Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 126 ... 211 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:09
Thomas19903 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Ik zou niet weten wat er meer moet spelen. We hadden een goed aantal bezichtigingen maar over weekend heen zijn er veel afzeggingen geweest en op de dag van de bezichtigingen ook. Hoekhuis, drie slaapkamers met relatief grote tuin (40m2) op 7 minuten fietsen van binnenstad instapklaar. Enige is dat het een oud huis is 1910-1920.
Ik denk dat je last hebt van gestegen rente, waardoor het huis minder goed haalbaar is voor de doelgroep waarvoor het huis bestemd is. Dan is wat meer geduld nodig tot iemand voorbij komt die niet zoveel hinder heeft van die gestegen rente.
Verder zijn er wat huizen op de markt gekomen in hetzelfde segment, met net wat meer ruimte in de kamers of een wat grotere tuin. Of recent bouwjaar.
Ik zou rustig blijven ademhalen. Er komt vast wel een koper, duurt alleen wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
Morgen komt een taxateur langs in opdracht van de woningcorporatie, we hebben een verplichte terugkoopregeling. Zou de taxateur rekening houden met de marktontwikkelingen? Of mag dat niet en moeten ze puur vergelijken met de onlangs verkochte woningen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

c-nan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:50:
Morgen komt een taxateur langs in opdracht van de woningcorporatie, we hebben een verplichte terugkoopregeling. Zou de taxateur rekening houden met de marktontwikkelingen? Of mag dat niet en moeten ze puur vergelijken met de onlangs verkochte woningen?
Wie betaalt de taxateur? ;).
Tip: regel (en betaal) zelf nog 1 of 2 taxateurs en kijk waar die op uitkomen. Pak dan een gemiddelde van die 2 of 3 waardes.
Tip 2: probeer de taxaties te rekken tot de nvm cijfers over q1 bekend zijn, begin juli...

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2022 22:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Sport_Life schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:54:
[...]

Wie betaalt de taxateur? ;).
Tip: regel (en betaal) zelf nog 1 of 2 taxateurs en kijk waar die op uitkomen. Pak dan een gemiddelde van die 2 of 3 waardes.
Tip 2: probeer de taxaties te rekken tot de nvm cijfers over q1 bekend zijn, begin juli...
50/50.

Als ik het niet eens ben met de uitkomst heb ik 2 weken de tijd om bezwaar te tekenen en mag ik op eigen kosten een taxateur regelen.

Waarom zijn de NVM cijfers belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:09
c-nan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:50:
Als ze rekening houden met onlangs verkochte woningen, dan houden ze dus rekening met de markt :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:12
Gefeliciteerd!Waar ga je naartoe?

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 08-06-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Martinusz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:03:
[...]

Als ze rekening houden met onlangs verkochte woningen, dan houden ze dus rekening met de markt :?
Markt en marktontwikkelingen is niet hetzelfde, vind ik.

Markt = wat de markt tot nu toe heeft gedaan
Marktontwikkelingen = verwachting wat de markt gaat doen nav bepaalde trends, indicatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

c-nan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:57:
[...]

50/50.

Als ik het niet eens ben met de uitkomst heb ik 2 weken de tijd om bezwaar te tekenen en mag ik op eigen kosten een taxateur regelen.

Waarom zijn de NVM cijfers belangrijk?
Omdat ik verwacht dat in q2 de markt wezenlijk is veranderd tov q4/q1.
Dat helpt je iig in de onderbouwing.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Thomas19903 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:10:
Wij zijn helaas de dupe van het huidige sentiment op de markt. Afgelopen week is ons huis in de verkoop gezet nabij centrum Utrecht maar geen biedingen ontvangen. We hebben gelukkig de tijd vanwege het feit dat de oplevering van ons nieuwe huis over 1> jaar is. Hypotheek voor ons nieuwe huis is voor een laag rentepercentage. Hypothetisch gesproken, stel wij halen niet ons overbruggingshypotheek, zouden we dan het verschil kunnen bijplussen op ons hypotheek? Financieringsruimte is geen probleem. Ik bel morgen erover met onze Hypotheker maar was benieuwd of jullie het antwoord weten.
Wat voor prijsklasse hebben we het over? En had je als opleverdatum ook 1 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-10 22:41
c-nan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:06:
[...]

Markt en marktontwikkelingen is niet hetzelfde, vind ik.

Markt = wat de markt tot nu toe heeft gedaan
Marktontwikkelingen = verwachting wat de markt gaat doen nav bepaalde trends, indicatoren
En hoe moet hij de marktontwikkeling dan vaststellen? Naar mijn weten kijkt een taxateur puur naar verkochte vergelijkbare woningen (in het kadaster). Afwijkingen hierop mag natuurlijk indien goed verklaarbaar.
Maar ik zou geen grote glazen bollen werk verwachten. Anders had die wel een ander beroep gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:43
Blik1984 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:18:
[...]

Wat voor prijsklasse hebben we het over? En had je als opleverdatum ook 1 jaar?
450k-500k. Nee opleverdatum was in overleg. We hadden al een huurhuis in optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Thomas19903 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Energielabel?

Ik heb het idee dat kopers nu veel waarde hechten aan een instapklaar huis met een goede badkamer/keuken en weinig verbouwingsfratsen die nodig zijn. En daarnaast worden de energielasten ook wel een topic die belangrijk zijn.

Verder zijn er in die prijsklasse relatief veel huizen te koop in Utrecht, dus mensen hebben iets te kiezen op dat vlak op dit moment. 20% van het huizenaanbod zit in de prijsklasse 450-500k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-10 08:41
Energielabel is idd nu wel een ding, Hoekhuis 1910-1920 zal waarschijnlijk niet goed geisoleerd zijn.. Dan mag je "blij" zijn met een energielabel van F. Dan begint het met €500 per maand aan gas en elektra.

En oud = vaak moeten/willen verbouwen. En verbouwingskosten(aannemers en materiaal) zijn extreem hoog momenteel. Mensen willen inderdaad een huis wat af is.

[ Voor 27% gewijzigd door sbmuc op 09-06-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-10 20:23
Met de gestegen energieprijzen (en ook geen vooruitzicht dat die wellicht nog gaan dalen) kan ik me heel goed voorstellen dat geïnteresseerden die toch al veel te veel betalen voor een nieuwe woning ook niet nog eens de hoge energierekening erbij willen. Als je voor hetzelfde bedrag een net zo leuke woning met label A/B/C kan krijgen is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Zeker omdat energiebesparende maatregelen vaak gelijk staan aan hoge kosten en flinke ingrepen en dat is iets waar veel mensen geen zin in hebben.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Afgelopen dinsdag avond is de bedenktijd verlopen, en is het eindelijk verkocht. We hebben nog wel een onder voorbehoud van financiering, maar dat komt wel in orde, ze hebben hun huiswerk goed gedaan voor ze een bod uitbrachten.

Korte tijdlijn:

- Begin februari enkele makelaars een waardebepaling laten doen, dit was nog toen de markt booming was, 10-20% overbieden was de norm, vraagprijs werd geschat tussen 279 en 299k, verkoopprijs mogelijk tot 310-320k.
- Besloten om eerst zelf een nieuw huis te zoeken, want een passende woning vinden was nogal een uitdaging (die later gelukkig mee viel), en verkopen hoefde we ons geen zorgen over te maken want alles was bijna binnen een week verkocht. Uiteindelijk begin april een andere woning aangekocht en overgegaan tot verkoop van onze huidige woning.

- 25 April de woning kwam op Move, de markt leek al iets af te remmen, maar we hebben de vraagprijs op 289k gezet.
- 29 April kwam de woning op Funda.
- Eerste week van Mei 7 bezichtigingen, helaas geen bod op tafel, de meeste waren wel serieuze kopers, maar vonden de ligging niet ideaal, of hadden liever geen dakkapel gehad (ivm zonnepanelen). De prijs schrok niet af, maar het waren gewoon dingen waar we weinig invloed op konden uitoefenen.

- Toen bleef het 1,5 week stil, geen nieuwe bezichtigingen gepland gekregen en ook de funda statestieken daalden behoorlijk.

- Half mei toch even de makelaar gesproken of extra aandacht niet mogelijk was? Ik had namelijk het idee dat mensen de aanname deden dat het toch al verkocht was omdat het al 2 weken te koop stond..

- Na wat promotie kwam er een nieuwe golf kijkers, de kwaliteit van kopers waren wel minder, waren minder geinteresseerd of hadden meerdere opties op het oog..
Tijdens de bezichtiging melde zich ook weer iemand die in het begin had gekeken en stelde kritische vragen en had ondertussen zijn huiswerk gedaan door te kijken of die het financieel rond kon krijgen..

