Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vandaag eindelijk eens nut gevonden van de kantelbare EVF bij mijn gx7: dingen boven je hoofd fotograferen.zoals blaadjes van bomen :P

en op statief wil het nog wel eens handig zijn, kan je van bovenaf erin kijken

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 06-07-2014 19:21 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik het kantelbaar evf en het kantelbaar scherm vaak...met name als ik mijn kinderen fotografeer...ik hou ervan om op hun ooghoogte te fotograferen, maar vermits ik 1,90 meter ben, en zij nog niet :-0, is zo'n kantelbaar evf wel gemakkelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt er dit najaar al een opvolger van de GX7:
http://www.43rumors.com/p...-officially-discontinued/

4K, DFD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een nuttig artikel, heb het zelf nog niet gelezen.
http://www.dpreview.com/a...nce-and-why-should-i-care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn gevoel vrij vlot. Ik zie de GX7 als nog een prima model wat zeker nog wel een jaar als nieuw verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De GH4 volgde ook heel snel op de GH3.

Panasonic heeft momenteel de beste 4k kwaliteit van alle systeemcamera's en DSLR's .
Dus ik snap wel als ze dat willen uitbuiten.
Het is toch een onderscheidende factor voor Panasonic.

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 07-07-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me helder en correct uiteengezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44
leendertv schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:23:

.....
Maar de toekomst voor de Panasonic G serie is een beetje onzeker (volgens de geruchten). Ik hoop dat er nog wel een opvolger gaat komen.
De GX serie vind ik een achteruitgang wat grip betreft, en je kunt er ook geen externe grip op bevestigen. De GH serie vind ik te groot.
Ik wacht af tot het najaar. Dan wil ik toch graag een nieuwe camera. Hopelijk komt er toch een G7 of iets dergelijks.
.....
geen G7 in 2014-2015?

Is het upgraden van de G6 niet gewoon een nieuwe GH4 sensor er in plaatsen?

En is het erg dat er niet elk jaar een nieuwe komt?
Het elke keer vernieuwend moeten zijn om zo weer markt te genereren betekend niet altijd betere kwaliteit.
Soms krijg je iets zoals bluetooth of WiFi printing..... leuk maar geeft het je betere foto's/video?
Gps is wel een handig dingetje voor op vakantie om later de juiste gegevens van wat je geschoten hebt te vinden maar als dit betekend dat je 80 euro aan extra accu moet neerleggen vanwege het stroomverbruik dan is misschien gewoon het stadsbord of straatnaam fotograferen net zo handig en stukke goedkoper want die foto's maak je kosteloos. ;-)

De prijsdrop van de G6 is misschien wel een veel betere actie voor ons consumers. Nu kan je die topper met een vrij goede lens kopen onder de 700 euro... hmm tis dat ik nog even geduld moet hebben van eh de andere financieel belanghebbende... :+

Dus misschien kan ik dan gewoon de G7 in 2015 kopen 8)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Panasonic G6 zou een prima upgrade zijn.
Sneller in alle opzichten, betere ergonomie, focus peaking, betere video, etc, etc.

Alleen de RAW beeldkwaliteit op de hogere ISO's is eigenlijk niets verbeterd ten opzichte van de Panasonic G3.
En dit vind ik dan jammer omdat er wel betere sensors zitten in de GM1, GX7, GH3, GH4 en alle Olympus m43 camera's.

Dat is het enige wat me tegen houd de G6 te kopen. Als je upgrade naar een nieuwe camera wil je toch ook een nieuwe sensor, in ieder geval betere beeldkwaliteit.
De Panasonic G6 is een geweldige camera als je maar niet boven de ISO3200 komt. Dan zijn alle andere genoemde camera's zichtbaar beter.

Nu moet ik wel zeggen dat ik zelden hogere ISO's gebruikt. Maar gewoon het idee dat je upgrade en eigenlijk geen betere beelkwaliteit krijg (in RAW, de JPG's uit de G6 zijn wel veel beter dan uit de G3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44
leendertv schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:38:
De Panasonic G6 zou een prima upgrade zijn.
....
Ik bedoelde eigenlijk, de G6 is al erg goed dus alleen even de sensor die in de GH4 zit ook in de G6 plaatsen bijbehorende softwareupdate doen en je hebt de G7.... :)
Dus zou het zo kunnen zijn dat ze niet te dicht op de GH4 (2000 euro) willen zitten met de kwaliteit van de G6/7?(800 euro) en daarom nog niet upgraden?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 08-07-2014 21:47 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 20:45
Kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is:
Ik wil de e-m1 gaan kopen echter het draadloos aansturen van externe flitsers valt me tegen.
Ik las in de handleiding dat je perse het kleine flitsertje erop moet zetten. Nu is dit niet erg maar deze moet flitsen en kan dus niet alleen het stuursignaal sturen zonder flitsen. Althans dit begreep ik uit de handleiding. Weet iemand of dit werkelijk zo is?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaasopurk schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:01:
Ik wil de e-m1 gaan kopen echter het draadloos aansturen van externe flitsers valt me tegen.
Ik las in de handleiding dat je perse het kleine flitsertje erop moet zetten. Nu is dit niet erg maar deze moet flitsen en kan dus niet alleen het stuursignaal sturen zonder flitsen. Althans dit begreep ik uit de handleiding. Weet iemand of dit werkelijk zo is?
Het flitssysteem van olumpus/Panasonic/leica gebruiken dezelfde methode: Via de flitser andere flitsers "draadloos" aansturen. Wil je via radio draadloos aansturen (dus zonder flits) dan zul je iets van een pixel soldier of cactus moeten kopen :)

er is veel te koop, de simpele doen geen ttl of hss. ealleen het standaard flitssignaal
http://www.cameranu.nl/nl...e-flash/zender-ontvangers

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
mrc4nl schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:20:
Ik heb vandaag eindelijk eens nut gevonden van de kantelbare EVF bij mijn gx7: dingen boven je hoofd fotograferen.zoals blaadjes van bomen :P

en op statief wil het nog wel eens handig zijn, kan je van bovenaf erin kijken
Ik moet zeggen dat ik die vf bijna altijd op 45 graden zette, ik vond dat ergonomischer, maar da's wellicht een persoonlijke voorkeur.
Voor nikon en canon kan je van die ir-filters kopen om ervoor te zetten. Normaal dienen de flitsen enkel ter communicatie en gaan in principe af voor de eigenlijke opname, dus het enige licht dat de commanderflits bijdraagt is wat restlicht van het uitdoven van de flits als je dat goed hebt ingesteld. Eventueel zou je nog iets kunnen fabriceren met een ir-filter die je van ebay besteld of uit een oude afstandsbediening haalt?

