Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 44 ... 209 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:45:
[...]

Op verzoek:

***members only***
Ik vind het lastig om de vraagprijs te beoordelen, gezien de locatie. Maar de woning heeft naar mijn idee binnen een flinke upgrade nodig, ik zou als koper zeker 50k reserveren om eea te vernieuwen (oa badkamer en keuken), de vraag is of de totale kosten (incl aankoop) dan niet ver buiten proportie zijn. Ik vermoed van wel namelijk.

Kleine tip, schilder de schouw ff wit en maak een nieuw foto.

In mei gaat ons huis eindelijk in de verkoop, vind het erg lastig een prijs te bepalen. Meerdere makelaars en taxateurs zaten ruim een jaar geleden rond de 280k als waarde. Kan met de vraagprijs op 299k gaan zitten, of de gok nemen op 325k. Over het algemeen wordt er (ver) boven de vraagprijs geboden in onze omgeving, dus dan zou 325k beter zijn ;).

Onze nieuwe woning kochten we enige tijd geleden ook voor de hoofdprijs, dus een beetje overwaarde is welkom.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2018 20:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:03
Sport_Life schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:33:
[...]
Ik vind het lastig om de vraagprijs te beoordelen, gezien de locatie. Maar de woning heeft naar mijn idee binnen een flinke upgrade nodig, ik zou als koper zeker 50k reserveren om eea te vernieuwen (oa badkamer en keuken), de vraag is of de totale kosten (incl aankoop) dan niet ver buiten proportie zijn. Ik vermoed van wel namelijk.

Kleine tip, schilder de schouw ff wit en maak een nieuw foto.

In mei gaat ons huis eindelijk in de verkoop (goede locatie, loop vanaf hier stadscentrum in van 1 vd 4 grote steden), vind het erg lastig een prijs te bepalen. Meerdere makelaars en taxateurs zaten ruim een jaar geleden rond de 280k als waarde. Kan met de vraagprijs op 299k gaan zitten, of de gok nemen op 325k. Over het algemeen wordt er (ver) boven de vraagprijs geboden in onze omgeving, dus dan zou 325k beter zijn ;).

Onze nieuwe woning kochten we enige tijd geleden ook voor de hoofdprijs, dus een beetje overwaarde is welkom.
Dank je. Met de makelaar over het schilderen van de schouw gehad. Hij rade het af omdat je dan kleur verschil krijgt.
De enige kijker vond het wel charmant (n=1).
Badkamer begrijp ik (10k heb je echt wel iets moois!) maar vinden jullie de keuken echt gedateerd?? Is uit 2006 en kan m.i. nog zeker een 5 jaar mee.
Meer inzichten zijn welkom!

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind het heel erg veel geld voor wat je ervoor krijgt. Voor 50k minder heb ik nu een vrijstaande woning uit 2007 met 208m2 binnen en 550m2 tuin... Dat gezegd hebbende; je zit natuurlijk in de buurt van Amstelveen.

Paar quick fixes voor de foto's:
- hele wand even witten, inclusief schouw
- kinderkeukentje even opzij
- broodtrommel van het aanrechtblad af, clutter weg, driekwart van de kookboeken weg
- nieuwe foto's met zon
- zet je tuin ook even lenteklaar neer, dus geen zeil over de tuinmeubels

Beetje meer VT wonen proof scheelt al een stuk denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 23-03-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
MikeyMan schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:04:
Ik vind het heel erg veel geld voor wat je ervoor krijgt. Voor 50k minder heb ik nu een vrijstaande woning uit 2007 met 208m2 binnen en 550m2 tuin... Dat gezegd hebbende; je zit natuurlijk in de buurt van Amstelveen.

Paar quick fixes voor de foto's:
- hele wand even witten, inclusief schouw
- kinderkeukentje even opzij
- broodtrommel van het aanrechtblad af
- nieuwe foto's met zon
- zet je tuin ook even lenteklaar neer, dus geen zeil over de tuinmeubels

Scheelt al een stuk denk ik.
Dank je. Aan de (door de makelaar aangeraden) fotograaf vroeg ik of we de gashaard aan konden zetten en daar een foto van maken. Was volgens hem niet nodig.
Dagen voor de foto rapportage was het prachtig weer, balen toen ik met sneeuw wakker werd. Ik vroeg de fotograaf of in het terras moes vegen: hoefde niet; tuinset met kussens dan?: nee hoefde niet.

Wat vinden jullie verder van de foto’s? Is de hoek wel goed, kleur niet te hard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:27
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Dank je. Aan de (door de makelaar aangeraden) fotograaf vroeg ik of we de gashaard aan konden zetten en daar een foto van maken. Was volgens hem niet nodig.
Dagen voor de foto rapportage was het prachtig weer, balen toen ik met sneeuw wakker werd. Ik vroeg de fotograaf of in het terras moes vegen: hoefde niet; tuinset met kussens dan?: nee hoefde niet.

Wat vinden jullie verder van de foto’s? Is de hoek wel goed, kleur niet te hard?
Klinkt meer alsof de fotograaf het druk had. Natuurlijk maakt het wel uit of het terras netjes geveegd is en er kussens op de stoelen liggen. Ook de haard aanzetten geeft een vee warmere stemming.

- zou die muur inderdaad even witten
- foto’s met een aan de kant geruimde tuin
- overbodige zooi (broodtrommels, badeenden etc verwijderen)
- die spiegel in de badkamer vervangen

Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/2441nnn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a67.tinypic.com/28rp6qd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a66.tinypic.com/6jmzhu.jpg

Ziet er toch veel beter uit met de open haard aan? Anders is het maar zo een zwarte saaie vlek.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Rene schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Klinkt meer alsof de fotograaf het druk had. Natuurlijk maakt het wel uit of het terras netjes geveegd is en er kussens op de stoelen liggen. Ook de haard aanzetten geeft een vee warmere stemming.

- zou die muur inderdaad even witten
- foto’s met een aan de kant geruimde tuin
- overbodige zooi (broodtrommels, badeenden etc verwijderen)
- die spiegel in de badkamer vervangen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er toch veel beter uit met de open haard aan? Anders is het maar zo een zwarte saaie vlek.
Ook dank je wel! Moet zeggen dat de fotograaf inclusief inmeten toch zo'n 90 minuten binnen is geweest.

Vandaag de tuin lente klaar gemaakt, en de lichte roet aanslag van de gashaard verwijderd. We willen in ieder geval van beide nieuwe foto's maken. We vragen ons af of we dit zelf zullen doen met onze DSLR, of toch weer 275e uitgeven om een hele nieuwe rapportage te maken?

Daarom de vraag aan jullie:
- Wat vinden jullie van de kleurstelling van de foto's?? Ik heb het idee (mede doordat het een dag was met sneeuw) de kleurstelling heel hard is. De bank is veel feller rood dan in werkelijkheid. De vloer is geler, de wanden zijn kil wit. Geeft de woning jullie een huiselijk en warm gevoel?
- Zijn de hoeken goed genomen? Neem als voorbeeld de slaapkamer. Het lijkt alsof je tegen het puntje van het bed aanstaat, terwijl de kamer groter is. Juiste broedhoek lens gebruikt?
- Is de hoogte van de foto's goed? Kijk naar de keuken bv. is bijna op blad hoogte genomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Morgen willen we bijpraten met de makelaar om te horen wat zijn verwachting is, en wat we nog meer kunnen doen om voor de juiste prijs en tijd te verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stinger_Ventura op 26-03-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 12:55
Je pakt 400k op dat huis in 11 jaar....wat ziek die prijzen, bijna 7 ton voor een (met alle respect) veredelde rijtjeswoning. Maar wel lekker voor jou natuurlijk.

edit: natuurlijk wellicht iets minder door investeringen, al vallen die zo te zien wel mee.

[ Voor 22% gewijzigd door PLAE op 25-03-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
PLAE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:37:
Je pakt 400k op dat huis in 11 jaar....wat ziek die prijzen, bijna 7 ton voor een (met alle respect) veredelde rijtjeswoning. Maar wel lekker voor jou natuurlijk.

edit: natuurlijk wellicht iets minder door investeringen, al vallen die zo te zien wel mee.
We hebben er een complete verdieping op gezet in die periode (+50% bruto vloer oppervlakte). Dat verklaart voor het grootste gedeelte de prijsstijging. Anders was veel minder waard geweest.
Hoe kom je trouwens aan die analyse (interesse)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

Ik zie er geen 7 ton aan af.

Je vloer en wand tegels in de keuken zijn out of date. De kozijnen krijg je het al koud van vanaf de foto (plastic en aluminium).

De badkamer op de 1e lijkt een opgeknapte uit de woningstichting.

En je woonkamer kan je niet zo veel aan doen maar 3,75 meter breedte is nu niet echt royaal. En de roet boven de haard is een indicatie dat er iets niet lekker loopt met de rookafvoer.

En bovenop dit alles helpen de sneeuwfoto's ook niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 12-10 12:55
sms KOOPSOM 1122 AB 1 naar 8118 van het Kadaster. Kost wel €1,50 (en werkt niet voor een bepaalde datum ergens begin jaren '90).

Edit: op basis van gemiddelde prijs per m2 in je woonplaats zit je wat hoog misschien. Je komt dan dichter in de buurt van de gemiddelde prijs in de hoofdstad. Maar locatie/perceel/tuin/intern kunnen natuurlijk heel aannemelijk maken dat je wat hoger zit. Maar daar heb ik niet zoveel kijk op.

[ Voor 87% gewijzigd door PLAE op 25-03-2018 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
Wat me nog het meest tegenvalt is de hoogbouw die je meerdere keren door het voorraam voorbij ziet komen. Dit zou ik iets subtieler in de foto's verwerken. Waar ik vandaan kom staat hoogbouw gelijk aan vogelaarwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

In dezelfde wijk staan ook jaren 30 woningen, die rechtvaardigen een dergelijke waarde. Dat doet een jaren 60/70 woning imo niet. Tenminste dat zou mijn grootste bezwaar zijn om het te kopen. Locatie (stad) gaat vaak samen met de charme van een oude woning. Jij (of je makelaar) hebt gegokt op de hoofdprijs en "verloren".

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Sport_Life schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:33:
In mei gaat ons huis eindelijk in de verkoop, vind het erg lastig een prijs te bepalen. Meerdere makelaars en taxateurs zaten ruim een jaar geleden rond de 280k als waarde. Kan met de vraagprijs op 299k gaan zitten, of de gok nemen op 325k. Over het algemeen wordt er (ver) boven de vraagprijs geboden in onze omgeving, dus dan zou 325k beter zijn ;).

