Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 53 ... 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Tjah dat kun je wel vinden, maar dat is dezelfde gedachtegang bij alles wat met look en feel te maken heeft. Dat pas je zelf wel aan, neem je niet over, etc. Er zijn gewoon genoeg mensen die niet door zulke dingen heen kunnen kijken of er zelfs op afknappen.
En nu is het een verkopersmarkt dus kun je wat lakser zijn, maar nog niet zo lang geleden was iedere kijker er 1 en dan wilde je die kost wat kost niet afschrikken.
Het is wel veel geregel als je veel bezichtigingen hebt inderdaad, maar dat is verkopen sowieso al.
drfrisbee schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:21:
[...]

Je ruimt je huis op omdat je zo min mogelijk verstorende factoren wilt. Katten/huisdieren zijn verstorende factoren. Er zijn mensen met een allergie, mensen met een bloedhekel aan katten etc. Dus ja, ik denk dat het voor het merendeel van de kijkers zal helpen de katten weg te doen.
En met name katten zijn erg gevoelig voor verandering van woonomgeving. In dit geval kun je ze zelfs niet eens even op het balkon zetten. Dus moet je een pension regelen of hopen dat je familie/vrienden in de buurt hebt, die die katten voor de duur van de verkoop in huis willen nemen.
(Ik heb m'n woning verkocht zonder dat het in de verkoop stond na 1,5 bezichtiging...... :+ )
Wij hebben onze woning verkocht bij de eerste bezichtiging, terwijl de natte handdoeken nog op de badkamer vloer lagen en de afwas gewoon op het aanrecht stond. En dat was een heel normaal dertien-in-een-dozijn rijtjeshuis, met een kleine tuin (op het oosten) en een hele donkere posterbehang muur (met Earth Rise) die we volgens de makelaar moesten verwijderen. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 119% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Een hoop mensen kijken wel door dat soort dingen heen, er wordt immers ook in een woning geleefd.

Ik vond het bizar hoeveel ik uit het zicht moest halen voor het maken van de foto's. Een messenblok, netjes in de hoek van de keuken moest weg. Nespresso apparaat werd helemaal in de hoek gedrukt. Elektrisch zout en peper stel mocht wel blijven staan, maar strak tegen de muur. Als ik de foto's terugkijk is het net alsof de woning onbewoond is, terwijl ik van mezelf toch al niet heel veel spullen in huis heb.

Maar ach, woning is vrijdag de 5e online gekomen. De woensdag erop de eerste twee bezichtigingen, vrijdag nog een derde. Dat viel eigenlijk wel een beetje tegen, echter werd er woensdag al de vraagprijs geboden en is vrijdag flink boven de vraagprijs geboden en dus verkocht. Althans, alles nog even op papier en standaard voorbehoud etc, maar dit is een hele fijne meevaller.

Ik zal de Funda link plaatsen zodra er meer duidelijkheid is.

Ander huis is al gekocht. Hopelijk eind december op een dag eerst mijn woning overschrijven, dan een uurtje zonder woning en dan onze nieuwe woning aankopen. Daarmee ook geen last van dubelle lasten of een overbruggingskrediet oid (en ja, we mogen hoogstwaarschijnlijk de spullen al een paar dagen eerder over brengen :))

Na een jaar zoeken is het dan eindelijk gelukt, maar ik juich pas echt als het verkoopcontract van mijn woning is getekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:46:
Ander huis is al gekocht. Hopelijk eind december op een dag eerst mijn woning overschrijven, dan een uurtje zonder woning en dan onze nieuwe woning aankopen. Daarmee ook geen last van dubelle lasten of een overbruggingskrediet oid (en ja, we mogen hoogstwaarschijnlijk de spullen al een paar dagen eerder over brengen :))
Hoe moet ik dat voor mij zien?
Je brengt al jouw spullen naar je nieuwe huis, dat nog niet officieel van jou is.
Misschien ben ik een doemdenker, maar wat als er die dag iets gebeurd met de woning (brand, inbraak, weet ik veel wat) ben je dan bijvoorbeeld nog wel verzekerd?
En wat als de verkoper zich last minute terug trekt (en met liefde 10% betaald voor het niet nakomen van de verkoop).

Ik zou het zelf niet zo snel doen om een maandje hypotheek te besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BastaRhymez schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Je brengt al jouw spullen naar je nieuwe huis, dat nog niet officieel van jou is.
Misschien ben ik een doemdenker, maar wat als er die dag iets gebeurd met de woning (brand, inbraak, weet ik veel wat) ben je dan bijvoorbeeld nog wel verzekerd?
En wat als de verkoper zich last minute terug trekt (en met liefde 10% betaald voor het niet nakomen van de verkoop).

Ik vermoed dat het huis al leeg staat...

Maar, toen wij gingen verhuizen (met verhuizer), hebben ze op de eerste dag de vrachtwagen ingeruimd, en die op de tweede dag op de plaats van bestemming uitgeruimd. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn (wij hadden wel een maand overlap)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-04 12:25
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:30:

En met name katten zijn erg gevoelig voor verandering van woonomgeving. In dit geval kun je ze zelfs niet eens even op het balkon zetten. Dus moet je een pension regelen of hopen dat je familie/vrienden in de buurt hebt, die die katten voor de duur van de verkoop in huis willen nemen.
Dat willen we de beestjes niet aan doen, en mijn vrouw kan vast ook niet zo lang zonder ;-)
Bij ons worden ze dan tijdens elke bezichtiging even in de auto geladen oid en dan mee gaan rond rijden tot de bezichtiging voorbij is, ook niet leuk voor ze, maar daarna wel weer in de vertrouwde omgeving.
Maar ja dan wel elke keer vrij moeten nemen voor bezichtigingen etc. maar denk wel dat we het toch gaan doen.....
Maar misschien vragen we de makelaar van te voren de bezichters even te peilen of ze een hekel aan katten hebben :-)...alhoewel dat misschien ook weer niet handig is LOL...nog maar even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

breagor schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Dat willen we de beestjes niet aan doen, en mijn vrouw kan vast ook niet zo lang zonder ;-)
Bij ons worden ze dan tijdens elke bezichtiging even in de auto geladen oid en dan mee gaan rond rijden tot de bezichtiging voorbij is, ook niet leuk voor ze, maar daarna wel weer in de vertrouwde omgeving.
Maar ja dan wel elke keer vrij moeten nemen voor bezichtigingen etc. maar denk wel dat we het toch gaan doen.....
Maar misschien vragen we de makelaar van te voren de bezichters even te peilen of ze een hekel aan katten hebben :-)...alhoewel dat misschien ook weer niet handig is LOL...nog maar even over nadenken.
Wij hebben ons huis verkocht, op een maandag ochtend (op vrijdag was de makelaar langs geweest om foto's te maken). Werden op het werk gebeld, dat er iemand wilde komen kijken (had blijkbaar een vraag uit staan)... Geen idee wat de kat gedaan heeft toen die kijker kwam :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
BastaRhymez schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Daar hebben ze de " sleutelverklaring" voor uitgevonden :)
De bewoners van ons "nieuwe" huis zijn er al praktisch uit en hebben er geen moeite mee als wij een paar dagen eerder al wat spullen overbrengen. Ik heb weinig spullen en we kunnen prima een paar dagen bij mijn ouders of schoonouders over nachten als met een leeg "oud" huis zitten.

Alles gaat in goed overleg, dus ik zie niet zo heel veel problemen. Overbruggingskrediet is ook geen enkel probleem om te regelen, maar is zonde geld als het echt maar om een paar dagen gaat. Vandaar dus deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
breagor schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 06:45:
wij staan inmiddels ook op funda:

https://www.funda.nl/koop...-40835021-regattaweg-440/

We hebben opzich geen haast (onze nieuwe woning wordt pas in 2020 opgeleverd), maar wordt nu toch wel wat interessant om te zien of we reacties krijgen, zal waarschijnlijk niet zo snel gaan als een rijtje, hoek of 2 onder 1 kapper, dit segment gaat naar mijn idee toch wat minder hard. Maar we zullen zien.
Commentaar is welkom.

tevens een vraag: we hebben 2 katten, de makelaar raad aan dezen uit huis te halen bij eventuele bezichtigingen, dit is voor ons best lastig daar we ze natuurlijk niet even in een tuin of iets dergelijks kwijt kunnen. Wij twijfelen hier dan ook over, wat is jullie ervaring hiermee, krijgen jullie soortgelijke adviezen?
Wij hebben onlangs een appartement bekeken waar één kat was. Wij houden best van beesten (speciaal van honden en katten) maar de kattenlucht in dat appartement deed ons binnen 10 seconden al besluiten: dit wordt hem niet. Het was een gevoel dat tegelijk bij ons opkwam, en sterker was dan ons te realiseren dat die lucht waarschijnlijk (toch?) best uit het appartement had kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

DutchChelsea schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:36:
[...]

Wij hebben onlangs een appartement bekeken waar één kat was. Wij houden best van beesten (speciaal van honden en katten) maar de kattenlucht in dat appartement deed ons binnen 10 seconden al besluiten: dit wordt hem niet. Het was een gevoel dat tegelijk bij ons opkwam, en sterker was dan ons te realiseren dat die lucht waarschijnlijk (toch?) best uit het appartement had kunnen gaan
Maar die lucht is niet verdwenen als de kat maar even afwezig is. Wel is natuurlijk aan te raden om vlak voor een bezichtiging de kattenbak goed schoon te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Wailing_Banshee Wij hadden de indruk dat dit niet was gebeurd :) Probleem daar in die woning: was net appartement, maar de bewoner (met de kat of katten) was niet de eigenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
B-Real schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:46:
Een hoop mensen kijken wel door dat soort dingen heen, er wordt immers ook in een woning geleefd.

