Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie camera TNW!

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/picrumors001030/Bildschirmfoto2014-09-08um125234_zpsf336d307.png
De m.Zuiko 40-150mm f2.8 en de 1.4x teleconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een joekel zo met zonnekap erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik moest ook even kijken wat is dat nou, maar de zonnekap achterstevoren dus inderdaad. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk eigenlijk een zonnekap zoals de 60mm ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/picrumors001031/olympus_40_150mm_zps1187ef66.jpg

Nu nog de 300mm f4... dat zal wel 2015 worden ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
Idd, wat een toeter zeg! Voordeel van mft gaat toch wel een beetje verloren zo. Ik denk dat ik dan toch maar bij mn Pana 35-100 blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Physics is a bitch ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ook niet echt aan mij besteed nee :o Volgens mij is een 6D met een 70-300L nog kleiner :+

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kom maar op hoor, 300mm is heerlijk voor vogeltjes :9
deze mag dan groot zijn, telelenzen voor aps-c of ff zijn nog groter

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjekster schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:12:
Ook niet echt aan mij besteed nee :o Volgens mij is een 6D met een 70-300L nog kleiner :+
Nog eventjes en we kunnen ze naast elkaar leggen op http://camerasize.com/compact/

Ik zet mijn geld op de E-M1 40-150 combinatie. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
mrc4nl schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:42:
kom maar op hoor, 300mm is heerlijk voor vogeltjes :9
deze mag dan groot zijn, telelenzen voor aps-c of ff zijn nog groter
De 70-300L is iig bijna 4cm korter :P. Nee, geen f/2.8, maar op een FF maak je wel een equivalente foto op 5.6, dus dat maakt wat dat betreft ook geen verschil.

Ik denk ook wel dat de E-M1 met deze lens iets kleiner is dan mijn genoemde 6D combi, maar veel zal het niet schelen.

Ik zat ook al op camerasize te spieken btw :D

[ Voor 4% gewijzigd door Sjekster op 08-09-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:57:
[...]
De 70-300L is iig bijna 4cm korter :P. Nee, geen f/2.8, maar op een FF maak je wel een equivalente foto op 5.6, dus dat maakt wat dat betreft ook geen verschil.
je vergeet dat je een 600mm nodig hebt voor FF of 400mm op crop ;)
een 300 f2.8 met 2x tc voor full frame of een 400mm f4 op aps-c

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Que? Het is een 40-150mm f2.8 lens, wat equivalent is aan 80-300 f5.6 op FF....

Met andere woorden: de 70-300 is én wijder, en geeft je meer speelruimte met DoF ;).

[ Voor 35% gewijzigd door Sjekster op 08-09-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry ik las 300mm f4 ipv de 40-150mm , my bad :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:17

amphora

Websites & Fotografie

Volgens de geruchten komt panasonic binnenkort met de LX100, een compact camera met 24-75mm f/1.7-2.8 vaste lens maar wel met MFT sensor. Als dat echt zo is dan zou panasonic theoretisch ook een losse MFT 12mm-37mm f/1.7.-2.8 lens moeten kunnen maken toch? Of kunnen ze dit nu alleen omdat er geen fysieke mount tussen zit?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
amphora schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:29:
Volgens de geruchten komt panasonic binnenkort met de LX100, een compact camera met 24-75mm f/1.7-2.8 f/3.5 - 5.6 vaste lens maar wel met MFT sensor. Als dat echt zo is dan zou panasonic theoretisch ook een losse MFT 12mm-37mm f/1.7.-2.8 lens moeten kunnen maken toch? Of kunnen ze dit nu alleen omdat er geen fysieke mount tussen zit?
There, I fixed it for you :).

Alles kan, maar of het praktisch is, dat is wat anders. Laten we eerst maar even afwachten of de geruchten waar zijn.

Met vaste lenzen zal het een en ander vast ook iets compacter kunnen dat met verwisselbare lenzen. (misschien is de afstand naar de sensor wel kleiner bijv.)

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

amphora schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:29:
Volgens de geruchten komt panasonic binnenkort met de LX100, een compact camera met 24-75mm f/1.7-2.8 vaste lens maar wel met MFT sensor. Als dat echt zo is dan zou panasonic theoretisch ook een losse MFT 12mm-37mm f/1.7.-2.8 lens moeten kunnen maken toch? Of kunnen ze dit nu alleen omdat er geen fysieke mount tussen zit?
Beetje rare brandpuntsafstanden voor een compact, 24mm op MFT is praktisch 50mm op FF. Je zou aan de korte kant van het bereik wel een wat lagere brandpuntsafstand verwachten. 24-75 klinkt als een typische zoomlens voor FF.

Lichtsterke zooms mogen er alleen maar meer komen. Ik heb mijn MFT camera mede gefinancieerd door mijn Siggy 18-35 f/1.8 de deur uit te doen en die mis ik wel een beetje. Die lens mogen ze wel eens gaan "porten" naar MFT. Er zullen trouwens ongetwijfeld addertjes onder het gras zitten waardoor dit soort lenzen er op MFT (nog) niet zijn, je hebt wel minder glas nodig maar dat glas is wel kleiner en moet met meer precisie gefabriceerd worden, dus $$$ weer...

Ik ga ook maar eens op eBay M42 en FD adapters bekijken, kan ik in afwachting op de 12-40 f/2.8 met wat lichsterkte primes aan de gang die anders toch maar stof vangen :)

Weblog | Straling!

Hij is juist 24-75 in FF-equivalent. Dat is toch juist prima? Of heb ik het verkeerd opgevat?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Universal Creations schreef op donderdag 11 september 2014 @ 00:03:
Hij is juist 24-75 in FF-equivalent. Dat is toch juist prima? Of heb ik het verkeerd opgevat?
Klopt. De geruchten hebben het over FF-eq. Vandaar dat ik 12-37 1.7-2.8 lens noem
TNW schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:29:
Lichtsterke zooms mogen er alleen maar meer komen. Ik heb mijn MFT camera mede gefinancieerd door mijn Siggy 18-35 f/1.8 de deur uit te doen en die mis ik wel een beetje. Die lens mogen ze wel eens gaan "porten" naar MFT. Er zullen trouwens ongetwijfeld addertjes onder het gras zitten waardoor dit soort lenzen er op MFT (nog) niet zijn, je hebt wel minder glas nodig maar dat glas is wel kleiner en moet met meer precisie gefabriceerd worden, dus $$$ weer...
Helemaal mee eens. Maar bijv. een 12-40 f2.0 betekend 2x zoveel licht doorlaten dus waarschijnlijk ook 2x zo groot. Past denk ik niet helemaal in de filosofie van MICRO 43. Maar daarom ook mijn verbazing dat panasonic blijkbaar een lichtsterke zoom kan maken zonder mount. Enige verklaring die ik daarvoor heb is dat er geen mount tussenzit waardoor het glas (nog) dichter op de sensor kan?