Na antwoord gegeven te hebben op enkele vragen volgde er een bod op de vraagprijs, met als opmerking dat de oplevering in oktober zou moeten zijn..

Oktober kwam ons slecht uit omdat we zelf pas in November de sleutel kregen en nog wat wilde klussen voordat we erin wilde trekken, onze planning was medio December voor de overdracht..

Dus we zaten eventueel 2 maanden met tijdelijk huisvesting als we het niet eens zouden worden over de passeerdatum en met hun voorstel mee moesten gaan..
Ik zat hier niet echt op te wachten, maar had er al wel een beetje rekening mee gehouden en had al enkele opties achter de hand om eerder uit ons huis te kunnen indien dit nodig was.

Makelaar terug gestuurd met 2 opties, akkoord op de vraagprijs, maar met passeerdatum half december, of ze moeten hun bod met minimaal 5k verhogen en dan is begin okober akkoord.

Binnen 10 minuten waren ze akkoord met passeren medio December...
Het was toen woensdag eind van de middag voor het hemelvaarts weekend, dus de makelaars waren ook gelijk een lang weekend vrij, en konden pas maandag erna de contracten opstellen..

Vorige week maandag kregen we dus het eerste concept, maar er zaten wat slordigheids foutjes in of gegevens waren onjuist/niet compleet..
3x heen en weer moeten gaan omdat er elke keer iets weer naar boven kwam wat niet juist bleek te zijn..

Woensdag eindelijk alles correct, maar kon het niet aangeboden worden bij de NVM voor digitaal tekenen ivm een storing.. :(
Donderdag lukte dit wel, en gelukkig binnen enkele uren door alle partijen getekend _/-\o_

Weer een lang pinksterweekend ertussen waardoor de bedenktijd opgerekt werd tot dindag 23:59, maar dat was gelukkig geen probleem..
In totaal dus 13 dagen tussen mondeling akkoord en einde bedenktijd.. Naar mijn mening best lang, maarja je hebt niet alles in de hand..

Gisterochtend werd ik al gelijk gebeld door de taxateur die komt volgende week ook al langs, dus ze hebben nu lekker de vaart erin..

In totaal 3 weken te koop gestaan tot we een bod hadden geaccepteerd, 5 weken incl alle rompslomp erom heen tot het definitief was.

In deze rare tijden misschien niet slecht, en we hebben de prijs ontvangen die we minimaal wilde ontvangen, alles wat meer zou zijn was bonus, zo zaten we er van het begin af aan in..
We hebben door het accepteren nog 4 bezichtigingen moeten afzeggen die nog gepland stonden, we hadden hier een risico kunnen nemen om dat af te wachten, maar we waren ook blij dat we een gewillige kopers hadden die hun huiswerk goed hebben gedaan voordat ze een bod hadden uitgebracht.

In totaal 4 maanden bezig geweest met zoeken, aankopen, en verkopen van mijn huis, het waren wel redelijk stresvolle maanden, wel enkele slapeloze nachten aan overgehouden..
Blij dat het nu allemaal achter de rug is en we ons kunnen gaan richten op ons nieuwe huis en toekomst..

Enkele lessons learned:

- Kies je makelaar zorgvuldig, hij moet jou belangen behartigen, en maak duidelijk afspraken over hoe jou huis wordt verkocht. Ik was iets te afwachtend in het begin, en de makelaar heb ik even flink moeten aansporen om extra stappen te laten zetten..
Maak dus gewoon een plan vooraf, en bespreek extra mogelijkheden tot promotie als het nodig lijkt te zijn..

- Laat je niet blind leiden door de makelaar, ik was hier wel op voorbereid, en heb in de aanloop van de publicatie bepaalde dingen veranderd omdat het mij niet zinde in de presentatie, denk aan tekst, foto's etc.. Makelaar kan het soms makkelijk van zich afschuiven of het heel klein maken, maar het is jou huis.

- Het verleden bied geen garantie voor de toekomst, de markt is snel veranderd sinds maart, geen idee of het tijdelijk is, en dat het straks weer flink zal aantrekken, maar hou altijd rekening met een doem scenario.. ipv 10-20% overbieden, moet je ook altijd rekening houden met verkoop onder de vraagprijs.

Al met al een leuke ervaring, maar ik hoef niet elk jaar te verhuizen, misschien over 10-15 jaar weer, ik ben er voorlopig wel klaar mee.. :+

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 15:28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-10 16:32
Thomas19903 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Zit even te kijken maar je hebt het over een m2 prijs van €6000. Utrecht is een erg overspannen markt maar lijkt me ook wel dat dit soort m2 prijzen als eerste klappen. Richting de 500K voor een huis van 80m2 lijkt me, in deze tijd van hoge hypotheekrentes en mogelijk op de piek, ook niet de beste investering. Vaak zijn dit toch woningen waar je wat sneller uitgroeit met dus het risico van onderwater staan.

Zit dan niet in Utrecht, maar wel vol in de randstad, dus correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dalive schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Zit even te kijken maar je hebt het over een m2 prijs van €6000. Utrecht is een erg overspannen markt maar lijkt me ook wel dat dit soort m2 prijzen als eerste klappen. Richting de 500K voor een huis van 80m2 lijkt me, in deze tijd van hoge hypotheekrentes en mogelijk op de piek, ook niet de beste investering. Vaak zijn dit toch woningen waar je wat sneller uitgroeit met dus het risico van onderwater staan.

Zit dan niet in Utrecht, maar wel vol in de randstad, dus correct me if I'm wrong :)
Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik even naar mezelf kijk toen wij in 2008 voor een huis aan het kijken waren waren we ook in omgeving centrum aan het kijken voor woningen van 80 m2 en kwamen uiteindelijk een huis in Zuilen-Noord tegen van 130 m2 uit bouwjaar 2006. We zijn voor die laatste gegaan. Mijn ervaring met de oudere woningen uit het centrum is vaak toch wel dat de kamers klein zijn, indeling vaak verre van optimaal is, achterstallig onderhoud, hoge energielasten, tuintjes zo klein dat je net zo goed geen tuin kan hebben.

Hoeft allemaal niet van toepassing te zijn voor de woning waar we het nu over hebben, want ik heb de woning niet gezien. Maar ik kom het wel veel tegen in Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-10 10:42
verstappen33 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:12:
Afgelopen dinsdag avond is de bedenktijd verlopen, en is het eindelijk verkocht. We hebben nog wel een onder voorbehoud van financiering, maar dat komt wel in orde, ze hebben hun huiswerk goed gedaan voor ze een bod uitbrachten.

Korte tijdlijn:

- Begin februari enkele makelaars een waardebepaling laten doen, dit was nog toen de markt booming was, 10-20% overbieden was de norm, vraagprijs werd geschat tussen 279 en 299k, verkoopprijs mogelijk tot 310-320k.
- Besloten om eerst zelf een nieuw huis te zoeken, want een passende woning vinden was nogal een uitdaging (die later gelukkig mee viel), en verkopen hoefde we ons geen zorgen over te maken want alles was bijna binnen een week verkocht. Uiteindelijk begin april een andere woning aangekocht en overgegaan tot verkoop van onze huidige woning.

- 25 April de woning kwam op Move, de markt leek al iets af te remmen, maar we hebben de vraagprijs op 289k gezet.
- 29 April kwam de woning op Funda.
- Eerste week van Mei 7 bezichtigingen, helaas geen bod op tafel, de meeste waren wel serieuze kopers, maar vonden de ligging niet ideaal, of hadden liever geen dakkapel gehad (ivm zonnepanelen). De prijs schrok niet af, maar het waren gewoon dingen waar we weinig invloed op konden uitoefenen.

- Toen bleef het 1,5 week stil, geen nieuwe bezichtigingen gepland gekregen en ook de funda statestieken daalden behoorlijk.

- Half mei toch even de makelaar gesproken of extra aandacht niet mogelijk was? Ik had namelijk het idee dat mensen de aanname deden dat het toch al verkocht was omdat het al 2 weken te koop stond..

- Na wat promotie kwam er een nieuwe golf kijkers, de kwaliteit van kopers waren wel minder, waren minder geinteresseerd of hadden meerdere opties op het oog..
Tijdens de bezichtiging melde zich ook weer iemand die in het begin had gekeken en stelde kritische vragen en had ondertussen zijn huiswerk gedaan door te kijken of die het financieel rond kon krijgen..

Na antwoord gegeven te hebben op enkele vragen volgde er een bod op de vraagprijs, met als opmerking dat de oplevering in oktober zou moeten zijn..

Oktober kwam ons slecht uit omdat we zelf pas in November de sleutel kregen en nog wat wilde klussen voordat we erin wilde trekken, onze planning was medio December voor de overdracht..

