5 meter waar andere huizen in mijn straat een dubbele verdieping van hebben gemaakt. Ik heb een grote open ruimte, zij drie ruime slaapkamers. Ik had die slaapkamers nooit nodig gehad dus het had voor mij geen meerwaarde. Mijn vriendin had het handig gevonden voor haar hobby, die had wel extra willen betalen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002

Ik denk dat het meer om oppervlak gaat dan om kamers. Zou nu sowieso doen wat voor jullie het beste werkt en je hier nog geen zorgen om maken. Mocht je het t.z.t. weer te koop zetten dan kan het interessant zijn om er even goed bij aan te geven dat 'een extra kamer makkelijk te realiseren is'. Eventueel zou je zelfs nu al een paar nette foto's kunnen maken waarmee je dat in de toekomst kan laten zien als 'optie', om mensen over de streep te trekken (niet iedereen kan dat namelijk zelf bedenken, hoe voor de hand liggend het ook lijkt). Wel kan het overigens zo zijn dat bepaalde mensen jou huis niet vinden omdat ze bijvoorbeeld in Funda op minimaal 5 kamers zoeken en jouw huis er maar 4 heeft. Maar goed, zoals iedereen hier al aangeeft: no worries, muurtje is altijd weer terug te zetten, belangrijkste nu is dat je er de komende tijd maximaal plezier aan hebt. Dus gewoon doorzetten dat plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even een vraagje mbt belastingaangfite en verkoop van huis.

Ergens wordt de vraag gesteld "Verkoopprijs van de verkochte woning min verkoopkosten"

Wat willen ze nou weten?

Stel woning is verkocht voor 200.000
Notarisafreking geeft aan dat dat er 75.000 gestort wordt na aftrek alle (rest)schulden, notariskosten, makelaarskosten.

Moet je dan 200.000 of 75.000 invullen? Of 75.000+(rest)schulden?

In de info-box staat "verkoopkosten zijn bv: makelaarskosten", maar bij de belastingdiensstite staat weer dat die niet aftrekbaar is...
https://www.belastingdien...ing/verkoop_van_de_woning

zoveel tegenstrijdigheden, cannotcompute.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat ze de verkoopprijs minus de verkoopkosten willen. Dat is dus 200.000 euro minus de kosten van de verkoopmakelaar en de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tsurany schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:47:
Ik neem aan dat ze de verkoopprijs minus de verkoopkosten willen. Dat is dus 200.000 euro minus de kosten van de verkoopmakelaar en de notaris.
Dat is dus het verwarrende.
Mijn aanname is juist dat ze het willen weten voor de bijleenregeling. Zodat je eigenlijk de overwaarde (wat je op je bank gestort krijgt) moet doorgeven. (ja, kan ook gaan bellen, maar dat kan ik morgen pas..)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 30-07-2019 10:49 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Dat is dus het verwarrende.
Mijn aanname is juist dat ze het willen weten voor de bijleenregeling. Zodat je eigenlijk de overwaarde (wat je op je bank gestort krijgt) moet doorgeven. (ja, kan ook gaan bellen, maar dat kan ik morgen pas..)
Ze vragen hier specifiek om de verkoopwaarde. Ik weet niet of ze de restschuld nog apart vragen of via andere kanalen binnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
over een maand hebben wij de overdracht.

We hebben behang op de muur, wat nu dus vol gaten zit.... daar hebben schilderijen, planken en andere meuk gezeten...

hoe doe je dat met vullen? behang vullen is echt vaag.....

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:00
Lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:30
kmf schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:45:
Even een vraagje mbt belastingaangfite en verkoop van huis.

Ergens wordt de vraag gesteld "Verkoopprijs van de verkochte woning min verkoopkosten"

Wat willen ze nou weten?

Stel woning is verkocht voor 200.000
Notarisafreking geeft aan dat dat er 75.000 gestort wordt na aftrek alle (rest)schulden, notariskosten, makelaarskosten.

Moet je dan 200.000 of 75.000 invullen? Of 75.000+(rest)schulden?

In de info-box staat "verkoopkosten zijn bv: makelaarskosten", maar bij de belastingdiensstite staat weer dat die niet aftrekbaar is...
https://www.belastingdien...ing/verkoop_van_de_woning

zoveel tegenstrijdigheden, cannotcompute.
Het zijn geen tegenstrijdigheden. Ze willen dit weten voor het bepalen van de eigenwoningreserve. In jouw voorbeeld zal dat dus waarschijnlijk zijn € 200.000 - € 3.000 makelaarskosten of iets dergelijks. Omdat de eigenwoningschuld al in de aangifte staat hebben ze zo voldoende gegevens om de eigenwoningreserve te bepalen.

Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar bij aftrekbare kosten voor de financiering van de eigen woning, maar wel voor het bepalen van de eigenwoningreserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Remko.me schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:20:
Ik zou ze ook lekker laten zitten. Beetje raar om op behang te vullen. Gaat er waarschijnlijk toch af en dan kun je netjes aansmeren als eraf is.

Hier valt het gelukkig mee met de gaten. Paar gaatjes in de woonkamer en verder geen gaten. Die smeer ik wel even dicht. Maar is hier gewoon gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Remko.me schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:20:
over een maand hebben wij de overdracht.

We hebben behang op de muur, wat nu dus vol gaten zit.... daar hebben schilderijen, planken en andere meuk gezeten...

Misschien gewoon die telefoon eens pakken en met je koper praten?

Wij hebben in overleg alles laten zitten, omdat hij dat zelf wilde vullen en schilderen. Dan is hij tevreden en scheelde ons een hoop werk wat je toch enigszins afraffelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ze kopen de woning toch as is, dus inclusief gaten dus lekker laten zitten tenzij er andere afspraken over zijn gemaakt. Al zit er een gat in het dak, als ze dat hadden (kunnen) zien en het huis kopen en er zijn geen additionele afspraken over gemaakt gewoon laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 12:48
Bij ons zaten de pluggen met montagekit vastgekit in de muur toen we het huis kochten. dus doe vooral niet teveel moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het zou niet eens in mij opkomen, om daar over na te denken..........
Zowel als verkoper als koper niet overigens........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb expliciet verzocht om geen gaten te vullen....

