• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Mijn winkelmandjeprijs bij BHphoto:
SubTotal: $99.99
Duties & Tax : $51.00
Shipping: $38.51
Order Total: $189.50

(plm 178 euro; 21 euro voordeel vergeleken met ca vergeleken met goedkoopste pricewatch aanbieders)

Niet aantrekkelijk genoeg!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Gim schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:19:
Vraag:
Stel ik ga voor een all-round objectief met een bereik van 14-140/150. Welk objectief is dan aan te raden... of juist echt af te raden?

Zo heeft de Oly II weather-sealing (wat weinig biedt met een niet weather-sealed body), maar is hij verder ook verbeterd en derhalve aan te bevelen? Of is het beter een objectief van concurrent Panasonic erop te zetten of brengt dat nadelen met zich mee op een Olymbus body?

Wellicht het beste gesteld aan mensen die gekozen hebben voor één van de objectieven, waarom uitgerekend die gekozen?
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 4-5.8 OIS
  • Panasonic G Vario 14-140mm f/ 3.5-5.6 OIS
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6
  • Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6 II
  • of...
Ik heb vooral voor de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 gekozen omdat ik een Panasonic camera gebruik.
De panasonic is ook nog ietsje compacter en lijkt in testen best behoorlijk scherper te zijn:
http://www.dxomark.com/Le...497_909_1152_909_1567_909

Je kan de Panasonic 14-140mm ook prima op een Olympus camera gebruiken, zie:
http://lindsaydobsonphoto...nic-14-140-f3-5-5-6-lens/
Merlijn_merlin schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:39:
[...]

Mijn winkelmandjeprijs bij BHphoto:
SubTotal: $99.99
Duties & Tax : $51.00
Shipping: $38.51
Order Total: $189.50

(plm 178 euro; 21 euro voordeel vergeleken met ca vergeleken met goedkoopste pricewatch aanbieders)

Niet aantrekkelijk genoeg!
Kies voor naderhand betalen. Kost je 6 dollar shipping. Hoef je ook een stuk minder btw over de shipping te betalen

21% in ieder geval. Inklaringskosten geen idee. Maar als het belading bedrag onder de 25 euro zit hoef je niets te betalen

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 26-11-2015 11:51 ]

ora et labora

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

mrc4nl schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:49:
[...]

Kies voor naderhand betalen. Kost je 6 dollar shipping. Hoef je ook een stuk minder btw over de shipping te betalen

21% in ieder geval. Inklaringskosten geen idee. Maar als het belading bedrag onder de 25 euro zit hoef je niets te betalen
Kijk hier valt over te praten... !

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

leendertv schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:49:
[...]

Ik heb vooral voor de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 gekozen omdat ik een Panasonic camera gebruik.
De panasonic is ook nog ietsje compacter en lijkt in testen best behoorlijk scherper te zijn:
http://www.dxomark.com/Le...497_909_1152_909_1567_909

Je kan de Panasonic 14-140mm ook prima op een Olympus camera gebruiken, zie:
http://lindsaydobsonphoto...nic-14-140-f3-5-5-6-lens/
De 14-150 of 14-140 is voor het gemak. Een enkel objectief en die zit gewoon op de body. Als ik deze aanschaf dan wordt het verder waarschijnlijk nog een prime (en te zijner tijd iets met net wat meer groothoek).

Ik ben er ondertussen wel al aan uit dat het qua Olympus niet de oude uitvoering wordt. De nieuwe uitvoering (II) kent verbeteringen en doordat deze als bundel verkocht wordt met de E-M10 mark II is hij voor dezelfde prijs te krijgen als de E-M10 mark II los met het oude 14-150 objectief.

Ook nog gekeken naar Olympus 14-150 || vs Olympus 14-42 + 40-150. Volgens diverse reviews doet het all-round reisobjectief niet onder voor de twee losse kit lenzen. Blijkbaar een verwaarloosbaar klein verschil en zelfs een voordeel voor de 14-150 ||, omdat deze in het tele bereik schijnbaar een kortere min. focus afstand biedt. Dus voor kwaliteit hoef ik het niet echt te laten, zou puur de keuze zijn van gemak in één objectief versus optie om compact op pad te gaan; maar daarvoor kan ik ook nog een prime halen.

Met Olympus 14-150 II vs Panasonic 14-140 II is de mening van velen blijkbaar wel dat de Panasonic beter bevalt; mooiere bokeh, scherper en compacter doch iets zwaarder. Met een Panasonic objectief op een Olympus body ben ik er alleen nog niet over uit of het met dit objectief kan gaan leiden tot fringing en banding. Ook de vraag hoeveel last ik kan krijgen van fringing; als het bij veel foto's zou gaan optreden dan ben ik minder gecharmeerd, omdat het ook prettig is wanneer ik niet elke foto hoef na te bewerken.

Dusver alleen nog geen zaak gevonden die me een prijs voordeel kan bieden met de combinatie E-M10 mark II in combinatie met Panasonic 14-140 II. Vanuit Olympus zijn er nu allemaal acties gaande waarbij je 50-100 euro aan vouchers krijgt. Dan wordt een Olympus combinatie al snel prijs-technisch aantrekkelijk. Heb nog even om te beslissen gelukkig...

@leendertv: En dank je! :) Mede door jou ben ik anders gaan nadenken over zoom objectieven en dat het hebben van één all-round objectief toch echt wel een voordeel biedt.
Gim schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:49:
@leendertv: En dank je! :) Mede door jou ben ik anders gaan nadenken over zoom objectieven en dat het hebben van één all-round objectief toch echt wel een voordeel biedt.
Een zoom koop je voor de flexibiliteit, dus dan kun je het beter gelijk goed doen.
Wat beeldkwaliteit maakt het niet uit of je de Panasonic 14-42mm en 45-150mm lenzen koopt of alleen de 14-140mm II.
Maar met de laatste ben je wel veel flexibeler en het is makkelijker mee te nemen (je hebt gewoon alles wat je nodig heb aan je nek hangen. Ik neem dan niet eens een tas mee).

Ik had eerst zowel de 14-42mm als de 40-150mm, maar merkte gewoon dat ik de laatste bijna nooit gebruikte omdat ik gewoon vaak geen zin had om lenzen te wisselen. Vooral niet als je een dagje uit ben of op vakantie.

