Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 20 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Treur schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:22:
[...]

Wij verkopen bij dezelfde makelaar als onze oude buren, van hem en ons oude buren begrepen we dat destijds de vraagprijs was betaald. Dus flink gezakken zijn ze niet, maar initieel hadden ze wel een iets lagere prijs.
Dat van die 2 zoekcategoriën is wel een goede waar we zelf nooit bij stil hebben gestaan |:(

[...]

5 Weken is inderdaad nog niet lang, maar onze oude buren hadden het op 1 na binnen een week verkocht. Dus vandaar dat wij zoiets hadden van doen wij nu iets verkeerd of hun iets heel erg goed
Huizen zelf verkopen erg snel vaak voor de vraagprijs, appartementen lijkt een beetje stil te liggen.
Maar misschien houden we teveel de verkoopsnelheid van ons oude buren in gedachten.

Dank voor je compliment! Zijn zelf ook nog altijd erg blij met ons appartement, maar merken dat we een kamer tekort komen. Vandaar dit te koop en opzoek naar iets met meer leefruimte. :)

Denk dat we voorlopig maar even terug in de afwachtende houding moeten(ben daar zo slecht in :X )
Hou er ook rekening mee dat het max bedrag voor een hypotheek omlaag is gegaan in juli (?). Merkte ik bij de verkoop van mijn huis ook dat mensen 'op het laatste moment' nog een huis willen kopen.

Geloof dat er binnenkort weer zo'n verlaging aan zitte komen.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freelance schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:42:
[...]

Geloof dat er binnenkort weer zo'n verlaging aan zitte komen.
http://www.nibud.nl/wp-co...rbeelden-2015-2016-v2.pdf

In de categorie appartementen heb je er het meest last van (zie inkomens rond 30 -40.000). Bij verkoop van ons appartement hadden we ook heel duidelijk door dat dit een drempel was voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
Per 1 januari 2016 gaat de maximale leencapaciteit inderdaad weer een stapje terug van 103% naar 102%.
Dus dat kan wel invloed hebben. Wat we wel van de makelaar en notaris begrepen dat het in de maand december sowieso altijd rustig is met huisverkopen ivm de dure feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ons nieuwbouwwoning gaat na 3,5 jaar bewoning komende zaterdagochtend in de verkoop. Over anderhalf uur worden er foto's gemaakt. Erg benieuwd hoe dit gaat lopen.

Hoe doen andere dit hier? Eerst verkopen en dan zoeken/kopen? Wij willen eerst het huis kwijt maar doen al wel wat bezichtigingen hier en daar.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
50Miles schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:24:
Ons nieuwbouwwoning gaat na 3,5 jaar bewoning komende zaterdagochtend in de verkoop. Over anderhalf uur worden er foto's gemaakt. Erg benieuwd hoe dit gaat lopen.

Hoe doen andere dit hier? Eerst verkopen en dan zoeken/kopen? Wij willen eerst het huis kwijt maar doen al wel wat bezichtigingen hier en daar.
Ik doe het juist andersom, omdat ik niet het risico wil lopen zonder huis te zitten. Liever twee huizen dan geen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 15:30
Roenie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:30:
[...]
Ik doe het juist andersom, omdat ik niet het risico wil lopen zonder huis te zitten. Liever twee huizen dan geen :)
Kun je een tweede hypotheek krijgen? (Of is dat in jouw geval niet nodig?)

Toen ik 3 jaar geleden bij de bank kwam met een dergelijke vraag keek de adviseur mij aan of ik gek was :+ . Kan me voorstellen dat ze daar nu nog steeds niet happig op zijn.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wij huren sinds juni iets anders, wat voor ons echt een supermeevaller is qua prijs en ruimte. Een tweede hypotheek was volgens Jazeker geen optie, tenminste, niet voor een bedrag waar we meer zouden kunnen kopen dan we nu al onder hypotheek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
[...]
Ik zit liever zonder huis dan met twee :P. Heb altijd een backup om tijdelijk in te kunnen wonen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:01
Wij hebben eerst een ander huis gekocht en toen ons appartement verkocht - dat duurde nog geen 2 weken, maar goed dat is Amsterdam. Denk dat het er heel erg aan ligt waar je te verkopen huis staat. Als je spaargeld hebt om een jaar dubbele lasten te hebben, dan kan je ook een overbruggingshypotheek krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door eggda op 18-11-2015 10:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Spoetnik385 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:44:
[...]

Kun je een tweede hypotheek krijgen? (Of is dat in jouw geval niet nodig?)

Toen ik 3 jaar geleden bij de bank kwam met een dergelijke vraag keek de adviseur mij aan of ik gek was :+ . Kan me voorstellen dat ze daar nu nog steeds niet happig op zijn.
Ik zal het huis natuurlijk niet aanhouden, maar verkopen wanneer ik in mijn nieuwe huis zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]
Hier hetzelfde. Wij hebben in september een nieuwbouwwoning gekocht met een vermoedelijke oplevering rond mei volgend jaar. Ons appartement staat nog niet te koop.

Er zijn enkele makelaars langsgeweest en die verwachten geen problemen bij verkoop. Dat, gecombineerd met het feit dat wij liever niet twee keer willen verhuizen, heeft ons doen besluiten het appartement pas in de loop van volgend jaar op de markt te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Laatst online: 11-09 08:15
Wij waren van plan te starten met de verkoop op het moment dat we een interessant huis vonden om een bod op te doen. Zagen hier wel tegenop, want "liever niet kopen voordat ons eigen huis verkocht was" en "gaat een huis niet aan je neus voorbij als je lang moet wachten op de verkoop van je eigen huis". Uiteindelijk de perfecte match gevonden omdat we hebben kunnen 'ruilen'. Wij wilden groter gaan wonen, de verkoper wilde kleiner gaan wonen.

Verder kan je natuurlijk ook bieden onder voorbehoud van verkoop van je eigen woning. Als de verkopende partij hier open voor staat is dat een optie.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Yodah schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:53:
Wij waren van plan te starten met de verkoop op het moment dat we een interessant huis vonden om een bod op te doen. Zagen hier wel tegenop, want "liever niet kopen voordat ons eigen huis verkocht was" en "gaat een huis niet aan je neus voorbij als je lang moet wachten op de verkoop van je eigen huis". Uiteindelijk de perfecte match gevonden omdat we hebben kunnen 'ruilen'. Wij wilden groter gaan wonen, de verkoper wilde kleiner gaan wonen.

Verder kan je natuurlijk ook bieden onder voorbehoud van verkoop van je eigen woning. Als de verkopende partij hier open voor staat is dat een optie.
Hoe werkt zo'n ruiltraject? Meer informatie zou ik zeker interessant vinden.

• Yodah
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:24:
[...]

Hoe werkt zo'n ruiltraject? Meer informatie zou ik zeker interessant vinden.
Tja, dat is vooral een beetje geluk hebben. Wij wonen in een wat kleiner dorp (2-3k inwoners). We waren al een tijdje rond aan het kijken. Meerdere bezichtigingen gehad en iedere makelaar die jou rondleidt ook je eigen situatie vertellen. Dus dat we op zoek waren naar een grotere woning en we onze eigen kleinere woning in de verkoop zouden zetten wanneer we iets interessants gevonden hadden. Hierbij vertelt wat voor woning we nu hadden en in welke prijscategorie die valt.

Bij het bezichtigen van ons nieuwe huis hebben we ditzelfde gedaan, ons verhaal verteld en hierna wist de makelaar te vertellen dat de verkopende partij op zoek was naar een kleinere woning, liefst in eigen dorp (scheiding geloof ik, huis te groot/duur voor man alleen). Hierna hebben we de verkoper gevraagd om eens onze oude woning te bezichtigen en toen hij daar wel oren naar bleek te hebben zijn we gaan bieden. (oude woning + bedrag X).

Ik denk dat dit vooral mogelijk is in omgevingen waar je bekend bent. Ik ken bijna iedereen in het dorp en andersom. Hier werkt het om een beetje informatie rond te strooien dat je aan het zoeken bent waardoor mensen je informeren als er ergens verkoopplannen zijn. Ook verkoop zonder makelaar is hier niet ongebruikelijk. Veel van de ruimere woningen (oude boerderijen en dergelijke) worden hier nog bewoond door oudere mensen die op een gegeven moment vanwege verminderde mobiliteit kleiner moeten gaan wonen. Ook daar helpt het als ze weten dat je open staat voor ruilen. Ik heb hier ook wel vaker gehoord dat mensen gewoon aanbellen of een briefje in de brievenbus stoppen met "ik vind jullie huis erg mooi, mocht je ooit overwegen om te verkopen, bel me".

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Yodah schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:41:
[...]

Tja, dat is vooral een beetje geluk hebben. Wij wonen in een wat kleiner dorp (2-3k inwoners). We waren al een tijdje rond aan het kijken. Meerdere bezichtigingen gehad en iedere makelaar die jou rondleidt ook je eigen situatie vertellen. Dus dat we op zoek waren naar een grotere woning en we onze eigen kleinere woning in de verkoop zouden zetten wanneer we iets interessants gevonden hadden. Hierbij vertelt wat voor woning we nu hadden en in welke prijscategorie die valt.

Bij het bezichtigen van ons nieuwe huis hebben we ditzelfde gedaan, ons verhaal verteld en hierna wist de makelaar te vertellen dat de verkopende partij op zoek was naar een kleinere woning, liefst in eigen dorp (scheiding geloof ik, huis te groot/duur voor man alleen). Hierna hebben we de verkoper gevraagd om eens onze oude woning te bezichtigen en toen hij daar wel oren naar bleek te hebben zijn we gaan bieden. (oude woning + bedrag X).

