Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 15 ... 208 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56
naitsoezn schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:16:
[...]

:D Je noemt allemaal dingen die ik juist prima aan de foto's vond. Steen in de tuin? Prima! Kun je juist zien hoe groot het is, en je kunt goedkoper van een stenen tuin een woestenij maken dan van een woestenij een stenen tuin. Auto's op de oprit? Ik denk altijd: Kon je niet éven de moeite nemen om die auto's weg te zetten zodat we kunnen zien hoe de oprit er nou echt uit ziet? Oeh, een natte badkamer. Foto's moesten even tussendoor? :P :P

[...]

Ok, hier ben ik het dan wel mee eens... ;)
ja je hebt wel een beetje gelijk met de oprit maar je wilt wel een beeeeetje gevoel er bij hebben dus bijvoorbeeld een auto bij de buren ipv al die kaalheid. Badkamer zou ik wat spulletjes neerzetten, ik zou het niet natspuiten ;-). Ik bedoel met plantjes zoiets als bij de voortuin. En ik denk dat een mooie loungeset meer uitstraalt dan wat er nu staat.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
@ReseT
Onze voormalige buren hadden het destijds ook voor €60k goedkoper te koop gezet. Ze hebben het dan ook snel verkocht. Wij hebben het later voor €45k meer kunnen verkopen. Tja, ik had wel even zoiets van shit maar je doet er niets aan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jelte schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:27:
[...]

Je wilt toch gewoon je huis verkopen? Wat hebben de buren daarmee te maken? Mijn ouders hebben hun huis voor een ton minder verkocht dan de oorspronkelijke vraagprijs van een bijna identiek huis 3 deuren verderop. Dat huis staat nu al ruim 4 jaar te koop. Dat van mijn ouders stond slechts 3 weken te koop.
Dit is inderdaad puur zakelijk. Jij wilt asap verkopen dus dan moet je je niet 'schuldig' voelen naar de buren toe. Die zijn ook volwassen en kunnen zelf hun keuzes maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waar voor ik bang was en men emotioneel gaan reageren op een "oneerlijke" concurrentie. Net tweede nieuwbouw woning gefinancierd, net 2e kind gekregen. Hun positie is gewoon minder flexibel. De meeste mensen denken namelijk niet zo rationeel. Aan de andere kant, ik weet niet waarom zij voor hun huidige strategie zijn gaan, met alle risico's die meekomen.

Het is / was voor mij een afweging van zakelijk en persoonlijk. Goed contact, gun-factor etc. Maar als ik voor mijzelf prioriteit stel is het allereerst puur zakelijk. En daarbij moet het inderdaad, nu blijkt na alle reacties, ook zo blijven.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 23:28
PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:42:
[...]

Ik zou mischien wat plantjes in de tuin zetten (beetje kleur aanbrengen) nu zit er een foto tussen met alleeeeeen maar steen, straalt niks gezelligs uit. Heeft iemand misschien een mooie loungeset die ze even kan lenen voor de foto's? Achter het huis zou ik even 2 auto's op de oprit zetten (ook omdat het alleeeeen maar steen is) en dat wat tegen het schuurtje staat even uit beeld slepen. En nu ga ik mierenneuken, laat de makelaar die plattegrond ook wat kleur geven ipv alles blauw. De badkamer is ook wel gortdroog op dit moment. De zandbak misschien nog openzetten met wat speeltjes erin ofzo...maar daar twijfel ik over.

Die daling in prijs was de moeite niet waard overigens daar krijg je ook wel de indruk van dat er heel weinig ruimte in de prijs zit....maar misschien is dat ook het geval.
De prijs was lager gezet op advies van de makelaar, zo staat het huis nu onder de 225k prijs catogorie op funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ReseT schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:08:
Waar voor ik bang was en men emotioneel gaan reageren op een "oneerlijke" concurrentie. Net tweede nieuwbouw woning gefinancierd, net 2e kind gekregen. Hun positie is gewoon minder flexibel. De meeste mensen denken namelijk niet zo rationeel. Aan de andere kant, ik weet niet waarom zij voor hun huidige strategie zijn gaan, met alle risico's die meekomen.

Het is / was voor mij een afweging van zakelijk en persoonlijk. Goed contact, gun-factor etc. Maar als ik voor mijzelf prioriteit stel is het allereerst puur zakelijk. En daarbij moet het inderdaad, nu blijkt na alle reacties, ook zo blijven.
Wat natuurlijk wel netjes is, is om tegen die buren (die je blijkbaar aardig vind) aan te geven dat je het huis ook te koop gaat zetten.
Dat is altijd beter dan achteraf op Funda zien dat het huis van je buren óók te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
edddy schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:37:
[...]
De prijs was lager gezet op advies van de makelaar, zo staat het huis nu onder de 225k prijs catogorie op funda.
Wat is trouwens je (of je moeders) verwachting wat betreft de verkoop?
Wil ze een beetje snel verkopen of juist liever iets langer wachten op een iets betere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
vanDaal schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:20:
Wie kan helpen in ons dilemma?

Ons vorige huis is nog steeds, al een jaar of 5 inmiddels, in ons bezit. Betreft een 2-kamer appartement (65m2) uit 1995 in het centrum van Utrecht. Sindsdien is het non-stop verhuurd. Als we van de huur de overbruggingshypotheek betalen, houden we nog +/- 150 euro per maand over. De huurmarkt is behoorlijk goed in Utrecht, dus ik verwacht dat deze situatie stabiel blijft. Optie 1 is de dus blijven verhuren.

Optie 2 is in de verkoop zetten. Dat hebben we een jaar of drie geleden ook gedaan, zonder echt resultaat. De hypotheekschuld is ongeveer 230K. Een makelaar die laatst een inschatting heeft gemaakt, verwacht dat het huis ongeveer 215K kan opleveren; dat is in onze ogen zeker reeel. Dat betekent dus een restschuld van 15K. Deze moeten we dan meteen, inclusief de kosten voor de verkoop, afrekenen.

Dus nu is de vraag, wel of niet gaan verkopen?
Mij lijkt verkopen de beste oplossing, of je moet het voor meer kunnen verhuren. 150/maand klinkt natuurlijk best lekker, maar dat bedrag is echt niks tov de waarde van het appartement. En dit bedrag is ook nog eens voor aftrek van de kosten van leegstand (ik neem aan dat 1 maandje leegstand al direct bijna de hele winst van een jaar opslokt). Daarnaast heb je ook nog last van het feit dat zonder onderhoud keuken, badkamer, cv-installatie etc allemaal minder waard wordt (tikt ook aardig aan op de 150/maand denk ik). Verder is er een kleine kans op grote problemen (huurders die de boel afbreken, wanbetalers, wietplantage, problemen met hypotheeknemer omdat je zonder toestemming verhuurt etc). Kans dat het fout gaat is niet groot, maar als het gebeurt is het wel een groot probleem. Als je die verwachte kosten en risico's ook nog uitdrukt in x euro's per maand is het mijn inziens nog maar de vraag of je echt geld verdient met het verhuren.

En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je in het verhuren moet steken, want dan blijft er waarschijnlijk helemaal niks meer over van de "winst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Graag jullie mening over onze advertentie:
Funda: http://www.funda.nl/koop/...-85807780-kerkstraat-151/
Makelaar: http://www.steef.nl/detail.php?pandID=896152

We hebben voor makelaar Steef gekozen, helaas geen NVM, maar VBO, omdat deze vooral in het dorp een goede naamsbekendheid heeft. Aangezien het huis in een goed bekend staande wijk staat leek het ons dat vooral mensen uit de buurt interesse zouden hebben. Er is nu net één bezichtiging geweest en daarvan is het resultaat nog afwachten.

Het huis staat nu bijna een maand op funda en wordt gemiddeld ongeveer 45x per dag bekeken (17% van aantal keer gevonden). Is dit een beetje een redelijk vergelijkbare statistiek?
Ik heb helaas geen inzage over de statistieken van de site van de makelaar. Mogelijk moet ik hem dat over een tijdje eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:24

Kju

4-systeembeheer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:16:

We hebben voor makelaar Steef gekozen, helaas geen NVM, maar VBO, omdat deze vooral in het dorp een goede naamsbekendheid heeft. Aangezien het huis in een goed bekend staande wijk staat leek het ons dat vooral mensen uit de buurt interesse zouden hebben. Er is nu net één bezichtiging geweest en daarvan is het resultaat nog afwachten.

Het huis staat nu bijna een maand op funda en wordt gemiddeld ongeveer 45x per dag bekeken (17% van aantal keer gevonden). Is dit een beetje een redelijk vergelijkbare statistiek?
Ik heb helaas geen inzage over de statistieken van de site van de makelaar. Mogelijk moet ik hem dat over een tijdje eens vragen.
Keurig, niks op aan te merken. Overigens niets "helaas" aan je keuze, het logo zegt niks over de kwaliteit, hooguit over de positie op Funda ;)

Edit: en 45 kliks per dag na een maand is volgens mij meer dan keurig, komt deels ook omdat het een klein plaatsje is in een buurt met weinig aanbod

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 14-08-2015 17:25 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:45

Fiber

Beaches are for storming.

Grappig en knus huisje. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van die dubbele foto's en ik mis een plattegrond, desnoods in de vorm van een foto.

