Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 58 ... 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
Ik heb een huis gekocht m.b.v. een overbruggingshypotheek. nu lijk ik mijn huidige huis flink boven de taxatiewaarde te gaan verkopen, terwijl de bank bij het afsluiten van de nieuwe hypotheken juist is uitgegaan van 90% van de taxatiewaarde. scheelt ongeveer een halve ton :D mijn vraag is: wat kan ik met dat geld? wordt dat als aflossing van de hypotheek gebruikt? of krijg ik dat gewoon van de notaris op mijn rekening gestort en kan ik een gedeelte gebruiken voor de verbouwing van mijn nieuwe huis (of de eerder uit eigen zak betaalde kosten koper, die ook niet mals waren)

weet niet of dit het goeie topic is maar wilde er niet een apart topic voor openen

[ Voor 7% gewijzigd door habermas op 21-03-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
habermas schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:38:
Ik heb een huis gekocht m.b.v. een overbruggingshypotheek. nu lijk ik mijn huidige huis flink boven de taxatiewaarde te gaan verkopen, terwijl de bank bij het afsluiten van de nieuwe hypotheken juist is uitgegaan van 90% van de taxatiewaarde. scheelt ongeveer een halve ton :D mijn vraag is: wat kan ik met dat geld? wordt dat als aflossing van de hypotheek gebruikt? of krijg ik dat gewoon van de notaris op mijn rekening gestort en kan ik een gedeelte gebruiken voor de verbouwing van mijn nieuwe huis (of de eerder uit eigen zak betaalde kosten koper, die ook niet mals waren)

weet niet of dit het goeie topic is maar wilde er niet een apart topic voor openen
Wat jij wil, mag je zelf kiezen.
Let er wel op dat je bij sommige geldverstrekkers boeterente moet betalen als je een (groot) deel vervroegd aflost, en dat je het geld moet gebruiken voor de aankoop of verbetering van de woning, anders kan je te maken krijgen met een beperking van je hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
hmm dus ik kan
a) het geld gebruiken voor wat ik wil (spaarpotje, verbouwing, vakantie)
b) het geld met een boete gebruiken om de huidige hypotheek af te lossen

lastig lastig... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
habermas schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:57:
hmm dus ik kan
Ja, maar kijk goed naar de regels, je verliest dan HRA van je nieuwe hypotheek ten grootte van het bedrag wat je daarvoor gebruikt. Dus als jij 50K niet gebruikt in je nieuwe woning (zie punt B hieronder), dan ga je dus voor 50K geen HRA meer krijgen van je nieuwe hypotheek.

Ik weet niet waar die boete vandaan komt, ik ga er vanuit dat je nieuwe hypotheek nog niet is ingegaan?
Dan kun je dus of minder hypotheek nemen door de overwaarde te gebruiken om je hypotheek te verlagen.
Of bijvoorbeeld om je huis te verbouwen, dan komt er een bouwdepot bovenop je nieuwe hypotheek, die je vervolgens weer af kan lossen met de vrijgekomen overwaarde.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 12:58
3 weken geleden ons huis verkocht binnen 7 dagen.

11 kijkers(waren meer aanmeldingen maar je moet ergens een grens trekken), 7 biedingen binnen gekregen en ruim boven de vraagprijs verkocht.

Ondanks dat ons huis echt letterlijk instapklaar is, blijft het toch spannend!

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
Martinusz schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:06:
[...]

Ja, maar kijk goed naar de regels, je verliest dan HRA van je nieuwe hypotheek ten grootte van het bedrag wat je daarvoor gebruikt. Dus als jij 50K niet gebruikt in je nieuwe woning (zie punt B hieronder), dan ga je dus voor 50K geen HRA meer krijgen van je nieuwe hypotheek.

[...]

Ik weet niet waar die boete vandaan komt, ik ga er vanuit dat je nieuwe hypotheek nog niet is ingegaan?
Dan kun je dus of minder hypotheek nemen door de overwaarde te gebruiken om je hypotheek te verlagen.
Of bijvoorbeeld om je huis te verbouwen, dan komt er een bouwdepot bovenop je nieuwe hypotheek, die je vervolgens weer af kan lossen met de vrijgekomen overwaarde.
oef ingewikkeld :) de nieuwe hypotheek ligt al vast, ondertekend en wel (nieuwe huis vorige maand gekocht). ik heb op dit moment dus 3 hypotheken: de hypotheek die ik al had van het oude huis, extra leningdeel voor het duurdere nieuwe huis, en die van de overbruggingshypotheek. die laatste los ik natuurlijk zo snel mogelijk af, maar dan hou ik nog een flinke duit over. ik zal waarschijnlijk een boete moeten betalen als ik die nieuwe hypotheek vervroegd wil gaan aflossen.
HerkeLWD schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:07:
3 weken geleden ons huis verkocht binnen 7 dagen.

11 kijkers(waren meer aanmeldingen maar je moet ergens een grens trekken), 7 biedingen binnen gekregen en ruim boven de vraagprijs verkocht.

Ondanks dat ons huis echt letterlijk instapklaar is, blijft het toch spannend!
nice! ik zit nu dus middenin de biedingen fase, inderdaad erg spannend :Y

[ Voor 16% gewijzigd door habermas op 21-03-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@habermas Ja die bieding fase was bij ons kort maar krachtig. Iedereen kon een mail sturen met een bod en diegene met het hoogste bod en beste voorwaarden hebben we geaccepteerd.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@habermas Dit is voor jou dan waarschijnlijk te laat maar ik zeg het toch omwille van anderen die dit lezen: als je vermoed dat je overwaarde hebt en je weet nog niet hoeveel, dan kan het heel nuttig zijn om een deel van je nieuwe hypotheek variabele rente te maken. Dat mag je immers aflossen wanneer je wilt. En je kunt die altijd omzetten in vaste rente als de boel is afgehandeld.

Maar zelfs in dit geval, je mag bij (bijna) elke hypotheek toch op zijn minst wel 10% boetevrij aflossen per jaar. Dus dan moet een goed deel van die extra waarde toch al wel in te zetten zijn?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
HerkeLWD schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:20:
@habermas Ja die bieding fase was bij ons kort maar krachtig. Iedereen kon een mail sturen met een bod en diegene met het hoogste bod en beste voorwaarden hebben we geaccepteerd.
zo doen wij het ook. we hebben een paar erg goede biedingen binnen, boven de vraagprijs maar ook boven de taxatiewaarde. en deze zijn onde voorbehoud van financiering (100% vd koopsom), dus het is de vraag hoe reeel zo'n bod is? de bank zal nooit meer willen financieren dan de taxatiewaarde? gelukkig ook enkele die een deel onder voorbehoud doen of zelfs zonder...

[ Voor 5% gewijzigd door habermas op 22-03-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@habermas er bestaat niet zoiets als "de taxatiewaarde". De koper laat hem opnieuw taxateren en geeft daarbij aan wat er betaald is, dan wordt dat keurig getaxeerd op die waarde door een andere taxateur ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 22-03-2019 13:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@Tsurany Dat gebeurt alleen binnen het redelijke. Een taxatie moet namelijk vergeleken worden met objecten in de buurt van het huis met dezelfde kenmerken.

Als bijv. alle zelfde soort woningen in een buurt voor gemiddeld 2 ton verkocht worden. gaat een taxateur er geen waarde van 3 ton aanhangen, de waarde is dan immers niet te verklaren.

@habermas Goed voor elkaar! Als een bod extreem boven de taxatiewaarde ligt, Zou ik de makelaar eerst met de bieders laten bellen en informeren dat wat ze geboden hebben boven de markt/taxatiewaarde ligt en er dus eigen geld of overwaarde ingebracht moet worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Herkz op 22-03-2019 13:39 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
En als de taxatie definitief is, dun kun je niet een tweede taxatie laten uitvoeren om zo gunstiger uit te komen.

