Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Bestelling van vanochtend...
Ik dacht... Doe eens gek...

1 x Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/2.8 PRO + polarisatiefilter...

^____^
Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Lasteraar schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:50:
Bestelling van vanochtend...
Ik dacht... Doe eens gek...

1 x Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/2.8 PRO + polarisatiefilter...

^____^
Ben erg benieuwd.
Bij coolblue hoop ik, 10% korting op alle lenzen daar....
http://www.camerashop.nl/...d-40-150mm-f-2-8-pro.html
Zit zelf nog te twijfelen, is een lens die ik graag wil hebben en 't scheelt €140...

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Correct... Blijft een bak geld...
De 75mm beviel mij perfect.. Dit is wel een joekel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
blijft een prijzige lens ja maar behoud zijn waarde wel denk ik. Zit nu alleen te twijfelen of ik de set met de 1.4x teleconverter koop of alleen de lens. Reviews van de combinatie zijn goed en het is een leuk prijsvoordeel zo.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjekster schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:11:
Ik vind die 10.5 nog steeds niet echt wijd genoeg, ligt nog te dicht bij de 12mm die wel redelijk te verkrijgen is. Lichtsterkte is wel een pre natuurlijk. Maar wil ik ook maar overwegen om zoveel neer te leggen voor een WA prime, dan moet hij echt minimaal 9mm zijn, maar liefst nog 8 :P.

Ik ben niet zo heel veeleisend, maar ik vind deze Nokton wijd open toch wel erg veel onscherper dan afgestopt. Echt heel soft.

Ik ben nog steeds van mening: liever een minder scherpe foto, dan helemaal geen foto.

Als ik dit echter zie, dan zou ik zeggen: neem een lichtere, kleinere, minder lichtsterke lens, schiet de foto op hogere ISO en laat LR ruisreductie erop los. Same result :+
Waarom het mij vooralsnog voor mijn doeleinden de ideale lens lijkt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GCSXhG9.jpg

Gezicht ligt niet in perfecte focus door de onverwachte draai van bbq naar huis, maar door de grotere scherptediepte nog wel voldoende in focus terwijl enige separatie met de achtergrond behouden blijft. Dit is 1/100e op iso 1250 in de volle schemering (22u01), met welke andere lens ga ik dat nadoen? Zodra ik een landschap doe draai ik 'm naar f/2.8-f/5.6 en heb ik alles goed scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Na lang twijfelen toch gekocht. Het is de 40-150mm f/2.8 PRO + 1.4x teleconverter geworden.
Vooral omdat deze ook op de toekomstige 300mm f4 past, een lens waar ik al voor aan 't sparen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Congrats :)
Ben benieuwd maar je ervaringen... En naar die van m'n eigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor wie tilt-shift wil hebben op m43:

http://www.43rumors.com/g...tography-by-lang-baumann/

Best een gave set-up zo, en verbazingwekkend betaalbaar.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Vandaag de 40-150mm 2.8 PRO ontvangen.. Wat een kanon :-)
Ding is heavy ! Voelt wel goed aan. Ziet er heel goed uit..
Heb nog weinig tijd gehad om er wat mee te doen maar hier een paar testfoto's..
Allemaal gemaakt op 150mm 2.8

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XVEQUXIY.jpg
(behalve deze dan.. iphone .. )

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LP7WDUUB.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SOM7BORL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JVEBAQWJ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RC4JUUOK.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RO883DVO.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LRVIWVFS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Oef, behoorlijk jaloersmakend! :)

Prachtige lens.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een goeie toeter op zo'n body, maar de resultaten zijn er ook wel naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Mooie lens! Wel een dream combo de Olympus 8mm F1.8, 12-40mm F2.8 en 40-150mm F2.8 en dan later nog de 300mm F4.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Waarom de 8mm 1.8 als ik vragen mag? Waarom niet de oly if pana 8mm 3.5? Of samyang 7.5mm 3.5?

1.8 op fisheye, zal je dat vaak nodig hebben?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Nou heel simpel eigenlijk.
De 8mm 1.8 zou mij geweldig lijken om nachtfoto's en of sterrenfoto's mee te maken.. Dan wil/moet je gewoon een lichtsterke lens hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerray2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-06-2024
vraagje:

ik heb een pana 14-140 3.5-5.6 met de standaard zwarte zonnekap, bestaat hiervoor een zilveren zonnekap (eventueel van een ander merk) ? had al zitten kijken naar jjc LH-J61C Zilver maar past deze daarop ?

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Eerste bevindingen LX100:

Voordelen:
  • Sensorgrootte zorgt voor goede DOF control, maar zeker geen bokeh monster
  • Lens is scherp genoeg van F1.7 tot F8 voor een zoom
  • Tot ISO 3200 nette files
  • Macro mode kan zeer close focussen
  • 4k Video is schitterend
  • Optisch stabilisatie is met 1/15 op 75mm prima uit het handje te doen, ook in video erg tevreden over
  • Focus ring is goed te bedienen zelfs tijdens video zonder dat dit in de audio terug komt
  • Giga buffer size en ook camera blijft goed te bedienen tijdens wegschrijven naar kaart
  • Batterijen uitwisselbaar met GF serie :)
Nadelen:
  • Geen AE lock in video mode, dit is een heel groot gemis en ook totaal onlogisch want deze doet het wel bij foto's. Dus moet je voor alles vol manual te werk gaan wat gewoon meer tijd kost..
  • AF in video maakt geen gebruik van DFD dus je merkt afentoe dat typische C-AF hunting. Gelukkig kun je wel zelf aangeven op welke momenten die opnieuw moet AF-en.
  • Peaking is slecht te zien en vereist te veel contrast verschil.
  • Manual controls zien er leuk uit maar zijn niet echt praktisch. Zo zit er geen 1/50 stand op de dial wat in PAL regios gewoon standaard moet zijn. Ook geen stepless controls op ring dus niet bruikbaar tijdens video. Liever gewoon PASM dial naast de exposure comp dial gehad.
  • 4K vreet storage zonder H265 :)
.

[ Voor 24% gewijzigd door Furfoot op 18-06-2015 07:06 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Voor diegenen die zich de Fujian 35mm 1.7 m43 (CCTV) lens nog herinneren, heb hem onlangs aangeschaft (hee, waarom niet ;)), en dit weekend het park eens van dichtbij bekeken. Ben geen getrainede fotograaf, maar heb er toch wel een paar aardige kiekjes uit weten te slepen. Scherpte is een constante uitdaging met deze lens, maar ik vind de directe controle en de intuitieve en simpele werking heel leuk.

