Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 49 ... 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:22

Kju

Niet iedereen is even consequent, niet alle makelaars nemen data even serieus (vooral als het gaat om maten ;) ). Bij mij is het in ieder geval zo dat een woning de verkochtstatus krijgt op de dag dat de ontbindende voorwaarden verlopen en er een prijs is ingevuld.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@kju wat zijn de richtlijnen/gebruikelijke handelswijze om woningen van funda te halen na verkoop? Bij mij werd het direct van funda gehaald toen de hypotheek van de kopers was goedgekeurd. Best wel snel en ik vond het zelfs een beetje gehaast (beetje gevoel van "wilt de makelaar niet dat andere weten dat zij het verkocht hebben of zo?")

Andere verkochte huizen staan er wel weer maanden/jaren op funda. zoals mijn nieuwe woning.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dat ligt aan de instellingen bij Funda van de individuele makelaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wZF9A1Q.png

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 07-06-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat heeft de transactiehistorie te maken met het weghalen van funda?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:38
Kju schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:25:
Niet iedereen is even consequent, niet alle makelaars nemen data even serieus (vooral als het gaat om maten ;) ). Bij mij is het in ieder geval zo dat een woning de verkochtstatus krijgt op de dag dat de ontbindende voorwaarden verlopen en er een prijs is ingevuld.
Thanks Kju! Data is inderdaad belangrijk en aangezien we nu 2 maanden te koop staan in regio Amsterdam, wil ik weten wat omliggende objecten hebben gedaan qua prijs. Om zo daar onze strategie op aan te passen. Onze makelaar deed daar wat ontwijkend over en vind dat we moeten wachten tot het langere periode mooi weer wordt omdat mensen dan naar tuintjes gaan kijken.

Wat bedoel je met de maten?? Dit ligt toch allemaal vast in NEN2580??

[ Voor 10% gewijzigd door Stinger_Ventura op 07-06-2018 10:59 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Stinger_Ventura op 07-06-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

kmf schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:47:
Wat heeft de transactiehistorie te maken met het weghalen van funda?
Op het moment dat je instelt dat je geen transactiehistorie op Funda wil, zullen alle woningen die de status "verkocht" krijgen meteen worden verwijderd van Funda. Dat was toch je vraag of ligt het aan mij? :+
Stinger_Ventura schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:49:
[...]

Wat bedoel je met de maten?? Dit ligt toch allemaal vast in NEN2580??
Lol, genoeg makelaars die foute oppervlakten blijven vermelden. NEN2580 schijnt toch niet bij iedereen even goed bekend te zijn. Voldoende tuchtuitspraken als je dat leuk vind om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kju schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:19:
[...]

Op het moment dat je instelt dat je geen transactiehistorie op Funda wil, zullen alle woningen die de status "verkocht" krijgen meteen worden verwijderd van Funda. Dat was toch je vraag of ligt het aan mij? :+
ja, maar mijn verkoopmakelaar is ook de verkoopmakelaar van mijn huidige woning. En die blijft dus wel lange tijd online. Net zoals heel veel andere huizen die ze verkocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ja de meeste makelaars laten hun historie zo lang mogelijk op Funda staan. Jij vroeg:
@kju wat zijn de richtlijnen/gebruikelijke handelswijze om woningen van funda te halen na verkoop?
Het antwoord daarop is dus: Dat heeft de makelaar zelf in de hand, zie screenshot.

[ Voor 2% gewijzigd door Kju op 07-06-2018 11:37 . Reden: misschien moet ik koffie gaan halen als ik je niet goed heb begrepen.. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Sinds gisteren staat onze woning te koop. Dit hebben we helemaal zelf gedaan, dus zelf een bord gemaakt, in de tuin gezet en via Facebook, whatsapp groepen e.d. de 'reclame' gemaakt :).

Het komt een beetje kneuterig over misschien, maar ik ben ervan overtuigd dat ik het zonder het netwerk van een makelaar het ook kan. We hebben zelf een brochure in elkaar gezet (digitaal) en deze gemaild naar geïnteresseerden. Binnen 24 uur hebben we in elk geval al vast 3 bezichtigingen gepland.

Daarnaast nog een handje vol geïnteresseerden. Ik ben benieuwd hoe dingen verlopen.
Ik/wij heb al vaker een huis verkocht zonder tussenkomst van makelaar, het regelen van overeenkomsten en de gang naar de notaris is dus bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-06 14:51

kgl

Jahoor, dat gaat in de huidige markt waarschijnlijk wel lukken; de vraag is natuurlijk of een makelaar een beter financieel resultaat voor je zou kunnen behalen, en of dit opweegt tegen de makelaarscourtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Sport_Life schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:11:
Het was of een lage vraagprijs en tientallen bezichtigingen over meerdere dagen of een "normale" prijs en minder kijkers.
Ik sta op het punt om mijn appartement te verkopen en dit is precies waar ik nu ook voor sta:
1. Een lage prijs zodat er veel bezichtigingen zijn en dat de prijs stuwt
2. Een gemiddelde vanafprijs zodat je weet wat je minimaal (als het goed is) ontvangt.
3. Een wat hogere 'losse' prijs. Dan is er ruimte om te zakken, maar als er veel vraag is kan de prijs er ook boven uit komen.

Nr. 1 valt voor mij een beetje af, maar ik heb geen idee wat wijs is. Iemand hier een mening?

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

ViNcE schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:49:
[...]

Ik sta op het punt om mijn appartement te verkopen en dit is precies waar ik nu ook voor sta:
1. Een lage prijs zodat er veel bezichtigingen zijn en dat de prijs stuwt
2. Een gemiddelde vanafprijs zodat je weet wat je minimaal (als het goed is) ontvangt.
3. Een wat hogere 'losse' prijs. Dan is er ruimte om te zakken, maar als er veel vraag is kan de prijs er ook boven uit komen.

Nr. 1 valt voor mij een beetje af, maar ik heb geen idee wat wijs is. Iemand hier een mening?
Ik ben echt voorstander van een scherpe of gemiddelde prijs en dan "de markt de prijs laten bepalen". Met veel bezichtigingen heb je een veel betere kans op een hoge prijs. Bij een te hoge prijs haken mensen af en je hebt op Funda eigenlijk maar één kans. Je staat maar even bovenaan en als je met een te hoge prijs wil zakken sta je al op pagina 5.

Mijn huis is met een inschrijving verkocht en had een scherpe/gemiddelde prijs. Alle zeven biedingen waren minimaal 10k boven de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

orf schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:58:
[...]

Ik ben echt voorstander van een scherpe of gemiddelde prijs en dan "de markt de prijs laten bepalen". Met veel bezichtigingen heb je een veel betere kans op een hoge prijs. Bij een te hoge prijs haken mensen af en je hebt op Funda eigenlijk maar één kans. Je staat maar even bovenaan en als je met een te hoge prijs wil zakken sta je al op pagina 5.

