Mocht iemand toevallig opzoek zijn naar een Panasonic 14-140mm/F3,5-5,6 lens, dan is deze in een kit met de G5 nu wel erg voordelig. Dat wil zeggen, je krijgt de G5 er voor een paar tientjes bij t.o.v. de prijs van de losse lens in de pricewatch. Uiteraard niet het nieuwste toestel, maar wel geheel nieuw... ;-)
Ik had een wifiprobleem met mijn em10, werd binnen de twee weken opgelost, ook het half afgebroken batterijklepje (mijn eigen fout) werd gewoon ineens mee vervangen. Ik heb reparaties onder garantie al minder vlot meegemaakt.ramrodwillem schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:11:
Goed plan om te kijken of de garantie van Olympus een beetje goed werkt ....
@ Teun
Mijn reactie was cynisch bedoeld , omdat ik het een beetje vreemd vindt dat je een product zou kopen waarvan is aangetoond dat het een fout bevat en daarom de productie is stil gelegd , wel mooi van Olympus dat beide zijn gemaakt
Mijn reactie was cynisch bedoeld , omdat ik het een beetje vreemd vindt dat je een product zou kopen waarvan is aangetoond dat het een fout bevat en daarom de productie is stil gelegd , wel mooi van Olympus dat beide zijn gemaakt
Verwijderd
Inmiddels is duidelijk dat het een beperkt aantal batches betreft en heeft Olympus voor de reeds verkochte toestellen een regeling getroffen.
gave firmware update van Olympus in november:
http://www.43rumors.com/e...electornic-stabilization/
Onder andere Focus bracketing en focus stacking.
Ideaal voor extreme macro fotografie!
http://www.43rumors.com/e...electornic-stabilization/
Onder andere Focus bracketing en focus stacking.
Ideaal voor extreme macro fotografie!
Nou die IBIS is wel een hele belangrijke , vindt ik zelf , overweeg om deze daarom te kopen , lijkt me voor ook video erg prettig , zie alleen nog geen video test van de camera ...?[b]
Hell, die em10 mk2 is op de IBIS na gewoon een firmware update van de 1e, voor mijn gevoel...
Verder veschil ,4K timelaps , betere electronische view finder ,AF targeting pad
Precies, software dus op viewfinder na. De meeste functies zouden ook in de oude EM5/10 kunnen maar dat doet olympus niet natuurlijk anders koopt niemand de geüpdatet versie.ramrodwillem schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:37:
[...]
Verder veschil ,4K timelaps , betere electronische view finder ,AF targeting pad
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
En die viewfinder en betere IBIS is voor em10 bezitters niet voldoende reden om over te stappen denk ik. 3 axis IBIS doet het ook absoluut niet slecht!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Nee inderdaad misschien niet voor bezitters van MKI , ik gebruik mn camera 70% voor foto,s en 30% voor video ,voor mij zou het vanwege 5 asige IBIS een goede keuze kunnen zijn , de andere die ik op het oog heb zijn de GX8 en de OM-D E5M MKII maar die zijn 2x zo duur en ik weet zeker , niet 2x zo goed ...
Zijn er eventueel nog andere MFT,s die ik over het hoofd zie met ook een goed video functie ?
Zijn er eventueel nog andere MFT,s die ik over het hoofd zie met ook een goed video functie ?
Panasonic heeft tot op heden altijd een betere videofunctie gehad. Je kunt de Panasonic G7 + 14-140 eens bekijken. Die heeft ook goede stabilisatie en interessante video functies.ramrodwillem schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:26:
Nee inderdaad misschien niet voor bezitters van MKI , ik gebruik mn camera 70% voor foto,s en 30% voor video ,voor mij zou het vanwege 5 asige IBIS een goede keuze kunnen zijn , de andere die ik op het oog heb zijn de GX8 en de OM-D E5M MKII maar die zijn 2x zo duur en ik weet zeker , niet 2x zo goed ...
Net wat video,s bekeken van de G7 , ziet er erg goed uit maar de stabilisatie haalt het toch lang niet bij de 5 asige IBIS , dat lijkt als je daar mee filmt en loopt wel of je een cam slider gebruikt , dat resultaat haalt de G7 toch echt niet , helaas .
Maar het formaat en een hoop andere functie,s spreken me zeker aan van de G7 , nog maar wat denk werk verrichten .....
Maar het formaat en een hoop andere functie,s spreken me zeker aan van de G7 , nog maar wat denk werk verrichten .....
Heeft iemand de V-log bug in de GH4 versie 2.3 firmware al opgemerkt?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
GH4 V-log peaks at 79 IRE because it's a 12 F-Stop subset of the Varicam 35 16 F-Stop LOG profile. 100 IRE would be 16 F-Stops on this LOG curve. ( this is how both cameras can use the same LOG curve and the same identical LUTs in post )
From recent feedback it looks like you really need an external recorder that can handle 10-bit 4:2:2 HDMI recording to get the best quality from GH4 V-log, as 8-bits may not be enough to capture all of the image data.
Ik heb op reis die 75mm 1.8 gekocht. Uiteindelijk kon ik ook nog eens GST (belasting) terugkrijgen, en dat maakte de lens al helemaal goedkoop. Even mee gespeeld. Onder de indruk. Wat een mooi stukje techniek zeg. Zeer scherp, maar vooral ook erg makkelijk om er mooie foto's mee te maken. Ik ga nu maar even goed testen, misschien dat mijn Pana 14-140 3.5-5.6 overbodig zal worden (maar voorlopig lijkt het van niet).
>Ik ga nu maar even goed testen, misschien dat mijn Pana 14-140 3.5-5.6 overbodig zal worden
Waarom , is toch een kompleet andere lens ...?
Waarom , is toch een kompleet andere lens ...?
is idd compleet anders, maar ik gebruik mijn lenzen alleen tijdens mijn reizen. Ik vind die 14-140 leuk maar ben er nooit van ondersteboven geweest. Die 75mm maakt vanaf de eerste minuut veel mooiere plaatjes....een orang utan ver weg in een boomtop is echter weer een ander verhaal..
Met de Olympus M10 probeerde ik gisteren op een dansvloer (redelijk verlicht maar gelig.. disco verlichting) foto's te maken van mensen.
Dat ging erg slecht! Meeste foto's zie je beweging op.. mensen zijn rare spoken. Maar ik ben nog echt geen pro, als ik de Shutter time aanpas (in S modus) omlaag dan zijn de foto's wel goed, maar dan zijn ze juist te donker (logisch)..
Op zich logisch maar ik vraag me af of er niet een instelling is om dit te verhelpen zonder een flits te gebruiken?
Dat ging erg slecht! Meeste foto's zie je beweging op.. mensen zijn rare spoken. Maar ik ben nog echt geen pro, als ik de Shutter time aanpas (in S modus) omlaag dan zijn de foto's wel goed, maar dan zijn ze juist te donker (logisch)..
