Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 23 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bij een internetmakelaar doe je ook niet zelf de onderhandelingen. Dat verloopt altijd via de makelaar, die in de gaten houdt of de NVM gedragsregels worden nageleefd. Zelf onderhandelen met een koper als je via een NVM internetmakelaar zit kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

HuHu schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:44:
Bij een internetmakelaar doe je ook niet zelf de onderhandelingen. Dat verloopt altijd via de makelaar, die in de gaten houdt of de NVM gedragsregels worden nageleefd. Zelf onderhandelen met een koper als je via een NVM internetmakelaar zit kan niet.
Niet bij stil gestaan, maar dat is inderdaad wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00
Pathogen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:49:
[...]

Niet bij stil gestaan, maar dat is inderdaad wel zo prettig.
Hoe werkt dit dan via een internetmakelaar? De geinteresseerden moeten hun bod bij de internetmakelaar neerleggen die het weer aan jou doorspeeld? Wat meer, geschreven, informatie hierover is wel handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Zo werkt het via Makelaarsland wel ja :)
Dit alles is te beheren, in te zien via je eigen online pagina.

[ Voor 44% gewijzigd door Lensent op 10-02-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Hoe werkt dit dan via een internetmakelaar? De geinteresseerden moeten hun bod bij de internetmakelaar neerleggen die het weer aan jou doorspeeld? Wat meer, geschreven, informatie hierover is wel handig om te hebben.
De geïnteresseerde meldt zich bij de internetmakelaar, via telefoon of via de website. Hij brengt zijn bod uit en eventuele voorwaarden. De internetmakelaar belt de verkoper en geeft deze informatie door. De verkoper gaat er over nadenken en belt enige tijd later terug naar de internetmakelaar. Je legt dan je tegenbod en -voorwaarden neer. De internetmakelaar kan je hier nog bij adviseren. Vervolgens gaat de internetmakelaar weer contact zoeken met de geïnteresseerde.

Dit herhaalt zich enige keren, totdat je eruit bent.

Schematisch: geïnteresseerde <-> internetmakelaar <-> verkoper

De internetmakelaar treedt op als tussenpersoon en tevens als adviseur voor de verkoper.

Voorbeeld: https://www.zelfverkopen....open-de-onderhandelingen/

[ Voor 3% gewijzigd door HuHu op 10-02-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou toch alsnog zelf de onderhandelingen kunnen doen? Als je daar een beetje zeker in bent, dan kun je tegen je kijkers gewoon zeggen dat ze bij interesse contact met je opnemen en ze een kaartje meegeven met jouw mailadres / telefoonnummer. Daar hoeft zo'n internetmakelaar toch niets van te weten? Die kun je uiteindelijk gewoon vragen om het contract op te sturen en er een prijs in te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
HuHu schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:42:
[...]

De geïnteresseerde meldt zich bij de internetmakelaar, via telefoon of via de website. Hij brengt zijn bod uit en eventuele voorwaarden. De internetmakelaar belt de verkoper en geeft deze informatie door. De verkoper gaat er over nadenken en belt enige tijd later terug naar de internetmakelaar. Je legt dan je tegenbod en -voorwaarden neer. De internetmakelaar kan je hier nog bij adviseren. Vervolgens gaat de internetmakelaar weer contact zoeken met de geïnteresseerde.

Dit herhaalt zich enige keren, totdat je eruit bent.

Schematisch: geïnteresseerde <-> internetmakelaar <-> verkoper

De internetmakelaar treedt op als tussenpersoon en tevens als adviseur voor de verkoper.

Voorbeeld: https://www.zelfverkopen....open-de-onderhandelingen/
Hoe het werkt begrijp ik maar waarom zou dit via de makelaar moeten gaan. Zeker in het geval van een internetmakelaar doet die in principe niet echt iets.. Als je toch al van alles zelf doet, moet dat ook nog wel lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:34:
[...]

Hoe het werkt begrijp ik maar waarom zou dit via de makelaar moeten gaan. Zeker in het geval van een internetmakelaar doet die in principe niet echt iets.. Als je toch al van alles zelf doet, moet dat ook nog wel lukken ;)
Het moet, omdat dat in het contract staat dat je afsluit met de internetmakelaar. De NVM regels moeten worden nageleefd, anders krijgt die internetmakelaar problemen.

Als je bijvoorbeeld op eigen houtje meerdere geïnteresseerden tegen elkaar op laat bieden, kunnen die gaan klagen bij de NVM. Want dat mag niet volgens de gedragsregels. En dan krijgt die internetmakelaar gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
HuHu schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:37:
[...]

Het moet, omdat dat in het contract staat dat je afsluit met de internetmakelaar. De NVM regels moeten worden nageleefd, anders krijgt die internetmakelaar problemen.

Als je bijvoorbeeld op eigen houtje meerdere geïnteresseerden tegen elkaar op laat bieden, kunnen die gaan klagen bij de NVM. Want dat mag niet volgens de gedragsregels. En dan krijgt die internetmakelaar gezeik.
Oke helder, ik pak nog even de gedragsregels erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Wat heb je als verkoper met die regels te maken dan? Want zolang die makelaar niets van de onderhandeling weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:47:
[...]
Wat heb je als verkoper met die regels te maken dan? Want zolang die makelaar niets van de onderhandeling weet....
Je hebt een contract met de internetmakelaar en daar staat het gewoon in. Daar heb je je aan te houden. Je mag niet zelf onderhandelen. Als jij geen moeite hebt met contractbreuk, dan moet je dat natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
HuHu schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Je hebt een contract met de internetmakelaar en daar staat het gewoon in. Daar heb je je aan te houden. Je mag niet zelf onderhandelen. Als jij geen moeite hebt met contractbreuk, dan moet je dat natuurlijk zelf weten.
Als ik geen vertrouwen heb in de makelaar op dat gebied en hem/haar alleen wil voor Funda en voor de administratieve afhandeling niet nee. Daarbij ligt het eraan wat de consequenties zijn. Wat wel is, dat hij/zij je daarna waarschijnlijk ook niet gaat helpen met de afhandeling.

Dus eigenlijk kun je dan beter alleen een Funda vermelding regelen. Dan betaal je nog minder ook.

Edit: voordeel van zelf onderhandelen is dat je de NVM regels ook naast je neer kan leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 10-02-2016 22:18 ]

• HuHu
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:16:
[...]
Als ik geen vertrouwen heb in de makelaar op dat gebied en hem/haar alleen wil voor Funda en voor de administratieve afhandeling niet nee. Daarbij ligt het eraan wat de consequenties zijn. Wat wel is, dat hij/zij je daarna waarschijnlijk ook niet gaat helpen met de afhandeling.

Dus eigenlijk kun je dan beter alleen een Funda vermelding regelen. Dan betaal je nog minder ook.

Edit: voordeel van zelf onderhandelen is dat je de NVM regels ook naast je neer kan leggen.
Als je geen vertrouwen in de internetmakelaar hebt, dan zeg je toch gewoon tegen 'm dat hij jouw bod+voorwaarden moet doorgeven. Hij geeft advies, hij dwingt het niet aan je op.

Hoe ga je trouwens een huis op funda krijgen zonder (internet)makelaar? En ook nog zonder aan de NVM regels te hoeven voldoen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

• Roenie
  • Niet online
HuHu schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:38:
[...]

Als je geen vertrouwen in de internetmakelaar hebt, dan zeg je toch gewoon tegen 'm dat hij jouw bod+voorwaarden moet doorgeven. Hij geeft advies, hij dwingt het niet aan je op.

Hoe ga je trouwens een huis op funda krijgen zonder (internet)makelaar? En ook nog zonder aan de NVM regels te hoeven voldoen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat is precies mijn punt. Je zou eigenlijk op Funda moeten kunnen zonder verder iets met een makelaar van doen te moeten hebben.

En over slechts doorgeven, dan kun je dus geen kopers tegen elkaar op laten bieden. Nou ja, in een veiling wellicht, maar je bent dan gewoon gebonden aan de NVM 'gedragsregels'

• HuHu
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:49:
[...]
Dat is precies mijn punt. Je zou eigenlijk op Funda moeten kunnen zonder verder iets met een makelaar van doen te moeten hebben.