En staat die grote stenen tafel nou voor of achter of zijn het er twee...?

En ik mis foto's van de entree, de wc, en die steiger waar sprake van is...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een goede positie op funda is wat mij betreft essentieel voor een goede verkoop, samen met direct een goede complete advertentie met goede foto's, een plattegrond, een net verhaal en een goede scherpe vraagprijs zodat je veel geïnteresseerden krijgt.

De makelaar maakt naar mijn mening geen moer uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 22:25

Sebastiaan

....

4-systeembeheer schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:16:

Een plattegrond zou wel een meerwaarde zijn, zodat mensen de indeling wat beter plaatsen.

Ook lijkt de oppervlakte mij aan de hoge kant ingeschat, als ik snel kijk kom ik op ongeveer 25 m2 per etage, oftewel 50m2 voor de woning, die 63m2 klinkt erg hoog, of mis ik ergens een deel?
Fiber schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:39:
Grappig en knus huisje. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van die dubbele foto's en ik mis een plattegrond, desnoods in de vorm van een foto.

En staat die grote stenen tafel nou voor of achter of zijn het er twee...?

En ik mis foto's van de entree, de wc, en die steiger waar sprake van is...
Lijkt mij dat het alleen de voortuin kan zijn, het is een rug aan rug woning, dus dan is er geen achtertuin.

[ Voor 59% gewijzigd door Sebastiaan op 15-08-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:06
Heeft iemand ervaring met de "haircut" van NHG? Hierbij scheldt NHG een deel van de hypotheeksom kwijt, zodat de maandlasten draagbaar zijn voor de aanvrager.
Mijn situatie nog een keer;

- Huis gekocht in 2010 met NHG
- Gescheiden in 2012
- Bij notaris vastgelegd dat ik ga proberen om de kosten te dragen gedurende 5 jaar, alvorens het alsnog verkocht gaat worden (in de hoop dat de markt wat meer aantrekt).
- Mei 2015 overeengekomen dat ik het niet meer ga trekken met de lasten en alsnog wil gaan verkopen. Dit m.b.v. NHG.
- Waarde huis ligt rond de 190.000 - 200.000
- Totaal bankspaar december 2015 - ca. € 14.000

Ondertussen zijn we aan het informeren bij Florius (geldverstrekker) en NHG. Inkomens- en vermogenstoets bij Florius waren in beide gevallen negatief. Dus gaat de hele zaak met NHG besproken worden. In eerste instantie gaat NHG voor een Haircut regeling.

Mijn bruto salaris is ongeveer € 35.000, dus ik heb echt geen idee wat ik mag verwachten bij verlaging hypotheeksom. En, wat heeft dit voor gevolgen voor mijn BKR-registratie? Is dat ook bijzonderheidscode 2? Of iets anders?

Ik ga er eerst heel goed over nadenken, voordat ik überhaupt NHG ga gebruiken, maar heeft iemand ervaring met de Haircut van NHG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:34
StealthyPeanut schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:57:
Ik ga er eerst heel goed over nadenken, voordat ik überhaupt NHG ga gebruiken, maar heeft iemand ervaring met de Haircut van NHG?
Geen eigen ervaring, wel uit de tweede hand. Deze regeling is ingevoerd om de schade voor de NHG te beperken. Ze zullen dus waarschijnlijk minder kwijtschelden dan de schade die ze bij verkoop zouden hebben (restschuld). Om je nieuwe maximale schuld te bepalen zijn ruimere normen van toepassing dan als je een nieuwe hypotheek zou nemen. Ik kan die normen zo snel niet vinden, maar die zullen vast wel bekend zijn bij Florius, dus die moeten een inschatting kunnen maken. Verwacht er geen wonderen van, een NHG haircut maakt een ondraaglijke schuld net aan dragelijk.

Ik meen dat je een haircut niet hoeft te accepteren als je liever verkoopt en wat het voor het BKR betekent weet ik niet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ik heb een vraag over hoe Google de Funda pagina's spidert en indexeert.
Heeft het zien om mijn verkooptekst te wijzigen naar woorden of zinnen die men in Google zou kunnen gebruiken om te zoeken?

Bijv. 'goedkoop appartement Arnhem', dat ik die woorden in de tekst laat terugkomen zodat men via Google ook op de Funda link beland?

Hoe worden de Funda advertenties geindexeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Sebastiaan schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:22:
[...]

Een plattegrond zou wel een meerwaarde zijn, zodat mensen de indeling wat beter plaatsen.

Ook lijkt de oppervlakte mij aan de hoge kant ingeschat, als ik snel kijk kom ik op ongeveer 25 m2 per etage, oftewel 50m2 voor de woning, die 63m2 klinkt erg hoog, of mis ik ergens een deel?

[...]

Lijkt mij dat het alleen de voortuin kan zijn, het is een rug aan rug woning, dus dan is er geen achtertuin.
Bedankt voor de reacties.
Het huis van onze buren staat ook te koop voor dezelfde prijs. Zij hebben inmiddels ook bezoek gehad van onze kijkers en bij ons staat al weer een nieuwe bezichtiging gepland. Het gaat dus allemaal wel volgens plan.

Mbt. ontbrekende plattegrond: Eens, als het nog nodig is zal ik dat met de makelaar overleggen.

Mbt. de afmetingen: Die zouden moeten kloppen, de makelaar heeft alles gemeten. Op mijn oude koopakte was hij wel iets kleiner (61m2), maar dat kwam omdat ze vroeger anders maten begreep ik.
Als je het huis van de buren bekijkt dat ietsje kleiner is dan komen de maten aardig overeen (59m2).
http://www.funda.nl/koop/...-49431063-kerkstraat-153/
Zij willen ook verhuizen met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding.
Aan de ene kant lastig dat zij nu ook net aan het verkopen zijn (concurrentie), maar aan de andere kant is het wel handig dat mensen die het andere huis vinden en komen kijken ook meteen het bord in onze tuin zien en mogelijk is er wel iemand die van 2 huizen 1 wil maken. Helaas heb ik daar zelf de middelen niet voor, anders had ik het graag gedaan.

Mbt. steiger:
Op deze foto zie je rechts net het water. Ons huis zit niet aan de weg, maar aan een "achterom" paadje. Tussen het water en ons huis zitten nog 3 huisjes. Het is ongeveer 20 meter tot de steiger die gedeeld wordt met het rijtje. http://www.funda.nl/koop/...straat-151/fotos/#foto-12
Op Street view kun je het wel zien (achter lantaarnpaal aan de overkant)
https://www.google.nl/map...TZYIHQ!2e0!7i13312!8i6656
Het rijtje huizen staat dus haaks op het water.

edit:
@JVS: Ik denk dat in een dorp als Alblasserdam dat nog aardig bijbel georienteerd is juist mond-tot-mond reclame bijna net zo belangrijk is als internetreclame.

[ Voor 3% gewijzigd door 4-systeembeheer op 18-08-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Onze kijk(st)er gister was positief! *duimduim* Het zou echt belachelijk goed uitkomen als dat een leuk bod tot gevolg heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Dat is mooi nieuws, ik help hopen!

Inmiddels hebben wij maar besloten ook voor de interactieve plattegrond en video te gaan. Meer om hoger in de zoekresultaten te komen dan dat ik het echt nut vind hebben.

Ik begin steeds meer te beseffen dat Funda een goudmijntje is...

[ Voor 23% gewijzigd door Lensent op 07-10-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik ben zelf op zoek naar een huis en bekijk echt elk huis op Funda (ook de huizen die alleen gelinked zijn via Funda) die in mijn categorie valt. Of het huis nu op pagina 1 of 10 staat maakt echt niet uit. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij andere huizenzoekers heel erg anders is.

Die video's op Funda zijn in ieder geval echt waardeloos en ik heb er maar liefst 2 bekeken (van de 300 huizen). Die 360 foto's zijn in 9 van de 10 gevallen ook kansloos, omdat ze op de meeste browsers niet eens werken en bovendien vaak op niet interessante plekken zijn genomen.

Wat voor mij persoonlijk wel echt een gemis is, is het ontbreken van een plattegrond. Een plattegrond zegt mij vaak veel meer dan de foto's van het huis, maar wellicht komt dat ook door mijn technische achtergrond :). Als ik dus ergens geld in zou stoppen, dan zou het daar in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat vooral gevaarlijk is aan een Funda plaatsing is dat de meesten bij de eerste zoektocht alle interessante huizen bekijken en daarna enkel bijhouden wat er nieuw bij komt. Alle oude huizen, tenzij je ze bewaard hebt, zal je waarschijnlijk niet snel nog een keer bekijken. Later aanpassingen doorvoeren is vrijwel funest.

