Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
In de openingspost staat het volgende over deze lens:
Ik neem aan dat dat nog gebaseerd is op de oude prijs? Hij is nu namelijk een stuk goedkoper, op een gelijkwaardig niveau als de Tamron. Ik heb de volgende review doorgenomen: http://www.photozone.de/canon-eos/531-sigma1750f28os?start=2, daar baseren ze het oordeel ook nog op de oude prijs van circa 650 euro. Overal is het oordeel wel goed. Betere lenzen voor dit bereik kosten vaak al snel veel meer (Canon's eigen 17-55mm bijv.). Wat is jullie oordeel?De tegenhanger van de Tamron 17-50 VC. De bouwkwaliteit is goed, en vanaf f/4 is de lens erg scherp. HSM zorgt voor een snelle en vrij stille autofocus, maar is vreemd genoeg niet "Full-Time Manual Focus". De Optical Stabilizer geeft ongeveer 4 stops stabilisatie. Van CA heeft dit objectief maar weinig last. De prijs is wel vrij fors vergeleken met de Tamron, maar wel een stuk goedkoper dan grootste concurrent Canon 17-55 f/2.8 IS.
Daarnaast merk ik dat de lens minder goed leverbaar is. Is die toevallig opgevolgd door een ander model? Ik vind er zo snel niets over.
Erg lichtsterk voor een zoomlens, geen stabilisatie en beperkter zoombereik, maar.... hij loopt rondjes om alle zoomlenzen in zijn bereik op ieder diafragma.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Een tip; mocht je die uiteindelijk kopen kijk dan eens op Amazon.de; goedkoper dan in Nederland.Bolletje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:21:
Ik ben geïnteresseerd in de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) i.c.m. mijn Canon 700D.
Een keer raden waar die van mij hierboven vandaan komt.
Moet alleen nog even kijken hoe ik met het registreren van de lens moet doen i.c.m. garantie.
[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 09-03-2014 19:13 ]
Nu heb ik nog garantie, alleen zit ik in dubio wat ik moet doen. Ik heb 2 opties:
1. Breng hem terug naar de Mediamarkt. Daar heb ik hem tenslotte gekocht en die moeten de garantie maar regelen.
2. Breng hem rechtstreeks naar techrepair. Canon heeft aangegeven dat ze gewoon 2 jaar garantie op die lens geven.
Zelf neig ik naar optie 2 omdat ik hem dan zelf naar het reparatiecentrum breng en ik zeker weet dat er tijdens het vervoer niets gebeurt. Maar als ze moeilijk gaan doen over de kosten, heb ik dan nog wel een poot om op te staan?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
- Wat is TAT?
- Bij het inleveren bij de Mediamarkt, beste in de originele doos met/zonder accessoires?
Sorry voor de noob vragen, maar ik heb nog nooit garantie moeten claimen voor een duur product als dit
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
bij Canon kun je weleens lang wachten m.b.t. geen onderdelen.
Bij MediaMarkt moet Canon zich aan afspraken houden. Dat betekent dat als ze bijvoorbeeld een TAT van 15 werkdagen hebben en Canon kan dat niet nakomen, dan gaan ze kijken voor een andere oplossing. MM regelt dat verder met Canon. Zo ben je wel beter beschermd.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Precies ja__Erik__ schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:56:
TAT: TurnAround Time (for repair), vandaar ook de A
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik had hetzelfde probleem een paar maanden geleden. Ik heb de lens toen naar Rofarepair in Den Haag gebracht. Zij konden het probleem zelf niet repareren dus hebben ze naar Canon door gestuurd. Uiteindelijk na 1,5 week had ik mijn lens weer terug, gerepareerd onder garantie.DrJamez schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:20:
Sinds enige tijd werkt de focusring (en autofocus) van mijn 70-200 F4.0L IS niet meer als ik de lens verticaal hou.
Nu heb ik nog garantie, alleen zit ik in dubio wat ik moet doen. Ik heb 2 opties:
1. Breng hem terug naar de Mediamarkt. Daar heb ik hem tenslotte gekocht en die moeten de garantie maar regelen.
2. Breng hem rechtstreeks naar techrepair. Canon heeft aangegeven dat ze gewoon 2 jaar garantie op die lens geven.
Zelf neig ik naar optie 2 omdat ik hem dan zelf naar het reparatiecentrum breng en ik zeker weet dat er tijdens het vervoer niets gebeurt. Maar als ze moeilijk gaan doen over de kosten, heb ik dan nog wel een poot om op te staan?
