Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 51 ... 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55
Hier zijn al een aantal keer situaties voorbij gekomen waarbij de koop door de kopers werd ontbonden na het tekenen van het voorlopig koopcontract. (Buiten de ontbindende voorwaarden om)

Hoe zit het eigenlijk andersom; wat als je als verkoper de koop wilt ontbinden na het tekenen van het voorlopig koopcontract? Is het dan een kwestie van de koper schriftelijk op de hoogte stellen dat de koop wordt ontbonden en dat de hierbij geldende (verzuim)boete aan de koper wordt uitbetaald. (meestal 10%)
Of kan de koper de verkoper verplichten (al dan niet via de rechtbank) om alsnog te leveren?

Members only: situatieschets
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:43

orf

Mod_Aap schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:45:
Hier zijn al een aantal keer situaties voorbij gekomen waarbij de koop door de kopers werd ontbonden na het tekenen van het voorlopig koopcontract. (Buiten de ontbindende voorwaarden om)

Hoe zit het eigenlijk andersom; wat als je als verkoper de koop wilt ontbinden na het tekenen van het voorlopig koopcontract? Is het dan een kwestie van de koper schriftelijk op de hoogte stellen dat de koop wordt ontbonden en dat de hierbij geldende (verzuim)boete aan de koper wordt uitbetaald. (meestal 10%)
Of kan de koper de verkoper verplichten (al dan niet via de rechtbank) om alsnog te leveren?

***members only***
De koper kan hierdoor prima meer schade van ondervinden dan de 10% boete. Die schade kunnen ze daardoor op jou verhalen en het lijkt me dat een rechter daarin meegaat als jij alleen maar wil ontbinden omdat je op een later moment meer kunt vangen. Ik denk dat de koper ook nakoming kan eisen en daarmee 3 promille van de koopsom per dag dat je niet geleverd hebt.

De boete is direct opeisbaar, maar via de rechter kan meer geeist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

***members only***
Verkoper heeft via het standaard NVM-contract niet het recht om te ontbinden; die boete van 10% geldt doorgaans alleen voor koper. Either way, kan een dure zaak worden, want ontbinden voor de boete van 10% ontslaat je niet van je verplichtingen. De schade kan verder oplopen en op jou verhaald worden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
Ik kan geen NVM contract vinden. Maar ik heb er wel een van vereniging eigen huis gevonden. (https://www.eigenhuis.nl/...overeenkomst/koopcontract)

Hierin staat het volgende:
11.1. Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van haar recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie promille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Zowel voor de koper als de verkoper geldt in dit geval dus dat alleen de wederpartij de koop kan ontbinden nadat je in gebreke bent gesteld. (Hierbij is geen onderscheid in koper/verkoper is)
De boete is gemaximeerd is op 10%. Tenzij de daadwerkelijke schade hoger is dan deze 10%. De hoogte van de schade voor de koper lijkt mij inderdaad vrij makkelijk aan te tonen als het huis direct voor meer dan 10% meer verkocht zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mod_Aap schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:29:
Ik kan geen NVM contract vinden. Maar ik heb er wel een van vereniging eigen huis gevonden.
Leidend lijkt me in dit geval eigenlijk enkel en alleen je eigen contract ;)

"wij" kunnen alleen maar speculeren, jij bent de enige met de info die echt relevant is. Tuurlijk kun je met ons meespeculeren, maar dat zet weinig zoden aan de dijk :P

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 24-07-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
Aangezien het mij hier puur om de hypothese gaat lijkt het mij handiger om van een standaard contract/het wettelijke uit te gaan.

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Mod_Aap op 24-07-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het wettelijke is enkel wat in je contact staat. Vind het niet zo interessant om in dit topic over een hypothetische situatie te spreken eerlijk gezegd. Vooral omdat de reëele situatie altijd boven de hypothetische gaat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:27

DancePlaza

ninja

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door DancePlaza op 25-07-2018 08:26 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DancePlaza schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:52:
;w ik ga het missen dit appartement.
Een mooie nieuwe woning doet het oude heel snel vergeten heb ik gemerkt ;)

Sterker nog... terwijl je in de overgangsfase zit tussen verkoop en verhuizen kom je steeds meer ergernispunten tegen van de huidige woning.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:27

DancePlaza

ninja

***members only***
Volgens mij heb je de volgende optie voor om dit soort dingen te voorkomen

Inschrijven koop in de openbare registers
Waarom een koopakte kan worden ingeschreven bij het Kadaster?
Het inschrijven van een koopovereenkomst voorafgaand aan de akte van levering heeft een aantal belangrijke gevolgen.

Zo kan er, indien na het inschrijven de koopovereenkomst beslag wordt gelegd op het verkochte, toch vrij van beslag aan de koper geleverd worden. Het beslag "kleeft" alsdan niet meer ten nadele van de koper.

Datzelfde geldt ook voor een (overbruggings) hypotheek die verkoper ná de koopovereenkomst op het verkochte vestigt.
Ook een faillissement, surseance van betaling of onderbewindstelling van verkoper in de periode ná de koop staat levering aan de koper niet meer in de weg. De koper wordt ook beschermd wanneer een verkoper een woning na de eerste koop nog eens verkoopt aan iemand anders.
Wij en de kopers hadden hier niet voor gekozen, je mag zelfs nog inschrijven nadat je bij de notaris bent geweest en voor oplevering.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
DancePlaza schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:53:
[...]

Volgens mij heb je de volgende optie voor om dit soort dingen te voorkomen

Inschrijven koop in de openbare registers
...
Na de inschrijving kan de verkoper de woning niet nog een keer verkopen. Dat wil niet zeggen dat hij de huidige koop niet kan ontbinden, om de woning vervolgens weer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
@kmf idd heel erg herkenbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antisteigerhout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05-2023
Vandaag is de fotografe geweest voor funda etc. En vrijdag al de eerste bezichtiging.
Onze nieuwe woning kopen we onder voorbehoud verkoop eigen woning, waar er in de tussentijd nog iemand mee vandoor kan gaan, dus zou mooi zijn als het snel gaat.
Zal er maar niet vanuit gaan dat de eerste kijker ook gelijk koper is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 15:00
Heeft iemand al is succesvol geld terug gekregen voor de geleverde "diensten"?

Ik heb gewoon geen vertrouwen in de makelaar meer. Dingen die hij moet doen worden slecht of niet gedaan. Als hij iets niet doet omdat hij andere mening heeft verteld hij dat niet. Als hij iets doet is het vol fouten. En het laatste was de druppel. Ik mailde dat de kijker niet kwam en dat we een tegenbod willen doen naar een ander. Arrogant als hij is verteld hij dat ik de namen verwissel en het tegenbod zal doorsturen naar de niet opdagende kijker. Binnen 5 minuten bel ik, maar het kwaad is al geschied. Wegens inhoud van de mail zal mogelijke kijker zeker geen serieus bod doen en laag inzetten....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

gr8-jen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:00:
Heeft iemand al is succesvol geld terug gekregen voor de geleverde "diensten"?