[ Voor 56% gewijzigd door Teun_2 op 30-07-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Het stuursignaal is de flits. Zo communiceert de on-camera flitser met de off-camera flitser(s). De intensiteit van de stuur-flits is echter dusdanig laag dat dit de belichting niet beinvloedt.

Als alternatief kun je een RF transmitter setje kopen om je externe flitser aan te sturen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08-09 11:31
Mwa, mijn ervaring is dat je het wel degelijk op de foto kan terugzien in bepaalde omstandigheden. Dat heb ik met mijn 7d ook gemerkt. Het is gering, maar je ziet wel eens een kleine reflectie in de foto.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Idee dmc-g3 met kitlens verkopen en daarvan een dmc-g5/6 kopen zonder kitlens.
Reden> betere iso waardes HDR schieten en beter scherm (voornamelijk dat laatste erger ik mij aan de laatste tijd)
Goed idee? of beter wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Interessante vergelijking tussen de GH4 en de A7S.
Zit ook een stukje in waarbij de foto's die uit beide camera's komen naast elkaar worden gehouden.
De GH4 kan redelijk goed meekomen maar ik zie toch duidelijk een verschil tussen beide camera's.
De A7S foto's lijken er wat meer uit te springen en hebben betere DR (zal ook deels door de gekozen objectieven komen, op de GH4 zitten voigtlander f0.95 objectieven, die geven wide-open niet heel contrastrijke en scherpe foto's volgens mij).

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leuke video, ook met die vergelijkingsfoto's, ik zat er slechts 2x naast :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
"Olympus officially unveils new PRO lens release roadmap!" 43rumors.com

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/Bildschirmfoto2014-08-11um165327_zps091e0b05.png
Olympus latest financial results report (pdf here) also discloses the new PRO lens roadmap:

- The 40-150mm f/s.8 PRO is scheduled fot launch in second half of the Fiscal Year 2015 (which means late 2014)
- The 7-14 f/2.8 and 300mm f/4.0 are coming in Fiscal Year 2016 (which means 2015).
"New Olympus 40-150mm f/2.8 PRO zoom will cost $1500 AUSD."
(In US the lens is “rumored” to cost around $1200-1300.)

[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 11-08-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs valt me niet tegen. De datum wel. (maar goed, ikzelf zal hem nooit kopen en heb er dus geen last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
'late 2014' dat is al bijna joh. :7 'Fiscal Year' is een raar gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oww.... eind 2014 is wel dichtbij. Ik dacht 2e helft 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zucht alweer een mooie lens die ik graag zou willen toevoegen aan mn collectie. maarja geld enzo :-(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Hoi,

Eind dit jaar ga ik een lange trip door Colombia maken. Fotograferen staat daarbij nogal centraal en ik wil een 'backup'-camera aanschaffen voor het geval mijn dSLR gestolen wordt. Dat is een Nikon D7100 met 16-85mm en waarschijnlijk een 11-16mm.

Na lang zoeken ben ik (ook wegens het budget) uitgekomen op de Sony RX100 (MKI) (€400) en de Panasonic DMC-GM1, die ik tweedehands voor €345 kan kopen, zonder lens.

Zoomen zal ik niet veel doen, lichsterkte is ook niet superbelangrijk. Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de GM1 met een 2e hands MFT-lens, maar dat aanbod (nieuw en tweedehands) ken ik niet, ook de prijzen niet.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Als backup kan je toch wel goedkoper krijgen? Een PEN e-pl1 oid is tweedehands makkelijk te krijgen voor +-€150 inclusief 14-42 kitlens.

€400 voor een reserve is IMHO geldverspilling.

[ Voor 3% gewijzigd door link0007 op 11-08-2014 21:27 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik heb nog een epl1 (zonder lens) liggen.

Heb zelf een beetje rondgekeken naar een 2e hands 9-18mm voor MFT, om op vakantie mee te nemen, en daarna weer te verkopen. Ik zie echter bar weinig aanbod. Iemand tips waar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Je zou 'desnoods' een Samyang 7.5mm kunnen nemen en het Fisheye gehalte later corrigeren in Raw. Met de hoeveelheid distortie dat sommige MFT lenzen autocorrectie voor hebben maakt dat eigenlijk ook weinig verschil. :9 Weet niet hoeveel mm je dan nog overhoud. Of je kan twee foto's naast elkaar maken en die aan elkaar plakken met iets als Autopano Pro, dan heb je twee vliegen in 1 klap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de 9mm bodycap! erg goed voor zn prijs. stukken beter dan de 15mm bodycap. de lens is zelfs iets wijder als de 9-18mm en makkelijker recht te trekken met lightroom. minpuntje is alleen de f8. niet handig voor binnen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Sjekster schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:31:
Ik heb nog een epl1 (zonder lens) liggen.

Heb zelf een beetje rondgekeken naar een 2e hands 9-18mm voor MFT, om op vakantie mee te nemen, en daarna weer te verkopen. Ik zie echter bar weinig aanbod. Iemand tips waar te kijken?
Die occasion had ik wel een gepost toch? €299,-. De panasonic 12-32 ook €299,-. Een beetje lens is altijd prijzig, vooral niche dingen als wide angle. Je hebt de Samyang 10 en 12mm nog maar die zijn ongeveer de zelfde prijs als de 9-18. Je bent dan denk ik inderdaad op de bodycap aangewezen of heel veel geluk hebben en een oude wide angle lens vinden en adapter kopen, maar ook die lenzen zijn vaak nog erg duur.

