Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik ben op zoek naar advies rond een externe flitser, en of deze inderdaad noodzakelijk is in mijn situatie.

Ik moet foto's maken van gerechten in het donker op straat. Aanwezig licht is vaak minimaal. Ik heb de 25mm 1.8 Olympus, die prima foto's in het donker schiet, maar ik twijfel of de omschreven situatie uiteindelijk te donker zal zijn. Natuurlijk is er wel wat omgevingslicht, maar ik herinner mij uit het verleden dat foto's standaard donkergeel/donkeroranje werden.

Het het in dit geval nut om een flitser te gebruiken? Ik heb de OMD EM-5 en die heeft zo'n hot shoe flitsertje. Dit is ding voldoende, of kan ik beter een flitser van betere kwaliteit kopen.

Ik zie regelmatig zo'n Chinees merk voorbij komen dat zeer populair is onder M4/3 gebruikers, kan iemand mij op weg helpen welke dit ook alweer was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GustavSan schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:48:
Ik zie regelmatig zo'n Chinees merk voorbij komen dat zeer populair is onder M4/3 gebruikers, kan iemand mij op weg helpen welke dit ook alweer was?
Nissin, Yongnuo,Godox zijn alle drie goede flitsers

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:41
De Nissin i40?
Zelf heb ik de de Oly FL-600R.
GustavSan schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:48:
Ik ben op zoek naar advies rond een externe flitser, en of deze inderdaad noodzakelijk is in mijn situatie.

Ik moet foto's maken van gerechten in het donker op straat. Aanwezig licht is vaak minimaal. Ik heb de 25mm 1.8 Olympus, die prima foto's in het donker schiet, maar ik twijfel of de omschreven situatie uiteindelijk te donker zal zijn. Natuurlijk is er wel wat omgevingslicht, maar ik herinner mij uit het verleden dat foto's standaard donkergeel/donkeroranje werden.

Het het in dit geval nut om een flitser te gebruiken? Ik heb de OMD EM-5 en die heeft zo'n hot shoe flitsertje. Dit is ding voldoende, of kan ik beter een flitser van betere kwaliteit kopen.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat is een erg leuke flitser voor m43 vanwege zn vele functies in kleine behuizing :)
is niet lang geleden aangekondigd, geen idee of ie al verkrijgbaar is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:41
Bij Cameranu.nl met onbekende levertijd ad € 199,-
Verder zijn er nog flitsers van Yongnuo,Godox. Maar even kijken op Ebay.
mrc4nl schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:06:
[...]

dat is een erg leuke flitser voor m43 vanwege zn vele functies in kleine behuizing :)
is niet lang geleden aangekondigd, geen idee of ie al verkrijgbaar is.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Niet lang geleden nee, twee dagen. :+

Lijkt een mooi dingetje inderdaad, en manual dials huray!
http://www.nissindigital.com/i40.html

Wist niet dat Nissin ook hier in de winkels ligt .. nu wel iig, gaaf. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
Wat dacht je van een statiefje...?

Als je toch gaat flitsen iig indirect via een plu/reflectiescherm, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb deze, prima ding... Wel groot in verhouding tot de camera :)

http://www.cameranu.nl/nl...Z4JEtKbw5q4TkGrWWNMbw_wcB

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Die i40 is zeker het overwegen waard. Even de tests afwachten. Ik ben benieuwd...lekker klein ook.

Statief en aanverwante opties werken niet echt, want ik moet er vooral tegenaan lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikzelf ben overgestapt van nikon d7000 naar panasonic gx7 en eigenlijk nog geen moment beklaagd...Het enige wat ik moeilijk vastgelegd krijg, zijn mijn spelende kinderen :-)

Ik heb momenteel de 12mmf2 en de 45mm f1.8, maar ben op zoek naar iets er tussen
Waarschijnlijk wordt het de 25mm f1.8 van oly...heb ook zitten kijken naar de pana 25mm f1.4, maar die is weer 'flink' wat duurder en ook flink groter...en als je de vergelijkingen mag geloven, is de beeldkwaliteit niet zoveel berter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Die 25mm 1.8 is erg goed als ik de reviews mag geloven. Ik was net te vroeg en heb daarom wel de 25mm 1.4. Ook een erg fijne lens :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommyz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 20:17:
Die 25mm 1.8 is erg goed als ik de reviews mag geloven. Ik was net te vroeg en heb daarom wel de 25mm 1.4. Ook een erg fijne lens :)
Dat wil ik best geloven :-0, maar voor mij te groot en te duur...heb ook nog de 60mm macro op mijn verlanglijstje staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, als de 25 1.8 er eerder was had ik deze ook besteld ipv de 25 1.4. Hij was toen ook nog niet aangekondigd, dus ik wist niet beter :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb die 25mm 1.8 hier en vind het een heerlijke lens. Precies wat ik zocht om de ultieme compacte m43 bij me te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk wel dat dit een leuk setje is ;
12mm f2
25mm f1.8
45mm f1.8

die nieuwe pana 15mm f1.7 is ook heel lekker, maar biedt voor mij geen toegevoegde waarde tov mijn 12mm
maar die manuele diafragma ring op de lens is toch wel errrrug lekker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Terugkomend op die i40. Ik ben een beginner op het gebied van flitsers. Altijd alles met een lichtsterke lens gedaan. Die i40 vind ik toch wat aan de dure kant. Ik lees veel over de Yongnuo YN-560 Mark III, die ruim de helft goedkoper is. Wat zijn de nadelen van deze YN-560 tov de i40? Gaat het puur om de afmetingen en het gewicht? Er staat bij de YN-560 dat het een manual flash is...als ik de flitser op de OMD EM-5 zet; doet deze het dan automatisch bij het maken van foto's? Ik ben niet helemaal bekend met deze zaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb mijn YN-560 III voor 42 euro uit duitsland gehaald.

manueel = geen belichtingscompensatie. die moet je via de flitser instellen, of je veranderd de diafragma en iso in je camera.daarnaast geen heeft ie High speed sync voor hoge sluitertijden. de flitser gaat wel automatisch af als je een foto maakt

Ik gebruik hem niet zo veel, maar het is een goede flitser erg krachtig maar ook wel een beetje lomp.
Als je een camera met ingebouwde flitser hebt, dan kan de 6560 III ook prima als externe flitser kan worden ingezet (wel met een paar beperkingen)

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 22-06-2014 00:04 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een Penpal gekregen waar ik niks mee kan omdat mijn E-PL1 hem niet kan aanspreken. Omdat ik toch niets te verliezen had (en de penpals vrij waardeloos zijn) heb ik de penpal even opengemaakt om te kijken wat er nu precies inzat. Nu blijkt dat er een ordinaire 2GB microSD-kaart inzit welke makkelijk gewisseld kan worden.