Mocht je willen zien wat een amateur ermee kan, klik! Voor twee tientjes heb ik me nu al uitstekend vermaakt ;)

https://www.flickr.com/ph...an/sets/72157654540999392

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie review van de Panasonic G7:
YouTube: Panasonic G7 Hands-On Field Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49
Hij erg enthousiast over de camera. Nog een maandje en de review met labtest en vergelijking komen los op t grote web. J
Ben al aan het sparen. :) G7 en 14-140mm, mooi begin.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vorige week Jeroen Horlings aka Yero al zien lopen met de g7. ik verwacht binnenkort dan ook een review op tweakers

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Laat ik ook weer eens buurten aan deze kant van GoT ipv het mobile gedeelte.
Op het moment ben ik me wat aan het inlezen over toestellen met een wat grotere sensor dan mijn Ixus S120 die ik op dit moment bezit. Het is een mooi toestel, maakt mooie foto's maar wat ik het meeste mis is toch een fatsoenlijke DOF. Zeker met een beetje zoemen is dat met de S120 toch al een stuk lastiger te krijgen en is al snel alles scherp ipv alleen het betreffende onderwerp. Dit doet naar mijn idee de foto's soms net iets te kort.
Nu zijn de mft sensoren een fractie kleiner dan de aps-c sensoren. Maar in hoeverre heeft dit echt invloed op foto's waarbij het object dan scherp is maar de achtergrond juist onscherp? Het verschil met een full frame sensor is mij duidelijk maar hoe verhoudt dit verschil zich ten opzichte van de aps-c sensoren? Het één en ander zal uiteraard ook wel afhankelijk zijn van welk toestel, welke lenzen, etc maar er is vast wel iets over te zeggen. Mijn voorkeur zou namelijk uitgaan naar een toestel met een mft sensor omdat deze dan weer net iets compacter zal/kan zijn.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
l3art schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:34:
Nu zijn de mft sensoren een fractie kleiner dan de aps-c sensoren.
ongeveer de helft qua oppervlakte. Tja alles is relatief
Maar in hoeverre heeft dit echt invloed op foto's waarbij het object dan scherp is maar de achtergrond juist onscherp? Het verschil met een full frame sensor is mij duidelijk maar hoe verhoudt dit verschil zich ten opzichte van de aps-c sensoren?
dat hangt af van de gebruikte lenzen. M43 lenzen zijn niet bijzonder lichtstrerk (vaak f1.8), en daar lopen ze wat achter op aps-c. En vooral Fuji loopt met aps-c voorop met hun prachtige f1.4 lenzen.
Het één en ander zal uiteraard ook wel afhankelijk zijn van welk toestel, welke lenzen, etc maar er is vast wel iets over te zeggen. Mijn voorkeur zou namelijk uitgaan naar een toestel met een mft sensor omdat deze dan weer net iets compacter zal/kan zijn.
Een tip: wil je zachte achtergronden dan moet je geen f3.5 f5.6 kitlens kopen. Daar heb je gewoon een lichtsterkere en bij voorkeur een langer brandpunt nodig.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
l3art schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:34:
Laat ik ook weer eens buurten aan deze kant van GoT ipv het mobile gedeelte.
Op het moment ben ik me wat aan het inlezen over toestellen met een wat grotere sensor dan mijn Ixus S120 die ik op dit moment bezit. Het is een mooi toestel, maakt mooie foto's maar wat ik het meeste mis is toch een fatsoenlijke DOF.
Je bedoelt kleine DoF neem ik aan.
Zeker met een beetje zoemen is dat met de S120 toch al een stuk lastiger te krijgen en is al snel alles scherp ipv alleen het betreffende onderwerp.
Als je inzoomt krijg je doorgaans bij de meeste lenzen een kleinere DoF, dus anders dan wat je nu beschrijft.
Nu zijn de mft sensoren een fractie kleiner dan de aps-c sensoren. Maar in hoeverre heeft dit echt invloed op foto's waarbij het object dan scherp is maar de achtergrond juist onscherp? Het verschil met een full frame sensor is mij duidelijk maar hoe verhoudt dit verschil zich ten opzichte van de aps-c sensoren? Het één en ander zal uiteraard ook wel afhankelijk zijn van welk toestel, welke lenzen, etc maar er is vast wel iets over te zeggen. Mijn voorkeur zou namelijk uitgaan naar een toestel met een mft sensor omdat deze dan weer net iets compacter zal/kan zijn.
Het staat of valt bij de lenzen die je erop gaat zetten. Met aps-c kun je een iets kleinere DoF krijgen dan met m4/3, maar staat of valt bij de gebruikte lenzen. Zet je op beiden een kitlens met gelijk bereik, dan zal aps-c een iets kleinere DoF geven, maar nog steeds kun je niet echt je onderwerp lekker isoleren. Het hangt ook een beetje af van het onderwerp. Bij een portret kies je al snel voor een 45-50mm f/1.8 lens zodat je de persoon goed kunt isoleren, maar bij een landschap wil je vaak juist een grote scherptediepte en is bijvoorbeeld het groothoek bereik van je kitlens al voldoende om het resultaat te bereiken wat je wil.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hmm ik dacht altijd begrepen te hebben dat bij het verder inzoomen het f getal groter werd en daarmee dus ook lastiger om een onderwerp echt te isoleren en je dus een foto krijgt die over zijn geheel scherp is. Met een f van 1.8 krijg ik een onderwerp meer geïsoleerd (lees meer onscherpe achtergrond) dan met een f getal van 8.0

Mijn gedachte was dan ook dat met een grotere sensor het f getal lager gehouden kan worden en daarmee je dus een onderwerp beter kan isoleren. Dus inderdaad een kleinere dof.

Of maak ik hier nu een gigantische denk/beredeneer fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:05
Er zijn meer factoren dan het diafragma die de scherptediepte bepalen. Ook de brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp zijn belangrijke factoren. Een handig rekentooltje waarmee je wat kan testen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
l3art schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:26:
Hmm ik dacht altijd begrepen te hebben dat bij het verder inzoomen het f getal groter werd en daarmee dus ook lastiger om een onderwerp echt te isoleren en je dus een foto krijgt die over zijn geheel scherp is. Met een f van 1.8 krijg ik een onderwerp meer geïsoleerd (lees meer onscherpe achtergrond) dan met een f getal van 8.0
het gaat om de lensopening, hoe groter hoe meer "zachte achtergrond" je kan berijken
F= brandpunt/lensopening

als het f nummer hoger wordt en het brandpunt ook, neemt de lensopening niet veel toe en hou je ong evenveel dof (vaak heb je slechts iets meer blur aan de tele-kant)
Mijn gedachte was dan ook dat met een grotere sensor het f getal lager gehouden kan worden en daarmee je dus een onderwerp beter kan isoleren. Dus inderdaad een kleinere dof.
"lager gehouden" hangt gewoon van de lens af heeft niets met sensor te maken. Niets kan een f1.2 lens op fullframe verbeteren in termen van dunne dof. En voor alle systeemcamera's heb je wel een f1.2 lens, maar niet allemaal geven ze evenveel "zachte achtergrond"

Ik heb lang geleden een tweakblog over dit onderwerp geschreven, je kan het evt doorlezen
De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 22-06-2015 16:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
l3art schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:26:

Of maak ik hier nu een gigantische denk/beredeneer fout?
Het f-getal is een deling. De f is de brandpuntsafstand en het diafragma is zo groot als de brandpuntsafstand gedeeld door dat f-getal. Hoe groter het diafragma, hoe kleiner de DoF.

Voorbeeld: een 50mm f/2 lens heeft een diafragmagrootte van 50 : 2 = 25mm.
Op jouw S120 heb je een 5,2-26mm f/1.8-5.7 lens zitten, dus bij 5,2mm heb je een diafragma van 2,9mm en op 26mm een diafragma van 4,6mm.

Een site om de achtergrond blur uit te laten rekenen en weer te geven in een grafiek: http://howmuchblur.com/#c....8-on-a-0.9m-wide-subject

En met jouw camera op het korte en lange eind krijg je dit: http://howmuchblur.com/#c....7-on-a-0.9m-wide-subject
Uitleg van de grafiek: als de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond meer dan 3m is, zie je met 26mm meer achtergrondonscherpte.

Grafiekje tussen jouw camera op het lange eind vergeleken met een aps-c camera met een 18-70 f/2.8-4 lens erop: http://howmuchblur.com/#c....7-on-a-0.9m-wide-subject

[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 22-06-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel is het een berekening van de pupilgrootte (brandpunt / diafragma = pupil), maar verder klopt het verhaal van UC. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mierenneuker ;)

Omdat we in het m4/3 topic zijn, misschien een advies geven. Als je portretten wil maken, is de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zwart een echte aanrader.

