Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 135 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
123Noord schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:27:
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar ervaringen/tips voor wanneer een koper niet aan zijn/haar verplichting kan voldoen en de woning heeft gekocht zonder voorbehoud van financiering.

Onze koper van een fijne eengezinswoning in het Noorden van ons land is sinds gister in gebreken gesteld en heeft nu nog een week om het te regelen, hierna hebben wij de mogelijkheid om de koop te ontbinden of per dag 0.3% boete te laten betalen.

Nu hoor ik alleen vaak de makelaar en notaris zeggen, van een kale kip kun je niet plukken.. Ik vind dat bijzonder, we zijn toch een contract aangegaan? Dan is het toch het probleem van de koper om dat eventueel met een lening op te lossen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Is er iets van communicatie met de kopers geweest? Als ze nu al een koophuis en een auto hebben is het maar de vraag of het een kale kip is.

Voor dat je naar de rechter gaat om het af te dwingen kan ik me voorstellen dat je ze ook een aanbod doet in de trant van: "we verlagen de "boete" naar 8%, mits deze binnen 7 dagen voldaan is". Dat bespaart je een hoop gedoe, en kun je de koop ontbinden en opnieuw de markt op.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Emgeebee schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:49:
[...]

Hier kennissen met een drie verdieping / drie slaapkamer instapklare woning in een van de populairste wijken van Utrecht, 650k, staat al 3 maanden op funda. Drie bezichtigingen, geen bod.

Wat me vooral opvalt is het verschil met eerdere aankopen en verkopen van ze. Dat werd breed gedeeld op feestjes, och wat een overwaarde hé. En nu radiostilte als het tegen zit.
Ik zie op dit moment 9 woningen van deze vraagprijs in Utrecht te koop staan, heb wel een idee welke het is, klopt het dat ze op 675 begonnen zijn en opnieuw aangemeld hebben? Ik heb vorig jaar ook een soortgelijke woning verkocht in deze straat en dat liep toen ook niet heel soepel, de woningen zijn mooi klassiek jaren '30 maar tegenwoordig wil iedereen toch echt energielabel A+++ niveau. Wel sneu voor ze, ik begrijp de radiostilte wel..
Compuchip87 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Als het
***members only***
is snap ik het wel... zou ik ook geen 6.5k voor over hebben eerlijk gezegd.
Die is het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar ervaringen/tips voor wanneer een koper niet aan zijn/haar verplichting kan voldoen en de woning heeft gekocht zonder voorbehoud van financiering.

Onze koper van een fijne eengezinswoning in het Noorden van ons land is sinds gister in gebreken gesteld en heeft nu nog een week om het te regelen, hierna hebben wij de mogelijkheid om de koop te ontbinden of per dag 0.3% boete te laten betalen.

Nu hoor ik alleen vaak de makelaar en notaris zeggen, van een kale kip kun je niet plukken.. Ik vind dat bijzonder, we zijn toch een contract aangegaan? Dan is het toch het probleem van de koper om dat eventueel met een lening op te lossen?

Uit nieuwsgierigheid; waar in het noorden? :) Ik hoop namelijk dat één het niet rond krijgt :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FrankSpin schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:00:
Waarom zou je jezelf entertainen met de ellende van een ander? Sta je ook altijd te kijken als iemand een ongeluk heeft gehad?
Omdat @Nnoitra misschien interesse heeft in de woning die mogelijk van @123Noord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goedemorgen,

Er was 1 of 2 jaar geleden iemand die had hetzelfde, wat ik me herinner is dat het behoorlijk tijdrovend was om zelfs na gelijk bij de rechter enig geld op te eisen. Weet niet meer de exacte afloop, maar als je in deze reeks zoekt op gebreke vind je t wel denk ik.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 22:46
Enforcer schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:10:
[...]

Omdat @Nnoitra misschien interesse heeft in de woning die mogelijk van @123Noord is?
Dat dus. Zou het in dat specifieke geval niet erg vinden om als 2e keus te fungeren.
Helaas gaat sommigen meteen vingertje wijzen zonder ff te vragen hoe en wat...

[ Voor 17% gewijzigd door Nnoitra op 02-08-2022 19:39 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Goedemorgen,

Heb het nooit aan de hand gehad, maar er is een standaard weg die bewandeld moet worden, je makelaar weet daar alles van. En geld halen kan op veel manieren als je toestemming krijgt van een rechter, iemand met enige ervaring met incasso's kan dat voor je regelen. Die kan ook al nagaan wat er evt op naam van de kopers staat, bijv een woning, daar kan dan beslag op gelegd worden (na die toestemming vd rechter).

Volgens mij zijn er ook vb uitspraken, als je het alsnog verkoopt voor hetzelfde of meer dan wordt die boete gematigd, als je het voor minder verkoopt moeten ze het verschil in elk geval betalen (stond vd week nog een artikel in de telegraaf). Dat is volgens mij ongeveer de lijn die een rechter volgt. Maar je makelaar weet er veel meer van, succes ermee, maar ik zou me niet zomaar laten piepelen, met volle verstand geen ontbindende voorwaarden dan zal je het weten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
Ons huis staat te koop. Vanaf vanochtend op Funda en reeds 400 x bekeken en 3.000 x gevonden. Conversie 14%. Wat zijn een beetje realistische getallen voor Funda?

550x bekeken inmiddels met 3600 x gevonden

[ Voor 12% gewijzigd door CryptoNL op 03-08-2022 19:37 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Goedemorgen,

Maar wat ga je nu doen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
CryptoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:17:
Ons huis staat te koop. Vanaf vanochtend op Funda en reeds 400 x bekeken en 3.000 x gevonden. Conversie 14%. Wat zijn een beetje realistische getallen voor Funda?

550x bekeken inmiddels met 3600 x gevonden
Is sterk afhankelijk van het soort woning enz. Onze woning is de eerste dag meer dan 1750 keer bekeken en dat zegt helemaal niets. Het aantal aanvragen voor bezichtigingen telt.

Succes!

Hier momenteel in onderhandeling met een partij met goede voorwaarden dus de andere geïnteresseerden en aanvragen staan even on hold.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CryptoNL
Na 24 uur;

5 bezichtigingen ingepland voor aankomende week. Ben benieuwd wat er nog bij gaat komen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou oprecht niet eens meer weten wat mijn fundastatistieken waren. Wel dat het totaal nietszeggend is en ik het dus ook niet echt relevant vond ofzo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
SmurfLink schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:11:
Ik zou oprecht niet eens meer weten wat mijn fundastatistieken waren. Wel dat het totaal nietszeggend is en ik het dus ook niet echt relevant vond ofzo.
Hoeveel mensen hadden je huis opgeslagen als favoriet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Hoeveel mensen hadden je huis opgeslagen als favoriet?
SmurfLink schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:11:
Ik zou oprecht niet eens meer weten wat mijn fundastatistieken waren.
Staat er toch vrij duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
SmurfLink schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

[...]

Staat er toch vrij duidelijk?
Dat is openbaar en niet echt iets wat je enkel als verkoper kan zien, vandaar de vraag

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Dat is openbaar en niet echt iets wat je enkel als verkoper kan zien, vandaar de vraag
Huizen blijven niet permanent op Funda staan. Gezien ik vorige zomer verhuisd ben is dat al verwijderd.

Ik zou me echt niet blind staren op de cijfers. Ze hebben geen enkele voorspellende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Wij zitten in een heel aparte situatie die ondertussen al opgelost lijkt te zijn gelukkig.

We werden gisteren op vakantie door de makelaar gebeld dat de kopers de financiering niet rond kregen met daarna meteen de vraag of de woning ooit door justitie gesloten is of was geweest. De woning stond in het kadaster namelijk als gesloten onder bestuursdwang. Geen idee wat er aan de hand was totdat ik me bedacht dat we een aantal weken geleden een briefje in de bus hadden van de gemeente dat in de buurt een drugspand gesloten was. Omdat we een apartementrecht hebben op een parkeerplaats in een garage waar ook het drugspand onderdeel van is was onze woning ook als gesloten verklaard.

Na het bellen met de gemeente bleek dat de aantekening voor het hele grondperceel opgemaakt was. Uiteindelijk de verklaring van de gemeente naar de kopende partij gestuurd en het lijkt goed te komen maar ik vind het heel vreemd. Ons huis staat namelijk helemaal los van de garage en is zelfs een andere straat. Ik denk dat het komt omdat de parkeerplek waarschijnlijk iedere keer is meeverkocht.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
3clectic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:06:
Wij zitten in een heel aparte situatie die ondertussen al opgelost lijkt te zijn gelukkig.

