Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 45 ... 209 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:49:
[...]

3500 euro een schandalig bedrag? Van die 3500 euro gaan ten presentatiekosten en btw af. Dan hou je nog 2370 euro netto over.

En vraag je dit eens af:

-Hoe reageer je op kritiek?
-En is die kritiek oprecht of bedoeld om de prijs te drukken?
-Hoe ga je om met je informatieplicht?
-Vertel je teveel of te weinig?
-Hoe denk je dat een koper zich voelt om samen met de verkoper door het huis te lopen, is dat voor de koper wel prettig?
-Wat is je antwoord als de koper nog twijfelt of hij kan kopen zolang zijn eigen huis niet verkocht is? Kun je hem dan uitleggen hoe een voorbehoud verkoop eigen woning werkt? Of kun je uitleggen hoe de overbruggingsgarantie werkt?
-Welke volgorde hanteer je bij een bezichtiging?
-Hoe lang duurt een bezichtiging?
-Geef je een kijker enige vrijheid om rond te kijken?
-Hoe ga je om met meerdere belangstellenden gelijktijdig?
-Wat zijn dan de spelregels?
-En wat is handig om te doen voor het beste eindresultaat?
Het voornaamste wat een makelaar echt toevoegt is de prijsbepaling en de onderhandelingen. Voor alle andere punten die je noemt zijn er net zoveel mensen te vinden die het fijn vinden om te praten met een makelaar als met de verkoper. Een verkoper weet ten slotte veel beter de details waar een makelaar juist beter objectief kan zijn. Of het het geld dus waard is, is een combinatie van hoe goed je zelf bent met prijsbepaling/ onderhandelen en hoe goed de makelaar is. Als ik om me heen kijk zie ik zowel makelaars die echt hun geld waard zijn als makelaars die vooral geld kosten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Pff, op de afgelopen paar pagina's is het voor mij perfect duidelijk geworden waarom ik juist _wel_ een verkoopmakelaar in de hand zou nemen, mocht ik mijn huis ooit willen verkopen :p
Plus ik heb helemaal geen zin in gezeik en geneuzel met een potentiële koper, dat mag de verkoopmakelaar doen. En waar hebben we het over, 2/2,5k netto op een bedrag van >200k+??

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:22
-tom-562 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:01:
En waar hebben we het over, 2/2,5k netto op een bedrag van >200k+??
En dat is nu net de rare denkstap! Omdat het om grote bedragen gaat is het geoorloofd om flinke fees te vragen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
Vraagje voor de kenners, het huis wat we op het oog hebben, blijkt bij verdere bestudering een vijver in de achtertuin te hebben over heel de breedte.
Is dat iets wat je kunt vragen om te laten verwijderen? Of is dat gewoon pech en zou je zelf moeten oplossen?

(Sowieso gevaarlijk in onderhandelingen natuurlijk, dan verkopen ze het wel aan iemand die wel de vijver wil....)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Je kan alles vragen natuurlijk, maar echt realistisch is het niet om te verwachten dat ze dat willen doen. Beetje zelfde categorie als, vragen; leuk huis, maar kunnen jullie nog even een aanbouw realiseren voordat wij het kopen? Als je iets (groots) wil veranderen moet je dat gewoon zelf doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:18:
Vraagje voor de kenners, het huis wat we op het oog hebben, blijkt bij verdere bestudering een vijver in de achtertuin te hebben over heel de breedte.
Is dat iets wat je kunt vragen om te laten verwijderen? Of is dat gewoon pech en zou je zelf moeten oplossen?

(Sowieso gevaarlijk in onderhandelingen natuurlijk, dan verkopen ze het wel aan iemand die wel de vijver wil....)
Precies dat... Vragen kan altijd, maar ik zou daar als verkoper ook minimaal 10k extra voor willen hebben oid. Dan kun je je beter zelf een weekendje kwaad maken.

Daarnaast, alles wat je nog aan de verkopers vraagt om te doen is een risico. Ze zullen er geen baat bij hebben om het goed of netjes te doen.

Mbt makelaar; wij hebben een vrij korte tijdslijn gehad. Daarom de keuze gemaakt om niet zelf te rommelen.

- 2 maart nieuwe woning gegund gekregen
- 8 maart getekend en gelijk overeenstemming bereikt over het verkopen van de huidige woning
- 16 maart en 20 maart fotos gemaakt (tweede ivm weer)
- 22 maart folders en teksten klaar
- 23 maart woning op Funda
- 26 maart 6 bezichtigingen
- 27 maart 7 bezichtigingen
- 30 maart 8 bezichtigingen
- 3 april 2e bezichtiging
- 4 april 6 biedingen ontvangen en beoordeeld
- 6 april koopcontract opgesteld
- 7 april verkoopcontract tekenen
- begin juli over

Ik zou niet weten hoe ik dat had moeten bolwerken in dit tijdsbestek. Had een week vrij kunnen nemen, maar je moet maar net zien wat de animo is. En dan had ik ook nog maar moeten zien dat ik 27k bovenop de vraagprijs had gekregen.

Nee, ik heb er vrede mee.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-04-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hielko schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:37:
Je kan alles vragen natuurlijk, maar echt realistisch is het niet om te verwachten dat ze dat willen doen. Beetje zelfde categorie als, vragen; leuk huis, maar kunnen jullie nog even een aanbouw realiseren voordat wij het kopen? Als je iets (groots) wil veranderen moet je dat gewoon zelf doen
Ok :)
En hoe zit dat met losse elementen bijvoorbeeld? Stel ze zeggen we laten alle kasten achter, kun je dat ook weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Je kan natuurlijk alles weigeren. Risico is dan wel dat ze het huis niet aan je verkopen ;), Maar over het algemeen staat in een standaard koopcontract volgens mij dat een huis gewoon leeg opgeleverd moet worden, en meestal willen mensen juist geld zien als ze dingen achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hielko schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:42:
Je kan natuurlijk alles weigeren. Risico is dan wel dat ze het huis niet aan je verkopen ;), Maar over het algemeen staat in een standaard koopcontract volgens mij dat een huis gewoon leeg opgeleverd moet worden, en meestal willen mensen juist geld zien als ze dingen achterlaten.
Ok, ja ik weet nog van de koop van ons huidige huis dat er een lijst was met wat achter bleef, maar dat waren logische dingen als laminaat, gordijnrails, tuinbestrating, cv installatie, keuken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:45:
[...]

Ok, ja ik weet nog van de koop van ons huidige huis dat er een lijst was met wat achter bleef, maar dat waren logische dingen als laminaat, gordijnrails, tuinbestrating, cv installatie, keuken enz.
Op de lijst van zaken kun je dat soort dingen aangeven.
Je hebt dan de keuze uit:
- Blijft achter
- Gaat mee
- Ter overname

Zo hebben wij een Pax kast en een paar keuken kastjes ter overname op het formulier gezet. Vraag van de koper was om dat in het aankoopbedrag mee te nemen.
Ik vind het best, scheelt mij gesleep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

Reinier

\o/

Hielko schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:37:
Ik wilde een flink kippenhok weg hebben. Hebben ze zonder discussie verwijderd, ik gok dat ze er wel een dagje zoet mee zijn geweest :)
Ergo, vragen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
als verkoper zou ik in de modus zitten: what you see is what you get. Wil je dat ik iets voor je doe? Prima, kost je xxx ... Zeker in de huidige markt en als je niet op de schopstoel zit wat verkoop betreft.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Bockelaar schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:20:
als verkoper zou ik in de modus zitten: what you see is what you get. Wil je dat ik iets voor je doe? Prima, kost je xxx ... Zeker in de huidige markt en als je niet op de schopstoel zit wat verkoop betreft.
Er zullen verschillende factoren meespelen inderdaad. De een wil er nog een slaatje uit slaan door spullen ter verkoop aan te bieden waarvan een ander denkt wtf... zoals bijv laminaat.
Wij hebben een hele boel "Ter overname" op de lijst gezet. Echter is dit niet omdat wij er geld voor willen (willen we niet) maar als extra flexibiliteit/service naar kopers. Zo krijgen ze de optie om het gratis over te nemen en dan hoeven wij het ook niet weg te gooien. Dit vertel ik uiteraard ook altijd als ik een rondleiding geef.

Gisteren hebben wij een bod binnen gekregen van de mensen die woensdag zijn komen kijken. De vraagprijs is 250k en ze hebben een bod gedaan van 225k. Besproken met de makelaar en we hebben een tegenbod gedaan van 245k. Het ziet er veel belovend uit en hopelijk kunnen we rond de 235k uitkomen. Spannend.

[ Voor 17% gewijzigd door thewizard2006 op 06-04-2018 11:35 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
redwing schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:57:
[...]

Het voornaamste wat een makelaar echt toevoegt is de prijsbepaling en de onderhandelingen. Voor alle andere punten die je noemt zijn er net zoveel mensen te vinden die het fijn vinden om te praten met een makelaar als met de verkoper. Een verkoper weet ten slotte veel beter de details waar een makelaar juist beter objectief kan zijn.
Is dat zo ja? Heb je er ervaring mee? Ik kan je uit ervaring vertellen dat veel kijkers juist aan mij vragen of de verkopers thuis zijn. Dit omdat ze zich dan minder vrij voelen en niet alles durven te zeggen tijdens een bezichtiging. Tegen mij mogen ze alles zetten en afkraken. Ik vertel het dan wel weer op mijn manier tegen de verkopers.

Laats had ik een keer een bezichtiging waarbij de kopers thuis waren ivm ziekte. Ze zaten in de woonkamer. De kijkers hadden in 1 minuut de woonkamer gezien om vervolgens 5 minuten op de grote slaapkamer te staan. Dan voel je dus als makelaar al dat ze het niet prettig vinden dat de verkopers thuis zijn.

En wat als kijkers bouwtechnische vragen gaan stellen? Of over een stuk grond dat in gebruik is van de buren of gemeente? Wat vertel je ze er over? Is het verjaard?

Ik preek als "traditionele" makelaar voor eigen parochie hier, dat begrijp ik ook wel. Echter heb ik zelf geen last van internetmakelaars want die komen in mijn gebied nagenoeg niet voor. 99 van de 100 kiezen in dit gebied voor een plaatselijk kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:10:
[...]

