Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
NovapaX schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:11:
Brainfart: Kun je je huis (op de een of andere manier) verkopen aan jezelf om je hypotheek boeterentevrij af te lossen en zo over te sluiten?
Kan er niets over vinden op internet.
Als zoiets al zou kunnen, dan betaal je ook nog kosten koper. Lijkt me dan niet zo financieel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:25
Verkopen en direct terugkopen kan incl kosten koper uiteindelijk goedkoper zijn dan de boete bij eerder aflossen of de hypotheek oversluiten.

Maar dan moet je wel iemand hebben die je compleet vertrouwd en bijvoorbeeld geen schulden heeft of toevallig een hartaanval krijgt tussen tekenen van koop en verkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:07
hv08 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:45:
Verkopen en direct terugkopen kan incl kosten koper uiteindelijk goedkoper zijn dan de boete bij eerder aflossen of de hypotheek oversluiten.

Maar dan moet je wel iemand hebben die je compleet vertrouwd en bijvoorbeeld geen schulden heeft of toevallig een hartaanval krijgt tussen tekenen van koop en verkoop :)
En ook dan staan er zeer waarschijnlijk nog clausules in de hypotheekakte die dat verbieden. Ik heb daar al eerder over gepost hier, ff zoeken zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

http://min-of-meer.blogspot.nl is wel een interessant blog, en dan bedoel ik vooral Aflosverhalen en De portemonnee van...

Laatste tijd kom ik er niet zo vaak meer, beetje teveel "vrouwen gekeuvel".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Die linkjes ga ik ook eens bekijken.
joramoudenaarde schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:50:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Misschien een beetje 'n persoonlijke vraag aan iedereen, maar als ik zie dat best een hoop mensen hier binnen grofweg 10-15 jaar FO lijken te kunnen worden, ben ik er best nieuwschierig naar. Wat is jullie inkomsten en hypotheek verhouding als ik vragen mag?
Ik reken even met een "normale" baan die ik had.
Ongeveer 1,5x modaal en met HRA, vakantiegeld, 13de maand en zo zat ik op ongeveer 2700 netto/maand gemiddeld over een jaar gerekend.

Mijn vaste lasten waren over een jaar gerekend 860 (incl. eten, op stap, hypotheek, etc).
Hypotheek was rond 200 netto met 85 aflos, beide zitten in die 860 euro.
Per maand rekende ik 200 extra voor bijv. stedentrips, reizen en vakanties en kom ik dan uit op 1060 gemiddeld per maand.

Dus 1060/2700 is rondkomen van 39% en 61% sparen. Dit heb ik een jaar of 8 gedaan. Daarna nog een paar jaren parttime gewerkt en spaarde ik ongeveer 40%. Toen mijn kans afgewacht om mij voor een leuk bedrag uit te laten kopen wegens een reorganisatie. Toen was ik al 2/3 FO en had nog 15 maanden WW tegoed ook nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:26

Metro2002

Memento mori

mekkieboek schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:28:
[...]

Nou nou, 20 km/h noem ik niet 'op je dooie akkertje', dan fiets ik me al behoorlijk in het zweet. Mijn woon-werk is ook zoiets maar dat wordt al gauw 3 kwartier. Maar goed, elke keer lekker uitwaaien en je hoeft 's avonds niet meer naar de sportschool, scheelt ook weer tijd (en geld).
:o ik zou dan serieus maar eens óf wat gaan doen aan je conditie óf aan je fiets.
Met drie kwartier heb je het over 13km/u ... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 21-02-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 21:57
Metro2002 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:24:
[...]

10km is heel goed dagelijks te fietsen. Op je dooie akkertje is dat een half uur qua tijd en als je je conditie een beetje terug hebt is 25 minuten ook niet raar. Denk dat je daar met de auto niet heel ver vanaf zit.

Of het financieel zoden aan de dijk zet? Ik zie dat je een flink salaris hebt maar verreken je niet qua kosten op wat een stuk rijden met de auto je kost. Dat is echt meer dan de som van je brandstofkosten :)
Ben het met je eens dat het prima te doen is. Vroeger naar de middelbare school was dat standaard en had ik geen andere keus. Conclusie, ik ben gewoon te verwend geworden en doordat het geen moetje is pak ik de makkelijke weg van de auto. Dus de voorzichtige doelstelling is minimaal 1 keer per week voordeel is dat ik de tijd die ik op de sportschool doorbreng meer aan krachttraining kan doorbrengen ipv cardio.
Financieel bespaar ik bijna niets want de kosten van het aanhouden van een auto heb ik toch. Ik zou er namelijk niet 1 van de 2 auto´s voor willen opofferen. Als ik die zou willen opofferen dan zou het wel rond de 3.000 tot 3.500 schelen dat zijn namelijk alle kosten die het auto bezit me kosten. Wellicht een aanzienlijke besparing maar mij het niet waard.
Metro2002 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:24:
[...]

Het gaat er niet om wat er binnenkomt maar wat er overblijft zeg ik altijd maar. Mensen kunnen een enorm salaris hebben en toch financieel aan de grond zitten.
Klopt maar ik weet niet wat er bij andere overblijft. Ik weet wel heel goed wat andere bruto en netto binnen krijgen, dat laat zich dus makkelijker vergelijken voor mij :) . Persoonlijk vind ik dat erg fascinerende verhalen waarbij mijn handen jeuken om deze mensen te "helpen".

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
@Bonsaiboom, Kabelmannetje, Accountant;
Members only:

Dat geeft wel wat extra stimulans om toch eens goed te kijken naar een verhuizing. De restschuld is dan het probleem niet eens zo, en de Kosten Koper van een volgend huis kunnen we zelf opvangen om zo onze volgende hypotheek flink lager te krijgen. Maar ik zie in ieder geval wel dat het lang zo'n slecht idee niet is om versneld af te lossen. Met elke 10% die je jaarlijks cq. elke 2 jaar aflost, betaal je, bij een annuïteitenhypotheek, toch al snel ±10% minder per maand. Dat, en een hypotheek die zowiezo wat lager zit dan onze huidige, en het aflossen bovenop wat we de afgelopen 5 jaar hebben betaald, gaat dan hopelijk helpen onze hypotheek flink sneller af te lossen.

Bedankt voor het vergelijkingsmateriaal allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
Metro2002 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:02:
:o ik zou dan serieus maar eens óf wat gaan doen aan je conditie óf aan je fiets.
Met drie kwartier heb je het over 13km/u ... :X
Waar ik woon, wachten we netjes voor het rode verkeerslicht. En dan nog moet je oppassen anders word je voor je sokken gereden door al die ku^H^H uh.. haastige studenten hier :P
joramoudenaarde schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:50:
...en het aflossen bovenop wat we de afgelopen 5 jaar hebben betaald, gaat dan hopelijk helpen onze hypotheek flink sneller af te lossen.
Gelijk heb je. Wel ben ik benieuwd hoe de belastingdienst denkt over al dat aflossen want het heerst nogal. Voor elke euro spaargeld die wordt afgelost vangen ze immers geen VRH meer. Ik zie het er nog wel van komen dat ze in de toekomst gaan schuiven met wat in box1 en box3 zit.

Niet dat de keuze om af te lossen perse anders moet zijn. Ik denk dat ik het alsnog zou hebben gedaan maar ik ben nou eenmaal risicomijdend als het op spaargeld aankomt.

Edit: come to think of it, eigenlijk is dat onzin. De HRA vormt een veel groter deel dan de misgelopen VRH. Ze mogen blij zijn met al die aflossers :)

[ Voor 51% gewijzigd door mekkieboek op 21-02-2015 22:36 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:27

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[b]joramoudenaarde schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:50
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 14:52

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Jurist;
Oh, ik heb geen passieve inkomsten die m'n hypotheek (gaan) betalen hoor… was 't maar zo'n feest! Dat is overigens wel iets waar ik de komende 10 jaar aan wil werken. Niet dat héél m'n dan nog lopende hypotheek daaruit betaald moet gaan worden, maar het zou fijn zijn als ik een stukje passief inkomen heb om de lasten verder te drukken. :)

Maar ik heb inderdaad in m'n (snelle) berekening geen rekening gehouden met 't feit dat je tijdens het versneld aflossen, ook steeds lagere maandlasten krijgt, en dus ook steeds sneller kan sparen. Als ik het even ruim neem en elke 2 jaar 10k-15k af los, dan heb ik na 10 jaar in theorie ook de maandelijkse hypotheeklasten gehalveerd. Grote kans dat je na aflossing 3-4, niet elke 2 jaar maar gewoon elk jaar versneld kan aflossen. Dat gaat aan het einde van de rit al een aantal jaar schelen! Plus je loon gaat in die 10 jaar ook vast nog wel wat omhoog, dus misschien is 15 jaar eigenlijk niet eens heel erg vreemd of onhaalbaar.

Moet er wel bij zeggen dat ik niet het gevoel heb dat ik ooit de behoefte aan kinderen zal krijgen (ben nu 35), en dat ik ook niet noodzakelijk in een huis van 300k hoef te zitten… helemaal omdat ik de ruimte niet nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Phony schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:36:
@joramoudenaarde: bedoel je misschien www.sochicken.nl? Dat gaat niet zozeer alleen over financiële onafhankelijkheid, maar meer over het leiden van een fijn leven in het algemeen. Is van een jongen in Delft.

http://gooddaytolive.wordpress.com. vind ik zelf wel inspirerend en past ook wel bij mijn attitude (en die van Account denk ik). Vooral gericht op een mooie werk/privé balans, en niet alleen zoveel mogelijk geld verdienen. Het is een Duitser, wat wel aardig is ten opzichte van die Amerikaanse sites.

http://econowiser.wordpress.com is van een Nederlandse dame met twee kinderen, wat dus ook weer een stukje dichter bij huis is.
Eerste 2 kende ik nog niet. Econowiser wel, heeft een paar goede blogjes over indexbeleggen, maar de laatste tijd is het vrij weinig meer wat bruikbaar is voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
joramoudenaarde schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:25:
[...]

