Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 25 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

Vaevictis_ schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:07:
[...]

Nee shoppen lijkt me geen goed idee. Dan laat ik het het zitten en ga eerst die dingen fixen die echt vervangen moeten worden. Zoals een kapotte plint en blauwe vloertegels in de WC's en badkamer :-). Die laatste ga ik gewoon schilderen.
:? photoshop is een fotobewerkingsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:45:
[...]

Voor dit soort gevallen heb je nu precies een makelaar. Die behoedt je als het goed is voor dit soort risicovolle acties.
Ik geef je gelijk erin dat er een risico aan zit maar een beetje vertrouwen in de medemens(zeker in een klein dorp) is ook niet verkeerd maar bedankt dat je het nog even aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sport_Life schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:57:
Huizenprijzen schieten inmiddels weer de pan uit, buurman vraagt bijna 20% /60k meer dan waar hij het in 2011 voor gekocht heeft!! Ben heel benieuwd... En nee, geen Amsterdam, maar wel een andere grote (rand) stad.
^^ huis inmiddels ook verkocht, voor meer dan de vraagprijs :+ Wel aan een expat. Gekke markt.

Wij hebben ook het plan gevat om wat groter te gaan wonen. Probleem is dat de locatie die wij wensen enorm gewild is, huizen gaan nu echt voor meer dan de vraagprijs weg. Vraag me af hoe lang dit duurt en waar dit heengaat.

Plan B is om enkele verbouwingen bij ons aan te brengen wat het wooncomfort voor ons nog wat verhoogd (zal enkel de waarde niet verhogen - gezien de locatie alles bepalend is).

[ Voor 67% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2016 12:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 18:44
Iemand ervaring met kopers die de financieringstermijn niet haalden? Is dan die 10% direct opeisbaar of zitten daar ook haken en ogen aan? Diegene waar wij de woning aan hebben verkocht heeft tot 1 juni de tijd om de financiering rond te krijgen. I.i.g. wat ik weet is dat de bank deze week vroeg om aanvullende documenten voor de aanvraag van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Volgens mij is juist "onder voorbehoud van financiering" bedoelt om juist niet die boete van 10% hoeven te betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

console schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:44:
Iemand ervaring met kopers die de financieringstermijn niet haalden? Is dan die 10% direct opeisbaar of zitten daar ook haken en ogen aan? Diegene waar wij de woning aan hebben verkocht heeft tot 1 juni de tijd om de financiering rond te krijgen. I.i.g. wat ik weet is dat de bank deze week vroeg om aanvullende documenten voor de aanvraag van de hypotheek.
Die termijn kun je verlengen. De 10% (als dat in het contr act staat) kun je pas eisen als de kopers op de in de koopakte vastgelegde datum in gebrek blijven. Jij moet gewoon leveren. Het is dus niet zo dat je nu kunt opeisen of de koop kunt annuleren.

Ik zit in dezelfde situatie en heb de kopers extra tijd gegund, banken schijnen op dit moment nogal moeilijk te doen en je zit met drukte en allerlei feestdagen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

financieringsvoorbehoud heb je als verkoper natuurlijk niets mee te maken. Je kunt als koper prima de termijn voor het financieringsvoorbehoud laten verlopen, als je de financiering maar rond hebt op de datum van de overdracht. Dán hoeft het geld er pas te zijn, niet eerder.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 11-05-2016 20:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
console schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:44:
Is dan die 10% direct opeisbaar of zitten daar ook haken en ogen aan?
Daar zitten zeker haken en ogen aan.

In dit soort trajecten kun je beter een professional erbij pakken! Je hoeft maar 1 letter verkeerd te zetten in je brief en je bent 'het haasje'.
Zoals bijvoorbeeld in mijn link wordt aangegeven moet je de koper eerst een termijn van 8 dagen geven om te voldoen aan de eis. Stel je zou jouw 10% meteen opeisen, dan begint die termijn niet en is jouw eis dus niet geldig.
Dus even zuiver hypothetisch:
Je koper komt niet over de brug, jij eist direct de 10% op. Je verkoopt het huis aan een ander en 6 maanden later eist ineens de originele koper het huis op. JIJ bent daarna in gebreke (je hebt het huis immers niet meer) en als de koper je netjes 8 dagen laat zweten, mag je daarna 10% alsnog betalen! Terwijl jij misschien al 3x een deurwaarder langs hebt gestuurd voor jouw 10%!
Of! En nu word hij echt leuk, de prijs waarvoor hij nu een huis kan kopen dat gelijkwaardig is. Stel jouw huis is ineens 15% meer waard dan ga je dus voor 15+% nat!

Dus jouw 'haha, ik eis gewoon MIJN 10%' kan dus echt uitlopen in een fiasco!

[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 12-05-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spammerdespam*

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 20-05-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36
Sen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:41:
[...]

Snap niet helemaal de opmerking maar helaas is het volgende hoofdstuk begonnen de borgsom is niet gestort,
Is dit verhaal goed gekomen of niet?
Ik heb hetzelfde meegemaakt twee jaar geleden. Was bijzonder stressvol...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:17
Hier ook gedonder. Kopers bleken een codering te hebben bij BKR. Eerste afkeur was al binnen, zijn nu in een tweede procedure bezig bij een wat grotere bank. Week uitstel verleent om de boel rond proberen te krijgen. Mocht het ze nu niet lukken dan gaan we ontbinden en direct weer actief in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Sen

<-->

ATS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:13:
[...]

Is dit verhaal goed gekomen of niet?
Ik heb hetzelfde meegemaakt twee jaar geleden. Was bijzonder stressvol...
Het is nog niet 100% goed gekomen maar wel bijna. Op 6 juni is de overdracht dus hopelijk gaat dan alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36
Sypheron schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:31:
Hier ook gedonder. Kopers bleken een codering te hebben bij BKR. Eerste afkeur was al binnen, zijn nu in een tweede procedure bezig bij een wat grotere bank. Week uitstel verleent om de boel rond proberen te krijgen. Mocht het ze nu niet lukken dan gaan we ontbinden en direct weer actief in de verkoop.
Jij kan helemaal niet ontbinden, dat kan alleen de koper doen. Pas als ze op de tekendatum niet bij de notaris verschijnen of daar de koop niet kunnen sluiten kan je de procedure beginnen. Neem in deze geen stappen zonder overleg met de notaris!
Sen schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:53:
[...]

Het is nog niet 100% goed gekomen maar wel bijna. Op 6 juni is de overdracht dus hopelijk gaat dan alles goed.
Wel je borgsom of garantstelling ontvangen (of eigenlijk: heeft de notaris deze ontvangen)? Duimen dat het goed gaat... Je kan mijn avonturen teruglezen eerder in dit topic mocht je interesse hebben. Uiteindelijk ook goed gekomen.

[ Voor 25% gewijzigd door ATS op 25-05-2016 21:05 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ATS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:03:
[...]

Jij kan helemaal niet ontbinden, dat kan alleen de koper doen. Pas als ze op de tekendatum niet bij de notaris verschijnen of daar de koop niet kunnen sluiten kan je de procedure beginnen. Neem in deze geen stappen zonder overleg met de notaris!
Overleggen met de notaris is goed advies. Ik denk echter dat de verkoper ook kan ontbinden als de waarborgsom niet wordt gestort (wat waarschijnlijk is als er geen hypotheek verkregen kan worden). Dus ook de verkoper kan er eerder vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk aan een energielabel komen?

Wat een onzin is het eigenlijk... mijn woning verkocht binnen een paar uur dat tie te koop stond, heb ik nu alsnog het gedoe dat ik een energielabel regelen moet..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Laatst online: 22:09
Bij de verkoop van ons appartement vreesde ik ook voor de kosten, maar was voor € 7,- en zelf wat foto's maken op een zondagavond klaar.

