9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
10% van 600k vind ik een aanzienlijk verschil in hele euro's
[ Voor 28% gewijzigd door Kju op 12-06-2014 14:20 ]
PSN: Kjujay
Minder dan 2 dagen... Dat valt wel mee toch? Hoezo "engelengeduld"? Als je wil weten wanneer je een antwoord kan verwachten, dan moet je gewoon een deadline meegeven: dit aanbod is geldig tot <datum> <tijd>. Maar zelfs dat is geen garantie natuurlijk, want zeg nu eerlijk: als je binnen die tijd geen reactie krijgt, en een dag later alsnog een Ok, doe je het dan werkelijk niet meer? Ik denk van wel, en dat weet de koper ook.AMDFreak schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:35:
Even weer een update van mijn kant.
10 juni heeft mevrouw een bod uitgebracht.
Einde van middag hebben wij een tegenvoorstel gedaan.
Vandaag 12 juni.. tot op heden niks gehoord op mijn tegenvoorstel.
Het vergt wel engelen geduld van mij zeg...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Waarschijnlijk doet ze dit bewust zodat we alsnog toegeven of wat dan ook..
Gun mevrouw wat bedenktijd, een woning kopen is niet niets
Anoniem: 511904
Ik vraag mij nu al drie maanden af waarom je uberhaupt je huis hebt verkocht. Ik snap dat wil je groter gaan wonen, maar je accepteert het wel dat jullie bij je ouders gaan inwonen. Ik snap er serieus niets van waarom je niet nog een paar jaar in het appartement kon wonen.loewie1984 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:08:
[...]
Afgelopen week 43,5 K overgemaakt naar de Notaris op een appartement van 80m2 in Geleen - Zuid Limburg. Destijds gekocht voor 127k hypotheek op 140k en uiteindelijk verkocht voor 94k. Vandaag verkoop tekenen bij de notaris.
Ik heb er gelukkig niet echt wakker van gelegen, maar het besef achteraf dat je de afgelopen 5 tot 6 jaar zo'n beetje al het geld wat je met zijn 2'en verdiend opzij hebt gezet omdat je wist dat de dag ging komen dat er afgerekend moest worden, smaakt toch wel een beetje bitter.
Wat je met zoveel geld allemaal kunt doen in en buiten huis...
Dit houdt mij serieus dus al een aantal maanden bezig. Elke keer als ik dit topic omhoog zie komen denk ik weer waarom.
Het is nu een koperstijd, wachten tot de markt aantrekt en de huizenprijzen weer stijgen was voor ons geen optie. De markt wordt vooral in de regio Zuid-Limburg overspoeld met appartementen / flats die aan de straatstenen niet kwijt te worden zijn. Daarnaast is Limburg in mijn ogen een regio van krimp, ik zie het dus op korte en op lange termijn niet beter worden. We boffen nog maar met zo'n ondernemer als VDL die Nedcar Born aan de gang houdt, want buiten DSM en Sabic ligt de werkgelegenheid toch vooral in het midden van het land en de randstad uiteraard.
Ik zie heel veel middelmatige huizen nu te koop staan, mensen zijn veel en veel kieskeuriger geworden. Een huis is natuurlijk altijd een object waar je goed over na moest denken, maar mensen zijn nu nog veel kritischer geworden in mijn ogen omdat ook de banken kritischer zijn geworden met het verstrekken van een lening. Mensen kopen nu voor de lange termijn.
Het appartement was voor ons te klein, ik heb behoefte aan tuin, garage en zolder, en mijn vrouw aan 2 kinderkamers als het aan haar ligt. We zijn dus uit de voegen van ons flatje gegroeid.
Daarnaast, uiteindelijk is het maar geld. 43,5k is zonde om zo maar even naar de notaris te moeten schuiven, daar staat nu wel tegenover dat ik volledig vrij en zonder al te grootte verplichtingen kan overwegen wat we nu echt willen. We hebben nog 5 maanden nodig voor het restant restschuld bij onze ouders in te lossen, waarna we gemiddeld 10k per 5 maanden kunnen sparen. Dus wat is een of twee jaar op een mensenleven.
Daarnaast hoeven we niet heel veel in te binden, mijn vrouw budgetteert vrij strak, en ik kan mijn hobby's en andere pleziertjes nog steeds uitvoeren. We eten nog steeds geregeld een keer buiten de deur, ik kan nog steeds mijn concerten bezoeken en zo nu en dan een nieuwe lp op de platenspeler leggen. En mijn vrouw kan nog steeds postnl aan de gang houden met pakketjes van de wehkamp
En dat inwonen bij mijn schoonouders, je hebt schoonouders en schoonouders, wellicht dat 90% dat nooit zou doen, maar na hier nu een maand te zitten kan ik concluderen dat het heel erg meevalt, en zelfs enkele voordelen heeft. De pot staat op tafel als ik thuis kom, de was wordt gedaan (m.u.v. strijken) en voor de rest dragen we gewoon ons steentje bij aan het huishouden, maar niet zoveel als bij ons zelf thuis. Tis haast een hotel met benefits te noemen.
Hopelijk slaap je nu wat beter
Voor ons in ieder geval genoeg motivatie om de stap te nemen, onze wonden te likken en zelf onze boontjes te doppen.
Anoniem: 511904
Misschien is het wel gewoon een verschil in regio. Hier in Rotterdam Noord zie ik de vraagprijzen de laatste maanden hard stijgen (zo tussen de 7 tot 10% erbij) en er wordt behoorlijk veel verkocht ineens. Het kan best dat Limburg-Zuid een hele andere markt is waardoor jij er gewoon heel anders in staat.
Wel de volgende dag. Inmiddels is er nu een week voorbij op het moment dat wij een eerste tegenvoorstel deden.. Morgen even een belletje plegen naar de makelaar over hoe en wat, wellicht is het een idee dat de makelaar een belletje geeft van goh, onlangs heeft u een bod gedaan, waarop wij een tegenvoorstel hebben gedaan, is deze in goede orde binnen gekomen?frickY schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:22:
Toen jij zelf dit huis kocht, reageerde jij toen wel overal binnen 2 dagen op?
Gun mevrouw wat bedenktijd, een woning kopen is niet niets
Het kan natuurlijk ook een bepaalde strategie van haar zijn.. ik weet het allemaal niet...

Ik neem aan dat zij al een prijs in gedachte heeft wat zij er maximaal voor wilt betalen.
grote kans dat het een strategie is. Als je als koper een week niets van je laat horen en de makelaar gaat bellen of je nog een bod wil doen dan is wel duidelijk dat er geen andere gegadigden zijn. De prijs kan dan dus verder omlaag dan wanneer en nog meer geïntereseerden zijn.AMDFreak schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:27:
[...]
Wel de volgende dag. Inmiddels is er nu een week voorbij op het moment dat wij een eerste tegenvoorstel deden.. Morgen even een belletje plegen naar de makelaar over hoe en wat, wellicht is het een idee dat de makelaar een belletje geeft van goh, onlangs heeft u een bod gedaan, waarop wij een tegenvoorstel hebben gedaan, is deze in goede orde binnen gekomen?
Het kan natuurlijk ook een bepaalde strategie van haar zijn.. ik weet het allemaal niet...![]()
Ik neem aan dat zij al een prijs in gedachte heeft wat zij er maximaal voor wilt betalen.
Ik zou twee weken niks doen.
Aan de andere kant zo laat ze ook weten dat ze echt geinteresseerd is in de woning.. (waar ik als verkoper op kan inspelen..?)
Interessante gedachte gang..
