Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ik hoop dat Olympus goed marktonderzoek heeft gedaan en dat de objectieven die ze maken ze geen verlies zullen opleveren. Zo heel groot is de m4/3 nog niet en dus is de afzetmarkt voor erg dure objectieven ook erg beperkt. Alhoewel Olympus natuurlijk nu wel ervaring heeft met de verkoopaantallen van de PRO objectieven. Schijnbaar loopt het goed.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 12:33 ]
Dan komt een 200mm f/2.8 eerder in de buurt op fullframe. Wel rekening houden met de cropfactorVerwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:23:
En dat is denk ik meteen het "probleem" van een veel voorkomende focal length als de 50mm. Ik zie dan liever een 100mm f/1.2, daar kun je geen fullframe-lens voor op je camera draaien (dichtste in de buurt komt een 85mm f/1.2).
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
http://www.cameranu.nl/nl...-systeemcamera-body-zwart
Ik heb een dste accu, van Amazon. Hij doet het gewoon, geen klachten. Heb m alweer 3 jaar.
ora et labora
2 x Jupio COL0012 Kamera Akku
Al een jaartje in gebruik, werken perfect, in gebruik niet van de originele te onderscheiden.
Verwijderd
Patona ('M&L mobiles' eBay/Amazon) daarentegen kan ik inderdaad van harte aanbevelen!
[ Voor 7% gewijzigd door Maracuja op 18-12-2015 17:06 ]
Aantrekkelijker in de zin van de beschikbaarheid van lenzen ja. Ik heb momenteel MFT spullen, ooit gekocht vanwege compactheid maar de prijzen voor Oly spul zijn niet mis.Balance schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:31:
MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit.
Op APS-C had ik bijv. de 85mm f/1.8. Als ik dat op MFT wil doen ben ik 1000 euro verder. Op APS-C kan je het voor minder doen, een redelijke DSLR (700D) plus die lens zit je onder de prijs van de losse Oly lens.
Ja, ik weet dat de 75mm f/1.8 een veel moderne lens is met meer scherpte en minder optische fouten. Maar als je een native lens wilt hebben kom je hier op uit.
Er komen natuurlijk wel betere opties, ik zie ook dat er MFT naar EF adapters met autofocus zijn waardoor hopelijk de mogelijkheden weer wat breder worden.
Verwijderd
Geen (i)TTL, dat is me te duur, dus ik ga lekker strobisten
Het is een hoop spul: hoe vervoeren/sjouwen jullie dat?
Ik heb een soort mini backpack rugtas ervoor: het is praktisch gezien een lange rugtas. Daarin gaan:
- 2x tripod, 1x light stand en de klemmen/adapters.
- Bounce, softbox, umbrella's, reflector
En ik denk dat in het aparte bovenvak de flitsers, transmitters en batterijen goed kunnen.
De camera en lenzen gaan in de camera messenger bag (dat spul houd ik ook het liefst op mijn lichaam).
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
Kun je die vraag niet beter in een willekeurig aps-c/fullframe topic stellen?Twhomp schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:37:
Dit topic is wellicht wat je zoekt:
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4
Wij zijn geen strobisten, ik zou je vraag hier stellen Algemeen Studio/Strobist TopicTwhomp schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:37:
Aangezien ik binnenkort portretfotografie moet doen, ook buiten, heb ik de stap gemaakt om flitsers, stands, etc. te kopen. (Wellicht herinneren jullie nog dat ik onlangs wat over flitser vroeg).
Geen (i)TTL, dat is me te duur, dus ik ga lekker strobisten
[/small]
ora et labora
* Twhomp druipt af naar die andere topics...
@refused:
Dat is ook zo (veel gear vs MFT). Maar goed, het komt een keer zo uit. En om nou veel geld aan een DSLR + snelle lenzen te kopen voor die paar keer.
[ Voor 39% gewijzigd door Twhomp op 20-12-2015 18:55 ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 18:53 ]
Ik heb erg lang getwijfeld tussen veel verschillende camera's. Ook een aantal geprobeerd. De Sony NEX 5 liep al een tijdje uit de gratie. De autofocus is erg traag en mijn kinderen worden alleen maar sneller. De NEX vind vaak de achtergrond het interessantst.
