Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Gim schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:58:

Ja oke. Oly is dus iets breder, maar aangezien de body nog altijd breder is betekent het niet zo veel voor de compactheid. Wel goed om te weten dat de Pana 12-32mm een goede performer is op een Oly body... althans, weet nog niet of hij 'trager' focused of zo op een Oly body. Het is in elk geval een alternatief die ik in gedachte hou.

Enig idee of de Oly 14-42mm en de Pana 12-32mm voor elkaar onderdoen?
Ik heb geen ervaring met de Oly, want ik wilde per se wijder dan 14mm. Ik heb die dus eigenlijk niet meegenomen in beslissing. De Pana heb ik nog niet heel veel in het wild gebruikt, maar vooralsnog ben ik absoluut niet ontevreden. Focussnelheid is ook prima en de lens lijkt niet te hunten. Ik heb het nog niet in slecht licht kunnen proberen helaas.

De camera geeft verder ook netjes een melding dat de lens op slot zit, net als hij doet bij een Oly lens. Compatibiliteit is gewoon goed! :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

jesper86 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:23:
Daar bedoelen ze dan Tracking mee, dus de focus behouden met meerdere foto's achter elkaar in rap tempo. Maar gewoon in single shot mode is scherpstellen met een Olympus/Panasonic juist belachelijk snel. Ook met bewegende onderwerpen dus, uitzonderlijk goed. Alleen geen 100% hit-rate met tracking dan, maar nogsteeds niet slecht voor zo'n camera'tje .. met 8 beelden per seconde (bedenk je even hoe snel dat is). Dat lukte vroeger met professionele camera's ook geen 100% .. we zijn zo snel verwend. ;)

Van links naar rechts is sowieso geen probleem, de afstand tot je onderwerp veranderd dan namelijk niet, dus hoeft er ook bijna niet gefocust te worden. Echt alleen het tracken van dingen die op je af komen is wat lastiger, zoals met èlke camera op de wereld. :)
Bedankt voor de opheldering. Nu ik het zo lees denk ik dat ik het al eens gelezen heb, maar alleen de info is blijven hangen dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik doe sowieso (vrijwel) niks met tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:23:
maar nogsteeds niet slecht voor zo'n camera'tje .. met 8 beelden per seconde (bedenk je even hoe snel dat is). Dat lukte vroeger met professionele camera's ook geen 100% .. we zijn zo snel verwend. ;)
Tuurlijk maar let wel dat de oude E-M10 en ook de nieuwe E-M10 geen AF tracking meer hebben bij 8fps (E-M10) en 8,5fps (E-M10II). Maar dan over gaan naar AF lock en ook een exposure lock bij het eerste frame en dat vervolgens vast houden voor de burst. Wil je C-AF tracking dan gaat de snelheid omlaag naar 3,5fps (E-M10) en 4fps (E-M10II). Dus die 8fps is niet echt bruikbaar als je je onderwerp in focus wilt hebben. Van links naar rechts is misschien nog te doen als de afstand gelijk blijft, maar als iets op je afkomt is het niet meer bruikbaar en is alleen je eerste foto scherp.

E-M10: Up to 3.5 fps in Continous Autofocus mode (C-AF)
E-M10II: "[Sequential shooting H mode] approx 8.5 fps
*IS OFF
*Focus and exposure are fixed at the values for the first shot.
[Sequential shooting L mode] approx 4.0 fps

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Oh ja dat is waar, ik doe ook echt nooit bursts. Ik time het liever zelf dan spray and pray. ;-) Zo veel in 1 seconde is zelden zinvol denk ik. En zo wel dan is 3.5 of 4 hard zat.

(de E-M10 doet ook 8 fps op High hoor, alleen de II kennelijk een halve foto meer met beide Low en High)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Werkelijkwaar nog nooit gebruikt. Zelfs de burst met behoud van AF gebruik ik zéér zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb wel eens de 40fps van de gx7 gebruikt, leuk hoor, die high speed, maar high speed met rolling shutter geeft niet echt bruikbare resultaten :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk maar ligt ook helemaal aan de persoon en wat voor fotografie je doet. Er zijn er genoeg die het wel gebruiken.

Bij alle camera's moet je toch goed opletten of de AF nog wel werkt als je dit nodig vind en dus wel gebruikt. Want als je bij de E-M10's even niet goed leest en denkt die kan 8fps schieten en je ziet over het hoofd dat zonder AF en exposure wijzigingen zijn dan heb je toch wat verkeerds gekocht.

Ik gebruik het ook niet altijd maar zijn genoeg momenten dat ik het wel gebruik voor de fotografie die ik doe. In die momenten is even goed timen vaak ook niet mogelijk, want dan ben je gewoon te laat. Je hebt toch reactie tijd en de lag/tijd die de camera nog nodig heeft om de foto te maken. Dan werkt click and pray ook niet in de hoop dat je op tijd bent. Dan gebruik ik burst net voordat je denk dat het moment komt. Maar ja net zo als altijd alles is persoonlijk qua fotografie. Maar je moet met dit soort dingen wel even goed lezen want je ziet het zo over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Aangezien ik beginnende ben zal ik het eerst niet erg missen denk ik, maar op den duur zal ik ook foto's bij voetbalwedstrijden willen gaan maken en dan komt het wel van pas denk ik. Dan wil ik liever niet gelijk weer een nieuw toestel moeten kopen en dan zou deze dus afvallen (dan blijven de Sony a6000 en Nikon D5300 over).

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij die toestellen hoef je geen wonderen te verwachten en zal je toch echt goed moeten weten wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Wonderen verwacht ik sowieso niet. Uiteindelijk gaat het om de persoon achter de camera, want met meeste de meeste toestellen kan je wel goede foto's maken.

Voor dit prijssegment moeten fabrikanten alleen vaak keuzes maken om de prijs wat te drukken en dan is het zaak om goed te kijken of een toestel geschikt is voor de type foto's welke je wilt maken. Vandaar ook de vraag over de ervaringen met de AF bij de E-M10 omdat reviews daar ook niet geheel eenduidig zijn.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Panasonic G7 is ook een erg leuke camera voor actie fotografie.
De DFD technologie van Panasonic werkt erg goed met Panasonic lenzen.
En de 4K photo functie (30 frames van 8 megapixels per seconde) is ook erg handig voor het uitkiezen van precies het juiste actie moment. (8 megapixel is voldoende voor een A3 afdruk)

YouTube: How to use the new 4K Photo modes on the LUMIX G7 | Tutorial

YouTube: [NEW] Introducing Panasonic LUMIX "4K Photo Mode"

YouTube: [NEW] 4K Photo - Changing Photography

Ik denk dat een G7 geschikter is voor actiefotografie dan een EM10.

