Ik ga even een situatie schetsen. Deze is gelukkig nog niet aan de orde, maar mocht het zo ver komen dan wil ik tijdig voorbereid zijn en m'n opties uitgezocht hebben.
Momenteel wonend in een koophuis, tijd geleden een koop-/aannemingsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning (projectbouw). Bouw is nog niet gestart, maar onlangs heeft bij de notaris eigendomsoverdracht plaatsgevonden, dus ingeschreven in openbare registers. Inmiddels zijn we dus begonnen met aflossen en betalen van rente voor de hypotheek op de nieuwbouwwoning.
Deze dubbele lasten zijn nu te dragen, maar door o.a. werkloosheid is er een kleine kans die deze last
niet meer te dragen zal zijn. Los van het (eerder) verkopen huidige woning en tijdelijk huren, of inwonen bij ouders, etc. ben ik nu specifiek de optie aan het onderzoeken van doorverkoop van de nieuwbouwwoning en dus behoud van onze huidige woning.
Je kunt volgens mij 2 varianten onderscheiden:
- Doorverkoop na oplevering (waarbij je natuurlijk de verkoop best al wel rond kunt maken een x-aantal maanden voor daadwerkelijke oplevering)
- Doorverkoop voor oplevering
Bij Optie 1 zal de oplevering door de aannemer aan ons zijn, dus niet aan "onze" kopers. Die mogen er bij wijze van spreken op dag 2 mee aan de slag. Bij deze optie komt het er natuurlijk wel op neer dat wij alsnog gedurende de hele bouw met dubbele lasten zitten. Dus... laat deze optie even zitten.
Optie 2 is waar ik wat wijzer over probeer te worden. Het betreft volgens mij een situatie zoals bedoeld in Woningborg Alg. Voorwaarden Artikel 21 Lid 2.
Voordat de woning aan de Verkrijger is opgeleverd, kan hij de voor hem uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen slechts aan een derde overdragen, indien de Ondernemer deze derde als Verkrijger aanvaardt en tussen de Verkrijger en de derde een akte wordt opgemaakt. Een dergelijke contractsoverneming heeft de in de wet geregelde gevolgen (artikel 6:159 BW 3)). Aan de in dit lid bedoelde toestemming van de Ondernemer kunnen door hem voorwaarden worden verbonden.
Allereerst moet dus uitgezocht worden of de ontwikkelaar/aannemer (de 'Ondernemer') hier aan meewerkt. Ik zou zelf niet weten waarom niet, mits deze hiervoor geen extra kosten moet maken. En zo wel, dan zal dit vermoedelijk aan ons worden doorgeschoven.
Verder zijn wij reeds eigenaar, dus kunnen zelf de in aanbouw zijnde woning te koop zetten. Dus daar komen makelaarskosten aan onze kant om de hoek kijken.
Daarnaast zullen we waarschijnlijk notariskosten kwijt zijn voor o.a. de 'akte' waarover in het artikel wordt gesproken.
Met deze constructie draag je dus daadwerkelijk de overeenkomst tussen ons en de aannemer over aan een derde (incl. alle rechten en verplichtingen) en zal die derde vanaf dat moment de bouwtermijnen gaan betalen etc.
Los van het feit of de kosten die we zouden maken met deze constructie opwegen tussen het wegvallen van de (dubbele) hypotheeklast en of het (in aanbouw zijnde) huis überhaupt genoeg zal opleveren ben ik gewoon benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze opzet. Uit eerste hand, of uit professioneel oogpunt, of anders.
Nogmaals... ik hoop dat het allemaal niet zo ver gaat komen, maar ik ben zoekende naar de haken & ogen van bovenstaande. Ook belastingtechnisch zal dit nog wel wat voeten in de aarde hebben.