Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 54 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:20
En wat is je plan dan precies?
Huis verkopen omdat je er dan een mooi rendement op kunt maken t.o.v. de aanschafwaarde?

En wat versta je onder eigen middelen? Je kunt met de verkoop van je eigen woning en mogelijke overwaarde natuurlijk gewoon iets terug kopen met gesloten beurs, echter zal dat hooguit gelijkwaardig zijn aan je huidige woning.

Het klinkt alleen als een "slim" plan als je nu een relatief grote en dure woning hebt en iets kleiners en goedkopers wil terug kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hetisookwat schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:14:
Dilemma's, dilemma's.. Ik wil mijn huis te koop gaan zetten maar heb nog niet de eigen middelen bij elkaar voor een volgend huis. Huizen in mijn regio (en vooral in mijn wijk) verkopen als warme broodjes dus de kans dat ik dan huis-loos zit voor ik mijn eigen middelen bij elkaar heb is heel groot.
Luxeprobleem op de huidige markt denk ik.
Wat wil je dan terug gaan kopen? Zelfde regio? Denk dat die prijzen net zo hard stijgen. Netto voordeel op korte termijn is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 14:28
MikeyMan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:30:
[...]

Wat wil je dan terug gaan kopen? Zelfde regio? Denk dat die prijzen net zo hard stijgen. Netto voordeel op korte termijn is nihil.
Woningen die al een tijdje te koop staan zijn ook een stuk lager geprijsd.. Er staat al een hele tijd een woning te koop waar veel aan moet gebeuren voor een degelijke prijs en dat zou eigenlijk mijn projectje moeten worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hetisookwat schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:37:
[...]

Woningen die al een tijdje te koop staan zijn ook een stuk lager geprijsd.. Er staat al een hele tijd een woning te koop waar veel aan moet gebeuren voor een degelijke prijs en dat zou eigenlijk mijn projectje moeten worden ;).
Een verbouwing heeft ook nogal wat budget nodig he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
MikeyMan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:47:
[...]

Een verbouwing heeft ook nogal wat budget nodig he ;)
Weet ik :). Ik heb al e.e.a. bekeken wat betreft bijleenregeling (en overwaarde). Met de verwachtte overwaarde zou ik vrijwel alles direct meteen kunnen uitvoeren in mijn woning.
De gedachte is hier al in gegaan, alleen de kosten zijn dus nog niet rond :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hetisookwat schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:14:
Dilemma's, dilemma's.. Ik wil mijn huis te koop gaan zetten maar heb nog niet de eigen middelen bij elkaar voor een volgend huis. Huizen in mijn regio (en vooral in mijn wijk) verkopen als warme broodjes dus de kans dat ik dan huis-loos zit voor ik mijn eigen middelen bij elkaar heb is heel groot.
Luxeprobleem op de huidige markt denk ik.
Hoezo luxeprobleem? Tenzij je minder duur gaat wonen of in een krimpregio woont ga je er alleen maar op achteruit ik de huidige markt. Dat effect wordt groter door eerst te verkopen en daarna te kopen. Zo luxe lijkt me dat niet ;).

Beter koop je alvast wat nieuws met een overbruggingshypotheek, en houd je je oude woning zo lang mogelijk aan. Dan is je rendement veel hoger.

(zo heb ik zeker 50k "verdiend" door een jaar te wachten met verkoop oude woning ).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2018 14:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Sport_Life schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:49:
[...]

Hoezo luxeprobleem? Tenzij je minder duur gaat wonen of in een krimpregio woont ga je er alleen maar op achteruit ik de huidige markt. Dat effect wordt groter door eerst te verkopen en daarna te kopen. Zo luxe lijkt me dat niet ;).

Beter koop je alvast wat nieuws met een overbruggingshypotheek, en houd je je oude woning zo lang mogelijk aan. Dan is je rendement veel hoger.

(zo heb ik zeker 50k "verdiend" door een jaar te wachten met verkoop oude woning ).
Mag je met een overbruggingshypotheek je kosten koper (makelaar, overdrachtsbelasting etc) betalen dan? Dat is mij nieuw! Als dit zo is verandert dat de zaak natuurlijk :).

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisookwat op 07-11-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 02:34
Ik ben tot nu toe ook positief verrast;
In de eerste 48 uur 10.441x gevonden, 2.618x bekeken.
En 2 bezichtigingen ingepland staan.

Moet er wel bij zeggen dat dit niet in de randstad is, en gaat om grote vrijstaande villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hetisookwat schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:56:
[...]

Mag je met een overbruggingshypotheek je kosten koper (makelaar, overdrachtsbelasting etc) betalen dan? Dat is mij nieuw! Als dit zo is verandert dat de zaak natuurlijk :).
Nee, niet helemaal...
Consumentenbond - Overbruggingskrediet

Is de woning (op papier) al verkocht? Dan is bij de meeste banken het overbruggingskrediet gelijk aan de behaalde verkoopprijs minus de restschuld minus de verkoopkosten. Veel banken stellen de verkoopkosten standaard op 3% van de verkoopprijs.

Is de woning nog niet verkocht of zijn de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken? Dan houden de meeste banken een veiligheidsmarge van 10% aan. Je krijgt dan maximaal 90% van de getaxeerde verkoopwaarde minus de restschuld van de hypotheek op de oude woning.

Heb je deze 10% niet? Dan kun je eventueel dit bedrag meefinancieren in de hypotheek op de nieuwe woning. Zodra het geld van de verkoop van de oude woning binnen is, los je dit bedrag weer af. Let dan op of de risico-opslag wellicht omlaag kan.
Buiten dan lijkt me de constructie zoals @Sport_Life deze voorstelt een bijzonder slecht plan. (Ben wel blij voor je dat het goed heeft uitgepakt Sport_Life :9) Maar je bezit dus een woning en hebt niet genoeg op de bank staan om een tweede woning te kopen. Vervolgens ga je met een overbruggingskrediet een 2e woning kopen om (geruime) tijd later de eerste woning te verkopen teneinde deze maximaal te laten renderen. Dan ben je dus in feite aan het speculeren met krediet. Wat doe je als volgend jaar de huizenprijs ineens inzakt?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Harrie_ Je speculeert niet met krediet, maar je gebruikt de overwaarde uit de oude woning. Bank houdt al rekening met 10% waardedaling (veiligheidsmarge) , dus icm de huidige vooruitzichten (10%+) zit je redelijk safe. Bij ons was het verschil 90k tussen de overwaarde die de bank schatte (overbrugging) en de werkelijke overwaarde. Dat wordt verklaard doordat de bank uitgaat van 90% ipv 100% van de taxatiewaarde (40k) plus een jaar waardestijging (50k).

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:21:
@Harrie_ Je speculeert niet met krediet, maar je gebruikt de overwaarde uit de oude woning. Bank houdt al rekening met 10% waardedaling (veiligheidsmarge) , dus icm de huidige vooruitzichten (10%+) zit je redelijk safe. Bij ons was het verschil 90k tussen de overwaarde die de bank schatte (overbrugging) en de werkelijke overwaarde. Dat wordt verklaard doordat de bank uitgaat van 90% ipv 100% van de taxatiewaarde (40k) plus een jaar waardestijging (50k).
:?

Casus:
• Huidige woning wordt getaxeerd op 300k, hypotheek is 200k dus overwaarde is 100k.
• Bank gaat uit van 90% van 300k, dus is bereid om een overbruggingskrediet te verstrekken waarmee je tot 270k kunt gaan.
• Je koopt een woning van 270k.
• Een jaar later ga je de huidige woning verkopen maar de markt heeft niet meegeholpen. Je verkoopt de woning voor 260k.
• Je gaat voor 10k het schip in + je hebt afgelopen jaar x rente betaald over je overbruggingskrediet.

Maar ik snap 'm al. Het is niet speculeren want je huis wordt altijd meer waard. :?
Edit: al schat je het risico op waardedaling in als nihil, het blijft speculeren op waardestijging

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 08-11-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De kans is vrij klein dat een taxatiewaarde in 2018 van 300k een verkoopwaarde in 2019 oplevert van 260k.
Mocht de markt omslaan is je huis niet ineens de volgende dag 13% minder waard. De kans dat dat gebeurt is nihil. En al zou het gebeuren dan blijft er nog 60k overwaarde over : dus je speculeert nog steeds niet met geleend geld. Dat doe je pas wanneer de verwachte verkoop opbrengst minder dan 200k is. Ofwel een daling van 33% in een jaar tijd.

Dus ja, in de huidige markt zou ik het wel aandurven. Het heeft bij mij iig goed uitgepakt. Naast de lagere lasten is ook mijn risico op mijn nieuwe woning hierdoor veel lager. Dus door een goede risico inschatting te maken, wordt uiteindelijk mijn risico kleiner. (in cijfers met 50k).
Overigens heb ik mijn analyse niet achter op een bierviltje geschreven, maar uitgebreid de woningprijzen in de regio geanalyseerd, met daarbij meegenomen alle nieuwsitems en de voorspellingen van banken ed. Wat dat betreft stond alles op groen om de oude woning zo lang mogelijk vast te houden.

