Ik heb wel eens eerder mijn ervaringen met Makelaarsland gedeeld, maar naar aanleiding van de discussie hierboven wil ik ook nog wel wat roepen
Ik heb toentertijd ook zelf de potentiële kopers rondgeleid, voorwaarde is natuurlijk dat je daar 'geschikt' voor moet zijn. Het eerder genoemde punt dat mensen niet 'vrijuit' durven te praten is inderdaad een risico maar ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt; een beetje koper laat ook bij een makelaar niet het achterste van z'n tong zien want te enthousiast reageren kan je zomaar tegenwerken bij een evt. onderhandeling later.
Ver zijn er nog wel een paar voordelen te verzinnen:
• Het reeds genoemde argument: verkoper heeft meer kennis en info over de woning dan de makelaar
• Mensen kunnen ook 's avonds of in het weekend (zondag) komen kijken
• Je hebt langer de tijd.
Toentertijd heb ik met een potentiële koper onder het genot van een bakkie allerlei foto's doorgenomen van mijn verbouwingen waarbij betrokkene kon kijken wat ik had verbouwd, hoe en waarom.
Dit raad ik trouwens niet aan als je een ultra-beunhaas bent
Verder bij binnenkomst telkens een standaard intro-praatje waarbij ik telkens in ieder geval de volgende zaken aan de orde liet komen:
• Van harte welkom
• Ik probeer naar eer en geweten zo goed mogelijk alle vragen te beantwoorden. Heb je vragen, stel ze, niets is te gek.
• Vind je dingen slecht, lelijk, brak, geen probleem: ik wil mijn woning graag verkopen, wil de koper straks alles groen met paars verven dan is dat niet aan mij.
• Interesse / bieden: bel Makelaarsland en niet mij.
Ik heb dit zelf als zéér positief ervaren en heb vanuit de potentiële kopers / kijkers hier ook zeer positieve feedback op teruggehad.