De A6000 met een zeis 24/1.8 leek me een goede optie. EVF valt wat tegen maar wel snelle autofocus (met voldoende licht). A7II met 35/2.8 voor nog betere kwaliteit. Betere EVF maar autofocus is wel minder. Liever had ik ook een touchscreen. Fuji ook erg mooie camera's. Prachtige 23/1.4 lens!
Uiteindelijk van de cashback van Olympus gebruik gemaakt. Nog geen spijt can. Autofocus is snel! Schommelende kinderen geen probleem:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4852293/PC170050.jpg (17mm)
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2015 22:56 ]
Die lens heb in al 3x gekocht en verkocht...GustavSan schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:56:
Ik heb twee maanden geleden de Olympus 75mm 1.8 gekocht. Hoewel ik zeker weet dat het een schitterende lens is, twijfel ik of het er een is die ik standaard meebreng. Nu toch al een paar keer thuisgelaten en dat is wellicht doodzonde. Heeft iemand ook de 75mm? Blijft het gebruik beperkt bij bijzondere momenten? Neem je zo'n lens ook mee naar plekken voor portret op afstand? Als ik op reis ben en in grote steden verblijf, zou deze lens natuurlijk best tof kunnen zijn. Ik heb er alleen best wat $$$ aan uitgegeven en twijfel nu een beetje of dit het wel waard was. Wat zou ik voor een twee maanden oude, gloednieuwe 75mm 1.8 (incl. zonnekap en UV filter) kunnen vragen?
Maar wat een heerlijke lens is het toch.
Ik zou het houden.... Ondanks dat ik hem zelf niet meer heb :*-)
Overweeg deze zomer weer iets nieuws te kopen en mn leica compact weer te verkopen.
Twijfel alleen nog steeds tussen een Fullframe A7 of een Olympus...
Heb ze beide ook al gehad... -_-
Gearslet heet datLasteraar schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:59:
[...]
Overweeg deze zomer weer iets nieuws te kopen en mn leica compact weer te verkopen.
Twijfel alleen nog steeds tussen een Fullframe A7 of een Olympus...
Heb ze beide ook al gehad... -_-
ora et labora
Yeah. De out of camera jpg was wat donker, de schemer zette al in tijdens het maken van de foto. Ik heb het iets lichter gemaakt. Ik heb niet zo'n geavanceerde editor.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:54:
Dat is dan geen out-of-camera-jpg? Met een Olympus-lens op een Olympus-camera verwacht ik automatische correctie van CA
Ik maak me trouwens nooit druk om een beetje CA. Edit: Je vergist je in de kabel: het roze is de reflectie van de jas. Dat in de bomen in inderdaad wat CA.
[ Voor 10% gewijzigd door Wobblier op 21-12-2015 23:33 ]
Ik wil naast de kit lens voor de E-M10 een prime erbij halen, gebruikmakend van de € korting voucher actie die gaande is. Ik blijf niet graag lenzen kopen en weer verkopen, maar zie me eventueel wel nog een tweede prime lens erbij halen te zijner tijd.
Ik doe zelf niet superveel aan portret fotografie, maar een paar mooie foto's van mijn kinderen en vriendin gaan gemaakt worden. De 45mm komt me over als een lens die menigeen in zijn assortiment heeft zitten; iets wat misschien een 2e prime aanschaf wordt.
Ik vind het lastig kiezen wat als 1e prime nu... 25mm of 17mm. Met m'n spiegelreflex had ik de AF-S 35mm 1.8 (~50mm FF). Heerlijk lensje, zeker voor de prijs. Hierdoor ben ik al snel geneigd voor de Olympus 25mm te gaan, wellicht te snel. Ik wil me niet blind staren op de 25mm door wat ik nu gewend ben.
Ik zie de 17mm vaak aanbevolen worden boven de 25mm, ook wanneer er geen 45mm in het spel is en hij gebruikt gaat worden voor van alles vakantie/gezinfoto's, buiten, binnen, street. De 17mm zou breder inzetbaar zijn als de 25mm. Maar meer wide betekent toch niet gelijk breder inzetbaar; elk voordeel zou zijn nadeel? Vanwaar de aanbeveling is me niet helemaal duidelijk.