Mijn huis is met een inschrijving verkocht en had een scherpe/gemiddelde prijs. Alle zeven biedingen waren minimaal 10k boven de vraagprijs.
De algemene tendens is dat er op courante / perfecte woningen 10k tot 20k wordt overboden. Jouw woning valt duidelijk in die categorie, dat hadden we in dit topic al geconcludeerd :). Wie zegt dat als je de vraagprijs op 235k had gezet, er uiteindelijk geen biedingen van 245k uit waren gekomen?

Mijn makelaar had een woning na 5 maanden alsnog voor de vraagprijs verkocht.

Uiteindelijk maakt het weinig uit denk ik, de markt bepaalt de prijs inderdaad en dan wordt er bij een hoge vraagprijs onderboden en lage vraagprijs overboden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2018 18:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

the-edge schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:45:
Sinds gisteren staat onze woning te koop. Dit hebben we helemaal zelf gedaan, dus zelf een bord gemaakt, in de tuin gezet en via Facebook, whatsapp groepen e.d. de 'reclame' gemaakt :).

Het komt een beetje kneuterig over misschien, maar ik ben ervan overtuigd dat ik het zonder het netwerk van een makelaar het ook kan. We hebben zelf een brochure in elkaar gezet (digitaal) en deze gemaild naar geïnteresseerden. Binnen 24 uur hebben we in elk geval al vast 3 bezichtigingen gepland.

Daarnaast nog een handje vol geïnteresseerden. Ik ben benieuwd hoe dingen verlopen.
Ik/wij heb al vaker een huis verkocht zonder tussenkomst van makelaar, het regelen van overeenkomsten en de gang naar de notaris is dus bekend.
oeh, ik zou als ik koper was wel flink lager bieden op zo'n huis. Je bespaart nu een paarhonderd euro en staat niet op funda. Met 2 seconden zoeken, vond ik er al eentje voor 177.

Als je goeie foto's hebt, dan denk ik dat dit ook wel kan. Maar funda zou ik simpelweg niet overslaan. Vraag en aanbod bepaalt de prijs. En als je onvoldoende vraag creeert (door dus slecht vindbaar te zijn), gaat dat je vraagprijs negatief beinvloeden.

Dus ja, kan je zeker lukken, maar ik zou zeker ook die funda advertentie erbij nemen!
orf schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:58:
[...]

Helemaal mee eens. Lekker snel de markt forceren. Mijn tactiek zou altijd zijn:
- Scherp in de markt zetten
- Een of twee open huizen (ddw avond en een zaterdagmiddag ofzo)
- Bij veel interesse overgaan op een enveloppenstrategie en iedereen een finaal bod laten doen
- Beste bod kiezen en klaar

Dan ben je snel van het gedoe af, niet dat irritante gepingel. Je hebt in no time de beste prijs. Je moet alleen mensen wel het gevoel geven dat ze flink moeten bieden. Als je dan 60 geinteresseerden hebt, heb je ook die ene die maximaal biedt.

Je kan er ook weken of maanden naar gaan hengelen, maar ik heb in dit topic een iemand dat zien doen en dat was volgens mij wel stressvol. Waar iedereen het over tientallen bezichtigingen had, kwam er bij hem af en toe eentje binnen.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 07-06-2018 18:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
JvS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:28:
[...]

oeh, ik zou als ik koper was wel flink lager bieden op zo'n huis. Je bespaart nu een paarhonderd euro en staat niet op funda. Met 2 seconden zoeken, vond ik er al eentje voor 177.

Als je goeie foto's hebt, dan denk ik dat dit ook wel kan. Maar funda zou ik simpelweg niet overslaan. Vraag en aanbod bepaalt de prijs. En als je onvoldoende vraag creeert (door dus slecht vindbaar te zijn), gaat dat je vraagprijs negatief beinvloeden.

Dus ja, kan je zeker lukken, maar ik zou zeker ook die funda advertentie erbij nemen!
Ik woon niet in de randstad maar in een dorp waar geen enkel huis in deze prijsklasse (€200.000-€300.000) te koop staat. Kortom, die Funda advertentie gaat me niets extra's bieden.

Het kan idd niet slagen zoals beoogt, dan sta ik toch vrij om alsnog een (internet) makelaar in de arm te nemen? Wij hebben geen haast. Al staat het huis een jaar te koop; nou en?! Dat helpt ook wel in het nemen van bepaalde keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
the-edge schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:33:
[...]

Ik woon niet in de randstad maar in een dorp waar geen enkel huis in deze prijsklasse (€200.000-€300.000) te koop staat. Kortom, die Funda advertentie gaat me niets extra's bieden.
Waarom zou Funda niks bieden? Denk je niet dat er zat kopers zijn die eventueel in je dorp zouden willen wonen, maar omdat ze je huis niet kunnen vinden gewoon verder kijken naar iets anders? Ergens anders?
Het kan idd niet slagen zoals beoogt, dan sta ik toch vrij om alsnog een (internet) makelaar in de arm te nemen? Wij hebben geen haast. Al staat het huis een jaar te koop; nou en?! Dat helpt ook wel in het nemen van bepaalde keuzes.
Je weet nooit wat je precies mist. Misschien verkoop je het nu ook. Misschien ook voor hetzelfde bedrag. Maar misschien loop je net die koper mis die er 5K meer voor zou bieden. Of misschien denkt precies dezelfde koper wel gewoon 5K minder te kunnen bieden omdat ze toch denken dat er weinig concurrentie is. Of 10K of nog meer.... etc. Penny wise, pound foolish zoals de Engelsen dat mooi plachten te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
We hebben dus een "goedkope" internet makelaar waarbij we uiteindelijk zelf tekst hebben geschreven en foto's gemaakt en zelf onderhandelden omdat hij net op vakantie was.... Redelijk hoge vraagprijs gesteld: boven markt conform en een bod gekregen waar we alleen op konden hopen na +/- elke week een kijker te krijgen. We blijven met onze parameters wel altijd op pagina 1 staan dus dat helpt mee.

Enige punt nu is dat de koper wel even wil wachten maar geen maanden en opeens netbeheerder misschien niet deze week bij ons zal aansluiten..... to be continued

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

orf schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:37:
In Utrecht is een huis verkocht met een vraagprijs van € 7.500 per vierkante meter.