Daarbij is er feitelijk geen verschil tussen overwaarde en cash op de bank. In beide gevallen is je vermogen net zo groot. Ook al de markt instort, je eigen vermogen daalt of stijgt met de marktwaarde, of je nou alles in stenen hebt of niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 23:46
Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:58:
De kans is vrij klein dat een taxatiewaarde in 2018 van 300k een verkoopwaarde in 2019 oplevert van 260k.
Mocht de markt omslaan is je huis niet ineens de volgende dag 13% minder waard. De kans dat dat gebeurt is nihil. En al zou het gebeuren dan blijft er nog 60k overwaarde over : dus je speculeert nog steeds niet met geleend geld. Dat doe je pas wanneer de verwachte verkoop opbrengst minder dan 200k is. Ofwel een daling van 33% in een jaar tijd.

Dus ja, in de huidige markt zou ik het wel aandurven. Het heeft bij mij iig goed uitgepakt. Naast de lagere lasten is ook mijn risico op mijn nieuwe woning hierdoor veel lager. Dus door een goede risico inschatting te maken, wordt uiteindelijk mijn risico kleiner. (in cijfers met 50k).
Overigens heb ik mijn analyse niet achter op een bierviltje geschreven, maar uitgebreid de woningprijzen in de regio geanalyseerd, met daarbij meegenomen alle nieuwsitems en de voorspellingen van banken ed. Wat dat betreft stond alles op groen om de oude woning zo lang mogelijk vast te houden.

Daarbij is er feitelijk geen verschil tussen overwaarde en cash op de bank. In beide gevallen is je vermogen net zo groot. Ook al de markt instort, je eigen vermogen daalt of stijgt met de marktwaarde, of je nou alles in stenen hebt of niet.
Kans nihil of onmogelijk, ik zou het niet zeggen of zijn we 2008 vergeten ;)
Je vergeet ook het feit dat mocht de markt instorten dit dus ook kan betekenen dat je je huis niet verkoopt, ook niet voor minder ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dit is exact waarmee Uitstel van Executie groot is geworden. Omslaande markt waarbij mensen opeens met twee huizen zaten, raakten één huis niet kwijt, maar de overbrugging was opgesoupeerd en dus dubbele lasten. Na 2-3 jaar niet meer dubbele HRA, maar ook niet de middelen om met verlies te kunnen verkopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martinusz schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:11:
[...]

Kans nihil of onmogelijk, ik zou het niet zeggen of zijn we 2008 vergeten ;)
Je vergeet ook het feit dat mocht de markt instorten dit dus ook kan betekenen dat je je huis niet verkoopt, ook niet voor minder ;)
Het was relatief een klein deel dat in de problemen is gekomen. Dat de gevolgen ernstig kunnen zijn erken ik ook hoor.

Maar gezien de huidige marktomstandigheden is het risico groter om te verkopen <tijd> kopen dan kopen <tijd> verkopen, zie onderstaand voorbeeld:

Verkopen <tijd> kopen
Verkoop oude woning 2018: 300k
Koop nieuwe woning 2019: 330k

Kopen <tijd> verkopen
Koop nieuwe woning 2018: 300k
Verkoop oude woning 2019: 330k

Het tweede voorbeeld levert je 2x 30k waardestijging op, dus 60k extra overwaarde. Die 60k zorgt ervoor dat de LTV met 20% daalt. Hierdoor lagere maandlasten, (mogelijk) lager rentepercentage, en bij een crisis heb je 60k voorsprong... Kwestie van de juiste risico's inschatten, en op dit moment wijst alles erop dat iig voor 2019 nog een stijging van de huizenmarkt staat te wachten. Maw: de kans op een waardestijging binnen nu en 12 maanden is velen malen groter dan een waardedaling. Dus wat in eerste opzicht "safe" lijkt, levert eigenlijk juist een risico op.. (namelijk in mijn voorbeeld 60k minder overwaarde om een klap op te vangen).

De mensen die in problemen komen zijn voornamelijk degene die in 2020 of later een woning kopen, in 2019 zit je nog safe zoals het er nu uitziet.
Anoniem: 922281 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:27:
[...]

Je hebt het geld niet (anders had je geen overbruggingskrediet nodig), en je wacht met het verkopen van het onderpand zodat het meer waard wordt.

Op welke manier is dat GEEN speculeren met geleend geld? :?
De 100k overwaarde waar hij over spreekt...
Señor Sjon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:15:
Dit is exact waarmee Uitstel van Executie groot is geworden. Omslaande markt waarbij mensen opeens met twee huizen zaten, raakten één huis niet kwijt, maar de overbrugging was opgesoupeerd en dus dubbele lasten. Na 2-3 jaar niet meer dubbele HRA, maar ook niet de middelen om met verlies te kunnen verkopen.
Je zou nu een programma kunnen maken over mensen die in 2016 verkochten, gingen huren en nu niet meer terug kunnen kopen... ;). Toevallig ken ik een dergelijk voorbeeld uit mijn omgeving :).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:58:

Je hebt het geld niet (anders had je geen overbruggingskrediet nodig), en je wacht met het verkopen van het onderpand zodat het meer waard wordt.

Op welke manier is dat GEEN speculeren met geleend geld? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:25:
...
De 100k overwaarde waar hij over spreekt...
Dat geld heb je niet. Je weet immers pas of er een overwaarde is op het moment dat je verkoopt. Het is dus speculeren, als je dat niet ziet hou je jezelf gewoon voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 922281 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:33:
[...]

Dat geld heb je niet. Je weet immers pas of er een overwaarde is op het moment dat je verkoopt. Het is dus speculeren, als je dat niet ziet hou je jezelf gewoon voor de gek.
En je geld op de bank dan? Is dat ook speculeren? 20k op de bank en 80k overwaarde is geen wezenlijk verschil voor je vermogen tussen 0 op de bank en 100k overwaarde. Het verschik is dat je cash geld op de bank in kortere tijd kunt opnemen, maar je vermogen blijft gelijk.
Ja het voelt anders natuurlijk ;). Mijn voorbeeld voelt voor de meeste mensen ook "eng" waarschijnlijk, terwijl als je gaat narekenen (en je neemt de huidige marktomstandigheden mee) je er eigenlijk achter komt dat het risico eigenlijk juist groter is door eerst te kopen...

En voor de "leek" (met alle respect) voelt het inderdaad als speculeren :).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:27

Jiffy

God, you're ugly!

Het is al een paar keer gezegd: die overwaarde héb je pas als de woning verkocht ís. Tot die tijd kun je het hooguit over "verwachte overwaarde" hebben.

Ergo: het is speculeren.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zeker als je die volledig (of 90% ervan) inzet voor een nieuw huis. Dat is een grote vertrouwensbom onder de vorige markt geweest. Mensen zaten in limbo met twee huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:41:
Zeker als je die volledig (of 90% ervan) inzet voor een nieuw huis. Dat is een grote vertrouwensbom onder de vorige markt geweest. Mensen zaten in limbo met twee huizen.
Er is op dit moment niets dat erop lijkt dat de woningmarkt in 2019 gaat instorten. Daarna: ja mogelijk wel. Maar dan heb je liever in 2018 gekocht dan in 2019...

Zolang de rente laag blijft (hoogstwaarschijnlijk in 2019) en de vraag veel groter blijft (hoogstwaarschijnlijk in 2019) is er geen reden om op korte termijn terug te vallen op een eerdere crisis. Volgens mij werk jij in de (nieuw)bouw toch? Ik kan me niet voorstellen dat jij verwacht dat de huizenprijs volgend jaar volledig gaat instorten. Alle berichten uit de bouwwereld wijzen op een tekort aan woningen.
Zie ook Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5" ;)

Nogmaals, beter koop je nu om de prijsstijging van 2019 voor te zijn in plaats van je risico te verhogen door nog meer te betalen voor je woning.

[ Voor 75% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:35:
[...]

En je geld op de bank dan? Is dat ook speculeren? 20k op de bank en 80k overwaarde is geen wezenlijk verschil voor je vermogen tussen 0 op de bank en 100k overwaarde. Het verschik is dat je cash geld op de bank in kortere tijd kunt opnemen, maar je vermogen blijft gelijk.
Ja het voelt anders natuurlijk ;). Mijn voorbeeld voelt voor de meeste mensen ook "eng" waarschijnlijk, terwijl als je gaat narekenen (en je neemt de huidige marktomstandigheden mee) je er eigenlijk achter komt dat het risico eigenlijk juist groter is door eerst te kopen...

En voor de "leek" (met alle respect) voelt het inderdaad als speculeren :).
Het ís speculeren. Het ene is daadwerkelijk van jou (geld op de bank), het andere niet. Het is niet daadwerkelijk gerealiseerd en dat bedrag kan morgen gehalveerd zijn. Als je dat niet begrijpt raad ik je van harte aan om op te passen wie je een "leek" noemt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 922281 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:45:
[...]