Nu vraag ik me af: zou het werken als ik er een 8GB kaart in zou stoppen?

Iemand zin/lef om een 8GB penpal uit te proberen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Interessante review van de GH4 door Dave Dugdale, met veel vergelijkingen tussen de GH4 en 5D mark III:

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
mrc4nl schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:03:
ik heb mijn YN-560 III voor 42 euro uit duitsland gehaald.

manueel = geen belichtingscompensatie. die moet je via de flitser instellen, of je veranderd de diafragma en iso in je camera.daarnaast geen heeft ie High speed sync voor hoge sluitertijden. de flitser gaat wel automatisch af als je een foto maakt

Ik gebruik hem niet zo veel, maar het is een goede flitser erg krachtig maar ook wel een beetje lomp.
Als je een camera met ingebouwde flitser hebt, dan kan de 6560 III ook prima als externe flitser kan worden ingezet (wel met een paar beperkingen)
Heb de flitser maar besteld. Wil tzt ook binnen eetgelegenheden foto's maken (voor semi-professioneel gebruik). Hele foto-studio kan ik daar niet opzetten, maar een flitser zal het al grotendeels doen voor mij. Ik ga merken wat ik van de YN-560 vindt. Iig beter betaalbaar, en kan tzt altijd nog de kleinere i40 overwegen..dan ben ik ook beter bekend met de mogelijkheden (en de beperkingen van de YN-560)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Iemand nog een tip voor een leuke zoomlens vanaf 40-50mm tot 150/200/300 welke betaalbaar is en goede resultaten bied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Lasteraar schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:27:
Iemand nog een tip voor een leuke zoomlens vanaf 40-50mm tot 150/200/300 welke betaalbaar is en goede resultaten bied ?
Wat mag hij kosten? Ik dacht dat de 40-150 van Olympus rond de €150 kost. Is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:56:
[...]

Wat mag hij kosten? Ik dacht dat de 40-150 van Olympus rond de €150 kost. Is dat geen optie?
Ik heb destijds voor de eerste versie 300 euro betaald. Dat vond en vind ik het meer dan waard. Het mag dan geen lichtsterke lens zijn maar voor een dagje dierentuin en dergelijke vind ik het een erg fijne lens. Lekker licht en relatief klein. Voor 15o euro kan je hier niet mee misgaan denk ik. Tenzij je een Panasonic body hebt dan zou ik zeker de Panasonic 45-150 aanraden gezien de stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Kwintessens schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:56:
Zie ook hier:

http://thewirecutter.com/...rd-lenses-you-should-buy/

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44
Misschien geheel outside de box, maar ik zat me te verlekkeren op wat ik na mn huidige camera over een tijdje misschien wil kopen waarbij een DMC g6 erg aanlokkelijk lijkt/leek, met een 14-140II oid. en later wat andere lenzen.(las dit nieuwe topic en andere sites)
En daar kreeg ik een beetje een eye opener:
De m4/3 lenzen zijn 2 tot 3 keer zo prijzig als een vergelijkbare dslr lens! AU!
Aangezien ik niet echt denk dat deze lenzen moeilijker te maken zijn of stukke beter dan een dslr-lens moet het een marktwerking/ winst oogmerk zijn.

Denken jullie dat de prijzen van de m4/3 lenzen over een tijdje gelijk getrokken zijn aan de dx lenzen?
Dit type camera word steeds populairder tenslotte.
Of dat je goed moet blijven bedenken dat de m4/3 een stuk duurder word als je extra lenzen wilt aanschaffen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

Er zijn best goed geprijsde objectieven te koop hoor, maar ook veel exoten. Ik denk dat als er meer third party lenzen komen van grote merken, tokina en sigma. Dat je daar ook leuke dingen moet kunnen krijgen. En aangezien m43 geen licentiekosten rekent is er ook weinig wat ze tegen zal houden om het te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:31:
De m4/3 lenzen zijn 2 tot 3 keer zo prijzig als een vergelijkbare dslr lens! AU!
Zou je een paar voorbeelden kunnen noemen?

Aangezien ik niet echt denk dat deze lenzen moeilijker te maken zijn of stukke beter dan een dslr-lens moet het een marktwerking/ winst oogmerk zijn.
Denken jullie dat de prijzen van de m4/3 lenzen over een tijdje gelijk getrokken zijn aan de dx lenzen?
Dit type camera word steeds populairder tenslotte.
Ik denk niet dat de Olympus en Panasonic objectieven goedkoper gaan worden. Wellicht enkele tientjes maar meer ook niet. Voor deze prijzen kunnen ze het schijnbaar verkopen. Bedenk ook dat vele m4/3 objectieven al vrij scherp zijn bij maximale opening. Dat ze geluidsarm zijn bij het zoomen en scherpstellen, makkelijk bij filmen dus. En dat ze over het algemeen erg snel zijn qua focus. Daarnaast zijn ze allemaal nieuw ontworpen specifiek voor dit vrij jonge systeem.
Of dat je goed moet blijven bedenken dat de m4/3 een stuk duurder word als je extra lenzen wilt aanschaffen?
Voor kwaliteit betaal je, dat is bij elk merk zo. Wel is het zo dat m4/3 helaas nog wat minder objectieven heeft van Tamron, Sigma enz enz. Objectieven die veelal wat aantrekkelijker geprijsd zijn dat Canon of Nikon.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De primes van Sigma zijn echt koopjes, dus het kan ook prima goedkoop. Deze zijn niet super lichtsterk of zo, maar wel lekker scherp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Mijn moeder heeft nu een Canon 60D. Daarnaast heeft ze een oude Panasonic P&S camera. Die heeft kuren. Mijn OMD EM-5 vindt ze schitterend, maar haar 60D is op zich nog prima voor op reis.

