Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 56 ... 59 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:39

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Harrie_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:50:
@JJ036 Wat @Sport_Life hierboven zegt en daarbij gelijk de vraag: over welke regio praten we?

Kleine toevoeging op het verhaal van Sport_Life:
De term 'randstad' kun je in de huidige woningmarkt wel vervangen door
'Het grootste deel van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland en nog wat deelgebieden daarbuiten'
Dit was in 1 van de 4 grote steden (centrum).

Mijn ervaringen dateren inmiddels alweer van ruim een jaar geleden, echt bizar wat er allemaal speelde (en nu nog waarschijnlijk). Mensen geven 10k tot 50k boven de vraagprijs uit alsof het monopoly geld is. En gezien de prijsstijgingen van 15-20% zijn ze een jaar later vaak spekkoper..
Daarom, maak er gebruik van.., dat doet de aannemer van je nieuwbouwwoning ook.

Sport_Life wijzigde deze reactie 05-01-2019 00:35 (25%)

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:01
De overwaarde van je verkochte huis wordt vaak niet als winst gezien, omdat je een duurder huis terugkoopt. Maar wanneer de huizenmarkt niet in elkaar klapt, is dit toch ook daadwerkelijk winst? Dat het in je volgende huis terecht komt, betekend niet dat het verdampt is toch? Alles met huizen is lange termijn werk, dus dat geld komt er vanzelf weer uit.

Zelfs als de huizenmarkt in elkaar valt, is het nog winst, want waarschijnlijk is op dat moment je huis nog steeds niet voor 100% gefinancieerd, en kan je zonder restschuld verkopen?

Iedereen praat er altijd zo 'licht' over, maar ineens een eigen vermogen van 50 tot 75k in je volgende huis steken is niet niks. En mocht je volgende huis daadwerkelijk hoog getaxeerd worden (dus niet ver boven de vraagprijs gekocht), dan is je LTV ook nog eens prima, waardoor je weer minder rente betaald.

PS. Zo ver boven de vraagprijs betalen is natuurlijk ook weer niet helemaal slim. Mocht je het met eigen geld kunnen financieren, zodat je hypotheek niet de spuitgaten uit loopt, dan is het natuurlijk een risico wat je zelf moet durven nemen.

depl0y wijzigde deze reactie 05-01-2019 07:11 (8%)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:16
depl0y schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:10:
De overwaarde van je verkochte huis wordt vaak niet als winst gezien, omdat je een duurder huis terugkoopt. Maar wanneer de huizenmarkt niet in elkaar klapt, is dit toch ook daadwerkelijk winst? Dat het in je volgende huis terecht komt, betekend niet dat het verdampt is toch? Alles met huizen is lange termijn werk, dus dat geld komt er vanzelf weer uit.

Zelfs als de huizenmarkt in elkaar valt, is het nog winst, want waarschijnlijk is op dat moment je huis nog steeds niet voor 100% gefinancieerd, en kan je zonder restschuld verkopen?

Iedereen praat er altijd zo 'licht' over, maar ineens een eigen vermogen van 50 tot 75k in je volgende huis steken is niet niks. En mocht je volgende huis daadwerkelijk hoog getaxeerd worden (dus niet ver boven de vraagprijs gekocht), dan is je LTV ook nog eens prima, waardoor je weer minder rente betaald.

PS. Zo ver boven de vraagprijs betalen is natuurlijk ook weer niet helemaal slim. Mocht je het met eigen geld kunnen financieren, zodat je hypotheek niet de spuitgaten uit loopt, dan is het natuurlijk een risico wat je zelf moet durven nemen.
Je maakt jezelf enkel wat wijs, maar het is ook enorm verschillend per situatie.
Als jij je woning van 200k verkoopt voor 250k en die 50k stopt in een woning van 350k die eerst 280k was dan sta je gewoon 20k in de min op het moment dat de prijzen kelderen (bijvoorbeeld weer naar die 200 en 280). En dat wordt dan een probleem als je op dat moment wilt of erger nog, moet verkopen.

En dat is ook gewoon in het verleden gebeurd.

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Hoijong schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Je maakt jezelf enkel wat wijs, maar het is ook enorm verschillend per situatie.
Als jij je woning van 200k verkoopt voor 250k en die 50k stopt in een woning van 350k die eerst 280k was dan sta je gewoon 20k in de min op het moment dat de prijzen kelderen (bijvoorbeeld weer naar die 200 en 280). En dat wordt dan een probleem als je op dat moment wilt of erger nog, moet verkopen.

En dat is ook gewoon in het verleden gebeurd.
Maar dat is toch exact wat ik zeg? Of heb je eigenlijk niet gelezen wat ik schreef? En in jouw situatie ga je er van uit dat duurdere huizen meer gestegen zijn dan een goedkoper huis, terwijl op dit moment het tegendeel waar is.

In een situatie waar je MOET verkopen is het inderdaad misschien een ander verhaal en kan je zelf de keuzes niet maken of je dit verlies wilt nemen.

• Hoijong
depl0y schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:37:
[...]

Maar dat is toch exact wat ik zeg? Of heb je eigenlijk niet gelezen wat ik schreef? En in jouw situatie ga je er van uit dat duurdere huizen meer gestegen zijn dan een goedkoper huis, terwijl op dit moment het tegendeel waar is.

In een situatie waar je MOET verkopen is het inderdaad misschien een ander verhaal en kan je zelf de keuzes niet maken of je dit verlies wilt nemen.
Nee het is geen winst in veel gevallen en jij noemt het wel winst.
En dat duurdere huizen minder stijgen dan goedkopere huizen mag je onderbouwen met cijfers.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-04 10:17
Hoijong schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:06:
[...]

En dat duurdere huizen minder stijgen dan goedkopere huizen mag je onderbouwen met cijfers.
Waarom moet hij dat onderbouwen? Je kunt ook wat aannemen van iemand of er zelf een minuutje van je tijd in stoppen.

Maar vooruit https://opendata.cbs.nl/s...et/83910NED/table?dl=ACC0

Vrijstaande woning zit de verkoopprijs gemiddeld op 115,4% tov 2015 en een tussenwoning op 120,2%.
Nu kan een vrijstaande woning in Groningen in goedkoper zijn dan een tussenwoning in Amsterdam. Maar dat zijn de uitzonderingen hè.

PLAE wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:50 (21%)

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
Maar winst bepaalt ook deels waar je gaat wonen.

Wij gaan Amersfoort Stad uit, verkopen het huis met 80.000 winst (2012 is dit huis aangekocht).
Verhuizen naar Zeewolde, waar de woning gelijk is aan onze huidige hypotheek, veel meer grond (300m2 erbij), groter huis (extra verdieping)...

dus winst maken wij wel degelijk. We gaan veel groter, luxer wonen, hypotheek wordt veel goedkoper dan onze huidige, we lossen 40.000 euro meer af in de hypotheek, we nemen stuk bankspaar mee, en dit alles wordt geïnvesteerd in het huis.

Kortom:
Hypotheek = 40.000 lager dan onze huidige
We hebben nog 40.000 te besteden in onze huidige woning + nog een deel bankspaar wat vrij komt.
Nieuwe hypotheek wordt lager in maandlasten
Groter huis

Voor ons voelt dit alles dus wel als winst.

Bekijk mijn site: Remko.me

• Hoijong
Remko.me schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:49:

Wij gaan Amersfoort Stad uit, verkopen het huis met 80.000 winst (2012 is dit huis aangekocht).
Verhuizen naar Zeewolde, waar de woning gelijk is aan onze huidige hypotheek, veel meer grond (300m2 erbij), groter huis (extra verdieping)...

dus winst maken wij wel degelijk. We gaan veel groter, luxer wonen, hypotheek wordt veel goedkoper dan onze huidige, we lossen 40.000 euro meer af in de hypotheek, we nemen stuk bankspaar mee, en dit alles wordt geïnvesteerd in het huis.

Kortom:
We hebben nog 40.000 te besteden in onze huidige woning + nog een deel bankspaar wat vrij komt.
Groter huis

Het ging over de zin een duurder huis kopen met je 'winst', dus jouw situatie haakt daar helemaal niet op in.
PLAE schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Waarom moet hij dat onderbouwen? Je kunt ook wat aannemen van iemand of er zelf een minuutje van je tijd in stoppen.

Maar vooruit https://opendata.cbs.nl/s...et/83910NED/table?dl=ACC0

Vrijstaande woning zit de verkoopprijs gemiddeld op 115,4% tov 2015 en een tussenwoning op 120,2%.
Nu kan een vrijstaande woning in Groningen in goedkoper zijn dan een tussenwoning in Amsterdam. Maar dat zijn de uitzonderingen hè.
Omdat hij de stelling als algemene waarheid neerzet? Maar dan hoef ik je niet uit te leggen dat een procentuele hogere stijging op een lager bedrag je alsnog vaak minder oplevert dan een iets lagere procentuele stijging op een hoger bedrag. Dat omslagpunt kun je zelf berekenen, gezien je daar voorstander van bent.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Remko.me schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:49:

Kortom:
Groter huis

Dat is mooi, maar je bent gewoon naar een veel goedkoper huis (goedkopere locatie en ook in absolute zin goedkoper huis) verhuisd. Dat is precies de enige situatie waarin je winst maakt met huizen (en die niet het vaakst voorkomt).

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

@Remko.me wat @JvS dus zegt en daarbij het volgende (we hebben deze discussie in dit topic of een van de andere woontopics vorige week volgens mij nog gevoerd).

Je koopt dus een huis voor bedrag X in 2012. Je verkoopt nu voor 80k meer.
Je koopt een woning terug voor bedrag X. Je redenatie is dus dat je 80k winst hebt.

Je eigenlijke winst is:
80k - (bedrag x - waarde van de aangekochte woning in 2012)

Als je die laatste niet weet weet je ook niet of en hoeveel winst je hebt gemaakt, je zou theoretisch zelfs verlies kunnen hebben gemaakt...