Ik vond het bizar hoeveel ik uit het zicht moest halen voor het maken van de foto's. Een messenblok, netjes in de hoek van de keuken moest weg. Nespresso apparaat werd helemaal in de hoek gedrukt. Elektrisch zout en peper stel mocht wel blijven staan, maar strak tegen de muur. Als ik de foto's terugkijk is het net alsof de woning onbewoond is, terwijl ik van mezelf toch al niet heel veel spullen in huis heb.
Dat hebben wij bewust niet gedaan (een keuze die door onze verkoopmakelaar van harte ondersteund werd). Wij hebben ervoor gekozen juist wèl een huis te tonen waarin geleefd wordt; natuurlijk niet door overal viezigheid te laten liggen, maar wel door de 'normale' leefattributen gewoon zichtbaar te laten zijn: boeken (je haalt ook niet zomaar even vier manshoge kasten vol met boeken uit je woonkamer), kussens, kaarsen e.d. (en dan dus wel onze eigen spullen, niet van die bloedeloze vt-wonen boeddha zooi).

Het heeft natuurlijk wel te maken met de doelgroep waarop je je richt; in ons geval vooral hippe, stadse starters die op een leuke plek in een sfeervol jaren '30 appartement wilden wonen. Die gaan vaker voor 'emotie', voor een 'beleving'. En het is uitstekend gelukt: verkocht medio 2017 voor 20k boven de vraagprijs (en 105k boven de aankoopprijs in 2011).

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 16-10-2018 14:38 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 22:59
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:59:
[...]

Ik heb altijd gezegd, als ik mijn huis uit moet en in een appartement zou gaan wonen, zou ik best in die toren willen gaan wonen, zolang het maar boven de 10e verdieping is :D

En als mensen een huis afkeuren omdat er katten rondlopen (die ze niet hoeven over te nemen...) zijn ze niet serieus, i.m.o....
Onderschat dit niet. Er zijn genoeg mensen met allergieën. Ik ben zelf een kattenliefhebber maar bij verkoop laat ik ze verdwijnen... (zonder blijvende schade uiteraard ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Wij hebben twee grote golden retrievers, die gaan straks ook weg als er bezichtigingen zijn. Net als de mand, de voerbakken, etc.

Komende vrijdag foto's maken, we zijn al weken (maanden) bezig om het huis op te ruimen. Met een peuter en jonge baby schiet dat allemaal niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B-Real schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

De bewoners van ons "nieuwe" huis zijn er al praktisch uit en hebben er geen moeite mee als wij een paar dagen eerder al wat spullen overbrengen. Ik heb weinig spullen en we kunnen prima een paar dagen bij mijn ouders of schoonouders over nachten als met een leeg "oud" huis zitten.

Alles gaat in goed overleg, dus ik zie niet zo heel veel problemen. Overbruggingskrediet is ook geen enkel probleem om te regelen, maar is zonde geld als het echt maar om een paar dagen gaat. Vandaar dus deze oplossing.
Die sleutelverklaring dekt alleen precies wat het zegt. Dat geeft jou de verantwoordelijkheid voor de sleutel. Doet niets voor de verzekering van je spullen die je al over brengt.

Heb er destijds ook over nagedacht. Oude eigenaar vond het prima, huis stond toch leeg, maar de makelaar raadde het met klem af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

synx6 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:17:
[...]

Onderschat dit niet. Er zijn genoeg mensen met allergieën. Ik ben zelf een kattenliefhebber maar bij verkoop laat ik ze verdwijnen... (zonder blijvende schade uiteraard ;) )
Ja, daarom zei ik ook dat je die huisdieren dan eigenlijk gedurende de gehele verkooptijd uit huis zou moeten hebben. Ik geloof niet dat er geen haren/geuren overblijven als je een dier een uurtje de deur uit schopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:04

DancePlaza

ninja

Zo woningoverdracht gehad bij de Notaris afgelopen maandag!

Ging zeer soepel, eerst rondje door het huis voor een inspectie, geen opmerkingen.
Daarna nog geen 20 min bij de notaris gezeten, getekend en al.

Nu lekker kijkend naar mijn bankrekening _/-\o_
DancePlaza schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
MikeyMan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:23:
[...]

Die sleutelverklaring dekt alleen precies wat het zegt. Dat geeft jou de verantwoordelijkheid voor de sleutel. Doet niets voor de verzekering van je spullen die je al over brengt.

Heb er destijds ook over nagedacht. Oude eigenaar vond het prima, huis stond toch leeg, maar de makelaar raadde het met klem af.
Tja, het is een gok. Kans op diefstal of brand is erg klein.

Zoals gezegd sluiten de data van koop en verkoop vrijwel naadloos op elkaar aan, staan allebei op dezelfde dag gepland. Een overbruggingskrediet, ookal is het maar voor een dag of een paar uur, kost al snel enkele honderden euro's. Plus dat ik dan op twee verschillende dagen vrij moet nemen om eerst ons nieuwe huis en daarna mijn oude huis over te dragen.

Nu zou ik in uiterste geval tijdelijk al mijn spullen bij mijn ouders en schoonouders kunnen stallen, maar dan heb ik er 2x werk van en dat is ook onhandig.

Dus nee, ik ga de gok nemen. De overdracht is op een donderdag, als ik de zaterdag ervoor bijv. de sleutels van onze nieuwe woning krijg dan kunnen we in elk geval al de grote spullen zoals de keukentafel, banken, bed, koel/vries combi overbrengen. Sterker nog, dat redden we zelfs op de avond er voor nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 15:34
sattertje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:37:
Wij hebben ook al even onze woning via een makelaar op Funda staan.
Nu zien we echter dat het aantal bezoeken op Funda redelijk is (gemiddeld 14.000x gevonden en 120x bekeken) vanaf 25 september.

Echter het aatal bezichtigingen valt zwaar tegen (voor ons gevoel).
Naast de NVM open dag (3), hebben we maar 1 bezichtiging gehad.
WIj vragen ons af wat de reden kan zijn om af te zien van een bezichtiging van onze woning.

Nu is het geen standaard woning, we hebben beneden een praktijkruimte met eigen ingang, welke ook als slaapkamer en berging gebruikt kan worden.

Zouden jullie eens willen kijken en jullie mening willen geven?

https://www.funda.nl/koop...-40808912-sikkelkruid-16/

Thanks
Ik ben toevallig in Amersfoort aan het zoeken in deze prijsklasse, mijn reactie:
- Prijs vind ik erg hoog.
- De inrichting straalt voor mij helemaal geen gezelligheid uit. Witte tegels, witte muren. Ik zie met name de enorme tegelvloer en denk: jeuzus, dat wordt een klus om er allemaal uit te bikken en een houten vloer in te leggen.
- Keuken: ziet er strak uit, top.
- Praktijkruimte is voor mij niet relevant, dus zou ik met name willen weten wat ik nog meer kan doen met die ruimte. Kluskamer? Mancave? Babykamer? Bnb? Overigens vind ik die ruimte niet goed / overzichtelijk op de foto staan.
- Slaapkamers: zou ik tevreden mee zijn, ziet er standaard uit.
- Badkamer: vind ik erg standaard voor dit geld.
- Tuin: relatief klein vind ik, maar vooruit.
- Ligging: voor mij de grootste reden om hier niet te kijken. Ik zou niet naast de snelweg willen wonen.

Dit is je concurrentie op de markt:
https://www.funda.nl/koop.../huis-40811706-pitrus-20/ (259k, 123m2, maar kleinere woonkamer)
https://www.funda.nl/koop...50826-bombardonstraat-66/ (294.5k / 145m2)

Allemaal onder de 300k, en vergelijkbaar afwerkingsnivo. Het huis aan de pitrus 20 vind ik ronduit goedkoop in vergelijking.

Bovenstaande opmerkingen zijn gewoon mijn mening. Niet bedoeld om alles af te zeiken, maar puur om jou mijn blik als koper te geven.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
B-Real schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

Hier wilden ze vast van tevoren leidingen verleggen/frezen e.d. Ik heb het niet toegestaan. Dan en dan is de overdracht, dan mag je doen wat je wilt. Voor die tijd is het nog van ons.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51
sattertje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:37:
Nu is het geen standaard woning, we hebben beneden een praktijkruimte met eigen ingang, welke ook als slaapkamer en berging gebruikt kan worden.

Zouden jullie eens willen kijken en jullie mening willen geven?

https://www.funda.nl/koop...-40808912-sikkelkruid-16/

Thanks
Naar mijn mening teveel foto's van hetzelfde. Ook snap ik op basis van de foto's niet goed wat de voorkant en (met name) de achterkant van het huis is.

De graffiti op de electriciteitskast voor je huis spreekt me niet aan (dus of shoppen, of die foto weghalen) en ik heb idee dat het huis nogaal kaal/kil/leeg is. Zie woonkamer met erg minimalistische inrichting, compleet kale, witte hal met witte tegelvloer en witgeverfde trap, niks aan de muur etc. Bijna precies hetzelfde voor de gang, badkamer, wc, en eigenlijk ook de tuin/terras.

" Een heerlijke woning, een écht thuis! Dit warme thuisgevoel krijg je bij deze woning. "
Mmmm, nee eigenlijk niet. Tenminste, op basis van de foto's niet.

Ik zie wel voordelen: onderhoudsarme kozijnen, waarschijnlijk goed geisoleerd, parkeerplaats, etc.
Overigens: keuken uit 2016, rondom nieuwe kozijnen en stucwerk in 2017, en nu een jaar later alweer weg, why?

" en de praktijkruimte (voorheen berging) met de woning is verbonden. " is het relevant dat dit vroeger de berging was? Overigens is hij m.i. niet daadwerkelijk verbonden, want hij heeft juist een eigen opgang. Dit moet je veel meer benadrukken!

"De praktijkruimte is zowel buitenom als binnendoor te bereiken." Volgens je plattegrond niet.