Nu heb ik gewoon de 14-140mm II voor de flexibiliteit en primes voor hun lichtsterkte/compactheid (Mijn twee favoriete primes: Panasonic 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7).
Maar ik gebruik de 14-140mm II veruit het meest. Het is gewoon een hele goede superzoom.
Ik gebruik hem zelfs met een Raynox DCR150 macro voorzetlens voor insecten.

Deze is zonder de Raynox DCR150:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/715/20797319729_2504fa1aca_c.jpg

Deze met de Raynox DCR150:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/290/19603514395_328331198b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3884/15064361425_ce263fe426_c.jpg

• Gim
  • Niet online

Gim

leendertv schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:15:
Nu heb ik gewoon de 14-140mm II voor de flexibiliteit en primes voor hun lichtsterkte/compactheid (Mijn twee favoriete primes: Panasonic 20mm f1.7 en 42.5mm f1.7).
Maar ik gebruik de 14-140mm II veruit het meest. Het is gewoon een hele goede superzoom.
Ik gebruik hem zelfs met een Raynox DCR150 macro voorzetlens voor insecten.
Mooie foto's. Heb zelf trouwens ook de Raynox 150, maar nog niet veel gebruikt. Als ik dit zo zie, dan is het een stille hint voor mezelf dat ik hem weer eens uit het doosje moet halen :)

Qua primes neig ik ook naar de 20mm. Net iets breder dan de 35mm prime die ik nu gebruik met m'n spiegelreflex; prachtig dingetje voor de prijs, maar net iets te krap.

Verwijderd

Waar je je denk ik niet op moet verkijken is de rest van de setup die bij bovenstaande foto's is gebruikt aan licht. Verwacht niet zo even dezelfde foto's te maken met enkel een camera en die lens, dan moet je je ook gaan verdiepen in flitsen etc.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:00:
Waar je je denk ik niet op moet verkijken is de rest van de setup die bij bovenstaande foto's is gebruikt aan licht. Verwacht niet zo even dezelfde foto's te maken met enkel een camera en die lens, dan moet je je ook gaan verdiepen in flitsen etc.
Deze foto's zijn allemaal zonder flitser gemaakt!
Maar dan moet je inderdaad wel goed licht hebben (zonnige dag) en niet tot al te hoge vergrotingen gaan. Want bij hoge vergrotingen moet je ook een heel klein diafragma gaan gebruiken (bijvoorbeeld f16) om nog een behoorlijke scherptediepte te hebben. En dan heb je zonder flitser niet meer genoeg licht.
Of je moet met een statief gaan werken, maar daar ben ik niet echt fan van. Want dan met je vroeg uit je bed omdat de insecten dan nog stil zitten.

Ik doe ook wel hogere vergrotingen met de Raynox DCR250 en de Nissin i40 flitser (beste compacte flitser voor m43) en een minisoftbox om het licht te spreiden en te verzachten. Dat is wel veel lastiger en vergt veel experimenteren. Je moet bijvoorbeeld niet te hard flitsen omdat de achtergrond dan te donker wordt. En eigenlijk moet je volledig manueel werken.
Ik doe liever lagere vergrotingen zonder flitser.

Dit is een voorbeeld van een macrofoto waarbij ik wel een flitser gebruik heb:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7340/9005795147_01fbe7937c_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 26-11-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag trouwens dat heel veel mensen hier voor de B&H-optie gingen, maar ik doelde eerst eigenlijk gewoon op Amazon.com aangezien je daar minder kwijt bent inclusief alle kosten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e0O5mKO.gif
Niet op voorraad maar je kunt gewoon bestellen voor die prijs (backordered).

Ik heb nog niets van de performance van de lens voorbij zien komen overigens, dus hier een volledige review:
https://www.ephotozine.co...-7-asph-lens-review-28432

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

Christiano007

Ich bin der champion

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:22:
Ik zag trouwens dat heel veel mensen hier voor de B&H-optie gingen, maar ik doelde eerst eigenlijk gewoon op Amazon.com aangezien je daar minder kwijt bent inclusief alle kosten:
[afbeelding]
Niet op voorraad maar je kunt gewoon bestellen voor die prijs (backordered).

Ik heb nog niets van de performance van de lens voorbij zien komen overigens, dus hier een volledige review:
https://www.ephotozine.co...-7-asph-lens-review-28432
Maakt niets uit volgens mij, als je gewoon de Pay Later optie doet bij BH dan kom je op $106 uit. Volgens omrekensites kom je op €130 áls ze de lens eruit pikken.

De levertijd is zowel op Amazon als op BH Expected availability: December 03 2015

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de panasonic 25mm f1.7 binnen :)

Uiteraard zal ik een review plaatsen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Wat heeft de lens je in totaal gekost?
(qua import en douane)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de 12mm f/2.0 kwijt (verkocht). Erg jammer dat er keuzes gemaakt moeten worden want ik was/ben vrij dol op dit objectief. Nu op zoek naar een mooie 12-40mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:56:
Wat heeft de lens je in totaal gekost?
(qua import en douane)
52.37 voor 2 stuks
Aan import kosten

Iets van 121 per lens totaal dus

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 04-12-2015 17:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik heb de lens namelijk ook gekocht via B&H

Ben benieuwd naar je review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Waarom 2 stuks trouwens? :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Levertijd is nu maart volgens de site.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Als focus snelheid van belang is voor mij, is deze Panasonic 25mm 1.7 dan aan te bevelen i.c.m. een Olympus body? De prijs is wel mooi. Neig zelf naar Olympus 25mm.

Had eerst ook naar de Panasonic 20mm gekeken maar is schijnbaar vrij traag op een Olympus body. Is dit met andere primes ook te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Gim schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:28:
Als focus snelheid van belang is voor mij, is deze Panasonic 25mm 1.7 dan aan te bevelen i.c.m. een Olympus body? De prijs is wel mooi. Neig zelf naar Olympus 25mm.