Harrie_ wijzigde deze reactie 05-01-2019 16:48 (14%)

• eno_W
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 20-04 23:12
Ons appartement staat op funda. Voor diegenen die een kijkje willen nemen:
https://www.funda.nl/koop...ana-van-stolberglaan-214/

• Remko.me
Harrie_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:47:
@Remko.me wat @JvS dus zegt en daarbij het volgende (we hebben deze discussie in dit topic of een van de andere woontopics vorige week volgens mij nog gevoerd).

Je koopt dus een huis voor bedrag X in 2012. Je verkoopt nu voor 80k meer.
Je koopt een woning terug voor bedrag X. Je redenatie is dus dat je 80k winst hebt.

Je eigenlijke winst is:
80k - (bedrag x - waarde van de aangekochte woning in 2012)

Als je die laatste niet weet weet je ook niet of en hoeveel winst je hebt gemaakt, je zou theoretisch zelfs verlies kunnen hebben gemaakt...
Jep, begrijp je punt. Overigens eens over dat de discussie steeds opnieuw gevoerd wordt. Ik denk ook dat er in ieder situatie een andere uitkomst is, de ene heeft echte winst en de andere heeft fictieve winst (gevoelsmatig).

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Remko.me schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:53:
[...]

Jep, begrijp je punt. Overigens eens over dat de discussie steeds opnieuw gevoerd wordt. Ik denk ook dat er in ieder situatie een andere uitkomst is, de ene heeft echte winst en de andere heeft fictieve winst (gevoelsmatig).
Iedere situatie is uniek natuurlijk. Maar het punt is dus dat de 'winst' die wordt gepakt op de verkoop linea recta wordt ingeleverd bij vergelijkbare aankoop of opschalen. Ik denk dat er maar weinig kopers downgraden.

• Remko.me
Harrie_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Iedere situatie is uniek natuurlijk. Maar het punt is dus dat de 'winst' die wordt gepakt op de verkoop linea recta wordt ingeleverd bij vergelijkbare aankoop of opschalen. Ik denk dat er maar weinig kopers downgraden.
Jep, maar de vraag is inderdaad wat is de waarde van de woning bij aankoop. Bij ons was het een nieuwbouw project waarbij na 6 maanden nog 5 woningen te koop stonden, die zakten, en zakten en uiteindelijk voor 15k minder verkocht dan diegene die als eerste instapte.

• Sport_Life

Sport_Life

JvS schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:30:
[...]
Dat is mooi, maar je bent gewoon naar een veel goedkoper huis (goedkopere locatie en ook in absolute zin goedkoper huis) verhuisd. Dat is precies de enige situatie waarin je winst maakt met huizen (en die niet het vaakst voorkomt).
Er is nog een situatie : nu kopen en (een jaar) later oude woning verkopen. Dan is de netto (!!) winst 5-15% van de woningwaarde.
Daar valt voor veel mensen niet tegenop te sparen / aflossen.

;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 05-01-2019 22:10 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:36
Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:07:
[...]

Er is nog een situatie : nu kopen en (een jaar) later oude woning verkopen. Dan is de netto (!!) winst 5-15% van de woningwaarde.

;)
Nee, dat is speculeren met geleend geld. Dat kan een levensveranderende impact hebben. Zowel positief als negatief...

• Sport_Life

Sport_Life

ybos schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Nee, dat is speculeren met geleend geld. Dat kan een levensveranderende impact hebben. Zowel positief als negatief...
Als de overwaarde 100k is (dus je kunt nog 100k zakken met de prijs zonder "levensveranderende impact") is het geen enke risico meer. Dan speculeer je met je eigen vermogen. Inmiddels zijn de meeste woningen afgelopen jaren met dergelijke prijzen gestegen. Prijzen zullen nooit van de een op de andere dag met 50% dalen. Als je dat risico niet durft te accepteren kun je beter je leven lang huren.

Wat jij doet is bangmakerij welke nergens op gebaseerd is. Dezelfde bangmakerij zorgde ervoor dat in de jaren 2010-2013 bijna niemand meer een woning kocht met als gevolg dat de huizenprijzen in de jaren 2014-2018 als een kanonskogel omhoog vlogen.
Degene die destijds tegen alle bangmakerij wel een woning kochten (met name starters) en hun oude appartement nog eventjes vasthouden naast de nieuwe woning zijn nu spekkoper.

Juist degene die hebbe gewacht met aankopen tot 2017/2018 lopen veel risico op "levensveranderende impact". Die kunnen namelijk geen klap opvangen mochten de prijzen weer dalen..

Sport_Life wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:20 (34%)

• ybos
Sport_Life schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Als de overwaarde 100k is (dus je kunt nog 100k zakken met de prijs zonder "levensveranderende impact") is het geen enke risico meer. Dan speculeer je met je eigen vermogen. Inmiddels zijn de meeste woningen afgelopen jaren met dergelijke prijzen gestegen. Prijzen zullen nooit van de een op de andere dag met 50% dalen. Als je dat risico niet durft te accepteren kun je beter je leven lang huren.

Wat jij doet is bangmakerij welke nergens op gebaseerd is. Dezelfde bangmakerij zorgde ervoor dat in de jaren 2010-2013 bijna niemand meer een woning kocht met als gevolg dat de huizenprijzen in de jaren 2014-2018 als een kanonskogel omhoog vlogen.
En wat zegt men altijd over resultaten uit het verleden :?
Ik ben met je eens dat de kans aanwezig is om een mooie klapper te maken, maar schrijf het aub niet op alsof het een gegeven is. Sommige mensen die wat minder goed over de risico's nadenken moeten soms tegen zichzelf beschermd worden. Als men dan online schrijft "gewoon ff je huis jaartje later verkopen en je steekt 5-15% winst in je zak" is het gedoemd om te mislukken. Als er morgen een vliegtuig in een hoog gebouw vliegt krijgt de economie direct een douw, en trekt de rest (gedeeltelijk) mee. Daar is maar 1 gek voor nodig...

• Sport_Life

Sport_Life

ybos schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:20:
[...]

En wat zegt men altijd over resultaten uit het verleden :?
Ik ben met je eens dat de kans aanwezig is om een mooie klapper te maken, maar schrijf het aub niet op alsof het een gegeven is. Sommige mensen die wat minder goed over de risico's nadenken moeten soms tegen zichzelf beschermd worden. Als men dan online schrijft "gewoon ff je huis jaartje later verkopen en je steekt 5-15% winst in je zak" is het gedoemd om te mislukken. Als er morgen een vliegtuig in een hoog gebouw vliegt krijgt de economie direct een douw, en trekt de rest (gedeeltelijk) mee. Daar is maar 1 gek voor nodig...
Het ligt iets genuanceerder dat weet jij ook wel ;). Jij trekt mijn reactie uit z'n verband door een zwart/wit situatie voor te stellen.

Feit blijft dat er in principe bij een stijgende markt geen reden is om meteen te verkopen, mits je de risico's af kunt dekken met overwaarde (en dus niet geleend geld) en weet wat je doet. In zekere zin geldt dat laatste voor iedere huizenbezitter. We kennen allemaa de horror verhalen uit 2009 van mensen met flinke onderwaarde. Hoe dat kwam? Mensen staken het geld niet in de woning maar in een bruiloft, auto, etc. Vervolgens gingen ze een jaar later scheiden en dan vonden ze het vreemd dat ze 30k restschuld hadden :?. En dan vervolgens in zo'n praatprogramma de banken de schuld geven.. Je koopt toch ook geen auto van 40k om 5 jaar later de autodealer de schuld te geven dat de waarde gehalveerd is?

Ik vind je voorbeeld niet helemaal thuishoren in dit topic, maar om er toch op in te gaan: destijds (2001) was de impact op de huizenmarkt minimaal.

Sport_Life wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:30 (10%)

• ybos
Sport_Life schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Het ligt iets genuanceerder dat weet jij ook wel ;). Jij trekt mijn reactie uit z'n verband door een zwart/wit situatie voor te stellen.

Feit blijft dat er in principe bij een stijgende markt geen reden is om meteen te verkopen, mits je de risico's af kunt dekken met overwaarde (en dus niet geleend geld) en weet wat je doet. In zekere zin geldt dat laatste voor iedere huizenbezitter. We kennen allemaa de horror verhalen uit 2009 van mensen met flinke onderwaarde. Hoe dat kwam? Mensen staken het geld niet in de woning maar in een bruiloft, auto, etc. Vervolgens gingen ze een jaar later scheiden en dan vonden ze het vreemd dat ze 30k restschuld hadden :?. En dan vervolgens in zo'n praatprogramma de banken de schuld geven.. Je koopt toch ook geen auto van 40k om 5 jaar later de autodealer de schuld te geven dat de waarde gehalveerd is?

Ik vind je voorbeeld niet helemaal thuishoren in dit topic, maar om er toch op in te gaan: destijds (2001) was de impact op de huizenmarkt minimaal.
Klopt, nu zijn we er. De risico's zijn aangeduid, de "voorwaarden" ook (grote voorkeur voor overwaarde) enz.
Jouw eerste post was 2 regels: jaartje wachten is dikke winst. Door daar een zwart/wit contra reactie op te geven staat het verhaal nu duidelijk omschreven met diverse randvoorwaarden :)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:09
Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:07:
[...]

;)
Dat kan alleen met nieuwbouw neem ik aan? Gemiddelde Nederlander kan geen 2 volledige hypotheken een jaar lang dragen namelijk :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Dat kan alleen met nieuwbouw neem ik aan? Gemiddelde Nederlander kan geen 2 volledige hypotheken een jaar lang dragen namelijk :p
Dat kan met elke woning zolang je niet boven je stand leeft. Als je niet een jaar lang twee hypotheken kan dragen leef je boven je stand en zou je überhaupt niet moeten verhuizen. Sterker nog, geen enkele bank accepteert het dan.