[ Voor 25% gewijzigd door leendertv op 17-11-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Vandaag de G7 binnen gekregen , ga hem eens rustig uitproberen , grip is fantastisch body en knoppen wel wat plastic achtig.

Mocht iemand nog voor de G7 willen gaan , bij Hans Keuzekamp staat een demo G7 vraagprijs €499 maar voor €450 kan je hem kopen met 2 jaar garantie .

[ Voor 38% gewijzigd door ramrodwillem op 18-11-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 16:03:
Wat is realiteit? Je ogen wekken de illusie door een soort ingebouwde HDR (dat doen je hersenen namelijk) dat donkere delen lichter lijken en lichte delen donkerder. Dit staat los van welke camera je gebruikt.
Schaduwen lijken mij ook geen middentonen trouwens.
Om het iets duidelijker te maken wat ik bedoel, hierbij twee afbeeldingen:
Schaduw niet gecorrigeerd

Schaduwen gecorrigeerd

Ik zie dat de kleurenruimte die wordt gebruikt (AdobeRGB) niet helemaal correct is omgezet, vandaar het iets vertekende effect. De echter afbeeldingen zijn beiden wat donkerder.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wcduck: dat is heel normaal hoor.
De camera sensor heeft gewoon niet hetzelfde bereik als het menselijk oog.
De functie Intelligent Dynamic helpt behoorlijk voor het ophelderen van de schaduwen. Heb je deze al aanstaan?
Je kan ook nog in de fotostijl instellingen de contrast lager zetten. Dan worden de schaduwen ook minder donker.
En contrast kun je makkelijk achteraf op de pc toevoegen.

Op Panasonic camera's als de GX7 en nieuwer kun je ook zelfs de tone curve aanpassen. Dan heb je erg veel controle over de schaduwen en hooglichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Hoe staat je lichtmeting? Center weighted, of anders? Sommige camera's onderbelichten overigens standaard (zoals m'n Olympus), omdat highlights moeilijker terug te halen zijn dan shadows, maar dit zou je in een jpg niet moeten zien volgens mij.

Flickr

• Gim
  • Niet online

Gim

Sjekster schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:30:
[...]
Ik heb geen ervaring met de Oly, want ik wilde per se wijder dan 14mm. Ik heb die dus eigenlijk niet meegenomen in beslissing. De Pana heb ik nog niet heel veel in het wild gebruikt, maar vooralsnog ben ik absoluut niet ontevreden. Focussnelheid is ook prima en de lens lijkt niet te hunten. Ik heb het nog niet in slecht licht kunnen proberen helaas.

De camera geeft verder ook netjes een melding dat de lens op slot zit, net als hij doet bij een Oly lens. Compatibiliteit is gewoon goed! :)
Ik hou het denk ik toch bij de Oly 14-42 EZ of IIR.

De Pana geeft dan wel meer groothoek (en minder tele en geen manual focus), maar je kunt op een Oly body dus ook last gaan krijgen van purple fringing. Zoiets stond me al bij, maar las het zonet dus weer.

Als ik meer groothoek wil en compactheid wil inleveren zou ik als alternatief voor de Oly 12-50 kunnen gaan. Dat gaat hem echter niet worden :)

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik wil volgend jaar toch weer voor een nieuwe camera gaan.
Zit weer te twijfelen aan een m4/3.. Zoals de EM5II...
Of toch weer een (nieuwste) Sony A7...

Mooiste zou zijn de kwaliteiten van de Sony , en de bediening van Olympus :*-)

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

Gim schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:04:
[...]

Ik hou het denk ik toch bij de Oly 14-42 EZ of IIR.

De Pana geeft dan wel meer groothoek (en minder tele en geen manual focus), maar je kunt op een Oly body dus ook last gaan krijgen van purple fringing. Zoiets stond me al bij, maar las het zonet dus weer.

Als ik meer groothoek wil en compactheid wil inleveren zou ik als alternatief voor de Oly 12-50 kunnen gaan. Dat gaat hem echter niet worden :)
Meer groothoek is (veel) meer waard dan paar mm meer tele vind ik. En purple fringing is met 1 druk op de knop weg in Lightroom (en de meeste bewerkings programma's neem ik aan)
De Oly 12-50 heb ik ook gehad en juist vervangen door de 12-32 vanwege de compactheid, 12-32 is ook scherper. Manual focus mis ik totaal niet.
Lasteraar schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:34:
Zit weer te twijfelen aan een m4/3.. Zoals de EM5II...
Of toch weer een (nieuwste) Sony A7...
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de Fuji X-Pro 2. Toen ik voor de EM5 ging twijfelde ik al tussen de XPro1 en EM5. En nu ik wel weer toe aan wat 'nieuws' ben wacht ik de EM1 Mark II ook nog even af.

[ Voor 21% gewijzigd door amphora op 19-11-2015 11:45 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Verwijderd

Lasteraar schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:34:
Ligt dat puur aan iets nieuws willen, of de beperktheid van mogelijkheden van de Leica? Ik zou even afwachten waarmee Olympus gaat komen in het voorjaar, als dat eindelijk weer eens een nieuwe sensor is ipv de beetje geupdate van 2012 in combinatie met een serie f/1.0-1.2 primes ga je zowel in dof als in beeldkwaliteit vooruit. Wel nu alvast gaan sparen. ;)
Dit is echt pixel peeping in het kwadraat:

http://yannickkhong.com/b...-side-by-side-comparisons

Verwijderd

Ik mis even het punt van het artikel, wat probeert hij uit te leggen?

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:16:
[...]

Ligt dat puur aan iets nieuws willen, of de beperktheid van mogelijkheden van de Leica? Ik zou even afwachten waarmee Olympus gaat komen in het voorjaar, als dat eindelijk weer eens een nieuwe sensor is ipv de beetje geupdate van 2012 in combinatie met een serie f/1.0-1.2 primes ga je zowel in dof als in beeldkwaliteit vooruit. Wel nu alvast gaan sparen. ;)
Ik wacht sowieso nog even.
Maar wat nieuws is altijd leuk. Wil toch liever weer wat meer beeldkwaliteit.
Wat ik belangrijk vind is
- compact
- beeldkwaliteit
- sensorkwaliteit ( hoort bij beeldkwaliteit uiteindelijk.. )