In Amsterdam staat een huis van 365m2 te koop voor € 10.822 per vierkante meter. Dit huis met 243m2 is verkocht en had een vraagprijs van € 11.728 per vierkante meter.
https://maps.amsterdam.nl/woningwaarde/?LANG=nl

Hier zie je de m2 prijs voor amsterdam, wat ook mijn geluk is dat we in een 6000+ per m2 plek zitten. _/-\o_ De huizenmarkt is gek in de randstad.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Even een leuke vrijdagmiddag poll voor de doorstromers onder ons;

Bij verkoop van je woning: Hoeveel week de verkoopprijs af van de NWWI taxatie:

Dus NWWI taxatie voor verkoop 220.000, uiteindelijke verkoopprijs 242.001 = >+10%

Poll: Hoeveel woog de verkoopprijs af van de NWWI taxatie (%)
>+10%
+5/9%
+3/4%
+1/2%
-1/2%
-3/4%
-5/9%
-10%
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400589&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 79% gewijzigd door Stinger_Ventura op 09-06-2018 13:51 . Reden: even een echt polletje van gemaakt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
Als verkoop doorgaat als ik nog wel een paar weken later kan leveren:

-0,5% van de "taxatie", geen NWWI
-2,5% van de vraagprijs

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben ook wel benieuwd naar jullie conversie %. Bij ons gemiddeld 18% (dus funda bezoekers die daadwerkelijk doorklikken naar de woning).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:22
Hoe moet ik het nu lezen, -1/2% betekent dat nu dat de verkoopprijs dat percentage lager was dan de taxatiewaarde?

Of andersom de taxatiewaarde was dat percentage lager dan de verkoopprijs?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat betekent "woog" in deze context? Ik ken het als verleden tijd van wegen, maar ik heb het idee dat ik een betekenis mis :o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JvS schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:57:
Wat betekent "woog" in deze context? Ik ken het als verleden tijd van wegen, maar ik heb het idee dat ik een betekenis mis :o.
Denk dat hij week ipv woog bedoelde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl

kgl

Sport_Life schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:34:
Ben ook wel benieuwd naar jullie conversie %. Bij ons gemiddeld 18% (dus funda bezoekers die daadwerkelijk doorklikken naar de woning).
De eerste paar dagen meer dan 25%. Daarna nam het af. Maar was binnen 12 dagen verkocht, dus al snel waren de Funda statistieken niet meer relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
thejoker80 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Denk dat hij week ipv woog bedoelde..
Dank, heb het even aangepast en verduidelijkt.

Ben nl. wel benieuwd of de NNWI veel afwijkt van de uiteindelijke verkooprijs. Als je een woning komt zit de taxatie vaak rondom de verkoopprijs omdat jij de markt bent, dus dat is minder representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:22
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:53:
[...]

Dank, heb het even aangepast en verduidelijkt.

Ben nl. wel benieuwd of de NNWI veel afwijkt van de uiteindelijke verkooprijs. Als je een woning komt zit de taxatie vaak rondom de verkoopprijs omdat jij de markt bent, dus dat is minder representatief.
Ik zou het dan nog steeds anders zeggen :p in je voorbeeld vind ik de taxatiewaarde -10<% en niet +.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

Het nwwi taxeren van een woning door verkoper komt niet zo heel vaak voor, dus ik verwacht niet ontzettend veel respons. In deze markt mag je verwachten dat deze taxaties gemiddeld gezien onder de werkelijke verkoopprijs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
kgl schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:10:
Het nwwi taxeren van een woning door verkoper komt niet zo heel vaak voor, dus ik verwacht niet ontzettend veel respons. In deze markt mag je verwachten dat deze taxaties gemiddeld gezien onder de werkelijke verkoopprijs zitten.
Op het moment dat je een overbruggingskrediet nodig hebt voor het financieren van de overwaarde, heb je een NWWI taxatie nodig. Dus doorstromers. Of verkoopt de meerderheid zijn huidige woning voordat hij de financiering regelt voor de nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Meestal wordt het moeilijk om iets te kopen zonder te verkopen. Als je het wel doet rekent de bank met een beetje geluk 85% van de verwachte verkoopwaarde en haalt daar o.a. verwachte makelaarskosten van af.
En daar mag je mee rekenen. We hebben zelf tegen bank gezegd voor hoeveel we het gingen verkopen, nooit laten taxeren. Later had de makelaar hetzelfde bedrag in gedachten( hem eerst bedrag laten noemen) ik hoor nu voor het eerst van NWWI 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

Zolang je genoeg overwaarde hebt en niet maximaal leent tov van inkomen is een taxatie niet nodig. Veel mensen zitten in die situatie gezien de sterk gestegen prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21
Wij hadden bij onze koop (vorige week) een taxatie die bijna 2% hoger lag dan de verkoopprijs en 1% lager dan de vraagprijs. Oftewel mooi tussen de vraag- en verkoopprijs in. Geen Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kgl schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:59:
[...]

De eerste paar dagen meer dan 25%. Daarna nam het af. Maar was binnen 12 dagen verkocht, dus al snel waren de Funda statistieken niet meer relevant
Wij hadden de eerste dag 6000x gevonden, 1200x bekeken, en er kwam 1 bezichtiging uit. In een markt die men "overspannen" noemt vond ik dat een beetje tegenvallen, eigenlijk :).
gr8-jen schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:12:
Meestal wordt het moeilijk om iets te kopen zonder te verkopen. Als je het wel doet rekent de bank met een beetje geluk 85% van de verwachte verkoopwaarde en haalt daar o.a. verwachte makelaarskosten van af.
En daar mag je mee rekenen. We hebben zelf tegen bank gezegd voor hoeveel we het gingen verkopen, nooit laten taxeren. Later had de makelaar hetzelfde bedrag in gedachten( hem eerst bedrag laten noemen) ik hoor nu voor het eerst van NWWI 🤔
Onze bank rekent 90% van de NWWI taxatiewaarde voor de overbruggingshypotheek. Tegelijkertijd moesten we de bruto maandlasten van de huidige hypotheek 24x aan spaargeld hebben. Betreft wel een nieuwbouwwoning.

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Hmm we moesten iets van 4000 op de spaarrekening houden. Bij lange na niet 24x onze hypotheekrente, nog eens als je alleen aflossing rekent. Ik heb hem hard uitgelachen en gezegd dat ik met 2 hypotheken en mogelijk vervangen van auto iets meer nodig had. Maar er waren wel meer dingen die ik raar vond.

