Welke omgeving zit je? PB is prima..Amens schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:35:
[...]
Je hebt PB, zet de Funda link liever niet openbaar.
Zit in hetzelfde schuitje, mijn huis staat nog niet op Funda maar snelle verkoop is wel nodig
Welke omgeving zit je? PB is prima..Amens schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:35:
[...]
Je hebt PB, zet de Funda link liever niet openbaar.
Het is sowieso de moeite waard om meerdere makelaars uit te nodigen. Wij hadden een voorselectie van drie makelaars op basis van eerdere ervaring en presentatie van andere woningen die ze te koop hadden staan. De prijzen liepen wel uiteen.deWit schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:37:
[...]
Ik betaal 1.5% Inc BTW. Dat is zonder 290 Inc BTW opstartkosten voor Funda en externe fotograaf (zien24), inmeten, video etc.
Makelaar is bekend in regio en vooralsnog helemaal prima. Duidelijke snelle communicatie.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Zit ik er toch even goed naast. Bezoeken zijn geweest bod is binnen en verkocht voor een bedrag 5% boven de vraagprijs. WTFSkyaero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Mijn huis staat nu ook een kleine week te koop. Response valt (in vergelijking voor gelijkwaardige appartementen die vorig jaar in de verkoop gingen) toch wel wat tegen. Tot dusver twee bezoeken ingepland.
Je merkt ook hier (in Alkmaar) dat de woningmarkt tegen zijn grens aanloopt.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Hier 1.3% en opstartkosten. Rondkijken kan altijd, de een heeft wellicht betere rijzen, wij hebben het niet gedaan. We wilden iemand die gewoon z'n werk goed zou doen. Bij de vorige makelaar ging dat behoorlijk de mist in, bij deze niet (behalve de afspraak met de fotograaf die niet heel vlekkeloos verliep met de belofte 'binnen een week'). Dat was een week en enkele dagen, ook omdat ze gewoonweg volgepland waren. Ik snap best dat ze het te druk kunnen hebben, maak die belofte dan gewoon niet. Maar voor de rest goed contact. Nu is het afwachten tot begin juli voor de notaris en dan is hetHighfive95 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:09:
Wat is jullie ervaring met makelaarscourtages?
Wij hebben nu één makelaar gehad en deze had een percentage en vast bedrag. Als ik dit gewoon omreken naar percentages dan is het 1,7% incl BTW.
Nu staan er deze week nog wat afspraken gepland. Is het courtage nog iets waar je over onderhandelt?
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
PSN: Kjujay
Precies! Vraag is of de makelaar die moeite ook wil doen, maar dat lijkt me inderdaad wel de beste strategie.deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:33:
Inmiddels staan er 12 bezichtigingen gepland en dat loopt nog op. Makelaar wilde overleggen wat we als strategie aan gaan houden en hoeveel we nog meer plannen en afwachten wat daar aan serieuze interesse uit komt.
Mijn gevoel zegt plande drie dagen die er nu gepland staan maar vol, meer competitie is meer kans op een hogere opbrengst...
Nou daar gaan wij niet op uitkomen dat weet ik zeker. Ik heb nu twee percentages van 1,5 incl BTW en een van 1,5 excl BTW. Er komt er nog twee met een voorstel, maar voor €3500,00 gaat het echt niet worden bij een huis van rond de €300000.Kju schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:03:
Ik zou niet denken in procenten.. Ongeacht de koopsom of object zou je max tot € 3.500 incl. BTW aan courtage moeten betalen, plus de (opstart)kosten van media, funda etc.
[ Voor 25% gewijzigd door Kju op 04-06-2019 14:44 ]
2500,- inclusief alles voor een huis van 245KHighfive95 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:10:
[...]
Nou daar gaan wij niet op uitkomen dat weet ik zeker. Ik heb nu twee percentages van 1,5 incl BTW en een van 1,5 excl BTW. Er komt er nog twee met een voorstel, maar voor €3500,00 gaat het echt niet worden bij een huis van rond de €300000.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat is niet mijn mening.Kju schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:42:
@Highfive95 waarom ben jij van mening dat jouw woning van 300k meer werk zou kosten dan een ander object van 200k? Het werk is grotendeels hetzelfde. De prijsklasse maakt de werkzaamheden echt niet moeilijker.
Gewoon zeggen dat je voor 1% het doet en anders een andere makelaar kiestHighfive95 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:58:
[...]
Dat is niet mijn mening.![]()
Maar die van de makelaar want die komt met percentage van 1,5% voor een woning die waarschijnlijk binnen twee weken verkocht is.
Ik krijg nog twee makelaars op bezoek en ben benieuwd wat de tarieven zijn. Merk wel dat veel verschil in benadering zit en kennis van de markt. Ene makelaar doet veel in de wijk en gaf meer vertrouwen dan de ander. Het hoeft niet tegen spotprijzen, moet goed zijn en niet te duur.
Maar bij 1,5% op 300K zie ik echt niet hoe ik na onderhandeling op 3K ga uitkomen.
Hij verwacht ook dat jij dat denkt. Hij heeft gewoon een courtage genoemd, dat heet "proberen" en hij gaat er ook van uit dat je gaat onderhandelen, er zit altijd ruimte in.Highfive95 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:58:
[...]
Maar die van de makelaar want die komt met percentage van 1,5% voor een woning die waarschijnlijk binnen twee weken verkocht is.
Ik krijg nog twee makelaars op bezoek en ben benieuwd wat de tarieven zijn. Merk wel dat veel verschil in benadering zit en kennis van de markt. Ene makelaar doet veel in de wijk en gaf meer vertrouwen dan de ander. Het hoeft niet tegen spotprijzen, moet goed zijn en niet te duur.
Maar bij 1,5% op 300K zie ik echt niet hoe ik na onderhandeling op 3K ga uitkomen.
12 is wel veel zeg. Misschien open huis houden i.c.m. gesloten bieding?deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:33:
Inmiddels staan er 12 bezichtigingen gepland en dat loopt nog op. Makelaar wilde overleggen wat we als strategie aan gaan houden en hoeveel we nog meer plannen en afwachten wat daar aan serieuze interesse uit komt.
Mijn gevoel zegt plande drie dagen die er nu gepland staan maar vol, meer competitie is meer kans op een hogere opbrengst...
Sorry hoor maar je kan er van uit gaan dat hij 2 telefoonnummers heeft van mensen die eerder misgrepen en in de buurt willen wonenHighfive95 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:58:
[...]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ja daar snapte ik ook geen reet van. Als iemand daar me nog eens de logica van uit kan leggen...Highfive95 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:13:
Nog 1 offerte van makelaar en dan kan huis in de verkoop.![]()
Nu was ik even voor energielabel aan het kijken, maar wat een kansloos label is dat zeg. Paar vragen invullen, foto's insturen en label aanvragen voor paar euro.