Ervaring leert dat de oude bewoner dat liefst zo snel mogelijk doet ipv goed.
Dan doe ik het liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Laatst online: 17-01-2024
Er zijn verder geen afspraken over gemaakt, de kopers zijn nog langs geweest paar weken geleden en hebben we het hele huis doorlopen wat achter mocht blijven.
Ze wilden alles van de muur af, dus doen we dat.

Ik las alleen online over het vullen van gaten, maar het lijkt mij sowieso zinloos om dat te doen zonder het behang eraf te halen. Ik zou zelf niet over behang heen gaan verven.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Het vullen van gaten in muren is vooral in huurwoningen. Bij verkoop appartement vroegen de kopers er wel naar maar zei de makelaar dat dit niet gedaan werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
wij gaan straks ook opleveren, en hebben in een kamer zo'n 40 gaten (stonden heel veel dvd kastjes aan de muur geschroefd).....moet eerlijk zijn dat ik niet eens heb stil gestaan bij het vullen van die gaten...is in mijn optiek inderdaad verkocht "as is", en ik heb geen idee wat zij met de muren willen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

perspectivebass schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:35:
Ze kopen de woning toch as is, dus inclusief gaten dus lekker laten zitten tenzij er andere afspraken over zijn gemaakt. Al zit er een gat in het dak, als ze dat hadden (kunnen) zien en het huis kopen en er zijn geen additionele afspraken over gemaakt gewoon laten zoals het is.
Het nadeel van ontzettend overdrijven is dat je er ook heel snel heel erg naast kan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:21
breagor schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:57:
wij gaan straks ook opleveren, en hebben in een kamer zo'n 40 gaten (stonden heel veel dvd kastjes aan de muur geschroefd).....moet eerlijk zijn dat ik niet eens heb stil gestaan bij het vullen van die gaten...is in mijn optiek inderdaad verkocht "as is", en ik heb geen idee wat zij met de muren willen gaan doen.
denk dat ze de gaten gaan vullen als eerste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
@Remko.me De meeste mensen die een huis kopen willen nav eigen smaak sowieso al het oude behang eruit hebben. Als ze vervolgens nieuw behang plaatsen maken die gaten niet meer uit, en als ze kiezen voor verven zal de muur waarschijnlijk nog wel meer zorg nodig hebben dan alleen die paar gaatjes. Dus zou me er niet druk om maken en inderdaad gewoon opleveren “as is”.

Sowieso valt het pas in een lege woning - als meubels en kasten weg zijn - op hoe de afwerking van zaken soms is. Toen ik mijn huis kocht dacht ik “lekker makkelijk, er ligt al mooi laminaat op bovenverdieping”, mocht het gratis overnemen. Maar eenmaal bij oplevering zag ik dat het eigenlijk erg slecht gelegd was, plakplintjes her en der kapot waren of ontbraken, etc. Daar heb ik verkoper natuurlijk niet op aangesproken, maar het is wel een-op-een de container in gegaan. Enige voordeel was nog dat de ondervloet herbruikbaar was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Wat is jullie ervaring eigenlijk met stille verkoop?

Om even een situatie te schetsen, in 2016 hebben we onze huidige woning gekocht. In 2017 (maart) is deze opgeleverd. We hebben nu besloten dat we toch niet hier willen blijven en weer terug naar het noorden gaan. We hebben daar, wederom, een nieuwbouwhuis gevonden, en daar een optie op genomen.

Nu komt natuurlijk de praktische vraag, hoe gaan we het doen met de verkoop? We hebben nu pas een kleine (11 maanden oud) en hebben niet zo'n zin om 2 keer te moeten verhuizen. Wat zijn normale aanvaardingstermijnen? Stille verkoop ligt dat misschien weer anders dan bij gewone verkoop via funda etc.?

Aan de andere kant denk ik dan, ons huis is relatief nieuw, 2,5jaar oud, er zijn zat mensen die, net als ik, gewoon een jaar op een nieuw huis wachten, terwijl ze hem wel al gekocht hebben. Ik verwacht dat het nieuwbouwhuis eind 2020 klaar is, is het gek om ons huidige huis eind van dit jaar al in de stille verkoop te doen, met een overdrachtsdatum ergens eind 2020?

Hebben jullie ervaringen, meningen? Andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Scr33x0r Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Je kunt het gewoon eind 2019 proberen waarbij je duidelijk aangeeft wat de termijn is. En als dat niets doet dan zet je het een half jaar later opnieuw in de verkoop met een normalere levertermijn van 5 of 6 maanden.

Ik zou denken dat je het in beide gevallen wel een beetje ruim moet nemen want of het nu een jaar of een half jaar is, de koper wil wel weten waar die aan toe is. Wat dat betreft is later verkopen voor jou dus misschien juist wel fijner. Dan heb je hopelijk al wat meer zekerheid over de oplevering van de nieuwe woning.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 13:22
Vandaag verkoopmakelaar op bezoek had. Een van de grootste zo niet grootste makelaarskantoren hier in Rotterdam en omgeving. 495 euro kosten vooraf mbt marketing en courtage à 1,5% van de verkoopprijs. Alle prijzen in de btw iig. Was er zelf niet bij dus kijken of we nog wat van de courtage kunnen krijgen. Daarnaast komen twee partijen komende week langs om hun verhaal te doen.

Werd aangeraden om midden september online het huis online te gooien. Dit omdat we of in november in onze nieuwe woning gaan of begin februari.

Vraagprijs kwam wel overeen met wat we zelf in gedachten hadden evenals de minimale verkoopprijs. Zijn weinig appartementen in de buurt waarin we wonen en alle andere appartementen waren in max 2 maanden verkocht. Ook de appartementen die nog de standaard keuken en badkamer hadden van '93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Scr33x0r schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:46:
Wat is jullie ervaring eigenlijk met stille verkoop?

Om even een situatie te schetsen, in 2016 hebben we onze huidige woning gekocht. In 2017 (maart) is deze opgeleverd. We hebben nu besloten dat we toch niet hier willen blijven en weer terug naar het noorden gaan. We hebben daar, wederom, een nieuwbouwhuis gevonden, en daar een optie op genomen.