We werden gisteren op vakantie door de makelaar gebeld dat de kopers de financiering niet rond kregen met daarna meteen de vraag of de woning ooit door justitie gesloten is of was geweest.
Wat een gedoe! Gelukkig dat het laatste lijkt opgelost, maar dat eerste… niet fijn om op je vakantie te horen. Wat nu? (Ik ben door mijn eigen vakantie niet heel goed bijgelezen dus als je dat afgelopen dagen al hebt gemeld, excuses)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
Toke_gt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Wat een gedoe! Gelukkig dat het laatste lijkt opgelost, maar dat eerste… niet fijn om op je vakantie te horen. Wat nu? (Ik ben door mijn eigen vakantie niet heel goed bijgelezen dus als je dat afgelopen dagen al hebt gemeld, excuses)
Ik heb met de gemeente gebeld voor een geschreven verklaring dat ons huis ‘clean’ is en dat naar de financieel adviseur gestuurd zodat hij het bij de bank kon voorleggen voor de goedkeuring van de financiering. Op dat bericht wachten we nu. Voorbehoud eindigt eind volgende week maar als het hierdoor vertraging oploopt dan zij het zo.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
3clectic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb met de gemeente gebeld voor een geschreven verklaring dat ons huis ‘clean’ is en dat naar de financieel adviseur gestuurd zodat hij het bij de bank kon voorleggen voor de goedkeuring van de financiering. Op dat bericht wachten we nu. Voorbehoud eindigt eind volgende week maar als het hierdoor vertraging oploopt dan zij het zo.
Ooooh, het een had met het ander te maken. Ik dacht dat de financiering om andere redenen niet rondkwam. Gelukkig dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:07
NovyH schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Is sterk afhankelijk van het soort woning enz. Onze woning is de eerste dag meer dan 1750 keer bekeken en dat zegt helemaal niets. Het aantal aanvragen voor bezichtigingen telt.

Succes!

Hier momenteel in onderhandeling met een partij met goede voorwaarden dus de andere geïnteresseerden en aanvragen staan even on hold.
Afgelopen zondag schreef je nog dat de statistieken op funda door het dak gingen. Maar hoedan ga je nu al met iemand in zee? Zijn er al kijkers geweest?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NovyH
Mastergo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Afgelopen zondag schreef je nog dat de statistieken op funda door het dak gingen. Maar hoedan ga je nu al met iemand in zee? Zijn er al kijkers geweest?
Dat was ook zeker het geval voor een dag of 3 maar zonder dat artikel was dat nooit het geval geweest. Is voor de vragensteller niet relevant om te melden toch? Daarbij is meer dan de helft enkel en gewoon nieuwsgierig. Het leverde wel een brievenbusbriefje op en dat is natuurlijk altijd leuk.

Wij hebben onze persoonlijke redenen om nu met iemand in zee te gaan. Daarbij hebben ze ook een gunfactor en de voorwaarden sluiten naadloos aan bij onze wensen. Ik heb vanaf dag één al gezegd dat wij niet voor de hoofdprijs wilden/hoefden (te) gaan. Geef je dan iets weg? Misschien... maar het geeft wel rust. En zo groot is het gat niet.

De makelaar wilde zelfs 16k meer vragen en dat voelde voor ons niet goed. Blij toe want dan hadden we veel minder bezichtigingen gehad. De mensen buitelen niet in alle gevallen meer over elkaar heen deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
3clectic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:06:

We werden gisteren op vakantie door de makelaar gebeld dat de kopers de financiering niet rond kregen met daarna meteen de vraag of de woning ooit door justitie gesloten is of was geweest. De woning stond in het kadaster namelijk als gesloten onder bestuursdwang. Geen idee wat er aan de hand was totdat ik me bedacht dat we een aantal weken geleden een briefje in de bus hadden van de gemeente dat in de buurt een drugspand gesloten was. Omdat we een apartementrecht hebben op een parkeerplaats in een garage waar ook het drugspand onderdeel van is was onze woning ook als gesloten verklaard.

Na het bellen met de gemeente bleek dat de aantekening voor het hele grondperceel opgemaakt was. Uiteindelijk de verklaring van de gemeente naar de kopende partij gestuurd en het lijkt goed te komen maar ik vind het heel vreemd. Ons huis staat namelijk helemaal los van de garage en is zelfs een andere straat. Ik denk dat het komt omdat de parkeerplek waarschijnlijk iedere keer is meeverkocht.
Hopen dat het goedkomt, als koper zou ik echter nog eens goed onderzoek doen naar de buurt, niet echt de berichten waar je op zit te wachten, de afwijzing financiering hebben ze al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard939
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 23:46
Toke_gt schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Fijn! Ik vond nog een toepasselijk tegeltje voor je. Hang het op in je nieuwe huis ;)
[Afbeelding]
Kleine aanvulling na mijn laatste post. Helaas is de datum van passeren uitgesteld, de bank van de kopers is vergeten het geld over te maken. Je verzint het niet. :? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
Scuderia110 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:21:
[...]

Hopen dat het goedkomt, als koper zou ik echter nog eens goed onderzoek doen naar de buurt, niet echt de berichten waar je op zit te wachten, de afwijzing financiering hebben ze al.
Mwoah, kopers wonen in dezelfde buurt dus daar maak ik me geen zorgen om. En natuurlijk moet iedereen buurtonderzoek doen, maar in dit geval is het een woning in één van de populairste wijken van de stad. Ik denk juist dat als er al ergens iets zit, het juist daar zit waar je het niet verwacht. Het is een wijk met voornamelijk jonge gezinnen vanwege de scholen in de buurt.

Kleine anekdote. Ik heb voor een bedrijf in Veenendaal gewerkt waar ik op een ochtend niet binnen kwam omdat er marechaussee stond met mp9’s en het hele bedrijfspand afgeschermd. Bleek dat daar al tijden een xtc lab in de kelder zat. Nooit iets van gemerkt totdat de afzuiging blijkbaar kapot was en er een chemische geur hing. Ook in mijn geval nooit iets gemerkt in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
richard939 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Kleine aanvulling na mijn laatste post. Helaas is de datum van passeren uitgesteld, de bank van de kopers is vergeten het geld over te maken. Je verzint het niet. :? :F
:') Echt.. hoedan?? Wat ellendig zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:07
NovyH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:34:
[...]

Dat was ook zeker het geval voor een dag of 3 maar zonder dat artikel was dat nooit het geval geweest. Is voor de vragensteller niet relevant om te melden toch? Daarbij is meer dan de helft enkel en gewoon nieuwsgierig. Het leverde wel een brievenbusbriefje op en dat is natuurlijk altijd leuk.

Wij hebben onze persoonlijke redenen om nu met iemand in zee te gaan. Daarbij hebben ze ook een gunfactor en de voorwaarden sluiten naadloos aan bij onze wensen. Ik heb vanaf dag één al gezegd dat wij niet voor de hoofdprijs wilden/hoefden (te) gaan. Geef je dan iets weg? Misschien... maar het geeft wel rust. En zo groot is het gat niet.

De makelaar wilde zelfs 16k meer vragen en dat voelde voor ons niet goed. Blij toe want dan hadden we veel minder bezichtigingen gehad. De mensen buitelen niet in alle gevallen meer over elkaar heen deze tijd.
Natuurlijk altijd zelf de beslissing maken. Was gewoon benieuwd. En fijn dat het goed voelt dat is het belangrijkste. En zekerheid geeft ook zeker meer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik weet niet of dit in dit topic hoort of het Fffffuuuu topic.

Vandaag is er iemand langs geweest voor het bepalen van het energielabel omdat wij onze woning gaan verkopen. (ja dom, had ik een paar jaar terug zelf voor een tientje kunnen doen en nu kost het veeeeeel meer).

Ik heb mij daarbij verbaasd over de willekeur in de regels. Paar jaar terug hebben wij een pelletkachel geplaatst. Destijds met subsidie, want een energiebesparende maatregel. Klopt ook, want scheelt ons circa 700 m3 gas per jaar. Dat er nu wat discussie is over pellet/houtkachels weet ik ook, maar doet er nu even niet toe.
De pelletkachel wordt echter niet meegenomen voor het energielabel, want de software kan maar om gaan met één warmtebronvoorziening. Hoofdverwarming is nog altijd de CV en die telt dus.

Dus omdat de software er niet mee om kan gaan zijn de regels zo krom dat het niet meetelt, uhhhh 8)7

Vervolgens komt hij aan in de keuken en bekijkt uitvoerig de Quooker. Die telt wél mee, want bespaard gas.
Nouja, dat klopt zeker want een warmwaterleiding ligt daar niet meer. Echter gebruiken we nu, door het gemak van de Quooker, wel vaker warm water dus ik vraag mij af of het wel echt energiezuiniger is. En als dat al het geval is, is het nooit gigantisch veel.