Ga ik het "bezuren" (zwaar woord) als ik de 25mm koop i.p.v. de 17mm, los ervan en nog niet zeker wetende of ik de 45mm aanschaf als eventueel 2e prime? Iemand die ook voor de keuze 17 vs 25mm heeft gestaan?
P.S.De Panny 20mm 1.7 ga ik overigens niet aanschaffen; die zit wel mooi tussen 17 en 25mm maar ik ga voor een Olympus lens op de body.
Ik heb de 17mm en destijds gekocht ter vervanging van de pana 20mm vanwege trage AF. Ik twijfelde ook tussen 17mm en 25mm en heb voor de 17 gekozen ivm meer groothoek. Croppen tot 25mm beeld kan achteraf altijd nog. 8mm er bij fotoshoppen is nog altijd lastigGim schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:45:
P.S.De Panny 20mm 1.7 ga ik overigens niet aanschaffen; die zit wel mooi tussen 17 en 25mm maar ik ga voor een Olympus lens op de body.
De 45mm heb ik ook en samen met de 17mm de meest gebruikte lenzen. Alleen buiten bij mooi weer of als ik echt groothoek nodig heb pak ik nog de 12-32 pancake zoom
[ Voor 13% gewijzigd door amphora op 23-12-2015 16:50 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Mag ik vragen waar jouw fotografie uit bestaat? Veel architectuur, straatfotografie, landschap,....? Om een idee te krijgen bij de keuze voor 17mm. Je gebruikt de 17mm ook om van mensen binnenshuis foto's te maken?amphora schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:48:
[...]
Ik heb de 17mm en destijds gekocht ter vervanging van de pana 20mm vanwege trage AF. Ik twijfelde ook tussen 17mm en 25mm en heb voor de 17 gekozen ivm meer groothoek. Croppen tot 25mm beeld kan achteraf altijd nog. 8mm er bij fotoshoppen is nog altijd lastigVoordeel van de 25mm is dat ie iets goedkoper is.
De 45mm heb ik ook en samen met de 17mm de meest gebruikte lenzen. Alleen buiten bij mooi weer of als ik echt groothoek nodig heb pak ik nog de 12-32 pancake zoom
Van alles. Laatste tijd voornamelijk landschap maar ook regelmatig concerten/festivals (en dan mis ik nog wel een 150mm ofzo). 25mm is vaak toch net iets te weinig groothoek vind ik, zeker binnen. En als het iets te wijd is kan je altijd croppen.Gim schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:57:
[...]
Mag ik vragen waar jouw fotografie uit bestaat? Veel architectuur, straatfotografie, landschap,....? Om een idee te krijgen bij de keuze voor 17mm. Je gebruikt de 17mm ook om van mensen binnenshuis foto's te maken?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
50mm equivalent ziet alles er mooier uit. Vooral personen. Dit ivm perspectief en subject separation. (En op 90mm equivalent nog weer mooier!)
Als je al zeker bent dat je de 45mm koopt kan je die waarschijnlijk inzetten als je op de 17mm niet dichtbij genoeg komt.
Mocht je er niet uit komen da is er de 12-40mm zoom
Mijn oog was gevallen op de Nissin Di466. Die is EOL, maar nog wel redelijk te vinden voor ongeveer 9 tientjes (net een aanbieding van fotoshopaalten.nl gemist voor €59,-

Mijn vraag is: ga ik het erg missen dat de kop niet zijdelings kan draaien op deze flitser? Dat is naar wat ik lees de grootste tekortkoming ten opzichte van de nieuwe variant: de i40, die meteen heul veul duurder is.
Ik wil hem vooral gebruiken als invulflits en zorgen dat binnenshuis de foto niet maar tot 1 meter belicht is
(en ja, daar zal ook zeker nog wat inlezen en oefening aan te pas moeten komen).
Verder zijn er nog een aantal verschillen
- Geen High Speed Sync op de Di466
- 33 Gain (Di466) vs 40 Gain (i40)
- 1,5ev (Di466) compensation vs 2ev (i40)
- Geen wireless TTL op de Di466
Wat me opviel is dat de resultaten niet altijd even consistent zijn. Onder dezelfde omstandigheden lijkt de flitser de ene keer harder te flitsen dan de ander. Met m'n Canons (430EX II en 580EX II) is dit altijd consistent, maar die zijn ook een veelvoud van de prijs van de Nissin. De batterijen gaan ook minder lang mee dan bij m'n Canon flitsers. Qua prijs/kwaliteit een prima ding. Een van de weinig andere opties is een Nissin i40, maar die is meer dan 2 keer zo duur.