Ik ben tussendoor aan het nadenken hoe we de afwerking van het nieuwe huis zo kort mogelijk plannen in de hoop dat we niet te laat er in kunnen. We willen verhuizen zodat kids zo snel mogelijk naar nieuwe school kunnen en we het huidige huis snel kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

gr8-jen schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:08:
Hmm we moesten iets van 4000 op de spaarrekening houden. Bij lange na niet 24x onze hypotheekrente, nog eens als je alleen aflossing rekent. Ik heb hem hard uitgelachen en gezegd dat ik met 2 hypotheken en mogelijk vervangen van auto iets meer nodig had. Maar er waren wel meer dingen die ik raar vond.
Zou kunnen komen doordat je nog ruimte had op inkomen om meer te lenen. Een deel van de dubbele lasten zouden dan op inkomen gedragen kunnen worden. En ja, daar kun je zelf inderdaad heel anders over denken :)

Kennelijk heeft iedere bank een eigen beleid hoe lang je dubbele lasten moet kunnen dragen. Bij mij kwamen ze met 12 maanden. Maar ik weet dat het bij dezelfde bank in 2011 een heel ander verhaal was (veel meer dan 12 maanden). Dus het beleid wordt actief aangepast aan (lokale) marktomstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kgl schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:54:
[...]

Zou kunnen komen doordat je nog ruimte had op inkomen om meer te lenen. Een deel van de dubbele lasten zouden dan op inkomen gedragen kunnen worden. En ja, daar kun je zelf inderdaad heel anders over denken :)

Kennelijk heeft iedere bank een eigen beleid hoe lang je dubbele lasten moet kunnen dragen. Bij mij kwamen ze met 12 maanden. Maar ik weet dat het bij dezelfde bank in 2011 een heel ander verhaal was (veel meer dan 12 maanden). Dus het beleid wordt actief aangepast aan (lokale) marktomstandigheden
Wij hadden nog genoeg ruimte over om meer te lenen. Zelfs oude hypotheek + nieuwe hypotheek opgeteld zouden we kunnen lenen obv inkomens. Maar toch moest er genoeg spaargeld aanwezig zijn op datum x. Regels = regels :F. Beetje vreemd ook, want we gaan datzelfde spaargeld gebruiken voor stucwerk ed van onze nieuwbouwwoning en dat was verder prima. :P.

Ik denk dat het per aanbieder verschilt. (en in die zin goedbedoeld advies hieromtrent dus weinig waarde heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:03
De hypotheekaanbieder voor ons nieuwe huis wilde ook 12 maanden garantie voor het betalen van de oude hypotheek. Het leenvermogen heeft daar geen enkele invloed op. Leenvermogen was iets van 750, hypotheek iets van 420, getaxeerde waarde 500. We zouden makkelijk beide huizen kunnen aanhouden! (Hmmm.. een idee?)

Het aantal keer dat onze woning is bekeken is na de eerste dag echt opvallend gedaald (1400 naar 350 oud). De meeste zoekers kijken dus blijkbaar echt elke dag of hebben zo'n alert aan staan.

[ Voor 0% gewijzigd door WVL_KsZeN op 10-06-2018 08:26 . Reden: Tikfoutjes.. ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is toch wel een bekend gegeven? Veel mensen (ik ook) kijken dagelijks even maar het nieuwe aanbod.

Als je tactiek is massa=kassa, dan moet je het van de eerste week hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bezichtigingen stromen inmiddels binnen, toch boven verwachting omdat we de vraagprijs hoog hebben ingezet! Tenzij de vraagprijs inmiddels al door de markt is ingehaald natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
Wij hebben een bieding gehad van 9 duizend onder e vraagprijs. Wij hebben nu 4 duizend onder de vraagprijs (289000) als tegenbod gedaan, maar blijkbaar willen de koper er toch niet aan. Wederom weer afwachten, kan een tactiek zijn natuurlijk.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoeveel kijkers doen uiteindelijk een bod bij jullie? Is dat 1 op de 3? En hoeveel zijn er nodig voor een "biedingsstrijd"?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Sport_Life schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:55:
Hoeveel kijkers doen uiteindelijk een bod bij jullie? Is dat 1 op de 3? En hoeveel zijn er nodig voor een "biedingsstrijd"?
Bij mij 23 bezichtigingen. Bij de inschrijvingsprocedure hebben 7 mensen een bod gedaan. Ik heb het vermoeden dat kijkers die van plan waren om de vraagprijs te bieden bij de inschrijving besloten hebben om geen bod uit te brengen omdat ze wel wisten dat het boven de vraagprijs verkocht zou worden. Alle biedingen waren 10k of meer boven de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

orf schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Bij mij 23 bezichtigingen. Bij de inschrijvingsprocedure hebben 7 mensen een bod gedaan. Ik heb het vermoeden dat kijkers die van plan waren om de vraagprijs te bieden bij de inschrijving besloten hebben om geen bod uit te brengen omdat ze wel wisten dat het boven de vraagprijs verkocht zou worden. Alle biedingen waren 10k of meer boven de vraagprijs.
Inmiddels hebben wij ook het eerste bod binnen gehad, ca 10k boven de vraagprijs. Makelaar verwacht nog meer biedingen, verder komende week nog enkele bezichtigingen.

Toch blij dat we hoger zijn gaan zitten met de vraagprijs. Dus massa = kassa gaat niet per se op ;). Alhoewel er redelijk wat mensen op ons appartement zijn afgekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2018 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Sport_Life schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:23:
[...]

Inmiddels hebben wij ook het eerste bod binnen gehad, 10k boven de vraagprijs. Makelaar verwacht nog meer biedingen, verder komende week nog enkele bezichtigingen.

Toch blij dat we hoger zijn gaan zitten met de vraagprijs.
Dat pakt mooi uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Welke regio is dat met zoveel biedingen boven de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407092

pirke schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:53:
Welke regio is dat met zoveel biedingen boven de vraagprijs?
Ons huis is vandaag in de verkoop gegaan.
https://www.funda.nl/koop...0607604-meidoornstraat-2/

Wat wij hebben begrepen van onze makelaar is dat dit "opbieden" eerst in de grote steden begon, maar zich nu steeds meer gaat uitspreiden. De genoemde prijs op Funda moet sinds een half jaar steeds meer als een "referentie" bedrag gezien worden zeggen ze.

Zelfs bij ons in het dorp blijkt dit opbieden boven de prijs dus ook al te gebeuren, dus we laten ons graag (positief) verrassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij verkopen (en kopen) in de randstad. De wijk is best hip en dat trekt veel jonge gezinnen en (vermogende) starters. En een buslading "bn-ers" woont hier. (de types die meedoen aan widm enzo :+)

Een bod is leuk, maar ik ben pas gerust wanneer het geld ontvangen is (of iig bankgarantie)

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Nog steeds Randstad ;)

Wij zitten in het Oosten en hadden vandaag een eerste kennismaking met de eerste makelaar om ons huis te verkopen, maar die wilde 10% onder de taxatiewaarde van een jaar geleden (ivm verkoopbeslissing) gaan zitten met de vraagprijs. Toen we de taxatie lieten zien schrok hij wel. Ook de referentiepanden waar hij zelf mee aankwam waren niet echt vergelijkbaar, of ruim 3 jaar geleden al verkocht en niet geïndexeerd. De in onze ogen vergelijkbare panden staan 30-40% hoger te koop.