Verwijderd
Omdat ik zo licht/compact mogelijk wil reizen, zit ik een beetje te twijfelen wat ik mee zal nemen. Ik heb tot mijn beschikking:
• Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
• Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
• Canon EF 40mm f/2.8 STM
• Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
De 10-22mm en 40mm gaan sowieso mee. Deze combi past precies in m'n kleinere tas, met meer lezen zal ik grote rugtas mee moeten nemen. Lastig, aangezien ik niet helemaal wat ik er van moet verwachten, ga ik genoeg hebben aan 10-22 + 40? Of heb ik toch echt de 18-55 nodig in Rome? Ben er al wel redelijk over uit dat de 70-300 thuis blijft.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Ik ben er nog nooit geweest, dus weet niet helemaal wat ik moet verwachten. Maar wat ik me voor kan stellen heb je niet altijd de ruimte om even aan de andere kant van de straat te gaan staan, om zo het onderwerp er volledig op te krijgen. In dat opzicht lijkt me de 10-22 ideaal.Pixeltje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:03:
Ik zou de 18-55 en 70-300 inderdaad thuislaten. Met de 10-22 en 40mm kun je schieten wat je wilt, lijkt me? Het enige wat je mist is het bereik tussen 22 en 40mm, maar als ik mijn foto's van stedentrips terugkijk schiet ik zelden in dat bereik..
Het zou alleen wel zonde zijn als ik er daar achter kom dat ik toch beter ook de 18-55 mee had kunnen nemen. Al vraag ik me af wat je tegen moet komen, waarbij je zowel met de 10-22 als met de 40 niet mee uit de voeten kan…
Voorheen sleepte ik de dslr nog mee, maar recentelijk besloten dat ik dit niet meer ga doen enkel nog eensysteem camera.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
[ Voor 8% gewijzigd door Royz op 20-03-2014 09:50 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Verwijderd
Denk dat ik met m'n 10-22mm en 40mm wel een heel eind kan komen. Als je op 10mm iets er helemaal op hebt, krijg je met 40mm al redelijk detail-shot.
Dit alles gaat trouwens op een 450D body. Maar aangezien het om EF-S lenzen gaat, hadden jullie vast al door dat het om crop ging.

Verwijderd
Het probleem is een beetje de musea. Rome is natuurlijk de musem stad bij uitstek. (Vaticaan museum!!!)
En daar wil je vaak toch wel een iets langere lens. Ik was heel erg blij met mijn 17-55 f/2.8 IS. Die heb ik er vrijwel de gehele tijd opgehad. Lang genoeg voor de musea, en kort genoeg voor de stad. En IS voor de slechte lichtomstandigheden in kerken en musea. Slechts heel af en toe de 70-200 gepakt.
40mm lijkt me wel een tikke kort voor de musea, maar is mogelijk.
Ik wil me beperken tot 2 lenzen indien mogelijk.
De 10-22 is wel al zeker. daarnaast heb ik nog 17-50 F2.8 / 70-200 F4 en 100mm F2.8 macro.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
In ieder geval al Central park / times square / liberty island (+ crown access) / top van empire state building / 9/11 memorial / intrepid sea, air and space museum.inquestos schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:18:
Ik heb destijds maar één keer echt behoefte gehad aan telebereik: Statue of Liberty van een afstand kunnen vastleggen. 10-20mm en 50mm meegenomen, en daar een 20mm gekocht. Maar het hangt natuurlijk erg vanaf wat je fotografeert.
1) de ruis / het lawaai van de motor. Je hoort het gewoon heel goed bij het scherpstellen en bij liveview is het constant aanwezig. Is dat normaal bij deze lens? Tot nu toe had ik enkel STM-lenzen, waarbij de motor heel stil is, en prime-lenzen, waarbij het minder relevant is. Ik heb het over het geluid dat je ook hoort als je Manual Focus hebt en stabilisatie uit hebt staan.
2) de zoomring is heel stroef. Je moet best wel wat kracht zetten, vooral als je helemaal naar 250 mm wil. Wederom, bij STM-lezen had ik daar geen last, daar gaat het heel soepel. Bij prime-lezen ontbreekt de zoomring natuurlijk.
Ik kreeg hem ook in een bulkverpakking en ik het het idee dat het een geretourneerd product is.

De lens heb ik gekocht met de intentie voor een safari in Afrika, later dit jaar. Maar als ik er nu zo over nadenk kan ik denk ik beter de Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM halen; dat extra bereik van 135 mm naar 250 mm is niet zoveel. De 55-250mm zal na die trip denk ik maar een beetje in de kast liggen. Ik heb een Canon 700D, een APS-c camera.
[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 22-03-2014 17:55 ]
Hoor je wellicht ook wat kraken als je zoomt? (zand?)
Nou ja, de zoom ga je echt wel waarderen hoor. Je wil niet bij alle dieren te dicht bij moeten komen. Het grote voordeel is dat wel dat je niet hoeft te wisselen bij landschappen/dieren, maar ik zou toch iets meer zoom aanraden dan 135mm.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Het gaat dus niet om de Autofocus (het geluid dat je ook hoort bij een prime-lens), maar iets zachtjes in de lens. Volgens mij de stabilisatiemotor; je hoort een element dat snel ronddraait. Maar dat geluid is er dus ook met IS uit.