Het grootste verschil is dat de EM-5 serie ook water/stof dicht is.Lasteraar schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:03:
Zit er nu buiten het formaat , de bedieningsopties een beeldkwaliteit of sensorverschil tussen de Olympus E-M1 , E-M10 en de EM-5II ?
Verder
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_em1&products=oly_em10&products=oly_em5ii
Misschien ook goed om naar de E-M10 II te kijken. Deze beschikt nu ook over silent shutter, 5 axis stabilisatie en verbeterde EVF. Verder verbeterde layout van dials en AF targeting pad zodat je je focus kunt verleggen via scherm terwijl je door de EVF kijkt.le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:29:
[...]
Het grootste verschil is dat de EM-5 serie ook water/stof dicht is.
Verder
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_em1&products=oly_em10&products=oly_em5ii
Dat de em5 spatwaterdicht is kan leuk zijn als je in de regen naar buiten stapt voor foto's, maar dan moet je ook dergelijke lenzen gebruiken.
Met de E-M10 vind ik t wel een klein gemis dat de optionele grip geen accu ondersteunt. De E-M5 meen ik wel. Dan maar los op zak :-)
Ik heb me trouwens nooit in de flitser van de E-M5 II verdiept. Kan deze ook bouncen? Iets waarvoor ik met de E-M10 toch al snel voor een i40 flitser of zo ga.
[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 30-12-2015 09:35 ]
Al wat reviews gelezen met een 75mm 1.8 erop en dat gaat helemaal goed. Die moet er dus ook weer komen ^^
Ik heb de E-M10 ll nu ongeveer een weekje. Heb er de 14-150mm lens bij genomen voor lekker allround. In de toekomst wil ik hem verder uitbreiden met een leuke prime lens.Lasteraar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:40:
De E-M10 II is een 'koopje' vergeleken met zijn duurdere broers.
Al wat reviews gelezen met een 75mm 1.8 erop en dat gaat helemaal goed. Die moet er dus ook weer komen ^^
Tot nu toe erg tevreden over het toestel. Instellingen zitten wel diep in het menu verstopt.
Ik heb juist de keuze andersom gemaakt. Voor mij was prijsverschil doorslag om wel voor de E-M10 te gaan. Beide in de hand gehad en even mee gespeeld, vond de verschillen voor mij als amateur niet groot genoeg om prijsverschil te verantwoorden. Daarbij kon ik via een goede Warehousedeal + Black friday korting op Amazon.de de camera + 14-42 + 40-150 objectieven kopen voor 577,-.le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:14:
wat was voor jou de reden dat je de E-M10 ll hebt genomen en niet de E-M10?
Ik heb mijn camera bij Cameranu gekocht. Ze hadden sowieso geen Mark 1 staan.le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:14:
Maar wat anders doorslaggevend was geweest:
- OLED ipv LCD evf ( ook dubbele resolutie )
- betere beeldstabilisatie
Voor mij was het de EVF en silent shutter. Daarbij lag ie net wat beter in de hand qua controls.le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:14:
Uiteindelijk toch gewoon met de 14-42 genomen ipv 14-150 om t compacte te behouden.
En de zilver-zwarte want daar staat zowel een zilver als zwarte lens goed op. En ze hadden geen zwarte op voorraad hèhè ;-)
Waar en hoeveel heb je er dan voor betaald. Ik kan die combo 14-42 / 40-150 niet zo snel vinden... Trouwens met de 14-42 ez?Gim schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:27:
[...]
Voor mij was het de EVF en silent shutter. Daarbij lag ie net wat beter in de hand qua controls.
Uiteindelijk toch gewoon met de 14-42 genomen ipv 14-150 om t compacte te behouden.