Nu wil ze de Panasonic vervangen. M4/3 is een logische optie, want ze wil ook met haar compacte camera mooie foto's kunnen maken. Op termijn zal ze dan misschien makkelijker haar Canon wegdoen (die vindt ze ook te zwaar), want ze kan dan de lenzen op beide bodies gebruiken.

Nu de hamvraag. Welke compacte M4/3 zou de voorkeur hebben, als lichte/handzame m4/3 body? En daarbij; welke goede maar kleine/compacte lens zouden jullie aanraden? Welke groothoek lens met vast brandpunt heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding, en is daarbij dermate compact dat de camera incl. lens in de broekzak past?

Heeft een PEN van Olympus dan de voorkeur, of toch een Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon naar een vervanger kijken voor zowel de P&S alsook de dSLR.

De E-M10 is dan een prima optie. Met de kleine kitlens een prima vervanger voor de P&S en met andere objectieven een prima vervanger voor de 60D.

Als vervanger voor de P&S is de Panasonic GM1 een ontzettend klein en handzaam ding. Of een Olympus E-PM2/E-PL5 maar die zijn toch weer wat groter dan de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panasonic GM1 + 10-32 (geloof ik) kitlens is de compactste optie binnen het m4/3 systeem, denk ik, en een zeer potent cameratje.
Qua compacte groothoek, heeft Olympus niet een 15mm f/8 bodycap lens of zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
De Panasonic GM1 met een 12-32 is de meest compact M43 camera. Heb 'm zelf ook, waarbij ik 'm ook voornamelijk als tweede camera gebruik. Wat voorbeeldfoto's met deze combinatie:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7350/13064358164_abf8e6d420_c.jpgAlps by Tom Roeleveld, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7358/12923680243_a9d4425262_c.jpgHopfen Am See Blue Hour by Tom Roeleveld, on Flickr

Ik schiet normaal landschappen met m'n 5D II, maar had deze op wintersport niet bij me. Ik was positief verrast over de resultaten van de Panasonic.

[ Voor 10% gewijzigd door tommyz op 24-06-2014 12:50 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dpreview heeft een eerste impressie van het Kodak MFT spul wat eraan staat te komen.

http://www.dpreview.com/previews/kodak-pixpro-s-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik denken dat het over de 8mm fisheye, 25mm f/0.95 en 50mm f/1.1 ging. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:21:
En ik denken dat het over de 8mm fisheye, 25mm f/0.95 en 50mm f/1.1 ging. ;(
Ik ook. :-(

Al zou ik liever die Kowa Prominar dingen zien verschijnen. Maar die zullen wel uber duur zijn vrees ik.

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tamron 14-150mm f/3.5-5.8 DI-III Lens for Micro Four Thirds
Je kunt hem nu bestellen (preorder)!

In tegenstelling tot de geruchten van januari is de stabilisatie vervallen.
Dat is jammer voor Panasonic gebruikers.

Prijs valt wel tegen.
Staat nu op internet voor $589.00 (bijvoorbeeld Adorama, BHphoto)
De Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 kost $629.99.
Ik had gedacht/gehoopt dat Tamron met aan lagere prijs zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Het kan zijn dat ik op een site met top- lenzen terecht kwam want ik zag heel veel met 1000,- plus en boven de 700,- :+

voorbeelden:
Panasonic Lumix G X VARIO 12-35mm f/2.8 asph.
€ 1.079,-

Deze valt wel erg mee:
Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4.0-5.6 objectief
12345
(1 review)

Filtermaat 52mm
Lensmount: Micro Four Thirds
Maximaal diafragma: f/4.0-5.6
Beeldstabilisatie:
Filtermaat: 52mm

€ 299,00

Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 objectief
Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 objectief
12345
(4 reviews)

Filtermaat 67mm
Lensmount: Micro Four Thirds
Maximaal diafragma: f/4.0-5.6
Beeldstabilisatie:
Filtermaat: 67mm

€ 579,00

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:23
De 12-35 f/2.8 is inderdaad erg duur in vergelijking met bijvoorbeeld een sigma 17-50 f/2.8 maar de Panasonic is weather sealed en van erg hoge kwaliteit. Je krijgt dus wel waar voor je geld maar het is gewoon jammer dat er geen goedkopere alternatieven zijn. Een Nikon AF-S 17-55MM f/2.8G DX is bijvoorbeeld ook rond de € 1200,-. M43 objectieven zijn dus niet persé duurder, er zijn gewoon minder goedkopere objectieven (van iets mindere kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 16:47
leendertv schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:56:
Ik heb deze foto groot besteld op gallery print (bij Pixum):
offtopic:
Ik overweeg om een vakantiefoto flink uit te vergroten en op groot formaat af te drukken (Gallery Print). Hoe is jou deze service bevallen? Ben even benieuwd naar jouw ervaring t.o.v. het eindresultaat. Best prijzig. Is het het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quartje schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:44:
[...]

offtopic:
Ik overweeg om een vakantiefoto flink uit te vergroten en op groot formaat af te drukken (Gallery Print). Hoe is jou deze service bevallen? Ben even benieuwd naar jouw ervaring t.o.v. het eindresultaat. Best prijzig. Is het het waard?
De service is prima. Duurt wel ongeveer 2 weken.
Maar ik heb wel een beetje spijt van Gallery Print. Het is erg spiegelend glas, en mijn foto hangt dichtbij een raam. Heel hinderlijk. Dus voor zo'n plek kun je beter voor ander materiaal gaan.
Hij is ook donkerder geworden dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Sluw schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:34:
De 12-35 f/2.8 is inderdaad erg duur in vergelijking met bijvoorbeeld een sigma 17-50 f/2.8 maar de Panasonic is weather sealed en van erg hoge kwaliteit. Je krijgt dus wel waar voor je geld maar het is gewoon jammer dat er geen goedkopere alternatieven zijn. Een Nikon AF-S 17-55MM f/2.8G DX is bijvoorbeeld ook rond de € 1200,-. M43 objectieven zijn dus niet persé duurder, er zijn gewoon minder goedkopere objectieven (van iets mindere kwaliteit).
Ah daar zit inderdaad de klapper.
Er word (nog) niet voldoende in gesprongen door third party lensmanufactory's om een bredere keus in lens kwaliteit te hebben.