Dat was ook mijn idee maar daar heb ik achteraf spijt van (hoog in de mark zetten en hopen dat er een gek is die het gaat betalen zeg maar). De kunst, in ons geval, lijkt meer te zijn dat er veel bezoekers/kijkers komen en vanuit daar dat men dan gaat opbieden. Dat blijft natuurlijk een gok maar als ik het over zou doen zou ik niet hopen op die ene gek maar meer gaan voor die 10 met als risico een iets lagere verkoopprijs (maar je bent wel van je huis af).
Stinger_Ventura schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:28:

Morgen willen we bijpraten met de makelaar om te horen wat zijn verwachting is, en wat we nog meer kunnen doen om voor de juiste prijs en tijd te verkopen.
Als ik de woning op zichzelf beoordeel (los van de locatie in hoeverre dat kan) zou ik zeggen 299k. Die overige 375k zou dan de locatie zijn. Amsterdam (en Utrecht) zijn zeker extreem gekke gebieden uiteraard maar als ik bijna 7 ton had vraag ik mij af of ik een rijtjeshuis uit de jaren 60 zou kopen voor dat bedrag. Ik weet niet hoeveel winst je wil maken maar denk dat (incl de locatie) 500k wel een mooi bedrag zou zijn. Al kan ik er uiteraard ook helemaal naast zitten gezien de uitzonderingen in die regio :)

[ Voor 27% gewijzigd door thewizard2006 op 26-03-2018 08:36 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

thewizard2006 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:27:
[...]

Dat was ook mijn idee maar daar heb ik achteraf spijt van (hoog in de mark zetten en hopen dat er een gek is die het gaat betalen zeg maar). De kunst, in ons geval, lijkt meer te zijn dat er veel bezoekers/kijkers komen en vanuit daar dat men dan gaat opbieden. Dat blijft natuurlijk een gok maar als ik het over zou doen zou ik niet hopen op die ene gek maar meer gaan voor die 10 met als risico een iets lagere verkoopprijs (maar je bent wel van je huis af).

[...]
n= 1 ;). Dat maakt het lastig
Wij krijgen vanwege de locatie vaak aanvragen voor air bnb, maar als ik het zo analyseer krijg je maar 1x de mogelijkheid om een juiste vraagprijs neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Sport_Life schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:27:
[...]
Wij krijgen vanwege de locatie vaak aanvragen voor air bnb, maar als ik het zo analyseer krijg je maar 1x de mogelijkheid om een juiste vraagprijs neer te zetten.
Uiteraard. Ik kan ook alleen uit mijn ervaring spreken. En tegen over die van mij heb je ook weer iemand die precies het tegen over gestelde succes verhaal heeft.
Je kan hooguit bij verschillende makelaars langsgaan om te vragen wat hun verkoop strategie is die werkt en ze toepassen. Daar zien ze meerdere huizen en manieren voorbij komen om een goed beeld te vormen. En ook dit is weer afhankelijk van het type woning, de locatie, de mark, inrichting, mogelijkheden, geluk etc
Zou een mooi markt onderzoek zijn. Bepalen hoe een huis het beste verkoopt, wetenschappelijk/statistisch gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Dank je. Met de makelaar over het schilderen van de schouw gehad. Hij rade het af omdat je dan kleur verschil krijgt.
De enige kijker vond het wel charmant (n=1).
Badkamer begrijp ik (10k heb je echt wel iets moois!) maar vinden jullie de keuken echt gedateerd?? Is uit 2006 en kan m.i. nog zeker een 5 jaar mee.
Meer inzichten zijn welkom!
Oeh, pick me, pick me. >:)
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Klinkt meer als iemand die er geen zin in heeft? Hier was alleen foto's en een video al bijna 2 uur. (Goed!) inmeten vreet tijd. Maar ach, ik gaf een CAD-onderlegger mee en nog wisten ze de funda tekening te verprutsen.
Zelf met een goede camera foto's maken zou ik altijd doen.

1) foto met sneeuw = nogo. ASAP vervangen. Vandaag is nog mooi weer.
2) deurkrukken recht zetten voor de foto. Ik snap dat je kinderen hebt, maar yuck, het ziet er altijd prut uit op foto's.
3) de sfeer is vrij benauwend. Natuurlijk wat donkerder weer in de winter, maar ook de smalle, lange kamer, met een wandkast en grote schouw die het smaller maken. De eettafel met massieve leuningen maakt het nog benauwder.
4) Keuken opruimen, die boeken staan schots en scheef.
5) WOZ stijgt hard, maar nu 462k. Is ie echt nog 2 ton erbovenop waard? Het blijft een opgetopte woning. Lijkt wel ex-sociale huur?
6) Wat is er vernieuwd aan de tuin in 2012? Ik zie nog steeds 30x30 betontegels?

Goed, je hebt natuurlijk een stukje woninggekte daar, maar poeh, wat een geld.

Kijken naar wat er verkocht is:
Afgelopen zomer, zonder opbouw: 399k

Zelfde straat, ook met opbouw, 650k. Verkocht in 3 weken, met als extra een uitbouw achter en deze is sleutelklaar met nieuw sanitair en keuken. Daar steekt jouw inrichting wat schril bij af voor 25k meer ook nog.

Nog te koop, voor bijna een ton minder, ook 3 lagen: 589k

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Stinger_Ventura schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Daarom de vraag aan jullie:
- Wat vinden jullie van de kleurstelling van de foto's?? Ik heb het idee (mede doordat het een dag was met sneeuw) de kleurstelling heel hard is. De bank is veel feller rood dan in werkelijkheid. De vloer is geler, de wanden zijn kil wit. Geeft de woning jullie een huiselijk en warm gevoel?
- Zijn de hoeken goed genomen? Neem als voorbeeld de slaapkamer. Het lijkt alsof je tegen het puntje van het bed aanstaat, terwijl de kamer groter is. Juiste broedhoek lens gebruikt?
- Is de hoogte van de foto's goed? Kijk naar de keuken bv. is bijna op blad hoogte genomen.
Eerst even positief: er zijn kinderen in huis, maar alles is keurig opgeruimd - dat is in mijn ogen een plus. Het keukentje in de woonkamer geeft wat warmte, de badeendjes in de badkamer zijn naar mijn mening ook positief. Wel moet op de foto de deurkruk horizontaal.
Het roet is al genoeg over gezegd, dat is een naar mijn idee een dikke misser van de makelaar, de fotograaf en jezelf.
De opbouw is netjes afgewerkt, maar geeft het beeld dat het nooit in gebruik is geweest. Ik vindt dat zelf wat minder positief.

De foto's: voortuin is in de winter te druk, struikgewas links overheerst en is in de zomer een groene massa. Bij de verbouw was het mogelijk geweest de gevel daaronder even op te knappen? Nu is het een erg duidelijk verschil in aanzicht. Ook de kozijnen zijn verschillend van uitvoering op elke verdieping.
Woonkamer is netjes en geeft goede indruk, op de wand na. De kleur is ietwat vlekkerig en de fotograaf had wellicht dat wat kunnen wegpoetsen, waarschijnlijk wordt het versterkt door de door jou al genoemde harde lichtinval. Hetzelfde zie je aan het plafond na de schouw: lichtinval is daar erg negatief voor de kleur.
De volgende foto laat namelijk een egaal plafond zien.

De (houten?) eetkamerstoel links even weghalen voor de foto, die breekt daar het beeld te veel door de afwijking. De kinderstoel kan weer wel, we wisten al dat er (tenminste) een kind is.
Keuken heeft een kleurstelling waar vooral rokers mee overweg kunnen (lijkt vergeeld) en is daarom inderdaad verouderd. Met name de plint is te hoog, een moderne keuken (ook Ikea) heeft een 8 cm plint.
Je merkt zelf al iets op over de hoogte van de foto, de spiegelende rand van het werkblad is nu inderdaad te prominent. Verder valt het kleurverschil tussen de filters van de afzuigkap met de rand op, zijn die filters nog schoner te krijgen? Is dit een witte keuken? Zo ja, zorg dan dat het even wit als bijvoorbeeld de woonkamer.
Haal verder de fles Dreft even weg en alle rommeltjes boven op de boeken. En de papieren achter de broodtrommel.

Aluminium schuifdeur is een keuze, verlaagt de waarde, want koud en rammelt. Ventilatiesleuven voor de foto even dicht doen: in beeld mij meteen de koude tocht in zodra de grote ventilatie zie boven de deur.
Haal trouwens voor zes euro even twee nieuwe, passende contactdozen: deze hebben ook geen wit meer.

Naar de achtertuin: maak de kozijnen en betimmering schoon, dit is geen gezicht en lijkt op natte, betonnen stroken. En poets de omkasting van de zonwering even.

Slaapkamer: kussen onder het dekbed leggen, snoeren op de vloer onder het kastje schuiven en de telefoon naar de fotograaf laten wijzen.
Slaapkamer twee en drie: bijna perfekt, niets aan doen!

Badkamer: Deur opknappen en zo nodig vervangen, die scharnieren en dorpel kunnen echt niet meer. Een balkon vanuit de badkamer bereikbaar, is ehm ... niet bruikbaar naar mijn mening en jammer van de moeite.
Bovenverdieping steekt positief af, qua afwerking en gebruik is dat deel inderdaad z.g.a.n.

Mijn mening, mag je mee doen wat je wilt :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kleine update, eerste vijf kijkers zijn vandaag geweest. Allemaal enthousiast over het huis. Vooral locatie en afwerking kreeg positieve beoordelingen.

Van twee verwacht de makelaar een bod.
Staan inmiddels nog 13 bezichtigingen gepland voor deze week. Kans op een inschrijving lijkt reëel. Wat ik eigenlijk niet zo erg vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:27:
[...]
Volgens mij is (potentieel) veel te hoog inzetten een verliezersstrategie. De redenen:

- Je huis wordt misschien niet verkocht en krijgt het "er is iets mis mee" smetje
- Als je te laag vraagt, komen er in deze markt veel mensen op af. Die laat je allemaal bieden en dan corrigeert het zichzelf weer.

Ik zie geen enkele reden om boven je verwachte transactieprijs te vragen in de hoop op "de gek". Die gekken moet je maken door gewoon 50 normale mensen te lokken met een mooi huis tegen een goede prijs en ze tegen elkaar op te laten bieden (niet letterlijk, mag niet van NVM).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Update: Vanmiddag met de makelaar gesproken, besloten om in ieder geval op korte termijn nieuwe foto's te schieten (met een andere partij waar wij de foto's veel mooier van vinden!)

Heel veel dank aan een ieder die kritisch naar ons huis heeft gekeken, en nieuwe inzichten gaf. Dit heeft ons zeker geholpen in de besluitvorming.
Ik moet toegeven dat het af en toe ook moeilijk was om jullie feedback te horen over een huis waar wij met veel plezier jaren in hebben gewoond. Wat ook opvalt is de tijd die jullie namen om echt te zorgen dat we de puntjes op de "i" kunnen zetten. En natuurlijk het vergelijken van andere objecten, en de technische kennis verbaasde ons in positieve zin!
Aan sommige dingen kunnen we iets doen, de schoorsteenmantel, de tuin, de haard aan, keuken beter positioneren, minder de hoogbouw aan de overkant in beeld brengen, de tuin lente-klaar maken en tuinset naar buiten. Aan andere zaken kunnen we minder snel iets doen, zoals de badkamer vernieuwen (10k) of alle kozijnen vervangen (20k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stinger_Ventura schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:27:
Update: Vanmiddag met de makelaar gesproken, besloten om in ieder geval op korte termijn nieuwe foto's te schieten (met een andere partij waar wij de foto's veel mooier van vinden!)