Waarom zou je dan in godsnaam een paar honderd euro voor zo'n label gaan betalen?
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Inmiddels 14, op 3 dagen gepland. Soort van open huis dus, aangezien ze allemaal aansluitend zijn gepland.Skyaero schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:32:
[...]
12 is wel veel zeg. Misschien open huis houden i.c.m. gesloten bieding?
Datum Producten Gevonden Bekeken 1-6-2019 Funda Compleet 11090 2078 2-6-2019 Funda Compleet 7164 630* 3-6-2019 Funda Compleet 16570 832 4-6-2019 Funda Compleet 14276 462 5-6-2019 Funda Compleet 6017 127 *Zondag was het mooi weer ;-)
Hij is verkochtcooper87 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:28:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En verkocht. Bod 6.5k boven de vraagprijs zonder voorbehouden en overdracht op het moment dat het mij uitkomt.
Gefeliciteerd! Wij Hebben tot nu toe maar 3 bezichtigingen en verder weinig animo. Hoop dat (minimaal) 1 van de 3 serieus geïnteresseerd is en een bod uitbrengt..deWit schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:56:
[...]
En verkocht. Bod 6.5k boven de vraagprijs zonder voorbehouden en overdracht op het moment dat het mij uitkomt.
Nog even tekenen en drie dagen wachten dan kan ik weer rustig slapen.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Zou je haast denken he?!LuNaTiC schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:55:
Of hij heeft een koopje op de kop getikt en gaat nu voor de snelle winst
je weet zeker dat je niet wat hebt laten liggen?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Even mezelf quoten. Ondertussen zitten we 15 dagen voor het aflopen van de ontbindende voorwaarden (25/6) en heb ik nog niks gehoord. Ook niks over een taxatie oid.ex87 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:18:
[...]
Verkocht onder voorbehoud!
Gekocht in 2016 voor 255k, en nu verkocht voor 285k Ondertussen stond de hypotheek rond de 245k dus toch bijna 40k overwaarde die we geheel kunnen cashen en mee nemen (we gaan emigreren, dus er is geen situatie van huis terug kopen).
Mooi begin bedrag voor ons nieuwe leven daar, dus erg tevreden mee.
Geen nieuws is goed nieuws, toen ik een huis kocht heb ik ook niet laten weten dat m'n financiering rond was, had al gezegd dat dat totaal geen probleem zou zijn (<80% van max en meer dan voldoende eigen geld) toen ik het koopcontract ondertekend had. Taxatie is overigens niet altijd nodig, zeker niet als je een lage LTV hebt.ex87 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:11:
[...]
Even mezelf quoten. Ondertussen zitten we 15 dagen voor het aflopen van de ontbindende voorwaarden (25/6) en heb ik nog niks gehoord. Ook niks over een taxatie oid.
Nou kan het best dat deze mensen een zak geld hebben en dus geen hypotheek nodig hebben maar dan had ik eigenlijk ook wel verwacht iets te horen.
We wachten rustig af.
Oja? En waarom dan wel? Met een rijtjeswoning in de stad heeft de makelaar minder tijd nodig dan een vrijstaande woning met veel grond in een dorp. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden qua presentatie. Dat heeft ook zijn prijs.Kju schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:03:
Ik zou niet denken in procenten.. Ongeacht de koopsom of object zou je max tot € 3.500 incl. BTW aan courtage moeten betalen, plus de (opstart)kosten van media, funda etc.
En stelt dat die makelaar het niet doet maar je wel een goed gevoel bij hem of haar hebt? Dan moet dus voor die 0,5 procent naar een ander toe waar je minder gevoel/vertrouwen bij heb. Je hebt het wel over een huis dat je verkoopt. Niet een paktje boter.Martinusz schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:09:
[...]
Gewoon zeggen dat je voor 1% het doet en anders een andere makelaar kiestgewoon onderhandelen en niet denken oh de makelaar zegt dat het 1,5% is dus dan is het zo.
En waarom is het dan gebaseerd op de verkoopprijs? Immers die vrijstaande woning kan drie ton kosten terwijl dat rijtjeshuis de zes ton kan aantikken, is het dan nog logisch om een percentage te nemen?Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:03:
[...]
Oja? En waarom dan wel? Met een rijtjeswoning in de stad heeft de makelaar minder tijd nodig dan een vrijstaande woning met veel grond in een dorp. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden qua presentatie. Dat heeft ook zijn prijs.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nou, dat eerste wil ik niet zeggen. Maar dat het maximaal maar 3500 euro inclusief btw en presentatie mag kosten vind ik persoonlijk kort door de bocht.Tsurany schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:08:
[...]
En waarom is het dan gebaseerd op de verkoopprijs? Immers die vrijstaande woning kan drie ton kosten terwijl dat rijtjeshuis de zes ton kan aantikken, is het dan nog logisch om een percentage te nemen?
En elke woning krijgt tegenwoordig foto's, plattegronden en 3D foto's, dat zijn ook de kosten niet.
Daar ben ik het ook niet mee eens. Stel dat ik mijn woning zou verkopen ga ik never nooit niet mijn woning zelf verkopen. Jij ziet het inschakelen van een makelaar volgens mij als iets negatiefs en iets wat geld kost. Ik zie het anders. Ik schakel iemand met kennis in die mij veel werk uit handen neemt. Daarnaast ga ik er vanuit dat iemand die dit werk dagelijks doet ALTIJD een betere deal kan sluiten als dat ik dat zou kunnen. En daarmee verdien je de kosten van zo'n persoon snel terug. En ik denk dat 95 procent van de mensen het ziet als een stukje ontlasting. Ik zie hier in de regio nagenoeg nooit bordjes van internetmakelaars zoals Makelaarsland staan. En dat zal wel een reden hebben.Het makelaarsberoep had qua populatie allang gehalveerd moeten zijn met de opkomst van het internet. Echter doordat Funda de markt in z'n greep houd kunnen die makelaars blijven bestaan. Anders was het vooral een kwestie van fotografen die diensten aanbieden en mensen die zelf hun huis wel online zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 10-06-2019 20:21 ]
Het is een prachtig tarief voor een makelaar. Wat voor werk doet hij nu eenmaal? Mensen rondleiden in een pand en dan wat onderhandelingen doen? Als je 75 euro per uur rekent kan hij 40 uur bezig zijn, denk je echt dat hij dat haalt? En dan heeft hij echt een prachtig uurtarief.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:13:
[...]
Nou, dat eerste wil ik niet zeggen. Maar dat het maximaal maar 3500 euro inclusief btw en presentatie mag kosten vind ik persoonlijk kort door de bocht.
