Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.201 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ook maar besteld :)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Eén van de beste tips uit dat boek is 'pay yourself first'. Veel mensen zorgen dat ze eerst anderen betalen en zetten zichzelf op de tweede plaats. De schrijver stelt voor om juist eerst jezelf te betalen, zodat jouw kapitaal sowieso blijft groeien, en daarna pas anderen. Het idee erachter is dat jij je er waarschijnlijk bij neerlegt dat je minder/geen geld hebt voor jezelf, maar die anderen hun geld wél komen halen. Volgens de schrijver is dat voor hem/zijn rich dad een prima incentive om meer geld te verdienen dan wel met slimme/creatieve oplossingen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

SH4D3H schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:06:
Eén van de beste tips uit dat boek is 'pay yourself first'.
Dat principe hanteer ik eigenlijk al 'jaaaren' en dan best wel drastisch, dus als ik E50 extra salaris ga ontvangen of mijn telefoonabo gaat met E3 omlaag, zal ik mijn "Pay yourself" bedrag ook meteen daarmee ophogen.

Zo lees ik weleens verhalen van mensen die echt jaren op een houtje hebben zitten bijten (en dan echt letterlijk geen geld om te eten). Die geven dan aan dat ze met E50 meteen een tas vol boodschappen zouden halen.

Kijk, ik weet misschien niet hoe het is om in armoede te leven, maar dan zou ik echt nog even op "oude" voet voort proberen te leven, en die E50 dan als buffer te houden.

Edit: Of kom je dan weer op eerder aangegeven link: https://decorrespondent.n...doen/26461037372-7ec3dcb3

[ Voor 8% gewijzigd door Richard op 18-02-2015 12:33 . Reden: zie edit tags ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Daar wordt toch wel zeer verschillend over gedacht... Heb het zelf niet gelezen, maar de kritieken zijn niet mals (zie Wikipedia en ook hier).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 15:35

Gast1981

room with a moose!

Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:09:
Momenteel ben ik dus aan het zoeken naar betere assets maar de vraag is wat. Ik heb gekeken naar huizen om te kopen (cash) en door te verhuren. Mijn conclusie? : Levert wel wat op maar ook weer niet bijster veel als je alles wegestreept tegenover elkaar (huurinkomsten vs misgelopen renteinkomsten op je spaargeld, het onderhoud, belastingen, verzekeringen, evt VVE kosten etc) je zit met een grote onzekerheidsfactor (staat het leeg of niet? Zijn de huurders er een beetje zuinig op etc) en kan tevens een fikse kostenpost worden. Dus nogal een risico voor relatief weinig opbrengst naar mijn idee. ?
...
Dus wat zijn nog meer opties? Het blijft lastig :P Ik hoef mijn geld niet perse stoppen in iets dat direct extreem veel geld oplevert maar wel iets dat voor de rest van mijn leven geld blijft opleveren.
Dit heb ik in m'n hoofd ook al eens de revue laten passeren. Voorlopig zijn de onzekerheden van inkomsten en het gebrek aan (voldoende) eigen kapitaal hiervoor redenen om er nog niets concreet mee te doen. Het idee zelf laat me echter nog niet los, aangezien er hier in de stad genoeg voorbeelden zijn van goedlopende studenten-/huurhuizen.

Mede daarom kwam ik in deze 'branche' bij optie 2, een vakantiewoning. Kort samengevat: leuk om zelf een paar keer per jaar naartoe te gaan en de overige beschikbare dagen in de verhuur. Iemand iets soortgelijks al eens overwogen? Voor F.O. misschien ietwat buiten scope, maar met de juiste kosten-opbrengsten ratio wellicht een leuke bron van inkomsten + een 'gratis' plek voor je eigen vakantie(s). In en rond NL goed zelf te beheren, of uit te besteden aan een park en/of beheerder. Zuid Europa mogelijk qua kosten lager, maar ook slechter overzicht en overgeleverd aan de locals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

Richard schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:30:
[...]

Dat principe hanteer ik eigenlijk al 'jaaaren' en dan best wel drastisch, dus als ik E50 extra salaris ga ontvangen of mijn telefoonabo gaat met E3 omlaag, zal ik mijn "Pay yourself" bedrag ook meteen daarmee ophogen.

Zo lees ik weleens verhalen van mensen die echt jaren op een houtje hebben zitten bijten (en dan echt letterlijk geen geld om te eten). Die geven dan aan dat ze met E50 meteen een tas vol boodschappen zouden halen.

Kijk, ik weet misschien niet hoe het is om in armoede te leven, maar dan zou ik echt nog even op "oude" voet voort proberen te leven, en die E50 dan als buffer te houden.

Edit: Of kom je dan weer op eerder aangegeven link: https://decorrespondent.n...doen/26461037372-7ec3dcb3
De foto in die link geeft het al direct aan:

- Huis vol teringzooi / prullen
- ongeorganiseerd
- Roken
- meerdere kinderen
- Volop speelgoed

PRECIES datgene dat de mindset van de lagere klasse / arme klasse weergeeft. Geef ze 10 euro en ze geven 10 euro uit aan prullen en daarna klagen ze dat ze geen geld hebben voor eten.
klink hard maar het is vaak wel zo (en ja, genoeg ervaring met dat soort mensen)

*knip* Iets meer onderbouwd aub.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 22-02-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik had 'm trouwens ook maar gepikt hè, de credits zijn voor iemand anders:
MisterBlue in "Financiële onafhankelijkheid"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:41:
Daar wordt toch wel zeer verschillend over gedacht... Heb het zelf niet gelezen, maar de kritieken zijn niet mals (zie Wikipedia en ook hier).
Zoals met alle adviezen: haal eruit wat jij denkt dat relevant is en laat de rest voor wat het is. Je zal het vast niet overal mee eens zijn en sommige dingen vond ik ook twijfelachtig, maar er staan echt goede dingen in voor mensen die graag FO willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Er staan vooral veel slechte en gevaarlijke adviezen in. En een aantal ronduit illegale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:09:
Momenteel ben ik dus aan het zoeken naar betere assets maar de vraag is wat. Ik heb gekeken naar huizen om te kopen (cash) en door te verhuren. Mijn conclusie? : Levert wel wat op maar ook weer niet bijster veel als je alles wegestreept tegenover elkaar (huurinkomsten vs misgelopen renteinkomsten op je spaargeld, het onderhoud, belastingen, verzekeringen, evt VVE kosten etc) je zit met een grote onzekerheidsfactor (staat het leeg of niet? Zijn de huurders er een beetje zuinig op etc) en kan tevens een fikse kostenpost worden. Dus nogal een risico voor relatief weinig opbrengst naar mijn idee. ?
Na tijdje meelezen toch maar eens reageren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Is er in NL nog een wet tegen het zogenaamde 'flippen' van huizen? Dus aankopen (evt opknappen) en weer doorverkopen? Of gelden eventuele restricties alleen als je hypotheken gaat gebruiken daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:46

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:19:
Is er in NL nog een wet tegen het zogenaamde 'flippen' van huizen? Dus aankopen (evt opknappen) en weer doorverkopen? Of gelden eventuele restricties alleen als je hypotheken gaat gebruiken daarvoor?
Moet gewoon kunnen waarom niet? Goed opletten op de fiscale regels dat wel, dus heb je een huis naast je eigen woning dan moet de waarde van het huis wel in box 3 en niet in box 1. Even uitzoeken hoe het fiscaal zit met woningen die je maar een deel van het jaar in bezit hebt gehad - of het om peildatum gaat of om signifcant in je bezig gehad te hebben bijv >6 mnd.

Er zijn wel wat handige jongens/bouwvakkers die op deze wijze steeds groter zijn gaan wonen en op deze wijze een stukje oudedagvoorziening bij elkaar hebben gespaard.

[Je eigen woonplek op deze wijze benutten is optioneel ;) ]

[ Voor 23% gewijzigd door Twee Dee op 18-02-2015 14:30 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:19:
Als je er in woont, en het eenmalig doet, kan het via box1 (winst is belastingvrij).
Als je er niet in woont, en het eenmalig doet valt de woning in box3 (winst is belastingvrij, alleen 1.2% VRH)
Als je het meer dan 1 keer doet vindt de belastingdienst het 'bedrijfsmatig', en wordt het een stuk ingewikkelder. Je gaat dan gewoon belasting betalen, maar mag ook meer kosten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:11:
[...]

Na tijdje meelezen toch maar eens reageren.
Members only:
En hoe doe je dat via eigen geld? Want bij mijn berekeningen loopt het daar spaak na aftrek kosten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Ik ben ook wel benieuwd of je dat allemaal in Box 3 doet of in een aparte BV, ik vermoed het laatste omdat je flink wat vastgoed hebt.

Zelf zit ik ook erg in dubio, we willen binnenkort verhuizen naar een huurwoning in het westen en ik heb nu een koophuis waar flink op is afgelost. Ik overweeg om dit huis aan te houden en te gaan verhuren. Het ligt centraal in het land dus is waarschijnlijk wel goed te verhuren. Maar de vraag is of je huisbaas wil gaan spelen en welke problemen dat met zich meebrengt.
Uiteindelijk wel een toekomstvaste inkomstenbron waarmee FO gerealiseerd kan worden maar ook een hoop vermogen in stenen met de nadelen van dien. Keuzes, keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
Ik ben wel benieuwd of dat rendement is op basis van originele aanschafprijs + huidige kosten of laatste WOZ waarde en kosten?
En neem je eventuele waardestijging / daling (WOZ?) mee in je rendement of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ik zou dat niet meenemen in je rendement.
Waarde van je huis mét huurders is significant lager dan een vrij huis, dus die waardestijging meerekenen lijkt me onterecht.

Sowieso zul je je verhuur moeten stoppen om die waardestijging ten gelde te kunnen maken. Je kunt ze niet allebei 'verdienen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:09
http://gathering.tweakers...message/43049971#43049971
Hier heeft ook iemand wat geschreven over zijn ervaring met het verhuren van een vakantie huisje.

"TL;DR: Vakantiehuisje is leuk als hobby, is echter geen passief inkomen, risico's, 8-10% rendement als je er bovenop zit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:12:
Ik ben wel benieuwd of dat rendement is op basis van originele aanschafprijs + huidige kosten of laatste WOZ waarde en kosten?
En neem je eventuele waardestijging / daling (WOZ?) mee in je rendement of niet?
Is op basis van aanschafprijs en de huidige kosten. Sowieso is WOZ waarde niet echt betrouwbaar voor veel van dit soort objecten; dus dan zou je naar marktwaarde moeten kijken en dat is wel erg moeilijk om te doen. En wanneer je de cashflow gebruikt om van te leven dan is dat ook niet direct relevant.

Het is dan ook allemaal met eigen vermogen aangekocht en via BVs beheerd.
cytherea schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:01:
Ik ben ook wel benieuwd of je dat allemaal in Box 3 doet of in een aparte BV, ik vermoed het laatste omdat je flink wat vastgoed hebt.

Zelf zit ik ook erg in dubio, we willen binnenkort verhuizen naar een huurwoning in het westen en ik heb nu een koophuis waar flink op is afgelost. Ik overweeg om dit huis aan te houden en te gaan verhuren. Het ligt centraal in het land dus is waarschijnlijk wel goed te verhuren. Maar de vraag is of je huisbaas wil gaan spelen en welke problemen dat met zich meebrengt.
Uiteindelijk wel een toekomstvaste inkomstenbron waarmee FO gerealiseerd kan worden maar ook een hoop vermogen in stenen met de nadelen van dien. Keuzes, keuzes :)
Ligt denk ik ook erg aan de waarde van het pand. Bij een duur pand, boven de paar ton, ben je volgens mij beter af door aantal verschillende appartementen/huizen te hebben waarbij je ook gebruik kunt maken van huurtoeslag.