Heel veel dank aan een ieder die kritisch naar ons huis heeft gekeken, en nieuwe inzichten gaf. Dit heeft ons zeker geholpen in de besluitvorming.
Ik moet toegeven dat het af en toe ook moeilijk was om jullie feedback te horen over een huis waar wij met veel plezier jaren in hebben gewoond. Wat ook opvalt is de tijd die jullie namen om echt te zorgen dat we de puntjes op de "i" kunnen zetten. En natuurlijk het vergelijken van andere objecten, en de technische kennis verbaasde ons in positieve zin!
Aan sommige dingen kunnen we iets doen, de schoorsteenmantel, de tuin, de haard aan, keuken beter positioneren, minder de hoogbouw aan de overkant in beeld brengen, de tuin lente-klaar maken en tuinset naar buiten. Aan andere zaken kunnen we minder snel iets doen, zoals de badkamer vernieuwen (10k) of alle kozijnen vervangen (20k).
Doe eens een paar rondjes funda. Je wordt er vanzelf wat sneller in om dergelijke zaken te zien.
Pak een paar willekeurige huizen, en bekijk hoe jij dat anders zou doen.
Natuurlijk andere koek als het je eigen huis is. Maar bedenk dat je er toch vanaf moet. Je presenteert het zoals de markt het het beste accepteert, niet hoe jij er fijn in hebt gewoond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
MikeyMan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:40:
[...]

Doe eens een paar rondjes funda. Je wordt er vanzelf wat sneller in om dergelijke zaken te zien.
Pak een paar willekeurige huizen, en bekijk hoe jij dat anders zou doen.
Natuurlijk andere koek als het je eigen huis is. Maar bedenk dat je er toch vanaf moet. Je presenteert het zoals de markt het het beste accepteert, niet hoe jij er fijn in hebt gewoond :)
Helemaal eens, en ik vind mezelf redelijk Funda savvy, want we keken echt al heel lang de kat uit de boom elke dag totdat we ons droomhuis tegen kwamen.
Wat me opvalt is het detail dat jullie zien, waar wij als verkopers echt overheen kijken. letterlijk " Door de bomen het bos niet meer zien" waarschijnlijk juist omdat het je eigen hut is. Voorbeelden
- Deurklink
- Spiegel in de badkamer
- dingetjes in de keuken
- Gevel ( mede door de kleurstelling in de foto een puntje)

Het is net als feedback vragen aan een collega op je gedrag, terwijl je het goed met hem kan vinden. Dan hoor je ook dingen waar je je niet van bewust was en die niet zo fijn zijn om te horen. Uiteindelijk leer je daar alleen maar meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Stinger_Ventura schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:20:
[...]
Het is net als feedback vragen aan een collega op je gedrag, terwijl je het goed met hem kan vinden. Dan hoor je ook dingen waar je je niet van bewust was en die niet zo fijn zijn om te horen. Uiteindelijk leer je daar alleen maar meer van.
Een aanvullende vraag uit nieuwsgierigheid: indien de makelaar of fotograaf (als professional) deze zaken zou aankaarten of in een (kort) rapport zou opsommen, zou jij dat aannemen? Of gaat het juist om de vrij anonieme massa van een forum waarvan de meningen een bepaalde neiging vertonen?

Het lijkt mij namelijk dat makelaar en fotograaf wat minder betrokken lijken te zijn bij hun vak dan wat ik wenselijk zou vinden. Geen passie, geen diepgang. Heb jij daar een gevoel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Ik snap je eerste vraag niet helemaal?
Je tweede vraag is een aanname/mening, waar ik pas antwoord op kan geven als ik je eerste vraag begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stinger_Ventura schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:45:
[...]

Je tweede vraag is een aanname/mening, waar ik pas antwoord op kan geven als ik je eerste vraag begrijp.
Ik ben van mening dat jouw makelaar en (anonieme) fotograaf slechte reclame maken voor zichzelf. Overigens wel tof hoe jij met onze (opbouwende) kritiek omgaat!! Het is toch je eigen huis.. Grootste probleem is imo de hoge vraagprijs die bepaalde verwachtingen genereert. Als de prijs 300k was in een dorp nabij Zeeland had niemand wat gezegd :).
JvS schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:27:
[...]

Volgens mij is (potentieel) veel te hoog inzetten een verliezersstrategie. De redenen:

- Je huis wordt misschien niet verkocht en krijgt het "er is iets mis mee" smetje
- Als je te laag vraagt, komen er in deze markt veel mensen op af. Die laat je allemaal bieden en dan corrigeert het zichzelf weer.

Ik zie geen enkele reden om boven je verwachte transactieprijs te vragen in de hoop op "de gek". Die gekken moet je maken door gewoon 50 normale mensen te lokken met een mooi huis tegen een goede prijs en ze tegen elkaar op te laten bieden (niet letterlijk, mag niet van NVM).
Voor een "gewoon" rijtjeshuis: eens (waar niets mis mee is, onze volgende woning is ook slechts een nieuwbouw hoekwoning :)). Maar ik heb het idee dat ons appartement uniek is qua locatie en uitstraling (veel authentieke details zoals marmeren schouw, en-suite, 2 erkers, uitzicht over brede weg met veel groen en enkele jaren terug volledig gerenoveerd) en de waarde vooral bepaald wordt door die combinatie. Dat maakt vergelijken lastig, er bestaat geen 2e woning die er op lijkt.
Natuurlijk zeg ik dit enigszins subjectief door een roze bril , aangezien wij er enkele jaren terug ook voor zijn gevallen ;). Een "hoge" vraagprijs zou kwaliteit kunnen uitstralen en een goed uitgangspunt kunnen zijn om te bieden.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 18:55
Nou, na 8 dagen in de verkoop te hebben gestaan is ons huis verkocht (onder voorbehoud). De koper wil graag een bouwtechnische keuring laten doen op onze woning van 2 jaar oud, waarbij we nog 8 jaar woningborg garantie hebben die op de nieuwe koper over gaat.

Maar goed, dat is een keuze en daar hebben we geen moeite mee. Er zijn geen verborgen of ernstige gebreken te bespeuren en onze eigen makelaar is ook bouwtechnisch ingenieur. Hij is er zelfs blij mee, omdat we dan een schriftelijk bewijs hebben voor toekomstige zaken.

Toch best netjes, binnen 4 weken alles rond, zowel aankoop van nieuwe woning en verkoop van huidige (ga er vanuit dat het niet meer mis gaat, altijd nog even spannend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:26:
[...]
Natuurlijk zeg ik dit enigszins subjectief door een roze bril , aangezien wij er enkele jaren terug ook voor zijn gevallen ;). Een "hoge" vraagprijs zou kwaliteit kunnen uitstralen en een goed uitgangspunt kunnen zijn om te bieden.
Zou zou zou inderdaad. Je moet het helemaal zelf weten uiteraard. Als je huis inderdaad zeer uniek is en het is niet in de lijn der verwachtingen dat het binnen twee weken verkocht zou moeten zijn en je verwacht niet dat tientallen mensen geinteresseerd over de vloer krijgt bij een normale vraagprijs, dan is het overwegenswaardig om hoog in te zetten.

Maar in gevallen dat je wel gewoon veel mensen over de vloer kan krijgen vind ik het ronduit onverstandig. Nogmaals, jij beslist het. En je hebt in deze tijd ook kans dat wat je zelf "heel hoog" vindt, eigenlijk toch gewoon normaal is. Maar het risico dat je met een te hoge vraagprijs hebt (je blijft zitten met je huis) weegt naar mijn mening niet op tegen het risico van een lage prijs (dat is er namelijk niet als je gewoon tientallen geinteresseerden weet te lokken, je forceert dan een hele snelle marktwerking en maakt de door jou gewenste "gek" zelf).

Als je gewoon je keus al gemaakt hebt en alleen bevestiging zoekt dat je het goed gedaan hebt, kan ik ook faciliteren, Maar dan moet je dat wel even aangeven :P.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 27-03-2018 12:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JvS helemaal mee eens. Collega van me heeft te hoog ingezet, drie kijkers gehad en wordt nu totaal niet meer naar omgekeken. Makelaar was ook zo slim om de eerste verkoopweek op vakantie te gaan. En dat in Rotterdam Nesselande.

Kleine update van mij weer na de tweede ronde kijkers; zijn nu 12 kijkers geweest, en die hebben dusdanige interesse dat we een eindbod gaan laten doen per volgende week woensdag. Vrijdag nog zes kijkers, dinsdag eventueel nog een tweede bezichtiging en woensdag bieden.

Zal mij benieuwen waar we op uit gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nesselande is ook niet echt één van de wijken in Rotterdam waar de gekte totaal is toegeslagen.

De echte idioterie zie je vooral in de vooroorlogse wijken zoals Blijdorp, Bergpolder, Provenierswijk, Kralingen (Oost) en dergelijke; en natuurlijk de na-oorlogse centrumwijken waar de nieuwe torens staan.

Zelf woon ik bij de Kralingseweg en voor de prijs die je hier voor een 2/1-kapper betaalt, heb je in het centrum slechts een bovenwoning. En dat is maar 5 km van het centrum af.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Stinger_Ventura schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:45:
[...]

Snap ik, excuses voor de gedachtensprong die alleen voor mijzelf helder leek. Jij schreef over de kritische noten die hier gekraakt zijn over foto's, omschrijving en aanzicht van jouw woning en dat hier en daar wringt maar toch te acceperen is.
Daarbij vroeg ik mij af of het beter overkomt en te accepteren is doordat een relatief anoniem forum commentaar levert. Ik vind het een taak die niet helemaal goed wordt vervuld door makelaar en fotograaf: als professionals horen zij dat te zien en aan jou te communiceren.

Op die wijze vroeg ik mijzelf af of de mening van "een forum" gemakkelijker te aanvaarden is dan die van fotograaf/makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
@MikeyMan Dat klinkt erg goed! Laat hier maar even weten wat eruit gekomen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Road-runner83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:18:
@MikeyMan Dat klinkt erg goed! Laat hier maar even weten wat eruit gekomen is :)
Zeker, ben echt benieuwd waar we op uit gaan komen! Doelstelling was op voorhand toch wel boven de vraagprijs, maar het is altijd maar even afwachten wat de uiteindelijke biedingen worden. Ben ook benieuwd wat er gebeurt als we meerdere gelijke biedingen krijgen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@MikeyMan Ik denk dat je dan vooral moet kijken naar degene met de gunstigste voorwaarden (zoals zonder financieel voorbehoud, flexibele opleverdatum, etc.) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Road-runner83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:13:
@MikeyMan Ik denk dat je dan vooral moet kijken naar degene met de gunstigste voorwaarden (zoals zonder financieel voorbehoud, flexibele opleverdatum, etc.) :)
Ik bedoel meer; mag je dan nog aan ze vertellen dat ze gelijk geëindigd zijn, en nog een kans krijgen ofzo?