Dat is wel een hele naïeve houding. Ik heb zo ontzettend vaak slechte makelaars meegemaakt, die weten enkel hun beroep vol te houden doordat er geen echte alternatieven zijn omdat de markt zo gesloten is. Indien Funda een open platform zou zijn met ingebouwde biedingsmogelijkheden zouden aardig wat mensen hun huis wel op die manier verkopen, zeker in een markt als Amsterdam. Laat mensen elkaar maar gek maken en tegen elkaar opbieden.Daar ben ik het ook niet mee eens. Stel dat ik mijn woning zou verkopen ga ik never nooit niet mijn woning zelf verkopen. Jij ziet het inschakelen van een makelaar volgens mij als iets negatiefs en iets wat geld kost. Ik zie het anders. Ik schakel iemand met kennis in die mij veel werk uit handen neemt. Daarnaast ga ik er vanuit dat iemand die dit werk dagelijks doet ALTIJD een betere deal kan sluiten als dat ik dat zou kunnen. En daarmee verdien je de kosten van zo'n persoon snel terug. En ik denk dat 95 procent van de mensen het ziet als een stukje ontlasting. Ik zie hier in de regio nagenoeg nooit bordjes van internetmakelaars zoals Makelaarsland staan. En dat zal wel een reden hebben.
Zullen we niet zulke rare uitspraken doen?Waarom zou ik de brandweer bellen als ik thuis brand heb? Ik heb toch zelf ook een tuinslang?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Maar is dat echt zo? In de huidige woningmarkt sta je als verkoper nou eenmaal enorm sterk. Een koper vinden is, in de juiste regio, alles behalve lastig. Foto's maken kan iedereen en wie let er nou nog op details? Uiteindelijk... als de locatie klopt en de foto's geven een goede impressie, dan komen die kopers toch wel langs. Promoten? Is door Funda niet meer nodig.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:13:
[...]
Nou, dat eerste wil ik niet zeggen. Maar dat het maximaal maar 3500 euro inclusief btw en presentatie mag kosten vind ik persoonlijk kort door de bocht.
[...]
Daar ben ik het ook niet mee eens. Stel dat ik mijn woning zou verkopen ga ik never nooit niet mijn woning zelf verkopen. Jij ziet het inschakelen van een makelaar volgens mij als iets negatiefs en iets wat geld kost. Ik zie het anders. Ik schakel iemand met kennis in die mij veel werk uit handen neemt. Daarnaast ga ik er vanuit dat iemand die dit werk dagelijks doet ALTIJD een betere deal kan sluiten als dat ik dat zou kunnen. En daarmee verdien je de kosten van zo'n persoon snel terug. En ik denk dat 95 procent van de mensen het ziet als een stukje ontlasting. Ik zie hier in de regio nagenoeg nooit bordjes van internetmakelaars zoals Makelaarsland staan. En dat zal wel een reden hebben.
Waarom zou ik de brandweer bellen als ik thuis brand heb? Ik heb toch zelf ook een tuinslang?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De woning in de verkoop nemen. Gegevens verwerken, teksten schrijven, stukken bij het kadaster opvragen, brochures opmaken, bezichtigingen inplannen en houden, onderhandelen, koopakte opmaken, deze met beide partijen tekenen, problemen oplossen als die zich voordoen, eindinspectie doen, eventueel een stukje nazorg. Daarnaast moet een makelaar een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben, moet de auto ook betaald worden en daarnaast moet hij zijn jaarlijkse cursussen volgen.Tsurany schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:
[...]
Het is een prachtig tarief voor een makelaar. Wat voor werk doet hij nu eenmaal? Mensen rondleiden in een pand en dan wat onderhandelingen doen? Als je 75 euro per uur rekent kan hij 40 uur bezig zijn, denk je echt dat hij dat haalt? En dan heeft hij echt een prachtig uurtarief.
Dat jij vaak slechte makelaars tegen bent gekomen wil niet zeggen dat goede niet hun prijs mogen vragen. Maar waarom heeft Makelaarsland dan nog niet heel Amsterdam in bezit? Denk je dat die mensen er zelf zin in hebben om de bezichtigingen te doen?Dat is wel een hele naïeve houding. Ik heb zo ontzettend vaak slechte makelaars meegemaakt, die weten enkel hun beroep vol te houden doordat er geen echte alternatieven zijn omdat de markt zo gesloten is. Indien Funda een open platform zou zijn met ingebouwde biedingsmogelijkheden zouden aardig wat mensen hun huis wel op die manier verkopen, zeker in een markt als Amsterdam. Laat mensen elkaar maar gek maken en tegen elkaar opbieden.
Ik vind 3000 euro persoonlijks niet op een verkoop van een huis met een waarde van 400k. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik word liever goed geholpen en ontzorgd dan dat ik alles zelf moet doen. Jij gaat toch ook gewoon naar de bakker voor vers brood? Of zet je iedere avond je broodbakmachine thuis aan? Een bakker kan dat beter en je hebt er geen werk aan.Richh schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:
[...]
Maar is dat echt zo? In de huidige woningmarkt sta je als verkoper nou eenmaal enorm sterk. Een koper vinden is, in de juiste regio, alles behalve lastig. Foto's maken kan iedereen en wie let er nou nog op details? Uiteindelijk... als de locatie klopt en de foto's geven een goede impressie, dan komen die kopers toch wel langs. Promoten? Is door Funda niet meer nodig.
Tuurlijk zal een makelaar zich in sommige gevallen prima terugverdienen. Maar dat appartementje in de grote stad? Waar je als verkoper al genoeg info hebt door de verkopen van de buren? Ik ben van mening dat de meerwaarde van een makelaar daar behoorlijk meevalt.
Ontlasting, dat is het ja. Maar 3000 euro, of meer, is tegelijkertijd ook een hoop geld. Ik denk dat het logisch is dat iedereen daar anders mee om gaat.
Daarbij heeft hij gewoon een punt dat de ene woning makkelijker te verkopen is dan de ander, en de verkoopprijs is daar niet de sterkste bepalende factor is. Zo'n penthouse op een A-locatie van 4 ton is een stuk makkelijker dan die vrijstaande woning in the middle of nowhere van 2 ton. Lijkt mij.
Nee, ik ga naar de supermarkt.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:08:
Jij gaat toch ook gewoon naar de bakker voor vers brood? Of zet je iedere avond je broodbakmachine thuis aan?
Prima dat je er zo instaat. Echter zo sta ik er dus niet zo in met dingen. Ik zeg altijd dat iemand die iets dagelijks doet er altijd beter is als ik zelf die iets nooit gedaan heeft. Ik betaal graag voor een goede service.Richh schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:13:
[...]
Nee, ik ga naar de supermarkt.
En ik blus een brandje zelf als ik het zelf kan, omdat dat sneller is. Jij zou wellicht ook anders reageren als de brandweer 3000 euro vroeg per brandje.
Daar gaat het helemaal niet omAls brood bakken goedkoper zou zijn en weinig inspanning zou vereisen, dan had ik het zelf gedaan.
