If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Als je meer dan 1 leuk huis ziet, gewoon op allemaal bieden. En als de verkoper akkoord is over de prijs, zo snel mogelijk een koopcontract tekenen.
De verkoper zit dan aan je vast, maar jij hebt nog 3 dagen bedenktijd.
Anders loop je het risico dat er alsnog iemand belt met een beter bod. En dan is een mondeling akkoord niets meer waard.
De verkoper van mijn huis had het al een keer verkocht. En toen maakte de koper op het laatste moment gebruik van zijn voorbehoud financiering...Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:18:
Dat is wel echt een nachtmerrie 😐
Die was heel blij dat ik na 2 weken al een appje stuurde dat de hypotheek rond was.
[ Voor 33% gewijzigd door RocketKoen op 29-05-2017 22:34 ]
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Tips? Relax en wacht biedingen rustig af. Maak je huis schoon en netjes en zorg ervoor dat je niet thuis bent.Sethro schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:55:
[...]
Ik heb natuurlijk duurder teruggekocht dus betaal daar ook de hogere marktprijs. Heb wel de indruk dat er in dat segment minder gekte is.
Makelaar belde overigens net, hij heeft donderdagmiddag en dinsdagochtend gereserveerd voor bezichtigingen. Ging vrij hard dus hij heeft besloten donderdag met twee makelaars te komen zodat er twee bezichtigingen tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Anders ging het niet passen. Dinsdagochtend nu ook al bijna vol. Gaat lekker zo en met zoveel bezichtigingen zitten er vast kopers tussen.
Nog tips?
Wij doen dat ook: vandaag stroomden de berichten van de makelaar over bezichtigingen binnen. Dat wilden we op donderdag doen, maar we moeten nu ook al vrijdag vrijhouden... We zijn benieuwd, maar hopen natuurlijk dat er een deal te maken is op vrijdag. Eventueel tillen we het over het weekend heen (we gaan nog een paar dagen met vakantie).
.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Aangekochte woning is factor 2-3 zo duur en gekocht binnen een week nadat deze op Funda stond.
Koper heeft de financiering niet op tijd rond gekregen, 1 juni was de uiterste datum en 8 juni zou de overdracht zijn.
Nu was dat allemaal voor ons behoorlijk kort dag (koopcontract is 4 a 5 weken geleden al getekend dus dat valt wel mee) dus had een verhuiswagen voor dit weekend geregeld.
Nu willen ze 2 weken uitstel maar dat word voor ons behoorlijk lastig. Wij gaan 19 Juni op vakantie en 16 juni hebben we een bruiloft. WIllen nu maar voorstellen dat de overdracht op 19 juni vroeg in de ochtend gebeurt daar wij pas om 13:00 op vliegveld eelde hoeven te zijn, dan zal ik dat weekend alles verhuizen. en gooien we de koffers alvast in de auto.
En je verhuisplannen hoeven toch niet te veranderen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat is waar, maar ik denk dat de gekte daar inderdaad een stuk minder is. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goed moment is om die stap te maken. Daar komt nog bij dat je kan profiteren van de huidige rente. Onze hypotheek werd ook een factor 2,5 keer zo hoog, maar de maandlasten zijn niet eens zoveel hoger.Sethro schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:55:
[...]
Ik heb natuurlijk duurder teruggekocht dus betaal daar ook de hogere marktprijs. Heb wel de indruk dat er in dat segment minder gekte is.
Nog tips?
Tips? Nee. Genieten van de leuke tijd. Verhuizen is een ramp, maar de eerste maanden in een nieuw huis, vind ik echt fantastisch. Blijf je in Voorburg?
Out of the box:wildcardxl schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:11:
Hier helaas ook wat minder goed nieuws:
Koper heeft de financiering niet op tijd rond gekregen, 1 juni was de uiterste datum en 8 juni zou de overdracht zijn.
Nu was dat allemaal voor ons behoorlijk kort dag (koopcontract is 4 a 5 weken geleden al getekend dus dat valt wel mee) dus had een verhuiswagen voor dit weekend geregeld.
Nu willen ze 2 weken uitstel maar dat word voor ons behoorlijk lastig. Wij gaan 19 Juni op vakantie en 16 juni hebben we een bruiloft. WIllen nu maar voorstellen dat de overdracht op 19 juni vroeg in de ochtend gebeurt daar wij pas om 13:00 op vliegveld eelde hoeven te zijn, dan zal ik dat weekend alles verhuizen. en gooien we de koffers alvast in de auto.
Ga alvast wel verhuizen en haal je huis dat verkocht is al leeg.
Loop voor de vakantie op een moment dat het beiden schikt door het huis met koper als oplevering (inclusief meterstanden e.d.) en laat iemand bij volmacht tekenen voor overdracht.
Makelaar is inderdaad een optie maar eventueel familie die dicht bij woont is nog een ander idee.
Saffie_time schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:45:
***members only***
Saffie_time schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:45:
***members only***
Die optie kende ik niet en inderdaad is er geen bank in het spel bij de aankoop.
Super goed idee en ook direct voorgesteld.
Mooi huis! Maareh.. had je de tv niet even kunnen afstoffen? Het geeft bij mij direct de indruk dat er óf niet goed schoongemaakt wordt (wat dus ook iets kan zeggen over algemene staat v/h onderhoud) óf dat het huis extreem stoffig is...Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:25:
Vrijdag mijn huis te koop gezet. Eerste dag 5000 kijkers op Funda. Dag 4 nog 350. Ben erg benieuwd wat dat nou gaat opleveren. Maar spannend is het wel in elk geval.
Gaat om dit huis: http://www.funda.nl/koop/...redikherenkerkhof-10-bis/
Feedback is welkom!!
P.s: heb er zelf ook een site voor gemaakt. Hebben anderen daar ervaring mee? En ook daar is feedback zeer welkomhttp://depredik.nl
Ziet er prima uit! Wel soms het gevoel dat sommige foto's dubbel zijn. Maar hee -> liever teveel foto's dan te weinig.Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:25:
Vrijdag mijn huis te koop gezet. Eerste dag 5000 kijkers op Funda. Dag 4 nog 350. Ben erg benieuwd wat dat nou gaat opleveren. Maar spannend is het wel in elk geval.
Gaat om dit huis: http://www.funda.nl/koop/...redikherenkerkhof-10-bis/
Feedback is welkom!!