Zal het even met de makelaar overleggen :)

Kleine update weer: vrijdagmiddag nog volle bak met nieuwe kijkers. In totaal 20 in een week. Dinsdagmiddag eventuele tweede bezichtiging, woensdagochtend eindbod indienen. Meerdere mensen hebben al gevraagd hoe het proces verder loopt en/of aangegeven dat ze het graag willen hebben. *O*

edit: 21 kijkers is het. Kunnen er niet meer in de agenda. Als er meer gegadigden komen, mogen ze dinsdagmiddag bij het open huis komen kijken. Daar nu ook al vier gegadigden voor. Hij gaat lekker! *O*

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2018 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als er gelijke biedingen zijn gewoon zeggen, en aangeven dat ze nog een ronde krijgen om er wat bij te doen. Lekker tegen elkaar uitspelen. Een makelaar mag de bedragen noemen maar mag wel zeggen dat er andere biedingen zijn die er heel dicht bij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 23:34
Edit: Verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Falch op 01-04-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
Phoe nou wij spelen met de gedachte om te gaan verhuizen, ondanks dat we toch redelijk geinvesteerd hebben in ons huidige huis (nieuwe wc, keuken, aanbouw, dakkapel). Hebben nog nooit een huis verkocht, alleen gekocht, dus het is sowieso allemaal nieuw voor ons.

We merken dat in de buurt de huizen als broodjes worden verkocht in allerlei prijsklasses, huis op de hoek dat al eens 2,5 jaar onverkocht was, werd nu binnen een week verkocht voor 450.000. Blijkbaar koopt men nu wel, zelfs voor die bedragen.

Nu komt alleen het lastige, wat is ons huis waard?
Onze beide buren hebben 2-4 jaar terug hun huizen verkocht onder de marktwaarde (ze wilden er beide snel vanaf), dat is natuurlijk niet in ons voordeel, als iemand opzoekt wat huizen in de buurt gekost hebben, zien ze dat ook natuurlijk. Ik weet het achterliggende verhaal, de koper niet, die interesseert dat verder niet, die ziet alleen cijfers.

Nu hoor je veel mensen zeggen van ja de markt is op hol, dus verkopen lukt nu toch wel, maar kun je dan ook gewoon hoger inzetten? Of schrik je dan automatisch af...
Of heb je kans dat er tegen elkaar opgeboden gaat worden als er meer mensen geinteresseerd zijn?

En dan nog verkopen met een makelaar? Of gewoon zelf doen?
Ik weet vrij zeker dat ons huis wel (en snel) verkoopt, alleen of ik zelf voor elkaar krijg om dat voor een leuk bedrag te doen is de vraag natuurlijk.

Kortom genoeg om uit te zoeken, ben sites als vereniging eigen huis e.d. aan het doorspitten, als iemand nog goede tips heeft of een goede website, hoor ik het graag :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:25:
Phoe nou wij spelen met de gedachte om te gaan verhuizen, ondanks dat we toch redelijk geinvesteerd hebben in ons huidige huis (nieuwe wc, keuken, aanbouw, dakkapel). Hebben nog nooit een huis verkocht, alleen gekocht, dus het is sowieso allemaal nieuw voor ons.

We merken dat in de buurt de huizen als broodjes worden verkocht in allerlei prijsklasses, huis op de hoek dat al eens 2,5 jaar onverkocht was, werd nu binnen een week verkocht voor 450.000. Blijkbaar koopt men nu wel, zelfs voor die bedragen.

Onze beide buren hebben 2-4 jaar terug hun huizen verkocht onder de marktwaarde (ze wilden er beide snel vanaf), dat is natuurlijk niet in ons voordeel, als iemand opzoekt wat huizen in de buurt gekost hebben, zien ze dat ook natuurlijk. Ik weet het achterliggende verhaal, de koper niet, die interesseert dat verder niet, die ziet alleen cijfers.

Nu hoor je veel mensen zeggen van ja de markt is op hol, dus verkopen lukt nu toch wel, maar kun je dan ook gewoon hoger inzetten? Of schrik je dan automatisch af...
Of heb je kans dat er tegen elkaar opgeboden gaat worden als er meer mensen geinteresseerd zijn?

En dan nog verkopen met een makelaar? Of gewoon zelf doen?
Ik weet vrij zeker dat ons huis wel (en snel) verkoopt, alleen of ik zelf voor elkaar krijg om dat voor een leuk bedrag te doen is de vraag natuurlijk.

Kortom genoeg om uit te zoeken, ben sites als vereniging eigen huis e.d. aan het doorspitten, als iemand nog goede tips heeft of een goede website, hoor ik het graag :)
Ik zou gewoon een reële prijs vragen. Liever te laag dan te hoog, dat lost zich later in het proces wel op.

Ik ben achteraf blij met m'n verkoopmakelaar. Had het niet voor elkaar gekregen om twintig bezichtigingen en een open huis in een week te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:33:
[...]

Ik zou gewoon een reële prijs vragen. Liever te laag dan te hoog, dat lost zich later in het proces wel op.

Ik ben achteraf blij met m'n verkoopmakelaar. Had het niet voor elkaar gekregen om twintig bezichtigingen en een open huis in een week te proppen.
Maar dat is het lastige, wat is een reële prijs (voor je gevoel is de prijs altijd hoger omdat je het meer waard vind), maar goed daarom is een makelaar inschakelen wellicht gewoon beter. Of wellicht een taxatie laten doen?

Had laatst zo'n rapport online aangevraagd, maar ook daar zie je dan een range waarvan ik denk, ja dat is wel heel ruim (195.000 - 228.000). Wij hebben het net voor de crisis 8)7 gekocht voor 195, dus voor ons gevoel moet het wel wat hoger zitten (aanbouw, nieuwe keuken, nieuwe dakkappel etc.). Dat we niet alles eruit halen wat ervoor betaald is (voor de nieuwe zaken), dat weten we, maar het blijft lastig, zeker doordat die buren zo goedkoop hebben verkocht :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:37:
[...]

Maar dat is het lastige, wat is een reële prijs (voor je gevoel is de prijs altijd hoger omdat je het meer waard vind), maar goed daarom is een makelaar inschakelen wellicht gewoon beter. Of wellicht een taxatie laten doen?

Had laatst zo'n rapport online aangevraagd, maar ook daar zie je dan een range waarvan ik denk, ja dat is wel heel ruim (195.000 - 228.000). Wij hebben het net voor de crisis 8)7 gekocht voor 195, dus voor ons gevoel moet het wel wat hoger zitten (aanbouw, nieuwe keuken, nieuwe dakkappel etc.). Dat we niet alles eruit halen wat ervoor betaald is (voor de nieuwe zaken), dat weten we, maar het blijft lastig, zeker doordat die buren zo goedkoop hebben verkocht :(
Tsjah; wat doet een makelaar of taxateur: die kijkt ook naar huizen die in de buurt verkocht zijn met vergelijkbare meters etc. Vraag een koopsommenoverzicht op, kijk wat de huizen in de buurt doen op Funda en vergelijk daarmee.

Ik wist dat een huis bij mij in de straat met een vraagprijs van 325 2 maanden geleden voor 337 is weggegaan. Toch ook de vraagprijs op 325 laten staan, met een hoop animo tot gevolg.
Had ik 10 meer kunnen vragen? Zeker wel; waren er dan ook 20 man in een week geïnteresseerd geweest? Ik weet het niet. Denk dat het in de uiteindelijke prijs best goed gaat komen morgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heel voorzichtig kom ik mij alvast melden...

Van de week een berichtje van een (verkopend) makelaar in de bus gehad. In de buurt hebben ze een soortgelijke woning verkocht en er blijkt dat er best wat animo voor is (volgens de geadresseerde reclame dan). Of je vrijblijvend contact wilt opnemen met de makelaar zodat zij eventueel teleurgestelde verkopers alsnog blij kunnen maken.

Nu wonen wij echt prima waar we zitten, maar aan de andere kant zijn wij ook heel benieuwd wat ons huis waard is en welke (on)mogelijkheden er eventueel zijn.
De rente staat (historisch) laag momenteel, dus kopen en voor langere periode de rente vast zetten is wellicht te overwegen. Zo zijn we in ieder geval zeker, dat een eventuele volgende stap ook in de toekomst betaalbaar moet blijven en dat we de rente dus ook >10 jaar (bij voorkeur 20 en dan ook in 20 jaar aflossen) vast willen zetten (niemand weet of we immers weer terug gaan naar een rentestand van >8% over 10+ jaar).

Wat zijn jullie ervaringen met deze gerichte reclame?
Is het echt zo, dat er nog gegadigde voor dit type woning is? Of willen ze gewoon het klantenbestand uitbreiden in de hoop op weer een snelle verkoop (woning was <2 weken verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:36

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:26:
Een makelaar mag de bedragen noemen maar mag wel zeggen dat er andere biedingen zijn die er heel dicht bij liggen.
Wacht eens... daar gaat iets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:37:
[...]

Een taxateur kijkt wat 'technischer' naar de (geschatte) waarde dan een makelaar. Een taxateur is ook aan (meer) professionele normen gebonden en moet zijn rapporten door een onafhankelijke instantie laten valideren.

Een makelaar daarentegen heeft meer ruimte om bijv. ook het sentiment te laten meewegen. Als het je puur gaat om een vraagprijs, dan kun je wellicht beter die paar honderd euro van een taxateur in je zak houden en een makelaar op de koffie laten komen voor een vraagprijsindicatie.

Of je zelf wilt verkopen is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, waaronder inschatting van je onderhandelingscapaciteiten en mensenkennis en de hoeveelheid tijd en energie die je erin wilt steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:39:
....

Wat zijn jullie ervaringen met deze gerichte reclame?
Is het echt zo, dat er nog gegadigde voor dit type woning is? Of willen ze gewoon het klantenbestand uitbreiden in de hoop op weer een snelle verkoop (woning was <2 weken verkocht).
Die gerichte reclame is er puur en alleen omdat de makelaar ziet dat ie winst kan maken. Aangezien die andere woning binnen 2 weken is verkocht zullen er dus wel meer gegadigden zijn en anders komen die er wel.
Als je er serieus naar wilt gaan kijken bedenk dan wel dat je huidige huis misschien wel meer waard is geworden, dat geldt echter ook voor het huis dat je gaat kopen. Het zal je niet zomaar een groter huis of meer geld opleveren.

Als je een hoge boeterente hebt als je je huidige hypotheek wilt aanpassen kan dat natuurlijk wel een reden zijn om toch te verhuizen. Bedenk dan wel dat je al snel zo'n 10% kwijt bent aan verhuiskosten (6% direct en je gaat in je nieuwe huis toch altijd nog wel wat aanpassen). Het is dus een afweging die je moet maken tussen kosten/zekerheid en of je tevreden bent met je huidige huis.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nozem
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02 12:02
(...)
(...)
Wij hebben zelf gewoon 3 makelaars laten komen voor een kostenloos orienterend gesprek. Alle drie gaven ze ongeveer dezelfde geschatte waarde, vaak onderbouwd met dingen als 'een uitbouw maakt het 10k meer waard' en 'met dit perceeloppervlak kom je niet snel boven deze prijsklasse uit'. Daarnaast gaven ze ook nog een hoop tips over klussen die we beter nog even kunnen doen alvorens het huis te koop aan bieden.
Ik voel me normaal gesproken nogal ongemakkelijk bij verkopers en dacht dat het een beetje laf zou zijn om ten minste 2 van de 3 voor niks te laten komen, maar voor hun was dit heel normaal en wij zijn er heel veel wijzer van geworden. Dat gezegd hebbende: ik ga uiteindelijk via een online-makelaar verkopen want hun tarieven (waar ik meteen maar even naar vroeg) vond ik toch echt te hoog. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:02:
[...]

