Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bizar hoe weinig geruchten er over de GX8 zijn die waarschijnlijk volgende week word gepresenteerd.
Bij Olympus lekt informatie over nieuwe producten altijd veel eerder uit.

Ik heb voorlopig nog geen nieuwe camera nodig, maar vindt het altijd wel interessant om te volgen.
Zelf specificaties verzinnen is ook altijd leuk.;)

Mijn 'droom' specificaties voor de GX8 (vergeleken met de GX7):
- Nieuwe 20mp sensor die ook nog eens iets beter is dan de huidige 16mp sensor.
- Grotere OLED 4:3 viewfinder (De viewfinder van de GX7 heeft een 16:9 verhouding, dus je verliest veel beeld als je in 4:3 fotografeert)
- DFD (lijkt me logisch)
- 4K video en foto functies (lijkt me ook logisch)
- Iets grotere grip en de sluiterknop bovenop de grip (zie bijvoorbeeld de Sony a6000), dat is fijner met grotere lenzen.
- 1/30sec (of sneller) 12 bits elektronische sluiter.
De electronische sluiter van de GX7 is maar 1/15sec maar wel 12 bits. De GH4 (en waarschijnlijk ook de G7) heeft wel een 1/30sec electronische sluiter maar die heeft maar een 10 bits readout (en dat is niet leuk, zie: http://m43photo.blogspot.se/2014/06/gh4-shutters.html).

En omdat ik 90% JPEG schiet, nog wat leuke JPEG dingetjes:
- Betere in camera HDR met verschillende tonemapping keuzes.
- In camera focusstacking, voor bijvoorbeeld macro fotografie (kan bijvoorbeeld in combinatie met de 4K foto functies)
- In camera defishing profielen voor de Panasonic, Olympus en Samyang fisheye lenzen (die ook in liveview live toegepast worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:45:
- In camera defishing profielen voor de Panasonic, Olympus en Samyang fisheye lenzen (die ook in liveview live toegepast worden).
Dat zou een fantastische toevoeging zijn, maar ik ben benieuwd wanneer daar voldoende processorkracht voor gaat zijn in een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:45:
Bizar hoe weinig geruchten er over de GX8 zijn die waarschijnlijk volgende week word gepresenteerd.
Bij Olympus lekt informatie over nieuwe producten altijd veel eerder uit.

Ik heb voorlopig nog geen nieuwe camera nodig, maar vindt het altijd wel interessant om te volgen.
Zelf specificaties verzinnen is ook altijd leuk.;)

Mijn 'droom' specificaties voor de GX8 (vergeleken met de GX7):
- Nieuwe 20mp sensor die ook nog eens iets beter is dan de huidige 16mp sensor.
- Grotere OLED 4:3 viewfinder (De viewfinder van de GX7 heeft een 16:9 verhouding, dus je verliest veel beeld als je in 4:3 fotografeert)
- DFD (lijkt me logisch)
- 4K video en foto functies (lijkt me ook logisch)
- Iets grotere grip en de sluiterknop bovenop de grip (zie bijvoorbeeld de Sony a6000), dat is fijner met grotere lenzen.
- 1/30sec (of sneller) 12 bits elektronische sluiter.
De electronische sluiter van de GX7 is maar 1/15sec maar wel 12 bits. De GH4 (en waarschijnlijk ook de G7) heeft wel een 1/30sec electronische sluiter maar die heeft maar een 10 bits readout (en dat is niet leuk, zie: http://m43photo.blogspot.se/2014/06/gh4-shutters.html).

En omdat ik 90% JPEG schiet, nog wat leuke JPEG dingetjes:
- Betere in camera HDR met verschillende tonemapping keuzes.
- In camera focusstacking, voor bijvoorbeeld macro fotografie (kan bijvoorbeeld in combinatie met de 4K foto functies)
Zelf hoop ik ook op een (nog) betere sensor. toen de gx7 uitkwam was er ook een volledig nieuw ontwerp tegenover de oude 16mp sensoren van toen (g3 ofzo)
een base iso van 100 (iso 200 kan echt niet meer!)
iets meer megapixels zou leuk zijn, maar ik zie liever betere DR of SNR

wie weet doet panasonic het weer met de gx8 (BSI organische sensor pls :9 )

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 11-07-2015 22:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36
Zal die 4mp meer niet ten koste gaan van de DR?
kleinere sensoren dus kleinere DR.
In camera lens correctie profiles (fisheye) van non eigen merk? Van eigen lenzen ok, dat lijkt me een logische keus maar correctie profiles van lenzen van concurenten/merken onboard toevoegen? Dat is toch de vis voeren van de visser naast je?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 22:17:
[...]

Dat zou een fantastische toevoeging zijn, maar ik ben benieuwd wanneer daar voldoende processorkracht voor gaat zijn in een camera?
Ik vraag me af in hoeverre daar echt heel veel ruwe power voor nodig is? Omdat zo'n profiel eigenlijk altijd hetzelfde is, hoeft hij niet on de fly veel te berekenen volgens mij? Gewoon het beeld squeezen / uitrekken? Zal vast wel wat kracht kosten, maar geen hele PC waardig wss? :P

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:42:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre daar echt heel veel ruwe power voor nodig is? Omdat zo'n profiel eigenlijk altijd hetzelfde is, hoeft hij niet on de fly veel te berekenen volgens mij? Gewoon het beeld squeezen / uitrekken? Zal vast wel wat kracht kosten, maar geen hele PC waardig wss? :P
en daarnaast zijn er wel meer objectieven die veel vervorming geven (oly 12, pana 15) en die worden ook gewoon realtime rechtgetrokken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op zondag 12 juli 2015 @ 13:05:
[...]

en daarnaast zijn er wel meer objectieven die veel vervorming geven (oly 12, pana 15) en die worden ook gewoon realtime rechtgetrokken
Hoe doen ze dat dan? alleen een selectie van de op dat moment verkochte lenzen? of kan je die correctieprofielen later nog toevoegen? (usb- software update/toevoeging of zo?)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:54:
[...]

Hoe doen ze dat dan? alleen een selectie van de op dat moment verkochte lenzen? of kan je die correctieprofielen later nog toevoegen? (usb- software update/toevoeging of zo?)
ik denk dat de profielen in de lens worden gezet bij productie, dan leest de camera het profiel uit en past de correctie toe, dan werkt het ook met lenzen die na je camera geïntroduceerd zijn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ah er zit dus een "lens id met correctie waarde" in een chip in de lens verstopt.
Zal dat dan ook per geproduceerde lens specifiek zijn?
Zeg profiel bevat:serie/productienummer van de lens, type lens, merk, correctie waardes van die lenzenset, enz.
En dan kan dit meteen ook in de EXIF gegevens vd foto geplaatst worden voor de PP software.