"Oorspronkelijke deuren vervangen door paneeldeuren. " ik zie dit niet per se als een pluspunt, waarom wordt dit genoemd?

glasvezelkabel --> ik ben jaloers ;)

PVO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 23-04 14:51
breagor schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 06:45:
wij staan inmiddels ook op funda:

https://www.funda.nl/koop...-40835021-regattaweg-440/

We hebben opzich geen haast (onze nieuwe woning wordt pas in 2020 opgeleverd), maar wordt nu toch wel wat interessant om te zien of we reacties krijgen, zal waarschijnlijk niet zo snel gaan als een rijtje, hoek of 2 onder 1 kapper, dit segment gaat naar mijn idee toch wat minder hard. Maar we zullen zien.
Commentaar is welkom.

tevens een vraag: we hebben 2 katten, de makelaar raad aan dezen uit huis te halen bij eventuele bezichtigingen, dit is voor ons best lastig daar we ze natuurlijk niet even in een tuin of iets dergelijks kwijt kunnen. Wij twijfelen hier dan ook over, wat is jullie ervaring hiermee, krijgen jullie soortgelijke adviezen?
Hele gave eerste foto! De tweede daarentegen: autsch.
3: kaal en wit, wel mooie strakke plafonds.
woonkamer: mooi, misschien iets meer het uitzicht benadrukken? het lijkt nu wel mistig ofzo.
foto 5-6-7: weglaten, voegt niets toe en is kaal
foto 8: creepy verrekijker dude!
9 weglaten, 10 is beter, 11 ook weg
12: wat zie ik hier?
13: beetje kaal
14: beetje veel vakken :)
15: damn ze hebben wel geld deze verkopers
16: nette badkamer
18: waar ben ik
19: waar ben ik
20: waar ben ik???
21: redelijk net cv-hok op die vliegende kabels naar je MV-box na
22: EINDELIJK, het uitzicht
23: dat gebouw ken ik nu wel :P
24: jaja
25: gatver lelijk beton, toch niet zo'n mooi gebouw
26: hey nu wel een nette hal, 25 snel wegaheln dus
27: wow, een zwembad, hoe werkt dat? kosten VVE? hmmmmmmm
28: nog meer fancy spul, dit lijkt wel een gemeenschappelijke gym ofzo

"2 overdekte parkeerplaatsen en een berging. " nou heb ik zoveel gezien, maar geen parkeerplaats of berging...

"de grote luxe badkamer (12 m2) dateert van de oplevering, evenals de kleinere 2e badkamer. " dateert van de oplevering klinkt oud. Zijn van 2010 klinkt nieuw. hmmm

"Het appartement beschikt over twee eigen parkeerplaatsen in de parkeerkelder en een (fietsen)berging. "
heb ik nou een berging of mag ik mijn fiets in het algemene fietsenhok zetten?

"Het woongenot wordt gecompleteerd door (gratis) gebruik van het zwembad"
gratis bestaat niet, hoeveel zijn mijn VVE kosten?
Bijdrage VvE€ 235 per maand --> wat krijg ik daarvoor?

"Soort appartement Penthouse (appartement)" Penthouse?! Dat moet je dan veel meer benadrukken!

Ohnee, wacht, het is makelaarspraat denk ik, want het appartement is op de 22e van 24 verdiepingen... :'(

edit: hier zie ik beter foto's van de entree en het uitzicht (weet niet of je aan dezelfde kant zit)

[ Voor 20% gewijzigd door S0epkip op 17-10-2018 10:56 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:11
Oké, foto’s zijn gemaakt, volgende stap: NVM vragenlijst etc invullen.

Voor de foto’s is het huis redelijk opgeschoond en leeggemaakt voor zover bij ons mogelijk is (iets met veel spullen).

Een deel van de weggehaalde dingen gaan nu weer terug, maar moet je die nou allemaal tijdens bezichtigingen weer gaan weghalen? Die mensen snappen toch ook wel dat er gewoond wordt in een huis? Persoonlijke foto’s snap ik wel, maar wat spullen op een kastje en zo kan toch geen kwaad?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
frumper schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:19:
Oké, foto’s zijn gemaakt, volgende stap: NVM vragenlijst etc invullen.

Voor de foto’s is het huis redelijk opgeschoond en leeggemaakt voor zover bij ons mogelijk is (iets met veel spullen).

Een deel van de weggehaalde dingen gaan nu weer terug, maar moet je die nou allemaal tijdens bezichtigingen weer gaan weghalen? Die mensen snappen toch ook wel dat er gewoond wordt in een huis? Persoonlijke foto’s snap ik wel, maar wat spullen op een kastje en zo kan toch geen kwaad?
zover ik begreep hoef je voor een bezichtiging niet alles weer weg te halen, wel moet het gewoon opgeruimd zijn. Voor een foto haal je een kinderbox bijvoorbeeld weg, maar voor een bezichtiging laat je die gewoon staan. Foto's zijn eenmalig, bezichtigingen kan natuurlijk meermaals voorkomen, om dan elke keer alles weg te halen zoals bij de foto's is geen doen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Altijd als ik dit lees:
zonnige tuin op het noordwesten
voel ik weer minachting voor het makelaarsgilde.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

S0epkip schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Hele gave eerste foto! De tweede daarentegen: autsch.
3: kaal en wit, wel mooie strakke plafonds.
woonkamer: mooi, misschien iets meer het uitzicht benadrukken? het lijkt nu wel mistig ofzo.
foto 5-6-7: weglaten, voegt niets toe en is kaal
foto 8: creepy verrekijker dude!
9 weglaten, 10 is beter, 11 ook weg
12: wat zie ik hier?
13: beetje kaal
14: beetje veel vakken :)
15: damn ze hebben wel geld deze verkopers
16: nette badkamer
18: waar ben ik
19: waar ben ik
20: waar ben ik???
21: redelijk net cv-hok op die vliegende kabels naar je MV-box na
22: EINDELIJK, het uitzicht
23: dat gebouw ken ik nu wel :P
24: jaja
25: gatver lelijk beton, toch niet zo'n mooi gebouw
26: hey nu wel een nette hal, 25 snel wegaheln dus
27: wow, een zwembad, hoe werkt dat? kosten VVE? hmmmmmmm
28: nog meer fancy spul, dit lijkt wel een gemeenschappelijke gym ofzo

"2 overdekte parkeerplaatsen en een berging. " nou heb ik zoveel gezien, maar geen parkeerplaats of berging...

"de grote luxe badkamer (12 m2) dateert van de oplevering, evenals de kleinere 2e badkamer. " dateert van de oplevering klinkt oud. Zijn van 2010 klinkt nieuw. hmmm

"Het appartement beschikt over twee eigen parkeerplaatsen in de parkeerkelder en een (fietsen)berging. "
heb ik nou een berging of mag ik mijn fiets in het algemene fietsenhok zetten?

"Het woongenot wordt gecompleteerd door (gratis) gebruik van het zwembad"
gratis bestaat niet, hoeveel zijn mijn VVE kosten?
Bijdrage VvE€ 235 per maand --> wat krijg ik daarvoor?

"Soort appartement Penthouse (appartement)" Penthouse?! Dat moet je dan veel meer benadrukken!

Ohnee, wacht, het is makelaarspraat denk ik, want het appartement is op de 22e van 24 verdiepingen... :'(

edit: hier zie ik beter foto's van de entree en het uitzicht (weet niet of je aan dezelfde kant zit)
Beetje onzinnig commentaar vind ik. 90% van wat jij schrijft is overdreven.

Die vve kosten zijn niet extreem hoog voor een dergelijk appartement met lift. Dus het zwembad en de faciliteiten zijn in die zin niet duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 21:08
nare man schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:53:
Altijd als ik dit lees:

[...]

Als de zoninval niet geblokt wordt door beplantingen of bebouwing, de tuin diep genoeg is, is zo'n zin nog niet zo'n onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sport_Life schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:26:
[...]

Beetje onzinnig commentaar vind ik. 90% van wat jij schrijft is overdreven.
Over foto 25 heeft hij wel een beetje gelijk. Ik vind die foto er niet bij passen (heeft natuurlijk te maken met het feit dat de herst echt wel begonnen is, en die bladeren een beetje een slordige indruk geven). Een foto van de parkeergelegenheid had wel een leuke toevoeging geweest. En er staat inderdaad niet of het om een gezamelijke berging of een privé berging gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Wie herkent zich in deze pech?

Onze woning komt binnenkort te koop maar deze maand:

- vaatwasser kapot gegaan gisteren
- vriezer doet het soms niet (moeten we gaan vervangen dus)
- kraan buiten lekt ineens
- cv ketel gaf storing, extra onderhoud

HOE DAN!? Zo ineens? nieuwbouw uit 2012, dus ergens op de rand aan het werken qua duurzaamheid?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04 08:23
twodigits schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

Als de zoninval niet geblokt wordt door beplantingen of bebouwing, de tuin diep genoeg is, is zo'n zin nog niet zo'n onzin.
Inderdaad. Hier een geval van zonnige tuin op het noordwesten. Tijdens een hete zomer zoals dit jaar veel mogelijkheden om in de schaduw te zitten, op zonnige voor- en najaarsdagen en zelfs in de winter voldoende ruimte om de zon op te zoeken. En dat midden in een stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Remko.me schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:53:

HOE DAN!? Zo ineens? nieuwbouw uit 2012, dus ergens op de rand aan het werken qua duurzaamheid?
Voor apparaten zeggen ze toch altijd 7 jaar cyclus?

Maar serieus hier precies hetzelfde, sinds we besloten hebben om te gaan verhuizen (gaat pas eind volgend jaar plaatsvinden), gaat er van alles mis in het huis:
- spack van plafond badkamer kwam spontaan eraf
- CV ketel had even een kuur (gelukkig redelijk goedkoop gerepareerd)
- vaatwasser wieltjes van de lade breken af
- lekkage in het inbouwtoilet (nieuw in 2012), die momenteel geheel vervangen moet worden

Ik houd mijn hart vast voor het komende jaar nog -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Alles alles wat je op noemt bouwjaar 2012 heeft dan heb je domme pech, stuk voor stuk apparatuur/zaken die makkelijk langer dan zes jaar mee moeten gaan.

Echter, misschien zijn het ook allemaal kleine dingetjes die makkelijk te verhelpen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
@S0epkip @Wailing_Banshee @Sport_Life

Kan me vinden in een aantal van jullie opmerkingen.
Foto 25 is inderdaad "slordig" , maar vooral de beschrijving kan wat mij betreft duidelijker.

Beschrijving "Penthouse" vind ik inderdaad niet passen, zit nog 1 verdieping boven ons.

Het betreft een eigen berging (en er is ook nog een gezamenlijke mocht het niet in de eigen passen), geen foto van de parkeer plekken/berging vind ik ook een gemis.