En dat is nu net de rare denkstap! Omdat het om grote bedragen gaat is het geoorloofd om flinke fees te vragen?
Flinke fees? Jouw denkwijze is echt totaal verkeerd. Ja, als klanten mij inhuren kost ik geld. Meer dan een internetmakelaar. Echter ben ik persoonlijk bij de verkoop betrokken, ik ken de woning van binnen en buiten die ik verkoop en ik ken de kijkers die ik rond heb geleid tijdens de bezichtiging. Aan de hand daarvan kan ik per object bepalen van de onderhandelingsstrategie wordt. 100% zeker dat ik onderaan de streep door de hogere opbrengst van de woning goedkoper ben dan een internetmakelaar die de kijkers niet gezien heeft, het pand niet kent en geen binding met het pand heeft. Voor hen is het gewoon dozen schuiven.

Daarnaast moet je zelf vrij nemen om de bezichtigingen te doen. Dat kost je geld of vrije tijd want je moet vrij nemen.

Nogmaals, ik preek voor eigen parochie. Maar mensen die voor een internetmakelaar kiezen hoef ik sowieso niet te hebben als klant. Dat zijn mensen die niet willen betalen voor kwaliteit en denken lekker goedkoop uit te zijn. Succes! Mijn zegen heb je. Je houdt alleen onderaan de streep minder over.

[ Voor 19% gewijzigd door Sunri5e op 06-04-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
thewizard2006 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:34:
[...]

Er zullen verschillende factoren meespelen inderdaad. De een wil er nog een slaatje uit slaan door spullen ter verkoop aan te bieden waarvan een ander denkt wtf... zoals bijv laminaat.
Wij hebben een hele boel "Ter overname" op de lijst gezet. Echter is dit niet omdat wij er geld voor willen (willen we niet) maar als extra flexibiliteit/service naar kopers. Zo krijgen ze de optie om het gratis over te nemen en dan hoeven wij het ook niet weg te gooien. Dit vertel ik uiteraard ook altijd als ik een rondleiding geef.

Gisteren hebben wij een bod binnen gekregen van de mensen die woensdag zijn komen kijken. De vraagprijs is 250k en ze hebben een bod gedaan van 225k. Besproken met de makelaar en we hebben een tegenbod gedaan van 245k. Het ziet er veel belovend uit en hopelijk kunnen we rond de 235k uitkomen. Spannend.
Ik heb alle meuk die ik niet mee wou nemen als 'blijft achter' aangemerkt, aka gratis. Bij 'ter overname' zegt de koper: 'wil ik niet hebben, haal maar weg', want meestal hangt er bij 'ter overname' een bedrag aan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik heb +/- 8 verschillende huizen bekeken toen ik 4 jaar terug op huizenjacht was. Helaas ik mijn ervaring dat makelaars vrijwel niets weten van het huis. En dat was in een tijd dat ze nog niet als warme broodjes gingen. Een makelaar moest toen echt nog "verkopen" en daarbij is enige kennis wel handig.

"Kijk, dit is de keuken" om vervolgens geen idee te hebben hoe oud hij is etc. Dat het de keuken is, was opzich herkenbaar door het fornuis en de koelkast. Na enige doorvraag zou hij de gegevens opvragen en deze mailen. Dit gebeurt uiteraard niet.

Zijn er nog energie besparende maatregelen getroffen? "Dat zal ik ook moeten uitzoeken"

Kan je iets vertellen over het onderhoud van de laatste jaren? Etc. Etc.

Nu zijn er vast uitzonderingen, maar mijn ervaring is niet zo heel best. Daarbij lijkt hun horloge ook niet altijd gelijk met de mijne te lopen.

Al met al is 1.85% die achteraf excl. BTW blijkt te zijn niet altijd redelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:32:
Al met al is 1.85% die achteraf excl. BTW blijkt te zijn niet altijd redelijk te noemen.
Daar valt -zeker nu- echt wel over te onderhandelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

Kju

Degenen die een internetmakelaar kiezen moeten dat ook lekker gewoon doen. Een internetmakelaar is een advertentiedienst die toegang bied tot Funda, meer is het niet. Degene die er van overtuigd is dat hij het net zo goed of beter doet dan een makelaar is ook niet gebaat bij het inschakelen van een makelaar. Als makelaar heb ik zelf ook geen zin in zulke klanten. Dat klinkt arrogant maar het is een puur praktische overweging. Ik heb echt geen zin om me voor iedere stap te verantwoorden of iemand bij te staan die alleen maar moeite heeft met mijn tarief.

Ik ga ook niemand vertellen dat ik het beter dan hem kan. Ik kan ook wel zelf een muurtje stuken maar toch laat ik het door een stukadoor doen. Mijn klanten willen ook niets zelf doen, zij zoeken verkoopbegeleiding en willen ontzorgd worden en zij hebben wel de deskundigheid en ervaring van een makelaar nodig, dat is dan wat ik hen bied. Daar is ook verder niets mis mee.
Dat mijn tijd geld kost en ik ook in een leuke Mercedes wil rijden lijkt me ook verder logisch, niemand wil voor niets werken. :)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:47
Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:53:
[...]
En wat als kijkers bouwtechnische vragen gaan stellen? Of over een stuk grond dat in gebruik is van de buren of gemeente? Wat vertel je ze er over? Is het verjaard?
Juist die punten kon de makelaar nagenoeg niets over vertellen en moest die navragen bij de verkopers toen ik kwam kijken. Er zullen vast goede makelaars tussen zitten hoor, maar ik hoor iets te vaak om me heen het niveautje kennis wat ik ook al op Funda kon lezen. Dan haal ik daar de fee van duizenden euro's niet van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:49:
[...]

3500 euro een schandalig bedrag? Van die 3500 euro gaan ten presentatiekosten en btw af. Dan hou je nog 2370 euro netto over.

En vraag je dit eens af:

-Hoe reageer je op kritiek?
-En is die kritiek oprecht of bedoeld om de prijs te drukken?
-Hoe ga je om met je informatieplicht?
-Vertel je teveel of te weinig?
-Hoe denk je dat een koper zich voelt om samen met de verkoper door het huis te lopen, is dat voor de koper wel prettig?
-Wat is je antwoord als de koper nog twijfelt of hij kan kopen zolang zijn eigen huis niet verkocht is? Kun je hem dan uitleggen hoe een voorbehoud verkoop eigen woning werkt? Of kun je uitleggen hoe de overbruggingsgarantie werkt?
-Welke volgorde hanteer je bij een bezichtiging?
-Hoe lang duurt een bezichtiging?
-Geef je een kijker enige vrijheid om rond te kijken?
-Hoe ga je om met meerdere belangstellenden gelijktijdig?
-Wat zijn dan de spelregels?
-En wat is handig om te doen voor het beste eindresultaat?
Volgens mij heb je niet goed gelezen.. Ik zeg dat 3500 een schandalig bedrag is omdat er internetmakelaars zijn die het voor 1000 doen. Het is maar de vraag of je met 3500 euro betere service krijgt.. Tuurlijk zeg jij "ja" omdat je dit zelf vraagt, maar dat is lang niet altijd het geval.

Anyway, ik doe de meeste dingen liever zelf met wat hulp van anderen om mij heen. Ik zou zelf ook een verkoopmakelaar in de arm nemen maar niet voor 3500 euro. Zoals ik zei: dat vind ik inderdaad een schandalig bedrag (en zeker in een markt als deze!)
-tom-562 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:01:
Pff, op de afgelopen paar pagina's is het voor mij perfect duidelijk geworden waarom ik juist _wel_ een verkoopmakelaar in de hand zou nemen, mocht ik mijn huis ooit willen verkopen :p
Plus ik heb helemaal geen zin in gezeik en geneuzel met een potentiële koper, dat mag de verkoopmakelaar doen. En waar hebben we het over, 2/2,5k netto op een bedrag van >200k+??
Spijker op zijn kop. Dat is precies waar die mensen handig gebruik van maken ;) Welke andere service kost je als consument 3500 euro (netto!) voor enkel wat advies en informatie? Die zullen er best zijn, maar dat zijn zeker geen normale bedragen voor de gemiddelde consument...

[ Voor 18% gewijzigd door ID-College op 06-04-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:17:
[...]

Juist die punten kon de makelaar nagenoeg niets over vertellen en moest die navragen bij de verkopers toen ik kwam kijken. Er zullen vast goede makelaars tussen zitten hoor, maar ik hoor iets te vaak om me heen het niveautje kennis wat ik ook al op Funda kon lezen. Dan haal ik daar de fee van duizenden euro's niet van af.
Zulke makelaars zijn er inderdaad ook. Ga daarom proefbezichtigen bij een makelaar voordat je met hem inschakelt om bij je te komen kijken voor een verkoopadvies en je eventueel je keus maakt.
ID-College schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:18:
[...]

Volgens mij heb je niet goed gelezen.. Ik zeg dat 3500 een schandalig bedrag is omdat er internetmakelaars zijn die het voor 1000 doen. Het is maar de vraag of je met 3500 euro betere service krijgt.. Tuurlijk zeg jij "ja" omdat je dit zelf vraagt, maar dat is lang niet altijd het geval.

Anyway, ik doe de meeste dingen liever zelf met wat hulp van anderen om mij heen. Ik zou zelf ook een verkoopmakelaar in de arm nemen maar niet voor 3500 euro. Zoals ik zei: dat vind ik inderdaad een schandalig bedrag (en zeker in een markt als deze!)
Een internetmakelaar is geen makelaar. Je betaalt voor een advertentie met een flinke opslag aan kosten plus eventueel wat deeldiensten. Was dan liever naar de KVK gegaan, schrijf een makelaarskantoor in, meld je aan bij Funda en plaats dan je woning tegen het niet-NVM tarief van 160,- ex BTW :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 06-04-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:17:
[...]

Dan is dat een slechte makelaar en hoop ik dat hij binnenkort geen bestaansrecht meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
MikeyMan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:36:
[...]