Ik neem de medewerker in kwestie niets kwalijk, hij houdt zich immers aan de regels. Ga ik van uit, bovenstaande heb ik niet met de regels gecheckt. Hij gaf aan dat het uiteindelijk voor het daadwerkelijke label ook niet echt uitmaakte, een A-label krijgen we toch niet hooguit een B-label.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:35
We hebben uiteindelijk maar 7 kijkers gehad en 3 biedingen.

Door een uiterste sluitingsdatum en toch wel een koper die de woning heel graag wilde zo'n 6% overboden gekregen.

Nu is het alleen nog afwachten op de bouwkundige keuring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
AMARONE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:41:
We hebben uiteindelijk maar 7 kijkers gehad en 3 biedingen.

Door een uiterste sluitingsdatum en toch wel een koper die de woning heel graag wilde zo'n 6% overboden gekregen.

Nu is het alleen nog afwachten op de bouwkundige keuring.
Gefeliciteerd, en een bouwkundige keuring is altijd goed dan heb je stukken waaruit blijkt dat ze aan hun onderzoeksplicht konden voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
sprhnk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Gefeliciteerd, en een bouwkundige keuring is altijd goed dan heb je stukken waaruit blijkt dat ze aan hun onderzoeksplicht konden voldoen.
Dank, wel spannend nog mocht er iets uit blijken of als excuus dienen om er onderuit te kunnen. Ik kan pas echt ademen als de 3 dagen termijn verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
AMARONE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Dank, wel spannend nog mocht er iets uit blijken of als excuus dienen om er onderuit te kunnen. Ik kan pas echt ademen als de 3 dagen termijn verlopen is.
Vaak is het toch onder voorbehoud van dat er max. X euro aan directe herstelkosten (o.i.d.) uit de keuring rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
finsdefis schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Vaak is het toch onder voorbehoud van dat er max. X euro aan directe herstelkosten (o.i.d.) uit de keuring rollen?
Staat er niet in nu, alleen dat er binnen de 3 dagen een keuring gedaan moet zijn vanuit de kopers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3clectic
Zojuist van de kopers te horen gekregen dat de hypotheek rond is. Nog even spannend geweest door de gemeente/het kadaster maar kunnen nu dus door.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:35
Vandaag gehoord dat de financiering rond is van onze kopers. Het was een rollercoaster. De eerste keer op funda gezet rond Pinksteren en niet verkocht gekregen, we hadden toen 5 bezichtigingen en 1 bieding van 5% onder de vraagprijs. Uiteindelijk lang getwijfeld om te wachten met er wederom op zetten aangezien we geen haast hadden maar ons gevoel zij dat we het toch nog een keer wilde proberen. Uiteindelijk een erg gedurfde tactiek gekozen en voor 9% minder dan initiële vraagprijs op funda te zetten. Reden was om nieuwe doelgroep aan te spreken. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een verkoop van 18% boven de vraagprijs en ongeveer 7% boven de oude vraagprijs. Onze twee leerpunten: 1) makelaars hebben geen idee wat er op dit moment in de markt plaatsvindt, 2) lager in de markt zetten loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
Top om het succes te horen.
Ik ben wel echt heel erg benieuwd in welke prijsklasse de woningen zitten. Ik merk zelf dat het tot 350k best nog hard gaat, maar in de hogere (600-800k), het echt minder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
ChrisM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:46:
Ik ben wel echt heel erg benieuwd in welke prijsklasse de woningen zitten. Ik merk zelf dat het tot 350k best nog hard gaat, maar in de hogere (600-800k), het echt minder is.
Mijn makelaar zei dat ik echt blij mocht zijn met 3 biedingen en dat de markt finaal stil is gevallen juist ook bij starters. (regio den haag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:35
ChrisM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:46:
500k, nabij Utrecht centrum (noord)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Jes2020 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:21:
Ik ben benieuwd naar ervaringen over recente verkopen. Hoe is dat gegaan? Bezichtigingen? Biedingen? Anyone? :)
Mijn broer heeft net voor de vakantie zijn huis in Utrecht te koop gezet.

85m2, rond 525k vraagprijs, 16 bezichtingen en uiteindelijk inschrijving geworden. Nog zo'n 19% boven vraagprijs verkocht.

Zelf in een plaats daarnaast een jaren 30 woning van 140m2 gekocht, ook veel moeten overbieden, op bedrag van meer dan 1.050.00 euro.

Kortom, did omgeving nog veel actieve zoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
AMARONE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Mijn makelaar zei dat ik echt blij mocht zijn met 3 biedingen en dat de markt finaal stil is gevallen juist ook bij starters. (regio den haag)
Het is vakantietijd...
Ook starters willen straks weer kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
MaStar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Mijn broer heeft net voor de vakantie zijn huis in Utrecht te koop gezet.

85m2, rond 525k vraagprijs, 16 bezichtingen en uiteindelijk inschrijving geworden. Nog zo'n 19% boven vraagprijs verkocht.

Zelf in een plaats daarnaast een jaren 30 woning van 140m2 gekocht, ook veel moeten overbieden, op bedrag van meer dan 1.050.00 euro.

Kortom, did omgeving nog veel actieve zoekers.
Ik krijg wel het idee dat die poel van actieve zoekers afneemt momenteel. Als ik kijk naar kennissen die eind vorig jaar een huis te koop hadden en nu zie je echt wel een verschil in activiteit ook al voor de vakantie. Wil niet zeggen dat je gratis een huis krijgt maar meer dat je vrij vreest om je heen hoort dat de interesse dalende is en dat zegt wat over het sentiment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
MaStar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Het is vakantietijd...
Ook starters willen straks weer kopen...
Hier blijkt vooral dat starters het lastig hebben, die zijn nu niet op vakantie namelijk. Maar ik heb geen glazen bol, misschien had ik een maandje moeten wachten maar ik ben vooral blij dat de woning straks verkocht is en ik vooruit kan kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NovyH
AMARONE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Hier hetzelfde en in dezelfde regio. De vraag is enorm gedaald en het aanbod stijgt. Het lijkt wel of het met de week minder aan het worden is.

Wij hebben ons huis onder de vraagprijs verkocht en daar zijn we blij mee. Klinkt gek maar het geeft rust. Zij blij, wij blij! Wel nog even de bedenktijd afwachten en het voorbehoud.

Prijsklasse 450+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
NovyH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Hier hetzelfde en in dezelfde regio. De vraag is enorm gedaald en het aanbod stijgt. Het lijkt wel of het met de week minder aan het worden is.

Wij hebben ons huis onder de vraagprijs verkocht en daar zijn we blij mee. Klinkt gek maar het geeft rust. Zij blij, wij blij! Wel nog even de bedenktijd afwachten en het voorbehoud.

Prijsklasse 450+
Dit geven onze kennissen ook aan blij er klaar mee te zijn en door. Bovendien is het ook mierenziften, ze hebben uit eindelijk binnen 5 jaar meer dan 200k winst op hun huis, dan ben je ook niet heel ongelukkig met de uitkomst. Het huis dat ze terug kochten is ook veel goedkoper uitgevallen dan ze hadden gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
sprhnk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Dit geven onze kennissen ook aan blij er klaar mee te zijn en door. Bovendien is het ook mierenziften, ze hebben uit eindelijk binnen 5 jaar meer dan 200k winst op hun huis, dan ben je ook niet heel ongelukkig met de uitkomst. Het huis dat ze terug kochten is ook veel goedkoper uitgevallen dan ze hadden gedacht.
Wellicht een herhaling van vragen hoor, maar waarom zijn mensen blij dat hun huis 200k meer waard is geworden? Gaan ze emigreren? Gaan ze Huren? Betalen ze graag meer courtage?

Het grotere huis dat je in de meeste gevallen koopt is toch alleen meer waard geworden?

Hier in de wijk, oosten van het land, zijn in 3 maanden tijd 2 identieke huizen verkocht. Één net voor de kanteling van de markt, en 1 vorige week.

6 biedingen, 30k overboden op eerste woning, die op het hoogtepunt van de markt weg ging (Prijsklasse 350k). De laatste woning, die welliswaar iets groter was, maar wel opgefrist mocht worden is met dezelfde vraagprijs voor 330k weg gegaan, 2 biedingen en de helft minder kijkers. Ze waren alleen maar blij dat het verkocht was, en dat ze ook zonder flink te overbieden wat nieuws hebben kunnen kopen!

Een van de eigenaren gaat emigreren naar Zuid Amerika, die heeft echt reden om blij te zijn met de stijging van de waarde. Van de overwaarde koopt hij een 2 x zo groot huis!