En over slechts doorgeven, dan kun je dus geen kopers tegen elkaar op laten bieden. Nou ja, in een veiling wellicht, maar je bent dan gewoon gebonden aan de NVM 'gedragsregels'
Dat klopt, want tegen elkaar laten bieden mag niet bij de NVM.

Het feit dat je huis op funda staat en via een NVM (internet)makelaar wordt verkocht, straalt een soort garantie af naar de geïnteresseerden: het huis wordt via keurige gedragsregels verkocht. Je weet dat je als geïnteresseerde niet "genaaid" gaat worden, al gebeurd dat soms nog steeds.

Bij een huis dat niet op funda staat, heb je die garantie als geïnteresseerde niet.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

...................

Waar staat dat dat niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
In de regels van de nvm. En de internetmakelaar die jouw huis plaatst op funda, is nvm-lid. Helaas, funda is niet hetzelfde als marktplaats, al zou dat misschien wel goed zijn voor de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kurkentrekker schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:18:
Helaas, funda is niet hetzelfde als marktplaats, al zou dat misschien wel goed zijn voor de huizenmarkt.
:| Je wilt marktplaatstaferelen op de huizenmarkt? If anything, zou ik liever marktplaats in de richting van funda zien verschuiven, dan andersom.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lol, een koper die bij de overdracht bij de notaris zegt dat hij €50k korting wil, andere gaat het niet door. Of niet op komt dagen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lolhozer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:30:
Lol, een koper die bij de overdracht bij de notaris zegt dat hij €50k korting wil, andere gaat het niet door. Of niet op komt dagen.
Dat kan niet, want de koop ligt al vast in een contract. Maar bij het tekenen kan het wel. Sterker nog, tot drie dagen na het tekenen kan het. Kan nu trouwens ook. Ook met een NVM makelaar :P.

Ik vind die NVM regels ook stom. Ik wil graag met meerdere mensen tegelijk in onderhandeling kunnen zijn zodat ik beter weet wat de daadwerkelijke marktwaarde is. Ik wil de mensen zelfs kunnen vertellen dat dat zo is en zo de prijs opdrijven. De mensen zijn er zelf bij met wat ze bieden. Als die hun bieding gewoon goed voorbereiden (bijvoorbeeld vooraf een max bepalen), is er niets aan de hand.

De soep wordt bij NVM trouwens ook niet zo heet gegeten als hij hier wordt opgediend:
https://www.nvm.nl/overnvm/lidworden/nvmerecode

Vinden er onderhandelingen plaats met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar.
Dus het mag wel, maar je moet er open over zijn. Best wel redelijk.

Makelaarsland interpreteert dat weer een stuk strenger:
2. Mag er met meerdere partijen onderhandeld worden?
Een verkoper mag partijen niet tegen elkaar uitspelen. Daarom mag een verkoper niet op hetzelfde moment met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Wanneer er meerdere partijen een voorstel uit willen brengen op de woning is dit wel mogelijk. De verkoper vraagt de 2e partij eenmalig een uiterst voorstel uit te brengen. De verkoper gaat terug naar de eerste partij en vraagt hem tevens een uiterst voorstel uit te brengen. Beide partijen weten niet van wat er door de andere partij geboden wordt. De verkoper legt de twee voorstellen naast elkaar en beslist aan wie hij zijn woning verkoopt, of niet.

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 13-02-2016 13:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Nou eerste bod gehad op 98% van de vraagprijs. Geweigerd en er werd de vraagprijs geboden.
Dus huis ook verkocht onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring.

Binnen 1 week verkocht en had dus van meerdere makelaars een waardebepaling gekregen die 15k tot 25k minder was. Op een vraagprijs die iets onder de NHG grens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyms
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 17:05
Locatie Sen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Geen idee over welke termijn we het hebben maar ook ik heb zes maanden geleden prijsadviezen gegeven die nu volslagen idioot lijken. Ik heb net een woning verkocht voor 165k waar ik zes maanden geleden had aangegeven dat we met 155k heel blij zouden moeten zijn..

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Kju schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:05:
Geen idee over welke termijn we het hebben maar ook ik heb zes maanden geleden prijsadviezen gegeven die nu volslagen idioot lijken. Ik heb net een woning verkocht voor 165k waar ik zes maanden geleden had aangegeven dat we met 155k heel blij zouden moeten zijn..
In januari 5 makelaars over de vloer gehad. 1 van de 5 gaf deze prijs de andere zaten er dus echt onder of dik onder.

Mijn eigen schatting zou trouwens ook 5 tot 10k er onder geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
even een vraagje hier:
Wij zitten na te denken over het verkopen van ons appartement. Nu zit ik alleen met 1 ding.
Tijd terug hebben we een kleine lekkage gehad. Nu is dat opzich allemaal niet zo heel erg, geld van de verzekering is inmiddels ook al binnen, dus dat is geen probleem. Maar je ziet nu een lelijke plek waar de verf los laat, het gaat hierbij ook om structuur verf. Dus dat ga je alleen maar mooi krijgen als je die hele muur opnieuw verft met structuurverf, je blijft de reparatie anders altijd zien.

Nu denk ik van, waarom zou ik dat fixen als een eventuele koper het niet mooi vind? En hij/zij het allemaal vlak schuurt om er behang overheen te plakken. Is het dan niet verstandiger om bij de verkoop aan te geven dat ze opzich dat verzekeringsgeld kunnen krijgen en dat de koper er zelf iets leuks er mee doet, naar zijn/haar smaak?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Denk dat je dan wel een groot deel van de potentiële kopers gaat missen. Het merendeel is op zoek naar instapklaar is m'n ervaring. Zou zelf alles netjes fixen, als het goed is kost dit je niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Opzich kost het niets nee, hooguit wat tijd en moeite :p

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het enkel tijd en moeite kost zou ik het persoonlijk wel doen. Je zal maar net die ene geïnteresseerde koper afschrikken. En wellicht is die koper dan zo stom dat hij er niet doorheen kan kijken, jij loopt een mogelijke verkoop mis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Meekoh schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:17:
Ik vind het niet zo'n rare gedachte (om het vooralsnog zo te laten), maar ik zou het dan anders benaderen: geef gewoon aan bij kijkers dat ze mogen kiezen hoe het geheel afgewerkt wordt (binnen wat er mogelijk is met het verzekeringsgeld). Dan wordt de woning alsnog gewoon 'instapklaar' opgeleverd én hebben de nieuwe bewoners keuze, een luxepositie dus.

Over "er niet doorheen kunnen kijken" zou ik me geen zorgen maken. Een complete vloer, barok behang, schrootjesplafond, dat zijn dingen die iemand kunnen afschrikken. Maar een lokale vochtvlek op een muur is niet iets wat de ruimte maakt of kraakt lijkt me. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen ;)

Het zou inderdaad zonde zijn als er nu geld in de afwerking gestopt wordt en de nieuwe bewoners dat erna meteen weer mogen doen. Doet me denken aan een collega die een huis kocht wat hap-snap was opgeknapt voor verkoop en daar niet tevreden mee was. Die huurde een busje Polen om de boel strak te trekken en kwam er vervolgens achter dat diezelfde gasten al in dat huis bezig waren geweest voor de vorige bewoner. Konden dus hun eigen werk herstellen/renoveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Ik zou het even bijwerken. In ons appartement hadden we ook wat plekken die niet meer zo net waren, ik heb er een weekendje tegen aan gegooid en nog geen 100 euro, nu ziet het er weer strak uit. Nu kunnen potentiële kopers daar niet meer over vallen. (Wel over de gedateerde badkamer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Vanaf vandaag staat mijn huis ook op Funda, eens zien of dat meer reacties op gaat leveren dan enkel Facebook en mond tot mond reclame ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

la_fusion schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:36:
Vanaf vandaag staat mijn huis ook op Funda, eens zien of dat meer reacties op gaat leveren dan enkel Facebook en mond tot mond reclame ;)
Wellicht handig om ook afmetingen van de ruimtes te vermelden en plattegronden, op die manier kunnen mensen een beter idee krijgen van de indeling.