Op zich logisch maar ik vraag me af of er niet een instelling is om dit te verhelpen zonder een flits te gebruiken?
Zonder flits kun je eigenlijk wel vergeten zonder zeer lichtsterk glas en hoge iso's over het algemeen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik was al enige tijd aan het kijken om een alternatief voor mijn PEN E-P1 aan te kopen. Deze camera gaat mee op trektochten waar ik geen zware apparatuur kan of wil nemen. Het grootste gebrek aan de E-P1 is het gebrek aan een EVF. Op zo'n schermpje is het altijd gokken wat het resultaat zal zijn.
Gisteren een OMD 5 (1ste generatie) gekocht voor 349 euro
Gisteren een OMD 5 (1ste generatie) gekocht voor 349 euro
Nette prijs? Nieuw of 2e hands? Ik zit te denken aan een upgrade naar de mk2, maar ben er nog niet uit of het deze wordt of een andere. Wil wel mijn Olympus lenzen houden, dus of Olympus of Panasonic.
Zouden jullie de EM1 boven de EM5 mk2 kiezen? Komt er binnenkort een upgrade van de EM1?
Zouden jullie de EM1 boven de EM5 mk2 kiezen? Komt er binnenkort een upgrade van de EM1?
Nieuwprijs bij kameraexpressGustavSan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:22:
Nette prijs? Nieuw of 2e hands? Ik zit te denken aan een upgrade naar de mk2, maar ben er nog niet uit of het deze wordt of een andere. Wil wel mijn Olympus lenzen houden, dus of Olympus of Panasonic.
Ik heb lang overwogen naar Fuji over te stappen omwille van de zeer goede beeldkwaliteit, echter door het APSC sensor heeft fuji ook groter glas nodig. De bedoeling is echt een kleine en compacte reis kit te hebben.
De E-M5 mkII is zeker de betere camera, maar voor mij zijn de nieuwe features niet doorslaggevend genoeg.
[Edit]
Gisteren het pakje in ontvangst mogen nemen en ik ben toch echt wel onder de indruk van dit kleine toestelletje. Voorlopig de kitlens van mijn EP-1 gemonteerd (14-42) wat bijlange na niet de snelste noch de scherpste lens is maar de resultaten zijn toch echt heel mooi.
eerste indrukken:
positief:
- klein maar fijn toestelletje
- eenvoudig te bedienen (het menu ben ik gewoon van de EP-1)
- de EVF is echt zeer goed, veel beter dan ik verwacht had en iets waar ik altijd mijn afkeur van gehad heb (veel beter dan een aantal sony en panasonic modellen waar ik kortstondig mee kunnen spelen heb)
- autofocus is zeer goed in donkere omstandigheden, zelfs met een basic kitlensje
- dynamisch bereik van de foto's is echt indrukwekkend
negatief:
- knopjes hebben idd een sponsig gevoel en zijn niet altijd even goed bereikbaar
- olympus menu-logica soms een beetje lastig
[ Voor 36% gewijzigd door DinoBe op 01-10-2015 09:32 ]
Grappig. Ik had dus laatst die fuji x10 in mijn handen en sindsdien vind ik mijn evf echt te slecht
.
Verder ben ik het met je eens mbt het menu en ik gebruik de camera zelfs al ruim 2,5 jaar. Wat ik een manco vind van de em5 is de continuous autofocus. Ik was bij mijn Canon gewend snel veel scherpe foto's te maken, en op de em5 heb ik het nu maar op single shot staan omdat het toch niet opschiet en omdat mijn sd kaart (heb zo'n 8gb wifikaartje dat echt heerlijk werkt) zo vol zit
. Ik kan je wel zeggen dat het nog vele malen toffer wordt met een mooie prime. Ik ben werkelijk verbluft over de foto's die ik met de 75mm 1.8 maak. Verder is de 12mm 2.0 echt mijn meest favoriete lens ooit geworden.
Ik was laatst in Maleisie en de lokale munt doet het daar momenteel even niet zo best. De em5 mk2 kost daar nu omgerekend €715 incl. internationale Olympus garantie (gewoon normale prijs bij officiele olympus winkel). Daarom ben ik ineens zo druk met een upgrade bezig, want voor dat geld kan ik er ook nog eens voor naar Maleisie op en neer vliegen
Verder ben ik het met je eens mbt het menu en ik gebruik de camera zelfs al ruim 2,5 jaar. Wat ik een manco vind van de em5 is de continuous autofocus. Ik was bij mijn Canon gewend snel veel scherpe foto's te maken, en op de em5 heb ik het nu maar op single shot staan omdat het toch niet opschiet en omdat mijn sd kaart (heb zo'n 8gb wifikaartje dat echt heerlijk werkt) zo vol zit
Ik was laatst in Maleisie en de lokale munt doet het daar momenteel even niet zo best. De em5 mk2 kost daar nu omgerekend €715 incl. internationale Olympus garantie (gewoon normale prijs bij officiele olympus winkel). Daarom ben ik ineens zo druk met een upgrade bezig, want voor dat geld kan ik er ook nog eens voor naar Maleisie op en neer vliegen
Ik ben van plan de overstap van dSLR (EOS 7D) naar systeemcamera's te maken, en nu is mijn oog gevallen op de Panasonic GX7. Ik kwam zojuist voorbij deze deal: http://www.artencraft.be/...0mm--20mm--tas--sd-323757
Vergis ik me heel erg, of is dit een bijzonder goede deal? Drie (relatief goede) lenzen en een body, die in de pricewatch toch aanzienlijk meer kosten.
Vergis ik me heel erg, of is dit een bijzonder goede deal? Drie (relatief goede) lenzen en een body, die in de pricewatch toch aanzienlijk meer kosten.
Lijkt een hele scherpe prijs inderdaad.
De kit met 20mm en telezoom staat voor 998 in de Pricewatch: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX7 + 20mm f/1.7 II ASPH + 45-150mm f/4.0-5.6...
En dan zit daar nog niet eens de 14-42 bij.
De kit met 20mm en telezoom staat voor 998 in de Pricewatch: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX7 + 20mm f/1.7 II ASPH + 45-150mm f/4.0-5.6...
En dan zit daar nog niet eens de 14-42 bij.
Behalve die 20mm zijn het verder niet echt toplenzen. Wel prima deal ja.
Welke 14-42mm lens is het? II?Izign schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:37:
Ik ben van plan de overstap van dSLR (EOS 7D) naar systeemcamera's te maken, en nu is mijn oog gevallen op de Panasonic GX7. Ik kwam zojuist voorbij deze deal: http://www.artencraft.be/...0mm--20mm--tas--sd-323757
Sinds twee dagen binnen, mooie camera en prima lenzen. Die 20mm is super! De 14-42 is versie II. Dit weekend eens wat uitgebreider testen, maar het formaat en gewicht ten opzichte van mijn dSLR zijn alvast enorme pluspunten.