Het ís speculeren. Het ene is daadwerkelijk van jou (geld op de bank), het andere niet. Het is niet daadwerkelijk gerealiseerd en dat bedrag kan morgen gehalveerd zijn. Als je dat niet begrijpt raad ik je van harte aan om op te passen wie je een "leek" noemt..
Zoals ik zei is je overwaarde ook daadwerkelijk van jou. De bank gaat er echt niet vandoor met jouw overwaarde.. (ja oke, tenzij je bij Icesafe oid zou zitten.....) Maakt geen verschil of je nou 20k op de bank in cash hebt (en onderwaarde) of 20k overwaarde op je woning..

Ja 20k op je spaarrekening voelt wat veiliger voor sommige mensen en je kunt er natuurlijk makkelijker bij in noodgevallen. Maar in het kader van je totale vermogen is het geen verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:47:
[...]

Zoals ik zei is je overwaarde ook daadwerkelijk van jou. ...
Lees nou alsjeblieft eens, het is pas overwaarde op het moment dat je verkoopt. Het bestaat niet vóór die tijd. Het is fictief, een verwachting. Als ik beloof dat ik volgende week zomaar EUR 100.000 naar je overmaak (gewoon zomaar, ik ben in een gulle bui), is dat voor jou precies evenveel waard als dat je een ton op de bank hebt staan? Of is dat toch echt wel iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:47:
[...]

Zoals ik zei is je overwaarde ook daadwerkelijk van jou. De bank gaat er echt niet vandoor met jouw overwaarde.. (ja oke, tenzij je bij Icesafe oid zou zitten.....) Maakt geen verschil of je nou 20k op de bank in cash hebt (en onderwaarde) of 20k overwaarde op je woning..

Ja 20k op je spaarrekening voelt wat veiliger voor sommige mensen en je kunt er natuurlijk makkelijker bij in noodgevallen. Maar in het kader van je totale vermogen is het geen verschil.
Je hebt gelijk met het punt dat 20K aan overwaarde in principe van jou is, evenals de 20K die je op de bank zou hebben staan.

Het (terechte) punt dat de rest hierboven aandraagt, is dat de 20K op de bank veel waardevaster is dan de 20K aan overwaarde. Dat laatste is namelijk alleen waarde op papier, maar het is natuurlijk de vraag of die zich ook daadwerkelijk gaat realiseren. Je ideeën/aannames over de ontwikkeling van de huizenmarkt in 2018/2019 zijn wellicht correct, maar je zult moeten toegeven dat jij ook niet in de toekomst kunt kijken en dat het daarmee dus glazenbolwerk is. Als je van mening bent dat de huizenprijzen voorlopig (in ieder geval voor minimaal nog een jaar) zullen stijgen of gelijkblijven, dan is dat een aanname waarmee dus een boel huishoudens in 2008 het schip mee ingegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het gaat om je totale vermogen, die is niet wezenlijk anders bij 20k bank / 80k overwaarde vs 100k overwaarde. Daarmee is je risico ook niet anders.

Iemand die ervoor kiest om 20k extra af te lossen zou in jouw ogen dus risico nemen :? (speculeren :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

So... wat een reacties na mij...

Verder volledig eens met @Señor Sjon

En nog even terug naar @Sport_Life

Punt wat ik in ieder geval probeerde te maken is dat ik het (in wat voor markt we ons ook begeven) geen goed idee vind om met een overbruggingskrediet een nieuwe woning te kopen en bewust de oude woning nog even uit de verkoop te houden met het idee dat de waarde van deze woning gaat stijgen en je dus 'winst' kunt maken. Prachtig verder dat dat bij jou supergoed heeft uitgepakt, maar het zou mijn advies in ieder geval niet zijn.

En om dan nog even terug te komen op 'speculeren met geleend geld', daarin kunnen we van mening verschillen. Kunnen we dan wel vaststellen dat het hele idee dat je wacht met verkopen om op die manier meer overwaarde/winst te vangen wel gewoon speculeren is (los van wel of niet geleend geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:08:
Het gaat om je totale vermogen, die is niet wezenlijk anders bij 20k bank / 80k overwaarde vs 100k overwaarde. Daarmee is je risico ook niet anders.

Iemand die ervoor kiest om 20k extra af te lossen zou in jouw ogen dus risico nemen :?
overwaarde is geen vermogen zolang je nog niks op papier hebt verkocht, maar dat schijn je maar niet te begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martinusz schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:10:
[...]

overwaarde is geen vermogen zolang je nog niks op papier hebt verkocht, maar dat schijn je maar niet te begrijpen :)
Zolang je een taxatie hebt die de cijfers onderbouwt is het wel vermogen. Het is geen cash of contant, mogelijk ben je daarmee in de war.

Als een bedrijf zijn vastgoed laat taxeren wordt zijn eigen vermogen ook meer waard indien taxatie hoger is.. Binnen bepaalde regels moet dit ook gebeuren cf ifrs...

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Nouja, Sport_Life heeft wel een punt. Bij de belastingdienst betaal je belasting over je vermogen. En je vermogen is volgens de belastingdienst de waarde van je bezittingen minus de schulden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:45:
[...]

Er is op dit moment niets dat erop lijkt dat de woningmarkt in 2019 gaat instorten. Daarna: ja mogelijk wel. Maar dan heb je liever in 2018 gekocht dan in 2019...

Zolang de rente laag blijft (hoogstwaarschijnlijk in 2019) en de vraag veel groter blijft (hoogstwaarschijnlijk in 2019) is er geen reden om op korte termijn terug te vallen op een eerdere crisis. Volgens mij werk jij in de (nieuw)bouw toch? Ik kan me niet voorstellen dat jij verwacht dat de huizenprijs volgend jaar volledig gaat instorten. Alle berichten uit de bouwwereld wijzen op een tekort aan woningen.
Zie ook Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5" ;)

Nogmaals, beter koop je nu om de prijsstijging van 2019 voor te zijn in plaats van je risico te verhogen door nog meer te betalen voor je woning.
In 2007 sprak men ook zo. De wal keert het schip en de betaalbaarheid ligt extreem onder druk.

Een nieuw kabinet die bv 80% LTV en studieschuld bij het BKR invoert geeft de nekslag aan iedere koper onder de 40. Ook tijdens de vorige crisis kwam de overheid met pro-cyclisch beleid (toen de markt verder omlaag drukken). Dat kan zomaar weer gebeuren.
Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:12:
[...]

Zolang je een taxatie hebt die de cijfers onderbouwt is het wel vermogen. Het is geen cash of contant, mogelijk ben je daarmee in de war.

Als een bedrijf zijn vastgoed laat taxeren wordt zijn eigen vermogen ook meer waard indien taxatie hoger is.. Binnen bepaalde regels moet dit ook gebeuren cf ifrs...
Ja, en het afwaarderen heeft ook menig bedrijf de kop gekost. Het blijft fictief vermogen vs liquide middelen. Ik snap wel dat je een overbrugging doet als je je huis bijna verkocht hebt, maar niet nu kopen en dan wel weer kijken wanneer je verkoopt. Dat treintje ging ook goed van ~2000-2008 waardoor men achteloos werd. Dat punt hebben we bijna weer bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe dan ook draait het uiteindelijk om de angst voor een flinke dip in 2019 (emotie) vs nagaan dat de kans daarop volgend jaar erg klein is (rationeel).
We zijn nogal geprogrammeerd om emotioneel te handelen, dus kiest men voor schijnveiligheid.

Mijn voorbeeld zoals eerder gegeven geeft aan dat die schijnveiligheid uiteindelijk een hoger risico vormt.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harrie_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:16:
Nouja, Sport_Life heeft wel een punt. Bij de belastingdienst betaal je belasting over je vermogen. En je vermogen is volgens de belastingdienst de waarde van je bezittingen minus de schulden.
Fiscaal is niet-gerealiseerde overwaarde GEEN vermogen. Je geeft het niet op in Box III. Ook voor vennootschappen (die zoals Sport-Life zegt hun vastgoed in de jaarrekening opwaarderen) niet, fiscale wet- en regelgeving verbiedt juist het oppompen van eigen vermogen door het opwaarderen van activa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 922281 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:23:
[...]

Fiscaal is niet-gerealiseerde overwaarde GEEN vermogen. Je geeft het niet op in Box III. Ook voor vennootschappen (die zoals Sport-Life zegt hun vastgoed in de jaarrekening opwaarderen) niet, fiscale wet- en regelgeving verbiedt juist het oppompen van eigen vermogen door het opwaarderen van activa.
Toch betaal ik flink wat premie over de woz waarde van de woning.. De overheid ziet de waarde wel degelijk als vermogen. Daarom heet het ook eigen woning forfait, dat betaal je voor het genot van je woning, welke is gebaseerd op de woz waarde (en die volgt theoretisch de taxatiewaarde).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:32:
[...]

Toch betaal ik flink wat premie over de woz waarde van de woning.. De overheid ziet de waarde wel degelijk als vermogen.
Nee. Het is niet belast als vermogen, het is (oorspronkelijk) het huurwaardeforfait. En dat forfait is fictief dus gekoppeld aan de huur, wat fictief is gekoppeld aan de waarde van het huis. Dat een belasting aansluit bij de waarde van iets wil nog niet zeggen dat het een vermogensbelasting betreft.