P.s: heb er zelf ook een site voor gemaakt. Hebben anderen daar ervaring mee? En ook daar is feedback zeer welkomhttp://depredik.nl
Wel zie je op heel veel foto's best wat kabels lopen of liggen. Deze had ik voor onze foto's allemaal losgekoppeld zodat ze op de foto niet zichtbaar waren. Kan wat rommelig overkomen vind ik.
Die is niet stoffig volgens mij, maar de weerspiegeling is goed te zien. Zeker met een curved tv ziet dat er raar uitTehh schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:34:
[...]
Mooi huis! Maareh.. had je de tv niet even kunnen afstoffen? Het geeft bij mij direct de indruk dat er óf niet goed schoongemaakt wordt (wat dus ook iets kan zeggen over algemene staat v/h onderhoud) óf dat het huis extreem stoffig is...
Zelfbewoningsplicht is eigenlijk een standaard clausule bij woningen die ooit in de sociale huur hebben gezeten.
Vooral om te voorkomen dat iemand ze opkoopt en zelf gaat verhuren boven de sociale huurgrens.
Waar wel iets dat je in de advertentie op funda zou moeten vermelden.
[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 30-05-2017 13:11 ]
Verwijderd
Tehh schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:34:
[...]
Mooi huis! Maareh.. had je de tv niet even kunnen afstoffen? Het geeft bij mij direct de indruk dat er óf niet goed schoongemaakt wordt (wat dus ook iets kan zeggen over algemene staat v/h onderhoud) óf dat het huis extreem stoffig is...
Verwijderd
Goed punt van die kabels. Ik geef toe dat ik allerlei apparatuur heb gekocht de afgelopen maanden maar de kabels dus niet heb weggewerkt (omdat ik toch ga verhuizen). zal ik voor bezichtigingen wel doen (wegstoppen).StealthyPeanut schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:42:
[...]
Ziet er prima uit! Wel soms het gevoel dat sommige foto's dubbel zijn. Maar hee -> liever teveel foto's dan te weinig.
Wel zie je op heel veel foto's best wat kabels lopen of liggen. Deze had ik voor onze foto's allemaal losgekoppeld zodat ze op de foto niet zichtbaar waren. Kan wat rommelig overkomen vind ik.
[...]
Die is niet stoffig volgens mij, maar de weerspiegeling is goed te zien. Zeker met een curved tv ziet dat er raar uit.
Wij trekken eerst bij mijn ouders dus op zich vind ik het niet erg om pas na onze vakantie pas bij mijn ouders in te trekken en dat weekend het huis leeg te trekken. Scheelt weer een kleine maand bij mijn ouders inzitten.Tsurany schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:20:
@wildcardxl Kan je niet de verkopende makelaar machtigen om voor jou te tekenen? Laat de kopers dan die kosten betalen. Scheelt jou een hoop stress zo vlak voor je vakantie.
En je verhuisplannen hoeven toch niet te veranderen?
We hebben nu alleen nog geen duidelijkheid over wat er nu gaat gebeuren. Wat ik begrijp is dat ze nu willen proberen de 9de hypotheek rond te hebben en de 15de passeren.
Dat scheelt een hoop, dan ben je inderdaad redelijk flexibel.wildcardxl schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:27:
Wij trekken eerst bij mijn ouders dus op zich vind ik het niet erg om pas na onze vakantie pas bij mijn ouders in te trekken en dat weekend het huis leeg te trekken. Scheelt weer een kleine maand bij mijn ouders inzitten.
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komtWe hebben nu alleen nog geen duidelijkheid over wat er nu gaat gebeuren. Wat ik begrijp is dat ze nu willen proberen de 9de hypotheek rond te hebben en de 15de passeren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het lijkt me sterk dat het niet goed komt, de mensen die ons huis hebben gekocht hebben hun eigen woning verkocht voor 145k, en wouden onze woning op 8 juni hebben omdat ze dan hun eigen woning uit moesten. Onze woning hebben ze voor 162k gekocht dus maar een verschil van ongeveer 25k met alle kosten er bij in.Tsurany schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:29:
[...]
Dat scheelt een hoop, dan ben je inderdaad redelijk flexibel.
[...]
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komten anders hopen dat je die 10% kan pakken
Lijkt me dus zeer sterk dat ze de financiering niet rond kunnen krijgen.
Het hoeft ook maar 2 weken te duren. Geen 8.wildcardxl schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:32:
[...]
Het lijkt me sterk dat het niet goed komt, de mensen die ons huis hebben gekocht hebben hun eigen woning verkocht voor 145k, en wouden onze woning op 8 juni hebben omdat ze dan hun eigen woning uit moesten. Onze woning hebben ze voor 162k gekocht dus maar een verschil van ongeveer 25k met alle kosten er bij in.
Vertraging komt bijna altijd door de aanvrager die documenten moet leveren die ze niet 1-2-3 hebben klaarliggen. Kwestie van je administratie op orde hebben voordat je een huis koopt. En vantevoren een goede hypotheekadviseur raadplegen die kijkt of je alle benodigde documenten wel hebt.
Of de hypotheek is al afgewezen en je hebt in het koopcontract staan dat ze 2 afwijzingen moeten hebben. En ze wachten nu op de 2e.
Hoeveel ze voor hun oude huis krijgen, staat daar los van. Een nieuwe hypotheek wordt beoordeeld zoals elke andere aanvraag. Ik neem aan dat dit ook geldt als je een hypotheek mee verhuist. Wat ook niet logisch is met de actuele rente.wildcardxl schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:32:
[...]
Het lijkt me sterk dat het niet goed komt, de mensen die ons huis hebben gekocht hebben hun eigen woning verkocht voor 145k, en wouden onze woning op 8 juni hebben omdat ze dan hun eigen woning uit moesten. Onze woning hebben ze voor 162k gekocht dus maar een verschil van ongeveer 25k met alle kosten er bij in.
Ik ken iemand die zijn woning verkocht voor 980k, een nieuwe woning kocht voor 750K. Met de gedachte dat het dus geen enkel probleem zou zijn. Maar de bank keek gewoon naar het actuele inkomen en zei nee.