Gewoon via de officiële website de stappen doorlopen en een 'deskundige' kiezen.Bureaucratisch geneuzel, ja, maar met een kwartiertje werk had ik een label in mijn mailbox. Valt mijn inziens allemaal reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 19:00
Wat Melniek zegt. Wel even goed de kleine lettertjes lezen bij de omschrijving van de 'deskundige', ze hanteren niet allemaal een all-in tarief. Zelf was ik 5 euro kwijt :)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Kost me alsnog een halve dag... ik woon al een tijdje niet meer in die woning, zal dus terug moeten voor foto's maken. Waar willen ze foto's van hebben? Wat het label word maakt mij niet zo heel veel uit..woning is toch al verkocht.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devian schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:57:
Kost me alsnog een halve dag... ik woon al een tijdje niet meer in die woning, zal dus terug moeten voor foto's maken. Waar willen ze foto's van hebben? Wat het label word maakt mij niet zo heel veel uit..woning is toch al verkocht.
Ga naar de officiele website en loop de wizard door, ze geven heel duidelijk aan wat je nodig heb qua bewijs (kan ook de verkoopbrochure van jouw makelaar zijn bijvoorbeeld.) Als je niks bijzonders aangeeft kan het ook zonder bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Laatst online: 09-09 12:17
ATS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:03:
[...]

Ik kan wel degelijk ontbinden op de voorwaarden in mijn akte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sypheron schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:35:
[...]

Ik kan wel degelijk ontbinden op de voorwaarden in mijn akte.
Welke voorwaarden heb je dan gesteld?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Halloo

In 2013 hebben wij een huis gekocht in Utrecht.
Bouwjaar 1930, niet veel aan gebeurt.
Destijds gekocht voor 175.000, en afgelopen maand zijn de buren eruit gegaan voor 265.000
Nu vroeg ik mij af of het voor ons ook verstandig is om het op een verkoop te zetten.
Het is een enorm rendement voor 3 jaar en ik vind achteraf gezien een oud huis toch maar niks (te veel dingen gaan stuk etc)

Dusss, is dit een verstandige stap, of zal ik langer wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wereldkaart schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:50:
Halloo

Destijds gekocht voor 175.000, en afgelopen maand zijn de buren eruit gegaan voor 265.000
Nu vroeg ik mij af of het voor ons ook verstandig is om het op een verkoop te zetten.
Het is een enorm rendement voor 3 jaar en ik vind achteraf gezien een oud huis toch maar niks (te veel dingen gaan stuk etc)

Leuk dat rendement maar als je vervolgens voor eenzelfde ander huis net zo veel kwijt bent ben je er netto weinig op vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
Napo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:53:
[...]

Leuk dat rendement maar als je vervolgens voor eenzelfde ander huis net zo veel kwijt bent ben je er netto weinig op vooruit gegaan.
Bedankt voor dit verhelderende inzicht, hier was ik natuurlijk zelf nooit achter gekomen!
Misschien wat het in je opgekomen dat verschillende huizen verschillend in prijs dalen of stijgen? (nieuwbouw, vrijstaand etc)
Vandaar mijn vraag, dus geen open deuren intrappen, bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wereldkaart schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:56:
[...]

Bedankt voor dit verhelderende inzicht, hier was ik natuurlijk zelf nooit achter gekomen!
Misschien wat het in je opgekomen dat verschillende huizen verschillend in prijs dalen of stijgen? (nieuwbouw, vrijstaand etc)
Vandaar mijn vraag, dus geen open deuren intrappen, bvd.
Eer er wat nuttigs over te zeggen is zul je toch wat variabelen moeten verhelderen. Tot die tijd is het koffiedik kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 01-06-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Halloo

Als je groter wilt wonen moet je juist een dalende markt hebben, weet je dit?

Afbeeldingslocatie: http://daskapital.nl/images/fotos/rekensommetjehuizen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Halloo

Wat wil je horen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:55
Wackmack schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:51:
[...]

[afbeelding]
Dit is wel leuk bedacht, maar niet helemaal waar. Wat ik nu hier in mijn omgeving (Utrecht) zie, is dat alles tot zo'n vier ton idioot gestegen is in een jaar tijd. Een huis dat vorig jaar nog 300k kostte, krijg je nu met geluk voor 350k/360k. In het segment erboven (zeg vanaf 4/5 ton) zijn de prijzen ook gestegen, maar de markt voor die huizen is kleiner en de prijsstijgingen zijn daar lang niet zo groot....

En WackMack. Als ik jou was zou ik je huis verkopen en een nieuwbouwhuis kopen. Jaren 30-woningen zijn mooi, maar je zult altijd veel onderhoud hebben. Dat is kennelijk iets wat jij echt niet zit zitten, dus nieuwbouw (en hopen dat er geen constructiefouten in je huis zitten). Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door keko12 op 02-06-2016 08:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En zodra de rente gaat stijgen kunnen de mensen die over een paar jaar willen kopen die hoge prijzen niet meer gefinancierd krijgen. Zeker niet als ze nog eigen middelen moeten inleggen. Dus als je dan wilt verkopen is je doelgroep opeens een stukje kleiner.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

[...]

[afbeelding]
Ja dat is als je er van uit gaat dat ALLE huizenprijzen het zelfde percentage stijgen/dalen.

En aangezien de vraag aan de onderkant van de markt harder stijgt, er komen meer mensen die een 'starterswoning' willen dan er mensen zijn die doorstromen, dan aan de bovenkant van de markt. Zal dit scenario toch net iets anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
keko12 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Dit is wel leuk bedacht, maar niet helemaal waar. Wat ik nu hier in mijn omgeving (Utrecht) zie, is dat alles tot zo'n vier ton idioot gestegen is in een jaar tijd. Een huis dat vorig jaar nog 300k kostte, krijg je nu met geluk voor 350k/360k. In het segment erboven (zeg vanaf 4/5 ton) zijn de prijzen ook gestegen, maar de markt voor die huizen is kleiner en de prijsstijgingen zijn daar lang niet zo groot....

En WackMack. Als ik jou was zou ik je huis verkopen en een nieuwbouwhuis kopen. Jaren 30-woningen zijn mooi, maar je zult altijd veel onderhoud hebben. Dat is kennelijk iets wat jij echt niet zit zitten, dus nieuwbouw (en hopen dat er geen constructiefouten in je huis zitten). Succes!
Dit dacht ik dus ook, maar ik wist het niet zeker.
Vandaar mijn vraag hier, maar schijnbaar zijn vragen niet bepaald gewenst voor sommigen.
Heb jij een bron voor wat je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Nee, als je echt als feitelijke bron wil hebben, kun je dat beter aan een makelaar vragen.
Ik ben geen makelaar en kan niet in de statistieken van de bijv. NVM. Openbare bronnen laten vooral de gemiddelde verkoopprijzen zien. Op sites als miljoenhuizen kun je gaan zoeken naar vergelijkbare huizen (per huis) en de vraagprijzen.
Maar waarom wil je dat zo graag weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wereldkaart schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:54:
Vandaar mijn vraag hier, maar schijnbaar zijn vragen niet bepaald gewenst voor sommigen.
Hoe kunnen "wij" nou weten wat jij een open deur vind of wat de context van jouw vraag is? Ik krijg juist de indruk dat jij niet zit te wachten op reacties die anders klinken dan wat je verwachtte. Volgens mij zat er geen kwaad bij, maar op een of andere manier voel jij je er door aangevallen?

[afbeelding]
Dat klopt misschien als je flink wat eigen geld kan meenemen, maar als je het merendeel moet financieren zie ik toch een behoorlijke beer op de weg: de LTV. Bij een huis van 270k kun je bij 102% max LTV nog maar 275k hypotheek krijgen. Je moet dan ook nog 20k spaargeld meenemen om die 295k betaald te krijgen. (btw, ik zie een kk van 2% in dit voorbeeld. Zal dat niet eerder richting 6% gaan?)

Ga je naar het +10 scenario, dan heb je een huis van 330k, waarvan je de eerste 20k zonder meer uit eigen zak kan betalen. Je moet dan nog een hypotheek regelen voor de resterende 316,6k, wat een veel gezondere LTV van 96% geeft.

Edit:
Talking about LTV, als jouw huis nu inderdaad zoveel meer waard is geworden, kun je hem misschien opnieuw laten taxeren en daarmee eens te gaan kijken wat je met je hypotheek kan doen. (NB: ik ga er even van uit dat je nog een hypotheek er op hebt zitten). Je kan misschien een veel gunstiger tarief bedingen of je kan er een hele leuke verbouwing mee financieren.

[ Voor 11% gewijzigd door TwOkkie op 02-06-2016 14:48 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Kogel door de kerk..... mijn huis moet de verkoop in :'( .