Had eerst ook naar de Panasonic 20mm gekeken maar is schijnbaar vrij traag op een Olympus body. Is dit met andere primes ook te verwachten?
De 20mm is beroemd om zijn traagheid. Dat is overigens alleen in vergelijking met andere MFT objectieven, want hij is zeker niet langzaam. Andere primes zijn sneller. Het verschil komt doordat in de 20mm een grotere (en daardoor zwaardere) lensgroep beweegt voor de autofocus dan in andere primes. Ik verwacht dat de 25mm sneller is. Op de Olympus 25mm zit nu volgens mij trouwens een cashback van 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gim schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:28:

Autofocus is lekker vlot.

maar man wat verschil in bouwkwaliteit vs de 15mm f1.7, ik merk aan alle kanten dat de 25 geen premium lens is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Wat verwacht je voor 99 dollar? Gezien de prijs lijkt me daar niks mis mee. Ook de plastic lenzen gaan niet zo snel stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:04:
Wat verwacht je voor 99 dollar? Gezien de prijs lijkt me daar niks mis mee. Ook de plastic lenzen gaan niet zo snel stuk :)
120 euro he :P

T is denk ik best veel lens voor zn geld, scherpte zal niet veel onderdoen voor de nikon 35 f1.8 (op aps-c)
Maar de focusring, het hol klinken , het geluid van de af motor, CA en bokeh staan mij toch wel tegen.

Ik had ook een canon C-mount 25mm f1.4, (tot ik terugkwam van vakantie)
Die lens had verschrikkelijk veel flare, scherpte was soft, behoorlijk veel vignetting, en toch vond ik het een leuke lens om mee te schieten vanwege zijn low light en mooie Rendering.

Kostte ook maar 30 euro. toch wel ff 4x zo goedkoop. :P

[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 05-12-2015 23:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Je bent niet snel tevreden als het op bokeh aankomt, lijkt het?

Voor mij zouden zaken als hol klinken en AF geluid niet veel uitmaken, op dit prijspunt. Zeker niet voor foto's, bij video is het anders natuurlijk.

Ik hou het toch lekker bij m'n 20mm pancake. Als ik die niet had, zou ik wss ook wel deze besteld hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Hoezo sluit het hebben van de ene lens, het kopen van een andere lens uit?

Bij mij is de enige beperkende factor geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een 25mm f/1.7 niet veel verschilt van een 20mm f/1.7? Daarbij is de 20mm compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Dat je dat nog uit gaat leggen joh! :+.

Als men dat zelf al niet kan verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Was ook niet heel serieus.

Alhoewel, als ik kijk wat ik (straks als de Panasonic binnen is) aan lenzen heb rond de 20mm:

Olympus 14-42mm F3.5-5.6 II
Olympus 14-42mm F3.5-5.6 II R
Olympus 17mm F2.8
Panasonic 20mm F1.7
Panasonic 25mm F1.7

Nou telt natuurlijk eigenlijk alleen de Panasonic 20mm echt mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De helpdesk in mij overwint het soms, excuus.

Afbeeldingslocatie: http://www.mirrorlessrumors.com/wp-content/uploads/2015/12/Z-camera-700x329.jpg
Is daar echt een markt voor? Het scheelt misschien 100 gram met een kleine MFT-camera als de Panasonic GM1/5, waar je meer aan hebt dan enkel onder een drone te hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:05:
De helpdesk in mij overwint het soms, excuus.

[afbeelding]
Is daar echt een markt voor? Het scheelt misschien 100 gram met een kleine MFT-camera als de Panasonic GM1/5, waar je meer aan hebt dan enkel onder een drone te hangen.
Die camera deed RAW/ log en ik meende ook 4k. Is meer een blackmagic concurrent dan die van een gm5.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik denk dat vooral de 4k de trekker moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53

amphora

Websites & Fotografie

En enkel onder een drone hangen is precies wat de doelgroep er mee gaat doen :)
Of misschien op een helm monteren of bovenop een auto etc... Maar een lcd scherm / viewfinder zullen ze niet missen

[ Voor 42% gewijzigd door amphora op 07-12-2015 08:50 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Had een mailtje gestuurd naar http://www.bhphotovideo.com/ betreffende de levertijd van de Panasonic lens. Ze gaven aan deze week de pre-orders te ontvangen en te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De review zal op zich laten wachten, ik was m aan het testen toen plotseling de camera er de brui aan gaf.

Geen idee waarom hij er zomaar mee stopte. :S

Soms gaat ie nog een paar seconden aan en daarna op zwart.
heb 2 batterijen geprobeerd, t zelfde resultaat :(

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 07-12-2015 21:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Batterij gaar?

Super balen :( :(
Christiano007 schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:19:
Had een mailtje gestuurd naar http://www.bhphotovideo.com/ betreffende de levertijd van de Panasonic lens. Ze gaven aan deze week de pre-orders te ontvangen en te verzenden.
Toppiejoppiejoh, thanks dat je het hier even meldt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de schuldige gevonden hoor:

men verwijderd de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VlEzcHBPnyU6vwgmA5WsnFLt/full.jpg
en alle flex kabels

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aJ5lCGL9ZeDCeZLR0wr3GWud/full.jpg

verwijder het main-board en zie:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/H3cFonn0BhrhdvefqPh3wS2S/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v2StMlztnAIyQv8MZdEgfNp6/full.png

schroefje maakt waarschijnlijk contact met de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BEZKrgIhxQ1go8G4gYR0aX3w/full.jpg

maar de camera doet het weer gelukkig
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZSJ2t9W472MU0pMUKQ8uPSCf/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Enig idee waar dat schroefje van was/is en hoe dit kon gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Dat er überhaupt ruimte in zo'n behuizing is voor een schroef om los te raken en te gaan zwerven :o

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
(FT5) Confirmed via multiple sources: Many(!) f/1.2 MFT lenses from Olympus.
I got more feedback from different sources that Olympus will indeed announce a new roadmap of f/1.2 prime lenses in early Spring. I have been told they will announce the specs of multiple(!) f/1.2 prime lenses. The lenses shipment will then be spread during the upcoming 12 months.
Bron: http://www.43rumors.com/f...-mft-lenses-from-olympus/

MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit. Hieronder de equivalentie:

SensorformaatCropMFT Eqv.
Micro 4/32.0f/1.2
Canon APS-C1.6f/1.5
APS-C1.5f/1.6
Fullframe1.0f/2.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn dat Olympus het systeem blijft doorontwikkelen. Ik ben benieuwd naar deze nieuwe objectieven alhoewel ik ze zelf waarschijnlijk niet zal kopen. Ik had graag dat ze een m4/3 versie van de 12-60 gingen maken.

Ik ben nu op zoek naar een 12-40. Iemand ergens een 2e hands gezien of iemand hier die er vanaf wil?