1. KLANT: nieuwe woning + huidige woning laten taxeren.
2. KLANT: verzamelen alle documenten (in mijn geval meer dan 20, van kopie paspoort tot belastingaangiften en -aanslagen over de afgelopen 3 jaren, etc etc)
3. KLANT + ADVISEUR: samen met adviseur kiezen voor de gewenste hypotheek en bij welke bank deze aan te vragen
4. ADVISEUR: relevante gegevens samenvatten t.b.v. hypotheekaanvraag
5. BANK: beoordelen of aanvraag aan de normen voldoet, reageren met soort voorwaardelijk aanbod
6. KLANT: accepteren aanbod en terugsturen naar adviseur
7. ADVISEUR: volledige aanvraag indienen
8. BANK: beoordeling van alle documenten (of alles in overeenstemming is met de uitgangspunten van het voorwaardelijk aanbod). Na akkoord dypotheekofferte opstellen.
9. KLANT: offerte accepteren en terugsturen. Bankgarantie aanvragen.
10. BANK: bamnkgarantie afgeven.
Dat krijg je niet in 2 weken gedaan
Blijf wel in Voorburg wonen. Maandlasten schalen bij ons wel lekker mee met name door verplichte aflossing. Hiervoor was aandeel aflossingsvrij groter.Pierre Sec schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:37:
[...]
Dat is waar, maar ik denk dat de gekte daar inderdaad een stuk minder is. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goed moment is om die stap te maken. Daar komt nog bij dat je kan profiteren van de huidige rente. Onze hypotheek werd ook een factor 2,5 keer zo hoog, maar de maandlasten zijn niet eens zoveel hoger.
Tips? Nee. Genieten van de leuke tijd. Verhuizen is een ramp, maar de eerste maanden in een nieuw huis, vind ik echt fantastisch. Blijf je in Voorburg?
[ Voor 86% gewijzigd door VySio op 30-05-2017 18:50 ]
Om even mijn eigen post uit het "kopen van je woning" topic te herhalen:t_captain schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:32:
Twee weken is wel heel kort. Mijn aanvraagproceszag er ongeveer zo uit:
1. KLANT: nieuwe woning + huidige woning laten taxeren.
2. KLANT: verzamelen alle documenten (in mijn geval meer dan 20, van kopie paspoort tot belastingaangiften en -aanslagen over de afgelopen 3 jaren, etc etc)
3. KLANT + ADVISEUR: samen met adviseur kiezen voor de gewenste hypotheek en bij welke bank deze aan te vragen
4. ADVISEUR: relevante gegevens samenvatten t.b.v. hypotheekaanvraag
5. BANK: beoordelen of aanvraag aan de normen voldoet, reageren met soort voorwaardelijk aanbod
6. KLANT: accepteren aanbod en terugsturen naar adviseur
7. ADVISEUR: volledige aanvraag indienen
8. BANK: beoordeling van alle documenten (of alles in overeenstemming is met de uitgangspunten van het voorwaardelijk aanbod). Na akkoord dypotheekofferte opstellen.
9. KLANT: offerte accepteren en terugsturen. Bankgarantie aanvragen.
10. BANK: bamnkgarantie afgeven.
Dat krijg je niet in 2 weken gedaan
Ik heb meteen toen we mondeling akkoord waren de taxatie aangevraagd. En mijn tussenpersoon stuurde documenten meteen door naar de hypotheekverstrekker. Ook als het dossier nog niet compleet was. Dus alle verzoeken om extra informatie had ik eigenlijk al in week 1 binnen. En tegen de tijd dat ik het koopcontract tekende had de hypotheekverstrekker alle andere documenten al gezien.
De tussenpersoon deed alles digitaal en reageerde snel. Dus daar zat telkens maar een paar uur vertraging op. (hypotheek24).
Bankgarantie is overigens geen onderdeel van je hypotheek (en dus ook geen reden om je voorbehoud financiering te gebruiken). Maar ik had die toch niet nodig.
Bij mij waren de eerste 2 round trips naar de bank (uitgangspunten financiering->renteaanbod en offerte) beiden 1 week. De bankgarantie 2 werkdagen.
Met als verschil dat als je de bankgarantie niet krijgt, je 10% mag dokken (die je dus niet hebt). En als de hypotheek niet lukt kun je van je voorbehoud financiering gebruik maken.t_captain schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:33:
Die bankgarantie wordt afaik meestal gevraagd op de datum dat het voorbehoud verloopt. Die laatste round trip naar de bank (contragarantie tekenen en indienen, bankgarantie krijgen) valt ook nog in de periode.
Bij mij waren de eerste 2 round trips naar de bank (uitgangspunten financiering->renteaanbod en offerte) beiden 1 week. De bankgarantie 2 werkdagen.
Al is de kans dat je geen bankgarantie krijgt en wel een hypotheek, bijzonder klein.
Verwijderd
Spannend. Wish me luck!
En mocht je op zoek zijn: www.depredik.nl
In hoeverre maakt deze website een verschil voor jou? is dat niet onnodige kosten? Ik bedoel, je hebt een mooi huis op een a+++ locatie in een tijd dat je achter over kan leunen. Waarom dan al die tijd en eventueel geld steken in een website?Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:14:
Morgen open dag. Nog nooit meegemaakt en ook nu niet want ik mag er niet bij zijn.
Spannend. Wish me luck!
Verwijderd
Het heeft me 1,5 uur en 5 euro gekost. Dat ken wel vond ik zelf. En veel bezoekers en veel doorgeklikt. Dus ach, why not dacht ik.muffstuff schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:44:
[...]
In hoeverre maakt deze website een verschil voor jou? is dat niet onnodige kosten? Ik bedoel, je hebt een mooi huis op een a+++ locatie in een tijd dat je achter over kan leunen. Waarom dan al die tijd en eventueel geld steken in een website?
Oh in dat geval, heb ik niks gezegdVerwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:35:
[...]
Het heeft me 1,5 uur en 5 euro gekost. Dat ken wel vond ik zelf. En veel bezoekers en veel doorgeklikt. Dus ach, why not dacht ik.
Verwijderd
Ik bouw ook sites voor werk (en heb nu de meest simpele manier gebruikt: wordpress, gratis theme).muffstuff schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:42:
[...]
Oh in dat geval, heb ik niks gezegdWebsite zag er niet amateuristisch uit dus ging er van uit dat je het uitbesteed had.
Verwijderd
Rare markt zitten we in -- maar voor verkopers wel prima
Mag je aan de hand van wat er geboden wordt de Funda vraagprijs bijstellen?Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:21:
Dat mag, maar waarom zou je dat willen? En vraagprijs is niet bindend, maar wordt in jurisprudentie aangeduid als "een uitnodiging om een bod te doen". Dat bod kan dus hoger of lager zijn dan de vraagprijs.ANdrode schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:46:
[...]