Ik deel de mening dat een makelaar erg veel geld vraagt voor iets wat weinig inspanning zou vereisen als je het zelf zou doen. Alle voorbeelden die je noemt zijn daar niet relevant tot omdat deze juist erg veel inspanning vereisen terwijl de kosten in beide gevallen verwaarloosbaar zijn.
Dat het om een huis van bedrag X gaat is irrelevant. Geld is geld toch
Alles uitschrijven laat het al snel als veel werk klinken. Echter ontzettend veel van deze zaken zijn (of kunnen) vrijwel volledig geautomatiseerd worden. Welke grote makelaar heeft nu nog geen generator voor koopcontracten? Of software om standaard brochures uit te rollen? Voor fotoboeken kan ik in vijf minuten klaar zijn, waarom zou dat voor een brochure anders zijn?Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:05:
De woning in de verkoop nemen. Gegevens verwerken, teksten schrijven, stukken bij het kadaster opvragen, brochures opmaken, bezichtigingen inplannen en houden, onderhandelen, koopakte opmaken, deze met beide partijen tekenen, problemen oplossen als die zich voordoen, eindinspectie doen, eventueel een stukje nazorg. Daarnaast moet een makelaar een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben, moet de auto ook betaald worden en daarnaast moet hij zijn jaarlijkse cursussen volgen.
Het probleem is dat Makelaarsland een handsoff makelaar is waardoor je nog steeds niet de volledige controle hebt over hoe je woning aangeboden wordt maar wel een flink bedrag betaalt. Je bent 1300 euro kwijt en moet dan nog bijbetalen voor foto's.Dat jij vaak slechte makelaars tegen bent gekomen wil niet zeggen dat goede niet hun prijs mogen vragen. Maar waarom heeft Makelaarsland dan nog niet heel Amsterdam in bezit? Denk je dat die mensen er zelf zin in hebben om de bezichtigingen te doen?
Zwakke argumentatie. Vrijwel alles valt in het niet bij de aankoop van een huis, echter als je elke keer maar die mentaliteit vast houd ben je al snel heel veel geld kwijt.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:08:
[...]
Ik vind 3000 euro persoonlijks niet op een verkoop van een huis met een waarde van 400k. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik word liever goed geholpen en ontzorgd dan dat ik alles zelf moet doen. Jij gaat toch ook gewoon naar de bakker voor vers brood? Of zet je iedere avond je broodbakmachine thuis aan? Een bakker kan dat beter en je hebt er geen werk aan.
De vraag is of de supermarkt die dagelijks brood voor mij bakt (zij het aan de lopende band), daadwerkelijk lekkerder brood bakt dan ikzelf als ik er wél een hoop tijd in stop.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:16:
[...]
Prima dat je er zo instaat. Echter zo sta ik er dus niet zo in met dingen. Ik zeg altijd dat iemand die iets dagelijks doet er altijd beter is als ik zelf die iets nooit gedaan heeft. Ik betaal graag voor een goede service.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-06-2019 21:23 ]
Ja, ik laat idd mijn huis volledig schilderen. Dat kan een schilder beter. Als ik het doe ziet het er niet uit en daarna stoor ik mij aan. En lampen ophangen? Ja dat doe ik zelf. Maar jij vergelijkt serieus het ophangen van lampen met het verkopen van een huis?Tsurany schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:20:
Of laat jij je huis ook volledig schilderen? En laat je alle lampen aangesloten worden? Immers iemand die dat elke dag doet kan dat veel beter dan jij, dat ga je toch niet zelf doen?
Funda is van de NVM dus zo moeilijk is dat niet. Maar als jij jouw woning wil verkopen kun je dat makkelijk zonder Funda. Funda is dominant maar het is niet zo dat je niet zelf zonder Funda je woning kunt verkopen.Richh schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:21:
[...]
De vraag is of de supermarkt die dagelijks brood voor mij bakt (zij het aan de lopende band), daadwerkelijk lekkerder brood bakt dan ikzelf als ik er wél een hoop tijd in stop.
Laat mij er 60 uur in stoppen ipv de makelaar 40. Is toch makkelijk 3000 euro verdiend.
Ik wil ook best betalen om ontzorgd te worden en goede service te krijgen, maar hetgene moet wel in verhouding staan tot wat het oplevert. Ik heb daar bij makelaars mijn twijfel bij.
Maar ja, iedereen kijkt hier anders na. Daarom heeft nog niet heel Amsterdam een Makelaarsland-bord in de voortuin. Meningen van anderen mag je respecterenhet is niet zo dat omdat jij (en vele anderen) er anders in staan, dat dat de waarheid is
Andere vraag dan. Waarom denk je dat je niet als particulier op Funda mag posten?
Prima. Het was mij niet duidelijk dat het in dit topic alleen maar over rijtjeswoningen, appartementen in een stedelijke omgeving gaat hier. Dat jij in Den Haag woont wil niet zeggen dat het in een andere plaats niet anders aan toe gaat.Kju schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:38:
@Sunri5e ik heb het over een standaard rijtjeswoning of appartement in een stedelijke omgeving waar er ook voldoende concurrentie is tussen makelaars, Daarover hebben we het meestal hier op GOT. Zodra we het hebben over alles wat daarvan afwijkt is het uiteraard logisch dat daar andere bedragen tegenover staan, zeker ook als het gaat om een plaats met weinig keus in makelaars, dan valt er niet veel te onderhandelen met de makelaar..
Hier in Den Haag is er voldoende concurrentie en maakt het qua werk echt niet uit of het om een appartement op Scheveningen gaat van 600k, een herenhuis in Bezuidenhout van 800k of een appartementje in de Schilderswijk van € 135k. Het werk kost ongeveer even veel tijd. Waarom zou er dan een verschil moeten zitten in courtage?
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2019 08:55 ]
Wat ik duidelijk wil maken is dat sommige mensen wel een aantal zaken zelf uit kunnen voeren en niet overal maar een "expert" voor nodig hebben. En dat er ook genoeg tussenoplossingen zijn waarbij het werk verdeeld kan worden tussen de expert en de opdrachtgever.Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:27:
[...]
Ja, ik laat idd mijn huis volledig schilderen. Dat kan een schilder beter. Als ik het doe ziet het er niet uit en daarna stoor ik mij aan. En lampen ophangen? Ja dat doe ik zelf. Maar jij vergelijkt serieus het ophangen van lampen met het verkopen van een huis?Als het verder gaat dan een kroonsteentje aansluiten en er moet iets in de meterkast gebeuren dan bel ik de installateur.
Beetje niveau, is dat teveel gevraagd?Sunri5e schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:48:
[...]
Prima. Het was mij niet duidelijk dat het in dit topic alleen maar over rijtjeswoningen, appartementen in een stedelijke omgeving gaat hier. Dat jij in Den Haag woont wil niet zeggen dat het in een andere plaats niet anders aan toe gaat.