En een blur-vergelijking: http://howmuchblur.com/#c....7-on-a-0.9m-wide-subject

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 22-06-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Universal Creations schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:50:
Mierenneuker ;)

Omdat we in het m4/3 topic zijn, misschien een advies geven. Als je portretten wil maken, is de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zwart een echte aanrader.

En een blur-vergelijking: http://howmuchblur.com/#c....7-on-a-0.9m-wide-subject
En ook nog eens 50 euro retour van Olympus!

* Gutteguttegut heeft hm ook :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:33:
Ik heb lang geleden een tweakblog over dit onderwerp geschreven, je kan het evt doorlezen
De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's
Top Blog, heb ik weer met plezier gelezen,
1 ding is mij een beetje duister, de laatste alinea:
Een rekenvoorbeeldje: Je wil met een m43 toestel dezelfde foto maken als met een full frame toestel en een 100mm f2.8 lens, op ISO 3200 met een sluitertijd van 1/1000.

1. Om dezelfde kijkhoek te krijgen als een 100mm lens moet er een 50mm lens worden gebruikt. Want 50mm*(2.0) = 100mm
2. Om dezelfde equivalente f stop te krijgen moet je delen door de cropfactor(2) dus krijg je f1.4
3. Om dezelfde equivalente iso(=versterking) te gebruiken moet je de iso ook met 2 stops. afnemen en dus iso 800 gebruiken. Ook omdat je lens 2x lichtsterker is geworden. de sluitertijd zal nu ook 1/1000 zijn.

Je zegt hier dat je met een kleinere sensor een 2 stops lagere ISO moet nemen omdat de lens 2x lichtsterker is geworden.
(ik begrijp het natuurkundige verhaal "de aantal fotonen worden verdeeld over de helft van de oppervlakte dus per mm2 komt er 2x zoveel licht binnen.) (sproeikop van een douche regenstand(wijde straal) of masagestraal(smallestraal) is ongeveer het zelfde aantal liters water/min. alleen druppels per cm2 veranderd.)
maar is de iso(versterkingsfactor) bij een kleinere sensor niet hoger? (je uitleg eerder over sensoren en ISO-waardes.)
Zie je verhaal in je blog iets daarboven:
Helaas is de iso tussen sensorformaten niet hetzelfde. Iso 800 op FF is anders dan iso 800 op aps-c of 1/2.3". Maar ISO=ISO zul je dan denken,want je krijgt dezelfde belichting?......

Is de ISO waarde niet juiste de enige variabele factor die camera afhankelijk is?
per sensortype verschillend? (kwaliteit/lichtgevoeligheid van de sensor niet het formaat.)

(p.s. Je blog staat in mn "how to" favorieten. :) )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:37:
[...]

Top Blog, heb ik weer met plezier gelezen,
1 ding is mij een beetje duister, de laatste alinea:
[..]
Je zegt hier dat je met een kleinere sensor een 2 stops lagere ISO moet nemen omdat de lens 2x lichtsterker is geworden.

maar is de iso(versterkingsfactor) bij een kleinere sensor niet hoger? (je uitleg eerder over sensoren en ISO-waardes.)
Zie je verhaal in je blog iets daarboven:
Helaas is de iso tussen sensorformaten niet hetzelfde. Iso 800 op FF is anders dan iso 800 op aps-c of 1/2.3". Maar ISO=ISO zul je dan denken,want je krijgt dezelfde belichting?......

Is de ISO waarde niet juiste de enige variabele factor die camera afhankelijk is?
per sensortype verschillend? (kwaliteit/lichtgevoeligheid van de sensor niet het formaat.)

(p.s. Je blog staat in mn "how to" favorieten. :) )
Ja de versterkingsfactor bij kleine sensoren ligt hoger ,omdat ze vawege hun kleinere oppervlakte een kleiner deel van het licht ontvangen.(als op beide camera's een f2.8 lens zet en beide iso 200 gebruikt)
De versterking met de kleinere sensor is hoger en dus krijg je meer ruis, wil je dit verhelpen moet de lens 2 stops meer licht door laten zodat de iso 2 stops omlaag kan en je dus ongeveer evenveel ruis in je foto hebt als die met ene full frame sensor :)

En ik ben ben een nieuwe blog "bezig" die gaat over perspectief, zoomen, projecties, focus breathing, en fisheye. dit keer wat meer praktijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 23-06-2015 09:47 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:45

wasco

brightest crayon in the box

Universal Creations schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:50:Omdat we in het m4/3 topic zijn, misschien een advies geven. Als je portretten wil maken, is de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zwart een echte aanrader.
Kan ik alleen maar bijtreden.

In het verleden had ik een Nikon D5100 met enkele leuke lenzen. (Sigma 30mm f1.4 en 18-50 f2.8) Portretten maken heb ik echter nooit graag gedaan.

Nu heb ik een E-M10 met die 45mm f1.8. Ik ben net terug van een vakantie in Finland met 6 andere vrienden en ik moet zeggen: die 45mm is de beste lens die ik ooit gebruikt heb. Voor portretten denk ik niet dat je prijs-kwaliteit iets beter zal vinden. Nog nooit heb ik zoveel goeie portretten gemaakt. Iedereen ziet er ook gewoon beter uit met een goede lens.

De scherpteondiepte is zelfs op f2.8 al geweldig. Ik moet dan ook een beetje terugkomen op een vorige discussie waarin ik de belangrijkheid van de mogelijkheid tot scherpteondiepte relativeerde. Nu ik de 45mm f1.8 eens echt goed heb kunnen gebruiken vind ik dat scherpteondiepte echt kan bijdragen aan een foto. Het is trouwens ook een makkie om haarscherpe foto's te maken. De lens gaat ook echt goed met licht om.

Wat me nog het meest heeft verbaasd is hoe veelzijdig deze lens is. Ik had op voorhand verwacht dat 45mm teveel zou zijn om in een stad leuke foto's te maken. Ik heb net voor de reis dan ook nog een 17mm f1.8 tweedehands op de kop kunnen tikken. Na de week heb ik moeten vaststellen dat ik het meerendeel van mijn foto's toch gemaakt heb met de 45mm, zelfs in de stad. Ik ben dolgelukkig met mijn foto's.

Hier zijn enkele voorbeelden in een album gegoten: http://imgur.com/a/XHAPI

Op een of twee foto's na komen ze zo recht uit de camera, niks nabewerking, zelfs geen cropping. Alleen resize dus. De scherpste foto's, de portretten heb ik er nu nog uitgelaten, want ik gun mijn medereizigers hun privacy.