Nu komt natuurlijk de praktische vraag, hoe gaan we het doen met de verkoop? We hebben nu pas een kleine (11 maanden oud) en hebben niet zo'n zin om 2 keer te moeten verhuizen. Wat zijn normale aanvaardingstermijnen? Stille verkoop ligt dat misschien weer anders dan bij gewone verkoop via funda etc.?

Aan de andere kant denk ik dan, ons huis is relatief nieuw, 2,5jaar oud, er zijn zat mensen die, net als ik, gewoon een jaar op een nieuw huis wachten, terwijl ze hem wel al gekocht hebben. Ik verwacht dat het nieuwbouwhuis eind 2020 klaar is, is het gek om ons huidige huis eind van dit jaar al in de stille verkoop te doen, met een overdrachtsdatum ergens eind 2020?

Als je niet gek doet met de vraagprijs, en er niks fundamenteel mis met de woning, dan kan je ze gewoon begin 2020 in de verkoop zetten.
Ik zou wel direct bij elke bezichtiging vermelden dat de sleuteloverdracht pas gebeurt op datum x/y/z. Dat is dan meteen duidelijk en levert geen discussies meer op.

Je gaat begin 2020 ook een beter zicht hebben op de datum wanneer je nieuw huis klaar is.
En zeker als woningen in jouw omgeving snel verkocht raken neem je op dat gebied weinig risico.

Anderzijds, als de crisis toe slaat, en de huizenmarkt dropt, dan kan je wel wat verliezen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Scr33x0r schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:46:

Heb je enig zicht op de verkoopsnelheid van jouw omgeving?

Want zolang jij duidelijk open kaart speelt en zegt dat je een nieuwbouwhuis gekocht hebt en daarom dus sleuteloverdracht pas eind 2020 (op zijn vroegst, nieuwbouwprojecten kunnen uitlopen) zal zijn dan is er niet zoveel mis mee.
Alleen ik zie de prijzen alleen maar stijgen en als je het nu verkoopt of half 2020 daar kan (gok) ik nog wel wat geld tussenzitten.

P.s. let erop dat het extreem makkelijk gokken is met andermans geld, oftewel voordat mijn gok jouw gok wordt zou ik alle randomstandigheden eerst eens goed bekijken. Voordat je straks eind 2020 2 hypotheken hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
@Tommie12 en @Gomez12 thanks.

Ja echt zicht is natuurlijk lastig. Ik woon in Ede, de prijzen hier gaan best hard. In februari was de makelaar langsgeweest en zei toen rond de 290-300, nu zeggen ze rond de 310. Mijn huis is opgeleverd in 2017, nagenoeg nieuwbouw, alles is super neutraal ingericht en relatief modern. En het gaat om een tussenwoning van 138m2. Kortom, best aardig.

Een van de twee grote makelaars hier uit de omgeving heeft nu een actie: Woning niet binnen 4 weken verkocht, dan geen courtagekosten.

De makelaar geeft advies om dus stille verkoop te doen, dat zijn volgens hun vaak kopers die bereid zijn wat langer te wachten. Ons huis is nagenoeg nieuwbouw, en daar zijn mensen ook bereid om 1 - 1,5 jaar te wachten, dus waarom zouden ze niet 9-12 maanden willen wachten op dit huis?

De prijzen lijken nog steeds te stijgen, ook hier in de buurt:
https://www.funda.nl/koop...92400-grote-houtplein-21/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40016222-het-carre-38/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40124220-schoonenburg-61/

We gaan het zien, de makelaar zal het wel weten denk ik dan. Tenzij binnen nu en 6-10 maanden de markt volledig in stort maak ik me niet echt zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kijk, stel jezelf in de schoenen van de makelaar.
Die wil liever vandaag een overeenkomst voor de verkoop van je woning tekenen dan morgen of binnen een maand.

Een heel grote crash zie ik niet komen, je woning zit in een zeer populair segment met heel veel potentiele kopers, dus ik zou rustig afwachten.

Die promotie van verkocht binnen de 4 weken = geen courtage is gewoon om je nu te laten tekenen.

Meer dan een jaar op voorhand gaat mensen doen afhaken. Ik denk dat de pijngrens ligt op 6-9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Scr33x0r schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:26:
De makelaar geeft advies om dus stille verkoop te doen, dat zijn volgens hun vaak kopers die bereid zijn wat langer te wachten. Ons huis is nagenoeg nieuwbouw, en daar zijn mensen ook bereid om 1 - 1,5 jaar te wachten, dus waarom zouden ze niet 9-12 maanden willen wachten op dit huis?
Waarom zou je kiezen voor stille verkoop? Ik zou zeggen bied het huis aan in de stille verkoop als die makelaar dat wil, tegelijk op funda en voor mijn part tegelijk op het mededelingen bord in de supermarkt. Oftewel kies voor alles...

Het kan zijn dat stille kopers vaker bereid zijn wat langer te wachten, maar aan het einde van de rit heb je niets te maken met statistiek maar alleen met de eenmalige verkoop van dit huis en als er nu op funda 1 koper rondsurft die zich perfect aan kan passen aan jouw wachttijd en het geld en de wens ervoor heeft, dan is dat meer waard dan 1000 stille kopers die wel de tijd, maar niet het geld of de wens hebben om jouw woning te kopen.

Statistiek is leuk als je 1000 huizen wilt verkopen, maar als je er maar eentje hebt dan zou ik elk zinnig bod willen ontvangen, want er gaat met 1 huis niets uitgemiddeld worden oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ken maar één voorbeeld waar stille verkoop goed werkt.
Dat is als je in een straat of gebouw woont waarvan je weet dat er mensen echt bijna staan te wachten om daar te kunnen en mogen kopen.
Dan geef je wat info aan die mensen voor het gepubliceerd wordt.
Het "drukmiddel" draai je dan in een privilege dat zij de eerste kans krijgen om het te kopen vooraleer iemand anders het weet. Als ze dan hard willen onderhandelen, dan gebruik je als tegenargument dat je het dan wel aan een makelaar geeft en meer mensen het object will laten zien.

Als het zo gewild is, waarom zou je dan ook een makelaar inschakelen.
Ofwel post je het effectief in de supermarkt, of je geeft 300€ uit aan een fotograaf, en je zet het zelf op Funda.