Ik ga nog wel even proberen, dan kom ik er ook achter of 135 mm te beperkt is.
Edit
Yes, ik ben erachter: het is inderdaad de stabilisatiemotor. Kennelijk negeert de camera de instelling op de zijkant van de lens als het om liveview gaat.
Via de zoeker en dan IS uit hoor ik het geluid niet meer.
Apart dat ik de stabilisatiemotor bij mijn STM-lens totaal niet hoor. Het gaat nu ook om een fysiek grotere lens, maar toch.
[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 22-03-2014 18:51 ]
Toen ik in Rome was heb ik voornamelijk mijn 16-35 gebruikt (op full frame), omgerekend naar crop dus de 10-22Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:04:
Ik denk dat ik Superdaantje z'n advies volg en gewoon alles meeneem. Gooi wel kleinere tas in koffer, en dan rugtas met alle lenzen mee als handbagage. Enige probleem is dat we geen kluisje hebben in ons appartement, maar die gok moeten we dan maar wagen. Laat ze de kitlens ook maar meenemen, dan heb ik eindelijk een gegronde reden om die te vervangen... Iets met WAF.![]()
Denk dat ik met m'n 10-22mm en 40mm wel een heel eind kan komen. Als je op 10mm iets er helemaal op hebt, krijg je met 40mm al redelijk detail-shot.
Dit alles gaat trouwens op een 450D body. Maar aangezien het om EF-S lenzen gaat, hadden jullie vast al door dat het om crop ging.
En zoals eerder opgemerkt, IS is een uitkomst in de musea of 's avonds op straat.
Ik weet niet wanneer je gaat maar het is er in de zomer snikheet, dus sleep zo min mogelijk mee overdag
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
(en wat ben ik dan ongeveer kwijt). Het is trouwens een 2e hands lens waar ik verder prima zuinig op ben geweest.
Ik vraag het omdat ik me niet voor kan stellen dat ik de enige ben die die ring wil laten vervangen.
Verwijderd
Wellicht toch een idee dan om ook m'n 70-300 mee te nemen. Al zit ik er vaak niet op te wachten om voor een paar foto's van lens te wisselen "in the field". Maar als je het goed doet moet dat prima kunnen volgens mij.Abbadon schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 19:43:
[...]
Toen ik in Rome was heb ik voornamelijk mijn 16-35 gebruikt (op full frame), omgerekend naar crop dus de 10-22Had ook een 24-70 bij me maar die bleef na de eerste dag ongebruikt in het hotel liggen. Wat ik wel prettig vond was m'n 70-200 tele voor detailshots.
Zoals het er nu uitziet gaan we niet echt naar musea, al is dat nog niet echt zeker. Maar je mag dus wel gewoon foto's maken in de musea… Zou m'n 40STM nog wel van pas kunnen komen met f/2.8, of zou ik dan meer hebben aan m'n 18-55mm met IS?En zoals eerder opgemerkt, IS is een uitkomst in de musea of 's avonds op straat.
Ik weet niet wanneer je gaat maar het is er in de zomer snikheet, dus sleep zo min mogelijk mee overdagAls ik er ooit weer naartoe ga houd ik 't bij twee primes.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Zag al snel waar hij behoorde, maar eer dat je hem weer kunt monteren moet bijna de hele lens uit elkaar.
Maargoed, wegens gebrek aan locktite/slecht hechtende locktite was hij losgekomen, terwijl ik 2 andere schroefjes heb moeten uitboren wegens overschot aan locktite

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Bovendien is een lens of body repareren vaak helemaal niet eng!
Zoek maar eens op hoe je de 17-85 moet/kan repareren : Kan iedere Tweaker!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Kwestie van stap voor stap uit elkaar, markeringen zetten met stift, en de schroefjes bij elkaar houden (stuk gaffa tape ondersteboven vastplakken op je bureau):

Hij zit nu, weer in elkaar, in plaats van locktite heb ik gewoon een goeie lijm gebruikt, geen 1 seconde lijm! Maar gewoon normale lijm die iets minder krachtig is. 1 seconde lijm is nogal agressief, en kan een hoop narigheid geven als bijvoorbeeld zo'n sliertje of vingerafdruk op het plastic danwel glaswerk komt. de lijm kun je aanbrengen met bijv. een tandenstoker rond de kop van het schroefje. Heb het vooraf even getest op schroefjes van een een ander apparaat om te controleren of ze voldoende vast bleven zitten, maar nog wel los kwamen met de schroevendraaier.
Alleen het front element moet ik er nog op zetten, die heb ik nog even losgelaten gisteren, zodat eventuele lijmdampen weg konden. Die moet ook goed gepositioneerd worden las ik, want hij is op een bepaalde manier geslepen.