Een paar van die links kon ik inderdaad al… interessante sites, maar ik loop er altijd op stuk dat ze allemaal praten op een op Amerikaanse markt gericht leven. Zodra je wat meer naar hun specifieke levensstijl en -plannen kijkt zie je dat ze best veel voordeel lijken te halen uit het Amerikaanse systeem. Ik kwam een tijdje terug een Nederlandse site tegen, maar was 'm jammer genoeg vergeten te bookmarken. Het was een URL met een "kip" of "chicken" erin geloof ik :D
Het verschil is ook best groot tussen NL en USA wat dat betreft. Huizen zijn, over het algemeen, stukken goedkoper dan hier. Salaris is vanwege de lagere belasting vaak hoger als je goed opgeleidt bent. En de investeringsmogelijkheden zijn ook nog eens beter dan hier. Dan heb je de heilige 3-eenheid te pakken van salaris, cost of living en investeren. En alle 3 zijn die eigenlijk in de USA beter.

Aan de andere kant, als het in de USA misgaat met je dan gaat het ook goed mis vanwege het gebrek aan sociale zekerheid. Maar die mensen zie je dan weer niet bloggen, dus dan houden we het idee dat het in de USA allemaal zo makkelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat ligt er maar aan waar je woont. Als je rond Silicon Valley zit zijn huizenprijzen heel veel duurder dan hier. Als ze gaan verhuizen voor lage huizenprijzen kan je dat hier ook doen. Al is dat natuurlijk wel makkelijker binnen de VS, dan hier naar Oost-Europa bijvoorbeeld te gaan. Maar tegelijk zie ik hier ook weinig mensen die het ervoor over hebben om naar een goedkopere regio binnen Nederland te gaan. En dan hoef je niet direct naar gehucht in Oost-Groningen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
JURIST schreef op zondag 22 februari 2015 @ 07:31:
[...]

Members only:
Zit tussen de 5 en 10 procent netto van netto inkomen voor mijn hypotheek, het wisselt omdat ik geen vast inkomen heb.
Merk idd dat de woning door lage hypotheeklasten en locatie onbewust geoptimaliseerd is voor bereiken van FO. Door de locatie bij een winkelcentrum en fietsafstand van werk geef ik namelijk ook nauwelijks wat uit aan vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Blik1984;
Inderdaad… m'n vrouw is Amerikaans, en haar oom/tante en ouders waren eigenlijk schoolvoorbeelden van hoe het kan gaan. D'r oom/tante hadden een goede baan en opleiding, en die zijn nu vervroegd met pensioen met 2 afbetaalde huizen (Florida en Albany). Haar ouders komen allebij uit het leger, hebben een degelijke opleiding, maar hebben kinderen. Ze hadden nogal last van de economie en hebben mede dankzij die economie, kinderen en studieschuld, gewoon minder geld om te besteden.

@Sissors;
De mensen die in Sillicon Valley wonen én werken hebben daar ook een passend loon bij, maar de verschillen zijn inderdaad een stuk extremer dan hier. Woon je in hartje Boston, dan zijn de prijzen behoorlijk hoog. Woon je nét aan de rand van Boston, dan zijn de prijzen erg goed te betalen. Maar de lonen verschillen daar net zo hard als de huizenprijzen… vaak gaat dat aardig gelijk op: woon en werk je in de stad, dan verdien je meer en zijn de huizenprijzen evenredig hoger. Woon en werk je buiten de stad, dan dalen beiden ook redelijk evenredig.

Maar als je in Amerika ook maar een béétje een fatsoenlijke opleiding hebt en je hebt de discipline om zelf voor je sociale zekerheid te zorgen (ook daar zijn verzekeringen voor), dan kun je echt heel snel, heel ver komen met FO worden. Wat Blik1984 ook aangeeft… de belastingen zijn daar over de hele linie lager waardoor je netto meer overhoudt van je bruto inkomsten. Een deel van die extra inkomsten zou je, met een beetje discipline, in je eigen zorgverzekering/sociale vangnet kunnen stoppen, maar dan nog hou je netto in verhouding meer over dan hier.

Het grootste nadeel in Amerika vind ik zelf dat je makkelijker (en sneller) ontslagen kunt worden. Een maand opzegtermijn is daar een luxe die je kán krijgen als het bedrijf waar je werkt daar waarde aan hecht. Maar een opzegtermijn van 1-2 weken is niet heel ongewoon. En daarnaast het aantal vrije dagen waar je mee begint (±10)… je bouwt vaak extra vrije dagen op naar mate je langer bij een bedrijf werkt, maar veel is het in ieder geval niet. Al die invloeden maken het tot een totaal ander FO-plaatje dan hier in Nederland :)

Ik zelf zie wonen in Groningen ook niet zo zitten. Niet zozeer omdat ik Groningen niks vindt, maar m'n hele leven is óf hier in het Westen (Rotterdam, Den Haag, Westland e.d.), óf in Amerika (Florida, Phoenix-Arizona vanwege haar familie). Er is voor mij in het noorden van Nederland te weinig om daar te willen wonen omwille van FO zijn helaas. Maar de prijzen voor een leuk huis in die gebieden zijn wel érg aantrekkelijk soms!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:39:
Dat ligt er maar aan waar je woont. Als je rond Silicon Valley zit zijn huizenprijzen heel veel duurder dan hier. Als ze gaan verhuizen voor lage huizenprijzen kan je dat hier ook doen. Al is dat natuurlijk wel makkelijker binnen de VS, dan hier naar Oost-Europa bijvoorbeeld te gaan. Maar tegelijk zie ik hier ook weinig mensen die het ervoor over hebben om naar een goedkopere regio binnen Nederland te gaan. En dan hoef je niet direct naar gehucht in Oost-Groningen te gaan.
Daarom zeg ik ook, over het algemeen. Silicon Valley als voorbeeld aanhalen is hetzelfde als voor Nederland een grachtenpand in Amsterdam, het is gewoon een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

@Phony;
dat was inderdaad de link! Het was niet echt een FO-site, maar gaf wel een aantal mooie inzichten in hoe je met minder, toch prettig en goed kunt leven.

Die andere 2 linkjes heb ik even gebookmarked, bedankt! :)

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
joramoudenaarde schreef op zondag 22 februari 2015 @ 08:57:
@Jurist;
Oh, ik heb geen passieve inkomsten die m'n hypotheek (gaan) betalen hoor… was 't maar zo'n feest! Dat is overigens wel iets waar ik de komende 10 jaar aan wil werken. Niet dat héél m'n dan nog lopende hypotheek daaruit betaald moet gaan worden, maar het zou fijn zijn als ik een stukje passief inkomen heb om de lasten verder te drukken. :)
Bij ons lukt dat wel en dat is een goed gevoel, maar als we zeg 150K moeten gaan bijlenen lukt dat misschien niet meer. Dat zal bij mij schoorvoetend gaan. Liever schik ik in op de bestaande vierkantemeters
Maar ik heb inderdaad in m'n (snelle) berekening geen rekening gehouden met 't feit dat je tijdens het versneld aflossen, ook steeds lagere maandlasten krijgt, en dus ook steeds sneller kan sparen. Als ik het even ruim neem en elke 2 jaar 10k-15k af los, dan heb ik na 10 jaar in theorie ook de maandelijkse hypotheeklasten gehalveerd. Grote kans dat je na aflossing 3-4, niet elke 2 jaar maar gewoon elk jaar versneld kan aflossen. Dat gaat aan het einde van de rit al een aantal jaar schelen! Plus je loon gaat in die 10 jaar ook vast nog wel wat omhoog, dus misschien is 15 jaar eigenlijk niet eens heel erg vreemd of onhaalbaar.
Dat gaat wel flink impact hebben en het mooie is dat het dan steeds sneller gaat! Net als met sparen, beleggen, het is een aantal jaren volhouden en dan ga steeds meer profijt trekken van je eigen discipline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:01:
[...]

De foto in die link geeft het al direct aan:

- Huis vol teringzooi / prullen
- ongeorganiseerd
- Roken
- meerdere kinderen
- Volop speelgoed

PRECIES datgene dat de mindset van de lagere klasse / arme klasse weergeeft. Geef ze 10 euro en ze geven 10 euro uit aan prullen en daarna klagen ze dat ze geen geld hebben voor eten.
klink hard maar het is vaak wel zo (en ja, genoeg ervaring met dat soort mensen)

*knip*
*knip* Iets redelijker kan wel.
Je bent goed bezig met FO als je daar met dat inkomen aan toekomt maar je faalt wmb hard als het aankomt op belangrijker zaken als empathie en medemenselijkheid. :N

[ Voor 15% gewijzigd door Krisp op 22-02-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Precies! Ik probeer met m'n beperkte rekenknobbel rekening te houden met een "oh shit" situatie… als m'n vrouw of ik minder ga verdienen, dan kunnen we nog steeds om de 2 jaar ±10% extra aflossen. De andere kant is dat we vast wel meer gaan verdienen en elke aflossing ervoor zorgt dat we ook maandelijks meer over houden. Over 10 jaar gekeken gaat dat inderdaad flink wat opleveren!

Members only:

@Cocytus; ik geloof zelf ook niet dat alle mensen die het wat minder hebben, zo handelen. Maar ik heb 't zelf ook om me heen gezien dat als iemand het wat krapper heeft, en dan vooral op de langere termijn, dat ze dan sneller geneigd zijn om wat leuks te doen met geld. Juist omdát ze minder vaak iets leuks kunnen doen is dan de neiging om een TV te kopen áls ze dan eens geld over hebben, vaak groter dan dat ze dat geld investeren of stoppen in lasten- of schuldverlaging. Een stukje mindset komt helaas vaker voor als je langer krap bij kas zit. Ik heb daar zelf vroeger jammer genoeg ook last van gehad toen ik net begon met werken… in de tijd dat de aanslagen begonnen en de economie tegen zat merkte ik dat werken in mijn sector ook lastig werd en hield ik behoorlijk weinig over.