Mag je aan de hand van wat er geboden wordt de Funda vraagprijs bijstellen?
Een vraagprijs is sturend.Goverman schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:48:
[...]
Dat mag, maar waarom zou je dat willen? En vraagprijs is niet bindend, maar wordt in jurisprudentie aangeduid als "een uitnodiging om een bod te doen". Dat bod kan dus hoger of lager zijn dan de vraagprijs.
Als je tijdens de bezichtigings-fase/na de eerste biedingen de vraagprijs verhoogt dan geef je informatie over wat jij nu denkt dat de prijs van het object is.
Er wordt gegokt hoever je over de vraagprijs heen moet bieden om het winnende bod te hebben. Als je de vraagprijs verhoogt dan kunnen andere bieders hun bod daarop aanpassen
Verwijderd
Als jij een bod boven de vraagprijs hebt ontvangen, maar op basis van de getoonde interesse vanuit de markt schat jij in dat er nog wel meer upside in zit, dan staat het je volkomen vrij om een tegenbod te doen dat nog hoger ligt.
Of het in de concrete onderhandelingsomstandigheden een goede tactiek is, dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf bepalen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2017 12:14 ]
Nou, vraagprijs is natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er wordt door makelaars echt wel gekeken naar vergelijkbare huizen in dezelfde straat/wijk, het aantal vierkante meters (en dus euro per vierkante meter) en natuurlijk staat van onderhoud (moet de keuken nu vervangen worden of is die nieuw).ANdrode schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:53:
[...]
Een vraagprijs is sturend.
Als je tijdens de bezichtigings-fase/na de eerste biedingen de vraagprijs verhoogt dan geef je informatie over wat jij nu denkt dat de prijs van het object is.
Er wordt gegokt hoever je over de vraagprijs heen moet bieden om het winnende bod te hebben. Als je de vraagprijs verhoogt dan kunnen andere bieders hun bod daarop aanpassen
Ook niet onbelangrijk: de vraagprijs wordt ook gekozen om in een bepaalde funda zoekrange te vallen.
Het ligt er allemaal aan hoe opti-/realistisch de initiële vraagprijs was. Als er 5% boven een gefundeerd bepaalde vraagprijs geboden wordt dan bieden mensen niet meer op basis van waarde maar puur op sentiment.Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:14:
Ja, het kan. Er is geen enkele regel die daaraan in de weg staat.
Als jij een bod boven de vraagprijs hebt ontvangen, maar op basis van de getoonde interesse vanuit de markt schat jij in dat er nog wel meer upside in zit, dan staat het je volkomen vrij om een tegenbod te doen dat nog hoger ligt.
Of het in de concrete onderhandelingsomstandigheden een goede tactiek is, dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf bepalen.
We zitten weer flink in "wat de gek ervoor geeft" territorium. Als verkoper erg fijn
Er is alternatief aanbod, dus de voorwaarden voor een Vickrey auction. Anders was dat een eerlijke/rationele manier om de prijs te bepalen.
Verkeerde wikipedia lemma gelinkt - maar daarna wel een interessant en erg leesbaar paper over de GSM1800 veilingen in Nederland gelezen https://pure.uvt.nl/ws/files/319748/gameprac.pdf
[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 01-06-2017 12:51 ]
Als je "te veel" interesse hebt zou ik de vraagprijs niet verhogen. In plaats daarvan iedereen die een bezichtiging of een bod heeft gedaan informeren dat er veel interesse is en dat ze flink meer dan de vraagprijs moeten bieden als ze een kans willen maken.ANdrode schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:53:
[...]
Een vraagprijs is sturend.
Als je al aan het onderhandelen bent zal je makelaar nieuwe mensen toch wegsturen of op een wachtlijst zetten.
Andersom is het wel handig om de vraagprijs te verlagen als je weinig interesse krijgt. Want dan wordt je huis door meer mensen gevonden.
Klinkt in mijn oren logisch, denk er even over na als je je vraagprijs op Funda aanpast
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Alle biedingen zijn zonder voorbehoud en/of aanvullende voorwaarden. Het gaat meer om de indruk die de koper achterlaatFiber schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:31:
Ik zou sowieso niet alleen naar de hoogte van het bod kijken maar ook naar de voorwaarden...
[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 03-06-2017 16:05 ]
zeg dat. Leuk huis gezien, op een "b" locatie voor ons (a is niet meer te betalen). Vraagprijs 519k. Even gekeken wat er zoal is verkocht afgelopen tijd: precies dezelfde woning een paar huizen verder voor 435k (koopprijs) afgelopen november. Moeten wij dan de hoge prijs accepteren? Of hopen dat potentiële kopers enig onderzoek doen naar de waarde en een realistisch bod uitbrengen?Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:21:
Zo, na anderhalve week Funda en een ware hoos van bezichtigingen vorige week beginnen nu de biedingen binnen te druppelen; gisteren nog 20k onder de vraagprijs, nu al één 15k boven de vraagprijs en er staan nog 5 bezichtigingen alleen al voor deze week gepland
Ons appartement zal inmiddels ook wel richting de 300k gaan, midden in de crisis gekocht voor 218k..
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2017 23:34 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tja, dat is dus niet het probleem van de verkopers, maar van de kopers. Die zijn daar toch echt zelf bij... Het komt er eigenlijk op neer dat je als koper eerst moet weten wat je financiële mogelijkheden zijn voordat je een bod gaat doen. Maar inderdaad: voor verkopers erg fijn.RocketKoen schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:42:
Dat "zonder financieel voorbehoud" is natuurlijk wel fijn voor de verkoper. Maar het is echt enorm ongezond voor de markt. Kopers riskeren tienduizenden euro's boete als de financiering niet lukt.