[ Voor 33% gewijzigd door AMDFreak op 17-06-2014 09:40 ]
Ach, het kan beide kanten op gaan. Je moet gewoon doen wat jou het best lijkt. Heb je geen geduld meer, dan bel je de makelaar, en voel je je prima bij nog even afwachten dan doe je datAMDFreak schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:38:
Maar als zij juist weet dat zij de enige is (door lang te wachten?) kan ze toch ook laag bieden?
Interessante gedachte gang..
Dat kan, maar afhankelijk van hoe je het speelt kun je dat balletje ook terugkaatsen. Vrolijk opbellen of hun bod nog staat (kan ook volgende week nog prima), of dat je je handen weer vrij hebt om verder te onderhandelen met anderen. Uiteraard kun je ook rustig afwachten, en de boel weer actiever gaan promoten. Dat zul je immers toch moeten doen als deze onderhandelingen stuklopen, en de kans daarop wordt met de dag groter.Wceend schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:49:
[...]
Grote kans dat het een strategie is. Als je als koper een week niets van je laat horen en de makelaar gaat bellen of je nog een bod wil doen dan is wel duidelijk dat er geen andere gegadigden zijn. De prijs kan dan dus verder omlaag dan wanneer en nog meer geïntereseerden zijn.
Ik zou twee weken niks doen.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Tja, tegenwoordig is het inderdaad zo dat je blij mag zijn met een acceptabel bod. Bij mijn vorige woning heb ik serieus rekening gehouden met een restschuld, en mijn verkoopstrategie was dan ook gericht op het beperken van verliezen. Oftewel, realistisch in de markt zetten, zorgen voor een nette presentatie, en ik was binnen een paar maanden er vanaf. Toegeven, de regio en een beetje geluk helpt daarbij.AMDFreak schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:04:
Uhu.. laat ik het zo zeggen, ik wil het niet laten schieten.. er mag wel iets van haar kant bij.. maar hoge verwachtingen heb ik er niet van.
Door de "smaak" kwesties heen kijken
Als er een goede kwaliteit keuken in zit die qua kleur of deurknopjes niet naar mijn smaak zijn is dat een smaak kwestie. Waar je in dat geval gewoon naar moet kijken is hoe de kwaliteit ervan is, en niet naar de eventuele kleur.
Aan de andere kant, mooie kleuren en stijl kijk ik ook doorheen
Als ik een huis wél voor het grootste deel naar mijn smaak vindt, dan nog kijk ik daar zo min mogelijk naar. Als je je teveel laat leiden door je eigen smaak/wensen, dan ben je te snel geneigd om gebreken te zien. Is een muur helemaal netjes in glasvezelbehang en in de juiste kleur? Hartstikke leuk. Maar als ik een lichte vlek op de muur zie kijk ik dáár naar (oude lekkage? is deze opgelost? enzovoorts).
Ik denk dat mensen (te) snel vergeten dat een kleurtje aan de muur, een leuke of juist niet leuke vloer, of een deurknop, allemaal makkelijk te vervangen zijn. Dat zijn smaak kwesties die je toch wel houdt. Belangrijker is dat je een huis koopt met zo min mogelijk gebreken waar je achteraf pas achter zou komen.
Op zo'n zelfde manier verkoop ik ook m'n huis. M'n eerste gekochte appartement had ik destijds gekocht juist met het idee om zo goedkoop mogelijk te kopen zodat ik het kon opknappen en inrichten naar smaak. De muren en plafonds liet ik allemaal glad stucen, de gaskachel ging eruit en er kwam een nieuw cv-systeem in, van 3 naar 6 electriciteitsgroepen, enzovoorts. En hoewel ik een relatief beperkt budget had heb ik zoveel mogelijk zelf gedaan of met behulp van vrienden die wél handig waren… het belangrijkste is dat de afwerking écht goed is, ongeacht je budget.
Of je nu 10.000 of 1.000 euro hebt maakt niet uit. De tijd nemen met behangen, plintjes leggen, keukendeurtjes netjes recht hangen, lekkages (als je die hebt) oplossen en nétjes afwerken… het zijn allemaal dingen die ontzettend helpen met de uiteindelijke verkoop van je huis. Ik had mijn slaapkamer destijds in witte en knalgroene muren. Maar vergeleken met een (óók compleet verbouwde) appartement direct beneden me, verkocht ik dat appartement in 2010 binnen 1 maand, terwijl het appartement beneden me óók alles had opgeknapt, maar met minder oog voor detail… en die waren ruim een jaar bezig. En dat terwijl ik op de 4e verdieping zat en hij op de begane grond.
Wat betreft verkoop makelaars heb ik ook altijd een dubbel gevoel gehad. Foto's maken van je woning kun je prima zelf. Aanmelden bij Funda en bezichtigingen afhandelen kun je óók prima zelf. De verkoopcontracten e.d. zijn (voor mij althans) wat minder makkelijk en wat onoverzichtelijk. M'n broer heeft het allemaal zonder verkoopmakelaar gedaan en dat werkte prima. Scheelt je zo duizenden euro's! Persoonlijk zou ik de keuze voor het al-dan-niet nemen van een verkoopmakelaar over laten aan wat je zelf prettiger vindt. Verkopen kán wat tijd in beslag nemen, en daar moet je tijd voor/zin in hebben.
Qua acceptabel bod blijft het op 't moment erg lastig. Ons huis ging destijds voor ±175.000 over de toonbank, en tegenwoordig gaan ze voor ±140.000 weg. Dat zijn pijnlijke bedragen als je wel wat extra ruimte kan gebruiken! Maar goed… voor alles is een oplossing. We hopen ons huis binnen 2 jaar op de markt te zetten, en dan even te zien wanneer het verkocht wordt. Dat is 2 jaar een beetje sparen om het grootste gat op te kunnen vangen, dus dan kom je met 2 werkenden zonder kinderen best een eind.
Wat is precies die dubbelbuis installatie? Scheiden van drinkwater en regenwater voor doorspoelen wc of?Pathogen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:46:
Met de complete CV installatie bedoelde ik ook de leidingen door het hele huisHet is van een enkele buis nu een standaard dubbelbuis installatie geworden.
Het samenvoegen van toilet en badkamer is gebeurd omdat de "badkamer" daarvoor een douchecelletje van 1,20x1,20 was, met ingang via de keuken en dus vol in het zicht vanaf de galerij
Hierdoor kon de keukenruimte uitgebreid worden, omdat daar geen deuropening meer zit. De keuken is bewust neutraal uitgevoerd met licht hout en wit.
(Zo zie je maar, puur een beschrijving geven is meestal niet genoeg)
In een enkelbuisinstallatie staan alle radiatoren in serie. Je hebt in feite één lange ringleiding waarin alle radiatoren opgenomen zijn. Je kan dus niet per radior de flow (en dus de warmteafgifte) regelen (één radior dicht draaien en geen enkele radior krijgt nog water), en de laatste radior in de serie krijgt de laagste temperatuur water (en moet dus of veel groter zijn, of verwarmt de ruimte gewoon minder goed). In een (standaard) dubbelbuisinstallatie staan radiatoren parallel: naar elke radiator loopt een heen en een retourbuis naar de ketel. Daarin kan je dus veel beter regelen welke kamer je warm wil hebben en welke niet. Tenminste, dat is hoe ik het begrijp; ik ben ook geen installateur.Franck schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:58:
Wat is precies die dubbelbuis installatie? Scheiden van drinkwater en regenwater voor doorspoelen wc of?
