Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:48:
Mijn Sony Cybershot DSC-HX5V uit 2010 heeft een zwarte vlek/beschadiging op de lens waardoor ik helaas afscheid heb moeten nemen van deze kleine zoomcamera die bijzonder goede fotos maakte bij weinig licht.

We hebben nog een leuke Canon Digital Ixus 110IS (volgens mij uit 2010 of 2011) als compact cam.

Nu moest ik vorige week foto's maken van een appartementje dat we willen verkopen, en de foto's van beide camera's vielen mij enorm tegen tov foto's gemaakt door anderen (mogelijk door een professional laten doen). Erg veel ruis, zelfs bij de Sony (en met de zwarte vlek waren de foto's sowieso onbruikbaar).

Ik wilde nooit een DSLR, veels teveel geld voor de paar keren dat ik daar echt voordeel uit haal tov een compact camera. Maar het MFT alternatief wordt nu wel erg aantrekkelijk, zeker nu ik de Sony weg heb gedaan.
teveel geld?, die dingen zijn juist goedkoper dan de meeste m43 modellen, zeker met lenzen. (zoals een superzoom bijv)
Een nieuwe compacte alleskunner met grote sensor/lens uitzoeken, of hopen dat de Olympus EM10 weer gauw met rentepunten bij de ING verkrijgbaar is?

Een compacte alleskunner met grote sensor is bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
Dat is dan de enige met een flinke zoom, wat mij voor op reis toch wel handig lijkt..
Of deze, wellicht beter maar enorm beperkte zoom: pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart

De EM10 lijkt me leuk omdat ik me dan waarschijnlijk wat meer in fotografie ga verdiepen.. Maar of het ook voldoende praktisch is op reis betwijfel ik (loop je rond met 2 lenzen).

Ik lees in dit topic dat de EM10 de laatste paar pagina's door de meesten wel wordt geprezen en de reviews zijn ook wel duidelijk. Maar ik ben vooral benieuwd voor welk type persoon en fotografie doel de EM10 nu echt geweldig is. Ik ben geen professioneel fotograaf maar besteed wel graag tijd en aandacht en het maken van mooie foto's.
tja het grote voordeel van de em10 is juist dat je lenzen kan wisselen, want standaard zijn de lenzen helemaal niet zo lichtsterk (bij panasonic mft trouwens ook niet) de olympus bied gelukkig wel goede stabilisatie.

wil je liever niet wisselen van lenzen kan je beter een compact/bridge camera kopen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Mr.C4 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:53:
[...]

Je kunt je met je 14-140 voor een tijdje alleen op 75mm schieten om te kijken of 75mm wel voldoende voor je is. Ik zit ook te kijken naar een lens voor het schieten op afstand mijn max. lengte is nu 45mm maar ik denk meer aan goedkope zoomlenzen zoals de 40-150 4.0-5.6 of de compacte zoom van Panasonic 35-100 4.0-5.6.
Ik vraag mij vooral af of de 75mm (die zo goed beoordeeld wordt vanwege de kwaliteit) in staat is om op grotere afstand scherpe foto's te maken die ik dan later nog kan uitsnijden en toch nog scherp blijven. Ik loop nu vooral rond met de 12mm 2.0 en er zijn weinig redenen om de andere lens erbij te pakken. Als ik echter de natuur inga, is het wel zo fijn om objecten die wat verderweg liggen dichtbij te halen.

Nu vind ik mijn 14-140 prima, maar eigenlijk dus net niet mooi genoeg. Wat ik vooral merk is dat ik de 14-140 nooit meer op de body doe, omdat de foto's uiteindelijk altijd veel minder mooi/sprekend zijn dan de 25mm/1.8 en nu de 12mm/2.0.

Zal ik met de 75mm een fijne lens hebben voor wildlife etc? Of kan ik dan beter de huidige lens houden, of bv overstappen naar de 75-300mm voor nog meer bereik?

[ Voor 21% gewijzigd door GustavSan op 10-08-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
GustavSan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Ik vraag mij vooral af of de 75mm (die zo goed beoordeeld wordt vanwege de kwaliteit) in staat is om op grotere afstand scherpe foto's te maken die ik dan later nog kan uitsnijden en toch nog scherp blijven.
...
Als je de 14-140mm op 75 mm zet en dan weer cropt naar 140mm dan zie je misschien of je problemen krijgt met je resolutie en kan je dit meteen vergelijken met de optische 140mm.
16Mp maal crop 2 is toch 8Mp? Of met je andere 25mm lens naar 50mm croppen om te zien of de scherpte goed blijft.
Misschien is digitaal factor 2 vergroten net ff te en is een 100-300mm oid misschien toch beter.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 10-08-2015 21:25 . Reden: onduidelijke redenering ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je houdt dan nog maar een kwart (ongeveer) over van je resolutie. Dus als je met 75mm het beeld van 140mm wil krijgen, heb je nog maar 4,6MP van de 16MP over. Dat kan natuurlijk genoeg zijn, maar ik denk niet dat de 75mm zoveel scherper is, of beter gezegd: dat de 14-140 maar 4MP aan resolutie heeft op 140mm.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:44:
Je houdt dan nog maar een kwart (ongeveer) over van je resolutie.
Ik zat al te twijfelen of 2x (100%) crop ook meteen 1/4 is.
1x crop is delen door 2, 2x crop is delen door 4. rekenfoutje is snel gemaakt. :F

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1x crop? Wat is dat? Je moet gewoon kwadrateren, omdat resolutie een oppervlaktemaat is en crop een lengtemaat. Dus 1,5x crop => 2,25x kleinere resolutie en 2x crop => 4x kleinere resolutie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Panasonic DMW-GCK1 conversielens set? De opzet lenzen kunnen gebruikt worden voor de 14mm Panasonic of de 14-41 PZ lens. Daarnaast blijken ze ook te werken op de Panasonic 25mm (onofficieel) De set is nu extreem goedkoop bij Kamera Express. Inhoud:
- DMW-GWC1 Wide Conversion Lens => van 14mm naar 11mm
- DMW-GMC1 Macro Conversion Lens => focus naar 14 cm
- DMW-GFC1 Fisheye Conversion Lens => 120 graden zicht

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ja sorry verkeerde term, cropfactor is bij sensoren wel een maatgeving voor beeldvergroting ten opzichte van FF, een crop is variabel. Ik bedoelde een object in je foto 1x 2x zo groot maken (verdubbelen) is 1x halveren van je pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:05:
[...]

Ik zat al te twijfelen of 2x (100%) crop ook meteen 1/4 is.
1x crop is delen door 2, 2x crop is delen door 4. rekenfoutje is snel gemaakt. :F
je kan het ook zien in diagonalen. want de beeldhoek is de diagonaal.
wil je dus 2x zoom moet de beelddoek door de helft, en de diagonaal dus ook. en een halve diagonaal is 1/4e van het oppervlak. (want 0.5^2=0.25)

[ Voor 28% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2015 21:33 . Reden: Bij nader inzien cpoycat maar gequote ipv U.C ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53
Knopen zijn er om doorgehakt te worden: sinds vanmiddag eigenaar van een G7 met 14-42 II EN een Samyang 12mm F/2.0. De G3 is ingeruild bij Kamera-express, blijft die ook niet meer achter, stof vergarend en wel.
De viewfinder is een verademing! Dit komt al een heel stuk dichter bij een prisma als de veredelde aardappel van de G3!

Ben benieuwd of de kitlens lang in mijn tas blijft zitten....

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:33
Wellicht interessant voor degene die een Olympus E-P5 overweegt, hij staat bij iBood in de dag-aanbieding voor 499,- (excl. 5,95 verzendkosten). Is incl de 14-42 kitlens.
Laagste prijs in de pricewatch is 649,-

http://www.ibood.com/nl/n...mera-wifi-en-kitlens.html

De E-M10 is voor de meesten misschien een betere keuze voor dat geld, maar de E-P5 biedt bv 5-assige IBIS stabilisatie en volgens mij met een metalen behuizing. Maar weer geen EVF. De E-M5 is ook een optie in deze prijsklasse.

[ Voor 4% gewijzigd door pascal s68 op 13-08-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wcduck schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:13:
Ik was niet op de hoogte dat Panasonic een nieuwe lens ontwikkelde. Ik las zojuist dat deze pas aan het eind van het jaar uitkomt. Dat is te lang wachten voor mij.

Bedankt allen voor de input. Wat ik ga doen is marktplaats in de gaten houden voor een Olympus 25mm. Daarnaast houd ik ook de Panasonic 20mm in de gaten. Mocht ik deze voor een prikkie kunnen kopen (150 euro ofzo) dan koop ik deze. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de Olympus.
Even terugkomen op mijn eigen post: ik kon inderdaad bij Foka een occasion kopen: De Panasonic 20mm 1.7. De Olympus was ik meer dan het dubbele kwijt voor geweest (zelfs 2e hands). Uiteindelijk is het dus een kostenoverweging geweest.

Wat betreft de Panasonic 20mm 1.7:
Wat een heerlijk scherpe lens. Een duidelijk verschil met de 14-42 PZ. Ook erg fijn dat je nu echt goed met de scherptediepte kan spelen. De snelheid van de focus is inderdaad traag. Bij het fotograferen van kinderen is de uitdaging een stuk groter geworden. Voordeel is wel dat door de lichtsterkte de sluitertijd weer een stuk korter kan zijn. Minder last dus van bewegingsonscherpte, meer van focusonscherpte. Video opnemen is volkomen kansloos. Zelfs een schildpad zal de focus te snel af zijn, en het geluid van de focus is erg duidelijk hoorbaar in de video.

Ik vind de lens wel een stuk moeilijker te hanteren. Het grote diafragma zorgt ervoor (met name foto's van dichtbij) dat de twee centimeter naast de focus al onscherp wordt. Met name wanneer je personen fotografeert is dit niet fijn (neus scherp, oog niet). Hebben jullie tips om dit te voorkomen? Wat ik nu doe is het diafragma verder sluiten (zonde, want ik wil juist de bokeh en lichtsterkte) of verder weg gaan staan (zonde vanwege compositie).

[ Voor 4% gewijzigd door wcduck op 15-08-2015 14:25 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
wcduck schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:23:
[...]

Even terugkomen op mijn eigen post: ik kon inderdaad bij Foka een occasion kopen: De Panasonic 20mm 1.7. De Olympus was ik meer dan het dubbele kwijt voor geweest (zelfs 2e hands). Uiteindelijk is het dus een kostenoverweging geweest.

Wat betreft de Panasonic 20mm 1.7:
Wat een heerlijk scherpe lens. Een duidelijk verschil met de 14-42 PZ. Ook erg fijn dat je nu echt goed met de scherptediepte kan spelen. De snelheid van de focus is inderdaad traag. Bij het fotograferen van kinderen is de uitdaging een stuk groter geworden. Voordeel is wel dat door de lichtsterkte de sluitertijd weer een stuk korter kan zijn. Minder last dus van bewegingsonscherpte, meer van focusonscherpte. Video opnemen is volkomen kansloos. Zelfs een schildpad zal de focus te snel af zijn, en het geluid van de focus is erg duidelijk hoorbaar in de video.

Ik vind de lens wel een stuk moeilijker te hanteren. Het grote diafragma zorgt ervoor (met name foto's van dichtbij) dat de twee centimeter naast de focus al onscherp wordt. Met name wanneer je personen fotografeert is dit niet fijn (neus scherp, oog niet). Hebben jullie tips om dit te voorkomen? Wat ik nu doe is het diafragma verder sluiten (zonde, want ik wil juist de bokeh en lichtsterkte) of verder weg gaan staan (zonde vanwege compositie).
Een betere body zal het probleem van missed focus kunnen verbeteren met technieken zoals eye-af. Fotograferen van kinderen binnenshuis is één van de meest veeleisende soorten van fotografie op het gebied van AF performance. Daarom ook mijn advies om even door te sparen en een body upgrade te overwegen of te kijken naar een LX100.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch leuke functie in de nieuwere Olympus camera's:

Heeft iemand hier zelf al eens gespeeld met die functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:11:
Toch leuke functie in de nieuwere Olympus camera's:

[video]

Heeft iemand hier zelf al eens gespeeld met die functie?
Welke functie? 50 camera's? Heb ik niet.
Maar dit kan toch met ieder type camera? Langere sluitertijd?

[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 16-08-2015 12:22 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:20:
[...]

Welke functie? 50 camera's? Heb ik niet.
Maar dit kan toch met ieder type camera? Langere sluitertijd?
Met bullittime kan je actie in sl ow motion weergegeven terwijl de camerahoek verandert.je kan tijd bevriezen.Bekend uit de matrix films. Je moet hiervoor heel veel camera's naast elkaar zetten.

Lange sluitertijd kan elke camera, maar dan kan je niet wisselen van standpunt

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doelde dan meer op de Live Bulb mode.
Kortom de mode om live te zien wat de langere sluitertijd doet waardoor het een stuk inzichtelijker wordt wat de uiteindelijke opname wordt. En je veelal minder pogingen nodig hebt om het gewenste resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
mrc4nl schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Met bullittime kan je actie in sl ow motion weergegeven terwijl de camerahoek verandert.je kan tijd bevriezen.Bekend uit de matrix films. Je moet hiervoor heel veel camera's naast elkaar zetten.

Lange sluitertijd kan elke camera, maar dan kan je niet wisselen van standpunt
Hoezo kun je met andere camera's niet van standpunt wisselen. Er staan genoeg vergelijkbare video's op internet. Dit soort beelden kun je met elke camera maken.
Je hebt een rij camera's nodig die (wanneer je de tijd wilt "bevriezen") tegelijk afgaan, hierdoor neemt iedere camera hetzelfde beeld op. Bij het afspelen gebruik je de opeenvolgende frames en schuift het standpunt steeds een camera op, waardoor je het "bullet time" effect krijgt.

Een soortgelijke techniek wordt ook bij sportevenementen gebruikt.

Bij dat filmpje die Thorgrem gepost heeft maken ze gebruik van de live composite functie van Olympus. Hiermee kun je een composite maken waarbij de camera alleen de delen van de foto stacked die anders belicht zijn ten opzichte van het vorige frame, dit is om overbelichting tegen te gaan.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:49:
Ik doelde dan meer op de Live Bulb mode.
Kortom de mode om live te zien wat de langere sluitertijd doet waardoor het een stuk inzichtelijker wordt wat de uiteindelijke opname wordt. En je veelal minder pogingen nodig hebt om het gewenste resultaat te krijgen.
Ja, je kan een interval instellen waarop je steeds een verversing van het beeld krijgt (bijvoorbeeld 4 seconden of 30 seconden) en afhankelijk van de iso heb je een bepaald aantal verversingen totdat hij daarmee stopt (hoe lager de iso hoe meer verversingen, stuk of 24 oid op iso 200. Countdown staat rechtsonder in beeld.). Die verversingen zijn niet afzonderlijk op te slaan, hij slaat enkel de foto op van het moment dat je de knop een 2e keer indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

Hoezo kun je met andere camera's niet van standpunt wisselen. Er staan genoeg vergelijkbare video's op internet
kan met iedere camera, maar niet met een enkele, dat bedoelde ik.
. Dit soort beelden kun je met elke camera maken.
Je hebt een rij camera's nodig die (wanneer je de tijd wilt "bevriezen") tegelijk afgaan, hierdoor neemt iedere camera hetzelfde beeld op. Bij het afspelen gebruik je de opeenvolgende frames en schuift het standpunt steeds een camera op, waardoor je het "bullet time" effect krijgt.

Een soortgelijke techniek wordt ook bij sportevenementen gebruikt.

Bij dat filmpje die Thorgrem gepost heeft maken ze gebruik van de live composite functie van Olympus. Hiermee kun je een composite maken waarbij de camera alleen de delen van de foto stacked die anders belicht zijn ten opzichte van het vorige frame, dit is om overbelichting tegen te gaan.
Ah dat was dus de unieke Olympus functie, ik dacht even dat ie de live belichting opbouw van het beeld bedoelde. Zodat je meteen kan zien hoe je foto eruit komt te zien

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

mrc4nl schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:20:
[...]
kan met iedere camera, maar niet met een enkele, dat bedoelde ik.
[...]

Ah dat was dus de unieke Olympus functie, ik dacht even dat ie de live belichting opbouw van het beeld bedoelde. Zodat je meteen kan zien hoe je foto eruit komt te zien
Wat is het verschil dan met live composite en live bulb? Had even gezocht wat het precies is en vond dit filmpje: YouTube: Olympus Feature Live Composite maar dat is toch live bulb (gewoon lange sluitertijd maar beeld wel zien opbouwen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amphora schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:53:
[...]

Wat is het verschil dan met live composite en live bulb? Had even gezocht wat het precies is en vond dit filmpje: YouTube: Olympus Feature Live Composite maar dat is toch live bulb (gewoon lange sluitertijd maar beeld wel zien opbouwen?)
als het alleen live bulb zou zijn, kan je nog steeds overbelichten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Reviews EM10 M2: http://robinwong.blogspot...e-m10-mark-ii-review.html

Hmm. Ik twijfel. Ik heb al tijden een EM5. Ik vind de EM5 M2 erg duur, vooral omdat mijn EM5 niet zo heel veel meer zal opleveren bij doorverkoop.

Die EM10 M2 lijkt op een EM5 maar beter, maar niet verbluffend beter. Die functies waarmee ze de camera promoten vind ik wel weer interessant (slow/lapse etc). Ik zie verder toch best veel specs van de EM5 M2 terugkomen bij de EM10 M2....wat maakt de EM10 M2 zoveel minder dan de EM5 M2?

Ben benieuwd wat de EM10 M2 hier in NL zal kosten bij launch....en of de EM5 M2 toch een betere keuze is gezien ik al bekend ben met de EM5 zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

GustavSan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:07:

Hmm. Ik twijfel. Ik heb al tijden een EM5. Ik vind de EM5 M2 erg duur, vooral omdat mijn EM5 niet zo heel veel meer zal opleveren bij doorverkoop.

Die EM10 M2 lijkt op een EM5 maar beter, maar niet verbluffend beter. Die functies waarmee ze de camera promoten vind ik wel weer interessant (slow/lapse etc). Ik zie verder toch best veel specs van de EM5 M2 terugkomen bij de EM10 M2....wat maakt de EM10 M2 zoveel minder dan de EM5 M2?

Ben benieuwd wat de EM10 M2 hier in NL zal kosten bij launch....en of de EM5 M2 toch een betere keuze is gezien ik al bekend ben met de EM5 zelf...
Ik zit met hetzelfde. Voordeel EM5-II is de betere IBIS, weathersealing, 10fps vs 8fps en uitklapbaar scherm (ipv alleen tilt)
De nieuwe 4k timelapse functie van de EM10 vind ik dan wel weer interessant al weet ik niet of ik het ook echt zou gebruiken. Na 3 jaar EM5 kriebelt het wel om een keer een nieuwe camera te kopen maar aangezien de sensor nog vrijwel hetzelfde wacht ik toch nog maar even.

Edit: Oh ja, de EM5-II heeft ook nog die high-res mode en die meegeleverde flashunit lijkt me ook beter dan popup flash.
Bijkomende voordeel voor ons is dat de EM5-II dezelfde accu's gebruikt als de mkI, en de EM10-ii een nieuw type heeft gekregen. Die extra accu kan ik me al weer besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 25-08-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

De E-M10 M1 staat nog steeds op mijn wensenlijst.

Ik vraag me alleen nog steeds af of ik spelende kinderen een beetje goed geschoten ga krijgen. Als ze van links naar rechts bewegen, dan is het een kwestie van panning. Alleen wat als ze op me af komen rennen? Kan face detection mij dan gaan redden? Of wat is een best-practice om zoveel mogelijk missers door focus onscherpte te voorkomen?

De E-M1, de Nikon 1 series, de Fujifilm X-E2 en Sony bieden PDAF en zouden mij op bovenstaand vlak dus uitkomst kunnen bieden, maar die camera's trekken mij verder minder.

Is er overigens iets bekend over C-AF performance verschil tussen de E-M10 en de GX7? Is de een beter dan de ander? (qua foto's, niet zozeer qua video).

De E-M10 is voor mij momenteel eerste keuze (o.a. door uiterlijk en functies zoals Live Composite en Time Live view), GX7 tweede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Gim, heb je de GX7 en de E-M10 als eens in de hand gehad?

Mij trok de GX7 qua features en design in eerste instantie heel erg. Heb deze toen besteld en was bij aankomst erg teleurgesteld over hoe deze in de hand lag en vooral over de kwaliteit van de EVF. Gelukkig deed de webshop niet lastig over het inruilen voor de E-M10, waarvan ik nu iets meer dan een half jaar de gelukkige bezitter ben.

Het is mijn eerste camara die beter is dan een standaard compact camera, dus erg lastig om een goed vergelijk te maken met andere systeemcamera's. Heb er echter wel al leuke shoots mee gedaan, waaronder foto's maken bij een mudrace. Resultaat: mooie set scherpe foto's, er zaten echter ook wel wat foto's bij waar de AF helaas de verkeerde keuze gemaakt had.
Zoals gezegd ik ben een tevreden gebruiker, helaas zonder inhoudelijke vergelijking met andere systeemcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GustavSan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:07:

Ik zie niet waarom je de behoefte voelt een nieuwe camera te kopen? Zoals je al aangeeft, zijn de vernieuwingen niet zo spectaculair dat je móet upgraden.

Je zal iig geen betere foto's maken met de nieuwere camera's dan met de e-m5.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gim schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:55:
De E-M10 M1 staat nog steeds op mijn wensenlijst.

Ik vraag me alleen nog steeds af of ik spelende kinderen een beetje goed geschoten ga krijgen. Als ze van links naar rechts bewegen, dan is het een kwestie van panning. Alleen wat als ze op me af komen rennen? Kan face detection mij dan gaan redden? Of wat is een best-practice om zoveel mogelijk missers door focus onscherpte te voorkomen?
DPreview heeft inmiddels al een review online staan van de E-M10 II en is niet zo te spreken over Continuous AF.
Struggles to maintain focus on moving subjects
Zie: http://www.dpreview.com/a...us-om-d-e-m10-ii-review/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

bieske schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:05:
Gim, heb je de GX7 en de E-M10 als eens in de hand gehad?

Mij trok de GX7 qua features en design in eerste instantie heel erg. Heb deze toen besteld en was bij aankomst erg teleurgesteld over hoe deze in de hand lag en vooral over de kwaliteit van de EVF. Gelukkig deed de webshop niet lastig over het inruilen voor de E-M10, waarvan ik nu iets meer dan een half jaar de gelukkige bezitter ben.

Het is mijn eerste camara die beter is dan een standaard compact camera, dus erg lastig om een goed vergelijk te maken met andere systeemcamera's. Heb er echter wel al leuke shoots mee gedaan, waaronder foto's maken bij een mudrace. Resultaat: mooie set scherpe foto's, er zaten echter ook wel wat foto's bij waar de AF helaas de verkeerde keuze gemaakt had.
Zoals gezegd ik ben een tevreden gebruiker, helaas zonder inhoudelijke vergelijking met andere systeemcamera's.
Ik heb beide camera's al meerdere malen in de hand gehad :) De GX7 ligt wel prettig in de hand, maar de E-M10 ligt net wat beter in de hand. Beide gewoon andere camera's en brengt wat gewenning met zich mee. Ik zou met beide camera's wel uit de voeten kunnen, maar als ik het nu voor het kiezen heb dan kies ik voor de E-M10.

Als echter blijkt dat de GX7 veel beter presteert op C-AF gebied of dat face detectie (of iets anders) inderdaad de oplossing is, maar dat deze beter is geïmplementeerd in de ene of de andere camera, dan kan het gaan meewegen in de keuze.

Ik heb een entry level dSLR van 5 jaar terug, maar daar wil ik vanaf. Ik wil het iets kleiner zoeken.

Het gaat me enerzijds om een eventueel vergelijk tussen de GX7 en de E-M10 in C-AF performance. Als daar iets van gegevens over bekend is. In zoverre het vergelijk tussen systeemcamera's.

Anderzijds gaat het me dus om wat te verwachten om teleurstelling te voorkomen of om best practices om toch genoeg scherpe resultaten te krijgen ondanks een C-AF tekortkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Foto's maken van kinderen (ook binnenshuis) kan ik je de A6000, E-M1 of LX100 aanraden. Als je enkel de kitlens gebruikt zou ik zeker de LX100 aanschaffen aangezien deze lichtsterk is, goede C-AF (DFD) mogelijkheden heeft, 4k video en ook redelijk goedkoop is i.v.m. een systeem camera met lichtsterke lens

Zoals je op dpreview kunt lezen in de review van de e-m10 II is subject tracking en burst rate prima in orde alleen AF is nog steeds niet snel/nauwkeurig genoeg om naar je toe bewegende objecten goed vast te leggen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Furfoot schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:16:
Foto's maken van kinderen (ook binnenshuis) kan ik je de A6000, E-M1 of LX100 aanraden. Als je enkel de kitlens gebruikt zou ik zeker de LX100 aanschaffen aangezien deze lichtsterk is, goede C-AF (DFD) mogelijkheden heeft, 4k video en ook redelijk goedkoop is i.v.m. een systeem camera met lichtsterke lens

Zoals je op dpreview kunt lezen in de review van de e-m10 II is subject tracking en burst rate prima in orde alleen AF is nog steeds niet snel/nauwkeurig genoeg om naar je toe bewegende objecten goed vast te leggen.
Daarbij ging het me niet eens om de E-M10 M2, maar de M1. Neem aan dat ze redelijk op een lijn liggen?

De LX100 valt af, omdat ik van lens wil kunnen wisselen. De E-M1 is gelijk weer een stuk groter. Dan zou het dus neerkomen op de A6000. Zijn er geen opties om trefzekerheid met focus toch te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
link0007 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:09:
[...]

Ik zie niet waarom je de behoefte voelt een nieuwe camera te kopen? Zoals je al aangeeft, zijn de vernieuwingen niet zo spectaculair dat je móet upgraden.

Je zal iig geen betere foto's maken met de nieuwere camera's dan met de e-m5.
Het zou gaan om een upgrade vanwege wifi, betere evf (die van de em5 heb ik vanaf dag 1 beroerd gevonden) en wellicht nog wat leuke verbeteringen.

Ik speel vooral met de gedachte omdat ik dus recent met de Fuji XT10 speelde en onder de indruk was van de snelheid en kwaliteit. Ik wil liever niet weg van m4/3 (vanwege de lenzen), dus een upgrade is dan wel het overwegen waard. Ik vind de EM5 M2 nog niet iets te duur, maar misschien moet die het maar worden (verwacht de komende periode geen opvolger van de EM5?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Gim schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

Daarbij ging het me niet eens om de E-M10 M2, maar de M1. Neem aan dat ze redelijk op een lijn liggen?

De LX100 valt af, omdat ik van lens wil kunnen wisselen. De E-M1 is gelijk weer een stuk groter. Dan zou het dus neerkomen op de A6000. Zijn er geen opties om trefzekerheid met focus toch te verhogen?
Je kunt, mits genoeg licht, je diafragma verhogen waardoor de DOF dieper is en dus focus niet zo nauwkeurig hoeft te zijn. Met deze techniek kom je binnenshuis dan wel weer in de knel :)

Je kunt ook kijken naar de panasonic G7 deze heeft DFD alleen zul je wel moeten combineren met een nieuwere panasonic lens die dit ook ondersteund.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:26:
Voordeel EM5-II is de betere IBIS
[...] en die meegeleverde flashunit lijkt me ook beter dan popup flash.
Een popup flash heb je altijd bij je, ik die meegeleverde units nooit.

Ik heb me er niet helemaal in verdiept, maar is de ibis van de e-m10 II niet juist gelijkgetrokken met de e-m1 en e-m5 II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Nagenoeg: 4 stops ipv 5 stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
EDIT: vraag voor de bezitters van de E-M10 (eerste versie): deze heeft een touch screen, is het net als bij de Mark II mogelijk om a la smartphone te tikken waar je op wil focussen? "touch to focus"?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:11:
[...]

DPreview heeft inmiddels al een review online staan van de E-M10 II en is niet zo te spreken over Continuous AF.

[...]

Zie: http://www.dpreview.com/a...us-om-d-e-m10-ii-review/9
Je linkt naar de conclusie. Voor wie een Olympus M10, M10 II, M5 II overweegt is juist de eerste pagina het belangrijkst. DPReview heeft een perfecte tabel gemaakt die de voor en nadelen ten opzichte van de verschillende modellen perfect naast elkaar zet:
http://www.dpreview.com/a...mpus-om-d-e-m10-ii-review
Gim schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

Voor wie de Sony A6000 een optie is, lees in die review het stuk over continuous focus (pagina 7). Dan kan je precies bepalen of voor jouw situatie de Sony een betere keuze is of niet.

Ik wilde de M10 kopen via ING, hij was vandaag weer beschikbaar maar nu alweer uitverkocht. Na het bestuderen van deze review wil ik toch graag de mark II maar pff wat duur.

[ Voor 32% gewijzigd door Jazco2nd op 26-08-2015 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Jazco2nd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:13:
EDIT: vraag voor de bezitters van de E-M10 (eerste versie): deze heeft een touch screen, is het net als bij de Mark II mogelijk om a la smartphone te tikken waar je op wil focussen? "touch to focus"?
Je kunt met het touch screen focussen. Zover mij bekend zowel focussen als vervolgens het maken van de foto. Mocht je ook in de GX7 geïnteresseerd zijn, ik hoorde dat dit op de GX7 sneller reageert. Dit is iemand's ervaring dus controleren of het echt zo is of iemands beleving.
Je linkt naar de conclusie. Voor wie een Olympus M10, M10 II, M5 II overweegt is juist de eerste pagina het belangrijkst. DPReview heeft een perfecte tabel gemaakt die de voor en nadelen ten opzichte van de verschillende modellen perfect naast elkaar zet:
http://www.dpreview.com/a...mpus-om-d-e-m10-ii-review
Mooie tabel, maar er staat natuurlijk niet alles in. Zo is de layout van de knoppen e.d. ook gewijzigd tussen de E-M10 I en II. Ook iets om mee te nemen in de overweging of een camera je ligt of niet. Zelf vind ik de indeling van de E-M10 I prettiger.

De verbeterde EVF en silent electronic shutter vind ik wel mooi met de E-M10 II. Maar ja de II is weer een stuk duurder. Derhalve dat ik eerder kijk naar de GX7 als alternatief.

Bezoekje nogmaals aan de speciaalzaak.
Voor wie de Sony A6000 een optie is, lees in die review het stuk over continuous focus (pagina 7). Dan kan je precies bepalen of voor jouw situatie de Sony een betere keuze is of niet.
Qua C-AF heeft de A6000 wel veel meer te bieden.

Met de E-M10 is het echter ook nog wel goed mogelijk om iets van in beweging vast te leggen. Ik zag een paar mooie voorbeelden van actie situaties waarbij er handig gebruik gemaakt is van een aantal instellingen met burst mode. Geen 100% success rate met foto's, maar als er met burst mode een goede foto tussen zit ben ik al blij. Tracking doe ik niet zoveel mee. Als een kind van links naar rechts beweegt zal ik denk ik met S-AF en pannen de foto maken. Als een kind naar me toe komt lopen dan hoop ik met een andere diafragma (f/8?) en een snellere sluitertijd de foto te maken.

Want om puur voor C-AF de A6000 te overwegen. Mjah.
Ik wilde de M10 kopen via ING, hij was vandaag weer beschikbaar maar nu alweer uitverkocht. Na het bestuderen van deze review wil ik toch graag de mark II maar pff wat duur.
Dus je gaat toch de E-M10 mark 1 kopen? :)

• Jazco2nd
Gim schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:49:
[...]

Dus je gaat toch de E-M10 mark 1 kopen? :)
Gisteren stuurde ING Rentepuntenwinkel een emailalert dat de M10 weer te koop was, 20min na die melding keek ik in de shop en was de camera geheel verdwenen. Gebeld met de ING en die gaf aan dat hij niet meer terugkomt (een Olympus Pen is nu in de winkel, zelfde prijs als de M10 met 2 lenzen).

Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb toch een voorkeur voor de M10, qua prijs gelijk aan de GX7, die heeft geen IS bij filmen lees ik.
Ik ga 4 Okt naar Cuba dus heb nog enkele weken, hopelijk komt gauw een goede actie voorbij, M10+kitlenzen.
wil het liefst met de 2 standaard kitlenzen aan de slag. Ik begrijp dat die helemaal niet zo slecht zijn.

Mijn idee was om de M10 met 2 kitlenzen bij ING voor €460 te kopen, de body direct doorverkopen en de M10 II body te halen :) dat gaat dus niet door.

• Gim
  • Niet online

Gim

Jazco2nd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:22:
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb toch een voorkeur voor de M10, qua prijs gelijk aan de GX7, die heeft geen IS bij filmen lees ik.
Ik ga 4 Okt naar Cuba dus heb nog enkele weken, hopelijk komt gauw een goede actie voorbij, M10+kitlenzen.
wil het liefst met de 2 standaard kitlenzen aan de slag. Ik begrijp dat die helemaal niet zo slecht zijn.

Mijn idee was om de M10 met 2 kitlenzen bij ING voor €460 te kopen, de body direct doorverkopen en de M10 II body te halen :) dat gaat dus niet door.
Voor IS bij filmen heb je stabilisatie in de lens nodig met de GX7. Maar wellicht dat de kitlenzen voor de GX7 deze stabilisatie bieden? Als je de camera ook echt gaat gebruiken om mee te filmen, dan is het wel zo dat de GX7 echt overal en door iedereen aanbevolen wordt. Althans die indruk kreeg ik zowel met geschreven reviews als met youtube reviews.

Gaat met de E-M10 trouwens je interesse uit naar de pancake versie voor het bereik 14-42? Of is het om het even.

• Jazco2nd
Hmm zal eens wat meer lezen over de GX7. Incl 1 kitlens is deze echter €998 nu in de pricewatch.Dat is wel een lens met heel breed bereik van 14mm tot 140mm maar dan kan ik net zo goed de M10 Mark II kopen.
edit: of natuurlijk losse GX7 kopen en los een of twee lenzen zoeken.

De M10 met 2 kitlenzen (14-42 en 40-150) is €699. Flink verschil. Meer dan dat wil ik nu eigenlijk niet uitgeven.

Pancake heeft mijn voorkeur ivm het formaat, maar ik begrijp dat deze minder goed zijn (logisch minder ruimte voor de optiek), ik kijk daarom vooral naar prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 27-08-2015 14:34 ]

• Gim
  • Niet online

Gim

Jazco2nd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:33:
Hmm zal eens wat meer lezen over de GX7. Incl 1 kitlens is deze echter €998 nu in de pricewatch.Dat is wel een lens met heel breed bereik van 14mm tot 140mm maar dan kan ik net zo goed de M10 Mark II kopen.

De M10 met 2 kitlenzen (14-42 en 40-150) is €699. Flink verschil. Meer dan dat wil ik nu eigenlijk niet uitgeven.

Pancake heeft mijn voorkeur ivm het formaat, maar ik begrijp dat deze minder goed zijn (logisch minder ruimte voor de optiek), ik kijk daarom vooral naar prijs.
De GX8 is aangekondigd, dus het zou zomaar kunnen dat de GX7 in duik gaat maken qua prijs. Wel kans dat je er dan snel bij moet zijn.

Maar E-M10 met 2 kitlenzen voor 699? Dat is dus de E-M10 met 14-42 II voor 599, waarbij je 100 euro nog eraf krijgt met die actie (nog een paar dagen) en dan de 40-150 voor 200 euro?

• Jazco2nd
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + 40-150 mm 4-5.6 ED R Zilver

Wist niet dat die €100 cashback nog gold, dan is het dus €599 :) Eigenlijk kan ik er niet meer omheen.

• Gim
  • Niet online

Gim

Jazco2nd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:46:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R + 40-150 mm 4-5.6 ED R Zilver

Wist niet dat die €100 cashback nog gold, dan is het dus €599 :) Eigenlijk kan ik er niet meer omheen.
Voor 599 heb je hem met beide lenzen?! Is de tele lens dan zo goedkoop?

De actie loopt meen ik tot eind deze maand

• Jazco2nd
Het staat er toch vrij duidelijk:
https://www.conrad.nl/nl/...50-mm-lenzen-1312784.html
Incl. M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 II R
Incl. M.ZUIKO DIGITAL 40-150 mm 1:4,0-5,6
Dit gaat m dus worden. Nog altijd 140 euro duurder dan via de ING trouwens (die was ook incl 2 lenzen). Zo zie je maar hoeveel marge Olympus pakt :)

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Offtopic: Zo zie je maar hoe hoog die prijzen bij ING eigenlijk zijn ;). Zelden dat je ook maar in de buurt komt van halve prijs van gangbare winkels (helft betalen, helft met rentepunten). Eigenlijk lonen alleen die cadeaubonnen etc echt daar :).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Jazco2nd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:33:

De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is wel echt een aanrader.
Het gemak en de flexibiliteit die je heb met de Panasonic14-140mm kun je moeilijk overschatten.
Deze superzoom van Panasonic is wat beeldkwaliteit betreft gewoon vergelijkbaar met lenzen als de 14-42 en 40-150. Maar dan heb je het bereik gewoon in één lens.
Lenzen wisselen is meestal echt niet leuk dus doe je het vaak maar niet (ik begon ook met de 14-42mm en 40-150mm lenzen, maar gebruikte de 40-150mm veel te weinig).

Van de lenzen die ik de laatste jaren heb gekocht (Panasonic 20mm f1.7, 42.5mm f1.7, 14-140mm f3.5-5.6 en Samyang 7.5mm fisheye) gebruik ik de 14-140mm veruit het meest.
Wat dat betreft is deze lens het geld veel meer waard geweest dan de anderen.
Ik heb bijvoorbeeld deze vakantie veel gewandeld in de bergen in Schotland. En dat kan best pittig zijn.
Enige fotografieapparatuur die ik meenam op zo'n dag was de Panasonic GX7 en de 14-140mm.
Hing meestal om mijn nek maar paste ook prima in een kleine waterdichte rugzak met wat flessen water en eten.

De GX7 met de 14-140mm zou ik niet kopen.
Voor hetzelfde geld heb je de Panasonic G7 met de 14-140mm.

• GustavSan
leendertv schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is wel echt een aanrader.
Het gemak en de flexibiliteit die je heb met de Panasonic14-140mm kun je moeilijk overschatten.
Deze superzoom van Panasonic is wat beeldkwaliteit betreft gewoon vergelijkbaar met lenzen als de 14-42 en 40-150. Maar dan heb je het bereik gewoon in één lens.
Lenzen wisselen is meestal echt niet leuk dus doe je het vaak maar niet (ik begon ook met de 14-42mm en 40-150mm lenzen, maar gebruikte de 40-150mm veel te weinig).

Van de lenzen die ik de laatste jaren heb gekocht (Panasonic 20mm f1.7, 42.5mm f1.7, 14-140mm f3.5-5.6 en Samyang 7.5mm fisheye) gebruik ik de 14-140mm veruit het meest.
Wat dat betreft is deze lens het geld veel meer waard geweest dan de anderen.
Ik heb bijvoorbeeld deze vakantie veel gewandeld in de bergen in Schotland. En dat kan best pittig zijn.
Enige fotografieapparatuur die ik meenam op zo'n dag was de Panasonic GX7 en de 14-140mm.
Hing meestal om mijn nek maar paste ook prima in een kleine waterdichte rugzak met wat flessen water en eten.

De GX7 met de 14-140mm zou ik niet kopen.
Voor hetzelfde geld heb je de Panasonic G7 met de 14-140mm.
Interessante ervaring. Ik heb ook de 14-140 3.5 en ik vind het vanaf dag 1 tegenvallen als ik het vergelijk met foto's die ik met de 25mm 1.8 en nu de 12mm 2.0 maak. Natuurlijk gebruik ik de zoom van de 14-140 als het nodig is, maar de laatste paar trips kwam het ding bijna mijn tas niet uit.
GustavSan schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:37:
[...]

Interessante ervaring. Ik heb ook de 14-140 3.5 en ik vind het vanaf dag 1 tegenvallen als ik het vergelijk met foto's die ik met de 25mm 1.8 en nu de 12mm 2.0 maak. Natuurlijk gebruik ik de zoom van de 14-140 als het nodig is, maar de laatste paar trips kwam het ding bijna mijn tas niet uit.
Prime lenzen leveren inderdaad (als het goed is) betere beeldkwaliteit dan zoomlenzen.
Het is geen compromis tussen verschillende brandpuntsafstanden.
Een zoomlens koop je vooral voor de flexibiliteit. En wat dat betreft ben ik heel erg tevreden met de 14-140mm. Die flexibiliteit ervoer ik niet echt toen ik nog de 14-42mm en 40-150mm had.

Het zal ook erg afhangen van de soort fotografie die je doet en de manier waarop je fotografeer.
Ik heb gewoon de voorkeur om met een kleine rugtas met wat eten en drinken op mijn rug en een camera met één bepaalde lens om mijn nek een dag de natuur in te trekken en gewoon kijken wat ik tegenkom.
Ik ga ook meer voor de beleving in de natuur (en nieuwe plaatsen ontdekken) dan om de best mogelijke beeldkwaliteit waarmee je super grote haarscherpe afdrukken kan maken.
Ik vind de beeldkwaliteit van de 14-140mm goed genoeg.

• Gim
  • Niet online

Gim

G7 of GX7 is toch ook maar net welke camera je meer aanstaat? Al is de G7 inderdaad nieuw en dus met nieuwere zaken uitgerust.

Voor een 14-140 valt echt wel iets te zeggen. Gewoon makkelijk. Kwalitatief geen idee. Zo ben ik benieuwd naar de 18-55 f/2.8-4 kitlens van iemand met een fujifilm, die schijnt voor een kitlens echt goed te zijn. Ander onderwerp :-)

Alleen met een snelle 17 of 20mm Prime zie ik ook wel zitten. De straat op. Hangt er dus maar vanaf wat je wil doen.

Toch als je maar af en toe het echte tele werk doet en die keren ook goed van tevoren ziet aankomen dan zijn twee lenzen net zo handig. Neem mee wat je nodig hebt die keer. Een E-M10 met pancake is dan heel erg lekker compact.

• copykat
Ik was er ook helemaal uit:
ik wilde een G7 met 14-140mm mkII als de kop er een beetje af was om een betere IQ te krijgen en wat meer mogelijkheden tot aanpassen van de lens mogelijkheden(andere lenzen) indien dit door de beoogde foto's noodzakelijk was.
Dus later voor x euro een lichtsterke WA en misschien nog een long zoom alla 100mm-x00mm.
Prijzig maar dan heb je ook wat! :+

Totdat ik stuite op wat inzichten en testen van iemand die het praktisch bekijkt en minder labtesting.
De G7 is nog steeds een (erg) goede camera maar:
als je dit leest dan word je (misschien) wel wat wijzer ten opzichten van wat je wilt en hoe je het gaat gebruiken.
en als je nog wat G7 onderwerpen zoals shuttershock leest dan begint de twijfel ;)
En zo heeft hij best nog meer goed onderbouwde ideeën over camera's (oa de G7) en gebruik ervan.

Als je echt primes wilt gebruiken of/en artistiek studio en buiten foto's wilt maken dan word het vermoedelijk een systeemcamera zoals de G7 maar als je gewoon leuk foto's van goede kwaliteit wilt maken onder diverse omstandigheden dan eh is mijn beslissing back to base one.
Wil ik wel die G7/em10 set of heb ik wel die G7/ em10 en een selectie lenzen nodig voor mijn doel?
+/- 800 euro vs een veelfout indien je de lenzen er bij rekent.
Hmm lastig!
(voor mn vrouw niet overigens!! :+ )

Het is puur een ander "point of view" en misschien geheel niet van toepassing in je keuze :)

[ Voor 1% gewijzigd door copykat op 27-08-2015 21:44 . Reden: nederlands is best moeilijk :-) ]

• Jazco2nd
GustavSan schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:37:
[...]

Leendertv vergelijkt de
Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 met 2 losse kitlenzen die hetzelfde bereik dekken. Dat primelenzen beter zijn geloof ik direct. Maar op reis absoluut niet praktisch. 2 lenzen is denk ik wel te doen.. pancake zou leuk zijn maar geen idee of dat zichtbaar inboet aan kwaliteit tov een normale kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben vanmorgen op stap geweest met alleen de GX7 en de 14-140mm.
Gelijk een mooi praktijkvoorbeeld van de veelzijdigheid van deze lens.
Gewoon heerlijk ontspannen een beetje rondlopen (ontstressen) en foto's maken van wat je tegenkomt.
Een 12-35mm f2.8 of wat primes passen gewoon veel minder bij deze manier van fotografie.
Als ik de 12-35mm f2.8 op mijn camera had zitten had ik de eerste en de derde foto's in ieder geval al niet kunnen maken. En de vraag is of de tweede en de vierde echt zichtbaar beter was geweest.

Ik kwam als eerste een jong nieuwsgierig konijntje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5671/20361241134_77fd62c042_c.jpg

landschapje:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/594/20973950152_c166cfca2a_c.jpg

Daarna een mooie vlinder:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/715/20797319729_2504fa1aca_c.jpg

Uiteindelijk bij een mooi plasje (later op de dag dus het licht was al een stuk harder):
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/638/20797918069_d22cbeee83_c.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door leendertv op 29-08-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@leendertv: mooie foto's.
vraagje heb jij al eens die shuttershock , trilling door de meganische sluiter, in je foto's gezien?
in de lage/lange sluitertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:08:
@leendertv: mooie foto's.
vraagje heb jij al eens die shuttershock , trilling door de meganische sluiter, in je foto's gezien?
in de lage/lange sluitertijden?
Nooit zelf gezien. Wel over gelezen. Je moet het echt onderzoeken om te weten of jou camera + lens er last van heeft. Sommige combinaties hebben er alleen last van op statief en met OIS uit bijvoorbeeld. Volgens mij las ik dat in die test van de G7 oo cameraergonomics.
Maar al deze foto's zijn gemaakt met de elektronische sluiter.
Ik vind dat toch een iets veiliger idee. Je sluit dan sowieso onscherpte door trillingen van de sluiter uit.
Ik gebruik de mechanische sluiter alleen als ik moet flitsen en met bewegende onderwerpen.

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 29-08-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

leendertv schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:40:
Ik ben vanmorgen op stap geweest met alleen de GX7 en de 14-140mm.
Gelijk een mooi praktijkvoorbeeld van de veelzijdigheid van deze lens.
Gewoon heerlijk ontspannen een beetje rondlopen (ontstressen) en foto's maken van wat je tegenkomt.
Een 12-35mm f2.8 of wat primes passen gewoon veel minder bij deze manier van fotografie.
Als ik de 12-35mm f2.8 op mijn camera had zitten had ik de eerste en de derde foto's in ieder geval al niet kunnen maken. En de vraag is of de tweede en de vierde echt zichtbaar beter was geweest.

Ik kwam als eerste een jong nieuwsgierig konijntje tegen:
[afbeelding]

landschapje:
[afbeelding]

Daarna een mooie vlinder:
[afbeelding]

Uiteindelijk bij een mooi plasje (later op de dag dus het licht was al een stuk harder):
[afbeelding]
Mooie foto's! Had gedacht dat de lens vrij groot was maar hij past netjes bij het toestel en het geheel is alles behalve zwaar.

Heb je zelf de allround lens los gekocht? Kom op Amazon de gx7 alleen tegen met een 20mm of de 14-42 kitlens.

[ Voor 4% gewijzigd door Gim op 30-08-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:49
De laatste maand ben ik in het bezit geweest van een G7 kit met 14-140mm lens. Helaas heb ik deze snel moeten retourneren na het bekijken van mijn foto's met de 14-140mm lens. De foto's waren heel vaak onscherp. Ik vermoed een (extreem) geval van shutter shock en hoop dat ik de uitzondering ben, anders is het schandalig dat Panasonic de G7 in kit met 14-140mm verkoopt. Maar, misschien was het gewoon een defecte lens...
Nu heb ik al ongeveer twee weken een GX8 met 12-35mm 2.8 lens zonder klachten i.v.m. beeldkwaliteit (maar wel van de software glitches). Meer over die laatste klachten in een topic dat ik aangemaakt heb op het dpreview forum.

I.v.m. het probleem dat ik had met de G7 en 14-140mm kan ik enkel maar verwijzen naar enkele getrokken foto's die het probleem duidelijk moeten maken:
https://www.flickr.com/gp/135098099@N04/874R2n
Je ziet enkele foto's van wat struiken en een haag, getrokken met de 14-140mm en G7, daarna met een 42.5mm 1.7 en G7. Als je zoomt tot 100% zou het verschil duidelijk moeten zijn. Er zit ook een afbeelding bij van de bast/kras in de EVF van mijn G7.

Zie ook hier voor andere voorbeelden van shutter shock.

Moest je de 14-140mm overwegen (of elke andere lens), test dan zeker grondig in de winkel bij sluitertijden tussen 1/100 - 1/400 !

Kenners kunnen misschien wel claimen dat je moet weten niet op deze sluitertijden te schieten met de mechanical shutter om shutter shock te vermijden (ik heb gelezen dat je best niet onder een sluitertijd gaat van 1/focuslengte (FF eq of MFT?), maar gezien de focuslengte (te zien in de EXIF van de foto's) denk ik niet dat dit het probleem kan zijn. Neem daarbij dat de camera zelf deze sluitertijd kiest in bv. Auto mode... het zou niet mogen gebeuren. Daarenboven is foto's nemen met e-shutter niet echt een optie in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NuKeM schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:52:
De laatste maand ben ik in het bezit geweest van een G7 kit met 14-140mm lens. Helaas heb ik deze snel moeten retourneren na het bekijken van mijn foto's met de 14-140mm lens. De foto's waren heel vaak onscherp. Ik vermoed een (extreem) geval van shutter shock en hoop dat ik de uitzondering ben, anders is het schandalig dat Panasonic de G7 in kit met 14-140mm verkoopt. Maar, misschien was het gewoon een defecte lens...
Nu heb ik al ongeveer twee weken een GX8 met 12-35mm 2.8 lens zonder klachten i.v.m. beeldkwaliteit (maar wel van de software glitches). Meer over die laatste klachten in een topic dat ik aangemaakt heb op het dpreview forum.
ik heb op DP ook meerdere gevallen gezien van shutter shock, in de meeste gevallen gaat het om een zoomlens met stabilisatie, met sluitertijden tussen de 1/60e en 1/250e
De sluiter en stabilisatie gaan interfereren en daardoor krijg je een onscherpe foto.Het hangt ook erg van de het camera model af, de èèn heeft er meer last van dan de ander.
Moest je de 14-140mm overwegen (of elke andere lens), test dan zeker grondig in de winkel bij sluitertijden tussen 1/100 - 1/400 !
niet iedereen koopt zn gear in de winkel ;)
Kenners kunnen misschien wel claimen dat je moet weten niet op deze sluitertijden te schieten met de mechanical shutter om shutter shock te vermijden
tja dat is een keus, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van e-shutter omdat je een trage readout hebt en kans op banding (bij tl verlichting)
(ik heb gelezen dat je best niet onder een sluitertijd gaat van 1/focuslengte (FF eq of MFT?),
altijd FF equivalent, want met een kleine sensor zie je de beweging ook sterker, want het voordeel van een korter brandpunt opheft.
De regel is bedoeld als een makkelijk handregel, voor systemen zonder stabilisatie, en als je onderwerp niet beweegt. er zitten wat haken en ogen aan, maar is over t algemeen goed bruikbaar.
maar gezien de focuslengte (te zien in de EXIF van de foto's) denk ik niet dat dit het probleem kan zijn. Neem daarbij dat de camera zelf deze sluitertijd kiest in bv. Auto mode... het zou niet mogen gebeuren. Daarenboven is foto's nemen met e-shutter niet echt een optie in mijn ogen.
Ik heb zelf een tijdje de panasonic 45-175mm gehad, ook last van shutter shock. tja je doet er weinig tegen.
tegenwoordig schiet ik alleen nog maar met primes.

nog een mooie "wetenschappelijke" test

http://www.dpreview.com/forums/thread/3651827

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
GX8 heeft net zoals de G7 ook geen EFCS?

Waarom niet voor de E-M5 II gekozen 1800 euro met 12-40mm en met EFCS. Of de E-M10 II voor 1600 euro 12-40mm.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
De E-M5 II heb ik overwogen. Maar, ik hecht ook belang aan video en dan heeft Panasonic sowieso enkele strepen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ik had nog nooit echt gehoord van shutter shock ,behalve bij de Dslr's met de klap spiegel) , en het verbaasde me erg dat een spiksplinternieuwe in mijn ogen best prijzige camera zo'n duidelijk probleem heeft met een 14-140mm merk eigen lens. Zeker als dit gebeurd in een sluitertijd range waar je vrij veel in zit.

En wat ik niet geheel begrijp is als de lamellen/leaf sluiter geen last heeft van shutter shock (alles beweegt in een cirkel heen en weer dus geen krachten 1 kant op) waarom de andere type sluiter die van de eh luxaflex soort (of de ouderwetse lichtsignal lamp van de marine ;-) )zo populair is in de M43 's en daardoor risico op shutter blur in een sluitertijd gebied waarin je vrij veel fotografeert , 100-400 ste, vergroot word.
Het schijnt dat het snellere sluitertijden aan kan maar díe zou je nu juist met een electronische sluiter kunnen doen zonder al te veel tl-banding of die andere optische vervorming zoals krom trekken bij snelle beweging.

En continu moeten wisselen tussen mechanisch en electronisch lijkt me ook geen optie, scherp stellen opletten welke sluiter tijd er nodig is en dan nog effe wisselen? En weg is fotomoment!
NuKeM schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:52:
...
...
Hoe doe je dat? in de winkel met je sd kaartje en een statief een test kaart ergens ophangen en honderd foto's schieten per gekozen camera/lens combinatie?
Of gebruik maken van de 30 dagen retour mogelijkheid van een internet winkel?

[ Voor 26% gewijzigd door copykat op 30-08-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:54:
En wat ik niet geheel begrijp is dat de de andere type sluiter die van de eh luxaflex soort (of de ouderwetse lichtsignal lamp van de marine ;-) )zo populair is in de M43 's en daardoor risico op shutter blur in een sluitertijd gebied waarin je vrij veel fotografeert , 100-400 ste, vergroot word.
heel simpel: dan moet je in alle lenzen een leaf shutter inbouwen, en dat is duur.

Zover ik weet hebben alleen medium format lenzen een leaf shutter (en nog niet eens alemaal) een sluiter voor zo'n grote senor maken is uiteraard moeilijker. (vooral met flash sync)

Voordeel van een leaf shutter is dat de sync snelheid veel hoger ligt dan met een focal plane.De Panasonic lx100 heeft er bijvoorbeeld wel eetje.Die heeft een ingebouwde lens en dan is een leaf shutter vaak wel haalbaar.

Een betere optie zou een electronic first curain zijn, geen shock bij het starten van de foto, en de foto is dan genomen als de mechanishe sluiter beneden is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:11:
[...]

heel simpel: dan moet je in alle lenzen een leaf shutter inbouwen, en dat is duur.
Hoezo op alle lenzen apart?
je kan die leaf shutter toch ook voor de sensor bay plaatsen en dan de lens mount? (nu kijk je als je de lens er af haalt meteen op de sensor) dus in de body tussen de sensor en de lens mounting?heb je meteen een soort stof bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:32:
[...]

Hoezo op alle lenzen apart?
je kan die leaf shutter toch ook voor de sensor bay plaatsen en dan de lens mount? (nu kijk je als je de lens er af haalt meteen op de sensor) dus in de body tussen de sensor en de lens mounting?heb je meteen een soort stof bescherming.
eeeuh. het idee is dat je m vlak bij het diafragma bouwt zodat de leaf shutter maar weinig hoeft te verplaatsen om al het light naar de sensor te stoppen.En tussen de sensor en Mount zou heel veel ruimte in beslag nemen, plus dat de diameter van de mount box enorm toeneemt.

Het zou misschien kunnen, maar ik zie een hoop practische bezwaren/moeilijkheden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De schutter shock problemen waren bij mijn weten gering en inmiddels door middel van een software-update ook opgelost. Althans bij Olympus. Ik neem aan dat Panasonic ook een oplossing heeft doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@mrc4nl: was maar een ideetje :)
(was het overigens bij de analoge slr's soms de leaf diafragma die de sluitertijd en diafragma deed? Op mn oude lenzen zit zo'n mechanische pal waarmee je het diafragma kan bewegen. Die kon je ook bewegen met de licht meter handel om je tijd en diafragma te bepalen.)
Dus die gordijn sluiter (dit is geloof ik de juiste naam) zit in elke lens ingebouwd en is dus veel goedkoper?

@thorgem: shutter shock is volgens mij een gevolg van een meganisch veroorzaakte trilling hoe kan je dat softwarematig oplossen?
Als ik het goed lees schakelt de olympus automatisch van mechanische sluiter naar electronisch bij de risico sluitertijden. Dat is in mijn ogen niet oplossen maar verbloemen. (Of staat die EFCS echt los van de "gewone electronische sensor readout"?
http://www.dpreview.com/a...-first-curtain-anti-shock
De problemen image gerelateerd die je kan krijgen met electronische sluiters kan je dan dus niet ontlopen.

Dus of imager blur door trilling of vervorming door sensor read out.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 30-08-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 22:40:
@mrc4nl: was maar een ideetje :)
(was het overigens bij de analoge slr's soms de leaf diafragma die de sluitertijd en diafragma deed? Op mn oude lenzen zit zo'n mechanische pal waarmee je het diafragma kan bewegen. Die kon je ook bewegen met de licht meter handel om je tijd en diafragma te bepalen.)
dslr's? nee das gewoon het diafragma.Die mechanishe pal op dslr lenzen is gewoon een koppeling met het normale diafragma. Die kan niet helemaal dicht. Je hebt er 2 nodig omdat je niet snel genoeg in èèn beweging van wide open naar afgestopt en dan naar dicht kan gaan. ik heb thuis een oude rangefinder met leaf shutter, je ziet 2 maal een "diafragma"
Dus die gordijn sluiter (dit is geloof ik de juiste naam) zit in elke lens ingebouwd en is dus veel goedkoper?
nee, een gordijn sluiter (focal plane) kan alleen maar in de camera,er zit dan geen sluiter in de lens.

1x (gordijn) sluiter in de camera is goedkoper dan 1 (leaf) in al je lenzen ;)
En leaf shutters is eigenlijk hele oude techniek, ook omdat de sensoren veel groter waren, en had elke lens het ingebouwd

Afbeeldingslocatie: http://assets.catawiki.nl/assets/2015/8/22/f/d/9/fd94ab3a-48da-11e5-847f-a74dc4c1e810.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
even de plaatjes er bij gezocht:

spleet sluiter(focal plane?)
Centraal(leaf) sluiter

Dat van die twee aparte sluiters: leaf en diafragma ga ik eens bekijken met een van mn oudjes (lens uit 1969)

ok die van front en rear gordijn begrijp ik nu ook, front is normaly closed en rear is normaly open.Althans als ik de plaatjes mag geloven, des te sneller de sluitertijd des te sneller volgt de rear de opengaande front.
Dat is ook meteen de oorzaak van de shuttershock. Het stoppen van het openen van de front shutter, het bereiken van het eind van de "rail" , de sensor is dan nog bezig met "opnemen" en het achterste gordijn is dan nog niet volledig gesloten vooral bij langere sluitertijden.
hier staat een mooi plaatje van een "spleetsluiter
electronische sluiter ELFC is open eerst front gordijn volledig: delayed readout sensor en gebruik wel de achterste gordijn voor sluiten.
(wat ik dan niet begrijp is hoe je voorkomt dat de "sensor fotocellen" niet voortijdig beginnen met "vollopen")

Thanks weer wat geleerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 31-08-2015 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 22:40:
@thorgem: shutter shock is volgens mij een gevolg van een meganisch veroorzaakte trilling hoe kan je dat softwarematig oplossen?
Als ik het goed lees schakelt de olympus automatisch van mechanische sluiter naar electronisch bij de risico sluitertijden. Dat is in mijn ogen niet oplossen maar verbloemen. (Of staat die EFCS echt los van de "gewone electronische sensor readout"?
http://www.dpreview.com/a...-first-curtain-anti-shock
De problemen image gerelateerd die je kan krijgen met electronische sluiters kan je dan dus niet ontlopen.

Dus of imager blur door trilling of vervorming door sensor read out.
Hoe ze het gedaan hebben maakt niet zo veel uit. Er was een probleem (overigens bij een zeer gering aantal mensen) en dat probleem is verholpen door een functie toe te voegen. Vervolgens hielden de meldingen van het probleem op. Klinkt mij in de oren als een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 08:39:
[...]

Mooie foto's! Had gedacht dat de lens vrij groot was maar hij past netjes bij het toestel en het geheel is alles behalve zwaar.

Heb je zelf de allround lens los gekocht? Kom op Amazon de gx7 alleen tegen met een 20mm of de 14-42 kitlens.
Ik had de GX7 zonder lenzen gekocht, de 14-140mm had ik al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
Ondertussen heb ik mijn GX8 teruggebracht naar de winkel. Al die problemen (glitches en crash) die ik heb gehad in de eerste twee weken, dat hoort niet bij een topmodel voor die prijs. Gisteren reageerde het touchscreen plots weer niet op aanraking (voor de tweede keer) en vandaag was de laatste dag waarop ik het toestel kon retourneren, dus nam ik maar geen risico's. Misschien lag het specifiek aan mijn toestel, maar ik ga toch maar even de kat uit de boom kijken en de fora in de gaten houden voor dit soort ervaringen. Anders wordt het een ander merk of sensorformaat. Panasonic heeft mij teleurgesteld, drie maal op rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg vervelend zo'n maandagochtend camera. Deel je ervaring op DPR en dan lees je wel of je een uitzondering bent of dat er meer mensen zijn met deze problemen bij dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NuKeM schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:26:
Ondertussen heb ik mijn GX8 teruggebracht naar de winkel. Al die problemen (glitches en crash) die ik heb gehad in de eerste twee weken, dat hoort niet bij een topmodel voor die prijs. Gisteren reageerde het touchscreen plots weer niet op aanraking (voor de tweede keer) en vandaag was de laatste dag waarop ik het toestel kon retourneren, dus nam ik maar geen risico's. Misschien lag het specifiek aan mijn toestel, maar ik ga toch maar even de kat uit de boom kijken en de fora in de gaten houden voor dit soort ervaringen. Anders wordt het een ander merk of sensorformaat. Panasonic heeft mij teleurgesteld, drie maal op rij...
jij schrijft:
There is a short but strong 'vibration' during power-on (even with no lens attached, so it is not the lens aperture changing). I'm still wondering if this is normal behavior or not.
Mijn gx7 doet dat ook, niets mis mee, als je goed kijkt zie je dat de sensor beweegt tijdens inschakelen
komt vanwege de IBIS. Andere panasonic camera's doen dat inderdaad niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Dat vibreren, is dat niet de automatische sensor reiniging? Die kun je zo instellen dat hij bij in- of uitschakelen van de camera de sensor reinigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 05:56:
[...]

Hoe ze het gedaan hebben maakt niet zo veel uit. Er was een probleem (overigens bij een zeer gering aantal mensen) en dat probleem is verholpen door een functie toe te voegen. Vervolgens hielden de meldingen van het probleem op. Klinkt mij in de oren als een oplossing.
Ik ben geen expert op gebied van camera's meer een gebruiker en Ik ga dus niet bepalen of het als oplossing gezien moet worden of als lapmiddel, dat mogen de experts doen.
Maar ik zie het een beetje als een verrotte kozijnhoek repareren met houtrotstopper en houtvulmiddel, vlak schuren en overheen schilderen. Je ziet het niet meer en het kozijn voelt rondom hard en stevig maar of het gelijkwaardig is als een niet gerepareerd kozijn? daar zijn de meningen over verdeelt. :+

Hoe exact foto technisch die EFCS werkt weet ik niet dus of dan die specifieke vervorming (rolling shutter) door electronisch uitlezen dan niet optreed durf ik niet te zeggen.
De tijd zal het ons leren denk ik.

edit: deze man legt het een beetje uit, het is blijkbaar een combinatie van mechanische en electronische sluiter waarbij de first curtain door de electronische sluiter word overgenomen en de second nog wel meedoet. (vermoedelijk gaat de eerste gewoon open en later scant de electronische in samenwerking met de second curtain op de juiste tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 01-09-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe lens van Panasonic: 25mm f1.7
http://www.bhphotovideo.c..._25mm_f_1_7_lens_for.html

Geen OIS :?

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 01-09-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn slechts 2 Panasonic primes met stabilisatie, dus het is niet vreemd dat deze het ook niet heeft.
De oude 25mm f1.4 heeft het ook niet, alleen de 42.5 en de 45mm

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Valt me vies tegen die prijs. Had gehoopt op rond 200 euro als goedkoop instap model. Wil je meer dan wil Panasonic dat je maar de duurdere 1.4 versie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De
Nieuwe lenzen kan je die ook zonder problemen op je
Ouwe toestel gebruiken ?
Laatste update voor mijn gf2 is er oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
De geruchten waren ook waar, er moeten $$$ afgetikt worden voor de V-log update voor de GH4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

AdmiralSnipe schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:07:
De geruchten waren ook waar, er moeten $$$ afgetikt worden voor de V-log update voor de GH4.
Er zal vast geen DRM op zitten, straks gewoon via via te downloaden gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
amphora schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:33:
[...]

Er zal vast geen DRM op zitten, straks gewoon via via te downloaden gok ik
Als ik het zo lees lijkt het daar wel op ja:

V-Log L Activation Procedure Outline for LUMIX DMC-GH4 owners

1 Purchase Upgrade Software key DMW-SFU1.
2 Update the GH4 firmware to Ver.2.3
3 Export the serial number of GH4 to the SD Memory Card as "SERIAL.LST" file.
4 Upload the "SERIAL.LST" file together with the purchased Upgrade Software Key to the designated
URL to get an activation code as "ACTIVE.LST" file.
5 Write the "ACTIVE.LST" on the SD Memory Card to import it to GH4.
6 Confirm that V-Log L is available in Photo Style on GH4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:07:
eoshd heeft het over $99 dus zoveel $$$ is dat niet

http://www.eoshd.com/2015...ange-by-2-stops-costs-99/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
€99,- in NL. Zal wel aan mij liggen maar ik vind dat nog redelijk fors voor een update met die alleen een log toevoegt. In de professionele markt is het natuurlijk een schijntje maar ik ben gewoon niet gewend te betalen voor firmware updates. Je moet het maar als een soort DLC zien denk ik, of net zoals de apps die Sony verkoopt voor haar camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:10:
De
Nieuwe lenzen kan je die ook zonder problemen op je
Ouwe toestel gebruiken ?
Laatste update voor mijn gf2 is er oud
ja hoor, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

http://www.digifotopro.nl...dviesprijs-van-19995-euro

199 euro is inderdaad meer de prijs die ik had verwacht voor de Pana 25mm f/1.7

[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 02-09-2015 21:22 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Edit: bovenstaande reactie verkeerd gelezen :)

[ Voor 78% gewijzigd door tommyz op 03-09-2015 09:35 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Hmm. Ben nu in het buitenland waar ik de 75mm 1.8 voor omgerekend €560 tegenkwam. Met internationale garantie ook nog. Twijfel is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een hele mooie aanbieding. Te goed om waar te zijn misschien.
Maar mocht alles in orde zijn dan kan je hem kopen, een jaar gebruiken en dan alsnog met winst doorverkopen lijkt mij.

Ik hoop de 12-40 voor zo'n zacht prijsje tegen te komen op vakantie. :)
-knip-

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 06-09-2015 13:51 . Reden: Hoort hier niet thuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Heeft iemand ervaring met het repareren van waterschade? Mijn OM-D E-M5 gaat soms niet aan en als ie wel aan gaat als de batterij eruit geweest is dan is ie de tijd-instelling verloren.
Dit is sinds ik 'm in een regenbui heb gebruikt, alle klepjes waren aanwezig en de flitser geïnstalleerd, dus weet niet waarlangs het binnen is gekomen.

Er zit geen garantie meer op en een losse body is nog maar 400 euro dus ik vraag me af of laten repareren zinvol is qua kosten.

Ik ben zelf niet bang om e.e.a. open te schroeven, maar weet niet wat de beste manier is om residu weg te werken.

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik denk dat het niet veel zin heeft. Een circuitboard is op eBay al 199 dollar. Wellicht heeft deze schade opgelopen of misschien wat andere onderdelen, maar ik denk dat je beter uit bent om een nieuwe / goede tweedehands te kopen.

Had je er wel een weather-sealed lens op zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 07-09-2015 19:51 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
boekel schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:10:
Heeft iemand ervaring met het repareren van waterschade? Mijn OM-D E-M5 gaat soms niet aan en als ie wel aan gaat als de batterij eruit geweest is dan is ie de tijd-instelling verloren.
Dit is sinds ik 'm in een regenbui heb gebruikt, alle klepjes waren aanwezig en de flitser geïnstalleerd, dus weet niet waarlangs het binnen is gekomen.

Er zit geen garantie meer op en een losse body is nog maar 400 euro dus ik vraag me af of laten repareren zinvol is qua kosten.

Ik ben zelf niet bang om e.e.a. open te schroeven, maar weet niet wat de beste manier is om residu weg te werken.
Heb je hem al een tijd in een bak met rijst laten liggen? Misschien dat dat nog helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
amphora schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:21:
http://www.digifotopro.nl...dviesprijs-van-19995-euro

199 euro is inderdaad meer de prijs die ik had verwacht voor de Pana 25mm f/1.7
Dat is flink goedkoper dan de Olympus 25mm. Ik vraag me dan af of de prestaties vergelijkbaar zijn. Als dat zo is, is er geen reden voor Olympus om zo duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij jij alle informatie hebt zoals oplage, winstmarge, ontwikkelkosten, personeelskosten enz enz is daar geen zinnig antwoord op te geven. Als de kwaliteit van de Panasonic net zo goed is dan is er voor de consument in ieder geval geen reden meer om voor de Olympus te kiezen. Maar dat is een ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:11:
Tenzij jij alle informatie hebt zoals oplage, winstmarge, ontwikkelkosten, personeelskosten enz enz is daar geen zinnig antwoord op te geven. Als de kwaliteit van de Panasonic net zo goed is dan is er voor de consument in ieder geval geen reden meer om voor de Olympus te kiezen. Maar dat is een ander verhaal. :)
Pffff. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel

boekel

Dusss...

tommyz schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:47:
Ik denk dat het niet veel zin heeft. Een circuitboard is op eBay al 199 dollar. Wellicht heeft deze schade opgelopen of misschien wat andere onderdelen, maar ik denk dat je beter uit bent om een nieuwe / goede tweedehands te kopen.

Had je er wel een weather-sealed lens op zitten?
Jup, weather sealed lens die er standaard bij zat, die is gelukkig nog perfect :)

Ik heb voor nu een E-PL6 gekocht, kan ik al mijn lenzen gebruiken en waarschijnlijk kan ook deze camera meer dan ik zelf kan ;)

De M5 had ik destijds gekozen vanwege de weersbestendigheid, zodat ik op bootjes en met slecht weer niet al te voorzichtig hoef te zijn...anders zou de M10 (Mark 1 of 2) ook erg leuk zijn (maar niet weather-sealed...)

zodra de E-PL6 binnen is de M5 maar eens open schroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
boekel schreef op maandag 07 september 2015 @ 23:26:
[...]

Jup, weather sealed lens die er standaard bij zat, die is gelukkig nog perfect :)

Ik heb voor nu een E-PL6 gekocht, kan ik al mijn lenzen gebruiken en waarschijnlijk kan ook deze camera meer dan ik zelf kan ;)

De M5 had ik destijds gekozen vanwege de weersbestendigheid, zodat ik op bootjes en met slecht weer niet al te voorzichtig hoef te zijn...anders zou de M10 (Mark 1 of 2) ook erg leuk zijn (maar niet weather-sealed...)

zodra de E-PL6 binnen is de M5 maar eens open schroeven...
Goed alle bordjes reinigen met gedemineraliseerd water, en vervolgens afspoelen met alcohol, zou genoeg moeten zijn.

Maar het lijkt me desalniettemin een pittige repair :) Succes.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel

boekel

Dusss...

Bedankt, al zou de camera het niet overleven, als ik geen schroefjes over houd zie ik het als een overwinning ;)

Ik zal foto's maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:34
Voor mensen die de Olympus E-M10 mkII overwegen , even wachten met kopen in de huidige voorraad zit een productie fout , Olympus stopt tijdelijk met de productie .

http://www.43rumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ramrodwillem schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:07:
Voor mensen die de Olympus E-M10 mkII overwegen , even wachten met kopen in de huidige voorraad zit een productie fout , Olympus stopt tijdelijk met de productie .

http://www.43rumors.com/
Als je een E-M10 II koopt dan zit daar natuurlijk ook 2 jaar garantie op.
Het kan evengoed zijn dat het probleem zich voordoet bij een bepaalde batch en dat Olympus in het kader van onderzoek de productie uit voorzorg heeft stilgelegd. Het zou mij niet weerhouden om een nieuwe camera te kopen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:34
Goed plan om te kijken of de garantie van Olympus een beetje goed werkt ....
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.