't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Redelijke kosten voor OHD zijn niet orde grootte 100 euro, maar eerder een euro of 15 (kwartier tijd van een administratief medewerker, wat materiaal, en nog een bijdrage aan de landelijke reclame wat veelal niet nodig is omdat het beoogde publiek zeer goedkoop reeds bereikt kan worden).
Enige reden dat de kosten bestaan is de toegang tot Funda en dat de noodleidende beroepsgroep er schijnbaar mee wegkomt.
[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 04-10-2015 13:01 ]
Als ik die bedragen zie cq hoor weet ik weer waarom ik niet via een traditionele makelaar verkoop.
Verder vandaag een reactie gehad op de standaard review van iemand die gister is wezen kijken dat diegene interesse had en een bod wil doen. Hoop hier morgen meer van te horen :-)
Die verhalen heb ik vaker gehoord, ook van goede vrienden. Als ik ooit mijn huis te koop zet (hopelijk vrij vlot, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde), denk ik dat ik maar bij voorbaat bedank voor de OHD.Newjersey schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:45:
Na vanaf 11:00 tot 15:00 gewacht te hebben afgelopen zaterdag stond de teller op 0,0 bezoekers. Toch erg frustrerend. Een dag weggegooid. Naja, volgend jaar, mocht het huis dan nog te koop staan, denk ik niet dat ik er nog aan mee ga doen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Hmm, ik doelde hier op de profiteurs die alleen een eigen briefje ophangen op hun deur/raam/trappenhuis/whatever.. wel meeliften op de mensenstroom die op gang komt, maar geen eigen (gezamenlijke NVM) promotie doen.Lensent schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:02:
Ik heb me wel aangemeld gehad en op Funda stond dus ook OHD vermeld. Daarbovenop nog weer een extra label a 65e (adviesprijs Funda) vind ik echt onzin.
Als ik die bedragen zie cq hoor weet ik weer waarom ik niet via een traditionele makelaar verkoop.
Makelaarsland heeft dus de kosten voor het OHD label op Funda in de makalaars-kosten mee genomen, maar waarschijnlijk heb je dan geen stickers/vlag/posters op je huis vanuit Makelaarsland. Lijkt me opzich een leuke deal
Ik betaalde ook een relatief laag bedrag (50) ivm geen plaatsing in krantje/folder etc, maar wel OHD label op Funda en promotiemateriaal als stickers/vlag/posters etc. Ik moet zeggen, de buurman had die promotie niet (makelaarsland) en miste daardoor wel 2 kijkers die bij mij wel kwamen
Makelaarsland is bij ons niet echt een optie. De huizen die dat hebben, staan beduidend langer te koop. Ik had het wel overwogen, maar ben ondanks de extra kosten (inderdaad, duizenden euro's) blij dat ik een traditionele makelaar heb. Ik zie het verschil met de buren (wel Makelaarsland) heel duidelijk in iedergeval.
Ik heb toch zo'n vermoeden dat het mogelijk meer aan het huis icm prijs ligt dan aan de OHD zelf...Freee!! schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:19:
[...]
Die verhalen heb ik vaker gehoord, ook van goede vrienden. Als ik ooit mijn huis te koop zet (hopelijk vrij vlot, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde), denk ik dat ik maar bij voorbaat bedank voor de OHD.
Met de zin hierboven van 'als het huis volgend jaar nog te koop staat' lijkt dat er nog meer op.
Volgens mij hoeft een huis echt niet meer dan een een paar maanden te koop te staan, mits de prijs maar echt scherp is.
Ik woon niet in een van de grote steden, maar ook hier zijn de echt interessante huizen met een maand of 2 max wel weg.
Zelf zoals gezegd ook wezen kijken bij een vijftal huizen:
Bij de eerste sloten wij mooi aan op de vorige bezoekers (lijkt het voor die mensen druk, voordeeltje voor verkoper). Huis bood gewoon geen meerwaarde tov huidig huis, verhuizen dus onzin.
Leek wel het huis van Anne Frank trouwens, in 1 van de slaapkamers was de inbouwkast omgebouwd tot vaste (enorm steile) trap naar de vliering, welke wel vloerbedekking had. Er scheen ooit een kind geslapen te hebben

2e huis was klein (dat was te verwachten) maar had ook totaal geen grond/mogelijkheid om een garage op te zetten, niet geschikt. Overigens was hier de wc wel super tof gedaan, de artistieke muurschildering liep door in het kastje en zelfs het glas van het kastje was gekleurd.
3e huis, eigenlijk het beste, deze gaat ook wel verkopen. Genoeg mogelijkheden voor dubbele bewoning, echter zat het huis op het midden van het perceel want aan beide kanten 2 smalle opritten opleverde, zonde. Anders hadden we mogelijk toch
Wel vreemd hier: de familie (was het oude huis van pa) besloot de OHD ook gelijk maar voor een familie reunie te gebruiken, koekjes barbeque alles

4e huis, wat een lachertje, kippenhok met een oerlelijke nieuwe keuken. Hier liep het echter wel de hele dag al storm, zal met het segment te maken hebben. Echte instapwoning, maar kost te weinig minder tov wat ik nu heb.
5e huis
Oud huis met veel grond, aan de appeltaart te zien waren wij de eerste bezoekers (net voor 15.00), al kregen wij geen stuk aangeboden. Dus misschien zijn er toch meer geweest.

Veel en veel te werk aan, zelfs voor een ton minder zou ik nog geen interesse hebben. Die staat zo nog wel even te koop
[ Voor 3% gewijzigd door JBplap op 05-10-2015 12:12 ]
Ik heb wel een poster van makelaarsland gekregen voor de OHD, kreeg (na aanmelding) een pdf toegstuurd met de datum en tijd welke ik op de poster kon plakken.Get!em schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:41:
[...]
Makelaarsland heeft dus de kosten voor het OHD label op Funda in de makalaars-kosten mee genomen, maar waarschijnlijk heb je dan geen stickers/vlag/posters op je huis vanuit Makelaarsland. Lijkt me opzich een leuke deal
Vandaag 2e bezichtiging van iemand die tijdens de OHD langs is geweest en dus geïnteresseerd is en een bod uit wil brengen.
Dusja, meer heb je niet nodig ook:
*verwijderd*
[ Voor 40% gewijzigd door Lensent op 07-10-2015 20:35 ]
Was een zeer incourant huis en net in de periode dat een woningbouwvereniging besloot een heel stel huizen in de straat ernaast in de verkoop te gooien.JBplap schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:10:
![]()
[...]
Ik heb toch zo'n vermoeden dat het mogelijk meer aan het huis icm prijs ligt dan aan de OHD zelf...
Tsja, daar kunnen verschillende redenen voor zijn.Met de zin hierboven van 'als het huis volgend jaar nog te koop staat' lijkt dat er nog meer op.
Tsja, niet iedereen kan zich die scherpe prijs veroorloven (ik blijf voorlopig lekker zitten waar ik zit).Volgens mij hoeft een huis echt niet meer dan een een paar maanden te koop te staan, mits de prijs maar echt scherp is.