En bij de foto's mis ik bijvoorbeeld een foto van de achtertuin. Ook is bij de foto's door de lichtinval de kleur van de muren niet echt duidelijk te zien. Ik denk dat een betere, uitgebreidere presentatie voor betere resultaten kan zorgen.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:17
la_fusion schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:36:
Succes met de verkoop! Ik ken de woningmarkt daar en weet dat het érg snel gaat de laatste jaren. Als ik een gok zou moeten wagen denk ik dat je er binnen 3 maanden vanaf bent!

Ben het trouwens wel met Sebastiaan eens dat een plattegrond mogelijk wel zal helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sypheron op 18-02-2016 00:04 ]

• la_fusion
Sebastiaan schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:48:
[...]

Wellicht handig om ook afmetingen van de ruimtes te vermelden en plattegronden, op die manier kunnen mensen een beter idee krijgen van de indeling.

En bij de foto's mis ik bijvoorbeeld een foto van de achtertuin. Ook is bij de foto's door de lichtinval de kleur van de muren niet echt duidelijk te zien. Ik denk dat een betere, uitgebreidere presentatie voor betere resultaten kan zorgen.
Bedankt voor je reactie, foto van de achtertuin is er bewust uitgelaten aangezien ik (via Ik ben Arie) gelimiteerd ben tot 12 foto's maar ook omdat die gewoon nog aangelegd dient te worden en nu slechts betegeld is. In eerste instantie dus ook nog zonder plattegrond(nog niet aanwezig + extra optie om nog later bij te bestellen).

En welke kleur denk je dan dat het is? Voor zover ik zie is het exact de kleur die het is, niet wit, niet geel maar meer richting beige.
Sypheron schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:00:
[...]
Succes met de verkoop! Ik ken de woningmarkt daar en weet dat het érg snel gaat de laatste jaren. Als ik een gok zou moeten wagen denk ik dat je er binnen 3 maanden vanaf bent!

Ben het trouwens wel met Sebastiaan eens dat een plattegrond mogelijk wel zal helpen.
Bedankt voor je reactie. Ik hoop inderdaad dat het een beetje vlot zal gaan.

Plattegrond ga ik in ieder geval even in het achterhoofd houden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik snap dat niet. Je hebt maar een enkele kans om een eerste indruk te maken op Funda en dan laat je cruciale informatie achterwege? Mensen die het huis nu afschrijven omdat ze een plattegrond missen en foto's missen zullen later niet meer terug komen als je ze wel toegevoegd hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• la_fusion
Tsurany schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:24:
Ik snap dat niet. Je hebt maar een enkele kans om een eerste indruk te maken op Funda en dan laat je cruciale informatie achterwege? Mensen die het huis nu afschrijven omdat ze een plattegrond missen en foto's missen zullen later niet meer terug komen als je ze wel toegevoegd hebt.
Handig he.. tips nadat het huis al online gekomen ;) Daarnaast denk ik op dit moment dat het niet cruciaal is.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

la_fusion schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Handig he.. tips nadat het huis al online gekomen ;) Daarnaast denk ik op dit moment dat het niet cruciaal is.
Tja, dan ben je volgens mij in de minderheid hier in dit topic. Een plattegrond is cruciaal om een indruk te krijgen van hoe de woning is ingedeeld.... Ikzelf sla iig altijd de foto's eerst over en bekijk de plattegrond. Afhankelijk van hoeveel aanbod er is, zou dat absoluut een reden kunnen zijn om eerst vier andere woningen te bezichtigen waar ik wel een goed beeld bij heb :)

• Kurkentrekker
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Goede foto's en een plattegrond zijn absoluut cruciaal. Ik weet niet hoe snel je van je huis af wil, maar investeer die paar honderd euro voor een goede fotograaf, en zorg dat je een goede advertentie op Funda hebt. Als je advertentie niet compleet is, wordt je ook minder goed gevonden omdat je lager staat in de zoekresultaten. Ook zullen mensen afhaken omdat ze denken dat er waarschijnlijk iets mis is met de tuin of de zolder. Daarbij, voor de eerste indruk helpt het natuurlijk ook om fatsoenlijk belichte foto's te hebben (dus niet tegen het licht van een raam in geschoten waardoor je wél ziet waar het raam is, maar niet hoe de binnenkant van de ruimte er uit ziet), en om bijvoorbeeld rechte foto's te hebben in plaats van scheve. Nu ziet het er uit alsof je met je telefoon in je hand een rondje hebt gelopen door het huis en even snel wat online hebt gegooid, maar dat is in de huizenmarkt wel echt funest voor je verkoopkansen. Nou ja, misschien als je aan de Keizersgracht woont dat het niet zo heel veel uit maakt, maar buiten de populaire gebieden zou ik echt zorgen voor een top advertentie. Je verkoopt je huis gemakkelijk enkele maanden sneller, dus reken maar uit wat het je bespaart aan rente :)

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:15:
[...]

Tja, dan ben je volgens mij in de minderheid hier in dit topic. Een plattegrond is cruciaal om een indruk te krijgen van hoe de woning is ingedeeld.... Ikzelf sla iig altijd de foto's eerst over en bekijk de plattegrond. Afhankelijk van hoeveel aanbod er is, zou dat absoluut een reden kunnen zijn om eerst vier andere woningen te bezichtigen waar ik wel een goed beeld bij heb :)
Ach, cruciaal voor tweakers misschien (die vaak erg van de details zijn). Voor de rest van Nederland is het vooral een nice to have naar mijn idee.

Ik heb 2 keer mijn huis verkocht en beide keren zonder plattegrond. Er is nooit één iemand geweest die daar naar gevraagd heeft. Men kijkt toch vooral naar de foto's van de kamers, de keuken en de badkamer en de locatie. Als dat, in combinatie met de prijs, een beetje interessant gevonden wordt dan vraagt men wel om aanvullende info of om een bezichtiging.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tjoekie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:29:
[...]

Ach, cruciaal voor tweakers misschien (die vaak erg van de details zijn). Voor de rest van Nederland is het vooral een nice to have naar mijn idee.
Ik ken 'de rest van nederland' niet, maar ik ken wel alleen maar niet-tweakers irl, die er ook allemaal zo over denken... Ach ja, het zal wel. Verschil tussen kopers en verkopers-markt mss.... Als je op tweakers post, weet je iig dat je tips van tweakers gaat krijgen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 18-02-2016 10:34 ]

• la_fusion
Goed, wellicht voor een aantal cruciaal maar een snelle kijk op de regio laat in ieder geval zien dat er genoeg huizen staan zonder plattegrond, voor mij en de nodige collega's ook niet cruciaal gelukkig.

Foto's en dergelijke vind ik inderdaad dat goed moeten zijn maar voor zover ik weet zit dat bij mij wel snor. Dus ik weet niet of bijvoorbeeld barticus daadwerkelijk de advertentie op Funda heeft bekeken..

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 22:25

steel123

Cryman9

Als deze nu een jaar eerder op de mark was gekomen :'(
Er staat in Meijel echt niks onder de 200k te koop hoor, dus verwacht wel dat deze snel weg is.
En ook daarom verwacht ik niet dat een plattegrond echt een bottleneck is bij het enigste huis dat te koop is daar.

Zelf heb ik momenteel al ergens anders gekocht en had in mijn zoektocht maar een bezichtiging gedaan in Meijel. En daarbij wist ik al dat het hem waarschijnlijk niet ging worden. Er staan daar gewoon zo ontzettend weinig rijtjeshuizen.

• Kurkentrekker
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:35:
Goed, wellicht voor een aantal cruciaal maar een snelle kijk op de regio laat in ieder geval zien dat er genoeg huizen staan zonder plattegrond, voor mij en de nodige collega's ook niet cruciaal gelukkig.