Dus we zaten eventueel 2 maanden met tijdelijk huisvesting als we het niet eens zouden worden over de passeerdatum en met hun voorstel mee moesten gaan..
Ik zat hier niet echt op te wachten, maar had er al wel een beetje rekening mee gehouden en had al enkele opties achter de hand om eerder uit ons huis te kunnen indien dit nodig was.

Makelaar terug gestuurd met 2 opties, akkoord op de vraagprijs, maar met passeerdatum half december, of ze moeten hun bod met minimaal 5k verhogen en dan is begin okober akkoord.

Binnen 10 minuten waren ze akkoord met passeren medio December...
Het was toen woensdag eind van de middag voor het hemelvaarts weekend, dus de makelaars waren ook gelijk een lang weekend vrij, en konden pas maandag erna de contracten opstellen..

Vorige week maandag kregen we dus het eerste concept, maar er zaten wat slordigheids foutjes in of gegevens waren onjuist/niet compleet..
3x heen en weer moeten gaan omdat er elke keer iets weer naar boven kwam wat niet juist bleek te zijn..

Woensdag eindelijk alles correct, maar kon het niet aangeboden worden bij de NVM voor digitaal tekenen ivm een storing.. :(
Donderdag lukte dit wel, en gelukkig binnen enkele uren door alle partijen getekend _/-\o_

Weer een lang pinksterweekend ertussen waardoor de bedenktijd opgerekt werd tot dindag 23:59, maar dat was gelukkig geen probleem..
In totaal dus 13 dagen tussen mondeling akkoord en einde bedenktijd.. Naar mijn mening best lang, maarja je hebt niet alles in de hand..

Gisterochtend werd ik al gelijk gebeld door de taxateur die komt volgende week ook al langs, dus ze hebben nu lekker de vaart erin..

In totaal 3 weken te koop gestaan tot we een bod hadden geaccepteerd, 5 weken incl alle rompslomp erom heen tot het definitief was.

In deze rare tijden misschien niet slecht, en we hebben de prijs ontvangen die we minimaal wilde ontvangen, alles wat meer zou zijn was bonus, zo zaten we er van het begin af aan in..
We hebben door het accepteren nog 4 bezichtigingen moeten afzeggen die nog gepland stonden, we hadden hier een risico kunnen nemen om dat af te wachten, maar we waren ook blij dat we een gewillige kopers hadden die hun huiswerk goed hebben gedaan voordat ze een bod hadden uitgebracht.

In totaal 4 maanden bezig geweest met zoeken, aankopen, en verkopen van mijn huis, het waren wel redelijk stresvolle maanden, wel enkele slapeloze nachten aan overgehouden..
Blij dat het nu allemaal achter de rug is en we ons kunnen gaan richten op ons nieuwe huis en toekomst..

Enkele lessons learned:

- Kies je makelaar zorgvuldig, hij moet jou belangen behartigen, en maak duidelijk afspraken over hoe jou huis wordt verkocht. Ik was iets te afwachtend in het begin, en de makelaar heb ik even flink moeten aansporen om extra stappen te laten zetten..
Maak dus gewoon een plan vooraf, en bespreek extra mogelijkheden tot promotie als het nodig lijkt te zijn..

- Laat je niet blind leiden door de makelaar, ik was hier wel op voorbereid, en heb in de aanloop van de publicatie bepaalde dingen veranderd omdat het mij niet zinde in de presentatie, denk aan tekst, foto's etc.. Makelaar kan het soms makkelijk van zich afschuiven of het heel klein maken, maar het is jou huis.

- Het verleden bied geen garantie voor de toekomst, de markt is snel veranderd sinds maart, geen idee of het tijdelijk is, en dat het straks weer flink zal aantrekken, maar hou altijd rekening met een doem scenario.. ipv 10-20% overbieden, moet je ook altijd rekening houden met verkoop onder de vraagprijs.

Al met al een leuke ervaring, maar ik hoef niet elk jaar te verhuizen, misschien over 10-15 jaar weer, ik ben er voorlopig wel klaar mee.. :+
Gefeliciteerd! Welke regio hebben we het hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
sbmuc schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:51:
Energielabel is idd nu wel een ding, Hoekhuis 1910-1920 zal waarschijnlijk niet goed geisoleerd zijn.. Dan mag je "blij" zijn met een energielabel van F. Dan begint het met €500 per maand aan gas en elektra.

En oud = vaak moeten/willen verbouwen. En verbouwingskosten(aannemers en materiaal) zijn extreem hoog momenteel. Mensen willen inderdaad een huis wat af is.
Hier hoekwoning uit 1910 energylabel C. Ik wil in de toekomst nog zonnepanelen en vloerverwarming dan zou t voorlopig even goed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
supersoco80 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Gefeliciteerd! Welke regio hebben we het hier over?
Oost-Nederland

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Dat valt wel mee hoor. Jubelton ook nog van toepassing. En op lange duur stijgen huizenprijzen altijd. We doen net alsof alles onder water staat. Jaren is het met tientallen procenten gestegen. Dat het afkoelt geeft niet aan dat het kelderd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MaStar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:48:
[...]

En op lange duur stijgen huizenprijzen altijd.
Nee, op lange termijn stijgen huizenprijzen niet harder dan de inflatie. En omdat ze de laatste halve eeuw zo'n 500% meer zijn gestegen bovenop de inflatie, kan er meer dan ooit vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-10 10:14
MaStar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Dat valt wel mee hoor. Jubelton ook nog van toepassing. En op lange duur stijgen huizenprijzen altijd. We doen net alsof alles onder water staat. Jaren is het met tientallen procenten gestegen. Dat het afkoelt geeft niet aan dat het kelderd
Op de hele lange periode zullen de prijzen wel stijgen. Toch is ook ons huis tussen 2008 en 2013 echt wel 50k gedaald in waarde, om daarna weer te stijgen (prijsklasse toen ca 250k). Inmiddels hebben we de overwaarde kunnen verzilveren (prijsklasse nu 375k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-10 10:14
RemcoDelft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Nee, op lange termijn stijgen huizenprijzen niet harder dan de inflatie. En omdat ze de laatste halve eeuw zo'n 500% meer zijn gestegen bovenop de inflatie, kan er meer dan ooit vanaf.
Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Kan je linkje naar je huis delen?
Ik ben wel benieuwd als recente woningzoeker in Utrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Zit even te kijken maar je hebt het over een m2 prijs van €6000. Utrecht is een erg overspannen markt maar lijkt me ook wel dat dit soort m2 prijzen als eerste klappen.
Juist niet. De stad blijft vaak populair en daar zit ook wel geld. 6000m3 is al vaak de vraagprijs geweest in Utrecht. Verkoopprijs gaat soms ver daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-10 13:39
MaStar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Juist niet. De stad blijft vaak populair en daar zit ook wel geld. 6000m3 is al vaak de vraagprijs geweest in Utrecht. Verkoopprijs gaat soms ver daarboven.
Wanneer nog meer dan? 2-3 jaar geleden waren de vierkante meter prijzen in Utrecht rond de 3.5-4.5k en zat je in amsterdam op 6k per m2.

En ja de stad blijft misschien populair, maar niet voor die prijzen. Je ziet altijd de prijsontwikkelingen eerst in de paar grote steden gebeuren en daarna in de rest van het land. Amsterdam en Utrecht waren de eerste die hard stegen, en zullen waarschijnlijk ook weer de eerste zijn die hard dalen. Dit was na de financiele crisis precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
wfvanputten schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Op de hele lange periode zullen de prijzen wel stijgen. Toch is ook ons huis tussen 2008 en 2013 echt wel 50k gedaald in waarde, om daarna weer te stijgen (prijsklasse toen ca 250k). Inmiddels hebben we de overwaarde kunnen verzilveren (prijsklasse nu 375k).
De vraag is hoelang je het in een woning van 80m2 kunt uitzingen, en hoe concurrerend zo´n koopwoning is qua maandlasten met bv een huurwoning, waarbij je vanuit de huurwoning ook rustig kunt aankijken hoe de woningmarkt zich de komende periode ontwikkeld, of een modernere woning van 120m2+ in een iets minder hippe wijk. De markt voor zo´n woning lijkt me erg beperkt (stellen zonder kinderwens die per se in die wijk willen wonen?). Ik zou hier zelf alleen in geïnteresseerd zijn als ik huurder was en een zeer korte terugverdientijd van enkele jaren zou verwachten t.o.v. huren maar dat is nu maar de vraag.

Daarnaast zijn de verwachtingen van verkoper ook wel torenhoog - teleurgesteld omdat er nog geen bod van een half miljoen is voor 80m2 binnen 1 week tijd. En dan gaan we dat hier proberen te verklaren of dat misschien aan het energielabel ligt.. 8)7 Verwachtingen die ongetwijfeld zijn aangepraat door een verkoopmakelaar die een opdracht wou binnenhengelen..