Die gerichte reclame is er puur en alleen omdat de makelaar ziet dat ie winst kan maken. Aangezien die andere woning binnen 2 weken is verkocht zullen er dus wel meer gegadigden zijn en anders komen die er wel.
Als je er serieus naar wilt gaan kijken bedenk dan wel dat je huidige huis misschien wel meer waard is geworden, dat geldt echter ook voor het huis dat je gaat kopen. Het zal je niet zomaar een groter huis of meer geld opleveren.

Als je een hoge boeterente hebt als je je huidige hypotheek wilt aanpassen kan dat natuurlijk wel een reden zijn om toch te verhuizen. Bedenk dan wel dat je al snel zo'n 10% kwijt bent aan verhuiskosten (6% direct en je gaat in je nieuwe huis toch altijd nog wel wat aanpassen). Het is dus een afweging die je moet maken tussen kosten/zekerheid en of je tevreden bent met je huidige huis.
Thanks voor je snelle reactie!
Natuurlijk wil de makelaar winst maken, daar ben ik me van bewust. Echter heb ik toevallig laatst ook zitten kijken om de hypotheek te laten oversluiten of te rente-middelen. Het boetebedrag is helaas nog dusdanig hoog, dat het relatief weinig zoden aan de dijk zet. Het scheelt bruto rond de 80-90 euro in de maand als ik 'm nu voor 20 jaar vast zou zetten (en dit is dan nog zonder notariskosten, financieringskosten en een eventuele benodigde taxatie). Mijn inziens niet de moeite waard, aangezien ik niet verwacht nog 20 jaar hier te blijven zitten. Dan is dus de keuze:
A: accepteren dat alles blijft zoals het is, of
B: toch eens voorzichtig kijken of we de verhuisplannen niet naar voren willen halen. Bij het verhuizen vervalt namelijk de aflosboete én profiteren we van de lage rentestanden.

Met een snelle berekening volgens een van de grote hypotheekverstrekkers, kunnen wij nu meer lenen dan toen we dit huis kochten en zouden dezelfde maandlasten als nu een groter huis kunnen opleveren.
En afhankelijk van een mogelijke overwaarde, zouden we zelfs naar iets kunnen kijken waar we nu alleen nog maar van dromen en waar we tot ons pensioen zouden kunnen blijven zitten.

En ja, de huizen zelf zijn natuurlijk nu duurder geworden. Ook het huis dat we zouden kopen als we verhuizen. Maar laatst kwam ik een interessant artikel tegen dat je beter nu een huis kan kopen dan bijv. in 2013 (toen de huizenprijs lager lag, maar de hypotheekrente hoger lag).
Bij dit artikel zat een mooi rekenvoorbeeldje van een huis dat in 2013 voor 200k gekocht werd en als je de vergelijking zou doen als je datzelfde huis in 2018 zou kopen voor 240k.
Huis van 200k (gekocht in 2013) en 10 jaar vast voor 4,2% had een (bruto) maandbedrag van 978 euro
Hetzelfde huis nu (2018) kopen voor 240k (dus 20% in prijs gestegen) en 10 jaar vast voor 1,85% heeft een bruto maandbedrag van 870 euro. Dat scheelt iets meer dan 100 euro (bruto) in de maand, terwijl het huis toch 40k duurder is geworden...
Dus ja, huizenprijzen zijn duurder, maar onder aan de streep kan het toch voordeliger zijn om nu te kopen dan 5 jaar geleden toen de prijzen 20% lager lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:01:
[...]

Tsjah; wat doet een makelaar of taxateur: die kijkt ook naar huizen die in de buurt verkocht zijn met vergelijkbare meters etc. Vraag een koopsommenoverzicht op, kijk wat de huizen in de buurt doen op Funda en vergelijk daarmee.

Ik wist dat een huis bij mij in de straat met een vraagprijs van 325 2 maanden geleden voor 337 is weggegaan. Toch ook de vraagprijs op 325 laten staan, met een hoop animo tot gevolg.
Had ik 10 meer kunnen vragen? Zeker wel; waren er dan ook 20 man in een week geïnteresseerd geweest? Ik weet het niet. Denk dat het in de uiteindelijke prijs best goed gaat komen morgen ;)
Ja dat kan ook gewoon tactiek zijn natuurlijk :) prijs x als vraagprijs en dan uitkomen op prijs y die hoger is doordat er mensen bieden.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:47:
[...]

Een taxateur kijkt wat 'technischer' naar de (geschatte) waarde dan een makelaar. Een taxateur is ook aan (meer) professionele normen gebonden en moet zijn rapporten door een onafhankelijke instantie laten valideren.

Een makelaar daarentegen heeft meer ruimte om bijv. ook het sentiment te laten meewegen. Als het je puur gaat om een vraagprijs, dan kun je wellicht beter die paar honderd euro van een taxateur in je zak houden en een makelaar op de koffie laten komen voor een vraagprijsindicatie.

Of je zelf wilt verkopen is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren, waaronder inschatting van je onderhandelingscapaciteiten en mensenkennis en de hoeveelheid tijd en energie die je erin wilt steken.
Ik heb mailtje gestuurd aan de lokale makelaar waar ik destijds ook het huis bij gekocht heb, staat goed bekend, eens kijken wat die zeggen en wellicht gewoon al oriënterend gesprek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:37:
[...]

Thanks voor je snelle reactie!
Natuurlijk wil de makelaar winst maken, daar ben ik me van bewust. Echter heb ik toevallig laatst ook zitten kijken om de hypotheek te laten oversluiten of te rente-middelen. Het boetebedrag is helaas nog dusdanig hoog, dat het relatief weinig zoden aan de dijk zet. Het scheelt bruto rond de 80-90 euro in de maand als ik 'm nu voor 20 jaar vast zou zetten (en dit is dan nog zonder notariskosten, financieringskosten en een eventuele benodigde taxatie). Mijn inziens niet de moeite waard, aangezien ik niet verwacht nog 20 jaar hier te blijven zitten. Dan is dus de keuze:
A: accepteren dat alles blijft zoals het is, of
B: toch eens voorzichtig kijken of we de verhuisplannen niet naar voren willen halen. Bij het verhuizen vervalt namelijk de aflosboete én profiteren we van de lage rentestanden.

Met een snelle berekening volgens een van de grote hypotheekverstrekkers, kunnen wij nu meer lenen dan toen we dit huis kochten en zouden dezelfde maandlasten als nu een groter huis kunnen opleveren.
En afhankelijk van een mogelijke overwaarde, zouden we zelfs naar iets kunnen kijken waar we nu alleen nog maar van dromen en waar we tot ons pensioen zouden kunnen blijven zitten.

En ja, de huizen zelf zijn natuurlijk nu duurder geworden. Ook het huis dat we zouden kopen als we verhuizen. Maar laatst kwam ik een interessant artikel tegen dat je beter nu een huis kan kopen dan bijv. in 2013 (toen de huizenprijs lager lag, maar de hypotheekrente hoger lag).
Bij dit artikel zat een mooi rekenvoorbeeldje van een huis dat in 2013 voor 200k gekocht werd en als je de vergelijking zou doen als je datzelfde huis in 2018 zou kopen voor 240k.
Huis van 200k (gekocht in 2013) en 10 jaar vast voor 4,2% had een (bruto) maandbedrag van 978 euro
Hetzelfde huis nu (2018) kopen voor 240k (dus 20% in prijs gestegen) en 10 jaar vast voor 1,85% heeft een bruto maandbedrag van 870 euro. Dat scheelt iets meer dan 100 euro (bruto) in de maand, terwijl het huis toch 40k duurder is geworden...
Dus ja, huizenprijzen zijn duurder, maar onder aan de streep kan het toch voordeliger zijn om nu te kopen dan 5 jaar geleden toen de prijzen 20% lager lagen.
Mijn reaktie was ook puur bedoelt om je er op te wijzen dat zo'n 'aanbieding' van een makelaar alleen voor hem zelf bedoeld is en je dat niet mee moet nemen om een keuze te maken. Elke andere makelaar krijgt je huis ook wel verkocht als er zoveel vraag naar is. Je moet dus voor jezelf alles mee laten wegen om te zien wat de beste optie voor jou is. Alle opties kunnen nl. goed zijn mits je maar wel de voor/nadelen tegen elkaar afweegt.

Verhuizen kan dus zeker een goede optie zijn, maar bedenk wel dat elke optie ook geld kan kosten. Zeker als je nu een huis zou kopen die nog niet helemaal voldoet en je over b.v. 5 jaar alsnog bedenkt dat je nog een keer wilt verhuizen. Maar ja, de rente is nu natuurlijk wel heel laag en gezien de berichtgeving lijkt het er op dat die binnenkort wel weer zal gaan stijgen. Het is dus zeker een goede tijd om eens te kijken wat je mogelijkheden zijn :)

Ik ben zelf b.v. ruim een jaar geleden ook verhuisd naar een groter/duurder huis waarbij ik meer af ging lossen terwijl mijn maandlasten omlaag gingen. Het is echt een heel leuke manier om van je hoge rente af te komen :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online

2-4 jaar praat je echt wel over een totaal ander markt nog, toen keken mensen nog een stuk meer de kat uit de boom, is pas echt de laatste twee jaar erg hard gegaan volgens mij. Voor mij zou dat gedeelte dus niet per se meer relevant zijn. Was het een half jaar terug was het wellicht anders geweest, maar dan nog, als ik het dat waard vind en een taxateur en bank schatten het ook ongeveer zo in dan prima verder toch?

Volgende week vrijdag leveren wij de sleutel van ons huis in dus dan zijn wij helemaal rond overigens, tenminste, dan moeten we nog de sleutel krijgen van het nieuwe huis maar dat hoort in een ander topic ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Shinji op 03-04-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het goed is zijn we aan de laatste uurtjes beland van de spanning. Gisteren tussen 17:00 en 18:00 zijn er nog wat mensen geweest voor een tweede bezichtiging, inclusief ouders en/of aankoopmakelaars.

Vandaag om 10:00 de deadline voor de inschrijving. Naar verwachting ergens tussen de 5 en 10 bieders. Ben heel erg benieuwd waar we op uit gaan komen.

En ook de nieuwe hypotheek is naar verwachting vandaag rond. Laatste twee documenten opgeleverd, en deze zijn vanmorgen door de eerste akkordering gekomen. Kon weleens een flesje bubbels worden vanavond. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:46:
Als het goed is zijn we aan de laatste uurtjes beland van de spanning. ...
Spannend hoor! Ik hoop dat er wat moois uitkomt voor je!

Ik ga zelf binnenkort ook een appartement in de verkoop zetten. In september 2017 getekend voor een nieuwbouwhuis dat (zoals het er nu uit ziet) net voor of net na de bouwvak opgeleverd zal worden.

Wij houden dus rekening met verhuizen ergens in september.

Wel jammer, want het appartement waar ik nu woon in het centrum van Rotterdam woon ik al 10 jaar met veel plezier, maar ja, gezinsuitbreiding en daardoor nu naar een tussenwoning met tuin en dichter bij werk is ook wat waard.

Ben wel benieuwd naar de prijs, al een paar makelaars over de vloer gehad en die geven allemaal verkoopprijzen op die mooi hoger liggen dan waar ik vorig jaar met het afsluiten van nieuwe hypotheek niet van durfde te dromen :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En de spanning was gelukkig niet voor niets!