Ik klaag natuurlijk niet… het was mijn keuze om in die sector te willen (blijven) werken. En nu ik wat verder ben in m'n carriëre en eigenlijk sinds een paar jaar echt wat ruimte over houdt om me eens te verdiepen in investeren en het verlagen van m'n lasten, begin ik pas een in te zien dat ik "vroeger" beter wat langer thuis had kunnen wonen, of beter een paar jaar later een auto had kunnen kopen. Ik moet er niet aan denken hoeveel geld me dat bespaart zou hebben… voor m'n toenmalig 22-24 jarige leeftijd zou dat genoeg geld zijn om een kleine aanbetaling te doen op een leuk huisje, en dan had ik nu ook letterlijk jaren voorgelopen op het FO worden én had ik destijds ook niet zo krap gezeten.

Eigenlijk is dat natuurlijk ook allemaal achteraf praat, maar met minder geld maak je wel vaak de keuze om je leven op dát moment aangenamer te maken. Misschien om juist minder aan de stress van weinig geld te hoeven denken (hersenloos TV-kijken doet wonderen!), maar bij mij hielp dat toen echt :) Als je financiëel wat ruimte over houdt is het ook wat makkelijker om andere keuzes, of juist meer toekomstgerichte keuzes te maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb het artikel gelezen ja, doet niks af aan mijn reactie.

Arm zijn is zeker niet altijd een keuze en ik ken zelf ook mensen die buiten hun schuld om arm zijn geworden zoals bv in de bijstand terecht komen doordat je man vreemdgaat om maar iets te noemen

Hoe je daar vervolgens mee omgaat is echt een mindset.

Dat heeft niets met empathie te maken met de realiteit. Anders zou iedereen die arm was wel arm blijven en dat is domweg niet het geval.

En nee ik voel me zelf absoluut niet superieur, ben zelf ook werkloos geweest, ben ook maar begonnen met een minimumloon baantje zonder opleiding, heb nog geen 2 jaar geleden mijn 1e huis moeten verkopen met bijna 40k schuld en heb nog steeds geen wereldsalaris.

Nou kan ik natuurlijk ook al mijn geld wegsmijten, gaan roken en mijn huis vol teringzooi zetten maar ik kan ook proberen verstandig om te gaan met mijn geld waardoor ik langzaam aan opkrabbel.

Mijn reactie was overigens uitsluitend op het plaatje bij het artikel en ik heb alle respect voor mensen die arm zijn en er wat van proberen te maken, ik schijt echter op mensen die arm zijn en alle verantwoording afschuiven en uitsluitend klagen en zelf niks ondernemen.

Dan kan er een mooi artikel aan gehangen worden dat mensen anders gaan denken bij te weinig geld maar dat doet niks af aan het feit dat de ene persoon nou eenmaal wel wat onderneemt en probeert uit de situatie te komen en de ander geen reet meer uitvoert en domme beslissingen neemt. Ik denk eerder dat de ware aard van het beestje te voorschijn komt bij te weinig geld.

Vechter of opgever, eigen verantwoordelijkheid pakken of verantwoording afschuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 22-02-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb al een tijdje niet meer gepost in dit topic. Ik ben al ouder dan gemiddeld hier denk ik (bijna 45). En ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Ik werk 20 uur per week. Maar ondanks dat ben ik al een stukje op weg naar FO. En dat besefte ik laatst ineens, ik ben al een stuk onderweg :)

Ongeveer 30% van m'n inkomsten kan ik sparen(of beleggen enz). En ik kan ook nog geld uitgeven aan m'n hobby's zoals muziek maken (saxofoon, les nemen is niet goedkoop en zo'n sax ook niet). Verder ben ik bezig met creatieve dingen en heb ik hiervoor een webshop. Alles wat ik hiermee verdien verdwijnt ook op een spaarrekening. Mijn droom is om dusdanig FO te zijn dat ik me fulltime kan bezighouden met creatief en kunst en niet meer naar kantoor hoef. Een deel inkomsten uit beleggingen/sparen enz. En een deel uit mijn creatieve werk.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
zomertje schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:55:
…Verder ben ik bezig met creatieve dingen en heb ik hiervoor een webshop. Alles wat ik hiermee verdien verdwijnt ook op een spaarrekening…
Dat klinkt ook leuk eigenlijk… mag ik vragen wat je maakt/doet, en hoe je zo'n webshop hebt opgezet? Loopt dat "wit" of "zwart" (onder de tafel)? Ik zit zelf ook in de creatieve sector, en een webwinkel opzetten is misschien lang zo'n slecht idee nog niet om een klein beetje extra inkomen te genereren. En tegelijkertijd kan het ook als stok achter de deur dienen om bezig te blijven, iets waar ik soms nog wel eens moeite mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 13:57
Members only:

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Mooi overzicht Mr_Blobby! Bevat die grafiek ook beleggingen of is dat puur je groeiende vermogen cq. inkomen? Het geeft in elk geval wel goed aan dat je vermogen goed kan groeien of dalen met het kopen kopen van een huis en de groei in je vak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 13:57
joramoudenaarde schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:50:
Mooi overzicht Mr_Blobby! Bevat die grafiek ook beleggingen of is dat puur je groeiende vermogen cq. inkomen? Het geeft in elk geval wel goed aan dat je vermogen goed kan groeien of dalen met het kopen kopen van een huis en de groei in je vak :)
Het is een optelsom van wat ik heb staan op mijn spaar- en beleggingsrekeningen en jaarlijks verwerk ik de waardestijging of daling van mijn beleggingen in dit vermogen. Maar ik ben nooit zo actief bezig geweest met beleggingen en meestal stond al mijn geld op één of meer spaarrekeningen. Pas sinds de spaarrente de afgelopen jaren gekelderd is, ben ik meer gaan beleggen (bij Meesman). Momenteel is bijna 25% van mijn vermogen belegd en maandelijks komt daar telkens weer een flink bedrag bij.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Richard schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 19:02:
http://min-of-meer.blogspot.nl is wel een interessant blog, en dan bedoel ik vooral Aflosverhalen en De portemonnee van...

Laatste tijd kom ik er niet zo vaak meer, beetje teveel "vrouwen gekeuvel".
Ze is dan ook gestopt met de aflosverhalen en portemonnee van. Kost teveel tijd.
mekkieboek schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:28:
[...]

Nou nou, 20 km/h noem ik niet 'op je dooie akkertje', dan fiets ik me al behoorlijk in het zweet. Mijn woon-werk is ook zoiets maar dat wordt al gauw 3 kwartier. Maar goed, elke keer lekker uitwaaien en je hoeft 's avonds niet meer naar de sportschool, scheelt ook weer tijd (en geld).
We hadden vorig jaar elektrische fietsen gekocht. Met het toen nog geldende fietsenplan instapmodellen gehaald.

Wel handig, want nu fiets ik vaak naar m'n werk toe en bespaar ik op benzinekosten. Niet dat het de kosten van een elektrische fiets nou compenseert, want voor het bedrag van 500 euro kan er wel een jaartje aan benzine weggezakt worden. Maar een klein beetje beweging en zo is ook wel handig. (de motor is ter ondersteuning, alleen ipv op je dooie akkertje 15km/h fietsen ook een snelheid krijgt van 15km/h heb je een snelheid van 25km/h

De sportschool bezuinig ik echter niet op. Sporten op de sportschool is toch wat efficiënter dan thuis.

[ Voor 57% gewijzigd door kmf op 22-02-2015 13:22 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

joramoudenaarde schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:27:
[...]

Dat klinkt ook leuk eigenlijk… mag ik vragen wat je maakt/doet, en hoe je zo'n webshop hebt opgezet? Loopt dat "wit" of "zwart" (onder de tafel)? Ik zit zelf ook in de creatieve sector, en een webwinkel opzetten is misschien lang zo'n slecht idee nog niet om een klein beetje extra inkomen te genereren. En tegelijkertijd kan het ook als stok achter de deur dienen om bezig te blijven, iets waar ik soms nog wel eens moeite mee heb :)
Ik heb een webshop bij Etsy.com (zie sig). Is een leuke site en heel erg groot. Je kunt meeliften op alles wat er al is voor een bescheiden bedrag. Het is mijn bedoeling om t wit en via de kleine ondernemersregeling te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:05:
[...]

Ik heb het artikel gelezen ja, doet niks af aan mijn reactie.

Arm zijn is zeker niet altijd een keuze en ik ken zelf ook mensen die buiten hun schuld om arm zijn geworden zoals bv in de bijstand terecht komen doordat je man vreemdgaat om maar iets te noemen

Dat heeft niets met empathie te maken met de realiteit. Anders zou iedereen die arm was wel arm blijven en dat is domweg niet het geval.

En nee ik voel me zelf absoluut niet superieur, ben zelf ook werkloos geweest, ben ook maar begonnen met een minimumloon baantje zonder opleiding, heb nog geen 2 jaar geleden mijn 1e huis moeten verkopen met bijna 40k schuld en heb nog steeds geen wereldsalaris.

Nou kan ik natuurlijk ook al mijn geld wegsmijten, gaan roken en mijn huis vol teringzooi zetten maar ik kan ook proberen verstandig om te gaan met mijn geld waardoor ik langzaam aan opkrabbel.

Mijn reactie was overigens uitsluitend op het plaatje bij het artikel en ik heb alle respect voor mensen die arm zijn en er wat van proberen te maken, ik schijt echter op mensen die arm zijn en alle verantwoording afschuiven en uitsluitend klagen en zelf niks ondernemen.

Dan kan er een mooi artikel aan gehangen worden dat mensen anders gaan denken bij te weinig geld maar dat doet niks af aan het feit dat de ene persoon nou eenmaal wel wat onderneemt en probeert uit de situatie te komen en de ander geen reet meer uitvoert en domme beslissingen neemt. Ik denk eerder dat de ware aard van het beestje te voorschijn komt bij te weinig geld.