Niet alle huizen zijn even interessant.Ik woon niet in een van de grote steden, maar ook hier zijn de echt interessante huizen met een maand of 2 max wel weg.
<knip>Zelf zoals gezegd ook wezen kijken bij een vijftal huizen:
Hoezo, parkeren achter het huis en met éénrichtingverkeer geen kans op botsingen3e huis, eigenlijk het beste, deze gaat ook wel verkopen. Genoeg mogelijkheden voor dubbele bewoning, echter zat het huis op het midden van het perceel wat aan beide kanten 2 smalle opritten opleverde, zonde.
Misschien nog eens heroverwegen.Anders hadden we mogelijk tocheen bod gedaan op dit huis.
Moet kunnen.Wel vreemd hier: de familie (was het oude huis van pa) besloot de OHD ook gelijk maar voor een familie reunie te gebruiken, koekjes barbeque alles
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Misschien een rare vraag, maar zijn bovenstaande zaken dingen die je echt niet via Funda had kunnen zien? Klinkt namelijk als vrij lastige dingen om te verhullen met een goede en volledige Funda advertentie. Of heb je niet echt in detail gekeken en ben je meer op goed geluk naar die huizen gaan kijken?JBplap schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:10:
![]()
[...]
Zelf zoals gezegd ook wezen kijken bij een vijftal huizen:
Bij de eerste sloten wij mooi aan op de vorige bezoekers (lijkt het voor die mensen druk, voordeeltje voor verkoper). Huis bood gewoon geen meerwaarde tov huidig huis, verhuizen dus onzin.
Leek wel het huis van Anne Frank trouwens, in 1 van de slaapkamers was de inbouwkast omgebouwd tot vaste (enorm steile) trap naar de vliering, welke wel vloerbedekking had. Er scheen ooit een kind geslapen te hebben![]()
2e huis was klein (dat was te verwachten) maar had ook totaal geen grond/mogelijkheid om een garage op te zetten, niet geschikt. Overigens was hier de wc wel super tof gedaan, de artistieke muurschildering liep door in het kastje en zelfs het glas van het kastje was gekleurd.
3e huis, eigenlijk het beste, deze gaat ook wel verkopen. Genoeg mogelijkheden voor dubbele bewoning, echter zat het huis op het midden van het perceel want aan beide kanten 2 smalle opritten opleverde, zonde. Anders hadden we mogelijk tocheen bod gedaan op dit huis.
Wel vreemd hier: de familie (was het oude huis van pa) besloot de OHD ook gelijk maar voor een familie reunie te gebruiken, koekjes barbeque alles![]()
4e huis, wat een lachertje, kippenhok met een oerlelijke nieuwe keuken. Hier liep het echter wel de hele dag al storm, zal met het segment te maken hebben. Echte instapwoning, maar kost te weinig minder tov wat ik nu heb.
5e huis
Oud huis met veel grond, aan de appeltaart te zien waren wij de eerste bezoekers (net voor 15.00), al kregen wij geen stuk aangeboden. Dus misschien zijn er toch meer geweest.![]()
Veel en veel te werk aan, zelfs voor een ton minder zou ik nog geen interesse hebben. Die staat zo nog wel even te koop
Het is namelijk best interessant om te zien of een OHD mensen tot dat soort dingen aanzet.
Ik heb ook wel eens huizen bekeken tijdens een OHD. Een groot verschil voor mij was dat een 'normale' bezichtiging er in 90% van de gevallen voor zorgde dat ik een dagdeel vrij moest nemen, of op zijn minst iets moest regelen qua werk. Dan ga je toch wat serieuzer checken vóór je een afspraak maakt. Op zo'n zaterdag loop je gewoon 'even binnen'. Dus ik denk dat je wel een punt hebt.Kurkentrekker schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:22:
[...]
Misschien een rare vraag, maar zijn bovenstaande zaken dingen die je echt niet via Funda had kunnen zien? Klinkt namelijk als vrij lastige dingen om te verhullen met een goede en volledige Funda advertentie. Of heb je niet echt in detail gekeken en ben je meer op goed geluk naar die huizen gaan kijken?
Het is namelijk best interessant om te zien of een OHD mensen tot dat soort dingen aanzet.
OHD is toch niet nodig als makelaars buiten kantoortijden zouden werken (wat slechts een minderheid doet) of als sites als Funda de mogelijkheid zouden bieden om laagdrempelig tot een afspraak / bezichtiging door eigenaars (a la OHD of Makelaarsland) te komen.
Klopt. Ik heb gekocht medio 2010, toen zat de markt echt compleet vast, zelfs in Utrecht. Toch ben ik geen makelaar tegengekomen die wilde afwijken van een 9-17 rooster. En maar klagen over hoe hard hun branche getroffen werd... Verder kwamen makelaars vaker te laat dan op tijd en was dat allemaal maar normaal. Natuurlijk mag ik niet generaliseren, maar de visie die ik al had op die branche (die tot dan toe slechts gebaseerd was op onderbuikgevoel en meningen van derden) werd er na mijn ervaringen niet beter op. Wel jammer voor die paar (ze zullen toch echt bestaan?) makelaars die wél even een stapje extra zetten voor hun klanten.Rukapul schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:17:
De OHD toont toch maar een ding aan en dat is makelaars(diensten) schromelijk tekort schieten in hun diensten.
OHD is toch niet nodig als makelaars buiten kantoortijden zouden werken (wat slechts een minderheid doet) of als sites als Funda de mogelijkheid zouden bieden om laagdrempelig tot een afspraak / bezichtiging door eigenaars (a la OHD of Makelaarsland) te komen.
Als ik een bezichtigingsaanvraag krijg voor zondag 19:30, dikke prima, kom maar langs!
Ook toen ik op zoek was naar een makelaar om te helpen verkopen wilde deden ze moeilijk over een avondafspraak ter orientatie.
Hoezo uit de hoogte.
Verwijderd
Helemaal niemand koopt een huis ongezien. Maar je kunt mensen, via welk netwerk dan ook, wel interesseren en onderling een bezichtiging regelen. Ik heb ook altijd wel meegedaan met de OHD, maar meestal kwam er maar 1 kijker opdagen en dat waren vaak mensen op leeftijd (no offence). De maatschappij wijzigt nu eenmaal en daarom speelt de OHD niet meer de rol die het 15 of 20 jaar geleden wel speelde.Sebastiaan schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 01:03:
Ik ken niemand die ongezien een huis koopt via twitter.
De OHD bestaat pas sinds 2008Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:13:
[...]
De maatschappij wijzigt nu eenmaal en daarom speelt de OHD niet meer de rol die het 15 of 20 jaar geleden wel speelde.
http://www.nu.nl/weekend/...rkoop-maar-helpt-wel.html
Dan is het ook niet fair om de OHD de schuld te geven.Freee!! schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:17:
Was een zeer incourant huis en net in de periode dat een woningbouwvereniging besloot een heel stel huizen in de straat ernaast in de verkoop te gooien.
Tsja, niet iedereen kan zich die scherpe prijs veroorloven (ik blijf voorlopig lekker zitten waar ik zit).
Als je niet voor een marktconforme prijs wilt verkopen moet je hem gewoon niet te koop zetten.