Het sensorformaat in m4/3 camera's is overigens 4/3. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:31:
(FT5) Confirmed via multiple sources: Many(!) f/1.2 MFT lenses from Olympus.
I got more feedback from different sources that Olympus will indeed announce a new roadmap of f/1.2 prime lenses in early Spring. I have been told they will announce the specs of multiple(!) f/1.2 prime lenses. The lenses shipment will then be spread during the upcoming 12 months.
Bron: http://www.43rumors.com/f...-mft-lenses-from-olympus/

MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit. Hieronder de equivalentie:

SensorformaatCropMFT Eqv.
Micro 4/32.0f/1.2
Canon APS-C1.6f/1.5
APS-C1.5f/1.6
Fullframe1.0f/2.4
Zal wel weer een 25mm f1.2 gaan worden. sommigen hebben het ook over een 17mm f1.2, dat zie ik ook nog wel gebeuren. Maar iets als een 50mm f1.2 wat ik zo graag wel, lijkt mij de kans erg klein.
gelukkig er er nog de samyang 50mm f1.2 (voor mirrorless!)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is denk ik meteen het "probleem" van een veel voorkomende focal length als de 50mm. Ik zie dan liever een 100mm f/1.2, daar kun je geen fullframe-lens voor op je camera draaien (dichtste in de buurt komt een 85mm f/1.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:23:
En dat is denk ik meteen het "probleem" van een veel voorkomende focal length als de 50mm. Ik zie dan liever een 100mm f/1.2, daar kun je geen fullframe-lens voor op je camera draaien (dichtste in de buurt komt een 85mm f/1.2).
Ik betwijfel of je een 100mm f/1.2 op je camera wil hebben... wordt een lompe grote zware lens, die ergens in de buurt van €3000 kost.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat betwijfel ik ook. Te groot en duur waardoor er slechts een klein aantal geproduceerd hoeft te worden wat de prijs ook weer op drijft.

Ik hoop dat Olympus goed marktonderzoek heeft gedaan en dat de objectieven die ze maken ze geen verlies zullen opleveren. Zo heel groot is de m4/3 nog niet en dus is de afzetmarkt voor erg dure objectieven ook erg beperkt. Alhoewel Olympus natuurlijk nu wel ervaring heeft met de verkoopaantallen van de PRO objectieven. Schijnbaar loopt het goed.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:23:
Dan komt een 200mm f/2.8 eerder in de buurt op fullframe. Wel rekening houden met de cropfactor ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik heb twee maanden geleden de Olympus 75mm 1.8 gekocht. Hoewel ik zeker weet dat het een schitterende lens is, twijfel ik of het er een is die ik standaard meebreng. Nu toch al een paar keer thuisgelaten en dat is wellicht doodzonde. Heeft iemand ook de 75mm? Blijft het gebruik beperkt bij bijzondere momenten? Neem je zo'n lens ook mee naar plekken voor portret op afstand? Als ik op reis ben en in grote steden verblijf, zou deze lens natuurlijk best tof kunnen zijn. Ik heb er alleen best wat $$$ aan uitgegeven en twijfel nu een beetje of dit het wel waard was. Wat zou ik voor een twee maanden oude, gloednieuwe 75mm 1.8 (incl. zonnekap en UV filter) kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog 2 dagen een nieuwe Panasonic G6 voor 199 euro:
http://www.cameranu.nl/nl...-systeemcamera-body-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 20:53
Iemand ervaring met de DSTE "imitatie"/3rd party accu's (kameramarkt.nl). Ben opzoek naar een 2e accu voor m'n e-m5 maar het prijsverschil (20 vs 50 euro) en extra capaciteit (2100 vs 1220 mAh) maken het wel erg aantrekkelijk. Uiteraard moet het ook wel beetje knap zijn, geen goedkoop toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Immitatie klinkt zo slecht alsof ze koper laten denken dat het originelen zijn.Het zijn gewoon third party accu's.

Ik heb een dste accu, van Amazon. Hij doet het gewoon, geen klachten. Heb m alweer 3 jaar.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Ik heb de volgende gekocht op amazon.de:
2 x Jupio COL0012 Kamera Akku

Al een jaartje in gebruik, werken perfect, in gebruik niet van de originele te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53
Hier ook DSTE-accu's in de E-M10, doen het prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Gebruik al jaren ,bij div verschillende toestellen Patona , oa op EBay te koop .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb altijd namaakaccu's van een paar euro, sommige doen het opeens niet meer met opladen maar de meeste houden het (veel) langer uit dan het origineel omdat de capaciteit gewoonweg groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracuja
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07-2024

Maracuja

Fruitig 3.1

Ik had een DSTE die m'n GH2 haast gefried had. Gelukkig bleef het bij wat stank en deed de camera het nog...
Patona ('M&L mobiles' eBay/Amazon) daarentegen kan ik inderdaad van harte aanbevelen!

[ Voor 7% gewijzigd door Maracuja op 18-12-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Balance schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:31:
MFT zal het komende jaar een stukje aantrekkelijker worden voor low-light en thin depth-of-field werk! Olympus brengt namelijk het komende jaar een nieuwe lijn met f/1.2 primes uit.
Aantrekkelijker in de zin van de beschikbaarheid van lenzen ja. Ik heb momenteel MFT spullen, ooit gekocht vanwege compactheid maar de prijzen voor Oly spul zijn niet mis.

Op APS-C had ik bijv. de 85mm f/1.8. Als ik dat op MFT wil doen ben ik 1000 euro verder. Op APS-C kan je het voor minder doen, een redelijke DSLR (700D) plus die lens zit je onder de prijs van de losse Oly lens.
Ja, ik weet dat de 75mm f/1.8 een veel moderne lens is met meer scherpte en minder optische fouten. Maar als je een native lens wilt hebben kom je hier op uit.

Er komen natuurlijk wel betere opties, ik zie ook dat er MFT naar EF adapters met autofocus zijn waardoor hopelijk de mogelijkheden weer wat breder worden.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m4/3 is geen budget optie, ook nooit geweest. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen en elk systeem heeft objectieven die qua prijs/kwaliteit boven vergelijkbare objectieven van andere systemen uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Aangezien ik binnenkort portretfotografie moet doen, ook buiten, heb ik de stap gemaakt om flitsers, stands, etc. te kopen. (Wellicht herinneren jullie nog dat ik onlangs wat over flitser vroeg).

Geen (i)TTL, dat is me te duur, dus ik ga lekker strobisten :P

Het is een hoop spul: hoe vervoeren/sjouwen jullie dat?

