Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste
Acties:

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Flipside22 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:31:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wettelijk volgens mij niet verboden, maar als je het niet prettig vindt staat het je toch vrij om dit gewoon bij je makelaar neer te leggen en het bod te weigeren? In de meeste regio's is de markt is er momenteel niet echt naar om een bod ovb verkoop eigen woning te accepteren....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:54
Zo eerste 3 kijkers gehad, waarvan 1 verliefd was geworden, dus dat komt wel goed ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• eno_W
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 19-02 16:34
Hier een schoon en opgeruimd huis en in afwachting van de fotograaf... Durf amper te bewegen :-D. Kasten en dergelijke ook niet opentrekken, want die zijn afgeladen vol, net als de berging... Nu het alleen even zo houden tot de bezichtingen ook achter de rug zijn. Ben wel benieuwd wat de invloed van de feestdagen is op de verkoop. Meer mensen op funda, maar lastig bezichtingen plannen denk ik. Maar mensen die al een tijd op zoek zijn en al een paar keer achter het net hebben gevist in deze rare markt zullen zich misschien niet zo laten beïnvloeden. We gaan het meemaken...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Flipside22 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:31:
Members only:
Members only:

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-02 08:58
Señor Sjon schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:12:
[...]

Members only:
verkopersmarkt :9

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

fixed

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:22
Members only:

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Die andere partij kan ook eerst de boel in de verkoop zetten. Dan kan die hele passage eruit.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-02 08:54
die hele discussie over voorbehoud verkoop eigen woning is al ene paar keer gevoerd. Dat voorbehoud is acceptabel in een slecht verkopende markt. In de huidige markt is hij in mijn ogen onacceptabel: waarom zou ik als verkoper mijn verkopen af willen laten hangen van jouw verkoop? Ik heb er geen invloed op, ik kan je niet verplichten om jouw vraagprijs laag te zetten of om een bod te accepteren. Ik zou dat voorbehoud in een slechte markt zelfs niet accepteren: het maakt je woning onaantrekkelijk voor andere kandidaten én levert je geen zekerheid op..

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Martinusz
eno_W schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:04:
Hier een schoon en opgeruimd huis en in afwachting van de fotograaf... Durf amper te bewegen :-D. Kasten en dergelijke ook niet opentrekken, want die zijn afgeladen vol, net als de berging... Nu het alleen even zo houden tot de bezichtingen ook achter de rug zijn. Ben wel benieuwd wat de invloed van de feestdagen is op de verkoop. Meer mensen op funda, maar lastig bezichtingen plannen denk ik. Maar mensen die al een tijd op zoek zijn en al een paar keer achter het net hebben gevist in deze rare markt zullen zich misschien niet zo laten beïnvloeden. We gaan het meemaken...
Nou hier zijn de eerste 3 kijkers geweest en vanochtend is het eerste bod binnen gevallen, hebben nu tegenbod gedaan dus vanavond weten we meer :)

We hebben een langere oplevertijd, maar zitten in een zeer gewilde wijk, dus uiteindelijk maakt dat dus ook geen fluit uit. Als het vanavond rond komt hebben we ons huis in 12 dagen verkocht 8)7 (onder voorbehoud)

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12-02 18:18
Members only:

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:35
Mijn moeder zit met een (vind ik) bijzondere situatie.
Haar huis van de zomer verkocht, overdracht per 3-1-19.
Kopende partij is langs geweest om wat maten op te nemen. Toen zagen ze dat de buxushaag is kaalgevreten door de buxusrups. Gaat om circa 20 meter haag, volgroeid.
Vandaag hebben ze een mail gestuurd dat ze €2.000 vergoeding verwachten omdat de tuin niet zo wordt opgeleverd als verkocht. (Perceel is 800m2)

Mijn moeder legt de communicatie bij de makelaar neer. Maar ik ben wel benieuwd wat hier wettelijk gezien moet gebeuren en of de koper, na overdracht, een compensatie kan verlangen. Er zijn wel wat vraagtekens die ik kan bedenken:
- leeft een buxus nog ook al is hij kaal
- is een kale buxus minder waard
- buxusrups is een (landelijke) plaag
- stel de rups komt een week na overdracht?

Heeft hier iemand een idee in hoeverre een compensatie geboden moet worden?

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:52:
[...]

Nou hier zijn de eerste 3 kijkers geweest en vanochtend is het eerste bod binnen gevallen, hebben nu tegenbod gedaan dus vanavond weten we meer :)

We hebben een langere oplevertijd, maar zitten in een zeer gewilde wijk, dus uiteindelijk maakt dat dus ook geen fluit uit. Als het vanavond rond komt hebben we ons huis in 12 dagen verkocht 8)7 (onder voorbehoud)
BAM verkocht! 8)

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Wijnand1980 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:40:
Kopende partij is langs geweest om wat maten op te nemen. Toen zagen ze dat de buxushaag is kaalgevreten door de buxusrups. Gaat om circa 20 meter haag, volgroeid.
Vandaag hebben ze een mail gestuurd dat ze €2.000 vergoeding verwachten omdat de tuin niet zo wordt opgeleverd als verkocht. (Perceel is 800m2)

Mijn moeder legt de communicatie bij de makelaar neer. Maar ik ben wel benieuwd wat hier wettelijk gezien moet gebeuren en of de koper, na overdracht, een compensatie kan verlangen. Er zijn wel wat vraagtekens die ik kan bedenken:

Kan er weinig over vinden, maar mijn gevoel zegt dat je van een levend iets niet kunt eisen dat het een half jaar na dato nog steeds in dezelfde staat verkeerd. Dingen weghalen, bewust verminken (met nadruk op bewust, als in aantoonbaar. Verkeerd snoeien ofzo), of anderszin er een hand in hebben dat je niet kunt leveren wat je hebt beloofd. Daar zou je over kunnen vallen onder het mom van "niet zoals overeengekomen ten tijde van de koop". Maar die viooltjes of hortenias stonden er waarschijnlijk ook een stuk beter bij destijds :P .

De juridische vragen zijn denk ik in hoeverre je mag verwachten dat een dergelijke haag een half jaar na dato nog in dezelfde staat verkeerd, in hoeverre die rups destijds niet al aanwezig was, in hoeverre het te verwachten was dat die rups de boel kaal zou vreten (aanwezig of niet), en in hoeverre die haag 2000 euro waard is.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19:19

tja ze had ook een bordje in de tuin moeten zetten verboden voor de buxusrups :)

denk zelf dat ze geen zaak hebben btw of je moeder er iets aan kan doen maar goed dat hadden die mensen ook wel kunnen bedenken :+

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:20
@Wijnand1980 dat is wel dieptriest om te eisen. Die buxusrups is een landelijke plaag waar je moeder niks aan kan doen. Sowieso 2k voor 20 meter heg? Mijn god zeg. Toevallig hadden wij een soortgelijke situatie, maar dan als koper zijnde. Huis gekocht in juli toen het de 38 graden aantikte in Nederland. Verkopers hadden de tuin weinig aandacht gegeven in deze periode waardoor er gele plekken op het gras ontstonden en enkele grote struiken helemaal dood waren toen wij de sleutels kregen. Daar heb ik niet moeilijk over gedaan. Beetje begrip voor de andere partij is soms ver te zoeken.

• drfrisbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:54

Ik vind het eerlijk gezegd geen hele gekke vraag. Het prijskaartje weet ik niet, maar je koopt een ingerichte tuin. Die is, hoe ongelukkig ook, niet zoals afgesproken. Je hebt het niet over een uitgebloeide plant. Als er een deel van de schutting omwaait, dan vervang je die in pr8ncipe ook. Ik weet dt de vergelijking niet helemaal opgaat, maar het afschuiven op ‘ je hebt maar pech’ vind ik erg makkelijk

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

drfrisbee schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:10:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd geen hele gekke vraag. Het prijskaartje weet ik niet, maar je koopt een ingerichte tuin. Die is, hoe ongelukkig ook, niet zoals afgesproken. Je hebt het niet over een uitgebloeide plant. Als er een deel van de schutting omwaait, dan vervang je die in pr8ncipe ook. Ik weet dt de vergelijking niet helemaal opgaat, maar het afschuiven op ‘ je hebt maar pech’ vind ik erg makkelijk
Mee eens. Als je er zelf was blijven wonen, had je er ook iets aan gedaan.

Dus dit kan twee kanten opvallen. Er is voor beide standpunten wel iets te zeggen. Het leeft, dus het kan doodgaan. Maarja, een dak slijt ook en kan ook gaan lekken. Als dat in de periode gebeurt dat je nog eigenaar van het huis bent, heb je gewoon pech. Dan zeg je ook niet "ja ik kan er niets aan doen dat het regent" toch :P.

Ik zou zeggen, tuin in bruikbare staat opleveren. Of dat 2000 euro moet kosten weet ik niet. Lijkt me erg veel.

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:46

tha_crazy

Mafketel

Ik zat even te dubben of ik het hier of bij het kopen moet posten, maar ik verwacht dat het koopstuk wel gaat lukken.
Waar ik wel mee zit, en wat mij niet helemaal duidelijk is.
Members only:

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe hoog die haag is, maar je hebt voor 20m zo'n 20 boompjes nodig. 20x20 euro = 400 euro.
https://www.directplant.n...s-buxus-sempervirens.html

Maar je moet wel eerst 20m haag verwijderen, en nieuwe aanplanten. Dat gaat wel in de kosten zitten als het door een hovenier gedaan moet worden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
tha_crazy schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:39:
Ik zat even te dubben of ik het hier of bij het kopen moet posten, maar ik verwacht dat het koopstuk wel gaat lukken.
Waar ik wel mee zit, en wat mij niet helemaal duidelijk is.
Members only:
Members only:
Members only:
Members only:
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:12:
@Wijnand1980 dat is wel dieptriest om te eisen. Die buxusrups is een landelijke plaag waar je moeder niks aan kan doen. Sowieso 2k voor 20 meter heg? Mijn god zeg. Toevallig hadden wij een soortgelijke situatie, maar dan als koper zijnde. Huis gekocht in juli toen het de 38 graden aantikte in Nederland. Verkopers hadden de tuin weinig aandacht gegeven in deze periode waardoor er gele plekken op het gras ontstonden en enkele grote struiken helemaal dood waren toen wij de sleutels kregen. Daar heb ik niet moeilijk over gedaan. Beetje begrip voor de andere partij is soms ver te zoeken.
Het is helaas vrij irrelevant of ze er wel of niet wat aan kon doen. Planten in de tuin horen bij het onroerend goed en worden dus meeverkocht tenzij anders genoemd. Nu zou ik er als koper ook niet al te moeilijk over doen bij een paar plantjes of wat stukjes gras. Echter als jij als koper van plan was die heg te houden en die heg voor jou een pluspunt is dan is dit toch een redelijke schadepost. Vergelijkbaar met een inbouwkast die toch meegenomen is terwijl dat niet afgesproken was of een binnendeur die opeens verdwenen is.

@Wijnand1980 in principe, voor zover ik kan vinden, horen planten in de tuin bij onroerend goed en moet je moeder die dus vervangen. Dat betekent niet dat ze zomaar 2000 euro kunnen eisen, dat betekent dat ze je moeder een kans moeten geven dit te herstellen.

Tsurany wijzigde deze reactie 11-12-2018 09:56 (22%)

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Tsurany schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:50:
[...]

Members only:

[...]

Members only:
Members only:

We gaan in ieder geval morgen eerst eens kijken, thnx voor de informatie alvast en mogelijk.... tot later.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

kmf schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:40:
Ik weet niet hoe hoog die haag is, maar je hebt voor 20m zo'n 20 boompjes nodig. 20x20 euro = 400 euro.
https://www.directplant.n...s-buxus-sempervirens.html

Maar je moet wel eerst 20m haag verwijderen, en nieuwe aanplanten. Dat gaat wel in de kosten zitten als het door een hovenier gedaan moet worden.
Dat niet alleen, een volgroeide haag ziet er wat beter uit dan nieuwe aanplant.

Ik heb die !$@$@%beesten ook gehad en wij zijn overgegaan tot sanering, ondanks dat we hier mooie grote bollen hadden (blijf het zonde vinden). Er zijn andere plantsoorten die ze niet eten die je ook in hagen kan vormen. Een buurman doet aan biologische bestrijding en houdt de buxussen redelijk in leven, maar maakt er aardig wat kosten voor.

• r_bleumer
  • Laatst online: 22:32
Gewoon een rijtje ilexen voor in de plaats zetten. Overigens, een plaag kan overmacht zijn. Zeker met die motten, er was geen houden aan. Overmacht verplicht niet tot schadevergoeding.

Nonsensical line goes here <---

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:01:
[...]

Dat niet alleen, een volgroeide haag ziet er wat beter uit dan nieuwe aanplant.
Dat zeker. Ik had ook een offerte voor het vervangen van zo'n 15m heg. Dit zou me ook 1500 excl BTW gekost hebben. Maar dan zullen ze vast haagplanten in pot planten om het enigszins tot een mooi resultaat te laten komen.
Ik heb maar zelf tot november gewacht zodat ik haagplanten uit volle grond kan kopen en een paar dagen lang zitten wroeten... Ziet er nu niet echt mooi uit en zal dat zeker niet voor het verkoop doen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• DC Vogelaar
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-02 13:39
Vandaag een "spannend" momentje voor ons. De koopakte wordt door de kopende partij ondertekend waarna we vanaf morgen de wettelijke bedenkttijd van 3 dagen kunnen gaan aftellen.

Members only: De woning waarover het gaat

DC Vogelaar wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:32 (27%)

• Martinusz
DC Vogelaar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:49:
Vandaag een "spannend" momentje voor ons. De koopakte wordt door de kopende partij ondertekend waarna we vanaf morgen de wettelijke bedenkttijd van 3 dagen kunnen gaan aftellen.
Ach hoe vaak zou men in die 3 dagen afhaken?
Ik ga er vanuit dat 99/100 mensen de koopakte ondertekenen met het idee om dat huis te kopen :P niet om er binnen 3 dagen er weer vanaf te zien. Maar goed, het kan altijd gebeuren!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In deze tijd ziet men het ook als een 'reservering' zodat de woning niet weggekaapt kan worden terwijl ze nog verder kijken.

• DC Vogelaar
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:18:
In deze tijd ziet men het ook als een 'reservering' zodat de woning niet weggekaapt kan worden terwijl ze nog verder kijken.
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord - maar is natuurlijk wel heel slim om te hanteren als tactiek wanneer je in het proces zit om een woning te kopen.

Ik wacht in ieder geval nog even af met het ontkurken van de champagne tot vrijdag (of maandag).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan met traag tekenen en de drie dagen zo een week winnen.

• Martinusz
Geloof niet dat veel mensen dat aandurven, voor hetzelfde geldt zijn andere panden ook bij dezelfde makelaar en komen ze zo op de "blacklist", waardoor een makelaar helemaal niet meer met ze in zee gaat. Het zou in ieder geval een zeer gewaagde strategie zijn.