Uiteindelijk zes biedingen gekregen, welke me door de makelaar van laag naar hoog zijn medegedeeld.
Ging als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al met al binnen anderhalve week verkocht, en erg blij dat ik het heb uitbesteed *O*

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 24-04-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:05
@MikeyMan liggen flink uit elkaar die biedingen :D wel benieuwd naar het huis, heb je een funda link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:41:

Uiteindelijk zes biedingen gekregen, welke me door de makelaar van laag naar hoog zijn medegedeeld.
Ging als volgt:

***members only***

Al met al binnen anderhalve week verkocht, en erg blij dat ik het heb uitbesteed *O*
Ben wel benieuwd is dit dan nog behoorlijk boven "marktwaarde" zoals rapportjes aan zouden geven van bijv. Kadaster?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:45:
[...]

Ben wel benieuwd is dit dan nog behoorlijk boven "marktwaarde" zoals rapportjes aan zouden geven van bijv. Kadaster?
Tsjah, wat is 'marktwaarde'...

Ik denk dat op dit moment 330-340 reëel is, als je naar de biedingen kijkt laag in de 340's. Vorige huis is voor 337 verkocht hier in de straat, en ik heb wat pre's. Voordeel is wel dat vrijwel alle partijen geen volledige financiering nodig hadden, en dus niet van de taxatie afhankelijk zijn. Ook al doorgerekend door financieel adviseur.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:44:
@MikeyMan liggen flink uit elkaar die biedingen :D wel benieuwd naar het huis, heb je een funda link?
Zie onderschrift... Ga hem wel zo verwijderen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat op dit moment 330-340 reëel is, als je naar de biedingen kijkt laag in de 340's. Vorige huis is voor 337 verkocht hier in de straat, en ik heb wat pre's. Voordeel is wel dat vrijwel alle partijen geen volledige financiering nodig hadden, en dus niet van de taxatie afhankelijk zijn. Ook al doorgerekend door financieel adviseur.

[...]

Netjes :) ben wel benieuwd hoe dat bieden gaat, ik neem aan dat de bieders van elkaar geen idee hebben wat ze bieden. Weten ze wel hoeveel mensen er gaan bieden? Of krijgt niemand dat te horen en alleen een deadline voor een bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 13:29
Gefeliciteerd met de verkoop!

Heb je verhaal aardig zitten volgen aangezien wij vorig jaar zijn verhuisd naar Oosterheem.

Wij hebben het geluk nog gehad dat we onder de vraagprijs hebben kunnen kopen.

Dus was wel benieuwd wat voor een gekke markt er nu heerst in Zoetermeer.
[...]

[...]

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04

Kju

[...]

[...]

Bij verkoop door inschrijving maak ik zelden mee dat de taxateur ook daadwerkelijk de koopsom haalt. De omstandigheden voldoen ook niet aan de definitie van marktwaarde. Desalnietemin fijn dat je zo uit bent gekomen. Het scheelt ook al enorm als je gewoon vertrouwt op je makelaar en niet zelf steeds het wiel uit wil vinden.

Je makelaar was ook al lid van de juiste club, die lopen wat harder, speelt ook mee ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kju schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:04:
[...]

Bij verkoop door inschrijving maak ik zelden mee dat de taxateur ook daadwerkelijk de koopsom haalt. De omstandigheden voldoen ook niet aan de definitie van marktwaarde. Desalnietemin fijn dat je zo uit bent gekomen. Het scheelt ook al enorm als je gewoon vertrouwt op je makelaar en niet zelf steeds het wiel uit wil vinden.

Je makelaar was ook al lid van de juiste club, die lopen wat harder, speelt ook mee ;)
Voor ons nieuwe huis hebben we met de inschrijving 5% boven de vraagprijs geboden, maar uiteindeljik is dat met de taxatie prima gelukt.

Wat bedoel je met 'de juiste club'? VBO?
Yamy_Daffy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:02:
Gefeliciteerd met de verkoop!

Heb je verhaal aardig zitten volgen aangezien wij vorig jaar zijn verhuisd naar Oosterheem.

Wij hebben het geluk nog gehad dat we onder de vraagprijs hebben kunnen kopen.

Dus was wel benieuwd wat voor een gekke markt er nu heerst in Zoetermeer.

[...]
Ja, op zich is het niet gek... Zoetermeer ligt net iets verder van de steden af, dus die olievlek breidt zich langzaam uit. Prijzen liggen ook nog altijd wat onder bijvoorbeeld Pijnacker, Leidscheveen etc.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:08:
[...]

Voor ons nieuwe huis hebben we met de inschrijving 5% boven de vraagprijs geboden, maar uiteindeljik is dat met de taxatie prima gelukt.
Mijn opmerking ging over de verhouding tussen koopsom en marktwaarde. De vraagprijs is geen referentie. Voor jou maakt het verder niet uit, je hebt een goede deal d:)b
Wat bedoel je met 'de juiste club'? VBO?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Kju waarom is VBO de juiste club? NVM niet dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

@kmf lol nee omdat ik ook lid VBO in dezelfde regio ben, niet om de NVM'ers op GOT te stangen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Kju op 04-04-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Kju ah zo. Ik zie als leek weinig verschil in die twee clubs... Waarom je voor een of ander moet kiezen...
Remax was nog een andere toch?

Heeft een NVM makelaar wat meer voordelen op funda eigenlijk, wat een VBO niet heeft? gratis wijzigingen of zo?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

VBO Makelaar en NVM zijn brancheorganisaties, VastgoedPRO is een beroepsorganisatie. De NVM heeft aanzienlijk meer leden. Kwaliteitsverschil is niet per brancheorganisatie te benoemen, dat verschilt van makelaar tot makelaar. NVM-leden betalen aanmerkelijk minder kosten aan Funda omdat de NVM mede-eigenaar is van Funda. Tot zeer recentelijk werd NVM aanbod hoger geplaatst dan de rest, momenteel is er geen echt verschil meer en is iedereen zo goed als gelijkwaardig op Funda.

Remax, garantiemakelaars etc. zijn franchise-organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@MikeyMan Gefeliciteerd! Dat is FLINK boven de VP, nice! :)

Ben benieuwd wat ons huis (Hoenkoopstraat 2) nu had opgeleverd ipv 3jr geleden...maargoed dan was ons huidig huis ook weer wat duurder. Welk huis heb je nu gekocht? (linkje) En ook in Z'meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Road-runner83 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:58:
@MikeyMan Gefeliciteerd! Dat is FLINK boven de VP, nice! :)

Ben benieuwd wat ons huis (Hoenkoopstraat 2) nu had opgeleverd ipv 3jr geleden...maargoed dan was ons huidig huis ook weer wat duurder. Welk huis heb je nu gekocht? (linkje) En ook in Z'meer?
Ja, das altijd lastig natuurlijk.
Een jaar geleden dacht ik nog een flinke restschuld te hebben. Zijn toen huizen verkocht voor 269 in dezelfde rij. Gelukkig aardig hersteld inmiddels.

En heel eerlijk; als je andere vergelijkbare huizen ziet in Zoetermeer, vond ik de huizen in deze rij ook gewoon te goedkoop.

Blijf in Zoetermeer. Ga een paar honderd meter verderop wonen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Kju schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:35:
VBO Makelaar en NVM zijn brancheorganisaties, VastgoedPRO is een beroepsorganisatie. De NVM heeft aanzienlijk meer leden. Kwaliteitsverschil is niet per brancheorganisatie te benoemen, dat verschilt van makelaar tot makelaar. NVM-leden betalen aanmerkelijk minder kosten aan Funda omdat de NVM mede-eigenaar is van Funda. Tot zeer recentelijk werd NVM aanbod hoger geplaatst dan de rest, momenteel is er geen echt verschil meer en is iedereen zo goed als gelijkwaardig op Funda.

Remax, garantiemakelaars etc. zijn franchise-organisaties.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. NVM-leden betalen minder qua Funda kosten maar zijn aan lidmaatschapsgelden weer meer kwijt. Een makelaar met relatief weinig huizen is dus goedkoper uit bij een VBO of Vastgoedpro van bij de NVM. Daarnaast heeft de NVM een grotere database met historische transacties. Hierdoor zou een NVM makelaar de waarde van een woning beter in moeten kunnen schatten. Daarnaast is de kwaliteit van bijscholing van een NVM makelaar hoger en zijn de toelatingseisen ook hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 12:44

Ging als volgt:

***members only***

Dat bedrag ook echt .196 euro, rond het dan af op .200 :) Zou dat het maximale zijn dat ze hypotheek kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:11:
[...]

Ja, das altijd lastig natuurlijk.
Een jaar geleden dacht ik nog een flinke restschuld te hebben. Zijn toen huizen verkocht voor 269 in dezelfde rij. Gelukkig aardig hersteld inmiddels.

En heel eerlijk; als je andere vergelijkbare huizen ziet in Zoetermeer, vond ik de huizen in deze rij ook gewoon te goedkoop.

Blijf in Zoetermeer. Ga een paar honderd meter verderop wonen ;)
Boven de 3ton zijn ze ook zeker wel waard, mooi uitzicht heb je daar! Wij zijn naar W'veen vertrokken aangezien daar een mooi project voorbij kwam (wat nog net betaalbaar was in het Westen hehe) en ik in een kleinere plaats met meer groen wilde gaan wonen voor de kids (voordat de oudste naar de basisschool zou gaan) :).

Heb dat project al een x gepost hier in 'Ervaringen met het bouwen van een huis':
Road-runner83 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jasperdeman schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:25:
[...]

Dat bedrag ook echt .196 euro, rond het dan af op .200 :) Zou dat het maximale zijn dat ze hypotheek kunnen krijgen?
ja idd, ik had een tegenbod verwacht afgerond op. 200 ;).

@MikeyMan feli :). Heb wel het idee dat prijzen nu (afgelopen jaar) ècht hard stijgen. Appartement hier in de buurt is juni 2017 verkocht voor 260k, vergelijkbaar appartement staat nu alweer te koop voor bijna 300k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het huisnummer is 196 :)
Wij hebben uiteindelijk ook x.150 geboden, puur om niet op een rond bedrag te zitten.

Situatie van de kopers is doorgerekend en stukken van financieel adviseur waren ook bijgevoegd.

@Road-runner83 uitzicht ga ik ook zeker missen! NIet in de laatste plaats omdat de woonkamer nu natuurlijk op de eerste is.

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:33:
Het huisnummer is 196 :)
Wij hebben uiteindelijk ook x.150 geboden, puur om niet op een rond bedrag te zitten.

Situatie van de kopers is doorgerekend en stukken van financieel adviseur waren ook bijgevoegd.

@Road-runner83 uitzicht ga ik ook zeker missen! NIet in de laatste plaats omdat de woonkamer nu natuurlijk op de eerste is.
Hoe is dat laatste bod tot stand gekomen? Bieden die mensen dan lukraak dat bedrag, of worden ze beïnvloed door de makelaar? Hoogste biedingen zitten aardig bij elkaar. Of zit er daadwerkelijk een bepaalde onderbouwing achter het bedrag?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-04-2018 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:35:
[...]