Foto's en dergelijke vind ik inderdaad dat goed moeten zijn maar voor zover ik weet zit dat bij mij wel snor. Dus ik weet niet of bijvoorbeeld barticus daadwerkelijk de advertentie op Funda heeft bekeken..
Ik heb absoluut de advertentie op Funda bekeken, vandaar dat ik met de opmerkingen kwam dat je foto's vaak tegen het licht in genomen zijn, vrijwel allemaal scheef staan, er geen foto van de tuin / zolder is en er een plattegrond ontbreekt. Ik bedoelde je ook niet persoonlijk aan te vallen, maar wat ik zie is gewoon een advertentie voor een mooi huis, waarbij de kwaliteit van de geplaatste advertentie naar mijn mening ernistig afbreuk doet aan de kansen om bezichtigingen te krijgen of je huis te verkopen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien omdat de huizen met plattegrond harder lopen :+

Ik denk overigens wel dat je hebt onderschat hoeveel 'de eerste indruk' waard is. De meeste aspirant kopers houden het nieuwe aanbod scherp in de gaten. (En praktisch in heel NL, ook in 'slechte' gebieden)

Overigens is het ontbreken van een foto van de tuin toch wel een gemis. Mijn partner is echt geen tweaker, dus een hoeveelheid m2 tuin op een windrichting zegt haar helemaal niks. Ik zou bij wijze van spreken een vergelijkbare tuin moeten tonen om haar een idee te geven.

Maar aan de andere kant, je hebt maar 1 gek nodig die het er voor geeft :P
Zeker doen. Je haalt daarmee ook het idee weg dat er nog iets 'mis' is met het huis. 'Zou de lekkage het enige zijn'. Een autohandelaar poetst ook gewoon de banden op, omdat dat net wat lekkerder verkoopt. En op een date zorg je ook dat je haar goed zit (of je poetst je hoofd op 8)). Dan ga je ook niet voor 'daar kijkt ze/hij wel daarheen' of 'dat doen we wel als we elkaar beter kennen'.

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Foto's van de tuin is voor mensen die een tuin willen echt wel belangrijk, sowieso, in mijn omgeving denken mensen gelijk oh dat zal wel een zootje zijn dan zonder foto's. Omdat in de praktijk vaak ook zo is als er geen of vage foto's van zijn. een plattegrond is ook essentieel dan kunnen mensen zich een voorstelling doen van hoe het er uit ziet.

Over de verfvraag, tenzij je een opknap huis hebt, echt doen. Daar knappen mensen bij het zien van de foto's al op af. Alleen bij opknaphuizen kan je het gerust een zootje laten. Is mijn ervaring.

• la_fusion
Bedankt voor de reacties, in sommige kan ik nog tot op zekere hoogte in meegaan en ik geloof ook wel dat er her en der wel wat verbetering mogelijk is. Echter blijf ik van mening dat het allemaal wel goed komt. Zeker op dit moment in de markt hier, we gaan het zien!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Succes. Zit zelf ook er al een tijdje over te denken om het huis te verkopen en twijfel tussen zoveel zaken of ik die wel of niet nog moet vervangen, repareren etc voor we gaan verkopen.
- bad vervangen
- kozijnen opnieuw verven
- behang vervangen dat de katten kapot hebben gekrapt
- laminaat neerleggen waar nu nog stoffen vloerplaten liggen
- de achtertuin op de schop gooien
- vervangen oude deuren/lampen
- en zo zijn er nog wel meer "kleine" klusjes

Lastige is vaak dat een hoop ook weer persoonlijk is en het altijd maar de vraag is of je uiteindelijk het bedrag dat je er dus in hebt geïnvesteerd er ook weer (deels) uit weet te halen icm het sneller verkopen van je huis. Daarnaast ben ik ook niet heel erg handig en heb ik die spullen niet zelf bij de hand. Dus dan moet je vaak inhuren (wat duur is) of toevallig een handige vriend/familielid hebben met teveel tijd :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:40
Het is echt een leuk iets die energielabels. Je moet het hebben en ze komen niet langs om het echt te controleren. Hoe betrouwbaar is dan zo label. Dit is echt zo iets van geldklopperij. En zo onoverzichtelijk.

Wie heeft er ervaring met de goedkope deskundige?

[ Voor 6% gewijzigd door Calamor op 18-02-2016 14:37 ]

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

thewizard2006 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:16:
Succes. Zit zelf ook er al een tijdje over te denken om het huis te verkopen en twijfel tussen zoveel zaken of ik die wel of niet nog moet vervangen, repareren etc voor we gaan verkopen.
- bad vervangen
- kozijnen opnieuw verven
- behang vervangen dat de katten kapot hebben gekrapt
- laminaat neerleggen waar nu nog stoffen vloerplaten liggen
- de achtertuin op de schop gooien
- vervangen oude deuren/lampen
- en zo zijn er nog wel meer "kleine" klusjes

Lastige is vaak dat een hoop ook weer persoonlijk is en het altijd maar de vraag is of je uiteindelijk het bedrag dat je er dus in hebt geïnvesteerd er ook weer (deels) uit weet te halen icm het sneller verkopen van je huis. Daarnaast ben ik ook niet heel erg handig en heb ik die spullen niet zelf bij de hand. Dus dan moet je vaak inhuren (wat duur is) of toevallig een handige vriend/familielid hebben met teveel tijd :)
Schilderen van de kozijnen zou ik wel doen, want dat is meteen het aangezicht van de woning. Het is echt een meerwaarde.

Bad vervangen zou ik niet doen als de rest van de badkamer binnenkort ook aan vervanging toe is. Laat de nieuwe bewoners dan zelf een badkamer aanpassen die meteen hun smaak is.

Behang vervangen hoeft niet, want eigenlijk is dat gewoon slijtage.

Als je ergens goedkoop laminaat kan vinden en leggen kan je dat wel doen om zou het e.e.a. netjes te krijgen. Maar doe dat dan wel inclusief plintjes, want anders kan je het net zo goed niet doen.

De achtertuin zou ik wel flink opruimen en misschien snoeien zodat het vriendelijk en ruimt oogt. De inrichting is toch aan de nieuwe bewoners.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• thewizard2006
Onbekend schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:42:
[...]

Schilderen van de kozijnen zou ik wel doen, want dat is meteen het aangezicht van de woning. Het is echt een meerwaarde.

Bad vervangen zou ik niet doen als de rest van de badkamer binnenkort ook aan vervanging toe is. Laat de nieuwe bewoners dan zelf een badkamer aanpassen die meteen hun smaak is.

Behang vervangen hoeft niet, want eigenlijk is dat gewoon slijtage.

Als je ergens goedkoop laminaat kan vinden en leggen kan je dat wel doen om zou het e.e.a. netjes te krijgen. Maar doe dat dan wel inclusief plintjes, want anders kan je het net zo goed niet doen.

De achtertuin zou ik wel flink opruimen en misschien snoeien zodat het vriendelijk en ruimt oogt. De inrichting is toch aan de nieuwe bewoners.
Dat zijn inderdaad de afwegingen. Lastig ding is bijv het bad. Dat is een bubbelbad maar is kapot (slangetje ergens aan de achterkant los/kapot waar je niet normaal bij kan). Hierdoor moet je het hele bad er minimaal uitslopen en een nieuwe erin zetten + tegelen etc. Hebben al een deel van de verzekering terug en krijgen nog een deel mits we er daadwerkelijk iets aan doen. Als we nu voor 3k dit kunnen regelen (en 2k terug krijgen van de verzekering) dan is het wel de moeite waard denk ik. Het is nogal makkelijk om voor de kopende partij anders te claimen dat ze de hele badkamer zo ongeveer moeten vervangen en dat loopt al snel richting de 10k + wat dus van je vraagprijs afgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Calamor schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:36:
Het is echt een leuk iets die energielabels. Je moet het hebben en ze komen niet langs om het echt te controleren. Hoe betrouwbaar is dan zo label. Dit is echt zo iets van geldklopperij. En zo onoverzichtelijk.

Toevallig afgelopen week aangevraagd via de website, alle gegevens die van toepassing zijn op ons huis ingevuld, met bewijzen (foto's) en een deskundige geselecteerd (labelsnel, €8). Binnen 12u had ik mijn label. Wel apart dat ik geen bewijzen hoefde aan te leveren voor het dak, wat goed geisoleerd is. Heb foto's van de ramen en de ketel er wel bij moeten doen.

• Sebastiaan
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Ik denk dat Barticus dezelfde foto's als ik heb gezien, door de manier van foto's nemen vallen kleuren weg.