• B-Real
Toch gebeurt het, als ik mijn makelaar mag geloven.

De markt is op sommige plekken zo over verhit dat mensen het proces in gaan met verschillende huizen. Dat betekend dus misschien wel op vijf huizen tegelijk (flink over) bieden.
Als hun bod dan geaccepteerd wordt, misschien wel twee of drie tegelijk, het proces m.b.t. koopovereenkomsten in gaan.

Vervolgens kijken welk huis ze echt willen, en vooral welke ze kunnen betalen/financieren, daarmee verder gaan en de andere huizen cancelen.

Op sommige plekken schijnt het inmiddels al zo te moeten om überhaupt een huis te kunnen kopen. Blij dat ik niet in die regio's woon.

Al met al denk ik dat het over het algemeen nog wel mee valt afgezien de soms bezopen prijzen en biedingen op woningen.

Hier nog een paar spannende dagen. Voorbehoud financiering van de kopers loopt donderdag af, ze hebben al meermaals aangegeven dat het geen probleem mag zijn maar ik blijf voorzichtig.
Als de donderdag om is kan er weer iets minder fout gaan tot aan de overdracht (welke volgende week plaats vind).

• Shiro
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:10

Shiro

Serenity

Martinusz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:55:
[...]

Ik ga er vanuit dat 99/100 mensen de koopakte ondertekenen met het idee om dat huis te kopen :P niet om er binnen 3 dagen er weer vanaf te zien. Maar goed, het kan altijd gebeuren!
Nou..... sterker nog, zie mijn verhaal...

Members only: Lang verhaal

D3 profile

• Martinusz
Shiro schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:42:
[...]

Nou..... sterker nog, zie mijn verhaal...

Members only: Lang verhaal
Members only:

Hier wachten we op het tekenen, de kopers hebben deze week nog een tweede bezichtiging en daarna zal het wel tekenen worden, verwacht volgende week tekenen en dan gaan de 3 dagen uiteraard ook in.

• Shiro

Shiro

Serenity

Martinusz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:53:
[...]

Members only:

Hier wachten we op het tekenen, de kopers hebben deze week nog een tweede bezichtiging en daarna zal het wel tekenen worden, verwacht volgende week tekenen en dan gaan de 3 dagen uiteraard ook in.
Ik ga er vanuit dat het een uitzondering is. Persoonlijk vind ik het meevallen, maar ik heb geen referentiepunten. Maar sowieso, het zal de koper niks kosten en het zal garantie zijn. Dus mja, nog steeds vreemd dat ze het dan ineens niet meer zouden willen... zelfs nadat ze al zo'n bedrag aan hebben uitgegeven.

D3 profile

• bolleh
  • Laatst online: 22:55
Martinusz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:55:
[...]

Nou Ehh hier 2 keer gebeurt :(

Eerste keer ‘omdat de tram niet meer rechtstreeks naar centraal station ging’ en de tweede keer dankzij een negatieve BKR notering. Derde keer was wel raak overigens voor een prima prijs ;)

• DC Vogelaar
Het aantal negatieve verhalen wat ik voorbij heb zien komen maakt het dat ik toch nog wel met samengeknepen billetjes op kantoor zal zitten de komende dagen.

Enige kleine voordeel wat ik heb is dat de kopende partij geen ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst opgenomen heeft (geen enkel bod wat ik ontvangen heb had ontbindende voorwaarden, schijnt normaal te zijn tegenwoordig).

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:13
bolleh schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:36:
[...]

Nou Ehh hier 2 keer gebeurt :(

Eerste keer ‘omdat de tram niet meer rechtstreeks naar centraal station ging’
8)7

Anima Sana in Corpore Sano

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Shiro schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:02:
[...]
Ik ga er vanuit dat het een uitzondering is. Persoonlijk vind ik het meevallen, maar ik heb geen referentiepunten. Maar sowieso, het zal de koper niks kosten en het zal garantie zijn. Dus mja, nog steeds vreemd dat ze het dan ineens niet meer zouden willen... zelfs nadat ze al zo'n bedrag aan hebben uitgegeven.
Als dit uit een bouwkundige keuring komt en toch gratis is dan lijkt dit iets wat je mogelijk zelf moet aanpakken?

Dat je als koper een proces met die onzekerheid (doorlooptijd, herstel van schades) niet in wil gaan vind ik logisch.

• B-Real
DC Vogelaar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:57:
Het aantal negatieve verhalen wat ik voorbij heb zien komen maakt het dat ik toch nog wel met samengeknepen billetjes op kantoor zal zitten de komende dagen.

Enige kleine voordeel wat ik heb is dat de kopende partij geen ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst opgenomen heeft (geen enkel bod wat ik ontvangen heb had ontbindende voorwaarden, schijnt normaal te zijn tegenwoordig).
Prima toch, dan blijft het maar bij een paar dagen billen knijpen :)
Ik zou me niet druk maken, 9 van de 10 keer gaat het gewoon goed.

In de huidige markt kan het een voordeel zijn als je geen ontbindende voorwaarden vermeld bij je bod, stukje extra zekerheid voor de verkoper.
Voorbehoud financiering is misschien ook niet altijd nodig als je weet wat er mogelijk is en je niet al te veel de grenzen opzoekt. Toch is het als koper wel fijn om wél op te nemen, je zult die 10% maar af moeten tikken :P

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

DC Vogelaar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:57:
Sna ik wel. Het is een mega transactie. je bent verkoper dus het komt echt wel goed, alleen als het misgaat, is het zo vervelend (ook al is die kans maar 0,01% ofzo, toch is het kut).

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 21:42
Shiro schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:02:
[...]

Ik heb zoiets ook zelf meegemaakt maar dan als koper. Bij mij was de woning al ouder dan 10 jaar. Zelfs als er garantie op zou zitten kan ik het begrijpen. Als het daadwerkelijk aan de fundering zou zitten dan vraag ik me af hoe je zoiets überhaupt kan oplossen en wat de gevolgen op lange termijn zijn. In zo een situatie zou ik denk ik ook kiezen voor zekerheid en gebruik maken van mijn recht om te ontbinden.

• Shiro

Shiro

Serenity

Figo112 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:16:
[...]

Ik heb zoiets ook zelf meegemaakt maar dan als koper. Bij mij was de woning al ouder dan 10 jaar. Zelfs als er garantie op zou zitten kan ik het begrijpen. Als het daadwerkelijk aan de fundering zou zitten dan vraag ik me af hoe je zoiets überhaupt kan oplossen en wat de gevolgen op lange termijn zijn. In zo een situatie zou ik denk ik ook kiezen voor zekerheid en gebruik maken van mijn recht om te ontbinden.
Naja, zekerheid is 1 ding, maar gewoon al zo €800 euro weggooien van taxatie en bouwtechnisch keuring zonder überhaupt te willen zoeken naar een oplossing vind ik wel vreemd. Ze hadden mij ook gewoon verantwoordelijk kunnen maken door te zeggen dat ik de zekerheid moet gaan geven n.a.v. een specialistische keuring... maar direct nee en we willen niks meer mee te maken hebben vind ik wel heel kort door de bocht. Wellicht toch gek laten maken door de gekte op de huizenmarkt en toch willen afzien van de koop...

Ik heb overigens een second opinion gevraagd, op het eerste gezicht kon degene van Eigen Huis ook weinig bij voorstellen waarom er een additionele onderzoek nodig zou zijn. Zoals hij het nu ziet en met de kennis dat het huis nog geen 3 jaar oud is, lijkt het op typische krimp/zet scheuren, aangezien het haarscheuren zijn die verticaal lopen. Scheuren waarbij iets mis is met constructie zou anders uitzien volgens hem.