Allemaal aannames die absoluut niet hoeven te kloppen. Genoeg villa's bij mij in de buurt van meer dan een miljoen euro die misschien tien jaar oud zijn, afgezien van een extra uurtje werk voor de fotograaf heeft een makelaar daar echt minder werk aan dan aan de appartementen van twee ton die veel meer kijkers trekt.GeeMoney schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
@Kju omdat er qua presentatie en verkoop natuurlijk wel degelijk verschil is.
Een woning van 800k telt meer kamers en dus meer foto’s. Vaak zijn er bouwkundig bij dat soort woningen ook zaken om te melden en uit te zoeken tov een standaard appartement met 2 kamers en een VVE.
Ook verkoop kan ik mij voorstellen is anders. Je zal een andere doelgroep en dus netwerk aan mpeten spreken.
Mijn verkoop makelaar hanteerde vpor woningen tot 500k een vaste courtage, daarna werkte hij met staffels.
[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 11-06-2019 08:57 ]
Is dat erg?Echter in de huidige markt heeft de NVM zo ontzettend veel macht waardoor elke vorm van innovatie teniet gedaan wordt. Alleen al de manier waarop makelaars huizen aanbieden, standaard gaat het eerst uit naar het eigen NVM netwerkje en daarna pas op Funda, zodat alle andere makelaars een voorsprong hebben op mensen zonder makelaar.
Tsurany schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
[...]
Wat ik duidelijk wil maken is dat sommige mensen wel een aantal zaken zelf uit kunnen voeren en niet overal maar een "expert" voor nodig hebben. En dat er ook genoeg tussenoplossingen zijn waarbij het werk verdeeld kan worden tussen de expert en de opdrachtgever.
Er zijn inmiddels voldoende (online) "makelaars" die in dit gat gesprongen zijn, bijvoorbeeld: https://www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/startenRichh schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:21:
[...]
Andere vraag dan. Waarom denk je dat je niet als particulier op Funda mag posten?
De macht en marktaandeel van NVM is niet gezond, dat ben ik met je eens. Maar diezelfde macht heeft wel geleid tot een platform als Funda. Moet je je eens voorstellen hoe het pre-Funda tijdperk was om een huis te kopen. Funda heeft heel veel goed gedaan voor de particuliere koper en verkoper.Echter in de huidige markt heeft de NVM zo ontzettend veel macht waardoor elke vorm van innovatie teniet gedaan wordt. Alleen al de manier waarop makelaars huizen aanbieden, standaard gaat het eerst uit naar het eigen NVM netwerkje en daarna pas op Funda, zodat alle andere makelaars een voorsprong hebben op mensen zonder makelaar.
Niet mijn ervaring met een NVM makelaar. Nadat foto's en teksten goedgekeurd waren stond het binnen 12 uur op Funda.Tsurany schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
[...]
Alleen al de manier waarop makelaars huizen aanbieden, standaard gaat het eerst uit naar het eigen NVM netwerkje en daarna pas op Funda, zodat alle andere makelaars een voorsprong hebben op mensen zonder makelaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 11-06-2019 09:09 ]
Dat is vanzelfsprekend en zal bij iedere woning worden onderzocht. Dat verantwoord geen hogere courtage.GeeMoney schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
@Kju omdat er qua presentatie en verkoop natuurlijk wel degelijk verschil is.
Een woning van 800k telt meer kamers en dus meer foto’s om maar een voorbeeld te noemen. Vaak zijn er bouwkundig bij dat soort woningen ook zaken om te melden en uit te zoeken tov een standaard appartement met 2 kamers en een VVE.
Ook verkoop kan ik mij voorstellen is anders. Je zal een andere doelgroep en dus netwerk aan moeten spreken.
De tijdsbesteding gaat niet evenredig met de courtage omhoog, geloof me nou maarMijn verkoop makelaar hanteerde voor woningen tot 500k een vaste courtage, daarna werkte hij met staffels.
Het gaat haast richting het misbruiken van de monopoliepositie, De NVM heeft onzettend lang gevochten om Funda een NVM only site te houden. En dat is voor de NVM een te prefereren positie maar voor de kopers en verkopers op de huizenmarkt niet. En dat is nou net een markt die al ontzettend verziekt is, daar horen dit soort systemen niet bij.B-Real schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:03:
[...]
Is dat erg?
Ik bedoel NVM is eigenaar van Funda en heeft een groot samenwerkingsverband, waarom zouden ze dit soort "unique selling points" moeten delen met niet NVM-leden?
Het staat andere samenwerkingsverbanden toch vrij om ook een grote site op te zetten en efficiënt samen te werken? Is allemaal niet gemakkelijk en zal gepaard gaan met een hoop kosten, maar die weg heeft de NVM ook bewandeld.
Verder is er ongetwijfeld genoeg op- en aan te merken op de NVM of haar makelaars, maar dat ze hun voorsprong benutten kun je ze toch moeilijk kwalijk nemen.
Ja Makelaarsland kost nog 1300 euro. En daar komen dan nog de kosten voor het laten maken van de foto's en plattegronden bij (250 euro). Het nadeel van Makelaarsland is dat er een of andere ongeïnteresseerde taxateur langs komt die soms een totaal niet realistische waarde afgeeft. Als er onderhandeld moet worden gebeurd dat door een makelaar op afstand die totaal geen binding met de woning of de verkopers heeft. Het is gewoon lopende band werk. Daarom denk ik juist dat een lokale makelaar die betrokken is bij het hele proces een betere deal kan sluiten. En ja, dat mag voor mij meer kosten.B-Real schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:36:
Kost Makelaarsland ook nog 1300eu? Dat vind ik nog een beste bak geld. Ik ken wat huizen in de omgeving en ook huizen die we toentertijd bezocht hebben, die via Makelaarsland werden aangeboden en erg lang te koop stonden terwijl er met de huizen an sich toch niet heel veel mis was.
Heb het idee dat het via Funda/NVM toch allemaal een stuk vlotter gaat, dat is de meerprijs dan ook wel waard wat mij betreft.
Let wel, dat is mijn gevoel/ervaring en heb geen idee of het daadwerkelijk het geval is.
Dus doordat ze door goed zaken te doen deze positie hebben bemachtiging is het verziekt? Ze misbruiken naar mijn idee niets. Ze hebben gewoon een goed product op de markt gezegd. Als jij morgen een tegenhanger van Funda wil beginnen ben jij daar geheel vrij in volgens mij....Tsurany schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:09:
[...]
Het gaat haast richting het misbruiken van de monopoliepositie, De NVM heeft onzettend lang gevochten om Funda een NVM only site te houden. En dat is voor de NVM een te prefereren positie maar voor de kopers en verkopers op de huizenmarkt niet. En dat is nou net een markt die al ontzettend verziekt is, daar horen dit soort systemen niet bij.
[ Voor 13% gewijzigd door Sunri5e op 11-06-2019 10:42 ]
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat een monopolie is. Uiteindelijk is de consument de dupe van deze situatie door hogere prijzen en een ondoorzichtige markt. Er tussen komen is haast onmogelijk, NVM gaat niet weg van Funda en zal Funda blijven promoten.Sunri5e schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:40:
[...]