Ik vond de FF mogelijkheid bij de Sony A7 erg leuk. Alleen de bediening was zo waardeloos dat ik er depressief van werd. De Leica laat zich bijv heerlijk bedienen. Dat werkt instinctief goed. Idem met Olympus. De E-M1 vond ik toch wat groot.. E-M5 was lekker compact. Dus eigenlijk zoek ik een dergelijke grote , liefst FF , fijne bediening en goede beeldkwaliteit.. Hoop eisen dus. Maar blijkbaar is er nog geen enkele leverancier die dit kan doen. Gat in de markt dus :+
Dit is gewoon de verschillen laten zien tussen lenzen en scherptediepte. Althans: hij corrigeert niet voor de verschillen in scherptediepte waardoor de foto's gemaakt met m4/3 meer DoF hebben en je dus minder isolatie hebt met de achtergrond. Daarnaast zie je bij de 42.5 vs 85 dat de 85 iets meer contrast heeft. Tsja... dat staat volgens mij gewoon los van het sensorformaat maar ligt aan de gebruikte lenzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:00:
Ik mis even het punt van het artikel, wat probeert hij uit te leggen?
Je moet eigenlijk deze ernaast houden, dan begrijp je beter waar hij op doelt:
http://yannickkhong.com/b...es-or-the-death-of-3d-pop

:) Pixel peeping in het kwadraat inderdaad, en ik zie er eigenlijk wel wat in.
Je hoeft je er in het dagelijks leven niet echt druk om te maken though. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door jesper86 op 19-11-2015 14:51 ]

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tommyz schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:00:
Hoe staat je lichtmeting? Center weighted, of anders? Sommige camera's onderbelichten overigens standaard (zoals m'n Olympus), omdat highlights moeilijker terug te halen zijn dan shadows, maar dit zou je in een jpg niet moeten zien volgens mij.
De lichtmeting wordt berekend op het hele scherm. Kan ik beter op het midden of op een spot gebruiken om dit probleem te ondervangen?
leendertv schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:40:
@wcduck: dat is heel normaal hoor.
De camera sensor heeft gewoon niet hetzelfde bereik als het menselijk oog.
De functie Intelligent Dynamic helpt behoorlijk voor het ophelderen van de schaduwen. Heb je deze al aanstaan?
Je kan ook nog in de fotostijl instellingen de contrast lager zetten. Dan worden de schaduwen ook minder donker.
En contrast kun je makkelijk achteraf op de pc toevoegen.

Op Panasonic camera's als de GX7 en nieuwer kun je ook zelfs de tone curve aanpassen. Dan heb je erg veel controle over de schaduwen en hooglichten.
Ik heb Intelligent Dynamic nu aangezet. Hij stond uit. Ik ben benieuwd of het het gewenste effect heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door wcduck op 19-11-2015 15:00 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Gim
  • Niet online

Gim

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:43:
[...]

Tuurlijk maar let wel dat de oude E-M10 en ook de nieuwe E-M10 geen AF tracking meer hebben bij 8fps (E-M10) en 8,5fps (E-M10II). Maar dan over gaan naar AF lock en ook een exposure lock bij het eerste frame en dat vervolgens vast houden voor de burst. Wil je C-AF tracking dan gaat de snelheid omlaag naar 3,5fps (E-M10) en 4fps (E-M10II). Dus die 8fps is niet echt bruikbaar als je je onderwerp in focus wilt hebben. Van links naar rechts is misschien nog te doen als de afstand gelijk blijft, maar als iets op je afkomt is het niet meer bruikbaar en is alleen je eerste foto scherp.

E-M10: Up to 3.5 fps in Continous Autofocus mode (C-AF)
E-M10II: "[Sequential shooting H mode] approx 8.5 fps
*IS OFF
*Focus and exposure are fixed at the values for the first shot.
[Sequential shooting L mode] approx 4.0 fps
Ik realiseer me net dat mijn oude Nikon dSLR in Continuous Mode ook maar 4 fps biedt. Handig referentiekader. Ik ga dus niks missen tenzij ik het al een gemis vond met m'n dSLR :P
jesper86 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:46:
Je moet eigenlijk deze ernaast houden, dan begrijp je beter waar hij op doelt:
http://yannickkhong.com/b...es-or-the-death-of-3d-pop

:) Pixel peeping in het kwadraat inderdaad, en ik zie er eigenlijk wel wat in.
Je hoeft je er in het dagelijks leven niet echt druk om te maken though. ;)
Jammer dat ie er zo naast zit... Hij doet net alsof de "pop" afhangt van de lenscorrecties. En dat is niet zo. Dat dit vaak hand in hand gaat, klopt, maar dat heeft met keuzes te maken. De Zeiss 55/1.4 Otus is een voorbeeld van een optisch bijna perfecte lens, maar heeft toch echt wel die "pop". De Zeiss MP 100/2 heeft ook enorme pop, maar helaas wel last van purple fringing. De Zeiss APO 135/2 heeft ook die pop zoals de MP 100/2, maar zonder de paarse randjes. Pop heeft te maken met microcontrast.

Universal Creations schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:42:
[...]

Dit is gewoon de verschillen laten zien tussen lenzen en scherptediepte. Althans: hij corrigeert niet voor de verschillen in scherptediepte waardoor de foto's gemaakt met m4/3 meer DoF hebben en je dus minder isolatie hebt met de achtergrond. Daarnaast zie je bij de 42.5 vs 85 dat de 85 iets meer contrast heeft. Tsja... dat staat volgens mij gewoon los van het sensorformaat maar ligt aan de gebruikte lenzen.
Dat denk ik niet, ik ben vaker discussies over "platte lenzen" tegengekomen. door zoveel mogelijk scherpte in de hoeken te willen, 0% vervorming en verloop van de bokeh. Kunnen lenzen als plat worden ervaren.

Hier eentje zonder verschil in sensor:

https://www.hurlbutvisual...hy-do-we-want-flat-glass/

ora et labora

Dus de Otus kan niet bestaan?

• jesper86
  • Niet online
Hoezo nou niet bestaan, iedereen mag toch zelf kiezen.
jesper86 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:44:
[...]

Hoezo nou niet bestaan, iedereen mag toch zelf kiezen.
Ik bedoel dat die linkjes suggereren dat het een keuze is tussen optisch "perfect" en "pop". En dat is niet, want anders zou de Otus niet kunnen bestaan (en de 135 APO ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgende week een nieuwe firmware voor GX en G7.
GH4 komt later
Nieuwe feature: Post Focus

YouTube: Introducing LUMIX Post Focus

Volgens mij werkt het met behulp van 4k photo (30 jpg's van 8mp per seconde)

[ Voor 17% gewijzigd door leendertv op 20-11-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://img1.focus-numerique.com/focus/news/8/8346/12244617_922305921183397_166211319207732240_o.jpg

"A second trusted source confirmed the new Leica 100-400mm lens will be announced in February at Cp+ show. And yes the price should be around $2,500 (Panasonic did not share him the exact final price info).

The source also had the final prototype lens in his hand and said he was actually “impressed how small it is” compared of the impression you get from the pictures. It’s close to the size of the 35-100mm X lens."
43rumors.com

Ik begin alvast met sparen!
Ik had die prijs niet verwacht :s

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 23-11-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Hoe snel zou dat stukje glas zijn dan?