Als ik het echt 100% zeker wil weten zal een specialistisch onderzoek van een constructeur nodig zijn. Echter zou het wel maanden duren, blijkbaar hebben ze het zo druk nu... Ander advies was, gewoon de aannemer erna te laten kijken, omdat het toch een garantie kwestie is, maar de aannemers zijn ook zo druk tegenwoordig...

Ofwel, zoals het nu naar uit ziet, lijkt het iets van de lange adem als ik er echt iets mee wil doen. Het is zelfs zo, dat het bedrijf dat ik benaderd heb om te inventariseren hoeveel zo'n specialistisch keuring kost, aangaf, dat het beter is om rond te gaan kijken bij een ander bedrijf of ze dat willen doen, gezien de drukte bij hun. Gekke tijden in de bouw/huizenmarkt. 8)7

D3 profile

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-02 15:25
Mijn appartement is inmiddels verkocht, overdrachtsdatum 1 april.
Nu zou de koper graag de juridische levering op 1 maart zetten, omdat ze bij passeren binnen 3 maanden een lagere rente krijgt. De feitelijke levering blijft dan op 1 april staan (kan ook niet eerder, ik kan pas eind maart in mijn nieuwe woning).

:? iemand ervaring mee? Mijn eerste reactie is niet doen: je kan er alleen maar gedoe mee krijgen. Leuk voor haar als ze een lagere rente kan regelen, maar dat is niet mijn probleem 8)7 Iemand ervaring met deze constructie?

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Dat heeft wel wat meer voeten in de aarde dan 'even de juridisch en feitelijke levering van elkaar loskoppelen'. Daar gaat een notaris ook niet zomaar mee akkoord. Dan zou je al moeten gaan huren voor een maand, maar ik betwijfel of je al die rompslomp op de hals wilt halen, nog afgezien van dat het voor jou mogelijk nog extra kosten met zich meebrengt. Nee, ik zou er niet aan beginnen. Het is koper zelf geweest die gekozen heeft voor deze hypotheek-offerte, daar moet je niet jouw probleem van maken.

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Members only:

tha_crazy wijzigde deze reactie 17-12-2018 10:18 (17%)

• Martinusz
_pix schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:12:
Nu zou de koper graag de juridische levering op 1 maart zetten, omdat ze bij passeren binnen 3 maanden een lagere rente krijgt. De feitelijke levering blijft dan op 1 april staan (kan ook niet eerder, ik kan pas eind maart in mijn nieuwe woning).

:? iemand ervaring mee? Mijn eerste reactie is niet doen: je kan er alleen maar gedoe mee krijgen. Leuk voor haar als ze een lagere rente kan regelen, maar dat is niet mijn probleem 8)7 Iemand ervaring met deze constructie?
Gewoon hard spelen in deze tijd, het is een verkopersmarkt niet een kopersmarkt waarbij zij eisen kunnen stellen.

• B-Real
Zij hebben een probleem met hun offerte, waarom maken ze daar dan jou probleem van?
Afgezien daarvan is er geen probleem, ze hebben een offerte alleen de rente staat maar voor drie maanden vast. Die kan daarna hoger worden, gelijk blijven maar ook gewoon lager worden en daarvoor moet jij je dan in bochten wringen?

De kopers kunnen prima volgende maand een nieuw offerte rondje doen en daarmee een offerte uit kiezen waarbij ze een rente kiezen die hun past en dat kunnen ze de komende drie maanden blijven doen volgens mij.

Dus nee, ik zou daar niet zomaar mee akkoord gaan want het heeft meer voeten in de aarde dan je denkt (als je het via de officiële weg wilt doen).

• Sport_Life

Zou er niet aan beginnen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-12-2018 10:45 (5%)

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:30

Jiffy

God, you're ugly!

Niet doen. Linksom of rechtsom wordt de woning dan dus aan jou verhuurd, maakt verder niet uit hoe dat door de partijen wordt genoemd. De notaris zal dit moeten melden aan de bank van de koper en die bank stemt daar vervolgens niet mee in. Het niet-melden aan de bank kan vervolgens tot opeisbaarheid van de gehele lening leiden (als de bank er achter komt), met alle gedonder van dien.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@_pix en wat is jouw voordeel in dit verhaal? De helft van het renteverschil maal de looptijd?

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-02 15:25
Hehe. Over mijn voordeel wordt uberhaupt niet gesproken.
Het leek me al niks maar dit is helemaal duidelijk zo. Thanks all (y)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@tha_crazy Hier vergelijkbaar. 4.5 jaar geleden gekocht voor net onder de 300k. Verwachte opbrengst rond de 375k.. maargoed we kopen ook weer een duurder huis dus dat geld kan meteen weer naar de volgende bank toe.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Harrie_
  • Niet online
Mooi al die 'fictieve' winsten. Zoals @mddd zegt inderdaad; als je een ander huis moet terugkopen is je winst ook direct weer verdwenen. Zo ongeveer de enigen die een echte winst kunnen claimen zijn mensen die nog gekocht hebben in de Guldentijd.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:32
Harrie_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:00:
Mooi al die 'fictieve' winsten. Zoals @mddd zegt inderdaad; als je een ander huis moet terugkopen is je winst ook direct weer verdwenen. Zo ongeveer de enigen die een echte winst kunnen claimen zijn mensen die nog gekocht hebben in de Guldentijd.
Niet altijd. Wij hadden 65.000euro winst . Deze hadden wij niet persee nodig voor ons andere duurdere huis.

Want we hadden nog genoeg extra's over ...

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Gallus
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-02 23:31

Gallus

Cheesy

Bij een nieuwbouwwoning kun je ook nog een winst hebben, zeker wanneer de prijzen snel stijgen. Er kan ongeveer een jaar tijd zitten tussen het vaststellen van de aankoopprijs en de verkoopprijs.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Harrie_
  • Niet online
mikerosauer schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:38:
[...]
Niet altijd. Wij hadden 65.000euro winst . Deze hadden wij niet persee nodig voor ons andere duurdere huis.

Want we hadden nog genoeg extra's over ...
Het punt is niet of je dat geld nodig hebt of niet of hoe je het allemaal financieel regelt.

Het gaat erom dat je uiteindelijk een woning koopt voor, ik noem maar wat, 200k. 3 Jaar later verkoop je die woning en hij levert 250k op. Dan heb je dus 50k 'winst' en omdat je een andere woning koopt voor 300k redeneert iedereen dat je dan dus maar 50k hoeft bij te leggen, maar het huis wat je koopt is in de afgelopen periode (pak 'm beet) net zoveel gestegen als je eigen huis. Als de prijzen niet gestegen waren had je geen winst op je huis gehad maar was je nieuwe woning ook geen 300k geweest, maar 250k. Het geld wat je dus effectief bij moet plussen blijft hetzelfde. Ergo 'fictieve winst'.
Gallus schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:48:
[...]
Bij een nieuwbouwwoning kun je ook nog een winst hebben, zeker wanneer de prijzen snel stijgen. Er kan ongeveer een jaar tijd zitten tussen het vaststellen van de aankoopprijs en de verkoopprijs.
Ik moest dit even een paar keer goed lezen; bedoel je dat je nu een nieuwbouw woning koopt tegen prijs X en pas over een jaar (bij oplevering) je huidige woning verkoopt, waarbij de winst dus in feite de waardevermeerdering van je huidige woning in het aankomende jaar is?

Harrie_ wijzigde deze reactie 17-12-2018 15:02 (86%)

• Gallus
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-02 23:31

Gallus

Cheesy

Harrie_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:51:
[...]

[...]