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 11-08-2022 08:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:40
Ik vind het wel apart om te lezen hier. De een vermeld verhalen dat het in zijn krijgen nog heel erg hard gaat met overbiedingen en de ander vermeld verhalen met een echte daling. Blijkbaar gaat het nu alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Een van de eigenaren gaat emigreren naar Zuid Amerika, die heeft echt reden om blij te zijn met de stijging van de waarde. Van de overwaarde koopt hij een 2 x zo groot huis!
Je kunt ook binnen Nederland 'emigreren' naar een regio die minder duur is, als dat toevallig zo uitkomt. Dat hebben wij ook gedaan: rijtjeshuis 112m2 verkocht voor 410k en tweekapper 156m2 gekocht voor 412k v.o.n. (nieuwbouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Reiziger88 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:04:
Ik vind het wel apart om te lezen hier. De een vermeld verhalen dat het in zijn krijgen nog heel erg hard gaat met overbiedingen en de ander vermeld verhalen met een echte daling. Blijkbaar gaat het nu alle kanten op.
Ligt gewoon heel erg aan het type huis en locatie en dergelijke. Ook het energielabel lijkt op dit moment een grote invloed daarop te hebben.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• NovyH
[...]

Wellicht een herhaling van vragen hoor, maar waarom zijn mensen blij dat hun huis 200k meer waard is geworden? Gaan ze emigreren? Gaan ze Huren? Betalen ze graag meer courtage?

Het grotere huis dat je in de meeste gevallen koopt is toch alleen meer waard geworden?

Hier in de wijk, oosten van het land, zijn in 3 maanden tijd 2 identieke huizen verkocht. Één net voor de kanteling van de markt, en 1 vorige week.

6 biedingen, 30k overboden op eerste woning, die op het hoogtepunt van de markt weg ging (Prijsklasse 350k). De laatste woning, die welliswaar iets groter was, maar wel opgefrist mocht worden is met dezelfde vraagprijs voor 330k weg gegaan, 2 biedingen en de helft minder kijkers. Ze waren alleen maar blij dat het verkocht was, en dat ze ook zonder flink te overbieden wat nieuws hebben kunnen kopen!

Het is hoe dan ook een investering voor de toekomst toch? Wij wonen hier 18 jaar en alle overwaarde gaat nu ons nieuwe huis in waardoor we voor een duurder huis veel minder betalen. We hoeven net niet de helft van de woning te financieren.

Over een jaar of 10-15 willen wij ook naar het buitenland ;)

• NovyH
ArthurMorgan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Ligt gewoon heel erg aan het type huis en locatie en dergelijke. Ook het energielabel lijkt op dit moment een grote invloed daarop te hebben.
Ik betwijfel het laatste een beetje. Een jaren 30 a 120 m2 woning met PVC visgraatje en taatsdeuren gaat hier voor 600K nog altijd hard over de toonbank met een energielabel C. Voor een energielabel G a 112m2 waar nog (van) alles aan gedaan moet worden vraagt men 639K.

Ons huis heeft een A-Label en is voor minder dan de vraagprijs verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
ArthurMorgan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben daar in. Het energie label is van dat rijtje nog wel het laatste waar je op zou moeten letten. Het label A van nu is het label D van morgen. Verduurzamen kan bovendien altijd nog je huis op een andere locatie zetten is moeilijker.

• finsdefis
  • Niet online
sprhnk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben daar in. Het energie label is van dat rijtje nog wel het laatste waar je op zou moeten letten. Het label A van nu is het label D van morgen. Verduurzamen kan bovendien altijd nog je huis op een andere locatie zetten is moeilijker.
Zeker waar. Ik denk dat het maar voor een selecte groep een rol speelt, maar het kan geen kwaad om ermee te adverteren als je veel zonnepanelen hebt bijv.

Aan de andere kant is ook niet elk huis tot de modernste standaarden rendabel te verduurzamen. Meen me een reeks artikelen in het AD te herinneren waarbij iemand dat probeerde met een vooroorlogs huis, maar sommige ingrepen waren gewoon te kostbaar.

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 07:22
wat zijn hier de ervaringen met Calcasa taxaties tov de gekozen vraagprijs en verkoopprijs?

Onze gekozen vraagprijs zal relatief laag zijn tov de Calcasa taxatie, de strategie: lage vraagprijs -> inschrijving -> +10/20% is natuurlijk mooi, maar staat wel onder druk op dit moment.

Is het misschien slimmer om de vraagprijs gewoon iets te verhogen? (ja, kan het de makelaar vragen uiteraard, maar ik denk nog steeds dat een verkopend makelaar een ander doel heeft dan ik ;). Makelaar imho: met relatief weinig moeite zo snel als mogelijk is een huis laten wisselen van eigenaar. )

[ Voor 25% gewijzigd door gotfurrr op 11-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 20:07
gotfurrr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:40:
wat zijn hier de ervaringen met Calcasa taxaties tov de gekozen vraagprijs en verkoopprijs?

Onze gekozen vraagprijs zal relatief laag zijn tov de Calcasa taxatie, de strategie: lage vraagprijs -> inschrijving -> +10/20% is natuurlijk mooi, maar staat wel onder druk op dit moment.

Is het misschien slimmer om de vraagprijs gewoon iets te verhogen? (ja, kan het de makelaar vragen uiteraard, maar ik denk nog steeds dat een verkopend makelaar een ander doel heeft dan ik ;). Makelaar imho: met relatief weinig moeite zo snel als mogelijk is een huis laten wisselen van eigenaar. )
Zat in dezelfde overweging en heb uiteindelijk gekozen voor lagere vraagprijs, mijn gedachtegang is nu toch dat de kopers niet goed weten waar ze aan toe zijn en je wilt de kopers die denken dat vraagprijs haalbaar is en kopers die denken dat ze moeten overbieden. Als je dus te hoog in zet dan verlies je x aantal potentiele kopers naar mijn idee.

Moet wel zeggen dat ik ook gewoon tevreden ben met een wat lagere vraagprijs dan de taxatie want die loopt wellicht achter op de markt.

• sprhnk
finsdefis schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Ja maar het is zelden zo dat dit daadwerkelijk zo uitpakt en dan nog nemen kopers het huis vaak. Het is meer een soort illusionele geruststelling terwijl de bouwkundige elementen die echt in de papieren lopen nooit uit dat soort keuringen komen.

Ik snap daarom nooit dat men zo happig is om een bouwkundige keuring te doen, het is over het algemeen voordeel verkoper.

• AMARONE
gotfurrr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:40:

Ik zat eerst op 275 qua vraagprijs maar icm de makelaar toch rond de 250 gaan zitten. Uiteindelijk maar 7 kijkers en 3 biedingen waarbij eentje onderbinden en die andere met 5k en 15k overboden.

Het is een grillige markt. Vraag mij ook nog wat nou beter had geweest, meteen gewoon op 275 zetten of toch de lagere taktiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Want? Je bent niet tevreden met de uitkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

AMARONE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zat eerst op 275 qua vraagprijs maar icm de makelaar toch rond de 250 gaan zitten. Uiteindelijk maar 7 kijkers en 3 biedingen waarbij eentje onderbinden en die andere met 5k en 15k overboden.

Het is een grillige markt. Vraag mij ook nog wat nou beter had geweest, meteen gewoon op 275 zetten of toch de lagere taktiek.
Als je hoger was gaan zitten had je nog minder kijkers en biedingen gehad. Gezien de markt letterlijk alle kanten opgaat, zonder je huis en locatie te kennen, denk ik dat het lager inzetten de beste strategie is geweest.

Stel dat je wel 275k had gedaan, er kwamen 3 bezichtigingen en geen enkel bod. Wat dan?

Wij hadden een dergelijke situatie begin dit jaar, waar we wel hoog hadden ingezet. 2 kijkers, geen bod. We hebben moeten zakken en daarna nog een keer moeten zakken om 1 bod te krijgen. 1(!). Dat was een huis waar wel wat aan moest gebeuren, maar unieke ligging, groot, parkeren op eigen terrein enz. En als ik zie hoe andere huizen weggaan, hebben de kopers echt een koopje gehad qua m2...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

NovyH schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Ik betwijfel het laatste een beetje. Een jaren 30 a 120 m2 woning met PVC visgraatje en taatsdeuren gaat hier voor 600K nog altijd hard over de toonbank met een energielabel C. Voor een energielabel G a 112m2 waar nog (van) alles aan gedaan moet worden vraagt men 639K.

Ons huis heeft een A-Label en is voor minder dan de vraagprijs verkocht.
Dat komt omdat de markt achterloopt en de gemiddelde koper (itt de gemiddelde Tweaker) niet voldoende nadenkt. We staan voor een energiecrisis/transitie van jewelste, maar kopers kijken (nog steeds) alleen maar naar de keuken en badkamer.