Klinkt achteraf logisch. Hoe kan een bijv. canonbody anders een canonlens "herkennen" en dan is het een kleine stap dit universeel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
Zojuist de Olympus 12-40 Pro besteld voor m'n E-M10. Ik gebruik m'n E-M10 vooral voor vakantie en dagjes weg en dan wil ik zo weinig mogelijk wisselen van lens. M'n fullframes neem ik niet meer mee op vakantie en dagtripjes, qua gewicht is het niet lekker om de hele dag mee te lopen en ik kan ook nooit keuze maken welke lenzen ik mee moet nemen, dus loop al snel met 9+ kilo rond. De Olympus 12mm ga ik verkopen denk ik, de Panasonic hou ik gewoon. Ben benieuwd naar de 12-40! :)

[ Voor 28% gewijzigd door tommyz op 13-07-2015 12:47 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het type foto's voorbij zie komen dat je neerzet op het forum zou ik eerder gokken dat je voor de Olympus 7-14mm zou gaan dan de 12-40mm? Maar waarschijnlijk komt dat dan doordat je geen vakantie- en dagtripjesfoto's online zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

(FT5) The new GX8 has similar LX100 design and records 4K:
"End of next week Panasonic will announce the new GX8. And a trusted source unveiled the design of the camera is very close to the current fixed lens LX100 camera. And just like the LX100 the GX8 records 4K video too"

Ben zeer benieuwd. Vriendin is net de trotse bezitster van een LX100 (wat heeft dat ding een hoop mogelijkheden zeg en wat een prettige bediening!). Als dit een LX100 met verwisselbare lenzen wordt (en meer) dan wordt het wel een grote kanshebber om mijn Canon 450D te vervangen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit ook een beetje op de gx8 te azen, maar ik vrees dat ie bij introductie 1100€ gaat kosten.

Ik twijfel of dat ik mijn gx7 naar een reparatie centrum zal sturen of beter het geld inleg voor een nieuwe camera. (de gf6 gaat denk ik na de vakantie weer de deur uit.)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:02:
Als ik het type foto's voorbij zie komen dat je neerzet op het forum zou ik eerder gokken dat je voor de Olympus 7-14mm zou gaan dan de 12-40mm? Maar waarschijnlijk komt dat dan doordat je geen vakantie- en dagtripjesfoto's online zet...
De 7-14 heeft voor m'n type fotografie 1 probleem waardoor deze voor mij afvalt: geen mogelijkheid tot het plaatsen van filters. Het lijkt me een hele mooie lens, maar minder all-round voor vakantie. Met 12mm heb ik nog wel redelijk wat groothoek :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tommyz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:06:
[...]

De 7-14 heeft voor m'n type fotografie 1 probleem waardoor deze voor mij afvalt: geen mogelijkheid tot het plaatsen van filters. Het lijkt me een hele mooie lens, maar minder all-round voor vakantie. Met 12mm heb ik nog wel redelijk wat groothoek :)
maar je samyang heeft ook geen filterdraad toch? dan zul je ook gebruik moeten maken van een klem iod.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Daar schiet ik ook nooit meer mee :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:03:
(FT5) The new GX8 has similar LX100 design and records 4K:
"End of next week Panasonic will announce the new GX8. And a trusted source unveiled the design of the camera is very close to the current fixed lens LX100 camera. And just like the LX100 the GX8 records 4K video too"

Ben zeer benieuwd. Vriendin is net de trotse bezitster van een LX100 (wat heeft dat ding een hoop mogelijkheden zeg en wat een prettige bediening!). Als dit een LX100 met verwisselbare lenzen wordt (en meer) dan wordt het wel een grote kanshebber om mijn Canon 450D te vervangen 8)
De bediening van de LX100 is geniaal.
Geen P.A.S.M. wieltje meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Mijn 12mm 2.0 bevalt zo goed, dat mijn 25mm 1.8 toch maar de deur uit gaat. Ik ben erg blij met dat beetje extra bereik. Net wijd genoeg voor wat ik ermee doe. Hoewel de lens niet goedkoop was, ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 17-07-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie bereik niet als term die bruikbaar is bij een enkele prime, of doel je nu op je hele arsenaal aan lenzen? Bereik voor mij betekent 24 tot 85mm, of 7 tot 14mm.

mrc4nl: waarom heb je de GF6 überhaupt aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:27:

mrc4nl: waarom heb je de GF6 überhaupt aangeschaft?
Tja ik moest wat. Mijn GX7 presteerde niet goed in de hoeken met de sigma 18-35 en de leica 15mm f1.7.
Ik wilde gewoon foto's met scherpe hoeken kunnen maken.Het was laten repareren of een 2e camera erbij.

Want vlak voor de vakantie laten repareren leek mij geen goed idee, en de gf6 kon ik goedkoop krijgen (200€) en das nieuw met garantie. Hem daarna weer verkopen kan altijd nog. Had namelijk nog naar 2e hands gekeken en das allemaal rond de 150 voor verouderde camera's.Na de vakantie en als de gx8 bekend is ga ik mij meer verdiepen in de mogelijkheden, ik ben er zelf ook niet helemaal uit wat ik nu eigenlijk wil.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 13-07-2015 14:47 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De presentatie van de GX8 is op donderdag 16 juli om 5-6am London time.
Overmorgen al!

Betrouwbare bronnen van 43rumors melden dat de GX8 een nieuwe 20 megapixel sensor heeft.

http://www.43rumors.com/f...w-20-mp-sensor-from-sony/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of deze plaatjes en specs echt zijn:

- nieuwe 20mp sensor
- nieuwe dual IS
- 2.360.000 dot EVF
- stof en waterdicht
- magnesium body
- 4k foto en video
- volledig draaibare 1.040.000 dot LCD
- WIFI, NFC, QR-code connectie
- 8 foto per seconde met AF-tracking

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8_f001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8_t001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8_b001.jpg

http://digicame-info.com/2015/07/dmc-gx8.html

Mij lijkt vooral deze grip met de sluiterknop bovenop de grip een hele goede ergonomische verbetering.
Zou voor mij de reden zijn niet over te stappen naar de G lijn.
net zoals het draaibare scherm.

De ingebouwde flitser is wel verdwenen.