Het punt is niet of je dat geld nodig hebt of niet of hoe je het allemaal financieel regelt.

Het gaat erom dat je uiteindelijk een woning koopt voor, ik noem maar wat, 200k. 3 Jaar later verkoop je die woning en hij levert 250k op. Dan heb je dus 50k 'winst' en omdat je een andere woning koopt voor 300k redeneert iedereen dat je dan dus maar 50k hoeft bij te leggen, maar het huis wat je koopt is in de afgelopen periode (pak 'm beet) net zoveel gestegen als je eigen huis. Als de prijzen niet gestegen waren had je geen winst op je huis gehad maar was je nieuwe woning ook geen 300k geweest, maar 250k. Het geld wat je dus effectief bij moet plussen blijft hetzelfde. Ergo 'fictieve winst'.
Stel ik heb drie jaar geleden mijn huis gekocht voor 150k. Vandaag verkoop ik het voor 200k. Op hetzelfde moment koop ik het identieke huis van de buren voor 200k. Dan kun je zeggen dat er een 'fictieve winst is'.

Stel ik koop niet het huis van de buren, maar een nieuwbouwwoning, gelijkwaardig aan mijn huidige woning. Die kost ook 200k. Echter, ik verkoop mijn huidige woning op dat moment nog niet en ik wacht nog een jaar. De nieuwbouwwoning is voorlopig niet klaar namelijk. In de tussentijd stijgt de prijs van mijn woning naar 215k en voor dat bedrag verkoop ik de woning. Dan zal er toch een zeker winst overblijven (los van bouwrente / VON kopen ed).

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Harrie_
  • Niet online
Gallus schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:04:
[...]

Stel ik heb drie jaar geleden mijn huis gekocht voor 150k. Vandaag verkoop ik het voor 200k. Op hetzelfde moment koop ik het identieke huis van de buren voor 200k. Dan kun je zeggen dat er een 'fictieve winst is'.

Stel ik koop niet het huis van de buren, maar een nieuwbouwwoning, gelijkwaardig aan mijn huidige woning. Die kost ook 200k. Echter, ik verkoop mijn huidige woning op dat moment nog niet en ik wacht nog een jaar. De nieuwbouwwoning is voorlopig niet klaar namelijk. In de tussentijd stijgt de prijs van mijn woning naar 215k en voor dat bedrag verkoop ik de woning. Dan zal er toch een zeker winst overblijven (los van bouwrente / VON kopen ed).
In theorie klopt dat zeker, maar het is natuurlijk wel een beetje geval appels en peren :X :P

Edit: zie ook satya in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Harrie_ wijzigde deze reactie 17-12-2018 15:32 (5%)

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Vandaar ook de "Winst" tussen haakjes
Nu is het wel zo dat ondanks dat wij een upgrade willen doen, we wel maar richting de 225 gaan.
Ik heb namelijk geen zin in een hypotheek van ruim 1000+ per maand.

Dus ik wacht wel weer een jaartje op een gelukje, dan kunnen we het mooi gebruiken voor de verbouwing.

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 21:42
Ik denk dat het degelijk wel kan. De vraag is natuurlijk wanneer is het goede moment? Volgens mij zijn eerst de kleinere woningen hard in waarde gestegen vervolgens eengezinswoningen en daarna 2onder1 kappers en daarna de vrijstaande. Ken veel mensen die de overstap hebben gemaakt en zo meer winst gepakt dan wanneer je de overstap naar een dezelfde soort woning zou maken. Dit is meestal te zien bij veel doorstromers in de grote steden.
Harrie_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:10:
[...]

In theorie klopt dat zeker, maar het is natuurlijk wel een beetje geval appels en peren :X :P

Edit: zie ook satya in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

• Harrie_
  • Niet online
Figo112 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:48:
Ik denk dat het degelijk wel kan. De vraag is natuurlijk wanneer is het goede moment? Volgens mij zijn eerst de kleinere woningen hard in waarde gestegen vervolgens eengezinswoningen en daarna 2onder1 kappers en daarna de vrijstaande. Ken veel mensen die de overstap hebben gemaakt en zo meer winst gepakt dan wanneer je de overstap naar een dezelfde soort woning zou maken. Dit is meestal te zien bij veel doorstromers in de grote steden.
[...]
Members only:

Het kan dus ook zeker als je (met geluk of met een glazen bol) goed met de markt kunt meebewegen, maar mijn punt was meer dat je in de huidige markt de winst van de verkoop gewoon bij aankoop linea recta weer inlevert.

• Martinusz
Harrie_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:10:
[...]
maar mijn punt was meer dat je in de huidige markt de winst van de verkoop gewoon bij aankoop linea recta weer inlevert.
Tenzij je verkoopt in huidige markt, en koopt onderhands zoals wij O-) O-)

• Harrie_
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:46:
[...]
Dat noemen we 'de uitzondering die de regel doet bevestigen' :+

• Martinusz
B-Real schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:33:

Hier nog een paar spannende dagen. Voorbehoud financiering van de kopers loopt donderdag af, ze hebben al meermaals aangegeven dat het geen probleem mag zijn maar ik blijf voorzichtig.
Als de donderdag om is kan er weer iets minder fout gaan tot aan de overdracht (welke volgende week plaats vind).
Moest hier nog even aan terugdenken, bij ons is er afgelopen maandag getekend, met deze dagen hebben ze dus bedenktijd t/m aankomende maandag :P dat is niet goed voor mijn vrouw hahaha, ik maak mij totaal geen zorgen, sterker nog de kopers zeiden zelf al plak die 'verkocht' sticker maar op het bord tegen de makelaar (dus die zitten er al op).

• Sport_Life
Martinusz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:46:
[...]

Of (nieuwbouw) kopen en 1,5 jaar later oude woning verkopen ;).

Overigens loopt hier ook iemand rond die in 2008 (oid) onderhands kocht, die verkocht uiteindelijk ook met verlies of nihil, dus zegt niet alles.

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:17 (22%)

• Martinusz
Sport_Life schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:15:
[...]

Of (nieuwbouw) kopen en 1,5 jaar later oude woning verkopen ;).
Moet de markt alleen niet instorten in 1,5 jaar :P
Overigens loopt hier ook iemand rond die in 2008 (oid) onderhands kocht, die verkocht uiteindelijk ook met verlies of nihil, dus zegt niet alles.
Moet je nagaan als die het niet onderhands had gekocht, had ie nog groter verlies gehad ;)
Hier zelf ook in 2008 vlak voor crisis gekocht -O- maar door huidige tijd toch alles er weer uit kunnen halen met wat overwaarde *O* (iets wat ik jaren niet voor mogelijk hield)

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Martinusz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:12:
Moet je nagaan als die het niet onderhands had gekocht, had ie nog groter verlies gehad ;)
Alsof onderhands (ver)kopen synoniem is aan 'beter af' zijn? ;) Nogal afhankelijk van de situatie; sowieso zijn er bij elke transactie twee partijen, die kunnen niet allebei beter af zijn bij een onderhandse verkoop :P

• Martinusz
AGee schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:15:
[...]

Alsof onderhands (ver)kopen synoniem is aan 'beter af' zijn? ;) Nogal afhankelijk van de situatie; sowieso zijn er bij elke transactie twee partijen, die kunnen niet allebei beter af zijn bij een onderhandse verkoop :P
Als jij maar aan de goede kant zit als partij O-)

• Sport_Life
Martinusz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:12:
[...]