[ Voor 64% gewijzigd door amphora op 11-09-2014 11:00 ]

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:45

wasco

brightest crayon in the box

Volgende maandag komt Panasonic naar alle waarschijnlijkheid met een GM5 (de opvolger van de GM1, met EVF deze keer).

Zou Olympus ook nog een nieuw toestel (of upgrade) aankondigen? Ik denk bijvoorbeeld aan een vervanger voor de OM-D E-M5. Die is ondertussen 2,5 jaar oud, dat is bejaard in de moderne camerawereld. Nu is wel de vraag, als je die update, loop je dan niet het risico dat je de E-M1 naar de kroon steekt? Terwijl dat net je topmodel moet zijn.

wasco [the brightest crayon in the box]

Verwijderd

Olympus ging daar zelf in het verleden nogal soepel mee om.

De E-3 kwam eind 2007 uit en werd qua sensor overklast door de lagere E-30 en E-620 die een jaar later uit kwamen.

• Sjekster
Wat de E-M1 zo uitzonderlijk maakt, is de AF mogelijkheden met de native 43 lenzen. Niet zozeer de beeldkwaliteit. Ik geloof dat de E-M10 zelfs ietsje beter uit de test kwam, wat dat betreft.

Als er een opvolger voor de E-M5 komt, verwacht ik dat die de focusmogelijkheden van E-M1 niet zal hebben.

Ik las op 43rumors.com dat de E-M1 een 4K firmware upgrade krijgt, met fps mogelijkheden tot 240fps (dat zal ongetwijfeld voor 720p zijn). Dat zou wel mooi zijn.

Van mij mogen ze dan ook wel een aantal fps opties toevoegen voor de E-M10. Die kan alleen 30fps filmen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Ik vond mijn DSLR altijd net iets te groot op vakantie. Het gaat dan zelfs nog over een klein toestel, de Nikon D5100 met Sigma 18-50 2.8, Sigma 30mm 1.4 en Nikon 55-200 VR kitlens. Qua volume en gewicht is het nét teveel, waardoor hij soms in de rugzak of de kamer blijft. Ook het zeer matige filmen vond ik jammer, want ik monteer graag een vakantiefilmpje achteraf. Met zo'n DSLR is filmen een gedoe. Daarom ben ik me aan het oriënteren in de M43's. Een viewfinder ingebouwd is een must, en de prijs binnen de perken houden ook.

De Olympus OM-D E-M10 lijkt me een ideaal toestel: moderne sensor, snel, stabilisatie, goeie EVF, ...

Twee andere toestellen die kandidaat waren vielen af.
- Panasonic DMC-GM1 heeft geen ingebouwde EVF
- Panasonic DMC-GX7 heeft zijn EVF helemaal aan de linkerkant zitten. Bij een test in de MediaMarkt vond ik dat heel onhandig.

Ik wacht nog heel even Photokina af voor de GM5, en mogelijke andere verrassingen. Moest er niets uit de bus komen dan wordt het dus de E-M10. Nu dacht ik zelf hem te kopen inclusief de 14-42mm EZ (pancake) omdat dit me een supercombo lijkt voor op vakantie en uitstapjes. Mijn ervaring mijn DSLR heeft me wel geleerd hoe leuk lichtsterke primes zijn. Mijn budget laat nog één extra lens toe, misschien twee.

Ik zoek in feite een prime om vooral 's avonds mee rond te lopen. Ik maak dan zowel portretten als straatzichten. Ik heb de kandidaten op een wenslijst gegooid: gallery: wasco

De Oly 45/1.8 is bijzonder aantrekkelijk geprijsd, maar ik vrees dat de 45mm te beperkend zal zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een foto op restaurant ofzo. Stiekem kijk ik ook naar de Samyang 7.5mm fisheye. Samen zouden ze wel een goedkoop duo zijn ter aanvulling van de kitpancake.

Waarschijnlijk is iets in de 20mm/25mm range breder inzetbaar.De Oly 25/1.8 of de Pana 20/1.7 geven elkaar niet veel toe op prijsgebied. Buitenbeentjes zijn dan nog de Oly 17/1.8 en Pana 15/1.7: nog breder maar ook beide een stuk duurder (+500€)

Welke keuze zouden jullie in mijn plaats maken? Zijn er zaken waar jullie aan denken die mijn keuze fel kan beïnvloeden?

[ Voor 3% gewijzigd door wasco op 12-09-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
wasco schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:06:
Ik vond mijn DSLR altijd net iets te groot op vakantie. Het gaat dan zelfs nog over een klein toestel, de Nikon D5100 met Sigma 18-50 2.8, Sigma 30mm 1.4 en Nikon 55-200 VR kitlens. Qua volume en gewicht is het nét teveel, waardoor hij soms in de rugzak of de kamer blijft. Ook het zeer matige filmen vond ik jammer, want ik monteer graag een vakantiefilmpje achteraf. Met zo'n DSLR is filmen een gedoe. Daarom ben ik me aan het oriënteren in de M43's. Een viewfinder ingebouwd is een must, en de prijs binnen de perken houden ook.

De Olympus OM-D E-M10 lijkt me een ideaal toestel: moderne sensor, snel, stabilisatie, goeie EVF, ...

Twee andere toestellen die kandidaat waren vielen af.
- Panasonic DMC-GM1 heeft geen ingebouwde EVF
- Panasonic DMC-GX7 heeft zijn EVF helemaal aan de linkerkant zitten. Bij een test in de MediaMarkt vond ik dat heel onhandig.

Ik wacht nog heel even Photokina af voor de GM5, en mogelijke andere verrassingen. Moest er niets uit de bus komen dan wordt het dus de E-M10. Nu dacht ik zelf hem te kopen inclusief de 14-42mm EZ (pancake) omdat dit me een supercombo lijkt voor op vakantie en uitstapjes. Mijn ervaring mijn DSLR heeft me wel geleerd hoe leuk lichtsterke primes zijn. Mijn budget laat nog één extra lens toe, misschien twee.