Voorbeeldje: Mijn vader woont in een appartement dat hij 6 jaar geleden kocht. Hij wou graag in dat complex wonen, en kende ook al wat mensen die er woonden en die winsten dat hij daar graag zou komen wonen.
En dus op een avond kreeg hij telefoon dat er een appartement vrij kwam. Hij mocht het ook zien voor het naar de makelaar ging, en het was dus op een week verkocht.

En nu, iedere keer er iemand overlijdt, en de kinderen willen verkopen wordt er een briefje in de bussen gestoken en iedereen spreekt zijn vrienden en familie aan.
De makelaars daar in de buurt staan meestal buiten spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik was bezig met het aanpassen van de concept tekst van de makelaar voor ons huis en stelde voor om het merk van de keuken apparatuur (Siemens) ook vermelden.
Haar reactie was dat dit niet mocht van Funda. Ik kan nergens terug vinden dat het niet mag, bijv. hier: https://www.funda.nl/reglement-publicatie-onroerend-goed/ en zie het bijna in iedere advertentie terug waar merk van keuken en / of apparatuur de moeite is om te vermelden.

Het lijkt mij onzin dat het niet mag maar iemand hier ervaring mee?

Makelaar is om reactie gevraagd maar heeft nog niet gereageerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Gister uit eindelijk de concepten door gestuurd gekregen en volgende week vrijdag is eindelijk de overdracht.
Wel een moment om het rekeningnummer even 5x te checken als er een mooie eind nota staat.

'We maken het bedrag met 4 nullen over naar X, klopt dit?'

Gelukkig is het huis bijna leeg, en wonen we dan tijdelijk in een Airbnb boerderij tot we naar de US vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
smesjz schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:40:
Ik was bezig met het aanpassen van de concept tekst van de makelaar voor ons huis en stelde voor om het merk van de keuken apparatuur (Siemens) ook vermelden.
Haar reactie was dat dit niet mocht van Funda. Ik kan nergens terug vinden dat het niet mag, bijv. hier: https://www.funda.nl/reglement-publicatie-onroerend-goed/ en zie het bijna in iedere advertentie terug waar merk van keuken en / of apparatuur de moeite is om te vermelden.

Het lijkt mij onzin dat het niet mag maar iemand hier ervaring mee?

Makelaar is om reactie gevraagd maar heeft nog niet gereageerd
Voeg anders gewoon een paar goede foto's toe van de keuken, waar natuurlijk geheel toevallig het merk duidelijk leesbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ex87 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:48:
Gister uit eindelijk de concepten door gestuurd gekregen en volgende week vrijdag is eindelijk de overdracht.
Wel een moment om het rekeningnummer even 5x te checken als er een mooie eind nota staat.

'We maken het bedrag met 4 nullen over naar X, klopt dit?'

Gelukkig is het huis bijna leeg, en wonen we dan tijdelijk in een Airbnb boerderij tot we naar de US vertrekken.
Dan krijg je straks de melding van internet bankieren dat het bedrag te groot is om in 1x over te boeken, die vond ik wel grappig :P (max 50k per keer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Voeg anders gewoon een paar goede foto's toe van de keuken, waar natuurlijk geheel toevallig het merk duidelijk leesbaar is ;)
Uiteindelijk funda.nl zelf maar gemaild. Reply was:

"Om een bestaande situatie weer te geven is het toegestaan, bijvoorbeeld door aan te geven dat de woning keuken apparatuur heeft van Gaggenau.

Als het gaat om promotionele teksten mag het niet. Bijvoorbeeld dat er een deal met Brugmans keukens zou zijn of iets in die strekking."

Kortom: geen probleem om het te vermelden. #wieishiernoudesnackbar..err..makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 22:02
Wij hebben afgelopen vrijdag onze woning te koop gezet en zijn eerlijk gezegd wel overdonderd door de animo. Inmiddels 11 bezichtigingen gepland, vrijdag einde dag al 4. Wij verkopen via een makelaar en die bevestigde ook dat het wel heel hard loopt, dus begin volgende week moeten mensen aangeven hoe concreet ze zijn, als dat nog niet is gebeurd en begint het proces voor onderhandelen. Hopelijk hebben we het snel verkocht en kunnen we per 1 december de sleutel overdragen.

We wonen overigens in de buurt van Heerenveen.

Edit: inmiddels zijn de eerste biedingen al gedaan op basis van de eerste bezichtigingen, al boven de vraagprijs ondanks dat men niet wist dat er meerdere mensen met biedingen waren. We zijn echt overvallen door de snelheid en het enthousiasme van mensen. Makelaar lijkt het proces goed te begeleiden, maandag 12.00 uur is de deadline voor biedingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Arjan90 op 20-08-2019 15:06 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Wij zijn ondertussen ons ook aan het oriënteren op verkoop van ons huidige maisonnette. Eind 2011 gekocht en nu een leuke overwaarde. Enkele makelaars over de vloer gehad nu en ik schrok wel van het verschil van de waardebepaling.

1: 150.000 Bieden vanaf.
2: 165.000 Vraagprijs.
3: 175.000 Vraagprijs.

Ik weet dat onze woning een uitmuntende starterswoning is, nette keuken uit 2011 en goed afgewerkt, goed lopende VVE met een meerjarenonderhoudsplan en recentelijk nog een nieuwe CV ketel geplaatst in eigen beheer. Ook de locatie op de rand van het centrum uitkijkend op een mooi plein is perfect.

Wat te doen is nu de vraag, ik had het meest een klik met de makelaar die een vraagprijs van 165.000 voorstelde, ze gaf ook aan dat we dat er sowieso wel voor kunnen krijgen als het niet hoger uitvalt boven de vraagprijs.

Als ik rondkijk in onze buurt zie ik soortgelijke appartementen, maisonnette voor rond de 170.000 tot 200.000 staan, afhankelijk van het aantal vierkante meter. Waarvan enkele rond de 180 a 200 al een langere tijd te koop staan.

Wat zouden jullie doen, zo hoog mogelijk beginnen of de middenweg, natuurlijk wil ik zoveel mogelijk geld voor ons huis. Maar ik hoef er ook niet 2 jaar op te wachten zeg maar.

Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 06-05 11:50
Dark Master schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:54:
Wij zijn ondertussen ons ook aan het oriënteren op verkoop van ons huidige maisonnette. Eind 2011 gekocht en nu een leuke overwaarde. Enkele makelaars over de vloer gehad nu en ik schrok wel van het verschil van de waardebepaling.

1: 150.000 Bieden vanaf.
2: 165.000 Vraagprijs.
3: 175.000 Vraagprijs.

Ik weet dat onze woning een uitmuntende starterswoning is, nette keuken uit 2011 en goed afgewerkt, goed lopende VVE met een meerjarenonderhoudsplan en recentelijk nog een nieuwe CV ketel geplaatst in eigen beheer. Ook de locatie op de rand van het centrum uitkijkend op een mooi plein is perfect.

Wat te doen is nu de vraag, ik had het meest een klik met de makelaar die een vraagprijs van 165.000 voorstelde, ze gaf ook aan dat we dat er sowieso wel voor kunnen krijgen als het niet hoger uitvalt boven de vraagprijs.

Als ik rondkijk in onze buurt zie ik soortgelijke appartementen, maisonnette voor rond de 170.000 tot 200.000 staan, afhankelijk van het aantal vierkante meter. Waarvan enkele rond de 180 a 200 al een langere tijd te koop staan.

Wat zouden jullie doen, zo hoog mogelijk beginnen of de middenweg, natuurlijk wil ik zoveel mogelijk geld voor ons huis. Maar ik hoef er ook niet 2 jaar op te wachten zeg maar.
169,500 dat is een mooie prijs, weet je aantal m2 niet, maar dan kan je hem wel weg krijgen voor 165.000.

Maar denk we wel tewenig exacte info hebben over je plaats gebied etc om dit echt te kunnen zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Moeilijk, wij hadden ook een makelaar die 10.000 hoger wilde inzetten maar wij hadden geen klik met die makelaar en gevoelsmatig werd hij dan hoog in de markt weggezet wat zou kunnen betekenen dat we langer doen over verkoop. Daarnaast wil je, zeker in deze markt, niet later zakken in prijs. Die Bieden vanaf makelaar, wat denkt hij dat het opbrengt?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Mektheb schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

169,500 dat is een mooie prijs, weet je aantal m2 niet, maar dan kan je hem wel weg krijgen voor 165.000.

Maar denk we wel tewenig exacte info hebben over je plaats gebied etc om dit echt te kunnen zeggen :+
Dat kan natuurlijk ook! Plaats is Zevenaar en 67m2 over 2 verdiepingen.
Arjan90 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:03:
Moeilijk, wij hadden ook een makelaar die 10.000 hoger wilde inzetten maar wij hadden geen klik met die makelaar en gevoelsmatig werd hij dan hoog in de markt weggezet wat zou kunnen betekenen dat we langer doen over verkoop. Daarnaast wil je, zeker in deze markt, niet later zakken in prijs. Die Bieden vanaf makelaar, wat denkt hij dat het opbrengt?
Nou die bieden vanaf makelaar gaf aan dat ik me vooral moet richten op de starters. Nu snap ik dat wel maar als ik 165.000 of meer kan krijgen, ga ik natuurlijk niet beginnen met bieden vanaf 150.000.

Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:06
Scr33x0r schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:26:
@Tommie12 en @Gomez12 thanks.

Ja echt zicht is natuurlijk lastig. Ik woon in Ede, de prijzen hier gaan best hard. In februari was de makelaar langsgeweest en zei toen rond de 290-300, nu zeggen ze rond de 310. Mijn huis is opgeleverd in 2017, nagenoeg nieuwbouw, alles is super neutraal ingericht en relatief modern. En het gaat om een tussenwoning van 138m2. Kortom, best aardig.

Een van de twee grote makelaars hier uit de omgeving heeft nu een actie: Woning niet binnen 4 weken verkocht, dan geen courtagekosten.

De prijzen lijken nog steeds te stijgen, ook hier in de buurt:
https://www.funda.nl/koop...92400-grote-houtplein-21/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40016222-het-carre-38/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-40124220-schoonenburg-61/

We gaan het zien, de makelaar zal het wel weten denk ik dan. Tenzij binnen nu en 6-10 maanden de markt volledig in stort maak ik me niet echt zorgen.
Ik zelf woon in ede, recent ook verhuisd. Welke wijk woon je? Alles wat kernhem heet gaat als een tierelier, zeker als het een beetje generiek is afgewerkt (witte keuken, witte en grijze afwerking badkamer en ‘onderhoudsarme tuin’) maar ook anders ingerichte huizen gaan snel. Mijn makelaar kwam 2 jaar terug met het verkoop en terughuur idee (was die met de D in de naam) en daar was ik in mijn situatie, nieuwbouw, erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Sammy_tukker schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:27:
[...]

Ik zelf woon in ede, recent ook verhuisd. Welke wijk woon je? Alles wat kernhem heet gaat als een tierelier, zeker als het een beetje generiek is afgewerkt (witte keuken, witte en grijze afwerking badkamer en ‘onderhoudsarme tuin’) maar ook anders ingerichte huizen gaan snel. Mijn makelaar kwam 2 jaar terug met het verkoop en terughuur idee (was die met de D in de naam) en daar was ik in mijn situatie, nieuwbouw, erg blij mee.
Net aan de andere kant van rijksweg.. Dus iets mindere naam, de nieuwbouwhuizen waar vroeger flats stonden.

Er zijn twee makelaars met de D in de naam overigens :P In mijn geval zit er ook een o in :)

Volgens mij gaat momenteel alles in Ede snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:06
Scr33x0r schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

Net aan de andere kant van rijksweg.. Dus iets mindere naam, de nieuwbouwhuizen waar vroeger flats stonden.

Er zijn twee makelaars met de D in de naam overigens :P In mijn geval zit er ook een o in :)

Volgens mij gaat momenteel alles in Ede snel.
Dan hebben we het over dezelfde makelaar 😉

Die huizen waar jij woont heetten toen iets van mille Fleurs maar die lopen als een tielerier: onze gastouder woont daar ook en schijnt regelmatig mensen aan de deur te hebben die wel willen kopen, zeker nu Parkweide op kruipafstand zit: ik zou zeggen wachten met verkopen en de prijs laten oplopen maar ja het is mijn geld niet 🙄

Probleem met nu verkopen en laten wachten is de duur van de hypotheekofferte: meestal een maand of 3 en dan verloopt die, bij nieuwbouw passeer je al eerder, dat hebben wij toen opgelost met terughuur van de koper tegen zijn maandlasten en dan een maand van te voren opzeggen voor ons: ideaal bij nieuwbouw maar je koper moet er wel in mee willen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sammy_tukker op 20-08-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dark Master schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Dat kan natuurlijk ook! Plaats is Zevenaar en 67m2 over 2 verdiepingen.