Daar staat trouwens wel weer tegenover dat verkopers geen bedenktijd hebben van drie dagen, waar dat voor de kopers wel geldt. En, mocht je in een situatie komen van 10% boete dan is dat voor de verkoper nog steeds geen uitgemaakte zaak: de koper kan dit gaan 'aanvechten', lees: tijdrekken. En dat is een situatie die een verkoper vaak niet wil, omdat die van zijn huis af wil. In een juridisch traject kun je dat dus niet. Uiteindelijk trekt de (falende) koper aan het kortste eind, maar ook als verkoper moet je weer kosten maken - die je dan wel weer kunt verhalen - maar het kost ook tijd en negatieve energie. Die 10% boete is in de praktijk dus ook wel onderhandelbaar.
mag ik vragen in welk gebied je huis staat.Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:21:
Zo, na anderhalve week Funda en een ware hoos van bezichtigingen vorige week beginnen nu de biedingen binnen te druppelen; gisteren nog 20k onder de vraagprijs, nu al één 15k boven de vraagprijs en er staan nog 5 bezichtigingen alleen al voor deze week gepland
Verwijderd
Het is inmiddels ook al verkocht, na twee weken en voor 20k boven de vraagprijs.
precies. Toen ik mijn (gerenoveerde) appartement kocht was het niet op tijd opgeleverd. Onder aan de streep zou ik recht hebben op ca 10k. Na overleg met een jurist hebben we besloten slechts te schikken met een fractie van dat bedrag (zegmaar verhuiskosten en een weekje vakantie), want de aannemer moest nog veel werk uitvoeren en bovendien zou onze rechtsbijstand jurist het nooit winnen van een project ontwikkelaar die een vaste advocaat heeft voor dit soort zaken. Maar in de meeste gevallen heb je te maken met een particulier die t geld niet eens heeft liggen. Om mij heen riep iedereen dat we voor t geld moesten gaan, maar als je er zelf in zit denk je wel wat pragmatischer.Goverman schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:54:
[...]
Tja, dat is dus niet het probleem van de verkopers, maar van de kopers. Die zijn daar toch echt zelf bij... Het komt er eigenlijk op neer dat je als koper eerst moet weten wat je financiële mogelijkheden zijn voordat je een bod gaat doen. Maar inderdaad: voor verkopers erg fijn.
Daar staat trouwens wel weer tegenover dat verkopers geen bedenktijd hebben van drie dagen, waar dat voor de kopers wel geldt. En, mocht je in een situatie komen van 10% boete dan is dat voor de verkoper nog steeds geen uitgemaakte zaak: de koper kan dit gaan 'aanvechten', lees: tijdrekken. En dat is een situatie die een verkoper vaak niet wil, omdat die van zijn huis af wil. In een juridisch traject kun je dat dus niet. Uiteindelijk trekt de (falende) koper aan het kortste eind, maar ook als verkoper moet je weer kosten maken - die je dan wel weer kunt verhalen - maar het kost ook tijd en negatieve energie. Die 10% boete is in de praktijk dus ook wel onderhandelbaar.
En hoeveel heb je boven de vraagprijs betaald voor je nieuwe woning?Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:09:
Rotterdam.
Het is inmiddels ook al verkocht, na twee weken en voor 20k boven de vraagprijs.
Sinds we het appartement kochten is mijn appartement nu 50k meer waard, maar de huizen waar we naar op zoek zijn ca 100k.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2017 23:53 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ben wel benieuwd hoe de opendag is gegaan...Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:14:
Morgen open dag. Nog nooit meegemaakt en ook nu niet want ik mag er niet bij zijn.
Spannend. Wish me luck!
Het huis waar wij vorige zijn gegaan hebben we voor (net) wat minder dan de vraagprijs kunnen krijgen. Ons huidige huis is afgelopen vrijdag verkocht, voor meer dan de vraagprijs. En die vraagprijs was ruim meer dan de hypotheek en de aanschafprijs van 9 jaar geleden, hoewel dat ook op de top van de markt was.Sport_Life schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:49:
[...]
En hoeveel heb je boven de vraagprijs betaald voor je nieuwe woning?
Morgenavond om 23:59.59 eindigt de bedenktijd en dan is het gedaan. Er zijn geen voorbehouden, niet technisch en niet financieel. Ideaal voor ons dus
Verwijderd
3,5k. Dat was 0,7% van de vraagprijs.Sport_Life schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:49:
[...]
En hoeveel heb je boven de vraagprijs betaald voor je nieuwe woning?
De 20k boven de vraagprijs van mijn verkochte appartement is bijna 6%.
We verhuizen van een zeer overspannen deel van de markt naar een wat rustiger deel.

Je hebt ook makelaars die bijvoorbeeld alleen je woning op funda zetten. Dan moet je de rest zelf doen. Daar betaal je vaak een vast tarief ipv een percentage.vanDaal schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:55:
Even een vraagje over courtages. Wij zijn van plan om onze tussenwoning Utrecht te koop te zetten. Twee makelaars op bezoek gehad. De voorkeursmakelaar rekent een courtage van 1% (excl BTW, dus eigenlijk 1,21%). Nu zou dat voor ons vorige huis best redelijk zijn, maar met een verwachte verkoopprijs van 600-700K voor dit huis, komt 1,21% neer op zo'n 7200-8500 euro. Is zoiets redelijk? En is er naar jullie ervaring nog veel onderhandelbaar?
De vraag is: Vind jij het waard om 7200 - 8500 euro te betalen voor de verkoop van je woning?vanDaal schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:55:
Even een vraagje over courtages. Wij zijn van plan om onze tussenwoning Utrecht te koop te zetten. Twee makelaars op bezoek gehad. De voorkeursmakelaar rekent een courtage van 1% (excl BTW, dus eigenlijk 1,21%). Nu zou dat voor ons vorige huis best redelijk zijn, maar met een verwachte verkoopprijs van 600-700K voor dit huis, komt 1,21% neer op zo'n 7200-8500 euro. Is zoiets redelijk? En is er naar jullie ervaring nog veel onderhandelbaar?
Optie A: Ja, ga dan je in zee met de makelaar.
Optie B: Nee, ga dan op zoek naar een ander of overleg een vaste prijs.
Persoonlijk zou ik nooit 7200 - 8500 euro betalen voor alleen de verkoop. Je kan altijd de vraag stellen wat ze voor jouw huis meer zouden doen, dan een huis verkopen van 200-300k. Als ze jaar een goed antwoord op kunnen geven, dan kan je zelf bepalen of het een valide rede is. Kunnen ze daar geen antwoord op geven, heb je wellicht iets om over te onderhandelen
Ik vind een prijs op basis van een percentage maar niets. Ik betaal liever op basis van de geleverde inspanning. Zo heb ik bij de verkoop van mijn huis een vast bedrag afgesproken. Ik dacht 2500 voor het hele traject. Lijkt mij dat hij er prima aan verdiend heeft.vanDaal schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:55:
Koopcontract is inmiddels getekend!Sethro schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:33:
Link staat hierboven, ca 300k en goede reacties zo na het eerste weekend.