Moet de markt alleen niet instorten in 1,5 jaar :P
Dat was in ons geval redelijk goed te voorspellen, appartement centrum grote stad. Zaterdag bord aan de voorgevel, dinsdagmiddag verkocht aan een koper met veel spaargeld die 20min had rondgelopen in onze woning! We hebben alle gordijnen en inboedel "gratis" aan de koper weggegeven, durfde daar geen geld meer voor te vragen ;). Denk dat als mensen dit over 10 jaar teruglezen het bijna niet geloven, maar toch is het zo gegaan :).
Al zou ik de gok nu niet meer durven wagen (spanning op de aandelenmarkt, hoge woningprijzen, etc). De rek is er ook wel een beetje uit inmiddels; inflatiecorrectie, inhaalslag, lage rente etc zijn inmiddels al in de waarde verwerkt.
Hier zelf ook in 2008 vlak voor crisis gekocht -O- maar door huidige tijd toch alles er weer uit kunnen halen met wat overwaarde *O* (iets wat ik jaren niet voor mogelijk hield)
Daar heb je een punt natuurlijk. Maar voel je niet per definitie veilig als je 5% minder betaalt bij onderhandse aankoop, wanneer de woning 15-20% in waarde is gestegen gehad de afgelopen 2 jaar ;). Ofwel in absolule getallen: je betaalt 15.000,- minder, tegen een prijsstijging van afgelopen 2 jaar van 45.000,- / 60.000,- op een woning van 300.000,-.
[...]

Er kan bewust gekozen worden voor een onderhandse verkoop. De verkoopprijs is 1 ding, maar daarnaast zijn er meer facetten die mee kunnen spelen. Bv snelle verkoop, of een erfenis die je in de familie wilt behouden, of speciale voorwaarden (1e recht op terugkoop, ik noem maar wat). Ik heb een jong gezin en hecht veel waarde aan vermogenopbouw, maar wanneer je bijna naar een verzorgingstehuis gaat spelen er andere zaken.

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-12-2018 12:35 (53%)

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Sport_Life schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:18:
Er kan bewust gekozen worden voor een onderhandse verkoop. De verkoopprijs is 1 ding, maar daarnaast zijn er meer facetten die mee kunnen spelen. Bv snelle verkoop, of een erfenis die je in de familie wilt behouden, of speciale voorwaarden (1e recht op terugkoop, ik noem maar wat). Ik heb een jong gezin en hecht veel waarde aan vermogenopbouw, maar wanneer je bijna naar een verzorgingstehuis gaat spelen er andere zaken.
Sure. Er werd alleen even gedaan alsof onderhandse verkoop te allen tijden beter is voor iedereen ;)

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
Quote can Sport_life: Al zou ik de gok nu niet meer durven wagen (spanning op de aandelenmarkt, hoge woningprijzen, etc). De rek is er ook wel een beetje uit inmiddels; inflatiecorrectie, inhaalslag, lage rente etc zijn inmiddels al in de waarde verwerkt.

Zeg @Sport_Life , houd eens op om mij zenuwachtig te maken :) Mijn huis moet nog in de verkoop komen en nw appartement is pas klaar in Q1 2020

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:43
Wees gerust @DutchChelsea de woningmarkt zal niet zomaar instorten. Rente zal niet in een half jaar meet 2 procent verhoogd worden en de woningnood is er nog steeds!

Life is what happens while you're busy making other plans

• Sport_Life
DutchChelsea schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:14:
Quote can Sport_life: Al zou ik de gok nu niet meer durven wagen (spanning op de aandelenmarkt, hoge woningprijzen, etc). De rek is er ook wel een beetje uit inmiddels; inflatiecorrectie, inhaalslag, lage rente etc zijn inmiddels al in de waarde verwerkt.

Zeg @Sport_Life , houd eens op om mij zenuwachtig te maken :) Mijn huis moet nog in de verkoop komen en nw appartement is pas klaar in Q1 2020
Wat @frumper zegt: het zal zo'n vaart niet lopen. Wellicht ben ik wat risicomijdend in dat opzicht.
Zou wel goed de markt in de gaten houden. En je zou de woning Q2 2019 voor een (extreem) hoge vraagprijs in de verkoop kunnen zetten. Bij een snelle verkoop kun je enige tijd huren en heb je zekerheid voor wat betreft de hoogte van de verkoopprijs, wat heel fijn is bij een nieuwbouwproject, denk aan alle meerwerkkeuzes, afwerking vloeren , keuken, etc. Valt het tegen dan haal je hem eruit en zet je de woning Q4 2019 weer in de verkoop. Dat was mijn tactiek en die pakte goed uit. Wel hebben we enige tijd (gemeubileerd) moeten huren.

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:49 (28%)

• Martinusz
Sport_Life schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:43:
[...]

Wat @frumper zegt: het zal zo'n vaart niet lopen. Wellicht ben ik wat risicomijdend in dat opzicht.
Zou wel goed de markt in de gaten houden. En je zou de woning Q2 2019 voor een (extreem) hoge vraagprijs in de verkoop kunnen zetten. Bij een snelle verkoop kun je enige tijd huren en heb je zekerheid voor wat betreft de hoogte van de verkoopprijs, wat heel fijn is bij een nieuwbouwproject, denk aan alle meerwerkkeuzes, afwerking vloeren , keuken, etc. Valt het tegen dan haal je hem eruit en zet je de woning Q4 2019 weer in de verkoop. Dat was mijn tactiek en die pakte goed uit. Wel hebben we enige tijd (gemeubileerd) moeten huren.
Of gewoon hard spelen zoals wij en gewoon opleveren in 2020, je dwingt de kopers dan wel richting Rabobank (ivm jaarofferte), maar als men je huis graag wilt hebben, hebben ze er vaak veel voor over.

• Sport_Life
Martinusz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:02:
[...]

Of gewoon hard spelen zoals wij en gewoon opleveren in 2020, je dwingt de kopers dan wel richting Rabobank (ivm jaarofferte), maar als men je huis graag wilt hebben, hebben ze er vaak veel voor over.
Onze doelgroep had dat nooit geaccepteerd, veelal expats die met enige spoed woonruimte zochten, budget was iets minder relevant, sinds huren voor een vergelijkbaar appartement al snel 1,5k per maand kost en de werkgever vaak garant staat tot bepaalde mate.
Verder wel een goed alternatief, zo zijn er meer mogelijkheden dan de klassieke verkoopmethode :). Enigszins afhankelijk van je doelgroep, locatie, de markt etc. Ik had er een behoorlijke studie van gemaakt, omdat ik dat interessant vond, waarbij dit forum ook een bijdrage heeft geleverd. M.n. voorbeelden uit de praktijk die minder goed resultaat behaalden > zoals verkopen met een internetmakelaar. Verder zo'n beetje alle transacties in de regio van de afgelopen jaren geanalyseerd waarbij mijn conclusie was dat er vaak hoe dan ook meer dan de vraagrijs werd betaald: of de vraagprijs nou hoog is of laag. Voorheen werd de vraagprijs gezien als bieden tot, tegenwoordig is het bieden vanaf. Enige risico is de kredietwaardigheid van de koper, en daar had ik mijn verkoopmakelaar voor die dat bij iedere kandidaat subtiel en soms minder subtiel :P naar boven haalde. (zo was er bij een andere woning van deze makelaar een Russin die met een koffer van 50k boven de vraagprijs contant wilde afrekenen > dat is niet doorgegaan, zo ook bieders die laten blijken dat ze nog geen hypotheek gesprek hebben gehad).
Let wel: dit gaat over mijn wijk, dus dat kan in een dorpje in Zeeland weer heel anders zijn.