Neem bijvoorbeeld het middendeel van de kamer en de keuken, het plafond van de keuken lijkt een stuk lichter. Of de foto waar je achter de bank staat: zijn de muren vooral donkerbeige, zoals aan de bovenzijde, of licht zoals aan de onderzijde, of is de kleu nog wat anders omdat de lampen een gelige gloed verspreiden over de muren.

Een plattegrond vond ik zelf een handige optie om snel de indeling te kunnen zien, maar als die ontbreekt zou ik in ieder geval maten van kamers verwachten, zodat je kan inschatten of een slaapkamer een voor jou nuttige indeling/maat heeft. Een kamer van 4 x 3 komt anders over dan een pijpenla van 6 x 2, terwijl de oppervlakte hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:25:
[...]

En welke kleur denk je dan dat het is? Voor zover ik zie is het exact de kleur die het is, niet wit, niet geel maar meer richting beige.
Welke kleur is het dan?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EJ98ndD.png

Jij ziet de juiste kleur, omdat je weet welke het is. Maar er zitten héél veel verschillende tinten in je foto. Ik heb de extremen aangegeven. Bijvoorbeeld nog de kolom in het midden, van boven naar beneden zit een enorm verloop in kleur. Welke is het dan?

Een beter belichtte foto had dat duidelijk kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Foto's en video's zijn gemaakt. Man man man wat een werk 😅 . Eerst een schoonmaakbedrijf en een onderhoudsbedrijf een week voor het groffe werk en daarna een week lang non-stop opgeruimd, schoongemaakt en gesleept met meubels. Vannacht om 2 uur gaan slapen en vanmorgen om 5 uur alweer op om verder te gaan.

Mijn vrouw herkende een van de kamers niet op de foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Was het zo'n puinhoop in je huis dan?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nee. Het is groot en hoe groter je huis hoe meer je verzamelt. En na 10 jaar in een huis zijn er sommige dingen die je op moet frissen. Paar muren sauzen. Vlekken hier en daar bijwerken. Sanitair is dusdanig schoongemaakt dat het er bijna showroomnieuw uit ziet.
En daarna nog een groot huis stylen is best een klus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kju schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:41:
Foto's en video's zijn gemaakt. Man man man wat een werk 😅 . Eerst een schoonmaakbedrijf en een onderhoudsbedrijf een week voor het groffe werk en daarna een week lang non-stop opgeruimd, schoongemaakt en gesleept met meubels. Vannacht om 2 uur gaan slapen en vanmorgen om 5 uur alweer op om verder te gaan.

Mijn vrouw herkende een van de kamers niet op de foto...
Dit is wel echt priceless :D Maar wat een werk zeg! Hopelijk betaalt het zichzelf snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Laten we het hopen. Vanmorgen toen ik opstond en naar buiten keek was het helemaal helder buiten en in de tuin bloeiden de krokusjes al.. En dat terwijl het gisteren koud en nat was..
Aan de voorbereiding kan het in ieder geval niet liggen :D

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de woningvideo. Met deze partij (Zien24) doe ik nu pas voor de derde keer zaken. De foto's bevielen de vorige keer uitstekend maar video heb ik nog niet eerder gedaan.

Dit is wat ze ongeveer ervan gaan maken:

[YouTube: https://youtu.be/rnM6EXeTI34]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Hier zijn vandaag ook de foto's & plattegrond gemaakt, geen film.

Met die film zie je wel erg goed hoe het huis in elkaar steekt, erg mooi. Heb ik hier (regio Roermond) nog niet eerder zo gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Laatst online: 20:08
Calamor schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:36:

Onze makelaar adviseerde het voorlopig label eerst aan te houden en deze maak door te klikken voorafgaand aan levering. Dus niets bewijzen en geen extra kosten, maar het voorlopig label accepteren.

Het gaat wel om een startersappartement, waarbij voor de potentiële koper het energielabel vermoedelijk niet de doorslaggevende factor gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melniek schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:12:
[...]

Onze makelaar adviseerde het voorlopig label eerst aan te houden en deze maak door te klikken voorafgaand aan levering. Dus niets bewijzen en geen extra kosten, maar het voorlopig label accepteren.

Het gaat wel om een startersappartement, waarbij voor de potentiële koper het energielabel vermoedelijk niet de doorslaggevende factor gaat zijn.
Waarom zou je dit half uurtje werk en minder dan 15 euro niet direct uitvoeren? Het moet hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kju schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:49:
Laten we het hopen. Vanmorgen toen ik opstond en naar buiten keek was het helemaal helder buiten en in de tuin bloeiden de krokusjes al.. En dat terwijl het gisteren koud en nat was..

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de woningvideo. Met deze partij (Zien24) doe ik nu pas voor de derde keer zaken. De foto's bevielen de vorige keer uitstekend maar video heb ik nog niet eerder gedaan.

[video]
Goed geschoten! Geen camera in reflecties oid, het draait echt om het huis :Y
Persoonlijke smaak, die versnellingen en vertragingen vind ik maar vervelend. Het helpt zeker om het in 2 minuten te passen (wel erg prettig tov 6 minuten rondleiding) dus het is een bewuste keuze, maar ik word er niet rustig en huiselijk van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:25:
[...]

Waarom zou je dit half uurtje werk en minder dan 15 euro niet direct uitvoeren? Het moet hoe dan ook.
Ben op de website voor het aanvragen van het label nooit gekomen tot de stap waar ik tarieven te zien kreeg, dus maar op het advies van de makelaar afgegaan.

Daarnaast zijn wij binnen twee werkdagen tot een akkoord gekomen met een koper, dus voor ons is het niet relevant voor de verkoop gebleken. Voor andere wellicht wel een verkoopargument, bij ons niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Het is in mijn ogen weliswaar geldklopperij, zeker voor woningen na 1998 zonder verdere aanpassingen zou het voorlopig label imo gratis definitief moeten worden.

Echter het kost maar 8 euro of zelfs minder (8 euro was de goedkoopste die ik zag met ideal betaling), dus voor het geld en moeite moet je het echt niet laten. Ik had binnen 24 uur definitief label in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:49:

[video]
Zorg je dat ze bij jou wel de plattegrond niet spiegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melniek schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:31:
[...]

Ben op de website voor het aanvragen van het label nooit gekomen tot de stap waar ik tarieven te zien kreeg, dus maar op het advies van de makelaar afgegaan.

Daarnaast zijn wij binnen twee werkdagen tot een akkoord gekomen met een koper, dus voor ons is het niet relevant voor de verkoop gebleken. Voor andere wellicht wel een verkoopargument, bij ons niet.
Het is geen verkoopargument, maar nodig bij de overdracht. Nu moet je het alsnog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 20:46
*O* *O* Vandaag is de vraagprijs geboden voor ons appartement! M.a.w. morgen onze hypotheekadviseur bellen i.v.m. kleine restschuld, verkoopmakelaar op de hoogte brengen, hypotheekakte opmaken en dit z.s.m. door de kopende partij laten tekenen :).

Appartement heeft twee weken te koop gestaan. Totale kosten zijn 450 Euro (inc. funda, facebook campagne en hypotheekakte). Scheelt toch even bijna z'n 3000 Euro als we het via traditionele verkoopmakelaar zouden verkopen.

Nu weer opzoek naar een ander huis! Een huis met een tuin! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Jelte schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:31:
[...]
Zorg je dat ze bij jou wel de plattegrond niet spiegelen?
Het is niet te hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ook na 18 bezichtigingen in 2 dagen (opgespaard na een week op Funda) verkocht voor meer dan de vraagprijs zonder voorwaarde van financiering. Ze willen meteen morgen tekenen.

Fijn gevoel ook omdat we al een nieuw huis hebben (zelfde gekte, veel bezichtigingen en inschrijving ipv onderhandelen) en ik op zag tegen dubbele verantwoordelijkheid voor lang.

(Beide in Leiden)

• lochtejans
  • Laatst online: 20:44
Vorige week een makelaar over de vloer gehad voor een waardebepaling van mijn huis. We zijn al een tijdje rustig aan het rondkijken naar een grotere woning en we waren benieuwd hoe mijn huis in de huidige markt zou liggen.