[ Voor 10% gewijzigd door wasco op 23-06-2015 10:22 ]

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:45:
De versterking met de kleinere sensor is hoger en dus krijg je meer ruis, wil je dit verhelpen moet de lens 2 stops meer licht door laten zodat de iso 2 stops omlaag kan en je dus ongeveer evenveel ruis in je foto hebt als die met ene full frame sensor :)

En ik ben ben een nieuwe blog "bezig" die gaat over perspectief, zoomen, projecties, focus breathing, en fisheye. dit keer wat meer praktijk.
Ah nú begrijp ik het. je refereerde aan gelijkwaardige ruis/signaal verhouding.Dus om het volledige vergelijk te kunnen redden ben je afhankelijk van de lichtbron op je object. Namelijk meer licht om die ISO verlaging 3200 naar 800 te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:40:
Ah nú begrijp ik het. je refereerde aan gelijkwaardige ruis/signaal verhouding.
Klopt. Gelijkwaardig betekent ook echt gelijkwaardig.
Dus om het volledige vergelijk te kunnen redden ben je afhankelijk van de lichtbron op je object. Namelijk meer licht om die ISO verlaging 3200 naar 800 te kunnen halen.
Nee. Dit is onafhankelijk van de lichtbron. Als je een foto maakt met m4/3 op iso800 met een diafragma van f/2.8 en een sluitertijd van 1/100s, dan moet je met een fullframe camera bij dezelfde belichting en om exact dezelfde foto te krijgen naar f/5.6 gaan en moet de iso omhoog naar iso3200 (en sluitertijd uiteraard 1/100s).
Het resultaat is dezelfde foto: zelfde belichting, zelfde scherptediepte, zelfde sluitertijd, ongeveer zelfde signaal/ruis-verhouding (hangt ook af van sensortechnologie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kijken of ik je begrijp.
zelfde foto qua uiterlijk(zeg belichting/ licht en donker verhouding.)
- sensor FF naar m43 is crop2 is 2x kleiner.
- diafragma moet dus 2x kleiner voor de zelfde DoF F2.8(m43) naar F5.6(FF) wat dus minder (2x of 2stops) lichtdoorlating van de lens oplevert. (groter getal kleinere opening 1/2.8 naar 1/5.6)
- Om dat op te vangen moet de ISO (versterking) 2x omhoog 800-1600- 3200 om de zelfde belichting te handhaven.
(eh ongeveer dan, want als ik het commentaar onder de blog lees met al die formules dan haak ik maar even af ;-)

Beide weer bedankt voor deze nieuwe les :)

[ Voor 1% gewijzigd door copykat op 23-06-2015 18:22 . Reden: iets duidelijker nederlands ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, het klopt nu inderdaad. Maar ja, de vraag in de praktijk is: wil je dezelfde foto? Ik lever soms maar al te graag scherptediepte in zodat ik minder ruis in mijn foto heb. Een ander vindt een compacte en lichte lens prettiger en beperkt daarmee de lichtsterkte (en krijgt grotere scherptediepte).

[ Voor 83% gewijzigd door Universal Creations op 23-06-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
ja je hebt gelijk, voor mij ging het nu eigenlijk méér om het theoretisch begrijpen hoe het werkt en hoe je verschillende formaten moet vergelijken met elkaar als je een gelijkwaardige foto wilt hebben onder gelijkwaardige omstandigheden. En dat is voor een niet opgeleide fotograaf (hobby prutser ;-) )best lastig maar erg handig om de basis van fotografiebegrippen door te krijgen. :)
En het maakt het kiezen van je type camera + lens beter gefundeerd. Als je begrijpt wat de consequenties (voor- en nadelen) zijn van je keuzes.

En je kan beter inschatten hoe straks je foto op je grotere scherm thuis er uit komt te zien bij je keuze van diafragma/tijd/iso verhouding. Dus minder mislukte foto's :)
En jullie helpen daarmee geduldig mijn kennis niveau op te krikken! Dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
copykat schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:07:
En dat is voor een niet opgeleide fotograaf (hobby prutser ;-) )best lastig maar erg handig om de basis van fotografiebegrippen door te krijgen. :)
En het maakt het kiezen van je type camera + lens beter gefundeerd. Als je begrijpt wat de consequenties (voor- en nadelen) zijn van je keuzes.

En je kan beter inschatten hoe straks je foto op je grotere scherm thuis er uit komt te zien bij je keuze van diafragma/tijd/iso verhouding. Dus minder mislukte foto's :)
En jullie helpen daarmee geduldig mijn kennis niveau op te krikken! Dank daarvoor.
Sluit ik me helemaal bij aan. Dus bij deze alsnog dank voor alle bovenstaande uitleg. Hoe meer ik me verdiep in de fotografie (theoretisch) des te ingewikkelder het wordt maar na een paar keer hetzelfde gelezen te hebben wordt het nu allemaal wel iets duidelijker. Nu nog een keer uitgebreid gaan zitten om te kijken wat een potentiële camera zou kunnen zijn. Gezien de uitgebreidere lenzen keuze ligt een m43 iets meer voor de hand. Maar goed dat komt allemaal na mijn vakantie wel. Lig nu nog in de zon op Zanzibar :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Na voorheen een Canon 550D en een sony Nex 5R te hebben gehad heb ik sinds vandaag een Olympus EM 10! De Canon was ik prima tevreden over alleen vond ik hem te groot en zeker met lenzen erbij dan nog had ik geen zin om alles mee te zeulen..toen het zaakje verkocht en een Sony Nex 5R ervoor teruggekocht, deze beviel helaas een stuk minder..

Vandaag dus in de winkel gestaan voor de keuze tussen de EM 10, EM 5 II of toch stiekem de nieuwe panasonic G7, laat ik met die laatste beginnen: De body lag echt heerlijk in de hand en de menu's en knoppenlayout vond ik echt heerlijk, flink featurepacked.. maar..toch een forse body al (wel bijzonder licht) en dan met gestabiliseerde lens voorop toch nog behoorlijk zwaar en fors (14-140 OIS erop gehad)..
Dus toch weer terug bij de EM 10 en EM 5 II..grip in de hand was voor mij bij beide prima, EVF vond ik bij beide prima (vond de EVF van de 5 II nou niet lekkerder wegkijken ofzo). Videofunctie is bij allebei niet supergeweldig en daar koop ik hem dan ook niet voor..kwam dus uiteindelijk neer op compactheid vs. weathersealing (+ wat kleine dingetjes)..
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch voor de EM 10 gegaan, mede omdat de fotokwaliteit elkaar niet echt ontloopt en de EM 10 dan toch wat vriendelijker geprijst is (dus wat budget over voor leuke lensjes).
Ik heb de 14 - 42 EZ erbij genomen voor het gemak en de compactheid om zo mee te nemen en alvast de 45mm F 1.8 erbij genomen..
ik zou uiteindelijk nog een 40 - 150 erbij willen en een leuk macro lensje, dan kom ik alweer een heel eind voor mijn bereik en wat ik ermee wil bereiken :) .
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yo2vgYGyeDVIOsuFSYE5eEEF/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/T4I7DaaxxPmll8tSyKmQ5DVV/medium.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Only op 27-06-2015 04:18 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Only schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 03:49:
.......Uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch voor de EM 10 gegaan, mede omdat de fotokwaliteit elkaar niet echt ontloopt en de EM 10 dan toch wat vriendelijker geprijst is (dus wat budget over voor leuke lensjes).
Ik heb de 14 - 42 EZ erbij genomen voor het gemak en de compactheid om zo mee te nemen en alvast de 45mm F 1.8 erbij genomen..
ik zou uiteindelijk nog een 40 - 150 erbij willen en een leuk macro lensje, dan kom ik alweer een heel eind voor mijn bereik en wat ik ermee wil bereiken :) .
[afbeelding] [afbeelding]
Happy shooting! Mooie set!

Was de bodygrote (heeft ook zo zijn voordelen met vast houden toch?) en blijkbaar het gewicht van de 14-140 lens het enige in je keuze om voor de EM10 te gaan of waren er nog andere overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:20
Het is ook een special edition die E-M10. De normale uitvoering heeft niet die croco-achtige structuur op de grip zitten.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Daar gaat een deel van je prijsvoordeel! :+

Mooie cam, ga je veel plezier aan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:13:
[...]

Happy shooting! Mooie set!