Wel interessant bereik :Y
Maar wat een geld idd.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:44:
Hoe snel zou dat stukje glas zijn dan?

Wel interessant bereik :Y
Maar wat een geld idd.
F4-f6.3

200-800mm equivalent klinkt leuk, maar een aps-c camera + 150-600mm lens doet daar nog een schepje bovenop, en is goedkoper
pricewatch: Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports (Nikon)
pricewatch: Nikon D5200 Zwart
= 2000 euro inc camera

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De straatprijs blijft na een jaar echt geen $2500 (wat sowieso een rumor is). De Panasonic 42.5mm f/1.2 is via amazon.de 1250 euro, dat is honderden euros goedkoper dan de introductieprijs (~1600 euro), en voor de 35-100 en 12-35 geldt hetzelfde waar je procentueel nog minder voor betaalt dan de introductieprijs. En je kan altijd nog die Sigma op je MFT camera planten? Omgekeerd gaat dan weer niet, ik zeg prima toevoeging aan de lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Als ik veel reacties mag geloven, is die prijs voor de meeste mensen met m43 echt een no-go.

Then again, een 100-400mm L van Canon kost je ook zo'n 2000 euro, dus dat is ook niet goedkoop. En dan geldt exact hetzelfde voor een Canon als voor een m43, als het om de vergelijking met de Sigma 150-600 gaat. Dat is ook daar goedkoper wss :)

(Beiden zou ik niet kopen btw :+ )

Die 300mm f/4 van Oly zal ook wel niet goedkoop worden, gok ik.

Maar uiteindelijk vind ik dat teveel geld om uit te geven aan m43. Maar dat zal voor bezitters van een e-m1 wss wel anders liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjekster op 24-11-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Olympus E-M10, maar ben nog niet uit welke objectieven ik hierbij wil hebben. Kijkend naar de prijzen lijkt het aantrekkelijk om de kit te kopen met 14-42 en 40-150. Op dit moment krijg je dan ook een 50,- voucher voor (Olympus ) accessoires, waarvan ik dan evt een leuke prime in budget tot 250,- kan kopen. Idee voor de prime zou met name zijn voor makkelijk mee in de jaszak voor wat snel point en shoot werk. Iemand tips van wat wel en niet te doen?

Alternatief is natuurlijk de kit met de 14-150 objectief, iets duurder, maar met maar 1 objectief dus minder wisselen. Mijn gevoel zegt dat ik me ga ergeren aan gewicht + omvang met een dergelijke lens erop (1 van de redenen om van een EOS400D naar ILC over te stappen), daarnaast zijn de reviews niet onverdeeld positief.

Budget voor body + prime + 1 of 2 (tele)zooms is zo'n 900 a 1000,- (met evt wat black friday voordeel deze week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:30:
Als ik veel reacties mag geloven, is die prijs voor de meeste mensen met m43 echt een no-go.

Then again, een 100-400mm L van Canon kost je ook zo'n 2000 euro, dus dat is ook niet goedkoop. En dan geldt exact hetzelfde voor een Canon als voor een m43, als het om de vergelijking met de Sigma 150-600 gaat. Dat is ook daar goedkoper wss :)
De nieuwe versies van de Canon telenzen zijn ook peperduur geworden.
De nieuwe Canon 100-400mm II is bijna twee keer zo duur dan de oude.

Ik had gehoopt op een prijs rond 1500 euro. Dan had ik de PL100-400mm zeker gekocht.
Maar als het richting de 2500 euro ga, dan wordt het wel een beetje te gek.

Ik heb de P100-300mm, maar vind deze echt niet goed genoeg op 300mm f5.6.
Misschien ga ik nu iets proberen met digiscoping.
Ik zie op flickr veel hele goede foto's voorbij komen die gemaakt zijn met een GH4 en een spotting scope.
zie bijvoorbeeld: https://www.flickr.com/photos/focused-on-birds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sander schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:45:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Olympus E-M10, maar ben nog niet uit welke objectieven ik hierbij wil hebben. Kijkend naar de prijzen lijkt het aantrekkelijk om de kit te kopen met 14-42 en 40-150. Op dit moment krijg je dan ook een 50,- voucher voor (Olympus ) accessoires, waarvan ik dan evt een leuke prime in budget tot 250,- kan kopen. Idee voor de prime zou met name zijn voor makkelijk mee in de jaszak voor wat snel point en shoot werk. Iemand tips van wat wel en niet te doen?

Alternatief is natuurlijk de kit met de 14-150 objectief, iets duurder, maar met maar 1 objectief dus minder wisselen. Mijn gevoel zegt dat ik me ga ergeren aan gewicht + omvang met een dergelijke lens erop (1 van de redenen om van een EOS400D naar ILC over te stappen), daarnaast zijn de reviews niet onverdeeld positief.

Budget voor body + prime + 1 of 2 (tele)zooms is zo'n 900 a 1000,- (met evt wat black friday voordeel deze week).
Idem hier met de objectieven keuze. De 14-150 is een mooi all-round objectief om voor menig situatie het juiste bereik te hebben en je hoeft niet te wisselen. Daarbij is het gewicht een stuk minder vergeleken met de zoom objectieven die ik nu met mijn spiegelreflex gebruik. Alleen de omvang doet afbreuk aan de 'compacte' body.

Zit zelf dus ook te denken aan de 14-42 (pancake) i.c.m. 40-150 en een prime objectief. Met m'n spiegelreflex (1.5 crop) vond ik het 35mm 1.8 objectief altijd prettig werken. Met een M43 body zou het dan een 25mm worden... ofschoon ik een 20mm of 17mm ook niet erg zou vinden; vooral belangrijk dat het een snelle performer is.

Heb zelf trouwens de E-M10 mark 2 op het oog. De silent shutter en betere EVF stel ik erg op prijs.

Maar Black Friday deals.... er staat wat aan te komen? Ik ben zelf niet zo vertrouwd met BF deals; dacht dat het meer iets van (en voor) het buitenland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Waarom dan niet gewoon die 14-42 skippen? Zo'n pancake is prettig voor de compactheid, en de 14-150 lekker voor allround bereik. Ik zie een beetje een van die 2 zooms in de kast belanden, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sjekster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:09:
Waarom dan niet gewoon die 14-42 skippen? Zo'n pancake is prettig voor de compactheid, en de 14-150 lekker voor allround bereik. Ik zie een beetje een van die 2 zooms in de kast belanden, eerlijk gezegd.
Bedoel je de 14-42 skippen of juist eerder de 40-150? 14-42 voor compactheid en 14-150 voor all-round.

Of kijken of ik de body met 14-150 voordelig als set kan kopen en gewoon voor een lichtsterke prime gaan.