En de zilver-zwarte want daar staat zowel een zilver als zwarte lens goed op. En ze hadden geen zwarte op voorraad hèhè ;-)
Gewoon met de EZ. Zover ik weet kon je met de EZ (voorheen) een slecht exemplaar hebben maar zo ja dan ga je er mee terug. Normale prijs, bij fotozaak. Wel dat je nog die voucher krijgt.le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:36:
[...]
Waar en hoeveel heb je er dan voor betaald. Ik kan die combo 14-42 / 40-150 niet zo snel vinden... Trouwens met de 14-42 ez?
Vraag me sowieso af of een MM doorgaat als officiële olympus dealer? Dus dat je de voucher (niet de cashback van bij de primes) krijgt. Bij de MM was ie wel onlangs met geringe korting in de aanbieding.
[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 31-12-2015 09:53 ]
Nu zit ik er aan te denken om een Oly 17mm te kopen, vooral om gebruik te maken van de cashback actie. Ik had vroeger een Canon DSLR, maar heb alleen de 50mm als prime gebruikt. Dit beviel prima, maar ik had ook de Canon 17-55mm er naast. Is de Oly 17mm een goede toevoeging? Ik zal met tijd waarschijnlijk ook een Oly 12-40mm erbij halen, maar voordat ik zoveel investeer, wil ik zeker zijn dat ik de camera weer zal gebruiken
En ik maak voornamelijk foto's van architectuur en portretten (reizen is een serieuze hobby, en daar hoort fotografie ook bij IMO).
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Had je een full frame dslr of niet? Had je een echte 50mm lens of een 35mm lens die op je camera overeen kwam met 50mm?azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:48:
Ik zit te twijfelen over mijn (eerste echte) lens aankoop - ik heb momenteel de E-M10 met nog steeds de kit lens (14-42mm). Niet de beste lens, maar prima om aan de camera te wennen.
Nu zit ik er aan te denken om een Oly 17mm te kopen, vooral om gebruik te maken van de cashback actie. Ik had vroeger een Canon DSLR, maar heb alleen de 50mm als prime gebruikt. Dit beviel prima, maar ik had ook de Canon 17-55mm er naast. Is de Oly 17mm een goede toevoeging? Ik zal met tijd waarschijnlijk ook een Oly 12-40mm erbij halen, maar voordat ik zoveel investeer, wil ik zeker zijn dat ik de camera weer zal gebruiken
En ik maak voornamelijk foto's van architectuur en portretten (reizen is een serieuze hobby, en daar hoort fotografie ook bij IMO).
25mm prime van Oly komt overeen met 50mm. Crop factor 2. 17mm is wel erg wide voor portretten lijkt me? Head shots?
17mm f/1.8 is een mooie lens, maar dan zou ik voor portretten toch nadenken over de 45mm.
Ben zelf voor de 25mm gegaan. De blogs van Robin wong toevallig gelezen over beide lenzen? Gaf me wel een goed beeld
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 31-12-2015 12:05 ]
Hangt van je voorkeur af, voor straat en reizen vind ik de 17mm een beetje krap, ik zou eerder voor wat wijders kiezen, a 12-15mm. olympus 12 en panasonic 15 zijn twee hele mooie lenzen.azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:48:
Ik zit te twijfelen over mijn (eerste echte) lens aankoop - ik heb momenteel de E-M10 met nog steeds de kit lens (14-42mm). Niet de beste lens, maar prima om aan de camera te wennen.
Voor portretten kan je juist beter een een beetje tele kiezen. olympus 45 of panasonic 42.5.De panasonic 42 komt het dichts in de buurt van een 50mm op een canon dslr
ik ga er vanuit dan je een normale crop body had
Een 25mm kan evt, maar ik vind dat brandopunt een "net niet" brandpunt, het is niet wijd, het is niet tele, ik heb er moeite mee leuke fotos's te maken, ik pak veel liever een 15 of 50mm
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 31-12-2015 12:13 ]
ora et labora
Geen FF, maar een crop van Canon. Ik had de 50mm, wat dus 80mm was (1.6 was de crop factor, dacht ik).Gim schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:03:
[...]
Had je een full frame dslr of niet? Had je een echte 50mm lens of een 35mm lens die op je camera overeen kwam met 50mm?
25mm prime van Oly komt overeen met 50mm. Crop factor 2. 17mm is wel erg wide voor portretten lijkt me? Head shots?