Zo wordt een leegstaand huis (een aantal jaar) ook niet belast, terwijl we het er toch over eens kunnen zijn dat dat huis wel degelijk vermogen betreft.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 922281 op 08-11-2018 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Sport_Life is aardig overtuigd van zijn verhaal. Ik wil vooral de mensen met iets minder verstand van zaken op het hart drukken dat ze dit niet zonder meer als waarheid aannemen, het kan namelijk heel goed resulteren in een aflevering van "Een dubbeltje op z'n kant" zoals hier ook al eerder geopperd.

In het verlengde hiervan zou ik ook een persoonlijke lening kunnen afsluiten en hier vol mee in aandelen gaan, immers:
Er is op dit moment niets dat erop lijkt dat de woningmarkt beurs in 2019 gaat instorten. Daarna: ja mogelijk wel. Maar dan heb je liever in 2018 gekocht dan in 2019...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

B-Real schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:42:
Sport_Life is aardig overtuigd van zijn verhaal. Ik wil vooral de mensen met iets minder verstand van zaken op het hart drukken dat ze dit niet zonder meer als waarheid aannemen, het kan namelijk heel goed resulteren in een aflevering van "Een dubbeltje op z'n kant" zoals hier ook al eerder geopperd.

In het verlengde hiervan zou ik ook een persoonlijke lening kunnen afsluiten en hier vol mee in aandelen gaan, immers:
[...]
1) het is overwaarde, dus geen geleend geld
2) de beurs staat momenteel wel redelijk onder verhoogd risico, als je de nieuwsitems volgt

Verder heb je in principe gelijk. Allen vergeet je iets, zoals eerder gegeven dat schijnveiligheid uiteindelijk een hoger risico kan vormen.

Bij een crash zien we sowieso mensen in dat programma of ze nou wel of niet 2 huizen bezitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:47:
[...]

1) het is overwaarde, dus geen geleend geld
2) de beurs staat momenteel wel redelijk onder verhoogd risico, als je de nieuwsitems volgt

Verder heb je gelijk.
Maar het overbruggingskrediet is toch geleend geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:51:
[...]

Maar het overbruggingskrediet is toch geleend geld?
Het vertegenwoordigd 1 op 1 de overwaarde, voor de bank vormt het geen risico daarom valt dit ook buiten de 100% lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:54:
[...]

Het vertegenwoordigd 1 op 1 de overwaarde, voor de bank vormt het geen risico daarom valt dit ook buiten de 100% lening.
Sorry maar ik begrijp hier geen snars van :?

Wat bedoel je met 'dit valt buiten de 100% lening'. Je betaalt toch rente over je overbruggingskrediet? En hoe kom je erbij dat het voor de bank geen risico vormt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
*zucht* ik zal mij verder afzijdig houden, de plaat voor het spreekwoordelijke hoofd is te groot.

Nogmaals voor de mensen met minder verstand van zaken:
Ik wil vooral de mensen met iets minder verstand van zaken op het hart drukken dat ze dit niet zonder meer als waarheid aannemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou zeggen probeer met een goede onderbouwing te komen ipv de makkelijke weg van dergelijke uitspraken.. :). Beetje kinderachtig en voegt weinig toe. En kom niet met het argument dat je alle risico weg wuift, dan moet je geen woning kopen.

Een woning is altijd een risico of je nou in 2018 koopt of in 2019. De gevallen in dergelijke programma's zijn vaak te dom om te poepen èn hebben ook nog eens op het verkeerde moment onbewust een hoog risico genomen door in 2009/2010 te kopen obv 110% aflossingsvrije lening terwijl half Nederland al weet dat er crisis is.. , daar is nu (nog) geen sprake van. (nogmaals gezien huidige rente en woning nood).

Nu verkopen en in 2019 kopen betekent hoogstwaarschijnlijk gewoon een "verlies" van 20-30k... Tov nu kopen en verkopen. Sta je dus meteen 20k verlies bij de volgende crisis.

Dat jij het publiek op Tweakers associeert met mensen in zulke programma's zegt meer over jou ;)

Als je weloverwogen besluit de verkoop enige tijd uit te stellen is er weinig risico.

[ Voor 109% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 07:27
Maar waarom ben je dan tegen je eigen advies ingegaan en heb je uiteindelijk wel verkocht? Jij hebt nu ook alweer 30K "verlies" volgens je eigen berekeningen. En volgend jaar weer. En het jaar daarna ook weer...
Het gaat bij dit soort beslissingen ook helemaal niet om alleen maar het "risico", maar veel meer om de "verwachtingswaarde" (vrij vertaald het risico maal de gevolgen). Een relatief groot risico op een vrij kleine waardedaling is niet zo'n probleem. Het echte probleem is nu juist dat hele kleine risico dat het wel helemaal mis gaat met de markt. De gevolgen zijn dan immers zo groot dat je die je hele leven misschien niet meer te boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Sport_Life Dat zijn juist vaak mensen met huis gekocht in 2007, huis te koop gezet in 2008 ivm bijvoorbeeld overdracht en telkens zaten ze met hun prijsverlaging achter de markt aan en waren ze te duur. In veel gevallen biedingen laten schieten die een jaar later te hoog zouden zijn geweest. Maar ja, dat kan je niet voorspellen.

Op zich heb ik niet zoveel problemen met een overbrugging indien koop/verkoop al beklonken zijn. Maar eerst kopen zonder zicht op verkoop en dan 90% van de OW bijlenen? Dat is wel riskant. Het kan goed gaan, het gaat altijd goed bij de eerste bups. Maar het kan ook gruwelijk misgaan en dan heb je zomaar een probleem van 30-40k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sport_Life schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:10:
Ik zou zeggen probeer met een goede onderbouwing te komen ipv de makkelijke weg van dergelijke uitspraken.. :). Beetje kinderachtig en voegt weinig toe. En kom niet met het argument dat je alle risico weg wuift, dan moet je geen woning kopen.

Een woning is altijd een risico of je nou in 2018 koopt of in 2019. De gevallen in dergelijke programma's zijn vaak te dom om te poepen èn hebben ook nog eens op het verkeerde moment onbewust een hoog risico genomen door in 2009/2010 te kopen obv 110% aflossingsvrije lening terwijl half Nederland al weet dat er crisis is..
Het ging meer om mensen die 30 jaar geleden een huis kochten van EUR 200.000, die 20 jaar geleden een overwaarde hadden van EUR 100.000, daar een hypotheek op namen en het geld hebben uitgegeven. Het was immers toch risicoloze overwaarde, huizenprijzen stijgen immers alleen maar. Dan is het buitengewoon onprettig als het huis weer EUR 50.000 in waarde is gedaald en je moet het verkopen. Of je dan "te dom bent om te poepen" laat ik even in het midden. Ik stel wel vast dat dat hetzelfde is wat jij gedaan hebt. Overwaarde gebruiken die er niet is.
...
Als je weloverwogen besluit de verkoop enige tijd uit te stellen is er weinig risico.
Weloverwogen betekent ook dat je de materie snapt. Dus dat je begrijpt dat je pas vast kan stellen of en hoeveel overwaarde je hebt op het moment dat het gerealiseerd wordt, en niet eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:18:
@Sport_Life Dat zijn juist vaak mensen met huis gekocht in 2007, huis te koop gezet in 2008 ivm bijvoorbeeld overdracht en telkens zaten ze met hun prijsverlaging achter de markt aan en waren ze te duur. In veel gevallen biedingen laten schieten die een jaar later te hoog zouden zijn geweest. Maar ja, dat kan je niet voorspellen.

Op zich heb ik niet zoveel problemen met een overbrugging indien koop/verkoop al beklonken zijn. Maar eerst kopen zonder zicht op verkoop en dan 90% van de OW bijlenen? Dat is wel riskant. Het kan goed gaan, het gaat altijd goed bij de eerste bups. Maar het kan ook gruwelijk misgaan en dan heb je zomaar een probleem van 30-40k.
Even terug naar het begin van de discussie. Ik merk dat de discussie uit z'n verband wordt getrokken. De vraag was eerst verkopen dan kopen vs andersom. Precies wat jij aangeeft gaf ik ook aan, namelijk een overbrugging indien koop/verkoop al beklonken zijn. Redelijk safe in mijn ogen, gezien de huidige omstandigheden. Precies zo heb ik het bij mijn wonigen gedaan (verkoopdocument lag al klaar) en heb ik zonder al teveel stress te hoeven ervaren en met behoorlijke mate van zekerheid (prijzen bleven maand op maand met 2-3k stijgen - nu nog steeds overigens). Op een gegeven moment wel de klap erop gegeven en in de verkoop gezet, voor een hoog bedrag. Dat er binnen 2 dagen een bod ruim boven de vraagprijs lag had ik nooit aan zien komen..