Qua VVE vind ik het nog meevallen, dit is inclusief schoonmaak gedeelde ruimtes, ramen wassen, opstal, huismeester, tuin onderhoud (zit mega gezamenlijke tuin bij), zwembad, fitnes, sauna etc. etc.), mag wel beter beschreven worden.

de opmerking "dateert van oplevering" vind ik ook slordig...wij zijn er begin 2012 in getrokken dus 6 jaar oud....klinkt toch wat nieuwer.

ik vind het wat summier allemaal, denk dat ik de makelaar nog ff gaan aanschrijven, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
nare man schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:53:
Altijd als ik dit lees:

[...]

Jaren een tuin op NW gehad. Mits er rondom weinig hoogbouw is, prima zon in de zomer. Je hebt er (veel) meer aan dan noordoost in ieder geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke

Vandaag was de fotograaf bij ons om foto's te maken. Eergisteren kreeg de hond diarree. 's nachts had hij de halve vloer ondergescheten. We hebben zo'n mooie open grindvloer waar die diarree lekker tussen kan. 's Ochtends voordat we wakker werden ging de robotstofzuiger z'n ding doen, waarbij het dus binnen no time overal heen uitgesmeerd was... Leuk opruimwerkje is dat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:38:
[...]

Jaren een tuin op NW gehad. Mits er rondom weinig hoogbouw is, prima zon in de zomer. Je hebt er (veel) meer aan dan noordoost in ieder geval.
d:)b
Tevens is het niet bloedheet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

pirke schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:46:
[...]

Vandaag was de fotograaf bij ons om foto's te maken. Eergisteren kreeg de hond diarree. 's nachts had hij de halve vloer ondergescheten. We hebben zo'n mooie open grindvloer waar die diarree lekker tussen kan. 's Ochtends voordat we wakker werden ging de robotstofzuiger z'n ding doen, waarbij het dus binnen no time overal heen uitgesmeerd was... Leuk opruimwerkje is dat :X
Lol daar zijn zoveel video's van. Hier draait de stofzuiger enkel in de nacht en slaapt de hond boven in een mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 07:30
Even jullie advies… ons appartement staat te koop sinds vorige week zaterdag. Gisteren hebben we een open huis gehad met erg veel bezoekers (40+ mensen). Nu willen wij graag de geïnteresseerden de kans geven om uiterlijk woensdag een bod te laten doen(om de vaart erin te houden), maar de makelaar zegt dat het beter is om tot vrijdag te wachten..

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 22:59
M3lvinG schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:50:
Even jullie advies… ons appartement staat te koop sinds vorige week zaterdag. Gisteren hebben we een open huis gehad met erg veel bezoekers (40+ mensen). Nu willen wij graag de geïnteresseerden de kans geven om uiterlijk woensdag een bod te laten doen(om de vaart erin te houden), maar de makelaar zegt dat het beter is om tot vrijdag te wachten..

Wat zouden jullie doen?
Die paar dagen wachten tot vrijdag.. meer kans op goede biedingen. Niet iedereen hakt een knoop door direct na een bezichtiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:17
Dus je hebt 40+ man ter bezichtiging gehad zonder dat aan hen verteld is wanneer de deadline is om een bod te doen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 07:30
synx6 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Die paar dagen wachten tot vrijdag.. meer kans op goede biedingen. Niet iedereen hakt een knoop door direct na een bezichtiging.
Hmm.. daar heb je gelijk in. Echter is het voor onze volgende huis makkelijker om het woensdag al te weten.
ASW1 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:16:
Dus je hebt 40+ man ter bezichtiging gehad zonder dat aan hen verteld is wanneer de deadline is om een bod te doen? 8)7
Door de makelaar is aangeven dat ergens deze week een bod moet worden uitgebracht. De mensen die interesse hebben worden per mail op de hoogte gesteld tot welke dag zij een bod kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:17
Bekijk het eens vanuit het standpunt van de mensen die bezichtigd hebben en nu bekijken hoe ze hun beste bod kunnen financieren tussen hun werk en andere bezigheden door.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je nu op maandag nog overweegt te gaan communiceren dat eventueel woensdag het laatste bod kan worden ingebracht. Zoiets doe je op marktplaats als je een telefoon oid verkoopt. Laat het gewoon aan je makelaar over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Of het nou woensdag of vrijdag wordt lijkt me niet zo spannend, ik vind het vooral bijzonder dat hier vooraf niet over na is gedacht en dat het alle 40+ bezoekers gisteren niet is medegedeeld wat de dealine is. Dit had je zelf kunnen bedenken maar had de makelaar ook zeker van te voren moeten communiceren!

Het is nu maandag, voordat je iedereen bereikt hebt ben je grofweg een dag verder en dan is woensdag wellicht wat kort dag. Aan de andere kant, de bezoekers hebben zelf ook kunnen ervaren dat het gisteren druk was dus op zich zou het ook niet heel veel uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gisteren kreeg ik de concept brochure te zien, maar ik kan niet zeggen dat hij eruit zag alsof de makelaar z'n best had gedaan. Veel te veel foto's, de helft voegde niks toe, regelmatig veel te hoog contrast, spelfouten, het was echt een rommeltje. Vandaag dan ook een lange mail gestuurd met alles dat beter kon (moet). Is dat normaal dat de makelaar probeert om er makkelijk vanaf te komen?

De foto's waren gemaakt door een professionele fotograaf, ik vraag me af of het de fotograaf was of de makelaar die te veel met de contrast knop heeft lopen spelen. We hebben uiteindelijk een subset vd foto's geselecteerd en aangegeven in welke volgorde we ze willen hebben. Maar dit was in ieder geval geen positieve ervaring... Misschien is het dat hij denkt dat de markt toch wel gunstig is, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wie heeft er hier allemaal ervaring met het verkopen van je huis ruim een jaar voordat je het zou willen overdragen?
Waar moet je rekening mee houden of op letten?

Ik begrijp in ieder geval dat financiering van potentiële kopers een probleem kan zijn, omdat offertes bij heel veel banken maar 3 of 6 maanden geldig is. Rabobank is uitzondering met 12 maanden, maar niet iedereen zit of wil bij de Rabobank natuurlijk. Wel is het mogelijk voor kopers om offertes te verlengen, maar dat kost natuurlijk geld wat een koper er wellicht niet voor over heeft.

Zoals het er nu naar uitziet willen we voor april 2019 verkopen, met oplevering uiterlijk februari 2020 of eerder in overleg (kan ook december 2019 worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:58:
Wie heeft er hier allemaal ervaring met het verkopen van je huis ruim een jaar voordat je het zou willen overdragen?

Ik begrijp in ieder geval dat financiering van potentiële kopers een probleem kan zijn, omdat offertes bij heel veel banken maar 3 of 6 maanden geldig is. Rabobank is uitzondering met 12 maanden, maar niet iedereen zit of wil bij de Rabobank natuurlijk. Wel is het mogelijk voor kopers om offertes te verlengen, maar dat kost natuurlijk geld wat een koper er wellicht niet voor over heeft.

Zoals het er nu naar uitziet willen we voor april 2019 verkopen, met oplevering uiterlijk februari 2020 of eerder in overleg (kan ook december 2019 worden).
Ik zag laatst een topic hier op tweakers van iemand die lang voor de overdracht een huis gekocht heeft... Misschien heeft hij al wat ervaringen die hij kan delen :+

Even serieus, ook een beetje afhankelijk van welke markt je in zit. Als je starters wilt trekken is dat probleem natuurlijk groter op het vlak van financiering. Voor een doorstromer zal het vooral de verkoop van het eigen huis weer zijn. Ik zou persoonlijk nog even wachten. Met een beetje geluk stijgt de markt nog wat verder.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

Saffie_time

Why use this? 42!

Wij zijn afgelopen jaar (ergens in het voorjaar) bij een huis gaan kijken dat nieuw in de verkoop kwam.
Dat werd direct een open middag waar het stampend druk was.
Tijdens gesprek met makelaar bleek dat de huidige bewoners er pas eind 2019 uit wilden/konden gaan. Voor ons een dealbreaker en ik denk voor heel veel mensen want na 6 weken in de verkoop te hebben gestaan is het uit de verkoop gehaald.

Wat jezelf al aangeeft is inderdaad ook wat ik kan bedenken, looptijden van hypotheek offertes van de kopers. Heb je iemand die niet het hele bedrag moet financieren dan is dat dus geen punt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Bij een huis waar zoveel animo voor is snap ik dan ook niet waarom je de woning al zo vroeg te koop zou zetten.

Ikzelf heb dat expres ook niet gedaan. We wisten dat de zoektocht naar een andere woning lang zou duren en dat mijn eigen huis ontzettend courant is en dus snel verkocht.
Het is uiteraard geen voordeel als je een woning wil kopen en je eigen woning nog moet verkopen, maar daar zijn mogelijkheden voor.

Ik heb uiteindelijk met een makelaar alles qua advertentie etc voorbereid, toen bleek dat we een andere woning hadden kon deze direct online en was de woning in no-time verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:01:
[...]
Even serieus, ook een beetje afhankelijk van welke markt je in zit. Als je starters wilt trekken is dat probleem natuurlijk groter op het vlak van financiering. Voor een doorstromer zal het vooral de verkoop van het eigen huis weer zijn. Ik zou persoonlijk nog even wachten. Met een beetje geluk stijgt de markt nog wat verder.
Het betreft een rijtjeswoning (wel uitgebouwd, dakkapel etc.) die denk ik zowel in markt van starter valt (al is dat tegenwoordig wat anders natuurlijk) als ook voor doorstromers, categorie < 250.000.
Wel betreft het een heel erg geliefde wijk, waar de woningen als broodjes verkopen, zelfs in het hogere segment in de wijk.
Saffie_time schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:04:
[...]

Wij zijn afgelopen jaar (ergens in het voorjaar) bij een huis gaan kijken dat nieuw in de verkoop kwam.
Dat werd direct een open middag waar het stampend druk was.
Tijdens gesprek met makelaar bleek dat de huidige bewoners er pas eind 2019 uit wilden/konden gaan. Voor ons een dealbreaker en ik denk voor heel veel mensen want na 6 weken in de verkoop te hebben gestaan is het uit de verkoop gehaald.