Aangekochte woning is factor 2-3 zo duur en gekocht binnen een week nadat deze op Funda stond.
Uiteindelijk 10+ biedingen waarvan 5 tussen de 315 en 325k. Gekozen voor het hoogste bod zonder aanvullende voorwaarden. Uiteindelijk snel gegaan nog en zoveel bieders zorgt ook voor goede prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 15-06-2017 16:26 ]
Courtage lijkt me al aan de hoge kant, in regio Den Haag is dat onder de 1% incl. Gezien de inspanning lijkt me dat 2k5 meer in de buurt van het redelijke is dan 7-8k.Pierre Sec schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:54:
[...]
Ik vind een prijs op basis van een percentage maar niets. Ik betaal liever op basis van de geleverde inspanning. Zo heb ik bij de verkoop van mijn huis een vast bedrag afgesproken. Ik dacht 2500 voor het hele traject. Lijkt mij dat hij er prima aan verdiend heeft.
Dat kan beter in deze tijd lijkt mij. Gewoon verder zoeken.vanDaal schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:55:
Maar wat als ik de overwaarde op mijn rekening laat storten en daar andere dingen mee ga doen, bv investering doen in een apartement om rendement te behalen?
Zitten hier nog regels aan vast en wat zijn eventueel de risico s waar ik rekening mee moet houden?
Verwijderd
Een appartement dat je aanhoudt als belegging is geen eigen woning in de zin van de Wet IB 2001, dus als je de overwaarde in dat appartement investeert, heb je over dat bedrag geen recht op HRA.
Houd je je niet aan deze regels en vraag je toch HRA over het volledige bedrag van je lening (dus inclusief het bedrag van de niet voor de eigen woning aangewende overwaarde), dan doe je een onjuiste belastingaangifte en ben je dus in beginsel strafbaar en moet je rekening houden met naheffingsaanslagen en -boetes.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 11:07 ]
Ok, duidelijk dan had ik het toch goed begrepen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:04:
Je geeft zelf het antwoord al: je moet de overwaarde gebruiken voor de financiering van een nieuwe eigen woning (in de zin van de Wet IB 2001). Voor zover je dat niet doet, moet je dat bedrag in mindering brengen op het bedrag waarover je aanspraak maakt op teruggaaf van hypotheekrente.
Een appartement dat je aanhoudt als belegging is geen eigen woning in de zin van de Wet IB 2001, dus als je de overwaarde in dat appartement investeert, heb je over dat bedrag geen recht op HRA.
Houd je je niet aan deze regels en vraag je toch HRA over het volledige bedrag van je lening (dus inclusief het bedrag van de niet voor de eigen woning aangewende overwaarde), dan doe je een onjuiste belastingaangifte en ben je dus in beginsel strafbaar en moet je rekening houden met naheffingsaanslagen en -boetes.
Bedankt voor de feedback. We zijn uiteindelijk voor optie A gegaan. Geen courtage, maar een vaste prijs afgesproken van 7200 (zonder opstartkosten). Ja, belachelijk veel geld, maar in dit segment betaal je nou eenmaal meer voor alles, ook voor een makelaar. Belangrijkste reden was om voor de makelaar te kiezen waar we de verwachting bij hebben dat hij het onderste uit de kan gaat halen. En daarmee verdien je het ook terug. Als hij in staat is om 10K meer te onderhandelen dan een andere makelaar, dan is het die extra kosten al waard.BastaRhymez schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:32:
[...]
De vraag is: Vind jij het waard om 7200 - 8500 euro te betalen voor de verkoop van je woning?
Optie A: Ja, ga dan je in zee met de makelaar.
Optie B: Nee, ga dan op zoek naar een ander of overleg een vaste prijs.
Deze week al 10+ bezichtigingen, dus tot nu toe gaat het goed
Waarom? Je betaald een makelaar toch naar de inspanning die hij moet verrichten?vanDaal schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:44:
[...]
Ja, belachelijk veel geld, maar in dit segment betaal je nou eenmaal meer voor alles, ook voor een makelaar.
En als de bezichtingen kennelijk nu al binnenstromen lijkt het met die inspaningen wel mee te vallen....
Edit: persoonlijjk zou ik een vast bedrag met hem afspreken + een percentage wat afhankelijk is van het verkoopresultaat. Dat stimuleert een makelaar vaker net wat meer...
[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 26-06-2017 12:59 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Over wat voor percentages heb je het dan? 0,5% per 10k extra is echt niet zo veel geld en als ik makelaar zou zijn dan zou ik waarschijnlijk niet de moeite stoppen om dat er uit te halen als ik weet dat ik daarvoor 4 keer heen en weer moet bellen met een koper en verkoper.Question Mark schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:58:
Edit: persoonlijjk zou ik een vast bedrag met hem afspreken + een percentage wat afhankelijk is van het verkoopresultaat. Dat stimuleert een makelaar vaker net wat meer...
Da's maar net wat je afspreekt....JeroenE schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:29:
[...]
Over wat voor percentages heb je het dan? 0,5% per 10k extra is echt niet zo veel geld en als ik makelaar zou zijn dan zou ik waarschijnlijk niet de moeite stoppen om dat er uit te halen als ik weet dat ik daarvoor 4 keer heen en weer moet bellen met een koper en verkoper.
In het bovenstaande geval krijgt de makelaar 7200 voor het verkopen van een woning en heeft hij maar één zorg. Gewoon zorgen dat die hut zo snel mogelijk verkocht wordt, met minimale inspanning. Voor de opdrachtgever niet het meest optimale scenario.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat snap ik, maar daarom vroeg ik dan ook wat voor percentages jij zou (willen) afspreken met de makelaar.Question Mark schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:42:
Da's maar net wat je afspreekt....
- Een vast bedrag van 2K (is 1% van de verkoopwaarde)
- Verder een percentage van 30 procent van het bedrag boven de 200.000
Eea is natuurlijk sterk afhankelijk van de regio waar je zit, de verkoopbaarheid van de woning en hoe druk de makelaars het hebben.
En dan nog blijft het afwachten wat een makelaar gaat doen. Uiteindelijk werkt een makelaar ook voor zichzelf, en (helaas) niet voor de opdrachtgever.