Daar valt -zeker nu- echt wel over te onderhandelen...
Hier niet. Waarom zou ik korting geven? De kwaliteit die ik nu wil leveren is dezelfde als 3 jaar geleden. Waarom zou ik nu opeens korting geen geven op mijn courtage? Verkopers verkopen de woning via mij omdat ze service en kwaliteit willen. Daar moet je nou eenmaal voor betalen. Als je dat niet wil moet je lekker voor een prijsvechter kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:32:
[...]

Hier niet. Waarom zou ik korting geven? De kwaliteit die ik nu wil leveren is dezelfde als 3 jaar geleden. Waarom zou ik nu opeens korting geen geven op mijn courtage? Verkopers verkopen de woning via mij omdat ze service en kwaliteit willen. Daar moet je nou eenmaal voor betalen. Als je dat niet wil moet je lekker voor een prijsvechter kiezen :)
Dat kan, maar jouw kwaliteit is niet afhankelijk van de prijs van de woning.
Schijnbaar zit jij in de luxepositie dat je makkelijk aan huizen kan komen om te verkopen, maar hier in de buurt is dat wat anders.

Daarnaast; mijn woning is in absolute topstaat, in een populair segment waar weinig aanbod is, dus het was vanaf het begin een 'makkie' voor de makelaar. Die 1,85% had in mijn geval neergekomen op ruim 6,5k. En dat vind ik inderdaad een absurd bedrag voor twee weken werken. Of netto 2,5 dag.

In het geval van het huis dat ik gekocht heb, zou dat (met precies dezelfde tijdslijnen), zou dit zelfs bijna 12k zijn geweest. Snap dat je graag in die Mercedes rijdt, maar dat zijn toch redelijk absurde bedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-04-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
ID-College schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:18:
[...]

[...]

Spijker op zijn kop. Dat is precies waar die mensen handig gebruik van maken ;) Welke andere service kost je als consument 3500 euro (netto!) voor enkel wat advies en informatie? Die zullen er best zijn, maar dat zijn zeker geen normale bedragen voor de gemiddelde consument...
Als je in het 350-400k plus segment zit, dan kom je niet al te best over met een internetmakelaar. Dan is het vaak. Ah, een cheapskate. Waar zou nog meer op bezuinigd zijn in de periode dat ze hier woonden. Mijn makelaar was ook niet goedkoop, maar beurde wel ~30k meer dan de andere makelaars die hier de verkoop wilden begeleiden. Dan gun ik hem ook wel zijn tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:53:
[...]
Is dat zo ja? Heb je er ervaring mee?
yup en yup :) (niet bij eigen verkopen trouwens aangezien ik wel een verkoop-makelaar wil hebben)
Ik kan je uit ervaring vertellen dat veel kijkers juist aan mij vragen of de verkopers thuis zijn. Dit omdat ze zich dan minder vrij voelen en niet alles durven te zeggen tijdens een bezichtiging. Tegen mij mogen ze alles zetten en afkraken. Ik vertel het dan wel weer op mijn manier tegen de verkopers.
Lijkt me logisch, want degenen die liever de verkoper hadden gezien zullen dat niet tegen jou vertellen maar juist wel tegen de verkoper als die de rondleiding zou doen :) Ikzelf heb b.v bij voorkeur de verkoper omdat die veel meer over het huis zelf weet.
Laats had ik een keer een bezichtiging waarbij de kopers thuis waren ivm ziekte. Ze zaten in de woonkamer. De kijkers hadden in 1 minuut de woonkamer gezien om vervolgens 5 minuten op de grote slaapkamer te staan. Dan voel je dus als makelaar al dat ze het niet prettig vinden dat de verkopers thuis zijn.
Dat geloof ik gelijk, aan de andere kant als de verkoper de rondleiding zou doen en die er voor zorgt dat er verder niemand thuis is zal dat niet zo snel gebeuren.
Dat kun je toch zelf ook uitzoeken, ik neem ten minste aan dat jij dat ook niet zomaar uit je hoofd weet :) Als je zelf de rondleiding doet zul je je natuurlijk ook wel moeten voorbereiden en dit soort dingen van te voren uitzoeken.
Ik preek als "traditionele" makelaar voor eigen parochie hier, dat begrijp ik ook wel. Echter heb ik zelf geen last van internetmakelaars want die komen in mijn gebied nagenoeg niet voor. 99 van de 100 kiezen in dit gebied voor een plaatselijk kantoor.
Ik zou ook altijd een plaatselijk kantoor kiezen, een internetmakelaar levert naar mijn idee veel minder voordelen op. Die zijn veelal goedkoop omdat ze de verkoper alsnog bijna al het werk laten doen (inclusief rondleiding) waardoor ze weinig toe voegen

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
redwing schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:14:
[...]

Dat kun je toch zelf ook uitzoeken, ik neem ten minste aan dat jij dat ook niet zomaar uit je hoofd weet :) Als je zelf de rondleiding doet zul je je natuurlijk ook wel moeten voorbereiden en dit soort dingen van te voren uitzoeken.
Dat voorbereiden is al gedaan als ik de woning in de verkoop neem. Als ik de woning nog niet gezien heb en ik weet wat de bouwperiode en de ligging is begint er bij mij al direct een lampje te branden bij waar ik op moet letten qua bouwkundige gebreken. Soms komt het nog wel eens voor dat verkopers niet eens weten of ze een tank in de grond hebben zitten. Wegens ervaring en opleiding weet ik hoe ik direct kan herkennen of er zoiets aanwezig is. Zou een verkoper checken wat de bestemming van het pand is dat hij verkoopt? Misschien zit er naast de woonbestemming nog wel een klein stuk detailhandel op de bestemming. En ligt het zo strategisch dat het te verkopen pand opeens veel meer waard kan zijn omdat een grote supermarkt zich daar wil vestigen. Ooit wel eens van kwaaitaal vloeren gehoord? Stel je hebt zo'n vloer en meld dat niet als verkoper en de koper komt er later achter tijdens een bouwkundige keuring.... succes! Je mag 10.000 euro van de prijs afhalen of je bent je koper kwijt.

Tijdens zo'n bezichtiging kan ik al dat soort vragen beantwoorden. Sterker nog, ik win tijdens zo'n in de verkoopname gesprek zo goed voor dat ik direct op kan noemen wat de verkopers allemaal hebben vernieuwd de afgelopen jaren en wanneer dit allemaal is gebeurd.

Mensen denken er zo makkelijk over en denken het allemaal zelf te kunnen. Het bouwjaar van de keuken zullen ze best weten. Maar kijkers inlichten over bouwkundige gebreken kunnen 95 van 100 mensen niet. Daarom moet je als koper ook altijd een aankoopmakelaar inschakelen.

En nog een gratis TIP! Neem geen "specialist" van Vereniging Eigen Huis om je woning bouwkundig te keuren of te taxeren. Ik heb zelden zulke prutsers gezien. Daar heb je als koper echt niets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 06-04-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:10:
[...]

Als je in het 350-400k plus segment zit, dan kom je niet al te best over met een internetmakelaar. Dan is het vaak. Ah, een cheapskate. Waar zou nog meer op bezuinigd zijn in de periode dat ze hier woonden. Mijn makelaar was ook niet goedkoop, maar beurde wel ~30k meer dan de andere makelaars die hier de verkoop wilden begeleiden. Dan gun ik hem ook wel zijn tarief.
De huizen die hier in de regio te koop werden aan geboden via zo'n internet makelaar pikte je er ook zo uit :p brakke foto's, slechte omschrijving of een 'net niet' huis voor te veel geld. Dan haak ik als potentiële koper natuurlijk af (en in deze regio, de Achterhoek, kan je dat gerust doen als koper ,aangezien hier 'de gekte' niet heerst :p)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:35
Even een vraag m.b.t. courtages. Stel je bent wat ouder en verkoopt een huis van circa 725k-825k (zover lopen schattingen makelaars uiteen). Huis in absolute toestaat, wijk iets minder. Wat mag een goede makelaar dan kosten?
Mij valt op dat ze tussen de 1,1% en 1,3% vragen. Daar komen dan nog €500-€750 aan opstartkosten bij. Al met al zo'n 10k. Makelaar is hoe dan ook noodzakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaWayne schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:06:
Even een vraag m.b.t. courtages. Stel je bent wat ouder en verkoopt een huis van circa 725k-825k (zover lopen schattingen makelaars uiteen). Huis in absolute toestaat, wijk iets minder. Wat mag een goede makelaar dan kosten?
Mij valt op dat ze tussen de 1,1% en 1,3% vragen. Daar komen dan nog €500-€750 aan opstartkosten bij. Al met al zo'n 10k. Makelaar is hoe dan ook noodzakelijk...
Tsjah, zoals ik hierboven al aangaf, stevig onderhandelen. M.i. is het onzinnig dat de courtage een direct verband houdt met de verkoopprijs. Dat een lastig verkoopbaar huis meer moet kosten snap ik, maar er mag wel een relatie zijn tussen de geïnvesteerde moeite en de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 23:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kju schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:20:

Een internetmakelaar is geen makelaar. Je betaalt voor een advertentie met een flinke opslag aan kosten plus eventueel wat deeldiensten. Was dan liever naar de KVK gegaan, schrijf een makelaarskantoor in, meld je aan bij Funda en plaats dan je woning tegen het niet-NVM tarief van 160,- ex BTW :+
Dat is wel een serieus cool idee. Wel ook speciaal mailadres en telefoonnummer voor aanmaken anders word je gek van de spam denk ik. Zou dat minder dan 500 euro incl btw zijn totaal?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 121% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:10:
[...]

. Mijn makelaar was ook niet goedkoop, maar beurde wel ~30k meer dan de andere makelaars die hier de verkoop wilden begeleiden. Dan gun ik hem ook wel zijn tarief.
En hoe weet je dat hij 30k meer had gekregen? Je huis heb je ook maar 1x verkocht.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
Sunri5e schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:03:
[...]