Mijn nieuwe vriend wil niet bij mij intrekken dus zullen we samen op zoek moeten gaan naar een nieuw huis. Ik ben mij nu aan het oriënteren op een verkoopmakelaar en heb de eerste reeds benaderd voor een vrijblijvend gesprek. Internet verkoop is voor mij niet handig. Ik werk als zelfstandige en heb geen tijd (en zin) om elke keer vrij te nemen voor bezichtigingen etc. Daarnaast denk ik dat ik het niet leuk vind om te horen wat mensen allemaal zouden willen veranderen aan mijn huis en zo'n goede pokerface heb ik niet ;)

Nu ben ik een type wat wel zelf ook graag wat geïnformeerd in zo'n gesprek gaat en mijn voorwerk heb gedaan. Ik ben daarom alvast een lijstje aan het maken van punten die ik in zo'n gesprek wil aanstippen, maar het is mijn allereerste keer ooit, dus misschien ben ik niet volledig.

Zijn er nog dingen die ik in het onderstaande lijst mis?

- Eerste vraag stond al in de mail -> werken ze buiten de reguliere kantooruren want ik ben overdag niet thuis
- Wat doen zij wel en wat niet?
- Wat zijn de kosten die hier aan hangen en is dit onderhandelbaar door bepaalde dingen zelf te regelen?
- Met welke communicatie middelen werken zij?
- Wat is een realistische waarde van het huis (ik vind het vooral van belang dat ze zich hebben verdiept in mijn huis en de omgeving en niet afgaan van wat ik voor het huis wil hebben. Niet relevant wat mij betreft. Zij hebben de ervaring en de kennis al heb ik natuurlijk wel een bedrag in mijn hoofd maar ik wil niet dat ze zich daar op gaan richten)
- Wat is de meest gunstige periode om het huis te koop te zetten (met de vakantie periode in het verschiet lijkt eind augustus mij verstandiger dan eerder).

Dank alvast voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Miss_80 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:38:
[...]
- Wat zijn de kosten die hier aan hangen en is dit onderhandelbaar door bepaalde dingen zelf te regelen?
Bedenk goed wat je zelf wilt/kunt regelen en of dat de besparing waard is. Je zal niet de eerste zijn met een Funda tekst die nergens op slaat of iPhone foto's waardoor je huis niet lekker uit de verf komt...(!)
- Wat is een realistische waarde van het huis (ik vind het vooral van belang dat ze zich hebben verdiept in mijn huis en de omgeving en niet afgaan van wat ik voor het huis wil hebben. Niet relevant wat mij betreft. Zij hebben de ervaring en de kennis al heb ik natuurlijk wel een bedrag in mijn hoofd maar ik wil niet dat ze zich daar op gaan richten)
Dat klinkt alsof je het idee hebt dat zij lager zullen gaan zitten dan jij. Daarom: het is goed om een realistische waarde te horen/vragen - maar bedenk wel dat het belang van een verkoopmakelaar is om jouw huis zo snel mogelijk te verkopen. Hoe doet hij dat zo eenvoudig mogelijk (mits er vraag is): lage prijs.Maar: jij bepaalt uiteindelijk voor welke prijs je je huis wilt verkopen (en welke vraagprijs je wilt hanteren!), niet je makelaar!

Jij bent de baas. Hij werkt voor jou.

Verder geen aanvullingen - ik heb ook nog nooit een huis verkocht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Kogel door de kerk..... mijn huis moet de verkoop in :'( .

Mijn nieuwe vriend wil niet bij mij intrekken dus zullen we samen op zoek moeten gaan naar een nieuw huis. Ik ben mij nu aan het oriënteren op een verkoopmakelaar en heb de eerste reeds benaderd voor een vrijblijvend gesprek. Internet verkoop is voor mij niet handig. Ik werk als zelfstandige en heb geen tijd (en zin) om elke keer vrij te nemen voor bezichtigingen etc. Daarnaast denk ik dat ik het niet leuk vind om te horen wat mensen allemaal zouden willen veranderen aan mijn huis en zo'n goede pokerface heb ik niet ;)

Nu ben ik een type wat wel zelf ook graag wat geïnformeerd in zo'n gesprek gaat en mijn voorwerk heb gedaan. Ik ben daarom alvast een lijstje aan het maken van punten die ik in zo'n gesprek wil aanstippen, maar het is mijn allereerste keer ooit, dus misschien ben ik niet volledig.

Zijn er nog dingen die ik in het onderstaande lijst mis?

- Eerste vraag stond al in de mail -> werken ze buiten de reguliere kantooruren want ik ben overdag niet thuis
- Wat doen zij wel en wat niet?
- Met welke communicatie middelen werken zij?
- Wat is de meest gunstige periode om het huis te koop te zetten (met de vakantie periode in het verschiet lijkt eind augustus mij verstandiger dan eerder).

Dank alvast voor de input
- Ik denk dat de meeste makelaars op dit moment niet buiten kantooruren willen bezichtigen of bespreken. Daar is het gewoon te druk voor. Maar... als je een goed verhaal hebt moet je heus wel iemand op zaterdagochtend kunnen laten komen om z'n diensten toe te lichten. Nodig wel tenminste 3 makelaars uit om je te adviseren en maak aan de hand van die drie gesprekken een keus qua vraagprijs.
- Wat ze wel doen en niet doen is helemaal afhankelijk van wat je afspreekt en wat je bereid bent te betalen
- Wat zou je zelf willen regelen? Ik denk dat een makelaar beter z'n werk kan doen als hij het hele traject in één keer op z'n eigen manier en tempo kan regelen. Qua kosten: een courtage moet een afspiegeling zijn van de te verwachten tijdsbesteding en te maken kosten. Gemiddeld zal je op ongeveer € 3.000 - € 3.500 incl. BTW en opstartkosten uit moeten kunnen komen, ongeacht de te verwachten transactieprijs. Het hangt er ook van af hoeveel je in promotie wil steken. Ter vergelijking: ik ben zelf de makelaar nu ik mijn eigen woning verkoop maar alleen al aan kosten van derden ben ik al lang de € 1.000 gepasseerd voor media, advertenties en promoties.
- Een makelaar mag geen waarde meer afgeven. Dat mag van de NRVT alleen een taxateur na ondertekening van duidelijke opdrachtvoorwaarden en overeengekomen kosten. De makelaar kan je wel een bandbreedte noemen in het kader van de verwerving van een makelaarsdienst. De meeste makelaars zullen een vraagprijs adviseren.
- Uit onderzoek blijkt dat juist de zomermaanden het beste zijn om je woning te verkopen. Deze transacties vinden dan bij de notaris plaats in september/oktober.

Succes d:)b

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
De courtage zal je weinig mee winnen, maar de opstartkosten kan je eventueel wat in winnen door zelf dingen te doen.

Ik heb zelf mijn foto's gemaakt bijvoorbeeld.

Voordelen hieraan;
- ik heb in mijn eigen tempo de foto's kunnen maken (ipv dat je in 1 dag kamer na kamer leeg moet trekken omdat er een fotograaf langskomt)
- 200 euro minder hoeven betalen aan opstartkosten.

Nadelen:
- Ik kon zelf geen 360 graden foto's maken. Als je deze wel hebt wordt je door Funda hoger geranked dan wanneer je ze niet hebt
- Ik had een gemiddelde lens waardoor mijn appartement nu wat kleiner oogt op de foto's dan vergelijkbare flats waar meer groothoek is gebruikt. (overigens heb ik via de makelaar begrepen dat 1 van de kijkers dit juist prettig vond, omdat het een realistischer beeld gaf van de ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

icemotion schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 06:50:
[...]- Ik kon zelf geen 360 graden foto's maken. Als je deze wel hebt wordt je door Funda hoger geranked dan wanneer je ze niet hebt
Die hogere ranking komt niet door de 360 graden foto's; maar doordat je een "duurder" pakket afneemt:"
Jouw huis optimaal uit laten lichten op funda kan met het Presentatie Pakket. Dit bevat de drie best presterende presentatieproducten van funda: Plattegrond, 360° foto’s en Video.
MrAcid schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:47:
[...]

Bedenk goed wat je zelf wilt/kunt regelen en of dat de besparing waard is. Je zal niet de eerste zijn met een Funda tekst die nergens op slaat of iPhone foto's waardoor je huis niet lekker uit de verf komt...(!)
Makelaars kunnen er ook wat van:
"Deze jonge instapklare woning van het bouwjaar 1995"
"Riante oprit" en dan blijkt dat er geen auto geplaatst kan worden; zo klein is die oprit.
"Zeer goed, modern afgewerkte, half vrijstaande (eind) woning" Is een hoekwoning van een rijtje van 4.