Met deze specificaties lijkt Panasonic de E-M1 en E-M5 II te overtroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door leendertv op 14-07-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis vooral heel veel draaiwieltjes voor de bediening. Je hebt een PASM maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie er gewoon drie:
- één naast het PASM wieltje.
- één rond de sluiterknop.
- plus een nieuwe voor belichtingscompensatie rond het PASM wieltje

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 14-07-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:59:
Ik mis vooral heel veel draaiwieltjes voor de bediening. Je hebt een PASM maar verder?
:?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LaBZjLHO8Wen8fQ5E0g05YA8/full.png

2 draaiwieltjes en eentje extra voor de exposure compensation

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die boven de release miste ik idd, dan kom je alweer richting een werkbaarder aantal. Ik had een LX100-achtige indeling verwacht met wieltjes voor exposure en iso, met een 'lege' voor de aperture. Nu lijkt het of ze enkel de stijl hebben overgenomen en de bediening compleet overboord hebben gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:50
Hoop op ook nog op een 5 assige IBIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zo de bediening zie loop ik niet echt warm voor de gx8. draaiwieltje bij de duim lijkt te ver naar voor te zitten en ook de mf/af schakelaar lijkt verder te zitten, waardoor het bedienen moeilijker lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8_b001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.photoxels.com/images/Panasonic/gx7/panasonic-gx7-ba-1000.jpg

Nieuwe sensor is leuk, maar zal waarschijnlijke geen (grote) verbeteringen brengen in DR of iso. ( base iso zal denk ik ook niet veranderd zijn) mmm. had stiekem gehoopt op BSI.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dan te bedenken dat Panasonic over 5 jaar op 33 megapixels wil zitten om 8k mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:13:
En dan te bedenken dat Panasonic over 5 jaar op 33 megapixels wil zitten om 8k mogelijk te maken.
dat zal aps-c of groter moeten worden, je hebt anders teveel last van diffractie waardoor je scherpte voordeel verloren gaat ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony maakt trouwens al best goede 1 inch sensoren met 20mp.
Een 1 inch sensor heeft een oppervlakte van 116mm2
Een m43 sensor heeft een oppervlakte van 225m2
Dat is dus bijna twee keer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diffractie is niet iets wat je met een "betere" sensor oplost.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:19:
Dat is ook de nieuwe hoor!
Maar is alleen een cosmetische verandering.
Heeft ermee te maken dat de G7 in 4K filmt.
Dus vinden ze HD op de kitlens verwarrend.
Daarom hebben de kitlenzen bij de G7 geen 'HD' tekst meer.
De letters zij nu ook wit ipv goudkleurig.

[afbeelding]
is dit toeval of hebben ze gewoon een "oude lens met gouden letters en HD" gepakt voor de foto met de GX8?
De GX8 heeft toch ook 4K en dan zou toch de zelfde redenen?

Voor de rest die ring om de psam-knop is best slim. Neemt weinig extra ruimte in maar geeft wel veel precisie door de grotere stapjes.
Die ring om de "ontspan"-knop is dat niet link voor onbedoelde verandering? wat stel je daarmee in?
(bij bridge en compact is dit vaak de zoom lever positie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Panasonic 100-400mm:
http://www.43rumors.com/f...-400mm-mft-lens-tomorrow/

:9~ :9~ :9~

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 15-07-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gaaf! Constant f4 zou prachtig zijn, maar ik denk dat dat te groot word en ze er een F3.5-5.6 van maken

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50
Binnenkort ga ik op vakantie richting de Oostzee (St Petersburg, Helsinki, Stockholm). Met een cruise, dus ook kustlijn Zweden etc te fotograferen.
Momenteel heb ik een E-M10 met Panasonic 12-32. Over deze lens ben ik zeer te spreken. Wel heb ik een vraag ivm breedhoek:

In mijn Nikon-tijd altijd een Sigma 10-20 gehad maar deze is wat al te groot om met een adapter te gebruiken.
Als vervanger voor de breedhoek heb ik een Samyang 7.5mm liggen. Scherpe lens, maar in de praktijk doe ik er heel weinig mee, ook op vakantie. Omdat ik zeer tevreden ben met de JPG output, ook qua kleur, doe ik niet al te veel aan nabewerking. De fisheye-foto's moeten ook nog rechtgetrokken worden en dit doe ik in de praktijk niet vaak.

Ik overweeg nu een Olympus 9-18mm te kopen. Niet zo scherp als de Panasonic 7-14, maar wel een stuk lichter. Zou deze slechter zijn dan bv de Panasonic 12-32? Internet geeft verschillende verhalen: sommigen vinden hem soft, maar er zijn ook lovende verhalen (behoorlijke scherpte gezien het bedrag wat hij moet kosten).
Iemand die zijn ervaringen wil delen of een advies kan geven?

Ik heb de lens uiteindelijk nooit gekocht vanwege de prijs en het idee dat ik de Samyang veel zou gebruiken.
Maar nu is er een cashback van 150 euro en is de lens nieuw voor 459,- te krijgen > dus 309,-
Dan gaat het toch kriebelen.
Wie trekt me over de streep, of brengt me weer met de voeten op de grond? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
TAV de grip en ruimte tussen de lens bij de foto,s van de GX8 lijkt me dat erg krap worden , niet prettig als je er te lang mee in je handen moet lopen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilveren GX8:
Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8silver_f001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8silver_t001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/pana_gx8silver_b001.jpg

En wat uitgebreidere specs (door google translate vertaaald vanuit Japans):

Aankondiging van Panasonic GX8 is 16 juli. Releasedatum is 20 augustus in Japan.

- Nieuw ontwikkelde 20.3MP Live MOS-sensor
- de hoogste gevoeligheid ISO25600
- nieuw ontwikkelde Venus Engine
- 6 controle cameratrillingen correctiesysteem "Dual IS"
- multi-proces ruisonderdrukking, driedimensionale kleurbeheer
- 4K Video · 4K foto (30 fps)
- 4K photo drie modi (4K burst, 4K burst start-stop, 4K pre-burst)
- grote van 2.360.000 dot organische EL EVF. Contrast 10000: 1. Vergroting van 0,77 keer
- de achterkant van de monitor organische EL 104万stip. Gratis Hoek
- stof en water. Het lichaam stevigheid in magnesium legering
- meer eenvoudig om grip te houden
- high-speed AF, die werd aangenomen DFD. AF snelheid van 0,07 seconden
- Continu-opnamen van AF-tracking 6 beelden / sec
- Starlight AF overeenkomt met de duisternis van het maanlicht van -4 eV
- het verbeteren van de stabiliteit van de video AF
- de meest high-speed mechanische sluiter 1/8000 seconden . 1/16000 seconden met elektronische sluiter
- stille schieten om de elektronische sluiter te gebruiken
- synchro 1/250 sec
- Wi-Fi, NFC, QR code verbinding

http://digicame-info.com/2015/07/gx8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Eindelijk een "Gratis Hoek" bij een camera. Ik ben verkocht *O* <3

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:36:
[...]

gaaf! Constant f4 zou prachtig zijn, maar ik denk dat dat te groot word en ze er een F3.5-5.6 van maken
400mm f4 lijkt me niet realistisch.
Te groot en te duur.
Voor 400mm f5.6 is een veel grotere markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zilveren gx8 is echt een gedrocht zeg.
Waar is de metalen rand rondom de mount? Waar is de gegraveerde text "gx8"

Daarnaast is de Flash sync achteruit gegaan. Gx7 deed 1/320 en met geluk 1/400 ste. Nu slechts 1/250

Bedieningsgemak lijkt mij minder, bij de lx100 ziet het er doordachter uit. (beter bereikbare exposure comp.)