Dus wellicht handig, als er flink boven de waarde geboden wordt, get een en ander op te laten nemen in het koopcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
B-Real schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:44:
En als de taxatie definitief is, dun kun je niet een tweede taxatie laten uitvoeren om zo gunstiger uit te komen.
Je haalt denk ik 2 zaken door elkaar, de verkoper heeft zijn huis laten taxeren, maar als koper zul je dat toch echt zelf nog een keer moeten regelen. Die 2 taxaties staan dus los van elkaar.
Dus wellicht handig, als er flink boven de waarde geboden wordt, get een en ander op te laten nemen in het koopcontract
:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
volgens mij wil vraagt de bank voor de financiering om een onafhankelijke taxateur. die zal misschien iets boven de 'gemiddelde' taxatiewaarde liggen, maar niet heel veel. dus een heel hoog bod onder voorbehoud van financiering is bij voorbaat te mooi om waar te zijn?

@Martinusz ik denk dat @B-Real doelt op (afwezigheid van) financieringsvoorbehoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
habermas schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:12:
volgens mij wil vraagt de bank voor de financiering om een onafhankelijke taxateur. die zal misschien iets boven de 'gemiddelde' taxatiewaarde liggen, maar niet heel veel. dus een heel hoog bod onder voorbehoud van financiering is bij voorbaat te mooi om waar te zijn?
Waarom zou dat te mooi om waar te zijn moeten zijn?
Mensen kunnen ook gewoon een ton inleggen of 50K of wellicht flinke overwaarde van hun vorige huis, of erfenis of? Er zijn zat mensen met flinke spaarpotten :)
@Martinusz ik denk dat @B-Real doelt op (afwezigheid van) financieringsvoorbehoud
Geen idee, maar als men boven de vraagprijs biedt en als dat zover er boven is dat het heel veel spaargeld gaat kosten, dan zal je makelaar toch ook wel beetje onderzoek doen naar de bieder vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
Martinusz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:17:
Waarom zou dat te mooi om waar te zijn moeten zijn?
Mensen kunnen ook gewoon een ton inleggen of 50K of wellicht flinke overwaarde van hun vorige huis, of erfenis of? Er zijn zat mensen met flinke spaarpotten :)
ja dat kan zeker, maar als de koper tegelijkertijd vasthoudt aan 100% voorbehoud financiering koopsom loop je als verkoper een flink risico. en met bijvoorbeeld 75% niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
habermas schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:36:
[...]

ja dat kan zeker, maar als de koper tegelijkertijd vasthoudt aan 100% voorbehoud financiering koopsom loop je als verkoper een flink risico. en met bijvoorbeeld 75% niet
Je loopt bij beide evenveel risico :) ook zonder voorbehoud loop je risico, het zegt helemaal niets over de liquiditeit van de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
Martinusz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:46:
Je loopt bij beide evenveel risico :) ook zonder voorbehoud loopt je risico, het zegt helemaal niets over de liquiditeit van de kopers.
behalve dat je bij die zonder voorbehoud 10% van de koopsom als boete krijgt, mocht de koop niet doorgaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
@habermas Zorg dan wel even dat de bankgarantie in het voorlopig koopcontract is opgenomen. Anders heb je daar ook niks aan als diegene geen cent te makken heeft:P

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:35
Zo, we staan net 'n uur of 4 op Funda en de eerste bezichtiging is al gepland voor a.s. woensdag. Die hadden geen zin om te wachten tot open huis op de 30e :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:50
Als je veel bezichtingen verwacht zou ik iedereen mooi op de open huis dag laten komen.
Al die interesse drijft de prijs mooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HerkeLWD schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:31:
@Tsurany Dat gebeurt alleen binnen het redelijke. Een taxatie moet namelijk vergeleken worden met objecten in de buurt van het huis met dezelfde kenmerken.

Als bijv. alle zelfde soort woningen in een buurt voor gemiddeld 2 ton verkocht worden. gaat een taxateur er geen waarde van 3 ton aanhangen, de waarde is dan immers niet te verklaren.
Natuurlijk moet het niet te gek worden. Maar 30k extra op een vraagprijs van 250k is echt geen gek idee in deze tijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Yohost! schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:43:
Als je veel bezichtingen verwacht zou ik iedereen mooi op de open huis dag laten komen.
Al die interesse drijft de prijs mooi op.
Dat is waar. Maar als het een courant huis is snapt iedereen wel dat er meer geïnteresseerden kunnen zijn. Deze snelle kijker zal een flink bod moeten doen willen ze @anboni zover krijgen de rest van de bezichtigingen af te zeggen. Dus kan best positief uitpakken als je net iemand hebt die voor het huis wil gaan en op deze manier de anderen voor te zijn. Succes @anboni!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Tsurany schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Natuurlijk moet het niet te gek worden. Maar 30k extra op een vraagprijs van 250k is echt geen gek idee in deze tijd.
Zijn we goed weggekomen met 15k bovenop 369k.
Nu staat ons huis in de verkoop. Gisteren op funda gekomen. Ben benieuwd hoelang het gaat duren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
habermas schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:06:
[...]

behalve dat je bij die zonder voorbehoud 10% van de koopsom als boete krijgt, mocht de koop niet doorgaan :P
Precies. Da's geen risico, da's alleen maar fijn. Vrienden van mij hadden hun huis verkocht, zonder voorwaarden. Kreeg de koper niet alles rond dus toch van koop afgezien. Die hebben die 10% dus gekregen en daarna hun huis voor meer verkocht dan de oorspronkelijke koopsom :9 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jheroun schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:39:
[...]

Precies. Da's geen risico, da's alleen maar fijn. Vrienden van mij hadden hun huis verkocht, zonder voorwaarden. Kreeg de koper niet alles rond dus toch van koop afgezien. Die hebben die 10% dus gekregen en daarna hun huis voor meer verkocht dan de oorspronkelijke koopsom :9 8)7
Stiekem hoop ik daar ook op O-) kan ik een leuke sportwagen aanschaffen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

De zes weken voorbehoud van financiering van onze kopers gaat nu zijn laatste week in. Merk dat ik het toch wat spannend begin te vinden. Zeker omdat we zelf alles voor ons nieuwe huis in twee weken tijd geregeld hadden, en zij nu meer dan 5 weken nodig lijken te hebben...

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:06

Superflip

*pwiet*

DonMetal schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:36:
De zes weken voorbehoud van financiering van onze kopers gaat nu zijn laatste week in. Merk dat ik het toch wat spannend begin te vinden. Zeker omdat we zelf alles voor ons nieuwe huis in twee weken tijd geregeld hadden, en zij nu meer dan 5 weken nodig lijken te hebben...
Ligt er maar aan. Wij zijn zelf reeds 8 weken bezig met de financiering voor de nieuwe woonst. Een heel drukke agenda in combinatie met een complex financieringsopzet (vanwege een vennootschap ed.) maakt dat je niet zomaar alles op 1, 2 3 rond krijgt. Zeker als je in die periode nog moet wachten op adviezen van de boekhouder en afspraken moet ingeboekt krijgen.

Wij staan op het punt om de huidige woning stilaan te koop te zetten, vandaag is de schilder begonnen met de laatste retouches en volgende week komt de fotograaf foto's nemen en alle attesten zijn bijna in orde, best spannend.

Alleen zitten wij nog een beetje met de vraagprijs. De beëdigd schatter had er een schatting gedaan van 350k, alleen als ik zie wat het aanbod is van huizen met 3 slaapkamers kom ik meestal 50-75k duurder uit en dan is er nog wel wat werk aan de winkel. Al denk ik wel dat 400k voor veel mensen een psychologische grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

Superflip schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:52:
[...]

Ligt er maar aan. Wij zijn zelf reeds 8 weken bezig met de financiering voor de nieuwe woonst. Een heel drukke agenda in combinatie met een complex financieringsopzet (vanwege een vennootschap ed.) maakt dat je niet zomaar alles op 1, 2 3 rond krijgt. Zeker als je in die periode nog moet wachten op adviezen van de boekhouder en afspraken moet ingeboekt krijgen.
Dat snap ik, alleen weet ik wie de koper is, wat zijn vriendin en hij voor werk doen en dat het hun 1e koopwoning is. Dan zou je vrij snel moeten weten of het lukt of niet lijkt me.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
DonMetal schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:14:
Dat snap ik, alleen weet ik wie de koper is, wat zijn vriendin en hij voor werk doen en dat het hun 1e koopwoning is. Dan zou je vrij snel moeten weten of het lukt of niet lijkt me.
Meestal is het ook niet het punt om te weten dat het lukt. Maar je kunt pas laten weten dat het klaar is als het ook echt klaar is. Banken zijn vaak sloom. Zeker als er nog tijd is. Ik herken het gevoel van spanning. Maar meestal is het toch gewoon dat de bank nog ergens een papier wil zien of een stempel mist of gewoon traag is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Afgelopen zaterdag open huizen dag gehad. 7 bezichtigingen van geïnteresseerden en een wazig verhaal voorafgaande aan dit alles. Namelijk op vrijdagavond bellen twee heren aan met interesse in de woning.