Of iig niet zeuren dat het lang duurt/geen kijkers komen.
Nee je hebt beide opritten nodig, 1 voor de garage aan 1 kant. De ander om achter het huis te komen en je moet dus ook weer 20m achteruit waarbij je nog net niet je spiegels in hoeft te klappen om het te laten passen.Freee!! schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:17:
Hoezo, parkeren achter het huis en met éénrichtingverkeer geen kans op botsingen
Misschien nog eens heroverwegen.
Neuh voordat ik een bod doe zou ik eerst van 2 andere huizen afmoeten, dan moet het huis dus wel echt aan alle eisen voldoen
Oh vast wel hoorKurkentrekker schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:22:
[...]
Misschien een rare vraag, maar zijn bovenstaande zaken dingen die je echt niet via Funda had kunnen zien?
Maar we gingen meer voor de lol naar wat huizen kijken.
Ben niet echt in de markt, al sluit ik een koopje natuurlijk nooit uit.
Al heb ik de laatste tijd weinig mooie vrijstaande woningen voor <10k gezien
Toen 3 bezoeker gehad: 1 had wel interesse en zou nog terugbellen voor een vervolgafspraak, nooit meer iets van vernomen. De andere 2 waren neutraal maar 1 daarvan belde week later op voor een vervolgafspraak. Hij had 2 appartementen op het oog en wilde ze nog een keer zien. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor die van ons
Of hij ook zonder OHD langs zou zijn geweest weten we niet maar het zal vast geholpen hebben. Er stonden er 12 te koop en het merendeel deed mee met de OHD, voor kopers is dat gunstig.
Het appartement heeft wel 4 jaar in de verkoop gestaan en genoeg OHD meegemaakt waar we 0 kijkers hadden. Het was wel even slikken met de restschuld maar een jaar later zijn er nog maar 3 anderen verkocht waarvan 1 2x keer zo groot is. Er staan er nu zelfs 15 te koop

Ik weet toch vrij zeker dat ik pre 2008 meerdere keren aan een soort van OHD als koper heb deelgenomen.Kurkentrekker schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:25:
[...]
De OHD bestaat pas sinds 2008
http://www.nu.nl/weekend/...rkoop-maar-helpt-wel.html
Marketing he
Frustrerend was het natuurlijk wel maar ach, dan maar genieten van je opgeruimde en schone huis.
Mijn vrouw heeft 's morgens vier woningen bekeken -we zoeken een groter huis in dezelfde wijk- en ik heb 's middags de twee huizen bezocht die het meest interessant waren. Beide keren ruim half uur binnen geweest, leuke gesprekken, per slot van rekening zit je allebei in hetzelfde schuitje. Werd het toch nog een gezellige dag.
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
Mijn appartement heeft 3 jaar te koop gestaan en ik ben nu dicht bij de verkoop. Toch wil ik nog iets aan jullie vragen.
Ik verkoop het aan een investeerder, en maak dan ook heel veel verlies. Hij wil er uiteindelijk aan verdienen door het te verhuren. Prima allemaal.
Hij heeft een bod gedaan en ik heb mondeling of per mail aangegeven akkoord te zijn.
We hebben al een keer om de tafel gezeten met de makelaar, en alles was OK, maar ik moest alleen nog wat rekeningen over zetten naar de gezamenlijke VVE rekening. Pas dan zou hij het echt kopen.
Mijn bovenbuurman heeft zijn appartement 3 weken geleden te koop gezet. Binnen 2 weken was het verkocht! Gisteren heb ik hem gesproken, en hij zei dat zijn koper had geinformeerd naar mijn appartement, maar dat mijn makelaar had gezegd dat mijn appartement verkocht was onder voorbehoud.
Nu vraag ik me af, is mijn appartement wel verkocht onder voorbehoud? Mag mijn makelaar dit allemaal achter houden voor mij? Want ik moest het horen van mijn buurman.
Het komt er ook op neer dat deze geinteresseerde iets zocht voor zijn studerende dochter, en het hem meer om de prijs ging dan de 4 m2 die mijn boven buurman extra heeft ten opzichte van mijn appartement. Mijn appartement stond iig voor 10k minder te koop, en ik denk gezien de prijs die mijn boven buurman heeft gekregen ik maar zo 8000 euro meer had kunnen vangen MOCHT die geinteresseerde mijn appartement hadden gekocht.
Wat ook vreemd is is dat mijn koper enkele weken terug opeens mijn makelaar had gevraagd de koopovereenkomst alvast op te stellen, terwijl die eisen (rekeningen overzetten) nog niet helemaal afgerond waren. Alsof hij een seintje van mijn makelaar had gekregen dat er meer geinteresseerden waren.
Naar mijn weten was mijn appartement niet verkocht onder voorbehoud. Op Funda is dat ook niet te zien!
Mijn appartement was 'onder bod'.
Dan mag mijn makelaar toch niet zomaar zeggen dat het al verkocht is onder voorbehoud? En tevens niks zeggen tegen mij... Ik vind het maar een vreemde gang van zaken die mij misschien wel een eurotje of 8000 heeft gekost..
[ Voor 8% gewijzigd door technoaddict op 07-10-2015 08:22 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dus verkocht onder voorbehoud is het zijn als je mondeling een akkoord hebt?Tsurany schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:27:
Het was niet meer onder bod aangezien jij akkoord bent gegaan met dat bod. Het is dus verkocht onder het voorbehoud dat die rekeningen met de VVE geregeld zijn. Dan is het wel zo netjes dat de makelaar aangeeft aan een andere koper dat het verkocht is onder voorbehoud aangezien dat tenslotte zo is. Jij kan niet zomaar meer die verkoop annuleren.
Er is niks getekend of wat dan ook.
Dat mondelinge akkoord is er al weken, maar op Funda staat niet dat het verkocht onder voorbehoud is. Slordigheidje dus.
Anyway, het is dus wel verkocht onder voorbehoud. Geeft mij een beter gevoel
Waarom? Omdat het kan!!
Funda staat hier los van. Makelaars laten e.e.a. daar typisch opstaan tot de ontbindende voorwaarden zijn verlopen om potentiele kopers standby te houden mocht het niet doorgaan (of ten behoeve van de eigen business).
Ik heb overigens wel eens een huis bezigticht waar net overeenstemming over was bereikt. Voor ons het voordeel dat we het soort huis eens goed konden zien en voor de makelaar om potentiele kopers achter de hand te hebben.
Wel vraag ik me af waarom er nog geen koopovereenkomst getekend is? Dit doe je meestal binnen 10 dagen. Ontbindende voorwaarden zoals jij aangeeft met die rekeningen kun je daar in opnemen. Dan heb je van beide kanten zekerheid. Heeft je makelaar daar niet op aangestuurd?
Verder zou ik niet verder kijken. Je doel was toch om je appartement te verkopen? Je neemt je verlies al, waarom jezelf pijnigen door te blijven kijken naar wat je had kunnen krijgen?