Dual is klinkt als een combi van een paar in de lens en een paar in de body. (Fz1000 deed dit dacht ik ook.)

Hoogste ISO is gelijk gebleven, maar waarschijnlijk krijgen we er wel native ISO 100 voor terug.

6 beelden per seconde klikt als een verbetering en de 20 megapixel uiteraard ook.

Voor de gx7 was het voor mij liefde op het eerste gezicht. Bij de gx8 heb ik dat gevoel. Duidelijk niet. 50% vooruitgang 50% achteruitgang zo lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 15-07-2015 17:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is de flash sync van de GX7 ook 1/250?
Die snellere tijden zijn alleen met de ingebouwde flitser toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:12:
Volgens mij is de flash sync van de GX7 ook 1/250?
Die snellere tijden zijn alleen met de ingebouwde flitser toch?
nope. Met mijn yongnuo flitser haalde ik 1/400 e zonder zwarte balken. Bij 1/500 begon het zichbaar te worden maar nog steeds minimaal

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Vandaag de Eye Fi Mobi in mijn EM-5 gestopt. Wat werkt dat leuk zeg. App uit en er worden geen foto's ingeladen. App aan en de sync start direct. Wel jammer dat het niet mogelijk is zelf makkelijk te kunnen selecteren (bv door een snelle pre-sync met minithumbs te doen; en ik dan op de app kan kiezen welke daadwerkelijk volledig binnen gehaald moeten worden).

Leuk dat het lekker laagdrempelig werkt. Foto's staan in een handomdraai op mijn phone, en vervolgens makkelijk te delen via whatsap en facebook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:37:
[...]

nope. Met mijn yongnuo flitser haalde ik 1/400 e zonder zwarte balken. Bij 1/500 begon het zichbaar te worden maar nog steeds minimaal
Maar dat is dan misschien niet anders bij de gx8. Ze hebben allebei 1/250sec flash sync met externe flitser in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:16:
[...]

Maar dat is dan misschien niet anders bij de gx8. Ze hebben allebei 1/250sec flash sync met externe flitser in de specificaties.
waar zie jij dat staan? ik zie op B&H en Dpreview allebei:
Flash X sync speed 1/320 sec
en er hoort ook geen verschil te zijn tussen max snelheid tussen ingebouwde flitser en extern.

de sync speed wordt bepaalt door de sluiter, hoe snel hij sluit als de hele sensor openstaat.
bij allle tijden sneller als de max sync speed bewegen de 2 gordijnen vlak na elkaar en ontstaat er een " spleeje" waardoor licht heen kan. als je flitst boven die snelheid zie je maar een klein deel van je foto belicht omdat dat hetgene was waar de sluiter toen openstond.

leaf shutters kennen dit probleem helemaal niet, hun sync speed is de maximale sluitertijd.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Max Flash Sync: Built-in flash:1/320; External:1/250"

http://www.imaging-resour...-gx7/panasonic-gx7DAT.HTM

1/250 x-sync (external flash)

http://www.cnet.com/produ...with-14-42mm-lens-silver/

1/320 sec.
1/250 sec. (External Flash)

http://www.cameradebate.com/2013/panasonic-lumix-gx7-vs-gh3/

etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GX8 nu officieel:
- nieuws: Panasonic kondigt Lumix GX8 met 20 megapixel-sensor aan
- http://www.dpreview.com/a...x8-makes-the-leap-to-20mp
- Handson: http://www.dpreview.com/a...e-panasonic-lumix-dmc-gx8

Afbeeldingslocatie: http://3.static.img-dpreview.com/files/p/TS480x360~sample_galleries/4981015652/7365094113.jpg?v=3144

De nieuwe lenzen hebben ook een vooraankondiging gehad. Alleen nog niet bekend wanneer ze echt gaan komen wat ze gaan kosten etc.

- Panasonic Leica DG 100-400mm F4-6.3
- Panasonic Lumix G25mm F1.7

Meer info: http://www.dpreview.com/a...on-the-way-from-panasonic

Afbeeldingslocatie: http://3.static.img-dpreview.com/files/p/E~TS520x0~articles/9332927558/100400_F40-F63_slant.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch wel gemengde gevoelens bij de GX8.
Technologisch heel interessant en er zijn grote stappen gemaakt.
Maar tegelijk ook een stuk groter en duurder dan de GX7. Het is een E-M1 killer geworden gericht op de bovenkant van de markt.
De zilveren versie is inderdaad geen mooie camera geworden.
Voor de helft van de prijs heb je de Panasonic G7 die niet veel groter zal zijn.
Je mist dan wel weathersealing, (dual) IS, nieuwe 20mp sensor, ISO100, kantelbare EVF, etc.
De IBIS is nu ook 4-axis ipv 2-axis.
Gelukkig heeft Panasonic nog de GM5 voor mensen die een compacte camera willen.
Want de andere worden steeds groter.

Die Panasonic Leica DG 100-400mm F4-6.3 blijf ik wel volgen. Ik had eigenlijk wel f5.6 verwacht op 400mm.
Maar op deze manier blijft er wel een plek over voor de komende m.Zuiko 300mm f4 in de markt.

Afbeeldingslocatie: http://www.photographyblog.com/images/uploads_ee2/news_gallery_images/panasonic_lumix_dmc_gx8_27_hands_on.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.photographyblog.com/images/uploads_ee2/news_gallery_images/panasonic_lumix_dmc_gx8_30_hands_on.jpg

Plaatjes van: https://www.ephotozine.co...gx8-hands-on-review-27807

GX7 vs GX8 vs E-M5 II: https://www.ephotozine.co...s-om-d-e-m5-mark-ii-27817

[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 16-07-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ben aan het kijken voor een andere camera , met de nieuwe GX8 ga ik twijfelen tussen deze en de OM-D E-M5 Mark II , eerst maar eens de eerste reviews afwachten van de GX8 , kijken wat het verschil in de praktijk is .

Qua uiterlijk wint de OM-D E-M5 Mark II het met een ernorme voorsprong voor mij .