Edit: zag laats wat foto's van deze gast op flickr, schiet naast veel cheesy foto's ook erg veel mooie dingen met z'n panasonic gf1 en 9-18. Zie je maar weer dat een camera ook niet alles is

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2917/14613286294_d352f3b912_c.jpgLake Michigan from 96 floors up by Graham Gibson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7261/13514229315_c3858ea294_c.jpgSahara Desert Sunrise by Graham Gibson, on Flickr

[ Voor 41% gewijzigd door Sluw op 11-08-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Die occasion is de FT variant, niet de MFT. Dus moet er weer een adapter tussen enzo, wat het weer extra groot maakt. 9mm bodycap / samyang 7.5mm kan leuk zijn, maar dan moet ik wel weer met elke foto aan de slag voor correctie, en belangrijker, ik moet met elke foto gaan nadenken over het stuk beeld wat ik na correctie kwijt ben. Ik zie toch graag direct wat het eindresultaat is qua compositie / beelduitsnede :). Tegen de tijd dat ik daar aan gewend ben, is de vakantie alweer om :+

[ Voor 7% gewijzigd door Sjekster op 12-08-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sjekster schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:40:
Die occasion is de FT variant, niet de MFT. Dus moet er weer een adapter tussen enzo, wat het weer extra groot maakt. 9mm bodycap / samyang 7.5mm kan leuk zijn, maar dan moet ik wel weer met elke foto aan de slag voor correctie, en belangrijker, ik moet met elke foto gaan nadenken over het stuk beeld wat ik na correctie kwijt ben. Ik zie toch graag direct wat het eindresultaat is qua compositie / beelduitsnede :). Tegen de tijd dat ik daar aan gewend ben, is de vakantie alweer om :+
Oh stom, je hebt gelijk. Dacht dat ik ooit een mft variant gezien heb (die er nu vast niet meer zal zijn) :z

Dus dat wordt betalen of corrigeren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dpreview was iemand die de 9mm en de 9-18mm had vergeleken :)
http://www.dpreview.com/forums/post/54113627

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:08:
Zucht alweer een mooie lens die ik graag zou willen toevoegen aan mn collectie. maarja geld enzo :-(
Geeft niets, hier nog zo'n een. Helaas ook huiseigenaar en volgens mijn wederhelft komt de keuken als eerste aan de beurt voordat er andere dure dingen aangeschaft worden.... Arme ik.

Het is maar goed dat ik mijn E-P3 een fijne camera vind want mijn E-P3 en ik zijn nog jaren op elkaar aangewezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 18:02
Ik check maar weer eens in. Ontzettend tevreden met de Olly G5. Maak er al een tijdje ook videp's mee. Enige wat ik mis is de mic input :( En ik twijfel enorm of ik em daarvoor moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mrc4nl schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:14:
Op dpreview was iemand die de 9mm en de 9-18mm had vergeleken :)
http://www.dpreview.com/forums/post/54113627
Ziet er prima uit. Alleen jammer dat je altijd moet gaan de-fishen en f/8 is ook een beetje beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
"Panasonic will launch a new GM2 with built-in EVF!" 43rumors
I am 99% sure the next new Panasonic Micro Four Thirds camera will be a new GM2 with built-in EVF. It will be the world’s most compact system camera with built-in evf. And I am yet not 100% sure about that but one anonymous source said it has 4K video recording too!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou erg mooi kunnen zijn. Volgens mij heeft Panasonic wel een succes geboekt met de GM1 en als de gm2 een EVF ingebouwd heeft en ongeveer dezelfde prijs kan houden dan zal het misschien een nog grotere kraker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4k recording? de gm1 kon nog niet slechts 60i/30P aan ,omdat ie te heet zou worden anders.
4k in zon klein ding stoppen lijkt me een uitdaging voor de sensor/processor

[ Voor 30% gewijzigd door mrc4nl op 12-08-2014 11:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Functiewieltje van de Nikon P7100, body van de Sony RX100, zoeker van de Nikon V1, met MFT mount?

Maar goed gevonden. Die achterzijde ziet er alleen wel vreselijk uit met die ophoging e.d., en other things. Het mooie aan de GM1 vind ik nou juist zijn minimalistisch en strakke design. Dit patent lijkt niet echt een camera van dezelfde klasse 'unibody', maar meer hoe ze iets met stukken plastic zouden ontwerpen.

[ Voor 64% gewijzigd door jesper86 op 12-08-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-08 07:50
Sinds kort heb ik de Panasonic GM-1.
Nu ben ik op zoek naar een prime lens die vooral gebruikt gaat worden in donkere situaties op verjaardagen/ feesten zowel binnen als buiten en vraag me af wat voor mij de beste lens is ..

Deze 3 staan op mijn lijstje;

* Panasonic 15mm 1.7
* Panasonic 25mm 1.4
* Olympus 25mm 1.8

Ben zelf bang dat de focal lengte van 25mm misschien iets te groot is voor binnenhuis gebruik en dat je er teveel ruimte voor nodig hebt.
De 15mm lijkt dan wel een goede compromis te bieden maar graag hoor ik toch graag jullie meningen/ ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

En de Olympus 17mm 1.8? 35mm

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 15mm heeft wel als voordeel dat ie echt bedoeld is voor de gm1.
hij is kleiner in diameter zodat de camera teminste op plat op tafel kan staan

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De E-PL7 zeggen ze, ofwel een fijngedrukte E-P5: :P

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/oly_e-pl7_f001_zps2e46a51e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
mrc4nl schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:22:
De 15mm heeft wel als voordeel dat ie echt bedoeld is voor de gm1.
hij is kleiner in diameter zodat de camera teminste op plat op tafel kan staan
Dat misschien wel, maar is voor mij niet heel belangrijk hoe het er visueel als totaalplaatje uitziet. Het gaat me meer om de picture. En moet eerlijk zeggen dat zo'n "ubersized lens" op zo'n klein apparaatje ook wel wat heeft ;-)
Wel aan gedacht maar de berichten zijn erg verschillend over deze lens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Brabso schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:26:
[...]
Wel aan gedacht maar de berichten zijn erg verschillend over deze lens ...
Vergeet de berichten, kijk eens objectief naar samples en dan kan er wel eens heel wat anders uitkomen: =)
http://www.dpreview.com/g...preview-samples/slideshow

Maar ik zou zelf de 15mm kiezen.
De Summilux bokeh is te mooi, en toch ook ideaal dat hij perfect past bij de GM1 imho. :Y
https://www.flickr.com/ph...bs/sets/72157645077344501

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 16-08-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
jesper86 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Vergeet de berichten, kijk eens objectief naar samples en dan kan er wel eens heel wat anders uitkomen: =)
http://www.dpreview.com/g...preview-samples/slideshow

De Summilux bokeh is te mooi, en toch ook ideaal dat hij perfect past bij de GM1 imho. :Y
Heb deze samples inderdaad al eens bekeken, beide erg mooi.
De 15mm is voor mijn doeleinden misschien wel het beste (verjaardagen/feesten in donkere situaties zowel binnen als buiten), staat eigenlijk ook op mijn nummer 1 lijst maar wil het toch even zeker weten voordat ik een lens van € 410,- aanschaf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
jesper86 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:01:
De E-PL7 zeggen ze, ofwel een fijngedrukte E-P5: :P

[afbeelding]
Gedver, weer zo'n mooi ding! :o. Damn. Wel jammer dat er geen EVF opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:34:
[...]
is misschien persoonlijk maar ik bespeur wel bokeh fringing.

kijk maar eens naar de bomen linksboven in dit shot: http://pliki.optyczne.pl/pan15/pan15_fot02.JPG

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Net emotioneel afscheid genomen van mijn DMC-G3, en gisteren al wel voor 400 euro(beschadigde doos) op amazon via amazon een DMC-G6 gekocht.
Nu ben ik alleen tot donderdag camera loos...... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:15:
is misschien persoonlijk maar ik bespeur wel bokeh fringing.
Hmm.. overbelichte lucht door de bladeren heen, altijd een hel. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:41
Wat maakt men zich druk over de op handen zijnde update van de firmware van de OMD E-M1:
http://www.43rumors.com/f...rmware-with-4k-is-coming/
De beroemde 4K is m.i. slechts voor een kleine doelgroep van belang,

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Meer plaatjes van de E-PL7, best geinig .. maar nogsteeds nergens vast te houden vanachter. :-(

Specificaties hetzelfde als de E-M10, zonder EVF.