Ik neem zeker mijn verlies. Het gaat mij er meer om of mijn makelaar wel open is tegen mij en niks verzwijgt. Ik vroeg me af of mijn appartement wel verkocht onder voorbehoud is ja of nee.Kornalt schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:57:
Een mondelinge overeenkomst geldt sinds gerechtelijke uitspraken daarover en de uitspraak van de Hoge Raad niet langer als bindend bij de aankoop van een woning. Zakelijk geldt dit kennelijk niet. Maar je geeft aan dat je het misschien ook wel per mail hebt aangegeven akkoord te zijn, dan is het schriftelijk en dus is de koop gesloten.
Wel vraag ik me af waarom er nog geen koopovereenkomst getekend is? Dit doe je meestal binnen 10 dagen. Ontbindende voorwaarden zoals jij aangeeft met die rekeningen kun je daar in opnemen. Dan heb je van beide kanten zekerheid. Heeft je makelaar daar niet op aangestuurd?
Verder zou ik niet verder kijken. Je doel was toch om je appartement te verkopen? Je neemt je verlies al, waarom jezelf pijnigen door te blijven kijken naar wat je had kunnen krijgen?
Ik denk dat de koopovereenkomst nog niet getekend was omdat de koper had aangegeven te willen wachten tot de rekeningen geregeld waren. Hij wil 100% zekerheid dat die zaken geregeld waren.. Ook al kan je dat zoals je zelf al aangeeft opnemen als voorwaarden in de koopovereenkomst.
Vergeet het maar, bij de aankoop van een woning telt een email niet. Er zijn vormvereisten waar een koopovereenkomst mbt aankoop van een woning aan moet voldoen. Pas het tekenen van de "voorlopige" koopovereenkomst maakt het "definitief", althans na bedenktijd.Kornalt schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:57:
Een mondelinge overeenkomst geldt sinds gerechtelijke uitspraken daarover en de uitspraak van de Hoge Raad niet langer als bindend bij de aankoop van een woning. Zakelijk geldt dit kennelijk niet. Maar je geeft aan dat je het misschien ook wel per mail hebt aangegeven akkoord te zijn, dan is het schriftelijk en dus is de koop gesloten.
Tussen zakelijke partijen ligt dat in theorie wat anders, maar verkoper is geen zakelijke partij. In de praktijk betekent het bij een zakelijke overeenkomst ook dat een schriftelijke overeenkomst ook op zn minst fysiek moet bestaan en wettelijk ondertekend moet zijn door beide partijen.
Hoe dan ook lijkt het dat de makelaar raar heeft gehandeld. Het is helemaal niet aan hem om te bepalen welke informatie wel of niet bij verkoper komt. Zelfs als de koop in de ogen van de makelaar helemaal rond is moet hij zijn cliënt informeren.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Als je op een of andere manier schriftelijk hebt bevestigd akkoord te gaan is je appartement verkocht (onder voorbehoud).technoaddict schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:05:
[...]
Ik neem zeker mijn verlies. Het gaat mij er meer om of mijn makelaar wel open is tegen mij en niks verzwijgt. Ik vroeg me af of mijn appartement wel verkocht onder voorbehoud is ja of nee.
Ik denk dat de koopovereenkomst nog niet getekend was omdat de koper had aangegeven te willen wachten tot de rekeningen geregeld waren. Hij wil 100% zekerheid dat die zaken geregeld waren.. Ook al kan je dat zoals je zelf al aangeeft opnemen als voorwaarden in de koopovereenkomst.
Edit; bovenstaande klopt dus niet voor het kopen van een woning.
Je makelaar lijkt me niet helemaal open tegen je aangezien er kennelijk meer naar je appartement is geïnformeerd dan dat jij weet. Echter denk ik dat de meeste makelaars het zo zouden doen. Je bereikt er niks meer mee om te weten dat er na de overeenkomst nog meer geïnteresseerden zijn (tenzij de verkoop om 1 of andere reden niet doorgaat).
[ Voor 3% gewijzigd door Kornalt op 07-10-2015 09:18 ]
Je hebt gelijk. Ik dacht dat een email in alle gevallen rechtsgeldig is maar voor het aankopen van een woning zijn er wel vormvereisten.ph4ge schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:14:
[...]
Vergeet het maar, bij de aankoop van een woning telt een email niet. Er zijn vormvereisten waar een koopovereenkomst mbt aankoop van een woning aan moet voldoen. Pas het tekenen van de "voorlopige" koopovereenkomst maakt het "definitief", althans na bedenktijd.
...
Ik las het hier: http://www.wetrecht.nl/is-e-mail-rechtsgeldig/
Ik kan alleen nog niet uit alle reacties halen of mijn appartement nou wel of niet verkocht was onder voorbehoud.
Ik heb per mail aan de koper (ik had rechtstreeks contact met hem zonder tussenkomt makelaar op dat moment) toegezegd akkoord te gaan met zijn bod. Mail is niet rechtsgeldig dus, maar daarmee bedoelen jullie niet rechtsgeldig voor het definitieve akkoord? Of ook niet om het als "verkocht onder voorbehoud" te kunnen beschouwen?
De makelaar heb ik telefonisch aangegeven akkoord te gaan met het bod.
Gesprek dat ik met de makelaar en de koper had (aan tafel) was eigenlijk alleen om alles te bespreken. Welke eisen er vanuit de koper zijn (rekeningen overzetten), zodat we allemaal op één lijn kwamen te staan.
Dus kan iemand aangeven of het nou wel of niet verkocht was onder voorbehoud?
Dat is een definitie kwestie die niet eenduidig is te beantwoorden. Ik zou zeggen dat het huis inderdaad onder voorbehoud was verkocht, er was echter nog geen voorlopig koopcontract getekend, dus beide partijen zouden er nog redelijk eenvoudig onderuit kunnen.technoaddict schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:25:
Er was bij beide partijen ieder geval de intentie en overeenkomst om tot een koop te komen, dus daarom zou ik stellen dat het inderdaad onder voorbehoud verkocht is. Het is volgens de richtlijn van makelaars niet toegestaan om met meerdere partijen tegelijk in onderhandeling te zijn. Nou zijn de onderhandelingen bij jullie natuurlijk eigenlijk afgelopen, maar wel met positief gevolg. Het zou in de geest van die richtlijn ( Het tegengaan van het tegen elkaar uitspelen van bieders ) gek zijn om dan voor het tekenen van het koopcontract alsnog met iemand anders in onderhandeling te gaan.
Aan de andere kant zou het IMHO wel netjes geweest zijn als de makelaar je op de hoogte had gesteld van het interesse, dan had je met jouw koper bijvoorbeeld ook kunnen afspreken om meer haast achter het tekenen van het koopcontract te zetten.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Bod is nu 90.000 en vr pr is 100.000.
Als we op 95.000 uitkomen is de restschuld 17500e.
Wat zouden jullie doen qua onderhandelingsstrategie? Ik wil eigenlijk voor de no-nonsense aanpak gaan en gewoon 95000e take it or leave it roepen.
Dan nog een ander vraagje: ik wil straks van hypotheekverstrekker wisselen. Als ik een restschuld heb die ik wil meefinancieren in een nieuwe hypotheek, kan dat dan wel bij een andere bank?