In mijn regio heb ik eerst alle huizen tussen de 150k en 250k bekeken en doorgespit. Bewaard wat mij leuk leek. Daarna enkel alle nieuwe huizen bekijken en kijken of die leuk genoeg zijn om bewaard te worden. Wijzig jij de foto's bij je huis, die ik eerder heb weggewuifd door slechte foto's, zal dat 0,0 effect hebben. Dan ben je voor mij als koper te laat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Precies. Daarom moet je bij eerste publicatie direct goede foto's, een goede advertentie en een scherpe prijs hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 07:44
Als potentiële koper mis je dan wel de prijsverlagingen. Zelf had ik een lijstje van huizen aangelegd zodat ik ook wijzigingen kon zien (+ notificatie nieuw aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Arnout schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:36:
Als potentiële koper mis je dan wel de prijsverlagingen. Zelf had ik een lijstje van huizen aangelegd zodat ik ook wijzigingen kon zien (+ notificatie nieuw aanbod).
Die zitten bij mij, en bij veel anderen denk ik ook, in de bewaarlijst en dan krijg je inderdaad wel die updates. Maar ik kan me voorstellen dat als een huis eerst buiten de filter criteria valt en er later wel in komt je hem niet snel vind omdat hij dan met een oude datum er staat.

Dat is ook wel het nadeel van Funda. Je moet periodiek eigenlijk je hele filter selectie doorlopen om te kijken of er wat nieuws is bij gekomen. Deed ik zelf ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arnout schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:36:
We zitten hier in het verkoop topic he? Dat kopende mensen huizen missen is het punt niet, het punt is dat jij als verkoper een grote groep mist. Daar moet je wat aan doen met direct een goede aanbod en een goeie advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Om dat te voorkomen kun je alleen nog besluiten de woning tijdelijk van Funda te halen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je moet gewoon direct een goede complete advertentie met goede prijs neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:52
JvS schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:02:
Je moet gewoon direct een goede complete advertentie met goede prijs neerzetten.
Precies.. zo zijn wij ook aan ons huis gekozen.
"Hé, dat huis wat we te duur vonden is nu wel heel aantrekkelijk geprijsd" Toen die op mijn telefoon binnenkwam (zoekfunctie: laatste 3 dagen geplaatst, alle huizen in deze gemeente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Je zegt nu dat het om een huis gaat dat je eerst te duur vond.
Dus dat impliceert dat de verkoper van die woning zijn advertentie opnieuw online heeft gezet en dat dat voor jullie iig gewerkt heeft.

Dat strookt dan toch niet met van JvS zegt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als hij opnieuw is neergezet klopt dat juist precies met wat JvS zegt. Ze hadden hem nooit opnieuw bekeken als hij enkel was aangepast aangezien ze daar niet naar kijken (niet bewaard) en hij bij Funda niet opnieuw naar boven komt. Door hem opnieuw aan te bieden komt hij weer op het netvlies. Dus direct goed aanbieden of bij elke grote wijziging weer opnieuw aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een vraag aan de kenners hier (Kju?). Wat zijn eigenlijk de regels van het opnieuw aanbieden op funda? Ik zie het niet heel vaak gebeuren, maar toch zo af en toe wel, terwijl me dit wel de beste oplossing lijkt als je een significante aanpassing in je advertentie doet. Waarom zou je kiezen voor het aanpassen van je advertentie als je hem ook opnieuw erop kan zetten?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
@Tsurany: helder verhaal :) dank voor de toelichting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

naitsoezn schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:04:
Een vraag aan de kenners hier (Kju?). Wat zijn eigenlijk de regels van het opnieuw aanbieden op funda? Ik zie het niet heel vaak gebeuren, maar toch zo af en toe wel, terwijl me dit wel de beste oplossing lijkt als je een significante aanpassing in je advertentie doet.
Strikt genomen mag het niet van Funda. Men omzeilt het door de opdracht in te trekken. De intrekking gebeurt in het gehele uitwisselingssysteem, het object gaat dus ook van alle andere websites af. Daarna verstrekt de klant opnieuw opdracht en komt er dus een nieuwe publicatie. In de praktijk is er natuurlijk geen echte intrekking en nieuwe opdrachtverstrekking.

Waarom zou je kiezen voor het aanpassen van je advertentie als je hem ook opnieuw erop kan zetten?
Omdat funda het strikt genomen niet toestaat. Een makelaar die dus geen gezeik met funda wil zal het niet zomaar toepassen bij alle woningen. De niet-NVM'ers doen vrijwel allemaal een nieuwe publicatie in plaats van verlengen. Funda staat dat officieus gewoon toe want niet-NVM'ers betalen 180 ex btw per object voor een jaar op Funda en als Funda gaat piepen over deze praktijk zullen niet-NVM'er (die eigenlijk al een bloedhekel aan Funda hebben) niet meer kiezen voor de basisplaatsing.
(Niet-NVM'er kunnen namelijk ook ervoor kiezen om een standaardplaatsing te nemen, kost dan niks extra, maar dan sta je er alleen met 1 foto en een beperkte omschrijving op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:52
In mijn geval ging het wel om een nvm makelaar. De grootste in deze gemeente

• Vuursteentje
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-12-2015
Beste iedereen,

We hebben ons appartement nu 10 maanden in de verkoop staan.
We hebben al wel veel kijkers gehad en 1 stel die hem gekocht had maar dit ging helaas door privéomstandigheiden van hun kant niet door ,met hun hadden we een erg mooie prijs onderhandeld. We weten dat we dit niet meer gaan krijgen in een korte tijd.
Nu willen we toch wel graag gaan verkopen we hadden als startprijs 119.500 na 6 maanden de prijs verlaagd na 115.500. Dit heeft in de 4 maanden wel wat kijkers getrokken maar dan op die ene kopers na niets. Dit met die koper is nu 2 weken geleden gebeurd.

Het huis is minimaal 113.500 waard dit gaan we natuurlijk op dit moment niet er voor terug krijgen omdat kopers ook willen onderhandelen. We willen minimaal 107.000 à 108.000 ervoor terug hebben wat kunnen we nu het beste doen met de vraagprijs deze verlagen na 110.000 of vanaf 105.000 bieden doen?

Ik ben zelf niet zo kapot van bieden vanaf maar we zakken dan wel voor het oog opeens 10.000 in plaats van 5.000 als we 110.000 zouden aanhouden.

We willen dit waarschijnlijk half september gaan aanpassen 3 weken voor de openhuizendag ook met een andere voor foto van de keuken omdat we ons daar mee onderscheiden van andere appartementen.

Bedankt voor de tips alvast.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:09
Welke feedback hebben de kijkers aan de makelaar gegeven?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29
Vuursteentje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:40:
Beste iedereen,

We hebben ons appartement nu 10 maanden in de verkoop staan.
We hebben al wel veel kijkers gehad en 1 stel die hem gekocht had maar dit ging helaas door privéomstandigheiden van hun kant niet door ,met hun hadden we een erg mooie prijs onderhandeld. We weten dat we dit niet meer gaan krijgen in een korte tijd.
Nu willen we toch wel graag gaan verkopen we hadden als startprijs 119.500 na 6 maanden de prijs verlaagd na 115.500. Dit heeft in de 4 maanden wel wat kijkers getrokken maar dan op die ene kopers na niets. Dit met die koper is nu 2 weken geleden gebeurd.

Het huis is minimaal 113.500 waard dit gaan we natuurlijk op dit moment niet er voor terug krijgen omdat kopers ook willen onderhandelen. We willen minimaal 107.000 à 108.000 ervoor terug hebben wat kunnen we nu het beste doen met de vraagprijs deze verlagen na 110.000 of vanaf 105.000 bieden doen?

Ik ben zelf niet zo kapot van bieden vanaf maar we zakken dan wel voor het oog opeens 10.000 in plaats van 5.000 als we 110.000 zouden aanhouden.

We willen dit waarschijnlijk half september gaan aanpassen 3 weken voor de openhuizendag ook met een andere voor foto van de keuken omdat we ons daar mee onderscheiden van andere appartementen.

Bedankt voor de tips alvast.
Ik was ook niet zo'n fan van een vanaf prijs maar heb mijn huis uiteindelijk wel redelijk vlot zo verkocht. Het leverde namelijk een gigantische hoop kijkers op, elke dag meerdere geïnteresseerden 2 a 3 weken lang. Gecombineerd met een handige makelaar die enigszins overlappende afspraken maakte zagen kijkers zowel belangstellenden voor als na hen. Uiteindelijk was na 3 weken de koop rond voor vanaf prijs + 10 %. Dit was vooraf voor ons de ondergrens van onze range. Maar omdat de nieuwe koper geen hypotheek nodig had kon vrij snel gepasseerd worden en dat scheelde ons ook weer geld. (wij woonden nl al elders)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zegt wie?

• Vuursteentje
tweakerdennis schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:50:
Welke feedback hebben de kijkers aan de makelaar gegeven?
Ben zelf de makelaar verkopen zelf de woning,
Niet binnen het budget ( waarom kom je dan kijken), de buurt dat zeiden ze niet maar dat merkte je wel, Niet het gevoel hun huis te kunnen zijn, mag niet verhuurd worden alleen zelf wonen veel willen kopen en dan verhuren dat mag niet. De ruimtes en aantal slaapkamer is bij elke kijker prima geweest dus daar ligt het zeker niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Vuursteentje op 20-08-2015 18:06 ]

• Vuursteentje
Meerde makelaar die we hebben laten komen en mensen die er verstand van hebben.
We zijn ook bereid om om er al 5000 à 6000 er onder te gaan zitten de zelfde appartementen hier die uit de verhuur verkocht worden helemaal kaal worden voor 100.000 à 105.000 verkocht dus 108.000 moet het toch wel waard zijn.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja makelaars... Prijs is een kwestie van vraag en aanbod. Als jij hem niet voor die prijs verkocht krijgt is hij dat wellicht toch niet waard.