En nog een gratis TIP! Neem geen "specialist" van Vereniging Eigen Huis om je woning bouwkundig te keuren of te taxeren. Ik heb zelden zulke prutsers gezien. Daar heb je als koper echt niets aan.
Ik zou ze niet allemaal over 1 kam scheren :). Wij hebben een zelfbouw 2-kapper (gebouwd door Allure bouw, in het westen) en kregen een voucher van VEH voor een 'gratis' bouwkundige keuring...man (op leeftijd) die wij hadden vond het kleinste beschadigingkje op een ruit nog die wij zeker niet gezien hadden. Keuring heeft ook erg lang geduurd (komt wellicht mede door de 200m2 woonoppervlakte) maar kregen ook allerlei tips. Is ook een flinke lijst uitgekomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:03
Road-runner83 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:38:
[...]

Ik zou ze niet allemaal over 1 kam scheren :). Wij hebben een zelfbouw 2-kapper (gebouwd door Allure bouw, in het westen) en kregen een voucher van VEH voor een 'gratis' bouwkundige keuring...man (op leeftijd) die wij hadden vond het kleinste beschadigingkje op een ruit nog die wij zeker niet gezien hadden. Keuring heeft ook erg lang geduurd (komt wellicht mede door de 200m2 woonoppervlakte) maar kregen ook allerlei tips. Is ook een flinke lijst uitgekomen...
Hier ook zeer tevreden over de nieuwbouwmkeuring van VEH.
Relatief tov andere objecten weinig gevonden. Maar alles wat die vond had ik niet gezien of het gelaten.
Geld meer dan waard.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
kmf schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:56:
[...]

En hoe weet je dat hij 30k meer had gekregen? Je huis heb je ook maar 1x verkocht.
We zitten in het wereldje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:50:
[...]

We zitten in het wereldje. ;)
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;). Ik geloof dat een makelaar een betere schatting kan maken dan een particulier obv historische cijfers en ervaring , maar ook een makelaar kan een smet niet voorkomen als hij nèt te hoog inzet. Of te lage biedingen als de vraagprijs te laag is en er geen "gek" biedt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2018 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Woehoe!! Vandaag ons huis leeg geruimd, met opslagboxen van kubox.nl paste prima in 2! Nog paar laatste dingetjes en even alles stofzuigen enzo en dan vrijdag de overdracht! Vandaag de afreken nota gehad, van de gemeente belastingen etc staan alleen de onroerend zaakbelasting en nog eentje op, in totaal voor €322,- terwijl ik in totaal €950,- heb betaald, klopt dit? (scheelt bij koop ook als het daar niet meegerekend wordt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Shinji schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:09:
Vandaag de afreken nota gehad, van de gemeente belastingen etc staan alleen de onroerend zaakbelasting en nog eentje op, in totaal voor €322,- terwijl ik in totaal €950,- heb betaald, klopt dit? (scheelt bij koop ook als het daar niet meegerekend wordt natuurlijk).
Is de nota niet gespecificeerd dan? Ik heb hier twee nota's voor mijn neus (als verkoper en eentje als koper) en bij beiden staat het op de nota als volgt:

OZB xxx
Waterschapslasten xxx
Rioolrecht xxx
totaal XXX euro
te verrekenen van 31-3 t/m 31-12 YYY

Waarbij de te verrekenen bedragen gewoon het aantal maanden zijn dat nog moet komen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DeBolle schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:27:
[...]

Is de nota niet gespecificeerd dan? Ik heb hier twee nota's voor mijn neus (als verkoper en eentje als koper) en bij beiden staat het op de nota als volgt:

OZB xxx
Waterschapslasten xxx
Rioolrecht xxx
totaal XXX euro
te verrekenen van 31-3 t/m 31-12 YYY

Waarbij de te verrekenen bedragen gewoon het aantal maanden zijn dat nog moet komen.
Die rioolrecht staat er niet op inderdaad, heb hem nu bij de hand, staat:
Te verrekenen zakelijke lasten
Onroerende zaak belasting € 229,00
Waterschapslasten € 93,89

Als ik het goed zie bestaat die waterschapslasten uit wegenheffing gebouwd (€12,22) en watersysteemheff. gebouwd (€ 81,67).

Dan hou ik nog over:
Wegenheffing gebruiker € 12,80
Watersysteemheffing gebruiker € 102,54
Zuiveringsheffing € 160,11
Afvalstoffenheffing € 258,60 - een korting van € 21,50
Riool gebruiker € 115,32

Als ik dat aan de andere kant voor dit jaar ook niet hoef te betalen vind ik het verder prima hoor, maar vind het wel vreemd dat niet alles van de waterschapslasten erbij zit en dat daar wel weer een deel wegenheffing bij zit.

Van de 322,89 die benoemd staat wordt dan ongeveer 2/3e verrekend (dat klopt ongeveer aangezien we op ongeveer 1/3e van het jaar zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Even uitsplitsen dan, je gooit belastingen met een peildatum (verontreinigingsheffing en gebruikersdeel WOZ) op een hoop met te verrekenen belastingen (eigenaarsdeel WOZ en waterschap) zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DeBolle schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:43:
Even uitsplitsen dan, je gooit belastingen met een peildatum (verontreinigingsheffing en gebruikersdeel WOZ) op een hoop met te verrekenen belastingen (eigenaarsdeel WOZ en waterschap) zo te zien.
Wat moet er dan nog verder worden uitgesplitst? Dit staat op één factuur met al deze categorieën. Ik snap als sommige niet worden verrekend, maar dat wil ik dan wel weten welke, bij vereniging eigen huis kom ik ook tegen dat het rioolrecht wel verrekend zou moeten worden maar die staat er bij mij niet bij.

En in het ongunstigste geval heb ik voor gemeente X nu voor een jaar zaken betaald, maar doet gemeente Y dit niet per jaar en krijg ik nog vanaf 1 mei tot einde van het jaar voor mijn kiezen, daar heb ik niet echt trek in eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Shinji schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:23:
[...]

Wat moet er dan nog verder worden uitgesplitst? Dit staat op één factuur met al deze categorieën. Ik snap als sommige niet worden verrekend, maar dat wil ik dan wel weten welke, bij vereniging eigen huis kom ik ook tegen dat het rioolrecht wel verrekend zou moeten worden maar die staat er bij mij niet bij.

En in het ongunstigste geval heb ik voor gemeente X nu voor een jaar zaken betaald, maar doet gemeente Y dit niet per jaar en krijg ik nog vanaf 1 mei tot einde van het jaar voor mijn kiezen, daar heb ik niet echt trek in eigenlijk.
Je hebt belastingen, waarbij de situatie op 1 januari van een (kalender)jaar bepalend is voor het gehele jaar. Dit gaat o.a. voor: WOZ, Rioolheffing en Waterschapslasten. De heffer stuurt de aanslag naar de persoon die op 1 januari eigenaar was en die moet het ook geheel betalen. Daar krijg je dus nooit vermindering voor als je in de loop van het jaar verhuist. De notaris verrekend deze belastingen als service daarom met de koper, zodat de verkoper via die weg een deel terug krijgt.

Daarnaast tijdsvakbelasting: hondenbelasting, afvalstoffenheffing, verontreinigingsheffing e.d. Deze betaal je naar gebruik in een periode. De heffer zal na het verhuisbericht (conform GBA) dit verrekenen, hier krijg je geld terug van de heffer als er voorheffing is betaald of het restant kwijtgescholden. De notaris doet hier verder niets mee.

Er zijn gemeenten die van het laatste afwijken, daarvoor moet je dus zelf met de koper aan de slag om te verrekenen. In de regel weet een lokale notaris (en meestal ook de makelaar) exact wat wel en niet wordt verrekend, daar zou je normaliter het eerst moeten gaan informeren als je twijfelt of het wel goed gaat.

Als jouw huidige gemeente inderdaad niets verrekend of daarvoor een eigen peildatum hanteert dan heb je echter niet meer dan een schrale troost: niemand heeft veel trek in belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:54
Toch nog even ons huis hier delen. Volgens ons aantrekkelijke foto's. De prijs weet ik echt niet meer. Er zijn er met minder tuin in een andere "betere" wijk die 40 tot 50k meer vragen. Ik hoor graag ideeën die meehelpen met verkoop.

Tot nu toe 2 bezichtigingen in een week gehad maar hoopte wel op meer kijkers omdat in onze klasse bijna niets te koop staat en zeker niets van uit 2007.

Hierbij het linkje :https://www.funda.nl/koop...6964521-uranusstraat-2-a/

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Drama fotos. Zelf gemaakt zonder groot hoek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

gr8-jen schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:55:
Toch nog even ons huis hier delen. Volgens ons aantrekkelijke foto's. De prijs weet ik echt niet meer. Er zijn er met minder tuin in een andere "betere" wijk die 40 tot 50k meer vragen. Ik hoor graag ideeën die meehelpen met verkoop.

Tot nu toe 2 bezichtigingen in een week gehad maar hoopte wel op meer kijkers omdat in onze klasse bijna niets te koop staat en zeker niets van uit 2007.

Huis oogt rommelig, haal 10 verhuisdozen bij de gamma en haal de halve boekenkast leeg, zelfde geldt voor alle overige spullen.
Foto's vind ik matig, tekst is her en der wat knullig (pv panelen die 7% meer opleveren, is alleen interessant voor tweakers) . Komt over als een makelaar die niet heel duur is?

Een goede makelaar had goede foto's laten nemen, overbodige spullen weggehaald en een professionele tekst geplaatst.

Verder vind ik de prijs vrij fors voor een dergelijke woning, maar dat is lastig beoordelen. Ik denk dat de verkoopwaarde niet veel afwijkt van de aankoopprijs in 2007.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2018 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:04:
[...]
Een goede makelaar had goede foto's laten nemen, overbodige spullen weggehaald en een professionele tekst geplaatst.
+ plattegrond
+ opruimen (prullenbak op aanrecht, losse magnetron, willeurige stekkerdoos in slaapkamer, zolder...)