Heb zelf nu ook nog een woning in Nederland van ~500k voor 50% afgelost, maar plan is nu om deze te verkopen en daarmee contant woning terug te kopen (stuk kleiner dus). Ook vanwege het feit dat we nu meeste tijd niet meer in Nederland zijn. Verhuur zou ook kunnen, maar het rendement op dat soort panden is niet echt ideaal. Nog los van of je wel toestemming krijgt voor verhuur van de bank.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 08:33
Metro2002 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:01:
[...]

PRECIES datgene dat de mindset van de lagere klasse / arme klasse weergeeft. Geef ze 10 euro en ze geven 10 euro uit aan prullen en daarna klagen ze dat ze geen geld hebben voor eten.
klink hard maar het is vaak wel zo (en ja, genoeg ervaring met dat soort mensen)
Ja, blijkt dat mensen in (financiële) overlevingsmodus minder op lange termijn kunnen denken en dan shoppen om zich toch even goed te voelen. De ironie is dat je goed kan denken over geld, als je er genoeg van hebt.

Ik help nu even iemand financieel door elke maand gewoon wat te geven, zodat ze de rust heeft om op lange termijn te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:02:
[...]
Is op basis van aanschafprijs en de huidige kosten. Sowieso is WOZ waarde niet echt betrouwbaar voor veel van dit soort objecten; dus dan zou je naar marktwaarde moeten kijken en dat is wel erg moeilijk om te doen. En wanneer je de cashflow gebruikt om van te leven dan is dat ook niet direct relevant.
Dankje en mee eens.
Wel is het aangegeven rendement dan natuurlijk sterk afhankelijk van de aanschafperiode (prijs) en zal dat op dit moment bij aanschaf waarschijnlijk lager zijn (?).
Zeg maar net zoiets als aandeel Y geeft bij koop nu 3% dividend rendement, maar had je in 2008 gekocht had je nu 10% rendement gehad op de aanschafprijs.

Verwijderd

rube schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:12:
[...]

Dankje en mee eens.
Wel is het aangegeven rendement dan natuurlijk sterk afhankelijk van de aanschafperiode (prijs) en zal dat op dit moment bij aanschaf waarschijnlijk lager zijn (?).
Zeg maar net zoiets als aandeel Y geeft bij koop nu 3% dividend rendement, maar had je in 2008 gekocht had je nu 10% rendement gehad op de aanschafprijs.
Wanneer je puur voor de verhuur gaat kopen dan lukt het eigenlijk altijd wel om op dergelijk rendement uit te komen, zeker als gemiddelde. Of je koopt in verhuurde staat en dan zit je rond een dergelijk percentage. Of je koopt een opknapper en ook na wat extra investering komt je daarop uit. Daarnaast werkt indexering in je voordeel en dat is bij dividendrendement op aandelen niet zeker natuurlijk.

• AcXeller
  • Niet online
MisterBlue schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:36:
[...]

Ja, blijkt dat mensen in (financiële) overlevingsmodus minder op lange termijn kunnen denken en dan shoppen om zich toch even goed te voelen. De ironie is dat je goed kan denken over geld, als je er genoeg van hebt.

Ik help nu even iemand financieel door elke maand gewoon wat te geven, zodat ze de rust heeft om op lange termijn te denken.
Ik gok eerder dat het andersom is en dat mensen die niet goed over geld nadenken eerder in een (financiële) overlevingsmodus komen. De ironie is dat dit niet van je inkomensniveau afhangt, maar van je financiële inzicht. Genoeg mensen met een hoog inkomen die ook van maand tot maand leven.

Wat betreft het geld geven ken ik de situatie niet dus neem wat marge op dit verhaal. Ik denk alleen dat het geld geven niet de oplossing is, tuurlijk geeft het wat rust voor de persoon maar de bron lijkt me dat iemand de hele week aan het stressen is over bijvoorbeeld 100 euro die betaald moet worden in plaats van even een avond gaan zitten om te kijken waar de kosten gedrukt kunnen worden of er meer geld verdiend kan worden. En helaas vaker wel dan niet kan er flink wat geld bespaard worden op loterijen waar mensen dan ook niet aan willen zitten omdat ze dat zien als hun enige weg uit de schulden. Dus je kan imo beter fin. inzicht aanleren dan geld geven. Net als dat ze nu in afrika ook meer op het aanleren van verbouwen van voedsel overgaan dan gewoon een berg voedsel te geven. Met geld geven creeër je namelijk ook weer een afhankelijkheid (oh zonder persoon XX was ik er nooit uitgekomen), terwijl als de persoon het zelf red met advies het effect veel sterker is en de persoon er waarschijnlijk ook meer van leert.

Mijn YouTube kanaal

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
cytherea schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:01:
Het is inderdaad belangrijk of je zin hebt om verhuurder te zijn. Onderhoud en de permanente zorgen zou ik persoonlijk niet zo veel zin in hebben. Reken je ook niet rijk met het rendement. En de onmogelijkheid om als huurders in je huis willen blijven om ze er weer uit te krijgen. Tenzij je echt een minimale hypotheek hebt, zul je ook niet veel aan verhuren over houden. Je zult een rekensommetje plus je gevoel moeten laten spreken. In deze situatie zal dit niet de moeite waard zijn:

Hyp. huis woz 140k: -410/maand (3,5% rente)
Aflossing: al snel 150/maand. (gedwongen sparen)
Onderhoud: -115/maand
Verhuren: +700 tot +750/maand.

Dan hebben we het over 100-200 euro winst per maand.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Je hebt het dan voor 100-200 euro vrije cashflow per maand, en 250-300 euro winst (want dat verplicht sparen is ook winst). Overigens zou ik voor een huis van 140k verwachten dat het onder gereguleerde huur gaat vallen.

Ik zie ook niet zo goed hoe je in Nederland >5% rendement gaat halen op vastgoed. De aanschafprijzen liggen hoog en de huren relatief laag (hoe gek dat ook klinkt).

• kabelmannetje
Bonsaiboom schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:03:
Je hebt het dan voor 100-200 euro vrije cashflow per maand, en 250-300 euro winst (want dat verplicht sparen is ook winst). Overigens zou ik voor een huis van 140k verwachten dat het onder gereguleerde huur gaat vallen.

Ik zie ook niet zo goed hoe je in Nederland >5% rendement gaat halen op vastgoed. De aanschafprijzen liggen hoog en de huren relatief laag (hoe gek dat ook klinkt).
Voor die 100-200 zou ik niet alle kopzorgen willen die daarbij komen. De aflossing zit daar ook nog bij, maar dit is niet liquide en kan je pas na verkoop inkasseren. Scenario's waar je rekening mee moet houden:

- compleet uitwonen woning
- aso's in je huis.
- criminelen die wietkwekerij beginnen.
- onderverhuren
- niet betalende huurders
- leegstand meerekenen
- wanbeheer en daardoor schade. Bijv. door lekkage/vochtproblemen.
- verkoop van je woning wordt zeer lastig. Je waarde keldert als je huurders hebt.
- Misschien blijven je huurders 10 jaar en wil je het in tussentijd verkopen. Huurders hebben grote bescherming en krijg je er niet makkelijk uit.

Voor een huis van 140K kan je wellicht 700 vragen. Maar als je een huis van 5 ton hebt, moet je al 2500 euro per maand vragen...

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 19-02-2015 10:43 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Onderverhuur is niet zo zeer een probleem zo lang het de andere punten maar niet raakt.

• cytherea
Het zal in de praktijk ongetwijfeld gebeuren, bij ons in het buurt is het de laatste 5 jaar één keer voorgekomen dat er een wietkwekerij zat. Dan heb je het over +/- honderd woningen. Dus het risico is volgens mij erg laag. Maar goed, het zal je net overkomen..

700 per maand is 8400 per jaar, dat is op 140.000 toch 6% rendement als je er geen lening op hebt zitten. Uiteraard moet je reserveren voor leegstand, reparaties enz.. Maar als je het over meerdere jaren uitsmeert kan het volgens mij goed werken. Je moet wel een lange adem hebben en een beetje ondernemend zijn.

• kabelmannetje
cytherea schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:08:
Het zal in de praktijk ongetwijfeld gebeuren, bij ons in het buurt is het de laatste 5 jaar één keer voorgekomen dat er een wietkwekerij zat. Dan heb je het over +/- honderd woningen. Dus het risico is volgens mij erg laag. Maar goed, het zal je net overkomen..

700 per maand is 8400 per jaar, dat is op 140.000 toch 6% rendement als je er geen lening op hebt zitten. Uiteraard moet je reserveren voor leegstand, reparaties enz.. Maar als je het over meerdere jaren uitsmeert kan het volgens mij goed werken. Je moet wel een lange adem hebben en een beetje ondernemend zijn.
Als je er geen lening op hebt zitten, dat zeg je goed. Maar die 700 per maand hou je niet netto over. Wat er gaat nog af:

- gemeentelijke belastingen (0,06% => 7e)
- aansluiting nutsvoorzieningen (30e ?)
- brandverzekering (20e ?)
- waterschapslasten (13e ?)
- rioolheffing (e 13)
- ben vast nog wat vergeten

Dat is al snel 75e. Onderhoud, reken ruim met 150/maand. Reken ook bijv 1/12 van een jaar omdat je geen huurders hebt. Dan hou je 700-225-60=415 over. Heb je een beheerder nodig omdat je aan de andere kant van het land woont die huurders, wanbetaling en reparatie regelt? 50/maand.
En dan heb je de zorgen, niet liquide zijn van dit bedrag en de uren die je kwijt bent.

Voor die paar procent rendement die je over houdt zou ik persoonlijk kiezen voor een relatief veilige belegging.

• cytherea
kabelmannetje schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:29:
[...]

Als je er geen lening op hebt zitten, dat zeg je goed. Maar die 700 per maand hou je niet netto over. Wat er gaat nog af:

- gemeentelijke belastingen (0,06% => 7e)
- aansluiting nutsvoorzieningen (30e ?)
- brandverzekering (20e ?)
- waterschapslasten (13e ?)
- rioolheffing (e 13)
- ben vast nog wat vergeten

Dat is al snel 75e. Onderhoud, reken ruim met 150/maand. Reken ook bijv 1/12 van een jaar omdat je geen huurders hebt. Dan hou je 700-225-60=415 over. Heb je een beheerder nodig omdat je aan de andere kant van het land woont die huurders, wanbetaling en reparatie regelt? 50/maand.
En dan heb je de zorgen, niet liquide zijn van dit bedrag en de uren die je kwijt bent.

Voor die paar procent rendement die je over houdt zou ik persoonlijk kiezen voor een relatief veilige belegging.
Ja, Daarom twijfel ik ook zo of het verstandig is. Het lijkt wel een goede toekomstvaste investering maar wel wat kopzorgen erbij. Misschien is het beter om het te verspreiden over verschillende beleggingsfondsen, aandelen ed. Met één huis zet je alles in op één paard natuurlijk.

In mijn geval gaat het om een appartement met 85 euro servicekosten, dat gaat mooi op de prijs voor de huurder. Nutsvoorzieningen is voor de huurder om te betalen. Opstalverzekering + glas zit hierin. Ik reken met onderstaande getallen:

- huur: 800
- servicekosten 85 per maand
- eigenaarsdeel gemeentelijke belastingen, +/- 30 euro per maand
- onderhoud aan de buitenkant is gedekt met de servicekosten, binnenkant 150 euro.
- 800 - 85 - 30 - 150 = 535 wat je overhoud.

Als je uitgaat van 10 maanden verhuren en een geïnvesteerd vermogen van 130000 kom ik op 4,1% rendement. Daar snoept de belastingdienst natuurlijk weer wat vanaf maar de waarde zal (hopelijk) met de inflatie meestijgen. De huur kan wel elk jaar met een paar procent verhoogd worden.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

cytherea schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:46:
[...]