[ Voor 18% gewijzigd door ATS op 17-06-2014 14:16 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Gefeliciteerd, het klinkt alsof jullie er uit gaan komen?AMDFreak schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:37:
Ik heb zojuist de makelaar gesproken, hij had mij nog niet gebeld, maar hij had gisterenavond een mail met een tegenvoorstel gekregen.. en haar verdere onderhandeling qua prijs is afhankelijk van de opleveringsdatum (nu maakt mij dat helemaal niks uit). Dus denk dat we gewoon gaan middelen, met een eindvoorstel. Maar dat zou ik de makelaar vanavond even laten weten.
Weet je waar haar voorkeuren liggen qua oplevering? Wil ze later, of juist sneller?
Nu weer afwachten op haar reactie.
Hoe dan? Voor zover ik weet moet je daar altijd nog een (internet)makelaar voor inschakelen:joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:06:
Wat betreft verkoop makelaars heb ik ook altijd een dubbel gevoel gehad. Foto's maken van je woning kun je prima zelf. Aanmelden bij Funda en bezichtigingen afhandelen kun je óók prima zelf.
Funda.nl
Woning te koop? U kunt als particulier uw woning niet op funda plaatsen. Neem contact op met uw makelaar.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Maandag heb ik kijkers om het appartement weer de verhuren voor 9 maanden. Het is echter een stelletje. 2 mensen in dat kleine hok. Tja. Het moet maar, anders staat het leeg, en single personen zijn niet zo snel te vinden blijkbaar. Aan de andere kant erger ik me ook weer aan de gesteldheid van het appartement. Een nieuwe laminaat vloer moet er eigenlijk in, en de muren mogen ook wel een stuc laag + verf gebruiken. Maar ja, dan moet ik de nieuwe huurders bij wijze van 2 weken later in laten trekken. Kost me een halve maand huur + kosten opfleuren appartement. Voor het verhuren is het niet noodzakelijk, maar uiteindelijk wil ik het verkopen!
Het begint een pain in the ass te worden. Maar ja, het is zo als het is.
Maandag gaat hij de concept koopakte opmaken en gaat de molen draaien
Ik ben opgelucht.. ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen qua financiering bij haar.. daar het verkoopbedrag niet asociaal hoog is.
Er is geen verkeerd huis, er is alleen een te hoge prijs voor een huis. Voor 100 euro neem ik het ongezien van je over
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Je zegt 25k onder de hypotheek, maar wat heb je er zelf destijds voor betaald en wanneer was dat? De waarde van een huis en de onderliggende hypotheek hebben nou eenmaal niks met elkaar te maken. Heb je in de tussentijd nog wat afgelost?technoaddict schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:50:
Pffff. Mijn appartement bijna 2 jaar te koop staan. Oud en versleten bijna. Met z'n 2en wonen op < 40 m2 is op een gegeven moment niet meer mogelijk. Wonen nu in een groot huurhuis, en heb mijn appartement kunnen verhuren. Tot 1 juli, want dan gaat de huurder eruit. Ondertussen is de vraagprijs nu zo'n 19k onder de hypotheek, en waarschijnlijk zal ik om een kans te maken op verkoop richting de 25k onder de hypotheek moeten. Ik kom dan al in de buurt van de 100k vraagprijs.
Maandag heb ik kijkers om het appartement weer de verhuren voor 9 maanden. Het is echter een stelletje. 2 mensen in dat kleine hok. Tja. Het moet maar, anders staat het leeg, en single personen zijn niet zo snel te vinden blijkbaar. Aan de andere kant erger ik me ook weer aan de gesteldheid van het appartement. Een nieuwe laminaat vloer moet er eigenlijk in, en de muren mogen ook wel een stuc laag + verf gebruiken. Maar ja, dan moet ik de nieuwe huurders bij wijze van 2 weken later in laten trekken. Kost me een halve maand huur + kosten opfleuren appartement. Voor het verhuren is het niet noodzakelijk, maar uiteindelijk wil ik het verkopen!
Het begint een pain in the ass te worden. Maar ja, het is zo als het is.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Personalia e.d. zijn opgevraagd bij de koopster.. financieringstermijn loopt nu officieel al na accepteren van mijn eindvoorstel. Ik hoop dat zij deze week nog akkoord geeft op de concept koopakte, zodat ik deze vrijdag direct kan tekenen..
Begin augustus moet zij de financiering helemaal rond hebben en dan kan ik rustig aan beginnen met verhuizen en bepaalde zaken opzeggen.

Ik ben benieuwd of onze koper volgende week maandag (geplande overdracht) ook zijn zaakjes eindelijk voor elkaar heeft en de hypotheek rond heeft weten te krijgen. Tot op heden is er nog steeds geen borgsom of bankgarantie, terwijl we nog maar 6 dagen voor de overdracht zitten en deze er al sinds 20 mei had moeten zijn. Bizarre gang van zaken, en erg frustrerend. Probleem is dus: het staat wel in het contract, maar je kan het niet afdwingen. Je kan alleen maar ontbinden als verkoper als je koper dit niet doet, maar daar koop je dus helemaal niets voor. Boetebedingen enzo gaan pas in na de geplande overdrachtdatum (en zelfs dan nog na 8 dagen geloof ik), en zonder die borgsom moet je die ook eerst nog maar eens zien te innen.
Even bellen met de bank en Notaris, levert het volgende op: "Ja meneer sorry, maar we hebben het zo druk, uw Hypotheek is nog niet verwerkt, niet afgemeld, en dus lopen de incasso's nog wel even door"
WTF? stornering kun je krijgen. GVD.. als wij eens een keer te laat zijn met betalen heb je practisch de deurwaarder op de stoep staan (niet dat we ooit te laat zijn geweest). En nu 3 weken later wachten we nog steeds op 20% uitkering van onze effectenrekening, en het terugontvangen van de betaalde gelden. Dat vind ik echt onbehoorlijk, en ik zit er over na te denken het gewoon bij de bank zelf plein public op facebook te slingeren, kan iedereen lezen hoe geweldig ze wel niet zijn
/rant /rage
Maar ik neem aan dat ze alle termijn betalingen na 1 juni aan jou terugboeken.
Ongepaste reactie, ongeacht welke financiële instelling.loewie1984 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:30:
^^ Zo heb ik nog een mooie, ondertussen ben ik bijna een maand huiseigenaar af. Bedrag netjes overgemaakt naar de Notaris, na 2 weken geconstateerd dat de hypotheek verstrekker nog steeds geld incasseerd van onze rekening.
Even bellen met de bank en Notaris, levert het volgende op: "Ja meneer sorry, maar we hebben het zo druk, uw Hypotheek is nog niet verwerkt, niet afgemeld, en dus lopen de incasso's nog wel even door"
WTF? stornering kun je krijgen. GVD.. als wij eens een keer te laat zijn met betalen heb je practisch de deurwaarder op de stoep staan (niet dat we ooit te laat zijn geweest). En nu 3 weken later wachten we nog steeds op 20% uitkering van onze effectenrekening, en het terugontvangen van de betaalde gelden. Dat vind ik echt onbehoorlijk, en ik zit er over na te denken het gewoon bij de bank zelf plein public op facebook te slingeren, kan iedereen lezen hoe geweldig ze wel niet zijn
/rant /rage
Verwerken is een druk op de knop, bij élke bank, dus dit is ook nog eens stierenpoep.
Ik durf er heel wat om te verwedden dat ze het niet te druk hebben om de incasso te starten bij een nieuwe hypotheek... Onzinverhaal dus, ze vinden het wel best om nog even geld te incasseren!loewie1984 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:30:
@Pathogen, doel je op mij, of op de bank. Is me even niet duidelijk.
@RemcoDelft, inderdaad.