[ Voor 16% gewijzigd door ramrodwillem op 16-07-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Post Focus technologie van Panasonic klinkt wel geniaal:
“Enabled by 4K video capture and Panasonic’s DFD (Depth From Defocus) technology, Post Focus will allow users to select a focus point for an image after capture. Unlike true light field capture, Post Focus works by shifting focus during a 30fps burst of 4K footage. In playback, the user can touch the LCD to ‘set focus’ on a particular point and the camera will extract a still image with the specified plane of focus. A firmware update will be available for the newly-minted Panasonic Lumix GX8 and Lumix FZ300 ‘and some other models’ in late 2015 to enable Post Focus, according to the manufacturer.”

Ik begrijp niet dat ze dit niet gelijk gebruiken voor focus stacking in de camera.
Daar worden macro fotografen heel blij van.
Zou tenminste voor mij de meest gewenste functie zijn in een nieuwe camera.
De camera maakt in 1 seconde 30 foto's (4k photo modus) waarbij het scherpstelpunt steeds een klein stukje verplaatst word. De camera voegt al de beelden samen en het resultaat is een 8mp macrofoto met een grote scherptediepte. Ideaal voor extreme macrofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Maar het is niet te vergelijken met een echte 8mp qua detail (en bewerkingsvrijheid) natuurlijk. Maar inderdaad, zou mooi zijn voor macro, maar dan mogen ze het wel in de normale fotostand mogelijk maken IMO. 30fps hoeft niet volgens mij? Wat is een normaal aantal foto's om te stacken? Ik heb daar geen kaas van gegeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:11:
Maar het is niet te vergelijken met een echte 8mp qua detail (en bewerkingsvrijheid) natuurlijk.
Waarom niet? De sensor (of een deel van de lijnen) wordt toch gewoon normaal uitgelezen en i.p.v. de individuele frames samen te voegen in een filmpje (en daar nog compressie overheen te gooien), worden ze los weggeschreven zonder nog te comprimeren. Mij lijkt dat dit niet meer rekenkracht kast dan een filmpje maken en je hebt gewoon losse raw bestanden.
30 frames hoeft nou ook weer niet voor een focusstack, maar misschien zou je dat moeten kunnen instellen. Zeker als je met hele kleine scherptediepte aan de slag gaat, kan je misschien ook wel meer dan 30frames nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Volgens mij worden die 4k photos gewoon uit een filmpje geplukt, wat dus met compressie is?

Het hele nut van die functie is dat je juist tegelijkertijd kan filmen / "fotograferen" tegelijkertijd. Vooral voor journalisten handig.

De voorbeelden die ik heb gezien van 4k photo zien er prima uit, maar waren wel gewoon jpegjes met aardig wat compressie.

[ Voor 59% gewijzigd door Sjekster op 16-07-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:21:
Volgens mij worden die 4k photos gewoon uit een filmpje geplukt, wat dus met compressie is?
Waarom zouden ze eerst de frames samensmelten tot een filmpje en vervolgens weer losweken naar foto's? Als ze dat doen, dan snap ik echt niet waarom ze zoiets doms doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Zie mij edit: die 4k mode is bedoelt om foto en video tegelijkertijd te doen. Meer voor flexibiliteit en gemak dan voor pure kwaliteit. Dom is het zeker niet, maar wel voor specifiek gebruik.

Ik zie dat ze bij die post focus het ook over de 4k photo mode hebben, dus ik ga er van uit dat ze daar de boel ook uit een filmpje plukken, maar dat weet ik dus niet zeker :)

http://petapixel.com/2014...mix-lx100s-4k-photo-mode/

[ Voor 9% gewijzigd door Sjekster op 16-07-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zullen zien wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 4k photo mode is niet dom.
Ik heb al geweldige actie foto's voorbij zien komen gemaakt met deze modus.
En de 8mp bestanden zien er goed uit.

En ook voor focus stacking is 30 foto's per seconde een uitkomst.
Hoe sneller hoe beter.
Want dan voorkom je problemen met het over elkaar leggen van de foto's.
En 30 foto's in een focusstack van een extreme macro is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zeg nergens dat 4k photo mode dom is. Ik zeg alleen dat het dom zou zijn om voor dit doel eerst de losse frames samen te voegen (en te comprimeren), wat rekenkracht en tijd kost en vervolgens de frames weer los te weken, wat ook weer rekenkracht en tijd kost. Terwijl het los opslaan van de frames in raw minder rekenkracht en tijd kost en daarnaast een hogere fotokwaliteit oplevert.

De naam "4k photo mode" impliceert volgens mij ook alleen dat er in 4k resolutie foto's worden gemaakt. Het zelfde idee als bijvoorbeeld de "sraw" mode op canon dslr's, of DX mode op Nikon (en tegenwoordig ook op andere) FX camera's. (ik ben me ervan bewust dat DX mode anders werkt dan sraw).

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 16-07-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:34:
Ik zeg nergens dat 4k photo mode dom is. Ik zeg alleen dat het dom zou zijn om voor dit doel eerst de losse frames samen te voegen (en te comprimeren), wat rekenkracht en tijd kost en vervolgens de frames weer los te weken, wat ook weer rekenkracht en tijd kost. Terwijl het los opslaan van de frames in raw minder rekenkracht en tijd kost en daarnaast een hogere fotokwaliteit oplevert.
Dat is wat de gx7 doet, tijdens het filmen kan je op de onspanner klikken en dat trekt ie een 2k jpg uit het filmpje. (16:9 ratio) hoef je het niet handmatig te doen. is alleen handig als je die wil delen met smartphone ofzo, kwaliteit is niet bepaald hoog.

4k foto mode lijkt anders te werken, maag heb helaas gaan camera die dit ondersteund (anders had ik het wel gestest)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:48:
De zilveren gx8 is echt een gedrocht zeg.
Als het echt metaal is dan vind ik het wel mee vallen, die nep metalkleurige bovenkant van de G7 "zilver" versie is pas echt lelijk en stompzinnig. Beetje leenbakker/action achtig. Dat vind ik echt een misser.
Als je kiest voor een "luxe" editie met zilverkleurige accenten kies dan ook voor de echte metal alloy behuizing en dergelijke niet zo'n gespoten plastic kapje..

De 100-400mm F4-6.3 (200-800mm) is een serieuze verlenging van de 14-140mm (28-280mm) veel meer kan je niet wensen. Ben benieuwd naar de prestaties en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:41:
[...]

Als het echt metaal is dan vind ik het wel mee vallen, die nep metalkleurige bovenkant van de G7 "zilver" versie is pas echt lelijk en stompzinnig. Beetje leenbakker/action achtig. Dat vind ik echt een misser.
Als je kiest voor een "luxe" editie met zilverkleurige accenten kies dan ook voor de echte metal alloy behuizing en dergelijke niet zo'n gespoten plastic kapje..