Dus doordat ze door goed zaken te doen deze positie hebben bemachtiging is het verziekt? Ze misbruiken naar mijn idee niets. Als jij morgen een tegenhanger van Funda wil beginnen ben jij daar geheel vrij in volgens mij....
Dat geloof ik graag. Echter ik zou het helemaal niets vinden als de verkoper zelf de bezichtigingen doet als ik ergens bij een woning zou gaan kijken. Ik zou me op een of andere manier toch meer bezwaard voelen dan dat als er een verkopend makelaar bij aanwezig is tegen wie ik alles kan zeggen en sommige dingen kan "afkraken". Ik zou als kopende partij ook gewoon willen handelen met een professional. Als koper zou ik het ook fijn vinden als de hele afwikkeling gedaan wordt door een makelaarskantoor. Ik heb echt geen zin om 's avonds samen met de verkopende partij aan tafel te zitten om die koopovereenkomst te moeten tekenen. Maar nogmaals, iedereen is anders. Maar hou er ook rekening mee dat als je alles zelf zou willen doen een eventuele koper dat helemaal niet fijn vindt.Tsurany schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:53:
[...]
Wat ik duidelijk wil maken is dat sommige mensen wel een aantal zaken zelf uit kunnen voeren en niet overal maar een "expert" voor nodig hebben. En dat er ook genoeg tussenoplossingen zijn waarbij het werk verdeeld kan worden tussen de expert en de opdrachtgever.
[ Voor 24% gewijzigd door Sunri5e op 11-06-2019 10:55 ]
Nee tuurlijk gaat de NVM niet weg van Funda. Dat is hun melkkoe. De UEFA gaat de Champions League toch ook niet laten organiseren door een andere organisatie.Tsurany schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:43:
[...]
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat een monopolie is. Uiteindelijk is de consument de dupe van deze situatie door hogere prijzen en een ondoorzichtige markt. Er tussen komen is haast onmogelijk, NVM gaat niet weg van Funda en zal Funda blijven promoten.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Lichte vertraging door de plattegrond en de afmetingen, was iemand wat vergeten...devino schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:59:
[...]
Als het goed is einde van de week op funda, ben benieuwd!
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Ja dat is lang, bij ons stond het binnen 3 dagen onlinedevino schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:51:
[...]
Lichte vertraging door de plattegrond en de afmetingen, was iemand wat vergeten...
Maar de bedoeling is vandaag online. Heeft het in totaal tussen opdrachtverstrekking en online komen bijna 3 weken geduurd. Is dat lang? voor mijn gevoel wel namelijk.
[ Voor 109% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
+ een kantoor (meeste makelaars zitten in stedelijke gebieden > reken maar uit), overhead (iedereen die niet direct bij de verkoop betrokken is), reservering voor mindere tijden, etc.. Met allleen het uurtarief van de makelaar ben je er nog lang niet.Sammy_tukker schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:34:
Toch blijf ik 1.5% courtage best veel vinden bij huizen vanaf 2 ton.
Even rekenen: gemiddeld huis bestaat niet maar laten we uitgaan van 8 bezichtigingen (vast courtage dus is risico van makelaar als het er meer worden en kans als het er minder worden)= 8 uur makelaar kost 75 euro per uur. (600 euro)
Verder opmaken van Funda riedeltje (valt vaak onder 'opstartkosten') maar doe eens gek: een dag werk voor gecombineerd binnendienst en makelaar is nogmaals 8 uur *75 euro. (600 euro)
Dan nog opmaken van stukken voor koopcontract en notaris (in mijn geval was de makelaar daar ook bij) 4 uur binnendienst (50 euro per uur) en 4 uur makelaar (laatste ruim gerekend, eerste misschien wat krap) (500 euro)
En dan is de makelaar nog funda kosten kwijt (ik dacht iets van 400 euro voor hem).
Maakt in totaal 2100 euro. En het risico is uiteindelijk voor de verkoper, want die neemt de beslissingen. Het enige risico wat een makelaar loopt is dat een verkoper maar niet wil verkopen (want wacht op de kip met het gouden ei) en dat hij nog tig bezichtigingen moet gaan doen.
Maar als de makelaar 1.5% courtage vraagt is het al 3000 euro's.
Misschien mis ik ergens iets, maar ik vind dat makelaars vrij veel geld verdienen, voor het risico wat ze lopen (notarissen zijn hoofdelijk aansprakelijk bij fouten, waar een makelaar altijd terugvalt op zijn kantoor).
Ik ben werkzaam bij een aannemer, daar hebben we WRAK (Winst Risico en Algemene kosten) voor uitgevonden: wij rekenen daarvoor ongeveer 20% in totaal (dat is realistisch, en daar kun je natuurlijk mee spelen). Dus totaal zou je dan op ongeveer 2500 uitkomen, en in mijn optiek wordt dat bij huizen van zeg 300k 400k 500k nou niet meteen anders...Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:40:
[...]
+ een kantoor (meeste makelaars zitten in stedelijke gebieden > reken maar uit), overhead (iedereen die niet direct bij de verkoop betrokken is), reservering voor mindere tijden, etc.. Met allleen het uurtarief van de makelaar ben je er nog lang niet.
Ruimtelijk/leeg/steriel is wel the way to go. Wat trouwens wel ook echt helpt vond ik, is het aankleden met veel planten. Maakt het wel echt gezelliger (ik had er slechts 3 maar mn vriendin is een grote plantenfreak dus we hebben een aantal extra planten van haar even laten logerenHighfive95 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:54:
@LuNaTiC
Ik had al heel wat gevonden inderdaad. Maar ervaring van mensen is ook wel leuk.
Het huis is nog nooit zo leeg geweest en oogt bijna steriel, maar dat maakt het wel ruimtelijker.
Nu hopen dat het even ophoud met regenen de komende dagen want met regen is foto's maken toch iets minder. Ook de ramen wassen is niet zo handig nu.
Ben het hier helemaal mee eens. Regelmatig gehoord van vrienden dat een makelaar echt helemaal niets wist van het te verkopen huis. Bijvoorbeeld:Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:22:
[...]
Even vanuit de consument gezien: ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat makelaars (zowel bij verkoop als aankoop) meegemaakt en slechts een handjevol makelaars zou ik vertrouwen om onze woning te verkopen. Regelmatig bij bezichtigingen gehad dat de betreffende makelaar een assistent zonder enige kennis van het appartement zelf danwel van de verkoop had. Dit betrof woningen in het midden segment (va 450k). Je gaat toch ook geen nieuwe auto kopen als een kind van 12 in de showroom staat te verkopen? Enigszins gekscherend, maar dat is wel het niveau dat sommige makelaars achterlaten. Of keihard liegen. Een keuken die uit elkaar valt aanprijzen als "enkele jaren geleden" erin gezet. Na doorvragen bleek het 12 jaar geleden. Verder hoef ik ook geen "gladde" makelaar, ook al kan dat best werken.