Ik heb een soort mini backpack rugtas ervoor: het is praktisch gezien een lange rugtas. Daarin gaan:
- 2x tripod, 1x light stand en de klemmen/adapters.
- Bounce, softbox, umbrella's, reflector
En ik denk dat in het aparte bovenvak de flitsers, transmitters en batterijen goed kunnen.

De camera en lenzen gaan in de camera messenger bag (dat spul houd ik ook het liefst op mijn lichaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twhomp schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:37:
Kun je die vraag niet beter in een willekeurig aps-c/fullframe topic stellen? :P

Dit topic is wellicht wat je zoekt:
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twhomp schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:37:
Aangezien ik binnenkort portretfotografie moet doen, ook buiten, heb ik de stap gemaakt om flitsers, stands, etc. te kopen. (Wellicht herinneren jullie nog dat ik onlangs wat over flitser vroeg).

Geen (i)TTL, dat is me te duur, dus ik ga lekker strobisten :P

[/small]
Wij zijn geen strobisten, ik zou je vraag hier stellen Algemeen Studio/Strobist Topic

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Jamaar jamaar, ik gebruik het in combinatie met een MFT camera :P

* Twhomp druipt af naar die andere topics...

@refused:
Dat is ook zo (veel gear vs MFT). Maar goed, het komt een keer zo uit. En om nou veel geld aan een DSLR + snelle lenzen te kopen voor die paar keer.

[ Voor 39% gewijzigd door Twhomp op 20-12-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gemiddelde MFT gebruiker sjouwt nu eenmaal niet zoveel mee, de meeste studio-/op-locatie-fotografen doen dat niet met een 'kleine sensor' want als je dan toch al zoveel volume hebt maakt de grootte van de camera natuurlijk minder uit. Maar dat is een conclusie die ik trek enkel gebaseerd op mijn eigen redenering, misschien staat hier wel iemand op die je een perfect antwoord kan geven op je vraag. :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Ik heb sinds anderhalve week ook een MFT camera: OMD EM5II met een 17/F1.8. En nu ook een 45/1.8. Ter vervanging van een Sony NEX 5.

Ik heb erg lang getwijfeld tussen veel verschillende camera's. Ook een aantal geprobeerd. De Sony NEX 5 liep al een tijdje uit de gratie. De autofocus is erg traag en mijn kinderen worden alleen maar sneller. De NEX vind vaak de achtergrond het interessantst.

De A6000 met een zeis 24/1.8 leek me een goede optie. EVF valt wat tegen maar wel snelle autofocus (met voldoende licht). A7II met 35/2.8 voor nog betere kwaliteit. Betere EVF maar autofocus is wel minder. Liever had ik ook een touchscreen. Fuji ook erg mooie camera's. Prachtige 23/1.4 lens!

Uiteindelijk van de cashback van Olympus gebruik gemaakt. Nog geen spijt can. Autofocus is snel! Schommelende kinderen geen probleem:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4852293/PC170050.jpg (17mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dan geen out-of-camera-jpg? Met een Olympus-lens op een Olympus-camera verwacht ik automatische correctie van CA, maar die is op die foto nog redelijk duidelijk aanwezig. (Ter verduidelijking: bij de hand zie je een overgang van roze naar groene kabel en de kleur van de takken zou hij toch ook wel moeten herkennen.)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
GustavSan schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:56:
Ik heb twee maanden geleden de Olympus 75mm 1.8 gekocht. Hoewel ik zeker weet dat het een schitterende lens is, twijfel ik of het er een is die ik standaard meebreng. Nu toch al een paar keer thuisgelaten en dat is wellicht doodzonde. Heeft iemand ook de 75mm? Blijft het gebruik beperkt bij bijzondere momenten? Neem je zo'n lens ook mee naar plekken voor portret op afstand? Als ik op reis ben en in grote steden verblijf, zou deze lens natuurlijk best tof kunnen zijn. Ik heb er alleen best wat $$$ aan uitgegeven en twijfel nu een beetje of dit het wel waard was. Wat zou ik voor een twee maanden oude, gloednieuwe 75mm 1.8 (incl. zonnekap en UV filter) kunnen vragen?
Die lens heb in al 3x gekocht en verkocht...
Maar wat een heerlijke lens is het toch.

Ik zou het houden.... Ondanks dat ik hem zelf niet meer heb :*-)

Overweeg deze zomer weer iets nieuws te kopen en mn leica compact weer te verkopen.

Twijfel alleen nog steeds tussen een Fullframe A7 of een Olympus...
Heb ze beide ook al gehad... -_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lasteraar schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:59:
[...]

Overweeg deze zomer weer iets nieuws te kopen en mn leica compact weer te verkopen.

Twijfel alleen nog steeds tussen een Fullframe A7 of een Olympus...
Heb ze beide ook al gehad... -_-
Gearslet heet dat :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:54:
Dat is dan geen out-of-camera-jpg? Met een Olympus-lens op een Olympus-camera verwacht ik automatische correctie van CA
Yeah. De out of camera jpg was wat donker, de schemer zette al in tijdens het maken van de foto. Ik heb het iets lichter gemaakt. Ik heb niet zo'n geavanceerde editor.

Ik maak me trouwens nooit druk om een beetje CA. Edit: Je vergist je in de kabel: het roze is de reflectie van de jas. Dat in de bomen in inderdaad wat CA.

[ Voor 10% gewijzigd door Wobblier op 21-12-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Heeft iemand hier de Olympus 17mm, 25mm en/of 45mm?

Ik wil naast de kit lens voor de E-M10 een prime erbij halen, gebruikmakend van de € korting voucher actie die gaande is. Ik blijf niet graag lenzen kopen en weer verkopen, maar zie me eventueel wel nog een tweede prime lens erbij halen te zijner tijd.

Ik doe zelf niet superveel aan portret fotografie, maar een paar mooie foto's van mijn kinderen en vriendin gaan gemaakt worden. De 45mm komt me over als een lens die menigeen in zijn assortiment heeft zitten; iets wat misschien een 2e prime aanschaf wordt.

Ik vind het lastig kiezen wat als 1e prime nu... 25mm of 17mm. Met m'n spiegelreflex had ik de AF-S 35mm 1.8 (~50mm FF). Heerlijk lensje, zeker voor de prijs. Hierdoor ben ik al snel geneigd voor de Olympus 25mm te gaan, wellicht te snel. Ik wil me niet blind staren op de 25mm door wat ik nu gewend ben.