Ik ben benieuwd waar de andere makelaars mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

De koper van mijn huis heeft een voorbehoud van een bouwtechnische keuring, met een maximum van € 5.000 aan directe kosten. Deze week is die keuring uitgevoerd en ik heb vandaag het rapport gekregen. Daarin staat dat de directe kosten € 1.700 zijn en op langere termijn in totaal (dus incl. directe kosten) € 5.000.

De koper vraagt naar aanleiding van dit rapport om met een aannemer aanvullend onderzoek te doen. Het gaat hier om een monument uit circa 1870, met het originele pannendak. Dat is de koper ook bekend en daar zal op termijn wel iets mee moeten, maar uit het rapport blijkt dat de direct noodzakelijke kosten vrij gering zijn. Wat vinden jullie? Verder onderzoek laten uitvoeren? Ik ben niet van plan om toe te staan dat er pannen o.i.d. verwijderd worden, omdat dat een risico is met zulke oude pannen. Heeft een aannemer geen belang om aan te geven dat het dak wat hem betreft direct vervangen moet worden? Of moet ik me niet druk maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Volgens mij hoef je daar niet akkoord mee te gaan. Ze zitten (tenzij er andere voorbehouden zijn) aan de koop vast.
Je zou evt. kunnen vragen wat het doel is van dat aanvullend onderzoek. Misschien willen ze zich alvast voorbereiden op een grote renovatie of zoiets. Dan is het aan jou om te bepalen hoe soepel je daarmee omgaat. En je moet als voorwaarde stellen dat ze niets verwijderen of beschadigen.
Ik zou het denk ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

orf schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:35:
De koper van mijn huis heeft een voorbehoud van een bouwtechnische keuring, met een maximum van € 5.000 aan directe kosten. Deze week is die keuring uitgevoerd en ik heb vandaag het rapport gekregen. Daarin staat dat de directe kosten € 1.700 zijn en op langere termijn in totaal (dus incl. directe kosten) € 5.000.

De koper vraagt naar aanleiding van dit rapport om met een aannemer aanvullend onderzoek te doen. Het gaat hier om een monument uit circa 1870, met het originele pannendak. Dat is de koper ook bekend en daar zal op termijn wel iets mee moeten, maar uit het rapport blijkt dat de direct noodzakelijke kosten vrij gering zijn. Wat vinden jullie? Verder onderzoek laten uitvoeren? Ik ben niet van plan om toe te staan dat er pannen o.i.d. verwijderd worden, omdat dat een risico is met zulke oude pannen. Heeft een aannemer geen belang om aan te geven dat het dak wat hem betreft direct vervangen moet worden? Of moet ik me niet druk maken?
Voorbehoud is max 5.000,- en uit de keuring blijkt niet meer dan 5.000,-? Dan zou ik verwijzen naar de koopovereenkomst en zeggen dat hij na sleuteloverdracht een dergelijke inspectie mag doen. Nu ben jij eigenaar en loop jij risico bij een inspectie.

Het komt mij over alsof hij hoopt dat het onderhoudsbedrag hoger uitkomt, zodat jij voor die kosten mag opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Dank beide, goeie input. :)

Ik vergeet even een heel belangrijk detail in mijn post: Ik ga pas morgen het koopcontract tekenen en de koper moet het koopcontract nog tekenen. Dat komt zo uit omdat het concept een paar keer heen en weer moest (keuze notaris, wie het bouwtechnisch onderzoek uitvoert en aanvulling van aankoopmakelaar over wat zaken). Mijn verkoopmakelaar heeft druk gezet op een snelle keuring en dat is in de week erna direct uitgevoerd (om bij afhaken snel door te kunnen pakken met anderen die een bod uitgebracht hebben).

Het voordeel van deze koper is het hoogste bod en geen voorbehoud van financiering.

Maakt dit nog uit in hoe jullie hiermee om zouden gaan? De koper kan natuurlijk niet tekenen. Ik wil natuurlijk liever niet in een patstelling komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Blijkbaar willen ze het graag hebben, de druk van anderen die geboden hebben werkt en zou ik blijven gebruiken. Monumentale panden van die leeftijd komen niet al te vaak in de verkoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Imo heeft je verkoopmakelaar hier een steek laten vallen, na mondelinge overeenkomst altijd zo snel mogelijk conform nvm (of ander model) tekenen en eventuele overeengekomrn voorbehouden vermelden in de koopovereenkomst. Wat niet vooraf is besproken komt ook niet in de overeenkomst.

De koper heeft "gewonnen" obv geen voorbehoud financiering, en nu komt hij waarschijnlijk met allerlei manieren om de koop uit te stellen (geeft hem de tijd om hypotheek te regelen).

Afhankelijk van de hoogte van de andere biedingen zou ik via je makelaar laten weten voor het weekend een ondertekende koopovereenkomst te eisen, anders gaat de woning naar een ander. Het verbaasd mij dat jouw makelaar dit allemaal toelaat.

Overigens prijs je gelukkig dat er uit de keuring geen gekke dingen zijn gekomen, 1.700 directe kosten is netjes voor een dergelijk pand.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2018 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Ik ben inderdaad blij met de uitkomst. De genoemde kosten vind ik minimaal bij zo'n oud pand.

Ik heb even wat dingen teruggelegd bij de verkoopmakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
Ik zou inderdaad aangeven dat er een bouwtechnische keuring is afgesproken en dat die gedaan is en binnen de voorbehoudskosten valt. Alle verdere keuringen mag ie dan later doen maar deze vallen niet binnen het afgesproken contract. Is ie het daar niet mee eens dan gaan er toch weer weken overheen voordat het naar zijn idee goed is uitgevoerd en daarnaast ligt dan het extra risico bij jou. Als ik andere serieuze biedingen had die niet veel van zijn bod afwijken zou ik dit gewoon zo terugmelden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 13:36
Ons huis staat sinds gisteren op Funda, maar wordt best weinig bekeken heb ik het idee.
Members only:

Op de eerste dag 4900x gevonden, 623x bekeken. Is dat niet wat weinig voor de randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Jaded schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:38:
Ons huis staat sinds gisteren op Funda, maar wordt best weinig bekeken heb ik het idee.

***members only***

Op de eerste dag 4900x gevonden, 623x bekeken. Is dat niet wat weinig voor de randstad?
Foto 28 zou ik echt skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Dat dacht ik ook al idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 111% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020

***members only***

Nou ja, Randstad, 't is wel Capelle Schollevaar he. Lijken me geen verkeerde cijfers toch?

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 16-06-2018 01:36 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Ziet er prima uit. Is de prijs niet aan de lage kant?