Als dit de problemen van de woningmarkt zijn dan zit er nog genoeg lucht in..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:40
Sinds gister heb ik dit topic ontdekt en ik moet zeggen dat ik veel herken van de issues die er nu spelen rondom het verkopen van je huis.

Waar ik nog wel het meest verrast over ben is dat er ook geen 'opportunistische' bieders lijken te zijn. Ons huis in Utrecht is een huis wat precies voldoet (generaliserend) aan de starter-met-geld koper: 10 min lopen van centrum Utrecht, jaren 30 bouwstijl, tuin + dakterras, nieuwe pvc vloer, 3 kamers, zolder + dakkapel.

Het huis is te koop gezet voor een 'lokprijs' die onder de taxatiewaarde ligt en we hebben in mei welgeteld 3 kijkers gehad en 0 biedingen. Ik had toch op zijn minst verwacht dat er iemand was die op/onder de vraagprijs zou bieden.

In mijn geval hoeft het huis ook niet weg voor de hoofdprijs die de makelaar in zijn hoofd heeft. We gaan binnenkort verhuizen, kleintje op komst en er zit al prima overwaarde op dus ik wil liever door en ons daar op focussen.

We hebben het nu opnieuw aangeboden en hopelijk komt daar wat meer uit. Mocht het niet zo zijn dan overweeg ik het aan te houden en te gaan verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:28
Egeau schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:17:
Sinds gister heb ik dit topic ontdekt en ik moet zeggen dat ik veel herken van de issues die er nu spelen rondom het verkopen van je huis.

Waar ik nog wel het meest verrast over ben is dat er ook geen 'opportunistische' bieders lijken te zijn. Ons huis in Utrecht is een huis wat precies voldoet (generaliserend) aan de starter-met-geld koper: 10 min lopen van centrum Utrecht, jaren 30 bouwstijl, tuin + dakterras, nieuwe pvc vloer, 3 kamers, zolder + dakkapel.

Het huis is te koop gezet voor een 'lokprijs' die onder de taxatiewaarde ligt en we hebben in mei welgeteld 3 kijkers gehad en 0 biedingen. Ik had toch op zijn minst verwacht dat er iemand was die op/onder de vraagprijs zou bieden.

In mijn geval hoeft het huis ook niet weg voor de hoofdprijs die de makelaar in zijn hoofd heeft. We gaan binnenkort verhuizen, kleintje op komst en er zit al prima overwaarde op dus ik wil liever door en ons daar op focussen.

We hebben het nu opnieuw aangeboden en hopelijk komt daar wat meer uit. Mocht het niet zo zijn dan overweeg ik het aan te houden en te gaan verhuren.
Hmm, voor de starter met geld is het belangrijk of het op of over de NHG grens zit.
Daarnaast geld tegenwoordig ook het energielabel en verbruik van de woning. Bij een jaren 30 woning speelt dat helaas wel mee. Dus wat is daarvan de stand van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:13
D-dark schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Hmm, voor de starter met geld is het belangrijk of het op of over de NHG grens zit.
Daarnaast geld tegenwoordig ook het energielabel en verbruik van de woning. Bij een jaren 30 woning speelt dat helaas wel mee. Dus wat is daarvan de stand van zaken?
Als het is wat ik denk dat het is, zit het vér boven de NHG-grens en heeft het energielabel F. Ik vind > 0.5M ook niet meer categorie 'starters' (zelfs niet '...-met-geld').

Niet al te ver daarvandaan staat een jaren '70-huis met 10% meer oppervlak, energielabel A en een slaapkamer meer te koop voor een ton minder (vp).

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 09-06-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 10:27
xiangpo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Wanneer nog meer dan? 2-3 jaar geleden waren de vierkante meter prijzen in Utrecht rond de 3.5-4.5k en zat je in amsterdam op 6k per m2.

En ja de stad blijft misschien populair, maar niet voor die prijzen. Je ziet altijd de prijsontwikkelingen eerst in de paar grote steden gebeuren en daarna in de rest van het land. Amsterdam en Utrecht waren de eerste die hard stegen, en zullen waarschijnlijk ook weer de eerste zijn die hard dalen. Dit was na de financiele crisis precies hetzelfde.
Procentueel gezien steeg Amsterdam de afgelopen jaren niet sterker dan de buitengebieden. vrij bescheiden zelfs vergeleken met bijvoorbeeld een Lelystad. Denk dat de echt significante dalingen daarom ook op dat soort plekken plaats zal vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80

Het risico wat je loopt is dat mensen niet de vraagprijs of er net boven (en zeker al niet eronder) bieden omdat ze denken dat dat toch geen zin heeft. Dat had het het laatste jaar iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-10 13:39
Laapo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Procentueel gezien steeg Amsterdam de afgelopen jaren niet sterker dan de buitengebieden. vrij bescheiden zelfs vergeleken met bijvoorbeeld een Lelystad. Denk dat de echt significante dalingen daarom ook op dat soort plekken plaats zal vinden.
Komt dat niet gewoon omdat de prijzen van amsterdam al eerder stegen dan lelystad. En op het moment dat iedereen naar lelystad vertrok daar de prijzen hard stegen, maar in amsterdam afvlakte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar

Bijzonder. En anders gewoon (blijven) verhuren inderdaad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
En vergis je niet. Het is inmiddels bijna half juni, mensen gaan gun gedachten ook richten op vakantie. Plus gezien de geopolitieke ontwikkelingen wachten mensen door:

- situatie oorlog / stijgende rente
- Er is nu veel aanbod omdat mensen graag snel van hun huis af willen. Meer aanbod betekent dus meer keus deze maand.

De top verkoppmaanden zijn normaliter april en mei. Evenals september en oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 10:27
xiangpo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Komt dat niet gewoon omdat de prijzen van amsterdam al eerder stegen dan lelystad. En op het moment dat iedereen naar lelystad vertrok daar de prijzen hard stegen, maar in amsterdam afvlakte?
Denk dat daarom de prijs veel gevoeliger is voor vraag op dat soort plekken. De stijgingen zijn daar het meest vers en ook als eerst weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
RemcoDelft schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Nee, op lange termijn stijgen huizenprijzen niet harder dan de inflatie.
Heh?
Een gemiddelde huis in 1970 (random jaartal) kostte toen 24.000 euro (omgerekend).
Een gemiddelde huis kost nu 400k.
Factor 18

1 gulden in 1970 is nu ongeveer 2,35 euro.
Factor 4 a 5

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22

Linkje? Ik verhuur een vergelijkbare huis in Utrecht voor 1400 per maand (in verschrikkelijke staat).
Ik kan op WalterLiving kijken of je lokprijs echt een lokprijs is. Sommige makelaars doen maar wat.

[ Voor 3% gewijzigd door kx22 op 10-06-2022 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
wfvanputten schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Toch vraag ik me dit af, zeker voor de hogere klasse woningen. Die zijn allemaal in het bezit van de rijkste generatie ooit: De boomers. En die zijn nu langzaam af an het sterven. Minimaal de helft van de woningen waar wij naar kijken komen van boomers die of overleden zijn, of naar het bejaardentehuis gaan of een appartementje. De generaties erna hebben gewoon niet het geld voor de duurdere huizen die zij achterlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
supersoco80 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Toch vraag ik me dit af, zeker voor de hogere klasse woningen. Die zijn allemaal in het bezit van de rijkste generatie ooit: De boomers. En die zijn nu langzaam af an het sterven. Minimaal de helft van de woningen waar wij naar kijken komen van boomers die of overleden zijn, of naar het bejaardentehuis gaan of een appartementje. De generaties erna hebben gewoon niet het geld voor de duurdere huizen die zij achterlaten.
Als niemand die huizen kan/wil betalen dan dalen de prijzen ook vanzelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Egeau
kx22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:28:
[...]

Linkje? Ik verhuur een vergelijkbare huis in Utrecht voor 1400 per maand (in verschrikkelijke staat).
Ik kan op WalterLiving kijken of je lokprijs echt een lokprijs is. Sommige makelaars doen maar wat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Moet wel zeggen dat ik de verwachte opbrengst van de makelaar wel met een korreltje zout nam. Maar een bedrag rondom de taxatiewaarde zou ik zelf ook wel redelijk vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Egeau op 10-06-2022 18:28 . Reden: Membersonly ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
D-dark schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Tja het energielabel is geen pluspunt (F) van deze woning. Ik heb nog een oude gebruikt van de vorige bewoners omdat ik toen nog in de illusie leefde dat het niet zo heel veel uitmaakte voor de potentiële kopers, aangezien ieder huis wel verkocht werd zolang er een voordeur en een dak op zat ;)

Overigens vallen de energiekosten nog best mee moet ik zeggen: 135e pm voor een 2 persoonshuishouden. verwarming op 21 graden, heel de winter incl. thuiswerken, douchen (te) lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Hierbij het linkje: https://www.funda.nl/koop...42732187-violenstraat-37/ Ben wel benieuwd naar je mening. Zowel de taxatiewaarde van april dan wel de 3 makelaars die ik heb gesproken gaven een veel hogere verwachte (verkoop)waarde aan.