Ze wilden het huis kopen zonder voorbehoud van financiering en alles was bespreekbaar qua datum overdracht etc. Ze vroegen om te onderhandelen, dus heb ik ze verwezen naar mijn makelaar. Ter plekke heeft er telefonisch overleg plaatsgevonden waarna de potentiële kopers akkoord gingen met alle afspraken en wij als potentiële verkopers akkoord gingen met het bod.

De koper heeft 's avonds netjes zijn legitimatie naar de makelaar gestuurd en wij hebben 's avonds de koopovereenkomst van onze nieuwe woning getekend.

Zaterdagochtend open huizen dag, tot 12:30 bleef alles rustig, wat eigenlijk opmerkelijk was want we weten 100% zeker dat ons huis de aandacht trok van geïnteresseerden.

Eerste mensen bellen aan en zeggen: "we horen dat het al verkocht is van twee mannen die aan het begin van de woonwijk staan". Ik zeg "beetje raar verhaal, het huis van de overburen is verkocht, daar gaan wij namelijk wonen".

Vervolgens komen er nog 6 gegadigden. Procedure voor alle geïnteresseerde is, je maakt voor as. woensdag je interesse kenbaar middels een bod en je hoort vrijdag of we akkoord zijn met het bod.

Blijkt dat de mensen die dus vrijdagavond onze woning hebben gekocht, eigenaar zijn van een andere woning in onze wijk (in een andere straat, dus kan ik dat niet zien) hebben staan posten met de boodschap dat ons huis al verkocht is, en zodoende geïnteresseerden hebben proberen te lokken voor hun eigen woning.

Niet sjiek.

Onze makelaar gaf vrijdagavond al aan, dat als mensen snel willen handelen het meestal geen goed teken is. Wat het extra vreemd maakt is dat zij dus al een woning gekocht hebben in onze wijk, en dus ook onze woning willen kopen (hebben gekocht). De makelaar geeft aan dat de intenties wel duidelijk worden na het tekenen van de koopovereenkomst. Dat gaat morgenavond plaatsvinden waarna de wettelijke bedenktijd vrijdagavond om 00:00 afloopt.

Vervolgens moet dan binnen 3 weken (gestelde termijn) 10% in een waarborgsom zijn gestort. Zodra dat het geval is ben ik pas gerust dat onze woning ook echt verkocht is.

Het maakt me niet uit dat mijn woning door een pandjesbaas opgekocht wordt, als ie maar levert. Maar dat je me ook nog de wind uit de zeilen haalt op een open huizen dag, als ie de woning echt koopt dan moet ie dat zelf weten, maar als ie me een hak wilt zetten om zo zijn eigen woning te verkopen dat zou behoorlijk klote zijn.

Anyways, binnen een week en daaropvolgend binnen twee weken weten we meer.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@loewie1984 Wat een vaag verhaal zeg... Staat dat andere huis van die kerels ook te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@loewie1984 Wat een raar verhaal zeg. Hoe is je eigen idee, wil die persoon het inderdaad wel echt kopen? Het klinkt wel erg vaag. Die gasten mogen dus tot vrijdag nog zeggen "nee". Dat hindert jou toch wel in je overleg met andere partijen.

Ik zou eigenlijk willen adviseren zelf het contract nog niet te tekenen tot je een duidelijk beeld hebt van de andere geïnteresseerden! Stel dat jij morgen tekent. Woensdag blijkt iemand anders een goed bod te willen doen. En vrijdag zeggen deze eerste kopers af. Maargoed snel tekenen en snel zekerheid is ook wel weer handig.

Het lijkt me in elk geval slim om de andere partijen vrijdag nog niet al te definitief te informeren dat het niet doorgaat, maar te proberen iemand met een goed bod nog even vast te houden tot het weekend.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15
1 ding is zeker, zowel je aankoop als verkoop loopt nogal bijzonder. In elk geval vermakelijk om te lezen :P

Verder niet zo heel veel toe te voegen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Heel bijzonder verhaal, het zou mij ook niet lekker zitten.
Maar wellicht komt het allemaal goed, als ze de stukken hebben getekend en de eerste termijnen verstreken zijn dan weet je al snel wat meer.

Ondanks alles blijkt er wel genoeg animo voor de woning te zijn, dus die verkoop je wel ook als dit feestje niet door gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

@MikeyMan inderdaad, voor de indruk (voor de members only dan)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@mddd Onze makelaar waarschuwt ons voor mensen uit Brabant die snel willen handelen, i.v.m. drugsgeld. Echter de makelaar geeft aan dat hij de koper toch door een databank moet halen vanwege de WWFT. De koper heeft netjes zijn naam en nummer bij ons achtergelaten en 's avonds zijn legitimatie naar de makelaar gemaild. Toen ik ging googlen op zijn naam kwamen een aantal zaken naar voren:

Hij heeft een pand in Maastricht gekocht/verkocht, en hij staat als contactpersoon genoemd bij 3 horeca zaken in Brabant (Waalre, Valkenswaard en Leende), daarnaast verhuurt/verkoopt hij vakantie woningen in Spanje via twee unieke URL's via een identieke website. En hij heeft een eigen bv waar als ik op ga zoeken weer op een andere bv uitkom met in de omschrijving:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat het nog meer bizar maakt is dat de man de boven verdieping niet eens hoefde te zien. Hij lette niet op de details van de woning en vond alles prima (kan duiden op een investeerder die gewoon ziet dat het object in orde is, hij heeft immers al een dergelijke woning in bezit).

Ons back-up plan is inderdaad de potentieel geïnteresseerden niet te laten schieten. Vrijdag loopt zijn wettelijke bedenktijd af en wij kunnen alsnog vrijdag/maandag iets laten weten aan andere geïnteresseerden.

@cooper87 vermakelijk kan ik me voorstellen, al is het voor ons spannend. Met name omdat het mij wat buikpijn bezorgd nu de druk om te verkopen bij ons ligt. 15-5 moet een bankgarantie voor de koop van onze woning liggen, die onzekerheid zou nu in een klap weg zijn. Ook hoeven we niet te overbruggen en andere 'rare eisen' van toekomstige bewoners te accepteren. Deze man zei gewoon: "doe je ding, laat me weten waar je wilt passeren en dan kom ik naar die notaris toe. Heb je daarna nog een week nodig om te verhuizen, geen probleem" Zodoende kunnen we eerst zelf passeren, daarna het huis van de overburen passeren en dan hoeven we geen overbruggingshypotheek. Dat comfort alleen al, vs. wel overbruggen en eventueel twee keer verhuizen is wel wat waard.

@B-Real laten we het hopen dat alles goed komt, anders inderdaad maar even afwachten of er nog andere geïnteresseerden concreet worden.

edit: en vermakelijk en raar is het zeker, maar ik deel ook graag de ervaring om anderen te waarschuwen. If it's too good to be true, maar voor hetzelfde geval gaat het gewoon door.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 01-04-2019 16:07 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Tja, als het een vastgoedboertje is kan het natuurlijk prima op deze manier gaan. Die handelen met wat minder emotie en dan komt het niet aan op een kozijn die wellicht een likje verf nodig heeft.
Dat soort mensen willen gewoon zonder gedoe handelen, nette prijs bieden en alles vlot afhandelen.