Is toch wel iets om goed over na te denken. Beetje zonde als er iets in de kast gaat belanden. Met m'n spiegelreflex had ik geen all-round (18-200) objectief, waardoor ik al snel de 70-300 als 2e lens meenam. Een behoorlijk extra gewicht. Nu is het met een 40-150 een stuk minder, maar toch.

Nog niet helemaal aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Gim schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:38:
[...]

Bedoel je de 14-42 skippen of juist eerder de 40-150? 14-42 voor compactheid en 14-150 voor all-round.

Of kijken of ik de body met 14-150 voordelig als set kan kopen en gewoon voor een lichtsterke prime gaan.

Is toch wel iets om goed over na te denken. Beetje zonde als er iets in de kast gaat belanden. Met m'n spiegelreflex had ik geen all-round (18-200) objectief, waardoor ik al snel de 70-300 als 2e lens meenam. Een behoorlijk extra gewicht. Nu is het met een 40-150 een stuk minder, maar toch.

Tja ik zit hier beetje in dezelfde line of thought, dus of combi prime + 14-150, of toch 3 lenzen, waarbij ik op basis van comments hier misschien toch meer neig naar de 1e met name vanwege de omvang voor het meenemen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gim schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:59:
Maar Black Friday deals.... er staat wat aan te komen? Ik ben zelf niet zo vertrouwd met BF deals; dacht dat het meer iets van (en voor) het buitenland was.
De meest in het oog springende die ik tot nu toe ben tegen gekomen is de Panasonic 25mm f/1.7 voor $99 (adviesprijs $249) bij verscheidene grote aanbieders. Ik heb ooit mijn E-PM2 gehaald via amazon.com en daar betaal je dan bij afrekenen de kosten voor import en btw, wat neerkomt op simpelweg 21% erbij, en je hoeft dan verder niet bang te zijn voor extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sander schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:49:
[...]

Tja ik zit hier beetje in dezelfde line of thought, dus of combi prime + 14-150, of toch 3 lenzen, waarbij ik op basis van comments hier misschien toch meer neig naar de 1e met name vanwege de omvang voor het meenemen idd.
Naar de 1e als zijnde "14-42 voor compactheid en 14-150 voor all-round"?

Keuzes, altijd fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Gim schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:38:
[...]

Ik las verkeerd, dacht dat je een 14-150 wilde ipv 40-150. Maar idd, ipv een pancake én een 14-42 en 40-150, zou ik dan kiezen voor een pancake en dan de 2 zooms vervangen door 1 14-150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sjekster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:59:
[...]
Ik las verkeerd, dacht dat je een 14-150 wilde ipv 40-150. Maar idd, ipv een pancake én een 14-42 en 40-150, zou ik dan kiezen voor een pancake en dan de 2 zooms vervangen door 1 14-150.
Dat zou dan ook mijn idee zijn, de 14-150 is dan een relatief logische keuze, maar voor de prime (of pancake met beperkte zoom) ben ik er dan nog niet helemaal uit. Denk dat ik daarvoor toch eens de camera met een voorbeeld je in de hand zou willen hebben in 1 van de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sjekster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:59:
[...]
Pancake én een 14-42. Met pancake doelde ik op de 14-42 pancake. Jij doelde op een prime als pancake? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

De M10-II staat met 14-42 en 40-150 al in de prijslijsten voor 899. Dat is wel een strakke deal. Alleen is die al maanden niet leverbaar. Daar wacht ik nog steeds op.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Cliffie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:06:
De M10-II staat met 14-42 en 40-150 al in de prijslijsten voor 899. Dat is wel een strakke deal. Alleen is die al maanden niet leverbaar. Daar wacht ik nog steeds op.
Is hij wel leverbaar geweest; toevallig navraag gedaan? Of wat de verwachting is?

Met 14-150 heb ik hem wel gezien, maar niet of het een 'voordeel' set is vanuit Olympus of dat het een actie was van de winkel. Moet de pricewatch er eens op naslaan wat er zoal is aan pakketten.

[edit]
Zie bij Mediamarkt.BE de E-M10 II met de twee zoom objectieven staan:
http://www.mediamarkt.be/...207051be010--1514305.html
Is niet de pancake 14-42. Levering 21 dagen.

Vraag:
Stel ik ga voor een all-round objectief met een bereik van 14-140/150. Welk objectief is dan aan te raden... of juist echt af te raden?

Zo heeft de Oly II weather-sealing (wat weinig biedt met een niet weather-sealed body), maar is hij verder ook verbeterd en derhalve aan te bevelen? Of is het beter een objectief van concurrent Panasonic erop te zetten of brengt dat nadelen met zich mee op een Olymbus body?

Wellicht het beste gesteld aan mensen die gekozen hebben voor één van de objectieven, waarom uitgerekend die gekozen?
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 4-5.8 OIS
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 3.5-5.6 OIS
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6 II
  • of...

[ Voor 64% gewijzigd door Gim op 25-11-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• displaciamento
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:52:
[...]
De meest in het oog springende die ik tot nu toe ben tegen gekomen is de Panasonic 25mm f/1.7 voor $99 (adviesprijs $249) bij verscheidene grote aanbieders.
Dat is toch wel een erg mooie prijs voor die lens! Heb je ook een voorbeeld van een dergelijke grote aanbieder welke naar NL shipped?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
Ik kon er geen vinden gisteren. Adorama shipped het niet naar NL iig.

(Misschien maar goed ook :+ Hele mooie prijs, maar heb ik het nodig? Nah!)

Edit: BH Photo lijkt wel naar NL te shippen! Is niet op voorraad, maar nog wel voor 99 dollar te bestellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjekster op 25-11-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 14:03

Christiano007

Ich bin der champion

displaciamento schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:26:
[...]

Dat is toch wel een erg mooie prijs voor die lens! Heb je ook een voorbeeld van een dergelijke grote aanbieder welke naar NL shipped?
Heb die ook besteld, ondanks dat hij op dit moment niet leverbaar is.
Hoort hier niet thuis

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 25-11-2015 21:51 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:35:
Ik kon er geen vinden gi.....
Edit: BH Photo lijkt wel naar NL te shippen! Is niet op voorraad, maar nog wel voor 99 dollar te bestellen.
Jup , ik was er wel op tijd bij, en heb er 2 gekocht en ze zijn verzonden. Hoop m binnenkort te reviewen.-knip-

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 25-11-2015 21:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• displaciamento
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:36
Sjekster schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:35:
(Misschien maar goed ook :+ Hele mooie prijs, maar heb ik het nodig? Nah!)