Als ik nu in de markt zou zijn zouden een oprit icm gunstige ligging voor PV en hoge isolatiewaarde echt als must op mijn lijstje staan. Iedereen die zo'n woning heeft gaat (financieel gezien) spekkoper worden de komende 15-20 jaar. Je eigen auto opladen op eigen terrein, liefst direct uit je PV. Gas de deur uit. Ook in restwaarde ga je dat straks merken. Een goed geisoleerd huis waarin je ofwel bijna geen gas verbruikt ofwel gas helemaal de deur uit kunt doen (zonder grote investeringen) zal zijn waarde veel meer behouden dan die tochtgaten uit de jaren 20 tm 70...

Uiteraard is ieder huis te isoleren, maar toen het gas nog een kwartje de kuub was was daar helemaal geen incentive voor. En nu zit je met de gebakken peren, want als je zelf niet handig bent betaal je de hoofdprijs.

Persoonlijk heb ik de voorliefde voor jaren '30 nooit begrepen.. Ja, leuk dat glas-in-lood, maar ondertussen moet je fundering hersteld worden (letterlijk meegemaakt bij vrienden). En ja, er zijn natuurlijk echt wel jaren '30 woningen die inmiddels goed geïsoleerd zijn... Maar die zijn wel in de minderheid. Kennissen van me gaan hun jaren '20 woning verbouwen. Hebben ze 50k voor geleend (want geen spaargeld) en het enige waar ze het over hebben is de keuken en badkamer.. Geen woord over isolatie... Ze verbruiken volgens mij 1400m3 per jaar in een woning van 85m2.. Ze komen er vanzelf wel achter trouwens...

Offtopic:
Ik heb gelukkig een woning die redelijk geïsoleerd is met de tuin op het zuiden met veel glas aan de achterkant. Mijn gasverbruik is rond de 450 kuub per jaar. Dat valt te overzien en biedt ook kansen om met L/L te verwarmen.. Ook omdat het niet zo groot is, de inhoud is een bescheiden 360m3. Ik kan alleen niet laden op eigen terrein. Ook dat komt omdat ik niet genoeg nagedacht heb, ik had in 2014 niet verwacht dat EV zo'n vlucht zou nemen. Mijn escape is dat ik wellicht op termijn wel een lease-auto kan bedingen in mijn functie. Zeker als de brandstofprijzen blijven stijgen. Ik wordt namelijk wel ge-acht zo'n 15k aan zakelijke KMs te maken per jaar (buiten woon-werk)... Dat wordt straks vanzelf een gezonde discussie.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 12-08-2022 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
[...]

Hier een appartement uit 1955 in Utrecht gekocht in 2015 voor 133k en vorig jaar verkocht voor 328k. Met de overwaarde hebben we een nieuwbouw rijtjeshuis twv 345k in het noorden van Noord-Holland gekocht met een ltv van 57%. Lagere hypotheeklasten, lagere hypotheekrente, tuin, 2x zoveel oppervlak, moderne isolatie, dak vol zonnepanelen pal op het zuiden en nog een sloot geld om alles in te richten. Nee ik ben wel blij met mijn overwaarde!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ramon schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:17:
[...]

Hier een appartement uit 1955 in Utrecht gekocht in 2015 voor 133k en vorig jaar verkocht voor 328k. Met de overwaarde hebben we een nieuwbouw rijtjeshuis twv 345k in het noorden van Noord-Holland gekocht met een ltv van 57%. Lagere hypotheeklasten, lagere hypotheekrente, tuin, 2x zoveel oppervlak, moderne isolatie, dak vol zonnepanelen pal op het zuiden en nog een sloot geld om alles in te richten. Nee ik ben wel blij met mijn overwaarde!
Dat zijn natuurlijk mooie cijfers, maar die komen geheel door de lage hypotheekrente. Dat huis, wat je nu gekocht hebt voor 345 was waarschijnlijk nog geen 175 in 2015.

Als dit huis nog steeds 175 was geweest en je dus geen overwaarde had meegenomen had je nu een nog lagere rente gehad (want NHG).

Je hebt nu een huis van 345K met een hypotheek van 180k met een rente van NHG+opslag
Zonder bizzare stijging was dat een huis van 175k geweest met een rente van NHG.

Zover ik weet mag je alleen het geld dat je hebt afgelost de afgelopen 6 jaar vrij opnemen uit de hypotheek. Als jij een deel van je overwaarde niet terug stopt in je nu huis, en dus meubels gaat kopen, dan krijg je een naheffing van de fiscus.

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 12-08-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

Zover ik weet mag je alleen het geld dat je hebt afgelost de afgelopen 6 jaar vrij opnemen uit de hypotheek. Als jij een deel van je overwaarde niet terug stopt in je nu huis, en dus meubels gaat kopen, dan krijg je een naheffing van de fiscus.
Je mag het echter prima uitgeven aan een nieuwe keuken en badkamer, aan verf voor de muren, aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
SmurfLink schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Je mag het echter prima uitgeven aan een nieuwe keuken en badkamer, aan verf voor de muren, aan zonnepanelen.
Klopt, maar @Ramon had he specifiek over inrichting. En daar word de keuken/badkamer meestal niet mee bedoeld. Ik noem dan ook specifiek meubels etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
FreakNL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:31:
[...]

Dat komt omdat de markt achterloopt en de gemiddelde koper (itt de gemiddelde Tweaker) niet voldoende nadenkt. We staan voor een energiecrisis/transitie van jewelste, maar kopers kijken (nog steeds) alleen maar naar de keuken en badkamer.

Als ik nu in de markt zou zijn zouden een oprit icm gunstige ligging voor PV en hoge isolatiewaarde echt als must op mijn lijstje staan. Iedereen die zo'n woning heeft gaat (financieel gezien) spekkoper worden de komende 15-20 jaar. Je eigen auto opladen op eigen terrein, liefst direct uit je PV. Gas de deur uit. Ook in restwaarde ga je dat straks merken. Een goed geisoleerd huis waarin je ofwel bijna geen gas verbruikt ofwel gas helemaal de deur uit kunt doen (zonder grote investeringen) zal zijn waarde veel meer behouden dan die tochtgaten uit de jaren 20 tm 70...

Uiteraard is ieder huis te isoleren, maar toen het gas nog een kwartje de kuub was was daar helemaal geen incentive voor. En nu zit je met de gebakken peren, want als je zelf niet handig bent betaal je de hoofdprijs.

Persoonlijk heb ik de voorliefde voor jaren '30 nooit begrepen.. Ja, leuk dat glas-in-lood, maar ondertussen moet je fundering hersteld worden (letterlijk meegemaakt bij vrienden). En ja, er zijn natuurlijk echt wel jaren '30 woningen die inmiddels goed geïsoleerd zijn... Maar die zijn wel in de minderheid. Kennissen van me gaan hun jaren '20 woning verbouwen. Hebben ze 50k voor geleend (want geen spaargeld) en het enige waar ze het over hebben is de keuken en badkamer.. Geen woord over isolatie... Ze verbruiken volgens mij 1400m3 per jaar in een woning van 85m2.. Ze komen er vanzelf wel achter trouwens...

Offtopic:
Ik heb gelukkig een woning die redelijk geïsoleerd is met de tuin op het zuiden met veel glas aan de achterkant. Mijn gasverbruik is rond de 450 kuub per jaar. Dat valt te overzien en biedt ook kansen om met L/L te verwarmen.. Ook omdat het niet zo groot is, de inhoud is een bescheiden 360m3. Ik kan alleen niet laden op eigen terrein. Ook dat komt omdat ik niet genoeg nagedacht heb, ik had in 2014 niet verwacht dat EV zo'n vlucht zou nemen. Mijn escape is dat ik wellicht op termijn wel een lease-auto kan bedingen in mijn functie. Zeker als de brandstofprijzen blijven stijgen. Ik wordt namelijk wel ge-acht zo'n 15k aan zakelijke KMs te maken per jaar (buiten woon-werk)... Dat wordt straks vanzelf een gezonde discussie.
Of we beter nadenken dan de gemiddelde NL'er weet ik niet, maar dat de gemiddelde Tweaker een stuk technischer is geloof ik wel. Vanuit technisch oogpunt is een huis een object met technische specs, waaronder energielabel. Maar er zijn een boel meer gevoelsmatige factoren die een huis prettig maken om in te wonen; of de wijk een ziel heeft met veel groen, of het een sfeervol, karakteristiek huis is met voldoende lichtinval, etc. Ik denk dat daarom Tweakers vaak de charme van een vooroorlogse woning met energielabel G onderschatten, die bv wel vaak beter gelegen is in groene wijken, met grote achtertuinen, bij het dorpscentrum, orginele details, etc.