Of je het moet doen is een tweede, het is een vrij risicovolle speculatie. Met een dalende markt is het verkopen ook een stuk lastiger waardoor je mogelijk niet snel kan handelen. Aan de andere kant, er is op dit moment geen enkele indicatie dat huizenprijzen op korte termijn gaan dalen.

Tsurany wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:54 (23%)

• Martinusz
Tsurany schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Dat kan met elke woning zolang je niet boven je stand leeft. Als je niet een jaar lang twee hypotheken kan dragen leef je boven je stand en zou je überhaupt niet moeten verhuizen. Sterker nog, geen enkele bank accepteert het dan.
idd een bank zal dat niet toestaan, vandaar ook mijn opmerking, want er wordt even gezegd koop even een woning en verkoop over een jaar, maar dat is maar voor beperkt groep mensen weggelegd natuurlijk.

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:55:
[...]

idd een bank zal dat niet toestaan, vandaar ook mijn opmerking, want er wordt even gezegd koop even een woning en verkoop over een jaar, maar dat is maar voor beperkt groep mensen weggelegd natuurlijk.
Nee, dat wordt er niet gezegd. Wat er wordt gezegd is dat, indien je nu een nieuwe woning koopt, je een jaar kan wachten met de verkoop van je oude woning. En dat is prima mogelijk aangezien dat enkel betekent dat je een jaar lang je oude hypotheek naast je nieuwe hypotheek moet kunnen dragen. En aangezien je de aflossing uiteindelijk weer terug ziet is het enkel een jaar lang extra rente betalen.

• Sport_Life

Sport_Life

Tsurany schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:01:
[...]

Nee, dat wordt er niet gezegd. Wat er wordt gezegd is dat, indien je nu een nieuwe woning koopt, je een jaar kan wachten met de verkoop van je oude woning. En dat is prima mogelijk aangezien dat enkel betekent dat je een jaar lang je oude hypotheek naast je nieuwe hypotheek moet kunnen dragen. En aangezien je de aflossing uiteindelijk weer terug ziet is het enkel een jaar lang extra rente betalen.
Het begon met de vraag of iedere particuliere woningbezitter per definitie slechter wordt van de stijgende huizenprijzen. Antwoord: nee, er zijn enkele uitzonderingen:
- Goedkoper gaan wonen (kleiner, mindere locatie, etc).
- Oude woning "zo lang mogelijk" vasthouden naast de nieuwe woning. Met enige randvoorwaarden zoals hierboven terecht genoemd (welke voor mij logisch zijn :+). Bij een nieuwbouwwoning is de hele financiele constructie berekent op deze situatie, indien het financieel haalbaar is (bank wil graag spaargeld zien), maar bij bestaande bouw is het ook mogelijk.
- Of een combinatie van beide :P

:).

Sport_Life wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:42 (6%)

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:07
Onze nieuwbouw is in juni naar verwachting klaar. Voor overdracht van onze huidige woning mikken we op 1 september.
Volgende maand foto's maken en dan de verkoop in. Het gaat om een courante hoekwoning in de Randstad, zou binnen enkele weken weg moeten zijn.
Eind februari gaan we nog een week wintersporten. Mijn plan is om in die week de makelaar de sleutel te geven voor bezichtigingen. Dan hoeven we slechts 1x alles op te ruimen, poetsen en te ontruimen. (We hebben 2 kleine kinderen)

Is dit gangbaar? Zijn er nog nadelen aan het laten bezichtigen tijdens vakantie?
(Mijn vrouw is nog niet overtuigd)

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:13
Wijnand1980 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:55:
Onze nieuwbouw is in juni naar verwachting klaar. Voor overdracht van onze huidige woning mikken we op 1 september.
Volgende maand foto's maken en dan de verkoop in. Het gaat om een courante hoekwoning in de Randstad, zou binnen enkele weken weg moeten zijn.
Eind februari gaan we nog een week wintersporten. Mijn plan is om in die week de makelaar de sleutel te geven voor bezichtigingen. Dan hoeven we slechts 1x alles op te ruimen, poetsen en te ontruimen. (We hebben 2 kleine kinderen)

Is dit gangbaar? Zijn er nog nadelen aan het laten bezichtigen tijdens vakantie?
(Mijn vrouw is nog niet overtuigd)
De meeste hypotheekaanbiedingen hebben 3-4 maanden geldigheid, dus met een lange periode tot de passeerdatum kun je veel kopers afschrikken.

Op zich is je insteek prima, een week lang alle gelegenheid tot kijken, maar vanaf nu is dat voor potentiele kopers wel 5-6 weken wachten tot ze het huis kunnen bezichtigen. Als koper zou ik dan verder kijken.

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Onderhandelen tijdens vakantie als het net niet de prijs is.

Ik heb wel positieve verhalen gehoord hoor dus het kan zijn dat je huis verkocht als je terug bent.
Februari is het aantal kijkers wel aangetrokken denk ik.

• eno_W
Donderdag zijn bij ons de eerste bezichtigingen gepland. Het
loopt behoorlijk hard! Ben benieuwd!

• Wijnand1980
eno_W schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:56:
Donderdag zijn bij ons de eerste bezichtigingen gepland. Het
loopt behoorlijk hard! Ben benieuwd!
Succes!

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:23

CeesKees

I rest my Kees

Hier ons huis sinds vandaag op funda.

Donderdag a.s. al 8 bezichtigingen gepland. Maandag en de donderdag erop ook ieder 8.

Huis is op funda 24k keer bekeken en 1.8k keer gevonden. Geen idee wat dat verder zegt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Martinusz
CeesKees schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:10:
Hier ons huis sinds vandaag op funda.

Donderdag a.s. al 8 bezichtigingen gepland. Maandag en de donderdag erop ook ieder 8.

Huis is op funda 24k keer bekeken en 1.8k keer gevonden. Geen idee wat dat verder zegt.
Dan moet je wel iets hebben in een grote stad? Maar zo te zien gaat dat wel goedkomen met zoveel kijkers :)

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Martinusz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:01:
[...]

Dan moet je wel iets hebben in een grote stad? Maar zo te zien gaat dat wel goedkomen met zoveel kijkers :)
Huis staat in Haarlem. Dat zal vast schelen.
In alle oprechtheid hoop ik dat alle kijkers elkaar helemaal gek maken en 15-20% boven de vraagprijs gaan bieden.

Huis staat te koop voor 300k. Twee deuren verderop is 10 maanden geleden voor 325k verkocht bij een vraagprijs van ook 300k.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sport_Life schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Veelal gaat die overwaarde in een nieuwe hut gestopt, zie de overbruggingshypotheek. Dan heb je het geld dus al uitgegeven.

Feit blijft dat je speculeert op een 'waarde'stijging met een som geld die over het algemeen slecht is op te brengen voor Jan met de Pet. Dat is nogal een risico.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• eno_W
Onze overwaarde gaat idd ook in het nieuwe huis, maar dit is een nieuwbouwwoning die we anderhalf jaar geleden gekocht hebben. We hebben hier geen overbruggingshypotheek voor gebruikt, dus op basis van de dingen die ik hier lees, zou je kunnen stellen dat we wellicht "winst" hebben gemaakt. Er zit ook wel een verschil tussen de taxatiewaarde van vorig jaar van onze huidige woning (voor de goedkeuring van de nieuwe hypotheek) en de huidige vraagprijs dus op basis daarvan zou je inderdaad kunnen stellen dat we, afhankelijk van wat de koper voor ons huis gaat betalen, dat bedrag - de betaalde rente van dat jaar als "winst" kunnen betitelen. Uiteraard hebben we nooit zo weloverwogen besloten te wachten met verkopen om winst te maken, maar was het gewoon nog wachten op de oplevering van ons huis natuurlijk. Eerder verkopen en dan huren is ook nog een optie geweest, maar dan kom je toch in de private sector terecht en die prijzen liggen veel hoger dan onze huidige hypotheekkosten, dus ja... besloten het risico maar te nemen om te wachten met verkopen. Dat lijkt goed uit te pakken vooralsnog...

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ik kom me hier ook maar 'ns melden :P

We zijn een huis aan het bouwen, oplevering (afhankelijk van werkbare dagen enzo) naar verwachting juni/juli/augustus (net voor of net na de bouwvak dus). Op dit moment wonen we in mijn koop appartement vlak bij Den Haag, dus dat moet de verkoop in. Een bijna identiek appartement in het complex heeft een jaar geleden voor bijna een half jaar te koop gestaan (maar wel met een vraagprijs waar m'n oren van klapperden). Ik zit me dus af te vragen wat de beste aanpak is.

1. Nu bij 'n makelaar gaan buurten of er al bekende interesse is, maar nog niet direct naar Funda;
2. Direct naar Funda, eventueel met 'n "misschien geeft een gek het ervoor" vraagprijs en "oplevering 4e kwartaal";
3. Pas naar makelaar als de oplevering van het nieuwe huis bekend is en we dus een concrete opleverdatum kunnen aanbieden.

Paar overwegingen die invloed hebben:
- Het huis staat op dit moment aardig vol, we zijn begin 2018 samen gaan wonen en een hoop spullen staan te wachten op meer ruimte. In de huidige staat kunnen de foto's van tenminste 1 kamer waarschijnlijk direct naar het 'wat er nu weer te koop staat' topic O-) (en het liefst gaan we geen dingen twee keer verhuizen met self storage als tussenstop)
- Maandlasten zijn laag genoeg dat we ons geen grote zorgen hoeven te maken om dubbele lasten. Wel willen we een deel van de opbrengst gebruiken voor tuininrichting en meubel vervanging.
- Het heeft een best forse VVE bijdrage (E250/mnd, vooral dankzij een lift voor een portiek van 6 appartementen, waarbij wij op de bovenste laag zitten en dus het meest betalen), wat kopers kan afschrikken.
- Hypotheek is ongeveer 60% van vrije verkoopwaarde.