Ik heb gewoon geen vertrouwen in de makelaar meer. Dingen die hij moet doen worden slecht of niet gedaan. Als hij iets niet doet omdat hij andere mening heeft verteld hij dat niet. Als hij iets doet is het vol fouten. En het laatste was de druppel. Ik mailde dat de kijker niet kwam en dat we een tegenbod willen doen naar een ander. Arrogant als hij is verteld hij dat ik de namen verwissel en het tegenbod zal doorsturen naar de niet opdagende kijker. Binnen 5 minuten bel ik, maar het kwaad is al geschied. Wegens inhoud van de mail zal mogelijke kijker zeker geen serieus bod doen en laag inzetten....
Wij hadden no cure no pay, en konden dus elk moment de samenwerking beëindigen. Volgens mij is dat ook gebruikelijk. Wel vervelende situatie, op basis waarvan had je deze makelaar gekozen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
We gingen voor een redelijke prijs. Net niet de goedkoopste.
Duurdere makelaar was ook niet positief ervaren. Toen we huis nog niet te koop hadden belde er een aan die het huis ging verkopen. Hij moest komen voor een hoekhuis en wij wonen in een rijwoning een straat verderop. Inlezen in je woning is blijkbaar ook moeilijk. Andere makelaars ervaarden we ook niet prettig. Helaas kan de huidige makelaar alleen lullen als hij zijn voet in huis wil krijgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
De overkoepelende organisatie heeft betreffende makelaar gemaild. We horen meer als hij reageerd. Ben benieuwd of hij deze wel snel beantwoord.

Tussendoor maar andere makelaars benaderd. Als we er een vinden (weer) te koop zetten na vakantieperiode denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Zelf zit ik bij een digitale makelaar, en ik moet zeggen dat dit eigenlijk perfect werkt. Ze hebben dedicated mensen als backoffice zitten die secuur en snel werken. Gister avond met de koper een aanpassing in het koopcontract overeen gekomen, en vanochtend om half 10 was de nieuwe versie er al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 01:06
Ons huis is inmiddels weer verkocht. Akte getekend en bedenktijd voorbij, alleen voorbehoud van financiering kan nog reden tot ontbinding zijn. Onze makelaar is niet per se goedkoop, maar nam ons al het werk uit handen en ondanks de vakantie periode toch met twee weken twee keer verkocht. Hij had dit huis 4 jaar geleden ook aan ons verkocht. Uiteindelijk 6 bezichtigingen gehad en 4 biedingen. Al met al 45% overwaarde in 4 jaar tijd, voor Amsterdam misschien niet eens zoveel, maar voor regio midden in een dorp zeker niet verkeerd :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 13:40
Even een schaamteloze promo voor mijn poging tot verkoop van mijn woning. Ga het eerst eens zelf proberen, ik heb niet zoveel met makelaars en het bespaart flink wat geld:
Https://poolmansweg160.nl

Ik ben zeer benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen in deze vakantietijd.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

storeman schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:09:
Even een schaamteloze promo voor mijn poging tot verkoop van mijn woning. Ga het eerst eens zelf proberen, ik heb niet zoveel met makelaars en het bespaart flink wat geld:

Ik zou nog even plattegronden toevoegen, zonder die krijgt een potentiële koper echt geen idee van de indeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Van alle woningen die ik heb gezien en die (via een internet makelaar) zelf verkochten steekt deze woning er qua presentatie wel bovenuit imo.

Ben wel benieuwd wat het effect is bij gebrek aan een "bekende makelaar", imo is dat doorgaans de grootste meerwaarde van een makelaar.

Ik zou wel ff een contact formuliertje maken, dan is de drempel net wat lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Hoe zorg je voor bereik? Funda zorgt vaak voor duizenden views van precies de doelgroep. Je eigen website ziet er heel netjes uit, maar je mist de bezoekersaantallen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antisteigerhout
Ik zou minder foto's plaatsen. Alleen de foto's met doorkijk bijvoorbeeld. Zodat je in 1 oogopslag ziet hoe de woonkamer is ingedeeld. Waar bijvoorbeeld de deur naar de gang of keuken zit.
Ons huis staat ook net op Funda en heb meegeluisterd met de fotografe.
Voorbeeld: foto van hal met doorkijk door glazen deur naar woonkamer. Zit er een dichte deur dan open zetten.
Foto vanuit slaapkamer uiterste hoek, met doorkijk naar overloop en trap.

Naar mijn idee nu iets teveel foto's waar eigenlijk niet veel op te zien is.
Bij gebrek aan plattegrond heb ik nu echt geen idee hoe het huis in elkaar zit.
Plus een aantal foto's met uitgerekte meubels, vloer die rond loopt, tegels die niet aansluiten. Dat komt op mij over dat er gesjoemeld is om de ruimte groter te doen kijken.

Zou hem overigens wel bezichtigen, als hij aan de andere kant van nl stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@W1LL3M @orf @Antisteigerhout

Hartelijk bedankt voor jullie waardevolle feedback. Ik ben er even mee aan de slag gegaan en heb het een en ander aangepast.

Qua promotie: Ik heb momenteel een Facebook advertentiecampagne lopen. Ik heb een bord laten drukken welke vandaag aan het huis komt te hangen, natuurlijk alle eigen kanalen wat betreft social media/whatsapp. Ik kijk hoe het de komende twee weken gaat, daarna kan ik altijd nog een makelaar(sland) inschakelen. Funda is natuurlijk wel het beste kanaal, aan de andere kant heb ik natuurlijk maar 1 koper nodig.

@Antisteigerhout Helaas staat het huis nu eenmaal in het verre oosten. Wat mij betreft had het huis ook in het westen mogen staan, dan had er een ander prijskaartje aan gehangen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

storeman schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 06:05:
@W1LL3M @orf @Antisteigerhout

Hartelijk bedankt voor jullie waardevolle feedback. Ik ben er even mee aan de slag gegaan en heb het een en ander aangepast.

Qua promotie: Ik heb momenteel een Facebook advertentiecampagne lopen. Ik heb een bord laten drukken welke vandaag aan het huis komt te hangen, natuurlijk alle eigen kanalen wat betreft social media/whatsapp. Ik kijk hoe het de komende twee weken gaat, daarna kan ik altijd nog een makelaar(sland) inschakelen. Funda is natuurlijk wel het beste kanaal, aan de andere kant heb ik natuurlijk maar 1 koper nodig.
Voor 250 euro sta je op funda. Je wilt naast die ene koper ook het beste bod neem ik aan? Die krijg je door zoveel mogelijk vraag te creëeren.