Voor het assembleren alles even afblazen met zo'n luchtbalgje, en lenzen schoonwrijven met een microvezel doekje. Overigens hoeft het niet 100% stofvrij te zijn, de 17-55 is dat toch al niet bepaald door zijn ontwerp.
[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 27-03-2014 10:31 ]
Macro fotografie!
Ik heb tot nu toe altijd de combinatie 70-200 F4 IS met een Raynox DCR 150 & 250 voorzet lens gebruikt.
Er komen best aardige resultaten uit maar ik wil meer
enkele voorbeelden:

ik vraag mij af kan ik met een dedicated (100 of 180 mm) lens betere resultaten krijgen?
Ik hoop vooral een iets grotere DOF te krijgen met een dedicated lens. nu moet ik vaak erg afstoppen om uberhaupt een beetje scherpte te krijgen.
Zoals je ziet wil ik graag dichtbij komen.
Iemand tips, advies of iets anders?
Budget is ongeveer 600,- (tenzij ik er niet aan ontkom om hoger te gaan) en 2e hands vind ik geen probleem.
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik had de L versie en de scherpte was subliem (contrast ook, bij normale shots) echter vergroting viel tegen.
Hier een paar shots, dan kun je zelf een idee krijgen: https://www.flickr.com/ph...8/sets/72157634090222992/
Meeste op maximale vergroting geschoten en in post ook nog eens uitgesneden.
[ Voor 3% gewijzigd door Hamed op 29-03-2014 18:39 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
De foto's die jij laat zien ToyotaMR2 zijn qua scherpte en contrast exact hoe ik het wel hebben.
Alleen de vergroting mis ik misschien een beetje.
Die zijn geschoten met de 100mm L van canon?
Maar dan zouden tussenringen een uitkomst kunnen bieden?
ik zal ook nog even naar de 90mm / F3.5 SLII APO-Lanthar kijken (had ik nog nooit van gehoord)
Mocht iemand hier wat voorbeeldjes van hebben graag
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Met ringen bereik je niet veel met die lens: YouTube: Canon EF-S 60mm Macro EF 100mm L IS Macro and Extension tubes
Voor scherpte en contrast is het een goede lens, voor extreme vergrotingen echter niet.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Maar dan is het werkbereik gelijk wel heel kort. Voor insecten gaat het dan lastig worden ben ik bang.
De Canon 180mm gaat ver over budget en is wel erg lang op crop.
De Canon 100L Macro is natuurlijk ook prachtig, maar zou dan wel tweedehands gekocht moeten worden binnen dit budget. Of hij echt zoveel beter is dan de 'gewone' Canon 100 macro of de 105mm Sigma weet ik niet. De genoemde 90mm Tamron heeft in vergelijking met de canon en Sigma volgens mij geen stabilisatie, wat toch wel jammer is.
Stabilisatie
Echte macro 1:1 of groter
Mf/af niet heel boeiend, maar liefst af zodat de lens ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden.
Budget kan opgehoogd worden mits de lens echt scherper is.
K neig persoonlijk naar de 100mm L maar ik denk niet dat ik een grotere vergroting krijg dan de foto's die ik eerder plaatste.
Wel zal de scherpte en het contrast veel beter zijn (wat ook belangrijk is)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Scherpte en een grotere DoF is overigens ook een kwestie van 'skills'. Macro fotografie is een moeilijke vorm van fotografie en voor echt goede resultaten moet je vooral veel oefenen en ook andere factoren zoals genoeg licht, de juiste technieken, kennis en kunde, etc. zijn minstens zo belangrijk als je lens.
http://www.dpreview.com/a...king-in-macro-photography
De Voigtländer 90mm is geen macrolens en doet maar 1:3,5 vergroting. De Zeiss MP 100 doet het zelfs nog beter in dat opzicht.Hamed schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:39:
Ik heb de 100L en 180L van canon gehad. Zeiss 100mm heb ik nu ook. Als om scherpte gaat met macrofotografie dan raad ik je de Voigtlaender 90mm / F3.5 SLII APO-Lanthar aan. Scherpste wat ik nu toe gehad heb. Gewoon ziek
Fiber schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:11:
Tja, als je echt meer vergroting wil dan 1:1 dan is er natuurlijk ook nog de zeer specialistische pricewatch: Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro, maar die is verder nergens anders echt bruikbaar voor.
Scherpte en een grotere DoF is overigens ook een kwestie van 'skills'. Macro fotografie is een moeilijke vorm van fotografie en voor echt goede resultaten moet je vooral veel oefenen en ook andere factoren zoals genoeg licht, de juiste technieken, kennis en kunde, etc. zijn minstens zo belangrijk als je lens.
