De 14-150 of 14-140 is voor het gemak. Een enkel objectief en die zit gewoon op de body. Als ik deze aanschaf dan wordt het verder waarschijnlijk nog een prime (en te zijner tijd iets met net wat meer groothoek).
Ik ben er ondertussen wel al aan uit dat het qua Olympus niet de oude uitvoering wordt. De nieuwe uitvoering (II) kent verbeteringen en doordat deze als bundel verkocht wordt met de E-M10 mark II is hij voor dezelfde prijs te krijgen als de E-M10 mark II los met het oude 14-150 objectief.
Ook nog gekeken naar Olympus 14-150 || vs Olympus 14-42 + 40-150. Volgens diverse reviews doet het all-round reisobjectief niet onder voor de twee losse kit lenzen. Blijkbaar een verwaarloosbaar klein verschil en zelfs een voordeel voor de 14-150 ||, omdat deze in het tele bereik schijnbaar een kortere min. focus afstand biedt. Dus voor kwaliteit hoef ik het niet echt te laten, zou puur de keuze zijn van gemak in één objectief versus optie om compact op pad te gaan; maar daarvoor kan ik ook nog een prime halen.
Met Olympus 14-150 II vs Panasonic 14-140 II is de mening van velen blijkbaar wel dat de Panasonic beter bevalt; mooiere bokeh, scherper en compacter doch iets zwaarder. Met een Panasonic objectief op een Olympus body ben ik er alleen nog niet over uit of het met dit objectief kan gaan leiden tot fringing en banding. Ook de vraag hoeveel last ik kan krijgen van fringing; als het bij veel foto's zou gaan optreden dan ben ik minder gecharmeerd, omdat het ook prettig is wanneer ik niet elke foto hoef na te bewerken.
Dusver alleen nog geen zaak gevonden die me een prijs voordeel kan bieden met de combinatie E-M10 mark II in combinatie met Panasonic 14-140 II. Vanuit Olympus zijn er nu allemaal acties gaande waarbij je 50-100 euro aan vouchers krijgt. Dan wordt een Olympus combinatie al snel prijs-technisch aantrekkelijk. Heb nog even om te beslissen gelukkig...
@
leendertv: En dank je!

Mede door jou ben ik anders gaan nadenken over zoom objectieven en dat het hebben van één all-round objectief toch echt wel een voordeel biedt.