We twijfelen zelf een beetje tussen opties 1 en 3, dus ik ben benieuwd of jullie nog verfrissende tips of inzichten hebben ;)

• Tsurany
  • Niet online
Optie 1 lijkt mij niet handig, je kan toch niet eerder opleveren dus waarom wil je dan nu al verkopen? Je zal minder geïnteresseerden aantrekken (onzekerheid, lange termijn,...) dus de verkoopprijs zal waarschijnlijk lager zijn. Ik zou pas in het tweede kwartaal over verkoop gaan nadenken, dan heb je nog genoeg tijd om op te ruimen. Ik verwacht op korte termijn geen schokkende gebeurtenissen waardoor de huizenprijzen opeens zullen dalen, die zullen enkel blijven stijgen.

Zelf verkoop ik pas nadat ik verhuisd ben. Voor mij een stuk eenvoudiger, dan kan ik de woning keurig op de foto zetten en presenteren bij bezichtigingen omdat ik er dan zelf niet meer woon.

Tsurany wijzigde deze reactie 09-01-2019 13:37 (16%)

• Sport_Life

Sport_Life

anboni schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:09:

We zijn een huis aan het bouwen, oplevering (afhankelijk van werkbare dagen enzo) naar verwachting juni/juli/augustus (net voor of net na de bouwvak dus). Op dit moment wonen we in mijn koop appartement vlak bij Den Haag, dus dat moet de verkoop in. Een bijna identiek appartement in het complex heeft een jaar geleden voor bijna een half jaar te koop gestaan (maar wel met een vraagprijs waar m'n oren van klapperden). Ik zit me dus af te vragen wat de beste aanpak is.

1. Nu bij 'n makelaar gaan buurten of er al bekende interesse is, maar nog niet direct naar Funda;
2. Direct naar Funda, eventueel met 'n "misschien geeft een gek het ervoor" vraagprijs en "oplevering 4e kwartaal";
3. Pas naar makelaar als de oplevering van het nieuwe huis bekend is en we dus een concrete opleverdatum kunnen aanbieden.

- Het huis staat op dit moment aardig vol, we zijn begin 2018 samen gaan wonen en een hoop spullen staan te wachten op meer ruimte. In de huidige staat kunnen de foto's van tenminste 1 kamer waarschijnlijk direct naar het 'wat er nu weer te koop staat' topic O-) (en het liefst gaan we geen dingen twee keer verhuizen met self storage als tussenstop)
- Maandlasten zijn laag genoeg dat we ons geen grote zorgen hoeven te maken om dubbele lasten. Wel willen we een deel van de opbrengst gebruiken voor tuininrichting en meubel vervanging.
- Het heeft een best forse VVE bijdrage (E250/mnd, vooral dankzij een lift voor een portiek van 6 appartementen, waarbij wij op de bovenste laag zitten en dus het meest betalen), wat kopers kan afschrikken.

We twijfelen zelf een beetje tussen opties 1 en 3, dus ik ben benieuwd of jullie nog verfrissende tips of inzichten hebben ;)
Mijn tip? Zo snel mogelijk voor een (relatief) lage prijs te koop zetten. Neem desnoods tijdelijk huren op de koop toe. Als morgen de pleuris uitbreekt op de huizenmarkt heb je een groot probleem met een appartement zoals door jou beschreven. Een appartement in regio Den Haag dat zo lang te koop staat in de huidige tijd is niet best!
250e vve is ook een behoorlijke drempel voor veel kopers, ondanks dat je er een lift ed voor terug krijgt. Ik zou dus voor optie 2 gaan met het risico dat je het snel verkoopt en moet gaan huren. (maar altijd beter dan het risico dat je over een jaar met een onverkoopbaar appartement zit waar allerlei vve verplichtingen aan hangen).

Nogmaals, is mijn mening, en meestal deins ik niet terug voor enig risico (of zou ik zo laat mogelijk te koop zetten) , maar in jouw geval zou ik het niet durven.

Ik lees dat je van de overwaarde meubels wilt aanschaffen, hoe denk je dat te doen? Je kunt dan over dat deel geen hra genieten.

Overigens hebben wij ook onze woning te koop gezet met een lange oplevertermijn, maar het eerste bod was meteen ruim boven de waarde en hij wilde er sneller in, dus hebben we maar tijdelijk gehuurd..

Sport_Life wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:49 (12%)

• anboni
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Ik lees dat je van de overwaarde meubels wilt aanschaffen, hoe denk je dat te doen? Je kunt dan over dat deel geen hra genieten.
Eigenwoningreserve zit ruimschoots in het nieuwe huis, dat zit wel goed ;)

Bedankt voor je input!

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14:09
250 euro per maand voor de VVE das niet mals ...
Dure lift 😎

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Sport_Life

Sport_Life

mikerosauer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:01:
250 euro per maand voor de VVE das niet mals ...
Dure lift 😎
Tja prijzen zitten nogal in de lift in Den Haag :P

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Sport_Life schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:03:
[...]

€ 250,- voor het onderhoud van Tja prijzen zitten nogal in de lift in Den Haag :P

• DaMei
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17-04 20:25
Hoe vaak komt het voor dat de koper uitstel van voorbehoud van financiering nodig heeft en is het aan te raden om hier akkoord mee te gaan of zijn er mensen die daar slechte ervaringen mee hebben?

Onze situatie is als volgt, we hebben ons huis verkocht (onder voorbehoud) nadat we een nieuwe woning hadden gekocht. Huis is binnen een week verkocht, iets boven de vraagprijs dus dat was mooi (noorden van het land, dus geen al te gekke praktijken hier ;) ). Nu vraagt de koper uitstel aan van het voorbehoud van financiering van twee weken de dag voordat het verloopt. Onze makelaar heeft met zijn financieel adviseur (van de koper) gesproken en volgens de adviseur is de reden voor uitstel het feit dat de koper nog niet het hele dossier compleet heeft bij de bank. De werkgeversverklaring was blijkbaar foutief en moet nu weer ergens naar een HR afdeling en dat kost tijd. Verder zou het ook met de feestdagen te maken hebben (taxatie was op oudjaarsdag) dat de bank langer tijd nodig heeft. Problemen met de financiering heeft de koper niet (volgens zijn adviseur...)

Nu vind mijn man dat we niet moeilijk moeten doen en die twee weken gewoon afwachten maar ik vraag me af of we niet voor het karretje worden gespannen voor niks en we dan over twee weken alsnog met de ellende zitten. 1 feburari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en we hebben de verkoop niet nodig om te kopen dus wat dat betreft hebben we de tijd wel, maar als het nergens heen gaat is het ook onzin om nog langer te wachten.

Ik snap dat er geen perfect antwoord is (vooral omdat je nooit weet wat waar is) maar ik was wel benieuwd naar andere mensen hun ervaringen en eventuele adviezen :)

Steam: daphnemeijer1 | Hearthstone: DaMei#2785 | Website | Stream!

• Martinusz
DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:09:
Hoe vaak komt het voor dat de koper uitstel van voorbehoud van financiering nodig heeft en is het aan te raden om hier akkoord mee te gaan of zijn er mensen die daar slechte ervaringen mee hebben?

Onze situatie is als volgt, we hebben ons huis verkocht (onder voorbehoud) nadat we een nieuwe woning hadden gekocht. Huis is binnen een week verkocht, iets boven de vraagprijs dus dat was mooi (noorden van het land, dus geen al te gekke praktijken hier ;) ). Nu vraagt de koper uitstel aan van het voorbehoud van financiering van twee weken de dag voordat het verloopt. Onze makelaar heeft met zijn financieel adviseur (van de koper) gesproken en volgens de adviseur is de reden voor uitstel het feit dat de koper nog niet het hele dossier compleet heeft bij de bank. De werkgeversverklaring was blijkbaar foutief en moet nu weer ergens naar een HR afdeling en dat kost tijd. Verder zou het ook met de feestdagen te maken hebben (taxatie was op oudjaarsdag) dat de bank langer tijd nodig heeft. Problemen met de financiering heeft de koper niet (volgens zijn adviseur...)

Nu vind mijn man dat we niet moeilijk moeten doen en die twee weken gewoon afwachten maar ik vraag me af of we niet voor het karretje worden gespannen voor niks en we dan over twee weken alsnog met de ellende zitten. 1 feburari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en we hebben de verkoop niet nodig om te kopen dus wat dat betreft hebben we de tijd wel, maar als het nergens heen gaat is het ook onzin om nog langer te wachten.

Ik snap dat er geen perfect antwoord is (vooral omdat je nooit weet wat waar is) maar ik was wel benieuwd naar andere mensen hun ervaringen en eventuele adviezen :)
Waarom zou de financieel adviseur 'liegen'? :) daarmee zou hij zijn eigen reputatie beschadigen, dus ik verwacht niet dat hij iets probeert rond te breien wat eigenlijk niet zou kunnen.
Het zijn inderdaad gekke dagen geweest, kerst doordeweeks, nieuwjaar, vergis je niet dat bij banken rond deze dagen het haast uitgestorven is qua personeel, zo ook bij wellicht de bedrijven waar deze mensen werken, als er een kleine HR afdeling is, grote kans dat die vakantie hadden of weinig tijd.

Vergeet ook niet, mocht je dit afketsen, een nieuwe koper vinden en alles ook rondmaken kost dan nog veel langer ;)
Sport_Life schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Hij maakt hem gewoon hoor :o

Martinusz wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:17 (4%)

• drfrisbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09:08
Volgens mij ga je geen gouden tips krijgen. Als het inderdaad een dossierkwestie is en hypotheekadviseur koper heeft gesproken met jouw makelaar en beiden verwachten geen problemen dan zou ik hun advies volgen.

