Afgelopen dinsdag avond is de bedenktijd verlopen, en is het eindelijk verkocht. We hebben nog wel een onder voorbehoud van financiering, maar dat komt wel in orde, ze hebben hun huiswerk goed gedaan voor ze een bod uitbrachten.
Korte tijdlijn:
- Begin februari enkele makelaars een waardebepaling laten doen, dit was nog toen de markt booming was, 10-20% overbieden was de norm, vraagprijs werd geschat tussen 279 en 299k, verkoopprijs mogelijk tot 310-320k.
- Besloten om eerst zelf een nieuw huis te zoeken, want een passende woning vinden was nogal een uitdaging (die later gelukkig mee viel), en verkopen hoefde we ons geen zorgen over te maken want alles was bijna binnen een week verkocht. Uiteindelijk begin april een andere woning aangekocht en overgegaan tot verkoop van onze huidige woning.
- 25 April de woning kwam op Move, de markt leek al iets af te remmen, maar we hebben de vraagprijs op 289k gezet.
- 29 April kwam de woning op Funda.
- Eerste week van Mei 7 bezichtigingen, helaas geen bod op tafel, de meeste waren wel serieuze kopers, maar vonden de ligging niet ideaal, of hadden liever geen dakkapel gehad (ivm zonnepanelen). De prijs schrok niet af, maar het waren gewoon dingen waar we weinig invloed op konden uitoefenen.
- Toen bleef het 1,5 week stil, geen nieuwe bezichtigingen gepland gekregen en ook de funda statestieken daalden behoorlijk.
- Half mei toch even de makelaar gesproken of extra aandacht niet mogelijk was? Ik had namelijk het idee dat mensen de aanname deden dat het toch al verkocht was omdat het al 2 weken te koop stond..
- Na wat promotie kwam er een nieuwe golf kijkers, de kwaliteit van kopers waren wel minder, waren minder geinteresseerd of hadden meerdere opties op het oog..
Tijdens de bezichtiging melde zich ook weer iemand die in het begin had gekeken en stelde kritische vragen en had ondertussen zijn huiswerk gedaan door te kijken of die het financieel rond kon krijgen..
Na antwoord gegeven te hebben op enkele vragen volgde er een bod op de vraagprijs, met als opmerking dat de oplevering in oktober zou moeten zijn..
Oktober kwam ons slecht uit omdat we zelf pas in November de sleutel kregen en nog wat wilde klussen voordat we erin wilde trekken, onze planning was medio December voor de overdracht..
Dus we zaten eventueel 2 maanden met tijdelijk huisvesting als we het niet eens zouden worden over de passeerdatum en met hun voorstel mee moesten gaan..
Ik zat hier niet echt op te wachten, maar had er al wel een beetje rekening mee gehouden en had al enkele opties achter de hand om eerder uit ons huis te kunnen indien dit nodig was.
Makelaar terug gestuurd met 2 opties, akkoord op de vraagprijs, maar met passeerdatum half december, of ze moeten hun bod met minimaal 5k verhogen en dan is begin okober akkoord.
Binnen 10 minuten waren ze akkoord met passeren medio December...
Het was toen woensdag eind van de middag voor het hemelvaarts weekend, dus de makelaars waren ook gelijk een lang weekend vrij, en konden pas maandag erna de contracten opstellen..
Vorige week maandag kregen we dus het eerste concept, maar er zaten wat slordigheids foutjes in of gegevens waren onjuist/niet compleet..
3x heen en weer moeten gaan omdat er elke keer iets weer naar boven kwam wat niet juist bleek te zijn..
Woensdag eindelijk alles correct, maar kon het niet aangeboden worden bij de NVM voor digitaal tekenen ivm een storing..
Donderdag lukte dit wel, en gelukkig binnen enkele uren door alle partijen getekend
Weer een lang pinksterweekend ertussen waardoor de bedenktijd opgerekt werd tot dindag 23:59, maar dat was gelukkig geen probleem..
In totaal dus 13 dagen tussen mondeling akkoord en einde bedenktijd.. Naar mijn mening best lang, maarja je hebt niet alles in de hand..
Gisterochtend werd ik al gelijk gebeld door de taxateur die komt volgende week ook al langs, dus ze hebben nu lekker de vaart erin..
In totaal 3 weken te koop gestaan tot we een bod hadden geaccepteerd, 5 weken incl alle rompslomp erom heen tot het definitief was.
In deze rare tijden misschien niet slecht, en we hebben de prijs ontvangen die we minimaal wilde ontvangen, alles wat meer zou zijn was bonus, zo zaten we er van het begin af aan in..
We hebben door het accepteren nog 4 bezichtigingen moeten afzeggen die nog gepland stonden, we hadden hier een risico kunnen nemen om dat af te wachten, maar we waren ook blij dat we een gewillige kopers hadden die hun huiswerk goed hebben gedaan voordat ze een bod hadden uitgebracht.
In totaal 4 maanden bezig geweest met zoeken, aankopen, en verkopen van mijn huis, het waren wel redelijk stresvolle maanden, wel enkele slapeloze nachten aan overgehouden..
Blij dat het nu allemaal achter de rug is en we ons kunnen gaan richten op ons nieuwe huis en toekomst..
Enkele lessons learned:
- Kies je makelaar zorgvuldig, hij moet jou belangen behartigen, en maak duidelijk afspraken over hoe jou huis wordt verkocht. Ik was iets te afwachtend in het begin, en de makelaar heb ik even flink moeten aansporen om extra stappen te laten zetten..
Maak dus gewoon een plan vooraf, en bespreek extra mogelijkheden tot promotie als het nodig lijkt te zijn..
- Laat je niet blind leiden door de makelaar, ik was hier wel op voorbereid, en heb in de aanloop van de publicatie bepaalde dingen veranderd omdat het mij niet zinde in de presentatie, denk aan tekst, foto's etc.. Makelaar kan het soms makkelijk van zich afschuiven of het heel klein maken, maar het is jou huis.
- Het verleden bied geen garantie voor de toekomst, de markt is snel veranderd sinds maart, geen idee of het tijdelijk is, en dat het straks weer flink zal aantrekken, maar hou altijd rekening met een doem scenario.. ipv 10-20% overbieden, moet je ook altijd rekening houden met verkoop onder de vraagprijs.
Al met al een leuke ervaring, maar ik hoef niet elk jaar te verhuizen, misschien over 10-15 jaar weer, ik ben er voorlopig wel klaar mee..