Moet wel zeggen dat ik de verwachte opbrengst van de makelaar wel met een korreltje zout nam. Maar een bedrag rondom de taxatiewaarde zou ik zelf ook wel redelijk vinden.
Tja, verkoop je een huis of is het een showcase (van de fotograaf?)

Check nummer 12, deze is ook te koop en in verhouding meer huis (4 kamer ipv 3) en energielabel C i.p.v. F. en maar 25k duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:35
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Overigens vallen de energiekosten nog best mee moet ik zeggen: 135e pm voor een 2 persoonshuishouden. verwarming op 21 graden, heel de winter incl. thuiswerken, douchen (te) lang
Dat maandbedrag zegt niet veel zonder inzage in je energiecontract. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
[...]

Tja het energielabel is geen pluspunt (F) van deze woning. Ik heb nog een oude gebruikt van de vorige bewoners omdat ik toen nog in de illusie leefde dat het niet zo heel veel uitmaakte voor de potentiële kopers, aangezien ieder huis wel verkocht werd zolang er een voordeur en een dak op zat ;)

Zijn er wel energiebesparende maatregelen genomen? Wellicht loont het om een nieuw (beter) energielabel te scoren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Vorkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Tja, verkoop je een huis of is het een showcase (van de fotograaf?)
.
Sowieso zouden makelaars en fotografen per direct moeten stoppen met het toevoegen van nietszeggende/toevoegende foto's als close up van fruitschalen, close up van een rij lampjes op het dakterras, foto van een willekeurige barman etc etc. Niet alleen in het geval van @Egeau hoor ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Sowieso zouden makelaars en fotografen per direct moeten stoppen met het toevoegen van nietszeggende/toevoegende foto's als close up van fruitschalen, close up van een rij lampjes op het dakterras, foto van een willekeurige barman etc etc. Niet alleen in het geval van @Egeau hoor ;)
Ja, zoals het er nu uit ziet is het net een geflipte woning die met veel geld een inrichting heeft gekregen - tikkie minder kan ook.

En je koopt inderdaad een huis, niet de ervaring en een barman :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

Ok, ik ga nu hard zijn.
Geen vloerverwarming als bij of hoofdverwarming. Vloer is dan 0 euro waard.
Keuken ziet er netjes uit maar op gas, Aangezien de vloer eruit moet 0 euro
Geen isolatie die toereikend is. Vervanging kozijnen glas, spouwmuur, vloer en dak benodigd
Zonnepanelen, niet aanwezig
Tuin, aanwezig maar beperkt in grootte
Kamer niet idioot groot en met de zolder meegerekend 3 kamers.
Qua ligging meer overeenkomend met rijtjeshuis dan 2 onder 1 kap

Plus
Erfpacht vrij
Leuke starterswoning in jaren 30 stijl.
Kindvriendelijke buurt zo te zien
Verhoudingsgewijs grote slaapkamers
Bruikbare en nette badkamer + wc

Waar het misgaat zijn de kosten om deze woning gasvrij te maken met benodigde aanpassingen icm de vraagprijs.

425000 a 450000 zou een reële prijs zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 10-06-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
Vorkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Ja, zoals het er nu uit ziet is het net een geflipte woning die met veel geld een inrichting heeft gekregen - tikkie minder kan ook.

En je koopt inderdaad een huis, niet de ervaring en een barman :P
Hah ik snap je punt rondom de closeups etc. De inrichting is toch echt hoe we in dit huis wonen zonder dat er allemaal spulletjes van een stylist in het huis zijn geplaatst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Vorkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Denk even aan de starters voor wie de woning is bedoeld. Die vinden het vaak lastig om door een in gebruik zijnde woning heen te kijken. Dus foto’s die een indruk geven van een modern, sfeervol ingericht en goed afgewerkt huis, trekken meer aandacht en geven een beter beeld dan foto’s van kamers waar je door de bomen het bos niet ziet.

Ik vind het huis er prima uitzien en zie niet zo direct de reden waarom er weinig belangstelling is. Hooguit dat de tuin wat smal is (laat makelaar trouwens de afmeting corrigeren) doordat berging is geplaatst. Bij een ander huis in de straat is die er niet en heb je echt een zonnige tuin. Maar je hebt wel weer een mooi dakterras.

Wat het lastig maakt te vergelijken is dat er nogal verschil zit in de woningen in de straat. Mogelijk dat bij de taxatie daar toch wat is misgecalculeerd.
En ik denk dat je last hebt van het aanbod in deze prijsklasse in de stad. Mensen hebben het voor het uitzoeken. Kijk maar in dit topic, paar mensen die melden dat hun huis bij centrum Utrecht niet goed verkoopt, zitten allemaal in dezelfde prijsklasse. In combinatie met de hogere rente is het wachten op een nieuwe kopersgroep (die nu nog tevergeefs zoekt in een prijsklasse hoger).
Als je de tijd hebt, zou ik in september opnieuw de markt op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
D-dark schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Ok, ik ga nu hard zijn.
Geen isolatie die toereikend is. Vervanging kozijnen glas, spouwmuur, vloer en dak benodigd

Plus
Erfpacht vrij

Waar het misgaat zijn de kosten om deze woning gasvrij te maken met benodigde aanpassingen icm de vraagprijs.

450000 zou een reële prijs zijn.
Tja je kan er zo naar kijken dat als er bij een onderdeel van het huis iets ontbreek je de waarde voor jou meteen 0 euro is. In die logica is iedere 2de hands auto die op diesel loopt ook 0 euro waard terwijl we beide weten dat het niet zo is.

Neemt niet weg dat het ook wel echte minpunten zijn, al hebben zo ontzettend veel vergelijkbare huizen dit in de buurt/wijk/stad ook die echt wel voor meer geld zijn verkocht. Die 450k zit zelfs onder de WOZ waarde van 2021...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Tja je kan er zo naar kijken dat als er bij een onderdeel van het huis iets ontbreek je de waarde voor jou meteen 0 euro is. In die logica is iedere 2de hands auto die op diesel loopt ook 0 euro waard terwijl we beide weten dat het niet zo is.

Neemt niet weg dat het ook wel echte minpunten zijn, al hebben zo ontzettend veel vergelijkbare huizen dit in de buurt/wijk/stad ook die echt wel voor meer geld zijn verkocht. Die 450k zit zelfs onder de WOZ waarde van 2021...
Ja, maar ik zie zijn punt wel. Veel mensen zullen nu toch nadenken over energiezuinigheid of gewoon comfort van bijv. vloerverwarming. Als je dan zo'n huis hebt wat er verder helemaal keurig uitziet (want het ziet er wel echt prima uit!) is dat problematisch, en kan je het eigenlijk gewoon niet kopen. Want je kan inderdaad niet doen alsof alles niks waard is, want dat is het niet, maar als je er een normale prijs voor betaalt dan is het niet economisch om de boel te verbouwen. Dan is het soms makkelijker om iets gedateerd te verkopen waarbij je deze discussie niet hoeft te voeren. Ik zit zelf ook in de markt om iets te kopen, maar de kans dat ik iets ga kopen met energielabel F is in ieder geval zo goed als nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:15:
[...]

En dat is het spel
Is het prima om te gebruiken in het begin Ja
Je kan er zo intrekken en wat lampen ophangen, eigen spullen en gaan.

Dus ja is zeker nog wel iets waard. Maar niet de hoofdprijs.
Die ga je niet betalen als je weet dat het aangepast moet worden en later vervangen moet worden door een keuken die je eigen smaak is, vloer die eruit moet en Electra welke moet worden aangepast

En de minpunten die ik opnoem gelden voor meer woningen, dat zeker.
Maar de kosten voor aanpassing ga ik als koper toch meerekenen in het bod.
En reken je vanuit de WOZ waarde dan komt er toch teveel bovenop.
Die WOZ zou kloppen voor een woning met label C of D, niet F

Vind het echt een leuke woning met potentie maar benader dit puur zakelijk
Voor een jong stel dat wil beginnen of met 1 of 2 jonge kinderen hartstikke leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 10-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
[...]

Hierbij het linkje: https://www.funda.nl/koop...42732187-violenstraat-37/ Ben wel benieuwd naar je mening. Zowel de taxatiewaarde van april dan wel de 3 makelaars die ik heb gesproken gaven een veel hogere verwachte (verkoop)waarde aan.