Vervolgens gaan er mensen mee aan de haal en nu wordt de conclusie getrokken om als een prins half Amsterdam op te kopen :P. Zo is het nooit bedoelt.

Wat mij betreft staken we de discussie en kijken we volgend jaar weer hoe de vlag ervoor staat: kunnen we ons weer met popcorn "plezieren" met de problemen van een ander (daar is toch dat programma een beetje voor gemaakt..) of is de woningmarkt nog steeds krap. Ik denk het tweede :).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:21
Volgens mij gaat het hier om de juiste beslissing te nemen en hier achter te (blijven) staan.
Dit kan gewoon heel goed betekenen dat je de huidige overwaarde casht met verkoop van je huis, alvorens te kopen.
De winst (overwaarde) heb je dan vaststaan en in de pocket.
Bij overbruggingskrediet neem je een risico op een beter resultaat, met een kans op een slechter resultaat. Hierbij kunnen ook stress e.d. mee gaan spelen. Daarnaast wordt er uitgegaan van 20% verschil in de reactie van Sport-Life. Dat is behoorlijk ambitieus in dit geval en zou een keuze kunnen rechtvaardigen. (Hier overigens niet)
Maar volgens mij wel voor iedereen zelf te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:54

Shiro

Serenity

Mijn huis gaat inmiddels in de verkoop en de foto's zijn(vandaag) genomen. De makelaar stelde voor om de Funda advertentie morgen al online te zetten.

Zijn reden was omdat er vlak voor het weekend meer bezoekers zijn op Funda. Nou heb ik mij rot zitten googlen net, maar ik kon er werkelijk niks over vinden wat de beste tijden zijn om je huis te plaatsen op Funda.

Heeft iemand ervaring of cijfers wanneer dat het beste is?

Ik heb zelf voornamelijk twijfels om het morgen al te doen, omdat ze de plattegrond nog moeten maken. Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om ook de plattegrond klaar te hebben, voor het op Funda gaat. Misschien ligt het aan mij, maar ik kan een huis qua indeling en ruimte erg slecht inschatten zonder daadwerkelijk de plattegrond te zien. Uiteraard gaan ze de plattegrond bijvoegen wanneer het af is, maar loop ik niet een hoop potentiële kopers mis als ze de plattegrond net zo belangrijk vinden als ik?

Aan de andere kant, als het echt interessant lijkt, zal ik persoonlijk wel nog een keer terug komen of de makelaar bellen voor een plattegrond natuurlijk... maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zullen afhaken daardoor.

Overigens gaat het om een rijtjeswoning dat erg goed in de markt zal liggen, qua inrichting(badkamer/keuken erg compleet en neutraal)

[ Voor 25% gewijzigd door Shiro op 08-11-2018 21:51 ]

SR+ MiC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Reinier

\o/

Ik vind dat de advertentie meteen 100% goed moet zijn. Zonder typo's, met de juiste foto's en alles, én met plattegronden. Vlak voor het weekend plaatsen zou inderdaad gunstiger zijn, zo hoor je vaak. Ik heb er geen harde cijfers over gevonden.
Dan zou de beste optie zijn: trek nog een week uit om de advertentie perfect te maken en plaats hem volgende week vrijdag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Een eerste indruk maak je maar 1x kijkers die jouw advertentie tegenkomen zonder foto's en/of plattegrond en daardoor afhaken openen niet zomaar nogmaals de advertentie.
Dus idd, alles tiptop maken voordat het online komt. De advertentie wordt toch wel bekeken.

Overigens mijn huis enkele weken geleden op een vrijdag online gekomen. Foto's op woensdag genomen en op vrijdag dus online, wellicht dat als ze vandaag de foto's nog krijgen dat hij sowieso morgen kant en klaar online kan?

Echter zag ik op de eerste dag zeer veel bezoekers, op zaterdag/zondag gek genoeg een dipje en maandag weer een stijging. Nu moet ik zeggen dat hij alsnog ontzettend vaak bekeken is, maar of voor/na het weekend nou heel veel uitmaakt uiteindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:21:
[...]

We gaan het volgende week wel horen van de bank :) ik denk dat we uiteindelijk eerst ons huis moeten verkopen (wat geen probleem is). Toevallig makelaar nog gesproken over ons huis en de markt stijgt nog steeds flink, begin dit jaar uitgaan van 10K overwaarde, inmiddels is dat al richting 30K 8)7
Nou bank bezoek gehad, het verstandigste is om ons huis te verkopen voor 1 april (voorbehouden dus voor 1 april aflopen), dus die molen gaan we nu in, we hebben al een verkoopmakelaar.
Next step het plan maken voor verkopen met de makelaar, foto's maken en de boel verkopen voor 1 april :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 23:03
Een rare vraag wellicht, maar, ik sta op het punt mijn woning te verkopen na er zo'n 4 jaar gewoond te hebben. Ik ga waarschijnlijk de makelaar inschakelen waarvan ik de woning gekocht heb. Nu heb ik 0,0 gewijzigd aan de woning en ik zat te denken, is het raar om te vragen of de makelaar dezelfde foto's kan gebruiken als 4 jaar geleden? Scheelt weer wat onnodige handelingen m.i.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat zijn niet jouw foto's en niet jouw spullen. Die foto's zijn gemaakt in opdracht van de vorige eigenaren. Daar zou hij het aan moeten gaan vragen.

Vragen staat vrij uiteraard. Het scheelt een hoog gedoe. Maar het is ook wel een beetje vreemd als er ineens hele andere meubelen in staan bij bezichtigen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Ik had het mijn makelaar ook voorgesteld, gezien er van buiten hele mooie zomerse foto's beschikbaar waren op internet, maar helaas. Richtlijn van de NVM is het volgens mij dat er altijd actuele foto's gebruikt worden in de advertentie.

Vandaag bezichtiging nummer 2 gehad... de eerste week ging gekker dan ik verwacht had. Blijven duimen draaien haha, had niet verwacht dat ik de verkoop zo spannend zou vinden.
B-Real schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:29:
Een eerste indruk maak je maar 1x kijkers die jouw advertentie tegenkomen zonder foto's en/of plattegrond en daardoor afhaken openen niet zomaar nogmaals de advertentie.
Dus idd, alles tiptop maken voordat het online komt. De advertentie wordt toch wel bekeken.

Overigens mijn huis enkele weken geleden op een vrijdag online gekomen. Foto's op woensdag genomen en op vrijdag dus online, wellicht dat als ze vandaag de foto's nog krijgen dat hij sowieso morgen kant en klaar online kan?

Echter zag ik op de eerste dag zeer veel bezoekers, op zaterdag/zondag gek genoeg een dipje en maandag weer een stijging. Nu moet ik zeggen dat hij alsnog ontzettend vaak bekeken is, maar of voor/na het weekend nou heel veel uitmaakt uiteindelijk...
Mijn huis is online gekomen op een dinsdag, die dinsdag extreem veel bezoekers gehad, en langzaam liep het af tot de zondag, toen steeg het weer en op maandag ook.

[ Voor 55% gewijzigd door Flipside22 op 13-11-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Flipside22 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 00:12:
Ik had het mijn makelaar ook voorgesteld, gezien er van buiten hele mooie zomerse foto's beschikbaar waren op internet, maar helaas. Richtlijn van de NVM is het volgens mij dat er altijd actuele foto's gebruikt worden in de advertentie.
[...]
Ik zie het wel vaker in Funda-advertenties en heb toentertijd zelf ook een aantal zomerse foto's toegevoegd, als extra zeg maar. Zeker de achtertuin (die er in november waarschijnlijk wat minder uitziet dan in juli), daarvan kun je best een extra foto toevoegen zodat mensen bij het bekijken van de woning online niet gelijk tegen een dorre vlakte aankijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:30
Shiro schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:47:
Mijn huis gaat inmiddels in de verkoop en de foto's zijn(vandaag) genomen. De makelaar stelde voor om de Funda advertentie morgen al online te zetten.
Geen haast, alsjeblieft niet. Controleer de teksten en de volgorde van de foto's. Kan iemand zien hoe hij door het huis loopt? En als je betaald voor de plattegrond moet die er gewoon bij: Ze moeten geinteresseerd raken maar ook alle info krijgen als ze dat zijn.

De dag van plaatsing maakt niet echt uit lijkt mij. Ze kijken toch wel. Als je een goede makelaar had kreeg je ook een lijst met hoeveel er verkocht werd met vergelijkbare parameters.

Let er wel op dat je niet vlak voor een algemene open huis jouw huis online zet. Dat koste me me een paar afzeggingen van bezichtigingen omdat ze toch langs open huizen gingen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou ons huis staat nu als sneak preview bij een makelaar op facebook, op korte termijn foto's maken en dan Funda op. We hebben een zeer courante woning zoals dat dan heet, alleen een wat langere overdrachtsdatum, maar zelfs dat gaat waarschijnlijk geen probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gr8-jen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:07:
[...]

Geen haast, alsjeblieft niet. Controleer de teksten en de volgorde van de foto's. Kan iemand zien hoe hij door het huis loopt? En als je betaald voor de plattegrond moet die er gewoon bij: Ze moeten geinteresseerd raken maar ook alle info krijgen als ze dat zijn.