Vechter of opgever, eigen verantwoordelijkheid pakken of verantwoording afschuiven.
Het artikel van De Correspondent is (zoals wel vaker het geval is daar) een slechte rehash van wat al maanden eerder in de Amerikaanse pers is verschenen, dus eigenlijk had ik je moeten vragen of je de onderliggende artikelen had bestudeerd en uit je post wordt duidelijk dat het antwoord een dikke vette nee is. Toen jij werkloos was had je een uitkering, we hebben een niet-schokkend maar wel fatsoenlijk minimumloon en er zijn legio toeslagen (waar je nu nog steeds een beroep op doet). Hoe denk jij dat mensen iets kunnen ondernemen om uit hun situatie te komen als ze twee full time kutbanen moeten werken om genoeg geld te hebben om überhaupt eten te kunnen komen?

McDonalds Tells Workers To Budget By Getting A Second Job And Turning Off Their Heat
McDonalds’ suggested budget for employees shows just how impossible it is to get by on minimum wage
McDonald's eigen huishoudboekje voor haar werknemers:
Afbeeldingslocatie: http://d35brb9zkkbdsd.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/07/Screen-shot-2013-07-15-at-9.29.08-AM.png

Merk op dat er geen eten op staat, geen bedrag voor verwarming en dat een zorgverzekering voor $20 volstrekt uit de dikke duim van de CEO is gezogen. Als je een 'tipped job' hebt (serveerster oid) is het nog erger, want dan is het minimumloon onder de $3/uur en kom je niet eens aan het inkomen dat hier staat.

De working poor is in de VS een reëel fenomeen en twee hele slimme onderzoekers, verbonden aan gerenommeerde universiteiten (Harvard en Princeton), hebben met wetenschappelijk (controleerbaar en verifieerbaar) onderzoek aangetoond dat dergelijke armoede een significante nadelige invloed heeft op je cognitief functioneren (hier overigens één van de onderzoeken in Science) en het enige waar jij mee komt is een (wmb volstrekt misplaatst) " :') " en in deze post wat zelfgenoegzame psychologie van de koude grond. En dat terwijl je zelf nog een beroep doet op het gespreide bedje van de Nederlandse verzorgingsstaat (zorgtoeslag)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Cocytus schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:24:
[...]

Het artikel van De Correspondent is (zoals wel vaker het geval is daar) een slechte rehash van wat al maanden eerder in de Amerikaanse pers is verschenen, dus eigenlijk had ik je moeten vragen of je de onderliggende artikelen had bestudeerd en uit je post wordt duidelijk dat het antwoord een dikke vette nee is. Toen jij werkloos was had je een uitkering, we hebben een niet-schokkend maar wel fatsoenlijk minimumloon en er zijn legio toeslagen (waar je nu nog steeds een beroep op doet). Hoe denk jij dat mensen iets kunnen ondernemen om uit hun situatie te komen als ze twee full time kutbanen moeten werken om genoeg geld te hebben om überhaupt eten te kunnen komen?

McDonalds Tells Workers To Budget By Getting A Second Job And Turning Off Their Heat
McDonalds’ suggested budget for employees shows just how impossible it is to get by on minimum wage
McDonald's eigen huishoudboekje voor haar werknemers:
[afbeelding]

Merk op dat er geen eten op staat, geen bedrag voor verwarming en dat een zorgverzekering voor $20 volstrekt uit de dikke duim van de CEO is gezogen. Als je een 'tipped job' hebt (serveerster oid) is het nog erger, want dan is het minimumloon onder de $3/uur en kom je niet eens aan het inkomen dat hier staat.

De working poor is in de VS een reëel fenomeen en twee hele slimme onderzoekers, verbonden aan gerenommeerde universiteiten (Harvard en Princeton), hebben met wetenschappelijk (controleerbaar en verifieerbaar) onderzoek aangetoond dat dergelijke armoede een significante nadelige invloed heeft op je cognitief functioneren (hier overigens één van de onderzoeken in Science) en het enige waar jij mee komt is een (wmb volstrekt misplaatst) " :') " en in deze post wat zelfgenoegzame psychologie van de koude grond. En dat terwijl je zelf nog een beroep doet op het gespreide bedje van de Nederlandse verzorgingsstaat (zorgtoeslag)...
Ten eerste: ik krijg géén zorgtoeslag , ik krijg uberhaupt nergens toeslagen voor. En toen ik werkloos was had ik geen uitkering maar leefde ik op spaargeld. Goede motivator om snel weer iets te vinden kan ik je vertellen.

Ten tweede: Working poor: in de vs bestaat dat ja, armoede in afrika bestaat ook en daar had ik het ook niet over, ik had het over de nederlandse situatie.
En dan nog, check even de foto's.

Roken, puinhoop overal, tig kinderen en jij durft nog met droge ogen te beweren dat dat komt doordat ze zo'n laag inkomen hebben ? Ik noem dat het gevolg van verkeerde beslissingen maken. Zéker in de VS waar veel mensen veel meer eigen verantwoording hebben (lagere belastingen maar ook minder sociale zekerheid).

Heb nog niet zo heel lang geleden nog een docu gezien over de working poor en stuk voor stuk (!) hadden ze allemaal een exorbitant uitgavenpatroon voordat ze ontslag kregen en uiteraard geen spaargeld maar vooral veel schulden.
Uitzonderingen zijn er ongewtijfeld zoals mensen die ziek worden etc en die mogen wmbt direct geholpen worden.

Dat geldproblemen zorgen voor slechter kunnen nadenken kan maar je kan ook de boel net zo goed ook omdraaien: Lager iq en kortzichtigheid leidt tot armoede.

En dan die lijstjes, daar staat al de basis op van het probleem:
Geen geld hebben maar wél een auto op afbetaling willen, dag 150 dollar.
Een electriciteitsrekening van 90 dollar per maand is echt ABSURD veel geld gezien het feit dat een Kwh daar 12 dollarcent kost gemiddeld. Dan heb je dus een verbruik van 750Kwh PER MAAND. 8)7
Verlaag je alleen al die 2 uitgaven dan kom je met 1 minimumloon salaris daar al rond.

Sorry je overtuigd me niet met je persoonlijke aanvallen, waar een wil is is een weg. En nogmaals: Kijk volgende keer naar NL en niet naar de VS want die 2 zijn niet hetzelfde. In NL kennen we amper 'working poor' maar we kennen ook maar weinig mr money mustachjes.

En om er nog aan toe te voegen, het minimumloon in de VS ligt niet eens heel veel lager dan hier (1,5 euro per uur lager) terwijl de belastingen en zaken als huisvesting wel goedkoper zijn daar.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 22-02-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 16:55

Stewie!

Keen must die!

Die hele discussie is off-topic, maar het is in de VS inderdaad zo dat je op basis van een minimum salaris niet 'normaal' rond kan komen in bepaalde regio's van het land. Dieper in het binnenland zijn de woonlasten een stuk lager, maar is vaak ook minder werk te vinden.

Onderschat overigens niet het energiegebruik. De airco's draaien bijna het hele jaar (verwarmen/koelen) en bij de meeste huishoudelijke machines lijken ze jaren achter te lopen op Europa in energiezuinigheid. Net als met de auto komt dat omdat de kosten van energie lager zijn dan de meerprijs in investering.

De problemen zijn in de VS echt zichtbaar. De tweedeling in de maatschappij is groter dan wij in West-Europa kennen. Kijk alleen al naar de hoeveelheid pawn shops en payday loan shops.
In tegenstelling tot Europa blijven zij wél geloven in de American Dream. Dus ook al heb je het smerigste baantje, je werkt daar voor je geld. Twee banen en een bijbaan voor het weekend. Men zet daar veel sneller alles op alles om hogerop te komen. Men moet daar ook wel in geloven, anders is je positie uitzichtloos en alles voor niets.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Stewie! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:56:
Die hele discussie is off-topic, maar het is in de VS inderdaad zo dat je op basis van een minimum salaris niet 'normaal' rond kan komen in bepaalde regio's van het land. Dieper in het binnenland zijn de woonlasten een stuk lager, maar is vaak ook minder werk te vinden.

Onderschat overigens niet het energiegebruik. De airco's draaien bijna het hele jaar (verwarmen/koelen) en bij de meeste huishoudelijke machines lijken ze jaren achter te lopen op Europa in energiezuinigheid. Net als met de auto komt dat omdat de kosten van energie lager zijn dan de meerprijs in investering.

De problemen zijn in de VS echt zichtbaar. De tweedeling in de maatschappij is groter dan wij in West-Europa kennen. Kijk alleen al naar de hoeveelheid pawn shops en payday loan shops.
In tegenstelling tot Europa blijven zij wél geloven in de American Dream. Dus ook al heb je het smerigste baantje, je werkt daar voor je geld. Twee banen en een bijbaan voor het weekend. Men zet daar veel sneller alles op alles om hogerop te komen. Men moet daar ook wel in geloven, anders is je positie uitzichtloos en alles voor niets.

Members only:
Ik ben er 2x op vakantie geweest en t viel me op dat ze vaak echt hun best doen voor dat hongerloontje. Beleefdheid die niet gemaakt overkomt en goede service. Heb wel geleerd dat een goede fooi geven belangrijk is, dan kun je ze echt een beetje helpen.

Consumeren en schulden maken is daar ook best extreem. Je moet eerst laten zien dat je iets kan afbetalen voordat je meer mag kopen. Schulden maken om te bewijzen dat je netjes betaald.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stewie! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:56:
Members only:
DE kaart die je alleen krijgt als je jaarlijks meer dan een half miljoen uitgeeft met je kaart ? 8)7 8)7 _/-\o_

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41
marviins schreef op zondag 22 februari 2015 @ 18:11:
[...]