Ok mijn bevindingen:
Je vraagprijs is iets te hoog. In de buurt zijn diverse huizen met vraagprijs van 500k verkocht voor 15-20% meer. Je moet het eigenlijk zo zien: Waarde huis = vraagprijs. Overbieden is iets wat de KOPER besluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnCADuy_UN4Dnj1zBsHuasO_38M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8y9VnMB6emYhvvLqUd0WyW8.png?f=fotoalbum_large

Kijk hier naar VRAAGPRIJS + Bieding
Voorbeeld Violenstraat 30: vraagprijs 500k + 15% overbieden = 575k verkocht.

Vele zijn nog te zien op FUNDA (als in verkocht).
De markt is trouwens nu wel anders dan vorig jaar + q1 dit jaar. Maar dat weet je zelf ook wel.

[ Voor 4% gewijzigd door kx22 op 10-06-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37
Hoe kansrijk is het om nu een startersappartement uit 2010 op de markt te gooien (75 m2) in een grote stad in de Randstad met opleverdatum ergens begin volgend jaar? 7-9 maanden vanaf nu. Zouden er mensen zijn die daarop willen wachten met het oog op de stijgende rentes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralize_nl
[...]

Ok, ik ga nu hard zijn.

Plus
Erfpacht vrij

Niet iedereen baalt van op gas koken. Wij hebben zojuist gekocht waar op gas wordt gekookt. We hebben nu inductie. Tuurlijk in de toekomst ga ik dit vast aanpassen maar ik koop een huis omdat ik het mooi vind en ja, beetje energielabel. Maar is een topkeuken verder, hele huis is eigenlijk prima. Ik als koper zou er prima 500 voor willen betalen. Het is m.i. Te ver van de stad anders mss nog wel meer.

Dus locatie speelt in deze (als zoekende Utrechter rondom centrum) een belangrijker rol dan of ik op electra of gas kook.

De badkamer is wel zwaar balen imo. Douchen in de badkuip is echt verschrikkelijk dus ik zou een directe verbouwing overwegen en dat kost 25k voor de materialen en plaatsing naar onze smaak.

Maar 425k is echt niet reeel. 500+ moet prima te doen zijn. Gewoon even geduld hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-10 13:20
[...]

Ik kan niet anders zeggen dan dat je huis er echt prima uitziet d:)b . Aan de styling ligt het niet. De prijs kan ik niet zo goed beoordelen.

Je energielabel was wat ouder? Geen kans dat je die eenvoudig kan opkrikken? Anders wellicht een optie om de huidige energiekosten ergens te delen? Dan hebben kopers een beetje een idee.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Ziet er heel goed uit. Snap niet dat er geen biedingen op komen. Ik zou even pauzeren tot na de zomervakantie.
Je huis by niet weggeven uit paniek. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
Modbreak:Erfbelasting discussie verwijderd. Probeer het hier over de VERKOOP te houden en niet langzamerhand er allerlei andere topics bij te slepen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Egeau
MaStar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Ziet er heel goed uit. Snap niet dat er geen biedingen op komen. Ik zou even pauzeren tot na de zomervakantie.
Je huis by niet weggeven uit paniek. Zonde.
Thanks!

Nee ik hou het hoofd zeker rustig, we zien wel wat er gaat gebeuren en gaan het zeker niet zomaar verkopen. De overbruggingshypotheek is gelukkig laag dus ik heb weinig stress als ik een periode met 2 huizen zit en dan doen we later gewoon nog een poging.

Ps. ben wel echt happy dat ik de potentiële verkoopwaarde conservatief heb ingeschat en daar de financiering van ons nieuwe huis op heb bepaald. Sprak ook wat mensen die nu echt klem zitten omdat ze alle euro's van de verkoop nodig hebben voor de financiering van de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:10:
Denk even aan de starters voor wie de woning is bedoeld.
Niet flauw bedoeld, maar starters en 525k kk?

Los daarvan: voor hetzelfde bedrag koop je in Nieuwegein, Houten, Maarssen of De Bilt een veel grotere woning met ruime tuin en energielabel A. Dit is imo leuk voor met z'n tweeën, voor een gezin lijkt het me te klein.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aan de styling ligt het niet. Wel zie je in de categorie 500-550k genoeg keuze in Utrecht. Enkel op filter beschikbaar kom ik op 43 stuks https://www.funda.nl/koop/utrecht/beschikbaar/500000-550000/

En met een verdubbeling van de rente merkt iedereen dat in de maximale financiering. Zelfs al heb je tweemaal jubelton op zak, eigen spaargeld. Denk dat het grotere aanbod de laatste tijd, kopers terughoudender worden door de oplopende rente en we richting zomervakantie gaan het niet storm loopt. Bovendien staat ie er pas 2 dagen op. Je hebt aan 1 koper genoeg uiteindelijk. Niet iedereen houdt nauwkeurig dagelijks Funda bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
[...]

Zit er idd perfect uit, maar ik zou er claustrofobies van worden aangezien alles redelijk small oogt.
Voor dat bedrag koop je buiten een stad toch wel een iets minder opgesloten huis.
Maar persoonlijk heb ik zelf niet veel met een stad dus ieder z'n ding :)

Ben hier in de topic ook alweer een tijdje aan het meelezen aangezien ons huis binnenkort ook in de verkoop gaat. Hier in het dorp staat niet veel te koop dus hopelijk zijn we het redelijk snel kwijt voor nog een mooi bedrag.

Edit: Hier pas ook een label laten maken en heb C terwijl al het andere wat te koop staat D heeft dus hopelijk helpt dat ook in deze tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-06-2022 15:27 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
@Egeau
Kan je niet alsnog een nieuw energielabel aanvragen, C of D schrikt veel minder af dan F

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 10-06-2022 15:21 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
Joosie200 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:16:
Aan de styling ligt het niet. Wel zie je in de categorie 500-550k genoeg keuze in Utrecht. Enkel op filter beschikbaar kom ik op 43 stuks https://www.funda.nl/koop/utrecht/beschikbaar/500000-550000/

En met een verdubbeling van de rente merkt iedereen dat in de maximale financiering. Zelfs al heb je tweemaal jubelton op zak, eigen spaargeld. Denk dat het grotere aanbod de laatste tijd, kopers terughoudender worden door de oplopende rente en we richting zomervakantie gaan het niet storm loopt. Bovendien staat ie er pas 2 dagen op. Je hebt aan 1 koper genoeg uiteindelijk. Niet iedereen houdt nauwkeurig dagelijks Funda bij.
Yes die keuze is groot maar dan pak je ook de huizen erbij die in de buitenwijken van Utrecht liggen. Het blijft een beetje een N=10 maar de laatst verkochte huizen hier uit de buurt zijn bijna allemaal 25-35 jarige die op loopafstand van de stad willen wonen. Meestal kopen ze hulp van de ouders of hebben een koopappartementje in Amsterdam gehad en vinden dat ze er al goed op vooruit gaan qua m2 & tuintje.

Ik ga afwachten wat er uit komt deze week en hou jullie op de hoogte! Thanks voor de tips/feedback allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
hoevenpe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Los daarvan: voor hetzelfde bedrag koop je in Nieuwegein, Houten, Maarssen of De Bilt een veel grotere woning met ruime tuin en energielabel A. Dit is imo leuk voor met z'n tweeën, voor een gezin lijkt het me te klein.
Ik ben sinds vorig jaar niet meer een huis in De Bilt tegen gekomen met energie label A en minimaal 100m2. Exclusief appartementen.
De Bilt en Bilthoven zitten per m2 echt niet onder Utrecht. Perceel is wel goedkoper en vaak 100+ bij tussenwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 13:55

Jan20

CMJJKFE

Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Yes die keuze is groot maar dan pak je ook de huizen erbij die in de buitenwijken van Utrecht liggen. Het blijft een beetje een N=10 maar de laatst verkochte huizen hier uit de buurt zijn bijna allemaal 25-35 jarige die op loopafstand van de stad willen wonen. Meestal kopen ze hulp van de ouders of hebben een koopappartementje in Amsterdam gehad en vinden dat ze er al goed op vooruit gaan qua m2 & tuintje.

Ik ga afwachten wat er uit komt deze week en hou jullie op de hoogte! Thanks voor de tips/feedback allen
Ik vind de prijs wel fors en het is geen slechte buurt in Utrecht maar ook zeker niet de betere buurt ook vind de tuin voor de prijs klein, ik had de vraagprijs lager ingezet dan hadden mensen misschien tegen elkaar kunnen opbieden. Ook lopen de rentes elke week weer op dus mensen die veel moeten lenen zullen minder bieden. Dus mogelijk dat dit 1-2 maanden geleden wel mogelijk was maar met de huidige rentes niet meer.