Wat jezelf al aangeeft is inderdaad ook wat ik kan bedenken, looptijden van hypotheek offertes van de kopers. Heb je iemand die niet het hele bedrag moet financieren dan is dat dus geen punt.
Dat gat is wel een stukje groter geweest natuurlijk, dat is bijna 2 jaar, kan mij voorstellen dat je dan inderdaad nog eerder afhaakt.

Als wij het eerder te koop zetten, zal dat denk ik januari zijn, dan is dat 13 maanden voor oplevering (wil je de koop voor april afronden, dus laten we zeggen in maart, dan is het gat weer iets kleiner), maar het lastige is dus dat die oplevering ook december 2019 kan worden, dan is het 11 maanden, wat natuurlijk nog steeds voor financiering een probleem zou kunnen zijn, maar op zich als men het huis graag wilt tot 12 maanden kan men bij de meeste banken wel offertes verlengen (tegen kosten uiteraard, maar wel ook aftrekbaar). Zijn er gegadigden die bij Rabobank zitten/willen zitten, dan is het eigenlijk al geen issue meer i.v.m. 12 maanden geldigheid offerte.

Maar blijft lastig in te schatten inderdaad of dit afschrikkend werkt of dat het niet zoveel uitmaakt, omdat er waarschijnlijk veel vraag is. In de wijk zie je ook wel enkele huizen die al lang zijn verkocht, maar nog niet zijn overgedragen, maarja dat kan ook geluk zijn geweest natuurlijk, je weet het niet.
B-Real schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:23:
Bij een huis waar zoveel animo voor is snap ik dan ook niet waarom je de woning al zo vroeg te koop zou zetten.

Ikzelf heb dat expres ook niet gedaan. We wisten dat de zoektocht naar een andere woning lang zou duren en dat mijn eigen huis ontzettend courant is en dus snel verkocht.
Het is uiteraard geen voordeel als je een woning wil kopen en je eigen woning nog moet verkopen, maar daar zijn mogelijkheden voor.

Ik heb uiteindelijk met een makelaar alles qua advertentie etc voorbereid, toen bleek dat we een andere woning hadden kon deze direct online en was de woning in no-time verkocht.
Zie hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, wat is erop tegen om nog een maand of vier/vijf te wachten met de verkoop dan?
Rente vooruitzichten zijn niet ineens stijgend, dus de markt zal nog wel even volhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:00:
Maar, wat is erop tegen om nog een maand of vier/vijf te wachten met de verkoop dan?
Rente vooruitzichten zijn niet ineens stijgend, dus de markt zal nog wel even volhouden...
Afhankelijk van wat de bank in petto heeft voor aankoop financiering ons nieuwe huis.
Als zij bepaalde eisen hebben waardoor het voor ons noodzaak is dat ons huis verkocht is om de offerte rond te krijgen, dan zullen we eerder moeten verkopen. Anders inderdaad pas over enkele maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

Afhankelijk van wat de bank in petto heeft voor aankoop financiering ons nieuwe huis.
Als zij bepaalde eisen hebben waardoor het voor ons noodzaak is dat ons huis verkocht is om de offerte rond te krijgen, dan zullen we eerder moeten verkopen. Anders inderdaad pas over enkele maanden.
Anders andere bank zoeken. Verschilt nogal per bank wat de eisen zijn.
Wij hadden twee offertes liggen, van NIBC en van Bij Bouwe. NIBC was goedkoper, en vooral interessant bij een stuk aflossing (0,2 eraf bij 95%, tegen 0,1 bij 90%), dus dat had onze voorkeur.
Directe percentage was 2,15 vs 2,17, dus ook daar iets positiever.

Nadeel was dat NIBC wel veel strengere eisen had. Ik moest 24 maanden dubbele lasten aantonen, naast nog het deel spaarhypotheek. Dat was bij BijBouwe veel minder een issue.
De voordelen wogen wat ons betreft op tegen de nadelen (tijdelijk lenen bij ouders), en dus zijn we daarvoor gegaan. Maar dit weegt natuurlijk niet op tegen (bijv.) 10k minder krijgen voor je huis omdat je een hele lange opleverperiode hebt.

Dus laat je vooral goed adviseren. Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen met de verkoop onder druk van een bank.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 08:21

Ik heb zelf onlangs een huis gekocht die pas 10 maanden later overgedragen wordt. Per hypotheekverstrekker is het verschillend hoelang een offerte loopt. In mijn geval was dit 6 maanden en per maand verlenging ga je een x bedrag bijbetalen wanneer de rente verandert.

Ik heb dit zelf als argument aangedragen om de verkoopprijs naar beneden te krijgen. Zo heb je in ieder geval wel als verkoper zekerheid dat je huis verkocht is. Een koper kan ook zeggen jammer dan laat ik het schieten of ik kom over een half jaar misschien terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 06:35
Als koper kun je een offerte opvragen bij een aanbieder met lange geldigheid en tzt als de datum dichterbij komt de bestaande offerte evt. annuleren ten faveure van een offerte van een scherpere hypotheek aanbieder met kortere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Anders andere bank zoeken. Verschilt nogal per bank wat de eisen zijn.
Wij hadden twee offertes liggen, van NIBC en van Bij Bouwe. NIBC was goedkoper, en vooral interessant bij een stuk aflossing (0,2 eraf bij 95%, tegen 0,1 bij 90%), dus dat had onze voorkeur.
Directe percentage was 2,15 vs 2,17, dus ook daar iets positiever.

Nadeel was dat NIBC wel veel strengere eisen had. Ik moest 24 maanden dubbele lasten aantonen, naast nog het deel spaarhypotheek. Dat was bij BijBouwe veel minder een issue.
De voordelen wogen wat ons betreft op tegen de nadelen (tijdelijk lenen bij ouders), en dus zijn we daarvoor gegaan. Maar dit weegt natuurlijk niet op tegen (bijv.) 10k minder krijgen voor je huis omdat je een hele lange opleverperiode hebt.

Dus laat je vooral goed adviseren. Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen met de verkoop onder druk van een bank.
Ik geloof dat in ons geval waarschijnlijk 12 maanden dubbele lasten aantoonbaar moeten zijn, maar goed we plannen de afspraak binnen nu en zeer korte tijd, dus eerst eens aanhoren wat ze in petto hebben voor ons!
Pannekoek_NL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Ik heb zelf onlangs een huis gekocht die pas 10 maanden later overgedragen wordt. Per hypotheekverstrekker is het verschillend hoelang een offerte loopt. In mijn geval was dit 6 maanden en per maand verlenging ga je een x bedrag bijbetalen wanneer de rente verandert.

Ik heb dit zelf als argument aangedragen om de verkoopprijs naar beneden te krijgen. Zo heb je in ieder geval wel als verkoper zekerheid dat je huis verkocht is. Een koper kan ook zeggen jammer dan laat ik het schieten of ik kom over een half jaar misschien terug.
Het kan inderdaad een onderhandelingspunt zijn, mocht de interesse inderdaad groot zijn, dan wordt dat interessant natuurlijk :)
henkjobse schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:38:
Als koper kun je een offerte opvragen bij een aanbieder met lange geldigheid en tzt als de datum dichterbij komt de bestaande offerte evt. annuleren ten faveure van een offerte van een scherpere hypotheek aanbieder met kortere termijn.
[...]
Dat lijkt mij nogal riskant voor de koper?
Tenminste ik ga er vanuit dat men een koopovereenkomst gaat tekenen die natuurlijk dan voor een bepaalde tijd ook financieel rond moet zijn, er valt dan weinig meer te annuleren lijkt mij later? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58

Héhé, wij hadden hetzelfde..
Dag voordat we het huis uit gingen zelfs, ging de vaatwasser stuk. Maar even snel via Marktplaats een vergelijkbaar exemplaar op de kop getikt en ingebouwd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

234FaTaLiTy schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Héhé, wij hadden hetzelfde..
Dag voordat we het huis uit gingen zelfs, ging de vaatwasser stuk. Maar even snel via Marktplaats een vergelijkbaar exemplaar op de kop getikt en ingebouwd :9
Haha, hier nog een...
Stoomoven stopte er een maand voor de overdracht mee... Heb hem gelukkig zelf kunnen repareren :)

Airco een jaar voordat we het huis uit gingen, en ketel ook zoiets... Ach ja, risico van het vak...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Laatst online: 21-04 06:35
Dat lijkt mij nogal riskant voor de koper?
Tenminste ik ga er vanuit dat men een koopovereenkomst gaat tekenen die natuurlijk dan voor een bepaalde tijd ook financieel rond moet zijn, er valt dan weinig meer te annuleren lijkt mij later? :P
Nee, je weet dan zeker dat je dus financiering rond krijgt, want je hebt immers een aanbieding van een hypotheekaanbieder met lange geldigheid (weliswaar met niet zo gunstige rente). Echter, voor een betere rente kan je tzt andere aanbieders vergelijken en evt. de oorspronkelijke aanbieding annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
henkjobse schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Nee, je weet dan zeker dat je dus financiering rond krijgt, want je hebt immers een aanbieding van een hypotheekaanbieder met lange geldigheid (weliswaar met niet zo gunstige rente). Echter, voor een betere rente kan je tzt andere aanbieders vergelijken en evt. de oorspronkelijke aanbieding annuleren.
Volgens mij weet je dan alleen zeker dat je de financiering bij die partij rond kunt krijgen, ik vind het in ieder geval een aparte manier en volgens mij kleven er meer risico's aan dan jij nu doet voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:11
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw huis..
De vorige keer (2010) heb ik alles zelf gedaan, dus geen aankoopmakelaar in de hand genomen.
In de huidige markt lijkt dat echter toch voordelen te hebben. Huizen waar ik nu naar kijk zijn binnen 2 weken weg. Datzelfde zal zeer waarschijnlijk voor mijn eigen huidige appartementje ook gelden.

Nu zit ik eraan te denken om 1 makelaar in te schakelen die zowel de aankoop begeleidt, als ook daarna de verkoop van mijn huidige huis doet.
Ik ga niet verkopen zonder iets anders gekocht te hebben...