Ik zoek in feite een prime om vooral 's avonds mee rond te lopen. Ik maak dan zowel portretten als straatzichten. Ik heb de kandidaten op een wenslijst gegooid: gallery: wasco

De Oly 45/1.8 is bijzonder aantrekkelijk geprijsd, maar ik vrees dat de 45mm te beperkend zal zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een foto op restaurant ofzo. Stiekem kijk ik ook naar de Samyang 7.5mm fisheye. Samen zouden ze wel een goedkoop duo zijn ter aanvulling van de kitpancake.

Waarschijnlijk is iets in de 20mm/25mm range breder inzetbaar.De Oly 25/1.8 of de Pana 20/1.7 geven elkaar niet veel toe op prijsgebied. Buitenbeentjes zijn dan nog de Oly 17/1.8 en Pana 15/1.7: nog breder maar ook beide een stuk duurder (+500€)

Welke keuze zouden jullie in mijn plaats maken? Zijn er zaken waar jullie aan denken die mijn keuze fel kan beïnvloeden?
Ik weet niet hoe belangrijk je film vindt maar de panasonic m43 camera's hebben op dit moment een superieure video modus. Hogere bitrate, goede codec en betere/meer instelmogelijkheden. Voor gewoon een vakantiefilmpje zijn de Olympus camera's prima hoor.

Qua lens kan ik je niet echt een tip geven omdat het toch om je eigen voorkeur gaat. 45MM is wel redelijk tele (90mm FF equivalent), misschien niet ideaal als walkaround. M43 heeft namelijk een 2x cropfactor itt de 1,5x van je Nikon. De Panasonic 20mm is een tikkeltje wijder dan de sigma 30mm en de Olympus 25mm een tikkeltje meer tele. Alle lenzen die je noemt zijn volgens mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:13
wasco schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:06:
Ik ben ook aan het kijken naar een vervanger voor mijn DSLR. Wat is de reden dat je voor M43 kiest en bijvoorbeeld niet voor een APS-C camera als een Sony A6000, of heb je alleen nog naar M43 gekeken? Ik twijfel tussen beide systemen maar misschien mis ik ergens een belangrijk argument om voor het een of het ander te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkoop de kitlens, drop de fisheye en neem de helft goedkopere Panasonic 14mm f/2.5 icm de Olympus 45mm f/1.8. Ik heb de fisheye een tijd lang als wideangle gebruikt en op de gok framen en vervolgens achteraf corrigeren is tijdrovend. Een mindere kitlens met 12-42 bereik is een beetje onzinnig als je toch beide extremen hebt afgedekt, het enige voordeel is dat je geen lens hoeft te wisselen tijdens je tocht. Je hebt toch tijd nodig om twee lenzen goed te leren kennen (laat staan meer), mocht je dan alsnog wat bereik missen kun je altijd nog switchen.

• jesper86
  • Niet online
Msniekers schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:09:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een vervanger voor mijn DSLR. Wat is de reden dat je voor M43 kiest en bijvoorbeeld niet voor een APS-C camera als een Sony A6000, of heb je alleen nog naar M43 gekeken? Ik twijfel tussen beide systemen maar misschien mis ik ergens een belangrijk argument om voor het een of het ander te kiezen.
Sony is toch wel anders in gebruik, kwestie van smaak, maar vooral de variatie in het lensaanbod (incl. third party) is iets wat men naar MFT trekt, plus dat ze zo lekker compact zijn (de lenzen). Sony is dan weer goed met video (al doet Panasonic het ook goed), nog meer bokeh (ook wel eens nadelig), en apsc heb je gewoon meer aan bij gebruik van 'analoge' of bijv. Samyang lenzen (afgezien van die ene fish die wel direct voor MFT is). Kortom, zoek een lens en toekomstplan in lenzen, en plak daar een passende camera achter. :+

Verwijderd

Als je minder bokeh op APS-C wil, beetje afstoppen, ISO tikje omhoog en je hebt hetzelfde resultaat. ;)

• wasco

wasco

Msniekers schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:09:Wat is de reden dat je voor M43 kiest en bijvoorbeeld niet voor een APS-C camera als een Sony A6000, of heb je alleen nog naar M43 gekeken?
Integendeel! Ik was eerst zelfs overtuigd dat ik een sony A6000 wou. Alle specs lijken juist te zitten voor wat ik zoek. Ook de camera zelf vind ik goed in de hand liggen. Maar dan begon ik de lenzen te onderzoeken en dan zag ik heel weinig opties, voor heel veel geld. Het pakket lenzen is bij M43 echt stukken beter.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:30:
Verkoop de kitlens, drop de fisheye en neem de helft goedkopere Panasonic 14mm f/2.5 icm de Olympus 45mm f/1.8. Ik heb de fisheye een tijd lang als wideangle gebruikt en op de gok framen en vervolgens achteraf corrigeren is tijdrovend. Een mindere kitlens met 12-42 bereik is een beetje onzinnig als je toch beide extremen hebt afgedekt, het enige voordeel is dat je geen lens hoeft te wisselen tijdens je tocht. Je hebt toch tijd nodig om twee lenzen goed te leren kennen (laat staan meer), mocht je dan alsnog wat bereik missen kun je altijd nog switchen.
Mmm 14mm is als ik het goed heb een wide angle vergelijkbaar met een 18mm op mijn Nikon DSLR. Mijn hele zoektocht is begonnen omdat ik een ultra wide angle wou. Ik was toen aan het kijken naar de recente 10mm Samyang. Ik heb me net op tijd kunnen inhouden om hem te bestellen, nadat iemand tegen mij over zijn Fuji X(?) begon. Hij heeft mij overtuigd dat de kleinere form factors een hele weg afgelegd hebben en echt volwassen zijn geworden. Na wat onderzoek heb ik hem gelijk moeten geven en ga ik switchen.

Maar ik heb dus echt zin in een bredere dan 14mm. Die fisheye leek me dan een echte funlens. De bodycap 9mm f/8 zou misschien ook nog wel kunnen. Alleen de f/8 schrikt me wat af. Daar ga ik er voor de occasionele foto binnen niet mee komen.

Verder lijkt me het verschil tussen 14mm en 45mm nogal groot om alleen met die twee op stap te gaan. Er zit veel nuttig bereik tussen die twee die je dan niet zou afdekken.