Volgens mij heb je met 3 lenzen ook wel je totale bereik te pakken.(alleen eh dure hobby)
Heb voor de gein mn setje verzameld:
1 Panasonic Lumix G Vario 14-140mm II f/3.5-5.6 objectief Zwart€ 599,00 met body 777,-- (al lijkt hier iets niet te kloppen, 177 euro voor een body? (los is ie al 434,--)
2a Panasonic Lumix G X Vario 12-35 mm f/2.8 ASPH objectief € 1.079,00 (hier zou een alternatief voor wenselijk zijn. :+ ) Werelds voor binnen en low light.
2b Panasonic 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH MEGA O.I.S. Lumix G Vario € 299, (minder lichtsterk maar veel vriendelijker geprijst.)
3 Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 objectief € 579,00 (misschien overbodig, een fz200(28-600mm f2.8) "along de side" voor plus 280mm om wildlive te fotograferen is goedkoper :P )

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 24-06-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

ik zou die g6 kit nemen met 14-140, dan olympus 45mm f1.8 (249 eu) en een 100-300pana als je graag nog meer tele wilt.
Helaas zijn de 12-35 lenzen duur, maar die hebben ook een enorm hoge resolutie en strakke afwerking :) En een canon L lens is ook 2000 eur met zulke specs ^

[ Voor 10% gewijzigd door Bever! op 25-06-2014 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Nu ik nog meer in de details ga moet je erg opletten welke lens eigenschappen en type je selecteerd:
Power ios is nieuwer en beter dan Mega ios. althans zoals ik het lees
Er is G Vario en G X vario met ASPH (geen idee wat hier nu verschil en verbetering is.)

De 45-150mm hebben wel PZ (powerzoom) en de 14-140mm II niet.
Erg jammer, de 14-140mm zou uitermate geschikt zijn voor alround video doeleinden(los van foto's maken en dan is PZ best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

copykat schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:49:
Nu ik nog meer in de details ga moet je erg opletten welke lens eigenschappen en type je selecteerd:
Power ios is nieuwer en beter dan Mega ios. althans zoals ik het lees
Er is G Vario en G X vario met ASPH (geen idee wat hier nu verschil en verbetering is.)

De 45-150mm hebben wel PZ (powerzoom) en de 14-140mm II niet.
Erg jammer, de 14-140mm zou uitermate geschikt zijn voor alround video doeleinden(los van foto's maken en dan is PZ best handig.
Ik heb sinds kort zo'n G6 met 14-140II set en had ook de body in principe voor zo'n 175 euro. De 14-140II is op zich best goed voor video, maar een beetje soepel zoomen tijdens filmen gaat toch nog vrij lastig. Ik heb al wel van die zoomringen gezien met zo'n palletje die je om de zoomring kunt heen klemmen. Weet niet of dat gaat helpen, maar ga het misschien nog wel aanschaffen om te proberen.
Zo eentje bijvoorbeeld: http://shop.panasonic.com/shop/model/DMW-ZL1
Maar je hebt ze ook op eBay in andere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bever! schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:48:
En een canon L lens is ook 2000 eur met zulke specs ^
BS. Zijn niet dezelfde specs, mag je ook niet verder vergelijken behalve de beeldhoek.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou die g6 kit nemen met 14-140, dan olympus 45mm f1.8 (249 eu) en een 100-300pana als je graag nog meer tele wilt.
Helaas zijn de 12-35 lenzen duur, maar die hebben ook een enorm hoge resolutie en strakke afwerking :) En een canon L lens is ook 2000 eur met zulke specs ^
Yep. Lichtsterke objectieven zijn nou eenmaal duur van de cameramakers. Sigma en anderen spelen daar leuk op in door met goedkopere alternatieven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
ik zou die g6 kit nemen met 14-140, dan olympus 45mm f1.8 (249 eu) en een ...
Is 45mm (90mm) niet een te kleine beeldhoek voor binnenskamers?
hars73 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:35:

Ik heb sinds kort zo'n G6 met 14-140II set en had ook de body in principe voor zo'n 175 euro. De 14-140II is op zich best goed voor video, maar een beetje soepel zoomen tijdens filmen gaat toch nog vrij lastig. Ik heb al wel ....
Hoe bevalt ie?
Gezien zijn zeer goede video eigenschappen is dat handmatig moeten zoomen inderdaad een beetje een handicap bij filmen. (hebben de meeste dslr's ook uiteraard.) anders moet je een PZ-lens gebruiken zoals de 14-42 pz en de 45-175mm, (effe snel wisselen van lens tijdens inzoomen na 42mm tijdens filmen.... :+ )
Zal dat expres gedaan zijn? geen 14-140/150mm powerzoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

copykat schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 18:56:
[...]
Hoe bevalt ie?
Gezien zijn zeer goede video eigenschappen is dat handmatig moeten zoomen inderdaad een beetje een handicap bij filmen. (hebben de meeste dslr's ook uiteraard.) anders moet je een PZ-lens gebruiken zoals de 14-42 pz en de 45-175mm, (effe snel wisselen van lens tijdens inzoomen na 42mm tijdens filmen.... :+ )
Zal dat expres gedaan zijn? geen 14-140/150mm powerzoom?
Vind het een fijn toestel. Snelle focus, ook in iets meer schemer toch best nog snel. Binnenkort op vakantie ga ik 'm echt gebruiken. Voorlopig alleen nog maar wat mee gespeeld en geprobeerd.
Wat het zoomen betreft, je hoeft vaak niet zo heel veel te zoomen tijdens video opnames. Maakt het veel te druk in sommige gevallen. Heb overwogen een 14-42PZ erbij te halen, maar beetje zonde omdat ik dat nog steeds in hetzelfde bereik zit als m'n 14-140. Toestel wordt er wel een aardig stukje compacter door.