20mm is inderdaad leuke pancake lens. Perfect voor bv straatfotografie of andere gelegenheden waarbij je je camera makkelijk wilt meenemen in je jaszak.
Wat raden jullie qua lens aan met een beperkt budget (mag uiteraard 2e hands zijn) van +- €150 voor macro shots van dieren (niet insecten perse) ? of is dit geen realistisch bedrag...
Heb zelf alleen een kitlens van de Olympus PL6 en lees goede verhalen over de Sigma 30mm f2.8 EX DN . Maar ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil zal zijn tussen mijn kitlens en deze lens (ja ik ben een newbie
).
Is er ergens een verhoudingsfoto te zien oid tussen verschillende lenzen ?
Heb zelf alleen een kitlens van de Olympus PL6 en lees goede verhalen over de Sigma 30mm f2.8 EX DN . Maar ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil zal zijn tussen mijn kitlens en deze lens (ja ik ben een newbie
Is er ergens een verhoudingsfoto te zien oid tussen verschillende lenzen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Christiano007 op 11-10-2015 21:27 ]
Ter land, ter zee en in de kroeg
Wat voor dieren dan nog meer? Want een macrofoto van iets wat groter is dan een paar cm is, laat enkel nog maar een deel van het beestje zien.
Vogels (heb zelf 2 kakariki's) o.a en gewoon huisdieren, kinderboerderij.En misschien is macro niet het juiste woord, maar gewoon van heel dichtbijUniversal Creations schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:26:
Wat voor dieren dan nog meer? Want een macrofoto van iets wat groter is dan een paar cm is, laat enkel nog maar een deel van het beestje zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Christiano007 op 11-10-2015 21:29 ]
Is dan niet echt macrofotografie. Die Sigma 30mm is ook verre van een macro lens. De maximale vergroting is 1:8,1. Als je dat vertaalt naar een foto, kun je dieren/delen van dieren die kleiner zijn dan 16cm niet beeldvullend meer krijgen. Je kitlens doet het op dat vlak beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 11-10-2015 21:35 ]
Aha, wat adviseer jij dan voor lens?Universal Creations schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:35:
Is dan niet echt macrofotografie. Die Sigma 30mm is ook verre van een macro lens. De maximale vergroting is 1:8,1. Als je dat vertaalt naar een foto, kun je dieren/delen van dieren die kleiner zijn dan 16cm niet beeldvullend meer krijgen. Je kitlens doet het op dat vlak beter.
Ik weet niet wat je precies zoekt, want je had het over macroshots, maar wat je vervolgens wil fotograferen is meer portretten en hooguit wat close-up. Wat mis je in je kitlens?
Hoort zich goed aan. De Oly E-M10 spreekt me o.a. aan qua features zoals Live Composite. Maar de GX7 is een mooi toestel. Voordeel van de GX7 zou zijn dat ie overeenkomsten heeft met mijn Pano compact.Izign schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 07:56:
Sinds twee dagen binnen, mooie camera en prima lenzen. Die 20mm is super! De 14-42 is versie II. Dit weekend eens wat uitgebreider testen, maar het formaat en gewicht ten opzichte van mijn dSLR zijn alvast enorme pluspunten.
Benieuwd hoe hij je verder gaat bevallen.
Beste allemaal,
Graag jullie ervaring met de Panasonic 14-140mm lens. Ik ben een paar weken op vakantie geweest en heb daar voornamelijk mijn kitlens van de Panasonic G6 gebruikt en dat is de 14-42 lens. Nou merk ik dat je soms wat zoom tekort komt, dus ik ben aan het kijken of ik de 14-140mm lens ga aanschaffen. Ik meen hier vaker gelezen te hebben dat verschillende gebruikers sinds ze de 14-140 lens hebben de 14-42 lens niet meer gebruiken en eigenlijk alleen nog maar de 14-140 lens gebruiken.
Ik heb een paar vragen: volgens mij zijn er meerdere versies van de 14-140mm lens van Panasonic. Zijn er nog noemenswaardige verschillen waar ik rekening mee moet houden (bijvoorbeeld als ik 'm tweedehands zou aanschaffen)? En is de 14-140mm lens veel groter dan de 14-42 lens? Ik geloof dat dat wel meeviel toch?
Graag jullie ervaring met de Panasonic 14-140mm lens. Ik ben een paar weken op vakantie geweest en heb daar voornamelijk mijn kitlens van de Panasonic G6 gebruikt en dat is de 14-42 lens. Nou merk ik dat je soms wat zoom tekort komt, dus ik ben aan het kijken of ik de 14-140mm lens ga aanschaffen. Ik meen hier vaker gelezen te hebben dat verschillende gebruikers sinds ze de 14-140 lens hebben de 14-42 lens niet meer gebruiken en eigenlijk alleen nog maar de 14-140 lens gebruiken.
Ik heb een paar vragen: volgens mij zijn er meerdere versies van de 14-140mm lens van Panasonic. Zijn er nog noemenswaardige verschillen waar ik rekening mee moet houden (bijvoorbeeld als ik 'm tweedehands zou aanschaffen)? En is de 14-140mm lens veel groter dan de 14-42 lens? Ik geloof dat dat wel meeviel toch?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Tot nog toe erg goed! Fijne bediening, goed beeld. Gisteren in de zoo de 45-150 uitgeprobeerd. Beweeglijke dieren zijn lastig (focus gaat niet altijd vlot) maar nog vrij goed. FlickrGim schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:53:
[...]
Hoort zich goed aan. De Oly E-M10 spreekt me o.a. aan qua features zoals Live Composite. Maar de GX7 is een mooi toestel. Voordeel van de GX7 zou zijn dat ie overeenkomsten heeft met mijn Pano compact.
Benieuwd hoe hij je verder gaat bevallen.
De 20mm is een heerlijke lens, ideaal voor low light en mensen. Mooie bokeh. Flickr
En aangezien die combinatie zo klein is, heb ik plots altijd een camera in m'n tas zitten...
Je moet de HD versie hebben, die 3.5/5.6 versie. Ik heb de lens. Gebruik de lens vrij weinig maar bij flinke afstanden wel een fijne lens. Lekker scherp, mooie plaatjes.Luuk1983 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:19:
Beste allemaal,
Misschien weet ik nog niet wat ik wil uiteindelijk. Van alles wel iets (van Macro tot ver af) Maargoed dat lukt niet met 1 lensUniversal Creations schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:08:
Ik weet niet wat je precies zoekt, want je had het over macroshots, maar wat je vervolgens wil fotograferen is meer portretten en hooguit wat close-up. Wat mis je in je kitlens?
Waar is een 30 mm lens voor geschikt qua fotografie? Dit staat gelijk aan 60mm (?) zo ver ik kon begrijpen. Dan zie je ongeveer door de lens als wat je door je ogen ziet?
Als je alles in 1 lens wil, had je beter voor een bridgecamera kunnen kiezen met een grote sensor.