[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 26-06-2017 15:11 ]
Nee.... dan kun je beter een vast bedrag van € 7200,- afspreken... (exclusief opstartkosten!). [/sarcasme]Tsurany schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:39:
En dan gaat de makelaar weer zo laag mogelijk zitten qua schatting van de verkoopwaarde. Immers elke 1000 euro lager is 300 euro meer winst voor hem. Het is al een walgelijke branche, ik zou dat niet nog verder stimuleren.
Het blijft een vervelende branche. Je zult iets moeten... Prima dat bepaalde diensten (goed) betaald moeten worden, maar dan wil ik wel dat men er ook daadwerkelijk moeite voor gaat doen. Dik 7200 euro voor wat standaard administratief werk, en een paar bezichtigingen slaat nergens op...
Ik heb nooit aangegeven dat 7200 euro wel een normaal bedrag is. Maar op deze manier met courtages werken zal de markt enkel nog meer verzieken. De eerste paar keer zal het werken maar daarna zullen makelaars er goed op ingespeeld zijn. Zodra ze merken dat ze flink meer provisie krijgen op het aantal euro's boven de geschatte verkoopwaarde zullen ze die waarde echt lager gaan inschatten.Question Mark schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:19:
[...]
Nee.... dan kun je beter een vast bedrag van € 7200,- afspreken... (exclusief opstartkosten!). [/sarcasme]
Het blijft een vervelende branche. Je zult iets moeten... Prima dat bepaalde diensten (goed) betaald moeten worden, maar dan wil ik wel dat men er ook daadwerkelijk moeite voor gaat doen. Dik 7200 euro voor wat standaard administratief werk, en een paar bezichtigingen slaat nergens op...
Wat mij betreft gaan we naar een volledig transparant model. Standaard opstartkosten plus kosten voor meerwerk (bezichtigingen, nieuwe foto's, 3d stuff,...) dan kan je heel eenvoudig shoppen tussen makelaars.
Voor courante woningen zit je met lekker lage kosten (twee open dagen) terwijl je extra bezichtigingen kan laten uitvoeren als de woning niet snel loopt of als je er echt meer uit wilt halen.
Eens... Maar je bent er zelf nog altijd bij... Als het goed is heb je zelf wel onderzocht wat een reële waarde voor je woning is. Als jij vindt dat je woning voor een bepaald bedrag te koop aangeboden moet worden dan doe je dat.Tsurany schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:26:
[...]
Zodra ze merken dat ze flink meer provisie krijgen op het aantal euro's boven de geschatte verkoopwaarde zullen ze die waarde echt lager gaan inschatten.
^^ dat...Tsurany schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:26:
[...]
Wat mij betreft gaan we naar een volledig transparant model. Standaard opstartkosten plus kosten voor meerwerk (bezichtigingen, nieuwe foto's, 3d stuff,...) dan kan je heel eenvoudig shoppen tussen makelaars.
[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 26-06-2017 16:33 ]
Zo bepaal ik normaal gesproken ook hoe betrouwbaar een makelaar is. Je weet zelf goed wat je huis waard is en de makelaar zou ongeveer op datzelfde bedrag uit moeten komen (of hele goede redenen hebben waarom het toch afwijkend zou zijn)Question Mark schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:32:
[...]
Eens... Maar je bent er zelf nog altijd bij... Als het goed is heb je zelf wel onderzocht wat een reële waarde voor je woning is. Als jij vindt dat je woning voor een bepaald bedrag te koop aangeboden moet worden dan doe je dat.
[removed]
Net iets minder dan een maand nodig gehad om alles weer rond te krijgen maar het lijkt erop dat het nu dus wel verkocht is.
Dezelfde prijs als de vorige keer en overdracht staat reeds gepland voor 1 augustus.
Financieel zou alles de 15de rond moeten zijn.
Nu maar hopen dat er niet weer rare zaken op ons pad komen
Zit er zwaar over te denken om het via bijv een makelaarsland of zelfverkopen te doen. Moet je wel inderdaad zelf de rondleidingen doen maar dat zie ik niet echt als een probleem. Wil die proberen toch aan het einde van de middag/avond te doen aangezien dan meestal iedereen vrij is. Dus win-win
[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 28-06-2017 15:17 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Persoonlijk heb ik 1 huis bekeken met de eigenaar erbij en ben daarna afgehaakt bij alle huizen die door de eigenaar zelf rondgeleid werden. Ik ben hier vast niet de enige in. Het voelt gewoon als een belemmering om goed te kijken in een huis met de eigenaar naast je.thewizard2006 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:16:
Zit er zwaar over te denken om het via bijv een makelaarsland of zelfverkopen te doen. Moet je wel inderdaad zelf de rondleidingen doen maar dat zie ik niet echt als een probleem.
Uiteindelijk dan ook een huis gekocht van een hele vriendelijke makelaar.
In mijn belevenis kun je dus beter zoeken naar een goede makelaar en die paar K aan courtage betalen.
Maar goed, voor elke ervaring staat er een ervaring van iemand anders tegenover die geweldig gekocht heeft direct van de eigenaar.
Ik snap je gevoel wel. Maar ik heb (bij open huizen dagen trouwens) ook gewoon meegemaakt dat een eigenaar wel prima kan rondleiden (ook van niet trouwens). Het voordeel kan zijn dat een eigenaar meestal meer weet van zijn eigen huis dan de makelaar en hij ook makkelijker vragen kan beantwoorden.Nomis schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:58:
Persoonlijk heb ik 1 huis bekeken met de eigenaar erbij en ben daarna afgehaakt bij alle huizen die door de eigenaar zelf rondgeleid werden. Ik ben hier vast niet de enige in. Het voelt gewoon als een belemmering om goed te kijken in een huis met de eigenaar naast je.
Ik ben ook wel rondgeleid door makelaars die niets van een huis wisten ("ehm, vloerverwarming? waarom denkt u dat?" "Kijk, hier in jullie brochure op bladzijde 5") of soms zelfs geïrriteerd leken als je langer dan 10 seconden in een kamer keek. Of de "ga ik morgen navragen op kantoor" wat dan nooit gebeurd. Of in ieder geval dat ik het antwoord niet kreeg
Anyway, op basis van 1 slechte ervaring dat helemaal afschuiven zou ik ook niet doen. Potentieel doe je je zelf er ook mee te kort. En je hoeft geen vriendjes te worden met de oude eigenaar, natuurlijk.
Maar ik snap het wel, want je doet toch minder makkelijk de keukenlades open als de eigenaar er naast staat.