Totaal niet relevant in deze discussie, aangezien het hier gaat over 'fatsoensnormen' en niet over 'rechten'.technoaddict schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:25:
[...]
(NVM) Makelaars in NL hebben afgesproken wat zij 'fatsoenlijk' vinden en hoe 'de dans' rondom de (ver)koop van een huis moet gaan. Jouw 'dans' was klaar en de rol van de makelaar was daarmee ook zo goed als klaar, alleen het afketsen van de verkoop was nog een optie.
Het is overigens vrij simpel waarom de makelaars dit doen, om juist jouw redenaties/acties te voorkomen. Jij zou kunnen proberen om nog 'een paar duizend' extra te kunnen krijgen of de verkoop 'af te laten ketsen', terwijl jullie daarvoor gewoon overeenstemming hadden.
Omdat alles bij jullie zo lang heeft stilgelegen en een email misschien niet bindend is krijg je deze discussie. Moet je voorstellen wat voor een bende het wordt als bij elke verkoop een andere koper je proces kan gaan frustreren.
Uitstel financieringsvoorbehoud? FF kijken of ik een beter bod kan krijgen?
Bouwkundige inspectie? Iemand die hem zonder die inspectie koopt voor dezelfde prijs?
Transport een maandje later? Wie biedt meer?
Dus daarom zeggen de makelaars: Als 2 partijen het eens zijn, dan is het klaar.
[ Voor 2% gewijzigd door TheGhostInc op 07-10-2015 10:20 . Reden: typos ]
Ok, helder verhaal. In ieder geval zal ik de makelaar nog op het stukje 'communicatie / op de hoogte stellen' aanspreken. Verder leg ik me er bij neer dat het verkocht was onder voorbehoud.Woy schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:47:
[...]
Dat is een definitie kwestie die niet eenduidig is te beantwoorden. Ik zou zeggen dat het huis inderdaad onder voorbehoud was verkocht, er was echter nog geen voorlopig koopcontract getekend, dus beide partijen zouden er nog redelijk eenvoudig onderuit kunnen.
Er was bij beide partijen ieder geval de intentie en overeenkomst om tot een koop te komen, dus daarom zou ik stellen dat het inderdaad onder voorbehoud verkocht is. Het is volgens de richtlijn van makelaars niet toegestaan om met meerdere partijen tegelijk in onderhandeling te zijn. Nou zijn de onderhandelingen bij jullie natuurlijk eigenlijk afgelopen, maar wel met positief gevolg. Het zou in de geest van die richtlijn ( Het tegengaan van het tegen elkaar uitspelen van bieders ) gek zijn om dan voor het tekenen van het koopcontract alsnog met iemand anders in onderhandeling te gaan.
Aan de andere kant zou het IMHO wel netjes geweest zijn als de makelaar je op de hoogte had gesteld van het interesse, dan had je met jouw koper bijvoorbeeld ook kunnen afspreken om meer haast achter het tekenen van het koopcontract te zetten.
Kan ik me in vinden. Je legt uit dat mijn appartement verkocht onder voorbehoud is. Althans, voor mijn makelaar is dat zo. Dan is het prima.TheGhostInc schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:17:
[...]
Totaal niet relevant in deze discussie, aangezien het hier gaat over 'fatsoensnormen' en niet over 'rechten'.
(NVM) Makelaars in NL hebben afgesproken wat zij 'fatsoenlijk' vinden en hoe 'de dans' rondom de (ver)koop van een huis moet gaan. Jouw 'dans' was klaar en de rol van de makelaar was daarmee ook zo goed als klaar, alleen het afketsen van de verkoop was nog een optie.
Het is overigens vrij simpel waarom de makelaars dit doen, om juist jouw redenaties/acties te voorkomen. Jij zou kunnen proberen om nog 'een paar duizend' extra te kunnen krijgen of de verkoop 'af te laten ketsen', terwijl jullie daarvoor gewoon overeenstemming hadden.
Omdat alles bij jullie zo lang heeft stilgelegen en een email misschien niet bindend is krijg je deze discussie. Moet je voorstellen wat voor een bende het wordt als bij elke verkoop een andere koper je proces kan gaan frustreren.
Uitstel financieringsvoorbehoud? FF kijken of ik een beter bod kan krijgen?
Bouwkundige inspectie? Iemand die hem zonder die inspectie koopt voor dezelfde prijs?
Transport een maandje later? Wie biedt meer?
Dus daarom zeggen de makelaars: Als 2 partijen het eens zijn, dan is het klaar.
Ik twijfelde of het verkocht onder voorbehoud niet regelementair aan voorwaarden moest voldoen. En dat die van mij dus misschien niet verkocht was onder voorbehoud, terwijl de makelaar dat wel had gezegd.
Maar het is nu een stuk duidelijker allemaal. Thanks
Als de deadline op een niet-werkdag valt misschien, maar het was dinsdagnacht.Lensent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:56:
Hangt van het weekend af toch?
Gefeliciteerd in ieder geval. Voor de rest durf ik er geen zinnig woord over te zeggen...Lensent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:12:
Zojuist een eerste bod gehad op onze woning...
Blijft lastig, zo'n restschuld, maar je moet toch verder.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mag ik vragen wat jouw aankoopprijs was?Lensent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:12:
Zojuist een eerste bod gehad op onze woning. 10000 onder de vraagprijs nadat we al met 5500e hebben verlaagd.
Bod is nu 90.000 en vr pr is 100.000.
Als we op 95.000 uitkomen is de restschuld 17500e.
ALS je op 95.000 uitkomt heb je een zeer significante restschuld, die gaat je >€100 per maand kosten (15 jaar aflossen). Ik weet niet in welke prijsrange je zoekt, maar dat gaat je serieus in je budget raken en daarmee loop je inderdaad het risico dat bepaalde banken afhaken.
Of je geeft aan de andere partij aan dat er wel onderhandelingsruimte is, maar dat 90.000 daar buiten valt.Bart-Willem schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:38:
Dan doe je een tegenbod van 97.500 (zonder take it or leave it).
Als het een makelaar is die het bod heeft doorgegeven zou je nog kunnen grappen:"Ik kan ook een tegenbod boven de vraagprijs doen, maar daar komen we ook niet dichter bij elkaar van".
Je hoeft niet altijd direct in 'handje-klap'-modus te gaan. Je kunt bij een dergelijk bod ook aangeven dat je ziet dat ze duidelijk de prijs omlaag willen hebben, maar dat dit te ver is voor jou, maar dat een hoger bod zeker in overweging genomen gaat worden. En dat jij dan ook begrijpt dat bij een volgend bod de onderhandelingsruimte kleiner is.
Komt er dan 91.000 terug, dan weet je dat je die 95.000 op je buik kan schrijven (bij deze koper), komt er 94.000 terug dan kun je 95.000 als bod doen.
Ps. Overigens vind ik 10% onder de vraagprijs verkopen flink (en dat zullen meer mensen hebben), als je onder de 95.000 zou overwegen, dan zou ik de vraagprijs verder verlagen. Nu heb je namelijk alleen de 'brutalen', als je verder zou zakken met je vraagprijs zul je waarschijnlijk meer kandidaten krijgen met een vergelijkbaar budget. De NVM heeft het ook over een verschil van ~5% tussen vraagprijs en verkoopprijs en in jouw klasse zelfs maar 4%. Uiteraard is dit 'statistiek' en geen werkelijkheid.