Komt dit vaker voor? En is er in zo'n geval nog wat regelen? Ik heb nml weinig trek om flink te gaan betalen voor de diensten van een aankoopmakelaar, maar op de verkoop mag hij best wat verdienen.
Dus een deal als : Je helpt bij het zoeken en aankopen van een nieuw huis, en mag als dat lukt dan ook mijn huidige huis verkopen en daarop je geld verdienen.. ?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
@sanderb Gewoon paar offertes opvragen. Je kunt een prima deal maken met makelaar voor verkoop en aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
sanderb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:01:
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw huis..
De vorige keer (2010) heb ik alles zelf gedaan, dus geen aankoopmakelaar in de hand genomen.
In de huidige markt lijkt dat echter toch voordelen te hebben. Huizen waar ik nu naar kijk zijn binnen 2 weken weg. Datzelfde zal zeer waarschijnlijk voor mijn eigen huidige appartementje ook gelden.

Nu zit ik eraan te denken om 1 makelaar in te schakelen die zowel de aankoop begeleidt, als ook daarna de verkoop van mijn huidige huis doet.
Ik ga niet verkopen zonder iets anders gekocht te hebben...

Komt dit vaker voor? En is er in zo'n geval nog wat regelen? Ik heb nml weinig trek om flink te gaan betalen voor de diensten van een aankoopmakelaar, maar op de verkoop mag hij best wat verdienen.
Dus een deal als : Je helpt bij het zoeken en aankopen van een nieuw huis, en mag als dat lukt dan ook mijn huidige huis verkopen en daarop je geld verdienen.. ?
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Je kunt dan toch gewoon 1 bedrag afspreken of een percentage van de verkoop. Zijn er genoeg die met pakketten werken voor aan- of verkoop of allebei.

Daarnaast maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoe het gespecificeerd wordt, als je maar tevreden bent met het totaalbedrag. Zoals je de vraag stelt komt trouwens wel raar over, je wilt wel gebruik maken van de diensten van aankoopmakelaar, maar het liefst er niet voor betalen :o maar eigenlijk ook weer wel, want hij mag het weer op de verkoop terugverdienen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:11
Martinusz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Zoals je de vraag stelt komt trouwens wel raar over, je wilt wel gebruik maken van de diensten van aankoopmakelaar, maar het liefst er niet voor betalen :o maar eigenlijk ook weer wel, want hij mag het weer op de verkoop terugverdienen :P
Snap dat je het vreemd vind..
Het is eigenlijk heel simpel: Aankoop kost me geld, verkoop levert me geld op. Ik heb liever dat ik betaal uit het potje dat de verkoop oplevert. Bovendien denk ik dat een verkoopmakelaar me meer kan opleveren, dan een aankoopmakelaar me kan besparen.
Daarnaast dus het feit dat ik niet zoveel waarde hecht aan de diensten mbt aankoop behalve de snellere toegang tot de markt. Voor de verkoop is het een ander verhaal en zie ik de toegevoegde waarde meer.

Aangezien de volgorde zal zijn, eerst kopen, dan verkopen... zou ik liever pas betalen na de verkoop...

Maar goed punt dat er pakketten worden aangeboden. Ik ga wel eens een paar makelaars bellen :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sanderb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:01:
Hebben wij ook gedaan. Weet even niet meer welke van de twee we voor betaald hebben (was 2005/2006, dus weer even geleden!) Hij heeft veel kunnen "verdienen" met het verkopen van ons huis (was zo verkocht), maar voor de aankoop hebben we hem echt laten werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
sanderb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:02:
[...]

Snap dat je het vreemd vind..
Het is eigenlijk heel simpel: Aankoop kost me geld, verkoop levert me geld op. Ik heb liever dat ik betaal uit het potje dat de verkoop oplevert. Bovendien denk ik dat een verkoopmakelaar me meer kan opleveren, dan een aankoopmakelaar me kan besparen.
Daarnaast dus het feit dat ik niet zoveel waarde hecht aan de diensten mbt aankoop behalve de snellere toegang tot de markt. Voor de verkoop is het een ander verhaal en zie ik de toegevoegde waarde meer.

Aangezien de volgorde zal zijn, eerst kopen, dan verkopen... zou ik liever pas betalen na de verkoop...

Maar goed punt dat er pakketten worden aangeboden. Ik ga wel eens een paar makelaars bellen :)
In de huidige markt kan een aankoopmakelaar wellicht juist veel belangrijker zijn dan verkoop, maar goed dat is weer een hele andere discussie.

Wij hebben onlangs koopovereenkomst kunnen sluiten zonder verkopende makelaar verkopers, maar wel met wat hulp van een bevriende aankoopmakelaar.
Wat hij toepaste was vrij simpel, ik help jullie voor x bedrag met aankoop, ga je bij mij ook verkopen, dan haal ik wat je nu betaalt van de verkoopkosten af. Heb het ook vaker gezien dat als je aankoop + verkoop bij 1 makelaar afneemt, de kosten 'voordeliger' worden dan beide los af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 23-04 12:49
Wij willen ons huis verkopen en naar een duurdere/grotere woning. Ik probeer overzichtelijk te krijgen wat ik mee moet nemen als ik mijn huis wil verkopen en voor de overdracht van mijn oude woning al de nieuwe woning kan betrekken (tijdelijke dubbele lasten dus).

Alleen, ik krijg het maar niet echt lekker helder. Ik lees veel overbruggingskredieten met je overwaarde, maar ik snap het niet helemaal. Wij willen eigenlijk geen gebruik maken van de bijleenregeling en dus geen aanspraak maken op een gedeelte hypotheekrente (bewust besluit). Kunnen we dan nog overbruggen, hoe werkt dit precies?
Eigenlijk wil ik dus tijdelijk simpelweg twee hypotheken, als dat klopt. zoals ik zei; ik vind het lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door Hetisookwat op 29-10-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:31
Hetisookwat schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:35:
Eigenlijk wil ik dus tijdelijk simpelweg twee hypotheken, als dat klopt. zoals ik zei; ik vind het lastig.
Dit kan prima.(maar is wel lastig om helder te krijgen) Wij hebben dit voor onze nieuwbouwwoning ook gedaan. We hebben een deel aflossingsvrij meegenomen, dus dat stuk hypotheek hebben we nu identiek 2x.

De bank wilde in ons geval wel graag vast een deel van de eigen inleg hebben als "onderpand".
Bij verkoop wordt de oude hypotheek afgelost en de overwaarde uitgekeerd.

Totale hypotheeksom wordt dan wel hoog😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij willen ons huis verkopen en naar een duurdere/grotere woning. Ik probeer overzichtelijk te krijgen wat ik mee moet nemen als ik mijn huis wil verkopen en voor de overdracht van mijn oude woning al de nieuwe woning kan betrekken (tijdelijke dubbele lasten dus).

Alleen, ik krijg het maar niet echt lekker helder. Ik lees veel overbruggingskredieten met je overwaarde, maar ik snap het niet helemaal. Wij willen eigenlijk geen gebruik maken van de bijleenregeling en dus geen aanspraak maken op een gedeelte hypotheekrente (bewust besluit). Kunnen we dan nog overbruggen, hoe werkt dit precies?
Zie mijn post eerder op deze pagina. Dit is echt afhankelijk van de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
Ons huis is gisteren in de verkoop gegaan. Gisteren alleen nog online bij de makelaar, vandaag ook op funda. Verkoopbrochure ligt op dit moment bij de drukker.
Er zijn twee tijdvakken volgende week waarop mensen zich konden inschrijven.
Ja, konden... van de 18 beschikbare plekken zijn er nu 16 al bezet.
Ik wist dat het best druk was in onze prijsklasse (bieden vanaf 205) maar dat bezichtigingen aanvragen zó hard ging had ik niet verwacht!
Ik ben benieuwd of en wat voor biedingen hieruit gaan komen! We willen er rond 1 april uit volgend jaar dus met eventuele financieringstermijnen moet dat voor de kopers wel goed kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
frumper schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:07:
Ons huis is gisteren in de verkoop gegaan. Gisteren alleen nog online bij de makelaar, vandaag ook op funda. Verkoopbrochure ligt op dit moment bij de drukker.
Ik wist dat het best druk was in onze prijsklasse (bieden vanaf 205) maar dat bezichtigingen aanvragen zó hard ging had ik niet verwacht!
Ik ben benieuwd of en wat voor biedingen hieruit gaan komen! We willen er rond 1 april uit volgend jaar dus met eventuele financieringstermijnen moet dat voor de kopers wel goed kunnen komen.
Mooi man! Hoe werkt het met inschrijving? Mogen dan mensen op bepaalde momenten komen kijken en that's it?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

Saffie_time

Why use this? 42!

frumper schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:07:
Waarom dan niet gekozen voor een open(mid)dag en jezelf beperken tot 18 bezichtigingen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Klopt, twee makelaars in huis die mensen rondleiden. In twee dagen tijd twee tijdblokken. Waarom geen ‘open dag’ is omdat ik er geen goed gevoel bij heb dat mensen ‘in het wild’ door mijn huis gaan lopen struinen... bij een open huis waar 5 mensen komen is het te overzien, maar ik zie het al gebeuren dat er op vrijdagmiddag ineens 15 tegelijk komen. Nee dank je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Saffie_time schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Waarom dan niet gekozen voor een open(mid)dag en jezelf beperken tot 18 bezichtigingen?
Open dagen kunnen negatief uitpakken. Het kan mensen het gevoel geven dat ze te snel moeten beslissen en met teveel anderen moeten concurreren. Tevens geef je mensen geen kans om rustig rond te kijken en even te gaan zitten.
Mensen die al meerdere malen achter het net gevist hebben zullen dan al met een negatief gevoel de woning uit lopen, dan is de kans kleiner dat ze gaan bieden.

De belangrijkste vraag is of je de overwaarde nodig hebt om de nieuwe woning te kopen. Als dat niet het geval is dan heb je geen overbruggingshypotheek nodig. Als dat wel het geval is dan neem je een overbruggingshypotheek, eigenlijk niet meer dan een voorschot op de overwaarde.