Bedankt en besteld: ik kon het in ieder geval dus niet laten... :-)

[ Voor 11% gewijzigd door displaciamento op 25-11-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Wat komt er dan nog bij voor het versturen , er kan natuurlijk ook nog tax bijkomen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ramrodwillem schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:19:
Wat komt er dan nog bij voor het versturen , er kan natuurlijk ook nog tax bijkomen ....
Calculate shipping ;)

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Mijn winkelmandjeprijs bij BHphoto:
SubTotal: $99.99
Duties & Tax : $51.00
Shipping: $38.51
Order Total: $189.50

(plm 178 euro; 21 euro voordeel vergeleken met ca vergeleken met goedkoopste pricewatch aanbieders)

Niet aantrekkelijk genoeg!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Gim schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:19:
Vraag:
Stel ik ga voor een all-round objectief met een bereik van 14-140/150. Welk objectief is dan aan te raden... of juist echt af te raden?

Zo heeft de Oly II weather-sealing (wat weinig biedt met een niet weather-sealed body), maar is hij verder ook verbeterd en derhalve aan te bevelen? Of is het beter een objectief van concurrent Panasonic erop te zetten of brengt dat nadelen met zich mee op een Olymbus body?

Wellicht het beste gesteld aan mensen die gekozen hebben voor één van de objectieven, waarom uitgerekend die gekozen?
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 4-5.8 OIS
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 3.5-5.6 OIS
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6 II
  • of...
Ik heb vooral voor de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 gekozen omdat ik een Panasonic camera gebruik.
De panasonic is ook nog ietsje compacter en lijkt in testen best behoorlijk scherper te zijn:
http://www.dxomark.com/Le...497_909_1152_909_1567_909

Je kan de Panasonic 14-140mm ook prima op een Olympus camera gebruiken, zie:
http://lindsaydobsonphoto...nic-14-140-f3-5-5-6-lens/
Merlijn_merlin schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:39:
[...]

Mijn winkelmandjeprijs bij BHphoto:
SubTotal: $99.99
Duties & Tax : $51.00
Shipping: $38.51
Order Total: $189.50

(plm 178 euro; 21 euro voordeel vergeleken met ca vergeleken met goedkoopste pricewatch aanbieders)

Niet aantrekkelijk genoeg!
Kies voor naderhand betalen. Kost je 6 dollar shipping. Hoef je ook een stuk minder btw over de shipping te betalen

21% in ieder geval. Inklaringskosten geen idee. Maar als het belading bedrag onder de 25 euro zit hoef je niets te betalen

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 26-11-2015 11:51 ]

ora et labora

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

mrc4nl schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:49:
[...]

Kies voor naderhand betalen. Kost je 6 dollar shipping. Hoef je ook een stuk minder btw over de shipping te betalen

21% in ieder geval. Inklaringskosten geen idee. Maar als het belading bedrag onder de 25 euro zit hoef je niets te betalen
Kijk hier valt over te praten... !

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• Gim
  • Niet online

Gim

leendertv schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:49:
[...]

Ik heb vooral voor de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 gekozen omdat ik een Panasonic camera gebruik.
De panasonic is ook nog ietsje compacter en lijkt in testen best behoorlijk scherper te zijn:
http://www.dxomark.com/Le...497_909_1152_909_1567_909

Je kan de Panasonic 14-140mm ook prima op een Olympus camera gebruiken, zie:
http://lindsaydobsonphoto...nic-14-140-f3-5-5-6-lens/
De 14-150 of 14-140 is voor het gemak. Een enkel objectief en die zit gewoon op de body. Als ik deze aanschaf dan wordt het verder waarschijnlijk nog een prime (en te zijner tijd iets met net wat meer groothoek).

Ik ben er ondertussen wel al aan uit dat het qua Olympus niet de oude uitvoering wordt. De nieuwe uitvoering (II) kent verbeteringen en doordat deze als bundel verkocht wordt met de E-M10 mark II is hij voor dezelfde prijs te krijgen als de E-M10 mark II los met het oude 14-150 objectief.

Ook nog gekeken naar Olympus 14-150 || vs Olympus 14-42 + 40-150. Volgens diverse reviews doet het all-round reisobjectief niet onder voor de twee losse kit lenzen. Blijkbaar een verwaarloosbaar klein verschil en zelfs een voordeel voor de 14-150 ||, omdat deze in het tele bereik schijnbaar een kortere min. focus afstand biedt. Dus voor kwaliteit hoef ik het niet echt te laten, zou puur de keuze zijn van gemak in één objectief versus optie om compact op pad te gaan; maar daarvoor kan ik ook nog een prime halen.

Met Olympus 14-150 II vs Panasonic 14-140 II is de mening van velen blijkbaar wel dat de Panasonic beter bevalt; mooiere bokeh, scherper en compacter doch iets zwaarder. Met een Panasonic objectief op een Olympus body ben ik er alleen nog niet over uit of het met dit objectief kan gaan leiden tot fringing en banding. Ook de vraag hoeveel last ik kan krijgen van fringing; als het bij veel foto's zou gaan optreden dan ben ik minder gecharmeerd, omdat het ook prettig is wanneer ik niet elke foto hoef na te bewerken.

Dusver alleen nog geen zaak gevonden die me een prijs voordeel kan bieden met de combinatie E-M10 mark II in combinatie met Panasonic 14-140 II. Vanuit Olympus zijn er nu allemaal acties gaande waarbij je 50-100 euro aan vouchers krijgt. Dan wordt een Olympus combinatie al snel prijs-technisch aantrekkelijk. Heb nog even om te beslissen gelukkig...

@leendertv: En dank je! :) Mede door jou ben ik anders gaan nadenken over zoom objectieven en dat het hebben van één all-round objectief toch echt wel een voordeel biedt.
Gim schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:49:
@leendertv: En dank je! :) Mede door jou ben ik anders gaan nadenken over zoom objectieven en dat het hebben van één all-round objectief toch echt wel een voordeel biedt.
Een zoom koop je voor de flexibiliteit, dus dan kun je het beter gelijk goed doen.
Wat beeldkwaliteit maakt het niet uit of je de Panasonic 14-42mm en 45-150mm lenzen koopt of alleen de 14-140mm II.
Maar met de laatste ben je wel veel flexibeler en het is makkelijker mee te nemen (je hebt gewoon alles wat je nodig heb aan je nek hangen. Ik neem dan niet eens een tas mee).

Ik had eerst zowel de 14-42mm als de 40-150mm, maar merkte gewoon dat ik de laatste bijna nooit gebruikte omdat ik gewoon vaak geen zin had om lenzen te wisselen. Vooral niet als je een dagje uit ben of op vakantie.

Nu heb ik gewoon de 14-140mm II voor de flexibiliteit en primes voor hun lichtsterkte/compactheid (Mijn twee favoriete primes: Panasonic 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7).
Maar ik gebruik de 14-140mm II veruit het meest. Het is gewoon een hele goede superzoom.
Ik gebruik hem zelfs met een Raynox DCR150 macro voorzetlens voor insecten.