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/oly_e-pl7_silver_f001_zps974baa34.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/oly_e-pl7_silver_b002_zps19b4fd44.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/oly_e-pl7_silver_b001_zpsc6096af7.jpg
Precies in de vakantie m'n Panasonic G3 kapot :s
Geheugenkaart gaat er op geen enkele manier er meer uit, hoe hard ik ook trek.
De camera meldt dat de geheugenkaart vergrendeld is.

Ik ga toch proberen met meer geweld de geheugenkaart er uit te trekken.
Als dat lukt maar de camera het daarna niet meer doet maar een nieuwe camera kopen (wat eigenlijk ook geen straf is).
Ik twijfel erg tussen de GX7 en de GH3.
Scheelt maar 100 euro in prijs. De G6 valt eigenlijk alleen af omdat ik graag een nieuwere sensor wil.
GH3 komt wat professioneler over, en lijkt beter te werken met grotere lenzen als de 14-140mm en 100-300mm (die ik allebei ook heb).
De GX7 vind ik mooier en is lekker compact...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Met 'geweld'? Dat klinkt niet verstandig.

Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen zou ik eventueel kunnen helpen? (aangenomen dat je zelf het gereedschap/handigheid niet hebt om het zonder geweld op te lossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
@leendert die GX7 lijkt mij echt niet handig vast te houden. Ik zou voor de GH-3 gaan.
Ik heb voor de G6 gekozen voor panorama en HDR en timer functies en beter grip.
Dus geen verbetering in kwaliteit maar wel in functies.
Ik krijg de G6 dinsdag binnen dat is 6 dagen later dan beloofd door amazon. En ik vlieg woensdag om 9:30 naar USA. Iets "to close for comfort" zit dus ook al 5 dagen tntpost site the F5'n...
Anders had ik wat nuttigers kunnen zeggen over het verschil tussen G3 en G6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:22:
Precies in de vakantie m'n Panasonic G3 kapot :s
Geheugenkaart gaat er op geen enkele manier er meer uit, hoe hard ik ook trek.
De camera meldt dat de geheugenkaart vergrendeld is.

Ik ga toch proberen met meer geweld de geheugenkaart er uit te trekken.
Als dat lukt maar de camera het daarna niet meer doet maar een nieuwe camera kopen (wat eigenlijk ook geen straf is).
Ik twijfel erg tussen de GX7 en de GH3.
Scheelt maar 100 euro in prijs. De G6 valt eigenlijk alleen af omdat ik graag een nieuwere sensor wil.
GH3 komt wat professioneler over, en lijkt beter te werken met grotere lenzen als de 14-140mm en 100-300mm (die ik allebei ook heb).
De GX7 vind ik mooier en is lekker compact...
Oew dat is een lastige keuze inderdaad, het is kiezen tussen iets groter of kleiner dan je g3.
de gh3 is 100 gram zwaarder dan de gx7, en die is al niet licht. ik zou voor de gx7 gaan. gh3 is opzichtig groot.lange lenzen werken natuurlijk ook prima op de gx7, het is alleen minder handzaam. maar ik neem aan dat je die lenzen niet altijd erop heb zitten.Ik heb zelf heb geen problemen met de grip,hij is voor mij groot genoeg. ook met zware legacy lenzen. :)

maar ik zou het vooral uitproberen in de winkel. ik heb al diverse mediamarken gezien die m hadden :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de Panasonic GX7 gekocht :)
Getest met de Panasonic 14-140mm en d 100-300mm.
Ergonomie met deze lenzen is niet zo goed als op de Panasonic G6, maar wel beter dan op mijn Panasonic G3. Valt prima mee te werken met deze 'grote' lenzen.

De Panasonic G6 vond ik op sommige gebieden wel een betere camera:
- De grotere viewfinder is prettig.
- Ik vind het een veiliger idee dat je het scherm kan omdraaien als je de camera niet gebruikt.
- Door de grotere grip zit de sluiterknop op een prettiger plaats.

De elektronische sluiter ook even goed getest. Deze functie lijkt zichtbaar scherpere foto's op te leveren met de Panasonic 14-140mm en 100-300mm.

De jpg's uit de camera zien er ook erg goed uit (stukken beter dan de JPG's uit de G3) Ik heb de standaard fotostijl gebruikt met contrast op -2 (je kunt altijd achteraf nog makkelijk contrast toevoegen op de pc, maar geen details die verloren gegaan zijn terug halen) en ruisreductie op -3. Ook heb ik in de curves de schaduwen op +1 en hooglichten op -2 gezet (iets wat ik normaal gesproken in Lightroom zou doen). Dit levert wel wat vlakke JPG's op maar wel met veel details.
Zelfs ISO3200 JPG's zien er nog heel goed uit!
Ik vraag me af of ik met deze camera nog wel in RAW moet gaan schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Nice gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
link0007 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:53:
Met 'geweld'? Dat klinkt niet verstandig.

Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen zou ik eventueel kunnen helpen? (aangenomen dat je zelf het gereedschap/handigheid niet hebt om het zonder geweld op te lossen)
Ik woon niet in de buurt van Nijmegen! Toch bedankt!
De geheugenkaart heb ik er inmiddels uit. Er gaat alleen geen geheugenkaart meer in.
Maar lijkt alleen een kwestie te zijn van een verbogen stukje ijzer.
De camera verder functioneert nog gewoon helemaal.
Haas_nl schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:03:
@leendert die GX7 lijkt mij echt niet handig vast te houden. Ik zou voor de GH-3 gaan.
Ik heb voor de G6 gekozen voor panorama en HDR en timer functies en beter grip.
Dus geen verbetering in kwaliteit maar wel in functies.
Ik krijg de G6 dinsdag binnen dat is 6 dagen later dan beloofd door amazon. En ik vlieg woensdag om 9:30 naar USA. Iets "to close for comfort" zit dus ook al 5 dagen tntpost site the F5'n...
Anders had ik wat nuttigers kunnen zeggen over het verschil tussen G3 en G6.
Ik hoop dat je camera op tijd komt!
De Panasonic G6 is ook een hele mooie upgrade voor de G3.
In zo'n beetje alles sneller, veel beter EVF en scherm, focus peaking, wifi, jpg's...