Ja, Daarom twijfel ik ook zo of het verstandig is. Het lijkt wel een goede toekomstvaste investering maar wel wat kopzorgen erbij. Misschien is het beter om het te verspreiden over verschillende beleggingsfondsen, aandelen ed. Met één huis zet je alles in op één paard natuurlijk.

In mijn geval gaat het om een appartement met 85 euro servicekosten, dat gaat mooi op de prijs voor de huurder. Nutsvoorzieningen is voor de huurder om te betalen. Opstalverzekering + glas zit hierin. Ik reken met onderstaande getallen:

- onderhoud aan de buitenkant is gedekt met de servicekosten, binnenkant 150 euro.

Als je uitgaat van 10 maanden verhuren en een geïnvesteerd vermogen van 130000 kom ik op 4,1% rendement. Daar snoept de belastingdienst natuurlijk weer wat vanaf maar de waarde zal (hopelijk) met de inflatie meestijgen. De huur kan wel elk jaar met een paar procent verhoogd worden.
VVE mag deels in de servicekosten en moet deels in de kale huur opgenomen worden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56
[...]

Maar dan moet je wel aan die huur van 800 euro zien te komen. Ik vind dat nogal een fors bedrag voor een appartement van rond de 125k in aanschaf. Bij een lagere huur kom je in de regionen van de gerugeleerde huur en dan ben je afhankelijk van het puntenstelsel in wat je kunt vragen.

Regeren is vooruitschuiven

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
[...]

Waarom niet kiezen voor een beleggingsfonds dat in vastgoed zit? Dan hoef je het niet zelf te managen en ben je veel beter gespreid.

• cytherea
Als ik de punten optel kom ik op 750 euro, plus de servicekosten vond ik 800 wel redelijk. Soortgelijke appartementen staan hier te huur voor 850.

Maar als ik er zo over nadenk is het misschien slimmer om het vermogen in fondsen/aandelen te stoppen en op die manier een stuk meer liquide te blijven. Huisbaas spelen moet je wel echt leuk vinden denk ik, dit levert meer gedoe op dan leuk is :)

Goed om de voors en tegens af te wegen.

• kabelmannetje
cytherea schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:10:
Als ik de punten optel kom ik op 750 euro, plus de servicekosten vond ik 800 wel redelijk. Soortgelijke appartementen staan hier te huur voor 850.
Dat mag dan weer niet. :) Het bedrag moet inclusief servicekosten e.d. zijn.

• cytherea
kabelmannetje schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:37:
[...]

Dat mag dan weer niet. :) Het bedrag moet inclusief servicekosten e.d. zijn.
Ow, ik dacht dat het om kale huur ging. Nouja, ik ga het toch niet doen denk ik dus dan maakt het niet meer uit.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:34
Hielko schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:53:
[...]

Waarom niet kiezen voor een beleggingsfonds dat in vastgoed zit? Dan hoef je het niet zelf te managen en ben je veel beter gespreid.
Ik vind dit wel een interessante opmerking. Waarom zou je niet in een vastgoedfonds investeren. Je investeert dan weliswaar indirect, maar je krijgt daarvoor in ruil betere spreiding. Je betaalt beheerkosten, maar bespaart 'transactiekosten' en investering van tijd en moeite. Zou dat zoveel onvoordeliger zijn?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Hielko schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:53:
[...]

De meeste vastgoedfondsen bieden rommel aan wat een ander niet wil hebben. Commercieel vastgoed zoals winkelcentra en kantoren zijn zwaar oververtegenwoordigd terwijl woningen en appartementen ondervertegenwoordigd zijn.

Daarnaast heb je door het (noodzakelijke) financiele en operationele actieve beheer te maken met zeer veel partijen die willen afromen.

• Bonsaiboom
Er zijn fondsen als VNQ - de zogenaamde REITs die toch echt wel goede resultaten boeken. Ook wel een analyse over gelezen dat die net een enorme sprong gemaakt hebben en dat de toekomstige rendementen dus wel wat tegen zullen vallen. Ze zijn ook behoorlijk afhankelijk van de rentestanden.

Een van de charmes van eigen vastgoed verhuren, is dat het niet gekoppeld is naar de financiële markten. Daardoor heeft het ook aantrekkingskracht voor mij. Een of twee appartementen of een studentenhuis zorgt toch voor een prettige inkomstenstroom. Ik ben er nog niet over uit voor mezelf in ieder geval welke van de twee opties 'fijner' is.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Over vastgoed gesproken....
Nieuwbouw Eigen Beheer

Ik ben bang nog iemand die zal moeten werken totdat hij bijna dood is.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
Ik lees al sinds het begin mee in dit topic, zeer interessant! Zelf ben ik 21 en zal rond mijn 25e klaar zijn met mijn hbo-opleiding. Wat mij opvalt is dat er 'veel naar geld gekeken wordt' dat is ook logisch in een fo-topic uiteraard.

Maar ik heb het idee dat jullie ervan uitgaan dat we allemaal 70-80 jaar worden en redelijk gezond blijven.

Wat als er op je 30e kanker geconstateerd wordt en je nog maar 6 maanden te leven hebt? Wat ga je dan met bijv €100.000 doen? Krijg je dan geen spijt dat je die verre reis naar de vs/Azië etc niet gedaan hebt? En alleen naar geld gekeken hebt? Of had je toch maar die mooie sportauto gekocht...

Wat heb je aan fo zijn als je alleen nog met een stok kan lopen... Had je dan liever niet genoten van je geld?

Dit zijn toch dingen, die me aan het denken zetten over fo, geld is niet het belangrijkste in het leven, doe de dingen die je wilt doen!

Zoveel mensen, zoveel wensen uiteraard.

Hoe denken jullie hierover?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:46

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Arno90 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:14:
Ik lees al sinds het begin mee in dit topic, zeer interessant! Zelf ben ik 21 en zal rond mijn 25e klaar zijn met mijn hbo-opleiding. Wat mij opvalt is dat er 'veel naar geld gekeken wordt' dat is ook logisch in een fo-topic uiteraard.

Maar ik heb het idee dat jullie ervan uitgaan dat we allemaal 70-80 jaar worden en redelijk gezond blijven.

Wat als er op je 30e kanker geconstateerd wordt en je nog maar 6 maanden te leven hebt? Wat ga je dan met bijv €100.000 doen?
[...]
Wat mij betreft gaat FO over het creëren van financiële vrijheid om flexibel te kunnen zijn met wat je op je pad tegenkomt.

Jouw vraag "Wat als je op je 30e kanker krijgt" is niet heel veel anders dan "wat als je 90 wordt". Zou jij willen dat je de laatste 30 jaar van je leven vastgeketend zit in je situatie door elke dag te leven alsof je de volgend dag dood kan gaan?

Ook gaat het om niet mentaal vast te zitten aan bezittingen en spullen, je te ontkoppelen van de ratrace waardoor je juist geluk creëert. Spaarzaamheid en een zo klein mogelijke ecologische footprint nastreven (duurzaamheid) zou je ook zomaar kunnen verweven met FO.

"Elk weekend naar een pretpark kost meer dan elk weekend met je gezin het bos in trekken maar is het ook meer waard?"

Of en hoe dit jou motiveert is uiteraard zeer persoonlijk.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Wat als er op je 30e kanker geconstateerd wordt en je nog maar 6 maanden te leven hebt? Wat ga je dan met bijv €100.000 doen? Krijg je dan geen spijt dat je die verre reis naar de vs/Azië etc niet gedaan hebt? En alleen naar geld gekeken hebt? Of had je toch maar die mooie sportauto gekocht...

Wat heb je aan fo zijn als je alleen nog met een stok kan lopen... Had je dan liever niet genoten van je geld?

Dit zijn toch dingen, die me aan het denken zetten over fo, geld is niet het belangrijkste in het leven, doe de dingen die je wilt doen!

Het lijkt erop dat je de mensen in het topic dan nog niet echt begrepen hebt :9 nofi.
FO gaat niet om zoveel mogelijk dingen laten, maar juist echt alleen doen wat jij zelf belangrijk vind met je geld.

Dus niet een nieuwe auto kopen omdat de buurman dat ook heeft, of net een grotere tv dan hem kopen.
Maar wél die reis naar Azië als je dat echt belangrijk vind.

Daarnaast maakt meer geld uitgeven niet perse gelukkiger...

Neem nou afgelopen weekend, Valentijnsdag ;)

Een mooie dag om veel geld uit te geven:
Boot tochtje op een meertje (lekker intiem met 40 andere mensen) (€50,-)
Diner in een te vol restaurant, en je ondertussen ergeren dat de serveersters zich de benen uit het lijf hollen maar dat je toch lang op je drankjes/gerechten moet wachten. (€ 100,-)
Filmpje om het af te sluiten (vol met commercials en verliefde stelletjes en te dure smerige popcorn) (€40,-)
190 euro onder de streep.

Hebben wij niet gedaan :P
's ochtends pannenkoeken & cupcakes bakken (€3)
's middags heerlijk gefietst en van het prachtige weer genoten, op een mooi plekje in de zon gaan zitten en onze zelfgemaakte pannenkoeken opgegeten.
's avonds moe maar voldaan op de bank ploffen met zelf gemaakte cupcakes en een filmpje opgezet.
Avond eten erbij rekenen (€10).
13 euro onder de streep.

Meer dan een factor 10! minder en ik heb me nog beter vermaakt ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Besef je ook dat er mensen zijn met die dikke sportauto voor de deur (die inmiddels zwaar afgeschreven is), die een zelfde diagnose gesteld krijgen, jong gezin, nooit over financien nagedacht (immers: YOLO), en je hebt nog 6 maanden om te piekeren, dat je je gezin achter gaat laten met een financiele last. Mama moet misschien fulltime gaan werken, kindjes moeten "een andere slaapkamer" omdat de hypotheek niet op te brengen is, en verhuist moet worden.
Sommige momenten in je leven vind je andere mensen belangrijker dan jezelf.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:09
Inderdaad @ Richard. Dat zag ik heel goed terug bij mijn oom die redelijk jong is overleden aan kanker. Weliswaar geen top hypotheek of dure auto. Maar de hoeveelheid zorgen die hij kreeg mbt zijn familie die zonder hem verder moet maakte alles het er niet beter op.

En als je spijt krijgt omdat je dingen hebt laten staan dan ben je niet op de juiste manier bezig geweest mbt FO. Plus 100k zorgt er natuurlijk wel voor dat je beter behandeld kunt worden.wat je dan toch ook wel wilt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Om een groffe inschatting te maken van wanneer ik FO kan zijn heb ik inflatie en rendement even tegen elkaar weg gestreept. Mijn AOW + reeds opgebouwd pensioen zal ongeveer 1250 eur zijn. Daar kan ik vanaf mijn 70ste wel van leven, dus daar hoef ik niet meer voor te sparen. Ik heb 1250 in de maand dan maar als richtlijn wat ik nodig. Daarna een tabelletje gemaakt van kapitaal dat ik nodig heb per leeftijd (los van een dan ook afgeloste woning) waarop ik kan interen.
65 jaar 60.000 euro
60 jaar 135.000 euro
55 jaar 210.000 euro
50 jaar 285.000 euro
45 jaar 360.000 euro

Ben nu 43 en de 45 jaar ga ik niet redden, maar 50 jaar moet goed te doen zijn als de volgende 7 jaar dezelfde zijn als de afgelopen 7 jaar. Of ik ga stoppen met werken is nog maar de vraag, maar het is in elk geval wel goed te weten dat ik dan die optie heb.

[ Voor 12% gewijzigd door MisterBlue op 20-02-2015 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wat doe je als blijkt dat de AOW over (69-43=) 26 jaar toch niet meer blijkt te bestaan, of vrijwel niet meer, of pas bij 80 jaar?
Ga je er van uit dat je dat kunt opvangen? (afgelost huis, wellicht rendement op vermogen boven inflatie, toch nog hier en daar wat andere inkomsten).