De 100-400mm F4-6.3 is een serieuze verlenging van de 14-140mm (200-800mm) veel meer kan je niet wensen. Ben benieuwd naar de prestaties en prijs.
Je bedoelt verlenging van de 100-300?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Ik zit hier op te wachten, Olympus 500mm...
Mijn portemonnee waarschijnlijk niet :P

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat ik op deze foto's de zilvere GX8 helemaal niet zo lelijk vind: http://www.giuliosciorio....7/10/lumix-gx8-first-look
ramrodwillem schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:31:
Ben aan het kijken voor een andere camera , met de nieuwe GX8 ga ik twijfelen tussen deze en de OM-D E-M5 Mark II , eerst maar eens de eerste reviews afwachten van de GX8 , kijken wat het verschil in de praktijk is .

Qua uiterlijk wint de OM-D E-M5 Mark II het met een ernorme voorsprong voor mij .
Wat kwaliteit van foto's maakt het allemaal niet zoveel uit. De GX8 biedt alleen iets meer resolutie, dus ook meer details.
Vooral op het gebied van 4k video en foto functies zitten de grote verschillen.
Als je al lenzen van Olympus hebt dan worden die beter gestabiliseerd op een Olympus body met 5-axis stabilisatie dan op de GX8 met 3-axis stabilisatie.
Panasonic lenzen worden weer beter gestabiliseerd op de GX8 door de samenwerking van IBIS en OIS.
En de autofocus van Panasonic lenzen op de GX8 is sneller door de DFD techniek. Wat vooral voor actiefotografie belangrijk is.
Wat design betreft is de E-M5 II inderdaad een prachtige camera.
Maar voor de helft van de prijs van de E-M5 II heb je een E-M10 die zo'n beetje dezelfde kwaliteit foto's levert. Stop je de 600 euro in een goede lens.

[ Voor 83% gewijzigd door leendertv op 16-07-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Lelijk is hij niet, maar ook verre van mooi, IMO. De draaibare EVF is echter wel heel handig. En eindelijk IBIS. Dat was echt dé reden dat ik niet eens de moeite deed research te doen naar Pana cams, die vielen gewoon gelijk af.

Nou ja, dat en de ugly looks dan (op de GM reeks na). :+

[ Voor 11% gewijzigd door Sjekster op 16-07-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
ramrodwillem schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:31:

Ik had hiervoor een Panasonic GM1 en stoorde me enorm aan de korreligheid van de foto vergeleken met m'n 5D II en 6D. Zelfs op base-iso was het storend. Deze heb ik verkocht en ben ik voor de E-M10 gegaan. Deze is voorzien van een Sony sensor en dat is echt een wereld van verschil. Veel cleaner. Als de GX8 ook een Sony sensor heeft, zal de beeldkwaliteit ongetwijfeld vooruit gaan. Ook heeft de E-M10 veel meer dynamisch bereik dan m'n oude GM1.

Verder zoals Leendertv aangeeft zit er vooral verschil in de videofunctie. Ik film nooit, dus daar kan ik ook niets over vertellen. Verder lijken de verschillen niet heel groot, misschien in details als het soort IBIS e.d. Het uiterlijk van de camera was voor mij ook doorslaggevend: ik vind 't wel belangrijk dat het er goed uit ziet en persoonlijk vind ik de OM-D serie erg mooie camera's.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:36:
Lelijk is hij niet, maar ook verre van mooi, IMO. De draaibare EVF is echter wel heel handig. En eindelijk IBIS. Dat was echt dé reden dat ik niet eens de moeite deed research te doen naar Pana cams, die vielen gewoon gelijk af.

Nou ja, dat en de ugly looks dan (op de GM reeks na). :+
Ik vind camera's als de GX7, G7 of GH4 helemaal niet lelijk. 8)
De G7 en GH4 zijn gewoon professioneel en functioneel ogende camera's met hele goede ergonomie.

En de handigheid van een draaibare EVF vind ik in de praktijk tegenvallen.
Ik gebruik die functie echt nooit op de GX7.
Als je echt laag bij de grond een foto wil maken is het draaien van de LCD veel comfortabeler dan in een ver neergebogen houding door de EVF zitten turen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik denk ook dat de kwaliteit foto,s tussen de GX8 en de OM-D E-M5 Mark II weinig tot niets gaat uitmaken maar aangezien ik ook de camera redelijk veel voor video gebruik is dat voor mij ook wel belangrijk , ik heb de MI gehad maar deze weg gedaan omdat ik het video gedeelte erg matig vondt , als ik naar de video,s van de MII kijk dan zijn die erg fraai en met name dan door het IBIS gebeuren .Heb de GX7 als een soort tijdelijke oplossing gekocht (wachtend op de MII of andere camera)
Op 4k video zat ik nou niet heel erg te wachten en zal voor mij ook niet een doorslag gevende factor zijn , de 4K foto modus zou dan wellicht wel weer intresant kunnen zijn maar heb daar nog niet zo in verdiept .

In iedergeval maar eerst de testen afwachten dan lost het "probleem" zich wellicht van zelf op ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
leendertv schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:55:
[...]

Ik vind camera's als de GX7, G7 of GH4 helemaal niet lelijk. 8)
De G7 en GH4 zijn gewoon professioneel en functioneel ogende camera's met hele goede ergonomie.

En de handigheid van een draaibare EVF vind ik in de praktijk tegenvallen.
Ik gebruik die functie echt nooit op de GX7.
Als je echt laag bij de grond een foto wil maken is het draaien van de LCD veel comfortabeler dan in een ver neergebogen houding door de EVF zitten turen.
Ik overdrijf ook hoor. En de Gx en GHx reeks is gewoon functioneel design idd. Maar de OM-D cams zijn ook functioneel, maar toch ietwat leuker om naar te kijken. Uiteindelijk is dat maar bijzaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:06:
[...]