[...]

Nou die bieden vanaf makelaar gaf aan dat ik me vooral moet richten op de starters. Nu snap ik dat wel maar als ik 165.000 of meer kan krijgen, ga ik natuurlijk niet beginnen met bieden vanaf 150.000.
Ik kan niet goed inschatten of je met die specs te hoog inzet met 175k en of je mogelijk kopers afschrikt, aan de andere kant heeft het wel als voordeel dat je met 175k inzet op 2 doelgroepen op Funda, namelijk degenen die filteren tot 175k en mensen die filteren van 175-200/225k. Dit was namelijk ook de strategie van mijn makelaar.

Uiteindelijk heb ik ook mijn maisonettewoning (70m2 over 2 verdiepingen, als je de entree niet meetelt) uiteindelijk zo verkocht voor 188k. Regio Nieuwegein, dus vind het wel lastig of die locatie gunstiger is dan de jouwe.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Sammy_tukker schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:53:
[...]

Dan hebben we het over dezelfde makelaar 😉

Die huizen waar jij woont heetten toen iets van mille Fleurs maar die lopen als een tielerier: onze gastouder woont daar ook en schijnt regelmatig mensen aan de deur te hebben die wel willen kopen, zeker nu Parkweide op kruipafstand zit: ik zou zeggen wachten met verkopen en de prijs laten oplopen maar ja het is mijn geld niet 🙄

Probleem met nu verkopen en laten wachten is de duur van de hypotheekofferte: meestal een maand of 3 en dan verloopt die, bij nieuwbouw passeer je al eerder, dat hebben wij toen opgelost met terughuur van de koper tegen zijn maandlasten en dan een maand van te voren opzeggen voor ons: ideaal bij nieuwbouw maar je koper moet er wel in mee willen.
Idd Mille Fleurs, waterzoom III :) ja het zijn fijne woningen maar wij willen toch niet in Ede blijven :)

Goed om te weten :) ik ga maar met de makelaar kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Arjan90 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:04:
Edit: inmiddels zijn de eerste biedingen al gedaan op basis van de eerste bezichtigingen, al boven de vraagprijs ondanks dat men niet wist dat er meerdere mensen met biedingen waren. We zijn echt overvallen door de snelheid en het enthousiasme van mensen. Makelaar lijkt het proces goed te begeleiden, maandag 12.00 uur is de deadline voor biedingen.
Hoe gaat dat biedproces dan? Mag iedereen hun eerste bod voor maandag 12.00 uur uitbrengen en dan ga je onderhandelen? Of moet voor maandag 12:00 uur een eindbod binnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
Sunri5e schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Hoe gaat dat biedproces dan? Mag iedereen hun eerste bod voor maandag 12.00 uur uitbrengen en dan ga je onderhandelen? Of moet voor maandag 12:00 uur een eindbod binnen zijn?
Wij hadden ook iets van 11 bezichtigingen. De makelaar heeft alle kijkers uitgenodigd om voor de deadline een bod te doen en daarbij eventuele voorwaarden.

We hebben daarna op basis van de hoogte van het bod en aanvullende voorwaarde de beste gekozen en verder niet meer onderhandeld over de prijs.

(overigens haakte de beste bieder uiteindelijk af terwijl het koopcontract al door ons getekend was maar gelukkig wilde nummer twee nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Sunri5e schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:33:
[...]

Eindbod maandag 12.00 uur, gezien er al boven vraagprijs is geboden. Met als doel snel te verkopen en druk op te voeren en dus eigenlijk te bekijken hoe graag geïnteresseerden echt willen. Daarmee dus hoeveel ze bereid zijn te gaan qua bedrag en voorwaarden. Wij als verkopers gunnen de verkoop vervolgens.

Overigens intussen een heel mooi bod ontvangen maar de bieder wil morgen uitsluitsel, hij draait het dus om. Er zijn 4 serieus geïnteresseerden en 5 mogelijk. In overleg met makelaar is de deadline aangepast, morgen is voor ons dus beslissend. Wel heel erg snel gegaan tot noch toe, daar zijn we nog steeds door overvallen, maar wel mooi dat we dan ook minimale dubbele lasten hebben (precies zoveel als we willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Arjan90 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:18:
[...]

Eindbod maandag 12.00 uur, gezien er al boven vraagprijs is geboden. Met als doel snel te verkopen en druk op te voeren en dus eigenlijk te bekijken hoe graag geïnteresseerden echt willen. Daarmee dus hoeveel ze bereid zijn te gaan qua bedrag en voorwaarden. Wij als verkopers gunnen de verkoop vervolgens.

Overigens intussen een heel mooi bod ontvangen maar de bieder wil morgen uitsluitsel, hij draait het dus om. Er zijn 4 serieus geïnteresseerden en 5 mogelijk. In overleg met makelaar is de deadline aangepast, morgen is voor ons dus beslissend. Wel heel erg snel gegaan tot noch toe, daar zijn we nog steeds door overvallen, maar wel mooi dat we dan ook minimale dubbele lasten hebben (precies zoveel als we willen).
Maar dat eindbod moet ook komen van mensen die al geboden hebben?

• Arjan90
Sunri5e schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:45:
[...]

Maar dat eindbod moet ook komen van mensen die al geboden hebben?
Nee dat is niet nodig, als er een "onbekende" komt dan kan dat gewoon. Het is geen exclusieve bieding om het zo maar te zeggen. Bezichtigingen werden deze week gewoon toegestaan.

• Highfive95
Vandaag bericht van de makelaar dat de waarborgsom is ontvangen! Toch even spannend of koper de financiering rond zou krijgen. Voorbehoud was al afgelopen en waarborgsom liep deze week af.