Ik denk dat dit vooral mogelijk is in omgevingen waar je bekend bent. Ik ken bijna iedereen in het dorp en andersom. Hier werkt het om een beetje informatie rond te strooien dat je aan het zoeken bent waardoor mensen je informeren als er ergens verkoopplannen zijn. Ook verkoop zonder makelaar is hier niet ongebruikelijk. Veel van de ruimere woningen (oude boerderijen en dergelijke) worden hier nog bewoond door oudere mensen die op een gegeven moment vanwege verminderde mobiliteit kleiner moeten gaan wonen. Ook daar helpt het als ze weten dat je open staat voor ruilen. Ik heb hier ook wel vaker gehoord dat mensen gewoon aanbellen of een briefje in de brievenbus stoppen met "ik vind jullie huis erg mooi, mocht je ooit overwegen om te verkopen, bel me".
Makelaars, eigenlijk zijn ze totaal overbodig >:)
Een vraag die voor mij nog open staat: hoe verloopt woningruil contractueel?

• Yodah
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:22:
[...]

Makelaars, eigenlijk zijn ze totaal overbodig >:)
Een vraag die voor mij nog open staat: hoe verloopt woningruil contractueel?
Of ze overbodig zijn dat weet ik niet, maar ze zijn in ieder geval niet altijd nodig. Hoe het contractueel precies verloopt ligt een beetje aan de situatie en aan de eventuele makelaars en notaris die erbij betrokken is. Het is volgens mij mogelijke om alles in 1 ruilakte op te nemen. In ons geval hebben we gewoon 2 losse koopcontracten opgesteld. Belangrijkste reden hiervoor was dat we de woning van een echtpaar kochten en ook nog een stukje tuin van de buurvrouw, terwijl we ons huis verkochten aan alleen de man in kwestie.

Uiteindelijk waren het 2 losse koopaktes met een clausule in beide contracten die ze onlosmakelijk met elkaar verbind. Dus wanneer de ene koop niet door kan gaan vanwege financieringsprobleem ofzo, dan heeft de andere partij het recht om de andere koop ook te ontbinden. Uiteindelijk hebben wij zelf geen makelaar gehad. Wij hebben hun verkoopmakelaar gevraagd om beide koopcontracten op te stellen, eenmalige kosten van 250 euro geloof ik. Verder, laat je in zo'n geval gewoon informeren door de notaris. Zij hebben ons goed geadviseerd wat het goedkoopste was qua aktes en momenten van overdracht. Je wil in zo'n geval het risico zo laag mogelijk hebben dat er uiteindelijk 1 koop wel doorgaat en de andere niet.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]
Het financiele risico van twee huizen is aanzienlijk groter dan van geen huis. In het eerste geval kan het een enorme strop worden als het verkopen tegenvalt. In het tweede geval is het hooguit even praktisch onhandig maar huurkosten vallen een stuk beter in te schatten en te overzien... Maar goed, je hebt er vast goed over nagedacht en de markt trekt aan, dus het komt vast goed ;)

• Roenie
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:10:
[...]

Het financiele risico van twee huizen is aanzienlijk groter dan van geen huis. In het eerste geval kan het een enorme strop worden als het verkopen tegenvalt. In het tweede geval is het hooguit even praktisch onhandig maar huurkosten vallen een stuk beter in te schatten en te overzien... Maar goed, je hebt er vast goed over nagedacht en de markt trekt aan, dus het komt vast goed ;)
Niet als je een huis hebt dat een half jaar geleden binnen drie weken weg was, er een flinke overwaarde op zit zodat ik flink kan zakken. Dus ik maak me geen zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Treur schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:22:
[...]

Dank voor je compliment! Zijn zelf ook nog altijd erg blij met ons appartement...
Prachtig ingericht en een mooie keuken, modern en prima geïsoleerd etc. Maar laat ik dan maar even advocaat van de duivel spelen: Geen lift, dus niet geschikt voor ouderen, gehandicapten en mensen met kleine kinderen. Dat laatste ook al niet vanwege maar één slaapkamer. Je doelgroep is dus beperkt tot jonge alleenstaanden en stellen zonder kinderen. Geen balkon of dakterras, geen eigen parkeerplaats. Beetje een pijpenla, indeling, zonder binnendeuren. Moet je van houden. Keuken lijkt mij erg donker.

Allemaal te overkomen als dit in Amsterdam of Utrecht was, maar in Barneveld...? En een appartement uit 2013 nu al weer verkopen...? Lijkt me toch een soort van misrekening.

Anyway, ik hoop voor jullie dat ik te pessimistisch ben en dat jullie het gauw verkopen.

En uit de tekst en de kenmerken wordt mij niet helemaal duidelijk of je nou wel of niet een echt eigen parkeerplaats hebt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja ik snap het ook niet helemaal. Een appartement van 157k in Barneveld met een krappe keuken, krappe woonkamer en krappe slaapkamer zonder balkon of terras. Is Barneveld dan zo in trek dat zulke bedragen normaal zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
Fiber schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:40:
[...]
Prachtig ingericht en een mooie keuken, modern en prima geïsoleerd etc. Maar laat ik dan maar even advocaat van de duivel spelen: Geen lift, dus niet geschikt voor ouderen, gehandicapten en mensen met kleine kinderen. Dat laatste ook al niet vanwege maar één slaapkamer. Je doelgroep is dus beperkt tot jonge alleenstaanden en stellen zonder kinderen. Geen balkon of dakterras, geen eigen parkeerplaats. Beetje een pijpenla, indeling, zonder binnendeuren. Moet je van houden. Keuken lijkt mij erg donker.

Allemaal te overkomen als dit in Amsterdam of Utrecht was, maar in Barneveld...? En een appartement uit 2013 nu al weer verkopen...? Lijkt me toch een soort van misrekening.

Anyway, ik hoop voor jullie dat ik te pessimistisch ben en dat jullie het gauw verkopen.

En uit de tekst en de kenmerken wordt mij niet helemaal duidelijk of je nou wel of niet een echt eigen parkeerplaats hebt.
Dat we een beperktere doelgroep hebben daar zijn we ons van bewust. Al moet ik zeggen dat ouderen niet bepaald problemen hebben om bij ons binnen te komen, maar ik snap je punt :)
En gezien de huizenprijzen van de rest van Barneveld valt het best mee.
Het is sowieso beter te behappen voor jongeren/starters als een middenwoning waar de prijs vaak boven de €250.000 ligt.

En misrekening is het zeker niet, meer een luxe probleem van groter willen en kunnen :)

Eigen parkeerplaats zit er trouwens wel bij (staat ook in de beschrijving), bovendien zitten wij niet midden in een drukke stad dus parkeren is hier sowieso niet echt een probleem.
Tsurany schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:40:
Ja ik snap het ook niet helemaal. Een appartement van 157k in Barneveld met een krappe keuken, krappe woonkamer en krappe slaapkamer zonder balkon of terras. Is Barneveld dan zo in trek dat zulke bedragen normaal zijn?
Wordt over het algemeen als ruim opgezet ervaren door mensen die hier binnen komen lopen :9
Maar kan snappen dat qua m2 het niet ruim overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Treur schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:08:
[...]

Dat we een beperktere doelgroep hebben daar zijn we ons van bewust. Al moet ik zeggen dat ouderen niet bepaald problemen hebben om bij ons binnen te komen, maar ik snap je punt :)
En gezien de huizenprijzen van de rest van Barneveld valt het best mee.
Het is sowieso beter te behappen voor jongeren/starters als een middenwoning waar de prijs vaak boven de €250.000 ligt.
Is dat niet wat overdreven? Een snelle check op Funda leert dat er 300 "tussenwoningen" (middenwoningen) te koop staan in Barneveld, waarvan er:

- 231 een vraagprijs onder de 200.000 euro hebben en 48 zelfs een vraagprijs onder de 175.000 euro hebben
- slechts 13 bóven de 250.000 euro zitten en dat zijn allen huizen met oppervlaktes die al snel de 120m2 overstijgen.

