Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.037 views

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het zogenaamde schip met dubbeltjes ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Er is de laatste tijd anders nogal heftige inflatie gaande op de wereldwijde beurzen :-)

Maar eerlijk gezegd met de tekenen van particuliere beleggers die weer en-masse instappen, begin ik de neiging te krijgen om uit te stappen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Allemaal ruis...we kunnen de toekomst toch niet voorspellen. Dus, zorgen voor een goede spreiding, verder niets doen (althans niet handelen op "nieuws") en gewoon over 5 en 10 jaar weer kijken :+

Overigens kijk ik meestal zelf ook wel elke dag :P, maar dat is omdat ik het leuk vind om te volgen, ik handel niet naar nieuws, volg mijn vooraf bepaalde investeringsmethode ;)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:52
joramoudenaarde schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:35:
Ik denk niet dat die rente de komende 4-5 jaar weer boven de 5% zit om heel eerlijk te zijn. Met Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk die de komende jaren nog een forse schuld hebben, de EU-economie die nog steeds amper verbeterd, Rusland/Oekraïne wat de komende jaren nog wel een puinhoop gaat blijven, en de problemen rondom het extremisme… ik zie 't niet zo snel gebeuren dat die rente snel omhoog zal gaan :)
Rente en inflatie gaan hand in hand en ik zie de inflatie de komende tijd zeker niet boven de 2% uitkomen, waardoor er enige druk zou ontstaan voor de ECB om de rente te gaan verhogen. Er zijn eenvoudigweg nog te veel schulden die moeten worden afgebouwd (balansen van particulieren en bedrijven die op orde moeten gebracht) om de bestedingen en bedrijfsinvesteringen heel erg te doen stijgen. Een substantieel stijgende rente is in mijn visie nog ver weg...
Bonsaiboom schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:53:

Maar eerlijk gezegd met de tekenen van particuliere beleggers die weer en-masse instappen, begin ik de neiging te krijgen om uit te stappen.
Dat idee heb ik ook weleens deze tijden, maar ik besef ook dat ik nog zeker 15 jaar te gaan heb voor FO, dat aandelen nodig zijn om een hoger rendement te komen en dat timing inderdaad nauwelijks mogelijk is. Hoeveel analisten hadden de huidige rally in januari-februari voorspeld?
Punt met uitstappen is ook: waar ga je met je geld naartoe? Ga je te veel sparen, dan zakt je rendement dramatisch onder het minimum van voor mij 4%. Wat ik nu wel doe is het extra instappen wat afschalen, ik houd het grotendeels op maandelijks inleggen.
Overigens zijn er wel sectoren die nu m.i. interessant zijn, zoals olie & gas, maar dat is enigszins off-topic

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38
EvaluationCopy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:41:
De tweedehands botenmarkt ligt ook volledig op z'n gat dus als je ooit een eigen schip hebt willen hebben dan is dit je kans :+
Wijze mensen die veel met boten doen of hebben gedaan blijven me op het hart drukken: de enige manier om geld sneller uit te geven dan aan een boot kopen en onderhouden is meevaren op de boot van een ander en je geld rechtstreeks in het water gooien...

Of het helpt voor FO... ;)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06
Enerzijds ben ik het met je eens. In het begin probeerde ik vrienden wel eens enthousiast te krijgen, maar daar ben ik mee gestopt. Het geeft een hoop gedoe, kopzorgen, uren onderhoud etc... Maar als dat allemaal achter de rug is en de rekeningen betaald zijn dan heb je wel een verder gratis, drijvend vakantiehuis waar je, als de tijd het toelaat, overal mee naar toe kunt.

Liggeld kost me 1000 euro en verzekering+onderhoud nog eens 1000. Maar de drie weken zomervakantie en vele weekenden weg kosten dan dus niks meer dan thuis blijven. Eten moet ik thuis ook. Jachthavens vind ik saai dus we ankeren overal vrij in de natuur. Heerlijk. Ik zou niet zonder kunnen en willen. Maar anderen aanraden? Nee. Wat je zegt, zoek maar vrienden met een boot, dat is beter.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:53:
Er is de laatste tijd anders nogal heftige inflatie gaande op de wereldwijde beurzen :-)

Jouw beleggingsstrategie is erop gebaseerd dat de gemiddelde particulier er altijd naast zit en jij dus het omgekeerde moet doen? Dat is interessante taktiek :P.