Was de bodygrote (heeft ook zo zijn voordelen met vast houden toch?) en blijkbaar het gewicht van de 14-140 lens het enige in je keuze om voor de EM10 te gaan of waren er nog andere overwegingen?
Grootte was wel belangrijk punt, body van de EM-10 is lekker klein met toch een hele fijne grote viewfinder, thumbgrip voelde goed aan, geen last van krampachtig vasthouden in ieder geval.
Die Panasonic G7 lag wel echt als een rots in je handen hoor, alleen body was gewoon stuk forser (wel stuk lichter!), en de lenzen stukje groter/zwaarder door de stabilisatie die in de lens zit, combinatie van nu voelt minder topzwaar.
Die pana viewfinder word vaak wel als scherper/beter omschreven, maar moet zeggen dat ik de viewfinder van zowel de EM10 als de EM5 II fijner vond kijken.
Als het iets grotere formaat je niet uitmaakt zou ik denk wel voor de Pana zijn gegaan (fotokwaliteit sowieso on par maar video wel veel en veel beter), vind het alleen jammer dat die geen in body stabilisatie heeft en Olympus bijna de ene helft van lenzen uitbrengt die je dan bij " normaal "gebruik misloopt daardoor, dat was dus ook wel belangrijk puntje voor mij.
En ja, verschil tussen EM-10 / EM-5 II kon ik prijstechnisch gewoon niet verantwoorden, verschil te groot en kwaliteitsverschil tussen foto's is er niet echt (die 40MP is ook maar zeer beperkt inzetbaar).

@Sjekster: Prijsverschilletje was er niet echt hoor! De LE is momenteel aardig in de aanbieding, zit een leuke leren strap nog bij en die print he :9 Ik wou toch die Pancake EZ erbij hebben voor de draagbaarheid, nu past hij makkelijk in de jaszak, scheelt toch in vergelijking met de normale 14-42, alleen optisch geen monstertje natuurlijk..
Als je voor de normale 14-42 gaat kan je hem wel stukje goedkoper oppikken, ga je voor de pancake pak je voor hetzelfde geld de LE op 8)

Sowieso is de EM-10 momenteel wel lekker geprijst met de actie die erop loopt, oorspronkelijk was het 100 euro inruil actie, maar er zijn momenteel meerdere shops die de korting ook geven zonder inruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Haha, die LEs doen mij niks eigenlijk :).

Die strap vervang ik toch door een andere, en die print vind ik persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo mooi O-)
Ik heb zelf de 'normale' zilveren editie :).

Looks daargelaten, het is gewoon een fijn cameraatje! Let wel een beetje op de eyecup, die zit redelijk los en als de camera tegen je lichaam hangt wil die wel eens loslaten door wat frictie. Zo ben ik de mijne al vrij snel kwijtgeraakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Ja had al wel wat gelezen over die eyecups, zo'n stevig cameraatje en dan net nog los stukje rubber..
Heb de 40 - 150 4-5.6 R er ook nog maar bij besteld, voor 150 toch een koopje :o
Ben nu eigelijk nog steeds druk bezig met instellen van de cam, zit vooral te twijfelen wat ik onder mijn 2 FN toetsen zal gooien aangezien je toch weer je menu in moeten duiken voor sommige dingen, liefst voorkom ik dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
zeker een koopje, net ff meer dan één euro per mm. :)
2 FN toetsen maar? de pana heeft er 6 :+
haha, nee dit zijn luxe problemen, ben benieuwd naar je eerste foto's en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
copykat schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:01:
zeker een koopje, net ff meer dan één euro per mm. :)
Haha, werkte dat maar voor alle brandpuntsafstanden zo. Mag ik een 7mm prime aub! :+
2 FN toetsen maar? de pana heeft er 6 :+
haha, nee dit zijn luxe problemen, ben benieuwd naar je eerste foto's en ervaringen.
De camera heeft 2 dedicated FN toetsen, maar er zijn zat andere toetsen waarvan je de functie kan veranderen hoor. Je kan zelfs de draairichting van elk wieltje op de camera aanpassen (en ook die van de focusring op lens).

Ikzelf heb geloof ik focus peaking en ISO ingesteld onder de toetsen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjekster op 29-06-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerray2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-06-2024
http://www.43rumors.com/ft5-e-m10ii-camera/

hopelijk met draaibaar scherm zoals em5 II en 4k video zoals g7 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
De 1e zal wss wel zo zijn, nr 2 zal vast bewaard worden voor E-M1 M2II.

Ik ben het wel eens met de reacties daar: ik zie niet zo wat ze allemaal zouden moeten verbeteren aan die camera zonder de andere OMD modellen in de weg te gaan zitten.

IMO kunnen ze meeste puntjes gewoon firmwarematig aanpassen, maar ja, deze camera wordt in dat opzicht compleet genegeerd..

Ik word er soms bijna pissig van om keer op keer te lezen over 42431432 nieuwe functies bij de E-M1 (en nu ook E-M5), terwijl er absoluut niks gedaan wordt aan de E-M10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je koopt een camera toch voor wat hij op dat moment kan? Alles wat via firmware "geüpgrade" wordt is mooi meegenomen, maar ik vermaak me nog steeds prima met mijn E-PM2 die niets dan wat kleine bugfixes gehad heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 12:39 . Reden: foto's verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Tuurlijk, maar als ik zie dat ze bij de andere 2 modellen het wél doen, dan vind ik dat erg jammer.

Firmware updates zijn hartstikke fijn, in de zin dat je camera langer up to date blijft. Een heleboel dingen kan elke fabrikant zo oplossen, echter kiezen de meeste ervoor het gewoon in een nieuw model te stoppen. Fuji doet firmware bijvoorbeeld heel erg goed, tot grote tevredenheid van de klanten. Olympus doet ook een poging, maar kiest er gewoon voor een deel van de line up compleet te negeren. Als je ziet dat de camera's qua hardware / chipset gewoon heel erg overeenkomen, zie ik niet in waarom (een deel) van die updates niet voor de E-M10 komt.

Maar verder vermaak ik me prima met deze camera inderdaad.

[ Voor 37% gewijzigd door Sjekster op 03-07-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Is het makkelijk om mijn omd em5 te updaten? Heeft het risico's en zijn er grote verbeteringen die een update meer dan rechtvaardigen? Ik heb mijn em5 tot nu toe nog nooit geupdate...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjekster schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:56:
Fuji doet firmware bijvoorbeeld heel erg goed, tot grote tevredenheid van de klanten. Olympus doet ook een poging, maar kiest er gewoon voor een deel van de line up compleet te negeren.
Ik ben niet helemaal up-to-date, maar ik las hier op het forum ergens dat ook Fuji er een handje van heeft bepaalde camera's geheel te negeren wat betreft firmware-updates. Maarja, marketing he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
GustavSan schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:19:
Is het makkelijk om mijn omd em5 te updaten? Heeft het risico's en zijn er grote verbeteringen die een update meer dan rechtvaardigen? Ik heb mijn em5 tot nu toe nog nooit geupdate...
Updaten is een eitje, alleen ben je vaak wel al je instellingen kwijt.

http://www.olympusamerica..._results.asp?id=1583&os=w

Hier kan je de updates van de E-M5 terugvinden incl changelog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Hier is ie : tweakers review G7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het echt een hele gave camera geworden.
Jammer dat ik vorig jaar de GX7 gekocht heb ;)
De Panasonic G serie heeft me altijd erg aangesproken door de prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding en de goede ergonomie. Het leek erop dat de G6 geen opvolger meer zou krijgen.
Ik denk dat de G7 net zo'n groot succes wordt als de GH4. Goede kwaliteit 4k voor een hele leuke prijs.
Ben benieuwd wat Panasonic met de GX8 gaat doen. Een dergelijke camera heeft toch veel meer concurrentie van bijvoorbeeld Olympus.