Nu nog paar weekjes wachten en dan is de overdracht. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Vanmiddag bezoek gehad van de kopers van onze woning. Ze vonden het erg vreemd om een huis te kopen zonder de verkopers gezien te hebben. Koopovereenkomst was al getekend dus we vonden het prima. Ze wilden wat dingen opmeten en nog wat dingen weten over de omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wij hebben gisteren de hele berg lijsten met informatie over onze woning en al dan niet over te nemen inhoud naar onze makelaar gestuurd. Nieuwbouwwoning wordt waarschijnlijk in december opgeleverd en we verwachten dan begin maart te verhuizen dus het wordt eens tijd om ons huis te koop te zetten. Na een aantal weken eindeloos rotzooi weggooien is die verhuizing alvast een stukje makkelijker geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Arjan90 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:18:
[...]
Overigens intussen een heel mooi bod ontvangen maar de bieder wil morgen uitsluitsel, hij draait het dus om.
dit hebben wij bij het vorige huis, met succes, ook gedaan :) succes met de keuze 8) . Er waren destijds ook een stel of 5 tegelijk aan het kijken in het huis (in 2010!), interesse genoeg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:43
Wij zijn ook in de markt om ons appartement te verkopen. We hebben een bod gedaan op een ander huis en willen na aanvaarding van ons bod (wat uiteraard nog maar de vraag is) ons huis in de verkoop zetten. Aangezien dit onze eerste keer is lees ik hier graag mee, maar ik heb nog wel een vraag waar ik niet snel antwoord op kon vinden.

De hypotheekverstrekker wil onze overwaarde graag meenemen bij aankoop van het nieuwe huis maar dan moet dit wel een reëele overwaarde zijn. Met andere woorden: hij mag maar 90% van de verwachte overwaarde meenemen in het hypotheekaanbod. Nu willen we proberen om het volledige bedrag mee te krijgen door de verkopers te vragen of wij de hypotheekaanvraag mogen starten na verkoop van ons huis, zonder dat dit een ontbindende voorwaarde is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zouden jullie geneigd zijn hier akkoord mee te gaan?
Ter info: We hebben de overwaarde nodig voor de aanschaf van de woning in verband met studieschulden. We kunnen de lasten van onze maximale hypotheek eenvoudig dragen (nog geen 25% van het gezamenlijke inkomen) en omdat de overwaarde op het huidige appartement bijna 50% van de huidige hypotheeksom bedraagt hebben we een bod uit kunnen brengen op een huis dat qua pure hypotheeklasten veel te hoog voor ons zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KevinK92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:01:
Wij zijn ook in de markt om ons appartement te verkopen. We hebben een bod gedaan op een ander huis en willen na aanvaarding van ons bod (wat uiteraard nog maar de vraag is) ons huis in de verkoop zetten. Aangezien dit onze eerste keer is lees ik hier graag mee, maar ik heb nog wel een vraag waar ik niet snel antwoord op kon vinden.

De hypotheekverstrekker wil onze overwaarde graag meenemen bij aankoop van het nieuwe huis maar dan moet dit wel een reëele overwaarde zijn. Met andere woorden: hij mag maar 90% van de verwachte overwaarde meenemen in het hypotheekaanbod. Nu willen we proberen om het volledige bedrag mee te krijgen door de verkopers te vragen of wij de hypotheekaanvraag mogen starten na verkoop van ons huis, zonder dat dit een ontbindende voorwaarde is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zouden jullie geneigd zijn hier akkoord mee te gaan?
Ter info: We hebben de overwaarde nodig voor de aanschaf van de woning in verband met studieschulden. We kunnen de lasten van onze maximale hypotheek eenvoudig dragen (nog geen 25% van het gezamenlijke inkomen) en omdat de overwaarde op het huidige appartement bijna 50% van de huidige hypotheeksom bedraagt hebben we een bod uit kunnen brengen op een huis dat qua pure hypotheeklasten veel te hoog voor ons zou zijn.
Als verkoper zou ik daar niet intrappen. Zeker niet als er ook anderen zijn die minder risico met zich meebrengen.

Bij ons was het overigens zo dat we wel 100% van de te verwachten overwaarde mee mochten nemen, maar dat we daarvoor wel contant geld moesten aantonen in geval we het niet zouden redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Nu willen we proberen om het volledige bedrag mee te krijgen door de verkopers te vragen of wij de hypotheekaanvraag mogen starten na verkoop van ons huis, zonder dat dit een ontbindende voorwaarde is.
Daar zal de verkoper waarschijnlijk geen probleem mee hebben. Het volledige risico is dan namelijk voor jou: als blijkt dat je de financiering uiteindelijk toch niet rond krijgt, kun je alleen van de koop af met een boete van 10% van de koopsom. Als je heel erg zeker bent dat je de financiering rond krijgt, kun je het doen. Als er ook maar enige twijfel is (en die is er, als je je verhaal zo lees), zou ik heel goed nadenken of je dat risico wel wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Als verkoper zou ik daar niet intrappen. Zeker niet als er ook anderen zijn die minder risico met zich meebrengen.

Bij ons was het overigens zo dat we wel 100% van de te verwachten overwaarde mee mochten nemen, maar dat we daarvoor wel contant geld moesten aantonen in geval we het niet zouden redden.
Daarom willen we di took pas na aanvaarding van ons bod aanstippen. We hebben het hier overigens over bieden op basis van inschrijving, ons bod is al gedaan. Dus blijft het echt bij een vraag, waar 'nee' ook een antwoord is.
anboni schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Daar zal de verkoper waarschijnlijk geen probleem mee hebben. Het volledige risico is dan namelijk voor jou: als blijkt dat je de financiering uiteindelijk toch niet rond krijgt, kun je alleen van de koop af met een boete van 10% van de koopsom. Als je heel erg zeker bent dat je de financiering rond krijgt, kun je het doen. Als er ook maar enige twijfel is (en die is er, als je je verhaal zo lees), zou ik heel goed nadenken of je dat risico wel wilt lopen.
Voor zover ik de eerdere berekeningen bij de hypotheekverstrekker kan oprakelen is er geen grote twijfel of het lukt maar een beetje extra ruimte zal zeker helpen. De overdrachtsdatum van het pand ligt al op eind januari, dus dat geeft wel wat extra tijd. Vandaar dat we dit wilden voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
KevinK92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:12:
Daarom willen we di took pas na aanvaarding van ons bod aanstippen. We hebben het hier overigens over bieden op basis van inschrijving, ons bod is al gedaan. Dus blijft het echt bij een vraag, waar 'nee' ook een antwoord is.
Is het niet praktischer om gewoon te zorgen dat je extra kan aflossen? Wat centen voor de kosten koper en dergelijke is ook wel fijn bij een nieuw huis. En wat centen voor een potje verf, behangetje en wellicht andere WC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online