Mijn vader heeft vorig jaar een stuk grond verkocht aan een vastgoed handelaar die aan de andere kant van het land woonde. Hij bood enkele euro's meer per m2 dan gangbaar was en ronde het bedrag ook nog eens naar boven, nam alle kosten voor zijn rekening en mijn vader kon verder de notaris, data etc naar wens kiezen. Al met al netjes en vlot afgehandeld en we kregen zelfs nog een bos bloemen thuis gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper87
Bedoelde vermakelijk overigens niet lullig (niet als leedvermaak oid). Snap dat het voor jullie spannend is. Interessant is wellicht een betere term :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel lullig dat ie andere mensen weg houdt, komt op mij over alsof ie bang is dat mensen een hoog bod neerleggen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Sport_Life schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:46:
Wel lullig dat ie andere mensen weg houdt, komt op mij over alsof ie bang is dat mensen een hoog bod neerleggen.
Of ze wilden alleen maar de concurentie uitschakelen en komen straks binnen hun drie dagen bedenktijd ineens alsnog terug op hun koopovereenkomst. @loewie1984 zou nog eens met z'n makelaar kunnen bespreken of die 3 dagen bedenktijd in dit geval niet gewoon kan komen te vervallen, aangezien het klinkt als een zakelijke transactie en die bedenktijd wellicht alleen voor consumenten geldt O-)

En als je die bedenktijd weet te schrappen, en ze tekenen dan ineens niet morgenavond, dan weet je in ieder geval al meteen woensdag waar je aan toe bent met eventuele andere biedingen.

[ Voor 13% gewijzigd door anboni op 01-04-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

cooper87 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:28:
Bedoelde vermakelijk overigens niet lullig (niet als leedvermaak oid). Snap dat het voor jullie spannend is. Interessant is wellicht een betere term :)
Zo vatte ik het niet op. Ik laat morgen wel weten hoe het gegaan is. Zal ook de makelaar nog even polsen over die wettelijke bedenktijd.

Maar zelfs als ie die niet hoeft, hij ligt wettelijk vast. Maargoed, we zien wel.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:55:
Maar zelfs als ie die niet hoeft, hij ligt wettelijk vast. Maargoed, we zien wel.
Niet als hij de woning koopt in de uitoefening van zijn beroep. Als hij hem als privé persoon koopt dus wel, maar zo gauw de naam van de BV als koper op het contact staat, en de persoon treedt dus op namens de BV, dan is die 3 dagen termijn niet van toepassing en is het dus ook slim om het niet in je contract op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@loewie1984 ik snap je gedachtegang, maar die bankgarantie is toch zo geregeld met een paar honderd euro? Vanwaar de angst?

En gun je het huis niet liever aan iemand die heel graag wil wonen in jullie huis? Genoeg mensen die enorm lang zoeken naar dit soort woningen en dan krijgt weer zo'n vage partij het. Heb je sec niks mee te maken, maar je bepaalt uiteindelijk zelf.....ik zou daar enige morele wroeging voelen zeker als ik niet substantieel meer zou krijgen van de handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:12:
@loewie1984 ik snap je gedachtegang, maar die bankgarantie is toch zo geregeld met een paar honderd euro? Vanwaar de angst?

En gun je het huis niet liever aan iemand die heel graag wil wonen in jullie huis? Genoeg mensen die enorm lang zoeken naar dit soort woningen en dan krijgt weer zo'n vage partij het. Heb je sec niks mee te maken, maar je bepaalt uiteindelijk zelf.....ik zou daar enige morele wroeging voelen zeker als ik niet substantieel meer zou krijgen van de handelaar.
Je moet niet vergeten dat het een zakelijke transactie is, dus als ze betalen is het goed. Behalve als het je nieuwe overburen worden🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

DaWayne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:27:
[...]

Je moet niet vergeten dat het een zakelijke transactie is, dus als ze betalen is het goed. Behalve als het je nieuwe overburen worden🤔
Ik kan alles verjuridiseren en transactioneel of zakelijk maken, overeenkomsten, huwelijk, afstuderen. Gevoel en emotie speelt altijd een rol en in hoeverre je dat laat meespelen is persoonlijk. Als je naar het ontwikkelingen op de huizenmarkt kijkt is er voldoende sentiment en behoorlijk wat afschuw naar zakelijk woningeigendom ten koste van mensen die graag willen kopen voor eigen woongenot. Jouw laatste argument zou ik ook zeker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
@Anoniem: 224360 natuurlijk speelt sentiment mee. Ik ben blij dat wij een gezin als kopers hebben. Is voor onze huidige buren een goede match.
Echter zou ik ervoor waken om sentiment een te grote rol te laten spelen. Het gaat tenslotte om veel geld, je moet erg sterke principes hebben om daaroverheen te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sentiment is leuk bij twee gelijke bieders echter gaat het vaak om duizenden euro's verschil, ga jij dat mislopen? Ik niet, zo leuk zijn de buren ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

Shunt

Boe

Bij de verkoop van onze woning hadden wij de luxe om uit drie gelijke biedingen te kunnen kiezen een uit schieter en een hele vage. De Uitschieter was gewoonweg 10k meer als de rest. De "vage" bieder wou hier ook nog in mee gaan en wellicht hadden we dan nog wel 5k ofzo er meer uit kunnen halen. Maar ja dan hadden we een gast gehad die via via via geld uit Turkije en Duitsland moest halen bij familie en vrienden en nul garanties.

Wij hebben dan ook gewoon gekozen voor het gezin met twee verdieners, een mooi huisje al in de buurt wat zo verkocht zou worden en die met toeval nog eens super leuk waren.

Van die 5k hebben we nu (de ex en ik) vooral de zekerheid gehad dat alles binnen de termijn waarop wij uit het huis wouden geregeld was.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Voor mij is het simpel:

100% duidelijkheid over de verkoop van mijn woning tegen onze taxatiewaarde (was niet de vraagprijs) de ruimte om te verhuizen en passeren wanneer we dat willen v.s. 6 weken onzekerheid t.a.v. de financiering, voorbehoud verkoop eigen woning en de aanwezige mogelijkheid om te moeten verhuizen of overbruggen omdat de nieuwe koper eerder of later de woning wilt betrekken.

Mijn vrouw en ik zijn het er roerend over eens dat we die leuke koppels die zaterdag zijn komen kijken de woning meer gunnen. De andere kant is ook, als deze markt zo oververhit is, dan moet je direct toeslaan. Dat heeft de koper gedaan.

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinusz
Zo ons huis is vandaag officieel verkocht :P voorbehouden etc. zijn nu afgelopen, Funda is status verkocht nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:34
Wij zijn nu zelf aan het kijken naar een andere woning. Kopen eerst nieuwe woning en daarna verkopen.

In welk stadium hadden jullie verkoopmakelaar aangenomen? En hoe lang duurde het daarna voordat huis echt te koop stond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
In mijn geval was ik al tijden opzoek, maar schoot het niet op. Ik wist dat mijn woning vlot zou verkopen, dus de gok genomen om pas te verkopen als we een andere woning gevonden hadden.

Daarom al tijdig een verkoopmakelaar ingeschakeld, na vergelijking van diverse makelaars. Vervolgens advertentie, foto's, plattegronden etc allemaal al gereed zodat de advertentie met een druk op de knop online kon. Zo konden we alles rustig voorbereiden, dat kost toch wel wat tijd uiteindelijk.

Toen we een huis vonden en het bod op woensdag geaccepteerd was stond mijn eigen woning vrijdag op Funda.

Gevolg was ook dat verkoop en aankoop naadloos op elkaar aansloten, ik ben een halve dag "dakloos" geweest (maar wel een rijk man :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
B-Real schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:21:
In mijn geval was ik al tijden opzoek, maar schoot het niet op. Ik wist dat mijn woning vlot zou verkopen, dus de gok genomen om pas te verkopen als we een andere woning gevonden hadden.

Daarom al tijdig een verkoopmakelaar ingeschakeld, na vergelijking van diverse makelaars. Vervolgens advertentie, foto's, plattegronden etc allemaal al gereed zodat de advertentie met een druk op de knop online kon. Zo konden we alles rustig voorbereiden, dat kost toch wel wat tijd uiteindelijk.

Toen we een huis vonden en het bod op woensdag geaccepteerd was stond mijn eigen woning vrijdag op Funda.

Gevolg was ook dat verkoop en aankoop naadloos op elkaar aansloten, ik ben een halve dag "dakloos" geweest (maar wel een rijk man :D)
Die strategie wil ik ook gaan gebruiken. Wat was de houdbaarheid van de 'voorbereiding'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Niet over gehad, tussen begin van de voorbereiding en plaatsing op Funda zat een klein half jaar.
Al die tijd ook niets betaald, dat kwam gewoon bij de afrekening van de notaris.