De MP-E kun je ook omgekeerd op je body zetten met een ringetje, heb je een gewone lens
De MP-E is wel het beste wat je kan krijgen (zonder te moeten tweaken) voor consumenten!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
nopeHamed schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:58:
Heb je haast met je aankoop?
niet echt. ik krijg goede resultaten met mijn 70-200 met voorzetlenzen.
ik wil mij iets meer specialiseren in macro vandaar dat ik hoop dat een dedicated lens mij daarbij gaat helpen.
die 65mm is wel erg vetFiber schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:11:
Tja, als je echt meer vergroting wil dan 1:1 dan is er natuurlijk ook nog de zeer specialistische pricewatch: Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro, maar die is verder nergens anders echt bruikbaar voor.
ik ben uiteraard bekend met de nadelen van macrofotografie.
Het nadeel van voorzetlenzen is dat de DOF vaak wat korter wordt dan met een mooie prime lens.
En je raakt ook wat detail kwijt.
Uiteindelijk bereik je de mooiste resultaten met stacks, maar dat komt later wel!
[ Voor 62% gewijzigd door madmaus op 29-03-2014 21:15 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
"meer vergroting => minder scherptediepte" is voor zover ik weet een natuurwet. Een macro objectief zonder voorzetlenzen verandert daar niets aan. De beeldscherpte kan je misschien wel verbeteren op die manier.madmaus schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:12:
Het nadeel van voorzetlenzen is dat de DOF vaak wat korter wordt dan met een mooie prime lens.
Hier worden ze allemaal genoemd : http://www.lenstip.com/36..._VC_USD_Introduction.htmlFiber schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:07:
De Canon 100L Macro is natuurlijk ook prachtig, maar zou dan wel tweedehands gekocht moeten worden binnen dit budget. Of hij echt zoveel beter is dan de 'gewone' Canon 100 macro of de 105mm Sigma weet ik niet. De genoemde 90mm Tamron heeft in vergelijking met de canon en Sigma volgens mij geen stabilisatie, wat toch wel jammer is.
De Tamron is lekker goedkoop bij Amazon : pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Canon)
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Laten we het hopen, want de cashback die nu loopt (waarbij je cashback op een lens krijgt nadat je ook een dure body hebt gekocht), vind ik maar niks.Hamed schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:16:
Meestal eind mei als men vakantiegeld heeft, dan heeft Canon cashback. 100L krijgt altijd korting. December en januari ook trouwens!
Laten we hopen dat het tegelijk valt met de fotomania in de mediamarkt, zoals in 2012. Wat heb ik me toen toch geluk gehad met de 70-200/2.8L II
Terug ontopic: @madmaus, in hoeverre is stabilisatie een must? Volgens mij gaat je dat bij echte macro niet altijd helpen, aangezien de vergroting dusdanig is dat je zelfs met stabilisatie trillingen hebt, en een statief misschien noodzakelijker is dan je denkt.
De 100/2.8 macro van Canon (de non L) is de helft goedkoper en naar mijn mening is de 100L maar een klein beetje beter (kleuren). Ik gebruik de 100/2.8 al een paar jaar en heb mening malen de 100L ernaast geprobeerd, maar ik kan het niet rechtvaardigen om de non-L te vervangen met de L.
De 100L is vooral mooier qua kleuren met een ondergaande zon (diepere kleuren), maar je zei dat je waarschijnlijk meer macro gaat doen dan dat je de lens als portret e.d. gaat gebruiken, maar voor echte macrotoepassingen kan ik niet goed het verschil ontdekken tussen de 2.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Doe je dit echter niet, en gebruik je het objectief wel eens (vaker) vanuit de losse hand, dan is IS toch wel verdomd handig. Zeker bij het focussen van kleine onderwerpen
Met de 100L kon ik haarscherpe schots maken met 1/60.
Het is ook vooral dat IS ervoor zorgt dat het wat rustiger is allemaal in de zoeker.
Korte tijd geleden geëxperimenteerd met: https://www.flickr.com/ph...8/sets/72157641708762445/
En viel me toch wel op hoezeer ik die IS miste.
Die 100L heeft 4 stops stabilisatie.
Echt handig hoor
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Mijn ervaring is dan ook voor normaal gebruik 3 stops en ga je dichterbij focussen, zoals we dat doen met Macro dan neemt deze af tot bijvoorbeeld 1 stop. Voor Macro zal de IS niet heel veel winst opleveren, maar focus je ook op wat grotere afstanden dan is de IS een mooie toevoeging.
[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2014 14:24 ]
Ik kan alleen zeggen dat ik het rustige beeld in de zoeker een zeer groot voordeel vond.