Tussen 14mm en 45mm zit inderdaad een gigantisch gat. Iets van 20-25mm voor er tussenin is wel prettig om te hebben lijk mij.

Verwijderd

wasco schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:11:
[...]

Integendeel! Ik was eerst zelfs overtuigd dat ik een sony A6000 wou. Alle specs lijken juist te zitten voor wat ik zoek. Ook de camera zelf vind ik goed in de hand liggen. Maar dan begon ik de lenzen te onderzoeken en dan zag ik heel weinig opties, voor heel veel geld. Het pakket lenzen is bij M43 echt stukken beter.

[...]
Met de drie Sigma primes zit je best gehamerd qua bereik, voor een schappelijk prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:16:
Tussen 14mm en 45mm zit inderdaad een gigantisch gat. Iets van 20-25mm voor er tussenin is wel prettig om te hebben lijk mij.
Uiteindelijk als dat toch meer bij je blijkt te passen, maar als je naar een compleet nieuw systeem gaat zou ik lekker twee lichtsterke "uitersten" uitproberen om te kijken aan welke kant je iets mist. Als je met 1 lens begint lekker voor een ~25mm gaan en van daaruit verder kijken. Het lijkt mij beter niet meteen alles te halen wat je denkt nodig te hebben, leer je en je nieuwe apparatuur beter kennen en ga je creatievere oplossingen bedenken.
wasco schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:11:
Maar ik heb dus echt zin in een bredere dan 14mm. Die fisheye leek me dan een echte funlens. De bodycap 9mm f/8 zou misschien ook nog wel kunnen. Alleen de f/8 schrikt me wat af. Daar ga ik er voor de occasionele foto binnen niet mee komen.
Geloof mij dat als je voornaamste reden UWA vervanging is dat je een fisheye dan beter links kunt laten liggen. Je trekt het misschien even maar de extra tijd en moeite begint vanzelf te irriteren en het beeld is gewoonweg -te- wijd in de meeste gevallen. Een fisheye is een leuke toevoeging, maar geen vervanging van een rectilineaire UWA.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb de pana 14mm gehad en is heel fijn maar niet echt flexibel en f2.5 ook niet echt spectaculair. Maar in combinatie met de pana 20mm en oly 45mm had ik een leuk setje. De 14mm gebruikte ik alleen zelden en heb die verkocht en de pana 12-32 pancake zoon gekocht. En daar heb ik (buiten) veel plezier van. Later de 20mm pana geüpgraded naar oly 17mm (betere AF) en heb (voor mij) nu een perfect setje. Al zou ik nog wel de 12-40 2.8 zoom er bij willen :)

De sigma primes zou ik links laten liggen, van primes verwacht ik juist dat ze lichtsterk (minstens f2) zijn en dat zijn deze absoluut niet (f2.8).

De Samyang fish lijkt me ook nog leuk erbij. Dat het rechttrekken veel tijd zou kosten is onzin met bijv Lightroom. 1 klik en het is recht.

[ Voor 24% gewijzigd door amphora op 14-09-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 01:01:
Uiteindelijk als dat toch meer bij je blijkt te passen, maar als je naar een compleet nieuw systeem gaat zou ik lekker twee lichtsterke "uitersten" uitproberen om te kijken aan welke kant je iets mist. Als je met 1 lens begint lekker voor een ~25mm gaan en van daaruit verder kijken. Het lijkt mij beter niet meteen alles te halen wat je denkt nodig te hebben, leer je en je nieuwe apparatuur beter kennen en ga je creatievere oplossingen bedenken.
Het systeem is nieuw voor hem, maar zijn manier van fotograferen toch niet. Als je gewend bent om een 18-50 op aps-c te gebruiken, dan is het vrij logisch om te kijken naar iets equivalent. Toen ik van aps-c naar FF ging, heb ik mijn 18-50 f/2.8 vervangen door een 24-70 f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op zondag 14 september 2014 @ 10:57:
De sigma primes zou ik links laten liggen, van primes verwacht ik juist dat ze lichtsterk (minstens f2) zijn en dat zijn deze absoluut niet (f2.8).
Ben ik het op zich wel mee eens, maar aan de andere kant kosten ze slechts een kleine drol en presteren ze qua scherpte erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is jouw (verkeerde) verwachting. Primes kunnen bij gelijke lichtsterkte veel compacter zijn, of scherper, of goedkoper. Soms meerdere eigenschappen tegelijkertijd. Het zijn wel voordelen die er voor veel fotografen toe doen. Vooral het compacte zal veel mft-gebruikers aanspreken, aangezien ze meestal daarom voor dit systeem gegaan zijn en niet voor de lichtsterke lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:20:
[...]
Dat is jouw (verkeerde) verwachting. Primes kunnen bij gelijke lichtsterkte veel compacter zijn, of scherper, of goedkoper. Soms meerdere eigenschappen tegelijkertijd. Het zijn wel voordelen die er voor veel fotografen toe doen. Vooral het compacte zal veel mft-gebruikers aanspreken, aangezien ze meestal daarom voor dit systeem gegaan zijn en niet voor de lichtsterke lenzen.
Nee, dat is mijn mening. IK zou ze links laten liggen omdat IK andere verwachtingen heb bij primes. En ze zijn nog onnodig groot (of beter gezegd: ze zouden nog kleiner kunnen) omdat ze ook voor 1,5x crop camera geschikt zijn. Goedkoop zijn ze wel. Maar ik zou liever een kitzoom gebruiken dan de 2 sigma primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een kitzoom is (veel) minder lichtsterk dan zo'n prime, wat je punt redelijk onderuit haalt.
Cropfactor bepaalt veel minder het formaat dan je denkt overigens. Dit hangt van meer factoren af. Want ook voor aps-c en FF camera's zijn er zeer compacte lenzen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:20:
[...]
Vooral het compacte zal veel mft-gebruikers aanspreken, aangezien ze meestal daarom voor dit systeem gegaan zijn en niet voor de lichtsterke lenzen.
Nu zijn die Sigma's weer niet echt compact.
Helemaal de 60mm, de 19 en de 30mm gaan nog wel maar even in een zak steken is er niet bij in vergelijking met een pancake.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
60mm moet natuurlijk ook gewoon een bepaalde lengte en dikte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sigma 60 is toch niet veel groter dan de oly 60?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Samyang fish lijkt me ook nog leuk erbij. Dat het rechttrekken veel tijd zou kosten is onzin met bijv Lightroom. 1 klik en het is recht.
Totaalplaatje. Het is een geheel andere manier van fotograferen waar je -veel- meer tijd in zijn geheel aan kwijt bent dan een rectilineaire wideangle, alleen tijdens het framen al. Ik (lees: ik) zou daarnaast bij ieder shot weer een afweging gaan maken welke defishing-projectie het beste bij het shot zou passen, als je in lightroom defisht verlies je heel veel van de flexibiliteit die je hebt en haal je niet het maximale uit je fisheye.