Is overigens steeds dezelfde makelaar die er altijd een hele beleving van maakt :D

[ Voor 4% gewijzigd door Richard op 24-06-2016 08:46 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Richard schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]

Die hogere ranking komt niet door de 360 graden foto's; maar doordat je een "duurder" pakket afneemt:"

[...]

[...]

Makelaars kunnen er ook wat van:
"Deze jonge instapklare woning van het bouwjaar 1995"
"Riante oprit" en dan blijkt dat er geen auto geplaatst kan worden; zo klein is die oprit.
"Zeer goed, modern afgewerkte, half vrijstaande (eind) woning" Is een hoekwoning van een rijtje van 4.

Is overigens steeds dezelfde makelaar die er altijd een hele beleving van maakt :D
De hogere ranking is wel degelijk afhankelijk van het aantal producten die je afneemt, heb ik ook eerder in het topic al een keer uitgelegd. Daarnaast is ook de kwaliteit van belang, dus professionele foto's en een echte video (niet een videoslideshow) ranken hoger omdat ze (nu nog) handmatig alle media controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:20:
[...]
Daarnaast is ook de kwaliteit van belang, dus professionele foto's en een echte video (niet een videoslideshow) ranken hoger omdat ze (nu nog) handmatig alle media controleren.
Dat handmatig controleren is erg goed. Daarmee maken ze een ranking waarbij de echte kwaliteit van de features meetelt, niet alleen het bestaan ervan.

(En trainingsdata voor algoritmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
[...]

Eens.. Laat ik het het anders formuleren. Ik vertrouw op hun expertise maar ik heb geen zin om een poot uitgedraaid te worden. Ik wil professionele foto's echter heb ik ook mijn eigen contacten dus als me dat veel geld scheelt om het zelf te regelen dan zal ik het niet laten. Daarnaast heb ik tijdens het bouwen van mijn huis veel discussies gehad met partijen die alleen een all-in prijs gaven zonder inzicht in de specificaties. Als je dan toch doorduwt krijg je ineens een nieuwe offerte uit gespecificeerd EN 500euro minder. Die ervaring heeft me nog wantrouwiger gemaakt dan ik normaliter al ben. Ik wil dus met name een transparant gesprek kunnen aangaan over de verschillende activiteiten die gedaan worden en de kosten die daar aan verbonden zijn. Dan kan ik een betere afweging maken van wat ik wel en niet zelf wil doen.
[...]

Dat klinkt alsof je het idee hebt dat zij lager zullen gaan zitten dan jij. Daarom: het is goed om een realistische waarde te horen/vragen - maar bedenk wel dat het belang van een verkoopmakelaar is om jouw huis zo snel mogelijk te verkopen. Hoe doet hij dat zo eenvoudig mogelijk (mits er vraag is): lage prijs.Maar: jij bepaalt uiteindelijk voor welke prijs je je huis wilt verkopen (en welke vraagprijs je wilt hanteren!), niet je makelaar!
Nee dat is het niet echt. Ik heb in mijn omgeving een paar keer meegemaakt (trouwens ook toen ik om een taxatie vroeg van mijn huis) dat mij gevraagd wordt wat ik er voor zou willen hebben en dan werken we die kant op. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ik wil graag een realistische inschatting hebben op basis van het huis, omgeving etc niet op basis van wat ik toevallig wil. Kan wel zoveel willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Kju schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:07:
[...]

- Uit onderzoek blijkt dat juist de zomermaanden het beste zijn om je woning te verkopen. Deze transacties vinden dan bij de notaris plaats in september/oktober.
Het beste in welk opzicht? Snelheid van verkoop, verkoopprijs of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Kju schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:07:
[...]

- Ik denk dat de meeste makelaars op dit moment niet buiten kantooruren willen bezichtigen of bespreken. Daar is het gewoon te druk voor. Maar... als je een goed verhaal hebt moet je heus wel iemand op zaterdagochtend kunnen laten komen om z'n diensten toe te lichten. Nodig wel tenminste 3 makelaars uit om je te adviseren en maak aan de hand van die drie gesprekken een keus qua vraagprijs.
- Wat ze wel doen en niet doen is helemaal afhankelijk van wat je afspreekt en wat je bereid bent te betalen
- Wat zou je zelf willen regelen? Ik denk dat een makelaar beter z'n werk kan doen als hij het hele traject in één keer op z'n eigen manier en tempo kan regelen. Qua kosten: een courtage moet een afspiegeling zijn van de te verwachten tijdsbesteding en te maken kosten. Gemiddeld zal je op ongeveer € 3.000 - € 3.500 incl. BTW en opstartkosten uit moeten kunnen komen, ongeacht de te verwachten transactieprijs. Het hangt er ook van af hoeveel je in promotie wil steken. Ter vergelijking: ik ben zelf de makelaar nu ik mijn eigen woning verkoop maar alleen al aan kosten van derden ben ik al lang de € 1.000 gepasseerd voor media, advertenties en promoties.
- Een makelaar mag geen waarde meer afgeven. Dat mag van de NRVT alleen een taxateur na ondertekening van duidelijke opdrachtvoorwaarden en overeengekomen kosten. De makelaar kan je wel een bandbreedte noemen in het kader van de verwerving van een makelaarsdienst. De meeste makelaars zullen een vraagprijs adviseren.

Succes d:)b
Dank voor de feedback.

Wat betreft de kantooruren, de eerste makelaar die flexibel ermee om gaat heeft bij mij een streepje voor. Ik ben freelancer, erg druk met bij mijn opdrachtgever en zelf ook altijd erg flexibel met mijn werktijden. Ik merk dat het voor mij belangrijk is dat mensen die voor mij werken dezelfde instelling hebben. Wellicht wat onredelijk, maar zo zit ik er in. Reguliere kantoortijden vind ik zo ouderwets en eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Daarnaast verwacht ik dat potentiele kopers tegen hetzelfde probleem aanlopen, dus bijvoorbeeld bezichtigingen alleen overdag lijkt me niet echt praktisch.
Wordt nog wat als ik zelf een afspraak ga inplannen om een huis te bekijken. Afspraken in het weekend en met name in de (zomer) avonduren ivm avondlicht is zo'n beetje standaard.

We gaan het meemaken. Vooralsnog heeft de makelaar nog geen kans gezien om te reageren op de mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Miss_80 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:17:
[...]

Eens.. Laat ik het het anders formuleren. Ik vertrouw op hun expertise maar ik heb geen zin om een poot uitgedraaid te worden. Ik wil professionele foto's echter heb ik ook mijn eigen contacten dus als me dat veel geld scheelt om het zelf te regelen dan zal ik het niet laten. Daarnaast heb ik tijdens het bouwen van mijn huis veel discussies gehad met partijen die alleen een all-in prijs gaven zonder inzicht in de specificaties. Als je dan toch doorduwt krijg je ineens een nieuwe offerte uit gespecificeerd EN 500euro minder. Die ervaring heeft me nog wantrouwiger gemaakt dan ik normaliter al ben. Ik wil dus met name een transparant gesprek kunnen aangaan over de verschillende activiteiten die gedaan worden en de kosten die daar aan verbonden zijn. Dan kan ik een betere afweging maken van wat ik wel en niet zelf wil doen.

[...]

Nee dat is het niet echt. Ik heb in mijn omgeving een paar keer meegemaakt (trouwens ook toen ik om een taxatie vroeg van mijn huis) dat mij gevraagd wordt wat ik er voor zou willen hebben en dan werken we die kant op. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ik wil graag een realistische inschatting hebben op basis van het huis, omgeving etc niet op basis van wat ik toevallig wil. Kan wel zoveel willen :+
Kijk anders eens op de sites van Zelfverkopen en Makelaarsland - die zijn vrij gespecificeerd in wat zij allemaal voor je doen en wat je zelf moet/kan doen.

Toevoeging: als je echt denkt dat je kopers behoefte hebben aan flexibiliteit in de bezichtingingen zou ik het juist zelf doen... Het is zeer waarschijnlijk dat jij gebonden bent aan dezelfde tijdens als zij - die precies conflicteren met de kantooruren van een makelaar. En ook: ik ken je tarief niet, maar €2500 verschil zijn een hele boel uurtjes freelancen (waarin je rondleidingen kunt doen).

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 24-06-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

keko12 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:17:
[...]