En wat is er aan de hand bij de mechanische ventilatie op zolder? Duct tape en neopreen komen niet solide over ;)
Verder vind ik de prijs vrij fors voor een dergelijke woning, maar dat is lastig beoordelen. Ik denk dat de verkoopwaarde niet veel afwijkt van de aankoopprijs in 2007.
De woning lijkt enorm krap op de foto's. In de tekst is de beukmaat wel iets meer dan vijf meter. Dat moet er ook uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:47
Ik vind 'drama foto's' wat overdreven, maar erg goed zijn ze ook niet nee. Wellicht gebruik maken van groothoek en schuif de dozen/boeken naar de ene kant en maak een foto van de andere kant. Zo oogt het wat netter en ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Laatst online: 15:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

ANdrode schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:21:
De woning lijkt enorm krap op de foto's.
Volgens mij is het vooral dat. Echt elke foto voelt wat benauwd aan en volgens mij kan elke ruimte af met minder 'spul'. Van de zolder zie ik nu bijv. 2 foto's met stapels dozen en 2 foto's waarop 2 stoelen staan. Ik moet echt mijn best doen om te kijken hoe groot die ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nozem
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02 12:02

Mij valt meteen die openingszin 'LET OP: Oplevering vanaf november 2018' op. Dat is in feite slecht nieuws waarmee je begint. Persoonlijk zou ik het er helemaal uit laten omdat het onderhandelingsinformatie is.

Verder vind ik de foto's niet super slecht, maar wel zichtbaar zelfgemaakt + inderdaad heel veel spullen in beeld laten staan die je aan de kant had moeten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 22:21

Jiffy

God, you're ugly!

Shinji schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:40:
[...]
Als ik dat aan de andere kant voor dit jaar ook niet hoef te betalen vind ik het verder prima hoor, maar vind het wel vreemd dat niet alles van de waterschapslasten erbij zit en dat daar wel weer een deel wegenheffing bij zit.
Dat is niet vreemd, dat is normaal: bij de notaris worden tussne koper en verkoper alléén de eigenaarslasten verrekend. Dat is dus de OZB, een deel van de waterschapslasten en (dit hangt van de gemeente af) sóms het rioolrecht. De overige bedragen zijn gebruikerslasten en worden niet tussen koper en verkoper verrekend.

Voor de eigenaarslasten is nml de peildatum 1 januari van belang: ben je per 1 januari eigenaar, moet je de aanslag voor het héle jaar betalen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
@gr8-jen ik vind de fotos ook erg slecht.
En je huis komt rommelig over en krap. Terwijl het over de 100 viekante meter is1.

Persoonlijk zou ik het wat opruimen dingen en wat meer neutraler maken.... Vaak kijken mensen ook wel naar de inrichting.....

En de eerste indruk is belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@gr8-jen Foto's zijn inderdaad heel slecht kwaliteit en benauwend. Allemaal net zo schuin...

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 09-04-2018 08:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:38
Ik zou persoonlijk minder verticale foto's gebruiken. En overige spullen tijdelijk naar zolder voor de foto's en wanneer je daar de foto's gaat maken even alles 1 verdieping lager.
En die touwtjes van de deur af, prullenbak van het aanrecht, stekkerdoos onder het bed verstoppen. En de gordijnen open laten. Alles komt heel rommelig over nu, terwijl het best een net huis is.

[ Voor 10% gewijzigd door mathy_ op 09-04-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Wij hebben inmiddels een tegenbod gehad om ons tegenbod. Dus vraagprijs van 250k. Kopers hebben 225k geboden en wij een tegenbod van 245k. Vanochtend te horen gekregen dat ze zijn gegaan naar 230k. Dus wij hebben een tegenbod van 240k gedaan.

Moet wel lukken om op 235k uit te komen. Even afwachten wat voor tegenbod ze doen maar ben geneigd om gewoon akkoord te gaan mochten ze dit bedrag bieden. Kan ik wel proberen om het onderste uit de kan te halen (bijv door te gaan voor 237k of 238k) maar gezien de situatie is dat niet heel nodig. We willen er nu wel gewoon van af aangezien ons huis blijkbaar niet mee doet met de gekte die momenteel in een hoop regio's heerst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@gr8-jen foto's zijn niet best. Ook valt op:
- keuken onhandige indeling.
- woonkamer idem, waar zet ik mijn zespersoons eettafel van 2x1 meter? Dan kan ik nergens zitten.
- foto 21 is precies waarom het benauwd lijkt. Commode en kast precies in de breedte van de kamer geprakt.
- je telt de zolder als slaapkamer mee, maar eigenlijk is het nog een blanco ruimte. Als je een overloop maakt, kom je al in de knel met een dakraam.
- enige huis zonder uitbouw achter, dus je zit tussen 2 muren in de tuin. Met een berging achter die een volledige overkapping heeft, is het wat benauwend.
- badkamer met wasmachine, ipv wasmachine op zolder. Echt niemand wil een wasmachine in zijn badkamer.
- owja, slechte foto's. Veel te veel foto's van niks. Drie keer woonkamer waar één volstaat, je dozen op zolder ziet er meer uit als een marktplaats foto: 'te koop, bananendozen met inhoud'.
- perceel is met 150 m² niet bijzonder groot voor een suburb rond Rotterdam.
- vage internetmakelaar? De lokale partijen hebben een heel bestand aan mensen die klaar zijn om te kopen.
- de woning die vergelijkbaar is, was 215k of 225k. Niet 285-295k

Je huis schreeuwt gewoon STARTER. Daarbij is er sinds de oplevering weinig waarde aan toegevoegd buiten de zonnepanelen. Maar goed, ook Zwijndrecht is overspannen, hoewel Volgerlanden veel marktaandeel snoept.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 09-04-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:49:
@gr8-jen foto's zijn niet best. Ook valt op:
- keuken onhandige indeling.
- woonkamer idem, waar zet ik mijn zespersoons eettafel van 2x1 meter? Dan kan ik nergens zitten.
- foto 21 is precies waarom het benauwd lijkt. Commode en kast precies in de breedte van de kamer geprakt.
- je telt de zolder als slaapkamer mee, maar eigenlijk is het nog een blanco ruimte. Als je een overloop maakt, kom je al in de knel met een dakraam.
- enige huis zonder uitbouw achter, dus je zit tussen 2 muren in de tuin. Met een berging achter die een volledige overkapping heeft, is het wat benauwend.
- badkamer met wasmachine, ipv wasmachine op zolder. Echt niemand wil een wasmachine in zijn badkamer.
- owja, slechte foto's. Veel te veel foto's van niks. Drie keer woonkamer waar één volstaat, je dozen op zolder ziet er meer uit als een marktplaats foto: 'te koop, bananendozen met inhoud'.
- perceel is met 150 m² niet bijzonder groot voor een suburb rond Rotterdam.
- vage internetmakelaar? De lokale partijen hebben een heel bestand aan mensen die klaar zijn om te kopen.
- de woning die vergelijkbaar is, was 215k of 225k. Niet 285-295k

Je huis schreeuwt gewoon STARTER. Daarbij is er sinds de oplevering weinig waarde aan toegevoegd buiten de zonnepanelen. Maar goed, ook Zwijndrecht is overspannen, hoewel Volgerlanden veel marktaandeel snoept.
Hoewel ik het op zich met je eens ben, is niet al deze kritiek heel erg opbouwend natuurlijk. ;)
Er valt veel te winnen in de presentatie, en ook in de pricing, maar het moet wel haalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik geef gewoon aan wat ik zie. :P Ik zie (weer) een vage internetmakelaar, slechte foto's en een matige presentatie. Dan ga ik ook gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:04:
Ik geef gewoon aan wat ik zie. :P Ik zie (weer) een vage internetmakelaar, slechte foto's en een matige presentatie. Dan ga ik ook gewoon los.
Ik heb me gewoon ingehouden... maar ik moet wel zeggen dat ik wel begrijp dat 995,- aantrekkelijk is als ze dit beloven:

Waardebepaling van uw woning
Promotie door borden en posters
Fotoreportage en de opmaak van de tekst
Verkoopbevorderende tips
Plaatsing van de woning op een aantal drukbezochte internetsites
Verkoopbrochures voor potentiële kopers
Kadastrale recherche
Voeren van prijsonderhandelingen en leveringsvoorwaarden
Opmaken van de koopovereenkomst
Inschakelen van een notaris voor het notarieel transport

Maar goed, je ziet al wat fotoreportage inhoud.

@gr8-jen Een woningfotograaf rekent ongeveer € 75 ex BTW als je alleen foto's wil. Kijk ook even naar deze video's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:49:
Wasmachine in keuken, wasmachine in badkamer, allebei acceptabel in een huurappartement van < 50m2.
Maar als het ruimer is dan niet. Past dan niet bij het niveau van de inrichting dat je mag verwachten

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 09-04-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Kju 75 euro? Dan krijg je niet zo heel veel verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:38:
@Kju 75 euro? Dan krijg je niet zo heel veel verwacht ik.
Nee hoor, is wel makelaarsinkoopprijs en bij bijvoorbeeld Zien heb ik dan 25 tot 30 foto's. Kan ook voor minder, ze zijn er ook voor 65 en 50 en dan heb je 10-15 foto's.
Vanwege die bedragen ben ik al lang opgehouden om te stoeien met photoshop en gaat m'n xt20 alleen nog maar mee op vakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online

Grappig om te lezen, dat jullie het zelf aantrekkelijke foto's vinden. Misschien kan je dat wat toelichten? Zelf heb ik het idee, dat je het huis te kort doet met de foto's.
Volgens mij is het meeste al gezegd, maar laten we het "de kracht van herhaling" dan maar noemen.
*Eerste wat mij opviel, is dat er geen plattegrond op Funda staat (plaatjes zeggen meer dan woorden)
*Oplevering vanaf november 2018 (is tevens het eerste wat vermeld wordt. Als woningzoekende zou ik mogelijk al meteen wegklikken, omdat het huis "niet direct beschikbaar" is. Hierdoor mis je volgens mij al een hoop potentiële kopers.
*De foto's zijn niet in een logische volgorde geplaatst
*De foto's zijn van een te hoge afstand genomen (beter is om gehurkt te zitten en dan foto's te maken, hierdoor lijken ruimtes vaak groter >:) )
*Keuken oogt heel erg vol
*In de tekst staat aangegeven dat de keuken voorzien is van een magnetron, maar deze staat los op het aanrecht (en zou je dus evt. mee kunnen nemen, omdat dit geen onderdeel van de keuken is)
*Hoge foto van de keuken doet nog meer afbreuk aan de ruimte, je benadrukt hier eigenlijk hoe "smal" de keuken is
*Waar is de extra ruimte (1,20 x 0,91) in slaapkamer 2 die in de tekst wordt benoemd? Op de foto's lijkt het een recht-toe-recht-aan slaapkamer (of zit dat achter het gordijntje verstopt)
*Wasmachine in badkamer is leuk voor een appartement / kleine woning
*Zolder is een zooitje met alle dozen
*MV is afgeplakt met duct tape 8)7 wat is er mis mee?
*Buizen van de ventilatie zijn half gespoten / niet afgeplakt. Dit wekt de indruk dat er niet erg secuur aan afwerking wordt gedaan... (kan natuurlijk ook anders zijn, maar mijn eerste indruk is dan: waarom niet afgeplakt / mee gespoten)
*En over het algemeen: verplaats spullen voordat je de foto neemt. Dit oogt opgeruimder en daardoor groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
thewizard2006 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:32:
Wij hebben inmiddels een tegenbod gehad om ons tegenbod. Dus vraagprijs van 250k. Kopers hebben 225k geboden en wij een tegenbod van 245k. Vanochtend te horen gekregen dat ze zijn gegaan naar 230k. Dus wij hebben een tegenbod van 240k gedaan.