• Vuursteentje
bszz schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:55:
[...]

Ik was ook niet zo'n fan van een vanaf prijs maar heb mijn huid uiteindelijk wel redelijk vlot zo verkocht. Het leverde namelijk een gigantische hoop kijkers op, elke dag meerdere geïnteresseerden 2 a 3 weken lang. Gecombineerd met een handige makelaar die enigszins overlappende afspraken maakte zagen kijkers zowel belangstellenden voor als na hen. Uiteindelijk was na 3 weken de koop rond voor vanaf prijs + 10 %. Dit was vooraf voor ons de ondergrens van onze range. Maar omdat de nieuwe koper geen hypotheek nodig had kon vrij snel gepasseerd worden en dat scheelde ons ook weer geld. (wij woonden nl al elders)
Bedankt voor je antwoord. Was de meteen de prijs of na verlaging dit gedaan?

• bszz
3 maanden gewone vraagprijs, 2 weken uit de verkoop, daarna vanaf prijs. 3 weken later verkocht, ik meen twee of drie weken daarna gepasseerd.

• President
Vuursteentje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:02:
[...]

Ben zelf de makelaar verkopen zelf de woning,
Niet binnen het budget ( waarom kom je dan kijken), de buurt dat zeiden ze niet maar dat merkte je wel, Niet het gevoel hun huis te kunnen zijn, mag niet verhuurd worden alleen zelf wonen veel willen kopen en dan verhuren dat mag niet. De ruimtes en aantal slaapkamer is bij elke kijker prima geweest dus daar ligt het zeker niet aan.
Om eerlijk te zijn: wij hebben meerdere woningen bezocht met een makelaar en 1 keer een woning waarbij de verkopers zelf de bezichtigingen deden.

Tegen de makelaars waren we heel kritisch over de minpunten. Tegen de verkopers zelf waren we mild, je wil toch niet hun huis afkraken//hen beledigen voor de keuzes die ze hebben gemaakt...

• Vuursteentje
tweakerdennis schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:18:
[...]

Om eerlijk te zijn: wij hebben meerdere woningen bezocht met een makelaar en 1 keer een woning waarbij de verkopers zelf de bezichtigingen deden.

Tegen de makelaars waren we heel kritisch over de minpunten. Tegen de verkopers zelf waren we mild, je wil toch niet hun huis afkraken//hen beledigen voor de keuzes die ze hebben gemaakt...
Dat is eerlijk van je om te zeggen, dat risico lopen we inderdaad nu.
Dat moeten we maar voor lief nemen.

• Kju

Kju

Tsurany schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:06:
Tja makelaars... Prijs is een kwestie van vraag en aanbod. Als jij hem niet voor die prijs verkocht krijgt is hij dat wellicht toch niet waard.
Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Met die redenering kom je niet uit wanneer iemand 150.000 wil betalen voor een woning waar een normaal persoon 125.000 zou betalen, wat is dan de waarde?

[ Voor 40% gewijzigd door Kju op 20-08-2015 18:41 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:37:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Met die redenering kom je niet uit wanneer iemand 150.000 wil betalen voor een woning waar een normaal persoon 125.000 zou betalen, wat is dan de waarde?
Voor de een 150.000 euro en de ander 125.000 euro. Waarde is niet objectief vast te stellen, dat is het probleem. Iets kan enkel een bepaalde waarde hebben als anderen dat willen betalen. Dat is het probleem met taxaties, zolang je geen bieders hebt is het puur een schatting en niet vast te stellen.

• Kju

Kju

De waarde is wel objectief vast te stellen aan de hand van meerdere methoden. Met jouw redenering zou die taxateur dan ondanks referenties van 125.000 toch nog 150.000 opschrijven als dat de overeengekomen koopsom zou zijn?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:19:
De waarde is wel objectief vast te stellen aan de hand van meerdere methoden. Met jouw redenering zou die taxateur dan ondanks referenties van 125.000 toch nog 150.000 opschrijven als dat de overeengekomen koopsom zou zijn?
Welke methoden wil je dan gebruiken?

Taxateur kijkt met andere ogen naar de waarde van het huis. Hij probeert in te schatten wat een realistische verkoopwaarde zou kunnen zijn op basis van wat een gemiddelde persoon er voor zou geven. Kan best zijn dat hij rond die 150.000 euro gaat zitten. Kan ook zijn dat hij er onder gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik ben er inmiddels achter dat ik bijna obsessief de Funda statistiekjes in de gaten houd :P Ik wil gewoon graag dat we kunnen doorstromen. Geduld is in dit soort situaties iets waar ik slecht ik ben denk ik.

Ik merk dat als ik een update op de social media gooi de clicks en views weer mooi klimmen en daarna (logischerwijs waarschijnlijk) weer inkakken.

Eigenlijk moet ik een weekje niks aan promotie doen om te kijken wat er dan gebeurt.

Na hoeveel tijd zouden jullie bijv. een promolabel doen of een Tophuis vermelden aanschaffen?
Persoonlijk willen we na 6 maanden zoiets doen incl. een prijsverlaging.

Ik probeer te zoeken naar manieren om mensen over te halen te komen kijken maar kan er nog niet echt mn vinger op leggen wat dit mogelijk triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lensent schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:07:
Ik merk dat als ik een update op de social media gooi de clicks en views weer mooi klimmen en daarna (logischerwijs waarschijnlijk) weer inkakken.
Een update op jouw eigen social media accounts? Een account met een groter bereik (bv een vereniging)? Of zelfs Facebook advertenties?

Ik denk dat je via jouw eigen accounts vooral dezelfde mensen bereikt, geen "echte" nieuwe geïnteresseerden. Facebook advertenties zijn betaalbaar en misschien een leuke manier om meer aandacht te krijgen.
Na hoeveel tijd zouden jullie bijv. een promolabel doen of een Tophuis vermelden aanschaffen?
Waarom niet in twee keer? Ik denk dat de positieve ranking factoren van tophuis los staan van die van de prijsverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Een update op mijn eigen accounts en die van mn vriendin idd.
Daarnaast ook diverse te koop groepen uit de omgeving.

Facebook advertenties is idd ook nog wel een goeie.

Interessante benadering om die zaken in twee keer te doen, gaan we tzt eens naar kijken. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Tsurany schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:33:
[...]

Welke methoden wil je dan gebruiken?

Taxateur kijkt met andere ogen naar de waarde van het huis. Hij probeert in te schatten wat een realistische verkoopwaarde zou kunnen zijn op basis van wat een gemiddelde persoon er voor zou geven. Kan best zijn dat hij rond die 150.000 euro gaat zitten. Kan ook zijn dat hij er onder gaat zitten.
Ik denk dat jij e.e.a. verwart. In principe komt de marktwaarde bij een woningtaxatie altijd tot stand op basis van objectvergelijking. Als er net 3 transacties zijn geweest waarbij vergelijkbare woningen 125.000 hebben gedaan, dan is er geen taxateur die 150.000 opschrijft, alleen maar omdat dat de overeengekomen koopsom is. Doet hij dat wel, dan is het geen goede taxateur. De definitie van marktwaarde:
Marktwaarde is het geschatte bedrag waartegen vastgoed tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper na behoorlijke marketing in een zakelijke transactie zou worden overgedragen op de waardepeildatum, waarbij de partijen met kennis van zaken, prudent en niet onder dwang zouden hebben gehandeld.
Een uitleg vind je hier.

Zoals jij je uitspraken doet haal je eigenlijk e.e.a. door elkaar heen. Als een woning voor 125.000 is verkocht, betreft dat bedrag de transactieprijs die is overeengekomen op basis van omstandigheden in een specifieke situatie. Daarmee bedoel ik dat een transactieprijs niet gelijk hoeft te zijn aan de marktwaarde. Om dat te verduidelijken: ik ben handelaar. Ik koop bijvoorbeeld woningen waar een consument 100.000 voor betaalt zelf voor 70.000. Dat komt omdat ik bijvoorbeeld direct naar de notaris kan, de verkoper misschien haast heeft of financiële problemen hebben. De transactieprijs word dus bepaald door de omstandigheden. De waarde blijft echter 100.000, dat is namelijk wat de ideale koper zou betalen.
Ik ben er inmiddels achter dat ik bijna obsessief de Funda statistiekjes in de gaten houd :P Ik wil gewoon graag dat we kunnen doorstromen. Geduld is in dit soort situaties iets waar ik slecht ik ben denk ik.

Eigenlijk moet ik een weekje niks aan promotie doen om te kijken wat er dan gebeurt.

Ik probeer te zoeken naar manieren om mensen over te halen te komen kijken maar kan er nog niet echt mn vinger op leggen wat dit mogelijk triggert.
Ik zou geen van die kosten maken. Ik zou je aanraden om idd een betaalde facebook promo te doen. Kost minder en je bereikt meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Kju op 21-08-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Voor mijn gevoel kun je beter alles in één keer doen, een verlaagde prijs èn bovenaan de lijst zien te komen.