Maar goed. just my two cents. Je appartement raak je wel kwijt denk ik, gezien die andere ook vrij snel verkochten. Gewoon even geduld hebben tot er net iemand langskomt die wél graag voor die paar duizend euro net wat meer ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kornalt
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-04-2021
Dat kan wel zo zijn maar behapbaar is het nog steeds niet. 175.000 krijgen niet zoveel mensen op 1 inkomen. En als je dan een oud (voor 1990 en ouder) huis hebt kost je het al snel nog eens 25k om op hetzelfde niveau te komen als zijn appartement.
Ik denk dat het gat tussen appartementen en tussenwoningen toch nog behoorlijk groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Kornalt schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:46:
Dat kan wel zo zijn maar behapbaar is het nog steeds niet. 175.000 krijgen niet zoveel mensen op 1 inkomen. En als je dan een oud (voor 1990 en ouder) huis hebt kost je het al snel nog eens 25k om op hetzelfde niveau te komen als zijn appartement.
Ik denk dat het gat tussen appartementen en tussenwoningen toch nog behoorlijk groot is.
Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar feit blijft dat je voor onder de 200.000 een prima huisje hebt waar gesteld werd dat 'de meeste al snel boven de 250.000 euro' zitten ;) .. Dat leek mij bizar omdat zelfs Utrecht niet zo duur is als dat. Maar je hebt gelijk dat tussenwoningen een stuk prijziger zijn én vaak veel achterstallig onderhoud met zich mee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het best een leuk appartement! Locatie ken ik niet dus kan niets over de prijs vertellen. Maar appartementen in zo'n staat gaan hier in regio randstad als warme broodjes ;). Overigens kun je niets over een bepaalde doelgroep zeggen, boven ons appartement (2 trappen zonder lift) woont ook een gezin met 2 jonge kinderen. En ik ken ook genoeg alleenstaanden die met wat spaargeld of schenking een huis van 157k kunnen kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-11-2015 22:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
Zo, ik heb mijn huis ook te koop gezet via www.zelfdemakelaar.nl
Ik moest zelf de teksten schrijven en foto's aanleveren. Maar als ik hem binnen een maand verkoop kost het me 348 euro en dan maken ze ook nog het koopcontract voor me op. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Sunri5e schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:29:
Zo, ik heb mijn huis ook te koop gezet via www.zelfdemakelaar.nl
Ik moest zelf de teksten schrijven en foto's aanleveren. Maar als ik hem binnen een maand verkoop kost het me 348 euro en dan maken ze ook nog het koopcontract voor me op. Ik ben benieuwd!
Is er een makelaar langs geweest op de woning op te nemen?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Nou, bij ons is het ook redelijk verrassend aan het lopen... eerst anderhalve maand alleen maar bezichtigingen (redelijk "veel" ook), zonder dat we echt inzicht kregen of er een bieding zou komen. En zowaar vandaag: 's ochtends een bieding, en vanmiddag om 15.00 nóg een bieding. Dat wordt vanavond toch eens goed nadenken wat we nu willen doen. Qua openingsbod ontlopen ze elkaar niet bijzonder veel, en qua opleveringswens ook niet zo. Alleen de leeftijd van de 2 stellen ligt ver uit elkaar: één stel van begin 20 die nu nog thuis wonen, en één stel van tegen de 70 die in de eindfase van hun éigen verkoop zitten.

Nog nooit zelf mogen meemaken in ieder geval, maar het geeft toch een leuk gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kju schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:07:
[...]

Waarom vraag je dit? Zou zelf ook graag zo verkopen :). Goed op funda is een must, dus nvm is een must. De rest lekker zelf organiseren :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Omdat funda (dacht ik) dat eist om de kwaliteit van de data te waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 13-09 21:06
Kju schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:07:
[...]

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:34:
[...]

Waarom vraag je dit? Zou zelf ook graag zo verkopen :). Goed op funda is een must, dus nvm is een must. De rest lekker zelf organiseren :)
Er komt dan een makelaar langs om je huis op te meten volgens de standaard meetinstructie. En voor een advies vraagprijs, die je overigens mag negeren. Bij mij (via zelfverkopen) was die man in tien minuten klaar en die advies vraagprijs nam hij gewoon van mij over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ok. Dan begrijp ik hun prijsstelling wel. Weet alleen niet hoe lang ze dat gaan handhaven nu de verkooptermijnen korter worden.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Zo, na enkele weken van opruimen, kleine klusjes enz. worden vandaag de foto's gemaakt. Hard getwijfeld (het is toch zo goed als winter voor m'n gevoel, wat doet dit met de foto's) maar toch de knoop doorgehakt en het lijkt erop dat we mazzel hebben met het weer. Laat het zonnetje maar komen!
Voor m'n gevoel wel een leeg huis nu alle foto's e.d. weggehaald zijn. Heb nog enkele handigheidjes uit dit topic kunnen halen waarvoor dank!
Zal binnenkort de foto's en verkooptekst (of Funda-link) eens plaatsen, wellicht dat jullie nog een paar op-/aanmerkingen hebben? :)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niek_ schreef op donderdag 26 november 2015 @ 07:38:
Zal binnenkort de foto's en verkooptekst (of Funda-link) eens plaatsen, wellicht dat jullie nog een paar op-/aanmerkingen hebben? :)
Als je er echt wat mee wil doen kan je dat beter plaatsen voor alles op Funda staat. Als je huis al door mensen is bekeken (en op de "next!" lijst is gekomen) is het moeilijk om ze weer te lokken om toch te krijgen.

Funda stuurt wel berichten aan iedereen (die dat wil) als een nieuw huis is geplaatst, maar niet als dat huis twee weken later is aangepast (dan alleen naar de mensen die het huis hebben bewaard op Funda).

• HuHu
  • Niet online
Tevens zet funda er dan wel bij dat de woning is "gewijzigd", wat ook vreemd over kan komen op bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
Sinds gister staat ons appartment te koop. Vandaag al telefoon van de makelaar dat hij voor maandag en dinsdag een bezichtiging heeft ingepland. Dat hadden we niet verwacht! ben benieuwd wat daar uitkomt.

We hebben via de makkelaar een virtuele tour laten maken met behulp van eem camera van matterport. Mijn inziens een mooie techniek die echt iets toevoegd in makelaarsland anno 2015.

linkje: http://www.schreinemacher...appartement-venlo/2914415

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Magicw00b schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:14:
Sinds gister staat ons appartment te koop. Vandaag al telefoon van de makelaar dat hij voor maandag en dinsdag een bezichtiging heeft ingepland. Dat hadden we niet verwacht! ben benieuwd wat daar uitkomt.

We hebben via de makkelaar een virtuele tour laten maken met behulp van eem camera van matterport. Mijn inziens een mooie techniek die echt iets toevoegd in makelaarsland anno 2015.
Inderdaad. Erg gaaf om zo alvast door een huis te lopen. Komt ook goed overeen met de werkelijkheid ipv de groothoekfoto's die je normaliter ziet volgens mij.
Succes met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Leuk huis voor een leuke prijs. Die virtuele tour werkt erg goed. Enige waar ik bang voor zou zijn bij dit type huizen is dat het er wellicht erg warm wordt in de zomer. Maar misschien valt dat ook wel mee. En je moet in Venlo willen wonen, maar ja, dat is persoonlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Virtuele tour is inderdaad wel gaaf. En veel meters voor je geld, daar in Venlo. Succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:23

vhal

ಠ_ಠ

Over foto's gespoken; als je het zo nodig 'zelluf' wilt doen, trek dan eerst even de foto's door Lightroom voordat je onderstaande pareltjes durft te uploaden :X

http://www.funda.nl/koop/...is-49663217-reigerlaan-4/
------

Die virtual tour is wel gaaf gedaan d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 29-11-2015 20:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Valt nog wel mee, er zijn zo veel ergere foto's te vinden :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:55
Maeslant schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:18:
Nou, ik meld me hier ook eens.

Deze week ons huis in de verkoop gezet. Staat nu 3 dagen online, en daaruit kwamen (mijn inziens) maar 3 bezichtigingen. Moet dus nog wat aan de marketing gaan doen.

Gelukkig lees ik hier dat ik niet de enige ben die eerst koopt en dan pas verkoopt.
Inmiddels bijna een maand verder, update;

Na 3 bezichtigingen hadden we 2 potentiele kopers. In onze vakantie (op reis) hadden wij na 2 weken het winnende bod. Nu de laatste zaken regelen, maar de verkoop is rond.

Link: Huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Maeslant schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:09:
[...]

Na 3 bezichtigingen hadden we 2 potentiele kopers. In onze vakantie (op reis) hadden wij na 2 weken het winnende bod. Nu de laatste zaken regelen, maar de verkoop is rond.

Hoe doe je dat eigenlijk precies, met 2 kopers tegelijk? Laat je ze beide gewoon een 'eindbod' doen ofzo en kies je dan met wie je uiteindelijk in onderhandeling gaat?

Tegen elkaar op laten bieden is immers niet legaal toch (of is dat meer een ongeschreven fatsoensregel, over niet met meerdere partijen tegelijk in onderhandeling zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Valorian schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:14:
[...]

Hoe doe je dat eigenlijk precies, met 2 kopers tegelijk? Laat je ze beide gewoon een 'eindbod' doen ofzo en kies je dan met wie je uiteindelijk in onderhandeling gaat?

Tegen elkaar op laten bieden is immers niet legaal toch (of is dat meer een ongeschreven fatsoensregel, over niet met meerdere partijen tegelijk in onderhandeling zijn)?
Nee, 2 kopers toonden interesse. Dan mag je maar met een van de twee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Maeslant schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:15:
[...]

Nee, 2 kopers toonden interesse. Dan mag je maar met een van de twee verder.
Ah ok, ik dacht dat je misschien iets creatiefs had bedacht om toch van meerdere kopers biedingen te krijgen. Zo gaat hier in Utrecht verkoop soms door middel van "doe maar een bod in een envelop". Dan is de verkoper technisch gezien nog met niemand in onderhandeling, openen ze de enveloppen en kunnen ze vanuit daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Valorian schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:02:
[...]

Ah ok, ik dacht dat je misschien iets creatiefs had bedacht om toch van meerdere kopers biedingen te krijgen. Zo gaat hier in Utrecht verkoop soms door middel van "doe maar een bod in een envelop". Dan is de verkoper technisch gezien nog met niemand in onderhandeling, openen ze de enveloppen en kunnen ze vanuit daar verder.
Dat ´niet mogen´ is vooral een NVM dingetje. Je mag niet met twee bieders in onderhandeling zijn tegelijkertijd. Dus je onderhandelt met de hoogste bieder. Je kan ook tegen beide bieders zeggen ´doe maar een nieuw eindbod, dan weet ik met wie ik verder moet gaan´, zo omzeilen die restictie een beetje.

Wettelijk mag je met 28 bieders tegelijk onderhandelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nvm'ers lossen dat heus wel creatief op hoor, dat heet "inschrijving" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maeslant schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:09:
[...]