[ Voor 24% gewijzigd door TheGhostInc op 07-10-2015 12:26 . Reden: Ps. ]
De tijd is tegen ons ivm steeds strakker wordende hypotheekregels.
toen wij het huis kochten stond het al 4 jaar te koop dit was toen na smaak van de huidige bewoners ingericht. zo was de kinderkamer bijvoorbeeld nog paars en de grote muur in de huiskamer donker rood.
wij hebben er hierna zoon 2 jaar ingewoond alleen wou ik graag weer terug naar mijn geboorte plaats.
we hebben het huis toen binnen 1 maand verkocht. we hebben hier wel 5000 euro verlies op gemaakt in verhouding met wat er voor betaald hebben.
we hebben het huis toen zo snel kunnen verkopen door dat huis erg neutraal ingericht was door mijn vriendin die woonstyliste is en waardoor mensen er snel in konden zonder iets te moeten veranderen.
het huis toen daar tegen over stond al 3 jaar te koop en was goedkoper maar had een zwarte keuken wat veel mensen afschrikt. maar was groter en had een tuin op het zuiden.
hoe we toen het huis verkocht hebben.
http://www.oozo.nl/woning.../woning-escudo-36-dronten
Het is dus erg belangrijk dat het huis neutraal ingericht is zo hebben we ook elke keer als mensen kwamen kijken de foto's van onze vrienden en familie weg gehaald en persoonlijke spullen in de kast gedaan.
En hou je ons ook in spanning over de hoogte van het bod wat jij uiteindelijk hebt gedaan?Lensent schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:36:
Tegenbod is gedaan... we wachten (on)geduldig af..
Tevens aan Makelaarsland aangegeven dat we recent al in prijs zijn gezakt en de ruimte wel begint op te raken.
[ Voor 46% gewijzigd door Lensent op 07-10-2015 14:30 ]
*kuch*
"Ik wil eigenlijk voor de no-nonsense aanpak gaan en gewoon 95000e take it or leave it roepen."
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik geloof er geen snars van dat dat wachten helpt als je toch een tegenbod gaat geven. Iedereen weet toch al lang dat als er een tegenbod komt de partij die al de eerste dag had bedacht. Ongeacht of er nu gelijk een antwoord komt of pas na een paar dagen.Bart-Willem schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:31:
Met dat tegenbod is het de vraag of je uiteindelijke overeenkomst 94,5k, 95k of 95,5k gaat worden.Persoonlijk zou ik nu nog niet al te snel happen (dus niet morgenochtend al meteen reageren, dat komt wanhopig over en werkt de kopers alleen maar in de hand) en nu minder snel gaan zakken. Bij dat laatste moet je dan iets als 96,5k of uiterlijk 96k als nieuw voorstel doen. Maar ik neem aan dat je makelaar daar ook wel een idee over zal hebben.
[removed]
Ja, ik vind die domme spelletjes altijd zo nutteloos... Je weet toch van elkaar dat je wilt kopen en verkopen. En dat je beide zo hoog of zo laag mogelijk uit wilt komen. Geen geheimen. Het enige dat je zou kunnen veinzen is een andere geinteresseerde...redwing schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:50:
[...]
Ik geloof er geen snars van dat dat wachten helpt als je toch een tegenbod gaat geven. Iedereen weet toch al lang dat als er een tegenbod komt de partij die al de eerste dag had bedacht. Ongeacht of er nu gelijk een antwoord komt of pas na een paar dagen.
Wel verschil tussen "we willen het graag kopen/verkopen" en "we willen het perse hebben/we moeten het kwijt". Als je door hebt dat mensen het echt graag willen kopen of verkopen kan je toch snel paar duizend er bij/af halen lijkt me.JvS schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:42:
[...]
Ja, ik vind die domme spelletjes altijd zo nutteloos... Je weet toch van elkaar dat je wilt kopen en verkopen. En dat je beide zo hoog of zo laag mogelijk uit wilt komen. Geen geheimen. Het enige dat je zou kunnen veinzen is een andere geinteresseerde...
Volgens mij is er bij onderhandelen maar één ding belangrijk: Je max bepalen en bereid zijn weg te lopen als je daaroverheen komt. De rest zie ik als geneuzel.
Yup, ik zie dat altijd heel simpel, een tegenbod geeft al aan dat ze serieus interesse hebben ongeacht of dat bod binnen een uur of pas een week later wordt gegeven. Als koper weet je nl. allang waar je op uit wilt komen en wat je wilt bieden. Bij een tegenbod hoef je dan dus ook echt geen dagen te twijfelen over wat je gaat doen. Het enige wat die dag/week extra toevoegt is dat het hele proces langer duurt.JvS schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:52:
Lijkt mij niet.
Volgens mij is er bij onderhandelen maar één ding belangrijk: Je max bepalen en bereid zijn weg te lopen als je daaroverheen komt. De rest zie ik als geneuzel.
[removed]
Ben ik het totaal en dan ook totaal niet mee eens. Onderhandelen is ook proberen uit te vissen waar de min/max van de tegenpartij zit! Dat is zo ongeveer de meest waardevolle informatie die er is in het hele proces. Als jij een max hebt van 200K, maar de tegenpartij bijv. een min van 190K dan zou ik dat toch heel graag weten. Sure, als je het niet weet dan ga je er wel uit komen qua prijs en ga je niet boven je max komen, maar als je het wel weet is de kans een stuk groter dat je bij 190K uitkomt ipv bij 200K.JvS schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:52:
Lijkt mij niet.
Het is dus daadwerkelijk wel waardevol om te weten of mensen bovengemiddeld gemotiveerd zijn om te kopen of te verkopen.
De verkopende partij van het huis dat ik onlangs gekocht heb heeft zich hier ook bijna mee in de vingers gesneden. Het ging ongeveer als volgt:
- Vraagprijs 349000
- Bod van 320000
- Tegenbod van 347500 (hier was ik al aardig pissed off, doe dan geen tegenbod...)
- Laatste bod van 330000 (take it or leave it)
- Tegenbod van 339000 (was ook een take it or leave it)
Vervolgens ben ik dus weggelopen. Ik wist van te voren ook al dat ik zelfs bij een tegenbod van 331000 nog was weggelopen. Wordt ik een paar dagen later nog opgebeld met 335000, hebben we uiteraard wederom geweigerd en ten slotte na een week hebben ze toch nog aangeboden om het voor 330000 te verkopen. Op dat moment waren wij echter al weer verder aan het kijken en was mijn vriendin inmiddels zo enthousiast over een ander huis dat we oprecht hebben overwogen om het niet meer te doen.