Net als dat je advertentie in één keer goed moet zijn. Een goede eerste (of verbeterde tweede) indruk maak je maar één keer.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:39:
Ik denk dat jij e.e.a. verwart.
Nee hoor. Jij neemt echter aan dat het verkrijgen van een bepaalde marktwaarde betekent dat dit ook de daadwerkelijke waarde van een woning is. Als niemand die door de taxateur bepaalde marktwaarde wilt betalen dan is die woning dat bedrag gewoon niet waard, zo simpel is het. Marktwaarde bepalen is geen exacte wetenschap. Objectvergelijking bij woningen anders dan nieuwbouw is erg lastig aangezien geen enkele woning hetzelfde is, dezelfde gebruikssporen zal vertonen en hetzelfde ingericht is.
De waarde blijft echter 100.000, dat is namelijk wat de ideale koper zou betalen.
Definieer ideale koper. En vraag je dan af of die koper ook bestaat. Je kan blijven roepen dat iets waarde X heeft maar als niemand er waarde X voor wilt betalen moet je je misschien toch eens achter de oren krabben. Zeker bij huizen, hier kan je diverse taxateurs uitnodigen en allemaal komen ze op een ander bedrag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat misschien helpt is kijken wat de gemiddelde tijd is dat verkochte woningen in de buurt te koop hebben gestaan. Ik ken het gevoel dat je hebt maar ik sta nog ruim onder het gemiddelde op Funda dus ik probeer niet te ongeduldig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Tsurany schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:09:
[...]

Nee hoor. Jij neemt echter aan dat het verkrijgen van een bepaalde marktwaarde betekent dat dit ook de daadwerkelijke waarde van een woning is. Als niemand die door de taxateur bepaalde marktwaarde wilt betalen dan is die woning dat bedrag gewoon niet waard, zo simpel is het. Marktwaarde bepalen is geen exacte wetenschap. Objectvergelijking bij woningen anders dan nieuwbouw is erg lastig aangezien geen enkele woning hetzelfde is, dezelfde gebruikssporen zal vertonen en hetzelfde ingericht is.
Daarom corrigeert de taxateur voor verschillen in afwerkingsniveau, kwaliteit van de installaties en aard van de inrichting.
[...]

Definieer ideale koper. En vraag je dan af of die koper ook bestaat. Je kan blijven roepen dat iets waarde X heeft maar als niemand er waarde X voor wilt betalen moet je je misschien toch eens achter de oren krabben. Zeker bij huizen, hier kan je diverse taxateurs uitnodigen en allemaal komen ze op een ander bedrag uit.
Lees nogmaals de definitie van marktwaarde. Het gaat om de koper met kennis van zaken. Een koper die 150k betaalt voor een woning waar er net 3 van zijn verkocht voor 125k heeft geen kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-bird
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-10 23:29
... Ik probeer te zoeken naar manieren om mensen over te halen te komen kijken maar kan er nog niet echt mn vinger op leggen wat dit mogelijk triggert.
Organiseer zelf een open huis, in combinatie met bijvoorbeeld een verlaging van de vraagprijs. Je makelaar kan dat gratis op Funda aanpassen. Wij organiseerden een open huis op donderdagavond 18.00 - 20.00 uur en de daaropvolgende zaterdag 11.00 - 14.00 uur. Dat leverde een aantal kijkers op, waaronder de uiteindelijke koper. Een eigen open huis is voor belangstellenden aantrekkelijk omdat ze geen afspraak met je makelaar hoeven te maken, en het waarschijnlijk rustiger is dan tijdens een NVM-openhuizendag. En zelf hoef je er alleen maar wat tijd in te investeren. Wij hadden overigens wel de ervaring dat een aantal eigenaren van andere in net complex te koop staande huizen 'met ons meegingen' en op dezelfde momenten ook een open huis organiseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kju schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:13:
[...]

Daarom corrigeert de taxateur voor verschillen in afwerkingsniveau, kwaliteit van de installaties en aard van de inrichting.

[...]

Lees nogmaals de definitie van marktwaarde. Het gaat om de koper met kennis van zaken. Een koper die 150k betaalt voor een woning waar er net 3 van zijn verkocht voor 125k heeft geen kennis van zaken.
Tenzij die drie verkopen ervoor hebben gezorgd dat het type woningen significant schaarser is geworden.

Taxatie is geen goed beeld van de verkoop- of marktwaarde van een woning. Het is een indicatie voor je vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Pathogen schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:10:
[...]

Tenzij die drie verkopen ervoor hebben gezorgd dat het type woningen significant schaarser is geworden.

Taxatie is geen goed beeld van de verkoop- of marktwaarde van een woning. Het is een indicatie voor je vraagprijs.
In het geval dat er schaarste is ontstaan dan zal dat de taxateur ook wel opvallen en daar zal hij ook weer voor corrigeren. Maar goed, ik laat de discussie hierbij, als ik uit moet gaan wijden over taxatiemethoden en de gedachten erachter om een punt te maken gaat het me te ver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:10:
[...]
Als er drie woningen voor de hogere prijs verkocht zijn, zou ik er nog steeds vanuit gaan dat de marktwaarde tussen de prijs van de laatste drie transacties en de historische prijs van vergelijkbare objecten in ligt (Regresssion toward the mean).

De schaarste zit immers verwerkt in de transactie prijzen van de vergelijkbare (= "substitutie goed") huizen die recent verkocht zijn.

De NVM of lokale makelaar presenteert in dit geval een causale interpretatie van de observatie ("Schaarste; Prijzen stijgen;Koop nu anders ben je te laat").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Medetweakers,
Woensdag komt de fotograaf langs om foto's te maken van de woning.
Zijn er nog cruciale dingen waar ik op moet letten voordat de beste m/v kan beginnen met het plaatjes schieten?

Ik ben helaas zelf de hele week op cursus, maar mijn vriendin is thuis. Wellicht dat ik haar wat instructies door kan geven van te voren,

Wat ik zelf al bedacht heb:
Zorgen dat alles netjes en schoon is,
Rommel uit het zicht,
Aanrechtblad leeg (waterkoker en blender in de kast)
Bed netjes opgemaakt, kussens recht op de bank,
Vers bloemetje op tafel,
Kattenbak uit het zicht,
Tuin netjes (laatste restje onkruid eruit).

En dat is het eigenlijk wel zo'n beetje, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuursteentje

Tophuis leverden hier geen extra bezichtigingen op.
De bezichtiging aanvragen kwamen/komen hier gewoon binnen als we niets doen aan reclame,dus ik vind het erg zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

bartijn2 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:34:
[...]

En dat is het eigenlijk wel zo'n beetje, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Het moet niet te persoonlijk zijn, dus geen Ajax slaapkamer, maar ook weer niet te kil en ongezellig, dus wel familie foto's aan de muur of zo, maar weer niet te 'close' in beeld. En een beetje 'neutrale' kleuren is altijd wel fijn...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
En licht is ook fijn... Dus gordijnen wijd open en lichte kleuren op bijv. bed.

Als koper keek ik vooral naar de vloer, de keuken en de badkamer. Zorg dat deze "leeg" zijn. Dus geen wasmanden, prullenbakjes, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Niet te persoonlijk is wel een goeie, even wat foto's aan de kant van feestjes en dergelijke.
Wc bril naar beneden heb ik ook nog bedacht, met uiteraard wat chloor erin voor de frisse geur.

Licht is geen probleem, de gordijnen zijn altijd open, de prullenbakjes is wel een goed idee.
Die zal weghalen! Thanks!

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:51

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Even de wisdom of the crowds polsen--

we zijn in het afrondende stadium met (potentiële) kopers. We hebben hun bod informeel geaccepteerd, maar aangezien ze hun eigen huis nog niet verkocht hadden wilden we dat nog even afwachten. Het doel was om hun huis zsm te verkopen, zodat we per 1 september over zouden kunnen; altijd handig ivm kinderen naar een andere school doel en dergelijke. Dat is niet gelukt, maar ze hebben hun huis verkocht en willen nu een overdracht per 1 december. Wij kunnen niet eerder dan 1 februari (ook al omdat we zelf nog op zoek moeten naar een andere woning).

Nu wil de tegenpartij een tegemoetkoming in de kosten die gepaard gaan met het verlengen van hun hypotheekofferte, à raison 1200 euro. Een snelle google leert mij dat:
U kunt de periode tot de passeerdatum vaak verlengen met enkele maanden. Hierdoor heeft u de garantie dat het renteaanbod uit uw offerte ook voor de verlengingsperiode geldt, ook al stijgt de rente in de tussentijd. De geldverstrekker kan hiervoor wel bereidstellingsprovisie (verlengingskosten) in rekening brengen. De bereidstellingsprovisie is fiscaal aftrekbaar en bedraagt gemiddeld 0,25% van de hypotheeksom. Bij sommige geldverstrekkers betaalt u alleen provisie als de rente tussentijds stijgt. Andere brengen de provisie sowieso in rekening.
Redelijk? Onredelijk? Wat denken jullie?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hehe, volgens mij is in het kopers-topic wel een een soortgelijke situatie langsgekomen, vanuit het kopers-perspectief. Uiteindelijk komt het erop neer of je een deal wilt laten klappen op dit bedrag of niet.