Ik lees hier wel vaker dat energielabel erg bepalend is voor de verkoopprijs. Als dat zo is, dan is er dus een discount voor energielabel G t.o.v. A en kun je het geld dat je bespaard met de aankoop van een onzuinige woning gebruiken om je eigen keuzes en investeringen te maken mbt verduurzaming. Afhankelijk van hoelang je er wilt wonen, wat de terugverdientijden zijn, hoe belangrijk je verduurzaming vindt, etc. En is het dus niet zo zwart/wit dat je moet wegblijven bij energielabel G als hier geschetst wordt. Uiteraard zijn er grenzen en moet je niet proberen een jaren 20 woning van het gas af te krijgen, maar ik ben zelf bezig mijn jaren 30 woning van G naar A te halen en het valt me alles mee. Dat gezegd hebbende had deze woning zoveel andere aspecten waardoor energielabel weinig impact had op de populariteit (en dus mijn aankoopprijs).

Hiervoor had ik overigens een vinexwoning met energielabel A en betere specs ;) beide woningen waren heel fijn, met hun eigen voor -en nadelen, ben vooral om persoonlijke redenen verhuisd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Pfff wat een stel moeilijke bezichtigers heb ik gehad. Kritisch mag altijd, maar dit was wel extreem. Ze vonden het vreemd dat er een beetje zand lag op de oprit voor de deur (kind komt van de opvang met zand in zijn schoenen, die klop ik altijd buiten even uit), ze vonden de kleur van de deur van de buren niet mooi, er zat een scheurtje in de eikenhouten vloer, een tegel in de tuin lag ongelijk (paar mm), het gras was een beetje gelig op plekken (droogte gemist?) Etc...

Zelfs als ze een goed bod uitbrengen (wat ik betwijfel) moet ik even hard denken of ik het wel wil accepteren want dat zou wat beloven voor een eventuele overdracht.. pff..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21
FreakNL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:31:
[...]

.....Een goed geisoleerd huis waarin je ofwel bijna geen gas verbruikt ofwel gas helemaal de deur uit kunt doen (zonder grote investeringen) zal zijn waarde veel meer behouden dan die tochtgaten uit de jaren 20 tm 70...

Persoonlijk heb ik de voorliefde voor jaren '30 nooit begrepen.. Ja, leuk dat glas-in-lood, maar ondertussen moet je fundering hersteld worden (letterlijk meegemaakt bij vrienden). En ja, er zijn natuurlijk echt wel jaren '30 woningen die inmiddels goed geïsoleerd zijn... Maar die zijn wel in de minderheid...
Vooroorlogse woningen zijn niet per definitie geliefd om het glas in lood (helpt wel mee), maar vooral omdat de locatie vaak goed is, zeker in steden. Dicht bij centrum, binnen de ring en daardoor dus veel voorzieningen in de buurt. Dat zijn zaken die de generatie tot ongeveer <40 jaar belangrijk vinden en dus de premium voor betalen.

Vooroorlogse woningen met spouwmuur zijn overigens redelijk makkelijk (goed) te isoleren. Zeker als er nog geen isolatie in zit, kun je overal prima bij en dus redelijk snel meters maken. Wat mij betreft beter dan een huis uit de jaren 80 waar al 'iets' in de spouwmuur zit of in het dak, maar wat eigenlijk isolatie technisch geen waarde heeft.

Zelf zit ik in een jaren 30 huis, 180m², een negatief elektra verbruik en een gasverbruik van ongeveer 1000 kub. Das met een gezien van 5 best prima, zeker voor een 'tochtgaten' huis. De volgende stap is een (hybride) warmtepomp, maar met een gastarief van 80cent voor de komende 3 jaar wacht ik de huidige gekte nu nog even af.

Het is idd alleen wel zaak dat je de isolatie op orde brengt (als je toch al gaat verbouwen, renoveren).

Om het weer ontopic te halen, momenteel zijn de verkopers van die vooroorlogse woningen nog altijd spekkoper, want de goede locatie betaald zicht altijd nog enorm terug. Zeker als je ook nog eens zinvol hebt verbouwd (zie o.a.https://www.funda.nl/koop/utrecht/huis-42805657-vaartscherijnstraat-46/)
Milo85 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:06:
Pfff wat een stel moeilijke bezichtigers heb ik gehad. Kritisch mag altijd, maar dit was wel extreem. Ze vonden het vreemd dat er een beetje zand lag op de oprit voor de deur (kind komt van de opvang met zand in zijn schoenen, die klop ik altijd buiten even uit), ze vonden de kleur van de deur van de buren niet mooi, er zat een scheurtje in de eikenhouten vloer, een tegel in de tuin lag ongelijk (paar mm), het gras was een beetje gelig op plekken (droogte gemist?) Etc...

Zelfs als ze een goed bod uitbrengen (wat ik betwijfel) moet ik even hard denken of ik het wel wil accepteren want dat zou wat beloven voor een eventuele overdracht.. pff..
Ach, zie het zo, als ze hier om 'zeuren' dan heb je eigenlijk gewoon een top woning!
En bij rijtjes woningen is het gewoon heel lelijk als iedereen een andere kleur voordeur heeft :+

[ Voor 17% gewijzigd door koentjuh op 12-08-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

Serieus? Dat lijkt een slechte voorbode... niet doen, alleen als het echt een bod is dat je niet kan weigeren (maar die kans lijkt mij vrij klein). Dit gaat geheid gelazer opleveren rondom de bouwkundige keuring / overdracht, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42

Ofwel het zijn mensen die, uit zichzelf of op aanwijzen van de makelaar, express alle pietluttige minpuntjes aanhalen, om jou als verkoper het gevoel te geven dat de vraagprijs te hoog is / je blij mag zijn met wat zij gaan bieden en DAT ze uberhaupt bieden. Anderzijds kunnen het ook gewoon serieus een stel zeikerds zijn.

In beide gevallen zou ik, indien ze dit te kennen brengen waar ik bij ben, heel droog stoicijns zeggen: je hoeft het niet te kopen als het niet bevalt, er zijn nog X anderen die wel geinteresseerd zijn. Zeker in de huidige markt is jouw huis kwijtraken niet bepaald een probleem. Als ik lees dat sommigen het al heel eng vinden dat ze "maar" 2 of 3 bezichtigingen krijgen in de eerste week, vraag me af of die mensen de periode van grofweg 2008-2016 vergeten zijn. Huizen konden met gemak een half jaar of langer te koop staan met misschien een paar bezichtigingen in die tijd en zonder enig bod.

Daarbij is het wel zo dat "minpunten" aan een woning mijn inziens in een aantal categoriën vallen:
- Minpunten omdat iets niet jouw smaak is
- Onderhoud wat gedaan moet worden, normaal onderhoud naar gelang ouderdom/gebruik
- Nalatig onderhoud en/of verkeerd onderhoud
- Algemene punten m.b.t. huis en ligging

Het 3e punt is iets het enige wat je de vorige bewoner kwalijk kunt nemen. Willens en wetens onderhoud niet doen of dingen verkeerd doen (uit onkunde, luiheid etc.) zou ik als koper de verkoper aanrekenen en mijn bod hierop aanpassen. Standaard lopend onderhoud (CV vervangen, kozijnen verven, nieuwe keuken na 20+ jaar) moet je altijd rekening mee houden als koper, een rare indeling van kamers of niet ideale ligging in de straat/buurt kun je van tevoren weten.
Echter, de meeste punten zijn te relateren aan smaak. Dingen als "oh de kleur van deze muur is lelijk", "ik wil andere terrastegels" of "he bah, eikenhouten keukenkastjes" is puur eigen smaak. Is het functioneel in orde maar bevalt het je niet: prima, maar dan is dat aan jou (als koper).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
[...]

Je krijgt helemaal geen naheffing van de fiscus. Het enige wat je niet meer krijgt is hypotheekrente aftrek van dat deel (alhoewel, vraag me af hoeveel mensen dat op de eerlijke manier opgeven bij de fiscus. Om mij heen genieten ze gewoon van volle aftrek, maar goed dat is een andere discussie)

Je krijgt dus geen naheffing en je kan/mag gewoon een boot, auto, caravan kopen. Sterker nog, als je het met zeer lage rente hebt afgesloten zou ik het sowieso niet in de nieuwe woning storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
ColeJ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Je krijgt helemaal geen naheffing van de fiscus. Het enige wat je niet meer krijgt is hypotheekrente aftrek van dat deel (alhoewel, vraag me af hoeveel mensen dat op de eerlijke manier opgeven bij de fiscus. Om mij heen genieten ze gewoon van volle aftrek, maar goed dat is een andere discussie)

Je krijgt dus geen naheffing en je kan/mag gewoon een boot, auto, caravan kopen. Sterker nog, als je het met zeer lage rente hebt afgesloten zou ik het sowieso niet in de nieuwe woning storten.
Daar doelde ik op, ik mijn vriendenkring zijn er wel eens mensen vergeten dat over deze overwaarde geen hypotheekrente aftrek plaats mag vinden. Dan komt er na 2 jaar toch een vervelende naheffing hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
[...]