Gisteren kreeg ik een rapport van de makelaar met bevindingen; minimale en maximale verkoopwaarde en een advies voor een vraagprijs. Ik hoopte persoonlijk dat mijn huis meer waard zou zijn maar een een restschuld bij verkoop kan ik dragen. Ik had zelf een hogere vraagprijs van 5-6K in gedachten. Waarschijnlijk zal de makelaar iets lager inzetten om de (snelle) verkoopbaarheid van het huis te vergroten lijkt me, hoe kijken jullie hier tegenaan?

Daarnaast ook een opgave gehad van kosten en provisie bestaande uit:
- Opstartkosten van € 750 excl. btw (dit ben ik kwijt als ik het huis uit de verkoop zou halen);
- Courtage van € 3.000 excl. btw.

Hier zit alles inbegrepen wat natuurlijk wel een hoop tijd en zorgen wegneemt. Ik schrok wel even van dit bedrag maar volgens mij moet hierover wel onderhandeld kunnen worden. Hoe zouden jullie de onderhandeling aanpakken en hoeveel denken jullie wat van de prijs af kan? Ik had zelf te denken aan zo'n € 750 tot € 1000.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
De makelaar weet toch dat je particulier bent? Vanwaar dan de prijzen ex btw? Kreeg de prijzen bij ons ook zo voorgeschoteld, irritant.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 25-02-2016 16:17 ]

• HuHu
  • Niet online
Het is zelfs wettelijk verboden prijzen exclusief BTW te geven aan consumenten, zelfs als je erbij zet dat het exclusief BTW is. Het is één van de vele punten die laat zien hoe onbetrouwbaar en slecht veel traditionele makelaars te werk gaan. Zo'n prijs "lijkt" lager en veel consumenten trappen erin.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11
lochtejans schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:44:
Vorige week een makelaar over de vloer gehad voor een waardebepaling van mijn huis. We zijn al een tijdje rustig aan het rondkijken naar een grotere woning en we waren benieuwd hoe mijn huis in de huidige markt zou liggen.

Gisteren kreeg ik een rapport van de makelaar met bevindingen; minimale en maximale verkoopwaarde en een advies voor een vraagprijs. Ik hoopte persoonlijk dat mijn huis meer waard zou zijn maar een een restschuld bij verkoop kan ik dragen. Ik had zelf een hogere vraagprijs van 5-6K in gedachten. Waarschijnlijk zal de makelaar iets lager inzetten om de (snelle) verkoopbaarheid van het huis te vergroten lijkt me, hoe kijken jullie hier tegenaan?

- Opstartkosten van € 750 excl. btw (dit ben ik kwijt als ik het huis uit de verkoop zou halen);

Hier zit alles inbegrepen wat natuurlijk wel een hoop tijd en zorgen wegneemt. Ik schrok wel even van dit bedrag maar volgens mij moet hierover wel onderhandeld kunnen worden. Hoe zouden jullie de onderhandeling aanpakken en hoeveel denken jullie wat van de prijs af kan? Ik had zelf te denken aan zo'n € 750 tot € 1000.
daar is dus echt niks over te zeggen. Als je huis 8 ton waard is, is een courtage van 3K niet onaardig, is het een hutje van 50K dan is het wat veel. Ligt er ook aan wat ie ervoor doet. Courtage is altijd onderhandelbaar, zeker als zijn offerte ex. btw gemaakt wordt, want dat mag niet zoals al aangegeven. Bij ons gingen de opstartkosten inclusief ipv apart en ging het inc. ipv ex btw.... er is dus ruimte (met n=1) :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• TheGhostInc
  • Niet online

Dat als JIJ niet weet waarom de makelaar iets doet je een slechte makelaar hebt. Een makelaar is een adviseur, het minste wat je kunt verwachten is dat hij zijn advies toch even uitlegt of onderbouwt. Een beetje bedragen roepen kan iedereen. Daarnaast zegt een vraagprijs helemaal niks. Verkoop je huis in Amsterdam en het is een 'bieden vanaf' prijs, verkoop je huis in N.Groningen en je kan er zo 20% onder eindigen.

Kijk dus goed naar de min. & max. prijs in combinatie met de vraagprijs.
Hoe ver zit je af van NHG? Zit je er 'net' boven, dan krijg je dus biedingen er net onder. Alles tot ~250k zou ik zeggen krijgt veel aandacht van mensen die tot aan de NHG grens kunnen bieden. Helemaal als 1 Juli er weer aankomt.

Maar uiteindelijk komt het er ook op neer wat je 'wilt' en hoe de markt om je heen is. Als je woning 'instap klaar' is dan verwacht ik wel genoeg animo (als je in een fatsoenlijke regio woont). Is de regio slechter en de woning ook, dan zou ik ook even kijken naar een 'Plan B'. De woning een klein beetje 'pimpen' om genoeg kopers te trekken.
Doe het zelf en je steekt het verschil in vraagprijs in je zak >:)
Maar zonder gekheid, dit is zeker niet voor nop. Het lijkt erop dat je niet echt 'moet', daarmee zou je voor de opstartkosten ook een internetmakelaar kunnen nemen die alles doen voor hun 'duurste' pakket!
Sta je gewoon een hele tijd op funda, heb je mooie foto's, plattegrond, 360, etc. etc.

Dus overweeg anders ook om niet zozeer de prijs omlaag te praten, maar gewoon alles te krijgen wat je wilt, dus Tophuis voor een paar maanden, professionele foto's, 360 graden foto's, film, plattegronden etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Dik 4500 euro! Ik zou zeggen nog een makelaar uitnodigen :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Qua BTW: dat is lame. Alleen al daarom een andere makelaar zoeken.
Qua opstartkosten: 750 is fors maar als het full options is is dat niet zo gek. Mediabedrijf kost geld, funda kost geld. En dan niet te vergeten al het regelwerk en coordineren en de werkzaamheden die met de publicatie zelf te maken hebben. Daar zit qua tijdsbesteding ook aardig wat in voor de makelaar.
Qua courtage: de meesten rekenen een minimumtarief vanaf € 3000 incl. BTW plus advertentiekosten en/of opstartkosten. Geen idee wat de transactieprijs moet worden maar het klinkt redelijk normaal. Bij courtage moet je echt niet kijken naar 500 meer of minder. Kijk liever naar of je een klik hebt en wie je vertrouwt en wie meer kwaliteit lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 09:55
Nu ook zelf even benieuwd naar e.e.a., we zijn bezig om ons huis te verkopen, maar vraag me eigenlijk af als we een makelaar inschakelen voor de verkoop wie dan de verantwoordelijke partij is om alle maten op te nemen van het huis, dus woonkamer, keuken, bovenverdieping enz...

Is dit normaliter de makelaar of moet je zelf deze gegevens aanleveren aan de makelaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:56
Bij onze makelaar is het 400 opstartkosten, 2400 betalen bij verkoop. Ook een maandelijks bedrag, maar dit wordt weer van die 2400 afgehaald. Dit is inc uitgebreide (mooie) fotoreportage, 360 graden foto's en plattegrond (met inmeten) op funda. Het huis heeft 2.5e maand te koop gestaan (in 2 maand verkocht, maar sinds vandaag op verkocht onder voorbehoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heeft iemand ervaring met het verkopen van een woning in het dure segment (vraagprijs wordt 350k, vrijstaande gelijkvloerse bungalow zónder uitzicht) in een klein dorp? Wel in "het Groene Hart" van de randstad, maar alsnog 10 minuten van de dichtstbijzijnde snelweg af.

Waar wij tegen aan lopen, is dat er bij ons in de buurt 3 makelaars zijn, en allemaal hebben ze een courtage van +/- 1,75%. Ik vind € 6.000+ toch erg veel geld, maar vanwege de locatie, het type huis en de vraagprijs zie ik het ook niet echt zitten om een internetmakelaar in te schakelen.

Wij zijn echter import, dus de kans dat we het gemakkelijk verkopen aan een dorpsgenoot, acht ik echter niet zo groot.