Dus bij verkoop van ons appartement hebben we 3 makelaars uitgenodigd, met een daarvan hadden we een goede klik en kon garanderen dat hij persoonlijk in de woning aanwezig was bij kijkdagen (tenzij overmacht). Mensen die de vraagprijs wat hoog vonden kregen een onderbouwde reactie terug (goede staat van onderhoud/VvE, locatie, gewild object, etc). De toon maakt de muziek in deze .
We hadden hem 3 middagen ingepland, maar er was maar 1 kijkmiddag nodig.
Met andere woorden, hoe gaat het verkoopproces in gang (wie staat er in de woning bij kijkdagen, etc) is imo veel belangrijker dan 500 of 1.000,- euro besparen. Maarja veel consumenten denken op korte termijn en dan krijg je inderdaad voor 2.000,- euro een makelaar die zijn assistent inzet op kijkdagen.
Uiteraard altijd een (vaste) prijs proberen af te spreken, maar dat is stap 2, eerst de makelaar selecteren en vervolgens in combinatie met de overige afspraken de prijs bepalen.
Dertigers met 6 ton is topsegment qua prijs, dat kunnen er echt niet veel betalen. Wat voor een soort woning is het en waar? Want in de randstad dicht tegen Amsterdam (dat zegt nog niks, aangezien Amsterdam e.o. allemaal Randstad zijn) kan ook Zaandam of Diemen betekenen en die hebben toch een wat andere prijsstelling dan Amsterdam zelf. Waarom zou 'de Amsterdammer' vertrekken uit Amsterdam? Voor dat geld verwacht ik vrijstaand met ruime parkeergelegenheid op eigen terrein e.d.Xecuter NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:44:
Ons huis staat nu een maand te koop in de randstad, dicht tegen Amsterdam aan. Op basis van de afwerking, unieke ligging (aan water) en m2 prijzen, hebben we het huis dicht tegen de 6 ton aan te koop staan.
Het loopt alleen niet zo hard als dat ik had gehoopt/verwacht. Pas een handjevol bezichtigingen. De doelgroep voor onze woning is de 30'er/40'er uit Amsterdam. Ons huis staat op funda en de lokale krant, maar daarmee bereik je de lokale inwoners en diegene die specifiek zoeken op funda.
Ik zit te denken om onze woning te gaan promoten naar onze doelgroep: de amsterdammer. Ik zoek dus eigenlijk een online promotie buro die ons hierbij kan helpen met inzet van google, facebook, jaap, etc.
Onze makelaar is namelijk erg passief en wacht gewoon tot de bezichtigingen naar hem komen. Ik wil dus zelf actie ondernemen.
Hebben mensen hier ervaring mee, zelf meer doen dan de makelaar doet? Met dergelijke targerting?
Ga in iedergeval niet dingen overschilderen of allerlei zaken opeens afwerken vlak voor verkoop, daarmee zou ik als koper achterdochtig worden van wat hebben ze te verbergen, je ziet het heus wel als iets opeens nieuw is, ik zou dan de neiging krijgen om het open te trekken.Highfive95 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:44:
Het begint op te schieten met de verkoop van onze woning. Makelaar is gekozen en aankomend weekend worden de foto's gemaakt.
Alle "rommelige" dingen zijn weggegooid of in de kast gegooid. Alles is zo "leeg" mogelijk en alle plekjes en beschadigingen zijn bijgewerkt.
Iemand nog tips?
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Telt een knaloranje muur ook?mr_evil08 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:39:
[...]
Ga in iedergeval niet dingen overschilderen of allerlei zaken opeens afwerken vlak voor verkoop, daarmee zou ik als koper achterdochtig worden van wat hebben ze te verbergen, je ziet het heus wel als iets opeens nieuw is, ik zou dan de neiging krijgen om het open te trekken.
Houd het huis een beetje neutraal en geen gekke kleuren zoals rood/gele muren etc.
Er zijn veel jonge gezinnen die met de overwaarde op hun huis nu Amsterdam verlaten en richting Haarlem en Weesp gaan. Dus niet de mensen die een volle hypotheek van 6 ton hoeven te dragen. Ik krijg ook de indruk dat je niet in deze omgeving woont aan de hand van je verwachtingen. Voor jouw beeldvorming, de gemiddelde m2 prijs ligt in Weesp op 3800~4200 euro. In Haarlem zelfs ~4500. Wij hebben 170 m2 en zitten met de prijs dus aan de onderkant.Señor Sjon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:29:
[...]
Dertigers met 6 ton is topsegment qua prijs, dat kunnen er echt niet veel betalen. Wat voor een soort woning is het en waar? Want in de randstad dicht tegen Amsterdam (dat zegt nog niks, aangezien Amsterdam e.o. allemaal Randstad zijn) kan ook Zaandam of Diemen betekenen en die hebben toch een wat andere prijsstelling dan Amsterdam zelf. Waarom zou 'de Amsterdammer' vertrekken uit Amsterdam? Voor dat geld verwacht ik vrijstaand met ruime parkeergelegenheid op eigen terrein e.d.
Toevallig gister avond ineens de afspraak voor de notaris in mijn mailbox met de vraag of ik een lijstje wilden invullen betreft mijn hypotheek etc.GoldenSample schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:04:
[...]
Geen nieuws is goed nieuws, toen ik een huis kocht heb ik ook niet laten weten dat m'n financiering rond was, had al gezegd dat dat totaal geen probleem zou zijn (<80% van max en meer dan voldoende eigen geld) toen ik het koopcontract ondertekend had. Taxatie is overigens niet altijd nodig, zeker niet als je een lage LTV hebt.
Je vergeet de verplichte bijscholing die ze hebben, verzekering en auto.Sammy_tukker schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:34:
Even rekenen: gemiddeld huis bestaat niet maar laten we uitgaan van 8 bezichtigingen (vast courtage dus is risico van makelaar als het er meer worden en kans als het er minder worden)= 8 uur makelaar kost 75 euro per uur. (600 euro)
Verder opmaken van Funda riedeltje (valt vaak onder 'opstartkosten') maar doe eens gek: een dag werk voor gecombineerd binnendienst en makelaar is nogmaals 8 uur *75 euro. (600 euro)
Dan nog opmaken van stukken voor koopcontract en notaris (in mijn geval was de makelaar daar ook bij) 4 uur binnendienst (50 euro per uur) en 4 uur makelaar (laatste ruim gerekend, eerste misschien wat krap) (500 euro)
En dan is de makelaar nog funda kosten kwijt (ik dacht iets van 400 euro voor hem).