Ook leuk om te zien dat Panasonic en Olympus allebei een hele eigen weg gaan.
Allebei een hele eigen uitstraling ook.
Dat maakt het m43 systeem zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Interessant zeker, maar soms ook een beetje 'frustrerend'.

Ik wil een camera met het uiterlijk van Olympus, videomogelijkheden van Panasonic, IBIS van Olympus, etc etc :P.

Geen van beide merken heeft echt overall de spijker op de kop geslagen nog (al zijn ze beide qua basis gewoon prima hoor).

Over het algemeen gewoon 1st world problems natuurlijk ;). Ik moet wel zeggen dat ik het uiterlijk van een Panasonic camera heel zelden mooi vindt. Bij een functioneel design zoals GH4 / G7 boeit dat niet, maar bij de andere modellen gaat het design wel heel erg meespelen en daarin wint Oly het bij mij toch 9 van de 10x :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad je koopt geen Panasonic camera omdat je deze zo mooi vind.
Wat dat betreft zijn de e-m10 en de e-m5 meer stijlvol.
Olympus is ook wat meer conservatief en voorspelbaarder, wat ook veel voordelen heeft.
Ze hebben een duidelijke doelgroep in beeld voor de OMD lijn (fotografen).

Ik heb het idee dat Panasonic (bijna te) lang geworsteld heeft om echt een plek te vinden in de markt.
Nu richten ze zich vooral op hybride fotografie/video, aan daar zijn ze momenteel erg goed in. En 4k biedt weer veel meer mogelijkheden fotografie en video te combineren.
Technologisch allemaal heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ik zit me te bedenken: voor homevideo heb je powerzoom nodig voor smooth in en uit zoomen als amateur.

- Panasonic 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH POWER OIS LUMIX G X VARIO PZ (M-43)
- Panasonic LUMIX G VARIO 14-140mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. Lens (Black) dit is de nieuwste 14-140mm lens en de beste voor fotograferen van de 14-140mm lenzen. maar omdat er denk ik geen powerzoom is geïntegreerd moet je voor video handmatig zoomen.
(ik merk met mn huidige camera (fz200) dat je vooral met video vaak en veel zoom-power gebruikt voor.
framing. Dus dan is de 14-140mm erg handig en is elektrische zoom ook fijn.
(de power ios slaat op de optische stabilisatie en focusmotor maar volgens mij niet op de zoom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoomen tijdens het filmen is wel vaak erg lelijk, dus het is maar net of je dat graag wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Universal Creations schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:05:
Zoomen tijdens het filmen is wel vaak erg lelijk, dus het is maar net of je dat graag wil gebruiken.
Klopt, maar als je toch moet uitzoomen of inzoomen omdat het onderwerp naar je toe komt,of van je weg gaat en je wilt dit compenseren dan is elektrisch/ gelijkmatig volgens mij nog het beste.
Met de hand/zoomring is dit toch veel moeilijker rustig en gelijkmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

copykat schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:12:
[...]

Klopt, maar als je toch moet uitzoomen of inzoomen omdat het onderwerp naar je toe komt,of van je weg gaat en je wilt dit compenseren dan is elektrisch/ gelijkmatig volgens mij nog het beste.
Met de hand/zoomring is dit toch veel moeilijker rustig en gelijkmatig te doen.
Met de hand (mits de juiste lenzen/rig) is het beter en preciezer te doen dan electronisch omdat de electrische aansturing vaak eigenlijk maar twee standen kent. Langzaam en dan als je iets verder schuift met het knopje ineens een stuk sneller.

Ook zonder rig is het vaak nog beter te doen maar een lens met een soepele zoomring, lange slag en zonder grote focus breathing is wel een pre. Echt parafocale zoom lenzen zijn hartstikke duur en voor een hele andere doelgroep ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoomen tijdens video is helemaal niet zo belangrijk.
Handmatig kunnen scherpstellen is veel belangrijker.
En de 14-42mm PZ is maar een matig lensje.

De Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is echt een aanrader. Dit is de m43 lens die ik het meeste gebruik.
Je neemt meestal een zoomlens om flexibel te zijn. Ik had eerst een 14-42mm en 40-150mm, maar dan moet je toch nog vaak lenzen wisselen. De Panasonic14-140mm f3.5-5.6 kan deze beide zoomlenzen vervangen met vergelijkbare beeldkwaliteit (en zelfs beter dan de Panasonic 14-42mm PZ).
Je kan prima een hele dag met een GX7 met 14-140mm om je nek lopen zonder dat je er last van heb.

Voor omstandigheden met weinig licht of als je echt mooie vage achtergrond wilt (bijvoorbeeld voor portretten) dan wil ik geen grote f2.8 zoomlenzen meeslepen maar daarvoor heb ik twee kleine primes die nog lichtsterker zijn: Panasonic 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7.
Deze drie lenzen is voor mij de ideale set, past in een heel klein schoudertasje.

Ik gebruik de Panasonic 14-140 echt voor van alles:

architectuur:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/335/19408449272_05d5e16490_c.jpg

Vogels waar je dichtbij kan komen:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8626/16648117426_169f93c9d0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8728/16811552522_deb76f0d9b_c.jpg

En met een Raynox DCR150 zelfs voor insecten:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3884/15064361425_ce263fe426_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3835/14867195997_ec33e1573b_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@ventieldopje: ok dat wist ik niet, ik heb namelijk nog geen ervaring met handmatige zoomringen en video mogelijkheid.

@leendertv: strakke foto's!
Dat die PZ een stuk slechter is dan de "gewone" 14-42 dat wist ik(er is veel over geschreven op het web :), de dmc g7 met 14-140mm als kit is ook mijn favoriete start set.(bij de G6 was dat ook nog eens financieel het slimst zie mijn eerdere post over verschil in totalprijs als g6+14-140mm en beide los.
Ik moet gewoon oefenen in handmatig zoomen en klaar is kees. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Net de 12mm 2.0 gekocht...ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen.

Ze hebben vandaag bij foka 10% korting op alles. Die 45mm is dan met cashback helemaal scherp geprijst...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vandaag eens mijn nieuwe "leica" 15mm f1.7 kunnen testen.

scherpte en CA wide open vallen ietwat tegen, maar de bokeh en kleuren zijn wel heel erg fijn.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/358/19434838832_15041fec27_c.jpgbokeh test by Frank Van Dijk, on Flickr

Review komt binnenkort, alsmede een update in de TS

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me een heel mooie lensje mrc4nl!
Mooie bokeh, kleuren en contrast.
De Panasonic 15mm f1.7 en de 42.5mm f1.7 lijkt me een heel mooi koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Na eerder deze week een beetje pech te hebben gehad met bestellingen heb ik gisteren toch eindelijk mijn Olympus 40 - 150 f4-5.6 R binnen gekregen.
En wat een fijn lensje! Het is een lekkere lichte lens, balans is prima zo met de em10.
Zoomring en focusring voelen ook lekker aan, denk dat ik deze wel wat ga gebruiken:)
Toch geen geld voor 150 euro nieuw!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RwxbazlVNOTtHgwdy5mdsAEV/thumb.jpg

Na weekje spelen is het me wel (in licht negatieve zin) opgevallen dat de autofocus niet heel erg sterk is, ik had dit eigelijk niet verwacht van zo'n relatief moderne camera.
Hij is toch regelmatig aan het hunten op een punt wat ik dan nog redelijk groot/duidelijk vind, ik had hier op mijn 550D en Nex 5R eigenlijk nooit last van, voor donkere punten zijn echt wel een probleempje.
Ik gebruik meestal het centrum focus punt, of centrum met AF tracking.
Overigens met alle drie de lenzen is het me opgevallen (14-42 EZ, 45 1.8 en nu ook met de 40 - 150).
Meer mensen die van DSLR afkomen die dit is opgevallen?