Het beste in welk opzicht? Snelheid van verkoop, verkoopprijs of iets anders?
Aantallen transacties. Snelheid en verkoopresultaat zijn afhankelijk van het object zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Eerste afspraak ingepland..... om 19.00 *O* Ze zijn er dus wel die buiten de kantooruren werken. Nu nog een tweede en een derde makelaar vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Kju schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:36:
[...]

Aantallen transacties. Snelheid en verkoopresultaat zijn afhankelijk van het object zelf.
Maar wellicht komt dat ook omdat veel mensen tot de lente/zomer wachten met het in de verkoop brengen van hun huis. Dan zijn er meer interessante objecten in de zomer aanwezig en stijgt vervolgens het aantal transacties... Een beetje kip-eiverhaal dus.
Maar misschien heb je ook cijfers over het relatieve aantal transacties (aantal verkocht per periode tov het totale aanbod) en is dat ook in de zomer het hoogst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nee helaas. Je kan wel cijfers bij de NVM zien dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:35:
[...]

Kijk anders eens op de sites van Zelfverkopen en Makelaarsland - die zijn vrij gespecificeerd in wat zij allemaal voor je doen en wat je zelf moet/kan doen.

Toevoeging: als je echt denkt dat je kopers behoefte hebben aan flexibiliteit in de bezichtingingen zou ik het juist zelf doen... Het is zeer waarschijnlijk dat jij gebonden bent aan dezelfde tijdens als zij - die precies conflicteren met de kantooruren van een makelaar. En ook: ik ken je tarief niet, maar €2500 verschil zijn een hele boel uurtjes freelancen (waarin je rondleidingen kunt doen).
Hier ervaring met het zelf verkopen van een aantal huizen. Ik kan het afraden bezichtigingen buiten kantoortijden te doen om een aantal redenen.
1. Overdag met goed daglicht komt een huis veel beter uit.
2. De buren zijn overdag niet thuis dus minder kans op overlast.
3. Overdag is er minder verkeer in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vorige week reed er op woensdag iemand langs ons huis, die bleek al een bezichting te hebben gepland voor afgelopen vrijdag. Daar hebben we toen een praatje mee gemaakt.
Vandaag hebben we ons eerste bod gekregen van die persoon, en as. vrijdag heeft hij een tweede bezichtiging.

Hoe ongebruikelijk is het om eerst een (in mijn ogen schandalig laag) bod te doen, en daarna nog een bezichtiging?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:16:
Vorige week reed er op woensdag iemand langs ons huis, die bleek al een bezichting te hebben gepland voor afgelopen vrijdag. Daar hebben we toen een praatje mee gemaakt.
Vandaag hebben we ons eerste bod gekregen van die persoon, en as. vrijdag heeft hij een tweede bezichtiging.

Hoe ongebruikelijk is het om eerst een (in mijn ogen schandalig laag) bod te doen, en daarna nog een bezichtiging?
Dat is niet ongebruikelijk. Sowieso is twee keer kijken wel handig als je echt geïnteresseerd bent.

[ Voor 71% gewijzigd door HuHu op 28-06-2016 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:06:
[...]

Hier ervaring met het zelf verkopen van een aantal huizen. Ik kan het afraden bezichtigingen buiten kantoortijden te doen om een aantal redenen.
1. Overdag met goed daglicht komt een huis veel beter uit.
2. De buren zijn overdag niet thuis dus minder kans op overlast.
3. Overdag is er minder verkeer in de wijk.
Grappig, ik redeneer precies andersom. Ik ben overdag vrijwel nooit thuis en licht inval (en dan vooral de zon) in avond uren is voor mij juist van belang :*) en kan me voorstellen dat dat voor potentiële kopers ook geldt.

Maar ja, lastig om voor iemand anders te denken. Ik zelf zou een tweede bezichtiging voor een huis op een ander tijdstip inplannen om juist de dingen die jij vermeldt te checken.

[ Voor 17% gewijzigd door Miss_80 op 28-06-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

HuHu schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:21:
[...]

Dat is niet ongebruikelijk. Sowieso is twee keer kijken wel handig als je echt geïnteresseerd bent.
Het ging me ook niet om het twee keer bezichtigen, dat lijkt me inderdaad logisch en vanzelfsprekend.

Het ging me er om of een bod uitbrengen vóór de reeds geplande 2e bezichtiging gangbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Klinkt als een gevalletje 'proberen kunnen we het altijd' :+ Als je het had geaccpeteerd waren ze spekkoper geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:43:
[...]

Het ging me ook niet om het twee keer bezichtigen, dat lijkt me inderdaad logisch en vanzelfsprekend.

Het ging me er om of een bod uitbrengen vóór de reeds geplande 2e bezichtiging gangbaar was.
Als jij een tegenbod doet, dan zijn ze in onderhandeling. En als jij via een NVM makelaar handelt, dan mag je niet verder onderhandelen met een ander. Dus dan hebben zij "eerste recht", zegmaar.

Waarschijnlijk zijn ze dus geïnteresseerd, willen ze in onderhandeling treden en dan nog een extra goed kijken waar ze op uit willen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

[...]

Een vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod. Een bod is een poging om in onderhandeling te treden. Partijen tasten elkaar af. Hoe schandalig laag ook, een bod is een bod en de kandidaat heeft interesse. Als die een tweede keer wil bezichtigen, laat dan je woning de kandidaat overtuigen en overhalen tot het verhogen van een bod. Draait het op niets uit, ja dan houd het op. Wel zou ik als verkopende makelaar aan de kandidaat direct door laten schemeren dat hij nog niet in de bandbreedte zit en (vzv van toepassing) praten naar een hoger bod, in ieder geval aftasten of dat voor de kandidaat haalbaar is. Als dat misschien niet haalbaar lijkt, dan zou ik de kandidaat wel duidelijk maken dat we misschien elkaars tijd aan het verdoen zijn en hij wel even goed moet nadenken of we verder gaan. Hou ook rekening dat een bod vaak ook tot stand komt aan de hand van de leencapaciteit, mogelijk kan deze persoon niet financieren wat jij voor je woning wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:22
Ons huis staat op het puntje om op Funda geplaatst te worden. Krijg ik een mailtje van de makelaar met het verzoek om een energielabel te regelen.

Dat ben ik helemaal vergeten. Ik weet wat het ongeveer is ("B").

Wat is de snelste en goedkoopste manier om dat te regelen? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.energielabelvoorwoningen.nl

Invullen, adviseur kiezen voor max een tientje en binnen een dag heb je een energielabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:38:
https://www.energielabelvoorwoningen.nl

Invullen, adviseur kiezen voor max een tientje en binnen een dag heb je een energielabel
7,50e in ons geval, vind het toch een rare business eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
Vooral opvallend vind ik dat je kunt sorteren op alfabet en prijs(als ik mij niet vergis). Op prijs kom je natuurlijk allemaal op prijzen van 0 euro waarvan je achteraf een factuur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
la_fusion schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:15:
Vooral opvallend vind ik dat je kunt sorteren op alfabet en prijs(als ik mij niet vergis). Op prijs kom je natuurlijk allemaal op prijzen van 0 euro waarvan je achteraf een factuur krijgt.
Ik vind het vooral opvallend dat ze die 0 euro prijzen sowieso goedkeuren. Er zit er geen een tussen die daadwerkelijk gratis is dus die zouden ze per direct moeten kicken. Sowieso blijkt uit de echte prijzen (vanaf een paar euro) al dat dat hele energielabel waardeloos is. Alsof er ook maar een partij is die binnen 2 minuten kan zien of wat jij hebt aangeleverd ook daadwerkelijk klopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Dat hele energielabel is mijns inziens een wassen neus. Maar goed, ik was al bijna vergeten dat die ook nog geregeld moet worden. Kan ik meteen wel in gang zetten. hebben we dat maar alvast gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 15:28

Supercop

electronics is my game

redwing schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:39:
[...]