Ik ben voor zelf verkopen en vind het mooi dat je dit zo doet. Maar ik zou wel altijd het platform dat daarvoor goed werkt inschakelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antisteigerhout
Ja, via zo'n internet makelaar is misschien ook een optie? Die hebben vaak allerlei pakketten, dan zou je alleen het funda pakket kunnen nemen.

Wij verkopen in t zuidwesten, ook een heel andere situatie dan in de randstad.
Staat onder de 190 te koop voor een nette eengezinswoning, en hier wordt niet overboden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Antisteigerhout schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:42:
Ja, via zo'n internet makelaar is misschien ook een optie? Die hebben vaak allerlei pakketten, dan zou je alleen het funda pakket kunnen nemen.

Wij verkopen in t zuidwesten, ook een heel andere situatie dan in de randstad.
Staat onder de 190 te koop voor een nette eengezinswoning, en hier wordt niet overboden helaas...
precies.. je hebt al pakketten voor 400 eur inc Funda ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zit een beetje in dubio.
De situatie is als volgt: Tussen de sleuteloverdacht oude woning en de ingangsdatum van onze tijdelijke huurwoning zit 4 werkdagen. De verhuizing vindt plaats binnen dezelfde gemeente. In die 4 dagen verblijft onze baby bij oma en wij pendelen wat tussen onze ouders.
Het makkelijkste is ofwel 4 dagen eerder inschrijven op onze tijdelijke woning , ofwel 4 dagen later uitschrijven op onze oude woning. Officieel moeten we een ons inschrijven voor die 4 dagen met een "briefadres" (https://www.rijksoverheid...k-geen-vast-woonadres-heb), maar het is makkelijker/praktischer wanneer we de 4 dagen ofwel op ons oude adres bijsnoepen ofwel bij de nieuwe woning (in overleg uiteraard).
Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je moet je inschrijving doorgeven maximaal vijf dagen na de verhuizing, dus die 4 dagen vallen sowieso binnen de marge die je hebt. Ik zou het niet moeilijker maken dan het is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 06-08-2018 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:43
Daar kijkt echt niemand naar. Gewoon 4 dagen eerder op de 1 of 4 dagen later op de ander.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• storeman
Even een update van mijn kant. Het kwam moeizaam op gang, donderdag had ik nog steeds geen reacties ontvangen, dus begon al te denken dat er een fotograaf moest komen en het spul op Funda moest. Maar vrijdag twee reacties en zaterdagochtend nog één. Vandaag dus drie bezichtigingen gehad en gelijk een bod gehad. Ik heb de boot nog even afgehouden, maar later nog een keer contact gehad, nog een iets beter bod gekregen en deze geaccepteerd.

Wellicht niet de hoofdprijs die ik er voor had kunnen krijgen als ik het via Funda had gedaan, maar ik heb het nu op een nette manier gedaan die bij mij past. Ik vind het een mooie prijs en de toekomstige eigenaar is ook nog eens heel enthousiast en waardeert heel erg hoeveel energie en creativiteit ik in het huis heb gestopt. Ik gun het de koper dan ook erg en heb het gevoel dat mijn huis er een goede nieuwe eigenaar aan overhoud. Dat is ook wat waard.

Al met al valt het mij niet tegen.

Ik had een advertentie lopen op FB voor de regio met een budget van een tientje per dag. Al met al heeft dit 16.000 vertoningen opgeleverd en 1270 kliks. De website heeft bijna 2000 unieke bezoekers gehad.

Totale kosten:
- Drukken trespa-bord: €45
- Domeinnaam: €5
- Adverteren Facebook: €68

Opvallend: Ik heb steeds wat foto's verwijderd. Ik had gewoon wat met mijn phone geschoten, dus geen ultragroothoek. De truc is dus om een hoeveelheid foto's te plaatsen zodat mensen goed nieuwsgierig worden. Mijn huis deed in mijn geval de rest wel.

[ Voor 3% gewijzigd door storeman op 11-08-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
storeman schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:11:
Even een update van mijn kant. Het kwam moeizaam op gang, donderdag had ik nog steeds geen reacties ontvangen, dus begon al te denken dat er een fotograaf moest komen en het spul op Funda moest. Maar vrijdag twee reacties en zaterdagochtend nog één. Vandaag dus drie bezichtigingen gehad en gelijk een bod gehad. Ik heb de boot nog even afgehouden, maar later nog een keer contact gehad, nog een iets beter bod gekregen en deze geaccepteerd.

Wellicht niet de hoofdprijs die ik er voor had kunnen krijgen als ik het via Funda had gedaan, maar ik heb het nu op een nette manier gedaan die bij mij past. Ik vind het een mooie prijs en de toekomstige eigenaar is ook nog eens heel enthousiast en waardeert heel erg hoeveel energie en creativiteit ik in het huis heb gestopt. Ik gun het de koper dan ook erg en heb het gevoel dat mijn huis er een goede nieuwe eigenaar aan overhoud. Dat is ook wat waard.

Al met al valt het mij niet tegen.

Ik had een advertentie lopen op FB voor de regio met een budget van een tientje per dag. Al met al heeft dit 16.000 vertoningen opgeleverd en 1270 kliks. De website heeft bijna 2000 unieke bezoekers gehad.

Totale kosten:
- Drukken trespa-bord: €45
- Domeinnaam: €5
- Adverteren Facebook: €68

Opvallend: Ik heb steeds wat foto's verwijderd. Ik had gewoon wat met mijn phone geschoten, dus geen ultragroothoek. De truc is dus om een hoeveelheid foto's te plaatsen zodat mensen goed nieuwsgierig worden. Mijn huis deed in mijn geval de rest wel.
Gefeliciteerd. Hoe heb je het koopcontract geregeld? En evt andere zaken die een makelaar nog doet na de verkoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
@R.van.M thanks! We hadden al een huis gekocht, dus alle documenten al een keer als koper gezien. De meeste had ik als worddocument ontvangen, andere kun je zo downloaden. Al met al dus niet zo heel spannend. Even nauwkeurig lezen en het originele koopcontract er naast gelegd voor de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1104161

Op 8 juni is ons huis op funda gekomen. Het betreft een doorzonwoning (tussenhuis), bouwjaar eind jaren '60. Gedateerde keuken, binnen en buiten wat schilderwerk. Prima locatie, even buiten R'dam.

Eerste maand viel tegen. Slechts 1 geïnteresseerde. Die kwam 2x maar deed geen bod. Vraagprijs verlaagd van 270 naar 250. Toen ging het een beetje lopen. Uiteindelijk 11 bezichtigingen. Soms 2 achter elkaar. Nog nooit zo vaak het huis schoongemaakt van onder tot boven! Als je visite verwacht doe je het wel beneden, maar niet op alle verdiepingen, tenminste wij niet. Wel lekker zo'n opgeruimd huis. Maar ook gedoe.

Vandaag mondeling bod van 252 geaccepteerd. Oplevering over 6 weken al.

