De waarde van een goed is de prijs die door vraag en aanbod tot stand komt.
WOZ waarde bepaling is ook zoiets, de gemeente doet een bod op basis van de eigenschappen en de eigenaar doet een tegenbod met argumenten.
Een te hoge WOZ waarde zou raar zijn, immers betaal je dan teveel belasting, een te lage WOZ waarde zal bij genoeg vergelijkbare transacties worden gecorrigeerd.
Daarmee is de WOZ waarde voor een huis vaak een mooie 'ondergrens' voor een huis.
Het is zeker geen exacte wetenschap, maar ik heb toch al heel vaak een woning voor verdacht dichtbij de WOZ waarde verkocht zien worden.
En in dit geval ook. 135k WOZ in 2014, vraagprijs ~140k met een beetje ruimte, corrigeer de WOZ voor de lichte prijsstijging en verlaag de vraagprijs met de ruimte en je komt volgens mij op exact hetzelfde bedrag uit. Voor een dergelijke woning is het niet gek dat de WOZ klopt.
Exact, prijs is het enige criterium dat elke woningzoeker altijid invult/bekijkt.
Daarnaast wil je zoveel mogelijk mensen hebben die interesse hebben. Liever een paar keer een bod moeten afwijzen omdat de prijs te laag is dan helemaal geen interesse.
De eerste keer dat je huis online komt is het moment waarop je de meeste kans maakt om indruk te maken op kopers. En kopers die denken nog 10% van een eerlijke prijs te halen zijn koopjesjagers, daar zou ik me niet teveel van aantrekken.