DE kaart die je alleen krijgt als je jaarlijks meer dan een half miljoen uitgeeft met je kaart ? 8)7 8)7 _/-\o_
Heb jij die niet?? :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Richard op 22-02-2015 19:45 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik heb sinds kort niet eens een credit-card meer (helaas)
Overgestapt naar een andere bank, maar niet helemaal op het handige moment qua aanvraag voor credit-card.
Blijkt dat ze je liever geen kaart geven als je als enige kostwinner in het gezin amper een maand zelfstandig ondernemer bent... :+

Ach... ik heb hem niet echt 'nodig' maar hij was wel verrekte handig.
Misschien maar een bijenkorf-kaart (visa) ofzo regelen, daar kun je wat makkelijker aan komen :D

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 22-02-2015 20:43 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Ben dit jaar begonnen met een studie aan de OU. Denk dat ik tegen de tijd dat ik het heb afgerond ik ook FO heb bereikt. Ik zie dat ook een beetje als vangnet, bij blijven in mijn vak ook al werk ik er niet meer in.
Van mijn werk weer mijn hobby maken en intussen mijn netwerk blijven onderhouden. Mocht ik dan weer moeten werken, dan kan ik makkelijk weer instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Beste GOT'ers, Ik volg dit topic al een tijdje, waardoor dank voor alle bijdrages van jullie!

Maar er is mij nog iets onduidelijk. Als we praten over bijvoorbeeld 50% van je netto inkomen sparen om over 17 jaar FO te zijn (mr money mustache tabel) Bedoelen jullie dan alleen het bedrag wat je op de spaarrekening zet of nemen jullie dan ook zaken zoals banksparen, spaarhypotheek en aanvullend pensioen mee in jullie berekening?

Als ik alleen het bijstort bedrag spaarrekening pak dan spaar ik 32% van mijn netto inkomen. (salaris + maandelijkse teruggaaf) maar als ik de spaarproducten uit mijn hypotheek (80% aflossen) en aanvullend pensioen (BND) erbij pak dan zit ik op 43% wat aanzienlijk meer is.

Ik hoor het graag.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37

Tazzios

..

Het verschilt per persoon hoe er gerekend wordt. Ik zelf tel alleen wat vrij gespaard(spaar+beleggen) wordt. Dat hanteren de meeste volgens mij.

Hetzelfde heb je bij 'netto inkomen'; verreken je de HRA vooraf met je hypotheekkosten of niet?

Dus reken zoals je wilt maar hou jezelf niet voor de gek. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 23-02-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Spaarpot voor de hypotheek neem ik zeker mee. Daar kan ik ook bij (al kan het op korte termijn wat geld kosten).

Aanvullend pensioen neem ik niet mee: kan ik niet aankomen tot 65 / 67 jaar. En daar heb dus niets aan als ik op m'n 45ste FO wil zijn :-). Voor mij valt dat dus onder het potje "extra/buffer" voor na 65/67 jaar waar ik niet actief mee reken.

En net zoals Tazzios: dit kan per persoon verschillend zijn (als je b.v. al 50 bent en je kijkt 10 jaar vooruit kan dat anders liggen). Dus kijk naar je eigen situatie en bereken het dan op een realistische manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:45

Gast1981

room with a moose!

Metro2002 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:05:
[...]

Exact. Arm zijn is veelal geen keuze, maar als je ziet hoe sommige mensen er vervolgens mee omgaan dat is het ook geen wonder dat dat zo blijft... Het is overigens misschien nog wel schrijnender bij mensen die (boven) modaal verdienen en zich alsnog stelselmatig dieper in de schulden werken. Zulke grappen zie je wel eens bij RTL "Een dubbeltje op z'n kant" voorbij komen. Tweeverdieners (nouja, anderhalf) die netto bijna 5k binnenharken, maar ondertussen steeds verder onder nul komen te staan en echt absoluut clueless zijn wat betreft hun uitgaven. Mensen die simpelweg zwaar in de shit zitten en er nauwelijks uit kunnen komen verdienen wat mij betreft zonder twijfel de helpende hand, maar zoals in het geschetste voorbeeld.. kom op zeg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik tel zelf al het geld wat ik "los" heb staan, dus alle spaarrekeningen, beleggersrekeningen, cash e.d. Een hypotheek of pensioenspaarrekening tel ik niet mee, omdat:
  • M'n hypotheek zal vast een mooi stukje extra geld zijn als ik dat ooit zou verkopen, maar zeker weten doe ik 't niet. Daarnaast moet je toch een dak boven je hoofd hebben, dus tenzij ik zou gaan huren kan ik niet zomaar bij dit geld. Hooguit dat ik ga huren in de laatste jaren voor m'n pensioen… in dat geval zal het geld wat vrij komt uit m'n koopwoning genoeg zijn voor een aantal jaar huur. Zelfs als het huis maar 50.000 waard zou zijn is het genoeg geld om de komende 5+ jaar een huis te kunnen huren van dat geld. :) En zo'n enorme waardedaling zie ik persoonlijk niet gebeuren, maar met dat soort absurde situaties probeer ik ook een klein beetje rekening te houden (klein beetje maar) :)
  • M'n pensioenspaarrekening is voor m'n pensioen. Daar kan ik voor m'n pensioen niet (zomaar) aan zitten, en dat zou ik ook niet willen. M'n aanvullende pensioen ben ik nu aan het opbouwen naast het sparen voor FO. En zoals 't nu gaat heb ik voor ik met pensioen ga, ruimschoots voldoende om i.c.m. m'n AOW prima te kunnen leven. M'n vaste lasten zouden ongeveer €1000 p.m. zijn zodra het huis is afbetaald… eigenlijk zelfs minder, maar €1000 is waar ik rekening mee hou.
Zoals het nu gaat heb ik hooguit 20 jaar nodig om FO te kunnen zijn, wat zo rond m'n 55e is. Maar ik wil dan nog een paar dagen per week werken puur omdat ik 't leuk vind. Het huis is dan ook afbetaald, en het beetje geld wat ik per maand verdien met het parttime werk gebruik ik om m'n pensioen indien nodig aan te vullen (ook al kan ik dat betalen van het FO-geld), en voor m'n hobbies of zo :)

Maar het huis afbetalen en de energielasten verlagen (zonnepanelen, isolatie e.d.) zullen bij mij tijdens het FO zijn de grootste bespaarpunten worden. Zonder die lasten heb ik zo 40-60% minder geld nodig per maand namelijk, en dat tikt aan!

[ Voor 56% gewijzigd door Kapotlood op 23-02-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Lud0v1c schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:32:
Beste GOT'ers, Ik volg dit topic al een tijdje, waardoor dank voor alle bijdrages van jullie!

Maar er is mij nog iets onduidelijk. Als we praten over bijvoorbeeld 50% van je netto inkomen sparen om over 17 jaar FO te zijn (mr money mustache tabel) Bedoelen jullie dan alleen het bedrag wat je op de spaarrekening zet of nemen jullie dan ook zaken zoals banksparen, spaarhypotheek en aanvullend pensioen mee in jullie berekening?

Als ik alleen het bijstort bedrag spaarrekening pak dan spaar ik 32% van mijn netto inkomen. (salaris + maandelijkse teruggaaf) maar als ik de spaarproducten uit mijn hypotheek (80% aflossen) en aanvullend pensioen (BND) erbij pak dan zit ik op 43% wat aanzienlijk meer is.

Ik hoor het graag.
Je moet je in elk geval goed afvragen hoe je je situatie nu met straks vergelijkt. Als je hypotheek afgelost is tegen de tijd dat je FO bent, heb je dus gelijk een stuk minder lasten. Die tabel van mr money mustache gaat volgens mij uit van gelijkblijvende lasten. Het vermogen van je woning kun je alleen gebruiken als je het verkoopt, dus dan heb je er niet zoveel aan tot dat moment, behalve dan dat je maandelijkse lasten lager zijn.

Ik reken het dan ook niet mee bij mijn vermogen, omdat ik er tezijnertijd toch geen vermogen aan kan onttrekken.

Hypotheek reken ik netto (dus HRA zie ik niet als inkomsten) en aanvullend pensioen zou ik ook buiten beschouwing laten omdat je hier niet zo snel aan kunt komen voor je pensioengerechtigde leeftijd. Maargoed, zo heeft ieder zn eigen rekenmethode.

[ Voor 11% gewijzigd door Phony op 23-02-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
beetje offtopic:
Iemand een tip voor een goede TVM-solver voor iOS?
Ben helemaal verknocht aan de TVM solver die op mijn grafische rekenmachine (TI-83) zit, maar die heb ik alleen op mijn bureau op kantoor liggen en heb geen zin die mee naar huis te nemen.

Voor de mensen die steeds alles in een excel berekening aan het doen zijn: een TVM-solver maakt je leven een stuk makkelijker als het gaat om vlugge berekeningen m.b.t. samengestelde rente, en maandelijkse inleg/uitkering ;)
zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.math.tamu.edu/~kahlig/calc/pics/Tvm-screen4.gif

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 23-02-2015 14:22 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Wat ik ook wel interessant vind, is om te vergelijken is hoe jullie je portfolio opbouwen

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Phony op 23-02-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Phony schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:47:
Wat ik ook wel interessant vind, is om te vergelijken is hoe jullie je portfolio opbouwen

Members only:
Er is altijd iets te winnen: Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

NovapaX schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:21:
beetje offtopic:
Ben helemaal verknocht aan de TVM solver die op mijn grafische rekenmachine (TI-83) zit, maar die heb ik alleen op mijn bureau op kantoor liggen en heb geen zin die mee naar huis te nemen.

Voor de mensen die steeds alles in een excel berekening aan het doen zijn: een TVM-solver maakt je leven een stuk makkelijker als het gaat om vlugge berekeningen m.b.t. samengestelde rente, en maandelijkse inleg/uitkering ;)
zoiets dus:
[afbeelding]
Je bedoelt zo iets:
http://www.grunderware.com/

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Klopt, daar lees ik ook mee. 8) De WAF is alleen wat aan de lage kant, en ook een minder handige optie als je op meerdere verdiepingen wilt verwarmen. Desalniettemin blijft het een leuk klusje om komende zomer eens uit te zoeken. Ik zit eerder aan zoiets te denken: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 23-02-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST

Members only:
Gezien het zoeken naar een alternatief voor sparen en deposito's: heb je al overwogen om maximaal te storten in de spaarpolis (indien mogelijk wat betreft middelen)? Wij hebben dat gedaan en het rendement daarop (incl 1,2%) is vaak heel interessant.