Moet wel lukken om op 235k uit te komen. Even afwachten wat voor tegenbod ze doen maar ben geneigd om gewoon akkoord te gaan mochten ze dit bedrag bieden. Kan ik wel proberen om het onderste uit de kan te halen (bijv door te gaan voor 237k of 238k) maar gezien de situatie is dat niet heel nodig. We willen er nu wel gewoon van af aangezien ons huis blijkbaar niet mee doet met de gekte die momenteel in een hoop regio's heerst :)
Net weer gebeld. Ze willen nu eerst een 2e bezichtiging komen doen en een bouwtechnische keuring. Is dat niet wat vreemd dat je eerst 2x een bod doet en daarna weer wil bezichtigen en een bouwtechnische keuring wil doen (die je ook gewoon in je koopcontract kan opnemen/is opgenomen).
Anyway. Maar weer een afspraak maken. Zal vast wel bij de strategie horen van de makelaar :P

[ Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 09-04-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
thewizard2006 schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:32:
[...]

Net weer gebeld. Ze willen nu eerst een 2e bezichtiging komen doen en een bouwtechnische keuring. Is dat niet wat vreemd dat je eerst 2x een bod doet en daarna weer wil bezichtigen en een bouwtechnische keuring wil doen (die je ook gewoon in je koopcontract kan opnemen/is opgenomen).
Anyway. Maar weer een afspraak maken. Zal vast wel bij de strategie horen van de makelaar :P
Nee hoor, grote kans dat ze wellicht iemand meenemen (aankoopmakelaar of bekenden) om nog eens te kijken naar de woning en wat ze het waard vinden.

Na 1x kijken hebben ze een beeld gevormd, daar een bedrag aan gekoppeld en nu het bieden is begonnen willen ze nog eens goed kijken waarop ze bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:32:
[...]

Vooral mee akkoord gaan :) Hoe meer kosten ze maken voordat er overeenstemming over de prijs is, hoe meer 'pijn' (psychologisch dan) het ze zal doen om 'weg' te lopen bij geen akkoord :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb iets meer reacties dan verwacht. De reactie die ik ben vergeten zal ik later in de avond nog even allemaal beantwoorden.

Even ingaand op de foto's: de foto's van de makelaar waren inderdaad belabberd. Op dat punt spijt dat ik voor deze had gekozen. Het kwam niet overeen met foto's die ik op de site zelf zag toen ik deze inschakelde. Die foto met de hoge hoek in de keuken was 1 van de 5 foto's die wij niet achteraf (even) gemaakt hadden, dit omdat de rest van de kamer meer foto's waren van de ramen met 1 m2 vloer zichtbaar. misschien zijn wij zelf blind voor ons huis. Ik zal aan een fotograaf vragen die wij kennen om ook een kritische blik te werpen.

Afplakken met ductape kwam doordat na de onderhoudsservice de schuim niet meer normaal te bevestigen was. Ik kan nog die bedekkende schuim weghalen of met een dun touwtje vastzetten.
buizen half gespoten kwam omdat het daar te hoog was om echt bij te komen voor afplakken. vooral omdat het boven het trapgat was ;).

wat is een betere volgorde van de foto's?

die tekst over oplevering was ik zelf ook niet blij mee maar hoopte dat ik de enige was. ik zal het er over hebben om het weg te halen omdat het nog op andere plekken staat.

die opmerking van de eettafel snap ik niet helemaal. de eettafel op de foto is groter dan 1x2 en uitschuifbaar naar 6-8 persoons. De 3-persoons zitbank past nog steeds en ik hou nog steeds 1,5 meter over. ik geloof dat je op dat moment je even je agressie kwijt wilde, maar ik zal kijken of ik de lengte van de kamer beter naar voren kan krijgen. :)
De indeling van de keuken zijn wij vrij content mee. Ik hoor dus graag een onderbouwing wat je onhandig vind. mischien kunnen we daar dan rekening mee houden.

De huizen waarmee hierboven wordt vergeleken zijn een jaar geleden verkocht en hebben of een nog kleinere tuin of een tuin op het noorden. Ik zie de mensen van die straat nu al telkens in de voortuin zitten omdat het altijd schaduw is in hun tuin op het noorden. Die huizen zijn ook verkocht voor de vraagprijs. tussendoor zijn de prijzen wel meer dan 5-6% procent gestegen en zijn er minder vergelijkbare huizen te vinden. Ik geef wel toe dat de vraagprijs abitieus is en ik zal nog wel serieus nadenken over een bod van 5-7000 minder.

opmerkingen over verwijderen van items zal ik rekening mee houden. alleen de reden voor het leeghalen van een boekenkast ontgaat me even.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:14

Angeloonie

Cheeseburger Addict

gr8-jen schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:49:

Even ingaand op de foto's: de foto's van de makelaar waren inderdaad belabberd. Op dat punt spijt dat ik voor deze had gekozen. Het kwam niet overeen met foto's die ik op de site zelf zag toen ik deze inschakelde. Die foto met de hoge hoek in de keuken was 1 van de 5 foto's die wij niet achteraf (even) gemaakt hadden, dit omdat de rest van de kamer meer foto's waren van de ramen met 1 m2 vloer zichtbaar. misschien zijn wij zelf blind voor ons huis. Ik zal aan een fotograaf vragen die wij kennen om ook een kritische blik te werpen.
Letterlijk alle foto's zijn scheef, de helft is te donker en de andere helft is wazig. Je gaat mij niet wijs maken dat je dat zelf ook niet ziet?
Regel een fatsoenlijke camera en doe alle foto's opnieuw en schuif zo veel mogelijk aan de kant. Ontdubbel de foto's (1x huiskamer hoek A, 1x huiskamer hoek B, 1x keuken, 1x slaapkamer, 1x tuin etc.). Zet eventuele dubbele foto's gewoon achteraan de rij en dingen als entree, toilet en overloop ook.

Ik als koper wilde als eerste zien: huiskamer, keuken, slaapkamers, tuin. rest is extra.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

245k voor zo'n soort huis. Verschil met waar ik woon (Zuid-Limburg) is echt mega groot. Voor 245k krijg je hier een vrijstaande, karakteristieke woning voor. En het is naar mijn mening alleen maar minder leuk hoe meer je richting de randstad gaat. Zie bijvoorbeeld dit huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Techno Overlord op 09-04-2018 14:09 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Techno Overlord schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:08:
[...]

245k voor zo'n soort huis. Verschil met waar ik woon (Zuid-Limburg) is echt mega groot. Voor 245k krijg je hier een vrijstaande, karakteristieke woning voor. En het is naar mijn mening alleen maar minder leuk hoe meer je richting de randstad gaat.
Ja maar dan woon je wel in zuid-limburg :+ Meningen verschillen gelukkig. Ik zou niet zo ver weg van familie/vrienden kunnen wonen, dus leg je je erbij neer dat de huizen andere pijzen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 21:09
[...]

245k voor zo'n soort huis. Verschil met waar ik woon (Zuid-Limburg) is echt mega groot. Voor 245k krijg je hier een vrijstaande, karakteristieke woning voor. En het is naar mijn mening alleen maar minder leuk hoe meer je richting de randstad gaat. Zie bijvoorbeeld dit huis.
Persoonlijk (en dat is mijn mening) zou ik niet graag in Hoensbroek willen wonen zelfde huis in een gemeente verderop is meteen 40 to 50 K duurder dat zal ook een reden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

[...]

Met alle respect maar totaal niet vergelijkbaar (ik zou niet eens weten waar Hoensbroek ligt) en als dat zo goedkoop is, waarom is het na 6+ maanden nog te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
die opmerking van de eettafel snap ik niet helemaal. de eettafel op de foto is groter dan 1x2 en uitschuifbaar naar 6-8 persoons. De 3-persoons zitbank past nog steeds en ik hou nog steeds 1,5 meter over. ik geloof dat je op dat moment je even je agressie kwijt wilde, maar ik zal kijken of ik de lengte van de kamer beter naar voren kan krijgen. :)
De indeling van de keuken zijn wij vrij content mee. Ik hoor dus graag een onderbouwing wat je onhandig vind. mischien kunnen we daar dan rekening mee houden.
Als iemand na het (goed) bekijken van de foto's dit gevoel heeft dan komt de woning verkeerd over.

Hierbij helpt een kaart heel veel. Door de beschreven oppervlakten die je niet terugziet op de foto's krijg je het gevoel dat er mogelijk (deels) een erg onhandige inrichting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 20:23

opmerkingen over verwijderen van items zal ik rekening mee houden. alleen de reden voor het leeghalen van een boekenkast ontgaat me even.
Je wilt toch dat je huis er aantrekkelijk uit ziet en niet dat iemand denkt bij de eerste foto van de hal, jeetje wat is het vol. Het oogt gewoon niet prettig, ik zit al niet te wachten op mijn rommel maar dan moet je ook nog om een ander zijn rommel heen kijken.

het oogt gewoon kleiner dan nodig.