Dat particulieren instappen betekend denk ik wel dat het minstens een aantal jaar weer redelijk gaat met de beurzen (kan je ook uit een grafiekje halen natuurlijk). Maar dat zegt weer helemaal niks over wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Ik ben sinds gisteren zelf ook ingestapt, dus misschien des te meer reden om juist uit te stappen :P. (Nou ja, heb Meesman account aangemaakt en ga maandelijks inleggen, wat effectief per April begint).

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Sissors schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:55:
[...]

Jouw beleggingsstrategie is erop gebaseerd dat de gemiddelde particulier er altijd naast zit en jij dus het omgekeerde moet doen? Dat is interessante taktiek :P.

Dat particulieren instappen betekend denk ik wel dat het minstens een aantal jaar weer redelijk gaat met de beurzen (kan je ook uit een grafiekje halen natuurlijk). Maar dat zegt weer helemaal niks over wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Ik ben sinds gisteren zelf ook ingestapt, dus misschien des te meer reden om juist uit te stappen :P. (Nou ja, heb Meesman account aangemaakt en ga maandelijks inleggen, wat effectief per April begint).
Contrair van de massa handelen is voor mij ook heel belangrijk, de gemiddelde belegger legt het gewoon af. Volgens mij had Binck/Alex laatst laten weten dat 90% van de actieve accounts verliesgevend waren?

Als je naar de historie kijkt, dan klappen de beurzen ongeveer om de 7 a 8 jaar. We zitten nu op jaar 7 vanaf 2008.

Nu de krantenkoppen beginnen te schreeuwen dat er veel te halen valt op de beurs, jan en alleman z'n geld naar de beurs brengt, begin ik sterk te overwegen om short te gaan. De enige factor die mij nu nog tegenhoudt om er vol in te gaan is de aankomende QE.

• JURIST
Trent900 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:11:
[...]

Nu de krantenkoppen beginnen te schreeuwen dat er veel te halen valt op de beurs, jan en alleman z'n geld naar de beurs brengt, begin ik sterk te overwegen om short te gaan. De enige factor die mij nu nog tegenhoudt om er vol in te gaan is de aankomende QE.
Het klopt dat waarderingen zijn opgelopen, maar dit veronderstelt wel dat je kunt timen. Wanneer stap je dan weer in? Mis je dan niet weer een deel van de opgang zoals vaak gebeurt. Als korte termijn doelstellingen hebt dan is dat misschien een goede strategie, maar als je naar FO streeft is buy & hold m.i. uiteindelijk effectiever. Of je moet iets weten wat anderen niet weten...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Hoewel dit een beetje offtopic gaat kunnen we met z'n allen niet ontkennen dat de spanning op de beurs aanzienlijk is gezien de recente snelle groei (met een vrij korte periode van consolidatie)
Het is daarom niet helemaal raar om een correctie, of in ieder geval nog weer een periode van consolidatie te verwachten. (verwachten is iets anders dan een garantie dat die er werkelijk komt, de beurs doet rare dingen, en veel instappers kan natuurlijk ook voor een onverwacht hoog en/of langdurig momentum zorgen)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De enige factor die mij nu nog tegenhoudt om er vol in te gaan is de aankomende QE.
De beruchte "dit keer is het anders" die bij elke stijging wel weer terugkomt...

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

RemcoDelft schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:02:
[...]

De beruchte "dit keer is het anders" die bij elke stijging wel weer terugkomt...
Niet perse maar het zal wel voor verhoogde assetprijzen zorgen op de (korte) termijn.
Het vervelende is echter dat niemand weet voor hoelang.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Wat er momenteel gebeurt op de beurzen is ziekelijk. De rente wordt reeds lange tijd artificieel laag gehouden, en dan nu nog die QE er hier in Europa bovenop. Dit zal voor problemen gaan zorgen in de toekomst. Ik heb bijna de gehele portefeuille afgebouwd, maar het geeft wel gemoedsrust. Kijk maar eens naar de vastgoedaandelen, ik vind dat niet normaal meer tegen welke K/W (om maar 1 ratio te noemen) sommige bedrijven noteren. Daar neem ik het risico niet meer voor.