• anboni
  • Nu online
Tenzij je al daadwerkelijk andere geinteresseerden hebt, zou ik die twee weken gewoon afwachten. De redenen voor vertraging klinken niet heel onaannemelijk en als je nu weer terug naar de markt gaat, zit je echt niet alsnog begin februari bij de notaris.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even los van deze specifieke situatie, heb ik afgelopen jaar aan de andere kant gezeten. Redelijke text-book case voor de hypotheekaanvraag, maar toch scheelde het haast niks of we hadden het niet gehaald. En dan heb ik het over twee vaste banen, ruim onder de max, geen schulden, volledige gemeenschap van goederen en goede pensioenen.
Ik zou het, hoe vervelend ook, accepteren.

Overigens; wat is het alternatief? ;)

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:34 (3%)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

In mijn geval is het ook eens voorgekomen dat ik uitstel heb moeten vragen.
Dat kwam doordat ik als ondernemer werkelijk waar mijn hele hebben en houden moest aanleveren bij de bank en ook met tussenkomst van feestdagen en afhankelijkheden van boekhouders/accountants redde ik dat gewoon niet.
Twee weken erbij klinkt als een redelijke termijn om dossiers compleet te maken. Mocht er weer uitstel aangevraagd worden dan zou ik pas serieus in gesprek gaan met je verkopend makelaar.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Sport_Life

Sport_Life

Martinusz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:16:
[...]

[...]

Hij maakt hem gewoon hoor :o
Maar zonder gekheid: het is natuurlijk wel een absurd bedrag. Daar zou je een aflossingsvrije hypotheek van bruto 150k of netto 250k van kunnen nemen. Tel dat bij de aanschafprijs van die flat op en je zit voor dezelfde maandlasten in een eengezinswoning of laagbouw appartement een heel stuk luxer/groter/beter op de begane grond zonder lift.
Komen dan nog wel onderhoudskosten bij natuurlijk.

Sport_Life wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:46 (9%)

• DaMei
Martinusz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Waarom zou de financieel adviseur 'liegen'? :) daarmee zou hij zijn eigen reputatie beschadigen, dus ik verwacht niet dat hij iets probeert rond te breien wat eigenlijk niet zou kunnen.
Het zijn inderdaad gekke dagen geweest, kerst doordeweeks, nieuwjaar, vergis je niet dat bij banken rond deze dagen het haast uitgestorven is qua personeel, zo ook bij wellicht de bedrijven waar deze mensen werken, als er een kleine HR afdeling is, grote kans dat die vakantie hadden of weinig tijd.

Vergeet ook niet, mocht je dit afketsen, een nieuwe koper vinden en alles ook rondmaken kost dan nog veel langer ;)
Bedankt voor de adviezen allen!

Ik verwacht niet dat hij liegt want dat zou inderdaad niet handig zijn, maar misschien hebben ze het wel bij drie andere banken geprobeerd en gaat hij er van uit dat het nu wel lukt en moet alleen die werkgeversverklaring nog en is het een soort waarheid met een hele achtergrond die wij niet weten. Maar ik ben dan ook meer van het glas halfleeg en mn man van halfvol ;)

We gaan er nu eerst maar vanuit dat die twee weken genoeg zijn en dat het gewoon een kwestie is van dossier aanvullen en dat we straks gewoon kunnen verkopen :)

Opnieuw de verkoop in is natuurlijk nooit fijn en kost zeker langer dus dat heeft nooit de voorkeur, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij de kans op goede afloop bij uitstel nihil is en het beter is om het gewoon niet te doen. Bij ons is dat zo te horen (en verwachten wij) niet het geval dus we gaan gewoon nog even twee weekjes geduldig (ongeveer...) wachten

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor de adviezen allen!

Ik verwacht niet dat hij liegt want dat zou inderdaad niet handig zijn, maar misschien hebben ze het wel bij drie andere banken geprobeerd en gaat hij er van uit dat het nu wel lukt en moet alleen die werkgeversverklaring nog en is het een soort waarheid met een hele achtergrond die wij niet weten. Maar ik ben dan ook meer van het glas halfleeg en mn man van halfvol ;)

We gaan er nu eerst maar vanuit dat die twee weken genoeg zijn en dat het gewoon een kwestie is van dossier aanvullen en dat we straks gewoon kunnen verkopen :)

Opnieuw de verkoop in is natuurlijk nooit fijn en kost zeker langer dus dat heeft nooit de voorkeur, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij de kans op goede afloop bij uitstel nihil is en het beter is om het gewoon niet te doen. Bij ons is dat zo te horen (en verwachten wij) niet het geval dus we gaan gewoon nog even twee weekjes geduldig (ongeveer...) wachten
De alarmbellen zouden bij mij eerder gaan rinkelen bij twee afwijzingen dan van een vraag tot uitstel.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:15
anboni schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:09:

Te koop zetten als je nu al twijffelt of je het wel kwijt raakt. Je kunt altijd een optie in de verkoop zetten per september. Of hang in ieder geval te koop aan het raam.

Ik wilde mijn woning te koop gaan zetten maar wilde het eerst schilderen. Ik had een A4 op het raam geplakt met te koop en ben gaan schilderen. Hele woning overhoop en toen werd er aangebeld. Tussen de rotzooi door een rondleiding gegeven. Uiteindelijk verkocht binnen een week. Mocht er zelfs nog een maand op zijn kosten wonen en geen makelaar aan te pas gekomen.

• Tsurany
  • Niet online
DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Hij heeft tot het moment van overdracht de tijd om de financiering rond te krijgen. Hik kan nu simpelweg nog niet onder de koop uit. Hij heeft geen afwijzing gekregen en kan dus niet zijn voorbehoud gebruiken om van de koop af te zien.
En jij kan dus sowieso niet van de verkoop af zien om deze reden, jij hebt er wat dat betreft dus niks over te zeggen.

Dus wel of niet verlengen is irrelevant voor het vervolg proces. Enkel bij verlenging en daarna een afwijzing in die twee weken kan je geen aanspraak maken op die 10% boete, dat is het enige waar je nu over na moet denken.

• DaMei
Tsurany schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:59:
[...]

Hij heeft tot het moment van overdracht de tijd om de financiering rond te krijgen. Hik kan nu simpelweg nog niet onder de koop uit. Hij heeft geen afwijzing gekregen en kan dus niet zijn voorbehoud gebruiken om van de koop af te zien.
En jij kan dus sowieso niet van de verkoop af zien om deze reden, jij hebt er wat dat betreft dus niks over te zeggen.

Dus wel of niet verlengen is irrelevant voor het vervolg proces. Enkel bij verlenging en daarna een afwijzing in die twee weken kan je geen aanspraak maken op die 10% boete, dat is het enige waar je nu over na moet denken.
Dus als wij niet verlengen en hij kan nu nog geen afwijzing overhandigen dan gaat alles gewoon door en als hij later nog een afwijzing krijgt dan hebben wij hem eigenlijk 'genaaid' door het voorbehoud te laten verlopen want dan moet hij die 10% betalen om te annuleren?

Dan is het eigenlijk toch gek dat men om uitstel vraagt als het echt geen probleem zou moeten opleveren? Dan maakt het uitstel alleen voor het idee wat uit, maar in de praktijk voegt het weinig toe. Dan is het meer voor het gevoel van zekerheid voor de koper.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Heb nu zelf twee huizen gekocht en beide keren, ondanks goede voorbereidingen toch het voorbehoud moeten verlengen.
Ik ben even vergeten wat de eerste keer fout ging.

De tweede keer moesten we nog even wachten tot mijn proeftijd er op zat, maar daarna konden we wel een compleet dossier naar de hypotheekverstrekker toesturen.
Eind goed, al goed...... dachten we. Bleken we een ongetekende versie van het arbeidscontract van mijn vriendin mee te hebben gestuurd.

Dus eerst getekende versie opvragen bij de werkgever, alles opnieuw indienen, weer een paar dagen wachten. Daardoor moesten/wilden we dus wel verlengen, ondanks dat het allemaal niet zo spannend was.

De kopers van mijn woning moesten ook verlengen vanwege taxatie gedoe.

Tja, wat kun je er als verkoper aan doen? Ik gok dat het meestal niet zo spannend is en wel goed komt :)

• Wijnand1980
Wij hebben een keer 2x moeten verlengen omdat:
1 taxateur had verkeerde jaartal vermeldt van taxatie (2006 ipv 2009). Taxatie was dus "te oud"
2 nieuwe taxatierapport kwam gescheurd met de post aan...

Bank gaat pas kijken naar de papieren als alles compleet is, dus dan krijg je pas melding van incomplete/onjuiste info. (Bovenstaande door mij vermelde gebeurtenissen zullen in deze digitale tijd hopelijk niet meer voorkomen, maar daar is vast iets voor in de plaats gekomen dat mis kan gaan)

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-04 14:29
DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Dus als wij niet verlengen en hij kan nu nog geen afwijzing overhandigen dan gaat alles gewoon door en als hij later nog een afwijzing krijgt dan hebben wij hem eigenlijk 'genaaid' door het voorbehoud te laten verlopen want dan moet hij die 10% betalen om te annuleren?

Dan is het eigenlijk toch gek dat men om uitstel vraagt als het echt geen probleem zou moeten opleveren? Dan maakt het uitstel alleen voor het idee wat uit, maar in de praktijk voegt het weinig toe. Dan is het meer voor het gevoel van zekerheid voor de koper.
Je bent als koper/hypotheekgever afhankelijk van de grillen van derden, hoe goed je zaken ook voorbereidt, en de 10% boete kan een levensgrote impact hebben op mensen. Vanuit dat perspectief is het niet vreemd om wat zekerheid te creëren door voor de volledigheid een verlenging aan te vragen. De gevolgen voor jou als verkoper zijn toch vaak beperkter, hoewel het je als verkoper natuurlijk ook geld kan kosten (maar vaak minder dan die 10% in deze markt).

Een foutje is zo gemaakt in de documentatie die je moet aanleveren. Tel daarbij op dat inderdaad in de kerstvakantie er eigenlijk niet gewerkt wordt door dat soort afdelingen en instanties, en dan ben je deze maand zo een paar weken verder. Het is wat het is, ik zou even geduld hebben en de koper vragen je op de hoogte te houden van de voortgang de komende twee weken in ruil voor het gegeven vertrouwen.