[ Voor 37% gewijzigd door Only op 07-07-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
Wat vinden jullie van de Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 H-H020 lens? Wat ik online zoal lees is het een erg goede lens voor het geld!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk1983 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:10:
Wat vinden jullie van de Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 H-H020 lens? Wat ik online zoal lees is het een erg goede lens voor het geld!
uitstekende scherpte in het midden. Middelmatige scherpte aan de randen Helaas heeft hij wel een trage autofocus.en is er de kans op banding bij Olympus toestellen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Vraagje aan de kenners.

Ik heb bij de instellingen van mijn omd em-5 de auto iso zo aangepast, dat de maximale iso waarde 1600 is. Dit deed ik om ruis te voorkomen bij minder licht bij veel hogere iso waardes.

Ik bedacht mij echter dat ik zo goed als al mijn foto's op web (websites/facebook etc) gebruik, en dan uiteindelijk altijd de foto's verklein naar bv 600px of max 1200px. Kan ik die auto iso max waarde dan niet gewoon omhoog gooien? Door het verkleinen zal die ruis zowieso toch veel minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet vaak iso5000 op mijn E-PM2 bij weinig licht (de maximale 'native' waarde, ik switch eigenlijk enkel tussen 200 en 5000) en je merkt het niet alleen in ruis maar ook in kleuren en dynamisch bereik. Zie voor 2 voorbeelden van iso5000 verkleind in mijn bericht hierboven ergens, ik vind het prima maar ik kan me voorstellen dat het niet iedereens keuze zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
mrc4nl schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:45:
[...]

uitstekende scherpte in het midden. Middelmatige scherpte aan de randen Helaas heeft hij wel een trage autofocus.en is er de kans op banding bij Olympus toestellen
zou je dan een andere lens aanbevelen? Als ik die panasonic rond de 200 euro kan krijgen, zijn er dan betere alternatieven?

Ik heb zelf overigens geen olympus toestel, maar een Panasonic G6, dus banding zal heen probleem zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk1983 op 08-07-2015 23:02 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
leendertv schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:37:
Zoomen tijdens video is helemaal niet zo belangrijk.
Handmatig kunnen scherpstellen is veel belangrijker.
En de 14-42mm PZ is maar een matig lensje
wat is PZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk1983 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:01:
[...]

zou je dan een andere lens aanbevelen? Als ik die panasonic rond de 200 euro kan krijgen, zijn er dan betere alternatieven?
nee. voor het geld is er geen betere lens te krijgen. sigma 19mm f2.8 is goedkoper, maar presteerd ook minder
Power zoom. gemotorizeerde zoom die je met een hendeltje kan bedienen.

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 08-07-2015 23:07 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
mrc4nl schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:06:
[...]

nee. voor het geld is er geen betere lens te krijgen. sigma 19mm f2.8 is goedkoper, maar presteerd ook minder

[...]

Power zoom. gemotorizeerde zoom die je met een hendeltje kan bedienen.
Bedankt voor je tijd! Ik moet zeggen dat ik best wel wat snap qua fotografie, wat dingen betekenen en waar je op moet letten bij een lens, maar het blijft toch echt heel erg moeilijk om te bepalen wat nou echt het geld waar is en wat niet.

Ik heb de lens met UV-filter en verzendkosten voor rond de 225 euro, volgens mij is dat een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens 43rumors.com wordt eind volgende week de Panasonic GX8 gepresenteerd.
Daarnaast ook een nieuwe telelens.
Ik denk dat dit best eens een professionele versie van de Panasonic100-300mm kan worden.
Denk bijvoorbeeld aan een 100-300mm F4 of een 100-400mm F3.5-5.6.
Er zijn al eerder geruchten geweest over een 100-300mm f4.
Lijkt mij een hele welkome uitbreiding voor het m43 systeem.
En zou ik graag in de toekomst willen kopen als upgrade voor de Panasonic100-300mm F3.5-5.6, want dit is toch de lens waar ik het minst over tevreden ben, ook al gebruik hem wel vaak.

Ik zag tot mijn grote schrik dat ik al 7 m43 lenzen heb (waarvan 6 Panasonic).
Mijn drie favoriete lenzen zijn de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6, Panasonic 20mm f1.7 en Panasonic 42.5mm f1.7.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/559e47b57975d/559e47b573d65-1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/559e47c46c194/559e47c46bdb9-2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:12
Al heeft de GX8 alleen maar IBIS gekregen vindt ik het al goed , prima voor mn video werk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:17

amphora

Websites & Fotografie

Luuk1983 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:10:
Ik heb deze gehad en vervangen door Olympus 17mm f/1.8, de Oly is 2x zo duur misschien maar ik stoorde me echt aan de trage autofocus van de Panasonic sinds ik de Oly 45mm had. Banding probleem bij hoge ISO's icm EM5 was de druppel en daar zal jij geen last van hebben dan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:17:
Ik zag tot mijn grote schrik dat ik al 7 m43 lenzen heb (waarvan 6 Panasonic).
Gebruik je ze ook nog allemaal regelmatig? Ik heb de neiging lenzen te verkopen zodra ik een nieuwe heb omdat ik de oude dan toch links laat liggen.

Native MFT kom ik tot dit:
Samyang 7.5mm f/3.5
Voigtländer Nokton 10.5mm f/0.95
SLR Magic 12mm f/1.6
Voigtländer Nokton 17.5mm f/0.95
Panasonic 20mm f/1.7
Voigtländer Nokton 25mm f/0.95

Ik hoop dat Voigtländer nu weer de andere kant op gaat met een betere lens, de 42.5mm is het toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
amphora schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:47:
[...]

Ik heb deze gehad en vervangen door Olympus 17mm f/1.8, de Oly is 2x zo duur misschien maar ik stoorde me echt aan de trage autofocus van de Panasonic sinds ik de Oly 45mm had. Banding probleem bij hoge ISO's icm EM5 was de druppel en daar zal jij geen last van hebben dan.
We gaan het meemaken! Voor 200 euro kan ik er denk ik geen buil aan vallen. En anders is het een prima lens om mee te filmen, want daar gebruik je toch alleen maar manual focus. Bedankt voor je feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:23:
Ik schiet vaak iso5000 op mijn E-PM2 bij weinig licht (de maximale 'native' waarde, ik switch eigenlijk enkel tussen 200 en 5000) en je merkt het niet alleen in ruis maar ook in kleuren en dynamisch bereik. Zie voor 2 voorbeelden van iso5000 verkleind in mijn bericht hierboven ergens, ik vind het prima maar ik kan me voorstellen dat het niet iedereens keuze zou zijn.
Wat bedoel je precies met de native waarde?

Ik ga het ook op 5000 proberen...bij 1600 gaat het vaak niet lekker bij minder licht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:54:
[...]

Gebruik je ze ook nog allemaal regelmatig? Ik heb de neiging lenzen te verkopen zodra ik een nieuwe heb omdat ik de oude dan toch links laat liggen.
De 14mm f2.5 en 14-42mm gebruik ik eigenlijk nooit meer.
De 14-140mm is denk ik mijn meest gebruikte lens. En daarnaast zijn de 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7 mijn favoriete lenzen.

De 100-300mm gebruik ik wel regelmatig maar alleen voor het zoombereik. De lens zelf vind ik eigenlijk maar matig op 300mm.

De samyang fisheye gebruik ik ook niet zoveel maar zou ik wel meer willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Heeft iemand trouwens ervaring met het gebruik van zo'n eye fi mobi pro kaartje icm een Olympus EM-5?