Niet blindstaren op de statistieken. Je kan maar 1 koper blij maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
wian schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:49:
[...]

Ziet er prima uit. Is de prijs niet aan de lage kant?

Niet blindstaren op de statistieken. Je kan maar 1 koper blij maken :)
Dank voor je mening! Prijs is laag omdat de Gratis Makelaar met een soort veiling werkt. Zoveel mogelijk mensen trekken en dan bieden via de website. Erg spannend allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons nu hetzelfde als bij @orf, koper wilt bouwkundige keuring voor tekenen voorlopige koopovereenkomst. Beetje vreemde gang van zaken (bied dan onder voorbehoud), maar gezien de ouderdom van het pand begrijp ik het wel.
Schijnt tegenwoordig vaak voor te komen waar voorheen altijd een voorbehoud werd opgenomen , waarschijnlijk het antwoord van aankoopmakelaars op de verkopersmarkt :P

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 19-06-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55

Saffie_time

Why use this? 42!

@orf
Wij hebben bij de aankoop van een oude woning hetzelfde gedaan.
Was een woning uit 1911 en voorbehoud gemaakt van 10.000 directe kosten. Na check met bleken de directe kosten op ruim 17.000 uit te komen. Daarna in overleg (via verkoopmakelaar) met eigenaar af kunnen spreken dat we nogmaals met een aannemer door de woning konden om samen te zien hoe we zaken anders/goedkoper/slimmer konden verbouwen. Uiteindelijk hebben we dat huis niet gekocht (om verschillende redenen) maar communiceren is key hierin.
Als je duidelijkheid vraagt zal je die vaak ook wel krijgen.
Blij te zien dat het goed lijkt te komen :)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Sport_Life schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:14:
Bij ons nu hetzelfde als bij @orf, koper wilt bouwkundige keuring voor tekenen voorlopige koopovereenkomst. Beetje vreemde gang van zaken (bied dan onder voorbehoud), maar gezien de ouderdom van het pand begrijp ik het wel.
Schijnt tegenwoordig vaak voor te komen waar voorheen altijd een voorbehoud werd opgenomen , waarschijnlijk het antwoord van aankoopmakelaars op de verkopersmarkt :P
Bij mij is een aannemer langs gekomen. Mijn verkoopmakelaar was daar bij aanwezig. Aannemer gaf aan dat er wat hem betreft niets hoeft te gebeuren. Mooie uitkomst dus. Ik hoop dat het bij jou ook zo gaat.
Saffie_time schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:27:
@orf
Wij hebben bij de aankoop van een oude woning hetzelfde gedaan.
Was een woning uit 1911 en voorbehoud gemaakt van 10.000 directe kosten. Na check met bleken de directe kosten op ruim 17.000 uit te komen. Daarna in overleg (via verkoopmakelaar) met eigenaar af kunnen spreken dat we nogmaals met een aannemer door de woning konden om samen te zien hoe we zaken anders/goedkoper/slimmer konden verbouwen. Uiteindelijk hebben we dat huis niet gekocht (om verschillende redenen) maar communiceren is key hierin.
Als je duidelijkheid vraagt zal je die vaak ook wel krijgen.
Blij te zien dat het goed lijkt te komen :)
Maar dat is toch wel anders dan bij mij. Bij mij was het voorbehoud €5.000 en uit het rapport kwam €1.700. Natuurlijk ga je met elkaar in gesprek als er veel onverwachte kosten gemaakt moeten worden. Nu een aannemer ook aangeeft dat er niets hoeft te gebeuren, is het wel rond lijkt me. Ik ben nog steeds erg tevreden met m'n makelaar en hoe hij de communicatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
@Jaded Capelle is natuurlijk wel een suburb van Rotterdam. Tel daarbij op dat het een wat oudere rijwoning is met heel veel achterburen die je tuin inkijken en je tuin op ONO. Daarbij staat er naast je advertentie: "De Gratis Makelaar". Wellicht persoonlijk, maar dat straalt wel wat cheapskate af bij mij.

Maar goed, genoeg gekken nu. :P

@Sport_Life en koper nummer 2? Als er nog niks getekend is, kan je ook naar de volgende kandidaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

***members only***

"De woningen die wij met ons kantoor aanbieden worden verkocht via ons online biedplatform. Geïnteresseerden hebben hierdoor gelijke kansen en dit is dan ook de enige manier om een bod uit te brengen. Het is transparant en dus inzichtelijk voor iedereen. Daarbij wordt er nog altijd rekening gehouden met het recht van gunnen vanuit verkopers. Goed idee toch? Naast de publicatie op Funda is er bij ons meer informatie te vinden over deze moderne werkwijze. "

GOED IDEE TOCH? _O-

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:52:

@Sport_Life en koper nummer 2? Als er nog niks getekend is, kan je ook naar de volgende kandidaat.
Nadat we het bod van de kopers binnenkregen hebben we alle komende bezichtigingen afgezegd :). Dus wel slim van die koper, eerst mooi bod zonder voorbehoud uitbrengen en vervolgens koopovereenkomst uitstellen en ondertussen alles regelen :P.
Overigens ligt er een MJOP rapport twv 700 euro 8)7 , maar kan me voorstellen dat een koper ook juridisch sterk wilt staan bij eventuele gebreken.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Wat levert de verkoop van een woning toch stress op. We hebben net de meting en de fotograaf gehad. Nu wachten op het resultaat. Waarschijnlijk begin volgende week op Funda. De eerste bezichtiging is al gepland. Nu dus het huis twee weken lang netjes houden en dat met twee kinderen...

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
ROTFLOL inderdaad.

Heerlijk hoe ze je proberen te laten geloven dat het echt niet erg is dat je als koper wordt genaaid :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
ViNcE schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:09:
Wat levert de verkoop van een woning toch stress op. We hebben net de meting en de fotograaf gehad. Nu wachten op het resultaat. Waarschijnlijk begin volgende week op Funda. De eerste bezichtiging is al gepland. Nu dus het huis twee weken lang netjes houden en dat met twee kinderen...
Dat was al stress? Owkee... :S :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:07:
[...]

Dat was al stress? Owkee... :S :P
Ik kan me er iets bij voorstellen. De huidige woningmarkt is ontzettend onvoorspelbaar, zowel voor kopers, verkopers als makelaars. Dat je je huis verkoopt is niet zo lastig te voorspellen, maar de hoogte van de verkoopprijs is erg onzeker. En aangezien de volgende woning meestal ook weer duurder is, wil je zoveel mogelijk overwaarde pakken. Doe je dat niet, sta je over 3-4 jaar wanneer de rente weer stijgt mogelijk onder water.. In dit topic een aantal voorbeelden van mensen die "verkeerd" hebben gegokt.
Als deze mensen een andere tactiek hadden gevolgd (lagere vraagprijs > veel kijkers), was het mogelijk heel anders gelopen. Als je geluk hebt werkt hoge vraagprijs > veel kijkers ook, is mijn ervaring :P. Hoe dan ook moet de tactiek neerkomen op veel kijkers, ik kan me zo voorstellen dat als de woning te laag staat (zoals hierboven) dat mensen dan ook afhaken (is er een smet? moet ik tegen 100 mensen opbieden? huh gratis makelaar?).