(Begrijp me overigens niet verkeerd, als fisheye waarmee je af en toe een foto rechttrekt is het een prima keuze, maar niet als vaste (U)WA-vervanging.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:52:
Een kitzoom is (veel) minder lichtsterk dan zo'n prime, wat je punt redelijk onderuit haalt.
Cropfactor bepaalt veel minder het formaat dan je denkt overigens. Dit hangt van meer factoren af. Want ook voor aps-c en FF camera's zijn er zeer compacte lenzen te krijgen.
Mijn punt blijft voor mij hetzelfde. 2.8 vind ik, zeker voor MFT begrippen, niet lichtsterk (genoeg). Dus of ik wil f1.8 of ik wil de flexibiliteit van een kitlens. De sigma lenzen zijn, voor mij(!), een halve tussen oplossing die eigenlijk nergens echt in uitblinkt behalve de prijs.
mrc4nl schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:27:
De sigma 60 is toch niet veel groter dan de oly 60?
Olympus is een macro lens, die zijn sowieso al groter.

[ Voor 14% gewijzigd door amphora op 14-09-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:27:Ik (lees: ik) zou daarnaast bij ieder shot weer een afweging gaan maken welke defishing-projectie het beste bij het shot zou passen, als je in lightroom defisht verlies je heel veel van de flexibiliteit die je hebt en haal je niet het maximale uit je fisheye.
Volg ik je in. Als ik de UWA shots bekijk hou ik vaak niet zo van die rectilineaire vervorming. Ik zou bij zo'n fisheye inderdaad Lightroom verlaten en gaan voor een soort projectie die Lightroom nog niet aanbiedt. De Panini projectie lijkt me op zich het breedst inzetbaar. Als je de horizon netjes in het midden van je fisheye foto zet kan je achteraf eigenlijk nog alle kanten uit lijkt me?

(hier een artikel over dat soort projectie, geschreven door de man die ze uit de obscuriteit heeft gehaald http://phototechmag.com/beyond-the-lens/)
amphora schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:52:De sigma lenzen zijn, voor mij(!), een halve tussen oplossing die eigenlijk nergens echt in uitblinkt behalve de prijs.
Ben ik het wel mee eens. Het aantrekkelijke aan het M43-formaat is net het geringe gewicht en de mogelijke compactheid van body+lens. Dan geef ik liever een klein beetje meer uit om die compactheid te behouden. Ik wil net af van het aps-c 'gesleur'.

[ Voor 5% gewijzigd door wasco op 14-09-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels is de zilveren E-M1 en de 40-150 f/2.8 officieel aangekondigd.

http://www.dpreview.com/a...uiko-ed-40-150mm-f2-8-pro
http://www.dpreview.com/a...0-and-silver-body-version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

De firmware update voor de E-M1 valt wat tegen zo te zien. Niets aangepast qua opties framerate of bitrate voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan ook een fotocamera. Als filmen je hobby of beroep is dan heb je nooit wat te zoeken gehad bij Olympus. Daar is Panasonic heer en meester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 10:47:
Het is dan ook een fotocamera. Als filmen je hobby of beroep is dan heb je nooit wat te zoeken gehad bij Olympus. Daar is Panasonic heer en meester.
Wat ik dus niet snap. Door een simpele firmware update kunnen ze meer camera's verkopen. De hardware kan het aan dus waarom laat Olympus geld liggen vraag ik me dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:14:
[...]

Wat ik dus niet snap. Door een simpele firmware update kunnen ze meer camera's verkopen. De hardware kan het aan dus waarom laat Olympus geld liggen vraag ik me dan af.
mja, maar panasonic heeft een veel langere geschiedenis/ervaring met video. olypus zal echt niet bij de eerste update opeens een super video camera zijn.

Daarnaast is de 5 axis stabilisation technisch een hindernis om de sensor koel te houden bij opnames, zeker voor lange tijd.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Dan nog lijkt het me geen raketwetenschap om extra frame rates en bit rates aan te bieden. Dit is toch niet willen ipv. niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wasco schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:33:
Dan nog lijkt het me geen raketwetenschap om extra frame rates en bit rates aan te bieden. Dit is toch niet willen ipv. niet kunnen?
Dat is maar de vraag. Ik heb daar bij lange na niet genoeg kennis over om een weloverwogen antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus heeft waarschijnlijk wel bedacht dat ze geen extra verkopen gaan genereren met een update aan de videokant van hun camera's. Kosten/batenanalyses en zo! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ze hoeven ook niet gelijkwaardig of beter te zijn dan panasonic maar nu geven alle reviewers een negatief oordeel over de video capaciteiten. Geef mensen 24 en 25 fps ipv 30 (alleen maar minder belasting lijkt me) en reviewers zullen al minder negatief zijn. Ongetwijfeld zal Olympus een reden hebben voor deze keuze waar ik heel benieuwd naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo die Panasonic LX100 is wel een mooie camera geworden.
GX7 sensor, GH4 engine, lichtsterke standaardzoom (f1.8-2.8). Lekker compact.

http://www.thephoblograph...sonic-lx100/#.VBbaX_l_vDY

http://www.dpreview.com/a...0-with-four-thirds-sensor

[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 15-09-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er wel uit als een knap staaltje werk inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice! Met die 14mm f/2.5, of de 20mm f/1.7, een heel leuk ding voor straatfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Op zich wel mooi die GM5. Zo te zien mikt Panasonic op de (wat) oudere jongere (pseudo) hipsters (of zoiets) tenminste die vibe krijg ik uit de promo video:

YouTube: [NEW] Introducing Panasonic LUMIX DMC-GM5

Uit technologisch oogpunt vind ik het eigenlijk interessanter dat Panasonic een Android telefoon van een 1" sensor heeft weten te voorzien (CM1):

http://www.engadget.com/2014/09/15/panasonic-lumix-cm1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
prOnorama2 schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:27:
Op zich wel mooi die GM5. Zo te zien mikt Panasonic op de (wat) oudere jongere (pseudo) hipsters (of zoiets) tenminste die vibe krijg ik uit de promo video:

YouTube: [NEW] Introducing Panasonic LUMIX DMC-GM5

Uit technologisch oogpunt vind ik het eigenlijk interessanter dat Panasonic een Android telefoon van een 1" sensor heeft weten te voorzien (CM1):

http://www.engadget.com/2014/09/15/panasonic-lumix-cm1/
offtopic
Wow, die telefoon is inderdaad wel interessant. Ik weet niet hoe dit model is maar had zelf altijd het idee dat een grotere sensor heel moeilijk ging worden in een telefoon. Lens zo dicht op de sensor enzo. De beste camera is de camera die je bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Die LX100 is echt knap met die aparte dials voor aperture, shutter speed, exposure compensation en frame format.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4K2eY5u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker bijzonder camera

[ Voor 32% gewijzigd door leendertv op 15-09-2014 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:49:
een heel leuk ding voor straatfotografie.
het zal best een leuk ding zijn maar niet voor straatfotografie
het killing feature voor straat is een tilting screen (zoals de GF serie of de nieuwe Nikon D750)
daarnaast is een power zoom wel lekker klein maar je zit wel met een irritant lange vertraging bij het aan- en uitzetten
en als je de camera aan laat staan is de batterij in no time leeg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GM5 + 14mm of 20mm prime is compact, licht en onopvallend. Voor mij prima geschikt voor straatwerk. Daar heb ik echt geen tilting screen voor nodig, ik heb veel liever een EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Panasonic heeft ook een 30mm f2.8 macro in ontwikkeling: http://www.43rumors.com/p...s-30mm-macro-development/

En een interessant interview met Panasonic: http://www.photographyblo..._pair_and_two_new_lenses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blegh 60mm is al niet lang voor macro, dan gooien ze er ook nog een korter brandpunt in. langere brandpunten zijn fijn vanwege de langere werkafstand

en sigma bied al een 30mm f2.8 tegen leuke prijs, kom op Panasonic, maak nu eens een mooie 100mm f2.8 macro. Zeiss kan het, nu jullie nog!

O en other news, het wordt tijd dat ik mijn 14-42 ga vervangen, t ding is hard achteruit gegaan na een jaar intensief gebruik. Hij wil moeilijk scherp worden op oneindig en de hoekscherpte is om te huilen. :X
tijd voor wat "lab' testjes, resultaten in de praktijk lijken niet al te best :/ moet wel zeggen dat ik m vergelijk met de sigma 60 wat misschien de referentie een beetje scheeftrekt

[ Voor 62% gewijzigd door mrc4nl op 16-09-2014 00:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Open platform" project van Olympus: http://opc.olympus-imaging.com/en/index.html

“Olympus are showing a new prototype interchangeable lens camera module, using the Micro Four Thirds lens mount and developed with MIT, it is designed to connect to smartphones and tablets. Called the “Open Platform” the camera module is designed to deliver the image quality of Olympus cameras, and connects to smartphones and tablets over Wi-Fi.”
http://www.ephotozine.com...a-at-photokina-2014-26189

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/picrumors001090/1000-P9150235_1410848890_zpsa25c99e8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie een sony QX1 met een MFT mount, wat is er bijzonder aan? :+
Afbeeldingslocatie: http://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2014/09/smartshot-ilce-qx1_14_zpsa7ccef19.jpg?w=700&h=351

[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 16-09-2014 10:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat het de bedoeling is dat dit een open systeem is. Dus ontwikkelaars kunnen er lekker hun gang mee gaan.
Iedereen kan dus ermee doen wat hij wil. Er zijn verschillende toepassingen te verzinnen.

Welke 14-42mm heb jij eigenlijk?
Ik was erg tevreden met de Panasonic 14-42mm II.
De Panasonic 12-32mm lijkt me nog fijner. 2mm extra groothoek.
Tegenwoordig is mijn meest gebruikte lens de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 II.
Voor de flexibiliteit wat deze lens biedt ook een prima lens.

[ Voor 42% gewijzigd door leendertv op 16-09-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:02:
Dat het de bedoeling is dat dit een open systeem is. Dus ontwikkelaars kunnen er lekker hun gang mee gaan.
Iedereen kan dus ermee doen wat hij wil. Er zijn verschillende toepassingen te verzinnen.
En het gaat via Wifi. Ik zie bijvoorbeeld wel een babyfoon functie. Of voor veiligheidscamera's.

Ik hoop niet dat het hetzelfde wordt als dat van Sony. Dat vind ik een kansloos product, hoop dat dit wel kansvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:18:
[...]

En het gaat via Wifi. Ik zie bijvoorbeeld wel een babyfoon functie. Of voor veiligheidscamera's.

Ik hoop niet dat het hetzelfde wordt als dat van Sony. Dat vind ik een kansloos product, hoop dat dit wel kansvol is.
Wat is er mis met de Sony variant dan? Volgens mij doet dit exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:42:
[...]

Wat is er mis met de Sony variant dan? Volgens mij doet dit exact hetzelfde.
Volgens mij moet er bij de Sony toch echt wel een telefoon haast tegenaan liggen. Ze zijn iig niet gemaakt om ergens te liggen/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:52:
Volgens mij moet er bij de Sony toch echt wel een telefoon haast tegenaan liggen. Ze zijn iig niet gemaakt om ergens te liggen/hangen.
Volgens mij niet. In de afbeelding zie je een losse smartphone mount maar verbinding is gewoon draadloos dus kan in theorie overal hangen. Geen idee wat voor api/protocol de sony gebruikt als de olympus echt open is zou dat een voordeel voor appmakers kunnen zijn, maar qua hardware lijkt het aardig op elkaar voor zover ik kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 300 dollar meer heb je de Leica versie van de Panasonic LX100
http://www.bhphotovideo.c...x_109_digital_camera.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

300 dollar betalen voor een rode stip en een ander lettertype op de knoppen... Waarom niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

ugh, idd veel geld voor een logootje...

Ben eigenlijk wel wat teleurgesteld in Olympus. Geen nieuwe of vernieuwde OM-D, geen verbeteringen aan de video opties...