Mooi huis! Prachtig afgewerkt ook. Er is wel een beetje iemand uitgeschoten met de groothoek, op bepaalde foto's, vooral van de tuin geeft het een vertekend beeld. Maar jij hebt het in het echt gezien, en als het dan nog steeds zo mooi is, gewoon voor gaan :)

Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
JvS schreef op maandag 30 november 2015 @ 19:34:
[...]

Dat ´niet mogen´ is vooral een NVM dingetje. Je mag niet met twee bieders in onderhandeling zijn tegelijkertijd. Dus je onderhandelt met de hoogste bieder. Je kan ook tegen beide bieders zeggen ´doe maar een nieuw eindbod, dan weet ik met wie ik verder moet gaan´, zo omzeilen die restictie een beetje.

Wettelijk mag je met 28 bieders tegelijk onderhandelen :P
Ok, dus als je niets met het NVM te doen hebt en zelf onderhandelingen voert mag je ook gewoon open kaart spelen met alle bieders door aan te geven bij elke partij wat tot dan toe het hoogste bod is wat je hebt ontvangen en of iemand daar overheen wil gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:15:
[...]

Ok, dus als je niets met het NVM te doen hebt en zelf onderhandelingen voert mag je ook gewoon open kaart spelen met alle bieders door aan te geven bij elke partij wat tot dan toe het hoogste bod is wat je hebt ontvangen en of iemand daar overheen wil gaan?
Jup, hoe jij onderhandelt en bepaalt aan wie je verkoopt, mag je helemaal zelf weten. Ik zou wel uitkijken met zaken zoals valsheid in geschifte. Als jij terugmailt naar een bieder met de tekst dat je ook al 5 andere gegadigden hebt die net duizend euro meer bieden, en dat is niet zo, dan kun je daar natuurlijk gezeik mee krijgen als je koper er later achter komt dat dat helemaal niet zo was. Maar ja, kom daar maar eens achter, en ga dan maar eens achter je geld aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij kan je roepen wat je wilt, netjes is anders en of het succesvol is vind ik twijfelachtig. Maar of je er echt problemen mee krijgt? Interessante vraag. Ik denk het eerlijk gezegd van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
JvS schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:55:
Volgens mij kan je roepen wat je wilt, netjes is anders en of het succesvol is vind ik twijfelachtig. Maar of je er echt problemen mee krijgt? Interessante vraag. Ik denk het eerlijk gezegd van niet.
Ligt er aan waar je woont (dorp of stad) en of je het ook mensen kunt gunnen. Dan is het bied-proces heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Voor mij is het op dit moment geen relevante vraag, was meer nieuwsgierig. Zelf heb ik een hekel aan het hele 'spelletje' eromheen. Heb vijf jaar geleden gekocht, was blij dat de markt toen zo vast zat dat je gewoon rustig huizen kon bezichtigingen en weken kon nadenken over of je daar wel of geen bod op wilde uitbrengen zonder in je nek ademende makelaars, rijen bij de bezichtigingen of 'inschrijvingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dan nog kan je atm nog steeds betere deals vinden dan 5 jaar geleden. Toen waren de vraagprijzen nog niet meerdere malen gedaald. Ik heb vraagprijzen van woningen de afgelopen maanden stapsgewijs zien zakken van 425k drie jaar geleden naar 335k en dan binnen twee weken verkocht zien worden voor 325k :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
JeroenE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:31:
[...]

Als je er echt wat mee wil doen kan je dat beter plaatsen voor alles op Funda staat. Als je huis al door mensen is bekeken (en op de "next!" lijst is gekomen) is het moeilijk om ze weer te lokken om toch te krijgen.

Funda stuurt wel berichten aan iedereen (die dat wil) als een nieuw huis is geplaatst, maar niet als dat huis twee weken later is aangepast (dan alleen naar de mensen die het huis hebben bewaard op Funda).
Dank voor je reactie.
Op dit moment in de voorbereidende fase, dus nog geen Funda-link. Wel onderstaand de tekst zoals we die nu hebben en hier de voorlopige verkoopbrochure (enkel tekst en foto's, rest volgt nog). Erg benieuwd naar jullie reacties!

[ Voor 128% gewijzigd door Niek_ op 08-01-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:21:
De woning is in 2008 opgeleverd onder GIW garantie en voorzien van alle gemakken van de huidige tijd en uiteraard volledig geïsoleerd en voorzien van het Politiekeurmerk. De luxe keuken met eiland is in 2012 geplaatst en in 2013 is de woning voorzien van zonnepanelen.
Dit stukje is hoogstwaarschijnlijk het enige dat ook maar iets toevoegt ten op zichtte van de foto's, plattegrond & kaart. Waarschijnlijk kun je het merkje op de oven lezen op een van de foto's ;)

Maar ik zou ook nog even die GIW garantie checken, volgens de website had je 6 garantie, die is dus verlopen! Beetje jammer dus om te vermelden, OF je moet vermelden tot wanneer die garantie dan wel loopt.

Ik ga nu je tekst fileren, als je hem goed vond, lees dan niet verder, het kan ongezouten overkomen, maar dit soort tekst kom ik vaker tegen en is IMHO gewoon bagger, maar dat denk ik van veel advertenties.

De eerste alinea is denk ik noodzakelijk kwaad als inleiding, maar hoeveel kopers zullen denken: "Verrek, die woning ligt in Arnhem, dat had ik nou nooit gedacht, fijn dat het nog even in de tekst wordt genoemd" :+
Bruisend centrum? Gevarieerd park? Maar ik ben blij dat het een werkelijk fantastisch uitzicht is, die surrealistische uitzichten ben ik op uitgekeken. 8) Bedenk goed wat je wilt zeggen, je woning ziet er geschikt uit voor een gezin, zitten die te wachten op het centrum? Waar ligt de school bijvoorbeeld?

Carport voor 2 auto's? Op de foto's staat bij de buren een kleine auto, die past er misschien 2x, maar passen er ook 2 middenklassers? Je afvalbak kan er dan al niet meer staan. Hou het bij carport eventueel met 'anex overdekte entree' of zoiets.
NEFF inbouwapp. zoals? Zoals doe je niet als je daarna alles opnoemt. Overigens is je werkblad denk ik niet van NEFF?

Let sowieso op je zinsconstructies, een pui is (volgens mij) een onderdeel van de gevel, een pui 'van de woonkeuken naar de tuin' klinkt krom. Daarnaast kun je ook gewoon 'gehele glazen pui met deuren' zeggen. 'geheel' en 'glas' zijn beiden een attribuut van pui.
'De tuin is dan ...' gebruik je als er een bepaalde situaties is. Zoals wanneer er een beer in de tuin staat. De tuin is dan een dierentuin :+ . Ik snap wat je bedoelt, want je bedoelt dat ALS je de deuren open slaat, DAN is de tuin een verleng... Echter heb je het eerst over openslaande deuren.
'Badkamer voorzien' ? DE badkamer IS voorzien van ....
'diverse uitvalswegen als', dat moet dus ZOALS zijn. Ook bij dagelijkse voorzieningen, wat ik overigens makelaarstaal vind, google is het daarmee eens ;)

Let ook op dat je niet dingen 2x vermeld, zoals fietsafstand naar het centrum.

Maar waar IK echt een hekel aan heb (dus heel persoonlijk) zijn al die superlatieven en bijvoeglijk naamwoorden om de tekst te 'pimpen'. Een paar: weids, royaal, ruim, zeer, praktisch, groot, fraai, prachtig.
Vooral over zaken niet die niet op het huis slaan.
Ook is het storend als je een kromme zin 'pimpt' met superlatieven. Het geeft aan dat je heel hard probeert je woning maar zo goed mogelijk aan te prijzen, maar de 'basis' niet klopt.

Hoe zou ik kijken naar (of wat me afvragen bij) jouw woning, als ik geïnteresseerd was:
Er staan 20? dezelfde woningen op een rij, welke 'versie' is het exact? Zijn er aanpassingen gemaakt door de eigenaar ten op zichtte van het standaard ontwerp? Voegen die waarde toe?
In jouw geval: zonnepanelen, nieuwe keuken en de rest kun je zelf invullen.
Dat zijn dus de onderdelen waar je nadruk op moet leggen. Foto van je panelen?

Waar hoef ik geen hulp bij:
Uitgebreide sfeerimpressies van de stad, wijk, buurt, uitzicht, bezienswaardigheden of voorzieningen. Soms is het wel handig om 'de dichts bij zijnde' supermarkt, school of bushalte aan te geven 'ter oriëntatie'. Je hoeft Arnhem niet te verkopen, de wijk eigenlijk ook al niet, hooguit de straat, als daar iets noemenswaardig mee is.

PS. Ik denk dat je een mooie woning hebt en volgens mij komt die verkoop goed, de tekst hoeft weinig 'recht' te praten, probeer dat dan ook niet ;) . Ik zou trouwens de foto van de tuin van boven schrappen, het geeft vooral aan hoe weinig privacy je hebt van de buren.
PSS. Had ik al gezegd dar dit positief bedoelt was? Zo niet: deze post is opbouwend bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
@Niek_, ik vind je zinnen veel te lang. Dat komt de leesbaarheid van je tekst niet ten goede.

Analyse van de eerste twee alinea's (tot "Begane grond"):
- de gemiddelde woordlengte is 5,2, dat zou tussen de 1,27 en 2,06 moeten liggen
- de gemiddelde zinslengte is 20 woorden, dat is veel te veel

Je kunt de tekst eenvoudig verbeteren door de zinnen in te korten. Dat "kost" geen extra ruimte, alleen wat exta punten en hoofdletters.