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Mijn ervaring is ook dat verkopers zich nogal eens gek laten maken door de ronkende succesverhalen van mensen die in drie jaar tijd 100k winst hebben gepakt op hun huis. Die voorbeelden zijn er, maar dat is echt beperkt tot de populairste wijken in de grote steden. Ook gewone rijtjeshuizen in dertien-in-een-dozijn-wijken verkopen goed, maar daar is het risico veel groter dat als je te hoog inzet, mensen gewoon naar het volgende huis lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nare man schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:04:
[...]

ROTFLOL inderdaad.

Heerlijk hoe ze je proberen te laten geloven dat het echt niet erg is dat je als koper wordt genaaid :P
Waarom wordt je genaaid? Je weet toch precies wat het hoogste bod is en hoeveel je moet bieden? Een vriend van me heeft (In Utrecht) een huis met een vraagprijs van 325 euro gekocht voor 375 (hij wilde geen gezeik van 8 huizen proberen, deze moest het worden). Maar hier heeft-ie mogelijk rustig 10.000 teveel betaald omdat het een na hoogste bod misschien wel 15.000 euro lager was.

Ik vind het wel mooi transparant. Het forceert de markt en in deze markt zorgt dat voor stevige biedingen. Maar dat lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 116% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Vandaag toch maar met de kopende partij een opleverdatum overeengekomen.
We verwachten genoeg marge te hebben met oplevering van het volgende huis en in het ergste geval mogen we een paar weken in een vakantiehuis bivakkeren vlak bij het nieuwe huis.
Uiteindelijk kost dat net zoveel als verlengen op Funda en laten opvallen op Funda dus dan kies ik liever voor een leuke ervaring voor de kids.
De verkoopprijs is ook waar we op hoopten dus we hebben wel een beetje marge 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:35:
@JvS Dan ben ik wel benieuwd wat de taxatiewaarde is, een vraagprijs zegt op zich niets. Onze vraagprijs is 25-30k boven de taxatiewaarde , desondanks is er toch nog 10k overheen geboden.
Dat doet er niet echt toe zou ik zeggen. Het gaat erom dat je niet weet of je zo hard moet overbieden of niet.

De meeste mensen taxeren ook pas nadat ze een prijs overeengekomen zijn. Daarnaast is een taxatie ook alles behalve heilig, want er zit gewoon een +/- 10% marge op.

offtopic:
Taxatie was eerst net boven vraagrpijs, bijgesteld naar net onder koopprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
JvS schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:03:
[...]

Waarom wordt je genaaid?
Misschien drukte ik me wat te sterk uit, ik bedoelde meer: je wordt gedwongen mee te doen aan een rat race. Zo beschouw ik zo'n biedingsproces namelijk wel. Maar zo is de markt nu éénmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Zit met een dilemma

Huidige Woning in 2014 gekocht en een klein beetje verbouwd (kosten 12k). Op het moment gaan vergelijkbare woningen in de buurt die minder ‘af’ als de mijne zijn weg als warme broodjes voor 150.000 euro boven mijn koopprijs destijds.

Op zich voldoet de woning qua grootte/locatie en zou ik er nog makkelijk kunnen blijven wonen tot de kindertjes het huis uit gaan (kinderen zijn nu 2 jaar en 0 jaar oud). Het enige wat ik af en toe mis is een tuin+garage. Wij hebben nu 2 dakterrassen.

Aan de ene kant wil ik best verkopen en een nieuwe huis kopen en de overwaarde lekker op de bank knallen (ik weet dat ik de overwaarde in de nieuwe hypo moet stoppen voor %100 rente aftrek) ,maar aan de andere kant zou de nieuwe woning stuk hogere maandlasten met zich meebrengen + hoogstwaarschijnlijk niet in dezelfde buurt zijn, omdat er simpelweg geen woningen in de buurt bestaan die aan mijn eisen voldoen (centrum Zaandam). Wij en de buren worden overspoeld met flyers in onze brievenbus van Amsterdamse makelaars die vragen contact op te nemen indien we onze woning zouden willen verkopen

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assassin85 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:14:
Zit met een dilemma

Huidige Woning in 2014 gekocht en een klein beetje verbouwd (kosten 12k). Op het moment gaan vergelijkbare woningen in de buurt die minder ‘af’ als de mijne zijn weg als warme broodjes voor 150.000 euro boven mijn koopprijs destijds.

Op zich voldoet de woning qua grootte/locatie en zou ik er nog makkelijk kunnen blijven wonen tot de kindertjes het huis uit gaan (kinderen zijn nu 2 jaar en 0 jaar oud). Het enige wat ik af en toe mis is een tuin+garage. Wij hebben nu 2 dakterrassen.

Aan de ene kant wil ik best verkopen en een nieuwe huis kopen en de overwaarde lekker op de bank knallen (ik weet dat ik de overwaarde in de nieuwe hypo moet stoppen voor %100 rente aftrek) ,maar aan de andere kant zou de nieuwe woning stuk hogere maandlasten met zich meebrengen + hoogstwaarschijnlijk niet in dezelfde buurt zijn, omdat er simpelweg geen woningen in de buurt bestaan die aan mijn eisen voldoen (centrum Zaandam). Wij en de buren worden overspoeld met flyers in onze brievenbus van Amsterdamse makelaars die vragen contact op te nemen indien we onze woning zouden willen verkopen

Wat zouden jullie doen?
Ik zou balen dat ik destijds niet een huis had gekocht met tuin en garage op dezelfde locatie. Jij prijst je gelukkig met 150k overwaarde, maar eigenlijk zou je moeten balen dat jouw gewenste woning om diezelfde reden nu niet (meer) bereikbaar is :).

Persoonlijk zou ik met kinderen in een nieuwbouwwoning met tuin ed buiten het centrum gaan wonen. Toekomst bestendig (gasloos) en tevens leuk voor de kinderen. Als onze kinderen wat ouder zijn maar eens kijken voor (half) vrijstaand.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Sport_Life schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:25:
[...]

Ik zou balen dat ik destijds niet een huis had gekocht met tuin en garage op dezelfde locatie. Jij prijst je gelukkig met 150k overwaarde, maar eigenlijk zou je moeten balen dat jouw gewenste woning om diezelfde reden nu niet (meer) bereikbaar is :).