De dag van plaatsing maakt niet echt uit lijkt mij. Ze kijken toch wel. Als je een goede makelaar had kreeg je ook een lijst met hoeveel er verkocht werd met vergelijkbare parameters.

Let er wel op dat je niet vlak voor een algemene open huis jouw huis online zet. Dat koste me me een paar afzeggingen van bezichtigingen omdat ze toch langs open huizen gingen
Inderdaad. Altijd alles controleren, inclusief de voorgenomen volgorde van foto's. Zeker nu woningen als warme broodjes gaan, maken veel makelaars er een potje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1137929

*offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 13-11-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 03-05 23:03
JvS schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:35:
Ja dat zijn niet jouw foto's en niet jouw spullen. Die foto's zijn gemaakt in opdracht van de vorige eigenaren. Daar zou hij het aan moeten gaan vragen.

Vragen staat vrij uiteraard. Het scheelt een hoog gedoe. Maar het is ook wel een beetje vreemd als er ineens hele andere meubelen in staan bij bezichtigen.
Dat is waar, al is het wellicht te doen want alleen de woonkamer staan dan andere meubels. De overige kamers waren leeg op het moment van nemen van de foto's. Ik vraag het sowieso na.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sattertje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:37:
Wij hebben ook al even onze woning via een makelaar op Funda staan.
Nu zien we echter dat het aantal bezoeken op Funda redelijk is (gemiddeld 14.000x gevonden en 120x bekeken) vanaf 25 september.

Echter het aatal bezichtigingen valt zwaar tegen (voor ons gevoel).
Naast de NVM open dag (3), hebben we maar 1 bezichtiging gehad.
WIj vragen ons af wat de reden kan zijn om af te zien van een bezichtiging van onze woning.

Nu is het geen standaard woning, we hebben beneden een praktijkruimte met eigen ingang, welke ook als slaapkamer en berging gebruikt kan worden.

Zouden jullie eens willen kijken en jullie mening willen geven?

https://www.funda.nl/koop...-40808912-sikkelkruid-16/

Thanks
https://www.funda.nl/koop...-van-spilbergenstraat-12/

Ik zie dat je weer terugbent, maar je prijs niet hebt aangepast. Wel iets met de andere tips van hier gedaan?
De eerste foto is volgens mij anders, die is alvast beter.

Gaat het nu beter met kijkers? (Hoewel, plaatsing op vrijdag, dan heb je die nog niet... 8) )

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Afgelopen week een zweet momentje gehad.
Mijn huis is verkocht o.a. onder voorbehoud van taxatie op de geboden prijs. Op zich niet erg, echter was er dik 6% boven de vraagprijs geboden en is de woning (t.o.v. 3 jaar geleden) bijna 25% in waarde gestegen.

Ik was al positief geschokt door de vraagprijs, maar de toen ik de geboden prijs hoorde beseft ik mij echt dat de huidige markt bezopen is. Anyway, verbaasd u niet verwonderd u slechts :)

Terug naar de taxatie. Mijn makelaar gaf aan dat de prijs hoog was, maar niet heel erg gek. De kopers, die niet uit deze regio komen, een taxateur aangedragen welke vorige week over de vloer kwam. Die heeft letterlijk in vijf minuten een rondje door het huis gelopen en een paar foto's gemaakt, de badkamer heeft hij überhaupt niet gezien.
Kort gepraat en hij gaf aan de prijs nog niet te mogen vertellen, maar dat hij niet veel moeilijkheden verwachte. Goed nieuws dus.

En toen werd ik afgelopen week in paniek gebeld door de kopers. De woning was 2,5k lager dan de geboden prijs getaxeerd, dus ik moest volgens hun of de kosten van een andere taxateur betalen of ik moest genoegen nemen met 2,5k minder want dat hadden ze zelf namelijk echt niet liggen (kortom, alles maximaal gefinancierd). Uiteraard de boel maar zakelijk gehouden en aangegeven er op terug te komen en daarna mijn makelaar gebeld.

Die was ook not amused, omdat hij ook al andere geluiden had gehoord van de taxateur. Taxatierapport was echter nog niet definitief, dus aanvullend zijn door hem nog enkele referentiepanden aangedragen. Vandaag verlossend bericht dat de taxateur het rapport definitief heeft afgerond met als marktwaarde de geboden prijs.

Ik blij, kopers blij. Voorkomt een hoop ellende om "slechts" 2,5k. Wel een kleine zure nasmaak aan de taxateur, niet zozeer om zijn, initieel, te lage taxatie (hij moet zich ook aan regels/richtlijnen houden) maar meer de manier waarop hij mijn woning in real-life heeft bekeken. De woning moet het juist van de binnenkant en afwerking hebben t.o.v. andere huizen

Echter, ik juich vooralsnog niet. Voorbehoud financiering loopt nog, maar dat schijnt goed te komen (als het klopt zoals ze het mij verteld hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@B-Real Niemand zal je ooit vertellen dat het niet goed komt en uit je verhaal leidt je een maximale financiering af. Dan zou ik gewoon nog even geduldig afwachten en nergens op rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat voor mensen zijn dat die geen 2,5k hebben liggen en zelfs 300 euro voor een extra taxatie al teveel vinden? Komt mij over op mensen zonder aankoopmakelaar die nog even 2,5k van de prijs af proberen te snoepen.
Als je als woningeigenaar zo krap zit dat 2,5k niet te overbruggen is, dan doe je echt iets verkeerd.

Hoop voor je dat kopers niet alsnog afhaken om wat voor reden. Maarja neem aan dat voorlopig koopcontract is getekend, dus ze moeten wel van goede huizen komen wil het nog misgaan :).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
@Anoniem: 224360 Ik heb iets meer informatie dan alleen het zinnetje "het komt goed", maar ik ben inderdaad geduldig en wacht rustig af.

Voor de aankoop van onze nieuwe huis ben ik, uiteraard, grotendeels afhankelijk van de verkoop van mijn eigen woning maar een overbruggingskrediet wordt voor de zekerheid gewoon aangevraagd. Deze kan, na verstrijken financieringstermijn, alsnog worden gecanceld :)

@Sport_Life Een aankoopmakelaar hebben ze niet nee (ik overigens ook niet, alhoewel mijn verkoopmakelaar mij wel her en der geholpen heeft). Echter moeten ze zelf ook al een grote som geld meebrengen en dat potje is natuurlijk wel een keer leeg.
Echter zou ik, als ik hun was in deze situatie, ook niet direct zeggen dat ik nog wel wat wisselgeld heb. Ik, als verkoper, had natuurlijk ook direct kunnen zeggen dat ik 2,5k korting geef. Of het verschil deel of welke mogelijke oplossing dan ook ;)

Of het allemaal verstandig is laat ik in het midden, dat moet iedereen voor zijn eigen situatie maar beoordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

6% overbieden zonder makelaar klinkt niet heel erg verstandig imo :P. Makelaar kost doorgaans 1% dus valt in het niets . Maargoed jij hebt je huis (zo goed als) verkocht dus wat maakt het uit :).

Ik gok dat de mensen de woning ook wel hadden "gekregen" wanneer ze 3 - 5% overboden ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 21-11-2018 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik was al blij geweest met de vraagprijs, maar die was na de eerste bezichtiging al binnen :P
En voor +3 - 5% meer was hij ook wel verkocht, maar ik ga niet op voorhand toegeven natuurlijk.

Of 6% overbieden verstandig is weet ik ook niet. De markt is weer heel gek aan het worden en soms moet je een prijs bieden die misschien te hoog voelt, maar anders maak je inmiddels geen kans meer op huizen die netjes en af zijn. En ik woon niet eens in de randstad, maar gewoon een gemiddelde stad/dorp in het noorden van het land.

Wij hebben zelf op onze nieuwe woning ook 2% boven de vraagprijs geboden, gelijk na de bezichtiging. We waren al een jaar opzoek, één woning misgelopen doordat we net te laag onder de vraagprijs hadden geboden, de tweede woning de vraagprijs geboden en ook net verloren. Bij de derde dus iets er boven, gelukkig ook de mooiste woning van de drie, en toen was het eindelijk raak. Tja, wat maakt die paar duizend euro uitgesmeerd over 30 jaar uit? (mits je het kan lijden uiteraard).