Er bestaat niet zoiets als wat je door je ogen ziet. 50mm op fullframe (waar vaak naar omgerekend wordt) wordt wel de standaard genoemd. Het is een soort gemiddelde, niet wijd, niet tele. 30mm op m4/3 kan voor binnen wat krap zijn, maar is wel handig voor portretten van niet al te dichtbij, dus meer half of full body portrait. Maar wat mis je in kitlens?
Er bestaat niet zoiets als wat je door je ogen ziet. 50mm op fullframe (waar vaak naar omgerekend wordt) wordt wel de standaard genoemd. Het is een soort gemiddelde, niet wijd, niet tele. 30mm op m4/3 kan voor binnen wat krap zijn, maar is wel handig voor portretten van niet al te dichtbij, dus meer half of full body portrait. Maar wat mis je in kitlens?
Er zijn twee versies. versie I en versie IILuuk1983 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:19:
Beste allemaal,
Je moet versie II hebben want die is aanzienlijk verbeterd op eigenlijk alle denkbare vlakken. Totaal anders dan de 14-150mm van Olympus wat sowieso een vrij slechte lens was (dat komende van een Olympus liefhebber), en met hún versie II onveranderd is gebleven .. die heeft alleen een nieuw jasje.
Deze meneer laat de Panasonic mooi zien: YouTube: The Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 Zoom Lens for Micro Four Thirds, MFT Cameras
Versie 2 is waar ze met rode letters het 'HD-logo' op hebben staan?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Nee DikkieD weet niet waar die het over heeft.Luuk1983 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:58:
[...]
Versie 2 is waar ze met rode letters het 'HD-logo' op hebben staan?
Klopt wel indd dat die f3.5-5.6 is, de oude versie is f4-5.8.
Winkels zetten er niet allemaal een II achter das 't punt, dus kan je indd het beste naar de diafragma kijken.
[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 12-10-2015 20:12 ]
Geen idee wat ik misUniversal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:31:
Als je alles in 1 lens wil, had je beter voor een bridgecamera kunnen kiezen met een grote sensor.
Misschien dat het verstandiger is om eerst nog flink wat te schieten voordat ik iets nieuws koop.
Wat ik trouwens wel erg mooi vind om te maken zijn euh..Bokah (?) shots. Scherpe voorgrond en blurry achtergrond. En dat lukt beter met een lagere F (?)
Bokeh bedoel je. Bokeh betekent eigenlijk de kwaliteit van de achtergrondonscherpte en dus niet de hoeveelheid onscherpte. Jij wil dus eigenlijk een kleine scherptediepte. Je kunt dit ook al bereiken met je kitlens door de grootste brandpuntsafstand te kiezen en het grootste diafragma (kleinste getal) en dan de afstand tot je onderwerp relatief klein te houden.
Wil je meer "blur", dan zijn lenzen met groter diafragma en langere brandpuntsafstand het beste. Uiteraard moet je wel een brandpuntsafstand nemen die past bij de vorm van fotografie. Bedenk wel dat grote diafragmalenzen niet echt goedkoop zijn.
Dus: ga eerst nog een tijdje lekker fotograferen met de lens die je nu hebt, zodat je erachter komt wat je echt leuk vindt en wat je mist in je huidige lens.
Wil je meer "blur", dan zijn lenzen met groter diafragma en langere brandpuntsafstand het beste. Uiteraard moet je wel een brandpuntsafstand nemen die past bij de vorm van fotografie. Bedenk wel dat grote diafragmalenzen niet echt goedkoop zijn.
Dus: ga eerst nog een tijdje lekker fotograferen met de lens die je nu hebt, zodat je erachter komt wat je echt leuk vindt en wat je mist in je huidige lens.
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 12-10-2015 20:42 ]
Dat is grappig. Ik heb die v1 ook een blauwe maandag gehad en daar stond geen HD op
Heb een Olympus M. Zuiko 40-150mm f4.0-5.6 lens besteld (2e hands maar als nieuw) voor €125,- .
Dan heb ik iig ook een lens voor verre afstanden voor niet al te veel. Mocht het niets zijn krijg ik dat bedrag er wel weer voor
Dan heb ik iig ook een lens voor verre afstanden voor niet al te veel. Mocht het niets zijn krijg ik dat bedrag er wel weer voor
Dit is een behoorlijk snelle lens voor een net bedrag: V&A aangeboden: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 I ASPH Zwart. Deze is perfect voor mooie bokeh shots. Uiteraard kan je er niet mee zoomen en het is geen hele erge macro-lens, maar ik vind het een perfecte lens om binnen met weinig licht (verjaardagen etc) te maken, of om buiten mooie bokeh shots te maken.Christiano007 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:34:
Wat ik trouwens wel erg mooi vind om te maken zijn euh..Bokah (?) shots. Scherpe voorgrond en blurry achtergrond. En dat lukt beter met een lagere F (?)
De 20/1.7 is lichtsterk, maar door de kortere brandpuntsafstand is het isolerende effect redelijk beperkt tenzij je kort op je onderwerp zit. Een 45/1.8 is daarvoor veel meer geschikt ook al is de lichtsterkte (nagenoeg) gelijk.
Inderdaad een scherpe lens. Ik begrijp alleen niet precies wat je met "snel" bedoelt. Door de lichtsterkte is kan de sluitertijd inderdaad behoorlijk kort in worden gesteld. Als je bedoelt dat hij snel focust, dat zit je er naast. Een kinderverjaardig is best lastig met deze lens. Een bejaardenverjaardag is goed te doenLuuk1983 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:36:
[...]
Dit is een behoorlijk snelle lens voor een net bedrag: V&A aangeboden: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 I ASPH Zwart. Deze is perfect voor mooie bokeh shots. Uiteraard kan je er niet mee zoomen en het is geen hele erge macro-lens, maar ik vind het een perfecte lens om binnen met weinig licht (verjaardagen etc) te maken, of om buiten mooie bokeh shots te maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Met snel wordt inderdaad normaal gesproken lichtsterk mee bedoeld vanwege de snellere sluitertijden.
Je koopt voor minder geld een Panasonic 25mm f1.7 nieuw!
Nog snellere autofocus ook.
Is die al leverbaar dan?leendertv schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:26:
Je koopt voor minder geld een Panasonic 25mm f1.7 nieuw!
Edit: bijna dus. Pre-order: http://www.cameranu.nl/nl...LLM-MuvxcgCFWEUwwodfIEC3g
Maar inderdaad. Ik zou deze lens altijd verkiezen boven de 20mm.
[ Voor 48% gewijzigd door amphora op 15-10-2015 23:04 ]
Toch zou ik ook kijken naar de 45mm 1.8. De bokeh van de 20mm (en dus ook de 25mm) is vrij zwak. Wil je bokeh, ga dan voor de 45mm. Die lens is echt fenomenaal.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Heeft iemand een idee hoe de Olympus 45mm 1.8 op een Panasonic body zal werken? De lens heeft geen optische stabilisatie, de body (in mijn geval de GF5) ook niet. Schiet je dan nog veel op met de hoge lichtsterkte, aangezien je veel stops verliest door het ontbreken van de IS?