Ik zie de 17mm vaak aanbevolen worden boven de 25mm, ook wanneer er geen 45mm in het spel is en hij gebruikt gaat worden voor van alles vakantie/gezinfoto's, buiten, binnen, street. De 17mm zou breder inzetbaar zijn als de 25mm. Maar meer wide betekent toch niet gelijk breder inzetbaar; elk voordeel zou zijn nadeel? Vanwaar de aanbeveling is me niet helemaal duidelijk.

Ga ik het "bezuren" (zwaar woord) als ik de 25mm koop i.p.v. de 17mm, los ervan en nog niet zeker wetende of ik de 45mm aanschaf als eventueel 2e prime? Iemand die ook voor de keuze 17 vs 25mm heeft gestaan?

P.S.De Panny 20mm 1.7 ga ik overigens niet aanschaffen; die zit wel mooi tussen 17 en 25mm maar ik ga voor een Olympus lens op de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Gim schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:45:
P.S.De Panny 20mm 1.7 ga ik overigens niet aanschaffen; die zit wel mooi tussen 17 en 25mm maar ik ga voor een Olympus lens op de body.
Ik heb de 17mm en destijds gekocht ter vervanging van de pana 20mm vanwege trage AF. Ik twijfelde ook tussen 17mm en 25mm en heb voor de 17 gekozen ivm meer groothoek. Croppen tot 25mm beeld kan achteraf altijd nog. 8mm er bij fotoshoppen is nog altijd lastig :) Voordeel van de 25mm is dat ie iets goedkoper is.
De 45mm heb ik ook en samen met de 17mm de meest gebruikte lenzen. Alleen buiten bij mooi weer of als ik echt groothoek nodig heb pak ik nog de 12-32 pancake zoom

[ Voor 13% gewijzigd door amphora op 23-12-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

amphora schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:48:
[...]

Ik heb de 17mm en destijds gekocht ter vervanging van de pana 20mm vanwege trage AF. Ik twijfelde ook tussen 17mm en 25mm en heb voor de 17 gekozen ivm meer groothoek. Croppen tot 25mm beeld kan achteraf altijd nog. 8mm er bij fotoshoppen is nog altijd lastig :) Voordeel van de 25mm is dat ie iets goedkoper is.
De 45mm heb ik ook en samen met de 17mm de meest gebruikte lenzen. Alleen buiten bij mooi weer of als ik echt groothoek nodig heb pak ik nog de 12-32 pancake zoom
Mag ik vragen waar jouw fotografie uit bestaat? Veel architectuur, straatfotografie, landschap,....? Om een idee te krijgen bij de keuze voor 17mm. Je gebruikt de 17mm ook om van mensen binnenshuis foto's te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Gim schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:57:
[...]
Mag ik vragen waar jouw fotografie uit bestaat? Veel architectuur, straatfotografie, landschap,....? Om een idee te krijgen bij de keuze voor 17mm. Je gebruikt de 17mm ook om van mensen binnenshuis foto's te maken?
Van alles. Laatste tijd voornamelijk landschap maar ook regelmatig concerten/festivals (en dan mis ik nog wel een 150mm ofzo). 25mm is vaak toch net iets te weinig groothoek vind ik, zeker binnen. En als het iets te wijd is kan je altijd croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
Besef dat je bij 35mm equivalent de camera dicht bij je onderwerp moet houden. Sommige mensen vinden het mede daarom een persoonlijker vorm van fotografie. Als je mensen fotografeert is het wat intimiderend.

50mm equivalent ziet alles er mooier uit. Vooral personen. Dit ivm perspectief en subject separation. (En op 90mm equivalent nog weer mooier!)

Als je al zeker bent dat je de 45mm koopt kan je die waarschijnlijk inzetten als je op de 17mm niet dichtbij genoeg komt.

Mocht je er niet uit komen da is er de 12-40mm zoom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:43
Tijdens de kerstdagen wéér gemerkt dat ik toch wel graag een kleine flitser op mijn G7 zou willen hebben.
Mijn oog was gevallen op de Nissin Di466. Die is EOL, maar nog wel redelijk te vinden voor ongeveer 9 tientjes (net een aanbieding van fotoshopaalten.nl gemist voor €59,- :X ).
Mijn vraag is: ga ik het erg missen dat de kop niet zijdelings kan draaien op deze flitser? Dat is naar wat ik lees de grootste tekortkoming ten opzichte van de nieuwe variant: de i40, die meteen heul veul duurder is.

Ik wil hem vooral gebruiken als invulflits en zorgen dat binnenshuis de foto niet maar tot 1 meter belicht is
(en ja, daar zal ook zeker nog wat inlezen en oefening aan te pas moeten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Met name bij portret shots in de lengte zul je de swivel head gaan missen.

Verder zijn er nog een aantal verschillen

- Geen High Speed Sync op de Di466
- 33 Gain (Di466) vs 40 Gain (i40)
- 1,5ev (Di466) compensation vs 2ev (i40)
- Geen wireless TTL op de Di466

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik heb de Di466 toevallig vorige week gehaald. Eens met Furfoot, behalve 1.5ev, want dit kan je ook op je camera instellen en dit telt bij elkaar op. Op m'n EM10 kan ik +/-3 Ev doen en met 1,5ev van de flitser kom ik op 4.5ev.

Wat me opviel is dat de resultaten niet altijd even consistent zijn. Onder dezelfde omstandigheden lijkt de flitser de ene keer harder te flitsen dan de ander. Met m'n Canons (430EX II en 580EX II) is dit altijd consistent, maar die zijn ook een veelvoud van de prijs van de Nissin. De batterijen gaan ook minder lang mee dan bij m'n Canon flitsers. Qua prijs/kwaliteit een prima ding. Een van de weinig andere opties is een Nissin i40, maar die is meer dan 2 keer zo duur.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Zit er nu buiten het formaat , de bedieningsopties een beeldkwaliteit of sensorverschil tussen de Olympus E-M1 , E-M10 en de EM-5II ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
De EVF en de stabilisator van de E-M10 mark II zijn iets beter dan de die van de E-M10. Nu wil ik met legacy prime lenzen wat gaan schieten. Deze lenzen zijn vaak manuel en niet gestabiliseerd. Zit er dan veel verschil tussen de twee toestellen? Het prijsverschil tussen de twee houdt me nu nog op de E-M10. Anders gezegd. Is het de meer investering in mark II de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
Lasteraar schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:03:
Zit er nu buiten het formaat , de bedieningsopties een beeldkwaliteit of sensorverschil tussen de Olympus E-M1 , E-M10 en de EM-5II ?
Het grootste verschil is dat de EM-5 serie ook water/stof dicht is.