[ Voor 11% gewijzigd door tobiasvs op 31-03-2014 15:32 ]
Verwijderd
Daarom dat je bij macro een ander (en extra) soort IS nodig hebt. En dát is dus die hybrid IS die de 100L IS heeft. Maar hij corrigeert dus links-rechts en omhoog-omlaag verschuiving. AFAIK corrigeert hij geen focus verschuivingen. (Hoewel dat in principe mogelijk zou zijn)
Eenvoudig in te zien waarom macro een andere IS vergt dan normaal. Maak een landschap foto. Wat moet je dan om die berg op de achtergrond omhoog te verschuiven? Juist, je moet je lens omlaag richten. Een draaiende beweging dus. Je lens horizontaal houden, en door je knienen gaan doet helemaal niets. (Een berg is 1000 meter hoog, en neemt 10mm van je beeld in. Een verplaatsing van 1 meter(!) van je camera, levert dus 10/1000 mm verschuivin in je beeld op. Dat is één tot twee pixels. Een verplaatsing van 1 mm levert een verschuiving van ~ 0,001 pixel op.
Een draaiing van de camera levert een verschuiving op die afhankelijk is van de afstand. Een draaing van 1 graad, levert sin(1) = 0,174 op. Op 10 km afstand, lijkt de berg dus 174mm verschoven te zijn. Dat is 1,75mm op de sensor, en dus zo'n 175 pixels.
Bij objecten die ver weg staan, wordt alle bewegingsonscherpte dus veroorzaakt door een rotatie van de lens, niet een verschuiving.
Op macro afstanden wordt alles compleet anders... Een 1:1 vergroting... Je object is 10mm. De voorwerp afstand is dan bijvoorbeeld 15cm. De draaing levert nu 0,261mm verschuiving op, zo'n 26 pixels. Een 1 mm horizontale verschuiving levert 1mm verschuivin op de sensor. Dus 100 pixels.
Bij macro afstanden blijft de rotatie van de lens dus belangrijker, maar de verschuiving is nóg belangrijker. Bij macro moet je dus beide corrigeren.
Nu twijfel ik om weer een dergelijke allround superzoom lens te kopen. Of misschien wat minder bereik maar meer kwaliteit.
Ik beschik over een 650D. Nu lijkt de 24-105mm L canon lens me wel wat. Ik heb er veel over gelezen, maar zie dan ook veel mensen die van mening zijn dat deze lens alleen goed is wanneer je een fullframe camera hebt. Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze lens en daar iets over kunnen zeggen?
En anderzijds ben ik benieuwd naar ervaringen met de (nieuwe) Sigma 18-250mm en de 18-270mm van Tamron.
Iemand nog andere suggesties qua lenzen? Volledigheidshalve, ik heb reeds een 50mm 1.8 en een 10-20mm lens. De standaard kitlens (18-55mm) heb ik ook nog, maar gebruikte ik amper omdat het bereik binnen de 18-250 viel.
Het lijkt me dan ook nuttig eens te achterhalen welke brandpuntsafstanden je vaak gebruikt
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Hmm, ik heb eens gekeken in mijn Lightroom bibliotheek (kende deze functie niet). Probleem is dat mijn archief nog niet is ingeladen (Onlangs windows opnieuw geïnstalleerd). Dus beperkt aantal foto's en ik ben op het moment verzot op mijn 10-20mm lens. Verreweg meeste foto's dan ook in dat bereik. Maar wanneer ik de zoomlens gebruik, zie ik dat ik nog steeds het korte eind vaker gebruik van het lange eind. Dus wellicht is het zoombereik van 250mm dan minder belangrijk. Ik ben ook meer bezig met landschap- en architectuurfotografie. Maar merkte bij de sigma 18-250 soms een groot verlies aan scherpte en veel paarse randen.Sjekster schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:32:
Heb je een manier om te bekijken welke brandpuntsafstanden je het meest gebruikt? Het is moeilijk voor ons in te schatten of een lens met kleiner bereik beter voor je is, ongeacht de kwaliteiten van zo'n lens. De kwaliteit van bijv de 24-105 is ongetwijfeld beter dan die van de Sigma 18-250, maar het bereik is dan ook compleet anders (24mm op een 650D is ook niet echt wijd, die mms tussen 17 en 24 ga je wss wel missen. 105-250 is ook nogal een verschil.)
Het lijkt me dan ook nuttig eens te achterhalen welke brandpuntsafstanden je vaak gebruikt. Dit kan in bijv Lightroom heel makkelijk, via de library filter > metadata > focal length
Ik heb eigenlijk een hekel aan het wisselen van lenzen onderweg. Maar wellicht moet ik me daar ook overheen zetten.
Ik ga zaterdag in Urk even kijken en hopelijk kan ik dan wat lenzen uitproberen. Zijn er nog alternatieven die ik vergeet?
en de pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Dat ligt er maar aan of je die extra mm wel of niet (regelmatig) gebruikt...Sjekster schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:40:
mm's inleveren voor wat extra kwaliteit is 1 ding, maar een 17-50 als alternatief voor een 18-250 aandragen lijkt me wel ietwat overdreven, niet?