Bij 65 jaar reken je met 60K, geen 75K, is dat omdat je ervan uitgaat dat AOW+aanvullend pensioen ingaat bij 69 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Eens met JBplap, van het weekend ook lekker gefietst in de zon en het enige wat we gedaan hebben is een kopje koffie met lekker appelgebak. Totaal 10 euro voor een halve dag samen sportief en veel lol.

Het gaat denk ik om een balans tussen zuinig leven en genieten van wat het leven je te bieden heeft. Ik gok er liever op dat ik 90 jaar wordt en over 10-20 jaar niet meer hoef te werken. Als ik zo doorspaar moet dat lukken. Ik vind geld uitgeven ook veel te moeilijk, dat helpt ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Ik zou juist spijt hebben als ik dan die reis wel had gedaan. Want wat heb ik nou aan een mooie verre reis als ik mijn vrouw en zoontje (+ mogelijk broertje of zusje) achterlaat in mogelijke armoede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:14
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:16:
[...]

Ik zou juist spijt hebben als ik dan die reis wel had gedaan. Want wat heb ik nou aan een mooie verre reis als ik mijn vrouw en zoontje (+ mogelijk broertje of zusje) achterlaat in mogelijke armoede?
Daar heb ik een overlijdensrisicoverzekering voor. Die betaald bij overlijden 150.000 euro uit waardoor de hypotheeklasten zo goed als nul worden. Was ook een verplichting vanuit de hypotheek. Mocht ik komen te overlijden dan hoeven mijn vriendin en zoontje niet op een houtje te bijten. Daar gaat die ene reis naar Azië echt geen verschil in maken.

Ik lees de discussie een beetje over wel/niet consumeren en wel/niet op die dure vakantie gaan. Voor mij is het een kwestie van beiden. Ik wil bewust met mijn geld omgaan en later eventueel eerder stoppen met werken, maar ik wil ook gewoon geld uitgeven aan zaken die ik waardevol vindt. Dat betekent dus dat ik wel op die dure vakantie ga omdat dat onze gezamenlijke passie is, maar dus geen geld uitgeef aan dure gadgets waar ik weinig om geef. Het uiteindelijke doel voor mij is wel FO worden, maar dat hoeft voor mij niet perse op mijn 45ste. Op mijn 55ste of 60ste vind ik ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als ik morgen door een vrachtwagen wordt geschept, dan weet ik dat mijn huidige vermogen voldoende is om de studie van mijn kinderen te betalen, mijn pensioen voldoende is om de boodschappen te betalen, mijn verzekering voldoende is om het huis af te betalen.
Dat is een betere gevoel dan een mooie sportauto waar ik niks om geef.

En die reis, die heb ik al gedaan.
Ik zal dan fijn vinden dat ik niet elke keer met angst naar het nieuws kijk over hoe de overheid thuiszorg zit uit te dunnen.

Dat zijn smoesjes van mensen om yolo te doen. Alleen is de kans iets groter dat je de 40 haalt dan dat je op je 30e overlijdt aan kanker.
Als je met die gedachte leeft, waarom heb je dan ooit gestudeerd? Je had beter je studiefinanciering aan bier kunnen uitgeven. Stel je voor dat je onder de tram ligt op je 20e.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:42:
[...]

Daar heb ik een overlijdensrisicoverzekering voor. Die betaald bij overlijden 150.000 euro uit waardoor de hypotheeklasten zo goed als nul worden.
Exact, aangezien ik zelf mijn pensioen moet regelen hoort daar ook nabestaandenpensioen bij. Hiervoor heb ik een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering die vanaf 600k elk jaar met 20k terugloopt (want immers heb je elk jaar wat je ouder bent minder kapitaal nodig om eenzelfde levenslange uitkering aan te kopen), zodat ik de vrouw en kind(eren) met een gerust hart kan achterlaten mocht ik geschept worden door een vrachtwagen of enge ziekte krijgen. Ze dient er dan een nabestaandenpensioen van aan te kopen, maar om dat af te dwingen heb je denk ik een testament nodig (volgens mij zou ze in theorie het geld bij uitkering nu ook over de balk kunnen smijten). Daar betaal ik 280 euro per jaar voor, dus dat valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:42:
[...]

Daar heb ik een overlijdensrisicoverzekering voor. Die betaald bij overlijden 150.000 euro uit waardoor de hypotheeklasten zo goed als nul worden. Was ook een verplichting vanuit de hypotheek. Mocht ik komen te overlijden dan hoeven mijn vriendin en zoontje niet op een houtje te bijten. Daar gaat die ene reis naar Azië echt geen verschil in maken.
Zelf is onze hypotheek ook ingedekt door een annuïtair dalende ORV, maar bij dat is meer een zekerheid voor de bank (daarom ook verplicht), maar als dat het enige valnet is dan zal het huis snel opgegeten moeten gaan worden. Vergeet niet dat je na het overlijden van je partner op zijn 30ste niet een week later weer aan het werk gaat. Eventueel heb je daarvoor ook een lang en moeizaam zorgproces gehad.

Ook kan een reis naar Azie vele mate goedkoper zijn als een reis naar de VS.

Edit: Overigens was mijn vorige reactie misschien wat extreem, maar wou wel even de keer zijde laten zien. Wat heb je aan een lange reis na je dood..? Sterf je dan gelukkiger? Zelf zou ik dan meer waarde hechten aan de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 20-02-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Mooi om te zien dat mijn stelling zoveel verschillende reacties teweeg brengt.

Toch maak ik daar ook uit op dat fo voor iedereen verschillend is. De één geeft niks om die mooie sportauto of verre reis.

Voor mij zou fo zijn dat ik de dingen kan doen die ik leuk vind, en daarnaast nog genoeg kan sparen.

En ik heb in het leven inmiddels ook ingezien dat geld uitgeven opzich niet gelukkig maakt. Maar dat ik toch graag een auto rijd, een auto draagt voor mij niet zozeer bij aan fo maar wel aan het gevoel van onafhankelijkheid. Sommige van jullie geven niks om een auto, ik ben er sinds jongs af aan mee opgegroeid. Ik zou dus persoonlijk niet gelukkig worden als ik geen auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08

Sandyman538

SandstorM [148839]

Arno90 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:05:
Ik zou dus persoonlijk niet gelukkig worden als ik geen auto heb.
En daar raak je zo ongeveer de essentie. Wat is voor jou belangrijk. Waar hecht jij waarde aan. De meeste mensen die in dit topic zitten zijn gewoon kritisch op hun uitgaven, zodat ze zelf keuzes in het leven kunnen maken op financieel gebied en niet geleefd worden door de maatschappij.

Daarnaast zie je mooie voorbeelden hoe je een dagje uit in kunt plannen. Voor de 1 ondenkbaar om op een kleedje in het park te gaan zitten met een fles wijn, want liever zitten ze in een restaurant, maar daar betaal je ook significant meer voor. Vind jij die fles wijn in een restaurant het waard, lekker doen, vind je het op een kleedje in het park net zo lekker, doe je dat. Eigen keuzes, maar wel bewuste keuzes.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dit jaar met Valentijnsdag een beetje de middenweg gehad. Ben met mijn vriendin uit eten geweest via groupon, in een lokaal restaurant waar het verder niet al te druk was, en waar ze wel goede wijnen hebben. Van speciale wijnen genieten wij allebei zeer, en het eten was ook erg goed klaar gemaakt. Uiteindelijk 70 euro kwijt voor 3 glazen wijn ieder en een 3 gangen menu.

Iets als geld uitgeven aan een bioscoop vind ik wel zonde, ik geniet daar niet meer of minder van dan van een film thuis.

Wat betreft de kans dat je vroeg overlijdt - tja, daar ga ik mijn plannen niet van af laten hangen. Liever nu wat tijd en geld investeren, en dan straks hopelijk vanaf mijn 42-45e niet meer hoeven te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 09:05
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:01:
[...]
. Wat heb je aan een lange reis na je dood..?
Weet jij iets dat verder niemand weet? :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Zelf is onze hypotheek ook ingedekt door een annuïtair dalende ORV, maar bij dat is meer een zekerheid voor de bank (daarom ook verplicht), maar als dat het enige valnet is dan zal het huis snel opgegeten moeten gaan worden. Vergeet niet dat je na het overlijden van je partner op zijn 30ste niet een week later weer aan het werk gaat. Eventueel heb je daarvoor ook een lang en moeizaam zorgproces gehad.

Edit: Overigens was mijn vorige reactie misschien wat extreem, maar wou wel even de keer zijde laten zien. Wat heb je aan een lange reis na je dood..? Sterf je dan gelukkiger? Zelf zou ik dan meer waarde hechten aan de toekomst.
Ik ga mezelf niet de illusie verkopen dat ik mijn vriendin een financieel zorgeloos leven kan bezorgen als ik opeens over een jaar doodga en ik 31 ben. Kan ook helemaal niet na 6 jaar op de arbeidsmarkt te hebben gewerkt, waarvan 3 jaar in één van de grootste economische crisissen ever. Wel wil ik er zeker van zijn dat ze niet direct in de financiele problemen gaat komen. Door de ORV ontstaat er een overwaarde van meer dan 200k op ons huis, lijkt mij dat dat voldoende moet zijn. En als ze daarvan een stukje op moet eten is dat ook allemaal geen probleem.

En vwb je edit. Precies hetzelfde kun je omgekeerd stellen, wat heb je aan een spaarzaam leven als je opeens op je 30ste dood neervalt. En wat als je net voor je pensioen gehandicapt raakt en je dus al die leuke dingen die je gepland had niet meer kan doen. Als je passie reizen is, moet je dat niet gaan lopen uitstellen totdat je FO bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik geef niets om reizen, wel om het feit dat ik mijn kind en partner financieel onbezorgd kan laten verder leven mocht ik een ongeluk krijgen. Je kunt je ORV zo hoog maken als je zelf wilt, hoeft niet alleen om je hypotheek te gaan maar ook om het wegvallen van jouw inkomsten te compenseren. Of je nu kort of lang werkt, dat maakt niet uit.

Je kunt er ook vanuitgaan dat ze binnen 3 jaar weer een nieuwe partner heeft natuurlijk, dan heeft ze niet zoveel nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hv08 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:42:
Ik geef niets om reizen, wel om het feit dat ik mijn kind en partner financieel onbezorgd kan laten verder leven mocht ik een ongeluk krijgen. Je kunt je ORV zo hoog maken als je zelf wilt, hoeft niet alleen om je hypotheek te gaan maar ook om het wegvallen van jouw inkomsten te compenseren. Of je nu kort of lang werkt, dat maakt niet uit.

Je kunt er ook vanuitgaan dat ze binnen 3 jaar weer een nieuwe partner heeft natuurlijk, dan heeft ze niet zoveel nodig :)
Tuurlijk, je kunt er ook 1 miljoen euro van maken en er een verkapte levensverzekering van maken. Kun je allemaal zelf weten. Ik ben overigens in het proces om mijn ORV aan te passen, omdat ik erachter kwam dat mijn ORV-kosten veel te hoog waren. Dus waarschijnlijk ga ik die ORV omhoog gooien qua bedrag om op dezelfde maandlasten uit te komen.

Maar mijn punt is verder dat ik dus daarvoor een ORV heb om rekening te houden met het feit dat ik kan omvallen over een jaar. Dat is voor mij geen reden om nu niet die reis te maken naar Azië en niet nu ook geld uit te geven aan de zaken waar ik waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
hv08 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:47:
[...]