Met de foto's wel even gewacht totdat ik de tuin op orde had met een nieuwe schutting en grasmatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Highfive95 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:14:
In welk stadium hadden jullie verkoopmakelaar aangenomen? En hoe lang duurde het daarna voordat huis echt te koop stond?
Tussen eerste contact en woning op Funda zat bij ons 6 weken. We hadden als target wel om ongeveer 'n week voor open huis online te gaan, dus het had misschien iets sneller gekund. (maar ook weer niet heel veel, met name voor de presentatie heb je gewoon een doorlooptijd van 'n week of 2-3 als je het goed wilt doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:34
Hadden jullie al eerder offertes opgevraagd bij makelaars?

Ons huis is vrijwel klaar om te verkopen, alleen buiten schilderwerk beneden wordt nog gedaan in de komende paar weken. Verder hoeft er eigenlijk niks gedaan worden, los van een keer goed opruimen.

Verwachting is dat het zo verkocht is, maar toch altijd afwachten. Staat nu een zelfde huis in de straat te koop, maar daar is heel veel achterstallig onderhoud. Staat nu 5 weken te koop, prijs is nog vrij hoog. Ander huis op pleintje (dat vergelijkbaar is met die van ons) was binnen 3 dagen verkocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Zo dan, woning is verkocht. Welgeteld 2 dagen te koop gestaan. Ik klaag niet in een Zuidelijke provincie in een regio met krimp.

Onze real-estate investor is vandaag op komen dagen bij de makelaar en verzekerde ons nogmaals dat we ons geen zorgen hoeven maken. 24-4 stort ie de 10% in waarborgsom, 1-9 of zoveel later of eerder als we overeenkomen is de overdracht.

ook fijn nieuws voor onze overburen, want zij zitten in hetzelfde schuitje. Dus kunnen we na elkaar passeren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
@Martinusz gefeliciteerd!
Bij ons verloopt maandag het financieringsvoorbehoud. Die paar weken duren wel ernstig lang voor mijn gevoel. Zal blij zijn als ik er vanaf ben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

loewie1984 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:58:
Zo dan, woning is verkocht. Welgeteld 2 dagen te koop gestaan. Ik klaag niet in een Zuidelijke provincie in een regio met krimp.

Onze real-estate investor is vandaag op komen dagen bij de makelaar en verzekerde ons nogmaals dat we ons geen zorgen hoeven maken. 24-4 stort ie de 10% in waarborgsom, 1-9 of zoveel later of eerder als we overeenkomen is de overdracht.

ook fijn nieuws voor onze overburen, want zij zitten in hetzelfde schuitje. Dus kunnen we na elkaar passeren.
Goed nieuws! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal

DonMetal

Doet Iets Met Media

mddd schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:22:
[...]

Meestal is het ook niet het punt om te weten dat het lukt. Maar je kunt pas laten weten dat het klaar is als het ook echt klaar is. Banken zijn vaak sloom. Zeker als er nog tijd is. Ik herken het gevoel van spanning. Maar meestal is het toch gewoon dat de bank nog ergens een papier wil zien of een stempel mist of gewoon traag is..
Inmiddels is er uitstel aangevraagd, omwille van een f*cking werkgeversverklaring. Kom je nog ff achter in de 5e week van het regelen van je financiering.

Zou mij niet verbazen als het bord binnenkort toch weer in de tuin kan...

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DonMetal schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:05:
[...]

Inmiddels is er uitstel aangevraagd, omwille van een f*cking werkgeversverklaring. Kom je nog ff achter in de 5e week van het regelen van je financiering.

Klinkt niet geloofwaardig inderdaad, dat zijn toch echt de eerste documenten die je opvraagt 7(8)7
DaWayne schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:14:
@Martinusz gefeliciteerd!
Bij ons verloopt maandag het financieringsvoorbehoud. Die paar weken duren wel ernstig lang voor mijn gevoel. Zal blij zijn als ik er vanaf ben O-)
Mwa ik vond het niet zo spannend, meer omdat we contact hebben met de kopers en precies wisten wanneer ze naar de bank etc. gingen en kreeg ook netjes al eerder te horen dat het rond was met de bank (zelfs via mijn eigen makelaar).
Nu moeten we zelf richting bank, later deze week zijn wij dus aan de beurt :P

[ Voor 40% gewijzigd door Martinusz op 02-04-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Highfive95 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:00:
Hadden jullie al eerder offertes opgevraagd bij makelaars?
Nee. Contact gelegd met een makelaar, die is in eerste instantie vrijblijvend langsgekomen voor een waardebepaling. Had een goed verhaal en een heldere (vaste) prijs, dus we zijn met hem verder gegaan.

En er zitten duidelijk bedrijven op funda te loeren op potentiele klanten. Vandaag twee verhuizers en een hypotheekadviseur in de brievenbus ("aan de bewoners van").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DonMetal schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:05:
[...]

Uitstel gewoon afwijzen. Ze mogen enkel ontbinden met afwijzing en zolang het verzoek in behandeling is krijgen ze die niet. Als het feestje dan niet doorgaat gewoon die 10% cashen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martinusz schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:10:
[...]

Klinkt niet geloofwaardig inderdaad, dat zijn toch echt de eerste documenten die je opvraagt 7(8)7

[...]
Bij mij was pas versie 5 (!!) akkoord door de bank. HR vergat steeds een vinkje, bedrag afwijkend, berdrijfsnaam onjuist (meerdere bv's) etc. Heb de laatste keer zelf alles ingevuld en ben bij onze cfo de handtekening en stempel wezen halen, toen was het wel goed.
Dus ik zou 't nog een kans geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Werkgeversverklaring van mijn vriendin moest ook 4x opnieuw, vergelijkbaar verhaal. Zou dus nog niet opgeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes op de een of andere manier kan HR soms verassend incompetent zijn :o. Blijkt dat het niet alleen kennis is dat mensen competent maakt, maar dat incentive ook een verrassend grote rol speelt (amateurs die zelf een huis kopen, snappen dan ineens heel goed wat er op zo'n verklaring moet komen :P).

Bij mij was het overigens wel in 1 keer goed bij mn vorige werkgever :). Maar daar was alles altijd tot ergernis aan toe tot in de puntjes geregeld en gereguleerd :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wij willen verhuizen van een koopwoning naar sociale huur. Nu download ik mijn inkomensverklaring en zie dat het bedrag best laag is (ruim onder de inkomensgrenzen voor meeste woningen). Het bedrag is ~23% lager vanwege ons koophuis. Dit jaar zou de verklaring hier flink boven komen (hoger salaris + extra inkomen). Hoe gaat dit normaal in z'n werk, iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten? In feite horen wij dan niet tot diegenen die voorrang zouden moeten krijgen omdat we boven de 30k grens zitten en net onder de grens van 38k.

De eerste reden dat we specifiek naar een sociale huurwoning ipv een koopwoning is omdat we te weinig hebben kunnen sparen door diverse omstandigheden waardoor we eigenlijk ook niks anders kunnen kiezen om te kopen. Zelfs met de bizarre overwaarde die we krijgen zal het nog niet lukken om iets anders te krijgen: het is allemaal veel te overpriced. De tweede (belangrijkere) reden is omdat we van het appartement afwillen en een gezinswoning zoeken zonder keiharde eisen (ok, het moet geen afgeleefd krot zijn en in een leukere buurt staan).

Omdat we niet van plan zijn binnen 3 jaar sowieso een koopwoning te kopen, hebben we niet met de bijleenregeling te maken in de zin dat het HRA kost. Het enige vraagpunt is de bankspaarrekening: door laten lopen of afkopen? Bij Obvion kan dat zonder boete las ik. Het stuk belasting hierachter weet ik niet, je betaalt geen belasting voor de overwaarde, maar je moet het wel opgeven.

Overigens staat m'n vrouw gelukkig al bijna 11 jaar ingeschreven waardoor we een stuk minder uitdaging hebben qua voorang (met name de SV-urgenten vormen dat)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ByteMe_ heb je geen uitdaging met de overwaarde als je naar een huurwoning wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:20:
@ByteMe_ heb je geen uitdaging met de overwaarde als je naar een huurwoning wilt?
Dan komt de bijleenregeling. VZIW moet je dan de overwaarde gebruiken voor een koophuis ALS je van plan bent een huis te kopen binnen 3 jaar. Na 3 jaar is de overwaarde helemaal weg. De andere kant is dus beleggen, of gewoon het geld voor eigen doelen gebruiken (overmaken). De hoogte van dit bedrag is dan niet meer aftrekbaar als er toch sprake is van een nieuwe hypotheek. Dat heb ik er van begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

ByteMe_ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:24:
[...]