[ Voor 40% gewijzigd door leendertv op 23-08-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Gefeliciteerd met de camera. Geef maar toe; je hebt de G3 bewust gesaboteerd als excuus voor een nieuwe camera ;)

Maar je krijgt de G3 nog wel gerepareerd dan? Zonde om zo'n goede body weg te doen vanwege wat verbogen ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:16:

[....] Ik vraag me af of ik met deze camera nog wel in RAW moet gaan schieten ;)
Ga maar even met Rockwell knuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg binnenkort een Samyang 10mm f/2.8 en een RJ Lens Turbo binnen, ik ben benieuwd of de kwaliteit een beetje ok is. Ik zie niet zo snel een 7mm prime verschijnen voor MFT en al helemaal niet voor deze totaalprijs met f/2.0 als bonus.

Ik denk ik copy/paste meteen even een link naar een review mee en daar las ik dus net het volgende:
Unfortunately, due to the use of low dispersion glass in the optical design, there is no hard stop for infinity focus, which may cause issues for those wanting to use this lens for astro photography.
Hoe moet ik dat lezen, dat je bijvoorbeeld op f/2.8 wel maar op f/4 geen infinity @ infinity hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Nee, low-dispersion glass is erg afhankelijk van temperatuur. Een 'hard-stop' bij oneindig betekent dat de focus-ring niet verder draait dan oneindig, en dat is alleen handig wanneer je ervan uit kan gaan dat de lens scherp is op oneindig.

Bij sommige lenzen is deze garantie niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat infinity focus afhankelijk is van de temperatuur. Wat je dan ziet is dat de focusring voorbij oneindig kan draaien, zodat de gebruiker kan bepalen wanneer er op oneindig is scherpgesteld. Zodoende is scherpstellen op oneindig mogelijk bij verschillende temperaturen.

Voor een MFT-camera is dat dus geen probleem; handmatig scherpstellen is appeltje-eitje voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:33:
Ik krijg binnenkort een Samyang 10mm f/2.8 en een RJ Lens Turbo binnen, ik ben benieuwd of de kwaliteit een beetje ok is. Ik zie niet zo snel een 7mm prime verschijnen voor MFT en al helemaal niet voor deze totaalprijs met f/2.0 als bonus.
:? ik begrijp het niet helemaal
heeft die Samyang een MFT vatting of ga je die op de lens turbo gebruiken?
Ik denk ik copy/paste meteen even een link naar een review mee en daar las ik dus net het volgende:

[...]

Hoe moet ik dat lezen, dat je bijvoorbeeld op f/2.8 wel maar op f/4 geen infinity @ infinity hebt?
hier begrijp ik nog minder van
ik dacht dat je in astro ook/meer geinteresseerd bent in ander 'licht' van het spectrum en dat je hierdoor een andere brekingsindex van het glas hebt
of zoiets, maar wat dat met het diafragma te maken zou hebben???

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Vishari Beduk schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:59:
[...]

hier begrijp ik nog minder van
ik dacht dat je in astro ook/meer geinteresseerd bent in ander 'licht' van het spectrum en dat je hierdoor een andere brekingsindex van het glas hebt
of zoiets, maar wat dat met het diafragma te maken zou hebben???
Zoals link0007 al aangaf, hangt de precieze focus-afstand van zo'n lens af van de temperatuur. Dit betekent dat de focus-ring onder de meeste omstandigheden voorbij oneindig gedraaid kan worden, zodat focus op oneindig onder alle omstandigheden in ieder geval haalbaar is.

Bij astro-fotografie heb je dusdanig weinig licht dat scherpstellen eigenlijk niet te doen is, zowel automatisch als handmatig. Bij een lens die niet uitzet/krimpt afhankelijk van de temperatuur, geef je de focus-ring gewoon een zwieper tot deze op het einde aankomt, wat focus op oneindig oplevert, hetgeen je voor astro-fotografie zonder verder na te denken kunt gebruiken. Bij deze lens kun je dit punt met focus op oneindig echter niet blindelings vinden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007: bedankt, duidelijk. Voor het eerst dat ik hoor van een door temperatuur beïnvloedbare infinityfocus.

@vishari: Nikon versie van de Samyang icm een lens turbo van Nikon naar MFT. Er bestaan wel MFT versies van dezelfde lens maar daarvan zie ik het nut niet helemaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Rannasha: OK

@refused: ik dacht dat die Samyang een crop objectief is en die Lens Turbo en full frame naar MFT converter
en dat je dus een zwarte rand op je foto zou zien
maar ik begrijp nu dat het een 0.71 converter dus is er niets aan de hand, ik wist niet dat er zoiets bestond

weer wat geleerd vandaag ;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Yep, lens turbo maakt van een FF lens APSC, op MFT ga je dan dus van 2x crop naar 1.5x crop alsof je een APSC sensor heb, maar het leuke is omdat die MFT sensor 'zo klein' is hou je met een APSC lens ook nog voldoende over. Met een Sigma 18-35mm F1.8 erop heb je dus een lekker lichtsterke combi. ;) En behoud je de beeldhoek (en DoF) zoals hij op APSC bedoeld was.

Het hele principe van een 'speed booster' op MFT gaat mij een beetje het doel voorbij, aangezien je voor de prijs van zo'n ding ook een NEX met APSC sensor van marktplaats of (voor de prijs van de orig. metabones) zelfs uit de winkel kan halen en dan heb je hetzelfde resultaat zonder optische verneukerij ertussen. :X

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan heb ik voor 100 euro een oude NEX zonder viewfinder die ik steeds ook mee moet slepen terwijl de bediening van mijn eigen camera mij 10x beter bevalt. Ik zie voldoende redenen hoor, maar het zal idd niet voor iedereen zijn. Wie weet bevalt de combo mij ook niet in gebruik en wint de Samyang 7.5mm fisheye het wederom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb het zelf ook niet aangedurfd om een adapter met lens te kopen, dus deze is gewoon een stukje buis

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3839/15031711501_aeb1fed44e_c.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy shit!