Mijn verdeling is als volgt (excl. bankspaarpolis)
88% (langlopende)deposito's
10% ETF's
2% obligaties
De komende drie jaar zakt het aandeel deposito's naar verwachting naar 70% en ETF/Obligaties/Overig zal stijgen naar 30% of dit gaat lukken hangt er vanaf hoe de financiele markten zich ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood

Members only:
Members only:

Het pensioensparen wat ik nu doe levert me wel flink meer op dan wanneer ik het zelf netto zou sparen. Van elke euro die je naar die rekening stopt krijg je (uit m'n hoofd) ±37% terug met je belastingaangifte. Dat gaat dus erg hard! Nu moet je wel inkomstenbelasting betalen op 't moment dat dat geld uitgekeerd wordt, maar dan val je (vooralsnog) in een lagere belastingschijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 23-02-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX

Tot nu toe geen enkel pensioen opgebouwd en wil hier toch eens naar kijken. Bruto inleggen is fijn, maar je zit dan weer aan allemaal regeltjes vast. Ik weet nog niet of zelf netto sparen me het gemis in opbrengsten waard is.

[/mo]
Ik leg sinds 2 jaar een vast bedrag in een box1 beleggingsrekening voor mijn pensioen.
Afgelopen jaar nog de jaarruimte opgevult (meer belastingvoordeel omdat ik dit jaar in hoogstwaarschijnlijk een lagere schijf terecht kom)
Ben niet van plan om behalve de maandelijkse inleg daar nog veel meer in te gaan stoppen, rendeert wel aardig, maar de restricties voor box1 sparen houden me ook tegen.
Zeker omdat ik nu in de laagste schijf zit en het belastingvoordeel later alsnog in zijn geheel moet gaan betalen.
Huidig doel is 200k bij pensioenleeftijd, niet genoeg maar de rest vul ik wel aan met vermogen wat wel vrij beschikbaar is op het moment dat ik dat wil.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
200k zou toch best genoeg kunnen zijn als je huis is afbetaald? Netto kom je dan op ruim €1200 per maand als ik me niet vergis. Als ik nu de hypotheek afbetaald zou hebben zou ik zelfs met minder dan €1000 rond komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Uitstaande lening: 15%
Woning: 25%
Aandelen: 60%

Op bankrekening: genoeg voor 1 maand.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 23-02-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:37

icecreamfarmer

en het is

NovapaX schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:21:
beetje offtopic:

zoiets dus:
[afbeelding]
Nu weet ik niet of ios dat ook heeft maar ik heb op mijn nexus 5 andie graph die zo'n beetje alle grafische rekenmachines kan emuleren.

Ik blijf mij ook verbazen dat de smartphones zo krachtig zijn maar een fatsoenlijke rekenmachine is te veel gevraagd.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joramoudenaarde schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:39:
200k zou toch best genoeg kunnen zijn als je huis is afbetaald? Netto kom je dan op ruim €1200 per maand als ik me niet vergis. Als ik nu de hypotheek afbetaald zou hebben zou ik zelfs met minder dan €1000 rond komen :)
Dat moet inderdaad meer dan genoeg zijn. Ook niet-afbetalen en af en toe werken om HRA te blijven vangen is een goed idee.

Onttrekking kan ook >5% zijn. Je hebt immers na verloop van tijd recht op een staatspensioen en je eigen bijeen gespaarde pensioen. Dus langzaam met beleid meer interen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36

rally

Deyterra Consultancy

Ik zweer bij de PowerOne FE Calculator (Beschikbaar voor zowel IOS als Android).

IOS : https://itunes.apple.com/...lculator/id339084742?mt=8
Android : Google Play: powerOne Finance Calculator

Bewaard 30 dagen de laatste berekeningen, kan uitkomsten mailen, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door rally op 23-02-2015 17:29 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn situatie momenteel:

Vastgoed (verhuurd) 50%
Aandelen (EFT's) 45%
Lening 2%
Cash 3%

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
joramoudenaarde schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:39:
Het zou nu genoeg kunnen zijn, maar over bijna 40 jaar? Dikke kans dat het dan minder dan 70% waard van wat het nu is.
Bovendien zit het vast op die rekening tot pensioenleeftijd, en heb er voor die tijd dus niets aan, net als een pensioen. (moet ik nog even goed uitzoeken hoe dat precies zit.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik tel de bedragen op de box 1 pensioenrekening wel mee. Eventueel geld in een huis zou ik niet meetellen. Mbt de pensioengelden, aangezien ik daar niet aan kan komen tot aan mijn 67? 69? 71?e zie ik dat als hetgeen dat daarna nog een jaar of 20 mee moet gaan. Het telt wel als vermogen gedurende die periode, en dat zal betekenen dat tot die tijd er inderdaad misschien wat minder vermogen nodig is en er iets meer ingeteerd zou kunnen worden. Dat is niet mijn bedoeling, maar het zorgt wel voor een veiligheidsmarge.

Ik reken verder daarbij niet op belastingvoordelen, omdat het van zoveel rekeningen afhankelijk is en die kunnen tussen nu en dan nog sterk veranderen, maar het zorgt er nu wel voor dat de belastingdruk effectief lager is, en dat box 3 belasting niet over het bedrag telt. Daarmee is het wel heel aantrekkelijk, zoals het ook bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:11:
[...]

Ten eerste: ik krijg géén zorgtoeslag , ik krijg uberhaupt nergens toeslagen voor.
Dat is dan veranderd. Good for you, overigens, en dat is niet sarcastisch bedoeld.
Ten tweede: Working poor: in de vs bestaat dat ja, armoede in afrika bestaat ook en daar had ik het ook niet over, ik had het over de nederlandse situatie.
Je spreekt jezelf tegen want de foto's zijn van een Amerikaanse gezin. Je hebt het dus niet over de situatie in Nederland maar over die in de VS.
En dan nog, check even de foto's.

Roken, puinhoop overal, tig kinderen en jij durft nog met droge ogen te beweren dat dat komt doordat ze zo'n laag inkomen hebben ? Ik noem dat het gevolg van verkeerde beslissingen maken. Zéker in de VS waar veel mensen veel meer eigen verantwoording hebben (lagere belastingen maar ook minder sociale zekerheid).
Afbeeldingslocatie: http://cdn.riveraveblues.com/wp-content/uploads/2009/02/miss-the-point2.jpg?5adba1

De hele essentie van het onderzoek is dat een groot deel van de mensen dat eenmaal zo diep in de (financiële) problemen zit, geen hersencapaciteit meer heeft om een langetermijnstrategie op te zetten, om 'verstandige beslissingen te nemen'.
Heb nog niet zo heel lang geleden nog een docu gezien over de working poor en stuk voor stuk (!) hadden ze allemaal een exorbitant uitgavenpatroon voordat ze ontslag kregen en uiteraard geen spaargeld maar vooral veel schulden.
Uitzonderingen zijn er ongewtijfeld zoals mensen die ziek worden etc en die mogen wmbt direct geholpen worden.
Ik heb ook een docu gezien. Over UFO's, Bigfoot en het Monster van Loch Ness. Ik ga liever af op wetenschappelijk onderzoek.
Dat geldproblemen zorgen voor slechter kunnen nadenken kan maar je kan ook de boel net zo goed ook omdraaien: Lager iq en kortzichtigheid leidt tot armoede.
Gefeliciteerd, je hebt de essentie van een causaal verband volledig gemist.
Sorry je overtuigd me niet met je persoonlijke aanvallen, waar een wil is is een weg. En nogmaals: Kijk volgende keer naar NL en niet naar de VS want die 2 zijn niet hetzelfde. In NL kennen we amper 'working poor' maar we kennen ook maar weinig mr money mustachjes.
Jij reageert met ' :') ' op iets wat over de VS gaat. Wederom terug te voeren op het feit dat je het artikel / onderzoek waar je je mening over klaar hebt, niet gelezen hebt. Dat is geen persoonlijke aanval maar een constatering.
En om er nog aan toe te voegen, het minimumloon in de VS ligt niet eens heel veel lager dan hier (1,5 euro per uur lager) terwijl de belastingen en zaken als huisvesting wel goedkoper zijn daar.
Simpele leugen. Het minimumloon in de VS is $7.25 per uur. Zelfs met de huidige wisselkoers - de laagste in 11 jaar - is dat niet meer dan €6,39. Het minimumloon in Nederland is ten minste €8,66 per uur. Dat scheelt €2,27, niet €1,50. En op €8,66 is dat meer dan 25%. Het minimumloon in de VS ligt dus 25% lager (of het is hier 35% hoger, 't is maar hoe je het bekijkt). En dan reken je niet eens mee dat je hier in Nederland als werkgever wettelijk verplicht bent 8% vakantiegeld te betalen en 20 betaalde vrije dagen te geven. Dat betekent dat het reële minimumuurloon in Nederland op €10,09 ligt1 - €3,70 oftewel 57% hoger dan dat in de VS.

Dat de belasting in de VS -- bij dergelijke inkomensniveau's -- lager zou liggen, is ook nonsens. Bij minimumloon betaal je in Nederland zo'n €2.700 belasting. Als je toeslagen meerekent wordt dat bedrag al snel negatief. In de VS wordt het nooit negatief omdat de meeste tax credits daar non-refundable zijn.