Dat zijn natuurlijk mooie cijfers, maar die komen geheel door de lage hypotheekrente. Dat huis, wat je nu gekocht hebt voor 345 was waarschijnlijk nog geen 175 in 2015.

Als dit huis nog steeds 175 was geweest en je dus geen overwaarde had meegenomen had je nu een nog lagere rente gehad (want NHG).

Je hebt nu een huis van 345K met een hypotheek van 180k met een rente van NHG+opslag
Zonder bizzare stijging was dat een huis van 175k geweest met een rente van NHG.

180k op 345 woningwaarde is bij de meeste verstrekkers vrij van risico opslag. Dan heb je een tarief dat vergelijkbaar is aan NHG, zonder dat je daar premie over moet betalen en gebonden bent aan extra eisen vanuit de NHG.

Overwaarde, je kan het ook niet hebben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
Laapo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

180k op 345 woningwaarde is bij de meeste verstrekkers vrij van risico opslag. Dan heb je een tarief dat vergelijkbaar is aan NHG, zonder dat je daar premie over moet betalen en gebonden bent aan extra eisen vanuit de NHG.

Overwaarde, je kan het ook niet hebben..
Gewoon waar.. Maar de regel is volgens mij dat bij verhuizen naar een groter huis, het grote huis naar verhouding meer in waarde is gestegen. Het kan door de dalende rente goed mogelijk zijn dat je lager in maandlasten uit komt. Maar de reden hiervoor is niet de overwaarde. Die vertaald zich namelijk ook in een duurder te kopen huis (bij overwaarde uit stijgende marktprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BasvanS schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Gewoon waar.. Maar de regel is volgens mij dat bij verhuizen naar een groter huis, het grote huis naar verhouding meer in waarde is gestegen. Het kan door de dalende rente goed mogelijk zijn dat je lager in maandlasten uit komt. Maar de reden hiervoor is niet de overwaarde. Die vertaald zich namelijk ook in een duurder te kopen huis (bij overwaarde uit stijgende marktprijzen).
Dat inderdaad. De hypotheek die wij hebben op onze huidige woning is ongeveer de waarde van 2014/2015... Met de rente van vorig jaar (1,5% 20j) natuurlijk wel veel betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22
Mijn huis staat sinds april te koop. 2 makelaars gesproken, eentje wilde het 575 te koop zetten, de andere voor 595. Uiteindelijk voor de laatste gegaan ivm goede ervaringen uit het verleden.

Eerste wave 4 kijkers had, geen bod om vershillende redenen.
Na paar maanden geen kijkers de prijs laten zakken naar 569 ivm de stijgende hypotheek rente, onzekerheid op de markt, en om een goede prijs te hebben en ook om weer wat nieuwe mensen aan te trekken.

Hierna merkte we echt dat de markt slechter was geworden, 2 kijkers gehad weer geen bod om te verschillende redenen. Van die 6 kijkers had er eentje het over de te hoge prijs, de andere 5 niet, en ze zijn allemaal gekomen dus wij denken niet dat het prijs is.

Voor de vakantie was ik mijn makelaar echt aan het pushen want ik verwachte geen kijkers in july/aug ivm vakantie.

Eind juni het volgende gedaan:

Nieuwe fotos laten maken (zucht, want eerste fotos waren via bedrijf wat makelaar geregeld had). Nieuwe zien er beter uit, voordat we die online hebben gezet het huis een week van funda afgehaald. Hierna 1 kijker gehad maar wederom geen bod, prijs was niet het issue.

Gezien huis uit 2009 de energie rekening en de lage stook kosten en wat liggingsplannen voor 22 zonnepanelen op funda erbij gezet ivm de hoge energie prijzen.

Daarnaast wat van de kritiek die we gehoord hebben verbeterd.
- vlekke plafond in douche weggewerkt
- koelkast rand kapot bijgewerkt
- glijbaan en schommel uit speeltoestel gehaald zodat er meer ruimte ontstaat in de tuin.

Sinds die ene kijken in juli geen kijkers meer gehad.

Ik ben nu van plan om een open huis te organizeren in Sept zodra iedereen weer aan het werk is, de kinderen op school zitten en mensen post vakantie modus zitten.

>>> Iemand nog andere suggesties??

Helaas moet ik het niet van de makelaar hebben, die zijn de afgelopen 2 jaar erg lui geworden. Ze weten niet meer hoe ze een huis moeten verkopen. Ik vraag naar conversie rates, euh.. daar kijken we eigenlijk nooit naar. Ik vraag ze te adverteren, focussen ze op Tilburg, terwijl onze regio meer aansluiting vindt bij Eindhoven. Ik vroeg om een open huis... ja vroeger hadden wij van die krantjes... maar die hebben we al lang niet meer.. zucht.

https://www.funda.nl/koop/reusel/huis-42889310-molenberg-25/

[ Voor 1% gewijzigd door The Source op 12-08-2022 18:25 . Reden: funda toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:56:

Hoe doen referentie woningen het op dit moment?

Misschien kun je de funda link (eventueel members only) posten? Kunnen we er even een blik op werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
De koper had tot 10-8 voor de financiering en de waarborgsom staat voor 17-8 in het koopcontract.
Mijn verkoopmakelaar heeft niks gehoord over uitstel. Kan ik er vanuit gaan dat het allemaal een feit is?

Kan ik de verhuizing ook doorgeven aan alle instanties namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
qwasd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:13:
De koper had tot 10-8 voor de financiering en de waarborgsom staat voor 17-8 in het koopcontract.
Mijn verkoopmakelaar heeft niks gehoord over uitstel. Kan ik er vanuit gaan dat het allemaal een feit is?

Kan ik de verhuizing ook doorgeven aan alle instanties namelijk.
Even wachten tot de notaris bevestigt dat de waarborgsom gestort is danwel de bankgarantie gesteld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

The Source schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:56:
Mijn huis staat sinds april te koop. 2 makelaars gesproken, eentje wilde het 575 te koop zetten, de andere voor 595. Uiteindelijk voor de laatste gegaan ivm goede ervaringen uit het verleden.

Eerste wave 4 kijkers had, geen bod om vershillende redenen.
Na paar maanden geen kijkers de prijs laten zakken naar 569 ivm de stijgende hypotheek rente, onzekerheid op de markt, en om een goede prijs te hebben en ook om weer wat nieuwe mensen aan te trekken.

Hierna merkte we echt dat de markt slechter was geworden, 2 kijkers gehad weer geen bod om te verschillende redenen. Van die 6 kijkers had er eentje het over de te hoge prijs, de andere 5 niet, en ze zijn allemaal gekomen dus wij denken niet dat het prijs is.

Voor de vakantie was ik mijn makelaar echt aan het pushen want ik verwachte geen kijkers in july/aug ivm vakantie.

Eind juni het volgende gedaan:

Nieuwe fotos laten maken (zucht, want eerste fotos waren via bedrijf wat makelaar geregeld had). Nieuwe zien er beter uit, voordat we die online hebben gezet het huis een week van funda afgehaald. Hierna 1 kijker gehad maar wederom geen bod, prijs was niet het issue.

Gezien huis uit 2009 de energie rekening en de lage stook kosten en wat liggingsplannen voor 22 zonnepanelen op funda erbij gezet ivm de hoge energie prijzen.

Daarnaast wat van de kritiek die we gehoord hebben verbeterd.
- vlekke plafond in douche weggewerkt
- koelkast rand kapot bijgewerkt
- glijbaan en schommel uit speeltoestel gehaald zodat er meer ruimte ontstaat in de tuin.

Sinds die ene kijken in juli geen kijkers meer gehad.

Ik ben nu van plan om een open huis te organizeren in Sept zodra iedereen weer aan het werk is, de kinderen op school zitten en mensen post vakantie modus zitten.