Haha, ja ik lees hem nu ook andersom, maar de kritiek is uiteraard volledig op de bank gericht.loewie1984 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:44:
^^ bedankt voor de reacties. De notaris heeft een afschrijving van de betaling naar de bank. Dus zij hebben hun verantwoordelijkheid genomen. Uiteraard zullen we alle teveel betaalde gelden terug ontvangen, maar ik vind het gewoon onbehoorlijk.
@Pathogen, doel je op mij, of op de bank. Is me even niet duidelijk.
@RemcoDelft, inderdaad.
NNmeermarco schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:29:
Welke fijne bank is dit?
Ze hebben daar massa-ontslagen gehad afgelopen tijd.
Iets teveel man eruit gegooid.. en nu lopen ze achter de feiten aan....
De hoeveelheid zaken waar je zelf achteraan moet zitten voor een fatsoenlijke overdracht van je huis of hypotheek is me vies tegengevallen. Niet dat ik er te zwaar aan til, want ik zit meestal alles en iedereen achter de veren aan om wat gedaan te krijgen. Maar toch...
Nu we het toch over zaken hebben omtrent de verkoop van je woning en wat daar allemaal bij komt kijken.. Tot nu toe ziet het er naar uit ik 1 oktober transport heb van mijn eigen woning.
Nu neem ik stroom af via Eneco, kan ik hen gewoon een mailtje sturen dat ik per 01-10-2014 het wil opzeggen? Dien ik dan zelf de meterstanden aan hen door te geven voor de verrekening ervan?
Op de dag van de overdracht nemen de kopers en verkopers als het goed is gezamenlijk de meterstanden op. Hier tekenen jullie ook voor, is volgens mij een standaard NVM formuliertje.AMDFreak schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:05:
Loewie,
Nu we het toch over zaken hebben omtrent de verkoop van je woning en wat daar allemaal bij komt kijken.. Tot nu toe ziet het er naar uit ik 1 oktober transport heb van mijn eigen woning.
Nu neem ik stroom af via Eneco, kan ik hen gewoon een mailtje sturen dat ik per 01-10-2014 het wil opzeggen? Dien ik dan zelf de meterstanden aan hen door te geven voor de verrekening ervan?
Wij hebben gewoon bij de energie maatschappij aangegeven dat we gingen verhuizen en een nieuwe aanvraag gedaan voor het nieuwe huis. Als een koper niets regelt blijft hij bij jou aanbieder zitten en betaalt hij vanaf het moment van overdracht.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik merk dat sommige organisaties heel erg streng zijn qua inkomenseisen en doodleuk je lopende hypotheekkosten van je inkomsten aftrekken. Hierdoor zijn we al kans op een aantal fijne woningen misgelopen, maar dat was allemaal bij dezelfde organisatie.
Ondanks dat we qua budget makkelijk iets kunnen huren (houd ongeveer €1000 over per maand en we mikken op de €700 huurprijs alles erop+eraan) zegt men gewoon van nee, doen we niet.
Doen alle corporaties dit? Ook als ze niet expliciet een minimuminkomen vermelden?
Situatie: getrouwd, éénverdiener, maar zuinig in de maandelijkse kosten.

Al eerder schreef ik dat de borgsom er nog altijd niet is. Vanmiddag een telefoontje van de notaris dat hij nog steeds niet het dossier compleet had (niet alles ontvangen van de koper), en dat hij er een hard hoofd in had of het nog ging lukken op tijd. Juist... Intussen is het vrijwel onmogelijk contact te krijgen met de koper of zijn zaakwaarnemer. Email wordt vrijwel nooit beantwoord, telefoons niet opgenomen en terugbellen kan je ook wel vergeten.
Ik moet me maar eens gaan beraden op hoe ik hier mee om wil gaan. In principe hebben wij geen enorme haast: we zouden toch pas in september het appartement leeg opleveren, omdat we pas 22 september de sleutel van ons nieuwe huis krijgen. Aan de andere kant ben ik het gedrag van de koper wel meer dan zat: contract niet nakomen (nog altijd geen bankgarantie of borgsom), niet communiceren, en ook bij het tekenen van het contract was het een enorm gezeik (zie eerder in dit topic: heeft uiteindelijk pas getekend op de dag die we hadden afgesproken als datum voor de ontbindende voorwaarden!) Ik heb dus aan de ene kant niet zo veel zin om heel coulant te zijn, maar aan de andere kant koop ik ook niets voor een ontbinding.
Ik overweeg om voor te stellen de opleverdatum te verschuiven naar 1 oktober, af te zien van de huurovereenkomst, alsnog storting van de borgsom met een boete voor elke dag dat hij na 1 juli gestort wordt. Uiteraard zonder dat dit leidt tot nieuwe bedenktermijnen rondom de koop o.i.d. Andere suggesties zijn zeer welkom.
Eerst morgen maar eens kijken wat ik van de notaris ga horen, en overleggen met mijn bank...
Geen verkeerde gedachte vind ik. Ook al wil je de koper niet in het harnas jagen, men mag ook maar eens ondervinden dat kopers, bij verkopers zeer veel stress en frustratie veroorzaken door zo te handelen. Mensen denk daar tegenwoordig totaal niet meer bij na.Ik overweeg om voor te stellen de opleverdatum te verschuiven naar 1 oktober, af te zien van de huurovereenkomst, alsnog storting van de borgsom met een boete voor elke dag dat hij na 1 juli gestort wordt. Uiteraard zonder dat dit leidt tot nieuwe bedenktermijnen rondom de koop o.i.d. Andere suggesties zijn zeer welkom.
Eerst morgen maar eens kijken wat ik van de notaris ga horen, en overleggen met mijn bank...
Als wij straks gaan shoppen voor een huis, val ik ook niet binnen, zeg ik voorts dat het er allemaal mooi uitziet en dat we wat laten weten, en dan niets meer laten weten. Waar is het fatsoen anno 2014

Even terug komen hierop. Ik heb het even uitgezocht en in ieder geval Vestia schrijft dat een verklaring van het te koop staan van een woning het volgende kan omvatten:Pathogen schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:13:
Mensen hier ervaring met het huren van een woning terwijl je nog een koopwoning hebt?
Ik merk dat sommige organisaties heel erg streng zijn qua inkomenseisen en doodleuk je lopende hypotheekkosten van je inkomsten aftrekken. Hierdoor zijn we al kans op een aantal fijne woningen misgelopen, maar dat was allemaal bij dezelfde organisatie.
Ondanks dat we qua budget makkelijk iets kunnen huren (houd ongeveer €1000 over per maand en we mikken op de €700 huurprijs alles erop+eraan) zegt men gewoon van nee, doen we niet.
Doen alle corporaties dit? Ook als ze niet expliciet een minimuminkomen vermelden?
- een verklaring van een Makelaar
- een print van een internetaanbieder
Nu is het mogelijk om je huis online gratis aan te bieden. Daar bereik je vast niet veel mee, maar het is wel voldoende om een verklaring dat je huis te koop staat te regelen dus
Komt direct mijn volgende vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met http://www.gratishuisaanbod.nl/ ?
Ik zie dat je daar ook je huis voor een schappelijke prijs op Funda kunt zetten. Dan ben je dus voor echt een minimaal bedrag te vinden op de huizenmarkt.
Toen ik mijn appartement huurde heeft niemand me iets gevraagd. Contract + 3 bankafschriften was genoeg.Pathogen schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:13:
Mensen hier ervaring met het huren van een woning terwijl je nog een koopwoning hebt?