Vandaar dus: wie heeft er ervaring met het verkopen van een incourante woning in een klein dorp? En hoe heb je dat aangepakt? Een makelaar van binnen het dorp?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Nighthawk12 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:01:
Nu ook zelf even benieuwd naar e.e.a., we zijn bezig om ons huis te verkopen, maar vraag me eigenlijk af als we een makelaar inschakelen voor de verkoop wie dan de verantwoordelijke partij is om alle maten op te nemen van het huis, dus woonkamer, keuken, bovenverdieping enz...

Is dit normaliter de makelaar of moet je zelf deze gegevens aanleveren aan de makelaar ?
Dat doet de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 09:55
Dan toch eens overleggen met de makelaar, hij vraag ons continu om bepaalde zaken in het huis op te meten, waarvan ik ook het idee heb dat wij hier toch reeds voor betalen... :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nighthawk12 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:41:
[...]

Dan toch eens overleggen met de makelaar, hij vraag ons continu om bepaalde zaken in het huis op te meten, waarvan ik ook het idee heb dat wij hier toch reeds voor betalen... :? 8)7
Dat is gek, als hij een plattegrond wil opleveren die volgens een bepaalde meetinstructie is gemaakt, dan kan hij dat niet van de verkoper verwachten natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Nighthawk12 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:01:
Hangt ook een beetje van de woning af. Bij alles dat niet prehistorisch is, zijn er vaak gewoon bouwtekeningen die alle maten bevatten. Dan kun je als verkoper dat gewoon kopiëren en werken zij daarvan.
Voor mijn appartement had ik zelfs de originele bouwfolder, dus daar stonden al hele mooie plattegronden in.

Maar als je niks aanlevert aan de makelaar en hij of zij is niet heel nauwkeurig geweest met het noteren van de maten dan kan ik me voorstellen dat je nog wel een paar keer gebeld wordt. Hij/zij kan het niet zelf verzinnen...
Pragmatische oplossing: hem uitnodigen om alles te meten of zelf een rondje lopen en alles opmeten en mailen. Nu gaat het vooral heel lang duren...

Overigens zijn alle maten 'indicaties' zover ik weet. Dus als jij er 10cm naast zit is dat geen reden voor claims of problemen. Daarvoor is een bezichtiging, als de koper EXACT wil weten hoe lang iets is, kunnen ze dan meten!
Ardana schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:39:
Heeft iemand ervaring met het verkopen van een woning in het dure segment (vraagprijs wordt 350k, vrijstaande gelijkvloerse bungalow zónder uitzicht) in een klein dorp? Wel in "het Groene Hart" van de randstad, maar alsnog 10 minuten van de dichtstbijzijnde snelweg af.
Makelaars zijn juist bedoeld om 'moeilijke' objecten te verkopen. Een internetmakelaar is ideaal als je weet dat de koper 'toch wel komt'.
Maar aangezien je vraagprijs al vaststaat, vraag ik me wel af of je dan al een idee hebt wie of wat het gaat kopen. Juist een makelaar zal een idee hebben wat de woning waard is en wie er mogelijk interesse heeft (local of import). Daarmee kun je de woning soms ook in het juiste segment laten landen. Die makelaar 'uit de buurt' is dus ideaal als je de woning verkoopt aan een local, maar als je op 20 minuten van een grote stad zit, dan is het misschien veel handiger om in die grote stad een grote makelaar te pakken. Je publiek is dan import met binding met de regio.

Maar aangezien het grootste gedeelte van Nederland gewoon Funda afstruint en je vraagprijs al vast staat, tja, hoeveel zin heb je in cappuccino en een goed gesprek? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo. Ik ben nieuw hier en zoek feedback en ervaring met huis verkopen. Er staat inderdaad veel hier dus misschien zou ik de aantwoord ergens tussen kunnen vinden. Maar ik vraag toch.

Mijn huis staat sins 25 feb op Funda en in de eerste 5 dagen is het 10000+ keer "gevonden" en bijna 2000 keer "gekeken". Is dat veel, weinig of normaal? Ik snap dat er een piek is de eerste 2 dagen. Huis is vrijstaande en in een prijsklasse van 400+ k. Mensen met vergelijkbare huizen, hoe snel kwamen de eerste echte kijkers, en hoe lang tot verkoop? Hoor graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat hangt van zoveel variabelen af. Courante wijk, straat, deel van het land, etc. Je zult daar geen standaard getallen voor zien, noch voorspellingen. Moet het snel verkocht worden, of is de hoofdprijs belangrijk?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar wij tegen aan lopen, is dat er bij ons in de buurt 3 makelaars zijn, en allemaal hebben ze een courtage van +/- 1,75%. Ik vind € 6.000+ toch erg veel geld, maar vanwege de locatie, het type huis en de vraagprijs zie ik het ook niet echt zitten om een internetmakelaar in te schakelen.

Wij zijn echter import, dus de kans dat we het gemakkelijk verkopen aan een dorpsgenoot, acht ik echter niet zo groot.

Vandaar dus: wie heeft er ervaring met het verkopen van een incourante woning in een klein dorp? En hoe heb je dat aangepakt? Een makelaar van binnen het dorp?
Hoi, mijn huis ook sins 5 dagen oo Funda. Vrijstaande en prijsklasse 400+ k. Ik heb met mijn makelaar volgende courtage afgesproken als verkoop in binnen bepaalde termijn:

1,15 % binnen 2 manden
1,25 % binnen 4 maanden
1,35 % binnen 6 maanden
1,50 % meer dan 6 maanden

Let op: mijn courtage is incl. BTW, sommige niet. 1,75 % vind ik duur! 😳

Heb 1 jaar de tijd ivm nieuwbouw start in mei. Gewone dorp Beuningen net buiten Nijmegen (6 km), dichtbij centrum ....

Kurkentrekker schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:08:
[...]

Dat is gek, als hij een plattegrond wil opleveren die volgens een bepaalde meetinstructie is gemaakt, dan kan hij dat niet van de verkoper verwachten natuurlijk...
Is ook gek. Mijn makelaar heeft alles netjes gemeten en geregeld! Zo hoort het.

Pas je laatste bericht aan ipv drie berichten achter elkaar te posten ajb :)

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 01-03-2016 21:03 . Reden: triple-post samengevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Als je verwacht dat het iemand uit het dorp moet worden, zoek dan ook een makelaar uit het dorp. Verwacht je dat niet, dan zou juist een internetmakelaar interessant zijn (tsja, dat juist ik dat nota bene een keer zeg :F ). Grote kans dat je de hoofdprijs moet betalen omdat de verkoopmakelaar rekening houd met een moeilijke verkoop, reistijd en kosten en een lange verkooptermijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:16:
Hallo. Ik ben nieuw hier en zoek feedback en ervaring met huis verkopen. Er staat inderdaad veel hier dus misschien zou ik de aantwoord ergens tussen kunnen vinden. Maar ik vraag toch.

Mijn huis staat sins 25 feb op Funda en in de eerste 5 dagen is het 10000+ keer "gevonden" en bijna 2000 keer "gekeken". Is dat veel, weinig of normaal? Ik snap dat er een piek is de eerste 2 dagen. Huis is vrijstaande en in een prijsklasse van 400+ k. Mensen met vergelijkbare huizen, hoe snel kwamen de eerste echte kijkers, en hoe lang tot verkoop? Hoor graag. :)
Dat is eigenlijk veel te afhankelijk van locatie, object, vraagprijs en de advertentie zelf (uitstraling) om daar een zinnig antwoord op te geven.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Hoi, mijn huis ook sins 5 dagen oo Funda. Vrijstaande en prijsklasse 400+ k. Ik heb met mijn makelaar volgende courtage afgesproken als verkoop in binnen bepaalde termijn:

1,15 % binnen 2 manden
1,25 % binnen 4 maanden
1,35 % binnen 6 maanden

Ook al gaat de te verwachten transactieprijs omhoog, zorg ervoor dat je qua courtage op ongeveer 3500 incl. BTW uitkomt en dan ex, advertentiekosten. De makelaar die zich om laat praten om dat inclusief advertentiekosten te doen moet je gewoon overslaan. Dan heb je niet goed onderhandeld, die makelaar heeft je gewoon waar hij je wilde ;)