Heb zonet de Olympus OM-D E-M10 + 14-42mm EZ Zilver besteld. Deze gaat in november mee naar Thailand. Misschien komt er nog een lens (of twee) bij. Ga eerst eens kijken hoe ver ik hiermee kom.

[ Voor 37% gewijzigd door wasco op 16-09-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2014/09/nokton-10-5mm-0-95.jpg

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O_O

Daar mag ook wel een stevige body achter om de boel een beetje te balanceren.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Holy shit een 21mm equiv. F0.95. Dat kan nooit goed aflopen met de beruchte voigtlander color fringing.

http://voigtlaender.com/10%2c5-mm-f-0%2c95-nokton.html

(het kleine broertje van de 21mm F1.8 Ultron voor fullframe M-mount)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grote opening en kort brandpunt dat is vragen om moeilijkheden. Het zal technish een uitdaging worden om goede prestaties neer te zetten

[ Voor 36% gewijzigd door mrc4nl op 16-09-2014 17:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link naar eerste fullres sample image:
http://www.ephotozine.com...ical-lens-announced-26203

Scherpte lijkt prima, wel voldoende groen en paars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ik hou niet van groen en paars, dan kies ik liever voor de slrmagic 10mm t2.1, maar die heeft ook een pittig prijskaartje van 930 euro.

zucht waarom zijn al die mooie lenzen nu in die 1000 euro range :/

de Panasonic 12-35, en 35-100 f2.8
de Olympus 40-150 f2.8
de voightlander f0.95 primes (17.5 25 42.5 en naar verwachting ook de 10.5mm)
de slrmagic 50 APO T2.1 zal ook wel een dergelijk prijskaartje hebben

nouja de samyang 10mm f2.8 met een RJ speedbooster is gelukkig wel goedkoper, bevalt ie eigenlijk een beetje Refused?

Oja ander nieuws zijn er nog mensen geïnteresseerd in een F&V meeting? er zijn nog te weinig aanmeldingen: [animocheck] F&V herfstmeeting, wandeling mookerheide

ora et labora

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 21:24:
zucht waarom zijn al die mooie lenzen nu in die 1000 euro range :/

nouja de samyang 10mm f2.8 met een RJ speedbooster is gelukkig wel goedkoper, bevalt ie eigenlijk een beetje Refused?
Die 25mm kun je voor de helft regelen. De Samyang 10mm boosted bevalt prima, in vergelijking met de 7.5mm véél betere kleuren. De 7.5mm heb ik inmiddels de deur gewezen omdat ik ze toch niet naast elkaar ga gebruiken en het gebruiksgemak gewoon veel groter is. De 10mm boosted wint wat mij betreft op ieder aspect behalve de grootte, de hoeken zijn op f/2.8 niet goed maar op f/5.6 zijn ze prima. Ik wil eigenlijk de Nokton 10.5mm halen en dan kijken of ik aan enkel de Nokton genoeg heb (icm een nog aan te schaffen Nokton 42.5mm of Olympus 75mm), of dat 7mm toch te leuk is om erbij te houden, maar voorlopig is de 10.5mm toch nog niet verkrijgbaar.

• jesper86
  • Niet online
Hierna kan voigtlander nog maar twee kanten op. Of een tele lens, of een superwide. :D
Hmm ik ben benieuwd, maar dat gaat allemaal niet zo snel dus een beetje voorbarig misschien. :9
leendertv schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:02:
Welke 14-42mm heb jij eigenlijk?
Ik was erg tevreden met de Panasonic 14-42mm II.
De Panasonic 12-32mm lijkt me nog fijner. 2mm extra groothoek.
Tegenwoordig is mijn meest gebruikte lens de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 II.
Voor de flexibiliteit wat deze lens biedt ook een prima lens.
Ik was er in het begin ook super tevreden over, maar ik begin langzaam twijfels te krijgen.
misschien een element gedecentreerd. of een tilt, want het uitschuifbare gedeelte kan ik vrij veel wiebelen waardoor het misschien niet helemaal recht meer staat. als ik foto's op 100% bekijk lijken bomen ed gewoon scherpte te missen. de sigma 60 f2.8 doet het een stuk beter.

Die stelling heb ik net op de proef gesteld. Ik had een landkaart aan de muur gehangen en statief neergezet met mn camera op 2 seconde afdrukvertraging. En de camera zo parallel mogelijk tegen de muur. En dan zowel de 14-42 II als de eerste versie van de 14-42 op mn camera gemonteerd met dezelfde instellingen. Maar wat blijkt... :') de oude 14-42 presteert zo erg ondermaats dat ik onmogelijk kan zien of er wel iets mankeert aan mijn versie II. eerder andersom, dat de lens van mn zus (zij heeft versie 1) juist dubieus is

de oude 14-42 : http://mrc4.nl/meuk/groot/P1430160.JPG
de 14-42 II lijkt het nog prima te doen: http://mrc4.nl/meuk/groot/P1430156.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 17-09-2014 23:46 ]

ora et labora

• wasco

wasco

Ze lijken mij beide aan de extreem linkse kant opeens heel onscherp te worden, tov de rechterkant. Welke f-stop heb je daar gebruikt? En ben je zeker dat je netjes recht op de muur zat?

Ondertussen mijn E-M10 aangekregen. Tot hiertoe een zeer leuk toestel. Even wennen zo zonder spiegel, een EVF heeft zowel voor- als nadelen. Dat je de belichting veel beter visueel kan inschatten zorgt er voor dat het makkelijker is om een foto te maken die de juiste sfeer weergeeft. Het is wel even wennen als je je oog snel op de EVF zet en je vervolgens nog een fractie zwart ziet terwijl de elektronica de switch maakt. Ook de menu's vind ik bijzonder complex. Er zijn zoveel (teveel) verschillende opties! Als er iemand een goede setup-guide weet...

Ondanks dat ik weet dat dit een klein toestel is was ik toch verbaasd toen ik hem naast mijn Nikon D5100 zette. Het verschil is echt enorm.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/waU0BrR.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door wasco op 18-09-2014 09:51 ]

De nieuwe is in ieder geval duidelijk scherper aan de randen!
Maar wel opvallend dat de linkerkant duidelijk minder scherp is dan rechts.
ik heb wel met de ingebouwde "waterpas" hem netjes horizontaal en verticaal uitgelijnd.
links/rechts blijft moeilijk uit te meten. en dit was een extreme close up. zal vandaag een landschapsfoto maken op oneindig.

ora et labora

Even de Zuiko OM 50mm f1.8 uitgetest op de GX7.
Op de G3 heb ik deze lens niet zo vaak gebruikt. Maar op de GX7 werkt het best prettig (voor stilstaande onderwerpen).
De viewfinder van de GX7 heeft een veel hogere resolutie. De scherpte is dus veel beter te beoordelen. En focus peaking werkt ook goed.
Scherpte is prima. Bokeh is geweldig. Contrast is niet zo goed, maar op de pc is dit goed op te lossen.