Sigma heeft dit jaar een vernieuwde 18-200 geintroduceerd die het best netjes schijnt te doen.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik had de nieuwe 18-200 gezien. Deze is duurder dan de 18-250, maar ik lees dat hij inderdaad wel wat beter presteert. Kan er alleen maar 1 review over vinden.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
[ Voor 35% gewijzigd door henkie196 op 11-04-2014 12:38 ]
Ik heb zowel de 17-50f/2.8 OS als de 18-35/f1.8 van Sigma en ik kan zeggen dat de eerste behoorlijk hard stof aan het vangen is. De ontbrekende stabilisatie en minder zoombereik vind ik niet zo storend, heb ook een losse 50mm liggen mocht dat nodig zijn.Universal Creations schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:31:
De Canon is gemiddeld genomen niet beter dan de Sigma. Er is geen opvolger, maar wel een grote (en duurdere) concurrent: pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
Erg lichtsterk voor een zoomlens, geen stabilisatie en beperkter zoombereik, maar.... hij loopt rondjes om alle zoomlenzen in zijn bereik op ieder diafragma.
De Tamron is ook afgevallen. Bouwkwaliteit blijft achter bij de Sigma naar mijn mening.
Ik twijfel nu nog tussen de Sigma 18-250 (307 euro via Amazon) of de Canon 18-135. Ik ga er nog eens over nadenken. Heb er gelukkig geen haast mee.
Zelf heb ik op dit moment een Canon 60D met uitwijkend eventueel naar een 5D Mark III (is niet niet in bezit).
Op verschillende reviews en winkelbezoeken komt het er op neer dat ik moet uitwijken naar de tamron of canon 24-70 echter vraag ik me af welke nou echt een doorslag zal geven?
Eventueel wil ik ook wel uitwijken naar een andere lens als daar veel positiever op gereageerd word maar tot nu toe kom in bij de 24-70 uit maar iemand enig idee welk merk hiervoor het beste is?
Samen met een vriend zijn we een aantal winkels langs geweest en die zeiden dat dat de lens is voor fotografie op festivals/feesten. Daarna zijn we verder gaan kijken op internet wat men erover schrijft en oordeelt. Echter zei de ene winkel dat de Tamron het geld waar is in vergelijking met de Canon lens die duurder is. Maar de andere winkel raad de Canon weer aan. Dit gaat ook zo in reviews op internet waardoor ik de weg kwijt ben naar welke lens ik moet gaan. Ik wil namelijk geen slechte keuze maken.Universal Creations schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:13:
Waarom kies je voor de 24-70?
Vandaar ook de vraag of dit wel echt de lens is waarnaar ik moet gaan of misschien toch een andere.
Ik zou voor de Tamron gaan op basis van de prijs en de stabilisatie. Maar buiten dat is er ook maar heel weinig mis mee lijkt mij.DannyBevers schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:04:
[...] maar tot nu toe kom ik bij de 24-70 uit, maar iemand enig idee welk merk hiervoor het beste is?
http://www.dpreview.com/l...tamron-24-70mm-2p8-vc-usd
Ach, er zijn geen slechte keuzes, ze zijn allemaal goed.DannyBevers schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:20:
[...]
Vandaar ook de vraag of dit wel echt de lens is waarnaar ik moet gaan of misschien toch een andere.
Ik zou toch deze ook nog eens proberen:
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon)
Scheelt een hoop geld en ik denk niet dat hij echt minder is op je 60D. Enige nadeel is dat hij niet bruikbaar is op de 5D3...
[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 13-04-2014 12:34 ]
Nu op mijn 5d3 weet ik niet wat ik verder aan lens zou moeten willen (okay de 70-200 die ik al heb, meer primes, een 16-35 ...).
Vreemd, want die 24-70 geeft op je 5D3 nu hetzelfde beeld als een 17-44 op je 50D. Dus als je de 24-70 nu fijn vindt, had je een 17-50 op je 50D ook heel fijn gevonden. Daarbij heeft de 17-50 ook nog eens stabilisatie en weegt ie de helft minder.... (en de prijs is ook nog eens veel lager).Boudewijn schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:46:
Ik vond de 24-70 2.8 I L anders erg fijn op mijn 50D. ja hij is wat lang maar icm een 10-22 had ik best een leuke setup.
Nu op mijn 5d3 weet ik niet wat ik verder aan lens zou moeten willen (okay de 70-200 die ik al heb, meer primes, een 16-35 ...).
Dat de 17-50 door zijn prijs (en IS ja) een geduchte concurrent is voor de 24-70 op crop snap ik ja. De IS versie is meen ik alleen minder scherp dan de non-IS en ik kan maar niet goed wennen aan non-canon lenzen die andersom zoomen (nee canon is niet raar, de rest is raar
Ook vind ik meedraaiende focusringen irritant. Ik weet niet zeker of die tamron dat heeft...