Moraal van het verhaal: prima als je graag gaat bluffen onderhandelen, maar je moet er niet vanuit gaan dat je tegenpartij hier altijd hetzelfde over denkt
Een take-it-or-leave-it prijs is leuk, maar veel verkopers roepen maar wat. Zoals in het voorbeeld hierboven ook. Als koper kan je dat wel goed doen in deze tijd (kopersmarkt), maar een eerste bod geeft direct weer of er rek in de verkoopprijs zit of juist niet. Daarna kan je goed een laatste bod wegleggen als je geen zin hebt om te onderhandelen.
Er zijn maar weinig verkopers die zo sterk in hun schoenen staan dat ze ook echt vasthouden aan hun bodemprijs (mits het een normale situatie is met ruimte in de prijs).
[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-10-2015 10:46 ]
Op zich heeft onderhandelen wel iets en het levert zelfs banen op, maar eigenlijk is het best raar dat we dit bij huizen nog doen, aangezien we in de meeste gevallen toch al een verplichte taxatie moeten laten uitvoeren om een hypotheek te krijgen. Wat valt er dan eigenlijk nog echt te onderhandelen (afgezien van wat geneuzel in de marge)?
Hier een vergelijkbaar iets, maar heb na het eerste tegenbod (wat ook maar 2.500 onder de vraagprijs zat) aangegeven dat ik me niet serieus genomen voelde. Een nieuw tegenbod gedaan en aangegeven dat ik me door hun volgende bod wel serieus genoemd wilde worden.Greencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:03:
[..]
De verkopende partij van het huis dat ik onlangs gekocht heb heeft zich hier ook bijna mee in de vingers gesneden. Het ging ongeveer als volgt:
- Vraagprijs 349000
- Bod van 320000
- Tegenbod van 347500 (hier was ik al aardig pissed off, doe dan geen tegenbod...)
- Laatste bod van 330000 (take it or leave it)
- Tegenbod van 339000 (was ook een take it or leave it)
[..]
Dat werkt
Er zijn genoeg mensen die dat nog doen hoorGreencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:43:
Absoluut, net als dat het vroeger ook nodig was om op de markt te onderhandelen, maar ook dat doen we tegenwoordig niet meer
Die taxatie heeft niks te maken met de verkoopprijs. Er zijn genoeg mensen die 5-10% minder betalen dan wat de taxateur het waard vind, maar ook fors meer. Als jij dat geneuzel in de marge vind, dan mag je het overmaken op mijn rekeningGreencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:43:
Op zich heeft onderhandelen wel iets en het levert zelfs banen op, maar eigenlijk is het best raar dat we dit bij huizen nog doen, aangezien we in de meeste gevallen toch al een verplichte taxatie moeten laten uitvoeren om een hypotheek te krijgen. Wat valt er dan eigenlijk nog echt te onderhandelen (afgezien van wat geneuzel in de marge)?
Overigens zie je in de VS/UK/... die programma's waarbij na wat opknapwerk er een dikke winst wordt gemaakt. Maar ook in NL ken ik toch wel een paar mensen die goed geld verdienen met dit soort handel.
Zeggen dat er niks te onderhandelen valt vind ik niet kloppen. Zoals al vaker gezegd in dit topic, ben je bereid weg te lopen?
En dat geld nog meer als verkoper!
(En elke keer als de partner zegt dat hij/zij toch ergens anders wil wonen? Stop maar €100 in een potje, want dat gaat het je kosten
Die taxatie is grotendeels weer afhankelijk van hoe andere mensen onderhandeld hebben. Taxatie is grotendeels afhankelijk van marktwerking, een huis heeft geen intrinsieke waarde waarde die je als uitgangspunt kunt nemen.Greencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:43:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Anyway, jullie hebben gelijk en onderhandeling zal altijd nodig zijn en ook blijven. Het levert soms irritante situaties op, maar daar moeten we dan maar mee leren leven
Als het goed is zijn taxaties inderdaad niet berust op de verkoopprijs van het object zelf, maar op verkoopprijzen van vergelijkbare objecten. Voor de bank gaat het ook vooral om een onafhankelijk oordeel of er niet veel te veel voor een pand betaald is. De exacte waarde is niet zo heel belangrijk voor een bank.Greencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:21:
Niet altijd. Kijk bijvoorbeeld maar naar koopgarant constructies. Daar wordt je verkoopprijs bepaald a.d.h.v. een taxatie. Die taxatie kan dus nooit berust zijn op de verkoopprijs. Ik denk dat het best mogelijk moet zijn om een redelijk objectieve taxatie te doen (neem desnoods het gemiddelde van drie taxaties). Zo niet, waarom hebben we dit eigenlijk nog en waarom verlangen banken dit überhaupt?
Anyway, jullie hebben gelijk en onderhandeling zal altijd nodig zijn en ook blijven. Het levert soms irritante situaties op, maar daar moeten we dan maar mee leren leven
Zou het niet fijn zijn als we iemand hadden die daarbij kon helpenGreencap schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:21:
Dit kan dus een hele goede reden zijn om een makelaar in de hand te nemen. Niet zozeer dat de prijs automatisch beter is, maar dat het proces ernaar toe veel prettiger is. En er zijn mensen die hier dus nachten van wakker liggen.
De duivel:"€500 extra voor je huis met gratis hartaanval." De verkoper belt vast 112 en terwijl de telefoon overgaat zegt hij:"Deal!". Terwijl hij naar de aarde stort komt de telefoon tot leven:"Op dit moment is er een storing, probeer het later nog een keer.... BIEP .... BIEP .... BIEP .... BIEEEEEEEPPP".
[ Voor 21% gewijzigd door TheGhostInc op 08-10-2015 11:37 . Reden: Duivel ]
Over taxaties:
Joh ik heb in koop- en verkooptopics meerdere malen uitgelegd hoe de marktwaarde van de taxateur in elkaar steekt. Het is een geschat bedrag uitgaande van een theorethische situatie uitgaande van een ideale koper onder ideale omstandigheden.
Als een taxateur de marktwaarde heeft vastgesteld op de koopsom kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
- de taxateur was te lui om verder te rekenen en kwam met de referenties dusdanig uit dat hij de koopsom acceptabel vond en dat als marktwaarde neerzet.
- Jij hebt de in zijn ogen uiterste prijs betaald. Als de taxateur vond dat de woning iets meer of veel meer waard is dan had hij gewoon dat hogere bedrag neergezet.
Er zullen veel mensen zijn die dat niet snappen maar in mijn ogen heb je pas een goede deal als de koopsom 10% of meer onder de getaxeerde marktwaarde ligt.
Over onderhandelen: er is altijd meer ruimte, ook al lijkt er niks te zijn. Ik ga regelmatig koelbloedig ook tot het uiterste met onderhandelen, waar verkopers noodgedwongen mee akkoord moesten gaan. Trots ben ik er niet op want ik heb er soms nog best lang meegezeten, gewoon omdat ik enorm medelijden had met zo'n verkoper. Maar tegen de tijd dat ik na doorverkoop een flinke winst te pakken heb zit ik er niet echt meer mee
Vergeet alleen niet dat je tot elkaar moet komen,, ik richt me vooral tot degenen met een koopwens die nu deze post lezen. Dat zal niet gebeuren als partijen bij hun eigen uiterste blijven. Maar ook emotie speelt een grote rol. Niet alle kopers kunnen take it or leave it zeggen. Misschien omdat ze geen aankoopmakelaar hebben of omdat ze niet meer helder genoeg na kunnen denken en ze die woning graag willen hebben. Het stomste wat je kan doen is verontwaardigd raken omdat de tegenpartij niet in ziet dat jouw prijs de juiste is. Dan vind ik dat je liever niet zelf moet onderhandelen.