Hoe moet ik het zien qua werking? Streamt het kaartje de data rechtstreeks van de camera (waar het sd kaartje inzit) naar mijn phone? Hoe bewerkelijk is het om even snel onderweg een foto 1-op-1 naar facebook oid te uploaden vanaf mijn OMD EM-5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Nu online
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:07:
De 14-140mm is denk ik mijn meest gebruikte lens. En daarnaast zijn de 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7 mijn favoriete lenzen.
Ik vroeg me af wat het kwaliteitsverschil is tussen die lens en de 14-42 kitlens? Is het in feite dezelfde lens alleen dan een stuk langer, of is de kwaliteit nog hoger/beter? En wat is jouw ervaring qua gewicht en formaat? Mij lijkt de lens namelijk net te groot om 'm standaard te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk1983 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:20:
[...]

Ik vroeg me af wat het kwaliteitsverschil is tussen die lens en de 14-42 kitlens? Is het in feite dezelfde lens alleen dan een stuk langer, of is de kwaliteit nog hoger/beter? En wat is jouw ervaring qua gewicht en formaat? Mij lijkt de lens namelijk net te groot om 'm standaard te gebruiken...
Kwaliteitsverschil is er inderdaad niet echt.
Maar ik gebruik een zoomlens vooral voor de flexibiliteit en geen lenzen te hoeven wisselen. De 14-140mm is nog steeds een hele compacte lens met een hele goede beeldkwaliteit voor een lens met 10x zoom.
En met een 14-140mm heb je gewoon veel meer fotomogelijkheden dan met een 14-42mm lens.
Als je in plaats van de 14-140mm de 14-42mm en 45-150mm zou moeten meenemen is je set alsnog minder compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 12:20
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:17:

Mijn drie favoriete lenzen zijn de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6, Panasonic 20mm f1.7 en Panasonic 42.5mm f1.7.
Ik heb ook een 14-140mm f3.5-5.6 bij mijn G7, maar die ziet er anders uit dan de jouwe. Bij mij staat er bijvoorbeeld geen HD op.
Enig idee wat het verschil is met degene die jij hebt? In de diverse online shops zie ik eigenlijk ook alleen de HD-versie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Msniekers schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:59:
[...]

Ik heb ook een 14-140mm f3.5-5.6 bij mijn G7, maar die ziet er anders uit dan de jouwe. Bij mij staat er bijvoorbeeld geen HD op.
Enig idee wat het verschil is met degene die jij hebt? In de diverse online shops zie ik eigenlijk ook alleen de HD-versie terug.
:? geen HD??

Welke van deze 2 lijkt het meeste op die van jou?
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-6ZcRmZnFrNI/UgO5je-5GmI/AAAAAAAAHH8/lIqLuPbTMww/s1600/lumix+g+hd+14-140mm+new+and+old+new.jpg

de nieuwste is lichtsterker f3.5-f5.6 versus f4-f5.8

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 09-07-2015 16:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook de nieuwe hoor!
Maar is alleen een cosmetische verandering.
Heeft ermee te maken dat de G7 in 4K filmt.
Dus vinden ze HD op de kitlens verwarrend.
Daarom hebben de kitlenzen bij de G7 geen 'HD' tekst meer.
De letters zij nu ook wit ipv goudkleurig.

Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/files/p/TS560x560~forums/55834807/53bbceab214141d1b15c5324015b4c80

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 09-07-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GustavSan schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:37:
Wat bedoel je precies met de native waarde?
Bij iso 6400 geeft hij aan 'extended', dan doet hij in camera een trucje om het iso 6400 te laten lijken. Vraag me niet precies hoe het werkt, maar iso 5000 is de maximale werkelijke waarde die je kan selecteren bij je E-M5 en dat zie je ook wel terug in de kwaliteit.
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:07:
De samyang fisheye gebruik ik ook niet zoveel maar zou ik wel meer willen gebruiken.
Eén van de weinige lenzen waarbij het irritant is dat hij zo dicht op je camera zit. Hoe vaak ik een foto opnieuw heb moeten nemen omdat er weer iets van mijn hand meegepakt werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 12:20
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:19:
[...]

Dat is ook de nieuwe hoor!
Maar is alleen een cosmetische verandering.
Heeft ermee te maken dat de G7 in 4K filmt.
Dus vinden ze HD op de kitlens verwarrend.
Daarom hebben de kitlenzen bij de G7 geen 'HD' tekst meer.
De letters zij nu ook wit ipv goudkleurig.

[afbeelding]
Het is inderdaad deze lens.
Alleen qua uiterlijk iets verschillend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:19:
Eén van de weinige lenzen waarbij het irritant is dat hij zo dicht op je camera zit. Hoe vaak ik een foto opnieuw heb moeten nemen omdat er weer iets van mijn hand meegepakt werd...
Heb ik inderdaad ook vaak last van.
Een fisheye is ook gewoon best lastig om mee te werken.
Ik had verschillende gave fisheye foto's gezien, maar in de praktijk valt het gewoon tegen.
Ik gebruik hem dus ook gewoon veel te weinig.

Achteraf zou je toch veel keuzes anders gemaakt hebben.
Nu zou ik kiezen voor de Panasonic G7 met 14-140mm f3.5-5.6, 15mm f1.7 en 42.5mm f1.7.

Dus geen één van de lenzen waarmee ik 4 jaar geleden begonnen was: Panasonic 14mm f2.5, 20mm f1.7, 14-42mm 3.5-5.6 en 100-300mm 3.5-5.6. 8) :'( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
leendertv schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:58:

Achteraf zou je toch veel keuzes anders gemaakt hebben.
Nu zou ik kiezen voor de Panasonic G7 met 14-140mm f3.5-5.6, 15mm f1.7 en 42.5mm f1.7.
Ja het was jammer dat "ze" toen je moest kiezen zo overtuigt waren dat de G6 geen opvolger zou krijgen op korte termijn. :)
Ben toch nieuwsgierig,
Welke eigenschappen die de G7 heeft zou je overlaten gaan van de GX7? (geld even geen invloed..)
Volgens mij is de 4K en de ergonomics (bodygrip/knoppen) het grootste verschil.
(misschien de nieuwere engineprocessor)
En hier: klik geven ze zelfs de voorkeur aan de GX7. (er zijn vast betere vergelijkingen te vinden maar die kon ik zosnel ff niet vinden.. :+ )
(je heb IBIS én power IOS op de GX7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad puur voor de ergonomie.
Betere grip en locatie van de sluiterknop.
Vooral met de grotere lenzen.
En het volledig draaibaar scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ik las ook ergens dat de viewfinder op de GX7 iets te klein is qua beeld en die is bij de G7 juist als goed bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:08:
Ik las ook ergens dat de viewfinder op de GX7 iets te klein is qua beeld en die is bij de G7 juist als goed bestempeld.
Mijn probleem met de gx7 viewfinder is meer dat de diopter instelling niet tot mijn sterkte gaat, als brildrager kijk ik er dan maar met de bril doorheen, en dan kan ik de hoeken nog maar net zien.

maar die dioper intelling is bij wel meer camera' s brak.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iX2zO2RYr5dwwBZEYZ8Yjipd/medium.png

Dit is een crop van de wat betere shots van vandaag, ben nog niet helemaal blij met de kwaliteit van de 40 - 150, had vandaag toch een hoop shots waar de focus en scherpte het net niet helemaal was terwijl de omstandigheden toch wel goed waren..
Was hier bij quackjeswater geweest en wou ook wel een 300 mm hebben, zat vol met lepelaars en aalscholvers die ik net niet dicht genoeg kon krijgen :P

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.