Ik kan dat achteraf doen maar dan ben ik al weer een gedeelte vergeten en een makelaar interesseert het niet als ik de keuken afkraak. De zelf verkopers vaak wel ben ik achter gekomen.
Een 90%+ match zou ik nog wel naar toe gaan maar daar onder denk ik laat maar zitten. Terwijl mijn huidige huis eigenlijk maar een 70% match was voor mij.
Ik betaalde trouwens na onderhandeling 1% met 300 euro aan opstartkosten bij 225k en ik zou in het vervolg toch zelf ook een internetmakelaar nemen of 1tje die nog minder kost.
Op open huizen dagen lieten mensen me gewoon lopen ik denk omdat het instructie van de makelaar is of omdat er meerdere mensen waren. Bij mensen die echt zelf de bezichtigingen deden liepen gewoon elke keer mee.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:14:
Grappig hoe meningen uiteenlopenik vond de rondleidingen tijdens de open huizen dagen van eigenaren zelf vele malen prettiger dan die van makelaars. Ben zelf nog geen goede tegen gekomen; te laat komen, nauwelijks iets over het huis weten en slechte/foute informatie geven lijken verplicht te zijn voor dit beroep.
Ik heb ook een hel van makelaars gehad maar ze zijn nooit gaan zeggen van deze keuken zit er pas 8 jaar in dus het is echt zonde om hem eruit te gooien. Als ik tegen de vrouw zeg er moet wel echt een andere keuken in.
En er is eigenlijk nooit iets geweest wat ik wilde weten wat de makelaar wist en wat niet in de vragenlijsten stond dus die vraag ik tegenwoordig maar eerst op.
[ Voor 3% gewijzigd door Sen op 29-06-2017 09:47 ]
Ligt inderdaad heel erg aan de makelaar.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:14:
Grappig hoe meningen uiteenlopenik vond de rondleidingen tijdens de open huizen dagen van eigenaren zelf vele malen prettiger dan die van makelaars. Ben zelf nog geen goede tegen gekomen; te laat komen, nauwelijks iets over het huis weten en slechte/foute informatie geven lijken verplicht te zijn voor dit beroep.
Eigenlijk zou je bij het uitzoeken van een makelaar om je huis te verkopen, eerst eens een bezichtiging moeten doen bij een huis dat hij probeert te verkopen. Dan weet je meteen wat voor een ervaring jouw kijkers gaan hebben.
Bij fase
1) voor onderhandeling
2) onderhandeling
3) koopcontract tekenen
4) na koopcontract, voordat hypotheek geregeld is door koper
5) na vervallen "onder voorbehoud"-clausules.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het ligt een beetje aan of je als koper of als verkoper onderhandeld. Maar ik zou het zeker tijdens de onderhandelingen doen. Na het tekenen van het koopcontract is in ieder geval te laat, want dan staat dat al vast.kmf schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:29:
Bij welke fase moet je eigenlijk over het overdrachtsmoment aangeven (aannemende dat die vrij lang is 6-8 maanden)
Bij fase
1) voor onderhandeling
2) onderhandeling
3) koopcontract tekenen
4) na koopcontract, voordat hypotheek geregeld is door koper
5) na vervallen "onder voorbehoud"-clausules.
Zelf zou ik eerst in de hoofdlijnen een overeenkomst sluiten, maar als het echt lang wordt is het wel handig om het al eerder te polsen of het een mogelijkheid is. Op 1 maand zal het niet zo snel mislopen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
De kopers van ons huis zijn 'bijzonder', maar ze hebben er geloof ik ook wel zin in. Ik zal blij zijn als we dit achter de rug hebben.
Na de overdracht bivakeren we eerst anderhalve week bij mijn broer in huis. Daana nog 2 weken bij mijn ouders. Daarna trekken we met het hele gezin in de garage van ons huis (prepareren daar even 2 slaapkamers) en dan kunnen we beginnen met klussen
Wat ik nog niet helemaal snap, de overdracht is dus de 14e, maar we hebben nog geen afrekening gekregen van de notaris. Ik geloof dat we nog wel iets moeten overmaken (ook al is het met overwaarde verkocht). Hoe lang van te voren hoor je zoiets?
[ Voor 16% gewijzigd door sorted.bits op 04-07-2017 07:22 ]
Wij hoorden we dit minder dan een week voor de overdracht, dus nog geen reden voor panieksorted.bits schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 07:18:
Wat ik nog niet helemaal snap, de overdracht is dus de 14e, maar we hebben nog geen afrekening gekregen van de notaris. Ik geloof dat we nog wel iets moeten overmaken (ook al is het met overwaarde verkocht). Hoe lang van te voren hoor je zoiets?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Hou er rekening mee dat er een maximale tijd zit aan hoe lang een hypotheekofferte geldig is (verschilt per aanbieder).kmf schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:29:
Bij welke fase moet je eigenlijk over het overdrachtsmoment aangeven (aannemende dat die vrij lang is 6-8 maanden)
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Maar de makelaar belde 10 minuten later dat er een nieuwe geïnteresseerde is. Dus volgende week alsnog een bezichtiging.
Nu maar fingers crossed dat dit meer oplevert (huis staat al 9 maanden te koop).
Na onze laatste post wel het één en ander aangepast:
- wc geschilderd (lichter)
- voortuin opgeknapt
- achtertuin opgeknapt
- prijs verlaagd
Nu maar gewoon fingers crossed..
Ehm, kan het kloppen dat je daar nog geen nieuwe foto's van hebt gemaakt? Volgens mij is alleen de foto van de oude WC weg op funda, maar ik zie geen nieuwigheden. Of zit ik er helemaal naast?nextware schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:19:
Na onze laatste post wel het één en ander aangepast:
Als je gelukt hebt kan je straks nog kiezen uit twee kopers
Daar zijn wel foto's van gemaakt, maar zoals altijd moeten we hier dus continue achter de makelaar aanbellen. De foto's zijn op haar kosten gemaakt, maar staan dus weer niet online.JeroenE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:44:
[...]
Ehm, kan het kloppen dat je daar nog geen nieuwe foto's van hebt gemaakt? Volgens mij is alleen de foto van de oude WC weg op funda, maar ik zie geen nieuwigheden. Of zit ik er helemaal naast?
Als je gelukt hebt kan je straks nog kiezen uit twee kopers
Ik zal zo vreselijk blij zijn als het huis verkocht zal worden. Dan zijn we:
1: van die dubbele lasten af
2: van die lakse makelaar af
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.