Stop je stekkerdoos weg, hang je gordijnen recht, huur een storageruimte en probeer het nog een keer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:17:
[...]

Met alle respect maar totaal niet vergelijkbaar (ik zou niet eens weten waar Hoensbroek ligt) en als dat zo goedkoop is, waarom is het na 6+ maanden nog te koop?
Toevallig ken ik Hoensbroek wel en het is in mijn ervaring vooral een heel arme plaats. Geldt voor die hele oostelijke mijnstreek eigenlijk.

Nadeel is ook dat het niet dicht bij Maastricht ligt (wat een leuke, mooie stad is) maar eigenlijk gewoon een buitenwijk van Heerlen is (wat algemeen bekend staat als een verpauperde stad met veel drugsoverlast).

Een vergelijkbaar huis in een dorpje waar je wèl de echte voordelen van Limburg hebt (lees: mooie omgeving, rust en dergelijke) en waar ik zelf nog wel zou willen wonen, zoals Noorbeek, kost meteen 100k meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
Ik heb iets meer reacties dan verwacht. De reactie die ik ben vergeten zal ik later in de avond nog even allemaal beantwoorden.
Blader even een paar pagina's terug. Ik had vrijwel hetzelfde "probleem". Het beeld dat je zelf hebt van je eigen huis doet er niet toe. Het gaat er om wat andere er van vinden en zien. Leuk dat jij een verklaring hebt voor X of Y maar als je dat niet direct vanuit de foto kan afleiden schiet het niet op. Net zo als dat jij het een prima keuken vind kan het voor de ander gewoon krap en rommelig zijn. Het is gewoon heel lastig om objectief naar je eigen huis te kijken. Jij weet precies hoe groot iets is, hoe iets aanvoelt, wat het verhaal er achter is (tape, touwtjes etc). Een ander moet dat maar proberen te gokken van een foto en dat is ook gewoon heel lastig.
De een verwoord het wat tactischer dan de ander hier maar alles is goed bedoeld advies waar je zelf besluit om er wel of niet iets mee te doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 09-04-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thewizard2006 schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:05:
[...]

Blader even een paar pagina's terug. Ik had vrijwel hetzelfde "probleem". Het beeld dat je zelf hebt van je eigen huis doet er niet toe. Het gaat er om wat andere er van vinden en zien. Leuk dat jij een verklaring hebt voor X of Y maar als je dat niet direct vanuit de foto kan afleiden schiet het niet op. Net zo als dat jij het een prima keuken vind kan het voor de ander gewoon krap en rommelig zijn. Het is gewoon heel lastig om objectief naar je eigen huis te kijken. Jij weet precies hoe groot iets is, hoe iets aanvoelt, wat het verhaal er achter is (tape, touwtjes etc). Een ander moet dat maar proberen te gokken van een foto en dat is ook gewoon heel lastig.
De een verwoord het wat tactischer dan de ander hier maar alles is goed bedoeld advies waar je zelf besluit om er wel of niet iets mee te doen :)
@gr8-jen precies dat. Het is allemaal best heftige kritiek op je mooie huisje, maar het is we leen weergave van hoe een 'toevallige voorbijganger' (Lees: potentiele koper), je woning gaat zien.

Hier krijg je de kans het toe te lichten, bij een afgehaakte koper niet, dus daar zou ik wel iets mee doen, voor zover mogelijk. Niemand is er op uit om je bewust de grond in te boren, het is goed bedoelde kritiek.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 09-04-2018 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@gr8-jen excuus als mijn reactie wat hard over is gekomen.

Wel grappig om te lezen dat je aangaf in je eerste post (waarin je om commentaar vroeg) dat het aantrekkelijke foto's waren en dat nu zegt dat de foto's belabberd zijn.
Maar goed, het kwaad is helaas al geschied, de foto's staan op Funda en dat is wat men als eerste ziet. Foto's aanpassen kan, maar ik vrees wel dat je de eerste massa aan mensen al hebt gehad (meeste mensen checken het nieuwe aanbod van afgelopen 3 dagen geplaatst en niet het bestaande aanbod). Kijk dus ook goed even of het wel de kosten waard is om nu nieuwe foto's te laten maken en plaatsen.
Maar als jullie voor nieuwe foto's gaan, neem dan deze tips mee in gedachte:
* zorg voor rechte foto's (zoals door anderen aangegeven, de meeste lijken scheef)
* neem de foto's van heup hoogte, hierdoor lijken de ruimtes wat groter / langer
* zorg voor een logische volgorde van foto's (woonkamer, keuken, slaapkamer 1, slaapkamer 2, slaapkamer 3, zolder, tuin). Aan de hand van de foto's moet je direct zien, in welke ruimte de foto is genomen!
* Maak foto's van minder volle ruimtes (neem bijv. de keuken. Hier staan redelijk wat spullen op. Haal het aanrechtblad en de afzuigkap leeg. Na de foto's kan je dit gerust weer terug plaatsen. Of neem de zolder, haal de dozen weg als je van die hoek foto's maakt. Je bureau / pc lijkt in een klein hoekje weggestopt, terwijl het best een aardige ruimte is als de dozen weg zijn)

Het huis an sich is niks mee, je woont er met veel plezier (althans dat hoop ik voor je). Maar je wordt zelf ook blind voor bepaalde zaken. De duc tape vind jij niet erg, maar als iemand dat voor het eerst ziet, dan zit daar meteen een gedachte aan vast. probeer dat er maar eens uit te krijgen bij iemand die je niet te spreken krijgt... Probeer je dus te verplaatsen naar de koper van je huis (en niet de verkoper). Zou jij zelf -op basis van de foto's en tekst- interesse hebben in dit huis als deze in je zoekresultaten naar voren komt?

Veel succes met de verkoop in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Afgezien van de kwaliteit van de foto's, was ik eerlijk gezegd al bij de eerste zin afgehaakt; oplevering in november. Je kunt natuurlijk geluk hebben en een koper treffen die dat nu net heel goed uitkomt maar die zullen er niet heel veel zijn.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dinmi schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:45:
Afgezien van de kwaliteit van de foto's, was ik eerlijk gezegd al bij de eerste zin afgehaakt; oplevering in november. Je kunt natuurlijk geluk hebben en een koper treffen die dat nu net heel goed uitkomt maar die zullen er niet heel veel zijn.
Inderdaad, hierbij speelt mee dat de meeste hypotheekoffertes hebben een geldigheid van 4 of 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@gr8-jen Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. >:)
Ik zie aan de eettafel maar 2 stoelen per kant. Een tafel van 2x1 heeft er 3 per kant. Tel daarbij de hal op die ook een looppad heeft daar en het feit dat een bank tegen de keukenmuur staat en het lijkt krap. Krapper dan de woningen van hetzelfde type die ik heb gelinkt. Die hadden ook een hoogwaardigere afwerking, althans, zo lijken de foto's. Overigens heb je wel een tuin op zuid, maar bij je woonkamer heb je 2 blinde gevels van de uitbouwen van de buren.

Tuurlijk, allemaal zaken waar je niets aan kan veranderen, maar je moet de nadruk dus afleiden ervan.

Je moet bij elke foto denken wat erop komt. Haal om te beginnen de helft van de spullen weg. Dan pas krijg je cleane foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik ben alle reacties rustig aan het documenteren. En ik ben ook zeker van plan acties te ondernemen, wees gerust :).

We hebben enkele wijzigingen gemaakt in de tekst. Bijvoorbeeld beukmaat verteld en opleveringstekst in het begin weggehaald en verderop veranderd naar "Oplevering in overleg, vanaf ca. september 2018, uiterlijk november 2018."

Ik heb nog tips gekregen van een fotograaf (die heeft nog steeds geen tijd voor foto's helaas) en ik heb wel een paar proef foto's gemaakt waarin de tuin en bijvoorbeeld woonkamer al breder en dieper (en rechter) uit komen dus het is blijkbaar mogelijk. met een beetje geluk vind ik nog een goede fotograaf op tijd.
Als iemand anders nog tips heeft of opmerkingen van wat weg moet uit de foto's hoor ik het graag. Ik kan me soms verdedigen maar het wordt nog steeds gewaardeerd.
Er kijken nu gelukkig nog steeds genoeg mensen nadat ze het huis hebben gevonden en als ik met plattegrond, een andere tekst en foto's per dag ook maar 1 procent van de mensen die het huis bekijken op bezichtiging krijg, ben ik al blij :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik zou er gewoon "Oplevering in overleg" van maken, de details kan je altijd bespreken na/tijdens het bieden. Dit schrikt alleen maar af.

[ Voor 45% gewijzigd door cooper87 op 10-04-2018 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
cooper87 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:33:
Ik zou er gewoon "Oplevering in overleg" van maken, de details kan je altijd bespreken na/tijdens het bieden. Dit schrikt alleen maar af.
Dat zou ik ook zo doen. Ik neem aan dat jullie een nieuwbouwhuis hebben gekocht dat in november wordt opgeleverd?

Persoonlijk (puur op gevoel dus) had ik in een dergelijke situatie het huis eerst eens bij een lokale makelaar in de stille verkoop aangeboden. Niet op Funda, geen bord in de tuin wel een goede presentatiemap laten maken. Op die manier is het alvast bekend dat het huis later in het jaar beschikbaar zal zijn. Zo staat het huis ook niet maanden te koop en geadverteerd op Funda, dat kan namelijk ook in je nadeel werken.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe de prijsbepaling tot stand is gekomen maar ik zou toch eens bij de/een makelaar polsen hoeveel voordeel je zou kunnen hebben de aansluiting voor de wasmachine uit de badkamer te halen. Zoals al eerder werd opgemerkt, is dat echt wel een nadelige indeling zo.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:59

kgl

gr8-jen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:29:
Ik heb nog tips gekregen van een fotograaf (die heeft nog steeds geen tijd voor foto's helaas) en ik heb wel een paar proef foto's gemaakt waarin de tuin en bijvoorbeeld woonkamer al breder en dieper (en rechter) uit komen dus het is blijkbaar mogelijk. met een beetje geluk vind ik nog een goede fotograaf op tijd.