Situatie: Je huidige woning is 200k waard met een hypotheek van 150k. Je nieuwe woning kost 400k.

Als jij een hypotheek van 400k kan krijgen heb je geen overbruggingshypotheek nodig. Je sluit dus een nieuwe hypotheek af en na verkoop oude woning gebruik je de overwaarde voor verbouwing of extra aflossing.

Als jij geen slechts 350k hypotheek kan krijgen en geen eigen middelen hebt dan heb jij dus dat voorschot nodig en moet je een overbruggingshypotheek afsluiten.

Zelf ga ik in januari verkopen en wij hebben voor optie 1 gekozen. Dit is het goedkoopst en administratief het makkelijkst.

[ Voor 58% gewijzigd door Tsurany op 31-10-2018 23:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Tsurany schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

Open dagen kunnen negatief uitpakken. Het kan mensen het gevoel geven dat ze te snel moeten beslissen en met teveel anderen moeten concurreren. Tevens geef je mensen geen kans om rustig rond te kijken en even te gaan zitten.
Mensen die al meerdere malen achter het net gevist hebben zullen dan al met een negatief gevoel de woning uit lopen, dan is de kans kleiner dat ze gaan bieden.

[...]

De belangrijkste vraag is of je de overwaarde nodig hebt om de nieuwe woning te kopen. Als dat niet het geval is dan heb je geen overbruggingshypotheek nodig. Als dat wel het geval is dan neem je een overbruggingshypotheek, eigenlijk niet meer dan een voorschot op de overwaarde.

Situatie: Je huidige woning is 200k waard met een hypotheek van 150k. Je nieuwe woning kost 400k.

Als jij een hypotheek van 400k kan krijgen heb je geen overbruggingshypotheek nodig. Je sluit dus een nieuwe hypotheek af en na verkoop oude woning gebruik je de overwaarde voor verbouwing of extra aflossing.

Als jij geen slechts 350k hypotheek kan krijgen en geen eigen middelen hebt dan heb jij dus dat voorschot nodig en moet je een overbruggingshypotheek afsluiten.

Zelf ga ik in januari verkopen en wij hebben voor optie 1 gekozen. Dit is het goedkoopst en administratief het makkelijkst.
Bedankt voor je duidelijke antwoord :)! Ik ben ook bij 'BijBouwe' aan het shoppen geweest over 2 hypotheken tegelijk hebben (staat natuurlijk hier los van) en zij geven ook het volgende aan:
Huidige woning te koop aangeboden

Als je huidige woning te koop aangeboden wordt, maar nog niet (definitief) verkocht is dan stellen wij ten minste de volgende voorwaarden:

Je huidige woning staat te koop aangeboden of je hebt een ondertekend (voorlopig) koopcontract.
Om de waarde en de verwachte verkooptermijn te bepalen hebben wij in ieder geval één van de volgende documenten nodig:
Verklaring van de verkopende makelaar met daarin vermeld de verwachte verkoopopbrengst, de verwachte verkooptermijn (courantheid) en de vraagprijs
Een taxatierapport
Je moet de maandlast van je huidige hypotheek naast je bijBouwe hypotheek ten minste 12 maanden kunnen betalen. Mocht uit de documenten blijken dat het meer dan 12 maanden gaat duren dan houden we rekening met de langere termijn.
Om aan te tonen dat je de lasten die voortvloeien uit je huidige woning kunt betalen, naast de kosten van je bijBouwe hypotheek, moet je een overzicht van je eigen middelen aanleveren.

Huidige woning definitief verkocht

Als je huidige woning definitief verkocht is toon je dit aan door een koopcontract van de huidige woning zonder ontbindende voorwaarden (of waarvan de ontbindende voorwaarden zijn verlopen) aan te leveren. Wanneer blijkt dat de uiterste overdrachtsdatum van de huidige woning na de overdracht van de nieuwe woning bij de notaris plaatsvindt, moet er worden aangetoond dat de dubbele lasten betaald kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van eigen middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

[...]

Gaat die vlieger niet alleen op als je beide huizen zou kunnen betalen?

Met een limiet van 500k en een huis van 150 en 350 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:50:
[...]

Gaat die vlieger niet alleen op als je beide huizen zou kunnen betalen?

Met een limiet van 500k en een huis van 150 en 350 bijvoorbeeld?
Nee, dat hoeft niet. Je moet de financiële middelen hebben om korte tijd (vaak 12 maanden) de dubbele lasten te kunnen dragen. Daarnaast moet je huidige huis al te koop staan of moet een verkoopopdracht getekend zijn. Het gaat allemaal om risico beheersing, als de kans op verkoop hoog is, het resultaat positief lijkt en je gedurende 12 maanden die lasten kan dragen vind een hypotheekverstrekker het risico acceptabel.

Echter als een restschuld verwacht wordt, je te weinig eigen middelen hebt of het onwaarschijnlijk lijkt dat je überhaupt gaat verkopen kan een hypotheekverstrekker alsnog weigeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 15:48
Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:55:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Je moet de financiële middelen hebben om korte tijd (vaak 12 maanden) de dubbele lasten te kunnen dragen. Daarnaast moet je huidige huis al te koop staan of moet een verkoopopdracht getekend zijn. Het gaat allemaal om risico beheersing, als de kans op verkoop hoog is, het resultaat positief lijkt en je gedurende 12 maanden die lasten kan dragen vind een hypotheekverstrekker het risico acceptabel.

Echter als een restschuld verwacht wordt, je te weinig eigen middelen hebt of het onwaarschijnlijk lijkt dat je überhaupt gaat verkopen kan een hypotheekverstrekker alsnog weigeren.
Dit kan dus ook heel goed een bedrag op de spaarrekening zijn. Wellicht niet voor iedereen even duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

la_fusion schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:57:
[...]

Dit kan dus ook heel goed een bedrag op de spaarrekening zijn. Wellicht niet voor iedereen even duidelijk.
Inderdaad, goed punt. Het moet dan wel geld zijn dat niet nodig is voor de aankoop of de kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wij moesten ook een getekende verkoopopdracht laten zien bij de aanvraag vd hypotheek op het nieuwe huis. Dubbele lasten is voor ons absoluut geen probleem, dat is puur risicomanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:59:
[...]

Inderdaad, goed punt. Het moet dan wel geld zijn dat niet nodig is voor de aankoop of de kosten koper.
Oke, ga ik het wellicht nog wat complexer maken:

Stel:
- je hebt 10K nodig voor kostenkoper etc.
- je hebt 10K nodig om 12 maanden dubbele lasten aan te tonen
- Overwaarde huis is 10K

Moet je dan 20k op een spaarrekening hebben, of 10k?
Met andere woorden, heb je nog wat aan die 10k overwaarde, als je huis nog niet is verkocht, maar dat wel de verwachte overwaarde gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:50:
[...]

Oke, ga ik het wellicht nog wat complexer maken:

Stel:
- je hebt 10K nodig voor kostenkoper etc.
- je hebt 10K nodig om 12 maanden dubbele lasten aan te tonen
- Overwaarde huis is 10K

Moet je dan 20k op een spaarrekening hebben, of 10k?
Met andere woorden, heb je nog wat aan die 10k overwaarde, als je huis nog niet is verkocht, maar dat wel de verwachte overwaarde gaat zijn?
Je moet dan 20k op de spaarrekening hebben, immers gaan ze uit van een situatie waarbij jouw huis pas na 12 maanden verkocht is en die 10k dan pas vrij komt.

Die 10k overwaarde kan je wel mogelijk meenemen in een overbruggingshypotheek maar daarvoor is het bedrag denk ik te laag. Immers 10k is lager dan de marge bij een taxatie en het is dan dus nog maar de vraag of er wel overwaarde aanwezig is.
Bovendien moet je ook aan kunnen tonen de maandlasten van de overbruggingshypotheek te kunnen dragen wat toch weer meer eigen vermogen vraagt. En daarnaast is het de vraag of de kosten van die overbruggingshypotheek wel aantrekkelijk zijn bij zo'n laag bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

ViNcE schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:49:
[...]

Ik sta op het punt om mijn appartement te verkopen en dit is precies waar ik nu ook voor sta:
1. Een lage prijs zodat er veel bezichtigingen zijn en dat de prijs stuwt
2. Een gemiddelde vanafprijs zodat je weet wat je minimaal (als het goed is) ontvangt.
3. Een wat hogere 'losse' prijs. Dan is er ruimte om te zakken, maar als er veel vraag is kan de prijs er ook boven uit komen.

Nr. 1 valt voor mij een beetje af, maar ik heb geen idee wat wijs is. Iemand hier een mening?
Even terugkoppeling voor hoe het bij ons is gegaan. Uiteindelijk hebben we de prijs aan de hoge kant gezet. Het aantal kijkers viel ons wat tegen. Er waren drie kijkers geweest en we hadden nog twee afspraken staan toen er een goed bod kwam. Dit bod was ruim boven de vraagprijs en we hebben dit toen ook geaccepteerd. De verkoop is nu volledig afgerond en we zitten tevreden in onze nieuwe woning. Zover ik kan zien stijgen de prijzen nog steeds, maar er zal toch een keer een eind aan moeten komen.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:57:
[...]

Je moet dan 20k op de spaarrekening hebben, immers gaan ze uit van een situatie waarbij jouw huis pas na 12 maanden verkocht is en die 10k dan pas vrij komt.

Die 10k overwaarde kan je wel mogelijk meenemen in een overbruggingshypotheek maar daarvoor is het bedrag denk ik te laag. Immers 10k is lager dan de marge bij een taxatie en het is dan dus nog maar de vraag of er wel overwaarde aanwezig is.
Bovendien moet je ook aan kunnen tonen de maandlasten van de overbruggingshypotheek te kunnen dragen wat toch weer meer eigen vermogen vraagt. En daarnaast is het de vraag of de kosten van die overbruggingshypotheek wel aantrekkelijk zijn bij zo'n laag bedrag.
Wij mochten nog meer op de eigen rekening hebben staan...
90% van de taxatiewaarde mochten wij aanhouden als opbrengst. Dus stel, hypotheek is 190k, taxatiewaarde 200k, hield in dat we verkoopprijs van 180 mochten aanhouden. dus ondanks de 10k overwaarde mochten wij aantonen die 10k restschuld te kunnen dragen.
Voor ons was het 12 maanden dubbele lasten + evt restschuld... dat was even flink bij elkaar harken zeg maar. (spaarhypotheek, dus er was bij ons nog geen cent op papier afgelost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
frumper schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:13:
[...]