Exact, aangezien ik zelf mijn pensioen moet regelen hoort daar ook nabestaandenpensioen bij. Hiervoor heb ik een lineair dalende overlijdensrisicoverzekering die vanaf 600k elk jaar met 20k terugloopt (want immers heb je elk jaar wat je ouder bent minder kapitaal nodig om eenzelfde levenslange uitkering aan te kopen), zodat ik de vrouw en kind(eren) met een gerust hart kan achterlaten mocht ik geschept worden door een vrachtwagen of enge ziekte krijgen. Ze dient er dan een nabestaandenpensioen van aan te kopen, maar om dat af te dwingen heb je denk ik een testament nodig (volgens mij zou ze in theorie het geld bij uitkering nu ook over de balk kunnen smijten). Daar betaal ik 280 euro per jaar voor, dus dat valt reuze mee.
Zeker belangrijk om vrouw en kinderen met niet te veel schulden achter te laten. In jouw geval begrijp ik dat als ondernemer een eigen zorgverantwoordelijkheid hebt, maar een ORV is m.i. niet altijd nodig. Zodra het kon (schuld onder de executiewaarde) heb ik de ORV er bij ons afgehaald. Via mijn huidige pensioenfonds wordt 70% van het op te bouwen pensioen uitgekeerd bij overlijden tijdens het dienstverband. Dat is ruim voldoende om de hypotheek mee te betalen. En daarnaast ook goed te bedenken: je volledige vermogen kan door nabestaanden in dat geval ook ingezet worden om de lasten te dragen.Tenzij je veel extra vermogen wil achterlaten kun je er in veel gevallen ook met een goed gevoel voor kiezen om de premie van ORV nu te besparen (indien toegestaan door de hypotheekverstrekker uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
rube schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:42:
Wat doe je als blijkt dat de AOW over (69-43=) 26 jaar toch niet meer blijkt te bestaan, of vrijwel niet meer, of pas bij 80 jaar?
Ga je er van uit dat je dat kunt opvangen? (afgelost huis, wellicht rendement op vermogen boven inflatie, toch nog hier en daar wat andere inkomsten).

Bij 65 jaar reken je met 60K, geen 75K, is dat omdat je ervan uitgaat dat AOW+aanvullend pensioen ingaat bij 69 jaar?
Bij 65 jaar krijg ik al mijn aanvullend pensioen. Ik ga uit van AOW leeftijd van 70 jaar.
Tussen moment van stoppen met werken en AOW zit 15 tot 20 jaar. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar heb nog wat vangnetten. De woning verkopen en ergens goedkoper gaan wonen bijvoorbeeld of weer gaan werken als ik het aan zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:24:
[...]

Weet jij iets dat verder niemand weet? :+
Zeker weet je natuurlijk niks ;)
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:27:
[...]

Ik ga mezelf niet de illusie verkopen dat ik mijn vriendin een financieel zorgeloos leven kan bezorgen als ik opeens over een jaar doodga en ik 31 ben.
Het gaat mij niet om de toekomst van mijn vriendin (die red zich wel), maar om de toekomst van mijn zoontje.
En vwb je edit. Precies hetzelfde kun je omgekeerd stellen, wat heb je aan een spaarzaam leven als je opeens op je 30ste dood neervalt. En wat als je net voor je pensioen gehandicapt raakt en je dus al die leuke dingen die je gepland had niet meer kan doen. Als je passie reizen is, moet je dat niet gaan lopen uitstellen totdat je FO bent.
FO worden is enkel een doel, maar de weg er na toe is voor iedereen persoonlijk. Natuurlijk staat een ambitie om FO te worden niet gelijk aan geen leuke dingen doen. Je evalueert alleen beter of de leuke dingen het waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10 13:44
@arno, ik heb hetzelfde idee als de anderen hier. Ik voel niet dat ik iets mis in mijn leven. Ik hoef geen dure sportauto. Ik maak elk jaar minstens 1 mooie reis. Ik kijk wat voor mij belangrijk is en daar geef ik geld aan, en dan liefst in een goede prijs/kwaliteit verhouding. Wat niet belangrijk is, geef ik zo weinig mogelijk geld aan.
En zo lukt het om nog te sparen. Wat als ik nu volgend jaar kanker heb en sterf. Dan is dat maar zo. En dan ben ik blij dat mijn ouders, broer, zus, vriendin, ... allemaal een deeltje krijgen van mijn spaarboek.

Je kan het ook zo zien, wat als je niet sterft aan 30, maar leeft tot 90+. Wil je dan echt je laatste 30 jaar zo doorbrengen met elke dag je geld te moeten tellen omdat je maar een minuscuul bedrag krijgt van de staat. Dat is dan een derde van je leven. En dan is er de eerste twintig nog voor je gezorgd.
Zelfs als volledig FO geen doel is, of niet haalbaar. Het is niet slecht om een spaarpotje te hebben. En je hoeft daar niet voor te gaan leven als een kluizenaar. Je kan ook enorm genieten van het leven zonder dat je meer dan je loon uitgeeft.
Je zegt zelf dat je geen leven kan inbeelden zonder auto, en dat is volledig te begrijpen. De meeste mensen in dit topic denken hetzelfde en hebben een auto. Sommigen zelfs twee. Maar dan moet je zien of je die sportauto wil waar je jaren aan afbetaalt, of een klein autotje die je ook brengt van A naar B. Of iets tussenin. Is die sportauto de extra 25.000€-50.000€ waard bv? Of je investeert dat geld en dan krijg je 1000€+ per jaar terug. Na 30 jaar is jouw 25k -> 80k geworden (aan 4%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:46:
[...]

Het gaat mij niet om de toekomst van mijn vriendin (die red zich wel), maar om de toekomst van mijn zoontje.
En je hebt niet het vertrouwen dat je vriendin goed voor je zoontje kan zorgen...? Anders begrijp ik je opmerking niet helemaal. Ik zou zeggen dat een vangnet van 200k voldoende zou moeten zijn voor je vriendin en je zoontje.

De enige manier hoe je 100% zeker weet dat je zoontje geen financiële zorgen heeft, is een persoonlijke rekening openen op zijn naam. Die hebben wij overigens ook, bedoeling is om daar 1000 euro per jaar op te storten, los van stortingen van mijn ouders. Staat nu bijna 3000 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:46:
[...]
FO worden is enkel een doel, maar de weg er na toe is voor iedereen persoonlijk.
Tegelijk met jouw post. Las ik toevallig deze regel in The Millionaire Next Door:
But having a set of stated goals does not necessarily mean that one is committed to achieving them. Most of us want to be wealthy, but most of us do not spend the time, energy, and money required to enhance our chances of realizing this goal.
Lointje schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:48:
@arno, ik heb hetzelfde idee als de anderen hier. *knip* Ik kijk wat voor mij belangrijk is en daar geef ik geld aan, en dan liefst in een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Yep.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:58:
[...]

En je hebt niet het vertrouwen dat je vriendin goed voor je zoontje kan zorgen...? Anders begrijp ik je opmerking niet helemaal. Ik zou zeggen dat een vangnet van 200k voldoende zou moeten zijn voor je vriendin en je zoontje.
Zeker wel, maar als ik op mijn 30ste zou overlijden (of terminaal ziek wordt) dan zou het mij een goed gevoel geven dat mijn zoontje gewoon kan gaan studeren en mijn vriendin niet fulltime hoeft te werken. Dat zou mij zwaarder wegen als "had ik maar die ene reis gedaan", om maar even terug te komen waar het om ging.

Exacte nummers maak ik me dan niet direct druk om. Het vermogen is ook niet bedoeld om deze klap op te vangen, maar om FO te worden.

Als ik geen kind(eren) zou hebben zou ik op mijn sterftebed eerder spijt hebben gehad dat ik die reis inderdaad niet gemaakt had.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 20-02-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:16:
[...]

Zeker wel, maar als ik op mijn 30ste zou overlijden (of terminaal ziek wordt) dan zou het mij een goed gevoel geven dat mijn zoontje gewoon kan gaan studeren en mijn vriendin niet fulltime hoeft te werken. Dat zou mij zwaarder wegen als "had ik maar die ene reis gedaan", om maar even terug te komen waar het om ging. Exacte nummers maak ik me dan niet direct druk om.

Als ik geen kind(eren) zou hebben zou ik op mijn sterftebed eerder spijt hebben gehad dat ik die reis inderdaad niet gemaakt had.
Maar wanneer heb jij het gevoel dat dat goed geregeld is dan? Want als je 200k niet voldoende vind, wat is dat dan wel.

Overigens zou ik meer voldoening halen uit het feit dat ik dan samen met mijn vriendin en zoontje een mooie reis heb gemaakt met mooi aandenken in de vorm van een fotoboek, mocht het ooit zo ver komen. Dat is me meer waard dan die 5k die ik dan heb uitgespaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Lointje, bij jou sluit ik mij ook helemaal aan! Ik geef op dit moment ook mijn geld uit aan de dingen die ik leuk vind, zoals mijn auto, op vakantie met mijn vriendin en af en toe op stap.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:20:
[...]

Maar wanneer heb jij het gevoel dat dat goed geregeld is dan? Want als je 200k niet voldoende vind, wat is dat dan wel.

Overigens zou ik meer voldoening halen uit het feit dat ik dan samen met mijn vriendin en zoontje een mooie reis heb gemaakt met mooi aandenken in de vorm van een fotoboek, mocht het ooit zo ver komen. Dat is me meer waard dan die 5k die ik dan heb uitgespaard
Dat fotoboek kan toch net zo goed van weekje Centerparcs zijn? Scheelt zo 4,5k en een kind van <5 jaar onthoud de reis van 5k toch vrijwel niet.

Uiteindelijk gaat het mij ook niet om dat ik x bedrag wil bezitten om mijn eigen overlijden in te dekken (uitvaart en hypotheek afbetaald is voldoende), maar ik zou geen spijt hebben dat ik niet meer geld uitgegeven hebt aangezien ik het doorgeef aan mijn nageslacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Arno90 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:24:
Lointje, bij jou sluit ik mij ook helemaal aan! Ik geef op dit moment ook mijn geld uit aan de dingen die ik leuk vind, zoals mijn auto, op vakantie met mijn vriendin en af en toe op stap.
De "vrijheid" om op dit niveau te consumeren komt wel voort uit de afhankelijkheid van een baan waarmee je dat kan betalen...

Daarvan onafhankelijk zijn/worden, is voor mij de essentie van FO.

FO is volgens mij bereikt als je een gewenst uitgavenniveau kunt volhouden zonder afhankelijkheid van inkomstenbron die je sterke beperkingen in termen van dagbesteding oplegt, zoals een baan. Dus bij voorkeur passief inkomen, zoals rendement op beleggingen.

Wat dat gewenste uitgavenniveau is en wat je bereid bent te doen en laten om die situatie van FO te bereiken, is voor iedereen verschillend. Of je dat nou heel extreem of heel relaxed doet, het belangrijkste element van (het streven naar) FO is wat mij betreft bewustheid. Het inzicht dat uitgaven - vooral ook de relatief kleine, maar steeds herhalende - gevolgen hebben voor je financiële situatie en afhankelijkheid op langere termijn.

Ik wou dat ik dat inzicht al in mijn studietijd had gehad :) Bij mij is het hele idee pas echt gaan leven begin vorig jaar, toen mijn toenmalige werkgever faillissement moest aanvragen. Ondanks dat ik er zelf nauwelijks echt last van heb gehad omdat ik op dat moment al in de overstap naar mijn huidige werkgever zat, heeft me dat wel aan het denken gezet. Wat als zoiets weer gebeurd? Wat als ik zelf op een gegeven moment geen plezier meer zou hebben in het werk? Dit gekoppeld aan allerlei plannen van de overheid rondom hypotheekaftrek, AOW-leeftijd, etc, etc. heeft mij wel even kritisch naar mijn financiële situatie doen kijken.

Ik zat wat dat betreft wel redelijk op jouw lijn: altijd een goede baan gehad, makkelijk geld uitgeven (vooral aan computers, gadgets, etc), een top-hypotheek (afgesloten eind jaren negentig, toen dat bijna standaard werd verkocht zo), weinig gespaard en buiten pensioenopbouw niks belegd. Nooit betalingsproblemen o.i.d. gehad, maar door dat faillissement van m'n toenmalige werkgever wel ineens met de neus op de feiten gedrukt dat je het niet allemaal zelf in de hand hebt. En dat mijn afhankelijkheid van een goede baan groter is dan me lief is...