Bron: http://www.kennisbank-beg...voorspelling/ned_formules (Brouwer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Vanuit mijn recente ervaring:

1) Zorg voor erg goede foto's (vanuit de verkoop brochure denk ik dat je zelf de foto's genomen).
2) Deel onder vrienden / familie je huis via Facebook / Twitter

De tekst en verkoopbrochure is echt veel minder relevant. Onder kopers hebben wij gevonden via FB, en de reactie die wij op de foto's hebben gehad waren zeer positief. Daardoor gingen mensen daarover praten, en mensen op attent maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

"Binnenshuis is er verrassend veel leefruimte en de fraaie tuin en het zich op de eerste verdieping bevindende dakterras bieden u een werkelijk fantastisch uitzicht over een gevarieerd park met waterpartijen."

Dat loopt niet. "Het zicht op de eerste verdieping bevindende dakterras" suggereert dat ik zicht heb op het dakterras terwijl je bedoelt dat je een mooi zicht vanaf het dakterras hebt.
Daarnaast mis ik de fraaie tuin. Er liggen tegels en als ik mijn best doe zie ik twee plantjes staan in de plantenbak. Maar dat maakt het in mijn ogen niet direct fraai.

De foto van de trap laat hem erg smal en stijl ogen. Het lijkt alsof je daar niet comfortabel met diverse spullen overheen loopt.
En oppassen als je zegt dat een woonkamer op diverse manieren in te delen is terwijl je op de foto's direct ziet dat er maar weinig mogelijkheden zijn die enigszins realistisch te noemen zijn gelet op lichtinval en ruimte.

De woning zelf ziet er erg leuk uit, voornamelijk doordat hij op dit moment een moderne en strakke styling heeft. Ook het uitzicht is een duidelijk pluspunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 02-12-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Eerlijk gezegd.. ik lees veel teksten, nu op dit tijdstip was het te lang om te lezen en dan heb ik al koffie gehad :(

En wanneer ik wel in staat ben om te lezen scan ik alleen voor datgene wat ik wil weten en al die wervende zinnen boeien niet echt. Ik zou me beperken tot alleen een duidelijke indeling, maatvoering en daarna onder bijzonderheden nog echt de key selling points aanhalen. Dan komt je info tenminste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:16:
"Binnenshuis is er verrassend veel leefruimte en de fraaie tuin en het zich op de eerste verdieping bevindende dakterras bieden u een werkelijk fantastisch uitzicht over een gevarieerd park met waterpartijen."

Dat loopt niet. "Het zicht op de eerste verdieping bevindende dakterras" suggereert dat ik zicht heb op het dakterras terwijl je bedoelt dat je een mooi zicht vanaf het dakterras hebt.
Ik moest die zin ook driemaal lezen, maar er staat "zich" en niet "zicht". De zin is correct, maar wel zeer onduidelijk.

edit: nu we toch bezig zijn, zou ik het herschrijven als: Binnenshuis is er verrassend veel leefruimte. Zowel de fraaie tuin, als het dakterras op de eerste verdieping, bieden u een fantastisch uitzicht over het park.

[ Voor 14% gewijzigd door HuHu op 02-12-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aah nu zie ik het ja. In ieder geval duidelijk dat die zin wat simpeler mag want als een simpleton als ik er overheen lees zullen meerderen dat wel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Wij hebben gisteren de sleuteloverdracht gehad, in ons geval kunnen we dus gaan neuzen in het Koop-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Top dat jullie de tijd genomen hebben om te reageren op de tekst enne...ik vraag er zelf om dus ga je vooral niet verontschuldigen als je met de kettingzaag in de weer bent geweest ;)
Ik ga een-en-ander eens herschrijven en zal het dan nog eens een keertje hier neerzetten.
Maeslant schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:13:
1) Zorg voor erg goede foto's (vanuit de verkoop brochure denk ik dat je zelf de foto's genomen).
Oei, foto's zijn door professionele fotograaf genomen :X Vanwaar dat je denkt dat ik ze zelf genomen heb? Hoor graag welke aandachtspunten je gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verdrietig dat je geen normale makelaar kunt betalen.

Nu moet je alles zelf doen en hier op het forum hulp inroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
nokiaan958GB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:07:

Euhm, pardon?
Hier doe je een levensgrote (onjuiste) aanname.. |:(
Zou het misschien ook kunnen zijn dat dit een bewuste keuze is die niet op het ontbreken van financiën gestoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:02:
Top dat jullie de tijd genomen hebben om te reageren op de tekst enne...ik vraag er zelf om dus ga je vooral niet verontschuldigen als je met de kettingzaag in de weer bent geweest ;)
Ik ga een-en-ander eens herschrijven en zal het dan nog eens een keertje hier neerzetten.

[...]

Oei, foto's zijn door professionele fotograaf genomen :X Vanwaar dat je denkt dat ik ze zelf genomen heb? Hoor graag welke aandachtspunten je gezien hebt.
Ik dacht eerlijk gezegd ook dat je ze zelf had gemaakt. Ik vind het camera standpunt te hoog, je kijkt overal "bovenop". Tevens de tweede foto, 1/3 is een spiegelende kast en rechts staat de keuken er vervolgens niet helemaal op. In de slaapkamers heb je geen foto's van alle vier de wanden. Geen foto van de tuin + uitzicht, behalve die lelijke van bovenaf.

Makelaars zijn grote oplichters die niets toevoegen. Je kunt het beter zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eindresultaat is nu al beter dan wat menig makelaar uitspuwt. Die zetten ook maar wat vinkjes en laten hun script de tekst genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik vind de foto's goed en ze geven een mooie indruk van het huis. Ben benieuwd naar je vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Ik vind het ook best prima. En laten we eerlijk zijn, hoe belangrijk is nou echt die tekst? Die ga je toch pas lezen als je aan de hand van de foto's interesse hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent

Verdrietig dat echte makelaars ruim 3000e vragen voor hun diensten waar ik zelf voor 1300e mn woning in 2,5 maand heb weten te verkopen in een straat waar nog 13 (!!) andere woningen te koop staan, vrijwel allemaal langer dan 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Lensent schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:15:
[...]

Verdrietig dat echte makelaars ruim 3000e vragen voor hun diensten waar ik zelf voor 1300e mn woning in 2,5 maand heb weten te verkopen in een straat waar nog 13 (!!) andere woningen te koop staan, vrijwel allemaal langer dan 6 maanden.
1300 euro vind ik nog duur.... Mijn makelaar deed het voor 995,- inclusief BTW en (goede!) foto's. Voor dat bedrag heb ik er geen omkijken naar gehad. Alleen even het huis netjes houden voor als er een bezichtiging kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
HuHu schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:18:
[...]

Makelaars zijn grote oplichters die niets toevoegen. Je kunt het beter zelf doen.
Daar ben ik het niet mee eens, onze Makelaar heeft echt wel waarde toegevoegd. Actief op Facebook netwerken onder andere. Ze hebben een aantal bezichtigingen gedaan in welke ze veel beter kunnen onder woorden hoe je huis erbij staat.

Ik moet zeggen, wij zijn wezen kijken bij huizen waarbij geen makelaar is, en dat is gewoon veel minder. Mensen denken dat ze een huis kunnen verkopen, maar voor ons kregen wij geen goede indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Tjoekie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:48:
[...]

1300 euro vind ik nog duur.... Mijn makelaar deed het voor 995,- inclusief BTW en (goede!) foto's. Voor dat bedrag heb ik er geen omkijken naar gehad. Alleen even het huis netjes houden voor als er een bezichtiging kwam.
Er is vast altijd wel weer iets goedkopers te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Maeslant schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:14:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, onze Makelaar heeft echt wel waarde toegevoegd. Actief op Facebook netwerken onder andere. Ze hebben een aantal bezichtigingen gedaan in welke ze veel beter kunnen onder woorden hoe je huis erbij staat.

Ik moet zeggen, wij zijn wezen kijken bij huizen waarbij geen makelaar is, en dat is gewoon veel minder. Mensen denken dat ze een huis kunnen verkopen, maar voor ons kregen wij geen goede indruk.
Ik begrijp wat je wilt zeggen. Maar persoonlijk zie ik in je situatie het voordeel van een makelaar nog niet in. In mijn optiek heeft een goede woning geen verkooppraat nodig en verkoopt die zich vanzelf. Dit is uiteraard alleen mijn mening. Echter in de zoektocht naar een woning was ik liever alleen door het huis gelopen dan met de makelaar. In de regel wisten ze letterlijk niets van de woning. Of buiten werktijden een woning bekijken...de zin spat van de dame of heer makelaar er niet vanaf (of ze laten een iemand die normaliter de administratie doet opdraven?).