Nu duimen dat ze tekenen, geen gebruik maken van hun wettelijke bedenktijd en ook nog eens dat ze de hypotheek rond krijgen.

Achteraf volgens mij veel last gehad van de zomervakantie en het hete weer dat 2 maanden aanhield. Makelaars zeiden eerst dat het tegenwoordig niet uitmaakt, maar dat is volgens mij gelul. Alles lag stil, zeker met het weer dat we hadden. Was zelf bijvoorbeeld in Woonmall Alexandrium, daar waren we op zaterdag zo'n beetje de enigen.

Er zat misschien meer in, zeker gelet op de prijzen die ik in de buurt zie. Maar je weet het toch nooit. Langer wachten is ook een gok en weg is weg. Maar er waren wel dingen die ik anders zou doen, met de kennis en ervaring van nu. Makelaar leek me in eerste instantie een topper, maar viel toch lichtelijk tegen. Gelukkig was 'ie niet zo duur (1 procent all-in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 127% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Kju

Members only:

[ Voor 45% gewijzigd door Kju op 15-08-2018 11:24 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit is wel een veredelde topichijack...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Señor Sjon schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:39:
[mbr]Dit is wel een veredelde topichijack...[/]
Mijn vraag :?

Was niet de bedoeling :)

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Señor Sjon schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:39:
[mbr]Dit is wel een veredelde topichijack...[/]
Ben ik niet mee eens. VVE's liggen regelmatig dwars bij verkoop.
Sport_Life schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

***members only***

[...]

Mijn vraag :?

Was niet de bedoeling :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 117% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:19 ]

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 23:41

CodeIT

Code IT

@d0s
Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01

d0s

sssst

Inderdaad helemaal vergeten om hier nog een update te geven.. :)

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door d0s op 16-08-2018 19:51 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:28
d0s schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:06:
Inderdaad helemaal vergeten om hier nog een update te geven.. :)

***members only***
succes mijn zwager had hetzelfde meegemaakt.hij is nou 6 jaar verder nog steeds geen euro gezien,maar goed dat hoeft niet bij jou zo te zijn ;)

• d0s

d0s

sssst

We gaan het zien. In elk geval is het zo dat als er ooit weer middelen komen, je dit dan wel direct kan opeisen middels bankbeslag of beslag op goederen.

Wat overigens wel belachelijk is: Bankbeslag kan alleen als je een rekeningnummer hebt van een schuldenaar. Het zou dus zomaar kunnen dat in mijn geval de tegenpartij 20k geld op een rekening heeft staan, en daar kan een deurwaarder dus niet bij. Dat blijft wel een heel krom iets vind ik.

• DutchChelsea
@d0s verschrikkelijk verhaal. sterkte man

• d0s

d0s

sssst

Dank je, maar sterkte is niet nodig :)

We hebben het laten rusten. Het scheelt nu heel veel negatieve energie nu je er niet meer wekelijks (bewust/onbewust) mee bezig bent. Daarnaast hebben we het huis destijds alsnog prima verkocht. Het werd uiteindelijk een zware principe kwestie, en dat zal ook niet veranderen, ondanks dat het nu even stil ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Is "twee-onder-een-kapper" een geaccepteerde term? nooit op deze manier gezien persoonlijk.

Sinds deze week staat ons appartementje ook op funda. ben benieuwd :-)
Heb de foto's zelf gemaakt, makelaar gaf wel aan dat normaal gesproken de foto's vanaf heup-hoogte worden genomen, heb even gekeken en dat klopt inderdaad wel bij andere woningen, ik weet alleen niet hoe ik ons appartement er mooi op zou moeten krijgen op heup hoogte, het is niet al te groot en dan lijkt het al snel heel vol als je niet een beetje overzicht foto maakt

https://www.funda.nl/koop...-86217183-zeestraat-7-m1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
d0s schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:54:

Wat overigens wel belachelijk is: Bankbeslag kan alleen als je een rekeningnummer hebt van een schuldenaar. Het zou dus zomaar kunnen dat in mijn geval de tegenpartij 20k geld op een rekening heeft staan, en daar kan een deurwaarder dus niet bij. Dat blijft wel een heel krom iets vind ik.
Ik weet niet waar je dat advies hebt gekregen maar het klopt in elk geval niet.

Om beslag te kunnen leggen moet je alleen weten bij welke bank je schuldenaar bankiert (en dat kunnen verhaalsonderzoeksbureaus vaak ook nog wel voor je uitzoeken). Het specifieke rekeningnummer heb je niet nodig.

En anders kun je altijd nog een 'bankrondje' doen (d.w.z. gewoon onder alle grote banken beslag laten leggen).

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 17-08-2018 02:15 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:18

Wailing_Banshee

You're Next

gise schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:57:
[...]

Is "twee-onder-een-kapper" een geaccepteerde term? nooit op deze manier gezien persoonlijk.
Ik ken die term al uit m'n jeugd...

@d0s ik kan goed begrijpen dat het ondertussen gewoon een principe kwestie is. Ben het helemaal met je eens, zo ga je niet mensen om!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 01:39

Reinier

\o/

"Tweekapper". Die snap ik helemaal niet, en het klopt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Reinier schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:03:
"Tweekapper". Die snap ik helemaal niet, en het klopt ook niet.
Ik ken een huis wat een tweekapper is...

https://www.google.nl/map...pleTtw!2e0!7i13312!8i6656
(dit huis is trouwens helemaal plat gegaan en is opnieuw opgebouwd, maar met dezelfde vorm: dus twee kappen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

nare man schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:14:
[...]

Ik weet niet waar je dat advies hebt gekregen maar het klopt in elk geval niet.

Om beslag te kunnen leggen moet je alleen weten bij welke bank je schuldenaar bankiert (en dat kunnen verhaalsonderzoeksbureaus vaak ook nog wel voor je uitzoeken). Het specifieke rekeningnummer heb je niet nodig.

En anders kun je altijd nog een 'bankrondje' doen (d.w.z. gewoon onder alle grote banken beslag laten leggen).
Van 2 deurwaarders.. rijmt ook wel met wat ik zelf Google

https://www.google.nl/url...Vaw1XvRhefqSdkBdJHnybuhSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 01:39

Reinier

\o/

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:20:
[...]

Ik ken een huis wat een tweekapper is...

https://www.google.nl/map...pleTtw!2e0!7i13312!8i6656
(dit huis is trouwens helemaal plat gegaan en is opnieuw opgebouwd, maar met dezelfde vorm: dus twee kappen).
:P

Okee, dan klopt het. Maar meestal wordt iets anders bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Reinier schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:29:
[...]

:P

Okee, dan klopt het. Maar meestal wordt iets anders bedoeld :)
Ja, meestal is het een twee-onder-een-kapper :D (de oudere boerenschuren in Groningen zijn trouwens bijna allemaal tweekappers :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
[...]