Dan komt de bijleenregeling. VZIW moet je dan de overwaarde gebruiken voor een koophuis ALS je van plan bent een huis te kopen binnen 3 jaar. Na 3 jaar is de overwaarde helemaal weg. De andere kant is dus beleggen, of gewoon het geld voor eigen doelen gebruiken (overmaken). De hoogte van dit bedrag is dan niet meer aftrekbaar als er toch sprake is van een nieuwe hypotheek. Dat heb ik er van begrepen.
Het moet dus niet :).

Alleen als je 50.000 euro overwaarde hebt en je sluit een nieuwe hypotheek af van bijvoorbeeld 300.000 voor een huis van 300.000 (dus je gebruikt die overwaarde niet om je huis mee te betalen), dan mag je alleen de rente van de 250.000 euro aftrekken.

Dit is dus inderdaad niet relevant als je in een huurwoning gaat wonen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ByteMe_ ik denk dat @MikeyMan bedoeld dat je wegens je overwaarde wellicht niet eens in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Naast een max inkomen, wordt er bij sommige (sociaal) verhuurders ook gekeken naar het eigen vermogen.

Sociale huurwoningen zijn er in principe niet voor de mensen die ook vrije sector zouden kunnen huren. Wel dient een woningcorporatie een deel te verhuren aan niet sociale huurders, maar dat zijn meestal maar een beperkt aantal woningen / appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:32:
[...]

Het moet dus niet :).

Alleen als je 50.000 euro overwaarde hebt en je sluit een nieuwe hypotheek af van bijvoorbeeld 300.000 voor een huis van 300.000 (dus je gebruikt die overwaarde niet om je huis mee te betalen), dan mag je alleen de rente van de 250.000 euro aftrekken.

Dit is dus inderdaad niet relevant als je in een huurwoning gaat wonen.
Ja, ok, verkeerd woordje geplaatst ;) Het is een keuze inderdaad.
BastaRhymez schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:33:
@ByteMe_ ik denk dat @MikeyMan bedoeld dat je wegens je overwaarde wellicht niet eens in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Naast een max inkomen, wordt er bij sommige (sociaal) verhuurders ook gekeken naar het eigen vermogen.

Sociale huurwoningen zijn er in principe niet voor de mensen die ook vrije sector zouden kunnen huren. Wel dient een woningcorporatie een deel te verhuren aan niet sociale huurders, maar dat zijn meestal maar een beperkt aantal woningen / appartementen.
Dat is een goede. Die voorwaarde ben ik eigenlijk niet tegengekomen bij mijn woningnet en de aanbieders, dus op zich zou dat nog geen probleem moeten zijn. Bij enkelen vormt eerder het bezit van een koophuis een doorn in het oog als je wilt verhuizen, die moet eerst verkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
We zijn bezig met het verkopen van onze woning. Nu heeft onze makelaar een nieuw concept gelanceerd namelijk Open bieden.
Deze transparantie leidt tot meer vertrouwen. Daarnaast is het
voor de geïnteresseerde koper volledig transparant hoeveel interesse er is en
hoeveel andere kandidaten bieden. Hierdoor weet je als potentiële koper direct
of je kans maakt op het bemachtigen van een woning.
De biedingen worden niet alleen openbaar, ook het gunningsproces wordt transparanter.
Dat gebeurt doordat naast het bod, ook de voorwaarden (zoals al dan niet onder
voorbehoud van financiering) van een kandidaat te tonen. Geïnteresseerden kunnen
meerdere keren bieden en nieuwe biedingen hoeven niet per se hoger te zijn dan het
hoogste bod.
De voordelen zouden zijn:

- Makkelijker zoeken door meer informatie over de huidige status van woningen.
- Een eerlijke kans doordat iedereen beschikt over dezelfde informatie en dezelfde spelregels volgt.
- Altijd op de hoogte zijn van de status van je bod of inschrijving en indien je het niet geworden bent, hoor je
ook waarom.

Een ander voordeel voor de verkoper is dat hij of zij gedurende het hele proces
automatisch op de hoogte wordt gehouden van nieuwe biedingen en zeker weet dat alle
biedingen op een goede manier ontvangen worden.

We hebben een beetje rond gevraagd in onze vriendenkring wat ze van het onderstaand argument vinden en de meeste geven wel aan dat ze het prettiger zouden vinden om te weten wat er geboden is.
Een van de voornaamste frustraties van potentiële huizenkopers zijn gesloten biedingen, die het onduidelijk maken wat anderen bieden. We maken zelfs mee dat mensen daarom afhaken en besluiten om helemaal geen bieding te doen
Ik twijfel nog een beetje tussen dit concept of toch voor een gesloten bieding te kiezen. Ik zou het als koper wel fijn vinden om te weten wat het hoogste bod is zodat ik er niet gelijk met 5k overheen hoef omdat ik de woning per se wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
habermas schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:57:
hmm dus ik kan

Check vooral bij je hypotheekverstrekker hoe het echt zit binnen jouw hypotheekvoorwaarden.

Wij verwachten een soortgelijke situatie. Onze overbrugging is gebaseerd op een taxatie van januari '18. Verwachtte verkoopprijs in herfst '19 ligt gezien de ontwikkelingen in de huizenmarkt een stuk hoger. Toen ik deze posts daarover las vroeg ik me af hoe het echt zat en heb ik even met de bank gemailed. In ons geval mag alles wat er aan overwaarde uit ons huidige huis komt helemaal boetevrij afgelost worden op de nieuwe hypotheek, dus ook als dat bedrag veel hoger is dan het overbruggingskrediet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 03-04-2019 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Gaat niet door schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:52:
We zijn bezig met het verkopen van onze woning. Nu heeft onze makelaar een nieuw concept gelanceerd namelijk Open bieden.

- Een eerlijke kans doordat iedereen beschikt over dezelfde informatie en dezelfde spelregels volgt.
- Altijd op de hoogte zijn van de status van je bod of inschrijving en indien je het niet geworden bent, hoor je
ook waarom.
Dat zijn voordelen voor de koper. En dat is een partij met een tegenstrijdig belang aan het jouwe.
automatisch op de hoogte wordt gehouden van nieuwe biedingen en zeker weet dat alle
Ik mag hopen dat een verkoopmakelaar biedingen doorgeeft en ervoor zorgt dat de boel in orde is. Daar betaal je hem als verkoper immers voor..
We hebben een beetje rond gevraagd in onze vriendenkring wat ze van het onderstaand argument vinden en de meeste geven wel aan dat ze het prettiger zouden vinden om te weten wat er geboden is.
[...]
Ik twijfel nog een beetje tussen dit concept of toch voor een gesloten bieding te kiezen. Ik zou het als koper wel fijn vinden om te weten wat het hoogste bod is zodat ik er niet gelijk met 5k overheen hoef omdat ik de woning per se wil kopen.
Maar als verkoper wil je juist dat een koper wél 5k overbiedt. Oftewel: ik zie er helemaal niets in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Gaat niet door schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:52:

[...]

ook waarom.

[...]

Je wilt toch zoveel mogelijk voor jouw huis hebben :? wat interesseert jou het nou of de koper wel of niet de biedingen kan zien, ik zou zeggen werkt alleen maar in jouw nadeel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik zie de voordelen als verkoper ook niet echt.
Als koper wel, je blijft nu bij biedingen een beetje in het ongewisse en met deze systematiek wordt je een stuk wijzer. Je weet dan vrijwel exact welke prijs je kunt bieden en kunt dus net als bij een veiling bij wijze van met €1,- het hoogste bod hebben en de woning toegewezen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Vaak gaan dit soort veilingen wel in stappen van 1.000-2.000 euro om sneu 1 euro gedrag te voorkomen. Maar ik zie als verkoper niet zo snel een voordeel in, zeker gezien we ook geen veilingcultuur hebben in Nederland.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Wat ik nu wel zie, in de oververhitte markt in en rondom Utrecht, dat veel potentiële kopers geen bod doen of serieuze interesse tonen omdat het 'waarschijnlijk toch voor 50k over de vraagprijs' gaat. Als je dus een iets minder courant huis hebt, of gewoon een eerlijke vraagprijs zou je dus op deze manier misschien meer interesse krijgen.