Ik begrijp alleen één ding niet: Zij moeten hun termijn verlengen, dus het koopcontract is al getekend? En het financieringsvoorbehoud is niet meer geldig want ze hebben al een financiering? Dan hebben kopers natuurlijk niets te 'eisen'. Vanuit jullie oogpunt zou ik zeggen: Het was hun keus om voor een financier te gaan met een korte termijn. Ze hadden ook een andere kunnen kiezen met een langere termijn. Maar nu ik het zo opschrijf: Welke datum staat er in het koopcontract? Of is er uberhaupt nog geen koopcontract? Dan hebben ze ook nog geen financiering waarvan een rentetermijn afloopt.... Vragen, vragen ;)

Edit: Als het allemaal een 'what if'-situatie is, dan zou ik gewoon de bal terugkaatsen. Die bereidstellingsprovisie is namelijk niet by default, dat hangt helemaal af van de geldverstrekker. Als ze nog niets hebben gekozen dan klinkt het alsof ze lekker makkelijk 1200 euro willen cashen ;)

@Hieronder: True, maar dan nog valt of staat het hele verhaal met wat er nu eigenlijk in het koopcontract staat. Of nog niet staat. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door naitsoezn op 21-08-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die 1200 euro kan natuurlijk ook zijn als een soort compensatie omdat ze nu ineens drie maanden geen woning hebben. Ik zou ook niet gelukkig zijn als ik mijn huis had verkocht, en ineens drie maanden ergens anders moet wonen omdat ik nog niet in het nieuwe huis kan. Je moet dan twee keer verhuizen, en door allerlei administratieve hoepels heen om de abonnementen om te zetten, etc, etc. Ik had persoonlijk minstens 2000 gevraagd voor die ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Er is nog geen koopcontract getekend, dus dat is iets dat onze makelaar ook wel even mag aangeven denk ik (Makelaarsland). En barticus, wij hadden ons ingesteld op een overdracht in september. Met kinderen in de puberleeftijd moet je rekening houden ook met overstap van scholen en dergelijke, dus wij zitten er ook bepaald niet op te wachten om dat Halfweg een jaar te moeten doen. Kopers blijven in dit dorp en zitten daar dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

LePlatDuJour schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:16:
Kopers blijven in dit dorp en zitten daar dus niet mee.
Mogen kopers dat ook voor zichzelf beslissen? ;)
LePlatDuJour schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:16:
Er is nog geen koopcontract getekend, dus dat is iets dat onze makelaar ook wel even mag aangeven denk ik (Makelaarsland).
Uhm, wat moet makelaarsland precies aangeven dan? Als er nog geen koopcontract getekend is, dan is er nog niets definitief. En kunnen zij dus net zo goed nieuwe eisen stellen als jullie. Dan komt het dus weer terug op waar ik mee begon: Uiteindelijk komt het erop neer of je een deal wilt laten klappen op dit bedrag of niet. Persoonlijk zou ik het idd vreemd vinden als er telkens gesproken wordt over September (wat verschoven wordt naar Oktober wegens tijdsdruk) opeens Januari blijkt te zijn. Zit toch wel verschil in, welke redenen daar dan ook aan ten grondslag liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
naitsoezn schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:18:
Hehe, volgens mij is in het kopers-topic wel een een soortgelijke situatie langsgekomen, vanuit het kopers-perspectief. Uiteindelijk komt het erop neer of je een deal wilt laten klappen op dit bedrag of niet.

[...]
Dat geldt voor de koper net zo. Persoonlijk zou ik voorstellen die €1200 te delen. Kan me niet voorstellen dat ze in deze fase daarop nog afhaken. Verder weet ik niet hoe het beeld in jullie regio is maar volgens mij zijn de huizenprijzen aan het stijgen. Die € 1200 ben je daar zomaar aan kwijt als de deal niet doorgaat en je nog later een huis gaat kopen dus al te moeilijk zou ik er ook niet over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

naitsoezn schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:34:
[...]

Mogen kopers dat ook voor zichzelf beslissen? ;)
Ik gaf mij bekende feiten weer: zij verhuizen (aannemende dat deze koop doorgaat) binnen het dorp en hun kinderen zouden niet van school wisselen. Wij vertrekken naar elders, dus wij zitten wel met dat issue. Jouw punt is?
[...]
Uhm, wat moet makelaarsland precies aangeven dan? Als er nog geen koopcontract getekend is, dan is er nog niets definitief. En kunnen zij dus net zo goed nieuwe eisen stellen als jullie.
Ik had het wel fijn gevonden als ik van Nakelaarsland had gehoord wat ik van jou geleerd heb: geen koopcontract = geen financieringsovereenkomst = geen sprake van verlenging. Of begreep ik je verkeerd?
Dan komt het dus weer terug op waar ik mee begon: Uiteindelijk komt het erop neer of je een deal wilt laten klappen op dit bedrag of niet. Persoonlijk zou ik het idd vreemd vinden als er telkens gesproken wordt over September (wat verschoven wordt naar Oktober wegens tijdsdruk) opeens Januari blijkt te zijn. Zit toch wel verschil in, welke redenen daar dan ook aan ten grondslag liggen :)
Eens, maar wij hadden er geen rekening meer mee gehouden dat het überhaupt nog door zou kunnen gaan dit (school)jaar.

Overigens: dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 13:37
Medetweakers,
Zijn er nog cruciale dingen waar ik op moet letten voordat de beste m/v kan beginnen met het plaatjes schieten?

Ik ben helaas zelf de hele week op cursus, maar mijn vriendin is thuis. Wellicht dat ik haar wat instructies door kan geven van te voren,

Rommel uit het zicht,
Vers bloemetje op tafel,
Kattenbak uit het zicht,

Echt een tip, persoonlijke foto's/foto van iemand die overleden is/ as van een overleden enzz. allemaal opbergen. Als koper ben je niet geinterreseerd in jouw persoonlijke geschiedenis en andere herineringen. Vakantiefoto's enzo ook weg als het kan. Schaal met schelpen van afgelopen vakantie is natuurlijk alleen maar positief maar kijk zelf maar even wat je er mee doet.

Staan er bepaalde dingen die echte grote blikvangers zijn? Ook even weg halen. Het is een menselijke eigenschap dat we slecht mogelijkheden en ruimtes kunnen inschatten. Het hoeft geen verhuizing te worden maar denk aan een grote plant die tot aan het plafond staat en ''behoorlijk sterk aanwezig is''.

[ Voor 11% gewijzigd door TechHunter op 21-08-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Medetweakers,

Rommel uit het zicht,
Vers bloemetje op tafel,
Kattenbak uit het zicht,

Vergeet niet de ramen schoon te maken, geeft net wat mooier licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

LePlatDuJour schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:20:
[...]

Ik gaf mij bekende feiten weer: zij verhuizen (aannemende dat deze koop doorgaat) binnen het dorp en hun kinderen zouden niet van school wisselen. Wij vertrekken naar elders, dus wij zitten wel met dat issue. Jouw punt is?
Oh, no offense, maar ik bedoelde gewoon dat jouw argumenten voor een bepaalde datum niet de argumenten van de andere partij hoeven te zijn. Zij kunnen heel andere redenen hebben, die niets met een begin van een schooljaar te maken hebben. Vandaar mijn opmerking dat kopers misschien heel andere ideeën hebben over hoe belangrijk een specifieke opleveringsdatum zou kunnen zijn. Schoolgaande kinderen gaan niet boven elk ander argument ;)

Achteraf had je misschien beter een gewone makelaar in kunnen schakelen ipv een self-service... Maar ja, achteraf kijk je een kont in de koe. Suc6 iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kornalt
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-04-2021
LePlatDuJour schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:50:
Even de wisdom of the crowds polsen--

.....

Nu wil de tegenpartij een tegemoetkoming in de kosten die gepaard gaan met het verlengen van hun hypotheekofferte, à raison 1200 euro. Een snelle google leert mij dat:

[...]

Redelijk? Onredelijk? Wat denken jullie?
Als jullie de koop sluiten en het koopcontract tekenen binnen de tijd dat de hypotheekofferte verlopen is (en de ontbindende voorwaarde, bedenktijd enz zijn verlopen) hoeven zij de hypotheekofferte niet te verlengen. Het gaat erom dat je alles regelt binnen de tijd dat de hypotheekofferte geldig is. Dat de daadwerkelijk overdracht na de verloopdatum ligt maakt volgens mij niet uit.

Dat is wat ze mij verteld hebben en hoe het bij ons ging. Wij hadden ons appartement verkocht en 4 maanden later de overdracht. Dit lag ongeveer een week nadat de hypotheekofferte van onze koopster verlopen was. Maar alles was geregeld dus geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kju schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:31:
[...]