Al met al de enige waarde die een makelaar voor mij kan hebben is de telefoon aannemen en binnen werktijden handjes van mogelijk kopers vasthouden. Alhoewel ik in het laatste geval van mening ben dat het potentiele kopers beter buiten werktijd uitkomt. Al met al persoonlijk zie ik niet waarom ik bij een verkoop van een woning een makelaar in moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Over het algemeen tevreden met mijn verkoopmakelaar. Eén verneukeratief dingetje nu met de afrekening:
In het contract stonden alle kosten incl. btw.... foto's maken, publicaties etc.. behalve de makelaarscourtage die vastgesteld was op een bepaalde prijs... die staat er dan ineens ex. btw... :-S
Overheen gelezen en anders toch ook wel gedaan...maar nu met de afrekening staat er dan toch ineens een significant hoger bedrag dan wat ik in gedachte had.
Wat kan de reden zijn dat de courtage ex btw. wordt opgegeven en de rest allemaal incl.? Ik ben gewoon particulier in Nederland en dus verwacht ik alle prijzen inclusief btw. Of zou ik deze kosten van de belasting kunnen terugvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Alle bezichtigingen die in mijn woning zijn geweest hebben onder werktijd plaatsgevonden. Als ik daar allemaal vrije dagen voor op had moeten nemen, dan had ik niets meer over om in mijn nieuwe huis te klussen. Ook het onderhandelen en netjes opmaken van de advertentie enzo, is allemaal gedaan. Vind dat het persoonlijk wel waard, de 'ontzorging'. Had er absoluut geen zin in om dat allemaal zelf te doen, en achteraf is het die 1500 euro extra wel waard geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:05:
Alle bezichtigingen die in mijn woning zijn geweest hebben onder werktijd plaatsgevonden. Als ik daar allemaal vrije dagen voor op had moeten nemen, dan had ik niets meer over om in mijn nieuwe huis te klussen. Ook het onderhandelen en netjes opmaken van de advertentie enzo, is allemaal gedaan. Vind dat het persoonlijk wel waard, de 'ontzorging'. Had er absoluut geen zin in om dat allemaal zelf te doen, en achteraf is het die 1500 euro extra wel waard geweest.
Onzin. Er is geen koper die onder werktijd wil bezichtigen, want die werken zelf ook. Maar ze moeten, want alleen dan is de verkoopmakelaar beschikbaar. Zo'n makelaar is een blok aan het been voor zowel de verkoper als de koper.

Ik heb m'n huis zelf verkocht en alle bezichtigingen 's avonds en in het weekend gedaan. Op tijden dat de koper dat wenste, ze mochten allemaal zelf kiezen.

Het heeft mij 3.000 euro aan makelaarskosten gescheeld (600 via zelfverkopen, in plaats van 3600 via een makelaar) en 10.000 euro méér opgeleverd dan verkopen via een makelaar (ik heb het voor 10k meer te koop gezet dan hun "advies" én gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Laatst online: 16:27
HuHu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:14:
[...]

Onzin. Er is geen koper die onder werktijd wil bezichtigen, want die werken zelf ook. Maar ze moeten, want alleen dan is de verkoopmakelaar beschikbaar. Zo'n makelaar is een blok aan het been voor zowel de verkoper als de koper.

Ik heb m'n huis zelf verkocht en alle bezichtigingen 's avonds en in het weekend gedaan. Op tijden dat de koper dat wenste, ze mochten allemaal zelf kiezen.

Het heeft mij 3.000 euro aan makelaarskosten gescheeld (600 via zelfverkopen, in plaats van 3600 via een makelaar) en 10.000 euro méér opgeleverd dan verkopen via een makelaar (ik heb het voor 10k meer te koop gezet dan hun "advies" én gekregen).
Maar niet iedereen werkt van 09.00 - 17.00. Ik heb alleen maar overdag bezichtigd. Mijn werkdag begint normaal gesproken rond een uur of 16.00 (horeca).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Dagion schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:26:
[...]

Maar niet iedereen werkt van 09.00 - 17.00. Ik heb alleen maar overdag bezichtigd. Mijn werkdag begint normaal gesproken rond een uur of 16.00 (horeca).
Ik neem aan dat je zelf ook weet dat jij een uitzondering bent. Wilde je per se ma-vr overdag bezichtigen, of had 's avonds of in het weekend ook gekund? Want dat is het hele punt: bij zelf verkopen hoef je nauwelijks vrij te nemen voor bezichtigingen, want de koper kan vaak ook als je zelf thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
4-systeembeheer schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:51:
Over het algemeen tevreden met mijn verkoopmakelaar. Eén verneukeratief dingetje nu met de afrekening:
In het contract stonden alle kosten incl. btw.... foto's maken, publicaties etc.. behalve de makelaarscourtage die vastgesteld was op een bepaalde prijs... die staat er dan ineens ex. btw... :-S
Overheen gelezen en anders toch ook wel gedaan...maar nu met de afrekening staat er dan toch ineens een significant hoger bedrag dan wat ik in gedachte had.
Wat kan de reden zijn dat de courtage ex btw. wordt opgegeven en de rest allemaal incl.? Ik ben gewoon particulier in Nederland en dus verwacht ik alle prijzen inclusief btw. Of zou ik deze kosten van de belasting kunnen terugvragen?
Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar. Daarnaast is het gewoon een gevalletje van voordeliger willen lijken dan het in werkelijkheid is. 990 euro ziet er toch wat aantrekkelijker uit dan 1197,90.

Er zijn wel meer sectoren die hier last van hebben. Garages hebben het ook altijd over onderdelen exclusief BTW. Alsof je als particulier de keuze hebt om geen BTW te betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
HuHu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:14:
[...]

Prima dat dit voor jou goed werkt, maar ik heb liever dat er een professional langs komt om foto's te maken, de plattegrond in elkaar klikt, de advertentie op Funda in één keer goed neer zet, en de bezichtigingen, onderhandelingen en de uiteindelijke afhandeling ervan regelt. Als ik dat allemaal zelf in mijn vrije tijd had moeten doen, en alle bezichtigingen die wel degelijk onder werktijd hebben plaatsgevonden had moeten regelen, dan had ik dat niet zo fijn gevonden, dus dan betaal ik daar voor.

Niet iedereen werkt 5 dagen in de week tussen 9:00 en 17:00, dus alleen maar 's avonds en in het weekend bezichtigen is toch best een restrictie voor je potentiële kopers. Zeker in deze tijd van het jaar, nu het donker is om 17:00. Dan is het wel wat minder lekker verkopen als je bijvoorbeeld een mooi uitzicht of een prachtige zonnige tuin of balkon hebt.

Bovendien, als je van mening bent dat je 10k meer voor je woning kunt vragen én krijgen, dan maak je dit toch duidelijk aan je makelaar? Om nu te zeggen dat jouw keuze om het zelf te doen, je 13k heeft opgeleverd, vind ik wat optimistisch, dat is jezelf rijk rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:28:
[...]

Prima dat dit voor jou goed werkt, maar ik heb liever dat er een professional langs komt om foto's te maken, de plattegrond in elkaar klikt, de advertentie op Funda in één keer goed neer zet, en de bezichtigingen, onderhandelingen en de uiteindelijke afhandeling ervan regelt. Als ik dat allemaal zelf in mijn vrije tijd had moeten doen, en alle bezichtigingen die wel degelijk onder werktijd hebben plaatsgevonden had moeten regelen, dan had ik dat niet zo fijn gevonden, dus dan betaal ik daar voor.
Zeker, het is ieder z'n eigen keuze. Overigens kun je bij zelf-verkopen altijd nog een fotograaf, tekstschrijver en plattegrondmaker inhuren. Tarieven daarvoor liggen tussen de 250 - 500 euro als ik zo rondkijk. Hoef je alleen nog zelf de rondleidingen te doen.

Overigens is bij goedkope huizen een makelaar relatief goedkoop. Met een courtage van 1,8 % + € 750 opstartkosten (wat ze rekenen voor foto's, tekst, funda) (inclusief BTW) en dan slechts € 1.500 betalen voor je makelaar, betekend dat je huis voor zo'n € 42.000 is verkocht.

Voor een huis van € 200.000 euro betaal je zo € 3.500 - € 4.500 aan makelaarskosten. Dat zijn de offertes die ik in ieder geval kreeg. Desnoods onbetaald verlof opnemen is verreweg het goedkoopst. Tenminste... wel met mijn salaris, ik verdien geen € 1.000 netto per dag.
Niet iedereen werkt 5 dagen in de week tussen 9:00 en 17:00, dus alleen maar 's avonds en in het weekend bezichtigen is toch best een restrictie voor je potentiële kopers. Zeker in deze tijd van het jaar, nu het donker is om 17:00. Dan is het wel wat minder lekker verkopen als je bijvoorbeeld een mooi uitzicht of een prachtige zonnige tuin of balkon hebt.

Bovendien, als je van mening bent dat je 10k meer voor je woning kunt vragen én krijgen, dan maak je dit toch duidelijk aan je makelaar? Om nu te zeggen dat jouw keuze om het zelf te doen, je 13k heeft opgeleverd, vind ik wat optimistisch, dat is jezelf rijk rekenen.
Dat heb ik ook zeker gedaan. Waren ze het niet mee eens en ik moest toch echt hun "strategie" volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tenzij alle makelaars met een minimum-bedrag werken :(
In de buurt waren alle makelaars die werkten met courtage, met minimum bedrag van 2800-3000 euro. Daar kwam dan foto/plattegrond/3d/video/funda kosten nog overheen bij allen. Dus ook voor een huis van 100.000 euro betaal je hier 3500 euro aan verkoopkosten, ongeacht keuze van (lokale) makelaar. Pas bij landelijke makelaars zonder lokaal kantoor of makelaars >10km verder kreeg ik offertes puur op courtage, maar die hadden dan wel hoger percentage en geen lokale markt kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
HuHu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:46:
[...]