Daar staat tegenover dat rondom Utrecht nu eigenlijk geen incourante huizen zijn en je dan beter kan gokken op een (te) hoog bod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jheroun schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:21:
[...]

Check vooral bij je hypotheekverstrekker hoe het echt zit binnen jouw hypotheekvoorwaarden.

Wij verwachten een soortgelijke situatie. Onze overbrugging is gebaseerd op een taxatie van januari '18. Verwachtte verkoopprijs in herfst '19 ligt gezien de ontwikkelingen in de huizenmarkt een stuk hoger. Toen ik deze posts daarover las vroeg ik me af hoe het echt zat en heb ik even met de bank gemailed. In ons geval mag alles wat er aan overwaarde uit ons huidige huis komt helemaal boetevrij afgelost worden op de nieuwe hypotheek, dus ook als dat bedrag veel hoger is dan het overbruggingskrediet.
Ik zat met hetzelfde "dilemma" en heb de regels van de hypotheek verstrekker erbij genomen. Een dergelijke situatie stond niet beschreven, dus kwam het erop neer dat wij max 10% van de hoofdsom extra konden aflossen boven de overbruggingswaarde.
Uiteindelijk was de actuele rente hoger dan onze rente, dus was er sowieso geen sprake van enige boeterente.
Hoewel een email wel iets waard is, zou ik toch verzoeken om een verwijzing naar bepaalde voorwaarden waaruit dat blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
B-Real schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:37:
Ik zie de voordelen als verkoper ook niet echt.
Als koper wel, je blijft nu bij biedingen een beetje in het ongewisse en met deze systematiek wordt je een stuk wijzer. Je weet dan vrijwel exact welke prijs je kunt bieden en kunt dus net als bij een veiling bij wijze van met €1,- het hoogste bod hebben en de woning toegewezen krijgen.
In het persbericht wordt ook bovengenoemde situatie omgeschreven:
Door het huidige gebrek aan transparantie is er meer kans dat het hoogste en een-na-
hoogste bod tienduizenden euro’s verschillen. Maar ook is er de kans dat je door een

verschil van duizend euro tussen jouw bod en het hoogste bod de woning niet krijgt,
terwijl je met die wetenschap best wat meer had willen bieden. Daarom willen we dat je
direct ziet of je een kanshebber bent en waarom je het niet bent geworden als je op een
woning biedt.
We wonen dan wel niet in Utrecht (Arnhem), maar wel een goede wijk en de huizen verkopen over het algemeen best snel. Ik zie zelf ook niet echt het voordeel, maar ik vroeg me af hoe anderen er tegen aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:08

Saffie_time

Why use this? 42!

Als je het open en bloot hebt en je eigen bod mag aanpassen dan kan het ook een voordeel zijn.
Omdat iemand het huis graag zou willen hebben kan je een biedingsoorlog krijgen waarbij men elkaar steeds gaat overbieden.
Denk wel dat dit enkel voor zeer gewilde huizen zal gelden of op locaties waar er nog steeds een huizengekte heerst.
Mocht je slechts 1 enkel bod neerleggen dat voor iedereen zichtbaar is, dan zie ik het voordeel als verkoper zeker ook niet. Je wacht tot het laatste moment en biedt dan net hoog genoeg om het hoogste bod te hebben.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

We hebben recent meegedaan aan een gesloten bieding. De mazzel die ik had voor het bieden was dat we een taxatierapport van onze woning hebben gedaan t.a.v. een verbouwing. Toen het huis van de overburen te koop kwam heb ik de huidige gecorrigeerde taxatiewaarde geboden (uiteindelijk is dat ook maar een bedrag / berekening waar je weinig aan kan ontlenen) ons bod is geaccepteerd en we hadden de beste voorwaarden.

Zodoende wisten we dat we 'niet te veel hadden geboden' en mocht het zijn dat we overboden werden, dan hadden we ons hierin berust met de wetenschap dat de nieuwe koper 'te veel' heeft betaald om het perse te willen kopen. Iets wat het ons niet waard zou zijn geweest.

Snap dat dat niet voor iedereen geld, maar als je een verstandige beslissing wilt maken ipv op gevoel kan het laten beoordelen van een woning nog niet eens zo'n slecht idee zijn.

Hoef je natuurlijk in Amsterdam of Utrecht en omstreken niet eens aan te beginnen, maar voor andere plekken kan het interessant zijn.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ojjorz schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:30:
Wat ik nu wel zie, in de oververhitte markt in en rondom Utrecht, dat veel potentiële kopers geen bod doen of serieuze interesse tonen omdat het 'waarschijnlijk toch voor 50k over de vraagprijs' gaat. Als je dus een iets minder courant huis hebt, of gewoon een eerlijke vraagprijs zou je dus op deze manier misschien meer interesse krijgen.

Daar staat tegenover dat rondom Utrecht nu eigenlijk geen incourante huizen zijn en je dan beter kan gokken op een (te) hoog bod :)
We gaan het zien, ik hoop dat ze mijn huisje niet links laten liggen. Nu hebben we daar met de prijs ook wel rekening gehouden, de gewenste prijs ligt boven de vraagprijs. Vrijdag op Funda maar hij is al uitgestuurd naar zoekers en gaat nog via Facebook.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 03-04-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:35:
[...]

Ik zat met hetzelfde "dilemma" en heb de regels van de hypotheek verstrekker erbij genomen. Een dergelijke situatie stond niet beschreven, dus kwam het erop neer dat wij max 10% van de hoofdsom extra konden aflossen boven de overbruggingswaarde.
Uiteindelijk was de actuele rente hoger dan onze rente, dus was er sowieso geen sprake van enige boeterente.
Hoewel een email wel iets waard is, zou ik toch verzoeken om een verwijzing naar bepaalde voorwaarden waaruit dat blijkt.
Ik heb onze hypotheekadviseur bij de bank hierover benaderd en die heeft het netjes uiteengezet plus het verzoek het exacte bedrag te laten weten bij verkoop zodat ze dit alvast netjes kunnen voorbereiden met een aflosnota. Dit is waar je advieskosten voor betaalt, daar ga ik zelf niet voor in de voorwaarden spitten.

Er zijn erg veel hypotheekvormen mogelijk en het zal zeker niet in ieder contract mogelijk zijn dit te doen. Wij hebben ook geen basisset voorwaarden, we kwamen sowieso al in een 'luxer' pakket terecht vanwege offerte geldigheid en wat andere dingetjes. Ook dit zal daar dan wel een voordeel bij zijn.

Bij ons zit in de voorwaarden sowieso dat er 20% van de hoofdsom mag worden afgelost, daar komen we bij nader inzien toch al niet aan, aangezien eerst de overbrugging wordt afgelost. Als ons huis voor zoveel wordt verkocht dat we na die aflossing nog steeds meer dan 20% van de hoofdsommen over houden zou ik lachend een eventuele aflosboete betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Tsurany schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:34:
[...]

We gaan het zien, ik hoop dat ze mijn huisje niet links laten liggen. Nu hebben we daar met de prijs ook wel rekening gehouden, de gewenste prijs ligt boven de vraagprijs. Vrijdag op Funda maar hij is al uitgestuurd naar zoekers en gaat nog via Facebook.
Mag ik het raar vinden dat je minder gaat vragen dan je wil? Zou hier in België niet werken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Superflip schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:35:
Mag ik het raar vinden dat je minder gaat vragen dan je wil? Zou hier in België niet werken vrees ik.
Traditioneel in Nederland ook niet, maar de laatste tijd is de vraag/aanbod verhouding zo scheef dat het in gebieden met hoge vraag vrij gebruikelijk is dat een huis boven de vraagprijs verkocht wordt. Bij mijn makelaar (Utrecht) was dat het afgelopen jaar ongeveer in de helft van de gevallen zo. Nu is dit natuurlijk ook afhankelijk vanof je hoog of laag inzet.

Een goede tactiek kan dus zijn, om zoals @Tsurany de vraagprijs expres niet al te hoog te stellen. Dat toont online toch toch wat aantrekkelijker, hoewel tegelijk het voor een geïnformeerde koper wel duidelijk zal zijn dat waarschijnlijk meer betaald zal moeten worden. Enkele jaren geleden zou dat niet zo werken, toen nam men gewoon aan dat de vraagprijs het bedrag was waar de verkoper blij mee zou zijn om te verkopen, en een normale reactie zou dan zijn om daar een stukje onder te bieden.