Helaas moet ik het niet van de makelaar hebben, die zijn de afgelopen 2 jaar erg lui geworden. Ze weten niet meer hoe ze een huis moeten verkopen. Ik vraag naar conversie rates, euh.. daar kijken we eigenlijk nooit naar. Ik vraag ze te adverteren, focussen ze op Tilburg, terwijl onze regio meer aansluiting vindt bij Eindhoven. Ik vroeg om een open huis... ja vroeger hadden wij van die krantjes... maar die hebben we al lang niet meer.. zucht.
Ik zou rigoureus te werk gaan. Van funda af , andere makelaar, vraagprijs tegen het licht houden en met nieuwe foto's medio september weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
THM0 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Even wachten tot de notaris bevestigt dat de waarborgsom gestort is danwel de bankgarantie gesteld is.
Bedankt. De notaris stuurt een brief naar mij zodra dat binnen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
qwasd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Bedankt. De notaris stuurt een brief naar mij zodra dat binnen is?
Ik denk eerder een mailtje. :-) Maar de notaris zal je normaliter pro actief informeren ja. Sommige kantoren kijken pas op moment van verstrijken termijn of het daadwerkelijk binnen is dus geen zorgen zolang de termijn nog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hmm ja van makelaar switchen zou ik niet 123 doen. De makelaar doet immers geen bod..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

@qwasd doe eens gek en vraag het gewoon aan de kopers?

Overigens was ik de waarborg a 18k vergeten te storten in 2014, beetje druk in mijn hoofd op dat moment. Toen vroeg de notaris ook gewoon waar het bleef en ik was blij dat hij me erop attendeerde. Ik had namelijk nogal een verwarde verkoper en ik ben blij dat hij hier niet achter gekomen is.

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 12-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik lees dat ING NIET verwacht dat de huizenprijzen zullen dalen, interessant artikel: https://www.businessinsid...eekrente-woningmarkt-ing/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
Jes2020 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:24:
Ik lees dat ING NIET verwacht dat de huizenprijzen zullen dalen, interessant artikel: https://www.businessinsid...eekrente-woningmarkt-ing/
Eerste zouden ze blijven stijgen. Nu is het ineens stabiliseren. Volgende voorspelling zal waarschijnlijk zijn dat ze dalen maaaar niet zo hard. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
xiangpo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Eerste zouden ze blijven stijgen. Nu is het ineens stabiliseren. Volgende voorspelling zal waarschijnlijk zijn dat ze dalen maaaar niet zo hard. 8)7
Stabilisatie betekent dus een y-o-y stijging van ~15% in '22 t.o.v. '21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:14
@The Source welke regio is dat dan?

Verder helemaal eens met @Sport_Life

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
Hbeez schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Stabilisatie betekent dus een y-o-y stijging van ~15% in '22 t.o.v. '21.
Hmm beetje verwarrend in het artikel inderdaad. In het begin spreken de economen van ING over:
Het is op dit moment waarschijnlijker dat de huizenprijzen stabiliseren dan dat de prijzen komende tijd flink omlaag gaan.
Terwijl op het eind gesproken door DNB aangegeven word dat de strijging inderdaad stabiliseert.
Hij gaf aan dat de prijzen komende jaren naar verwachting blijven oplopen, al pakt de stijging waarschijnlijk niet meer zo sterk uit als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 09:40
Yaay schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Misschien kun je de funda link (eventueel members only) posten? Kunnen we er even een blik op werpen.
Ik kan hem op basis van de geboden informatie niet vinden op funda. Met een linkje kunnen we even meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Inmiddels 8 bezichtigingen gehad, meerdere geïnteresseerden en zelfs al 1 bod boven de vraagprijs van een paar procent. Eigenlijk is het bod nog hoger,want we hadden het huis hoog in de markt gezet. We gaan zien wat er nog bij gaat komen

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85

Nou voor de geïnteresseerden; er is toch een bod uitgebracht. Maar behoorlijk onder de vraagprijs. Uiteraard 'nee' gezegd. Ze zullen wel weer terugkomen met een hoger bod. En zo niet, ook prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Milo85 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Nou voor de geïnteresseerden; er is toch een bod uitgebracht. Maar behoorlijk onder de vraagprijs. Uiteraard 'nee' gezegd. Ze zullen wel weer terugkomen met een hoger bod. En zo niet, ook prima.
Een "nee" zonder tegenbod is toch wel een redelijk duidelijke hint, vind ik dan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Mijn grootste probleem is vooral dat een leeg huis niet makkelijk verkoopt.
We krijgen onze nieuwe woning op 29 aug. Gelukkig blijft de huidige bewoner nog een paar maanden zitten als beheerder dus we hebben tot het einde van het jaar, daarna wil ik graag overhuizen.

Verhuren van de huidige woning heb ik ook al overwogen, enkel mag dit niet ivm de overbrugingshypotheek en de vertrekker daarvan. Het verhuren van de nieuwe woning mag wel van de andere hypotheek verstrekker.
Yaay schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Toegevoegd aan de mijn orignele post.
https://www.funda.nl/koop/reusel/huis-42889310-molenberg-25/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioyC98vh7AT2OvCmLZmOlMvrxx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WshPqmJPmhdLYZUOXVc7FBtX.png?f=fotoalbum_large

We horen van verschillende makelaars dezelfde verhalen, dat de mensen terughoudend zijn ivm de oorlog, inflatie en energie prijzen. Echter vertellen dat ze nog steeds huizen verkopen, en dat prijzen niet zozeer zakken, dus het is niet helemaal stilgevallen. Het aantal bezichtiging is wel hard gezakt volgens de verschillende makelaars. Maar... ik heb er maar 1 nodig met een redelijk bod :) Daarbij, hoeverre kun je makelaars vertrouwen... ;)
Sport_Life schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Ik zou rigoureus te werk gaan. Van funda af , andere makelaar, vraagprijs tegen het licht houden en met nieuwe foto's medio september weer online.
Ik twijfel erg om van makelaar te switchen omdat ik vrees dat andere ook alles / het meeste via Funda binnen krijgen.Maar je hebt wel gelijk dat ik niet echt tevreden ben met de makelaar, dus zeker iets om na te denken.
VidaR-9 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:43:
@The Source welke regio is dat dan?

Verder helemaal eens met @Sport_Life
De Kempen, zeg maar tussen Eindhoven/Tilburg/Antwerpen. Er zijn hier redelijkveel huizen kopers uit veldhoven en dorpen rond eindhoven omdat daar ASML en andere hard groeiende bedrijven en de expats alles wegkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 12-08-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...]

ze zoeken redenen om de prijs omlaag te onderhandelen. dit is geen serieuze feedback waar je wat mee moet.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
[...]

een bod is een koop signaal, dan hoef je het enkel eens te worden over de prijs en condities. Gewoon afwijzen zou ik niet doen, maar vragen naar de reden en zeggen dat je best bereid bent om iets van de vraagprijs af te doen maar dan... **iets terug vragen**. Kan zijn dat je korter of langer in de woning blijft wonen, of dat ze bepaalde andere kosten voor hun rekening nemen, of dat je iets uit de woning meeneemt dat je er eerst wilde laten (airco, trampoline, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als ze er al met gestrekt been ingegaan zijn tijdens de bezichtiging zou ik van dat soort lui ook geen bod hoeven. Doei :w

Net het omgekeerde van de gunfactor.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Borromini schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:05:
Als ze er al met gestrekt been ingegaan zijn tijdens de bezichtiging zou ik van dat soort lui ook geen bod hoeven. Doei :w

Net het omgekeerde van de gunfactor.
Inderdaad, komt op mij sterk over als nieuwelingen op de koopwoningmarkt die denken dat de onderhandeling begint bij de bezichtiging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Je kan uiteraard met principes gaan werken maar daar koop/verkoop je geen woning mee. Realiseer je ook dat elke maand dat je de woning langer hebt ook gewoon behoorlijk wat kost. Het geeft ook rust als de woning weg is, zeker in deze tijd. Als het bod echt onrealistisch laag is geef ik je natuurlijk groot gelijk! Hou het alleen wel in perspectief :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
ColeJ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:33:
Je kan uiteraard met principes gaan werken maar daar koop/verkoop je geen woning mee. Realiseer je ook dat elke maand dat je de woning langer hebt ook gewoon behoorlijk wat kost. Het geeft ook rust als de woning weg is, zeker in deze tijd. Als het bod echt onrealistisch laag is geef ik je natuurlijk groot gelijk! Hou het alleen wel in perspectief :)
Ik was er wat stelliger in. Maar mijn makelaar stond er ook zo in als jou. Dus hij gaat nog onderhandelen, hij weet welke prijs we willen. Maar aangezien zij het wat harder spelen sta ik er ook niet zachtzinnig. Is dat het slimste, waarschijnlijk niet. En ik zit momenteel niet op een schopstoel, dus we hebben wel wat lucht om even af te wachten gelukkig ;)
Pagina: 1 ... 135 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.