Wat een kleine camera. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
link0007 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 00:14:
Gefeliciteerd met de camera. Geef maar toe; je hebt de G3 bewust gesaboteerd als excuus voor een nieuwe camera ;)

Maar je krijgt de G3 nog wel gerepareerd dan? Zonde om zo'n goede body weg te doen vanwege wat verbogen ijzer.
Nee het ging echt niet expres ;)
Ik ga hem nog wel een keer proberen te repareren.

Vandaag in de Oostvaardersplassen gefotografeerd met de GX7 en de 100-300mm.
Helemaal blij! Alles handheld en in JPG (meestal met de ETC aan, dus dan fotografeer je in een crop van 8mp).
De 100-300mm is zoveel scherper op de GX7 met elektronische sluiter dan op de G3 met de mechanische sluiter. Ook de autofocus is heerlijk :)
Ook close-ups van vlinders, paddenstoelen, etc. haarscherp!

Ik maak zo een testcase aan met foto's van deze dag. Want ik heb een hele hoop leuke foto's gemaakt :)
Hier de testcase: [testcase] Dagje Oostvaardersplassen

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 25-08-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:02:
En dan heb ik voor 100 euro een oude NEX zonder viewfinder die ik steeds ook mee moet slepen terwijl de bediening van mijn eigen camera mij 10x beter bevalt. Ik zie voldoende redenen hoor, maar het zal idd niet voor iedereen zijn. Wie weet bevalt de combo mij ook niet in gebruik en wint de Samyang 7.5mm fisheye het wederom.
Ja, dat is precies de gedachte die ik heb met een FF (sony) vs APSC mirrorless camera. Maar op een APSC camera met speedbooster heb je tenminste wel de volledige lens projectie terug, waardoor je lenzen weer te gebruiken zijn zoals ze bedoeld waren. Een 28mm als 28mm, met het complete originele 'karakter' (met de metabones althans) .. daar zou het mij om gaan. Daar gebruik ik vintage lenzen voor, anders zou ik wel een native lens gebruiken. Het is mij een omgekeerde wereld om te weten dat je 2 stops verliest door MFT te gebruiken, wat 1 stop meer is dan nodig, en dan weer 'moeilijk' te doen om die enkele stop terug te halen. Daar schiet je dus al niks mee op, maar ook nog eens tevergeefs aangezien je nogsteeds de 'originele' lens niet terug heb. Maar goed dat is mijn kijk erop, en ben grote fan van het MFT systeem hoor, maar niet voor dit. :X

Geen EVF is zeker jammer, maar wie weet hoe snel de A6000 in prijs zakt. Als 'mee slepen' zou ik het zeker niet zien, aangezien een NEX bijna niks weegt en kwa formaat ook bijna afwezig is op een lens+adapter, maar vooral omdat je met het gebruik van zulke lenzen al snel een hoop aan het wisselen ben, en geloof mij maar dat het ontzettend handig is om 1 body met manual lensje (en focus peaking aan etc), en 1 body met 'normale' AF lens altijd klaar voor het grijpen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg bij de Samyang 10mm f/2.8 nagenoeg de volledige lensprojectie terug? Als een redelijke kwaliteit 0.5x speed booster had bestaan had ik liever de Samyang 14mm f/2.8 gekocht. Ik ga ook geen lenzen meer gebruiken die niet optimaal gebruik maken van de MFT sensor.

Om nogmaals mijn keuze te verduidelijken: als een goedkope native optie had bestaan was ik daarvoor gegaan, maar de Kowa 8.5mm f/2.8 gaat waarschijnlijk 1000+ euro kosten en is nog niet gearriveerd, zooms zijn niets voor mij dus Panasonic en Olympus vallen afgezien van de prijs ook af. Ik ben nu met een speedbooster-oplossing voor 400 euro inclusief alles klaar, ik ga niet meerdere camera's meeslepen en ik ben zeer tevreden over de E-PM2 en VF-4 icm de Nokton die niet op APSC werkt. Moet ik van een systeem dat goed bevalt gaan veranderen omdat 1 specifieke lens in de lineup vooralsnog ontbreekt?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:51:
Ik krijg bij de Samyang 10mm f/2.8 nagenoeg de volledige lensprojectie terug? Als een redelijke kwaliteit 0.5x speed booster had bestaan had ik liever de Samyang 14mm f/2.8 gekocht. Ik ga ook geen lenzen meer gebruiken die niet optimaal gebruik maken van de MFT sensor.
Ja een APSC lens wel inderdaad (al is Samyang wel de laatste die ik voor het 'karakter' of de nostalgie zou gebruiken natuurlijk), maar dan blijft hetzelfde punt.. dan kan je net zo goed (of dan zou ik liever) meteen apsc gebruiken. Het is jammer dat de 7.5mm enkel als fisheye beschikbaar is, want dat is het punt neem ik aan.
Om nogmaals mijn keuze te verduidelijken: als een goedkope native optie had bestaan was ik daarvoor gegaan, maar de Kowa 8.5mm f/2.8 gaat waarschijnlijk 1000+ euro kosten en is nog niet gearriveerd, zooms zijn niets voor mij dus Panasonic en Olympus vallen afgezien van de prijs ook af. Ik ben nu met een speedbooster-oplossing voor 400 euro inclusief alles klaar, ik ga niet meerdere camera's meeslepen en ik ben zeer tevreden over de E-PM2 en VF-4 icm de Nokton die niet op APSC werkt. Moet ik van een systeem dat goed bevalt gaan veranderen omdat 1 specifieke lens in de lineup vooralsnog ontbreekt?
Ik zie het dilemma, jammer dat het zo moet.

Er is de pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6 ED maar dan zit je natuurlijk wel met een 'sloom' diafragma, en 18mm equiv in plaats van 15mm is ook een flink verschil. Wel een héél stuk compacter.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 26-08-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een zoom, ik zou die lens echt niet op iets anders dan 9mm gebruiken en dan zijn de prestaties/omvang/lichtsterkte nooit zo goed als wanneer het een prime zou zijn geweest. Een pancake is compact genoeg om als argument te zien, maar of het nou de grootte van een Voigtlander Nokton of van die 9-18mm is maakt mij vrij weinig uit, zolang het maar geoptimaliseerd is.

Dat gezegd hebbende, die 10mm zit voor mij wel redelijk op of wellicht over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
@ Leendert ik vind het ook toevallig ga ik mijn G3 upgraden en is die van jou ineens kapot :P
Maar goed ik heb er nog 200 euro voor gekregen! :9
De mijne is van morgen binnen gekomen, dat was echt niet leuk op een gegeven moment heb ik de postnl tracker laten crashen volgens mij door het F5'n.