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-12-2018 15:21 (65%)

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
@Sport_Life en @frumper er stond een lachende emoticon achter he. Nee, ik word niet zenuwachtig en denk niet dat de huizenprijzen in 2019 zullen dalen in de stad waar ik woon. Niet meer de extreme groei van 2018, maar wel 4 procent of zo

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:29
[...]

Jawel, de lachende derde ontbreekt: de makelaar.

2430Wp ZW

• eno_W
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 19-02 16:34
Ons appartement gaat toch iets later in de verkoop, omdat er op het moment toch blijkbaar minder gezocht wordt op funda. Je krijgt maar een kans om je woning te lanceren dus ja... die willen we goed benutten. Het zou jammer zijn als we meteen buiten de “nieuwe aanbod” categorie vallen als mensen terug komen van vakantie en weer het aanbod gaan bekijken. Als het goed is vrijdag dus online...

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
Pfffff ik word gek!!

Hoe krijg je je woning opgeruimd met 2 kinderen???
Iemand tips?

7 keer grofvuil al geweest en nog steeds niet opgeruimd, er blijft gewoon zoveel troep over...

Tevens merk ik toch dat de muren en vloeren niet overal meer mooi zijn, al verwacht ik dat men toch opnieuw gaat verven + vloeren erin legt... toch wel jammer dat je dingen begint te zien. Meer mensen dat idee?

Bekijk mijn site: Remko.me

• Tsurany
  • Niet online
Remko.me schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:21:
Pfffff ik word gek!!

Iemand tips?

7 keer grofvuil al geweest en nog steeds niet opgeruimd, er blijft gewoon zoveel troep over...
Voor de foto's kan je gewoon spullen verplaatsen. Voor de bezichtiging vul je een paar dozen/kratten die je in de auto of ergens anders opbergt.
Tevens merk ik toch dat de muren en vloeren niet overal meer mooi zijn, al verwacht ik dat men toch opnieuw gaat verven + vloeren erin legt... toch wel jammer dat je dingen begint te zien. Meer mensen dat idee?
Niet druk om maken, als het puur schilderwerk is kijkt iemand daar echt wel doorheen. Vloertje is hooguit 4k voor een nieuwe, valt ook nog wel mee. Dat zijn de kleine dingen die altijd wel moeten.

Tsurany wijzigde deze reactie 30-12-2018 22:00 (6%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:37
Pfffff ik word gek!!

Iemand tips?

Ik ken mensen die een flinke bus gehuurd hebben en daar de helft van hun spullen ingeflikkerd puur voor de bezichtigingsdag. Het is een ideetje.

• NewienM
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-02 11:26
ASW1 schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:40:
[...]

Ik ken mensen die een flinke bus gehuurd hebben en daar de helft van hun spullen ingeflikkerd puur voor de bezichtigingsdag. Het is een ideetje.
Hier ook gedaan. Gezin met 2 kleintjes (3 jaar en 4 maanden) dus was ook een uitdaging. Schuur stond stampensvol en had een busje geleend die ook stampensvol stond. Maar het was idd een uitdaging.

voor de foto's kun je misschien een hoek van een kamer nemen die niet gefotografeerd wordt en die helemaal volbouwen.

• Martinusz
Pfffff ik word gek!!

Iemand tips?

Tja zelfde hier, op zolder hebben we aan 2 kanten schotten, die zitten dus stampes vol nu ;) en de schuur, daar kan ik op dit moment niet eens meer in :X verder inderdaad gelijk moment om dingen weg te gooien :)

Edit: plus auto(s), familie tijdelijk opslagplaats :P
Martinusz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:38:
[...]

Moest hier nog even aan terugdenken, bij ons is er afgelopen maandag getekend, met deze dagen hebben ze dus bedenktijd t/m aankomende maandag :P dat is niet goed voor mijn vrouw hahaha, ik maak mij totaal geen zorgen, sterker nog de kopers zeiden zelf al plak die 'verkocht' sticker maar op het bord tegen de makelaar (dus die zitten er al op).
Vandaag laatste dag van de bedenktijd *O* gaan we meteen goed het nieuwe jaar in *O* *O*

Martinusz wijzigde deze reactie 31-12-2018 10:30 (29%)

• JJ036
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 02-02 20:55
Ik ben dringend opzoek naar jullie advies of hoe zouden jullie dit aanpakken.

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en we gaan nu onze eigen woning verkopen. De makelaar geeft aan om onder de taxatiewaarde de woning te koop te zetten. Volgens hem zouden we meer kans maken om de woning snel te verkopen.

Wij hebben 2 jaar geleden alle kamers opgefrist. Vloerverwarming, luxe keuken, kozijnen zijn gedaan, badkamer en toilet zien er netjes uit en de woning is van 2004. In onze buurt zijn de afgelopen tijd een aantal woningen voor hoger verkocht dan onze vraagprijs. Wij willen geen jackpot voor onze woning maar willen wel een juiste bedrag ervoor krijgen.

Wat vinden jullie? Wel onder taxatiewaarde aanbieden? Of iets boven de taxatie waarde gaan zitten? Overigens betreft onze woning een hoekwoning de grootste van de straat.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-02 16:36
JJ036 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:13:

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en we gaan nu onze eigen woning verkopen. De makelaar geeft aan om onder de taxatiewaarde de woning te koop te zetten. Volgens hem zouden we meer kans maken om de woning snel te verkopen.

Wij hebben 2 jaar geleden alle kamers opgefrist. Vloerverwarming, luxe keuken, kozijnen zijn gedaan, badkamer en toilet zien er netjes uit en de woning is van 2004. In onze buurt zijn de afgelopen tijd een aantal woningen voor hoger verkocht dan onze vraagprijs. Wij willen geen jackpot voor onze woning maar willen wel een juiste bedrag ervoor krijgen.

Wat vinden jullie? Wel onder taxatiewaarde aanbieden? Of iets boven de taxatie waarde gaan zitten? Overigens betreft onze woning een hoekwoning de grootste van de straat.
Ik vind dat het bepalen van de verkoopstrategie doorgaans prima aan de makelaar overgelaten kan worden. Dat is immers zijn vak..

• Panini
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-02 17:12
De makelaar geeft aan om onder de taxatiewaarde de woning te koop te zetten. Volgens hem zouden we meer kans maken om de woning snel te verkopen.
Is dat de enige reden die hij aan gaf? Waarom hij dit zegt ben ik wel benieuwd naar.

Hebben jullie bijvoorbeeld aangegeven niet te lang aan het oude huis vast te willen zitten i.v.m. dubbele lasten? Verkopen andere woningen in de regio erg slecht? Is jullie huis ondanks de aanpassingen alsnog minder dat de andere verkochte woningen?

Vooral aan de makelaar de wedervraag stellen waarom je jullie huis niet voor de prijs van (soortgelijke) woningen kan verkopen in jullie omgeving.

Panini wijzigde deze reactie 04-01-2019 15:29 (12%)

• bertvanoosten
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:58

Hoeveel tijd hebben jullie zelf? (wanneer is de nieuwbouw gereed?)

Vanuit oogpunt van makelaar snap ik namelijk wel dat een snelle verkoop gewenst is. Als je zelf geen haast hebt, gecombineerd met het feit dat we nog steeds in een verkopers-markt zitten (beetje afhankelijk van locatie evt.), zou ik vooral niet te laag willen gaan zitten. Anderzijds geef je aan niet de jackpot te willen, wat insinueert dat je eigenlijk liever op safe speelt en blij bent als de woning überhaupt maar verkoopt (liever snel voor iets minder, dan heel lang in spanning blijven zitten). In dat laatste geval zou ik de strategie van de makelaar volgen :-)

• Tsurany
  • Niet online
Het is een logische strategie in de huidige markt. Immers kopers rekenen zelf al uit dat ze standaard boven de vraagprijs moeten bieden en gaan er dus van uit de woning niet te krijgen voor de vraagprijs.