Overigens is bij goedkope huizen een makelaar relatief goedkoop. Met een courtage van 1,8 % + € 750 opstartkosten (wat ze rekenen voor foto's, tekst, funda) (inclusief BTW) en dan slechts € 1.500 betalen voor je makelaar, betekend dat je huis voor zo'n € 42.000 is verkocht.
Ik had het over 1500 euro extra, bovenop de opstartkosten en wat ik anders nog kwijt was geweest aan een zelfdoe-makelaar. Mijn makelaar rekende overigens gewoon een vast bedrag, en geen percentage voor het appartement.
Voor een huis van € 200.000 euro betaal je zo € 3.500 - € 4.500 aan makelaarskosten. Dat zijn de offertes die ik in ieder geval kreeg. Desnoods onbetaald verlof opnemen is verreweg het goedkoopst. Tenminste... wel met mijn salaris, ik verdien geen € 1.000 netto per dag.
Ik heb best wat bezichtigingen gehad, als ik voor al die bezichtigingen een dagdeel vrij had moeten nemen dan had me dat serieus veel tijd gekost. Verder verdien ik natuurlijk geen 1000 euro per dag, maar dat zijn niet de bedragen waar we het hier over hebben. Verder heb een erg drukke agenda. Ik kan mijn collega's en klanten al amper 50% van de tijd netjes op dat moment opnemen, laat staan dat ik steeds potentiele huizenkopers zou moeten wegdrukken. Als ik dan ook nog eens moet gaan voorstellen om ergens over twee weken een bezichtiging te doen omdat ik dan een keer een dag vrij kan nemen, dan gaat natuurlijk niemand mijn huis kopen. Soms is het gewoon nodig om het uit te besteden. Ja, het kost een paar centen, maar als dat de enige mogelijkheid is dan moet het maar.
Dat heb ik ook zeker gedaan. Waren ze het niet mee eens en ik moest toch echt hun "strategie" volgen.
De situatie kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar als álle makelaars in jouw regio het huis 10k lager taxeerden dan jij zelf, én je hebt het uiteindelijk toch voor jouw beoogde vraagprijs verkocht, dan zit er maar één ding op: zelf makelaar worden, want blijkbaar kun je iets wat zij niet kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kornalt
[...]
Ik heb best wat bezichtigingen gehad, als ik voor al die bezichtigingen een dagdeel vrij had moeten nemen dan had me dat serieus veel tijd gekost. Verder verdien ik natuurlijk geen 1000 euro per dag, maar dat zijn niet de bedragen waar we het hier over hebben. Verder heb een erg drukke agenda. Ik kan mijn collega's en klanten al amper 50% van de tijd netjes op dat moment opnemen, laat staan dat ik steeds potentiele huizenkopers zou moeten wegdrukken. Als ik dan ook nog eens moet gaan voorstellen om ergens over twee weken een bezichtiging te doen omdat ik dan een keer een dag vrij kan nemen, dan gaat natuurlijk niemand mijn huis kopen. Soms is het gewoon nodig om het uit te besteden. Ja, het kost een paar centen, maar als dat de enige mogelijkheid is dan moet het maar.
Uitbesteden is een prima reden. Heb ik ook gedaan toen ik 200 km verderop ging wonen en werken. Geen zin op en neer te rijden voor bezichtingen ;). Wel vind ik makelaars duur voor wat ze doen. Voor 3500 euro laat ik een heel huis stuken en verven (ook uitbesteed omdat ik de tijd en zin niet heb). Maar wel een heel wat beter bestede 3500 € dan de bijna 3500 € die de makelaar mij koste.

[...]
De situatie kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar als álle makelaars in jouw regio het huis 10k lager taxeerden dan jij zelf, én je hebt het uiteindelijk toch voor jouw beoogde vraagprijs verkocht, dan zit er maar één ding op: zelf makelaar worden, want blijkbaar kun je iets wat zij niet kunnen ;)
Dan kan ik er ook 1 worden want het is mij al 3x gelukt om 10k meer te krijgen als wat de makelaar of taxateur voorstelde. Hmm ik kan ook nog eens betere teksten schrijven... misschien moet ik het echt maar gaan doen ;)

Maar goed, als ik het uitbesteed wil ik wel kwaliteit. En dat is in veel gevallen echt om te janken bij makelaars en zeker geen 3500€ waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Lensent schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:15:
[...]

Hopelijk liggen de kwaliteiten van zelfverkopers toch ergens op het vlak van huis verkopen. Als het tekst schrijven niet lukt, is misschien het presenteren van het huis tijdens bezichtigingen een sterker punt O-)

Dat nog steeds mensen denken dat de meeste makelaars vanuit een zolder kamer werken en geen huur hoeven te betalen. In de kou zitten en hun werkruimte niet verwarmen. Alleen werken en geen personele ondersteuning hebben. Nooit aan bijscholing doen en hun kennis laten verstoffen. En geen bijdragen hoeven te betalen aan een makelaarsorganisatie.

Het zou mij niet verbazen als een makelaar in totaal gemiddelde een werkweek met de verkoop van een huis (vanaf intake t/m ondertekening bij notaris) kwijt is. Dan vind ik 3000 geen eens een raar bedrag. Dat jij zelf je huis snel hebt verkocht is prachtig maar ik daar vanwege de beperkte informatie geen conclusies aan verbinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Niek_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:21:
[...]

Dank voor je reactie.
Op dit moment in de voorbereidende fase, dus nog geen Funda-link. Wel onderstaand de tekst zoals we die nu hebben en hier de voorlopige verkoopbrochure (enkel tekst en foto's, rest volgt nog). Erg benieuwd naar jullie reacties!
Ik mis sowieso nog plattegronden. Maatvoeringen van kamers zouden ook handig zijn om goed in te schatten hoe groot alle slaapkamers bijvoorbeeld zijn.

Ook zou ik wat minder vaak het woord royaal en ruim gebruiken, dit komt wel erg vaak terug.
Ik kan ook de woonkeuken niet echt plaatsen, ik zie maar twee zitplekken in de keuken en de eettafel in de woonkamer?

Bij de foto's zou ik ook de kamer met de kasten en het bureau anders doen, deze ruimte lijkt nu erg benauwd en volgepropt. Ook mis ik een aantal foto's: toiletruimte b.g., berging, provisiekast met glazen schuifdeuren, inloopkast slaapkamer, aparte ruimte voor wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Laatst online: 16:27
HuHu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:33:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook weet dat jij een uitzondering bent. Wilde je per se ma-vr overdag bezichtigen, of had 's avonds of in het weekend ook gekund? Want dat is het hele punt: bij zelf verkopen hoef je nauwelijks vrij te nemen voor bezichtigingen, want de koper kan vaak ook als je zelf thuis bent.
Dat klopt, maar er werken op zich vrij veel mensen in de horeca, ploegendiensten, ziekenhuizen. Voor mij is het weekend geen optie, dan is het juist druk in mijn tak van werk.
Overigens fijn dat het in jouw geval goed heeft uitgepakt, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen wel waarde hechten aan een makelaar (bijvoorbeeld de mensen waar wij nu het huis van hebben gekocht).

Deze wist bijna alles van het huis waar we interesse in hadden, rapporten werden dezelfde dag nog opgestuurd als we daarom vroegen. Ik zie die meerwaarde wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kornalt
nokiaan958GB schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:15:
[...]

...

Dat nog steeds mensen denken dat de meeste makelaars vanuit een zolder kamer werken en geen huur hoeven te betalen. In de kou zitten en hun werkruimte niet verwarmen. Alleen werken en geen personele ondersteuning hebben. Nooit aan bijscholing doen en hun kennis laten verstoffen. En geen bijdragen hoeven te betalen aan een makelaarsorganisatie.

Het zou mij niet verbazen als een makelaar in totaal gemiddelde een werkweek met de verkoop van een huis (vanaf intake t/m ondertekening bij notaris) kwijt is. Dan vind ik 3000 geen eens een raar bedrag. Dat jij zelf je huis snel hebt verkocht is prachtig maar ik daar vanwege de beperkte informatie geen conclusies aan verbinden :+
Dat is ook wel wat kort door de bocht. Een beetje makelaar verkoopt wel wat meer dan 1 huis per maand. Laten we eens aannemen dat het er 6 zijn, dan haal je dus 18000 binnen die maand. Dus met die inkomsten zit het wel goed. Zo niet dan zou ik eens wat kritischer naar je uitgaven als makelaar gaan kijken, maar als je als klein bedrijf 18000 in een maand binnen haalt doe je het best goed. Kun je best de huur van betalen, je pand verwarmen en de secretaresse betalen en je af en toe eens laten bijscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Er staan in heel Nederland 222.047 woningen te koop op Funda en er zijn in de afgelopen 12 maanden 195.563 verkocht. Er zijn zo'n 6.500 makelaars lid van VBO, NVM of VastgoedPRO.. ik denk dat je een rekenfoutje maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kornalt
Hmm ik had het aantal makelaars flink wat lager ingeschat en de verkopen wat te hoog. Maar met jou cijfers kom ik op 2,5 woning per maand per makelaar, wat mij wel erg laag lijkt. Maar goed als ik dan uitga van 3000 euro per woning zijn de inkomsten 6000 €. Dat is zolang je alleen werkt nog steeds goed te doen. En voor 2,5 woning per maand heb je geen extra personeel nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Volgens de KVK staan er zelfs 7.424 makelaarskantoren geregistreerd in Nederland. Maar goed, ik pest je maar een beetje, als je het goed wil vergelijken moet je ook nog overwegen dat in (even uit het hoofd) meer dan 50% van de gevallen een aankoopmakelaar betrokken is.
Ik vind dat je wel wat meer realisme nodig hebt in je redenering. Een makelaar werkt nog altijd voornamelijk no cure no pay. Het risico is altijd dat een klant om wat voor reden dan ook een opdracht intrekt en vrijwel kostenneutraal kan vertrekken (behalve dan de opstartkosten). Dat ongeacht of er inkomsten zijn de lampen wel aan moeten kunnen. Dat, nu alle woningen eigenlijk al verkocht zijn, het aanbod blijft dalen en dat waarschijnlijk een fors aantal kantoren de deuren zullen moeten sluiten omdat er geen of nauwelijks nieuwe opdrachten bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:00:
Volgens de KVK staan er zelfs 7.424 makelaarskantoren geregistreerd in Nederland. Maar goed, ik pest je maar een beetje, als je het goed wil vergelijken moet je ook nog overwegen dat in (even uit het hoofd) meer dan 50% van de gevallen een aankoopmakelaar betrokken is.
Ik vind dat je wel wat meer realisme nodig hebt in je redenering. Een makelaar werkt nog altijd voornamelijk no cure no pay. Het risico is altijd dat een klant om wat voor reden dan ook een opdracht intrekt en vrijwel kostenneutraal kan vertrekken (behalve dan de opstartkosten). Dat ongeacht of er inkomsten zijn de lampen wel aan moeten kunnen. Dat, nu alle woningen eigenlijk al verkocht zijn, het aanbod blijft dalen en dat waarschijnlijk een fors aantal kantoren de deuren zullen moeten sluiten omdat er geen of nauwelijks nieuwe opdrachten bij komen.
Vergeten we het commerciële vastgoed niet? En die 'een pitters' die wel vanuit hun zolderkamer werken.