Voor dit scheurtje kreeg ik mijn G6 voor 400 euro :) ipv €460
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iq7xun7.png
Ik was beetje bang dat ze de doos hadden laten vallen ofzo, maar dat was alles!

Vanmiddag in de stad trouwens nog even de GX7 vast gehouden. En dat viel niet tegen lag best lekker in de hand.
Dus dat is zeker een heel mooi toestel. (mag ook wel is 2x zo duur ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Haas_nl op 26-08-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:44:
Het is een zoom, ik zou die lens echt niet op iets anders dan 9mm gebruiken en dan zijn de prestaties/omvang/lichtsterkte nooit zo goed als wanneer het een prime zou zijn geweest. Een pancake is compact genoeg om als argument te zien, maar of het nou de grootte van een Voigtlander Nokton of van die 9-18mm is maakt mij vrij weinig uit, zolang het maar geoptimaliseerd is.

Dat gezegd hebbende, die 10mm zit voor mij wel redelijk op of wellicht over de grens.
Ja dat bedoel ik natuurlijk, de 9-18mm vergeleken met een enorme DSLR lens met adapter, de Nokton of pancakes hebben er niks mee te maken. Imho, over de grens. O-) En ik denk niet dat een prime compacter zal zijn dan de 9-18mm, maar gewoon lichtsterker. De Kowa is volgens mij zelfs al groter en heeft niet eens AF.

Anyway, zoom vs prime is op MFT sowieso niet zo'n groot probleem als het is met grotere sensors. Er zal wat meer vervorming optreden (en op de achtergrond gecorrigeerd), maar vooral formaat en lichtsterkte zijn de 'problemen' met zooms, maar performance is niet per definitie een issue meer op MFT.

De vraag zou zijn hoeveel zo'n 'budget' speedbooster de kwaliteit verziekt of niet, zeker met superwides, en betwijfel sterk of dat minder is dan *het hebben van zoom* van een native lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:45:
@ Leendert ik vind het ook toevallig ga ik mijn G3 upgraden en is die van jou ineens kapot :P
Maar goed ik heb er nog 200 euro voor gekregen! :9
De mijne is van morgen binnen gekomen, dat was echt niet leuk op een gegeven moment heb ik de postnl tracker laten crashen volgens mij door het F5'n.

Voor dit scheurtje kreeg ik mijn G6 voor 400 euro :) ipv €460
Voor 400 euro heb je echt een hele mooie camera met de G6!
De vraag is of je onder de ISO1600 wel verschil gaat zien met de GX7. Ik denk het zelf niet.

Ik heb de afgelopen weken ook nog plezier gehad van de Samyang 7.5mm (nog op de G3)
Ik heb me nog niet helemaal verdiept in het defishen van de foto's. Dit is gewoon even snel gedaan met een Sigma fisheye profiel in Lightroom:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5587/14858581687_80f52fcc78_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3861/14858478380_cff24c9571_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hey, die lens / auto combi heb ik ook! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ow, ik dacht dat jij een fiat had (500?)

[ Voor 41% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2014 20:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Nee, een C1. Ok, is niet exact de Aygo, maar wel bijna ;) Die Fiat (Panda, geen 500) heb je wss op m'n flickr gezien, en is van m'n moeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is niet mijn eigen auto hoor. Ik rij Hyundai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

leendertv schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:58:
[...]

Voor 400 euro heb je echt een hele mooie camera met de G6!
De vraag is of je onder de ISO1600 wel verschil gaat zien met de GX7. Ik denk het zelf niet.

Ik heb de afgelopen weken ook nog plezier gehad van de Samyang 7.5mm (nog op de G3)
Ik heb me nog niet helemaal verdiept in het defishen van de foto's. Dit is gewoon even snel gedaan met een Sigma fisheye profiel in Lightroom:

[afbeelding]

[afbeelding]
Met een juist lens profiel hoef je niet te defishen, dat is puur voor fisheye lenzen die een puur rond beeld geven. Voor zover ik weet zijn die er alleen voor fullframe camera's. Dit maakt van het ronde beeld een rectilinear beeld, daarbij verlies je natuurlijk wel iets.

Mocht je het lens profiel niet kunnen vinden in de Lens Profile Downloader van Adobe (losse download) dan kun je altijd nog een profiel maken met de Lens Profile Creator van Adobe. Waarna je het profiel kan gebruiken in Lightroom, Photoshop en Camera Raw :)

Toch kun je hele leuke dingen doen met het fisheye effect, die auto foto is erg gaaf ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:57:
[...]

Met een juist lens profiel hoef je niet te defishen, dat is puur voor fisheye lenzen die een puur rond beeld geven. Voor zover ik weet zijn die er alleen voor fullframe camera's. Dit maakt van het ronde beeld een rectilinear beeld, daarbij verlies je natuurlijk wel iets.
fisheye's kunnen verschillende projecties geven, hoe meer je recht wil trekken hoe meer je verliest aan beeld.Daarom is rectilinear is vaak niet de beste optie, lightroom het liefst alle vervorming zou wegnemen, met alle gevolgen van dien. zelf een profiel instellen is inderdaad het beste.Ook voor de 7.5mm staan andere projectie profielen online,zoals stereografisch.

http://www.dpreview.com/forums/post/40689446

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Fish eye lens kinky, dat is wel niks voor mij. Ik zou nog wel ooit eens een swirl bokey lens willen hebben.
Ik heb een 107 trouwens.. Volgens mij investeren wij hier liever in onze hobbies dan in onze auto's :)
Of rijden alle DSLR fanboy in dikke bmw's? :P

[ Voor 35% gewijzigd door Haas_nl op 26-08-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas_nl schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:40:
Fish eye lens kinky :)
Ik heb een 107 trouwens.. Volgens mij investeren wij hier liever in onze hobbies dan in onze auto's :)
Rijden alle DSLR fanboy in dikke bmw's? :P
heerlijk offtopic dit, en vind het prima :)
ik heb niet eens een auto, ik heb gratisch ov. Morgen ga ik (jaja met het ov, en misschien OV-fiets) naar de mookerheide om wat foto's te schieten. nu heb ik nog vakantie. :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:17:
[...]

fisheye's kunnen verschillende projecties geven, hoe meer je recht wil trekken hoe meer je verliest aan beeld.Daarom is rectilinear is vaak niet de beste optie, lightroom het liefst alle vervorming zou wegnemen, met alle gevolgen van dien. zelf een profiel instellen is inderdaad het beste.Ook voor de 7.5mm staan andere projectie profielen online,zoals stereografisch.

http://www.dpreview.com/forums/post/40689446
Dit maakt van het ronde beeld een rectilinear beeld, daarbij verlies je natuurlijk wel iets.
.