Maakt in totaal 2100 euro. En het risico is uiteindelijk voor de verkoper, want die neemt de beslissingen. Het enige risico wat een makelaar loopt is dat een verkoper maar niet wil verkopen (want wacht op de kip met het gouden ei) en dat hij nog tig bezichtigingen moet gaan doen.
Misschien mis ik ergens iets, maar ik vind dat makelaars vrij veel geld verdienen, voor het risico wat ze lopen (notarissen zijn hoofdelijk aansprakelijk bij fouten, waar een makelaar altijd terugvalt op zijn kantoor).
Die 3 punten is wel heel slecht zeg. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat een NVM makelaar is. Of het was zijn of haar assistent die langs gestuurd is.Ojjorz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:19:
[...]
Ben het hier helemaal mee eens. Regelmatig gehoord van vrienden dat een makelaar echt helemaal niets wist van het te verkopen huis. Bijvoorbeeld:
- Aangeven dat er een nieuwe CV-ketel in zat; terwijl het huur was.
- Geen antwoord hebben op de ligrichting van de tuin
- Aangeven dat het huis een zadeldak heeft i.p.v. een mansardedak
- Etc. Etc.
Dat helpt kopers niet om met vertrouwen een bod uit te brengen...
Auto, verzekering, pand, kantoorkosten, de BTW, bijscholing, inschrijving bij de branchevereniging waardoor de makelaar toegang heeft tot de historische data waarmee de makelaar een goede waardeschatting van de woning kan maken. Dis je mist wel meer dan iets lijkt mij.Sammy_tukker schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:34:
Even voor de transparantie: je defensieve reacties doen sterk vermoeden dat je zelf belangen hebt in een makelaardij. Is dat zo? Van sommige andere deelnemers aan dit topic weten we dat ze werkzaam zijn in die branche, die zijn daar ook open over. Dat maakt het wat makkelijker om reacties juist te interpreteren.Sunri5e schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:13:
[...]
Die 3 punten is wel heel slecht zeg. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat een NVM makelaar is. Of het was zijn of haar assistent die langs gestuurd is.
Ik heb er geen belangen in. Ik ken wel iemand in mijn naaste omgeving die er in werk (geen familie). De dingen die hier voorbij komen herken ik echt niet bij haar.Anakha schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:16:
[...]
Even voor de transparantie: je defensieve reacties doen sterk vermoeden dat je zelf belangen hebt in een makelaardij. Is dat zo? Van sommige andere deelnemers aan dit topic weten we dat ze werkzaam zijn in die branche, die zijn daar ook open over. Dat maakt het wat makkelijker om reacties juist te interpreteren.
Ik woon wel in 'die omgeving', maar voor 600k heb ik heel veel mogelijkhedenXecuter NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:13:
Ik krijg ook de indruk dat je niet in deze omgeving woont aan de hand van je verwachtingen.
[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 12-06-2019 15:50 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit dus, ons huis staat te koop in Amsterdam maar dan net aan de "verkeerde" kant van 1 van de grachten en dus direct een substantieel lagere m2 prijs dan de appartementen waar we op uit kijken. Locatie blijft enorm belangrijk en jezelf rijk rekenen met locaties welke je zelf vergelijkbaar vindt heeft weinig nut.naitsoezn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:46:
Edit: O, en locatie is trouwens key. Je kunt je eigen m2-prijs wel met Haarlem of Weesp vergelijken, maar als je woning niet daadwerkelijk in Haarlem of Weesp staat is het een beetje een loze vergelijking
Nu noem je net de zaken op die niet direct relatie hebben tot het verkopen van de woning. En die je -in een goede markt- ook niet perse nodig hebt.Sunri5e schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:15:
[...]
Auto, verzekering, pand, kantoorkosten, de BTW, bijscholing, inschrijving bij de branchevereniging waardoor de makelaar toegang heeft tot de historische data waarmee de makelaar een goede waardeschatting van de woning kan maken. Dis je mist wel meer dan iets lijkt mij.
Je zou kunnen analyseren welke woningen je vind met soortgelijke zoekcriteria en hoe jouw woning verschilt.Xecuter NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:09:
Zoals Agee dus al laat zien hierboven, moet je specifieker zoeken op funda om onze woning te vinden. Dus hopen op de kunde van zoekende op de juiste zoek criteria is dus niet genoeg.
[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 12-06-2019 16:39 ]
Ik zie toch ook wel heel veel dertigers die met overwaarde + 2 Randstadbanen 600k te besteden hebben. Met name in en rondom de grote steden. Voor minder dan 500k woon je hier in een kleine woning met 2 slaapkamers of appartement, niet iedereen wil dat.naitsoezn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Ik woon wel in 'die omgeving', maar voor 600k heb ik heel veel mogelijkhedenIk woon in een buurt met vooral 'export-Amsterdammers', veelal 30-ers, maar 600k leggen ze niet zomaar neer. Sterker nog: De woningen in onze buurt die rond de 600k zitten (en dat vergeleken met de omliggende huizen qua m2 ook nog waard zijn), staan significant langer te koop. Daar doet het afwerkingsniveau weinig aan, het is gewoon net over de drempel van wat de massa momenteel wil betalen...
Of misschien ligt het aan het feit dat je woning niet juist op funda staat, want met de zoekcriteria die je net opnoemde (~170m2, rondom A'dam, aan (vaar)water, voor <600k) zie ik geen woningen. Als ik het (vaar)water weglaat wel, diverse geschikte kandidaten
Edit: O, en locatie is trouwens key. Je kunt je eigen m2-prijs wel met Haarlem of Weesp vergelijken, maar als je woning niet daadwerkelijk in Haarlem of Weesp staat is het een beetje een loze vergelijking
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2019 17:43 ]
"Te besteden hebben" is wat anders dan "het ervoor over hebben". Met een woning van >600k hang je een beetje een ketting om je nek wat betreft inkomen dat je nodig hebt, ik zie in mijn omgeving (nogmaals: Ook randstad, omgeving AmsterdamSport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:38:
[...]
Ik zie toch ook wel heel veel dertigers die met overwaarde + 2 Randstadbanen 600k te besteden hebben.
[ Voor 131% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:22 ]
Klinisch is key.LuNaTiC schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:45:
[...]
Ruimtelijk/leeg/steriel is wel the way to go. Wat trouwens wel ook echt helpt vond ik, is het aankleden met veel planten. Maakt het wel echt gezelliger (ik had er slechts 3 maar mn vriendin is een grote plantenfreak dus we hebben een aantal extra planten van haar even laten logeren).
Verder nog wat van die details als tijdschriften over yoga/hardlopen/etc in de wc aan het lectuurrek. Geloofde ik zelf niet per se in, maar volgens mijn vriendin wil je echt een verhaal en sfeer creëren dat het publiek in dat segment een beetje aantrekt en zichzelf daar dan ziet wonen.
Ik had het dan ook over een woning van >600k, niet over een hypotheekSport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:01:
[...]
Juist door overwaarde zit je niet aan die 600k hypotheek vast.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq