Misschien totaal of topic maar ik zat gister even me in te lezen op de OM-D-EM10 in vergelijk met een Panasonic DMC G7 omdat het ongeveer in de zelfde prijsklasse ligt en olympus nu veel aanbiedingen heeft en dit is wat ik een beetje er uit filter:
em10 versus G7:
- betere raw en jpeg (sommige vinden de saturatie iets te) ,
- volledig customisable knoppen, menu structuur is niet echt van zelfsprekend maar als je je perfecte setting gevonden hebt hoef je er niet meer in...
- veel betere bouwkwaliteit (metaal versus plastic)
- knoppen ergonomics goed versus te overdadig bij de G7.
- M.Zuiko Digital ED 14-150mm 1:4.0-5.6 II Zilver is slechter dan de 14-140mm mkII van panasonic.
- IBIS vs Power-IOS (IBIS en video is minder ivm warmteproductie) voordeel alle lensen kunnen tegen alleen IOS lensen
- Video G7 is stukken beter (geen idee of dit alleen gebaseerd is op het feit dat er 4K gefilmd kan worden.)
- grip G7 is beter en natuurlijker.
- lcdscherm G7 is beter/ beweeglijker.
-
En er zijn nog wat "kleine" dingen zoals timelaps en burstmode in raw verschillen.
dpreview
lens vergelijking
techradar verdict
Als ik dit bekijk met mijn "leken" kennis dan is de EM-10 ondanks zijn 2 jaar leeftijd een dijk van een camera en als je de grip (minder vingerruimte/ grip), mindere video kwaliteit, en de minder goede alroundlens accepteert dan lijkt de em-10 toch een betere deal dan de G7.
crap!

ik was er uit dacht ik waar voor ik ging sparen maar nu weet ik het niet zo zeker meer
- Video is wel belangrijk maar 4k niet echt. (dus of de G7 dan ook veel beter is? vermoedelijk wel.)
- lenzen ach, die 14-140mm zou 80% van mijn gebruik dekken en een 100-300/400mm is leuk maar nódig? als 2e lens een lichtsterke breedhoek voor binnen is slimmer. Dus IBIS is wat betreft mogelijkheid tot andere merken lensen gebruiken geen noodzaak en de Panasonic power IOS vs IBIS van OLympus wisselt van winnaar per reviewer.
keuzes keuzes argh!
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....