Zoals ik al zei ja, ook met een lens profiel verlies je wat (ook bij non-fisheye lenzen). Als je gaat defishen kun je er ook iets anders van maken, zo kun je van een panorama ook een "fisheye" foto maken met wat voor projectie je dan ook wenst.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hehe, autorijden is geen hobby. Als het 4 wielen heeft ben ik tevree :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vziw meest veelzijdige en tegelijkertijd gebruikersvriendelijke en snelle defish-programma: Hugin

Werkt prima met de Samyang 7.5mm, je geeft de waarden van de lens + cropfactor op bij het inladen van de foto.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als de 7.5mm niet zo'n vervorming heeft als de 14mm van hun dan moet dit goed gaan inderdaad. De 14mm heeft ietwat aparte vervorming die er met Lightroom goed uit wordt gehaald.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Lightroom behoudt bij correctie altijd de afmetingen van de originele foto, toch? Hugin rekt de foto op, indien nodig. (verandert aspect ratio) dat levert je maximale beeld, waarvan je bij Lightroom dan veel van kwijt zou zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Sjekster schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:15:
Hehe, autorijden is geen hobby. Als het 4 wielen heeft ben ik tevree :+
He he he, liever 5 om heel eerlijk te zijn :*)

De auto hoeft je alleen maar te brengen waar je mooie fotos kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ja, precies. Tuurlijk is extra luxe en rijcomfort klein, maar ik rij te weinig om een dure auto een goede aankoop te vinden :).

Wat wel bagger is aan die C1 is de achterbak. Past echt geen ene f*ck in. Ik heb een tas voor studio statieven, waar ik mijn DIY timelapse slider (max 4 meter :+) echt precies in past. Dan zit de achterbak al voor de helft vol, krijg er eigenlijk geeneens meer een boodschappentas bij. Kratje bier past ook niet :'(

Ontopic:

Met Hugin kan je dus foto's defishen zoals op deze pagina te zien. De rectalineaire gedefishede foto is bijna 2 zo breed als het origineel. Zoiets lukt je met een lensprofiel in LR volgens mij niet.

http://m43photo.blogspot....-compared-with-ultra.html

Wel verlies je uiteraard een hoop scherpte aan de zijkanten, maar zelfs als je daarvan het gros wegcropt, hou je een wijdere foto over dan met een 7mm non fish eye, volgens mij :)

[ Voor 34% gewijzigd door Sjekster op 27-08-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sjekster schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:48:
... auto's...

Ontopic:

Met Hugin kan je dus foto's defishen zoals op deze pagina te zien. De rectalineaire gedefishede foto is bijna 2 zo breed als het origineel. Zoiets lukt je met een lensprofiel in LR volgens mij niet.

http://m43photo.blogspot....-compared-with-ultra.html

Wel verlies je uiteraard een hoop scherpte aan de zijkanten, maar zelfs als je daarvan het gros wegcropt, hou je een wijdere foto over dan met een 7mm non fish eye, volgens mij :)
Tof! Volgens mij zijn die randen wel heel erg vaag en naar mijn smaak te veel uitgerekt. Alles buiten de 7mm (en qua clownsvoeten buiten de 9mm) zou ik niet gebruiken voor een serieuze foto. Maar wel heel erg leuk om te gebruiken natuurlijk!

Hier zie je het ook wel :+

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-rasTYWS45RY/T4qAgzso58I/AAAAAAAAB54/7tpFqiL11SI/s1600/defished%2Bcompared%2Bex1%2Bcropped%2Bcorner%2Bexample.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Voor de geinteresseerden. Ik heb al mijn foto's tot nu toe met mijn Panasonic GH2 geschoten. Ben veel actief in het foto 'media' forum en heb er ook de Azie showcase. Sta ook meestal wel in de hotshots van de maand. Ik wil niet heel erg pronken maar ben uiteraard wel een klein beetje trots op mijn oude M43 beestje :)

Azie showcase:
[Showcase] Azie 2012 - 2013

Flickr:
www.flickr.com/albertdros

Alles geschoten met de GH2 dus.

Tot slot, denk dat ik binnenkort over stap naar de GH4. Zat ook te denken full frame te gaan maar het wel compact te houden met een Sony A7R, maar daar is het lensaanbod weer heel matig van. Denk dus toch maar GH4 :D

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan heb je het wel over de extreme hoeken, beide schoenen zien er niet helemaal jofel uit. Als je enkel de extreme hoeken van de fisheye weg wilt halen raad ik aan om voor Stereographic te gaan ipv Rectilinear. De hoeken worden dan enigszins 'weggerekt' zonder het centrum aan te passen. Je gaat dan ook iets meer richting 3:2 beeldverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
De vervorming na defishen is ook anders dan die je bij een UWA ziet, wat ook wel grappig is. En uiteraard is niet de hele foto bruikbaar, maar toch is er een goed stuk buiten de originele verhouding van de foto (bij MFT 4:3) goed bruikbaar!

Ik ga dit zeker proberen toe te passen op wat timelapses in HK strax. Wel even uitvogelen hoe ik batch processing kan doen in Hugin.
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:37:
Maar dan heb je het wel over de extreme hoeken, beide schoenen zien er niet helemaal jofel uit. Als je enkel de extreme hoeken van de fisheye weg wilt halen raad ik aan om voor Stereographic te gaan ipv Rectilinear. De hoeken worden dan enigszins 'weggerekt' zonder het centrum aan te passen. Je gaat dan ook iets meer richting 3:2 beeldverhouding.
Dat zal ik es proberen, thx. Overigens is het nu met die schoenen wel overduidelijk, maar met bijvoorbeeld een normaal straatbeeld al wat minder opvallend. Het belangrijkste is in eerste instantie om niet te veel scherpte in te leveren. Ik zal even moeten oefenen met framing ook, om enigszins van te voren rekening te houden met evt verlies van beeld bij defishen. Zou toch lullig zijn als er een top van gebouw blijkt weg te vallen bij thuiskomst :+ Ik ben ook erg gewend aan de 3:2 verhouding van mijn 7D, wat toch stuk dichter bij 16:9 ligt dan 4:3. Maar ik geloof dat de E-M10 een overlay heeft met 16:9 hulplijnen in de EVF :).

[ Voor 59% gewijzigd door Sjekster op 27-08-2014 14:50 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.