Nee volgens mij ook niet nee maar naar die specifieke vragen ben ik op zoek dus.
Wat ik heb gevonden
In de meeste koopaktes is immers bepaald dat de koper in beginsel het risico op zich neemt van alle, zichtbare en onzichtbare, gebreken aan de woning (bijvoorbeeld artikel 5.1 van de NVM koopakte). Uitzondering op deze hoofdregel is echter dat de verkoper in dient te staan voor de gebreken die het normale gebruik van de woning in de weg staan (bijvoorbeeld artikel 5.3 van de NVM koopakte).
Door de uitzondering op de hoofdregel garandeert de verkoper dus dat het woning geschikt is voor normaal gebruik, en zo dat niet het geval is, de verkoper daarvoor aangesproken kan worden. Omdat oudere woningen nogal eens (onzichtbare) gebreken vertonen, wordt een ouderdomsclausule in de koopakte opgenomen om de garantie van de verkoper te beperken waar het (normaal gebruik belemmerende) gebreken aan de woning betreft die zijn ontstaan door ouderdom. Het toevoegen van deze clausule heeft dus, als goed geformuleerd, tot gevolg dat de (normaal gebruik belemmerende) gebreken die zijn ontstaan door ouderdom van de woning, voor risico van de koper komen.
Als de woning dus niet voor normaal gebruik geschikt is kan ik daar, zonder ouderdomsclausule, op aangesproken worden. Dat begrijp ik hier uit. Wat dan normaal gebruik is dat lijkt wat subjectief te zijn.
Ik ben mij op dit moment trouwens niet bewust van "verborgen" gebreken. Maar ik wil er ook niet tegen aan lopen dat ze over 2 jaar komen dat bijv het dak rot is en vervangen moet worden (dat lijkt me dan wel onder een ouderdomsclausule vallen?) terwijl ze zelf geen bouwkundig rapport willen laten uitvoeren.
Voor zover mij bekend is kan de koper dus normaal in het huis wonen en is er weinig risico voor mij of de clausule te laten verwijderen als het er echt op aan komt. Maarja, dat dus zonder een bouwkundige keuring. Dus als ik dat echt zeker wil weten zou ik dit bijv zelf moeten regelen. Maar dat voelt niet echt "normaal"
Of misschien is het andersom wel dat ze zelf weinig kans van slagen hebben ómdat ze zélf geen bouwkundige keuring hebben laten uitvoeren en dit ook hún verantwoordelijkheid is om zelf onderzoek te doen.
[
Voor 25% gewijzigd door
thewizard2006 op 17-04-2018 15:52
]