Ik vind het vooral opvallend dat ze die 0 euro prijzen sowieso goedkeuren. Er zit er geen een tussen die daadwerkelijk gratis is dus die zouden ze per direct moeten kicken. Sowieso blijkt uit de echte prijzen (vanaf een paar euro) al dat dat hele energielabel waardeloos is. Alsof er ook maar een partij is die binnen 2 minuten kan zien of wat jij hebt aangeleverd ook daadwerkelijk klopt.
Klopt, maar het energielabel op zich is al een wassen neus. Stel het volgende :

Vrijstaande woning uit 1921, voorzien van spouwmuur isolatie en, HR+++ ramen, energiecollectoren , afijn noem maar op, gaat erg slecht scoren omdat de basis al ronduit laag is (woning uit 1921) alles wat je dan vervolgens doet om het energiezuiniger te maken zal het enigzins verbeteren, maar niet gigantisch. Er wordt bijvoorbeeld ook geen meting gedaan met thermische camera's, tocht (opening / kieren) en er wordt geen rekening gehouden met de daadwerkelijke energiekosten...Het gevolg is dus dat je dit soort praktijken krijgt... niet erg verassend mijn inziens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Supercop schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:02:
[...]
Het gevolg is dus dat je dit soort praktijken krijgt... niet erg verassend mijn inziens
Ik vind het ook niet verrassend behalve dan dat het daadwerkelijk zo is ingevoerd. De gedachte erachter is nl. best goed, maar de uitvoering is compleet onzinnig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Energielabels zijn ook niet serieus te nemen, de overheid neemt het ook niet serieus. De regelgeving is bedoeld om het zo goedkoop mogelijk en zo makkelijk mogelijk te maken en om ondertussen te voldoen aan de EU verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Ardana schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:16:

Ik en mijn ouders zien wel eens vaker mensen in ons doodlopende straatje langzaam voorbij rijden.
Sommige maken een praatje en sommige plannen een bezichtiging in.

Echter is na bijna een jaar ons huis nog niet verkocht, komt mede door de prijsklasse en omdat we pal naast de snelweg/hsl gevestigd zijn.

Hier hoor je trouwens helemaal niks van binnen in het huis 8)7

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Mijn ouders hebben ook in het buitengebied een huis verkocht, en daar kwamen ook dit soort biedingen voorbij. Omdat je geen standaard huis hebt, is de waarde ervan minder goed te bepalen. Sommige mensen proberen het dan gewoon. Waarschijnlijk zit er (veel) meer in het vat, maar zeker weten doe je het nooit. Sommige mensen willen gewoon een lage prijs - of niets.

* Krisp heeft dat in 2014 ook geprobeerd, maar dan in Utrecht.

Had wisselend succes, maar ik heb nu wel een huis tegen een scherpe prijs. Je moet alleen niet bang zijn om verkopers tegen je in het harnas te jagen. Vaak waren makelaars er eigenlijk wel relaxt onder. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, voor deze kopers is het zo ongeveer hun laatste mogelijkheid: zij loopt nu met een rollator en zal binnenkort in een rolstoel moeten, appartementen zijn er vrijwel niet hier (en belachelijk duur, of zonder lift), en hun enig kind woont hier in de buurt (ze wonen zelf nu in Gelderland).

Alle vergelijkbare woningen (op 1 na) zijn in de afgelopen 2 jaar verkocht aan jong-bejaarden en het zijn echte bejaardenwoningen waar ze tot hun dood of tot het verzorgingshuis in blijven wonen.

Dat maakt ook dat ik sterk zoiets heb van "Neuh. Je komt maar met een beter bod".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:02:
Tsja, voor deze kopers is het zo ongeveer hun laatste mogelijkheid: zij loopt nu met een rollator en zal binnenkort in een rolstoel moeten, appartementen zijn er vrijwel niet hier (en belachelijk duur, of zonder lift), en hun enig kind woont hier in de buurt (ze wonen zelf nu in Gelderland).

Alle vergelijkbare woningen (op 1 na) zijn in de afgelopen 2 jaar verkocht aan jong-bejaarden en het zijn echte bejaardenwoningen waar ze tot hun dood of tot het verzorgingshuis in blijven wonen.

Dat maakt ook dat ik sterk zoiets heb van "Neuh. Je komt maar met een beter bod".
Dan zou ik een van deze twee kanten opgaan:
Verwacht je voorlopig geen nieuwe kandidaat en wil je wel snel van het huis af, dan do je een tegenbod van 100 euro minder, met de mededeling dat je best wil onderhandelen maar het startbod erg laag is.
Verwacht je geen moeite te hebben met het vinden van een nieuwe kandidaat, dan geef je alleen aan dat het startbod te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, snel van het huis af: als we het vóór 01-12 opleveren hebben we vanuit de hypotheekverstrekker een boete van 12k, en de kopers willen er dus in september al in. Aan de andere kant: we zitten wel in een scheiding en hoewel we al 9 maanden bezig zijn om te scheiden en het huis verkoop-klaar te maken (vanwege die boete hadden we met beiden niet heel veel haast), merk je wel dat er spanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
pff... dat is niet bepaald een lekkere situatie. beetje kiezen tussen twee kwaden lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

Reinier

\o/

Zo, wij hebben ook de knoop doorgehakt, vandaag de keuze voor een verkoopmakelaar gemaakt. Ik vind hem veel te duur (5K!) maar dat kosten zijn collega's ook.
Die Rolex moet immers door iemand betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:38:
Tsja, snel van het huis af: als we het vóór 01-12 opleveren hebben we vanuit de hypotheekverstrekker een boete van 12k, en de kopers willen er dus in september al in. Aan de andere kant: we zitten wel in een scheiding en hoewel we al 9 maanden bezig zijn om te scheiden en het huis verkoop-klaar te maken (vanwege die boete hadden we met beiden niet heel veel haast), merk je wel dat er spanning is.
Eerst drie maanden verhuren (september t/m november) en dan pas de formele vertrekdatum? Voor 12k kan je daar best wat advies voor inhuren om dat goed te regelen. En je kan het ook nog voor de kopers financieel interessant maken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Milmoor schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:36:
[...]

Eerst drie maanden verhuren (september t/m november) en dan pas de formele vertrekdatum? Voor 12k kan je daar best wat advies voor inhuren om dat goed te regelen. En je kan het ook nog voor de kopers financieel interessant maken.
Heb ik ook aan zitten denken, maar de makelaar zei dat daar nogal wat haken en ogen (en dus risico's aan zitten). Aan de andere kant, zo ongebruikelijk is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:47:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken, maar de makelaar zei dat daar nogal wat haken en ogen (en dus risico's aan zitten). Aan de andere kant, zo ongebruikelijk is het nou ook weer niet.
Die risico's zijn er zeker. Maar het zou mij sterk verrassen als de potentiële gevolgen hoger zijn dan 12k. Dat is een behoorlijke smak geld. Een goede adviseur/notaris kan je helpen de risico's in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De koper gaat dan het huis lekker verbouwen, maakt schade en jij kan daar voor opdraaien aangezien jij de eigenaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dan heb je toch nog een getekend koopcontract met 10% van 300+k als bankgarantie bij de notaris staan? Verhuren zonder getekend koopcontract, waarvan de ontbindende voorwaarden verstreken zijn en waarbij 10% netjes bij de notaris staat lijkt me sowieso out of the question.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:38:
Waarom deze boete? Heb ik nog nooit van gehoord dat een hypotheekverstrekker een boete rekent bij verkoop...
(sorry als je dat al uit hebt gelegd, maar ik het niet heb gezien :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je krijgt rentekorting als je niet overstapt of voortijdig beëindigd, keerzijde is dus een boete als je de hypotheek wel overzet of voortojdig beëindigd. Dat is op te lossen door1 jaar lang rente-zonder-korting te betalen, en dat jaar is per 1-12-2016 voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wil ook even mijn ervaring delen.. enerzijds om het van me af te schrijven maar ook misschien als "waarschuwing" naar anderen toe.

Hier zit ik dan vandaag.. wachtende op een telefoontje van de financieel adviseur. Morgen staat gepland om bij de notaris te tekenen voor de aankoop van een woning. Echter hebben we afgelopen vrijdag bericht gehad van de hypotheekverstrekker dat dit niet mogelijk gaat zijn omdat wij eerst moeten tekenen voor de verkoop van onze huidige woning (deze staat later gepland, begin juli). Het schijnt dat dit een voorwaarde is bij deze hypotheekverstrekker wanneer je een reschuld mee wilt financieren.