Gister nog even een Samsung SD kaartje aangeschaft, 64GB en 90MB/s... moet genoeg zijn ;)

De G6 zou op de een of andere manier bij video ook moeten kunnen zoomen zonder de zoomring te gebruiken. Dat heet Extra Tele Conversion (ETC), maar ik heb het nog niet aan de praat kunnen krijgen. Of ik begrijp het verkeerd, dat kan ook nog.
Edit: hier iets gevonden over ETC: http://m43photo.blogspot....etc-video-vs-non-etc.html

Edit2: Net het Samsung SD kaartje thuis gekregen. Het is bijna zonde om het kaartje weg te stoppen in een SD slot, zo mooi ziet ie eruit. :P Glimmend zilver met sjiek wit.. http://www.ephotozine.com...-memory-card-review-25691

[ Voor 15% gewijzigd door hars73 op 26-06-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
hars73@ veel plezier met je G6!
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:52:
[...]

Yep. Lichtsterke objectieven zijn nou eenmaal duur van de cameramakers. Sigma en anderen spelen daar leuk op in door met goedkopere alternatieven te komen.
als ik de alternatieven bekijk kan ik niet echt opmaken of de IOS en AF die panasonic in zijn lenzen gebruikt ook werkt in die lenzen, en het zijn bijna allemaal prime lenzen.
Hoe werkt dat met de alternatieve merken?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 26-06-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
link0007 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:27:
Ik heb een Penpal gekregen waar ik niks mee kan omdat mijn E-PL1 hem niet kan aanspreken. Omdat ik toch niets te verliezen had (en de penpals vrij waardeloos zijn) heb ik de penpal even opengemaakt om te kijken wat er nu precies inzat. Nu blijkt dat er een ordinaire 2GB microSD-kaart inzit welke makkelijk gewisseld kan worden.

Nu vraag ik me af: zou het werken als ik er een 8GB kaart in zou stoppen?

Iemand zin/lef om een 8GB penpal uit te proberen?
Fijn te horen dat je er wat met bent! Ik betwijfel of dat gaat werken. 2GB is standaard SD, 8 GB is al SDHC. Ik vraag me ook af wat het nut is? Je kan slechts beperkte resolutie beelden opslaan op die penpal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Staat op marktplaats nog een mooie Leica 14-150 lens voor 4/3 mount. Met m43 adapter een heerlijke lens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26
Sinds vanmiddag de eigenaar van een Panasonic GM1 (met 12-32). Wilde iets draagbaarders voor naast de Canon 6D. Maar damn wat is dat ding klein :o Na een paar uur ermee spelen vind ik hem nog steeds "schattig" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb nu de yongnuo 560 iii op mijn omd em-5.

Ik ben ermee aan het vogelen, maar merk dat elke foto zwaar overbelicht raakt. Ik heb de instellingen op de camera en op de flitser niet aangepast.

Op de omd em-5 gebruik ik een 25mm 1.8 van Olympus. Ik schiet standaard in de A stand.

Ik heb nog geen ervaring met flitsers. Ik wil eigenlijk een object in een donkere omgeving net een beetje bijlichten. Ik heb een diffusor, maar die maakt nauwelijks verschil.

Ik kan op de flitser zelf de sterkte aanpassen, maar bij de 1/125 stand is het nog steeds een enorme flits....zie ik wat over het hoofd. Kan iemand mij een goede website aanraden waar het gebruik voor beginners staat uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
overdag flitsen zal voor zoveel licht zorgen dat je het diafragma flink zal moeten afstoppen om tot een goede belichting te komen, een nd filter valt aan te raden. de camera houd geen rekening met de flitser, dus als die af gaat komt er nog eens een extra bak licht vrij en raken je foto's overbelicht. dat is het voordeel als je flitser wel ttl heeft, dan doet de camera zelf die belichtingscorrectie.

in dondere gebieden kan een flits nog best wel fel zijn, ook op 1/128 voor een invulflits zou je beter wat verderweg kunnen staan.
vergeet niet dat de flitser ook een zoom heeft, als je op 24mm heft staan wordt de flits ook verspreid over een groter gedeelte en is het light minder geconcentreerd.

met een non ttl flitser is manueel schieten vaak beter. ( sluitertijd ben je toch het meest aan gebonden)
iso laat je lekker op base staan, en probeer met diafragma het inkomende licht te reguleren

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
Plaats eens een foto met exif? Daar kunnen we gerichter met zoeken. Je hebt toch de Olympus-versie mag ik hopen? In dat geval moet de camera wel rekening houden met de flitser (in ttl-modus).

Als je de camera uit ttl-modus haalt (en op 1/125 zet bijvoorbeeld) ga je inderdaad niet (altijd) een correcte belichting krijgen.

edit: blijkbaar ondersteunt die flitser überhaupt geen TTL, best jammer. Dan ga je manueel of op auto moeten flitsen. Check je manual.