...

Er kijken nu gelukkig nog steeds genoeg mensen nadat ze het huis hebben gevonden en als ik met plattegrond, een andere tekst en foto's per dag ook maar 1 procent van de mensen die het huis bekijken op bezichtiging krijg, ben ik al blij :).
Ik denk dat je het 'nieuw huis' effect op funda niet moet onderschatten; je hebt maar 1 keer de kans om een eerste indruk te maken. Je geeft aan dat er nog steeds genoeg doorkliks zijn, maar mijn ervaring is dat je het van de eerste 48 uur moet hebben. Mijn huis (bouwjaar 2000, 109m2 woonopp., 119m2 perceel; maar andere regio) is in de eerste 24 uur dat het op funda verscheen ruim 1200 keer bekeken (25% conversie), en in de tweede 24 uur nog eens ruim 400 keer (14% conversie). Hierna zakte het aantal doorkliks significant. Binnen 1 week hadden we op 2 bezichtigingsdagen 7 kijkers (eerste dag 3, resulterend in 2 bieders; tweede dag 4, resulterend in nog 1 bieder; de anderen haakten af omdat er reeds ver boven de vraagprijs geboden werd).
In veel regio's moet je momenteel binnen 2 weken een dergelijk huis wel verkocht kunnen hebben.

Ik denk dat het verstandig is als je helemaal opnieuw begint. Trek je huis zsm van funda, laat er wat tijd overheen gaan, zorg voor een echte makelaar met professioneel fotograaf, plattegronden, video, 360 graden foto's, en breng je huis opnieuw als nieuw op de markt (tegen een voor jouw regio realistische vraagprijs -- liever iets aan de scherpe kant zelfs). Een huis uit 2007 met deze specificaties is echt voor een hele grote groep woningzoekenden interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:34
d0s schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:32:
Jazeker. Tegenpartij heeft vanochtend vroeg mijn advocaat gemaild dat ze zich wil verdedigen. Advocaat heeft haar doorverwezen naar de rechtbank.

Het wordt dus geen verstekvonnis omdat men in de regel 4 weken uitstel krijgt voor de conclusie van antwoord.

Afwachten weer. Maar bijzonder dat er op de laatste dag pas weer actie wordt ondernomen :)
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2018:1978

En toch eindigt het vaak met zoiets. En dan moet je ook nog maar afwachten wat je uberhaupt nog gaat krijgen, want als er al (meerdere) schuldeisers en/of betalingsregelingen zijn sta je mooi achteraan in de rij.

(op zich snap ik wel dat je uit principe gaat procederen hoor, alleen viel het me op dat hier op het forum wel heel erg een "dan verloopt de termijn en eis ik lekker bedrag xxx op"mentaliteit heerst, terwijl de praktijk toch wat genuanceerder is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gr8-jen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:29:
Ik ben alle reacties rustig aan het documenteren. En ik ben ook zeker van plan acties te ondernemen, wees gerust :).

We hebben enkele wijzigingen gemaakt in de tekst. Bijvoorbeeld beukmaat verteld en opleveringstekst in het begin weggehaald en verderop veranderd naar "Oplevering in overleg, vanaf ca. september 2018, uiterlijk november 2018."

Als iemand anders nog tips heeft of opmerkingen van wat weg moet uit de foto's hoor ik het graag. Ik kan me soms verdedigen maar het wordt nog steeds gewaardeerd.
Zoals gemeld, oplevering in overleg. Niet moeilijker maken dan het is.

Overigens staat je huis pas een week op Funda, dus ook niet gelijk in de paniek schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carnoustie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:35:
[...]

En toch eindigt het vaak met zoiets. En dan moet je ook nog maar afwachten wat je uberhaupt nog gaat krijgen, want als er al (meerdere) schuldeisers en/of betalingsregelingen zijn sta je mooi achteraan in de rij.

(op zich snap ik wel dat je uit principe gaat procederen hoor, alleen viel het me op dat hier op het forum wel heel erg een "dan verloopt de termijn en eis ik lekker bedrag xxx op"mentaliteit heerst, terwijl de praktijk toch wat genuanceerder is...)
Het wordt tijd dat het standaard koopcontract wordt gewijzigd, een boetebeding met 10% is gewoon onzinnig als ik de beoordeling van dat vonnis lees. Disclaimer: Bij deze kantonrechter.
Gelet op ook de aard van het boetebeding – een prikkel tot nakoming en niet een gefixeerde vergoeding voor geleden schade – oordeelt de kantonrechter dat de omstandigheden van dit geval rechtvaardigen dat de boete wordt gematigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenwijze kantonrechters hou je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
@gr8-jen en ruim de kamers wat op voor de foto's.

- Zoals de witte kleine stoel in de woonkamer,
- Probeer wat boeken op te ruimen.
- Ruim de keuken op, alles op de afzuigkap .. > in de kast (magnetron opruimen, afvalbakje weg)

Zorg dat de foto's er mooi en opgeruimd uitzien ...
En persoonlijk zou ik de gordijnen/inbetweens opendoen ... de witte ... en kijken hoe het er dan uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48

d0s

sssst

Carnoustie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:35:
[...]

Dat besef heb ik inderdaad ook. Mensen die er van horen gebruiken veelal de kreet 'lekker cashen die 10%'. Ik heb inderdaad genoeg uitspraken gelezen om te weten dat het absoluut een stuk genuanceerder ligt. Zelfs al krijg je je gelijk, wat dan uiteindelijk neerkomt op een deel van van de boete, dan nog moet je het nog zien te halen.

Voor mij geeft het in deze situatie al voldoening om de tegenpartij zichzelf te laten verantwoorden voor het belachelijke gedrag en de kop-in-het-zand mentaliteit. En ik blijf erbij; een berichtje met excuses was voor mij voldoende geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 10-04-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:12:
Nou gisteren belde de makelaar op (waarbij ik ons huis 10 jaar geleden kocht) naar aanleiding van mijn mailtje. Toch maar gewoon afspraak gemaakt om te kijken hoe en wat. Dus volgende week makelaar op bezoek, die week erna gaan we richting bank.

Dus over een week of 2 weten we waar we aan toe zijn en of onze plannen doorgaan of niet :)
Gisteravond al een eerste indruk gekregen van een andere makelaar, die mijn oud buurjongen bleek te zijn :)

Deze geeft aan als prijzen:
Bottom: 205.000
Reële verkoop/vraagprijs: 225.000
Top verkoopprijs: 235.000

Toch aangenaam verrast, wij zaten zelf met 220.000 in ons hoofd wat we minimaal zouden willen hebben.
Morgenavond komt de makelaar langs waarvan wij ooit de woning hebben gekocht, en een grote lokale makelaar is hier. Ben benieuwd of die op hetzelfde uitkomt.

Overigens nog wel een opvallende ontdekking:
Blijkbaar zijn de gegevens die bekend zijn van ons huis -> 95m2 woonoppervlakte.
Nu klopt dat sowieso niet meer, omdat we een aanbouw van 15m2 eraan hebben gezet dus 110m2, maar ik bekeek de folder van toen ik het huis verkocht, en daar had de makelaar het al over 110m2 :? ben ik destijds (2008) in het ootje genomen of zijn de meetmethoden veranderd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:22
Martinusz schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:56:
[...]
ben ik destijds (2008) in het ootje genomen
ja

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NEN2580 is al tijden hetzelfde. Alleen de rolmaat van de makelaar is wat flexibel. :+

Er is rond die tijd genoeg rumoer geweest over verkeerd meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:07:
NEN2580 is al tijden hetzelfde. Alleen de rolmaat van de makelaar is wat flexibel. :+

Er is rond die tijd genoeg rumoer geweest over verkeerd meten.
Dan zal dat het wel zijn :) maar ik ga hem er wel mee confronteren natuurlijk morgen hehe >:) gewoon om te zien wat ie daarop zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
Het kan nog leuker:
Het appartement boven mij is recentelijk verkocht en stond op Funda en op de site van de makelaar zelf. Op beide sites werden twee verschillende vierkante meters totalen genoemd. Scheelde 5 m2 wat op een appartement veel is.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Martinusz schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:56:

Overigens nog wel een opvallende ontdekking:
Blijkbaar zijn de gegevens die bekend zijn van ons huis -> 95m2 woonoppervlakte.
Nu klopt dat sowieso niet meer, omdat we een aanbouw van 15m2 eraan hebben gezet dus 110m2, maar ik bekeek de folder van toen ik het huis verkocht, en daar had de makelaar het al over 110m2 :? ben ik destijds (2008) in het ootje genomen of zijn de meetmethoden veranderd? :?
Dat is best lullig maar voor die tijd wel gebruikelijk. Ik heb gevallen gehad waarbij woningen gewoon 25% te groot waren geadverteerd èn getaxeerd en dus veel te duur zijn aangekocht. Dat was tijdens de crisis best zuur.
Dinmi schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:37:
Het kan nog leuker:
Het appartement boven mij is recentelijk verkocht en stond op Funda en op de site van de makelaar zelf. Op beide sites werden twee verschillende vierkante meters totalen genoemd. Scheelde 5 m2 wat op een appartement veel is.
Mogelijk heeft z'n website geen koppeling met de centrale database van z'n club en moet hij woningen twee keer invoeren, één keer in z'n makelaarssoftware en één keer in wordpress ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Kju schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:53:
[...]

Dat is best lullig maar voor die tijd wel gebruikelijk. Ik heb gevallen gehad waarbij woningen gewoon 25% te groot waren geadverteerd èn getaxeerd en dus veel te duur zijn aangekocht. Dat was tijdens de crisis best zuur.
Uiteindelijk maakt het mij niet zoveel uit, maar ik ging natuurlijk altijd vanuit ons huis was 110 en nu 125 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Martinusz schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:56:
[...]

Uiteindelijk maakt het mij niet zoveel uit, maar ik ging natuurlijk altijd vanuit ons huis was 110 en nu 125 vierkante meter.
Ach het is niet dat je woning ineens is gekrompen ofzo ;)

Pagina: 1 ... 45 ... 209 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.