[ Voor 30% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-02-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:41:
[...]

Dat fotoboek kan toch net zo goed van weekje Centerparcs zijn? Scheelt zo 4,5k en een kind van <5 jaar onthoud de reis van 5k toch vrijwel niet.
Het gaat toch niet alleen om de herinnering van je kind, tellen je eigen herinneringen en die van je partner niet meer mee zodra je een kind hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:50:
[...]

Het gaat toch niet alleen om de herinnering van je kind, tellen je eigen herinneringen en die van je partner niet meer mee zodra je een kind hebt?
Tuurlijk wel, maar het is nou eenmaal niet zo zwart-wit. Daarnaast bereid ik mijzelf totaal niet voor op zo een situatie, maar zou wel het positieve kunnen inzien van een flink zak geld nalaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:19:
[...]
De "vrijheid" om op dit niveau te consumeren komt wel voort uit de afhankelijkheid van een baan waarmee je dat kan betalen...

Daarvan onafhankelijk zijn/worden, is voor mij de essentie van FO.

FO is volgens mij bereikt als je een gewenst uitgavenniveau kunt volhouden zonder afhankelijkheid van inkomstenbron die je sterke beperkingen in termen van dagbesteding oplegt, zoals een baan. Dus bij voorkeur passief inkomen, zoals rendement op beleggingen.
Jij hebt nu gezien hoe kwetsbaar je bent als je volledig afhankelijk bent van een baan. Maar met een passief inkomen ben je natuurlijk net zo afhankelijk, alleen dan van beleggingsresultaten. Als je vervolgens ook nog stopt met werken moet het ook wel goed gaan. Want met een gat van 5+ jaar in je CV ben je al snel niet meer relevant op de arbeidsmarkt.
Last but not least ben je afhankelijk van hoeveel andere mensen ook op het idee komen om financieel onafhankelijk te worden. Als dat er teveel worden dan zijn er te weinig mensen om het broodnodige werk uit te voeren. Dan zullen lonen en daarmee prijzen stijgen waardoor een heel aantal van de zogenaamd onafhankelijken gewoon weer aan de bak moeten. Je kunt in de maatschappij maar een beperkt aantal passieve deelnemers hebben. Ik geloof er daarom niet zo in dat het voor een groot deel van de mensen haalbaar zou zijn om FO te bereiken.
Waarmee ik niet wil beweren dat je alles maar over de balk moet gooien. Een bewuste omgang met geld is weinig mis mee, en een beetje financiele weerbaarheid al helemaal niet. Maar je kunt je ook afvragen wat je zou gaan doen als je FO bent. En of er geen makkelijker manieren zijn om dat te bereieken. Je hoeft niet financieel onafhankelijk te zijn om meer tijd aan hobbies, vrienden, familie, "misschien een eigen bedrijf" te kunnen besteden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Ik denk dat ik persoonlijk het beste van twee werelden zou combineren. 2,5 dag werken in de week, en dan tijd en geld hebben voor mijn hobby's en dus in mijn gehele leven meer kunnen uitgeven aan vakanties en belevenissen. Dus eigenlijk niet volledig fo maar voor de helft, en een stukje fuck you money hebben op het moment dat je zat bent van je baan.

Daarnaast wil altijd blijven leren, zodat ik bij blijf en hierdoor ook aantrekkelijk ben voor een andere werkgever op het moment dat ik wil switchen of zat ben van mijn baan. Dit ook, omdat ik denk dat we in de toekomst geen 20-30 jaar meer bij één werkgever zullen blijven werken.

Dit is hoe ik er op dit moment over denk, misschien dat deze hele visie wel wijzigt zodra er kinderen zijn waar je voor moet zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:29:
[...]

Jij hebt nu gezien hoe kwetsbaar je bent als je volledig afhankelijk bent van een baan. Maar met een passief inkomen ben je natuurlijk net zo afhankelijk, alleen dan van beleggingsresultaten.
Daar zit natuurlijk wel het idee achter dat - met de juiste spreiding van assets - dat risico zeer klein is. Ik zie het hebben van een werkgever wat dat betreft als vergelijkbaar met beleggen in één aandeel.
Als je vervolgens ook nog stopt met werken moet het ook wel goed gaan. Want met een gat van 5+ jaar in je CV ben je al snel niet meer relevant op de arbeidsmarkt.
Hangt er natuurlijk helemaal van af hoe je je onafhankelijkheid invult.
Last but not least ben je afhankelijk van hoeveel andere mensen ook op het idee komen om financieel onafhankelijk te worden. Als dat er teveel worden dan zijn er te weinig mensen om het broodnodige werk uit te voeren. Dan zullen lonen en daarmee prijzen stijgen waardoor een heel aantal van de zogenaamd onafhankelijken gewoon weer aan de bak moeten. Je kunt in de maatschappij maar een beperkt aantal passieve deelnemers hebben. Ik geloof er daarom niet zo in dat het voor een groot deel van de mensen haalbaar zou zijn om FO te bereiken.
Dat vraag ik me af. Je kunt immers niet vanaf je geboorte FO zijn. Je zult altijd eerst een bepaalde tijd voldoende inkomsten moeten weten te genereren om FO te kunnen worden. Ik denk wel dat de economische modellen zullen veranderen als FO worden massaal de norm wordt.
Waarmee ik niet wil beweren dat je alles maar over de balk moet gooien. Een bewuste omgang met geld is weinig mis mee, en een beetje financiele weerbaarheid al helemaal niet. Maar je kunt je ook afvragen wat je zou gaan doen als je FO bent. En of er geen makkelijker manieren zijn om dat te bereieken. Je hoeft niet financieel onafhankelijk te zijn om meer tijd aan hobbies, vrienden, familie, "misschien een eigen bedrijf" te kunnen besteden.
Los van het winnen van een loterij of het verkrijgen van een grote erfenis, zie ik niet zoveel andere manieren om aan voldoende passief inkomen te komen dan door vanuit een inkomen uit werk te sparen en investeren (hoeft niet persé beleggen te zijn, veel verschillende opties zijn al in dit topic voorbij gekomen). En natuurlijk is volledige FO geen wetmatigheid of verplichting. Vanaf het moment dat je je eerste spaarcent opzij zet of je eerste aandeel koopt, ben je al gedeeltelijk FO :)

Wachten met doen van dingen die je leuk/waardevol vindt tot je volledig FO bent, is natuurlijk net zo "dom" als wachten tot na je pensioen. Maar zolang je nog voor het grootste gedeelte van je inkomen afhankelijk bent van een baan, blijf je natuurlijk wel beperkt in je bewegingsvrijheid om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 15:35

Gast1981

room with a moose!

kmf schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:47:
[...]
Dat zijn smoesjes van mensen om yolo te doen. Alleen is de kans iets groter dat je de 40 haalt dan dat je op je 30e overlijdt aan kanker.
Als je met die gedachte leeft, waarom heb je dan ooit gestudeerd? Je had beter je studiefinanciering aan bier kunnen uitgeven. Stel je voor dat je onder de tram ligt op je 20e.
Smoesje om yolo te doen? De meeste stellingen hiero zijn met redelijk respect naar andere meningen opgeschreven, maar dit vind ik echt onzin. Yolo is in de kern een prima idee, zolang het je niet van je basic needs afhoudt. Althans, zolang iemand dromen en idealen heeft die goed te verwezenlijken zijn naast een verder spaarzaam leven, waarom dat dan afdoen als yolo en smoesjes?
Studie is weer een ander verhaal imo, dat is immers een investering in jezelf en je toekomst, en maakt de weg naar F.O. overigens ook iets makkelijker, mits de juiste studie gevolgd (en afgerond) ;) Maar ook tijdens de studie mag best een stukje 'yolo', zolang e.e.a. er maar niet onder lijdt.
Blik1984 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:27:
[...]
... wat heb je aan een spaarzaam leven als je opeens op je 30ste dood neervalt. En wat als je net voor je pensioen gehandicapt raakt en je dus al die leuke dingen die je gepland had niet meer kan doen. Als je passie reizen is, moet je dat niet gaan lopen uitstellen totdat je FO bent.
Nou ja, precies. Ik heb een paar leeftijdsgenoten (en een generatie ouder, maar nog steeds te jong) ongewenste veranderingen zien meemaken die toch even een reality check waren. Op zich ben ik helemaal voor F.O. en wil graag de weg daar naartoe volgen, maar ik zal mijzelf zeer zeker geen wensen en idealen ontzeggen die ik nu kan, mag en wil ondernemen. Dan maar een jaar langer bezig om echt F.O. te worden, want het genieten van het hier en nu zal ik mij (en m'n gezin) geenszins ontnemen. Natuurlijk houd ik daarbij rekening met onze financiën, het gezin an sich en de toekomst.

Gelukkig ben ik al jaren niet meer gadget-minded, rijd ik auto van de zaak en zou die prima kunnen inruilen voor een privé barrel indien nodig, doet merkkleding me niets en ben ik sowieso gewend redelijk spaarzaam te zijn en heb geen dure hobby's (meer). Als er dan eens iets op m'n pad komt en dat moet bijv 10% van mijn jaarlijkse spaardoel kosten, so be it. Uiteraard maak ik een weldoordachte afweging, maar het uiteindelijke F.O. doel zal mij niet zozeer tegenhouden ergens van te genieten, ook al zouden andere mensen het doodzonde van hun geld vinden en kost het mij dus meer tijd om echt F.O te worden.
Daarbij... stel je bent op een gegeven moment 50-75% FO, is het dan "mislukt" omdat het geen 100% is? Mijns inziens niet. Ook denk ik dat je dan al een stuk verder bent dan mensen die er totaal niet over nagedacht hebben al die jaren. Het 'ermee bezig zijn' is al een fijn iets op zichzelf en zodra er resultaten zichtbaar worden voelt dat des te beter. Als ik over 30/40 jaar terug kan kijken op een mooie periode, met mooie herinneringen en daarnaast een goeie stap richting F.O. heb gezet, dan ben ik allang tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Even los van de discussie, betekent dit dan ook dat je bewust nog nooit een vakantie hebt gehad die ver weg was? Ga je altijd dichtbij huis op vakantie? Was dit vroeger anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BFmango schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:06:
[...]

Even los van de discussie, betekent dit dan ook dat je bewust nog nooit een vakantie hebt gehad die ver weg was? Ga je altijd dichtbij huis op vakantie? Was dit vroeger anders?
Begonnen met kamperen door heel Europa in mijn jeugd gevolgd zonvakanties op korte afstanden (<5 uur vliegen). Verleden jaar met vliegtuig naar Spanje (met de kleine) om te kamperen (als je dat nog kamperen kan noemen) en volgend jaar overwegen we een paar weken VS vanwege familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Voor wie het interessant vindt; vandaag heeft DNB een rapport gepubliceerd over de vermogenspositie van Nederlanders. financiële buffers, onderwaterstanden naar leeftijd en pensioenen komen voorbij.

http://www.dnb.nl/nieuws/...lletin-2015/dnb319006.jsp

Conclusie is onder andere dat de schulden te hoog zijn (de hypotheekrenteaftrek zou verder moeten worden ingeperkt) en er wordt door veel mensen eigenlijk te veel verplicht gespaard via de pensioenen. De overheid is in die zin te paternalistisch.
Het idee om hypotheken af te lossen met pensioenvermogen komt hiermee ook weer op tafel (deze week bleek nog dat het juridish met enkele wijzigingen mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Mbt de hele YOLO / FOLO ( :+ ) discussie, is het recente artikel op dividendmantra.com wel interessant:
http://www.dividendmantra...keep-up-with-the-joneses/

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
mossel schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:29:
Mbt de hele YOLO / FOLO ( :+ ) discussie, is het recente artikel op dividendmantra.com wel interessant:
Mooi stukje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 09:45
Is iedereen hier al FO? My god. Waar halen jullie de tijd vandaan om hier de hele dag te posten? Zowat twee pagina's in 1 dag! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

mossel schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:29:
zoals hv08 al aangeeft, mooi stukje. En toch zit er een groot stuk waarheid in "elkaar willen overtreffen"
Are We Chasing A Different Neighbor?
My portfolio, dividend income, or position in life shouldn’t be anyone else’s benchmark. And this goes the same for everyone else. Just because Blogger X or Friend Y has $ABC in their brokerage account doesn’t mean you should as well. Don’t replace your neighbor with me – or anyone else. Furthermore, don’t replace the desire for stuff for the desire to have a larger portfolio balance and/or more dividend income. Chasing after more money rather than more stuff isn’t necessarily more healthy.
Je moet natuurlijk uitkijken dat je jezelf niets gaat ontzeggen, omdat je te hard streeft naar je doel, en vergeet (hoe ging het spreekwoord ook alweer -->) naar de bloempjes te kijken die je onderweg op je pad tegenkomt?