[ Voor 90% gewijzigd door Teun_2 op 27-06-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
CrashOverDrive schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:07:
Sinds vanmiddag de eigenaar van een Panasonic GM1 (met 12-32). Wilde iets draagbaarders voor naast de Canon 6D. Maar damn wat is dat ding klein :o Na een paar uur ermee spelen vind ik hem nog steeds "schattig" :P
Nice! Ik heb binnenkort ook een 6D, voor naast m'n Pana (en 5D mk II). Welke kleur heb je? Veel plezier ermee!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
De volledig zwarte. Vindt dat retro tintje van die zilveren niks en die oranje te opvallend (wel mooi, maar omdat ik hem ook in wat "mindere" buurten even te voorschijn wil kunnen trekken :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, die heb ik ook. En de meeste MFT lenzen zijn zwart, die passen er ook mooier bij :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tamron AF 14-150mm F/3.5-5.8 Di III zwart voor MFT
449 euro

http://www.kamera-express...-8-di-iii-zwart-voor-mft/

[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 27-06-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Vreemde prijs voor een 'tamron', de Olympus was niet lang geleden nog 300,-
pricewatch: Olympus M.ZD 14-150mm f/4.0-5.6 ED

En de ontzettend goede 14-140 II van panasonic (met ois notabene voor sommige panny gebruikers) is nu toevallig in de aanbieding (bulk): pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Dat is wel mooi van fotobooms. Die verkopen bulk lenzen van kits. Verkopen ze de body en lens gewoon los (zonder doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

CrashOverDrive schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:30:
De volledig zwarte. Vindt dat retro tintje van die zilveren niks en die oranje te opvallend (wel mooi, maar omdat ik hem ook in wat "mindere" buurten even te voorschijn wil kunnen trekken :P ).
de dmw-hgr1 grip is echt super fijn vind ik, aanrader! en staat mooi op zilveren gm1 :9
Camera ligt veel beter in de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Bever! op 27-06-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Wat zo jammer is aan die grip is dat hij het accu/sd klepje ook direct blokkeert. Als dat nou niet zo was had ik hem direct gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je een enorm compacte camera (niet voor niets denk ik) en dan ga je een grip monteren die het geheel weer groter maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

google maar ns hoe het eruit ziet :) scheelt bijna niks in formaat maar kan je hem goed vasthouden met een hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koop je toch gewoon de franiec grip?
Afbeeldingslocatie: http://diglloyd.com/blog/2013/images/2013-1218-RichardFraniec-grip-for-Panasonic-GM1,std.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zou ik dan eerder nemen idd, bij die andere voeg je een halve centimeter aluminium toe aan de onderkant van de camera en dat doe je bij bovenstaande zo te zien in zijn geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Deze is ook veel mooier / onopvallend. Die andere vind ik niet bepaald mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk :).

Effe op die site van hem gekeken: damn, slick man! :D

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
jesper86 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:12:
Vreemde prijs voor een 'tamron', de Olympus was niet lang geleden nog 300,-
pricewatch: Olympus M.ZD 14-150mm f/4.0-5.6 ED

En de ontzettend goede 14-140 II van panasonic (met ois notabene voor sommige panny gebruikers) is nu toevallig in de aanbieding (bulk): pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Wat ik ook vreemd vind in de info tekst is de focus: Focusmechanisme Handmatige Focus: bedoelen ze hiermee de handmatige "zoom"? er zit weldegelijk een autofocus systeem in:
hier

En voor zo'n klein prijsverschil is een pana lens op een g6 volgens mij beter zeker in combinatie met de auto lenscorrectie in RAW programma's en de onboard lenscorrectie in de g6 voor de jpeg's werkt op een ander merk toch ook niet?
Tenminste ik neem aan de de g6 de pana lenzen "herkend" en dus in de exifdata dit door geeft waardoor de LR, Silkypix enz automatisch de lens "fouten" corrigeert. (en bij de onboard jpeg dit zelf doet.)

Hoe kan je overigens zien of een ander merk lens de AF en OIS en dergelijke ondersteund van een panasonic mft? (Ik kan dit nergens uit op maken in de info.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 21:58
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van de Olympus PEN E-P5.
Met de kit lens: M.ZUIKO DIGITAL 14‑42mm 1:3.5‑5.6 II R
En een telezoom (gratis actie van Olympus) M.ZUIKO DIGITAL ED 40‑150mm 1:4.0‑5.6 R

Wat een heerlijk apperaat, wat ik vooral fantastisch vindt zijn de 2 scrol wieltjes met de 1/2 switch.. Waardoor ik heel snel alles kan instellen (sluitertijd/ apperture/ iso/ licht compensatie)

Ik kan nergens een screen protector vinden, iemand advies van een ander model wat hier op zou passen?

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd Opperclowntje. Ik kan je niet helpen met een screenprotector maar kan je wel adviseren gelijk even de software van je camera te updaten.

En een plaatje van je nieuwe gear zal wel leuk zijn in het topic waar je je fotospullen kan tonen. :) Staat er eindelijk weer eens wat m4/3 tussen al het geweld.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hurr, wil ik net de sigma 60mm f2.8 in zilver kopen, blijken ze online uitverkocht te zijn ;w
edit, niet overal blijkbaar. hopelijk heb ik morgen iets te showen

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 01-07-2014 21:03 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 21:58
@Thogrem; bedankt voor de tip over het updaten! Er staat inderdaad nog een oudere versie op..

Ik zal vanavond even wat foto's maken van mijn set en op tweakers zetten...

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Alle producten in de tweakers pricewatch zijn door iemand als jij en ik of een moderator ingevuld, zulke foutjes zijn niet ongewoon, maar dit is wel heel stom indd.

Even googlen, als ik het goed begrijp hebben panny lenzen op oly wel distortion correction (belangrijkste), maar geen CA of Vignetting correctie. In RAW zou het niks uit moeten maken want dan ben je simpelweg afhankelijk van de software die het bestand vertaalt.

Lens OIS werkt alleen op Pannys, maar Olympussen beschikken altijd over eigen IBIS (in body IS) wat zou moeten werken op elke lens, al is die 50 jaar oud.

De EM10 met kit lens en een losse 40-150mm erbij kopen komt ongeveer op dezelfde prijs uit geloof ik als een G6 met 14-140mm, misschien ook wat om te overwegen. Persoonlijk vind ik de Oly bedieniging/interface fijner, en de IBIS toch wel een voordeel. En hoewel de 14-140II relatief klein is, blijft een kit lens toch compacter wat wel eens fijn kan zijn, vooral die nieuwe pancake versie. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Dus als ik het goed begrijp dat is het verstandig of een m4/3 camera met in body IS en dan kan je ook andere merk lenzen gebruiken of zoals bij panasonic alleen de panasonic lenzen gebruiken om de IOS en dergeljke te kunnen gebruiken.