De hypotheekverstrekker wil onze overwaarde graag meenemen bij aankoop van het nieuwe huis maar dan moet dit wel een reëele overwaarde zijn. Met andere woorden: hij mag maar 90% van de verwachte overwaarde meenemen in het hypotheekaanbod.
Is dat ook als dat getaxeerde waarde is? Wij hebben voor ons nieuwe huis de overwaarde uit ons huidige huis meegenomen. Die stond er initieel voor 90% in maar de adviseur bij de Rabo heeft hem er voor 100% ingezet aangezien hij daadwerkelijk getaxeerd was op dat bedrag en dan geldt kennelijk die 90% norm niet meer. Als je het echter hebt over verwachte opbrengst in de markt die hoger ligt dan een taxatie kan ik me die 90% wel weer voorstellen.

Je andere constructie geef ik overigens weinig kans, wat schiet een verkoper daar mee op? Jou helpen is niet hun prioriteit, in de huidige markt nog minder dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Pizza_Boom schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:14:
[...]
Is het niet praktischer om gewoon te zorgen dat je extra kan aflossen? Wat centen voor de kosten koper en dergelijke is ook wel fijn bij een nieuw huis. En wat centen voor een potje verf, behangetje en wellicht andere WC?
Kosten Koper halen we al uit onze overwaarde. Eerlijk gezegd zou ik het allerliefst de volledige 100% van m'n resterende overwaarde gebruiken om m'n hypotheek te verlagen, we nemen geen 'eigen geld' mee als in geld van de spaarrekening; dat geld is er wel maar kunnen we dus voor de potjes verf gebruiken.
Jheroun schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Is dat ook als dat getaxeerde waarde is? Wij hebben voor ons nieuwe huis de overwaarde uit ons huidige huis meegenomen. Die stond er initieel voor 90% in maar de adviseur bij de Rabo heeft hem er voor 100% ingezet aangezien hij daadwerkelijk getaxeerd was op dat bedrag en dan geldt kennelijk die 90% norm niet meer. Als je het echter hebt over verwachte opbrengst in de markt die hoger ligt dan een taxatie kan ik me die 90% wel weer voorstellen.

Je andere constructie geef ik overigens weinig kans, wat schiet een verkoper daar mee op? Jou helpen is niet hun prioriteit, in de huidige markt nog minder dan normaal.
Volgens mij hebben wij het inderdaad gehad over 90% van de verwachte verkoop. Een taxatie hebben we nog niet laten uitvoeren; het zou fijn zijn als we daar 100% van mogen meenemen, dan scheelt dat in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
KevinK92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:19:
Volgens mij hebben wij het inderdaad gehad over 90% van de verwachte verkoop. Een taxatie hebben we nog niet laten uitvoeren; het zou fijn zijn als we daar 100% van mogen meenemen, dan scheelt dat in ieder geval.
Wij gaan onze hypotheek aanvragen met een getekend koopcontract van onze oude woning als bewijs van de overwaarde. We hebben voor de verkoop gelukkig geen ontbindende voorwaarden: kopers wisten dat ze het konden financieren en hebben geen voorbehoud van financiering opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
KevinK92 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:19:
Kosten Koper halen we al uit onze overwaarde. Eerlijk gezegd zou ik het allerliefst de volledige 100% van m'n resterende overwaarde gebruiken om m'n hypotheek te verlagen, we nemen geen 'eigen geld' mee als in geld van de spaarrekening; dat geld is er wel maar kunnen we dus voor de potjes verf gebruiken.
Ik snap dat je dat wilt, maar daarmee kan je toch schuiven? Ofwel later een extra storting of je spaargeld tijdelijk inzetten om dat gat te dichten. Je staart je redelijk blind op direct die overwaarde gebruiken, maar dat kan toch ook een maand later o.i.d. Ja, dat kost wat geld, maar je nu droomhuis missen op zo'n rare voorwaarde zou zonde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
thejoker80 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

dit hebben wij bij het vorige huis, met succes, ook gedaan :) succes met de keuze 8) . Er waren destijds ook een stel of 5 tegelijk aan het kijken in het huis (in 2010!), interesse genoeg dus.
Ben vergeten update te sturen, maar de woning is onder voorbehoud verkocht, ruim 6% boven de vraagprijs. 10 bezichtigingen binnen 4 werkdagen, 6 biedingen een werkdag later. Wij zijn gelukkig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Pizza_Boom schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:25:
[...]
Ik snap dat je dat wilt, maar daarmee kan je toch schuiven? Ofwel later een extra storting of je spaargeld tijdelijk inzetten om dat gat te dichten. Je staart je redelijk blind op direct die overwaarde gebruiken, maar dat kan toch ook een maand later o.i.d. Ja, dat kost wat geld, maar je nu droomhuis missen op zo'n rare voorwaarde zou zonde zijn.
Fair point. Ik denk dat we eerst de biedingsronde maar even af moeten wachten en daarna verder kijken. Het is nog niet gezegd dat ons bod wordt geaccepteerd.

Dank voor de informatie allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Wij zijn in onderhandeling met de makelaar die wij op het oog hebben over de courtage. Zij stelt voor 1,31% inclusief BTW plus opstartkosten van 605 euro. Ik heb nu voorgesteld 1,21% inclusief BTW, plus opstartkosten van 605 euro en dat bij verkoop de taxatiekosten in mindering gebracht worden. Ben heel benieuwd maar wie niet waagt...

De bedoeling is dat we binnenkort al foto's maken, we wonen weliswaar in een appartement in Amsterdam, maar toch is het wel fijn als er zonnige foto's gemaakt worden waarop de bomen nog groen zijn :) En we willen dan halverwege oktober het appartement te koop zetten. Spannende tijden!
Pagina: 1 ... 63 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.