De woning ziet er wel mooi uit :)

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 13:55

Jan20

CMJJKFE

kx22 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ben sinds vorig jaar niet meer een huis in De Bilt tegen gekomen met energie label A en minimaal 100m2. Exclusief appartementen.
De Bilt en Bilthoven zitten per m2 echt niet onder Utrecht. Perceel is wel goedkoper en vaak 100+ bij tussenwoningen.
Eens de Bilt is de afgelopen jaren extreem gestegen vooral omdat mensen op fietsafstand van de stad willen wonen met natuur om de hoek. Niet mijn dorp maar met kinderen is het er fijn wonen volgens mij.

CMJJKFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Dat klopt. Maar het is meer bedoeld als: als starterstel kun je zelfs enkel gekeken naar de vergelijkbare wijken kiezen uit zeg een stuk of tien alternatieven. Niet iedereen zoekt instapklaar of een gewilde wijk als je vlak buiten Utrecht stad meer m2 krijgt, meer slaapkamers, geen riant dakterras nodig te hebben maar liever een grotere tuin als voorkeur er is.

Het is zeker zo dat als je al overwaarde/jubelton meeneemt dat de woning niet onbetaalbaar is voor een stel. Zelf kijk ik als koper meer naar woonoppervlakte, verduurzamingsopties. Of ik nu tien minuten op de fiets moet of tien minuten kan lopen is mij om het even. Een woning die gevel, vloerisolatie al op orde heeft scheelt. Kun je volstaan met pv installatie en kijken of een warmtepomp mogelijk is.

Dus ik filter niet zo zeer op energielabel want met de meest simpele zaken kun je tegenwoordig al een nieuw label aanvragen en van E naar C springen terwijl de echte verduurzaming uitgesteld wordt. Ik hoor liever wat er gedaan is aan vloer, gevel, dakisolatie. Zeker met flink hogere energieprijzen tegenwoordig en duurdere verbouwingen neem ik dat wel mee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
hoevenpe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Spaargeld, jubelton, ouders die het huis voor je kopen; praktijk in mijn straat wijst uit dat het prima kan.
Verder snap ik heel goed dat niet iedereen in Nieuwegein, Houten of Leidsche Rijn wil wonen. Juist als je jong bent en (nog) geen kinderen hebt, wil je niet per se in een omgeving wonen met allemaal gesettelde gezinnetjes. (Ik woon daar zelf, om misverstanden te voorkomen). Dan is een knus huis op 10 minuten van centrum Utrecht in een veel diversere wijk heel veel leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
@Egeau, Je hebt dakisolatie en dubbel glas, volgens mij zit je dan al snel op energielabel D hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
Kathia schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:17:
@Egeau, Je hebt dakisolatie en dubbel glas, volgens mij zit je dan al snel op energielabel D hoor.
Hmm ja je hebt gelijk. Ik ga toch maar eens een nieuw label fixen als weinig uit de eerste kijkdagen komt, heeft voor nu geen zin meer vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
[...]

Ok, ik ga nu hard zijn.

Plus
Erfpacht vrij

Ik zie bijna nergens in dat buurtje zonnepanelen. Op de enkele woningen waar ik ze wel zie, zijn ze zodanig geplaatst dat ze vanaf de straatzijde niet zichtbaar zijn. Wellicht is dat buurtje beschermd stadsgezicht en dan mag het gewoonweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Kathia schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Ik zie bijna nergens in dat buurtje zonnepanelen. Op de enkele woningen waar ik ze wel zie, zijn ze zodanig geplaatst dat ze vanaf de straatzijde niet zichtbaar zijn. Wellicht is dat buurtje beschermd stadsgezicht en dan mag het gewoonweg niet.
Voor een jaren 30 wijk lijkt mij dat niet van toepassing.
Niet vanaf de straat is goed mogelijk, als de andere kant de meeste zon krijgt. Dan leg je de panelen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Niet dat ik mij druk maak oid, maar hoe is hier de ervaring mbt waarborgsom?

Kopers hadden vandaag het waarborg gestort moeten hebben, echter kreeg ik gisteren een berichtje van de makelaar dat de kopers om verlenging(1 week) hebben gevraagd en of ik daarmee akkoord ging; ik ben er akkoord mee gegaan.

Side-note: kopers hebben gekocht zonder enige voorbehoud en bedenktijd etc zijn van alle reeds voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
beyazz06 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:45:

Kopers hadden vandaag het waarborg gestort moeten hebben, echter kreeg ik gisteren een berichtje van de makelaar dat de kopers om verlenging(1 week) hebben gevraagd en of ik daarmee akkoord ging; ik ben er akkoord mee gegaan.

Side-note: kopers hebben gekocht zonder enige voorbehoud en bedenktijd etc zijn van alle reeds voorbij.
Hoeft niet per se zorgelijk te zijn, maar ik zou het spannend vinden.
Enig idee wat de reden is voor de vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
beyazz06 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:45:

Wellicht hebben ze wel gewoon financiering nodig maar zal dat op zich geen probleem opleveren, het kan soms gewoon even wat langer duren. Helemaal als die waarborgsom storting kort op het tekenen van het voorlopig koopcontract is kwa tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Paralize_nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Wellicht hebben ze wel gewoon financiering nodig maar zal dat op zich geen probleem opleveren, het kan soms gewoon even wat langer duren. Helemaal als die waarborgsom storting kort op het tekenen van het voorlopig koopcontract is kwa tijd.
Als ze toch financiering nodig hebben dan gaat het toch om een bankgarantie?
In geval van geen financiering zal de waarborgsom van eigen geld betaald worden en dan is het wel vreemd dat dat geld er niet is, want theoretisch zou je dat op je rekening hebben staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:30:
[...]

In geval van geen financiering zal de waarborgsom van eigen geld betaald worden en dan is het wel vreemd dat dat geld er niet is, want theoretisch zou je dat op je rekening hebben staan.
Iemand die biedt zonder voorbehoud kan wel een hypotheek nodig hebben. De kopers zijn dan alleen zeker van hun zaak dat ze de financiering gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Zonder voorbehoud betekent niet dat je het niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Die 135e is natuurlijk wel met een oud energiecontract. Dit betaal je niet met een kWh-prijs van 40-50 cent en een gas-prijs €2 per m3. Wellicht ben je heel zuinig, maar onder de 1.000 m3 en 2.000 kWh zal je niet zitten verwacht ik.

Ik denk dat dat punt nog wel eens voor de grootste terughoudendheid kan zorgen bij kopers. Als ik in de markt zou zijn voor een woning zou ik willen weten of ik voor een woning 200 of 500 euro per maand kwijt ben voor energie met de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Egeau schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Thanks!

Nee ik hou het hoofd zeker rustig, we zien wel wat er gaat gebeuren en gaan het zeker niet zomaar verkopen. De overbruggingshypotheek is gelukkig laag dus ik heb weinig stress als ik een periode met 2 huizen zit en dan doen we later gewoon nog een poging.

Ps. ben wel echt happy dat ik de potentiële verkoopwaarde conservatief heb ingeschat en daar de financiering van ons nieuwe huis op heb bepaald. Sprak ook wat mensen die nu echt klem zitten omdat ze alle euro's van de verkoop nodig hebben voor de financiering van de nieuwe woning.
Wat is het plan nu? In korte tijd twee keer op de markt ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Z___Z schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Iemand die biedt zonder voorbehoud kan wel een hypotheek nodig hebben. De kopers zijn dan alleen zeker van hun zaak dat ze de financiering gaan krijgen.
Ja, maar dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat het dan om een bankgarantie moet gaan (toch?), omdat je een waarborgsom uit eigen zak betaald. En in dat geval is het vreemd dat je een extra week nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zeg dat het dan om een bankgarantie moet gaan (toch?), omdat je een waarborgsom uit eigen zak betaald. En in dat geval is het vreemd dat je een extra week nodig hebt.
Misschien geen afspraak kunnen maken bij de bank, of zoekend naar een partij die hypotheek en waarborgsom wil verstrekken. Kan vanalles zijn, maar daarom handig te weten wat de reden is. En als die niet bekend is, afwachten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:09:
[...]

Waarom betaal je de waarborgsom uit eigen zak?
Als je het huis voor 100% financiert, dan betaalt de geldverstrekker ook de waarborgsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10 07:47
Paralize_nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Als je het huis voor 100% financiert, dan betaalt de geldverstrekker ook de waarborgsom.
Omdat dit je weer 250 euro aan rente kost? Dief van je eigen portemonnee.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:35
Paralize_nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Beetje geneuzel in de marge en niet helemaal ontopic voor de discussie hier, maar je kan prima de waarborgsom uit eigen zak betalen ondanks dat je 100% financiert :P De geldverstrekker wil namelijk best je waarborgsom betalen, maar dat kost zo'n 1% van het bedrag meestal.
Als je het geld zelf hebt, kan je er voor kiezen deze zelf te betalen. Na de overdracht krijg je vervolgens de waarborgsom terug.