Nog even een paar weken duimen en voorzichtig beginnen om alle spullen in te pakken en dan hopelijk kerst vieren in onze nieuwe woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Pff volgende week worden foto's gemaakt van ons huis, kolere zeg wat heb je een troep in huis met een gezin, we zijn al anderhalve week aan het ruimen. Het einde is nu in zicht, alles ziet er redelijk strak uit zonder rommel :) nog wat kleine klusjes moeten doen, die eigenlijk toch al moesten maar steeds uitgesteld werden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Martinusz schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:54:
Pff volgende week worden foto's gemaakt van ons huis, kolere zeg wat heb je een troep in huis met een gezin, we zijn al anderhalve week aan het ruimen. Het einde is nu in zicht, alles ziet er redelijk strak uit zonder rommel :) nog wat kleine klusjes moeten doen, die eigenlijk toch al moesten maar steeds uitgesteld werden ;)
LOL. Hier hetzelfde, en dan geen gezin maar slechts twee personen en enorm veel teringzooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom verkoop ik pas nadat we verhuisd zijn, dan hoeven we enkel wat meubels achter te laten om een indruk van de ruimte te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:24
Vandaag (ver)koopcontract getekend van onze huidige woning. Ging best vlot uiteindelijk, en de woning is verkocht voor 7% boven de verkoopprijs. Beide partijen tevreden over de prijs. Wij hadden anderhalf jaar geleden niet verwacht om overwaarde te hebben, en de koper is blij dat hij eindelijk wat gevonden heeft.

Wat waren wij blij dat we na de foto's en bezichtigingen ons huis weer bewoonbaar konden maken ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
pjottum schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:12:
[...]

Ik zie dat je weer terugbent, maar je prijs niet hebt aangepast. Wel iets met de andere tips van hier gedaan?

Gaat het nu beter met kijkers? (Hoewel, plaatsing op vrijdag, dan heb je die nog niet... 8) )
Misschien moet de verkoper het huis eens opruimen, tuin aan kant en dan wat nieuwe foto’s. Kijk eens rond op funda hoe het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
DutchChelsea schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:19:
[...]

LOL. Hier hetzelfde, en dan geen gezin maar slechts twee personen en enorm veel teringzooi
Nou het is gelukt hoor, huis was keurig aan kant en "leeg", foto's zijn gemaakt, jammer van het druilerige weer, maar het is niet anders :)
Eind van de week waarschijnlijk op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Wij zijn van plan in het voorjaar alles in gang te zetten en zonder bovenstaande gelezen te hebben zijn we al bezig met langzaam aan zoveel mogelijk rotzooi te verkopen. En dat is inderdaad ontzettend veel :D We zijn dus niet de enigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

pjottum schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:12:
[...]

D.deJong schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 06:12:
[...]
Misschien moet de verkoper het huis eens opruimen, tuin aan kant en dan wat nieuwe foto’s. Kijk eens rond op funda hoe het moet.
Man, man, man... wat een brakke woningpresentatie. Slechte, schuine foto's. Overal zooi. Slechte verkooptekst.

Ik zie op de website van de betreffende makelaar beduidend betere presentaties voorbijkomen dus ik maak eruit op dat verkoper de kosten wil drukken door zelf de foto's e.d. te regelen... Ik snap alleen niet dat een makelaar zijn naam wil verbinden aan een dergelijke presentatie |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Van die hut denkt een potentiële koper meteen: executieveiling.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Zo foto's zijn al binnen, ben er wel tevreden over :)
Morgen gaan we als het goed is online op Funda :o toch wel spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:30
Morgen is eindelijk de overdracht. De kopers wilden langer wachten dan wij omdat ze bang waren hyptheek niet te krijgen. Gelukkig hebben ze allang een offerte dus straks zijn we weer een zorg kwijt :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Martinusz
gr8-jen schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:30:
Morgen is eindelijk de overdracht. De kopers wilden langer wachten dan wij omdat ze bang waren hyptheek niet te krijgen. Gelukkig hebben ze allang een offerte dus straks zijn we weer een zorg kwijt :)
Lijkt mij wel handig ja dat ze het financieel rondkrijgen voor de overdracht ;)

Zo ons huis staat nu op Funda, grappig dat je ook kan inzien wat de statistieken zijn.
Ben benieuwd of onze makelaar gek gaat worden van telefoontjes of dat het rustig verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
De makelaar wordt nog niet gek van telefoontjes, vooral veel gluurders op Funda.
Gisteren 650x bekeken, dat was een conversie van 15%.
Vandaag ook conversie van 15%, "nog" maar 230x bekeken.

Ben benieuwd hoe de statistieken verder gaan lopen, maar nog belangrijker nog natuurlijk of de makelaar wordt benaderd met potiëntele kopers.
Wel lastige/rare tijd wellicht zo rond Sinterklaas ook, of zou dat niet zoveel uitmaken? (maand december is natuurlijk 1 grote feestmaand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:41
@Martinusz wil je de funda link misschien delen? wel nieuwsgierig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ach, niet te druk maken. Er zijn een hoop mensen die dagelijks/wekelijks even op Funda kijken naar de nieuwe huizen in de omgeving en dus even virtueel in je huis komen gluren. Dat loopt rustig terug, met af en toe weer een opleving.

Mensen die serieus opzoek zijn weten inmiddels dat ze ook dagelijks Funda in de gaten moeten houden en er vlot bij moeten zijn als het om populaire woning gaat, die bellen snel genoeg :)
Als je al lang genoeg op zoek bent dan maken die feestdagen echt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:37:
@Martinusz wil je de funda link misschien delen? wel nieuwsgierig
Nou eigenlijk niet :o niet om te verbergen, maar ik wil de stats zo "schoon" mogelijk houden. Als ik de link hier nu plaats zijn er wellicht tal van tweakers die het gewoon leuk vinden om te kijken, schieten de stats omhoog, maar levert het 0,0 op :P (terwijl we dan denken van hey maar er wordt zoveel gekeken)

Misschien raar, maar ik wil de stats zo "schoon" als mogelijk houden, meeste vrienden familie en nieuwsgierige buren zijn op dag 1 al wel geweest, dus nu komen wat meer de echte zoekers/geinteresseerden.

Mocht je echt heel benieuwd zijn, wil ik best de link DM'en :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt alleen niet zoveel aan de stats. Die verkopen je huis niet. ;)

Maar december en januari zijn wel de twee rukmaanden om een huis te koop te zetten. Vaak moeizame foto's van dorre tuinen, vaak grijzer weer, relatief donker binnen en je kopers zijn drukker met de feestdagen dan met huizen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Drukker misschien, maar ook meer vrije dagen. Doch denk ik niet dat het de beste maanden zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:46:
Je hebt alleen niet zoveel aan de stats. Die verkopen je huis niet. ;)
Helemaal waar :)
Maar december en januari zijn wel de twee rukmaanden om een huis te koop te zetten. Vaak moeizame foto's van dorre tuinen, vaak grijzer weer, relatief donker binnen en je kopers zijn drukker met de feestdagen dan met huizen kopen.
Kan eigenlijk weinig vinden, enige wat ik vind is dat de zomervakantie een slecht moment is, en voorjaar en september zou het "beste" zijn.
Foto's was inderdaad precies afgelopen maandag met druilerig weer, binnen niet zo merkbaar, buiten valt ook wel mee, we hebben weinig dorre planten ;) uiteindelijk zou het natuurlijk ook niet zoveel moeten uitmaken, locatie en type woning en staat van de woning lijkt mij doorslaggevender.
We gaan het zien, ik verwacht dat binnen nu en drie weken de aanvragen bij de makelaar wel binnenkomen, dat op basis van de wijk en ons huis zou dit normaliter een vrij vlotte verkoop moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
Martinusz schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:34:
[...]

We gaan het zien, ik verwacht dat binnen nu en drie weken de aanvragen bij de makelaar wel binnenkomen, dat op basis van de wijk en ons huis zou dit normaliter een vrij vlotte verkoop moeten zijn.
Dat zei de makelaar bij ons initieel ook, in een maand tijd slechts 2 kijkers. Weliswaar Noord-Limburg waar de markt nog normaal is (op goedkope appartementen na), maar dan nog. Had wel iets meer verwacht. Ik gooi het op de donkere dagen. Op Funda wordt hij in ieder geval goed bekeken (volgens Funda zelf, tov andere woningen in de regio).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pirke schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:27:
[...]

Dat zei de makelaar bij ons initieel ook, in een maand tijd slechts 2 kijkers. Weliswaar Noord-Limburg waar de markt nog normaal is (op goedkope appartementen na), maar dan nog. Had wel iets meer verwacht. Ik gooi het op de donkere dagen. Op Funda wordt hij in ieder geval goed bekeken (volgens Funda zelf, tov andere woningen in de regio).

Members only:
Net even contact gehad met de makelaar, zijn 2 aanvragen binnen gekomen, nog geen concrete afspraak, maar het begin is er.

Hoe zie je de statistieken tov andere huizen?

Vandaag toch ook weer 380+ keer bekeken, conversie nog steeds 15%.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 30-11-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De statistieken links laten liggen. De conversie was bij ons eerste dag 3% bij 1300+ keer bekeken, daarna zakte het in naar 200+ keer bekeken en 2%.

Waar ik wel van stond te kijken. Hoe oververhit de markt is voor starters woningen. Appartement tweede week van november te koop gezet en derde week van december is overdracht bij de notaris.

Omdat er zoveel aanvragen waren voor bezichtigingen. Is er besloten om geïnteresseerde eenmalig bod uit te laten brengen met hun aankoop voorwaarden. Binnen 48 uur 8 biedingen. Van deze bedingen waren er 6 die willen gaan onderverhuren.