Ik kan deze lens erg aanbevelen. Ik heb verschillende lensen (7-14 mm, 20 mm en de kleine 12-32 mm) en met de 14-140 lens heb ik verreweg mijn meeste foto's gemaakt en zeker niet de minste.Luuk1983 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:19:
Ik heb beide versies gehad (de oude op de GH1) en de nieuwe versie nu op de G6 en de GM1. Ga vooral voor de nieuwe versie, die is echt een stuk kleiner en lichter en werk zelfs prima met de kleine GM1. De OIS is ook beter en met de oude versie had ik last van 'lens creep'.
Ik merk wel dat als ik de 12-32 gebruik ik de extra zoom van de 14-140 mis. Voor overdag buiten fotografie (vakanties) is de 14-140 en de 7-14 eigenlijk alles wat ik nodig heb. de 20 mm is voor nacht en de 12-32 voor als ik heel compact iets bij me wil hebben.
Als ik een E-M10 of E-M10 Mark 2 wil aanschaffen, is nu dan het moment om toe te slaan of staat Olympus bekend om nog verdere prijs stunts die de moeite waard zijn om op te wachten?Ik wil een camera aanschaffen voor december "cadeaumaand".
)
Bij Kamera-Express zag ik een tweetal acties; een bonus bij aanschaf van een prime objectief en een bonus bij aanschaf van een OM-D body.
http://www.kamera-express...es/olympus-om-d-promotie/
http://www.kamera-express...es/olympus-m-zuiko-bonus/
Het moet dan mogelijk zijn om een body te kopen, de bonus te innen en dan deze bonus (50 euro) te gebruiken om een prime objectief te kopen en de bonus die je daarbij krijgt (50-75 euro) te gebruiken voor bijv. een extra grip of zo?
Bij Kamera-Express zag ik een tweetal acties; een bonus bij aanschaf van een prime objectief en een bonus bij aanschaf van een OM-D body.
Het moet dan mogelijk zijn om een body te kopen, de bonus te innen en dan deze bonus (50 euro) te gebruiken om een prime objectief te kopen en de bonus die je daarbij krijgt (50-75 euro) te gebruiken voor bijv. een extra grip of zo?
Waarom geen EM5 (mk1)? http://www.kamera-express...0mm-zwart-fl-lm2-flitser/
Om één of andere reden goedkoper dan de EM10?
[ Voor 16% gewijzigd door amphora op 02-11-2015 11:53 ]
Dat was de vraag nietamphora schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:51:
Waarom geen EM5 (mk1)? http://www.kamera-express...0mm-zwart-fl-lm2-flitser/
Hieronder wat verschillen die ik zo snel vond met Google. Een waterproof behuizing geen eis van mij. Er moeten dan sowieso ook al waterproof objectieven gekocht worden.
E-M5 features not present in the E-M10 original:
- weathersealed alloy body
- 5-axis IBIS
- TruePic VII image processor (same Sony 16 MP sensor)
- 81 focus points (vs. 35 in E-M5)
- 1,037k dot touch LCD screen (vs. 614k OLED in E-M5)
- 0 second shutter shock cure (no firmware update in sight for the E-M5)
- ability to program Mysets to the mode dial
- focus peaking
- faster start-up (1/2 second) vs. E-M5 (1 1/2 second)
- time lapse recording
- WiFi connectivity and remote shooting
- firm buttons (E-M5's were squishy due to weathersealing)
- 'Adaptive Brightness' viewfinder technology
- 'Live Composite' mode
- 'Colour creator'
- a more affordable accessory grip
- a smaller and lighter body (the inexpensive add-on grip gives you the best of both worlds)
- a built-in flash with wireless flash control
- 5-axis image stabilization (same as E-M5, but not the further developed E-M5 II's)
- 1.23× EVF magnification (E-M5 and E-M10 is 1.15, E-M5 II is 1.48)
- Higher res 2,360,000 EVF (E-M5 and E-M10 is 1,440,000)
- AF point selection (by touchscreen while using EVF)
- same video improvements as in the E-M5 II
- 4K time-lapse mode
- 1/16000 second silent electronic shutter
- Improved focus peaking
- 8.5 second continuous shooting (E-M5 is 9 second)
De E-M10 II zal de komende tijd nog wel gaan zakken in prijs, maar dat komt doordat dit model nog niet zolang op de markt is. De E-M10 kan je natuurlijk daardoor voor een mooie prijs krijgen. Ik verwacht zelf niet dat er meer acties komen. Deze actie van Olympus ken ik wel, maar heb behalve deze nog niet eerder andere acties van ze gezienGim schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:48:
Als ik een E-M10 of E-M10 Mark 2 wil aanschaffen, is nu dan het moment om toe te slaan of staat Olympus bekend om nog verdere prijs stunts die de moeite waard zijn om op te wachten?Ik wil een camera aanschaffen voor december "cadeaumaand".)
Er was een zomeractie dit jaar waarbij je een mooie korting kreeg van 100 euro op de E-M10. Aanschaf is er destijds niet van gekomen; met de mark 2 in aantocht daarna vond ik het niet gelijk einde van de wereld. Dus "redelijk" wat acties, maar geen idee of het uitzonderlijk is voor Olympustommyz schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:35:
[...]
De E-M10 II zal de komende tijd nog wel gaan zakken in prijs, maar dat komt doordat dit model nog niet zolang op de markt is. De E-M10 kan je natuurlijk daardoor voor een mooie prijs krijgen. Ik verwacht zelf niet dat er meer acties komen. Deze actie van Olympus ken ik wel, maar heb behalve deze nog niet eerder andere acties van ze gezien
Ok, niet gezien destijds. Je kan ook wel even 43rumors.com in de gaten houden. Hier staan veel acties op (wel even goed kijken, er staat ook acties op uit andere landen, die niet naar NL sturen).
Pas zodra de MK III er is zal hij pas gaan zakken Olympus kennende.tommyz schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:35:
[...]
De E-M10 II zal de komende tijd nog wel gaan zakken in prijs,
Heb je de E-M10 II al in je handen gehad , ik twijfel tussen de E-M10 II en de G7 , de E-M10 II houdt erg slecht vast vindt ik , totaal geen grip .Voor mij hebben ze beide hun voor en nadelen , heb hem nogniet direct nodig dus maar even wachten op een eventuele prijs drop .
Ik heb de E-M10, G7, GX7 en GX8 in handen gehad.ramrodwillem schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:59:
Heb je de E-M10 II al in je handen gehad , ik twijfel tussen de E-M10 II en de G7 , de E-M10 II houdt erg slecht vast vindt ik , totaal geen grip .Voor mij hebben ze beide hun voor en nadelen , heb hem nogniet direct nodig dus maar even wachten op een eventuele prijs drop .
Qua grip zijn de G7 en GX8 geweldig; daar zou ik geen grip accessoire overwegen. De GX8 is echter ver boven budget en ik ben daarnaast ook wel gecharmeerd van een built-in flitser. De G7 is alleen zo ontzettend lelijk. En ja, je koopt het toestel om foto's en/of video mee te maken, maar de G7 staat me gewoon tegen. En zoals je al aangeeft, ze hebben beiden voor- en nadelen die voor de een zwaarder wegen dan voor de ander.
De E-M10 en GX7 liggen iets minder in de hand, maar dat lijkt snel verholpen te zijn met een accessoire grip. Je kiest met deze modellen ook deels voor het compacte.
[edit] Panny modelnamen gecorrigeerd in post
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 03-11-2015 09:34 ]
je typt het fout, je bedoelt denk ik GX7 en GX8, het is verwarrend omdat de G7X een canon isGim schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:14:
[...]
Ik heb de E-M10, G7, G7X en G8X in handen gehad.
Qua grip zijn de G7 en G8X geweldig; daar zou ik geen grip accessoire overwegen. De G8X is echter ver boven budget en ik ben daarnaast ook wel gecharmeerd van een built-in flitser. De G7 is alleen zo ontzettend lelijk. En ja, je koopt het toestel om foto's en/of video mee te maken, maar de G7 staat me gewoon tegen. En zoals je al aangeeft, ze hebben beiden voor- en nadelen die voor de een zwaarder wegen dan voor de ander.
De E-M10 en G7X liggen iets minder in de hand, maar dat lijkt snel verholpen te zijn met een accessoire grip. Je kiest met deze modellen ook deels voor het compacte.
pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart
vs pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX7 Body Zwart
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 03-11-2015 09:25 ]
ora et labora
Hahamrc4nl schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:24:
[...]
je typt het fout, je bedoelt denk ik GX7 en GX8, het is verwarrend omdat de G7X een canon is
pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart
vs pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX7 Body Zwart

Maakt het nog uit waar je de lens koopt voor de cashback actie van Olympus?
De nieuwe Panasonic 25mm f1.7 is op voorraad bij onder andere kamera-express.nl en cameranu.nl!
Een hele leuke lichtsterke standaard lens voor 199 euro!
(De m.Zuiko 25mm f1.8 kost twee keer zoveel: 399 euro!)
Zelfs inclusief zonnekap
Een hele leuke lichtsterke standaard lens voor 199 euro!
(De m.Zuiko 25mm f1.8 kost twee keer zoveel: 399 euro!)
Zelfs inclusief zonnekap
[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 04-11-2015 20:43 ]
Ik wacht eigenlijk nog steeds op de Olympus OM-D E-M10 Mark II met dubbele kitlens (14-42 en 40-150). Die staat overal als aangekondigd/nog niet leverbaar.......
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Heb de Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 gekocht. Als je dat vergelijkt met de standaard kitlens en de Olympus M. Zuiko 40-150mm f4.0-5.6 die ik heb..... mooi hoor.
Lijkt me wel logisch natuurlijk, maar het inzetgebied van die lens is dan ook vele malen kleinerChristiano007 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:21:
Heb de Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 gekocht. Als je dat vergelijkt met de standaard kitlens en de Olympus M. Zuiko 40-150mm f4.0-5.6 die ik heb..... mooi hoor.
Ik wil eerst met deze set kijken wat ik zoal schiet aan foto's, om dan in een later stadium over te stappen naar beter glas
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Klopt, maar het ziet er wel fenomenaal uit voor een relatief kleine prijs (te koop bij cameratop.nl voor 250. En dan de cashback van 50 euro.)Cliffie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:31:
[...]
Lijkt me wel logisch natuurlijk, maar het inzetgebied van die lens is dan ook vele malen kleiner
Ik wil eerst met deze set kijken wat ik zoal schiet aan foto's, om dan in een later stadium over te stappen naar beter glas
Maar alleen zijn ze daar niet voorradig.Christiano007 schreef op maandag 09 november 2015 @ 18:33:
Klopt, maar het ziet er wel fenomenaal uit voor een relatief kleine prijs (te koop bij cameratop.nl voor 250. En dan de cashback van 50 euro.)
Na een periode de E-P5 niet te hebben gebruikt, heb ik het virus toch weer te pakken. Het virus genaamd glas. Een 20mm 1.7 (praktisch nieuw) en een nieuwe 45mm 1.8 gekocht, beide voor leuke prijsjes!
Maar nu ben ik me aan het verdiepen op een flitser en wellicht hebben jullie tips:
Wat is een goede flitser in combinatie met een Oly E-P5?
Ik zit er over na te denken om de flitser ook off-camera te kunnen gebruiken. Dus wireless of wired aan te sturen. Wat heb ik dan allemaal nodig?
* Twhomp = flitsnoob. Dat krijg je als je alleen video en street/nature fotografie doet.
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
Een 'micro flash' natuurlijk. 
Bijvoorbeeld deze. Ik ben een non-flitser, maar genoeg gebruikerservaringen over te vinden op het web van MFT gebruikers. Je kan met de E-P5 met zijn ingebouwde flitser de Nissin aansturen, dus in principe heb je enkel aan de flitser genoeg.
Bijvoorbeeld deze. Ik ben een non-flitser, maar genoeg gebruikerservaringen over te vinden op het web van MFT gebruikers. Je kan met de E-P5 met zijn ingebouwde flitser de Nissin aansturen, dus in principe heb je enkel aan de flitser genoeg.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 21:04 ]
Erg tevreden over mijn i40 op een m43 body. Snelle recharge en compact, ook wireless TTL werkt goed.
Ik gebruik een Metz 44 op m'n EM5. Werkt perfect maar misschien iets te groot in verhouding. Voelt niet echt in balans.
Ik ben erg tevreden met de i40 op de GX7.Furfoot schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:30:
Erg tevreden over mijn i40 op een m43 body. Snelle recharge en compact, ook wireless TTL werkt goed.
Heerlijke compacte flitster met veel features.
Ik heb even de ongewenste berichten weggehaald. Maak voortaan een TR aan, ipv onnodige berichten hier te plaatsen. Bij voorbaat dank.
Nog maar een keer proberen de vraag te stellen. De lens is nu zo goedkoop (200 euro). Heeft iemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?wcduck schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:56:
Heeft iemand een idee hoe de Olympus 45mm 1.8 op een Panasonic body zal werken? De lens heeft geen optische stabilisatie, de body (in mijn geval de GF5) ook niet. Schiet je dan nog veel op met de hoge lichtsterkte, aangezien je veel stops verliest door het ontbreken van de IS?
Lichtsterkte staat totaal los van stabilisatie. Dus de lens blijft nog steeds f/1.8 en dat geeft een voordeel in sluitertijden (korter) of ruis (lagere iso mogelijk). Je hebt geen stabilisatie, dus je eigen beweging wordt niet gecompenseerd. Je kunt dus niet met zulke lange sluitertijden uit de hand schieten als op een Olympus camera. Of je daar last van hebt, hangt af van de soort fotografie.
Ik heb een tijdje met de Olympus 45mm op een panasonic body geschoten en dat gaat prima.
Maar als je wilt gaan filmen of met lange sluitertijden uit de hand schieten dan zou ik voor deze gaan: pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.
Is wel een stuk duurder.
Maar als je wilt gaan filmen of met lange sluitertijden uit de hand schieten dan zou ik voor deze gaan: pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.
Is wel een stuk duurder.
Inderdaad. Je wil dergelijke lichtsterkte 1. Voor het scherptediepte effect, en 2. Om te voorkomen dat je onderwerp is bewogen (in een minder goed belichte omgeving), ofwel je sluitertijd voldoende hoog houden.wcduck schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:33:
[...]
Nog maar een keer proberen de vraag te stellen. De lens is nu zo goedkoop (200 euro). Heeft iemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?
Met stabilisatie voorkom je bewegingsonscherpte van je eigen hand enkel bij sluitertijden van 1/60 en langzamer, maar dergelijk lage sluitertijden wil je eigenlijk juist niet gebruiken omdat je onderwerpen (bewegende mensen) dan snel zijn bewogen. Of je nou een Panasonic of een Olympus hebt wil je zo veel mogelijk boven de 1/60 blijven, liefst 1/125 denk ik zo, en daar helpt F1.8 (enorm) veel bij. Stabilisatie NIET.
Zoals hierboven al genoemd staat resulteert het gebruik van het relatief grote diafragma in snelere sluitertijden. De meeste foto's maak ik sowiesomet sluitertijden van min 1/100s, dan is stabilisatie geen must.wcduck schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:33:
[...]
Nog maar een keer proberen de vraag te stellen. De lens is nu zo goedkoop (200 euro). Heeft iemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?
Ik gebruik deze lens op mijn e-m10 en ben er zeer tevreden over: de lens produceert hele mooie scherpe beelden en de bokeh bevalt me ook erg goed.
Voor dit bedrag voor mij een no-brainer!
Belangrijkste vraag die je je moet stellen is of 45mm vast brandpunt voor jou een lens is die je veel gaat gebruiken?
Bedankt voor alle reacties. Ik ben serieus de lens aan het overwegen. Ik moet mezelf alleen nog even overtuigen van het nut van een lens die met name voor portretten geschikt is.
Een andere vraag: bij mijn foto's loop ik vaak tegen iets aan wat mij niet bevalt en veel bewerking nodig heeft: de donkere tinten zijn te donker ten opzichte van de realiteit. De helderheid aanpassen heeft niet het gewenste effect. Dit resulteert in overbelichte delen. Ik moet nu juist de middentonen ("schaduwen" in photo gallery) bijlichten. Ligt dit aan mijn techniek, objectief of body? Hoe kan ik dit tegengaan? Het treedt vooral op in de wat donkerdere omgevingen. Ook met huidige buitenlicht.
Specs:
Panasonic GF5
14-42 PZ lens
1.7 20mm Panasonic lens
AdobeRGB kleuren
JPG foto's
Bewerking foto's in Photo Gallery (reeds geprobeerd: RAW schieten en bewerking in Adobe RAW. Te omslachtig bevonden, met slechts een beperkt beter resultaat dan in JPG schieten en bewerken).
Een andere vraag: bij mijn foto's loop ik vaak tegen iets aan wat mij niet bevalt en veel bewerking nodig heeft: de donkere tinten zijn te donker ten opzichte van de realiteit. De helderheid aanpassen heeft niet het gewenste effect. Dit resulteert in overbelichte delen. Ik moet nu juist de middentonen ("schaduwen" in photo gallery) bijlichten. Ligt dit aan mijn techniek, objectief of body? Hoe kan ik dit tegengaan? Het treedt vooral op in de wat donkerdere omgevingen. Ook met huidige buitenlicht.
Specs:
Panasonic GF5
14-42 PZ lens
1.7 20mm Panasonic lens
AdobeRGB kleuren
JPG foto's
Bewerking foto's in Photo Gallery (reeds geprobeerd: RAW schieten en bewerking in Adobe RAW. Te omslachtig bevonden, met slechts een beperkt beter resultaat dan in JPG schieten en bewerken).
Wat is realiteit? Je ogen wekken de illusie door een soort ingebouwde HDR (dat doen je hersenen namelijk) dat donkere delen lichter lijken en lichte delen donkerder. Dit staat los van welke camera je gebruikt.
Schaduwen lijken mij ook geen middentonen trouwens.
Schaduwen lijken mij ook geen middentonen trouwens.
je kan i.Dynamic aanzetten in je camera, dat doet al een beetje hdr.wcduck schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:50:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben serieus de lens aan het overwegen. Ik moet mezelf alleen nog even overtuigen van het nut van een lens die met name voor portretten geschikt is.
Specs:
Panasonic GF5
14-42 PZ lens
1.7 20mm Panasonic lens
AdobeRGB kleuren
JPG foto's
Of je koopt een nieuwe panasonic camera, die hebben in camera curve adjesments, kan ze zelfs de hoeveelheid schaduwen en highlights aanpassen. en beschikken over een hdr modus (jpg only uiteraard)
(plus dat ze een betere sensor hebben die ook meer Dynamic range kan opnemen)
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 14-11-2015 16:24 ]
ora et labora
De Olympus 45mm 1.8 is mijn favoriete lens en ik gebruik hem meestal op een Panasonic GX1. Nooit geen problemen mee gehad. Ik gebruik hem vooral voor portretten en dan mis ik de beeldstabilisatie niet. Voor de zeldzame keren dat ik hem bij weinig licht wil gebruiken zet ik hem wel op een Olympus body maar dat heeft ook enkel zin indien een lage sluitertijd wenselijk is.
Kleine correctie. Ik heb destijds de E-M10 mk1 vastgehad. Ondertussen trouwens ook de E-M10 mk2 vastgehad en ik vind het persoonlijk een vooruitgang. Qua EVF, maar ook qua grip. Wellicht verbeelding of momentopname, maar met de mk1 stoorde het 'riemringetje' aan de rechterzijde me enigszinsGim schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:14:
[...]
Ik heb de E-M10, G7, GX7 en GX8 in handen gehad.
Qua grip zijn de G7 en GX8 geweldig; daar zou ik geen grip accessoire overwegen. De GX8 is echter ver boven budget en ik ben daarnaast ook wel gecharmeerd van een built-in flitser. De G7 is alleen zo ontzettend lelijk. En ja, je koopt het toestel om foto's en/of video mee te maken, maar de G7 staat me gewoon tegen. En zoals je al aangeeft, ze hebben beiden voor- en nadelen die voor de een zwaarder wegen dan voor de ander.