Verder

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_em1&products=oly_em10&products=oly_em5ii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Misschien ook goed om naar de E-M10 II te kijken. Deze beschikt nu ook over silent shutter, 5 axis stabilisatie en verbeterde EVF. Verder verbeterde layout van dials en AF targeting pad zodat je je focus kunt verleggen via scherm terwijl je door de EVF kijkt.

Dat de em5 spatwaterdicht is kan leuk zijn als je in de regen naar buiten stapt voor foto's, maar dan moet je ook dergelijke lenzen gebruiken.

Met de E-M10 vind ik t wel een klein gemis dat de optionele grip geen accu ondersteunt. De E-M5 meen ik wel. Dan maar los op zak :-)

Ik heb me trouwens nooit in de flitser van de E-M5 II verdiept. Kan deze ook bouncen? Iets waarvoor ik met de E-M10 toch al snel voor een i40 flitser of zo ga.

[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 30-12-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
De E-M10 II is een 'koopje' vergeleken met zijn duurdere broers.
Al wat reviews gelezen met een 75mm 1.8 erop en dat gaat helemaal goed. Die moet er dus ook weer komen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Laatst online: 11-09 13:19
Lasteraar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:40:
De E-M10 II is een 'koopje' vergeleken met zijn duurdere broers.
Al wat reviews gelezen met een 75mm 1.8 erop en dat gaat helemaal goed. Die moet er dus ook weer komen ^^
Ik heb de E-M10 ll nu ongeveer een weekje. Heb er de 14-150mm lens bij genomen voor lekker allround. In de toekomst wil ik hem verder uitbreiden met een leuke prime lens.

Tot nu toe erg tevreden over het toestel. Instellingen zitten wel diep in het menu verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
wat was voor jou de reden dat je de E-M10 ll hebt genomen en niet de E-M10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:14:
Ik heb juist de keuze andersom gemaakt. Voor mij was prijsverschil doorslag om wel voor de E-M10 te gaan. Beide in de hand gehad en even mee gespeeld, vond de verschillen voor mij als amateur niet groot genoeg om prijsverschil te verantwoorden. Daarbij kon ik via een goede Warehousedeal + Black friday korting op Amazon.de de camera + 14-42 + 40-150 objectieven kopen voor 577,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Laatst online: 11-09 13:19
Ik heb mijn camera bij Cameranu gekocht. Ze hadden sowieso geen Mark 1 staan.
Maar wat anders doorslaggevend was geweest:

- OLED ipv LCD evf ( ook dubbele resolutie )
- betere beeldstabilisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Voor mij was het de EVF en silent shutter. Daarbij lag ie net wat beter in de hand qua controls.

Uiteindelijk toch gewoon met de 14-42 genomen ipv 14-150 om t compacte te behouden.

En de zilver-zwarte want daar staat zowel een zilver als zwarte lens goed op. En ze hadden geen zwarte op voorraad hèhè ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
Gim schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:27:
[...]

Voor mij was het de EVF en silent shutter. Daarbij lag ie net wat beter in de hand qua controls.

Uiteindelijk toch gewoon met de 14-42 genomen ipv 14-150 om t compacte te behouden.

En de zilver-zwarte want daar staat zowel een zilver als zwarte lens goed op. En ze hadden geen zwarte op voorraad hèhè ;-)
Waar en hoeveel heb je er dan voor betaald. Ik kan die combo 14-42 / 40-150 niet zo snel vinden... Trouwens met de 14-42 ez?

• Gim
  • Niet online

Gim

le dj schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:36:
[...]

Waar en hoeveel heb je er dan voor betaald. Ik kan die combo 14-42 / 40-150 niet zo snel vinden... Trouwens met de 14-42 ez?
Gewoon met de EZ. Zover ik weet kon je met de EZ (voorheen) een slecht exemplaar hebben maar zo ja dan ga je er mee terug. Normale prijs, bij fotozaak. Wel dat je nog die voucher krijgt.

Vraag me sowieso af of een MM doorgaat als officiële olympus dealer? Dus dat je de voucher (niet de cashback van bij de primes) krijgt. Bij de MM was ie wel onlangs met geringe korting in de aanbieding.

[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 31-12-2015 09:53 ]

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Ik zit te twijfelen over mijn (eerste echte) lens aankoop - ik heb momenteel de E-M10 met nog steeds de kit lens (14-42mm). Niet de beste lens, maar prima om aan de camera te wennen.

Nu zit ik er aan te denken om een Oly 17mm te kopen, vooral om gebruik te maken van de cashback actie. Ik had vroeger een Canon DSLR, maar heb alleen de 50mm als prime gebruikt. Dit beviel prima, maar ik had ook de Canon 17-55mm er naast. Is de Oly 17mm een goede toevoeging? Ik zal met tijd waarschijnlijk ook een Oly 12-40mm erbij halen, maar voordat ik zoveel investeer, wil ik zeker zijn dat ik de camera weer zal gebruiken :)

En ik maak voornamelijk foto's van architectuur en portretten (reizen is een serieuze hobby, en daar hoort fotografie ook bij IMO).

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• Gim
  • Niet online

Gim

azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:48:
Ik zit te twijfelen over mijn (eerste echte) lens aankoop - ik heb momenteel de E-M10 met nog steeds de kit lens (14-42mm). Niet de beste lens, maar prima om aan de camera te wennen.

Nu zit ik er aan te denken om een Oly 17mm te kopen, vooral om gebruik te maken van de cashback actie. Ik had vroeger een Canon DSLR, maar heb alleen de 50mm als prime gebruikt. Dit beviel prima, maar ik had ook de Canon 17-55mm er naast. Is de Oly 17mm een goede toevoeging? Ik zal met tijd waarschijnlijk ook een Oly 12-40mm erbij halen, maar voordat ik zoveel investeer, wil ik zeker zijn dat ik de camera weer zal gebruiken :)

En ik maak voornamelijk foto's van architectuur en portretten (reizen is een serieuze hobby, en daar hoort fotografie ook bij IMO).
Had je een full frame dslr of niet? Had je een echte 50mm lens of een 35mm lens die op je camera overeen kwam met 50mm?

25mm prime van Oly komt overeen met 50mm. Crop factor 2. 17mm is wel erg wide voor portretten lijkt me? Head shots?