• matthijs.koster
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:33

Dit is, op aanraden van de makelaar, ook onze strategie geweest een aantal weken terug. Het idee hierachter was dat de opkomst qua bezichtigingen hoog zou zijn en dat de druk bij de kopers op zou voeren. De vraagprijs lag zo'n 15k onder de getaxeerde waarde. En het heeft gewerkt... In totaal hebben wij 40 bezichtigingen gehad in 1 week. Op dag 1 al gelijk besloten om het huis "bij inschrijving" te verkopen. Na anderhalve week hadden wij 19 biedingen binnen en konden wij kiezen voor het hoogste bod dat 20% boven de vraagprijs lag. Bizar natuurlijk, maar voor ons een heel fijn resultaat.

Overigens betreft dit een jaren-30 huis (glas-in-lood, erker, etc.) in het oververhitte Haarlem (-Noord).

• JJ036
Super bedankt voor jullie reactie.

@bertvanoosten @Panini @Alfalva

De reden van de makelaar weet ik eigenlijk niet precies. Hij gaf aan dat dit de beste strategie is. De verbouwing is juist een vooruitgang. We hebben nu bijvoorbeeld overal laminaat ipv vloerbedekking. Muren zijn allemaal geverfd enz. enz.

Ik denk dat we wel voor safe willen gaan. Er wordt gezegd dat de markt aan het stagneren is, en ik ben als de dood dat we het huis niet zullen verkopen. Wij wonen in Flevoland.

@Tsurany @matthijs.koster

Wauw super resultaat Matthijs. Ik vind deze stress niet normaal en hoop gauw te kunnen verkopen.

JJ036 wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:04 (11%)

• Martinusz
JJ036 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:00:
De verbouwing is juist een vooruitgang. We hebben nu bijvoorbeeld overal laminaat ipv vloerbedekking. Muren zijn allemaal geverfd enz. enz.
Je noemt eigenlijk precies zaken van een verbouwing die niet heel veel opleveren :) een aanbouw bijvoorbeeld levert flink wat meerwaarde op. Dat de muren geverfd zijn is mooi, maar misschien houden ze van pimpelpaars met witte stippen :P en houden ze juist van vloerbedekking ;)

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:41
Super bedankt voor jullie reactie.

@bertvanoosten @Panini @Alfalva

De reden van de makelaar weet ik eigenlijk niet precies. Hij gaf aan dat dit de beste strategie is. De verbouwing is juist een vooruitgang. We hebben nu bijvoorbeeld overal laminaat ipv vloerbedekking. Muren zijn allemaal geverfd enz. enz.

Ik denk dat we wel voor safe willen gaan. Er wordt gezegd dat de markt aan het stagneren is, en ik ben als de dood dat we het huis niet zullen verkopen. Wij wonen in Flevoland.
Wat overal terugkomt is dat de huizen (binnen een redelijke range) toch wel verkocht worden. Dus waarom zou je dan met een achterstand beginnen. Ik zou op de taxatiewaarde plus een x aantal procent gaan zitten gezien de markt. De makelaar kijkt gewoon puur naar de doorlooptijd. Dus goedkoop in de markt, provisie opstrijken en door.

Hoezo denk je dat de markt stagneert, toevallig net even gekeken (ook in flevoland) en er staat heel weinig te koop. Dat betekend dat alles wat maar een beetje gewild is, zo verkocht is.

Defector wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:05 (30%)

• Tsurany
  • Niet online

Waar komt dat vandaan? De vraag is torenhoog, aanbod minimaal en nieuwbouw amper aanwezig.

• JJ036
@Martinusz

We hebben al een uitbouw eigenlijk is het huis helemaal klaar, alleen de muren enz moesten echt gedaan worden op de 1e en 2e etage. Het waren kleine ingrepen aangezien we toch al bezig waren met de kozijnen.

@Defector Daar heb je ook een punt. :| . Aan de ene kant ben ik bang om te hoog in te zetten waardoor de woning niet verkocht wordt en wij straks met 2 woningen zullen zitten.

• Martinusz
JJ036 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:09:
@Martinusz

We hebben al een uitbouw eigenlijk is het huis helemaal klaar, alleen de muren enz moesten echt gedaan worden op de 1e en 2e etage. Het waren kleine ingrepen aangezien we toch al bezig waren met de kozijnen.

@Defector Daar heb je ook een punt. :| . Aan de ene kant ben ik bang om te hoog in te zetten waardoor de woning niet verkocht wordt en wij straks met 2 woningen zullen zitten.
Hoe lang heb je de tijd om te verkopen?
Wij hadden vrij ongebruikelijke lange oplevertijd, maar gewoon binnen 2 weken ons huis verkocht 8)7 en we zitten niet in de randstad.

• B-Real
Inderdaad, hoe lang hebben jullie nog om de woning te verkopen?

Een hoge vraagprijs is later nog wel naar beneden bij te stellen, bij een lage vraagprijs ben je afhankelijk van het eventueel overbieden van een koper om op dezelfde prijs uit te komen.

Als ik je reactie zo lees lijkt het alsof je de vraagprijs, in vergelijking met de taxatie en vergelijkbare woningen, te laag vind. Waarom onderbouw je dat niet en leg je dat voor aan je makelaar en/of laat de makelaar zijn strategie toelichten als je dat niet helemaal duidelijk is.

Het is jouw woning en dus bepaal jij feitelijk de prijs. De makelaar adviseert je hierin en moet z'n best doen om de hut te verkopen. Als jouw wensen onrealistisch zijn zal de makelaar dit aangeven en in het ergste geval de opdracht terug geven.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19-02 06:37
De verbouwing is juist een vooruitgang. We hebben nu bijvoorbeeld overal laminaat ipv vloerbedekking.
Hoogwaardige kwaliteit vloerbedekking heeft mijn voorkeur boven laminaat. En de prijs ervan is hoger.

gezocht: Panasonic GM5

• Sport_Life

Mijn ervaring is dat er toch wel minimaal 10k wordt overboden, of je nou de taxatiewaarde vraagt of daar 10k of 20k boven gaat zitten. Mijn ervaring is wel beperkt tot een oververhit gedeelte in de Randstad.
De makelaar heeft baat bij snelle verkoop dus zal vaak voorzichtig inzetten, met de mogelijkheid dat iemand een hoog bod uitbrengt. Gebeurt dat niet, dan is er kans dat je op of onder de taxatiewaarde verkoopt. Wanneer de vraagprijs (te) hoog ligt, kun je altijd onderhandelen. Dat is wat lastig als men de vraagprijs biedt welke onder de taxatiewaarde ligt...

Volgens mij heb je een woning die enorm in trek is (hoek eengezinswoning uit 2004), als alles er een beetje goed uit ziet en de locatie is prima (Randstad of leuke stad erbuiten), dan zou ik persoonlijk hoog inzetten.

Neem van mij aan dat je ook heel veel (onverwacht) meerwerk bij je nieuwbouwwoning krijgt, dus een hoge verkoopprijs is in deze tijd errug welkom...

Members only:

Sport_Life wijzigde deze reactie 05-01-2019 00:37 (17%)

• Harrie_
  • Niet online
@JJ036 Wat @Sport_Life hierboven zegt en daarbij gelijk de vraag: over welke regio praten we?

Kleine toevoeging op het verhaal van Sport_Life:
De term 'randstad' kun je in de huidige woningmarkt wel vervangen door
'Het grootste deel van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland en nog wat deelgebieden daarbuiten'
Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True