Persoonlijk zou ik met kinderen in een nieuwbouwwoning met tuin ed buiten het centrum gaan wonen. Toekomst bestendig (gasloos) en tevens leuk voor de kinderen. Als onze kinderen wat ouder zijn maar eens kijken voor (half) vrijstaand.
Het probleem destijds was dat een soortgelijke woning toen ook niet beschikbaar was in deze buurt, er zijn er maar weinig van aanwezig in deze wijk en die stonden of kwamen maar niet te koop te staan. We hebben de aankoop van onze huidige woning een half jaar uitgesteld omdat we maar bleven ‘wachten’ op een geschikte woning.

Het centrum van Zaandam valt qua drukte reuze mee om te wonen met kinderen. Maar je hebt gelijk over het hebben van een tuin, dat mis ik wel erg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:52:
@Jaded Capelle is natuurlijk wel een suburb van Rotterdam. Tel daarbij op dat het een wat oudere rijwoning is met heel veel achterburen die je tuin inkijken en je tuin op ONO. Daarbij staat er naast je advertentie: "De Gratis Makelaar". Wellicht persoonlijk, maar dat straalt wel wat cheapskate af bij mij.
De keuze voor de Gratis Makelaar komt bij mij over als een vrekkige verkoper. Vragen als 'Heb je het onderhoud ook op zo'n manier gedaan' komen dan bij mij op.

Dit soort uitleg op hun site helpt ook niet echt aan mee aan een positief beeld.
Bij De Gratis Makelaar is de verkoop van een woning echt gratis voor de verkopende partij. De uiteindelijke koper betaalt een vast bedrag van € 1799,- aan veilingkosten. Er is in Nederland geen aanbieder die een betere dienstverlening levert voor deze prijs.

Belangrijk om te weten is dat het bedrag van € 1799,- onderdeel is van het online bod dat een koper uitbrengt. Dit houdt in dat het onderdeel wordt van de koopsom en dus kan worden meegefinancierd in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is dus niet echt gratis... Maar kost 1800 euro.

Dat van dat onderhoud vind ik onzin. Je kan die ook omdraaien. Maar je mag er van vinden wat je wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door JvS op 23-06-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er staat dat de koper het betaalt. Maar het gaat wel van de koopsom af. Dan betaalt de verkoper uiteindelijk toch? :P

Vraag me ook af of de Belastingdienst het ook ziet als onderdeel van de koopsom, denk het niet eigenlijk ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 23-06-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit is echt een symptoom van een verkopersmarkt. Dat verdienmodel is exit zodra de boel weer omslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Nou, mijn makelaar is terug van vakantie. Er is een standaard model van 2017 opgesteld.
Ik heb aangegeven dat er geen enkele ontbindende voorwaarden zijn genoemd bij een bod (makelaar reageerde niet op tijd op vakantie dus kreeg ik de laatste 2 biedingen)

Nu zie ik (naast typfouten bij overname van gegevens) opeens als ontbindende voorwaarde staan dat:
- de koper de tijd moet krijgen om een financiering te regelen
- en NHG moet kunnen krijgen.

Sinds wanneer staat dit standaard er in? ben ik nu gek of moet de makelaar dit gewoon door strepen?

[ Voor 1% gewijzigd door gr8-jen op 28-06-2018 21:26 . Reden: verduidelijken van vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

Zit in de standaard contracten sinds mei. De makelaar moet het doorhalen als het bod zonder financieringsvoorbehoud en/of voorbehoud bouwkundige keuring is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Señor Sjon schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:23:
Dit is echt een symptoom van een verkopersmarkt. Dat verdienmodel is exit zodra de boel weer omslaat.
Klopt, als de markt weer instort kunnen ze opdoeken. Het werkt nu in ieder geval prima. Huis in 2 weken verkocht voor een leuk bedrag en het kost mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Wij hebben al bijna twee weken een akkoord, echter kan de koper steeds niet tekenen. De makelaar doet er alles aan, maar steeds een ander excuse. Nu heb ik het koopcontract al getekend en verkopende partij, maar nu de koper dus nog...Het lijkt wel of de koper het wil rekken de koop.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

carpebios schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:45:
Wij hebben al bijna twee weken een akkoord, echter kan de koper steeds niet tekenen. De makelaar doet er alles aan, maar steeds een ander excuse. Nu heb ik het koopcontract al getekend en verkopende partij, maar nu de koper dus nog...Het lijkt wel of de koper het wil rekken de koop.
is er voorbehoud van financiering?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Sport_Life schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:58:
[...]
is er voorbehoud van financiering?
Ja, deze moet binnen 6 weken geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gewoon een deadline stellen, anders met de volgende in zee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

Ons appartement staat op funda, spannende tijden!

Hopelijk weten we over 2 weken hoeveel die verkocht wordt :) crossing fingers

Members only:

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:32

vanDaal

-ismeereentje

assassin85 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:55:
Het centrum van Zaandam valt qua drukte reuze mee om te wonen met kinderen. Maar je hebt gelijk over het hebben van een tuin, dat mis ik wel erg
Mijn ervaring van het missen van een tuin is dat het gemis alleen maar groter wordt naarmate je kinderen ouder worden. Voor ons was dat in ieder geval dé reden om het centrum te verlaten (net verhuisd van 25m2 tuin naar veel groter met kids van 6 en 2x3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DancePlaza schreef op zondag 1 juli 2018 @ 07:14:

***members only***
Nu begrijp ik waarom die Amsterdammers massaal naar Rotterdam en Den Haag komen :).

Succes, ben benieuwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 04:14
DancePlaza schreef op zondag 1 juli 2018 @ 07:14:

***members only***
Die is zo verkocht en ik kan uit ervaring spreken. Wij woonde een paar blokken verderop, Wel spijt dat ik ben weg gegaan uit de buurt. Mis het elke dag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:55
Jaded schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Klopt, als de markt weer instort kunnen ze opdoeken. Het werkt nu in ieder geval prima. Huis in 2 weken verkocht voor een leuk bedrag en het kost mij niets.
Wat is nu helemaal het verschil?
De koper koopt jouw huis voor 250 k, bij de notaris gaat 248 k naar jouw en 2 k naar de makelaar
Of
De koper koopt jouw huis voor 250 k, bij de notaris gaat 250 k naar jouw, waarna jij 2 k aan de makelaar betaald.

Ik zie het grote voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
nare man schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:02:
Gewoon een deadline stellen, anders met de volgende in zee gaan.
Helaas, ik woon in zeeland, daar verkopen de huizen niet zo snel. Na een maand van getraineer, kregen we vandaag via via te horen dat de koop niet doorgaat. We kunnen dus helaas van voor af aan beginnen.

Members only:

Pagina: 1 ... 49 ... 195 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.