De bank gaf aan dat ze wel wilden dat de overdracht van mijn appartement zou plaatsvinden voor die van ons nieuwe huis. Mijn plan om voor 1 oktober te gaan wordt hem dus niet. Wellicht dat we 1 september + alsnog een maand huren kunnen afspreken. Ofzo. Eerst nog maar eens even overleggen met de makelaar (verwacht ik weinig van).
Hopen dat er snel een nieuwe transportdatum wordt afgesproken? Naar mijn idee zou dat "automatisch" een week later worden?
Ik neem aan dat de standaard ontbindingskosten 10% zijn als de koper afhaakt? O.i.d.? Maar je zal er een flinke dobber aan hebben om daar achteraan te gaan...
Alternatief wordt dus opnieuw beginnen met de verkoop?
Ik zit niet te wachten op een ontbinding natuurlijk, dan komt onze eigen koop ernstig in gevaar. De 10% boete komt dan inderdaad op tafel, maar die moet ik eerst nog maar eens zien te innen dan. Er is immers nog altijd geen borgsom gestort of bankgarantie afgegeven (en die is juist bedoeld om die boete makkelijk te kunnen innen). Maar mocht het zover komen, dan kan hij er op rekenen dat ik daar wel werk van ga maken.
Er is geen "automatische" nieuwe datum voor zover ik weet. De notaris zei daar ook niets over. Het moet wat mij betreft óf snel, of pas over een maand of anderhalf (met een nu wel gestortte borgsom). Ik wil namelijk ook nog gewoon even een poosje met vakantie deze zomer...
Maar aan de koop van je nieuwe huis, kom je al niet meer onderuit of wel?
En die 10%, go for it.. maar van een kale kip kan je niet plukken..
LightStar, dat is nog eens vlot voor deze tijd, wellicht heb je hem lekker scherp in de markt gezet?
Gisteren belde de notaris weer om te melden dat de stukken van de koper binnen waren, en dat hij een datum wilde plannen voor de overdracht. Waarschijnlijk wordt het volgende week vrijdag. Hij had nog even tijd nodig om dingen als een nieuwe afrekennota bij mijn bank op te vragen (de oorspronkelijke klopt niet meer natuurlijk). Moch het vrijdag toch niet gaan lukken, dan wordt het wat mij betreft na mijn vakantie ergens in augustus. Ik ga geen machtiging afgeven, dan wacht hij maar even. Hij gaat er toch nog niet in: we hebben onderhands een huurcontract afgesloten tot eind september zodat wij niet twee keer hoeven te verhuizen en we in één keer naar ons nieuwe huis kunnen.
Het lijkt dus allemaal wel goed te gaan komen, maar man man man, wat een drama met die gasten. Dit hoop ik zo niet meer mee te maken. Het levert enorm veel onnodige stress op.

We hebben een andere woning gekocht met het voorbehoud dat onze woning wordt verkocht. Over een dikke maand zal de overdracht plaats vinden. 1 sept is de overdracht van onze huidige woning, dus hebben we 2weken tijd om te verhuizen, wel ideaal als je 2 kleintjes hebt. Nu fingers crossed.
@ATS, ken het! Vreet energie al die stress, hopelijk komt alles goed!
Whatever.
8 augustus moet het allemaal financieel rond zijn, en ik verwacht eigenlijk geen problemen daarin, aangezien de koopster de kosten koper uit eigen middelen betaald. Transport zou 1 oktober zijn, ik heb al aangegeven mocht zij eerder willen, kan dat zeker.
Afgelopen dindag zijn wij ingeloot voor een nieuwbouw project dus dat is ook helemaal goed.
En in die tussentijd weer even terug naar mijn ouders/schoonouders.. Het is even niet anders, maar daardoor kunnen we wel lekker sparen voor een nieuwe badkamer/keuken enz..
Bij ons appartement staat er: 163K, we hebben het voor 168 gekocht, bij hen staat er: 89K.
Ik denk dat de grootte van het appartement ongeveer overeen komen (+/- 60m2) alleen hebben wij ook nog een dakterras van 50m2, hun alleen frans balkon aan de winkelstraat.
Krijg je doorgaans een telefoontje van de verkopende makelaar dat de financiering rond is?
Whatever.
toen ik vorig jaar een huis kocht heb ik het wel laten weten dat de financiering rond is.Harmen schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:04:
Hoe gaan jullie om met de financieringstermijn van een koper? Die van onze koper loopt af as vrijdag.
Krijg je doorgaans een telefoontje van de verkopende makelaar dat de financiering rond is?
Maar ga er niet van uit dat iedere koper dat doet.
Ik denk dan maar zo, geen bericht is goed bericht.
Vraag me wel af wie er wordt geinformeerd als de bankgarantie gesteld is.
Whatever.
De koper is in principe niet verplicht jou te informeren natuurlijk. Zolang hij geen verlening vraagt en de termijn is verlopen moet dat voor jou voldoende zijn. Als het dan uiteindelijk niet rond is heb jij die 10%.Harmen schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:31:
Leek mij ook, zit er bovenop maar krijg steeds het bericht te horen dat alles goed lijkt en ze er nog mee bezig zijn. Ze moeten toch deze week de boel rond breien, zit er op te wachten aangezien ik een financiering moet doen voor de nieuwe woning. Hoe eerder hoe beter.
Het is natuurlijk wel fijn en fatsoenlijk als je er wat over hoort.
Nou, dan heb je recht op die 10%. Alleen als er ook daadwerkelijk een bankgarantie van 10% is, heb je hem ook echt directWceend schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:35:
[...]
De koper is in principe niet verplicht jou te informeren natuurlijk. Zolang hij geen verlening vraagt en de termijn is verlopen moet dat voor jou voldoende zijn. Als het dan uiteindelijk niet rond is heb jij die 10%.
trueJvS schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:28:
[...]
Nou, dan heb je recht op die 10%. Alleen als er ook daadwerkelijk een bankgarantie van 10% is, heb je hem ook echt direct.
Behalve dat je een kale kip niet kan plukken natuurlijk... Wij hebben vrijdag inderdaad de overdracht gepland staan. Eindelijk.Wceend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:28:
[...]
trueAnders krijg je meer vanwege de proceskosten die je mag declareren
![]()
Jammer, dat zulke zaken niet wat duidelijker worden. Nog een aantal dagen en dan is het vrijdag... denk dat ik morgen oid maar even contact opneem met de makelaar. Wat is raadzaam... wil niet teveel drammen natuurlijk.Wceend schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:35:
[...]
De koper is in principe niet verplicht jou te informeren natuurlijk. Zolang hij geen verlening vraagt en de termijn is verlopen moet dat voor jou voldoende zijn. Als het dan uiteindelijk niet rond is heb jij die 10%.
Het is natuurlijk wel fijn en fatsoenlijk als je er wat over hoort.
Whatever.
Daarna zou je voorzichtig kunnen informeren via je makelaar.
Ik heb ook de ontbindende voorwaarden af laten lopen zonder dat mijn financiering rond was. Dus pas een paar weken daarna heb ik laten weten dat het rond was.
Stel dat je koper maar 50% financiering nodig heeft dan maakt hij zich niet druk om die termijn terwijl jij dat misschien wel doet.
Zorg dat in ieder geval de garantstelling of de waarborgsom gestort is dat is het belangrijkste.
Wat hij zegt. Check ook of de dag nadat de termijn daarvoor afloopt die bij de notaris binnen is. Zo niet, direct schriftelijk in gebreke stellen en aangeven dat je anders de koop ontbind, maar dan wel alsnog de boete vordert. Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde moeten doen en daarna ging het allemaal sneller en belangrijker, ik werd dagelijks op de hoogte gehouden van de vorderingen.Wceend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:20:
Zorg dat in ieder geval de garantstelling of de waarborgsom gestort is dat is het belangrijkste.