Heb de foto's zelf gemaakt, makelaar gaf wel aan dat normaal gesproken de foto's vanaf heup-hoogte worden genomen, heb even gekeken en dat klopt inderdaad wel bij andere woningen, ik weet alleen niet hoe ik ons appartement er mooi op zou moeten krijgen op heup hoogte, het is niet al te groot en dan lijkt het al snel heel vol als je niet een beetje overzicht foto maakt

Sorry, maar ik vind de foto's ook niet zo geslaagd.. De foto's vanuit heuphoogte nemen en vooral de camera niet kantelen zal een veel beter resultaat opleveren. Nu vertekent alles als een malle..
Het probleem dat het te vol lijkt ontstaat niet zozeer door een foto, maar doordat het te vol is. Haal die wasmand weg uit de badkamer, prullenbak+plant uit de deuropening in de keuken, op foto 8 gewoon alles weghalen wat links in die hoek staat. Pak alvast de helft van je spullen in en sla het op in een box of zoiets, lijkt alles meteen een stuk ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt meubels die uit een eengezinswoning lijken te komen, gepropt in een 2 kamer appartementje?

- foto videofoon is leuk, maar waarom zo prominent?
- foto 8 alle meuk links, eettafel, etc weghalen.
- kussens op de bank goed leggen? Nu lijkt het wel handdoekje leggen bij een resort. ;)
- foto 10 is leuk voor een beddenzaak, maar laat vrij weinig zien van de kamer?
- alleen foto van de wasbak in de badkamer?

Effectief zijn je servicekosten 175 euro voor 41 m2. Maar ik zie ook wel dat ze redelijk als warme broodjes gaan.

Overigens heeft https://www.funda.nl/koop...40859879-coremolen-1-m27/ wat meer complexfoto's. Wellicht toevoegen?

https://www.funda.nl/koop...-40441842-coremolen-1-m2/ is wat logischer ingedeeld met een grotere badkamer en volwaardige hoekkeuken voor hetzelfde geld als je nu vraagt.

Maar respect dat je in zo'n klein huisje kan wonen. Mijn slaapkamer is bijna al groter dan het appartement. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik heb sinds twee maanden de woning van mijn ouders op Funda staan en wij zijn tot tweemaal toe het dupe geweest van "nonchalante" kopers. Beiden keren is een koopakte getekend maar bij koper 1 had de vrouw een BKR registratie. Daar kwamen ze enkele dagen voor de deadline van de financering mee.

Koper 2 heeft een eigen bedrijf en dacht met zijn eigen berekeningen dat hij wel een hypotheek kon geven. Achteraf waren zijn cijfers zodanig slecht dat hij nergens de financiering rond krijgt. Door deze twee zaken is er veel tijd verstreken, en de afspraken voor bezichtigingen komen nu niet meer zo vlot binnen. Ik overweeg het huis van Funda af te halen voor enkele weken en deze weer op Funda te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft dat weer tot meer afspraken geleidt?

Of komt het wellicht door de woning en de vraagprijs?
https://www.funda.nl/koop...64737-gangulphusstraat-6/

[ Voor 7% gewijzigd door TZC-T1-FX op 17-08-2018 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt ook net de vakantieperiode gehad, dan is het wel wat tam.

Maar hier ligt ook een schone taak van de makelaar om mensen al vooraf wat te screenen. Kopers gaan door de gekte ook over op: shoot first, ask later aangaande een akte. Ze hebben dan zomaar 2 maanden een huis gereserveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dit is zo'n reden waarom kopers met een aankoopmakelaar regelmatig de voorkeur krijgen. Ik vind het wel makkelijk gezegd zo omdat maar bij de verkoopmakelaar te leggen, "die moet dat vooraf wat screenen"? Wanneer moet hij dat doen? Voor het onderhandelen? Nadat er al een koopsom overeen is gekomen? Hoe ver moet hij gaan? Gelijk ook werkgeversverklaringen eisen?

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 17-08-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Koper 1 had een aankoopmakelaar. Zo'n alles in 1 makelaar die dus ook fungeert als tussenpersoon voor de financiering. Met koper 1 had ik wel enige irritatie, want als aankoopmakelaar zijn werk goed had gedaan had ie al vooraf de BKR-registratie kunnen vinden en ons weken tijd bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dat is wel lullig maar ervan uitgaan dat een aankoopmakelaar BKR toetst gaat een beetje te ver. Die vraagt de klant heus wel of hij ooit betalingsproblemen heeft gehad en als uit het gesprek geen enkele aanleiding is voor nader onderzoek dan gaat hij verder niets uitzoeken. Als uit het gesprek blijkt dat er mogelijk wel wat zal zijn, dan zal uiteraard wel worden gevraagd naar BKR, dat zal de hypotheekadviseur ook doen.Maar je blijft afhankelijk van de informatie die de klant geeft. Ik heb via mijn club tegenwoordig wel de mogelijkheid om BKR te toetsen maar dat doe ik normaal gesproken alleen als ik daar een aanleiding voor heb.

Uiteindelijk doe je zaken met degene die het beste bod heeft gedaan. Dat hoeft niet de hoogste te zijn. Gaandeweg de onderhandeling pols je als verkoopmakelaar uiteraard wel wat de financieringsbehoefte is en of er onderzoek is gedaan, al een hypotheekadviseur betrokken is, maar je gaat niet zelf hypotheekadviseur spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Bij de bank wordt tijdens het vrijblijvend gesprek doorgaans getoetst op een BKR registratie. Ik zou geen argument kunnen verzinnen om dat als aankoopmakelaar, mocht je de mogelijkheid hebben, dit ook niet te doen.

Process matige win je al veel tijd en het fungeert ook als poortwachter. Wij (controllers) zeggen dan ook altijd; vertrouwen is goed maar controle is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kju schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:22:
Dit is zo'n reden waarom kopers met een aankoopmakelaar regelmatig de voorkeur krijgen. Ik vind het wel makkelijk gezegd zo omdat maar bij de verkoopmakelaar te leggen, "die moet dat vooraf wat screenen"? Wanneer moet hij dat doen? Voor het onderhandelen? Nadat er al een koopsom overeen is gekomen? Hoe ver moet hij gaan? Gelijk ook werkgeversverklaringen eisen?
De verkoopmakelaar kan altijd vragen naar de (on)mogelijkheden van financiering (hij hoeft natuurlijk geen antwoord te krijgen), maar ik heb wel meer fantasten gehad die met wat assertiever werk van de verkoopmakelaar afgevangen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:04:
Je hebt meubels die uit een eengezinswoning lijken te komen, gepropt in een 2 kamer appartementje?

- foto videofoon is leuk, maar waarom zo prominent?
- foto 8 alle meuk links, eettafel, etc weghalen.
- kussens op de bank goed leggen? Nu lijkt het wel handdoekje leggen bij een resort. ;)
- foto 10 is leuk voor een beddenzaak, maar laat vrij weinig zien van de kamer?
- alleen foto van de wasbak in de badkamer?