Trenchdog wijzigde deze reactie 10-01-2019 13:55 (19%)

• DaMei
Trenchdog schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Je bent als koper/hypotheekgever afhankelijk van de grillen van derden, hoe goed je zaken ook voorbereidt, en de 10% boete kan een levensgrote impact hebben op mensen. Vanuit dat perspectief is het niet vreemd om wat zekerheid te creëren door voor de volledigheid een verlenging aan te vragen. De gevolgen voor jou als verkoper zijn toch vaak beperkter, hoewel het je als verkoper natuurlijk ook geld kan kosten (maar vaak minder dan die 10% in deze markt).

Een foutje is zo gemaakt in de documentatie die je moet aanleveren. Tel daarbij op dat inderdaad in de kerstvakantie er eigenlijk niet gewerkt wordt door dat soort afdelingen en instanties, en dan ben je deze maand zo een paar weken verder. Het is wat het is, ik zou even geduld hebben en de koper vragen je op de hoogte te houden van de voortgang de komende twee weken in ruil voor het gegeven vertrouwen.
We zijn ondertussen akkoord gegaan met verlenging en inderdaad afgesproken dat de financieel adviseur ons op de hoogte houd. Ze hopen volgende week al helderheid te hebben dus dat is mooi :)

Ik snap ook wel dat ze gaan voor die zekerheid, die 10% voor onze nieuwe woning is ook niet iets wat ik graag kwijt wil, veel leuker om dat uit te geven aan nieuwe inrichting O-)

In ieder geval zijn we een stuk wijzer geworden over het fenomeen voorbehoud van financiering en redenen waardoor men het niet haalt. Zelf tot nu toe altijd kunnen halen dus ik kon me weinig redenen voorstellen waarom het mensen niet zou lukken, maar ik heb mijn mening moeten bijstellen :9

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:33
Waarom niet? Stel dat een van de partners overlijdt? Er kan in de tussentijd toch nog genoeg gebeuren.
DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:16:
[...]

• DaMei
Figo112 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:32:
Waarom niet? Stel dat een van de partners overlijdt? Er kan in de tussentijd toch nog genoeg gebeuren.

[...]
Ja natuurlijk kan er genoeg gebeuren en ik snap het idee van de extra zekerheid absoluut! Die zin is een beetje krom misschien...
Maar feitelijk gezien hoeft het dus niet? Onze makelaar gaf ons de enige opties verlengen of als we niet zouden verlengen dan wordt alles meteen geannuleerd en kunnen we opnieuw beginnen. Maar feitelijk was niet verlengen en verder afwachten, want hij had nog geen afwijzing, ook een optie geweest als ik het goed begrijp?

DaMei wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:52 (3%)

• Tsurany
  • Niet online
DaMei schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ja natuurlijk kan er genoeg gebeuren en ik snap het idee van de extra zekerheid absoluut! Die zin is een beetje krom misschien...
Maar feitelijk gezien hoeft het dus niet? Onze makelaar gaf ons de enige opties verlengen of als we niet zouden verlengen dan wordt alles meteen geannuleerd en kunnen we opnieuw beginnen. Maar feitelijk was niet verlengen en verder afwachten, want hij had nog geen afwijzing, ook een optie geweest als ik het goed begrijp?
Jij als verkoper kan, nadat het koopcontract getekend is, niet meer onder de verkoop uit. Jij zit er op dat moment aan vast en kan je nergens op beroepen tenzij je een specifiek beding hebt opgenomen in het contract.

De koper heeft een voorbehoud opgenomen, namelijk het verkrijgen van financiering, waarmee hij onder de koop uit zou kunnen. Afhankelijk van hoe het in het koopcontract staat omschreven moet hij aan een aantal eisen voldoen. In mijn koopcontract staat bijvoorbeeld dat ik minimaal 1 afwijzing van een bank c.q. geldinstelling dien te overleggen waarin de reden van afwijzing staat.

In jouw situatie zou ik, op basis van mijn koopcontract, niet onder de koop uit kunnen. Ik heb immers geen afwijzing ontvangen, enkel een verzoek tot meer informatie. De enige manier om dan de koop te ontbinden is als beide partijen daar expliciet toestemming toe geven.

• eno_W
Vandaag flink wat bezichtigingen gehad en zelfs al een tweede bezichtiging later in de middag. Afwachten nu... (niet mijn sterkste kant)

• GeeMoney
  • Nu online
eno_W schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:06:
Vandaag flink wat bezichtigingen gehad en zelfs al een tweede bezichtiging later in de middag. Afwachten nu... (niet mijn sterkste kant)
Wellicht hoor je morgen voor eind van de middag nog iets. Soms kan het snel gaan.
Mijn kopers kwamen in de ochtend op een vrijdag kijken en brachten einde van de middag nog een bod uit. Op de maandag na het weekend zijn we eruit gekomen en is er getekend.
Meerdere kijkers is positief!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

eno_W schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:06:
Wij hadden er ook 8 gisteren (staat sinds 8 januari op Funda).

Staan er nog 22 gepland komende week.

Vrijdag de 18e mag iedereen zijn of haar bod indienen.

CeesKees wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:52 (4%)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Wat een gekte, maar in principe een lekker gevoel. Het moet toch wel heel raar lopen als de woning niet verkocht wordt voor een goede prijs met zoveel kijkers :)

• Martinusz
Wij hebben nu wel een aparte situatie, de kopers hebben een bouwkundige keuring laten doen, niet heel veel verrassende dingen kwamen erop, wel paar verrassende kleine dingetjes, maar het bedrag bleef onder het bedrag waarbij zij mogen ontbinden.

Goed niks bijzonders dus, behalve dat wij een lange oplevertijd hebben (eind dit jaar, begin volgend jaar) en het rapport wel aangeeft dat het schilderwerk buiten gedaan moet worden of in ieder geval 2 ramen. Nu willen de kopers dus dat het in 2019 geschilderd wordt :P valt wat voor te zeggen, maar ik ga het niet doen :o de onderhandelingsfase zijn we voorbij, ze hebben 2 bezichtingen gehad en hebben niets opgemerkt over het schilderwerk. Uiteraard mogen ze het (laten) schilderen dit jaar, dus ben benieuwd waar dit op uit gaat lopen :P

Edit: tenzij het natuurlijk drastisch verslechterd, dan ga ik onderhoud plegen, maar niet in huidige staat.

Martinusz wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:17 (6%)

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

CeesKees schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Wij hadden er ook 8 gisteren (staat sinds 8 januari op Funda).

Staan er nog 22 gepland komende week.

Vrijdag de 18e mag iedereen zijn of haar bod indienen.
Biedingen zijn binnen.

We gaan in zee met een bod dat 18% boven de vraagprijs ligt.

Laagste bod was 5.4% boven vraagprijs, hoogste dus 18% erboven.
In totaal 6 biedingen binnen gehad.

e.e.a. geregeld in 10 dagen.

• Khil
  • Laatst online: 18:49
Gefeliciteerd!

Naked chicks

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:40
CeesKees schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:57:
[...]

Biedingen zijn binnen.

We gaan in zee met een bod dat 18% boven de vraagprijs ligt.

Laagste bod was 5.4% boven vraagprijs, hoogste dus 18% erboven.
In totaal 6 biedingen binnen gehad.

e.e.a. geregeld in 10 dagen.
Mooi resultaat. Hoe was je vraagprijs: bewust wat aan de lage kant om overbieden uit te lokken of was het een realistische prijs?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

De vraagprijs was bewust laag, om veel inloop te krijgen.
Dat is zeker gelukt!

11 maanden terug een vergelijkbaar huis voor 325k verkocht bij dezelfde vraagprijs. Wij gaan nog 28k meer krijgen.
Als je zo kijkt zou het 8,6% meer zijn.

Wat nog mooier aan dit bod is, is dat er geen bouwkundige keuring als voorbehoud is opgenomen.
Koper is een aannemer die er met zijn financieel adviseur doorheen liep vanmorgen.
Wist al precies wat hij wil gaan doen zodra hij de sleutel heeft.

• JJ036
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-04 22:47
Een toekomst vraag.

Stel je koopt een nieuwbouw huis (bouwjaar 2019) voor €395.000,00. Betreft een 2 onder 1 kap met garage enz.

Stel je wilt over 10 jaar weer verhuizen. Is je woning dan in meer waarde gestegen, zodat je je overwaarde van je vorige woning terug kan verdienen om dan bv naar een goedkopere woning (bv appartement) te kunnen kopen?

Ik weet het zijn toekomst gerichte vragen. Maar ik ben benieuwd of we het nu goed hebben gedaan. Mijn gevoel zegd dat we net zo goed een bestaande woning hadden kunnen kopen voor een bedrag rond €350.000 kk.

Volgens de hypotheek verstrekker is de rendement van een nieuwbouw woning beter.

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:50
Hier kan natuurlijk niemand iets van zeggen.
Ik persoonlijk denk echter dat het vrij lastig is op midden korte termijn winst te maken op nieuwbouw, puur door de vele extra kosten die niet meteen waarde verhogend zijn.
Bijv. in ons geval kopen we een nieuwbouw huis van 330k, doen voor 50k aan meerwerk, de afwerking (vloeren, wanden, tuin, keuken etc) nog eens 50k.
Zitten we dus al op 430k.
Dan nog even de financiering, verhuizen, en dubbele lasten gedurende de bouw erbij, toch ook snel minimaal zo'n 10-15k. Deze zijn niet waarde verhogend en de 50k afwerkings kosten ook niet volledig, dus begin je al met een achter stand.