1. Minimummaandloon is €1501,80; dat komt neer op €19.463,33 per jaar inc vakantiegeld. 52,2 weken van 5 dagen min 20 vakantiedagen geeft 241 werkdagen. €19.463,33 / 241 dagen / 8 uur = €10,09

Heel simpel gezegd: jouw mening is gebaseerd op vooroordelen en aantoonbaar onjuiste feiten. De discussie is verder offtopic en ik kap er nu mee, want veel meer dan dit valt er niet over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
kraades schreef op zondag 16 februari 2014 @ 09:35:
[...]

Herkenbaar. Ik heb in een nieuwe Audi A4 lease en Audi TT prive gereden en ben daarna overgestapt naar een oude Citroen Saxo. Iedereen verklaarde mij voor gek. Scheelt mij echt enorm in geld. Nooit spijt van gehad. Het is idd maar een gebruiksvoorwerp. Nu nog mij relatief dure huis kwijt zien te raken en goedkoper wonen. Ik ben genezen.
Huis verkocht en goedkoop appartementje gekocht. Financieel gunstig. Ik ben benieuwd hoe het bevalt!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Gefeliciteerd!
Ik ben ook benieuwd, kom over een tijdje terug om het te vertellen. En bij voorkeur ook hoeveel deze 2 stappen je schelen op weg naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:37

icecreamfarmer

en het is

kraades schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:50:
[...]

Huis verkocht en goedkoop appartementje gekocht. Financieel gunstig. Ik ben benieuwd hoe het bevalt!
Ik gok dat je alleen woont?
Overigens hou je bij een appartement ook rekening met VVE?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Icecreamfarmer;
Die VvE heb ik nu ook, en 't heeft altijd een beetje 'n dubbel gevoel bij me achtergelaten. Aan de ene kant betaal je een stukje VvE, waar heel de buitenkant van wordt onderhouden. Dat lijkt goedkoper omdat je bij muur- en dakonderhoud maar een deel van die kosten betaalt. Maar aan de andere kant betaal je ook voor eventuele lekkages bij een ander. Dus of die VvE nu daadwerkelijk goedkoper of duurder is dan zelf onderhoud bijhouden… geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
joramoudenaarde schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:23:
@Icecreamfarmer;
Die VvE heb ik nu ook, en 't heeft altijd een beetje 'n dubbel gevoel bij me achtergelaten. Aan de ene kant betaal je een stukje VvE, waar heel de buitenkant van wordt onderhouden. Dat lijkt goedkoper omdat je bij muur- en dakonderhoud maar een deel van die kosten betaalt. Maar aan de andere kant betaal je ook voor eventuele lekkages bij een ander. Dus of die VvE nu daadwerkelijk goedkoper of duurder is dan zelf onderhoud bijhouden… geen idee :)
Maar anderen betalen ook voor lekkage bij jou :) Daarnaast kan een VVE vaak kortingen bedingen. Hier hebben ze bijvoorbeeld spouwmuurisolatie uitgevoerd en dat meteen voor 4 gelijksoortige complexen. Dat leverde een flinke korting op. Maar schilderwerk wordt afgeraffeld en het onderhoud is minimaal en ik zou meer met isolatie willen doen. Het heeft voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
rube schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:53:
Gefeliciteerd!
Ik ben ook benieuwd, kom over een tijdje terug om het te vertellen. En bij voorkeur ook hoeveel deze 2 stappen je schelen op weg naar FO.
Ik vind dit altijd interessant. In hoeverre moet je leuke/luxe dingen laten om maar FO te worden. Een mooi huis, leuke auto, goede vakanties en lekker eten is ook wat waard. Uiteraard hecht iedereen hier weer andere waarde aan. Waar ik dan benieuwd naar ben is waar je je plezier uit haalt als je alle leuke (extra) dingetjes de nek omdraait om maar wat meer te sparen. Is het vooruitzicht dat je over X aantal jaar FO bent dusdanig doorslaggevend om dit dan maar te laten? Of zijn er andere redenen dat dit speelt.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Je gaat er vanuit dat alle leuke dingen geld moeten kosten. Dat is niet waar, je moet juist de geldverslindende leuke dingen om zien te ruilen voor leuke dingen activiteiten die weinig geld kosten of zelfs die geld opleveren.

Je zult waarschijnlijk wat moeite voor doen en het vereist een andere aanpak, maar juist dan hoef je niets "op te offeren" en kun je toch (eerder) FO worden.

Lekker uiteten is leuk, maar kan ook goed prijzig zijn. Je kan ook leren om zelf lekker te koken, met goede ingrediënten, via een website een paar extra's porties verkopen en je kunt zelf genieten van een goede maaltijd voor bijna nop (ja, het kost je wel tijd en je moet keuken wel leuk vinden, maar zelf dingen doen kan juist ook heel bevredigend zijn).

En ook dan nog kun je besluiten om op bepaalde zaken wel veel geld uit te geven natuurlijk, maar het gaat om bewuste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Door ziekte van mijn vriendin (kanker, zware chemo en bestraling) ben ik anders tegen het leven aan gaan kijken. Ik ben er -the hard way- achter gekomen dat er belangrijkere zaken in het leven dan een grote auto, groot huis, dure spullen en werken. Gezondheid, geluk, geen stress, financiele vrijheid is wat ik nu ambieer.

Edit:
De VVE is inderdaad nog €100 per maand. Meer dan mijn hypotheek... :)

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 24-02-2015 11:42 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Kraades; tjonge, tja… zo kan je je levensles ook hardhandig door je strot geduwd krijgen. Ik heb er hier, gelukkig minder direct, mee te maken gehad toen een collega dezelfde diagnose kreeg. Dat soort dingen zet je wel in één klap aan het denken. Sterkte in ieder geval, en hopelijk komt ze er weer snel bovenop!

Wel leuk om te horen dat je hypotheek verdorie lager is dan je VvE… dat zou ik ook niet vervelend vinden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Sorry, vergeten te vermelden. Het is inmiddels 6 jaar geleden en ze is er nog! _/-\o_ De ommezwaai is dus al een tijdje terug in gang gezet. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha goeiemorgen… toch goed nieuws dus! :) Was dat voor jou/jullie dé reden om meer in te zetten op FO-wezen en gezondheid eigenlijk?

Sommige mensen hebben die neiging tot consuminderen en FO-worden van nature, maar ik kan me voorstellen dat dit soort situaties ook de hoofdreden kunnen zijn voor zo'n ommezwaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
thewizard2006 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:54:
[...]

Ik vind dit altijd interessant. In hoeverre moet je leuke/luxe dingen laten om maar FO te worden. Een mooi huis, leuke auto, goede vakanties en lekker eten is ook wat waard. Uiteraard hecht iedereen hier weer andere waarde aan. Waar ik dan benieuwd naar ben is waar je je plezier uit haalt als je alle leuke (extra) dingetjes de nek omdraait om maar wat meer te sparen. Is het vooruitzicht dat je over X aantal jaar FO bent dusdanig doorslaggevend om dit dan maar te laten? Of zijn er andere redenen dat dit speelt.
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Bij mij staan een fijn en lekker huis, vakantie en lekker eten op de top van mijn uitgaven- en prioriteitenlijstje. Als ik dingen moet opgeven hieruit om eerder FO te worden dan wordt ik dus maar niet FO. Daarmee wil ik zeggen dat er daarbinnen natuurlijk ook nog grenzen zijn. Je kunt op vakantie voor 15k, maar ook voor 5k. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
joramoudenaarde schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:07:
Haha goeiemorgen… toch goed nieuws dus! :) Was dat voor jou/jullie dé reden om meer in te zetten op FO-wezen en gezondheid eigenlijk?

Sommige mensen hebben die neiging tot consuminderen en FO-worden van nature, maar ik kan me voorstellen dat dit soort situaties ook de hoofdreden kunnen zijn voor zo'n ommezwaai.
Ik denk dat dit het wel heeft bespoedigd. Maar op een gegeven moment had ik het toch wel beu geweest om te werken voor je auto/huis/materiele zaken.

Ik ga ook niet op een houtje bijten hoor -helemaal niet zelfs- maar ik denk dat ik nu wel beter onderscheid kan maken tussen echt belangrijke zaken en bijzaken. En wat blijkt nu. De dingen waar het echt om draait kosten niet eens het geld.

Edit: ik = we natuurlijk. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Blik1984 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:49:
[...]

Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Bij mij staan een fijn en lekker huis, vakantie en lekker eten op de top van mijn uitgaven- en prioriteitenlijstje. Als ik dingen moet opgeven hieruit om eerder FO te worden dan wordt ik dus maar niet FO. Daarmee wil ik zeggen dat er daarbinnen natuurlijk ook nog grenzen zijn. Je kunt op vakantie voor 15k, maar ook voor 5k. etc.
Zo heeft iedereen zijn dingen die wel prioriteit krijgen. Ikzelf kwam erachter dat ik geld overhield en geen zin had om het dan maar 'over de balk te smijten'. En FO zit al veel jaren in mn hoofd, al voor dit topic bestond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Oh ja, ik ook. En (gedeeltelijk) FO zijn is eigenlijk mijn toppunt van luxe, dus daar geef ik heel veel geld aan uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
kraades schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:55:
[...]
Ik ga ook niet op een houtje bijten hoor -helemaal niet zelfs- maar ik denk dat ik nu wel beter onderscheid kan maken tussen echt belangrijke zaken en bijzaken. En wat blijkt nu. De dingen waar het echt om draait kosten niet eens het geld.
Oh, dat is ook wel het laatste wat ik wil tijdens m'n FO-tocht. Ik heb bijvoorbeeld een MX-5'je van 15 jaar oud waar ik helemaal verliefd op ben… voor geen goud dat ik dat ding kwijt wil. Maar mocht hij een keer helemaal op zijn, dan rijd ik overigens net zo makkelijk in een Aygo'tje. Dat is dan weer de keerzijde :)

Maar met meubels e.d. koop ik liever niets dan dat ik iets koop waar ik niet 100% blij mee ben. Het helpt dat ik van nature onrustig wordt als ons huis te vol staat met prullaria; ik kom thuis echt tot rust als het enigszins schoon/minimalistisch is ingericht (en opgeruimd) :) Aan de ene kant zorgt dat ervoor dat áls we iets kopen dat het vaak iets duurder is, maar aan de andere kant kopen we dan ook relatief weinig :)

Maar m.b.t. de reden dat ik FO wil worden is het ook vooral door diverse situaties gekomen. Deels omdat ik van nature al een aversie heb van onnodige rommel, maar ook door privé situaties waardoor diezelfde "rommel" voor mij gewoon totaal geen meerwaarde meer oplevert. Als je dan ook nog een beetje 't nieuws volgt en ziet dat er zoveel gebeurt (in de EU, Azië, met Griekenland, IS etc.) dan krijg je vanzelf wel de neiging om toch wat meer je eigen toekomst in handen te kunnen houden.