Edit: ligt het nu aan mij of gaat je makelaar meer verdienen als hij langer over de verkoop doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 01:24
Kwam laatst een redelijk uitgekookte manier tegen om de advertentie onder grote aandacht te brengen via facebook. In de omschrijving bijv. de supermarkt en NS station station noemen en deze taggen, De advertentie komt dan onder 'post op page' van Jumbo( te staan, waar enorm veel lezers komen. Afhankelijk van hoe je tagt, pak je dan de volgers van die facebookpagina's ook mogelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:26:

1,15 % binnen 2 manden
1,25 % binnen 4 maanden
1,35 % binnen 6 maanden
Ergens vind ik dat raar: bij een snelle verkoop zou ik juist een hoger percentage verwachten: zo heeft de makelaar incentive om de woning zo spoedig mogelijk te verkopen. Nu heeft de makelaar incentive om het zo lang mogelijk te rekken...
Die 1,75% is zonder BTW nog... :$

Dank voor de antwoorden! Jammer dat er weinig mensen met ervaring reageren, maar ook wel logisch.
TheGhostInc schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:33:
Makelaars zijn juist bedoeld om 'moeilijke' objecten te verkopen. Een internetmakelaar is ideaal als je weet dat de koper 'toch wel komt'.
Maar aangezien je vraagprijs al vaststaat, vraag ik me wel af of je dan al een idee hebt wie of wat het gaat kopen. Juist een makelaar zal een idee hebben wat de woning waard is en wie er mogelijk interesse heeft (local of import). Daarmee kun je de woning soms ook in het juiste segment laten landen. Die makelaar 'uit de buurt' is dus ideaal als je de woning verkoopt aan een local, maar als je op 20 minuten van een grote stad zit, dan is het misschien veel handiger om in die grote stad een grote makelaar te pakken.
Vraagprijs is al besproken met 3 makelaars, doelgroep: wat oudere mensen die een gelijkvloerse woning zoeken.
Je publiek is dan import met binding met de regio.
Gaan die mensen juist niet naar de plaatselijke makelaar? Naar de makelaar in het dorp waar ze willen gaan wonen dus?

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 02-03-2016 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de courtage: in het algemeen, de piek van huis kijkers is de eerste 3-6 maanden vanaf het moment dat de huis te koop is gezet, daarna daalt het veel! De grootste kans om een koper te vinden is dan. Dit betekent wel wat werk voor de makelaar, bezichtingen enzo. Als hij de huis snel verkopt, betekent dat relaitef weinig werk en tijd ingestopt voor hem voor de courtage. Als de huis 1,5-2 jaar te koop staat, wordt het maar meer werk, maar uiteindelijk een maximum courtage. Huis tegenover mijn in de straat hier staat 3 jaar te koop!
Staat de huis lang te koop, gaat de vraagprijs ook waarschijnlijk naar beneden, dus courtage ook.

Het is in ons (mijn en makelaar) voordeel / interesse om snel te verkopen nu in het begin!

Hoop dat jullie mij snappen ( nederlands niet mijn eerste taal )!

En 1,75 % EXCL BTW, ik kan alleen zeggen, volgens me hebt je het niet goed onderhandeld of geshopped wat betreft makelaar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:41:
Gaan die mensen juist niet naar de plaatselijke makelaar? Naar de makelaar in het dorp waar ze willen gaan wonen dus?
Alleen als ze in DAT dorp willen wonen. Maar meestal heb je een stuk of 3-4 dorpen die 'kandidaat' zijn en zullen mensen breder zoeken.

Ook als je richting senioren gaat denken zou ik wel over een 'gevestigde' naam nadenken. De 'jeugd' is gewend aan snelle internetjongens, maar die ouderen hebben meer de neiging om dezelfde makelaar te gebruiken 'die ze 10 jaar geleden' ook gebruikten.

Maar onder aan de streep is het koffiedik kijken, want mijn ouders zouden mogelijk in aanmerking komen voor zo'n woning, maar die zitten dan de hele dag op hun iPad Funda te browsen, dus dan boeit het weer niks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 07:20:
En 1,75 % EXCL BTW, ik kan alleen zeggen, volgens me hebt je het niet goed onderhandeld of geshopped wat betreft makelaar??
Tsja, we hebben met alle 3 de makelaars onderhandeld die ons dorp rijk is, en allen gaven ze aan dat dit echt het minimum was. Ook gaven ze aan dat ze van elkaar de courtage wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik snap niet dat makelaars nog massaal schijt hebben aan de wetgeving in NL mbt excl BTW prijzen.

Ik ben er ooit ingetrapt bij mn 1e huis en heb dr aardig stampij over gemaakt. Ik vraag t nu altijd en eigenlijk valt bij mij een makelaar direct af als hij ex BTW rekent.

[ Voor 56% gewijzigd door Oogje op 02-03-2016 10:58 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ardana schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:48:
[...]

Tsja, we hebben met alle 3 de makelaars onderhandeld die ons dorp rijk is, en allen gaven ze aan dat dit echt het minimum was. Ook gaven ze aan dat ze van elkaar de courtage wisten.
Iets met prijsafspraken/kartelvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Die hele courtagestructuur is eigenlijk ook bullshit. Maak gewoon een inschatting van het aantal uren dat hij verwacht kwijt te zijn aan het begeleiden van de verkoop, hanteer een redelijk uurtarief, en doe een periodieke opgave van het werkelijk bestede aantal uren, inclusief specificatie. Iets dat volgens mij bij professionele, vrijgevestigde dienstverleners heel normaal is.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lensent schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:44:
Iets met prijsafspraken/kartelvorming.
Yup. Maar goed, wat doe je er aan?
nare man schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:45:
Die hele courtagestructuur is eigenlijk ook bullshit. Maak gewoon een inschatting van het aantal uren dat hij verwacht kwijt te zijn aan het begeleiden van de verkoop, hanteer een redelijk uurtarief, en doe een periodieke opgave van het werkelijk bestede aantal uren, inclusief specificatie. Iets dat volgens mij bij professionele, vrijgevestigde dienstverleners heel normaal is.
Ik heb sowieso al nooit begrepen waarom een duurder huis verkopen, meer kost aan makelaarskosten dan een goedkoop huis. Alsof je voor een huis van 400k 2,5 keer meer moeite moet doen dan voor een huis van 150k... Echt? Bullshit... Wel eens nagevraagd, maar dan krijg je ook een bullshit-verklaring... Klinkt leuk, maar slaat als een tang op een varken...

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 02-03-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ardana schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Yup. Maar goed, wat doe je er aan?

[...]

Ik heb sowieso al nooit begrepen waarom een duurder huis verkopen, meer kost aan makelaarskosten dan een goedkoop huis. Alsof je voor een huis van 400k 2,5 keer meer moeite moet doen dan voor een huis van 150k... Echt? Bullshit... Wel eens nagevraagd, maar dan krijg je ook een bullshit-verklaring... Klinkt leuk, maar slaat als een tang op een varken...
Zelfde reden dat je ook meer belasting betaald als je veel verdiend. Daar is meer geld te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

nare man schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:45:
Omdat de gemiddelde verkoper schrikt als je een uurtarief van € 125,- noemt. Die denkt dan dat je als een advocaat iedere minuut gaat declareren :+

Zonder gekheid, ik hanteer al een tijdje uurtarief maar de meesten vragen zelf om courtage die betaald hoeft te worden bij verkoop. Het no cure no pay van courtage is doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nou, hij staat er eindelijk op.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien een beetje offtopic maar ik heb het inmiddels te druk om m'n eigen website bij te houden en moet het nu gaan uitbesteden. (ik loop zelfs enorm achter met de wordpress updates :X ) Ik twijfel eigenlijk tussen twee aanbieders. Het is uiteindelijk een template die ze honderd keer opnieuw verkopen maar ik heb niet veel keus. Welke partij zouden jullie als verkoper/koper/tweakers als betere partij aanmerken als je kijkt naar de referenties: OGOnline of Housenet

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 03-03-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Je 2D plattegronden zijn veel te klein... (Op mijn Macbook Air, OS X 10.11.3, Safari 9.0.3)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 23 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.