Members only:

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
T-MOB schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:29:
[...]
Jij hebt nu gezien hoe kwetsbaar je bent als je volledig afhankelijk bent van een baan. Maar met een passief inkomen ben je natuurlijk net zo afhankelijk, alleen dan van beleggingsresultaten. Als je vervolgens ook nog stopt met werken moet het ook wel goed gaan. Want met een gat van 5+ jaar in je CV ben je al snel niet meer relevant op de arbeidsmarkt.
Weinig mensen gaan helemaal niets (als in werk) doen als ze financieel onafhankelijk zijn. Wellicht dat de mindset (leuke dingen doen is belangrijker dan materieel bezit) bepalend is.
Het is de mindset. Staat je baas je niet aan? Dan loop je gewoon het pand uit. Heb je een leuk baantje voor 2 dagen in de week dat bijna niets oplevert? Als het leuk is, waarom niet?

Mijn lasten worden door huurinkomsten en wat investeringen redelijk gedekt, maar dat betekent niet dat ik helemaal niets doe wat niet financieel wat oplevert. Ik hou niet van niets-doen.

- nu bezig met een freelance klus van 6 maanden. (voor het geld)
- vrijwilligeren (leuk en voor uitbreiden sociaal netwerk)
- af en toe een website maken (leuk en blijf ik bij met nieuwste technologieen)
- een paar maanden per jaar werken als reisleider (wat inkomsten en is leuk)

Wel doe ik het alleen als het in mijn plaatje valt een half jaar reizen/half jaar in Nederland zijn. Ik vind het ook belangrijk wat skills te houden voor op een CV. Door af en toe wat klussen te doen (en wat te goochelen met data op je cv... :) blijf je interessant.

En ondertussen groeit het geinvesteerde bedrag door. Aan het eind van het jaar wil ik meer op mijn FO-rekening hebben dan het jaar ervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 21-02-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 16:01
@Kabelmannetje;
Ik ben nog ver, héél ver, verwijderd van FO zijn (ben net een half jaar bezig ongeveer)… maar wat jij omschrijft komt heel dicht bij hoe ik er zelf ook tegen aan kijk. Ik wil vooral FO worden om zélf te kunnen beslissen wat en wanneer ik iets doe. Heb ik het niet naar m'n zin op m'n werk? Wil ik graag meer vrijwilligerswerk doen? Wil ik een poosje niet werken? Of wil ik graag naar school voor een jaar? Of misschien wel gewoon semi-parttime freelancen? Al die dingen wil ik zelf kunnen beslissen, zonder dat m'n financiële situatie daar te grote invloed op uitoefent.

Ik zie het de komende 20 jaar nog niet zitten om te stoppen met werken… daar vind ik 't te leuk voor. Maar de vrijheid om te kiezen wát ik doe (en hoeveel uur ik daar in steek) is voor mij ook de hoofdreden om FO te willen worden. Gewoon, minder kwetsbaar voor invloeden van buitenaf, en minder kwetsbaar als ik zélf verandering wil :)

De site van Dividend Mantra heeft me dat nog eens extra duidelijk gemaakt… nu heeft de kerel van die site zo te zien toch een "fingerspitzengefül" voor investeren, maar zijn kijk op dingen deel ik ook tot op zekere hoogte. Niet zo "extreem" als hij het heeft misschien, maar wel dat mensen zich te makkelijk laten sturen op wat een ander heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Geld uitgeven heeft niets met gelukkig zijn te maken. Persoonlijk geef ik niets om sportauto's en heb ik liever een goede racefiets.
Ik heb geen idee wat ik met 100,000 moet doen. Dat is nu juist de mindset van FO zijn. Ik heb ruim dat bedrag, maar heb echt geen idee wat ik er van moet kopen. Elk jaar een paar maanden op reis, zorgeloosheid, doen wat je wil, avonturieren beleven, socializen met vrienden en lantefanteren door steeds wat nieuws te doen, vind ik veel belangrijker.
En die "verre reizen" heb ik allemaal wel gedaan. Die staan FO-zijn echt niet in de weg omdat het om minimale bedragen gaat (1500 euro of zo) tov het bedrag dat je nodig hebt om FO te zijn.
Jij koppelt geld uitgeven aan genieten. Dat is een verkeerde aanname.
Precies. En om de dingen te doen doen die je wil is het soms wel handig om FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joramoudenaarde schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:00:
@Kabelmannetje;
Ik zie het de komende 20 jaar nog niet zitten om te stoppen met werken… daar vind ik 't te leuk voor. Maar de vrijheid om te kiezen wát ik doe (en hoeveel uur ik daar in steek) is voor mij ook de hoofdreden om FO te willen worden. Gewoon, minder kwetsbaar voor invloeden van buitenaf, en minder kwetsbaar als ik zélf verandering wil :)
Mooi streven! Realiseer je je dat 20 jaar heel, heel erg lang is? Misschien heb je na 5 jaar al een "is dit het" gevoel. Je weet het niet. Zelfs na 5 jaar de helft van je salaris sparen kan je al een erg relaxed leven geven en heb je honderden euro's aan passief inkomen per maand. Dan kan je al 1-2 dagen per week minder werken en aan alternatieve dingen besteden. Of 5 jaar niksen. Dat is al een erg mooi begin. Na 10 jaar ben je al aardig FO (ongeveer mijn situatie).
De site van Dividend Mantra heeft me dat nog eens extra duidelijk gemaakt… nu heeft de kerel van die site zo te zien toch een "fingerspitzengefül" voor investeren, maar zijn kijk op dingen deel ik ook tot op zekere hoogte. Niet zo "extreem" als hij het heeft misschien, maar wel dat mensen zich te makkelijk laten sturen op wat een ander heeft.
Hij gaat ook wel eens het schip in met zijn investeringen. Niemand heeft een "fingerspitzengefül" want niemand kan consequent de markt goed inschatten.
FO komt neer op: minder uitgeven dan je inkomen en investeren in een brede markt.
Wat betreft mindset heb ik ook deze websites voor je. Ken je http://www.mrmoneymustache.com/ , http://www.johnnymoneyseed.com/ , http://jlcollinsnh.com/ , http://www.theminimalists.com/, http://www.bravenewlife.com/ ?

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 21-02-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Zo tijdje niet veel gepost en druk bezig geweest. Op de beurs zijn het hectische tijden voor een actieve belegger, heb helaas een deel van de winst aan me voorbij zien gaan maar lig wel fors voor op mijn eigen prognose. Met nog 10 maanden te gaan zal dat dus wel loslopen.
Voor mijn nieuwe onderneming ben ik druk bezig om mezelf nieuwe skills aan te leren. Wil zelf een website gaan bouwen met Wordpress zou dat wel moeten gaan lukken denk ik.

Op het nieuwe werk blijf ik me wederom verbazen hoeveel mensen daar ook in de bedrijfskantine eten kopen. Werk ligt op 10km rij afstand voor de lente en zomer is de doelstelling om 1 of 2 keer per week te gaan fietsen. Dit is overigens absoluut geen financiële overweging maar een fysieke overweging voor wat extra beweging. Financieel zal dit geen zoden aan de dijk zetten.

Ik kom er ook steeds meer achter dat we ons basisinkomen steeds meer gevonden hebben. Met een gezinsinkomen van 4.600 netto in de maand excl. vakgeld en 13e maand kunnen we prima rondkomen en sparen voor FO. Ik werk nu enkele weken 36u en zie dat voor mezelf al als 4u tijd die ik terug gewonnen heb. Heerlijk om een middagje per week vrij te hebben.

Ik ben wel iemand die graag zijn loon met andere vergelijkt en soms wat opkijk tegen salarissen van andere. Maar ik weet ook van mezelf dat ik geen carrier tijger ben en dus ook geen hoger salaris verdien. Hier heb ik een trucje voor gevonden om mezelf te motiveren en mezelf een goed gevoel te geven en aan te tonen dat promotie niet noodzakelijk is vanuit financieel oogpunt. Ik tel bij mijn netto salaris mijn beleggingsresultaten op en vertaal dit naar een bruto salaris. Dit gecorrigeerde bruto loon zal nu snel gaan oplopen als mijn rendement richting de 5 cijfers op jaar basis gaat.

En nu weer meer posten in dit mooie topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Accountant schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:22:
Zo tijdje niet veel gepost en druk bezig geweest. Op de beurs zijn het hectische tijden voor een actieve belegger, heb helaas een deel van de winst aan me voorbij zien gaan maar lig wel fors voor op mijn eigen prognose. Met nog 10 maanden te gaan zal dat dus wel loslopen.
Voor mijn nieuwe onderneming ben ik druk bezig om mezelf nieuwe skills aan te leren. Wil zelf een website gaan bouwen met Wordpress zou dat wel moeten gaan lukken denk ik.

Op het nieuwe werk blijf ik me wederom verbazen hoeveel mensen daar ook in de bedrijfskantine eten kopen. Werk ligt op 10km rij afstand voor de lente en zomer is de doelstelling om 1 of 2 keer per week te gaan fietsen. Dit is overigens absoluut geen financiële overweging maar een fysieke overweging voor wat extra beweging. Financieel zal dit geen zoden aan de dijk zetten.

Ik kom er ook steeds meer achter dat we ons basisinkomen steeds meer gevonden hebben. Met een gezinsinkomen van 4.600 netto in de maand excl. vakgeld en 13e maand kunnen we prima rondkomen en sparen voor FO. Ik werk nu enkele weken 36u en zie dat voor mezelf al als 4u tijd die ik terug gewonnen heb. Heerlijk om een middagje per week vrij te hebben.

Ik ben wel iemand die graag zijn loon met andere vergelijkt en soms wat opkijkt tegen salarissen van andere. Maar ik weet ook van mezelf dat ik geen carrier tijger ben en dus ook geen hoger salaris verdien. Hier heb ik een trucje voor gevonden om mezelf te motiveren en mezelf een goed gevoel te geven en aan te tonen dat promotie niet noodzakelijk is vanuit financieel oogpunt. Ik tel bij mijn netto salaris mijn beleggingsresultaten op en vertaal dit naar een bruto salaris. Dit gecorrigeerde bruto loon zal nu snel gaan oplopen als mijn rendement richting de 5 cijfers op jaar basis gaat.

En nu weer meer posten in dit mooie topic!
Verschillen zullen er altijd zijn, maar ik merk wel dat bij een goede werkgever iedereen met dezelfde skills en leeftijd zo rond hetzelfde bedrag zit.

Je kunt ook zo denken dat de mensen die meer verdienen en elke dag een euro of 5 uitgeven in de kantine uiteindelijk ook 100 euro netto per maand minder te besteden hebben (ok, zelf eten maken kost ook wel iets natuurlijk :p).