Dus deze woning zal 450k moeten opbrengen om terug te verdienen, en dat vind ik wel heeel fors voor een 2 onder 1 kapper, dus dat gaat voorlopig niet gebeuren. Zeker niet omdat de markt weer redelijk op zijn top zit, ik verwacht eerder dat de prijzen straks weer gaan dalen.
Dus maar hopen dat ik bij de verkoop van mijn huidige huis dit een beetje kan compenseren.....
Verhuizen is een dure grap, zeker bij nieuwbouw, maar ja wel alles nieuws, energie zuinig en aanpasbaar naar je wensen. Dus ik neem het voor lief.

breagor wijzigde deze reactie 20-01-2019 14:47 (6%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

JJ036 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:50:
Een toekomst vraag.

Stel je koopt een nieuwbouw huis (bouwjaar 2019) voor €395.000,00. Betreft een 2 onder 1 kap met garage enz.

Stel je wilt over 10 jaar weer verhuizen. Is je woning dan in meer waarde gestegen, zodat je je overwaarde van je vorige woning terug kan verdienen om dan bv naar een goedkopere woning (bv appartement) te kunnen kopen?

Ik weet het zijn toekomst gerichte vragen. Maar ik ben benieuwd of we het nu goed hebben gedaan. Mijn gevoel zegd dat we net zo goed een bestaande woning hadden kunnen kopen voor een bedrag rond €350.000 kk.

Volgens de hypotheek verstrekker is de rendement van een nieuwbouw woning beter.
Vooral het dikgedrukte gedeelte kan ik niet helemaal plaatsen? Is je vraag of je over 10 jaar winst kunt pakken op je woning?

Niemand heeft verder een glazen bol. Als de woningmarkt niet instort en ieder jaar (gestaag) doorgroeit, dan pak je over 10 jaar winst. Of het rendement op een nieuwbouwwoning meer is dan op een bestaande woning daar valt ook weinig zinnigs over te zeggen. Als je nieuwe woning wordt nu uitgerust met zonnepanelen, warmtepomp, isolatie, HR+++ glas, etc. dan is je woning over 10 jaar waarschijnlijk couranter dan 'oude' woningen die dat allemaal niet hebben; zeker als alle kabinetsplannen m.b.t. milieu doorgaan....

• JJ036
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-04 22:47
@Harrie_

Ik weet dat niemand een glazen bol heeft :-). Maar het ging mij erom of het een goede zet was om nieuwbouw te kopen ipv bestaande bouw en dan verbouwen.
Ik begrijp je antwoord en het is me een stuk duidelijker geworden.

• Tsurany
  • Niet online
JJ036 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:07:
@Harrie_

Ik weet dat niemand een glazen bol heeft :-). Maar het ging mij erom of het een goede zet was om nieuwbouw te kopen ipv bestaande bouw en dan verbouwen.
Ik begrijp je antwoord en het is me een stuk duidelijker geworden.
Bestaande bouw is ook niet echt een duidelijke definitie. Heb je het dan over een woning uit 2010 of 1950? En wat is het onderhoudsniveau? Een voordeel van nieuwbouw is dat het volgens de laatste standaarden gebouwd is en je dus de laatste isolatie techniek hebt en voorzien bent van zonnepanelen en een warmtepomp.

Een ander voordeel van nieuwbouw is dat het te goedkoop aangeboden wordt indien de markt stijgende is. De projecten zitten op een prijspijl van jaren geleden en worden niet per opbod verkocht. Natuurlijk komen daar wel kosten bij maar dat is heel beheersbaar.

Aan de andere kant kan je soms woningen met achterstallig onderhoud relatief goedkoop kopen waardoor je een enorme waardevermeerdering kan creëren met relatief goedkoop werk.

En daarnaast speelt locatie een enorme rol. Veel nieuwbouw wijken zijn treurig en sfeerloos met enkel nieuw groen. Dat kan erg populair zijn maar in een dalende markt, waar kopers veel meer keuze hebben, kan een goed verbouwd huis in een sfeervolle omgeving veel meer aantrekkingskracht hebben.

Kortom, het hangt volledig van het huis en de locatie af, zonder verdere informatie is er niks zinnigs over te zeggen. We weten niet wat de kwaliteit van afwerking gaat zijn en wat de concurrentie is in de omgeving.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik wil een huis te koop zetten en heb op internet een stuk of 4-5 makelaars gevonden die wel goed lijken. Ik heb in mijn omgeving geen bijzonder goede of slechte ervaringen met makelaars gehoord. Ik wil hen allen een voorstel laten maken en daarin het volgende laten benoemen;

- gesuggereerde vraagprijs woning
- tijd totdat de woning verkocht is voor welke transactieprijs
- geprognotiseerde courtage inclusief fotografie & alle service

Nog verdere factoren om in overweging te nemen bij een makelaarskeuze?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Lekkerboeie86
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18:50
fonsoy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:58:
Ik wil een huis te koop zetten en heb op internet een stuk of 4-5 makelaars gevonden die wel goed lijken. Ik heb in mijn omgeving geen bijzonder goede of slechte ervaringen met makelaars gehoord. Ik wil hen allen een voorstel laten maken en daarin het volgende laten benoemen;

Of ze je incl. Of excl. Btw een oor aan naaien :)

PSN: lekkerboeie86

• inkie1
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 20-04 21:58
fonsoy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:58:

Ja je wilt denk ik wel vastleggen hoe het gaat als je niet tevreden bent of als je het bij hen uit de verkoop wilt halen.

• meestertje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20-04 23:39
Martinusz schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:01:
Wij hebben nu wel een aparte situatie, de kopers hebben een bouwkundige keuring laten doen, niet heel veel verrassende dingen kwamen erop, wel paar verrassende kleine dingetjes, maar het bedrag bleef onder het bedrag waarbij zij mogen ontbinden.

Goed niks bijzonders dus, behalve dat wij een lange oplevertijd hebben (eind dit jaar, begin volgend jaar) en het rapport wel aangeeft dat het schilderwerk buiten gedaan moet worden of in ieder geval 2 ramen. Nu willen de kopers dus dat het in 2019 geschilderd wordt :P valt wat voor te zeggen, maar ik ga het niet doen :o de onderhandelingsfase zijn we voorbij, ze hebben 2 bezichtingen gehad en hebben niets opgemerkt over het schilderwerk. Uiteraard mogen ze het (laten) schilderen dit jaar, dus ben benieuwd waar dit op uit gaat lopen :P

Edit: tenzij het natuurlijk drastisch verslechterd, dan ga ik onderhoud plegen, maar niet in huidige staat.
Nee joh, niet doen, tenzij het in zo'n staat verkeert dat er grote onomkeerbare schade aan de woning zou kunnen ontstaan. Ze hebben twee bezichtigingen gehad en een bouwkundige keuring laten uitvoeren en wisten precies waar ze aan toe waren.

Je aanbod om ze het te laten schilderen vind ik wel sympathiek. Mochten ze daar op in gaan leg dan nog wel even vast dat ze aansprakelijk zijn voor alle schade in elke vorm die daar mogelijkerwijs uit voort vloeit en expliciet dat elke waardevermindering van het.object voor hun rekening komt. Die schilder zal je huis maar in de fik zetten tijdens het verfafbranden waarna de kopers je aansprakelijk stellen omdat er geen huis meer is. Vervolgens blijkt die schilder niet verzekerd te zijn, vanuit een besloten vennootschap te werken en niet privé aansprakelijk te zijn. Dan hang je potentieel.

NB dit is geen sluitend juridisch advies maar wel een aandachtspunt. Overweeg iets op papier te laten zetten door een advocaat.

• Martinusz
meestertje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Nee joh, niet doen, tenzij het in zo'n staat verkeert dat er grote onomkeerbare schade aan de woning zou kunnen ontstaan. Ze hebben twee bezichtigingen gehad en een bouwkundige keuring laten uitvoeren en wisten precies waar ze aan toe waren.

Je aanbod om ze het te laten schilderen vind ik wel sympathiek. Mochten ze daar op in gaan leg dan nog wel even vast dat ze aansprakelijk zijn voor alle schade in elke vorm die daar mogelijkerwijs uit voort vloeit en expliciet dat elke waardevermindering van het.object voor hun rekening komt. Die schilder zal je huis maar in de fik zetten tijdens het verfafbranden waarna de kopers je aansprakelijk stellen omdat er geen huis meer is. Vervolgens blijkt die schilder niet verzekerd te zijn, vanuit een besloten vennootschap te werken en niet privé aansprakelijk te zijn. Dan hang je potentieel.

NB dit is geen sluitend juridisch advies maar wel een aandachtspunt. Overweeg iets op papier te laten zetten door een advocaat.
Er is 1 randje van nog geen 20cm wat er wat slechter aan toe is, die staat ook precies met foto in het rapport. Inmiddels heeft onze makelaar contact gehad en de kopers nemen in het voorjaar contact op om te kijken of ze er iets aan doen of niet. Mijn advies zal zijn koop een blikje verf van 250ml schuur die 20 cm en strijk er met een kwast overeen. De rest kunnen ze doen wanneer ze de sleutel krijgen ;)

• vanfilestijn
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22-02 14:25
* Meld zich ook als verkoper * - Ik heb even een alias aangenomen ter bescherming van mijn gegevens.

Huis staat nu 3 weken op funda voor 575K. 2 bezichtigingen gehad en 1 bod van 490K

Bod (gaf de bieder ook aan) is aan de lage kant, kortom kan nog naar boven.

Het bod is 15% onder vraagprijs. Echter de vraagprijs is bepaald door de makelaar na 1 bezichtiging.

De overwaarde is bij 490K nog steeds 140K.

Vraag, wat zouden jullie doen. We kunnen natuurlijk vasthouden aan de vraagprijs maar aan de andere kant denk ik dan. Hoe reëel is die prijs. Vind het moeilijk om mijn standpunt hier in te vinden.

Modbreak:Hiervoor hoef je natuurlijk geen kloon aan te maken. In het uiterste geval open je een topic in de beslotenheid van TL.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:20 (9%)

• GeeMoney
  • Nu online
vanfilestijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:45:
* Meld zich ook als verkoper * - Ik heb even een alias aangenomen ter bescherming van mijn gegevens.