Wij mochten nog meer op de eigen rekening hebben staan...
90% van de taxatiewaarde mochten wij aanhouden als opbrengst. Dus stel, hypotheek is 190k, taxatiewaarde 200k, hield in dat we verkoopprijs van 180 mochten aanhouden. dus ondanks de 10k overwaarde mochten wij aantonen die 10k restschuld te kunnen dragen.
Voor ons was het 12 maanden dubbele lasten + evt restschuld... dat was even flink bij elkaar harken zeg maar. (spaarhypotheek, dus er was bij ons nog geen cent op papier afgelost)
Hmm....dat wordt denk ik eerst zorgen om ons huis te verkopen.
Taxatiewaarde huidige woning zal niet veel verwijderd zijn van de hypotheek, daarnaast ook spaarhypotheek zoals jij aangeeft.
Maar goed, afspraak gepland met de bank, we gaan het volgende week aanhoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 15:48
Je kunt ook een hypotheek van zeg 20-30k aflossingsvrij nemen met een rentevast periode van 1 a 2 jaar die je aflost naar verkoop van je woning. Op die manier krijg je wel een hogere totale hypotheek maar dat moet relatief weinig impact hebben op je maandlasten doordat je alleen maar rente moet betalen. Aangezien je deze hypotheek weer vlot afbetaald is er niets aan de hand. Wel moet je zorgen dat je voor die 20-30k wel een hypotheek pakt die je ineens voor het einde van de looptijd af kunt lossen. Hierover kan je hypotheekadviseur je waarschijnlijk meer over vertellen. Bij ons was dit gelukkig niet nodig maar zou wel een mogelijke optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
la_fusion schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:46:
Je kunt ook een hypotheek van zeg 20-30k aflossingsvrij nemen met een rentevast periode van 1 a 2 jaar die je aflost naar verkoop van je woning. Op die manier krijg je wel een hogere totale hypotheek maar dat moet relatief weinig impact hebben op je maandlasten doordat je alleen maar rente moet betalen. Aangezien je deze hypotheek weer vlot afbetaald is er niets aan de hand. Wel moet je zorgen dat je voor die 20-30k wel een hypotheek pakt die je ineens voor het einde van de looptijd af kunt lossen. Hierover kan je hypotheekadviseur je waarschijnlijk meer over vertellen. Bij ons was dit gelukkig niet nodig maar zou wel een mogelijke optie kunnen zijn.
We gaan het volgende week wel horen van de bank :) ik denk dat we uiteindelijk eerst ons huis moeten verkopen (wat geen probleem is). Toevallig makelaar nog gesproken over ons huis en de markt stijgt nog steeds flink, begin dit jaar uitgaan van 10K overwaarde, inmiddels is dat al richting 30K 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:31
Wij verwachten eind q2 de sleutels van onze nieuwbouwwoning om er na de zomer in te trekken. Onze hoekwoning willen we februari/maart te koop zetten.
Volgens 2 makelaars erg courante woning en door keuken (2016) en badkamer (2012) "instapklaar ".
Qua verkoopprijs komen ze rond de 335k+ uit, Wat voor ons prima klinkt. (Eind vorig jaar getaxeerd 310k)
Courtage is bij beiden 1,21% + opstartkosten a € 750,-.
Bij elkaar zo'n €4.800,- , best een fors bedrag. Is dit momenteel een beetje marktconform? (Wij willen per se uitbesteden aan verkoopmakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
verkeerd topic

[ Voor 96% gewijzigd door MeteoVir op 06-11-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 02:34
Hebben jullie ook van je makelaar een account gekregen op Funda waarbij je statistieken kan zien, hoe vaak je huis gevonden/bekeken is? Ik ben wel benieuwd naar statistieken van anderen zodat ik weet of dit onderling te vergelijken is.
Misschien interessant om te delen met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 13:20
Die krijgt iedereen indien ze het op Funda plaatsen.
Dit is een paar maanden geleden gevraagd en kijkers is afhankelijk van vraagprijs en locatie.

Uit mijn hoofd was het eerste paar dagen 3000 tot 4000 gevonden en iets van 600 keer bekeken. Bezichtigingen waren weinig: 3 tot 4.
Beide keren te koop zetten (hypotheek kwam niet rond) de vraagprijs gekregen.

Met wat zoeken weet je de exacte cijfers.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 17:00
Willen jullie eens meekijken naar de vermelding van mijn appartement op Funda? Gaat om een 90m2 maisonnette in het centrum van Rotterdam. Ben benieuwd naar verbeterpunten.

Members only: Even members only ivm Google

[ Voor 3% gewijzigd door _pix op 07-11-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_pix schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:12:
Willen jullie eens meekijken naar de vermelding van mijn appartement op Funda? Gaat om een 90m2 maisonnette in het centrum van Rotterdam. Ben benieuwd naar verbeterpunten.

Members only: Even members only ivm Google
Enige wat ik zou kunnen bedenken is de vloer in de woonkamer die wel een schuur en lakbeurtje had mogen krijgen en wat muren die neutraler hadden gekund. Maargoed, hij staat er nu op, dus daar doe je niet zoveel meer aan ;)

Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MikeyMan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:23:
[...]

Enige wat ik zou kunnen bedenken is de vloer in de woonkamer die wel een schuur en lakbeurtje had mogen krijgen
Nee, juist niet! Die muren ben ik het mee eens, maar die vloer is prachtig! Het probleem is eerder (vind ik persoonlijk) dat de muren en de gordijnen absoluut niet bij die vloer passen (ik mis eenheid in kleur). En dat kan natuurlijk lastig zijn voor die mensen die niet hun eigen indeling kunnen fantaseren in een bestaande indeling :D

Ik zou alleen de eerste foto van de keuken anders genomen hebben (vanaf het aanrecht richting de koelkast). Als ik foto 11 bekijk, denk ik: leuke keuken. Op foto 3 vind ik het maar een meh keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 17:00
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:41:
[...]
Het probleem is eerder (vind ik persoonlijk) dat de muren en de gordijnen absoluut niet bij die vloer passen (ik mis eenheid in kleur). En dat kan natuurlijk lastig zijn voor die mensen die niet hun eigen indeling kunnen fantaseren in een bestaande indeling :D
:*) Ik geef direct toe dat ik geen enkel stijlgevoel heb hehe. We hebben voor de foto's/bezichtigingen ~20 verhuisdozen naar mijn schoonouders gebracht, ongeveer de helft van de meubels in de opslag gezet en de werkkamer geschilderd (was fel oranje). Het is nu totaal ons huis niet meer, maar een stuk neutraler dan het was. Wat je zegt over gordijnen/muren/vloer klopt helemaal.

Geinig trouwens dat de vloer zulke verschillende reacties oproept. We krijgen bij bezichtigingen (hebben er toevallig pré Funda al een aantal gehad) ook alles tussen "Wat een práchtige vloer' en 'Ok die moet er direct uit' te horen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Foto 4 en 15 zijn hetzelfde. Beste hoge VvE lasten terwijl kozijnen in 2006 zijn vervangen en er geen lift is?

Ik word niet door je huis geleid, maar krijg voor mijn gevoel foto's in random volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_pix schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:04:
[...]
Geinig trouwens dat de vloer zulke verschillende reacties oproept. We krijgen bij bezichtigingen (hebben er toevallig pré Funda al een aantal gehad) ook alles tussen "Wat een práchtige vloer' en 'Ok die moet er direct uit' te horen :P
Wij hadden in ons huis ook zo'n vloer. Ik vond het eeuwig zonde dat hij eruit moest (had houtworm in gezeten, en was niet overal meer even dragend, en dat is best lastig voor een houten draagvloer!).

Oh, wat betreft eerste foto: welk appartement is het nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Flipside22 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 00:09:
Hebben jullie ook van je makelaar een account gekregen op Funda waarbij je statistieken kan zien, hoe vaak je huis gevonden/bekeken is? Ik ben wel benieuwd naar statistieken van anderen zodat ik weet of dit onderling te vergelijken is.
wij staan er nu 3 weken op zijn ruim 150k keer gevonden en 5600 keer op geklikt, maar nog slechts 1 bezichtiging gehad, dus die aantallen zeggen mij niet zoveel.....maar wij zitten dan ook in een wat moeilijker segment (hogere prijsklasse appartement).
Gelukkig hebben we nog 1 1/2 jaar de tijd om te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Dag 1 Funda: 44000 keer getoond, 2500x bekeken
Dag 2-7 Funda: 62000 keer getoond, 1800x bekeken

Bezichtigingen: 16 ingepland en aantal op wachtlijst :)

Nu hopen dat die ene koper er ook tussenzit ;) statistieken zijn leuk maar zeggen in deze markt imho niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:21
DaWayne schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:52:
Bij elkaar zo'n €4.800,- , best een fors bedrag. Is dit momenteel een beetje marktconform? (Wij willen per se uitbesteden aan verkoopmakelaar)
Voor de verkoop van mijn huis heb ik 4 verschillende makelaars op bezoek gehad. Allen hadden een andere manier om de kosten te berekenen, zo werkte één met twee vaste kostenposten en daar bovenop een percentage. Twee andere makelaars berekenden een percentage en de laatste werkte met een vast bedrag. Grofweg lagen de kosten tussen de 1% en 2,25%.
Flipside22 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 00:09:
De statistieken zeggen inderdaad niet vreselijk veel. Sommige prijsklasses, gemeentes en/of wijken zijn nu eenmaal populairder dan andere. Ik zat uiteindelijk op een conversie van circa 6,5% en dat heeft 8 kijkers opgeleverd.

[ Voor 34% gewijzigd door Timmy op 07-11-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
deleted

[ Voor 96% gewijzigd door Hetisookwat op 02-01-2022 16:59 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 191 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.