Effectief zijn je servicekosten 175 euro voor 41 m2. Maar ik zie ook wel dat ze redelijk als warme broodjes gaan.

Overigens heeft https://www.funda.nl/koop...40859879-coremolen-1-m27/ wat meer complexfoto's. Wellicht toevoegen?

https://www.funda.nl/koop...-40441842-coremolen-1-m2/ is wat logischer ingedeeld met een grotere badkamer en volwaardige hoekkeuken voor hetzelfde geld als je nu vraagt.

Maar respect dat je in zo'n klein huisje kan wonen. Mijn slaapkamer is bijna al groter dan het appartement. :+
Thanks voor de feedback :-)

Over de afmeting, ik heb het appartement gekocht als 48m2 appartement (nieuwbouw)

Nu worden huizen die te koop worden gezet via een NEN-norm opgemeten en afmeting berekent om zo tot een eenduidige meet eenheid te komen en minder afwijkingen te hebben, onze woning is ook opgemeten

het appartement boven ons stond bij dezelfde makelaar te koop (in 1 dag verkocht) en stond op funda als 49m2. Ik heb navraag gedaan bij de makelaar en na een dag het antwoord gekregen dat hier een fout is gemaakt bij de berekening en deze is hierna ook naar beneden bijgesteld als 41m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

TZC-T1-FX schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:37:
Bij de bank wordt tijdens het vrijblijvend gesprek doorgaans getoetst op een BKR registratie. Ik zou geen argument kunnen verzinnen om dat als aankoopmakelaar, mocht je de mogelijkheid hebben, dit ook niet te doen.

Process matige win je al veel tijd en het fungeert ook als poortwachter. Wij (controllers) zeggen dan ook altijd; vertrouwen is goed maar controle is beter.
Alleen uzelf, uw bewindvoerder en de organisaties die bij BKR zijn aangesloten kunnen uw gegevens bij Stichting BKR bekijken. Nou ik kan niet rechtstreeks bij BKR toetsen, dat doe ik via een omweg en lang niet alle makelaars hebben die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gise schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:11:
[...]

Thanks voor de feedback :-)

Over de afmeting, ik heb het appartement gekocht als 48m2 appartement (nieuwbouw)

Nu worden huizen die te koop worden gezet via een NEN-norm opgemeten en afmeting berekent om zo tot een eenduidige meet eenheid te komen en minder afwijkingen te hebben, onze woning is ook opgemeten

het appartement boven ons stond bij dezelfde makelaar te koop (in 1 dag verkocht) en stond op funda als 49m2. Ik heb navraag gedaan bij de makelaar en na een dag het antwoord gekregen dat hier een fout is gemaakt bij de berekening en deze is hierna ook naar beneden bijgesteld als 41m2.
Je koopt een huis van 48m2 en dat blijkt 41??? Da's bijna 20% afwijking! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 10:30
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:24:
Koper 1 had een aankoopmakelaar. Zo'n alles in 1 makelaar die dus ook fungeert als tussenpersoon voor de financiering. Met koper 1 had ik wel enige irritatie, want als aankoopmakelaar zijn werk goed had gedaan had ie al vooraf de BKR-registratie kunnen vinden en ons weken tijd bespaard.
Wel vervelend maar kan gebeuren. Toen wij de financiering rond probeerden te krijgen bleek mijn vrouw een bkr registratie te hebben. Jaren oud en ze had er geen weet van. Ex die op haar naam of adres ooit wat had besteld bij wehkamp ofzo. Bedrag was ook al jaren geleden betaald maar schuld niet afgemeld bij bkr en stond nog steeds open. Ging om minder dan 100 euro maar hypotheek kan je vergeten. Uiteindelijk hadden we het geluk dat de financiering volledig op mijn naam kon en mijn vrouw moest een uitzetverklaring tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ik vrees dat je dan een wat te voorzichtige deurwaarder hebt getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

MikeyMan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

Ik heb in 2006 mijn huis gekocht toen het geadverteerd werd met 70m2. Nu, bij de verkoop bleek het 56m2 te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

orf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:32:
[...]

Ik heb in 2006 mijn huis gekocht toen het geadverteerd werd met 70m2. Nu, bij de verkoop bleek het 56m2 te zijn.
Ben ik dan zo gek dat ik aan de hand van de tekeningen en de daadwerkelijke maten nog even aan het rekenen sla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:10:
Ik heb sinds twee maanden de woning van mijn ouders op Funda staan en wij zijn tot tweemaal toe het dupe geweest van "nonchalante" kopers. Beiden keren is een koopakte getekend maar bij koper 1 had de vrouw een BKR registratie. Daar kwamen ze enkele dagen voor de deadline van de financering mee.

Koper 2 heeft een eigen bedrijf en dacht met zijn eigen berekeningen dat hij wel een hypotheek kon geven. Achteraf waren zijn cijfers zodanig slecht dat hij nergens de financiering rond krijgt. Door deze twee zaken is er veel tijd verstreken, en de afspraken voor bezichtigingen komen nu niet meer zo vlot binnen. Ik overweeg het huis van Funda af te halen voor enkele weken en deze weer op Funda te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft dat weer tot meer afspraken geleidt?

Of komt het wellicht door de woning en de vraagprijs?
https://www.funda.nl/koop...64737-gangulphusstraat-6/
we zijn zelf 3 maanden verder nadat de koop niet door ging omdat toch de hypotheek niet rond kwam. Hierna kwam weer een bod maar die persoon was wel van mening dat we moesten zakken met prijs. Hij vergelijk alleen met een ander huis die 24 m2 minder grond had, geen carport en nog een paar dingen.
Makelaar heeft nog een paar fouten daarna gemaakt die ons schaden en daarover gelogen, dus huis is van funda af en we hebben afscheid genomen van makelaar.
binnenkort komt het er weer op. Ik laat het weten wat daar uit komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

MikeyMan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Ben ik dan zo gek dat ik aan de hand van de tekeningen en de daadwerkelijke maten nog even aan het rekenen sla?
10 jaar geleden was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond het een mooi huis en ging er toen ten onrechte vanuit dat de afmetingen wel zouden kloppen. Bij de koop van het nieuwe huis wel bewust van, maar nu kloppen de maten netjes omdat makelaars zich beter aan de NEN norm houden.