Je bedoelt verlenging van de 100-300?
Nee als extra lens na een 14-140mm (28-280mm). :-)
En inderdaad ook op de 100-300mm (200-600mm), toch ook 1/3 verlenging. Ben benieuw of de "fouten" waar Leendertv het over had ook met 1/3 verslechteren dan schiet je er niks mee op.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwerty19
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
YouTube: Olympus AIR A-01

Dit lijkt me meer dan zo maar weer een gadget.. dit kon nog wel eens gaan aan slaan, zeker als ook andere merken dit idee gaan kopiëren. Straks op de IFA maar es van dichtbij bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qwerty19 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:44:
zeker als ook andere merken dit idee gaan kopiëren
Ahum, je bedoelt dat Olympus dit heeft gekopieerd van Sony met hun QX-serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwerty19
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Oh grappig, die kende ik niet. Stuk compacter ook die Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Resolutie van de Voigtlander 10.5mm getest bij lenstip:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tFlJHXu.png

En bij ephotozine:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B2GD4r1.jpg

Lekkere hoeken. :+ Ik ben benieuwd of die dramatische resultaten door field curvature oid komt, want ik vind ze beter dan die van de 17.5mm en dat blijkt niet uit deze testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt niet door field curvature omdat ze bij dit soort testen opnieuw focussen voor de randen en de hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat als die hoeken zelf nog steeds bollen als een malle op een egaal oppervlak op 1 meter afstand?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tuDFScc.jpg

Die testen worden niet op infinity gedaan (A0), dus in hoeverre komt het dan met de situatie waarin je normaal schiet overeen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals je ziet is de lens scherp op het punt waar de hoogste lijndichtheid wordt bereikt, dus in principe kun je er vanuit gaan dat er correct gefocust is.
Maar goed, als ik naar dit plaatje kijk, lijkt dit meer op astigmatisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
"astigmatisme: beeldvervorming, oogafwijking veroorzaakt, doordat de refractie in de verschillende meridianen van het oog niet gelijk is; hierdoor ontstaat geen zuiver scherp beeld op de retina, doch in bepaalde richting ontstaat een onscherpe vertekening."
(effe op gezocht)
Eh dus je bedoelt dat de lenzen niet goed egaal geslepen zijn en dus niet over het hele beeldvlak de zelfde lichtbuiging/vergroting/verkleining heeft waardoor er geen homogeen focuspoint is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De focus ligt in het horizontale vlak anders dan in het verticale vlak (of ieder andere set van 2 vlakken die loodrecht op elkaar staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
? kan je dat uitleggen?
Optische focus is toch altijd een vlak dat haaks op je kijkvector staat?
En dan afhankelijk van je diafragma van die focus lijn/point zoveel afstand naar voren en naar achteren van die lijn ook zo scherp is dat bij die geven resolutie het ook net zo scherp lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de ideale wereld wel ja, maar lenzen hebben nu eenmaal aberraties: http://www.lensrentals.co...-seven-deadly-aberrations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
top artikel, pff, tis al moeilijk genoeg om theoretische eigenschappen lenzen te begrijpen laat staan de praktische eigenschappen per lens.

Maar ik begrijp nu het "afstoppen van een lens" waar jullie het vaak over hebben en de reden daarvoor beter :)
kleinste f-getal is de grootste gordijn opening.
Dus je gebruikt hierbij het maximale lens oppervlak (dus ook de randen)
En de Aberraties (fouten) nemen toe naarmate je meer de buitenranden van de lens gebruikt.
(los van het feit dat lichtfrequenties verschillende breakingsindex hebben en dus nooit zonder correctie op het zelfde plekje terecht komen en dus de juiste kleur reproduceren. (chromatische aberratie))

conclusie het laagste en het hoogste f-getal van elke lens het bruikbare grensgebied en liefst te vermijden door je tijd of iso aan te passen dat en in combinatie van het grensgebied van het lens bereik ( bijv:28-600mm) wat ook allerlei aberraties veroorzaakt (oa barrel).Al doet de correctie software in camera en in pp software een hoop oplossen.

Thanks voor de les. :)

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 19-07-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige lichtdoorlatende stoffen hebben een kleiner verschil in brekingsindex tussen verschillende kleuren (kleinere dispersie), zoals bijvoorbeeld fluoriet. Daarom ontwikkelen/gebruiken fabrikanten LD (low dispersion), ELD (extra low dispersion), etc. lenselementen voor in hun objectieven. Verder zijn er nog wat "trucs" om bepaalde aberraties tegen te gaan, bijvoorbeeld asferische lenselementen.
Een lens heeft minder last van de aberraties bij afstoppen, maar helaas pindakaas wordt de diffractie dan groter. Diffractie treedt altijd op, maar het moment dat je er last van gaat hebben, is wanneer de resolutie van de lens kleiner wordt dan die van de sensor. Je ziet dit effect ook heel goed terug in lensreviews. Bij afstoppen zie je de lensscherpte eerst toenemen tot een bepaald maximum en daarna weer afnemen.

Lees ook dit eens door: De blog van mrc4nl: De megapixelrace

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 19-07-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kleinste MFT camera ter wereld: http://www.z-cam.com/index.php
Kickstarterpagina: https://www.kickstarter.c...terchangeable-lens-camera

[ Voor 46% gewijzigd door Universal Creations op 21-07-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Een Go pro exelent! fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Laatst online: 07-08 07:50
Ok, onlangs heb ik mijn panasonic gm-1 met panaleica 15mm 1.8 prime verkocht.
Waarom, kwam toch net tekort qua stops in het donker, ook vooral omdat boven iso 1600 het allemaal niet beter werd. De kleuren van de panasonic vond ik ook wat te flets (wel heel natuurlijk maar dat is persoonlijk waar je maar van houdt). Ook had ik nabewerking nodig in LR vooral om de NR bij te stellen en de kleuren naar mijn smaak. Wat wel zeer goed beviel warden de focussnelheid en de AWB.
Nu twijfel ik tussen de olympus omd em-10 met 25mm 1.4 panasonic prime met als voordeel wat meer knoppen en evf en beeldstabilisatie (geen idee hoeveel stops dit voordeel moet opleveren) of de fuji x-e2 met kitlens of de prime 35mm 1.4. met als voordeel mooie jpegs en iso t/m 6400 nog scherp genoeg.
Graag hoor ik jullie meningen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ik had de GM1 en heb deze verkocht doordat ik me stoorde omdat de foto's erg korrelig waren, zelfs op base iso. Tevens vond ik het dynamisch bereik van de camera vrij slecht. Ik heb ook een Fuji X100 gehad en de jpg's zijn inderdaad erg mooi. Op hogere ISO's was er vrij veel ruis te zien, maar het is toch een wat oudere camera.