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2014 01:45 ]
Ik heb het over de Sigma 17-50 OS, welke een stuk beter is dan de non-OS (die niet meer te verkrijgen is en 18-50 was). Jij hebt het denk ik over de Tamron, waarbij dit verhaal wel klopt. De Sigma draait geloof ik "de juiste" kant opBoudewijn schreef op maandag 14 april 2014 @ 01:41:
Klopt daar heb je gelijk in, maar ik zit nu meestal rond de 30mm op FF, en als de 24-70 te lang was op crop pakte ik de 10-22 erbij. Die ik sowieso erg fijn vind. In feite had ik voor het hele bereik van 10 tot 70mm een chique lens, waardoor het stuk van 17-24mm niet gemist werd op die 24-70.
Dat de 17-50 door zijn prijs (en IS ja) een geduchte concurrent is voor de 24-70 op crop snap ik ja. De IS versie is meen ik alleen minder scherp dan de non-IS en ik kan maar niet goed wennen aan non-canon lenzen die andersom zoomen (nee canon is niet raar, de rest is raar). Toen ik voor 600E ex btw die 24-70 kon kopen was voor mij de deal wel duidelijk
.
Ah crap. Dat verklaart een hoop. De sigma heb ik niet in handen gehad, de tamron wel.Universal Creations schreef op maandag 14 april 2014 @ 01:45:
[...]
Ik heb het over de Sigma 17-50 OS, welke een stuk beter is dan de non-OS (die niet meer te verkrijgen is en 18-50 was). Jij hebt het denk ik over de Tamron, waarbij dit verhaal wel klopt. De Sigma draait geloof ik "de juiste" kant op
Als ik de volle mep had moeten betalen voor die 24-70 zou voor mij de balans ook anders liggen, waarbij canon een stuk minder leuk is.
Ik zag de Sigma nu juist niet zitten, de Tamron kwam in diverse reviews ook gewoon beter uit de bus.
http://www.the-digital-pi...XR-Di-II-Lens-Review.aspx
Ik vind het een fijne en zeer scherpe lens, en toch nog redelijk snel focussen ook.
To do or not to do...
Zou voor mij andere lenzen echt aantrekkelijker maken.
Heb je die review goed bekeken? Er wordt alleen vergeleken met de Sigma 18-50 non-OS.iew schreef op maandag 14 april 2014 @ 01:50:
Ik zat toevallig even mee te lezen op dit late uur, zelf heb ik de Tamron non VC 17-50mm.
Ik zag de Sigma nu juist niet zitten, de Tamron kwam in diverse reviews ook gewoon beter uit de bus.
http://www.the-digital-pi...XR-Di-II-Lens-Review.aspx
Ik vind het een fijne en zeer scherpe lens, en toch nog redelijk snel focussen ook.
Voor een overzichtje van de Sigma 17-50 OS vs. Tamron 17-50: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
De Tamron is een tikje scherper in de hoeken dan de Sigma. Maar de Sigma heeft een paar aardige voordelen: focus geluid en snelheid (deze Sigma heeft HSM) en de stabilisatie.
Het zal blijkbaar toch een redelijke kostenbesparing opleveren, want het is niet alleen maar spiegelen. De knopjes moeten namelijk wel aan dezelfde kant.Boudewijn schreef op maandag 14 april 2014 @ 02:01:
Speaking of de verkeerde kant op: hoe moeilijk is het nou om het mechaniek te spiegelen? Je hebt toch al een lens met een andere mount en electronica, dus je hebt een deel van je productie mount-specifiek. Je glas (lijkt me het lastigste) kun je ook generiek houden.
Zou voor mij andere lenzen echt aantrekkelijker maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 14-04-2014 02:26 ]
Ze hebben alletwee wat voordelen, ik koos de Tamron vanwege de betere scherpte ook op F/ 2.8, en hij is accurater dan de Sigma met focussen.
Ik vind de Tamron toch echt redelijk snel en het geluid valt wel mee, niet zo stil als de HSM versie van Sigma maar het is nu ook niet zo dat het enorm veel herrie maakt.
Ja de stabilisatie is een voordeel, verder vind ik het persoonlijk wel meevallen.
Tamron heeft weer alsextra voordeel dat je 6 jaar garantie krijgt.
Het is maar waar je voor kiest.
To do or not to do...
Er wordt alleen vergeleken met de Sigma 18-50 f/2.8 Macro en niet met de 17-50 f/2.8 OS. Er staat alleen een plaatje van laatstgenoemde.iew schreef op maandag 14 april 2014 @ 02:49:
Ik heb het goed gelezen hoor, er word ook vergeleken met de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en dus niet alleen de Sigma.
Ze hebben alletwee wat voordelen, ik koos de Tamron vanwege de betere scherpte ook op F/ 2.8, en hij is accurater dan de Sigma met focussen.
Bij Sigma 5jaar als ik mij niet vergis.Tamron heeft weer alsextra voordeel dat je 6 jaar garantie krijgt.
Het is maar waar je voor kiest.
Dit topic is gesloten.