'no cure, no pay'? Maar wel dikke opstartkosten rekenen. Die opstartkosten dekken al bijna al het risico, dus een klant die wegloopt is zelden een echte kostenpost. Alleen bij meerdere bezichtigingen en daarna geen verkoop zou je een argument hebben.
'Dat ongeacht of er inkomsten zijn de lampen wel aan moeten kunnen', Nee, nee en nog eens NEE! Als er geen inkomsten zijn, dan ben je aan het falen als makelaar. Als een ZZP-er geen inkomsten heeft is hij ook aan het falen als ZZP-er. ZZP-ers hebben toch ook geen 'je doet zo je best, dus hier toch wat geld'-fonds.

Een makelaar is net zoiets als een (nieuwe) autodealer. Het is een dienst die je 1x in de zoveel jaar nodig hebt en sommige mensen zelfs nooit. We zien bij (nieuwe) autodealers een kaalslag, omdat de wereld aan het veranderen is, de makelaars zijn 'nu aan de beurt'.
En ook wel terecht. Een makelaarskantoortje met een paar bureau-tjes kan best 10-20 makelaars aansturen. Een stuk van het werk is 'digitaal' en een stuk van het werk kan prima via thuiswerken.

Maar het gemiddelde makelaarskantoor leeft nog (afaik) in de middeleeuwen, met een raam met 'het aanbod' en verder een stel verkopers (ja, verkopers, geen makelaars), die vergeten terug te bellen, dan weer de sleutel kwijt zijn en ALS ze bellen gaat het over 'upselling'. Gewoon het gedrag dat je verwacht bij een verkoper van commodity's.
De woning waar ik in woonde stond gewoon 7 jaar (7!!!! jaar) in hun bestand, zonder enige noemenswaardig contact, laat staan 'makelaar'-ing. Te hoge vraagprijs? Uiteraard! Outdated foto's? Natuurlijk! En dan krijg je dus een telefoontje over de 'Open Huizen Dag'. Waarom? Gaat dat vlaggetje in die drol het verschil maken?
Ik verwacht van een makelaar, jaarlijks!, een korte samenvatting van de woning. Aanbevelingen voor de woning, eventuele relevante transacties in de buurt, etc. etc. En daarna een kort (telefoon)gesprek om te zien 'waar we staan'. Trek eventueel de woning dan van Funda af, las een pauze van een jaar in, etc. Maar 'niks' doen voor je geld en dan toch verwachten betaald te worden... helaas.

Overigens is >3000 euro al 'veel', bedenk nu nog eens dat je dus soms 2 van die mannen/dames rond hebt lopen voor aankoop en verkoop. Kunnen ze gezellig samen een uurtje koffie drinken terwijl de computer het standaard contract invult. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Wauw, ik denk dat jij echt gewoon de verkeerde makelaars tegen bent gekomen of je was een moeilijke klant :+

Edit: Het is niet als troll bedoeld, ik wil alleen niet commentaar gaan leveren op wat jij (meer dan terecht) hebt ervaren als slecht.

Degenen die wel een makelaar overwegen, zorg er wel voor dat de courtage in verhouding staat tot het werk. Ca. 100 euro per uur (ex btw voor die makelaars die nog ex btw denken) is redelijk. Ongeacht hoe groot of duur de woning is, uitgaande van 4 tot 10 bezichtigingen om tot een geslaagde transactie te komen is € 3.000 qua tijdsbesteding redelijk.

[ Voor 69% gewijzigd door Kju op 04-12-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
TheGhostInc schreef op woensdag 02 december 2015 @ 02:02:
Maar ik zou ook nog even die GIW garantie checken, volgens de website had je 6 garantie, die is dus verlopen! Beetje jammer dus om te vermelden, OF je moet vermelden tot wanneer die garantie dan wel loopt.
Even kleine correctie/aanvulling :)
In het algemeen bedraagt de garantietermijn zes jaar. Deze gaat in drie maanden na oplevering van de woning. Voor ernstige gebreken aan de fundering, hoofddraagconstructie en het casco, waardoor de bewoonbaarheid in het geding komt, geldt een garantietermijn van tien jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:09:
Wauw, ik denk dat jij echt gewoon de verkeerde makelaars tegen bent gekomen of je was een moeilijke klant :+
Haha, nee, gewoon teveel 'professionals' tegen gekomen die achterlijke bedragen vragen en dan snoeihard falen. De recentste: Een implementatieconsultant die gespecialiseerd is in processen en 110 Pond per uur (ex.) vraagt en daarna het proces van de implementatie niet op de rails houdt :F en dan de klant de schuld geeft. ;w

Juist van een professional, waar ik de makelaar ook onder schaar (of wil scharen), verwacht ik professioneel gedrag. Dat betekent bij een onverkoopbaar pand dat een verkoopmakelaar daar (pro!)-actief mee bezig is, totdat er een oplossing is. Wat ook kan betekenen dat je het huis van de markt moet halen of je opdracht terug moet geven. Het aantal onverkoopbare woningen op Funda geeft een indicatie van de 'professionaliteit'.
Niek_ schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:24:
[...]

Even kleine correctie/aanvulling :)
[...]
Top, maar dan is dus de datum 10 jaar + 3 maanden na oplevering (die niet is gegeven).

Ik zou dus dan eerder een zin opnemen als:
"Ernstige gebreken aan de fundering, hoofddraagconstructie en het casco, waardoor de bewoonbaarheid in het geding komt zijn afgedekt tot 31-12-2018 via de GIW garantie"
De rest is namelijk al lang niet meer van toepassing en het is dan duidelijk tot wanneer die garantie loopt en voor wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

TheGhostInc schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:48:
[...]

Haha, nee, gewoon teveel 'professionals' tegen gekomen die achterlijke bedragen vragen en dan snoeihard falen. De recentste: Een implementatieconsultant die gespecialiseerd is in processen en 110 Pond per uur (ex.) vraagt en daarna het proces van de implementatie niet op de rails houdt :F en dan de klant de schuld geeft. ;w

Juist van een professional, waar ik de makelaar ook onder schaar (of wil scharen), verwacht ik professioneel gedrag. Dat betekent bij een onverkoopbaar pand dat een verkoopmakelaar daar (pro!)-actief mee bezig is, totdat er een oplossing is. Wat ook kan betekenen dat je het huis van de markt moet halen of je opdracht terug moet geven. Het aantal onverkoopbare woningen op Funda geeft een indicatie van de 'professionaliteit'.
Je hebt gelijk als je dat eist hoor. Alleen soms is de opdrachtgever om diverse redenen te koppig om professioneel behandeld te worden. Eergisteren heb ik 265k geboden op een woning met vraagprijs 360k waar nu makelaar nummer drie al op zit en makelaar 1 ooit begon met een vraagprijs van 450k. De prijs is rekenkundig niet het probleem hier.. het huis is smerig, de muren zijn afgewerkt met groezelig sierpleister alsof het nog 1995 is en alle vloeren zijn afgewerkt met dure tegels die de gemiddelde koper niet mooi zal vinden. Rekenkundig is de woning inmiddels 340k waard maar als je gaat corrigeren voor vloeren, muren en schoonmaak, want dat zal iedere koper moeten investeren om het in een marktconforme staat te krijgen, dan kom je nog net aan 300k. Ik sprak toevallig makelaar 1 diezelfde dag dat ik (al) had geboden en die vertelde tussen neus en lippen door dat het destijds met 20k investering misschien al 400k zou hebben opgebracht..

Verkoper heeft het bod overigens al afgewezen.. ik heb een eindvoorstel gekregen van 320k. Ik heb het eindvoorstel afgewezen en vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, denk dat makelaars veel harder moeten worden.
Zelfs smoezelige hutten worden met een hoge vraagprijs in de verkoop genomen, blijkbaar met een gedachte van als ik 10% van de rommel verkoop en de rest na ontbinding opstartkosten terug kan vangen kom ik wel de crisis door. Dat is niet professioneel en slecht voor het imago.

Denk dat een makelaar eerlijk moet zeggen dat wat zijn mening is en de verkoper voor de keus stelt: opknappen of de prijs afromen. Wie gaat er nu trekken aan een dood paard?
Pagina: 1 ... 20 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.