Als je goed je uiterste wil laten zien, zeg dan liever niet take it or leave it, dat is eigenlijk best arrogant. Ik vind het ook wel grappig hoe mensen een woning beginnen af te zeiken om dan vervolgens drie dagen later een bod te doen, al verder zeikend. Zeg dan bijvoorbeeld liever dat je het een leuke woning vind en niet meer kan betalen. Dan bereik je vaak meer, niemand raakt verontwaardigd en krijg je vaak een betere uiterste prijs van de verkoper. En je kan altijd nog ineens magisch een extra potje met geld vinden om je bod alsnog te verhogen. Geen enkele uiterste prijs is een uiterste prijs
Over makelaars: neem het van deze makelaar aan, vertrouw alleen makelaars die in jouw opdracht werken
Dat elke makelaar vergeetachtig is, mogelijk arrogant overeenkomt en claimt meerdere interesses te hebben komt omdat het momenteel echt enorm druk is. De gemiddelde makelaar heeft op dit moment te maken met personeelstekort, tijdtekort en een slecht vooruitzicht. De woningen worden allemaal verkocht, er komt alleen haast geen nieuw aanbod bij, veel kantoren worstelen atm met hun voortbestaan. Aan degenen die dus nu nog moeten beslissen over een verkoopmakelaar: let op hoeveel aanbod het kantoor heeft, hoeveel personeel ze hebben. Je loopt anders kans dat de bezichtigingen door een assistent-makelaar van 19

PSN: Kjujay
Wat kan ik hier als verkoper van verwachten? Wat moet ik wel en wat niet zeggen?
(Ik verkoop via makelaarsland, dus doe zelf de bezichtigingen)
Denk maar zo: liever 1 iemand 3 bezichtigingen met verkoop dan 10 x 1 zonder verkoop
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Probeer eventueel tijdens het bezoek met de aankoopmakelaar deze 'minpunten' in je rondleiding positief te verkopen. Kun je zoveel mogelijk gras voor de voeten wegmaaien. En oplevering blijft een 'dingetje', diegene die haast heeft moet/zal meeste water bij de wijn doen.
Tot slot wat Fiber zegt. Geen aankoop = geen geld voor de aankoopmakelaar.. ;-)
Nu zijn we in onderhandeling en dat vind ik reuze spannend.
Mijn ervaring: laat je in geen geval in de val lokken om direct in onderhandeling te gaan. Bedank ze voor de intresse en verwijs ze vriendelijk maar beslist door naar je makelaar (Makelaarland dus.) Verder: niet te veel zorgen over maken, en niet vertellen wat niet gevraagd wordt.silencedead schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:08:
Afgelopen zaterdag een bezichtiging gehad van iemand die afgelopen maandag voor de 2e keer is komen kijken. Nu kreeg ik net een melding dat ze voor een 3e keer wil komen kijken met een aankoopmakelaar erbij.
Wat kan ik hier als verkoper van verwachten? Wat moet ik wel en wat niet zeggen?
(Ik verkoop via makelaarsland, dus doe zelf de bezichtigingen)
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Kijk hier wel enorm mee uit.Jipsy schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:04:
Probeer eventueel tijdens het bezoek met de aankoopmakelaar deze 'minpunten' in je rondleiding positief te verkopen. Kun je zoveel mogelijk gras voor de voeten wegmaaien.
Dat proberen ze bij die witgoed/computer/electronicaboeren ook altijd. Elk minpunt zo snel mogelijk weerleggen en dan zo snel mogelijk iets over-priced naar binnen schuiven. "Nee mevrouwtje, als het aan mij lag stond dat model helemaal niet in de winkel, deze is echt veel superder."
Meestal sta ik aan het eind lachend buiten en zet zo'n verkoper zich eigenlijk voor schut.
Als je 'iets' wilt bijdragen aan de verkoop, dan zou ik gaan voor eventuele suggesties/mogelijkheden. Bijvoorbeeld als de buren wel een dakkapel, die uitbouw of ... hebben (en het huis niet te koop staat voor dezelfde prijs
Het gaat er uiteindelijk om dat zij het huis zien met al het potentieel en zichzelf erin, als zij niet voorbij die rotte drempel kunnen kijken is er meer dan alleen die drempel
Gefeliciteerd.
Lekker snel bij jullie gegaan.
Hier gisteren het bod ontvangen bod terug gedaan niets gehoord zal wel weer 1 week over heen gaan. De aankoopmakelaar is niet Zosnel hihi.
Qua aankoop doen we het zelf. Ik ben niet wars van een beetje onderhandelen namelijk. Maar waar ik wel tegenaan liep is dat steeds meer potentiële kopers na de eerste bezichtiging al gelijk een bod uitbrengen (onder voorbehoud van financiëring én een bouwkundig rapport). Zo had ik ze nog niet eerder meegemaakt eerlijk gezegd! Dat heeft er bij ons al toe geleid dat we 4 huizen die we erg leuk vonden, gewoon aan onze neus voorbij zagen gaan terwijl we wel de eerste waren met een eerste bezichtiging (en 2 dagen later belden voor een 2e).
We hebben de komende week nog 4-5 bezichtigingen bij huizen waar we interesse naar hebben, maar hoewel ik niet te gortig wil over komen, denk ik toch dat we (onder voorbehoud van financiëring en een bouwkundig rapport) na een eerste bezichtiging maar vast een bod gaan doen. Het is bijna van de zotte hoe snel huizen over de toonbank lijken te gaan de afgelopen maanden. We hebben zelfs 2 huizen gehad die amper 2 weken op Funda stonden, en al onder bod lagen!
Super! Leuk om te horen!
Welke regio is dat...?joramoudenaarde schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 08:21:
[...] Het is bijna van de zotte hoe snel huizen over de toonbank lijken te gaan de afgelopen maanden. We hebben zelfs 2 huizen gehad die amper 2 weken op Funda stonden, en al onder bod lagen!
[ Voor 50% gewijzigd door Fiber op 10-10-2015 11:52 ]
En in Amsterdam.....joramoudenaarde schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 00:08:
Dat is in o.a. Delft, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek
+ Utrecht. Hier al meerdere mensen gesproken die van die "doe je beste bod maar in een envelop net als de rest"-perikelen tegenkwamen.
In bepaalde wijken in Utrecht, zeker niet in de hele stad/gemeente.Valorian schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:59:
[...]
+ Utrecht. Hier al meerdere mensen gesproken die van die "doe je beste bod maar in een envelop net als de rest"-perikelen tegenkwamen.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Uiteraard. Maar dat geldt ook voor Amsterdam en al die andere plekken die hier genoemd werdenLouise525 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:48:
[...]
In bepaalde wijken in Utrecht, zeker niet in de hele stad/gemeente.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.