Goed om te horen dat je je draai al snel weer gevonden hebt in ieder geval. Ik ben zelf ook blij met 32 uur in loondienst tegenwoordig, nu nog afleren toch niet steeds mail te beantwoorden op mijn vrije dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
hv08 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:36:
[...]

Verschillen zullen er altijd zijn, maar ik merk wel dat bij een goede werkgever iedereen met dezelfde skills en leeftijd zo rond hetzelfde bedrag zit.

Je kunt ook zo denken dat de mensen die meer verdienen en elke dag een euro of 5 uitgeven in de kantine uiteindelijk ook 100 euro netto per maand minder te besteden hebben (ok, zelf eten maken kost ook wel iets natuurlijk :p).
Klopt verschillen zijn er altijd en ik ben ook de laatste om te zeggen dat die manager - collega dat geld ook niet zou mogen verdienen. Ik gun hem-haar dat van harte. Ik weet van mezelf dat ik die skills niet bezit en dat ik daar niet op mijn plek zou zitten en ik zelf graag om 17u de deur achter me sluit en lekker afschakel van het werk.
Maar het salaris van een hoger geplaats iemand is soms iets jaloersmakends voor mij, en door mijn eigen loon te corrigeren met mijn passieve inkomsten en dat te vergelijken weet ik dat ik goed op weg ben. Beetje een zwakte van mezelf natuurlijk om mezelf met andere te vergelijken maar schijnbaar iets wat ik nodig heb om mezelf te motiveren.

Zelfde als ik er momenteel moeite mee heb dat mijn vrouw meer verdient als mij. Ben toch ouderwets dat de man hoofdkostwinnaar moet zijn en meer moet verdienen daar heb ik mentaal wel moeite mee. Mijn vrouw boeit het natuurlijk allemaal niets maar ik vind dat wel lastig. Merk in mijn omgeving trouwens dat bij enorm veel gezinnen de vrouw meer verdient als de man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:37
Richard schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 08:36:
[...]

zoals hv08 al aangeeft, mooi stukje. En toch zit er een groot stuk waarheid in "elkaar willen overtreffen"
Je kunt keep up with de Joneses natuurlijk ook uitleggen dat iedereen graag wat bevestiging krijgt. Dit topic zal in dat opzicht net zo goed voor diverse mensen hier daaraan bijdragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Accountant schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:48:
[...]

Klopt verschillen zijn er altijd en ik ben ook de laatste om te zeggen dat die manager - collega dat geld ook niet zou mogen verdienen. Ik gun hem-haar dat van harte. Ik weet van mezelf dat ik die skills niet bezit en dat ik daar niet op mijn plek zou zitten en ik zelf graag om 17u de deur achter me sluit en lekker afschakel van het werk.
Maar het salaris van een hoger geplaats iemand is soms iets jaloersmakends voor mij, en door mijn eigen loon te corrigeren met mijn passieve inkomsten en dat te vergelijken weet ik dat ik goed op weg ben. Beetje een zwakte van mezelf natuurlijk om mezelf met andere te vergelijken maar schijnbaar iets wat ik nodig heb om mezelf te motiveren.

Zelfde als ik er momenteel moeite mee heb dat mijn vrouw meer verdient als mij. Ben toch ouderwets dat de man hoofdkostwinnaar moet zijn en meer moet verdienen daar heb ik mentaal wel moeite mee. Mijn vrouw boeit het natuurlijk allemaal niets maar ik vind dat wel lastig. Merk in mijn omgeving trouwens dat bij enorm veel gezinnen de vrouw meer verdient als de man.
Extra motivatie om er wat bij te klussen hoor ik :)

Ik ben ook geen carrièretijger, laat mij maar lekker software ontwikkelen ipv manager/architect/functioneel en dan zelf nog een beetje bijklussen (met toestemming uiteraard) en dan verdien ik zeker weten meer dan de managers op het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

10km is heel goed dagelijks te fietsen. Op je dooie akkertje is dat een half uur qua tijd en als je je conditie een beetje terug hebt is 25 minuten ook niet raar. Denk dat je daar met de auto niet heel ver vanaf zit.

Of het financieel zoden aan de dijk zet? Ik zie dat je een flink salaris hebt maar verreken je niet qua kosten op wat een stuk rijden met de auto je kost. Dat is echt meer dan de som van je brandstofkosten :)

Toen ik 10km van mijn werk woonde heb ik mijn auto (was niet geheel autoloos, vriendin had ook een auto) weggedaan, scheelde me veel geld elke maand. Alleen al aan vaste lasten ruim 150 euro. (reed een goedkope 2e hands) .

Maar ieder maakt zijn eigen keuzes daarin natuurlijk, ik heb nu wel weer een auto omdat ik verhuisd ben. Woon-werk is nu 22km enkele reis. Ik fiets het nu 2 keer per week en bij voorkeur 3 keer per week maar als het stortregent pak ik nu wel de auto ipv de fiets :P

Omdat ik erg weinig km's maak met de auto heb ik er 1 gekozen met lage maandlasten. (Alto) en goedkoop in aanschaf zodat de afschrijving niet groot is en omdat het een japanner is zit het qua betrouwbaarheid ook wel goed.

Maar wat jij hebt met mensen die een paar euro in de bedrijfskantine uitgeven, dat gevoel heb ik bij mensen die voor korte afstanden (10km en minder) de auto pakken ;) Zonde van het geld.

Ik ben wel iemand die graag zijn loon met andere vergelijkt en soms wat opkijk tegen salarissen van andere. Maar ik weet ook van mezelf dat ik geen carrier tijger ben en dus ook geen hoger salaris verdien. Hier heb ik een trucje voor gevonden om mezelf te motiveren en mezelf een goed gevoel te geven en aan te tonen dat promotie niet noodzakelijk is vanuit financieel oogpunt. Ik tel bij mijn netto salaris mijn beleggingsresultaten op en vertaal dit naar een bruto salaris. Dit gecorrigeerde bruto loon zal nu snel gaan oplopen als mijn rendement richting de 5 cijfers op jaar basis gaat.
Het gaat er niet om wat er binnenkomt maar wat er overblijft zeg ik altijd maar. Mensen kunnen een enorm salaris hebben en toch financieel aan de grond zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 21-02-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
kabelmannetje schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:27:
Mooi streven! Realiseer je je dat 20 jaar heel, heel erg lang is? Misschien heb je na 5 jaar al een "is dit het" gevoel. Je weet het niet. Zelfs na 5 jaar de helft van je salaris sparen kan je al een erg relaxed leven geven en heb je honderden euro's aan passief inkomen per maand. Dan kan je al 1-2 dagen per week minder werken en aan alternatieve dingen besteden. Of 5 jaar niksen. Dat is al een erg mooi begin. Na 10 jaar ben je al aardig FO (ongeveer mijn situatie).

Hij gaat ook wel eens het schip in met zijn investeringen. Niemand heeft een "fingerspitzengefül" want niemand kan consequent de markt goed inschatten.
FO komt neer op: minder uitgeven dan je inkomen en investeren in een brede markt.
Wat betreft mindset heb ik ook deze websites voor je. Ken je http://www.mrmoneymustache.com/ , http://www.johnnymoneyseed.com/ , http://jlcollinsnh.com/ , http://www.theminimalists.com/, http://www.bravenewlife.com/ ?
Een paar van die links kon ik inderdaad al… interessante sites, maar ik loop er altijd op stuk dat ze allemaal praten op een op Amerikaanse markt gericht leven. Zodra je wat meer naar hun specifieke levensstijl en -plannen kijkt zie je dat ze best veel voordeel lijken te halen uit het Amerikaanse systeem. Ik kwam een tijdje terug een Nederlandse site tegen, maar was 'm jammer genoeg vergeten te bookmarken. Het was een URL met een "kip" of "chicken" erin geloof ik :D

Over het 20 jaar werken:
Dat is inderdaad heel lang, maar ik ben 35/36, dus dat zou betekenen dat ik nog steeds rond m'n 55e geheel of gedeeltelijk FO zou zijn. Ik spaar nu gemiddeld zo'n 30% van m'n inkomen, en ik denk dat ik op korte termijn nog zo'n 5% extra kan sparen (totaal dus 35%, ongeveer 800-1000 euro p.m.). Echt héél snel FO worden zal dus niet gaan als ik ook nog 't grootste deel van m'n hypotheek moet afbetalen. Om dat hypotheek"probleem" te helpen oplossen hopen we binnen een paar jaar te verhuizen naar een VvE-vrij huisje mét lagere hypotheek… nadeel is dan dat we met 'n restschuld zitten, die we gelukkig wel rentevrij kunnen aflossen.

Ik zou 't meest blij zijn als ik natuurlijk z.s.m. FO kan worden zonder op een houtje te moeten bijten. Maar je hebt toch al snel 2 grote kostenposten waar een hoop geld in gaan zitten: m'n hypotheek en het (privé) opbouwen van een aanvullend pensioen. Beide wil ik binnen ±15 jaar rond hebben. M'n hypotheek afbetaald, en m'n privé gespaarde aanvullende pensioen dusdanig hebben opgebouwd, dat ik daar i.c.m. de WAO van kan leven. Zonder hypotheek zou dat, als ik dat nu bekijk, ongeveer 1000-1500 aan vaste lasten per maand zijn. Heel veel aanvullend pensioen heb ik dus niet nodig, maar het hakt er wel in. Ik zie mezelf dan ook niet zo snel compleet FO worden binnen 20 jaar. :) Maar als ik over 20 jaar ±55 ben, dan zou ik wel dankzij het hypotheekvrij wonen én het "afbetaald" hebben van m'n aanvullende pensioen, wel drastisch minder kunnen werken en/of drastisch méér kunnen sparen.

Gelukkig helpt het als we eenmaal verhuisd zijn… die restschuld is relatief snel afbetaald, en de volgende hypotheek is makkelijk 20-30k lager. Dat scheelt in ons geval ongeveer 150-200 per maand, wat mooi helpt met extra sparen. Investeren in zonnepanelen e.d. helpt dan ook op de langere termijn om extra te snijden in vaste lasten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04
Metro2002 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:24:
10km is heel goed dagelijks te fietsen. Op je dooie akkertje is dat een half uur qua tijd
Nou nou, 20 km/h noem ik niet 'op je dooie akkertje', dan fiets ik me al behoorlijk in het zweet. Mijn woon-werk is ook zoiets maar dat wordt al gauw 3 kwartier. Maar goed, elke keer lekker uitwaaien en je hoeft 's avonds niet meer naar de sportschool, scheelt ook weer tijd (en geld).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
@joramoudenaarde: bedoel je misschien www.sochicken.nl? Dat gaat niet zozeer alleen over financiële onafhankelijkheid, maar meer over het leiden van een fijn leven in het algemeen. Is van een jongen in Delft.

http://gooddaytolive.wordpress.com. vind ik zelf wel inspirerend en past ook wel bij mijn attitude (en die van Account denk ik). Vooral gericht op een mooie werk/privé balans, en niet alleen zoveel mogelijk geld verdienen. Het is een Duitser, wat wel aardig is ten opzichte van die Amerikaanse sites.

http://econowiser.wordpress.com is van een Nederlandse dame met twee kinderen, wat dus ook weer een stukje dichter bij huis is.

Members only:

[ Voor 51% gewijzigd door Phony op 21-02-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Phony;
dat was inderdaad de link! Het was niet echt een FO-site, maar gaf wel een aantal mooie inzichten in hoe je met minder, toch prettig en goed kunt leven.

Die andere 2 linkjes heb ik even gebookmarked, bedankt! :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Brainfart: Kun je je huis (op de een of andere manier) verkopen aan jezelf om je hypotheek boeterentevrij af te lossen en zo over te sluiten?
Kan er niets over vinden op internet.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.