Afgelopen week een zweet momentje gehad.
Mijn huis is verkocht o.a. onder voorbehoud van taxatie op de geboden prijs. Op zich niet erg, echter was er dik 6% boven de vraagprijs geboden en is de woning (t.o.v. 3 jaar geleden) bijna 25% in waarde gestegen.
Ik was al positief geschokt door de vraagprijs, maar de toen ik de geboden prijs hoorde beseft ik mij echt dat de huidige markt bezopen is. Anyway, verbaasd u niet verwonderd u slechts
Terug naar de taxatie. Mijn makelaar gaf aan dat de prijs hoog was, maar niet heel erg gek. De kopers, die niet uit deze regio komen, een taxateur aangedragen welke vorige week over de vloer kwam. Die heeft letterlijk in vijf minuten een rondje door het huis gelopen en een paar foto's gemaakt, de badkamer heeft hij überhaupt niet gezien.
Kort gepraat en hij gaf aan de prijs nog niet te mogen vertellen, maar dat hij niet veel moeilijkheden verwachte. Goed nieuws dus.
En toen werd ik afgelopen week in paniek gebeld door de kopers. De woning was 2,5k lager dan de geboden prijs getaxeerd, dus ik moest volgens hun of de kosten van een andere taxateur betalen of ik moest genoegen nemen met 2,5k minder want dat hadden ze zelf namelijk echt niet liggen (kortom, alles maximaal gefinancierd). Uiteraard de boel maar zakelijk gehouden en aangegeven er op terug te komen en daarna mijn makelaar gebeld.
Die was ook not amused, omdat hij ook al andere geluiden had gehoord van de taxateur. Taxatierapport was echter nog niet definitief, dus aanvullend zijn door hem nog enkele referentiepanden aangedragen. Vandaag verlossend bericht dat de taxateur het rapport definitief heeft afgerond met als marktwaarde de geboden prijs.
Ik blij, kopers blij. Voorkomt een hoop ellende om "slechts" 2,5k. Wel een kleine zure nasmaak aan de taxateur, niet zozeer om zijn, initieel, te lage taxatie (hij moet zich ook aan regels/richtlijnen houden) maar meer de manier waarop hij mijn woning in real-life heeft bekeken. De woning moet het juist van de binnenkant en afwerking hebben t.o.v. andere huizen
Echter, ik juich vooralsnog niet. Voorbehoud financiering loopt nog, maar dat schijnt goed te komen (als het klopt zoals ze het mij verteld hebben).