Members only:

Bij de situatie van @beyazz06 kan het goed zijn dat kopers nog wachten op het volledige akkoord van de hypotheekverstrekker voor ze het geld over kunnen maken, dat kan aan heel veel liggen, waaronder een onschuldig foutje. Ik zou me er niet al te druk om maken met 1 weekje.
Sowieso zijn de 'boetes' als ze hun koopafspraak nu niet zouden komen torenhoog, ten gunste van jou.

[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 10-06-2022 20:01 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Hoeft niet per se zorgelijk te zijn, maar ik zou het spannend vinden.
Enig idee wat de reden is voor de vertraging?
Het is ook niet dat ik mij zorgen maak. Wat ik van de makelaar begreep is dat ze nog bezig waren met de hypotheek.

Nu heb ik pas geleden eenzelfde traject doorlopen en bij mij was het ook zo dat men eerst wachtte op de hypotheek, pas toen die rond was werd de bankgarantie aangevraagd wat binnen 2 werkdagen oid rond was.
Paralize_nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Helemaal als die waarborgsom storting kort op het tekenen van het voorlopig koopcontract is kwa tijd.
20 mei was de koopovereenkomst rond; ze hadden dus 3 weken de tijd om de waarborgsom te regelen.

Overigens kostte mij de bankgarantie €500 voor een bedrag 67.000.

@Richh Vooralsnog maak ik mij ook niet druk/zorgen, was meer benieuwd naar de ervaringen hier 😊

[ Voor 5% gewijzigd door beyazz06 op 10-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dark Master schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Omdat dit je weer 250 euro aan rente kost? Dief van je eigen portemonnee.
Hoeft niet persee and correct me if im wrong, maar het staat los van je hypotheek als je het bijv. via https://nationalewaarborg.nl/ laat uitvoeren. Het kost je in de meeste gevallen 1% van de bankgarantie zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10 07:47
beyazz06 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Hoeft niet persee and correct me if im wrong, maar het staat los van je hypotheek als je het bijv. via https://nationalewaarborg.nl/ laat uitvoeren. Het kost je in de meeste gevallen 1% van de bankgarantie zelf.
Dus betaal je extra geld voor iets wat niet hoeft als je de bankgarantie uit eigen vermogen kan betalen.
Het geld krijg je toch weer teruggestort na passeren van de akte.

Als je het niet uit eigen vermogen kan betalen dan is het logisch, maar ik zal niet weten waarom je het zou doen als je het wel kan. Zoals gezegd dief van je eigen portemonnee.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dark Master schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Dus betaal je extra geld voor iets wat niet hoeft als je de bankgarantie uit eigen vermogen kan betalen.

Als je het niet uit eigen vermogen kan betalen dan is het logisch, maar ik zal niet weten waarom je het zou doen als je het wel kan. Zoals gezegd dief van je eigen portemonnee.
Sec gezien klopt het, maar om direct te zeggen dief van eigen portemonnee valt de discussiëren. Het is mi namelijk niet zo zwart/wit, meerdere factoren/afwegingen zullen meespelen in een dergelijke beslissing. Maar goed, das off-topic =]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door beyazz06 op 10-06-2022 20:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 23:13
Tijdje aan het meelezen en sinds vandaag staat onze woning ook op funda.
Een half jaar geleden was ons idee nog om de woning na de zomer op funda te zetten (ivm met oplevering Q1 2023 van nieuwbouwhuis) maar we werden er toch iets te zenuwachtig onder en we vinden het ook gewoon fijn om te weten waar we aan toe zijn en wat onze (extra) bestedingsruimte is voor onze nieuwbouwwoning.

Nu afwachten hoe de verkoop gaat lopen; inmiddels in een halve dag tijd 1400 keer bekeken (+10000 gevonden). Idee is dat men in het weekend ook nog ff langs kan fietsen (wordt lekker weer) en vervolgens komende woensdag bezichtigingen te plannen (bij genoeg animo, inmiddels 2 ingepland) en de week erop wellicht nog een dag bezichtigingen.

Houdt jullie op de hoogte...

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Richh schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Beetje geneuzel in de marge en niet helemaal ontopic voor de discussie hier, maar je kan prima de waarborgsom uit eigen zak betalen ondanks dat je 100% financiert :P De geldverstrekker wil namelijk best je waarborgsom betalen, maar dat kost zo'n 1% van het bedrag meestal.
Als je het geld zelf hebt, kan je er voor kiezen deze zelf te betalen. Na de overdracht krijg je vervolgens de waarborgsom terug.

***members only***

Bij de situatie van @beyazz06 kan het goed zijn dat kopers nog wachten op het volledige akkoord van de hypotheekverstrekker voor ze het geld over kunnen maken, dat kan aan heel veel liggen, waaronder een onschuldig foutje. Ik zou me er niet al te druk om maken met 1 weekje.
Sowieso zijn de 'boetes' als ze hun koopafspraak nu niet zouden komen torenhoog, ten gunste van jou.
Zeker kan dat maar het zou goed kunnen dat ze het niet kunnen/willen en dus wachten op de hypotheekverstrekker, indien ze er 1 hebben die er wat langer over doet en bv taxatierapport heeft op zich laten wachten is die 3 weken die ze zichzelf hebben gegeven wel heel kort dag inclusief alle vrije dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Dark Master schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:29:
[...]

In ons geval, wij konden het wel betalen maar omdat onze overdracht op dat moment 11 maanden in de toekomst lag hebben we het niet gedaan. Dat zou namelijk betekenen dat we 11 maanden niet bij (zo goed als al) ons spaargeld konden. Er kan veel gebeuren in 11 maanden.

Bij een overdracht die niet ver in de toekomst ligt zou het een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-10 21:53
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:58:
Tijdje aan het meelezen en sinds vandaag staat onze woning ook op funda.
Een half jaar geleden was ons idee nog om de woning na de zomer op funda te zetten (ivm met oplevering Q1 2023 van nieuwbouwhuis) maar we werden er toch iets te zenuwachtig onder en we vinden het ook gewoon fijn om te weten waar we aan toe zijn en wat onze (extra) bestedingsruimte is voor onze nieuwbouwwoning.

Nu afwachten hoe de verkoop gaat lopen; inmiddels in een halve dag tijd 1400 keer bekeken (+10000 gevonden). Idee is dat men in het weekend ook nog ff langs kan fietsen (wordt lekker weer) en vervolgens komende woensdag bezichtigingen te plannen (bij genoeg animo, inmiddels 2 ingepland) en de week erop wellicht nog een dag bezichtigingen.

Houdt jullie op de hoogte...
Veel succes gewenst. Wij hebben vandaag foto's laten maken en verwachten volgende week ook live te gaan met stille verkoop en indien nodig Funda

Toch wel spannend met de wisselende verhalen hier.

Wat me wel goed gevoel geeft is dat we voor nu totaal geen concurrentie hebben

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:06
NeonovA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Het moment is aangebroken, we zijn een maand verder en vanaf vanmiddag zal de woning via social media worden gepromoot en is morgen te vinden op funda.
Ondertussen zijn we zo'n 3 weken verder. Onze instapklare tussenwoning met ongeveer 130m2 woonoppervlakte van nog geen 4 jaar oud in regio Alkmaar is verkocht onder voorbehoud van financiering en de kopers zijn ondertussen begonnen om de koop z.s.m. af te ronden. De taxateur is op verzoek van de bank al langs geweest wat over het algemeen betekent dat ze het financieel wel moeten gaan redden.

Members only:

Wat ons wel tegenviel was het aantal bezichtigingen en biedingen. We wisten dat de markt al aan het veranderen was, maar hadden zeker gezien het recente bouwjaar en de vrij strakke afwerking toch nog wel meer geïnteresseerde verwacht.

Wij zijn in ieder geval blij dat het bijna rond is en denken dat het een goede keuze is geweest om hem eerder in de markt te zetten dan gepland. Hebben we de hoofdprijs voor ons huis gekregen? Nee. Zeker niet. Eerder zijn soortgelijke woningen voor ongeveer 20-40k meer verkocht maar gezien de huidige situatie zijn we tevreden over de uiteindelijke verkoopprijs. Wij kunnen nu met de overwaarde onze nieuwe woning naar hartenlust gaan inrichten zonder echt na te hoeven denken over de kosten, en dat is wat ons betreft het belangrijkste.

De tijd zal het leren of we de juiste keuze hebben gemaakt. ;)
Pagina: 1 ... 126 ... 211 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.