Het begon enkele maanden geleden. Nieuwe woning gevonden en een koper voor de huidige woning. Om geen problemen te krijgen tijdens de verhuizing is op aanraden van de makelaar er voor gekozen om de verkoop van de woning te plannen op 30 juni, maar met een clausule dat wij nog tot 11 juli in de woning blijven wonen. Op die manier hebben we voldoende tijd voor een verhuizing en verbouwing in de nieuwe woning. De overdracht van de nieuwe woning is vervolgens op 7 juli gepland, dus enkele dagen voor deze 11 juli.
Helaas was de bank van de koper van onze huidige woning het niet eens met deze constructie. Het werd niet toegestaan dat wij in de woning blijven na overdracht van eigendom (opzich logisch misschien), en daarom hebben wij afgesproken dat wij de overdracht op 11 juli plannen. Echter in het koopcontract (wat toen al getekend was) is de eigenlijke datum van 30 juni niet aangepast.

In verband met een extra verbouwing is ook nog de datum van de aankoop van de nieuwe woning uiteindelijk naar voren gehaald van 7 juli naar 30 juni. In het koopcontract is de 7 juli blijven staan.
Tussenstand... aankoop nieuwe woning 30 juni. Verkoop oude woning 11 juli.
Uiteraard hebben wij netjes deze datums gecommuniceerd naar de financieel adviseur en ook wederom bevestigd gekregen dat dit geen probleem gaat zijn.

Nu komt het mooie...
Alles gepland. Verhuizing, verbouwing, etc. Afgelopen vrijdag een telefoontje van de financieel adviseur. Deze had bericht gekregen van de hypotheekverstrkker dat het niet mogelijk is om eerst de nieuwe woning aan te kopen en daarna pas de huidige woning te verkopen. Het een en ander zou te maken hebben met een voorwaarde in het hypotheek gedeelte voor een restschuld die overblijft na verkoop woning. Een voorwaarde die wij wellicht hadden moeten opmerken tijdens het tekenen van de hypotheek offerte (hoewel de mening over uitleg van deze voorwaarde verdeeld zijn), maar in onze ogen ook zeker een verantwoordelijkheid van de financiele adviseur.
Het blijkt ook dat de hypotheekverstrekker initieel is uitgegaan van de datums in de koopcontracten (30 juni verkoop, 7 juli aankoop) ondanks dat wij duidelijk andere datums hebben doorgegeven aan de financieel adviseur voor wat betreft het daadwerkelijke transport en ondanks dat er in de koopcontracten duidelijk staat dat er ook afgeweken kan worden van deze datums. Hierdoor is dus het probleem niet eerder aan het ligt gekomen.

De financieel adviseur heeft dit nu intern geescaleerd en we wachten nu op de witte rook. Maar gezien we morgen willen tekenen voor aankoop tikt de tijd (helaas erg langzaam) weg.
Indien het niet mogelijk is om de hypotheek verstrekker zo ver te krijgen dat ze toch akkoord gaan dan zullen we dus de aankoop moeten plannen na de verkoop. Met andere woorden, dan zitten we dus tijdelijk (hopelijk zeer kort) zonder woon ruimte, een inboedel die ergens moet blijven, en een woning die bij aankoop in de verbouwing zit waar we dus eigenlijk nog niet kunnen gaan wonen. Ook staan al vele afspraken gepland, zoals een aannemer die morgen ochten op de stoep zal staan om te beginnen met het werk in de nieuwe woning.

Tijdens het wachten vroeg ik me af of er meerdere bekend zijn met deze voorwaarde. Dus waarbij een rest schuld gefinancieerd moet worden vanuit de oude woning en dat dus het transport van de oude woning moet plaatsvinden voor transport van de nieuwe woning.
Door de financieel adviseur wordt dit uitgelegd als dat een bank geen hypotheek voor restschuld kan geven op het moment dat er nog geen restschuld is (deze ontstaat pas bij verkoop eigen woning). Dat daar een getekende koopovereenkomst tegenoverligt is blijkbaar van geen enkele waarde in deze. Overigens iets waarvan je op z'n minst mag verwachten dat een financieel adviseur kennis moet hebben en dit tijdig had kunnen opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik kan je niet adviseren, behalve dat ik persoonlijk mijn huis na overeengekomen verkoop een overdrachtsdatum zou aanhouden van bijv. 6 maanden in de toekomst en dan zelf een andere woning aankopen met ong 4 maanden om voldoende tijd overal tussen te houden.

En je financieel vooraf goed in te laten lichten.

Ik heb overigens nooit met een tussenpersoon gewerkt, altijd rechtstreeks met iemand van de bank. Nooit problemen gehad. Tussenpartijen houd ik niet van, ookal zou dit wellicht iets goedkoper kunnen zijn op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Chaser2600 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:57:
Een voorwaarde die wij wellicht hadden moeten opmerken tijdens het tekenen van de hypotheek offerte (hoewel de mening over uitleg van deze voorwaarde verdeeld zijn), maar in onze ogen ook zeker een verantwoordelijkheid van de financiele adviseur.
Ik vindt dit idd grotendeels de verantwoordelijkheid van de adviseur. Natuurlijk moet jij de adviseur tijdig adviseren, maar als hij elke aangeeft dat het geen probleem is zou ik hem toch ook om een oplossing vragen. Je betaald zo'n adviseur een flinke som geld voor zijn expertise, dan moet hij dat ook wel waarmaken. Voor een administratief doorgeefluik gelden wel wat andere (lagere) tarieven!

Als hij het niet naar wens oplost zou ik ook zeker de extra kosten in mindering brengen bij de fee die je hem moet betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Ik vindt dit idd grotendeels de verantwoordelijkheid van de adviseur. Natuurlijk moet jij de adviseur tijdig adviseren, maar als hij elke aangeeft dat het geen probleem is zou ik hem toch ook om een oplossing vragen. Je betaald zo'n adviseur een flinke som geld voor zijn expertise, dan moet hij dat ook wel waarmaken. Voor een administratief doorgeefluik gelden wel wat andere (lagere) tarieven!

Als hij het niet naar wens oplost zou ik ook zeker de extra kosten in mindering brengen bij de fee die je hem moet betalen.
Ja we willen dit zeker nog wel een staartje gaan geven dus zullen nauwkeurig de impact bijhouden.
Maar eerst even afwachten hoe ze het gaan regelen nu. Nog steeds niets gehoord en ik ben bang dat ik niet veel meer ga horen. Constant excuses dat men bezich is met andere klaten, etc. Ze geven niet echt de indruk dat ze er bovenop zitten.

Even voor de volledigheid.. het gaat met name om deze voorwaarde zoals deze gesteld is door de hyotheekverstrekker bij een restschuld financiering:

Uw oude huis is verkocht en u hebt na 29 oktober 2012 en voor 31 december 2017 voor deze verkoop getekend bij de notaris..

Wij hebben deze voorwaarde echt wel gezien, maar aangezien wij de verkoop al gepland hadden binnen deze tijdspanne gingen wij er vanuit dat we aan deze voorwaarde voldoen.
Het frustrerende nog is dat iedereen de situatie begrijpt maar zich achter de regeltjes blijft verschuilen. Erg jammer gezien we daar al jaren klant zijn (hypotheekverstrekker) en wij ook nu weer 30 jaar bij tekenen.

[ Voor 0% gewijzigd door AP3X op 29-06-2016 13:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
je kunt het ze ook niet helemaal kwalijk nemen dat ze je op je blauwe ogen geloven en een risico nemen van je restschuld+hypotheek zonder dat daar dekking tegenover staat natuurlijk....we hebben het niet over tientjes werk tenslotte :)

Ik zou iets meer in de constructieve modus gaan zitten dan wijzen naar hunnie, wat volgens de regels is het niet hunnie's probleem :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Apart dat ze verkocht zien als 'getransporteerd bij de notaris' in plaats van koopovereenkomst onherroepelijk (na bedenktijd e.d.). Ze willen dat de restschuld vaststaat voor die regeling, imo iets wat geborgd wordt met zo'n overeenkomst. De notariseis is absurd, waar moet je ondertussen wonen/verhuizen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
Bockelaar schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:43:
je kunt het ze ook niet helemaal kwalijk nemen dat ze je op je blauwe ogen geloven en een risico nemen van je restschuld+hypotheek zonder dat daar dekking tegenover staat natuurlijk....we hebben het niet over tientjes werk tenslotte :)

Ik zou iets meer in de constructieve modus gaan zitten dan wijzen naar hunnie, wat volgens de regels is het niet hunnie's probleem :)
Ja eens.. uiteindelijk zijn regels regels en voorwaarden voorwaarden. En wij hebben onze handtekening eronder gezet.
Ik wijs dan ook vooral naar de financieel adviseur in deze.