17mm f/1.8 is een mooie lens, maar dan zou ik voor portretten toch nadenken over de 45mm.
Ben zelf voor de 25mm gegaan. De blogs van Robin wong toevallig gelezen over beide lenzen? Gaf me wel een goed beeld
Hmm, ik had nog niet naar de 45mm gekeken, dat zou ook een betere aanvulling zijn op de 12-40mm die nog in de planning staat.
En nee, niet de blogs van Robin Wong gelezen, maar ik weet wat ik straks ga doen
Het ziet er naar uit dat 45mm (of 42mm) een betere lens is voor portretten. Is er nog een groot verschil tussen de Pana 42mm en Oly 45mm, of is het meer "smaak"?mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:11:
[...]
Hangt van je voorkeur af, voor straat en reizen vind ik de 17mm een beetje krap, ik zou eerder voor wat wijders kiezen, a 12-15mm. olympus 12 en panasonic 15 zijn twee hele mooie lenzen.
Voor portretten kan je juist beter een een beetje tele kiezen. olympus 45 of panasonic 42.5.De panasonic 42 komt het dichts in de buurt van een 50mm op een canon dslr
ik ga er vanuit dan je een normale crop body had
Een 25mm kan evt, maar ik vind dat brandopunt een "net niet" brandpunt, het is niet wijd, het is niet tele, ik heb er moeite mee leuke fotos's te maken, ik pak veel liever een 15 of 50mm
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
De panasonic is wide open scherper, en zit met 85mm iets dichter op jouw oude "80" dan de olympus met 90mm. De Olympus is wel iets goedkoper (pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zilver vs pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:18:
Het ziet er naar uit dat 45mm (of 42mm) een betere lens is voor portretten. Is er nog een groot verschil tussen de Pana 42mm en Oly 45mm, of is het meer "smaak"?
Beidde zijn goede lenzen
ora et labora
De 12-40 pro? Nice :-) Maakt wel een paar primes in t bereik misschien overbodig. Alhoewel, een 17mm lensje is allicht een stuk compacter en lichter. Een grip lijkt me dan wel een must. Benieuwd voor welke lenzen je nu gaat.azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:18:
[...]
Geen FF, maar een crop van Canon. Ik had de 50mm, wat dus 80mm was (1.6 was de crop factor, dacht ik).
Hmm, ik had nog niet naar de 45mm gekeken, dat zou ook een betere aanvulling zijn op de 12-40mm die nog in de planning staat.
En nee, niet de blogs van Robin Wong gelezen, maar ik weet wat ik straks ga doen
@mrc4nl: De 25mm is voor sommigen een net niet lens, voor anderen met één prime juist net goed :-) ieder z'n voorkeur, maar snap wat je bedoelt.
5 januari 2016: bekendmaking van de Panasonic 100-400mm
6 januari 2016: Presentatie m.Zuiko 300mm f4
De nieuwe PEN-F komt kort na CES.
http://www.43rumors.com/t...c-products-coming-at-ces/
25mm MFT is equivalent met 50mm uit het film-era; dat was de standaard toenmrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:11:
niks mis mee
neemt niet weg dat voor azt33 de 45mm een logischer aanvulling zou zijn
even serieus; die oly is al zo scherp, zou je daadwerkelijk het verschil in scherpte kunnen zien?? (op echte foto's, niet op een testbank)
weet het niet meer
Ter land, ter zee en in de kroeg
Het grote voordeel van de Panasonic 42.5mm 1.7 vind ik dat deze lens veel dichterbij scherp kan stellen.mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:56:
[...]
De panasonic is wide open scherper, en zit met 85mm iets dichter op jouw oude "80" dan de olympus met 90mm. De Olympus is wel iets goedkoper (pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zilver vs pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.
Beidde zijn goede lenzen
Veel beter geschikt voor close-ups dus!
Het is een geweldige lens voor bijvoorbeeld het fotograferen van paddestoelen.
[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 31-12-2015 19:27 ]
2015 is afgelopen.
hier verder graag: Het MFT topic van 2016
[ Voor 56% gewijzigd door mrc4nl op 01-01-2016 12:01 ]
ora et labora
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit topic is gesloten.