't Is trouwens niet dat ik klaag… dankzij al die situaties ben ik me persoonlijk gewoon meer bewust geworden van wat ik zelf belangrijk vindt en als prettig ervaar. Niet "als een gek" maar geld uitgeven om een rotdag te verbloemen, maar gewoon gelukkiger worden van de kleine dingen bijvoorbeeld. Ik denk echt dat een hoop mensen, mijzefl inclusief, gewoon veel meer rust vinden als je 'n stapje terug doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

[...]

Als je je hele leven al zuinig leeft en naar een doel toewerkt, ga je dan je uitgaven patroon veranderen op het moment dat je je doel bereikt hebt? Als ik kijk naar de oudere generatie die vroeger weinig tot niets had, dan leven ze nog steeds zeer tevreden met weinig. Die discipline die velen in dit topic lijken te hebben zal niet opeens vervallen als ze FO zijn. Dus dan verwacht je dat men doorgaat met wat ze al jaren lang succesvol doen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Stewie! schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:35:
[...]

Als je je hele leven al zuinig leeft en naar een doel toewerkt, ga je dan je uitgaven patroon veranderen op het moment dat je je doel bereikt hebt? Als ik kijk naar de oudere generatie die vroeger weinig tot niets had, dan leven ze nog steeds zeer tevreden met weinig. Die discipline die velen in dit topic lijken te hebben zal niet opeens vervallen als ze FO zijn. Dus dan verwacht je dat men doorgaat met wat ze al jaren lang succesvol doen.
Members only:
Mooi verhaal. Wat ik niet helemaal kan volgen is hoe je het FO-tijdperk voor je ziet. Zie je de voortzetting van de business/het werk als hobby/ultieme tijdsbesteding? Ga je voor FO2 Of ga je nog uitstappen en iets anders doen omdat je FO bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Inderdaad mooi verhaal van Stewie!

Ik begrijp heel goed hoe je nu de focus kan hebben op de toekomst, nu dat het natje en droogje geregeld zijn. Ik hoop zelf ook snel in die situatie te komen, maar daar gaan nog wel wat jaartjes overheen tenzij mijn onderneming snel gaat groeien. Daar kies ik ervoor om ook redelijk wat te herinvesteren, maar toch ook om behoorlijk te onttrekken zodat FO dichterbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Stoppen doe je pas als je iets zat bent. Maar zolang je met plezier naar je werk gaat blijf je toch doorknallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik vind het altijd mooi om mensen met zo een passie iets te zien bereiken/doen, hoop dat ik ook ooit zo een passie voor iets krijg en daarmee mijn brood kan verdienen (of FO bereiken)

[ Voor 4% gewijzigd door Harmvdw op 24-02-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
[...]

Helemaal met je eens maar ergens bereik je een plafond waarbij die extratjes niet meer opwegen tegen extra geluk of toekomstige FO. Voor de meeste mensen zal dat alleen een bedrag zijn wat ver boven hun inkomsten ligt, met als gevolg dat je maar naar je inkomen leeft.
Al die zaken die jij opnoemt dragen ook bij aan mijn geluk maar i.p.v. maandelijks naar een sterrenrestaurant te gaan kun je ook 1 keer per jaar gaan. Een leuke auto kan ook een 10 jaar oude auto zijn en een iets kleiner huis of in een goedkoper buiten gebied kan ook mooi wonen zijn.
Daarnaast zie ik FO ook een beetje als topsport en het bereiken van voorgenomen doel. Je zult er zaken voor moeten laten en het zal niet altijd even makkelijk zijn. Maar als de basis eenmaal is gelegd en je hebt een leuk kapitaaltje en blijft doorzetten dan gaat het verrassend eenvoudig.
[...]

Members only:
Mooi verhaal! In veel boeken over Personal Finance kom ik dat ook tegen dat het een stimulans kan zijn om een ervaringsdeskundige in je omgeving te hebben. Met name op het gebied van ondernemen lijkt me dat erg handig als je bepaalde vraagstukken kunt neerleggen bij een succesvol iemand met een bewezen trackrecord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Accountant schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:02:
Daarnaast zie ik FO ook een beetje als topsport en het bereiken van voorgenomen doel. Je zult er zaken voor moeten laten
Dat is inderdaad zo (het laatste, vergelijken met topsport gaat me beetje ver :P). Het doel natuurlijk is besparen op dingen die je toch weinig geluk opleveren. Maar tegelijk laten we wel wezen, op een enkele uitzondering na zouden de meeste van ons zeker dingen kopen die we nu laten als geld geen beperking was. Ik heb nu geen geld over voor een nieuwe auto, maar als ik onbeperkt geld had, stond er morgen een nieuwe auto voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Sissors schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:11:
[...]

Dat is inderdaad zo (het laatste, vergelijken met topsport gaat me beetje ver :P).
Met topsport bedoel ik eigenlijk de persoon dus de topsporter. De personen die ik ken die op een vrij hoog niveau hebben gesport hebben ook een bepaalde toewijding of winnaarsmentaliteit en die zie je ook vaak terug in de studie of werkmentaliteit. In mijn werk of op sportief gebied beschik ik niet over deze mentaliteit, maar op het gebied van mijn eigen financiën heb ik dat wel. Ik geloof zo erg in mijzelf dat ik het ooit zal bereiken dat ik mij nu al voor een heel groot deel FO voel ook al ben ik dat nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Die topsport vergelijking is best reeel; er zijn wetenschappelijke studies over: https://ssl4.westserver.n...f_a_Corporate_Athlete.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Accountant schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:49:
[...]
Ik geloof zo erg in mijzelf dat ik het ooit zal bereiken dat ik mij nu al voor een heel groot deel FO voel ook al ben ik dat nog lang niet.
Zo zie je maar weer hoe verschillend persoonlijkheden zijn. Voor mij is het zo dat ondanks dat ik toch een aardige spaarpot heb, me absoluut nog niet FO voel, want ik weet dat er alleen serieus extra geld bij komt als ik werk. Stop ik daarmee dan teer ik in. Dat legt hoe dan ook nog een ongezonde druk op mijn werkzaamheden op t moment. Daar wil ik graag van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Het leven is goedkoper geworden. Als dit een tijdje doorgaat, zal het wel eerder lukken FO te zijn, of krijgen we dan heel andere problemen in Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
MisterBlue schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:56:
Het leven is goedkoper geworden. Als dit een tijdje doorgaat, zal het wel eerder lukken FO te zijn, of krijgen we dan heel andere problemen in Europa?
Je schulden worden relatief meer waard, dus het werkt juist de andere kant op zodra je meer schulden hebt dan spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

[...]

Members only:
Mooi verhaal :) Dit soort verhalen stimuleert mij om mn droom na te jagen. Ook al weet ik dat ik er nooit echt rijk van ga worden. Maar dat geeft niet :)

• MisterBlue
Blik1984 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:47:
[...]

Je schulden worden relatief meer waard, dus het werkt juist de andere kant op zodra je meer schulden hebt dan spaargeld.
Maar dat geld is toch al uitgegeven en de rente is lager, schuld is dan ook sneller af te lossen.

• Blik1984
  • Nu online
MisterBlue schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:57:
[...]

Maar dat geld is toch al uitgegeven en de rente is lager, schuld is dan ook sneller af te lossen.
Moet je wel kunnen profiteren van lagere rente, want ik betaal bijvoorbeeld nog gewoon 5,8% voor mijn hypotheekrente. En met een beetje pech is over 4 jaar de rente weer hoger en kan ik er helemaal niet van profiteren

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blik1984 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:18:
[...]

Moet je wel kunnen profiteren van lagere rente, want ik betaal bijvoorbeeld nog gewoon 5,8% voor mijn hypotheekrente. En met een beetje pech is over 4 jaar de rente weer hoger en kan ik er helemaal niet van profiteren
Met deflatie in het vooruitzicht is het dan weer wat minder voor de hand liggend dat de hypotheekrente gaat stijgen. De grootte van je schuld stijgt echter in verhouding tot de waarde van geld en dat is weer niet zo positief :X Van mij mag er wel weer eens wat inflatie komen :P

• Kapotlood
Ik denk niet dat die rente de komende 4-5 jaar weer boven de 5% zit om heel eerlijk te zijn. Met Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk die de komende jaren nog een forse schuld hebben, de EU-economie die nog steeds amper verbeterd, Rusland/Oekraïne wat de komende jaren nog wel een puinhoop gaat blijven, en de problemen rondom het extremisme… ik zie 't niet zo snel gebeuren dat die rente snel omhoog zal gaan :)

En zolang je, naast je hypotheek misschien, geen schulden hebt, is het denk ik juist een goed moment om in de komende 5 jaar iets aan FO zijn te doen. Huizen zijn nog steeds een stuk goedkoper, energie is goedkoper geworden… een hoop dingen die helpen je vermogen te vergroten of lasten te verlagen zijn nu juist heel aantrekkelijk in mijn ogen :)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41
De tweedehands botenmarkt ligt ook volledig op z'n gat dus als je ooit een eigen schip hebt willen hebben dan is dit je kans :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• rube
Dat is natuurlijk een goede mogelijkheid om met elkaar te combineren: koop met cash een boot waar je op kunt wonen :+
Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.