Sinds een tijdje heb ik de Olympus OM-D E-M10 en moet zeggen dat ik er tot nu toe erg tevreden over ben. De camera is lekker compact en omdat het een 2x crop is, zijn de lenzen ook niet heel groot. Ik schiet nu met een 12-40 2.8, de Panasonic Leica 25mm 1.4 en de 45 1.8. De IQ is veel beter dan de Panasonic. In de Olympus wordt ook een Sony sensor gebruikt, waardoor er een groot verschil zit tussen de GM1 en de E-M10. Verder is de camera op alle punten naar je hand te zetten: je kan alle knoppen herprogrammeren en verschillende programma's definiëren. Zelf ben ik erg groot fan van de Panasonic Leica 25mm 1.4. Deze lens heeft een bepaalde rendering, waardoor je de foto's die hiermee gemaakt zijn zo er tussenuit haalt. Ik zet zelf ook te twijfelen tussen de EM-10 en een Fuji, maar omdat ik al twee full-frames heb, heb ik zelf gekozen voor de meest compacte optie. Dit omdat ik op reis en met stedentrips zo weinig mogelijk gewicht mee wil dragen :)

Zowel de Fuji als de Olympus zijn beide erg fijne camera's, dus het is je persoonlijke voorkeur als je moet kiezen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Laatst online: 07-08 07:50
Zowel de Fuji als de Olympus zijn beide erg fijne camera's, dus het is je persoonlijke voorkeur als je moet kiezen.
Bedankt voor je inbreng ;)
Erg tevreden dus met de olympus.
Moet je naar jou idee veel nabewerken in LR of een ander programma of valt dit mee (voor zover je in raw schiet) ?
En ik zit vooral een beetje met de late uurtjes binnen en foto's van mensen, kom ik met deze combinatie ver genoeg, de fuji zal toch ook door de wat grotere sensor hier voordeel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Wat betreft de grotere sensor moet je geen wonderen verwachten, het zal iets schelen, maar niet heel veel. Met mijn 6D schiet ik op 6.400 en als het echt moet op 12.800. Bij mijn E-M10 is dit 3.200 / 6.400. De Fuji zal er ergens tussenin zitten.

De RAW bestanden zijn in Lightroom wel wat plat. Zelf voeg ik altijd nog wat vibrance toe, naast m'n standaard bewerkingen. Overigens schijnt de Olympus software hele goede resultaten te geven, maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd. Je kan eventueel ook een kleurprofiel aanschaffen via Huelight.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tommyz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:27:
Wat betreft de grotere sensor moet je geen wonderen verwachten, het zal iets schelen, maar niet heel veel. Met mijn 6D schiet ik op 6.400 en als het echt moet op 12.800. Bij mijn E-M10 is dit 3.200 / 6.400. De Fuji zal er ergens tussenin zitten.
Je bedoelt 6D met 6400/12.800 vs E-M10 met 1600/3200: http://www.dpreview.com/r...4493&y=0.8499672988881622

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Als ik naar die afbeeldingen kijk, vind ik dat de 6D op 6400 dichter ligt bij de E-M10 op 3200 dan op 1600. Daarentegen vind ik dat 12800 op de 6D ook dichter ligt bij 3200 op de E-M10 dan bij 6400. Ik denk dat ik de E-M10 niet zo snel boven de 3200 zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was even vergeten om in het linkje de comparison op gelijke grootte in te stellen. Als je dat doet, zitten ze wel verder van elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:14:
Ik denk dat ik de E-M10 niet zo snel boven de 3200 zou gebruiken.
Ik weet niet wat de hoogste non-extended iso is op de E-M10, maar als dat nog steeds 5000 is (wat me niet zou verbazen gezien "dezelfde" sensor) zou ik iig niet hoger dan dat gaan. (Edit: De hoogste non-extended iso is idd 5000, bron.) Ik begrijp ook niet helemaal waarom in tests dan 6400 gebruikt zou moeten worden, waarschijnlijk omdat het zo makkelijk vergelijkt en/of de andere camera geen 5000 aankan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Universal Creations schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:41:
Ik was even vergeten om in het linkje de comparison op gelijke grootte in te stellen. Als je dat doet, zitten ze wel verder van elkaar af.
Als je daarmee bedoelt dat je eigenlijk de 6D bestanden moet downsizen naar 16MP, daar ben ik het niet mee eens. De prestaties van de ruis, moet je bekijken op 100% van de resolutie. Ja, ik weet dat je in de praktijk de foto van de 6D waarschijnlijk meer verkleind gebruikt dan die van E-M10, maar het ging nu even over de sensorruis en niet over resolutie. Wat dat betreft ben ik overigens wel benieuwd naar de GX8. Die heeft net als de 6D 20MP.

@Refused: daar had ik niet aan gedacht. Ben het met je eens. maximaal 5.000 is waarschijnlijk het slimst.

[ Voor 7% gewijzigd door Kwintessens op 23-07-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwintessens schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:15:
Als je daarmee bedoelt dat je eigenlijk de 6D bestanden moet downsizen naar 16MP, daar ben ik het niet mee eens. De prestaties van de ruis, moet je bekijken op 100% van de resolutie. Ja, ik weet dat je in de praktijk de foto van de 6D waarschijnlijk meer verkleind gebruikt dan die van E-M10, maar het ging nu even over de sensorruis en niet over resolutie. Wat dat betreft ben ik overigens wel benieuwd naar de GX8. Die heeft net als de 6D 20MP.
Je kunt sensorruis alleen vergelijken als je het bekijkt op dezelfde grootte. Je drukt toch ook af op een bepaalde grootte, of plaatst iets online op een bepaalde grootte. Sensortechniek kun je alleen op die manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Universal Creations schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:24:
[...]

Je kunt sensorruis alleen vergelijken als je het bekijkt op dezelfde grootte. Je drukt toch ook af op een bepaalde grootte, of plaatst iets online op een bepaalde grootte. Sensortechniek kun je alleen op die manier doen.
Dat vind jij. En ik vind dat je de prestaties van een sensor alleen kunt vergelijken op pixelniveau en niet op afbeeldingsniveau. Dat dat niets zegt over de praktische toepasbaarheid, is een hele andere kwestie. Het vergelijken op pixelniveau laat beter zien wat de technische kwaliteit van een sensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus volgens jou is een 20MP sensor van dezelfde generatie als een 50MP sensor beter, want op pixelniveau vertoont de 20MP minder ruis. Vreemde manier van vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
En volgens jou is een 200MP sensor van dezelfde generatie als een 50MP sensor beter, want als je de 200MP schaalt naar 50MP vertoont de 200MP minder ruis. Klinkt net zo vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwintessens op 24-07-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwintessens schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:21:
En volgens jou is een 200MP sensor van dezelfde generatie als een 50MP sensor beter, want als je de 200MP schaalt naar 50MP vertoont de 200MP minder ruis. Klinkt net zo vreemd.
Huh? Ze zouden ongeveer dezelfde hoeveelheid ruis moeten tonen, omdat ze van dezelfde generatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommyz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:11:
Ik schiet nu met een 12-40 2.8
Mocht je geen CaptureOne gebruiken is het volgende wellicht interessant voor je:
I have learned that it is actually a 10.8-40mm lens. For some strange reason the lens-correction data tells the camera to crop 10% of the corners. LR does the same upon reading the RAW file. But CaptureOne ignores the correction data and this extra 10% FOW are very useful ...
Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.