In het geval dat er schaarste is ontstaan dan zal dat de taxateur ook wel opvallen en daar zal hij ook weer voor corrigeren. Maar goed, ik laat de discussie hierbij, als ik uit moet gaan wijden over taxatiemethoden en de gedachten erachter om een punt te maken gaat het me te ver ;)
Ik ga toch ff door :P. Aan het begin van de crisis waren er toch massa's huizen die ver onder hun zogenaamde "marktwaarde" pas verkocht werden. En ook toen veel makelaars en taxateurs die aan die term vast bleven houden. "ja het kan wel crisis zijn, maar dit en dit is de marktwaarde". Dat was voor mij echt 8)7

Ik geloof zeker dat er nette methoden worden gebruikt en dat de intenties van taxateurs goed zijn, maar de term "Dit is de marktwaarde" is simpelweg een verkeerde term. Ik zou het bijna een arrogante term willen noemen. De marktwaardedefenitie die jij neerzet is mooi, maar die is ook alleen maar "De marktwaarde die wij bepalen is de waarde waarvan wij denken dat wij (goed geinformeerde mensen) het pand zouden kopen" en die kan helemaal geen rekening houden met de meest recente marktontwikkelingen

Een betere term zou zijn "Getaxeerde / verwachte verkoopwaarde" ofzo. Ik kan me namelijk behoorlijk storen aan "Dit is de marktwaarde" opmerkingen over huizen die al maanden en maanden te koop staan onder hun zogenaamde marktwaarde en waarvan de verkopers niet willen zakken in prijs, "want de marktwaarde"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ja, of dat de kopers niet meer willen bieden. Om een transactie te krijgen heb je zowel een koper als een verkoper nodig. Stel dat verkopers voor een bepaald type huis 250K willen hebben en kopers voor dat type huis 200K willen betalen. Is er dan überhaupt een marktprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hielko schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:26:
Ja, of dat de kopers niet meer willen bieden. Om een transactie te krijgen heb je zowel een koper als een verkoper nodig. Stel dat verkopers voor een bepaald type huis 250K willen hebben en kopers voor dat type huis 200K willen betalen. Is er dan überhaupt een marktprijs?
Eh ja, de kopers hebben in dit geval gelijk. Dat zijn er namelijk heul veul en er is altijd maar één verkoper. Als een huis niet verkoopt door de prijs, dan ligt dat echt aan de verkoper die eigenwijs is en niet aan de tientallen tot honderden potentiele kopers die allemaal eigenwijs zijn, zou ik zeggen :P

Zeer extreem unieke zaken daargelaten natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 25-08-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
JvS schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:32:
[...]

Eh ja, de kopers hebben in dit geval gelijk. Dat zijn er namelijk heul veul en er is altijd maar één verkoper. Als een huis niet verkoopt door de prijs, dan ligt dat echt aan de verkoper die eigenwijs is en niet aan de tientallen tot honderden potentiele kopers die allemaal eigenwijs zijn, zou ik zeggen :P

Zeer extreem unieke zaken daargelaten natuurlijk.
Wat dacht je van het geval "Nederland de afgelopen jaren" waarbij de hoeveelheid transacties sterk inzakte, zeker bij sommige soorten objecten? Dan zijn er blijkbaar heel veel gevallen van kopers en verkopers die geen overeenstemming kunnen krijgen over de prijs. Als er geen/nauwelijks transacties zijn is er ook geen marktprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er waren zat transacties. Het was misschien de helft van normaal, maar er waren nog steeds vele, vele, vele transacties per jaar. Dat hele concept van "er is geen marktprijs" is IMO ook echt gelul van makelaars. Andere huizen verkopen wel. Als jouwe niet verkoopt, dan is je vraagprijs gewoon te hoog (uitgaande van een goede advertentie).

Nogmaals, enkele unieke panden uitgezonderd, ik heb het over gewoon normale plekken / huizen (het overgrote gros zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

JvS schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:27:
[...]

Ik ga toch ff door :P. Aan het begin van de crisis waren er toch massa's huizen die ver onder hun zogenaamde "marktwaarde" pas verkocht werden. En ook toen veel makelaars en taxateurs die aan die term vast bleven houden. "ja het kan wel crisis zijn, maar dit en dit is de marktwaarde". Dat was voor mij echt 8)7

Ik geloof zeker dat er nette methoden worden gebruikt en dat de intenties van taxateurs goed zijn, maar de term "Dit is de marktwaarde" is simpelweg een verkeerde term. Ik zou het bijna een arrogante term willen noemen. De marktwaardedefenitie die jij neerzet is mooi, maar die is ook alleen maar "De marktwaarde die wij bepalen is de waarde waarvan wij denken dat wij (goed geinformeerde mensen) het pand zouden kopen" en die kan helemaal geen rekening houden met de meest recente marktontwikkelingen
Er spelen meerdere dingen mee in jullie commentaar maar hou wel rekening: Er is een verschil tussen de transactieprijzen van individuele objecten en marktwaarde. De marktwaarde is voor veel mensen het bedrag wat een woning op moet brengen, voor de taxateur is het een bedrag die een woning kan opbrengen.
De marktwaarde komt tot stand aan de hand van zo recent mogelijke vergelijkbare transacties, e.e.a. gecorrigeerd voor verschillen in afwerkingsniveau, kwaliteit van de installaties en aard van de inrichting. De definitie geeft al aan dat het gaat om een geschat bedrag, maar hou ook rekening, het is een momentopname uitgaande van de opnamedatum en zeker geen waarde die ook geldt voor over een jaar of over twee jaar.
Natuurlijk kijkt de taxateur naar recente marktontwikkelingen, je kan alleen niet verwachten dat de taxateur koffiedik moet kijken. Op het kantelmoment, het moment dat prijzen begonnen te dalen, aan het begin van de crisis, kon de taxateur nog niets over een daling zien omdat daar geen referenties van waren. De meningen in het "Ontwikkelingen op de huizenmarkttopic" zijn verdeeld maar ga even kort door de bocht uit van een woningmarktcrisis die in essentie ontstond omdat banken door de bankencrisis en daaropvolgende strengere regelgeving ineens strenger gingen financieren, beleid steeds wijzigde en de domme massa uit onzekerheid stopte met kopen en/of niet meer kon kopen. Extrapoleren kon ook nog niet als je indicatoren nog omhoog wijzen. Je ziet wel dat de markt stagneert en dat het aantal transacties daalt, maar je ziet nog niets in je data waar je je aan vast kan houden. Op het kantelmoment dat de markt de andere kant opdraait dan zie je dat als taxateur nog niet terug in transacties, die komen gemiddeld zes weken tot twee maanden nadat de koopsommen overeen zijn gekomen. Wat in deze crisis dan ook nog gebeurde is dat het aantal transacties omlaag dook waardoor er nog minder referenties waren en de taxateur dus oudere transacties moest indexeren als er niet voldoende referenties voorhanden waren. De indexering was eigenlijk ook niet heel betrouwbaar omdat er eigenlijk te weinig transacties waren. Op het moment dat je wel daling in de indexen terug begon te zien waren de dalingen nog minimaal. Het duurde ongeveer twee jaar voordat je de daling pas echt terug kon zien in referenties en indexen.
Een betere term zou zijn "Getaxeerde / verwachte verkoopwaarde" ofzo. Ik kan me namelijk behoorlijk storen aan "Dit is de marktwaarde" opmerkingen over huizen die al maanden en maanden te koop staan onder hun zogenaamde marktwaarde en waarvan de verkopers niet willen zakken in prijs, "want de marktwaarde"...
Ik zie niet in waar de definitie van marktwaarde verschilt met getaxeerde/verwachte verkoopwaarde. Verschil tussen marktwaarde en koopsom (bedongen door een gewone consument) is er bijna niet. Waar er wel een verschil is is inderdaad de mensen die een marktwaarde in hun hoofd hebben of een verkoopadviesprijs van hun makelaar. De marktwaarde in hun hoofd is gebaseerd op emotie. De verkoopadviesprijs is vaak gebaseerd op een inschatting van de verkoopmakelaar die de klant eerst vraagt wat hij verwacht/wenst/wil qua opbrengst en dan in zijn advies deels is beïnvloed op zijn drang om "de zaak binnen te halen" door de klant naar de mond te praten.
JvS schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:57:
Er waren zat transacties. Het was misschien de helft van normaal, maar er waren nog steeds vele, vele, vele transacties per jaar. Dat hele concept van "er is geen marktprijs" is IMO ook echt gelul van makelaars. Andere huizen verkopen wel. Als jouwe niet verkoopt, dan is je vraagprijs gewoon te hoog (uitgaande van een goede advertentie).

Nogmaals, enkele unieke panden uitgezonderd, ik heb het over gewoon normale plekken / huizen (het overgrote gros zegmaar).
Nee, ze waren er in de meeste gevallen niet als je goed wilde vergelijken. Pas sinds een klein jaartje zijn er weer transcties om te vergelijken. Voorheen was de taxateur toch echt veroordeeld tot het indexeren van twee en drie jaar oude transacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 26-08-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

JvS schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:32:
[...]

In bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam heb je tegenwoordig inderdaad weer 'heul veul' kooplustigen en maar één verkoper... Meestal gaat de prijs dan toch een stukje omhoog... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kju schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:08:
[...]

Ik zie niet in waar de definitie van marktwaarde verschilt met getaxeerde/verwachte verkoopwaarde.
De definitie is ook gewoon hetzelfde. Het gaat mij vooral om de naam van de term. Die vind ik gewoon veel en veelteveel zekerheid uitstralen. "Dit is de marktwaarde", terwijl het gewoon de verwachte marktwaarde is.

Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens.
Verschil tussen marktwaarde en koopsom (bedongen door een gewone consument) is er bijna niet. Waar er wel een verschil is is inderdaad de mensen die een marktwaarde in hun hoofd hebben of een verkoopadviesprijs van hun makelaar. De marktwaarde in hun hoofd is gebaseerd op emotie. De verkoopadviesprijs is vaak gebaseerd op een inschatting van de verkoopmakelaar die de klant eerst vraagt wat hij verwacht/wenst/wil qua opbrengst en dan in zijn advies deels is beïnvloed op zijn drang om "de zaak binnen te halen" door de klant naar de mond te praten.
Vaak wordt dat ook de marktwaarde genoemd. Ook als je je huis laat taxeren voor de verkoop, wordt dat "marktwaarde" genoemd.

Dat een taxatie na de koop altijd vrij spot-on op de verkoopprijs zit, was mij ook al eens opgevallen ja. Maar de taxatie voor een transactie wil nog weleens flink afwijken. Gemiddeld zal het allemaal wel redelijk kloppen :).

Die emotie in het hoofd van verkopers ben ik het ook mee eens. Maar ik vind ook dat dit wordt versterkt doordat er altijd over een "marktwaarde" gesproken wordt, voordat er een transactie is geweest. De hele makelaars/huizenwereld heeft het dan over "de marktwaarde van dit huis is XXXXX", door alleen het woord "verwachte" erbij te zetten schept dat een heel ander beeld en is het iig niet zo enorm bevestigend voor de verkoper (zoals Vuursteentje hierboven die zijn/haar huis nu onder de marktwaarde te koop wil zetten, als het dan niet verkoopt, dan is die marktwaarde gewoon niet de marktwaarde (maar wel de door de taxateur verwachte marktwaarde).

Eigenlijk ben ik het alleen maar oneens met de term :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Je moet ook niet de makelaar met een taxateur verwarren. Die hebben verschillende uitgangspunten, ook al hebben ze vaak beide functies, ze kunnen niet tegelijk beide petten op hebben.

Edit: de koper, de verkoper, de aankoopmakelaar, de verkoopmakelaar, allemaal zijn ze niet helemaal objectief omdat ze een belang hebben bij de transactie. De enige die werkelijk objectief is, althans hoort te zijn, is die taxateur die geen enkel belang heeft bij de transactie.

[ Voor 43% gewijzigd door Kju op 26-08-2015 19:06 ]

• Lensent
Vandaag een verrassend mailtje gehad dat er iemand geintresseerd was in ons appartementje

Ik blij maar toen ik ging lezen bleek dat die persoon interesse had in huren met optie tot koop ivm zn huidige financiele situatie.
Verhuren willen we sowieso niet maar toch die persoon gebeld.

Prettig gesprekje gehad en aangegeven dat bij positief nieuws hij altijd kan bellen.
Wel positief afgesloten dus.

Hij had ons gevonden via Funda overigens en het contact via Makelaarsland ging ook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 07-10-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Verhuren heeft echt veel risico's, kijk echt goed uit. In sommige gebieden is de illegale hennepteelt ook opgeschroefd, ik zou daar echt mee uitkijken. Zelfs professionele beleggers ontlopen het niet. Wij hebben in 2015 al 9 ontruimingen gedaan vanwege plantages, al dan niet met medewerking van de huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 06-10 15:55
Lensent schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:24:
Vandaag een verrassend mailtje gehad dat er iemand geintresseerd was in ons appartementje (www.funda.nl/koop/arnhem/...67115-bontekoestraat-5-3/).

Ik blij maar toen ik ging lezen bleek dat die persoon interesse had in huren met optie tot koop ivm zn huidige financiele situatie.
Verhuren willen we sowieso niet maar toch die persoon gebeld.

Prettig gesprekje gehad en aangegeven dat bij positief nieuws hij altijd kan bellen.
Wel positief afgesloten dus.

Hij had ons gevonden via Funda overigens en het contact via Makelaarsland ging ook prima.
Hoe bevalt Makelaarsland jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Kju schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:00:
Verhuren heeft echt veel risico's, kijk echt goed uit. In sommige gebieden is de illegale hennepteelt ook opgeschroefd, ik zou daar echt mee uitkijken. Zelfs professionele beleggers ontlopen het niet. Wij hebben in 2015 al 9 ontruimingen gedaan vanwege plantages, al dan niet met medewerking van de huurders.
Mijn vader zit in de schadexpertise en hij komt ook regelmatig dit soort scenario's tegen.
Verhuren gaan we dus sowieso niet doen omdat ik er voor ons teveel nadelen aan zitten.

Het was verder een persoon met een verhaal wat ik met wat Google werk kon natrekken en controleren dus aan zijn betrouwbaarheid twijfelde ik niet maar we willen gewoon verkopen, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Niek_ schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:14:
[...]

Hoe bevalt Makelaarsland jullie?
Tot nu toe werkt alles goed, vlot en efficient.
We hebben alleen nog niet verkocht, das een minpuntje nog haha.

Uitgebreide self service portal waar je diensten kunt aanvragen.
Makelaarsland werkt samen met Drafting Factory voor foto's, plattegronden etc. Ook dat gaat goed, hoge kwaliteit, betaalbaar, snel opgeleverd.

Ik heb er tot nu toe iig geen spijt van dat we het op deze manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

De hut staat online!
http://www.funda.nl/koop/...67-ijsselstraat-13/fotos/

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Kan nu in ieder geval statistieken in de gaten gaan houden.

Wat vinden jullie van de presentatie en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31
bartijn2 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:04:
De hut staat online!

Ik vind veel van de foto's donker ogen. Het begint al direct: waarom gebruik je foto's van de gevel waar de zon niet op staat? Komt die niet aan de voorkant? Nu staat de zon op de zijgevel, waardoor de voorkant extra donker lijkt. Op foto 4 staat er een plant in de weg. #5 (met dezelfde plant) oogt weer donker, wellicht door het half-dichte rolgordijn? #6 idem. Op #7 weer het gordijn dicht (en weer die plant in beeld...) En de foto van de douche ziet er wel wat ranzig uit met dat douchegordijn vol vlekken... #19 oogt wat raar. Wat laat je hier zien?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 16:56
Douchegordijn had ik wel even vervangen. Persoonlijk vind ik het vervelend wanneer je de keuken niet goed kan zien (het blad enzo). Positief ook dat de vragenlijsten er bij zitten!
175k in Hattem, ik denk dat je het wel vlot kwijt bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 28-08-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
De hut staat online!

Dat douchegordijn valt direct op, zorgt ook voor kritische ogen bij kijkers waar er nog meer problemen zijn.

Foto´s zijn niet vanuit een mooie hoogte genomen net als nogal wat vertekening in de foto´s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

De hut staat online!

Ik snap niet zo goed waarom er geen plattegrond van de woning bij zit? Wel de moeite genomen om de vragenlijst erbij te zetten, maar de belangrijkste info naast je foto's ontbreekt.

Ziet er verder netjes en verzorgd uit, behalve dat douchegordijn. Ik had ook even een nieuwe opgehangen.

Heb je de foto's zelf gezien en beoordeeld alvorens ze online zijn geplaatst?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PLAE schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

175k in Hattem, ik denk dat je het wel vlot kwijt bent :)
Ik ken Hattem verder niet, maar ik vind 175k voor 80 m2 nog best stevig geprijsd...

En ik mis een plattegrond, desnoods als foto...

Ik stoorde me wat aan dat wit uitgeslagen voegwerk buiten. Binnen wel netjes qua keuken en vloeren en zo lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 14:17

vhal

ಠ_ಠ

De hut staat online!

Afgezien van het douchegordijn en dat er geen plattegrond incl maatvoering bij zit, is het m.i. wel ok. Sommige foto's zou je weg kunnen laten. Overigens moet je het maar durven om je huis hier te posten met alle posters die de foto's minutieus gaan beoordelen op zaken die er niet toe doen...

Ik heb ergere foto's gezien in ieder geval en ook foto's waar het allemaal er tip-top uitzag maar in het echt een smerig hok was.

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 28-08-2015 12:57 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Ik heb helaas de foto's niet van te voren kunnen zien en beoordelen.
Het douche gordijn is inderdaad een gemiste kans, de 2e foto vind ik ook jammer dat die ertussen zit.
Die mag de makelaar er nog even tussen uit halen.
De foto's zijn afgelopen woensdag om 09:00 uur genomen, vandaar dat de voorkant donker lijkt. De zon is daar pas vanaf 19.30 uur.

Er zijn inderdaad wat foto's met een rare hoek, inderdaad met die plant die in de weg staat.
Evenals de foto van het steegje achter het huis.
De plattegrond mis ik zelf ook inderdaad, heb deze wel aangeleverd aan de makelaar.

Qua prijs, het is natuurlijk een vraagprijs, maar in Hattem liggen de prijzen gemiddeld ietsjes hoger dan in omliggende dorpjes/steden.

Oh en over het plaatsen op tweakers, ik hoor graag ongezouten meningen.
Kritiek met een goede onderbouwing krijg je alleen op tweakers ;)

Edit:

Pff, ik zie net dat de makelaar een compleet andere vragenlijst erbij toegevoegd heeft.

Beetje slordig van ze

[ Voor 6% gewijzigd door bartijn2 op 28-08-2015 13:24 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 208 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.