Zelf heb ik het onlangs ook zo gedaan. Het leek reëel om minstens 375k te kunnen krijgen. We hebben de vraagprijs precies op dat bedrag gezet. En een bod ontvangen van 390k. Uiteindelijk werd het 395.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tegenwoordig is het vaak eerder regel dan uitzondering dat je bij een te hoge vraagprijs het huis niet verkoopt, en bij een lagere vraagprijs iedereen elkaar overbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat mag, ik vind het ergens ook bizar. Het is helaas de markt die zo werkt, mensen verwachten (deels door alle verhalen van anderen) te moeten overbieden.

Als je nu een huis op Funda ziet op een courante locatie zit al in je hoofd dat de vraagprijs niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Wij gaan bewust ook onze woning te koop zetten net onder de 400k, voornamelijk omdat het een psychologische grens is voor veel mensen die op zoek zijn. Daarmee zitten we nog een heel stuk boven de schatter, maar gelijkaardige panden met slechtere ligging en slechtere staat in de omgeving gaan allemaal voor meer.

Zijn ook net foto's komen nemen em morgen krijg ik de finale foto's. Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Vorige week twee geplande bezichtigingen die allebei op het laatste moment afbelden. Daarna open huis waar we 7 geinteresseerden over de vloer kregen, maar daarna bleef het ook weer stil. Tot vandaag. Vanmiddag staan er ineens 4 bezichtigingen in de planning. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag op Funda, spannend moment. Al vier bezichtigingen in de planning via Facebook/mailings dus ik ben benieuwd of er nog veel bijkomen vandaag.

Overigens erg ontevreden over Funda, platform is al jaren lang niet doorontwikkeld en is qua informatievoorziening erg beperkt. In een tijd waarin big data niet meer weg te denken is uit elk groot bedrijf zie je dat Funda maar ontzettend weinig beschikbaar stelt aan zijn eigen klanten. Totaal geen vergelijkingen met concurrenten of informatie over de bezoekers zelf, bijvoorbeeld hoe lang ze blijven hangen en of ze de plattegrond bekijken of de 3D foto's. Enige wat je ziet is hoe vaak een woning gevonden is en of er daarna op geklikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Tsurany schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:00:
Vandaag op Funda, spannend moment. Al vier bezichtigingen in de planning via Facebook/mailings dus ik ben benieuwd of er nog veel bijkomen vandaag.

Overigens erg ontevreden over Funda, platform is al jaren lang niet doorontwikkeld en is qua informatievoorziening erg beperkt. In een tijd waarin big data niet meer weg te denken is uit elk groot bedrijf zie je dat Funda maar ontzettend weinig beschikbaar stelt aan zijn eigen klanten. Totaal geen vergelijkingen met concurrenten of informatie over de bezoekers zelf, bijvoorbeeld hoe lang ze blijven hangen en of ze de plattegrond bekijken of de 3D foto's. Enige wat je ziet is hoe vaak een woning gevonden is en of er daarna op geklikt is.
Omdat die informatie voor een makelaar / verkoper totaal onbelangrijk is.
Denk jij echt dat er naast een enthousiast als jij zelf die statistieken voor ieder huis dat op funda staat via die makelaar gaat analyseren om de teksten beter te maken of de plaatjes pakkender?

Nope huis wordt verkocht, als dat niet lukt ligt het aan het huis of de prijs. Nieuwe foto's of minder vraagprijs en het huis verkoopt. Hopla dozen schuiven en gaan!

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Shunt schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:15:
[...]

Omdat die informatie voor een makelaar / verkoper totaal onbelangrijk is.
Denk jij echt dat er naast een enthousiast als jij zelf die statistieken voor ieder huis dat op funda staat via die makelaar gaat analyseren om de teksten beter te maken of de plaatjes pakkender?

Nope huis wordt verkocht, als dat niet lukt ligt het aan het huis of de prijs. Nieuwe foto's of minder vraagprijs en het huis verkoopt. Hopla dozen schuiven en gaan!
Dat denk ik niet maar dat zou mijn inziens wel moeten. In de huidige markt is verkopen niet zo moeilijk maar in een lastige markt verwacht ik wel dat een makelaar veel meer moeite steekt in het huis op de juiste manier te positioneren en de resultaten te analyseren.
Zo zou een makelaar verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Tsurany schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:27:
[...]

Dat denk ik niet maar dat zou mijn inziens wel moeten. In de huidige markt is verkopen niet zo moeilijk maar in een lastige markt verwacht ik wel dat een makelaar veel meer moeite steekt in het huis op de juiste manier te positioneren en de resultaten te analyseren.
Zo zou een makelaar verschil kunnen maken.
Dat zou inderdaad het verschil kunnen maken. Maar over het algemeen zie je gewoon dat een makelaar formule X gebruikt bij de verkoop van hun huizen. En dat houd in: Fotograaf X met stijl fotos Y, Text schrijver A met stijl B en kaartjes maker Q en kaartjes stijl H.

En met die formule lukt het om huizen te verkopen, lukt het niet is het huis niet correct geprijsd of kijken ze nog eens naar de foto's of er iets uit springt wat niet lekker lijkt te smoelen. Een hele data analyse op de vieuws hoe lang er gekeken wordt naar die ene foto met de lopende kraan en brandende fornuis dat is leuk maar dat is echt veel te veel werk voor een makelaar.

Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper87
Ik snap zijn punt wel. Die Funda stats in de huidige vorm zijn redelijk nutteloos. Ik zou graag willen weten hoeveel mensen het huis opgeslagen hebben, hoeveel mensen sterren/notities geplaatst hebben, de hoeveelheid unieke bezoekers/terugkerende bezoekers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Funda is ook ontwikkeld om zin te hebben voor de makelaar. Aan zijn kant zitten er een stuk meer informatie. Maar als alle informatie voor de (ver)koper beschikbaar is, is de rol van de makelaar minder. En dat willen ze ook wel voorkomen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper87
Tsja, een poging tot instandhouding van een uitstervende beroepsgroep :)

[ Voor 11% gewijzigd door cooper87 op 05-04-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht in Almere en wonen nu nog in een appartement in Amsterdam. De oplevering is gepland voor Q4. We hebben de overwaarde op het appartement nodig voor het huis in Almere dus wachten met te koop zetten is wel spannend. Maar een huurhuis krijgen we toch ook niet voor een paar maanden (en voor een acceptabele prijs).

We hebben dus besloten te wachten met te koop zetten tot we de datum horen van de vooroplevering van het nieuwe huis. Dan duurt het waarschijnlijk nog ongeveer een maand tot de oplevering en we willen 2 maanden na de oplevering verhuizen.

Klinkt dit als een realistisch plan wat jullie betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Liquorice schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:27:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht in Almere en wonen nu nog in een appartement in Amsterdam. De oplevering is gepland voor Q4. We hebben de overwaarde op het appartement nodig voor het huis in Almere dus wachten met te koop zetten is wel spannend. Maar een huurhuis krijgen we toch ook niet voor een paar maanden (en voor een acceptabele prijs).

We hebben dus besloten te wachten met te koop zetten tot we de datum horen van de vooroplevering van het nieuwe huis. Dan duurt het waarschijnlijk nog ongeveer een maand tot de oplevering en we willen 2 maanden na de oplevering verhuizen.

Klinkt dit als een realistisch plan wat jullie betreft?
Wanneer ga jij de nieuwe financiering regelen dan?
Houdt er rekening mee dat wanneer het huis verkocht moet zijn, voordat jij het huis kan kopen/financieren.
Dat dan ook alle voorbehouden etc. verlopen moeten zijn voor de kopers van jouw appartement, voordat jij je financiering kan rondmaken met de bank. (tenminste dat kan een eis zijn van de bank)

Zoals je het nu schets wil je binnen 1 maand je huis verkopen en het nieuwe huis kopen/financieren?

overigens zou ik dit soort plannen sowieso eerst met de bank bespreken, dan weet je direct hoe het zit en hoe je het kan gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 05-04-2019 11:44 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 196 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.