Hoe is dat laatste bod tot stand gekomen? Bieden die mensen dan lukraak dat bedrag, of worden ze beïnvloed door de makelaar? Hoogste biedingen zitten aardig bij elkaar. Of zit er daadwerkelijk een bepaalde onderbouwing achter het bedrag?
Ja dat is het idiote van zo'n inschrijving. Heb het zelf ook meegemaakt.
Je krijgt een deadline en dan mag je je bod doen. Hoeveel is een huis dan waard?
Die bak stenen an sich heeft natuurlijk niet een bepaalde waarde. Op de max van wat je kunt betalen moet natuurlijk niet de doelstelling zijn.

Hoeveel ga je dan bieden? Wij zijn uitgegaan van een bepaalde range, op basis van de huizen in de omgeving, maar dan weet je natuurlijk nog niks. Verkoopmakelaar geeft alleen aan hoe het proces werkt, en zal natuurlijk tijdens de bezichtigingen melden dat het druk is. Maar die bemoeit zich niet met het bod zelf.

Van de zes bieders had de helft een aankoopmakelaar, maar die kan natuurlijk ook niets meer dan wat natte-vinger-werk.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Sunri5e schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:10:
[...]

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. NVM-leden betalen minder qua Funda kosten maar zijn aan lidmaatschapsgelden weer meer kwijt. Een makelaar met relatief weinig huizen is dus goedkoper uit bij een VBO of Vastgoedpro van bij de NVM. Daarnaast heeft de NVM een grotere database met historische transacties. Hierdoor zou een NVM makelaar de waarde van een woning beter in moeten kunnen schatten. Daarnaast is de kwaliteit van bijscholing van een NVM makelaar hoger en zijn de toelatingseisen ook hoger.
Ben ik niet helemaal met je eens. De entree is aanmerkelijk hoger, lidmaatschap is ongeveer hetzelfde. De historische database van VBO heeft voldoende data om net zo goed te waarderen, daar heb je data uit 1970 en 1980 niet bij nodig. Kwaliteit bijscholing en toelatingseisen zijn ook niet "hoger" maar "anders". Ik ken NVM'ers die naar VBO willen en vice versa, Ik kan zelf ook wel tegenargumenten noemen maar ik vind het niet veel waarde toevoegen op dit platform omdat het onderaan de streep gaat om de makelaar zelf en niet welk logo'tje hij extra heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Vanmiddag verder met de makelaar, hij is een half jaar eerder geweest.

Wij gaan alles nu in gang zetten om het in de verkoop te zetten rond mei/juni

Foto's maken en teksten voorbereiden.

Ons uitgangspunt is 2 open huizen dagen en 1 malig bod uitbrengen, we wonen in een goed stuk van Amsterdam en we gaan uit de regio Amsterdam. Dus hiermee gaan we hopelijk de bubbel pakken. Laag inzetten en hopelijk hoog eindigen.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Kju schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:43:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. De entree is aanmerkelijk hoger, lidmaatschap is ongeveer hetzelfde. De historische database van VBO heeft voldoende data om net zo goed te waarderen, daar heb je data uit 1970 en 1980 niet bij nodig. Kwaliteit bijscholing en toelatingseisen zijn ook niet "hoger" maar "anders". Ik ken NVM'ers die naar VBO willen en vice versa, Ik kan zelf ook wel tegenargumenten noemen maar ik vind het niet veel waarde toevoegen op dit platform omdat het onderaan de streep gaat om de makelaar zelf en niet welk logo'tje hij extra heeft.
Ik praat uit de ervaring als ex VBO (SCVM) makelaar en momenteel als NVM (VastgoedCert) makelaar en NRVT taxateur. Ik ken dus exact de verschillen qua opleidingsnivo, bijscholing, historische data en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sunri5e schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:49:
[...]

Ik praat uit de ervaring als ex VBO (SCVM) makelaar en momenteel als NVM (VastgoedCert) makelaar en NRVT taxateur. Ik ken dus exact de verschillen qua opleidingsnivo, bijscholing, historische data en de kosten.
Als koper maak ik me totaal niet druk om het logo dat erboven staat, en als ik een advies mag geven zou ik dat als makelaar ook niet doen ;).

We hebben toevallig gekozen voor een nvm makelaar, maar dat komt omdat we een goede klik hadden met de persoon zelf. Met name op bouwtechnisch gebied hebben we goed advies gekregen bij bezichtigingen (en daardoor bij bepaalde huizen geen bod uitgebracht). Nvm of Vbo had mij niks uitgemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-04-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Sport_Life schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:52:
[...]
En als ik een advies mag geven zou ik dat als makelaar ook niet doen ;).
Als je op het punt zou staan om makelaar te worden en je mag kiezen bij welke branchevereniging je jezelf aansluit dan kiest 9 van de 10 om zichzelf aan te sluiten bij de NVM. De VBO is prima voor éénpitters en voor mensen die niet veel tijd in hun opleiding willen steken. Het niveau van die opleiding is echt een stuk lager dan die van NVM makelaars (uit ervaring). Prima, en in deze huidige woningmarkt verkopen woningen toch wel. Maar als het weer wat zal stabiliseren en je als makelaar echt weer moeite moet doen voor een verkoop dan heeft een NVM makelaar meer tools om dat te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zoals eerder gezegd totaal geen ervaring met Makelaars, maar wat kun je deze dagen verwachten aan kosten voor verkoop van een huis? Is dat een % van de verkoopsom? Of zit het standaard tussen de 2 en 4 duizend euro bijvoorbeeld?

De internetpakketten liggen qua range tussen 250 - 1500 euro, maar goed dan heb je ook geen lokale makelaar en moet je veel zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:00:
Zoals eerder gezegd totaal geen ervaring met Makelaars, maar wat kun je deze dagen verwachten aan kosten voor verkoop van een huis? Is dat een % van de verkoopsom? Of zit het standaard tussen de 2 en 4 duizend euro bijvoorbeeld?

De internetpakketten liggen qua range tussen 250 - 1500 euro, maar goed dan heb je ook geen lokale makelaar en moet je veel zelf doen.
Ze beginnen vaak met een percentage, maar in de huidige markt is het haast bedelen om woningen te verkopen. Dus daar kun je wel iets vanaf praten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e

Ligt aan de waarde van de woning. Wij rekenen met een minimum tarief van 3500,- euro inclusief BTW en presentiekosten.

En onthoud deze bij het inschakelen van een internetmakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.wearewaypoint.com/wp-content/uploads/2013/07/IfYouThinkItsExpensiveToHireAProfessional_x.jpg

Ik ben afgelopen maanden al genoeg woningen tegen gekomen die ik moest taxeren en waarvan de getaxeerde waarde een stuk hoger uit kwam dan de verkoopprijs. Allemaal omdat de verkopers dachten het zelf wel via Facebook of via een "doe het zelf formule" te verkopen. Je moet die gezichten zien als ze trots vertellen tijdens de taxatie dat ze het pand helemaal zelf en erg snel verkocht hebben. Tot dat ze vragen op welk bedrag je het verwacht te taxeren (dat lag vorige week 18.000 euro hoger dan het verkoopbedrag). Je had het gezicht moeten zien verbleken :P

[ Voor 26% gewijzigd door Sunri5e op 04-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Sunri5e schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:49:
[...]

Dan hoop ik oprecht dat het je wat opgeleverd heeft. d:)b Het zegt alleen echt niets over het verschil in opleidingsniveau want ik heb ook gewoon zowel theorie als praktijkopleiding bij de SOM gedaan en bij VBO zitten er genoeg die Vastgoedcert hebben. Ik laat de discussie alleen voor wat het is want dit is echt alleen van belang voor makelaars zelf.
Sunri5e schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:04:
[...]

Ligt aan de waarde van de woning. Wij rekenen met een minimum tarief van 3500,- euro inclusief BTW en presentiekosten.

[afbeelding]
Ik denk dat we ons daar als makelaars onderling wat drukker over moeten maken denk je niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor de verkoop hebben wij 1,21% incl. Btw en excl. foto's en presentatie (ca 500 euro bij elkaar) afgesproken. Voor dat bedrag is de makelaar ook enkele keren meegeweest naar een bezichtiging en hebben we 1x een bod uitgebracht (en later zelf ingetrokken omdat we spijt kregen). Uiteindelijk nieuwbouw gekocht dus zonder makelaar.
Dat was wel al enkele jaren geleden besproken.. Zijn dan ook ruim 2 jaar bezig geweest voordat we ons droomhuis vonden dat mooier was dan ons huidige huis ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-04-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
thewizard2006 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:08:
[...]

Jazeker
https://www.funda.nl/koop...-40438740-lingestraat-64/

zag dat de maten van de plattegrond van de begane grond er nog niet bij staan dus dat moet ik nog ff regelen.

Er staan nog 2 huizen in onze straat die te koop staan maar beide zijn al verkocht onder voorbehoud. Daarom hebben we de prijs wat hoger ingezet. Mochten we na een maand nog geen serieuze interesse hebben dan gaan we de prijs wellicht wat verlagen. Maarja hoor continue dat het een goede markt is zeker voor dit soort huizen/deze prijsklasse dus ben benieuwd. Merk wel dat alles net ff wat spannender is geworden :)
Ik denk dat je iets te hoog zit qua prijs als ik het heel cru vergelijk met de prijs per vierkante meter van huizen in de buurt. Je perceel is wel groter. Ligging heb ik niet naar gekeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
          bouwj  opp kamers   perceel    vrpr  eur/m2
pieter  1965    130 6   134     239500  1842.307692
erasmus 1993    125 5   130     249500  1996
zeeman  1992    125 5   127     259500  2076
*wizard 1969    120 5   170     250000  2083.333333
zwaan   1987    125 4   134     269950  2159.6
tarbot  1990    104 4   125     239500  2302.884615

De enige huizen die duurder zijn per m2 zijn 20 jaar nieuwer.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kju schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:43:
[...]
Ik kan zelf ook wel tegenargumenten noemen maar ik vind het niet veel waarde toevoegen op dit platform omdat het onderaan de streep gaat om de makelaar zelf en niet welk logo'tje hij extra heeft.
Sport_Life schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:52:
[...]Nvm of Vbo had mij niks uitgemaakt.
als verkoper heeft dat logo'tje wel degelijk invloed gehad op mijn keuze voor verkopend makelaar.
VBO ken ik niet, NVM is eigenaar van Funda. Aanname: NVM heeft verborgen Funda opties. (dat de NVM makelaar lagere prijs wilt hanteren helpt nog meer mee met de keuze trouwens ;) )

Ik zie namelijk een NVM makelaar ook huizen vaker van Funda weghalen en terugzetten als nieuw huis.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 04-04-2018 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ging als volgt:

***members only***

Gefeliciteerd.

EUR 2600/m2 >:) Ik denk dat een hoop mensen in die wijk nu aan verkopen denken, waar ze inderdaad 1,5 jaar geleden alleen maar dachten aan torenhoge restschulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]
Tot dat ze vragen op welk bedrag je het verwacht te taxeren (dat lag vorige week 18.000 euro hoger dan het verkoopbedrag). Je had het gezicht moeten zien verbleken :P
mwah... als het algemene beeld van een taxateur is dat ie 99 van de 100 keer de (ver)koopprijs taxeert, dan weet ik ook niet hoe het gesteld is met het vertrouwen in de uitspraken van de taxateur...