Buiten dat was het ook wel prettig om een koper die me voor de laatste euro / lamp had uitgeknepen een stressvolle kerst te bezorgen. Die van mij was ook niet prettig met het zicht op niet doorgaan van de koop.
[ Voor 188% gewijzigd door Peetman op 15-07-2014 10:57 ]
Volgende week de waarborgsom, en dan onze financiering voor het nieuwe huis nog. Spannend!
Als alles goed komt zitten we de 22ste (augustus) in ons nieuw huis met tuin.
[ Voor 8% gewijzigd door Harmen op 16-07-2014 09:41 ]
Whatever.
Gister en eergisteren verkoopmakelaars over de vloer gehad. Beiden redelijk positief, vraag- en verkoopprijzen zoals verwacht (maar goed, 2 exact dezelfde woningen verkocht afgelopen half jaar in dezelfde wijk en straat). De eerste was heel positief, vond geen nadelen maar durfde geen verkooptermijn te noemen, terwijl de tweede realistischer was (we hebben eigenlijk een slaapkamer te weinig, de woonkamer is niet heel groot) maar wist vrij zeker dat we binnen een maand of drie konden verkopen en dat de enige uitdaging de prijs goed hoog krijgen was (boven de verkoopprijzen van de andere woningen).
We hebben op zich een courante, netjes afgewerkte woning, 5 jaar oud, tuin op het zuiden, een van de beste wijken van de stad, dus ik geloof ook echt in snelle verkoop. Dat betekent wel dat we tussentijds moeten gaan huren. Ik wil voor de zekerheid toch eerst verkopen en dan kopen (of kopen met ontbindende voorwaarde om eigen woning eerst te verkopen).
We hebben wel een dikke restschuld. Ik wil daar op 3 manieren mee omgaan, een deel uit het spaardeel van de hypotheek, een deel spaargeld en een deel meefinancieren. Ik was blij verrast dat we blijkbaar onze huidige hypotheek constructie kunnen houden, dat scheelt best in de maandlasten.
Voor nu de knoop voor de keuze van de verkoopmakelaar doorhakken, en dan met de makelaar van ons gewenste huis om tafel om te kijken wat er qua ontbindende voorwaarden en hulp bij huren mogelijk is...
Veel gepuzzel, en dat mijn vriendin ook nog een andere baan (waarschijnlijk wel bij dezelfde baas) moet hebben helpt ook niet echt mee. Maar na veel denken, veel scenario's en nog meer denken doen we het zoals we nu doen.
Kun je wel het spaardeel van je huidige hypotheek gebruiken om af te lossen, maar tegelijkertijd ook de huidige hypotheek door laten lopen ?ZieMaar! schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 21:31:
We hebben wel een dikke restschuld. Ik wil daar op 3 manieren mee omgaan, een deel uit het spaardeel van de hypotheek, een deel spaargeld en een deel meefinancieren. Ik was blij verrast dat we blijkbaar onze huidige hypotheek constructie kunnen houden, dat scheelt best in de maandlasten.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hoe snel je iets verkoopt hangt voornamelijk af van je vraag en acceptatie prijs. Als een incourante woning maar goedkoop genoeg is is hij zo verkocht terwijl een fantastische woning nooit verkocht wordt als je teveel vraagt. Makelaars zullen in principe altijd voor het snelle cashen gaan, hoe minder tijd ze kwijt zijn hoe meer ze verdienen.ZieMaar! schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 21:31:
We hebben op zich een courante, netjes afgewerkte woning, 5 jaar oud, tuin op het zuiden, een van de beste wijken van de stad, dus ik geloof ook echt in snelle verkoop. Dat betekent wel dat we tussentijds moeten gaan huren. Ik wil voor de zekerheid toch eerst verkopen en dan kopen (of kopen met ontbindende voorwaarde om eigen woning eerst te verkopen).
Verder vind ik het wel slim om eerst te verkopen en dan pas te kopen, maar blijft de mogelijkheid tot een oude hypotheekvorm dan wel bestaan? Waarschijnlijk is een ontbindende voorwaarde "verkoop eigen woning" in dat geval beter. Heb je de informatie dat je het mee kan nemen trouwens van een makelaar of een goede adviseur? Het is inmiddels dermate ingewikkeld en onoverzichtelijk geworden dat je dat vaak niet kan beantwoorden zonder echt in de voorwaarden en regelgeving te duiken.
Ow, wat wel zo is is dat we voor het extra deel gewoon een annuïteitenhypotheek afsluiten, naast het bestaande spaardeel (wat wel iets opgehoogd kan worden) en het aflossingsvrije deel.
En we gaan sowieso binnenkort weer langs de adviseur. Ons plan is getrokken, dus nu verder financieel uitwerken. Ons grote geluk (of wijsheid) is dat we weer ver onder onze Max blijven en al uitgegaan waren van volledig annuïteit, dus andere optie zijn per definitie mooi meegenomen.
a.s. vrijdag vervallen de ontbindende voorwaarden voor de koopster van mijn woning.
Is het raar als mijn makelaar bv donderdag aan het einde van de dag contact met haar opneemt met de vraag hoe het staat met de financiering?
Of zou ik dan moeten afwachten tot maandag 4 augustus, zodra ik niks heb gehoord van de makelaar?
Of moet ik nog geduldiger zijn tot 8 augustus? Want dan moet de bankgarantie binnen zijn.
Ik hoor het graag.
Whatever.
Nee, inderdaad. De check nogmaals gedaan met de adviseur en je moet inderdaad je spaardeel sowieso houden. Had ik vorige keer niet goed onthouden, maar dus gecheckt bij onze laatste afspraak.ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:01:
[...]
Kun je wel het spaardeel van je huidige hypotheek gebruiken om af te lossen, maar tegelijkertijd ook de huidige hypotheek door laten lopen ?
Ons huis gaat nu inderdaad in de verkoop. Goede makelaar gevonden die uiteindelijk een redelijk courtage vraagt. Plan is over een paar weken echt helemaal los (na de vakanties). En dan zien hoe snel het gaat.
En over het behouden van de hypotheekvorm, als je voor 31-12-2014 verkoopt en voor 31-12-2015 een nieuwe hypotheek afsluit, dan kun je je huidige constructie behouden. Vaak blijft je spaardeel dan in een aparte spaarrekening staan maar dan wel met een aangepaste rente (1% ofzo).
[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 29-07-2014 08:12 ]
Nee nog niet.. die moet volgens de koopovereenkomst op 8 augustus gesteld zijn.rik11 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 19:18:
Is de bankgarantie al binnen? Dan gewoon lekker afwachten. Als de koper de ontbindende voorwaarden laat verlopen en vervolgens geen financiering krijgt, heb jij iig de 10% binnen
Maar een bank geeft toch niet eerder een bankgarantie af dan de financiering rond is? Of zie ik dat verkeerd?
Kan, maar het kan ook zijn dat de bank het geld op de mensen kan verhalen (onderpand oid). In principe is het gewoon een garantie dat je gaat betalen. En de bank wil dan zekerheid dat zij hun geld terug krijgen van jou. Dat kan door de goedgekeurde hypotheek, maar ook met wat andersAMDFreak schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:22:
[...]
Nee nog niet.. die moet volgens de koopovereenkomst op 8 augustus gesteld zijn.
Maar een bank geeft toch niet eerder een bankgarantie af dan de financiering rond is? Of zie ik dat verkeerd?