Deze is zonder de Raynox DCR150:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/715/20797319729_2504fa1aca_c.jpg

Deze met de Raynox DCR150:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/290/19603514395_328331198b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3884/15064361425_ce263fe426_c.jpg

• Gim
  • Niet online

Gim

leendertv schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:15:
Nu heb ik gewoon de 14-140mm II voor de flexibiliteit en primes voor hun lichtsterkte/compactheid (Mijn twee favoriete primes: Panasonic 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7).
Maar ik gebruik de 14-140mm II veruit het meest. Het is gewoon een hele goede superzoom.
Ik gebruik hem zelfs met een Raynox DCR150 macro voorzetlens voor insecten.
Mooie foto's. Heb zelf trouwens ook de Raynox 150, maar nog niet veel gebruikt. Als ik dit zo zie, dan is het een stille hint voor mezelf dat ik hem weer eens uit het doosje moet halen :)

Qua primes neig ik ook naar de 20mm. Net iets breder dan de 35mm prime die ik nu gebruik met m'n spiegelreflex; prachtig dingetje voor de prijs, maar net iets te krap.

Verwijderd

Waar je je denk ik niet op moet verkijken is de rest van de setup die bij bovenstaande foto's is gebruikt aan licht. Verwacht niet zo even dezelfde foto's te maken met enkel een camera en die lens, dan moet je je ook gaan verdiepen in flitsen etc.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:00:
Waar je je denk ik niet op moet verkijken is de rest van de setup die bij bovenstaande foto's is gebruikt aan licht. Verwacht niet zo even dezelfde foto's te maken met enkel een camera en die lens, dan moet je je ook gaan verdiepen in flitsen etc.
Deze foto's zijn allemaal zonder flitser gemaakt!
Maar dan moet je inderdaad wel goed licht hebben (zonnige dag) en niet tot al te hoge vergrotingen gaan. Want bij hoge vergrotingen moet je ook een heel klein diafragma gaan gebruiken (bijvoorbeeld f16) om nog een behoorlijke scherptediepte te hebben. En dan heb je zonder flitser niet meer genoeg licht.
Of je moet met een statief gaan werken, maar daar ben ik niet echt fan van. Want dan met je vroeg uit je bed omdat de insecten dan nog stil zitten.

Ik doe ook wel hogere vergrotingen met de Raynox DCR250 en de Nissin i40 flitser (beste compacte flitser voor m43) en een minisoftbox om het licht te spreiden en te verzachten. Dat is wel veel lastiger en vergt veel experimenteren. Je moet bijvoorbeeld niet te hard flitsen omdat de achtergrond dan te donker wordt. En eigenlijk moet je volledig manueel werken.
Ik doe liever lagere vergrotingen zonder flitser.

Dit is een voorbeeld van een macrofoto waarbij ik wel een flitser gebruik heb:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7340/9005795147_01fbe7937c_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 26-11-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag trouwens dat heel veel mensen hier voor de B&H-optie gingen, maar ik doelde eerst eigenlijk gewoon op Amazon.com aangezien je daar minder kwijt bent inclusief alle kosten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e0O5mKO.gif
Niet op voorraad maar je kunt gewoon bestellen voor die prijs (backordered).

Ik heb nog niets van de performance van de lens voorbij zien komen overigens, dus hier een volledige review:
https://www.ephotozine.co...-7-asph-lens-review-28432

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:22:
Ik zag trouwens dat heel veel mensen hier voor de B&H-optie gingen, maar ik doelde eerst eigenlijk gewoon op Amazon.com aangezien je daar minder kwijt bent inclusief alle kosten:
[afbeelding]
Niet op voorraad maar je kunt gewoon bestellen voor die prijs (backordered).

Ik heb nog niets van de performance van de lens voorbij zien komen overigens, dus hier een volledige review:
https://www.ephotozine.co...-7-asph-lens-review-28432
Maakt niets uit volgens mij, als je gewoon de Pay Later optie doet bij BH dan kom je op $106 uit. Volgens omrekensites kom je op €130 áls ze de lens eruit pikken.

De levertijd is zowel op Amazon als op BH Expected availability: December 03 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de panasonic 25mm f1.7 binnen :)

Uiteraard zal ik een review plaatsen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Wat heeft de lens je in totaal gekost?
(qua import en douane)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de 12mm f/2.0 kwijt (verkocht). Erg jammer dat er keuzes gemaakt moeten worden want ik was/ben vrij dol op dit objectief. Nu op zoek naar een mooie 12-40mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:56:
Wat heeft de lens je in totaal gekost?
(qua import en douane)
52.37 voor 2 stuks
Aan import kosten

Iets van 121 per lens totaal dus

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 04-12-2015 17:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik heb de lens namelijk ook gekocht via B&H

Ben benieuwd naar je review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Waarom 2 stuks trouwens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Levertijd is nu maart volgens de site.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Als focus snelheid van belang is voor mij, is deze Panasonic 25mm 1.7 dan aan te bevelen i.c.m. een Olympus body? De prijs is wel mooi. Neig zelf naar Olympus 25mm.

Had eerst ook naar de Panasonic 20mm gekeken maar is schijnbaar vrij traag op een Olympus body. Is dit met andere primes ook te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Gim schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:28:
Als focus snelheid van belang is voor mij, is deze Panasonic 25mm 1.7 dan aan te bevelen i.c.m. een Olympus body? De prijs is wel mooi. Neig zelf naar Olympus 25mm.

Had eerst ook naar de Panasonic 20mm gekeken maar is schijnbaar vrij traag op een Olympus body. Is dit met andere primes ook te verwachten?
De 20mm is beroemd om zijn traagheid. Dat is overigens alleen in vergelijking met andere MFT objectieven, want hij is zeker niet langzaam. Andere primes zijn sneller. Het verschil komt doordat in de 20mm een grotere (en daardoor zwaardere) lensgroep beweegt voor de autofocus dan in andere primes. Ik verwacht dat de 25mm sneller is. Op de Olympus 25mm zit nu volgens mij trouwens een cashback van 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:28:

Autofocus is lekker vlot.

maar man wat verschil in bouwkwaliteit vs de 15mm f1.7, ik merk aan alle kanten dat de 25 geen premium lens is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Wat verwacht je voor 99 dollar? Gezien de prijs lijkt me daar niks mis mee. Ook de plastic lenzen gaan niet zo snel stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:04:
Wat verwacht je voor 99 dollar? Gezien de prijs lijkt me daar niks mis mee. Ook de plastic lenzen gaan niet zo snel stuk :)
120 euro he :P

T is denk ik best veel lens voor zn geld, scherpte zal niet veel onderdoen voor de nikon 35 f1.8 (op aps-c)
Maar de focusring, het hol klinken , het geluid van de af motor, CA en bokeh staan mij toch wel tegen.