17mm f/1.8 is een mooie lens, maar dan zou ik voor portretten toch nadenken over de 45mm.

Ben zelf voor de 25mm gegaan. De blogs van Robin wong toevallig gelezen over beide lenzen? Gaf me wel een goed beeld

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 31-12-2015 12:05 ]

azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:48:

Hangt van je voorkeur af, voor straat en reizen vind ik de 17mm een beetje krap, ik zou eerder voor wat wijders kiezen, a 12-15mm. olympus 12 en panasonic 15 zijn twee hele mooie lenzen.

Voor portretten kan je juist beter een een beetje tele kiezen. olympus 45 of panasonic 42.5.De panasonic 42 komt het dichts in de buurt van een 50mm op een canon dslr
ik ga er vanuit dan je een normale crop body had

Een 25mm kan evt, maar ik vind dat brandopunt een "net niet" brandpunt, het is niet wijd, het is niet tele, ik heb er moeite mee leuke fotos's te maken, ik pak veel liever een 15 of 50mm

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 31-12-2015 12:13 ]

ora et labora

• azt33
Gim schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:03:
[...]

Had je een full frame dslr of niet? Had je een echte 50mm lens of een 35mm lens die op je camera overeen kwam met 50mm?

25mm prime van Oly komt overeen met 50mm. Crop factor 2. 17mm is wel erg wide voor portretten lijkt me? Head shots?

17mm f/1.8 is een mooie lens, maar dan zou ik voor portretten toch nadenken over de 45mm.

Ben zelf voor de 25mm gegaan. De blogs van Robin wong toevallig gelezen over beide lenzen? Gaf me wel een goed beeld
Geen FF, maar een crop van Canon. Ik had de 50mm, wat dus 80mm was (1.6 was de crop factor, dacht ik).
Hmm, ik had nog niet naar de 45mm gekeken, dat zou ook een betere aanvulling zijn op de 12-40mm die nog in de planning staat.

En nee, niet de blogs van Robin Wong gelezen, maar ik weet wat ik straks ga doen :)
mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:11:
[...]

Hangt van je voorkeur af, voor straat en reizen vind ik de 17mm een beetje krap, ik zou eerder voor wat wijders kiezen, a 12-15mm. olympus 12 en panasonic 15 zijn twee hele mooie lenzen.

Voor portretten kan je juist beter een een beetje tele kiezen. olympus 45 of panasonic 42.5.De panasonic 42 komt het dichts in de buurt van een 50mm op een canon dslr
ik ga er vanuit dan je een normale crop body had

Een 25mm kan evt, maar ik vind dat brandopunt een "net niet" brandpunt, het is niet wijd, het is niet tele, ik heb er moeite mee leuke fotos's te maken, ik pak veel liever een 15 of 50mm
Het ziet er naar uit dat 45mm (of 42mm) een betere lens is voor portretten. Is er nog een groot verschil tussen de Pana 42mm en Oly 45mm, of is het meer "smaak"?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:18:
Het ziet er naar uit dat 45mm (of 42mm) een betere lens is voor portretten. Is er nog een groot verschil tussen de Pana 42mm en Oly 45mm, of is het meer "smaak"?
De panasonic is wide open scherper, en zit met 85mm iets dichter op jouw oude "80" dan de olympus met 90mm. De Olympus is wel iets goedkoper (pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zilver vs pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.

Beidde zijn goede lenzen

ora et labora

• azt33
Hier in Zwitserland scheelt het niet zoveel tussen de 2 (CHF 6), enige voordeel voor Olympus is dat er nu CHF 50 cashback actie is. Maar voor zo een prijsverschil heb ik liever een lens waar ik meer plezier aan heb. Ik ga even kijken of er iets van een vergelijking te vinden is online - bedankt :)

• Gim
  • Niet online

Gim

azt33 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:18:
[...]

Geen FF, maar een crop van Canon. Ik had de 50mm, wat dus 80mm was (1.6 was de crop factor, dacht ik).
Hmm, ik had nog niet naar de 45mm gekeken, dat zou ook een betere aanvulling zijn op de 12-40mm die nog in de planning staat.

En nee, niet de blogs van Robin Wong gelezen, maar ik weet wat ik straks ga doen :)
De 12-40 pro? Nice :-) Maakt wel een paar primes in t bereik misschien overbodig. Alhoewel, een 17mm lensje is allicht een stuk compacter en lichter. Een grip lijkt me dan wel een must. Benieuwd voor welke lenzen je nu gaat.

@mrc4nl: De 25mm is voor sommigen een net niet lens, voor anderen met één prime juist net goed :-) ieder z'n voorkeur, maar snap wat je bedoelt.
M43 producten op CES:

5 januari 2016: bekendmaking van de Panasonic 100-400mm
6 januari 2016: Presentatie m.Zuiko 300mm f4

De nieuwe PEN-F komt kort na CES.

http://www.43rumors.com/t...c-products-coming-at-ces/

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:11:
25mm MFT is equivalent met 50mm uit het film-era; dat was de standaard toen
niks mis mee
neemt niet weg dat voor azt33 de 45mm een logischer aanvulling zou zijn
mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:56:
[...]
De panasonic is wide open scherper
even serieus; die oly is al zo scherp, zou je daadwerkelijk het verschil in scherpte kunnen zien?? (op echte foto's, niet op een testbank)

weet het niet meer

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Ik vind de 45 MM van Olympus echt een geweldige lens, weet alleen niet of ik hem nog houd. Heb hem een keer gekocht maar binnen 2 weken terug gebracht. Na een tijdje toch weer gekocht.

mrc4nl schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:56:
[...]

De panasonic is wide open scherper, en zit met 85mm iets dichter op jouw oude "80" dan de olympus met 90mm. De Olympus is wel iets goedkoper (pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zilver vs pricewatch: Panasonic Lumix G 42.5mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S.

Beidde zijn goede lenzen
Het grote voordeel van de Panasonic 42.5mm 1.7 vind ik dat deze lens veel dichterbij scherp kan stellen.
Veel beter geschikt voor close-ups dus!
Het is een geweldige lens voor bijvoorbeeld het fotograferen van paddestoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 31-12-2015 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik maak morgen ff nieuw deeltje aan :)
2015 is afgelopen.

hier verder graag: Het MFT topic van 2016

[ Voor 56% gewijzigd door mrc4nl op 01-01-2016 12:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En bij dezen dan op slot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art