De E-M10 en GX7 liggen iets minder in de hand, maar dat lijkt snel verholpen te zijn met een accessoire grip. Je kiest met deze modellen ook deels voor het compacte.
[edit] Panny modelnamen gecorrigeerd in post
Ongeacht camera vind ik het nog een lastige keuze om voor een kleine kitlens te gaan (met E-M10 de 14-42mm pancake) om het geheel lekker compact en makkelijk te houden of om voor een 14-140/150mm lens te gaan, zodat je met een dagje uit op meer situaties 'voorbereid' bent met een enkele lens.
Kan het niet gewoon beiden? De kitlens voor compactheid, en de 14-140 voor flexibiliteit?
Voor de compactheid is de pana 12-32mm pancake een fantastische lens. De e-m10 past dan gewoon in je jaszak.
De pana 12-32mm pancake wordt niet als set met de E-M10 geleverd. Niet gelijk een probleem overigens, maar als body+kitlens voordelig wordt aangeboden dan heeft het wel lichte voorkeurbieske schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:55:
Voor de compactheid is de pana 12-32mm pancake een fantastische lens. De e-m10 past dan gewoon in je jaszak.
Is de pana 12-32mm echt beter dan de olympus 14-42mm? In welk opzicht, afgezien van meer groothoek (en nog compacter?). Mij stond trouwens bij dat de pana 12-32mm geen focus ring heeft?
[ Voor 9% gewijzigd door Gim op 16-11-2015 12:39 ]
Standaard wordt de 12-32mm niet als kitlens bij de e-m10 geleverd maar bij één of meerdere andere modellen. Soms is dit in samenspraak met een winkel best goed mogelijk, ik heb destijds een leuke combinatiedeal gekregen.
De 12-32 beviel mij echt prima. Heb er leuke foto's mee geschoten. Ik weet dat online reviews niet heilig zijn, maar het geeft vaak ook een aardig beeld van de lens. Lens heeft trouwens geen focus ring, daar is de lens echt veel te klein voor.
Lens ondertussen verkocht om een olympus 12-40 te kopen. Als je het geld er voor over hebt, zeker een aanrader.
De 12-32 beviel mij echt prima. Heb er leuke foto's mee geschoten. Ik weet dat online reviews niet heilig zijn, maar het geeft vaak ook een aardig beeld van de lens. Lens heeft trouwens geen focus ring, daar is de lens echt veel te klein voor.
Lens ondertussen verkocht om een olympus 12-40 te kopen. Als je het geld er voor over hebt, zeker een aanrader.
Mwa, lens is niet perse te klein voor de focus ring. De pancake zoom van Oly heeft er bijvoorbeeld wel eentje en die twee zijn nagenoeg even groot (Oly is wel iets breder volgens mij, maar diepte is hetzelfde).
Maar de keren dat ik manual zoom écht nodig heb, dat offer ik graag op voor de fantastische compactheid van het dingetje
Maar de keren dat ik manual zoom écht nodig heb, dat offer ik graag op voor de fantastische compactheid van het dingetje
Ik wil graag een systeemcamera kopen en één van de opties is de Olympus E-M10. In sommige reviews lees ik echter dat de AF vrij slecht is met bewegende situaties. Is dit ook de ervaring van de E-M10 bezitters hier?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
De 12-40 f/2.8 ligt toch wel behoorlijk boven budgetbieske schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:33:
Standaard wordt de 12-32mm niet als kitlens bij de e-m10 geleverd maar bij één of meerdere andere modellen. Soms is dit in samenspraak met een winkel best goed mogelijk, ik heb destijds een leuke combinatiedeal gekregen.

Ja oke. Oly is dus iets breder, maar aangezien de body nog altijd breder is betekent het niet zo veel voor de compactheid. Wel goed om te weten dat de Pana 12-32mm een goede performer is op een Oly body... althans, weet nog niet of hij 'trager' focused of zo op een Oly body. Het is in elk geval een alternatief die ik in gedachte hou.Sjekster schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:34:
Mwa, lens is niet perse te klein voor de focus ring. De pancake zoom van Oly heeft er bijvoorbeeld wel eentje en die twee zijn nagenoeg even groot (Oly is wel iets breder volgens mij, maar diepte is hetzelfde).
Enig idee of de Oly 14-42mm en de Pana 12-32mm voor elkaar onderdoen?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.EngelF schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:19:
Ik wil graag een systeemcamera kopen en één van de opties is de Olympus E-M10. In sommige reviews lees ik echter dat de AF vrij slecht is met bewegende situaties. Is dit ook de ervaring van de E-M10 bezitters hier?
Ik heb met een winkel exemplaar buiten een paar foto's gemaakt van passerende mensen die van links naar rechts liepen. Dat ging prima met de E-M10. Met een youtube review door TheCameraStore werd gesteld dat het ook met de E-M10 nog prima mogelijk is om een goede foto te maken van kinderen. Ik maak me dus niet direct zorgen.
Maar inderdaad, geen phase-detect AF en qua contrast-detect AF schijnt hij minder te performen dan enkele concurrenten (o.a. Panasonic). Ik las dat je met single point focus en eye-detect (niet face detect) al betere resultaten / slagingspercentage kunt boeken.
Wat zijn de grenzen van de camera? Wat kan wel nog en wat niet. Zal er vanaf hangen wat voor beweging, snelheid en richting. Ik ga er vanuit dat de camera niet geschikt is voor hoge actie fotografie of wanneer een onderwerp (rennend kind) snel en recht op je af komt... tenzij je het gebied wat in focus is doet vergroten.
Daar bedoelen ze dan Tracking mee, dus de focus behouden met meerdere foto's achter elkaar in rap tempo. Maar gewoon in single shot mode is scherpstellen met een Olympus/Panasonic juist belachelijk snel. Ook met bewegende onderwerpen dus, uitzonderlijk goed. Alleen geen 100% hit-rate met tracking dan, maar nogsteeds niet slecht voor zo'n camera'tje .. met 8 beelden per seconde (bedenk je even hoe snel dat is). Dat lukte vroeger met professionele camera's ook geen 100% .. we zijn zo snel verwend. 
Van links naar rechts is sowieso geen probleem, de afstand tot je onderwerp veranderd dan namelijk niet, dus hoeft er ook bijna niet gefocust te worden. Echt alleen het tracken van dingen die op je af komen is wat lastiger, zoals met èlke camera op de wereld.
Van links naar rechts is sowieso geen probleem, de afstand tot je onderwerp veranderd dan namelijk niet, dus hoeft er ook bijna niet gefocust te worden. Echt alleen het tracken van dingen die op je af komen is wat lastiger, zoals met èlke camera op de wereld.
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 17-11-2015 11:38 ]
Dit topic is gesloten.