De discussie gaat een beetje in circels heb ik het idee
Harmen in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 29-07-2014 10:53 ]
Ik heb de bankgarantie bij een andere partij dan mn hypotheekverstrekker geregeld. Kostte me iets van 200-250 euro. En inderdaad, die partij schiet die 10% dan voor als ik mn verplichtingen niet kan voldoen en sturen dan hun mensen op mij af..AMDFreak schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:22:
[...]
Nee nog niet.. die moet volgens de koopovereenkomst op 8 augustus gesteld zijn.
Anoniem: 323791
Immers veel kun je m.i. zelf opzoeken,uitrekenen en meenemen in je verkoop aan andere particulieren...
Er is altijd een addertje onder dit soort hosanna berichten maar ben dan wel benieuwd wat dan de mogelijke problemen zijn die alleen een makelaar kan behandelen en niet jij als particulier.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 04-08-2014 18:31 ]
Mijn makelaar rekende 1,6% dus in mijn geval ca. 5000 euro. Daar kwam nog 500 euro overheen voor opstartkosten.Anoniem: 323791 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:31:
Een algemene vraag: Hoeveel...of wat scheelt het als je de gok neemt om zelf te proberen je huis te verkopen zonder inmenging van een makelaar? Ik hoor dat veel mensen dat doen en het meestal prima gaat.
Maar... je moet dan natuurlijk alles zelf doen en behalve tijd kost dat ook geld: foto's maken, advertentie zetten, etc. etc.
Het hangt er ook van af hoe snel een huis verkocht wordt.
In mijn geval is mijn huis binnen 2 weken verkocht maar dat kwam dan juist weer omdat de makelaar een lijstje had met mensen die een-huis-zoals-die-van-mij zochten en de eerste heeft meteen een bod gedaan en binnen 12 uur na de bezichtiging waren we er uit.
En tja, als ik het zelf had gedaan waren ze er misschien ook op afgekomen maar misschien ook niet. Ik ben i.i.g. blij dat het verkocht is.
Ondertussen getekend en nu nog dat vervelende financierings-voorbehoud afwachten.
Wat ik wel heb gemerkt is dat er onderhandelingsruimte is in de courtage!
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik had een makelaar a 1,45% maargoed, daar de koopsom +/- 100k is, is het geen wereld bedrag.
Heb je of ken je iemand die je huis nu wilt kopen, zou je wellicht een makelaar uit kunnen nodigen of hij voor bv € 500,- een koopakte/inspectie e.d. wilt verzorgen. Om toch bepaalde onduidelijkheden uitgesloten te hebben.
Maar uit ervaring kan ik vertellen dat een makelaar echt niet actief bezig is om jou huis te verkopen. Hij biedt hooguit af en toe aan of je mee wilt doen in de lokale krant voor een advertentie a € 75,- (naast je courtage). Ik heb hem geregeld achter z'n broek aangezeten of hij die ene kijker wilde nabellen e.d.
Onze situatie is als volgt. We hebben een appartement in Rijswijk (Te Werve) wat we te koop gaan zetten. Het gaat om een portiekwoning op de onderste laag van 90m2, met als bijzonderheden een extra kamer in de kelder (overigens met raam), te bereiken met een trap achter in de woonkamer, en een tuintje van 8m breed en 4m diep. De vraagprijs wordt 170k. Zelf 159,5 betaald en voor 15k opgeknapt. Keuken, badkamer en toilet allemaal vernieuwd. De duurste appartementen in de straat zijn verkocht voor om en nabij de 165k. Redelijk verschil dus. Echter ging het hier om een appartement op de 4e verdieping, met daarbij de zolder betrokken, dus ongeveer 10m2 groter. Een vergelijkbaar appartement als van ons is vorig jaar verkocht voor 145k. Echter was dit appartement in beduidend slechtere staat dan het onze en kon niet zonder verbouwen betrokken worden.
We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, die schattingen opgaven van 140k tot 165k. Omdat we gewoon de tijd hebben (de bouw van de nieuwbouw wijk die we op het oog hebben, duurt nog minimaal 9 jaar) hebben we de vraagprijs hoog ingezet. Uiteraard ook omdat we niet te veel verlies willen nemen. We hebben wel genoeg spaargeld om een verlies van 30k te kunnen dragen, maar dit willen we simpelweg niet.
Op dit moment ben ik in onderhandeling met de makelaar (die overigens ook de verkopende makelaar van de nieuwbouwwijk is) om het opstartpakket a 450 euro terug te krijgen na verkoop van ons huis, omdat we ook via hetzelfde kantoor een nieuwbouw huis willen kopen. Ik hoop hier z.s.m. antwoord op te krijgen.
Graag zie ik jullie reacties/adviezen. Alvast bedankt!
Even zonder in te gaan op je specifieke geval en vooral sprekend uit eigen ervaringen: Mensen die graag in een bepaalde wijk / regio willen wonen zullen niet wekelijks zoeken naar aanbod, maar houden het nieuwe aanbod in de gaten. Daarom krijgt je woning ook vaak de meeste aandacht als ie net geplaatst wordt, en dit is een belangrijk moment waarop je een goede kans maakt om je huis te verkopen. Op het moment dat jouw woning als 'nieuw aanbod' een te hoge vraagprijs heeft, zal een groot gedeelte van de 'lurkers' afhaken en niet meer terugkijken, zelfs niet als jij later de vraagprijs verlaagd. Dat is imho de belangrijkste reden om niet te hoog in te zetten.... Daarbovenop komen dan nog de psychologische redenen zoals onderhandelingspositie enzo.revolised schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:46:
Deze week gaan we ons appartement te koop zetten. Nu zag ik op dit forum dat het een onverstandige keuze is om hoog in te zetten op vraagprijs, zelfs met het argument dat er tijd genoeg is. Zou iemand dit kunnen uitleggen? Ik vind het namelijk niet echt logisch.
Tja, imho prijs je jezelf dan met 170k gewoon uit de markt.We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, die schattingen opgaven van 140k tot 165k.
Zo, da's een flinke langetermijnplanning(de bouw van de nieuwbouw wijk die we op het oog hebben, duurt nog minimaal 9 jaar)
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
En de gemeente Rijswijk heeft inderdaad een flinke langetermijnplanning. Er worden 3500 woningen gebouwd. Gelukkig over een vrij groot stuk, waardoor het hopelijk geen massaal gebeuren wordt. De eerste 200 woningen zijn inmiddels af of bijna af en zoals het er nu uit ziet zou ik er graag wonen.
Overigens schiet me nu ineens een vraag te binnen. Stel dat je geen spaargeld hebt om je restschuld af te betalen, en je het dus mee wil financieren in je nieuwe hypotheek. Maar je wil eerst verkopen voordat je ergens anders aan begint. Hoe werkt dat dan? Ik bedoel dan specifiek dat je eerst verkoopt, en je dan bijvoorbeeld inschrijft in een nieuwbouw wijk. Dan zit er tussen verkoop en koop zomaar een jaar of langer. Wordt de restschuld dan een persoonlijke lening? Of gaat de nieuwe hypotheek dan al in?
[ Voor 39% gewijzigd door revolised op 06-08-2014 16:19 ]
Dus je hebt 9 jaar om je appartement te verkopen? En als je hem binnen een maand verkoopt, ga je dan 9 jaar onder een brug wonen? Ik snap het niet helemaal.revolised schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:46:
We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, die schattingen opgaven van 140k tot 165k. Omdat we gewoon de tijd hebben (de bouw van de nieuwbouw wijk die we op het oog hebben, duurt nog minimaal 9 jaar) hebben we de vraagprijs hoog ingezet. Uiteraard ook omdat we niet te veel verlies willen nemen. We hebben wel genoeg spaargeld om een verlies van 30k te kunnen dragen, maar dit willen we simpelweg niet.
je start dus je langetermijn plan op zo ongeveer het slechtste moment. stel dat de huizen niet meer dalen en meestijgen met de inflatie, dan is de stijging met 2% inflatie al bijna 20%.cooper87 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:45:
[...]