Huis staat nu 3 weken op funda voor 575K. 2 bezichtigingen gehad en 1 bod van 490K

Het bod is 15% onder vraagprijs. Echter de vraagprijs is bepaald door de makelaar na 1 bezichtiging.

Vraag, wat zouden jullie doen. We kunnen natuurlijk vasthouden aan de vraagprijs maar aan de andere kant denk ik dan. Hoe reëel is die prijs. Vind het moeilijk om mijn standpunt hier in te vinden.
Die vraagprijs is neem ik aan toch wel ergens op gebaseerd?
Wat doen woningen in je nabije omgeving met vergelijkbaar afwerk niveau en volume/m2's ?
Of je vraagprijs is bizar of het bod.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inderdaad... Je kunt je afvragen waarom je in de huidige markt een bod zo ver onder de vraagprijs krijgt. Te hoog ingeschoten?

• vanfilestijn
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22-02 14:25
GeeMoney schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Die vraagprijs is neem ik aan toch wel ergens op gebaseerd?
Wat doen woningen in je nabije omgeving met vergelijkbaar afwerk niveau en volume/m2's ?
Of je vraagprijs is bizar of het bod.
Woning staat in de polder, is dus vrij uniek als zijnde dat er geen vergelijkbare huizen in de buurt zijn. Daarom vind ik het zelf ook moeilijk.

[quote]Inderdaad... Je kunt je afvragen waarom je in de huidige markt een bod zo ver onder de vraagprijs krijgt. Te hoog ingeschoten?

Ja, dat vroeg ik me dus af

vanfilestijn wijzigde deze reactie 31-01-2019 14:05 (15%)

• GeeMoney
  • Nu online
vanfilestijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:02:
[...]

Woning staat in de polder, is dus vrij uniek als zijnde dat er geen vergelijkbare huizen in de buurt zijn. Daarom vind ik het zelf ook moeilijk.

[quote]Inderdaad... Je kunt je afvragen waarom je in de huidige markt een bod zo ver onder de vraagprijs krijgt. Te hoog ingeschoten?

Ook in de polder zijn natuurlijk gewoon referentie woningen en m2 prijzen.
Daarnaast kan je je omgeving inschatten op wel of geen extra meerwaarde. (windmolen op 30meter naast je huis bijvoorbeeld, of juist een vrij uitzicht etc.)

Als je geen punten kan noemen die de 575k rechtvaardigen dan zou ik zeggen dat je tevreden moet zijn met die 490.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andere makelaar consulteren misschien?

In de huidige markt kun je waarschijnlijk beter lager dan hoger starten voor de hoogste verkoopprijs.

• meestertje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20-04 23:39
vanfilestijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:02:
[...]

• Een andere makelaar vragen,
  • Taxatie via Calcasa,
  • De prijs beredeneren aan de hand van wat jij ervoor betaald hebt en de procentuele prijsstijgingen in jouw buurt.
  • De verkoopprijs van vergelijkbare objecten in de buurt waarvan je weet dat ze onlangs verkocht zijn opvragen bij het kadaster. (en aan de hand hiervan een prijs per m2 uitrekenen)
Zomaar wat opties die me te binnen schieten.

• Wijnand1980
Wij zijn druk doende met opruimen voor de fotoshoot.
Nu zitten er een paar vingerafdrukvormige plekken op de rvs delen van de Siemens ovens en afzuigkap. Iemand een goed idee hoe deze weg te krijgen? Vetoplosser heeft tot dusverre niet geholpen...

P.s. flinke fysieke arbeid om alleen je huis te koop te zetten zeg...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Wijnand1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:41:
Wij zijn druk doende met opruimen voor de fotoshoot.
Nu zitten er een paar vingerafdrukvormige plekken op de rvs delen van de Siemens ovens en afzuigkap. Iemand een goed idee hoe deze weg te krijgen? Vetoplosser heeft tot dusverre niet geholpen...

P.s. flinke fysieke arbeid om alleen je huis te koop te zetten zeg...
RVS reiniger :9

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-04 17:48
vanfilestijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:45:

Wat moeten/kunnen wij hierover zeggen? Dit is nou precies waar je een makelaar voor inhuurt!

• ASW1
  • Laatst online: 16:38
Alsof die makelaar wel weet of er voldoende week iemand komt die 575k op tafel legt. Makelaars zijn ook maar een soort koffiedikkijkers

• Tsurany
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:41:
Alsof die makelaar wel weet of er voldoende week iemand komt die 575k op tafel legt. Makelaars zijn ook maar een soort koffiedikkijkers
Dat wel, maar een lokale makelaar kent de markt en kan inschatten of de prijs reëel is op basis van de concurrerende panden en de vraag.

Zo kan een pand op basis van prijs per m2 (grond en woonoppervlakte) best concurrerend zijn maar als de vraag naar dergelijke panden niet aanwezig is houd het alsnog op.

• Alfalva
ASW1 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:41:
Met dit soort logica kan je de vraagprijs ook wel op 3 miljoen zetten. Misschien komt er volgende week wel iemand langs die het ervoor wil betalen!

• ASW1
Alfalva schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Met dit soort logica kan je de vraagprijs ook wel op 3 miljoen zetten. Misschien komt er volgende week wel iemand langs die het ervoor wil betalen!
Jouw logica is niet veel anders dan die van de makelaar, hij zal de kans dat dat gebeurt niet veel anders inschatten dan jij zelf zult doen.

Het heeft ook te maken met verkopersgekte; de waan dat ieder huis ook onmiddellijk voor een hoge prijs verkocht zal zijn. Ik heb kennissen die hun courante woning in Amsterdam vorige maand voor een teleurstellende prijs hebben verkocht, nauwelijks boven de (op advies van de makelaar) opzettelijk laag ingezette verkoopprijs.
Ik weet zeker dat ze aanzienlijk meer hadden kunnen vangen, maar mensen geven zichzelf geen tijd meer om goed te verkopen, het moest in dit geval binnen een week weg. Zelfs in Amsterdam loop je dan blijkbaar een risico dat er nauwelijks geboden wordt en je een laag bod moet accepteren.
Hoe minder tijd je jezelf gunt, hoe groter het risico op onvoldoende bod. Een makelaar kan dat risico niet voor je ombuigen.

• Alfalva
ASW1 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Jouw logica is niet veel anders dan die van de makelaar, hij zal de kans dat dat gebeurt niet veel anders inschatten dan jij zelf zult doen.

...
Nou heb ik makelaars echt niet zo héél hoog zitten, maar aangezien de makelaar wél weet of het een courant object is, hoe hoog de vraag naar dat soort huizen ongeveer is, waar het ding staat, etc. etc. etc., mag je aannemen dat zijn gok iets beter zal zijn dan de mijne.

• ASW1
Alfalva schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:18:
.. mag je aannemen dat zijn gok iets beter zal zijn dan de mijne.
Ik bedoel dan niet zozeer jouw inschatting maar die van de poster/verkoper. Ik ga er tenminste (maar misschien ten onrechte) van uit dat de poster wel ongeveer weet wat vergelijkbare objecten in de omgeving doen.

• anboni
  • Nu online
Hoe betrouwbaar zijn die echt? Voor mijn huis komen ze met een bereik van 308-381k, terwijl een vergelijkbaar huis vorig jaar voor 265k ofzo op funda stond (en zeer waarschijnlijk voor minder is verkocht, aangezien het voor 4+ maanden te koop heeft gestaan)

• Martinusz
anboni schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:19:
[...]

Hoe betrouwbaar zijn die echt? Voor mijn huis komen ze met een bereik van 308-381k, terwijl een vergelijkbaar huis vorig jaar voor 265k ofzo op funda stond (en zeer waarschijnlijk voor minder is verkocht, aangezien het voor 4+ maanden te koop heeft gestaan)
Heb zojuist een taxatierapport binnen, daar maken ze ook gebruik van Calcasa, in ons geval zat die er 6% onder. Ook hebben ze het over Avixnl, die zat er 28% onder. Calcasa komt dus nog aardig in de buurt.

• Tsurany
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:33:
[...]

Ik bedoel dan niet zozeer jouw inschatting maar die van de poster/verkoper. Ik ga er tenminste (maar misschien ten onrechte) van uit dat de poster wel ongeveer weet wat vergelijkbare objecten in de omgeving doen.
Een verkoopprijs kan je achterhalen maar heb je enig idee hoeveel biedingen er waren? Hoeveel bezichtigingen? Dat is informatie waar makelaars mee kunnen helpen, die weten hoeveel vraag en aanbod er is en hoe dat tegen elkaar uitspeelt.

• mddd
  • Niet online
Even een verkoopervaring delen:

1,5 week geleden is onze woning op Funda gekomen. Het is een woning uit 2006 in een grote Vinexwijk (Vleuterweide, Utrecht).

In overleg met onze makelaar hebben we gekozen om een vraagprijs te hanteren die ongeveer zoveel was als we er uiteindelijk minimaal voor wilden hebben. Met het idee dat we met een relatief lage vraagprijs meer mensen zouden aantrekken en dan wellicht hogere biedingen zouden uitlokken. Wij vroegen daarom 375k terwijl de meeste vergelijkbare huizen wat hoger vragen (van 380 richting 400).

Afgelopen vrijdag en zaterdag hebben we 14 bezichtigingen gehad. Meerdere mensen serieus geïnteresseerd. Vrijdagmiddag al een bod ontvangen van 390k. We hebben de bezichtigingen afgewacht van zaterdag. Ook daarbij geinteresseerden maar niet zo acuut als die eerdere bieder.

We hebben een tegenbod gedaan van 395k met de opmerking dat er meer serieuze kijkers waren maar (nog) geen andere biedingen, dus als ze akkoord waren dan zouden wij meteen iedereen verder afbellen.

De bieder is hiermee akkoord gegaan. Deze week moet het papierwerk natuurlijk geregeld worden, maar in elk geval mondeling een prima verloop denk ik!

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

Pagina: 1 ... 56 ... 59 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True