Begrijp nu heel goed dat starters moeilijk aan koopwoning komen. Investeerders kopen aardig wat op om vervolgens te gaan verhuren als ik de makelaar mocht geloven. In mijn geval alleen gekeken naar beste bod tegen de beste voorwaarden.

Wilde ook nog gaan verhuren, maar had zelf geen behoefte aan. Door drukte met verbouwing boerderij en andere zaken stond appartement drie jaar leeg. En was tijd om afscheid te nemen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 03-12-2018 13:40 . Reden: aangepast ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:09
Jup, beetje scheve situatie die veroorzaakt wordt door alle regels waaraan banken moeten voldoen om een hypotheek te mogen verstrekken in combinatie met de lage rentes (bij hogere rentes zou bijv. voor investeerders het gebrek aan HRA een stuk zwaarder wegen, nu nemen ze hypotheek gewoon in box 3 en heb je meer aftrek dan als je het in box 1 doet...). Gevolg is dat een starter niet 200K kan lenen (wat netto minder dan E700 in de maand kost ofzo), maar ondertussen kunnen ze wel prima 1200/maand aan huur betalen...

Overigens, onderverhuren is als je het zelf huurt en vervolgens aan iemand anders verhuurt. Als je het bezit of koopt en vervolgens verhuurt is dat gewoon verhuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Hielko op 03-12-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Superdaantje schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:56:
De statistieken links laten liggen. De conversie was bij ons eerste dag 3% bij 1300+ keer bekeken, daarna zakte het in naar 200+ keer bekeken en 2%.

Waar ik wel van stond te kijken. Hoe oververhit de markt is voor starters woningen. Appartement tweede week van november te koop gezet en derde week van december is overdracht bij de notaris.

Omdat er zoveel aanvragen waren voor bezichtigingen. Is er besloten om geïnteresseerde eenmalig bod uit te laten brengen met hun aankoop voorwaarden. Binnen 48 uur 8 biedingen. Van deze bedingen waren er 6 die willen gaan onderverhuren.

Begrijp nu heel goed dat starters moeilijk aan koopwoning komen. Investeerders kopen aardig wat op om vervolgens te gaan verhuren als ik de makelaar mocht geloven. In mijn geval alleen gekeken naar beste bod tegen de beste voorwaarden.

Wilde ook nog gaan verhuren, maar had zelf geen behoefte aan. Door drukte met verbouwing boerderij en andere zaken stond appartement drie jaar leeg. En was tijd om afscheid te nemen :D
Moet zeggen dat de statistieken nog steeds niet tegenvallen en vandaag goed nieuws :)

Zaterdag komen de eerste kijkers en maandag ook nog, kortom er zit beweging in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is goed nieuws. Succes met de verkoop ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Martinusz schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:05:
[...]

Moet zeggen dat de statistieken nog steeds niet tegenvallen en vandaag goed nieuws :)

Zaterdag komen de eerste kijkers en maandag ook nog, kortom er zit beweging in!
Goed nieuws! In welke regio verkoop je? Twee bezichtigingen is prima, maar in mijn regio, Utrecht, erg matig. Dan zou je misschien iets aan de presentatie moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ojjorz schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:53:
[...]

Goed nieuws! In welke regio verkoop je? Twee bezichtigingen is prima, maar in mijn regio, Utrecht, erg matig. Dan zou je misschien iets aan de presentatie moeten doen.
Zaterdag komen er 4 potentiële kijkers ;) maandag nog 1.
Regio West brabant, dorpje, maar zeer gewilde wijk.

Aan de statistieken kon je goed zien dat dit weekend voor veel mensen wellicht druk was met Sinterklaas, want gisteren op maandag werden de cijfers weer beter dan het weekend. Ook vandaag gaat het weer redelijk vlot. Conversie laatste dagen is rond 6%, totaal 15.258 gevonden en 1.495x bekeken in 5 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-05 12:31
Gisteren is de makelaar bij ons op bezoek geweest.

Vanaf half februari hoopt de aannemer het nieuwbouwproject op te gaan leveren waar wij een huis in hebben. Aangezien we eind maart een kindje verwachten en we niet als eerste aan de beurt zijn bij oplevering, hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen en gaan we ervan uit dat dit kindje nog in de huis geboren gaat worden. Ons voorstel was de overdracht dan op 1 juni te zetten, om ons wat tijd te geven, maar de makelaar stelde voor hier 15 mei van te maken in verband met de geldigheidstermijn van offertes. Prima!

Volgende week of de week erna komt de fotograaf en dan staat het huis waarschijnlijk net voor de kerst te koop. Een startersappartement in de randstad dus de makelaar gaf aan dat het verkopen zeker geen probleem gaat worden. We hadden nog wel even kunnen wachten met verkopen, maar inmiddels loopt het huis vol met spullen voor de baby, dus we kijken ernaar uit dat het verkocht is en we gewoon dozen kunnen gaan stapelen en overal spullen neer kunnen zetten zonder ons druk te maken over kijkers enzo.

Nu alleen hopen dat het project conform planning opgeleverd wordt en geen maanden vertraging oploopt door bijv. de nuts bedrijven waar je nu veel over leest, want dan moeten we last minute nog uitwijken naar een huurwoning of vakantiewoning of (worst case scenario) logeren bij de ouders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
eno_W schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:55:
Gisteren is de makelaar bij ons op bezoek geweest.

Vanaf half februari hoopt de aannemer het nieuwbouwproject op te gaan leveren waar wij een huis in hebben. Aangezien we eind maart een kindje verwachten en we niet als eerste aan de beurt zijn bij oplevering, hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen en gaan we ervan uit dat dit kindje nog in de huis geboren gaat worden. Ons voorstel was de overdracht dan op 1 juni te zetten, om ons wat tijd te geven, maar de makelaar stelde voor hier 15 mei van te maken in verband met de geldigheidstermijn van offertes. Prima!

Volgende week of de week erna komt de fotograaf en dan staat het huis waarschijnlijk net voor de kerst te koop. Een startersappartement in de randstad dus de makelaar gaf aan dat het verkopen zeker geen probleem gaat worden. We hadden nog wel even kunnen wachten met verkopen, maar inmiddels loopt het huis vol met spullen voor de baby, dus we kijken ernaar uit dat het verkocht is en we gewoon dozen kunnen gaan stapelen en overal spullen neer kunnen zetten zonder ons druk te maken over kijkers enzo.

Nu alleen hopen dat het project conform planning opgeleverd wordt en geen maanden vertraging oploopt door bijv. de nuts bedrijven waar je nu veel over leest, want dan moeten we last minute nog uitwijken naar een huurwoning of vakantiewoning of (worst case scenario) logeren bij de ouders...
Op zich maakt die 2 weken niet zoveel uit natuurlijk, de makelaar had ook kunnen zeggen de voorbehoud loopt 2 weken later af voor potentiële kopers ;)
Succes met huis leeghalen voor foto's :P it has been a hell of a job, maar je hebt wel mooie foto's van je huis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DC Vogelaar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-03-2021
Ik kan me aansluiten bij de eerdere opmerkingen om jezelf niet blind te staren op de statistieken van woning op o.a. Funda.

Ik ben zelf begin november begonnen met het verkoopproces en heb mij werkelijk om van alles druk gemaakt. Uiteindelijk nergens voor nodig gebleken. Ik heb vandaag de koopakte ondertekend - hopelijk eind volgende week ook de verkopende partij (inclusief het verstrijken van de bedenkttijd). Maar ik kan me heel goed vinden in de berichten die eerder in het topic geplaatst zijn. Het gehele proces brengt een behoorlijke lading spanning en nervositeit met zich mee..

Heel veel succes aan een ieder met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Flipside22 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:31:
Members only:
Lijkt me juist een prima situatie voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 06:35
Meld mij nu ook hier :) Huis staat nu een week te koop. Afgelopen week twee bezichtigingen gehad en komende week staat er nog één. Makelaar verwacht dat het vanaf 2e week van januari wat meer gaat lopen i.v.m. de feestdagen en kerstvakantie. We gaan het zien.

Is nu inderdaad een grauwe bedoening rond het huis, ook op de foto's. We kijken uit op een groenstrook maar daar zie je nu weinig van. Alleen om nou met de verkoop te wachten tot de lente terwijl we 1 maart de sleutels van ons nieuwe huis krijgen gaat me ook wat ver :)

Die statistieken van Funda kijk ik niet eens naar. Je ziet alleen aantal keer gevonden en aantal keer bekeken. Dat zegt helemaal niks over hoe de woning het doet op Funda. Uiteindelijk gaat het om aantal bezichtigingen en uiteindelijk het bod dat komt. Die hoor ik wel van de makelaar.
Flipside22 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:31:
Members only:
Dat is volgens mij in ieder geval tegen de gedragscode van de NVM. Heb zelf een VastgoedPro makelaar en die zit er ook zo in als jouw makelaar. Dacht dat het wettelijk geregeld was dat dit niet mocht maar wat ik gevonden heb alleen een NVM dingetje.
Pagina: 1 ... 54 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.