Ik had ook een canon C-mount 25mm f1.4, (tot ik terugkwam van vakantie)
Die lens had verschrikkelijk veel flare, scherpte was soft, behoorlijk veel vignetting, en toch vond ik het een leuke lens om mee te schieten vanwege zijn low light en mooie Rendering.

Kostte ook maar 30 euro. toch wel ff 4x zo goedkoop. :P

[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 05-12-2015 23:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Je bent niet snel tevreden als het op bokeh aankomt, lijkt het?

Voor mij zouden zaken als hol klinken en AF geluid niet veel uitmaken, op dit prijspunt. Zeker niet voor foto's, bij video is het anders natuurlijk.

Ik hou het toch lekker bij m'n 20mm pancake. Als ik die niet had, zou ik wss ook wel deze besteld hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Hoezo sluit het hebben van de ene lens, het kopen van een andere lens uit?

Bij mij is de enige beperkende factor geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een 25mm f/1.7 niet veel verschilt van een 20mm f/1.7? Daarbij is de 20mm compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Dat je dat nog uit gaat leggen joh! :+.

Als men dat zelf al niet kan verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Was ook niet heel serieus.

Alhoewel, als ik kijk wat ik (straks als de Panasonic binnen is) aan lenzen heb rond de 20mm:

Olympus 14-42mm F3.5-5.6 II
Olympus 14-42mm F3.5-5.6 II R
Olympus 17mm F2.8
Panasonic 20mm F1.7
Panasonic 25mm F1.7

Nou telt natuurlijk eigenlijk alleen de Panasonic 20mm echt mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De helpdesk in mij overwint het soms, excuus.

Afbeeldingslocatie: http://www.mirrorlessrumors.com/wp-content/uploads/2015/12/Z-camera-700x329.jpg
Is daar echt een markt voor? Het scheelt misschien 100 gram met een kleine MFT-camera als de Panasonic GM1/5, waar je meer aan hebt dan enkel onder een drone te hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:05:
De helpdesk in mij overwint het soms, excuus.

[afbeelding]
Is daar echt een markt voor? Het scheelt misschien 100 gram met een kleine MFT-camera als de Panasonic GM1/5, waar je meer aan hebt dan enkel onder een drone te hangen.
Die camera deed RAW/ log en ik meende ook 4k. Is meer een blackmagic concurrent dan die van een gm5.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik denk dat vooral de 4k de trekker moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

En enkel onder een drone hangen is precies wat de doelgroep er mee gaat doen :)
Of misschien op een helm monteren of bovenop een auto etc... Maar een lcd scherm / viewfinder zullen ze niet missen

[ Voor 42% gewijzigd door amphora op 07-12-2015 08:50 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Had een mailtje gestuurd naar http://www.bhphotovideo.com/ betreffende de levertijd van de Panasonic lens. Ze gaven aan deze week de pre-orders te ontvangen en te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De review zal op zich laten wachten, ik was m aan het testen toen plotseling de camera er de brui aan gaf.

Geen idee waarom hij er zomaar mee stopte. :S

Soms gaat ie nog een paar seconden aan en daarna op zwart.
heb 2 batterijen geprobeerd, t zelfde resultaat :(

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 07-12-2015 21:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Batterij gaar?

Super balen :( :(
Christiano007 schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:19:
Had een mailtje gestuurd naar http://www.bhphotovideo.com/ betreffende de levertijd van de Panasonic lens. Ze gaven aan deze week de pre-orders te ontvangen en te verzenden.
Toppiejoppiejoh, thanks dat je het hier even meldt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de schuldige gevonden hoor:

men verwijderd de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VlEzcHBPnyU6vwgmA5WsnFLt/full.jpg
en alle flex kabels

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aJ5lCGL9ZeDCeZLR0wr3GWud/full.jpg

verwijder het main-board en zie:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/H3cFonn0BhrhdvefqPh3wS2S/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v2StMlztnAIyQv8MZdEgfNp6/full.png

schroefje maakt waarschijnlijk contact met de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BEZKrgIhxQ1go8G4gYR0aX3w/full.jpg

maar de camera doet het weer gelukkig
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZSJ2t9W472MU0pMUKQ8uPSCf/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Enig idee waar dat schroefje van was/is en hoe dit kon gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Dat er überhaupt ruimte in zo'n behuizing is voor een schroef om los te raken en te gaan zwerven :o

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
(FT5) Confirmed via multiple sources: Many(!) f/1.2 MFT lenses from Olympus.
I got more feedback from different sources that Olympus will indeed announce a new roadmap of f/1.2 prime lenses in early Spring. I have been told they will announce the specs of multiple(!) f/1.2 prime lenses. The lenses shipment will then be spread during the upcoming 12 months.
Bron: http://www.43rumors.com/f...-mft-lenses-from-olympus/

MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit. Hieronder de equivalentie:

SensorformaatCropMFT Eqv.
Micro 4/32.0f/1.2
Canon APS-C1.6f/1.5
APS-C1.5f/1.6
Fullframe1.0f/2.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn dat Olympus het systeem blijft doorontwikkelen. Ik ben benieuwd naar deze nieuwe objectieven alhoewel ik ze zelf waarschijnlijk niet zal kopen. Ik had graag dat ze een m4/3 versie van de 12-60 gingen maken.

Ik ben nu op zoek naar een 12-40. Iemand ergens een 2e hands gezien of iemand hier die er vanaf wil?

Het sensorformaat in m4/3 camera's is overigens 4/3. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:31:
(FT5) Confirmed via multiple sources: Many(!) f/1.2 MFT lenses from Olympus.
I got more feedback from different sources that Olympus will indeed announce a new roadmap of f/1.2 prime lenses in early Spring. I have been told they will announce the specs of multiple(!) f/1.2 prime lenses. The lenses shipment will then be spread during the upcoming 12 months.
Bron: http://www.43rumors.com/f...-mft-lenses-from-olympus/

MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit. Hieronder de equivalentie:

SensorformaatCropMFT Eqv.
Micro 4/32.0f/1.2
Canon APS-C1.6f/1.5
APS-C1.5f/1.6
Fullframe1.0f/2.4
Zal wel weer een 25mm f1.2 gaan worden. sommigen hebben het ook over een 17mm f1.2, dat zie ik ook nog wel gebeuren. Maar iets als een 50mm f1.2 wat ik zo graag wel, lijkt mij de kans erg klein.
gelukkig er er nog de samyang 50mm f1.2 (voor mirrorless!)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is denk ik meteen het "probleem" van een veel voorkomende focal length als de 50mm. Ik zie dan liever een 100mm f/1.2, daar kun je geen fullframe-lens voor op je camera draaien (dichtste in de buurt komt een 85mm f/1.2).
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Dit topic is gesloten.