Bij m'n nieuwe huis werd het onderhuis niet meegerekend in woonoppervlakte omdat het onderhuis opgedeeld was in twee delen, waardoor het grootste gedeelte (12m x 3,75m) geen raam naar buiten had. Bij de taxatie werd een referentiepand als duurder beoordeeld omdat die volgens de opgave meer vierkante meters zou hebben. In dat huis ontbrak alleen maar de muur tussen de twee gedeeltes waardoor wel het hele onderhuis meetelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

Met bouw gebruiken ze blijkbaar altijd de buitenmaten, met verkoop van je woning berekenen ze de binnenmaten en meten ze volgens de NEN2580 norm

Waar ik mijzelf over verbaasde was alleen dat, beide woningen zijn opgemeten volgens deze norm die ervoor moet zorgen dat er binnen de huizenmarkt minder afwijkingen zijn, er dan toch tussen twee dezelfde woningen een verschil wordt gemeten en gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NEN 2580 regelt de binnen (GBO) en buiten (BVO) maten van een woning anders. :+

Zo wordt ook de inhoud vrijwel altijd verkeerd berekend (onderkant vloer tot onderkant panlat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

nare man schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Ik vrees dat je dan een wat te voorzichtige deurwaarder hebt getroffen.
Ik zal er nog eens achteraan bellen. Maar beide deurwaarders hebben dit zo aangegeven.

Heb je ergens een bron waarmee ik ze ergens toe kan aanzetten? Van wat ik lees en kan vinden mag een deurwaarder niet zomaar naar iedere bank een verzoek sturen omdat dit de schuld voor de schuldenaar onterecht doet laat oplopen.

Je tip over verhaalonderzoekbureaus is wel een goede, ik ga eens kijken of die wat voor me kunnen betekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door d0s op 17-08-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, dat is in een tuchtuitspraak gezegd, maar in dat artikel zie je dat men het daarmee niet eens is. Het berust ook niet op de wet. Vandaar mijn opmerking dat je niet een al te voorzichtige deurwaarder moet hebben.

En desnoods gebruik je gewoon drie verschillende deurwaarders om ING, Rabo en ABN te pakken, dan heb je al zo'n 80% van de markt te pakken. En dan zeg je tegen elk van die deurwaarder dat je had begrepen dat de schuldenaar daar een rekening heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 17-08-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 20:01
[...]

Het staat te vol, hier kunnen sommige mensen niet doorheen kijken maar ik denk dat je met de huidige markt geen aandacht te kort zal krijgen. Ziet er verder gewoon netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nare man schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:25:
Ja, dat is in een tuchtuitspraak gezegd, maar in dat artikel zie je dat men het daarmee niet eens is. Het berust ook niet op de wet. Vandaar mijn opmerking dat je niet een al te voorzichtige deurwaarder moet hebben.

En desnoods gebruik je gewoon drie verschillende deurwaarders om ING, Rabo en ABN te pakken, dan heb je al zo'n 80% van de markt te pakken. En dan zeg je tegen elk van die deurwaarder dat je had begrepen dat de schuldenaar daar een rekening heeft.
Volgens mij is dat voor deurwaarders tegenwoordig knap lastig ivm wet AVG waar banken zich achter verschuilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

nare man schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:25:

Ik ben al ruim 3000 euro kwijt aan advocaat/deurwaarder.. als ik nu opnieuw 3 deurwaarders aan het werk moet zetten voor minstens 200-300 euro (dat kost zo'n actie) wordt ik daar ook niet vrolijk van. Zeker niet omdat er geen garantie is dat de tegenpartij ook daadwerkelijk daar bankiert of iets heeft staan.

Ik ga nog wel mijn deurwaarder een keer challengen op het bankbeslag maar verder is het momenteel gewoon even afwachten ben ik bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 22:27
Zo, opdracht tot verkoop is gegeven. We hebben 2 traditionele makelaars langs laten komen voor een waardebepaling. Beiden waren ze het er over eens: jullie appartement verkoopt zichzelf (uit 2010, dicht bij Amsterdam). Aangegeven dat wij geen problemen hebben om zelf de bezichtiging te doen.

Daaruit kwamen prijsvoorstellen van € 4000 en hoger, inclusief bezichtigen. Eén daarvan wilde wel zakken naar €2500 als wij zelf de bezichtigingen zouden doen.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor Makelaarsland. In het begin wat huiverig maar nu deze klaar staat om over een paar weken (na de zomervakantie) op Funda gezet te worden, zijn we erg positief. Er wordt snel gereageerd, als ik ze mail met een vraag dan bellen ze dezelfde of volgende dag terug om het telefonisch uit te leggen.

Fotografie, 360 graden foto's, plattegronden en video's hebben we via hun partner BlinqLab laten doen. Ook dit verliep erg goed. Een fotografe kwam langs, gaf ons stylingtips, betrok ons heel erg in wat wij op de foto's wilde hebben en de volgende dag stonden alle producten bewerkt en al klaar op de klantenpagina van BlinqLab.

Omdat mijn vrouw en ik behoorlijk kritisch zijn hebben we wel 5 keer opmerkingen gemaakt over de bewerking van de foto's. Deze werden zonder morren direct binnen 1 a 2 uur aangepast en opnieuw aangeboden. Op de dag zelf was het wel zonnig maar ook bewolkt. Blauwe wolkenlucht werden op alle foto's toegevoegd voor de prijs van 1x een Magnum.

We zijn nu een kleine € 1700 euro kwijt. Natuurlijk moet het echte werk nog beginnen voor de makelaar: het afhandelen van de biedingen en het opstellen van het koopcontract. Maar tot nu toe zijn we ontzettend blij met onze keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:30:
NEN 2580 regelt de binnen (GBO) en buiten (BVO) maten van een woning anders. :+

Zo wordt ook de inhoud vrijwel altijd verkeerd berekend (onderkant vloer tot onderkant panlat).
Ondanks Nen-normen liegen makelaars er vrolijk op los als het gaat om afmetingen. Ons huis is 133 m2 en 305 m3. Om de hoek staat een kleiner huis te koop, 105 m2. Het huis is een stukje lager, maar de inhoud staat op funda op 359 m3....

Zo ken ik nog wel meer voorbeelden. Een huis waar wij een tijdje geleden interesse in hadden was na vijf jaar (oude gegevens stonden nog op internet) ook opeens 80 m3 gegroeid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We hebben nu mondelinge overeenstemming met een koper. Nu eerst nog maar even zien of koper zich niet bedenkt en of hij een hypotheek kan krijgen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Members only:

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 14:03
De rekenregels mogen dan misschien wel hetzelfde zijn, de interpretatie niet. Waar de ene financier vraagtekens plaatst is het voor een andere financier soms geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Eén afwijzing kan je altijd regelen. Twee wordt al wat lastiger. Met slechts één afwijzing kan je als verkoper ook nog onder druk gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Question Mark @Anoniem: 1104161 Ik had nog nooit gehoord van de ouderdomsclasule en heb er net even naar gezocht op internet. Wil binnen een jaar mijn huis te koop zetten. Huis is van 1948, zou een ouderdomsclausule dan zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 19:49
DutchChelsea schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:58:
@Question Mark @Anoniem: 1104161 Ik had nog nooit gehoord van de ouderdomsclasule en heb er net even naar gezocht op internet. Wil binnen een jaar mijn huis te koop zetten. Huis is van 1948, zou een ouderdomsclausule dan zin hebben?
Bespreek het met je verkoopmakelaar. Ik heb een vooroorlogs appartement, ik ga het ook er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchChelsea schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:58:
Ik denk dat het wel zin heeft, ja. Zie bijv https://www.verborgen-gebreken.nl/ouderdomsclausule en https://www.dommerholt.nl...clausule-praktische-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
@Anoniem: 1104161 thanks voor de link, zeer nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLMORE80
  • Laatst online: 26-06 09:14
Zo, na heel wat voorbereidingen, is het dan zover: we gaan ons huis verkopen, de foto's en makelaars activiteiten zijn voorbereid.
Toevallig komt de landelijke NVM Open Huizen Dag eraan op 6 oktober.