Hoewel ik de voorwaarde wel discutable vind. Er ligt immers een getekende koopovereenkomst tegenover. Natuurlijk is er altijd een risico dat deze om wat voor reden dan niet getekend wordt. Maar er zijn genoeg manieren om het risico van deze restschuld dan af te dekken lijkt me.

[ Voor 0% gewijzigd door AP3X op 29-06-2016 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Kan je niet tijdelijk een gewoon consumptief krediet krijgen van de bank welke je dan overzet naar restschuld financiering zodra je huis is overgedragen? Of zit je dan tegen de maximale leenruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Pas in ieder geval op dat het fiscaal ook klopt. Daar kunnen vervelende haken en ogen aanzitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 29-06-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
Ja had ik ook al voorgesteld, maar er is dan blijkbaar ook weer een risico door de BKR registratie. Hoewel fincancieel die ruimte er wel zou moeten zijn vermoed ik.

Anyways, gisteren is het dus niet meer gelukt en de afspraak met de notaris vandaag is geannuleeerd.
We hebben nu geen zin meer om te wachten op de financieel adviseur en gaan kijken of we het kunnen regelen dat we eerst voor de verkoop tekenen en dan voor de aankoop. Het is even wachten nu of de koper van de huidige woning dit naar voren kan/wil halen.
De bewoners van het huis dat we kopen denken gelukkig goed mee en we kunnen eventueel de hele inboedel al een dag van te voren daar naartoe brengen. Uiteraard is dat een risico voor ons omdat onze inboedel dan in een huis staat wat nog niet van ons is, maar mogelijk kunnen we dat met een sleutelverklaring afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Gangbaar, gangbaar... Het gebeurt. Wij hebben na de eerste bezichtiging aangegeven geen interesse te hebben vanwege de prijs. Na 2 maanden nog een keer gekeken, toen een (lekker schandalig laag) bod uitgebracht (vraagprijs -22%). Toen wisten we wat meer van de woning en bewoner af en hadden we goeie hoop dat we toch nog wel ver onder de vraagprijs uit konden komen.
Na wat heen en weer bieden en nog een bezichtiging hebben we het pand gekocht voor vp -11%.

Schandalig laag bieden is gewoon één van de tactieken. Misschien weten ze iets van de situatie waar jullie in zitten en willen ze daarvan profiteren. Gewoon poot stijf houden en lekker laten bieden, als ze jullie huis willen dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenroOnline
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 20:36
Goedenavond,

Op dit moment wonen we in een tussenwoning uit 2011, en tevens zijn we bezig met een nieuwbouw traject waarbij we verwachten over enkele maanden de bouwvergunning te krijgen.
Ons plan is om in het voorjaar van 2017 te beginnen met ons nieuwbouw project.
Dat we pas in het voorjaar van 2017 willen starten heeft twee redenen.
Betere weersomstandigheden voor de bouw én wat nog belangrijker, vanaf die periode hebben we de beschikking over een huurhuisje waar we tijdens de bouw van ons nieuwe huis kunnen wonen.

Omdat het moeilijk in te schatten is hoe snel ons huidige huis verkocht is willen we deze nu alvast te koop zetten. Het is natuurlijk mogelijk dat er al op korte termijn interesse is in ons huis, hoe kun je dit nu het beste aanpakken, of heeft iemand hier ervaring mee?

Waar wij zelf aan dachten:
- Voorlopig koopcontract, met passeerdatum voorjaar 2017.
Dit lijkt ons niet heel handig omdat als we het goed begrijpen we opeens zonder koper kunnen zitten als de koper zijn hypotheek niet rond krijgt.
- Hypotheek afwikkelen met sleuteloverdracht in het voorjaar van 2017. Dat wij dan tot die tijd in feite het huis huren van de nieuwe eigenaar.

Heeft er iemand nog advies voor dit soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt de bank? Als je huidige huis niet onder water staat (maar wel te koop staat), kan je 'm vaak ook nog verhuren of in sommige gevallen een overbruggings"hypotheek" krijgen.

Maar ik lees eigenlijk; als we het oude huis niet verkocht krijgen voordat de nieuwbouw begint, hebben we een zeeeer groot financieel probleem.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenroOnline
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 20:36
Ons huidige huis staat gelukkig niet onder water dus dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Qua financiële problemen gaat het waarschijnlijk meevallen, ons nieuwe huis wordt 'in eigen beheer' gebouwd en mocht in het voorjaar van 2017 ons huidige huis niet verkocht zijn wordt er nog niet gestart met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt het ook nu verkopen en tijdelijk iets huren ter overbrugging. Persoonlijk zou ik als koper van jouw huis afhaken als ik er niet na 3 maanden in zou kunnen maar nog 9 maanden moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
@wackmack;
Dit vind ik zelf geen gek idee. Doordat ik hoorde dat het Oosten en Noorden goedkoper zouden zijn. Heb ik een paar plaatsen bezocht in Noord-Oost Polder en Groningen (Hoogeveen).

@Tsurany;
Ik woon in Purmerend - Noord Holland en wil hier perse weg. De randstad hoeft niet meer voor mij. Is ook onebtaalbaar voor mijn budget. De dorpjes in de omgeving zijn alleen nog in aanbouw. Of er staan aleen plannen op de planken. Mijn voornaamste eis is een rustige omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door SoundByte op 03-07-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Dan ga je naar Graft of De Rijp. Of meer noordelijker naar Hoogwoud, Bovenkarspel of Middenmeer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
HenroOnline schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:03:
Waar wij zelf aan dachten:
- Voorlopig koopcontract, met passeerdatum voorjaar 2017.
Dit lijkt ons niet heel handig omdat als we het goed begrijpen we opeens zonder koper kunnen zitten als de koper zijn hypotheek niet rond krijgt.
Dat is gewoon af te dekken in de koopovereenkomst. Normaal gesproken zal je een voorbehoud voor het rondkrijgen van de financiering hebben van 1,5/2 maanden. Na het verlopen van dat voorbehoud hoort normaal gesproken ook een bankgarantie of borgsom bij de notaris te zijn. De koper kan er dan niet meer zonder flinke kosten vanaf.

Het is natuurlijk wel de vraag of een potentiele koper wel bereid is om zo lang met de overdracht te wachten, maar dat is allemaal onderdeel van de onderhandelingen natuurlijk.
- Hypotheek afwikkelen met sleuteloverdracht in het voorjaar van 2017. Dat wij dan tot die tijd in feite het huis huren van de nieuwe eigenaar.

Heeft er iemand nog advies voor dit soort situaties?
Hier zou ik als koper in ieder geval niet snel mee akkoord gaan. Het is namelijk veel risicovoller, want ondertussen kunnen jullie dingen in het huis slopen, waardoor je weer problemen krijgt. En ook als jullie toch later uit het huis weg willen geeft dat veel problemen voor de koper door de huurbescherming in NL.

Ik zou gewoon proberen om de overdracht zo ver mogelijk naar achter te zetten, maar wel te zorgen dat de bankgarantie/waarborgsom goed bij de notaris geregeld is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

Ik zit met een vraagje, in de trant van wat zijn redelijke prijzen als je een appartement wilt verkopen (gem. Arnhem) voor tussen de 105.000 en 109.000 euro. Op dit moment heb ik 2 offertes liggen van 2400,- en 2700,- aan kosten ,beiden excl. funda pakket. Zijn dit op dit moment de marktconforme prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
Japser schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:37:
Ik zit met een vraagje, in de trant van wat zijn redelijke prijzen als je een appartement wilt verkopen (gem. Arnhem) voor tussen de 105.000 en 109.000 euro. Op dit moment heb ik 2 offertes liggen van 2400,- en 2700,- aan kosten ,beiden excl. funda pakket. Zijn dit op dit moment de marktconforme prijzen?
Ik zit rond een vergelijkbare kosten van de makelaar exclusief opstartkosten (zoals Funda pakket) in Wageningen. Mijn vraagprijs is vergelijkbaar, iets hoger, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

Mij vallen de kosten me alleszins tegen. Wat is jouw mening? Is de algemene tendens dat er nog veel te onderhandelen valt met makelaars of zijn ze zo overloaded op dit moment dat ze dan al denken dat het niet eens de moeite waar is om met mij in zee te gaan?
Pagina: 1 ... 25 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.