Dus je hebt 9 jaar om je appartement te verkopen? En als je hem binnen een maand verkoopt, ga je dan 9 jaar onder een brug wonen? Ik snap het niet helemaal.
Wat ook telt is dat je de eerste 6 maanden op funda hits krijgt, alles na 6 maanden word door veel weggefilterd omdat dat de overkoopbare worden gevonden.
Om na een te hoge vraagprijs toch weer kijkers te krijgen moet je verder zakken dan bij een nieuwe markttoetreding. Mensen schrijven namelijk je woning af na het zien van een te hoge prijs en kijken dan niet meer. Namelijk met een hoge prijs geef je een bepaald signaal aan de potentiele kijkers.
Dus als je het niet binnen ongeveer 8 maanden verkoopt kan je zo die 9 jaar halen.
170-145 is 25k. Je kan mij niet vertellen dat door een "goede"staat je huis 25k meer waard is? Door de goede staat zul je hoogstens 5k meer krijgen en dat je eerder verkoopt dan je buren.
Waarom wil je nu al te koop zetten voor over 9 jaar?
[ Voor 18% gewijzigd door DaTimMan op 08-08-2014 11:51 ]
Dus vandaar dat hij geen "haast" heeft. Maar als je nu van je appartement af kan komen.. doen, zeker die 2 kamer apparementen zijn straks niet populair. Daar de vergrijzing straks een leuke overwaarde heeft uit hun eengezinswoningen en daar ruime appartementen voor terug kunnen kopen (als ze uberhaupt gaan kopen).
Het is gewoon onhandig hoe sommige collega's met hun tarieven omgaan, vaak om hun courtage kleiner te laten lijken is alles ex btw en komen de opstartkosten er nog boven op. Zelf spreek ik een courtage af incl. BTW en verreken ik de opstartkosten (gewoon de advertentiekosten plus een voorschot op de werkzaamheden bij aanvang) op de eindnota, scheelt gewoon gezeur.revolised schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:46:
Deze week gaan we ons appartement te koop zetten. Nu zag ik op dit forum dat het een onverstandige keuze is om hoog in te zetten op vraagprijs, zelfs met het argument dat er tijd genoeg is. Zou iemand dit kunnen uitleggen? Ik vind het namelijk niet echt logisch.
Onze situatie is als volgt. We hebben een appartement in Rijswijk (Te Werve) wat we te koop gaan zetten. Het gaat om een portiekwoning op de onderste laag van 90m2, met als bijzonderheden een extra kamer in de kelder (overigens met raam), te bereiken met een trap achter in de woonkamer, en een tuintje van 8m breed en 4m diep. De vraagprijs wordt 170k. Zelf 159,5 betaald en voor 15k opgeknapt. Keuken, badkamer en toilet allemaal vernieuwd. De duurste appartementen in de straat zijn verkocht voor om en nabij de 165k. Redelijk verschil dus. Echter ging het hier om een appartement op de 4e verdieping, met daarbij de zolder betrokken, dus ongeveer 10m2 groter. Een vergelijkbaar appartement als van ons is vorig jaar verkocht voor 145k. Echter was dit appartement in beduidend slechtere staat dan het onze en kon niet zonder verbouwen betrokken worden.
Op dit moment ben ik in onderhandeling met de makelaar (die overigens ook de verkopende makelaar van de nieuwbouwwijk is) om het opstartpakket a 450 euro terug te krijgen na verkoop van ons huis, omdat we ook via hetzelfde kantoor een nieuwbouw huis willen kopen. Ik hoop hier z.s.m. antwoord op te krijgen.
Graag zie ik jullie reacties/adviezen. Alvast bedankt!
Sowieso denk ik dat je, als je niet naar courtage kijkt, het beste bij van Oosterom & Verhagen kan zitten. Die hebben het meest te koop in Te Werve. Nadeel van een relatief groot makelaarskantoor is wel dat ze minder tijd voor je hebben en je moet concurreren met je eigen buren binnen het directe aanbod van je eigen makelaar...
PSN: Kjujay
Exact... Ik had het misschien even wat beter moeten duiden. Inderdaad wordt de wijk waar ik het over heb gedurende de komende 9 jaar gefaseerd opgeleverd. Er is 1 deelproject bijna klaar (alles verkocht) en de nieuwe deelprojecten worden in het najaar gestart. Zodra ik mijn appartement heb verkocht gaan we huren of terug naar moeders (wat niet de voorkeur heeft...) totdat we in deze wijk een huis kunnen kopen. Omdat de wijk dus de komende 9 jaar wordt gebouwd, hebben we de tijd. Als het verkopen van ons huis dus een jaar of langer zou duren zou dat niet veel uitmaken.AMDFreak schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:56:
Volgens mij bedoelt hij het anders, in Rijswijk zijn ze bezig met een hele nieuwe wijk (waar hij graag wilt wonen).. en alles wordt daar gefaseert op geleverd de komende 9 jaren.
Dus vandaar dat hij geen "haast" heeft. Maar als je nu van je appartement af kan komen.. doen, zeker die 2 kamer apparementen zijn straks niet populair. Daar de vergrijzing straks een leuke overwaarde heeft uit hun eengezinswoningen en daar ruime appartementen voor terug kunnen kopen (als ze uberhaupt gaan kopen).
Overigens staan er in mijn straat appartementen te koop tussen de 130k (uitgewoond) tot 168k (direct te betrekken, zoals mijn woning). We gaan het dan ook tussen deze woningen positioneren en starten met een vraagprijs van 168k.
@kju Ik ging er van uit dat als ik mijn huis te koop zou zetten bij een makelaar waarbij ik ook een nieuwbouw woning zou kopen, ik dan voordeliger uit zou zijn. Puur omdat er dan wat te regelen is. Vandaar de keuze voor Olsthoorn. Daarnaast heb ik er een goed gevoel bij.
Ik zal regelmatig updates in dit draadje zetten. In ieder geval bedankt voor de adviezen.
[ Voor 8% gewijzigd door revolised op 11-08-2014 09:34 ]
Ik heb het op precies dezelfde wijze gedaan. Ik had een bod op mijn woning en voelde wel dat het rond ging komen mevrouw in kwestie draaide al 2 maanden om mijn woning heen om het zo te zeggen.
Toen heb ik mij ingeschreven op een project waar ze een week later gingen loten. Ingeloot.. tegen de tijd dat ik moest tekenen waren de ontbindende voorwaarden vervallen. Nu moet ik 1 oktober mijn woning opleveren. En ga ik weer even terug naar mijn ouders, zodat ik de tussentijdse rente uit eigen zak kan betalen.
Maargoed, ik weet niet hoe dat project in Rijswijk zich gaat door ontwikkelen qua huisprijzen. Komen er nog van die leuke starterswoningen a 197k?
Ja. Er zijn al woningen in die prijsklasse opgeleverd en er gaan er zeker meer komen. Het gaat dan om rijwoningen met een tuintje van een meter of 8 diep en een woonoppervlakte van 110 tot 115m2. Zeker voor de randstad volgens mij redelijk goede prijzen. Wij mikken op dat type, maar dan maximaal uitbouwen, of een type duurder. Dan zit je denk ik op 250k, maar heb je 125 tot 130m2 oppervlakte.
En dit vind ik ook wel een leuke foto om met jullie te delen ;-)
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.