Toch raar dat een lensfabrikant niet de technologie (mag) gebruiken om een volledig compatible alternatief te kunnen bieden voor lenzen. Dan is inderdaad een IS in body zoals Olympus veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:39:
Dus als ik het goed begrijp dat is het verstandig of een m4/3 camera met in body IS en dan kan je ook andere merk lenzen gebruiken of zoals bij panasonic alleen de panasonic lenzen gebruiken om de IOS en dergeljke te kunnen gebruiken.

Toch raar dat een lensfabrikant niet de technologie (mag) gebruiken om een volledig compatible alternatief te kunnen bieden voor lenzen. Dan is inderdaad een IS in body zoals Olympus veiliger.
nouja, je kan prima foto's maken zonder stabilisatie, olympus lens op panasonic kan prima.

je hebt dan gewoon geen stabilisatie, ook werkt lens IS/VR ook prima met een olympus body(*niet alle lenzen hebben een schakelaar). maar je moet dan èèn van de 2 soorten stabilisatie uitschakelen, anders werken ze elkaar tegen :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Stabilisatie is geen vereiste inderdaad, het gaat sowieso alleen je eigen beweging tegen niet die van het onderwerp, en bij voldoende licht heb je er ook niks aan, want scherp is gewoon scherp, of je moet echt met bibberende handen lange tele foto's willen maken, maar daar geeft het gebruik van de EVF dan ook weer extra stabiliteit voor. Maar tis iets om in de gaten te houden iig als instapper.

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een lange telelens is stabilisatie wel echt een uitkomst.
Dus als Panasonic gebruiker is de m.zuiko 75-300mm f4.8-6.7 eigenlijk geen optie.
Niet alleen omdat deze lens geen stabilisatie heeft maar ook nog eens niet lichtsterk is.
De Panasonic GX7 heeft trouwens wel stabilisatie in de body.

Ik heb zelf een paar jaar geleden toch voor Panasonic gekozen voor de G serie (laatste versie is de Panasonic G6).
Heel rijk uitgerust camera's voor een leuke prijs (Olympus had toen nog geen E-M10). Compact maar toch ergonomisch goede grip. En de kwaliteit van video is veel beter dan bij Olympus.
Maar de toekomst voor de Panasonic G serie is een beetje onzeker (volgens de geruchten). Ik hoop dat er nog wel een opvolger gaat komen.
De GX serie vind ik een achteruitgang wat grip betreft, en je kunt er ook geen externe grip op bevestigen. De GH serie vind ik te groot.
Ik wacht af tot het najaar. Dan wil ik toch graag een nieuwe camera. Hopelijk komt er toch een G7 of iets dergelijks.
En anders verwacht ik ook een opvolger van de OMD E-M5 in het najaar. De opvolger van de EM5 met externe grip is dan een logische upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:23:
De GX serie vind ik een achteruitgang wat grip betreft, en je kunt er ook geen externe grip op bevestigen.
Daaraan zie je hoe persoonlijk het allemaal is...ikzelf heb een gx7, grote handen, en ik vind net dat mijn
toestel perfect in de hand ligt met een heel goede grip...

wat mij wel stoort aan mijn gx7 is de knop om te switchen tussen live view en evf...die zit net naast het evf
en dus heel moeilijk bereikbaar...ik heb al geprobeerd met de sensor te activeren die dan automatisch switcht tussen evf en liveview, waar je nochthans de gevoeligheid kan van instellen, maar om één of andere reden werkt dat bij mij toch niet lekker...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2014 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:09:
[...]

Daaraan zie je hoe persoonlijk het allemaal is...ikzelf heb een gx7, grote handen, en ik vind net dat mijn

wat mij wel stoort aan mijn gx7 is de knop om te switchen tussen live view en evf...die zit net naast het evf
en dus heel moeilijk bereikbaar...ik heb al geprobeerd met de sensor te activeren die dan automatisch switcht tussen evf en liveview, waar je nochthans de gevoeligheid kan van instellen, maar om één of andere reden werkt dat bij mij toch niet lekker...
je kan ook aan andere fn button toewijzen aan het switchen van evf :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie tip...dat ik daar inderdaad nog niet aan gedacht heb ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vandaag de Samyang 7.5mm f3.5 fisheye gekocht (voor 275 euro bij Foka, in de winkel).
Paar testfoto's gemaakt. Echt een leuk lensje en super scherp ook!
Als je het diafragma op f5.6 zet en de focus tussen 25cm en oneindig is gewoon alles scherp, dus kun je lekker schieten.
Het Lightroom profiel voor de Sigma 10mm fisheye werkt best goed. Dan heb je niet de vervormingen van een fisheye. Er wordt wel wat gecropt maar je houd nog een flinke groothoek over.

Ik ga in de zomer verschillende steden bezoeken dus denk deze lens dan goed te kunnen gebruiken.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:09:
[...]

Voor kleinere lenzen is de GX7 denk ik prima.
Maar ik heb ook een Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 en Panasonic 100-300mm f3.5-5.6.
Ik heb ze nog nooit uitgeprobeerd op een GX7, maar ik denk dat een grip zoals de Panasonic G6 heeft dan toch prettiger is.

[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 05-07-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:00:
Het Lightroom profiel voor de Sigma 10mm fisheye werkt best goed. Dan heb je niet de vervormingen van een fisheye. Er wordt wel wat gecropt maar je houd nog een flinke groothoek over.
Tip: Hugin 2014 (beta)
http://sourceforge.net/pr...files/hugin/hugin-2014.0/

Vul even de lens-parameters in (7.5mm + 2x crop) en je kan zo alle mogelijke correcties doen, ik kies per shot welke het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt! Ga ik even uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nieuwe review van de Panasonic Leica Summilux 15mm f1.7:
http://www.cameralabs.com...m_f1-7_H-X015/index.shtml

Of klik gelijk door naar de samples gallery:
https://www.flickr.com/ph...bs/sets/72157645077344501

Heel erg mooi, worthy of the Summilux name. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben momenteel op zoek om het gat op te vullen tussen mijn 12mm f2 en mijn 45mm f1.8
het equivalent in ff van de 35mm vind ik wel een mooie beeldhoek....dan kom ik bijvoorbeeld uit bij de oly 17mm 1.8....of toch maar gaan voor de standaard 50mm equivalent...en dan kiezen tussen de oly 25mm 1.8 of de pana 25mm 1.4

moeilijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja er is ook nog een 14mm ,15mm of 20mm :)

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 05-07-2014 20:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die 14 en 15 vind ik te dicht leunen tegen mijn 12mm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:19:
ik ben momenteel op zoek om het gat op te vullen tussen mijn 12mm f2 en mijn 45mm f1.8
het equivalent in ff van de 35mm vind ik wel een mooie beeldhoek....dan kom ik bijvoorbeeld uit bij de oly 17mm 1.8....of toch maar gaan voor de standaard 50mm equivalent...en dan kiezen tussen de oly 25mm 1.8 of de pana 25mm 1.4

moeilijke keuze
Het is jammer dat je geen standaardzoom hebt om de beeldhoeken te proberen. Zelf vond ik de pana 20mm altijd erg bruikbaar, net iets wijder dan een 50mm equivalent. Ik vind 50mm erg mooi maar voor standaard gebruik net wat te beperkend. Ik zou je dus de 17 of 20mm aanraden. Allemaal mooie lenzen dus aan de kwaliteit zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de 20mm f1.7 ook een erg prettige beeldhoek hebben.
40mm FF: Een beetje een compromis tussen 35mm en 50mm.

En het is ook nog eens erg compacte en hele scherpe lens.

Enige nadeel is wel dat het niet de snelste lens is wat betreft autofocus.

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 05-07-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:32:
Enige nadeel is wel dat het niet de snelste lens is wat betreft autofocus.
dat is idd de reden waarom ik twijfel om deze lens aan te schaffen
de 12mm en 45 lenzen die ik heb, hebben wel een hele snelle af

net een test gezien op youtube tussen de 25mm 1.4 en de 20mm 1.7 en het verschil naast mekaar
valt op...

pfff...zoveel keuzes, maar jammer genoeg geen onbeperkt budget :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De 25/1.8 versus de 25/1.4 schijnt vrijwel niks te schelen wide-open behalve dat de Olympus technisch nog perfecter is eigenlijk, en is toch weer meer dan 100,- goedkoper, en compacter. ;)

Heel veel side by sides:
>> http://robinwong.blogspot...25mm-f18-lens-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 09:57:
De 25/1.8 versus de 25/1.4 schijnt vrijwel niks te schelen wide-open behalve dat de Olympus technisch nog perfecter is eigenlijk, en is toch weer meer dan 100,- goedkoper, en compacter. ;)

Heel veel side by sides:
>> http://robinwong.blogspot...25mm-f18-lens-review.html
goedkoper en compacter ....daar heb ik altijd oren naar :-)
die site van robinwong kende ik al...fantastische foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik keek zojuist even in de Pricewatch, blijkt dat de VF-4 slechts een tientje of 2 duurder is dan de VF-2.
Ga ik er veel op vooruit als ik mijn VF-2 verkoop en dan een tientje of 5 bijleg voor de VF-4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t's heads and shoulders better than the older VF-2, which was previously the top-end accessory viewfinder for Olympus cameras. The VF-2 features a 1.15x magnification factor and a 1.44-million-dot resolution, so the image it projects is not only smaller, it's not as sharp.

The Olympus Electronic Viewfinder VF-4 is more expensive than the older VF-2, but delivers a much better experience, even for occasional EVF use. We were blown away by the image quality that the EVF delivered, and are also quite happy with the asking price—it's $170 less expensive than the OLED EVF that Sony sells for some of its cameras. The VF-4 earns our Editors' Choice award, and is without a doubt the EVF to get if you're a PEN shooter.

bron : http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2420716,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Denk ik wel ja, 1 van de beste zoekers van het moment nietwaar? Zo goed als dezelfde als die in de Sony A7 serie zit dacht ik, en E-M1. Alleen de X-T1 zal 'm misschien kunnen toppen, if any. Vooral de magnification zou 't verschil moeten maken. Iets wat men vaak vergeet, maar elke keer als ik een analoge SLR oppak ben ik weer onder de indruk .. want die hebben natuurlijk een enorme 'fullframe' spiegel en prisma. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nochthans is de zoeker van de fuji xt1 groter dan die van de canon 1dx (de koning van de zoekers)
bron : http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t1/4

in elk geval die fuji xt1 is een fantastisch toestel...ik hou van al die aparte instelwieltjes..alleen voor mij jammer dat dit toestel een als-c censor heeft...betekent groter lenzen...en dat vind ik net zo leuk aan het m43-platform...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Was niet bedoeld om hier iemand naar de X-T1 te sturen hoor. Bedoel maar, de 1 na beste ter wereld kan toch niet heel slecht zijn. En dan moet ik er ook wel bij zeggen vergeleken met wat natuurlijk, vandaar. :P

@hieronder: De X-T1 zou vandaag ook mijn eerste keus zijn, met name dus de zoeker welke nog meer vergroting heeft dan wat met de VF-4 / E-M1 al een ding was, maar ook het APSC formaat heb ik toch liever, en blijft nog compact genoeg imho als je vooral primes wil gebruiken zoals ik, evenals een fullframe A7 met de 35/2.8 trouwens .. tot je er een tele oid op zet. :)

[ Voor 51% gewijzigd door jesper86 op 06-07-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:-0 weet ik, maar ik wou enkel maar zeggen dat de xt1 een toestel waar ik al naar zitten kijken heb, en waar het design en functionaliteit me enorm aanspreekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dezelfde EVF als in de E-M1 heb ik begrepen.
Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.