Ondanks dat het voor de hand ligt, twijfelen we er toch aan of het verstandig is om hier gebruik van te maken. Eigenlijk omdat we het idee hebben dat deze dag vooral gebruikt wordt voor huizen die al langer te koop staan. We denken eraan om dan toch even te wachten met de verkoop om de juiste mensen te trekken... (ipv bv kijkers)

Of sla ik de plank compleet mis...
Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
@GiLMORE80 Je zou er ook anders tegenaan kunnen kijken: vanwege de Open Huizen Dag is de drempel om jouw woning te komen bekijken lager. Bovendien zou iemand die jouw huis wil hebben misschien vanwege die Open Huizen Dag eerder met een (goed) bod kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GiLMORE80 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:56:
Zo, na heel wat voorbereidingen, is het dan zover: we gaan ons huis verkopen, de foto's en makelaars activiteiten zijn voorbereid.
Toevallig komt de landelijke NVM Open Huizen Dag eraan op 6 oktober.

Ondanks dat het voor de hand ligt, twijfelen we er toch aan of het verstandig is om hier gebruik van te maken. Eigenlijk omdat we het idee hebben dat deze dag vooral gebruikt wordt voor huizen die al langer te koop staan. We denken eraan om dan toch even te wachten met de verkoop om de juiste mensen te trekken... (ipv bv kijkers)

Of sla ik de plank compleet mis...
Wat denken jullie?
Ik denk dat het nogal uitmaakt hoe gewild de woning cq locatie is. In Zeeland zou ik wel meedoen, maar midden in de randstad lijkt het me niet nodig.

Persoonlijk zou ik ook niet te lang wachten met verkopen, nu staan de bloemetjes nog mooi, is het niet koud/depri weer etc :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLMORE80
Sport_Life schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat het nogal uitmaakt hoe gewild de woning cq locatie is. In Zeeland zou ik wel meedoen, maar midden in de randstad lijkt het me niet nodig.

Persoonlijk zou ik ook niet te lang wachten met verkopen, nu staan de bloemetjes nog mooi, is het niet koud/depri weer etc :).
Ligt inderdaad voor de hand, echter, de overdracht voor ons nieuwbouwhuis vindt hopelijk in mei 2019 plaats.
Vandaar dat we dan ook weer niet te vroeg te koop willen zetten, zodat de koper niet te lang hoeft te wachten op de sleutel

[ Voor 36% gewijzigd door GiLMORE80 op 05-09-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GiLMORE80 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:38:
[...]

Ligt inderdaad voor de hand, echter, de overdracht voor ons nieuwbouwhuis vindt hopelijk in mei 2019 plaats.
Vandaar dat we dan ook weer niet te vroeg te koop willen zetten, zodat de koper niet te lang hoeft te wachten op de sleutel
Dan ben je nog redelijk aan de vroege kant inderdaad. Wij hebben de woning afgelopen juni te koop gezet en krijgen eind oktober de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Het idee was om in het najaar op te leveren, maar onze koper bood ruim boven de waarde en wilde er sneller in, dus gaan we nu even huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLMORE80
Sport_Life schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:13:
[...]

Dan ben je nog redelijk aan de vroege kant inderdaad. Wij hebben de woning afgelopen juni te koop gezet en krijgen eind oktober de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Het idee was om in het najaar op te leveren, maar onze koper bood ruim boven de waarde en wilde er sneller in, dus gaan we nu even huren.
Als onze gezinssituatie (myself, partner, 2.5 jarige kleine en -nu- 3 weken oude baby) het zou toelaten, dan zouden we met huren geen moeite mee hebben.
Het zou niet onze eerste keus zijn, echter als een bod zooo goed zou zijn, zou ik het huren wel overwegen...

• gr8-jen
open huizen dag is bij mijn weten van 11 tot 3 of zo. Mijn kinderen zijn al wat ouder maar er is toch wel een middag dutje nodig. Zijn ze bij jou gewend om ergens anders te slapen dan hun eigen bed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Wij hebben ons huis gezien tijdens een openhuizendag vorig jaar in de herfst.
Hadden het huis al vaker/langer gezien maar nooit de stap genomen om een bezichtiging te regelen omdat we het te duur vonden voor wat je ervoor krijgt.
Tijdens openhuizendag ergens om 14.00 uur besloten om toch een half uur naar het huis te rijden om het eens in het echt te zien.
Na 2 minuten binnen wisten we dat we het huis eigenlijk wel wilden hebben en hadden dus spijt dat we zijn gaan kijken ;).
Uiteindelijk een zeer acceptabele prijs betaald voor het huis omdat de vorige bewoners al iets nieuws hadden en het ook graag verkochten.
We hadden meteen met de vorige bewoners een fijne klik en dat heeft uiteindelijk ook in de aankoop/verkoop geholpen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• GiLMORE80
gr8-jen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:32:
open huizen dag is bij mijn weten van 11 tot 3 of zo. Mijn kinderen zijn al wat ouder maar er is toch wel een middag dutje nodig. Zijn ze bij jou gewend om ergens anders te slapen dan hun eigen bed?
Een dagje uit huis is geen enkel probleem.

Wat ik wilde aangeven is dat tweemaal verhuizen (1. tijdelijk huren om de nieuwe bewoner snel de sleutel te geven, daarna 2. naar het opgeleverde nieuwbouwhuis) niet onze grootste wens is met twee jonge kinderen..

Als we mogen kiezen dan natuurlijk veel liever een koper die een maand of acht wil wachten voordat hij de sleutel krijgt, dan binnen twee maanden verkassen naar een tijdelijke huurwoning.

Hoe lang wensen kopers in deze gespannen markt te wachten op de sleutel?

[ Voor 4% gewijzigd door GiLMORE80 op 06-09-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:44
Sinds vandaag staat onze woning ook te koop:
https://www.funda.nl/koop...-40887689-meijepolder-86/

Afhankelijk van de hoeveelheid interesse is er over 1,5 week een kijkmiddag, ben benieuwd hoe het gaat.
Pagina: 1 ... 51 ... 198 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.