"neem de verkoopprijs van referentiepanden en zet daar 10% hoger of lager op, dan heb je de taxatieprijs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:03:
[...]

Ze beginnen vaak met een percentage, maar in de huidige markt is het haast bedelen om woningen te verkopen. Dus daar kun je wel iets vanaf praten :)
Sowieso meerdere checken is wel verstandig natuurlijk, ook al heeft 1 op voorhand al voorkeur.
[...]

[afbeelding]

Ik ben afgelopen maanden al genoeg woningen tegen gekomen die ik moest taxeren en waarvan de getaxeerde waarde een stuk hoger uit kwam dan de verkoopprijs. Allemaal omdat de verkopers dachten het zelf wel via Facebook of via een "doe het zelf formule" te verkopen. Je moet die gezichten zien als ze trots vertellen tijdens de taxatie dat ze het pand helemaal zelf en erg snel verkocht hebben. Tot dat ze vragen op welk bedrag je het verwacht te taxeren (dat lag vorige week 18.000 euro hoger dan het verkoopbedrag). Je had het gezicht moeten zien verbleken :P
Wij van wc eend ;) ik heb er verder geen ervaring mee zowel met makelaar als zonder makelaar.
Sport_Life schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:09:
[...]
Voor de verkoop hebben wij 1,21% incl. Btw en excl. foto's en presentatie (ca 500 euro bij elkaar) afgesproken. Voor dat bedrag is de makelaar ook enkele keren meegeweest naar een bezichtiging en hebben we 1x een bod uitgebracht (en later zelf ingetrokken omdat we spijt kregen). Uiteindelijk nieuwbouw gekocht dus zonder makelaar.
Dat was wel al enkele jaren geleden besproken.. Zijn dan ook ruim 2 jaar bezig geweest voordat we ons droomhuis vonden dat mooier was dan ons huidige huis ;).
1,21% dat klinkt wel redelijk laag, maar het hangt waarschijnlijk ook af van wat voor pakket je bij een makelaar gebruik maakt. Kan mij best voorstellen dat ik zaken zelf kan regelen en andere zaken door de makelaar laat doen.

Heb inmiddels mailtje uitstaan naar een makelaar, misschien gewoon maar eens gesprekje plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
S0epkip schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:17:
[...]

Ik denk dat je iets te hoog zit qua prijs als ik het heel cru vergelijk met de prijs per vierkante meter van huizen in de buurt. Je perceel is wel groter. Ligging heb ik niet naar gekeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
          bouwj  opp kamers   perceel    vrpr  eur/m2
pieter  1965    130 6   134     239500  1842.307692
erasmus 1993    125 5   130     249500  1996
zeeman  1992    125 5   127     259500  2076
*wizard 1969    120 5   170     250000  2083.333333
zwaan   1987    125 4   134     269950  2159.6
tarbot  1990    104 4   125     239500  2302.884615

De enige huizen die duurder zijn per m2 zijn 20 jaar nieuwer.
Ja we hebben (bewust) redelijk hoog ingezet. Dus daar zijn we ons (inmiddels) wel bewust van. 16 april komt er een fotograaf langs om nieuwe foto's te maken. Dan schaf ik ook gelijk het pakket weer aan dat je op de voorpagina komt bij funda.
Nu moeten we alleen nog kijken of we ook wat aan de vraagprijs gaan doen. De ene zegt wacht eerst de foto's af en de ander zegt verlagen. Het blijft een beetje een catch22 zo.
En als we gaan verlagen, wat is dan redelijk.
Zelf neig ik heel erg om ook de prijs te verlagen naar 239000. Wat denken jullie?

Vanmiddag heb ik wel een bezichtiging. Dat is de 4e nu. Dus wie weet. Kopers kunnen uiteraard altijd een lager bod doen. Er is nu een makelaar bij (van de kopende partij) dus wellicht dat dit gunstiger voor ons is omdat die weet dat je ook gewoon een lager bod kan doen etc. We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:28:
[...]

Gefeliciteerd.

EUR 2600/m2 >:) Ik denk dat een hoop mensen in die wijk nu aan verkopen denken, waar ze inderdaad 1,5 jaar geleden alleen maar dachten aan torenhoge restschulden.
Precies dat...

Dat gezegd hebbende, ik ga nu >3k per m2 betalen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Wolly schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:28:
[...]

Gefeliciteerd.

Joh, zitten wij in dezelfde regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
thewizard2006 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:30:
[...]

Ja we hebben (bewust) redelijk hoog ingezet. Dus daar zijn we ons (inmiddels) wel bewust van. 16 april komt er een fotograaf langs om nieuwe foto's te maken. Dan schaf ik ook gelijk het pakket weer aan dat je op de voorpagina komt bij funda.
Nu moeten we alleen nog kijken of we ook wat aan de vraagprijs gaan doen. De ene zegt wacht eerst de foto's af en de ander zegt verlagen. Het blijft een beetje een catch22 zo.
Zelf neig ik heel erg om ook de prijs te verlagen naar 239000. Wat denken jullie?

Vanmiddag heb ik wel een bezichtiging. Dat is de 4e nu. Dus wie weet. Kopers kunnen uiteraard altijd een lager bod doen. Er is nu een makelaar bij (van de kopende partij) dus wellicht dat dit gunstiger voor ons is omdat die weet dat je ook gewoon een lager bod kan doen etc. We gaan het zien
Ik ben benieuwd. Kan zijn dat er geen keuze meer is en je daardoor 'gered' wordt. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thewizard2006 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:30:
[...]

Tsjah, zo de markt een beetje bekijkend heb ik momenteel meer vertrouwen in laag inzetten en veel kijkers trekken dan andersom. Zeker in een courante prijsklasse.

De prijs lost zichzelf uiteindelijk wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
MikeyMan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:15:
[...]

Tsjah, zo de markt een beetje bekijkend heb ik momenteel meer vertrouwen in laag inzetten en veel kijkers trekken dan andersom. Zeker in een courante prijsklasse.

De prijs lost zichzelf uiteindelijk wel op.
Achteraf hadden we dat waarschijnlijk inderdaad beter kunnen doen (maarja, ook dat weet je niet zeker). Het ene huis/regio leent zich daar weer beter voor dan de ander. Kan mij voorstellen als je in een regio woont waar je gegarandeerd 10+ bezichtigingen krijgt (ams, utr, eind, rdam etc) dat dit goed werkt. Voor alles is uiteraard wat te zeggen :)
Señor Sjon schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:05:
[...]

Ik ben benieuwd. Kan zijn dat er geen keuze meer is en je daardoor 'gered' wordt. ;)
Het zag/ziet er hoopvol uit. De mensen zijn bekend in de regio (wonen 200 meter verderop), ze hebben bij de andere huizen die naast ons staan ook gekeken (en mis gegrepen), hun kinderen gaan letterlijk naast de deur naar school. Vrijdag laten ze meer weten dus ben heel erg benieuwd.

[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 05-04-2018 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Nou gisteren belde de makelaar op (waarbij ik ons huis 10 jaar geleden kocht) naar aanleiding van mijn mailtje. Toch maar gewoon afspraak gemaakt om te kijken hoe en wat. Dus volgende week makelaar op bezoek, die week erna gaan we richting bank.

Dus over een week of 2 weten we waar we aan toe zijn en of onze plannen doorgaan of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 12-10 21:40
[...]

[afbeelding]

Ben het wel eens met de rest en eerder een "wij van WC eend adviseren WC eend" opmerking..

Over al algemeen is de prijs prima af te leiden met alle informatie die er vandaag de dag is. Bovendien zijn er genoeg gratis waardebepalingen te plannen en kun je zelf ool wat makelaars afbellen. De prijs is zo spannend niet omdat er genoeg huizen op het moment weg gaan.

Persoonlijk vind ik 3500 echt een schandalig bedrag voor een dergelijke dienst die niet heel bijzonder is in deze markt. Tuurlijk zou ik dit ook adviseren als ik zelf makelaar was maar als je een beetje research doet kan je die 3500 euro makkelijk besparen!

Hoe dan ook: ik doe er niet aan mee en doe het liever zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
ID-College schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:46:
[...]

Ben het wel eens met de rest en eerder een "wij van WC eend adviseren WC eend" opmerking..

Over al algemeen is de prijs prima af te leiden met alle informatie die er vandaag de dag is. Bovendien zijn er genoeg gratis waardebepalingen te plannen en kun je zelf ool wat makelaars afbellen. De prijs is zo spannend niet omdat er genoeg huizen op het moment weg gaan.

Persoonlijk vind ik 3500 echt een schandalig bedrag voor een dergelijke dienst die niet heel bijzonder is in deze markt. Tuurlijk zou ik dit ook adviseren als ik zelf makelaar was maar als je een beetje research doet kan je die 3500 euro makkelijk besparen!

Paar jaar geleden zelf een appartement verkocht omdat de verkoopmakelaars rond de 3k zaten (op verkoopprijs van 128k). Daarnaast trots vertellen dat ze hem binnen twee weken verkocht zouden hebben. Toen ging ik toch wel even achter mijn oren krabben en heb ik een internetmakelaar ingeschakeld. Zelf tekst geschreven en foto’s gemaakt op een mooie zonnige dag. Binnen anderhalve week appartement verkocht voor de getaxeerde waarde (begin 2016). Totale kosten waren net geen 300 Euro.

Maar kan best begrijpen dat in sommige situaties een verkoopmakelaar echt wel toevoegde waarde kan hebben. Vooral in het hogere segment qua woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 12-10 21:40
Zeker! Ik heb er ook niets tegen en het kan zeker wel waarde toevoegen :) Echter, als het rond de 3k of meer gaat vind ik het echt geldklopperij en kost het alleen maar geld..

Een digitale makelaar is prima die wat advertenties plaatst en wat 2d /3d tekeningen voor je maakt. De rest doe ik liever zelf ipv dat ik iemand zijn nieuwe Tesla subsidieer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
ID-College schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:46:
[...]

3500 euro een schandalig bedrag? Van die 3500 euro gaan ten presentatiekosten en btw af. Dan hou je nog 2370 euro netto over.

En vraag je dit eens af:

-Hoe reageer je op kritiek?
-En is die kritiek oprecht of bedoeld om de prijs te drukken?
-Hoe ga je om met je informatieplicht?
-Vertel je teveel of te weinig?
-Hoe denk je dat een koper zich voelt om samen met de verkoper door het huis te lopen, is dat voor de koper wel prettig?
-Wat is je antwoord als de koper nog twijfelt of hij kan kopen zolang zijn eigen huis niet verkocht is? Kun je hem dan uitleggen hoe een voorbehoud verkoop eigen woning werkt? Of kun je uitleggen hoe de overbruggingsgarantie werkt?
-Welke volgorde hanteer je bij een bezichtiging?
-Hoe lang duurt een bezichtiging?
-Geef je een kijker enige vrijheid om rond te kijken?
-Hoe ga je om met meerdere belangstellenden gelijktijdig?
-Wat zijn dan de spelregels?
-En wat is handig om te doen voor het beste eindresultaat?
Pagina: 1 ... 44 ... 209 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.