Dit zijn allebei JPG's uit de camera. Op de pc wel contrast toegevoegd, verscherpt en geschaald.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/541aa3fc173a3/541aa3fc140dc-P1010269klein.thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/541aa3c8f2d68/541aa3c8f2973-P1010258klein.thumb.jpg

Verwijderd

Quick & dirty side by side van de Samyang 7mm f/2 en de Voigtländer 17.5mm f/0.95:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/imyOzQB.jpg

Ik denk niet dat de Voigtländer 10.5mm veel onder gaat doen voor de Samyang...

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Bever!

3

leendertv schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:27:
Even de Zuiko OM 50mm f1.8 uitgetest op de GX7.
Op de G3 heb ik deze lens niet zo vaak gebruikt. Maar op de GX7 werkt het best prettig (voor stilstaande onderwerpen).
De viewfinder van de GX7 heeft een veel hogere resolutie. De scherpte is dus veel beter te beoordelen. En focus peaking werkt ook goed.
Scherpte is prima. Bokeh is geweldig. Contrast is niet zo goed, maar op de pc is dit goed op te lossen.

Dit zijn allebei JPG's uit de camera. Op de pc wel contrast toegevoegd, verscherpt en geschaald.

[afbeelding]

[afbeelding]
Zou je niet liever met raw werken als je toch graag nabewerking doet?

• wasco

wasco

EDIT: blijkt alleen een probleem op mijn macbook te zijn, niet op pc

Ik heb een vreemd probleem bij het filmen met mijn OM-D E-M10. Ik weet niet zeker of ik dit nu hier moet plaatsen of in een apart topic. Als het normaal is hoort het misschien wel hier thuis, want dit had ik bij het lezen van reviews nergens gelezen.

Er zit een vreemd soort ruis op alle filmpjes die je met die toestel maakt, lijkt bijna op krekels in een bos. (of een wieltje dat dringend gesmeerd moet worden...)

Eerst dacht ik dat het de autofocus of de in body stabilisation was, maar als ik die allebei uitzet hoor ik het nog even luid. Als voorbeeld heb ik twee filmpjes gemaakt, eentje zonder extra geluid in de kamer, en eentje met de televisie aan. (het dopje zat nog op de lens, vandaar dat het zwart is.)

Is dat normaal, of scheelt er iets? Iemand met een OM-D E-M10 die dit herkend?
stil: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/P9180079.MOV
tv: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/P9180085.MOV

Als ik de filmpjes bij de review van dpreview bekijk heb ik het gevoel dat het daar ook op zit, maar ik kan me vergissen. http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10/8

[ Voor 3% gewijzigd door wasco op 19-09-2014 13:36 ]

wasco schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:17:
Ik heb een vreemd probleem bij het filmen met mijn OM-D E-M10. Ik weet niet zeker of ik dit nu hier moet plaatsen of in een apart topic. Als het normaal is hoort het misschien wel hier thuis, want dit had ik bij het lezen van reviews nergens gelezen.

Er zit een vreemd soort ruis op alle filmpjes die je met die toestel maakt, lijkt bijna op krekels in een bos. (of een wieltje dat dringend gesmeerd moet worden...)

Eerst dacht ik dat het de autofocus of de in body stabilisation was, maar als ik die allebei uitzet hoor ik het nog even luid. Als voorbeeld heb ik twee filmpjes gemaakt, eentje zonder extra geluid in de kamer, en eentje met de televisie aan. (het dopje zat nog op de lens, vandaar dat het zwart is.)

Is dat normaal, of scheelt er iets? Iemand met een OM-D E-M10 die dit herkend?
stil: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/P9180079.MOV
tv: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/P9180085.MOV

Als ik de filmpjes bij de review van dpreview bekijk heb ik het gevoel dat het daar ook op zit, maar ik kan me vergissen. http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10/8
eeeuh nu hoor ik het ook maar het is heel zachtjes, heb jij er last van?

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 18-09-2014 20:40 ]

ora et labora

• wasco

wasco

Verhip, ik ben net achter de pc gaan zitten en daar is het veel minder opvallend dan op mijn macbook. Hier hoor ik een stevige ruis, maar niet dat 'krekeltje' erin. Vreemd...

Verwijderd

amphora schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:11:
[...]

300 dollar betalen voor een rode stip en een ander lettertype op de knoppen... Waarom niet :-)
Meer restwaarde?
Bever! schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:30:
[...]

Zou je niet liever met raw werken als je toch graag nabewerking doet?
Ik denk niet dat deze foto's beter waren geweest in RAW.

Ik schiet eigenlijk alleen in bepaalde gevallen in RAW.
Bijvoorbeeld landschappen en avondfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Ondertussen de ruisfragmentjes op een derde computer kunnen testen. Op deze hoor ik het heel lichtjes. Besluit is dus: op mijn macbook air hoor ik een heel luide vreemde glitch in de achtergrondruis (lijkt echt op krekels), terwijl dat op twee pc's niet het geval is. Zal dan wel aan de apple hardware liggen zeker, en niet aan de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Scherp genoeg in feite die Olympus 14-42mm EZ!
Foto's niet nabewerkt, JPG van de camera ingeladen in lightroom en gewoon geexporteerd.

resize naar 1200px breed
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/tweakers/P9190080-4.jpg

100% crop
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7016224/tweakers/P9190080-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/W4UMDa1.jpg

Vrijdag even met wat schuurpapier in de weer geweest.
copykat schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:18:
ah je avatar is geen pasfoto.... te kleine vinger..... :+
Dat is de UWA-vertekening, ik heb in werkelijkheid een enorme middelvinger.
Verder mag je een keuze maken uit overbelichting en niet goed afgestelde witbalans. <+:)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2014 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:43
ah je avatar is geen pasfoto.... te kleine vinger..... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Verwijderd

Eens iets dat nog niet op 43rumors voorbij is gekomen..
Pagina: 1 ... 13 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.