RocketKoen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:08:
[...]
Wat dan? Wat ik op "slimmerkopen.nl" zie komt redelijk overeen.
Alle usual suspects.
- Dat je 100% van het onderhoud moet betalen.
- Dat het percentage van de winst bij overwaarde dat de woningbouw krijgt, hoger is dan het percentage korting.
- Verkoopprijs = marktwaarde volgens een taxatie.
Wat ik nog aan nieuw verschil heb gezien is dat je moet loten. Bij koopgarant is het gewoon wie het eerste komt (en aan de voorwaarden voldoet).
Ik heb de regeling even bekeken op
http://www.slimmerkopen.nl/slimmerkopen/Wat-is-slimmerkopen
Het lijkt vrij simpel. Je kocht indertijd en huis met taxatiewaarde T en korting K voor het bedrag T-K.
De woningstichting heeft een terugkooprecht voor de huidige taxatieprijs, minus een afslag ter compensatie van de korting die je ooit hebt genoten. EDIT Het
rekenvoorbeeld geeft aan dat de woningstichting zichzelf een hoger deel van de waardestijging toekent dan pro rato de korting (ik zie een factor 1.5).
In dat geval een rekenvoorbeeld:
- taxatie oorspronkelijk 150.000
- korting bij aankoop 20% = 30.000
- investering nieuwe keuken 10.000
- investering energiebesparing 5.000
- taxatie nu, as is: 200.000
- taxatie nu, na correctie voor je nieuwe keuken en energiebesparing: 190.000
"belastbare" waardeaangroei: 150 --> 190 = 40k. Met daarover een factor van 1.5 * 20% = 30% voor de woningstischting.
Als mijn manier van lezen klopt, zou de terugkoopprijs als volgt ontstaan:
* taxatiewaarde 200.000
* minus: oorspronkelijk verleende korting 30.000 euro.
* minus: waarde-aangroei over deze korting 12.000 euro.
Zou een terugkoopprijs opleveren van 162.000 euro.
Een probleem is dat momenteel veel huizen op gewilde plekken (en Eindhoven wordt de laatste tijd ook steeds vaker in dat lijstje genoemd) boven de taxatiewaarde verkopen. Vooral in het betaalbare segment waar Slimmer Kopen zich op richt. Door het terugkooprecht ben je dat voordeel kwijt.
Het huis zou op de vrije markt misschien voor 210.000 verkopen bij een taxatiewaarde van 200k). Je korting van 30k vertaalt zich dan in een verkoopopbrengst die 48k lager is.
[
Voor 15% gewijzigd door
t_captain op 12-05-2017 11:37
]