• rube
Maar als ik mag vragen, wat heb je dan nu? Cash-spaarrekening? En is dat veiliger voor koopkrachtbehoud? (ervan uitgaande dat al het extra geld uiteindelijk toch tot inflatie moet leiden)

• EvaluationCopy
Ik was er pas een jaar mee bezig, mooie 14% gepakt, maar heb nu ook alles teruggetrokken. Puur en alleen afgaande op het AEX-plaatje van de afgelopen 20 jaar. Niet gehinderd door enige daadwerkelijk kennis, maar boeiend :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
rube schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:28:
Maar als ik mag vragen, wat heb je dan nu? Cash-spaarrekening? En is dat veiliger voor koopkrachtbehoud? (ervan uitgaande dat al het extra geld uiteindelijk toch tot inflatie moet leiden)
Ik ben Belg, dus geen vermogensrendementheffing en 1,8% netto op de spaarrekening. Daar neem ik momenteel vrede mee. Bovendien zijn wij aan het bouwen, dus zal ik het spaargeld gedeeltelijk gaan aanspreken.

• Sissors
  • Niet online
[...]
Als je naar de historie kijkt, dan klappen de beurzen ongeveer om de 7 a 8 jaar. We zitten nu op jaar 7 vanaf 2008.
Die historie is dat het in 2000-2001 minder ging? Dat lijkt me wel heel beperkte data om op te leunen. Hebben we in 92-93 een klap gehad? 85?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik ben nog even bezig op de markt. QE moet nog beginnen, en wil wel eens rustig afwachten wat dat met aandelen gaat doen.

Wel ben ik van algemenere fondsen langzaam aan wat geld aan het stoppen in ingezakte fondsen. Eigenlijk mezelf klaar zetten voor de crash, om daarvan te kunnen profiteren.

- Olie zie ik niet veel lager gaan dan nu, simpelweg omdat de olie staten de kraan letterlijk dicht draaien als het lang laag blijft.
- Goud is ook aardig normaal na de piek rond 2012, maar als de shit straks komt vlucht iedereen weer naar goud...

Verwijderd

Xanaroth schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:19:

- Olie zie ik niet veel lager gaan dan nu, simpelweg omdat de olie staten de kraan letterlijk dicht draaien als het lang laag blijft.
- Goud is ook aardig normaal na de piek rond 2012, maar als de shit straks komt vlucht iedereen weer naar goud...
- SAUDI OIL MINISTER: I Don't Care If Prices Crash To $20

- Gold under $1,000 an ounce? Don’t rule it out says Goldman Sachs

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:25:
[...]

Dat kan die oil minister wel roepen maar de economie van Saudi arabie draait volgens mij voor 99% op olie opbrengsten dus als het echt crasht hebben ze gewoon een vet probleem. Daar komt nog bij dat olie een schaars goed is en steeds schaarser wordt én de vraag steeds hoger wordt. Die lage olieprijs kan nooit lang duren, mark my words.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:25:
[...]

Eens. Maar vorige keer bij oilieprijs langduriger onder $60 draaiden ze de kranen dicht. Ben er dus niet bang voor dat een <$50 prijs permanente vormen zal aannemen.

Goud kan ook nog lager, maar er is een gezegde: vecht niet tegen de centrale bank. En laten centrale banken zoals Rusland en China nou massaal goud aan het inkopen zijn. Niet de meest arme landen.

Dus als ik dan moet kiezen tussen

- Iets wat al -25 tot -50% staat tegenover een top
- Iets wat een top aan het vormen is

Dan verplaats ik mijn liever richting datgene wat de klap al gehad heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 26-02-2015 15:30 ]

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:27:
[...]

Dat kan die oil minister wel roepen maar de economie van Saudi arabie draait volgens mij voor 99% op olie opbrengsten dus als het echt crasht hebben ze gewoon een vet probleem. Daar komt nog bij dat olie een schaars goed is en steeds schaarser wordt én de vraag steeds hoger wordt. Die lage olieprijs kan nooit lang duren, mark my words.
Discussie wordt wel heel erg off topic, maar er zijn hele goede redenen waarom Saudi Arabie geen haast heeft met een hogere olieprijs (Fracking, Iran/Syrie dwarszitten, macht van rusland beperken). Daarnaast hebben ze genoeg reserves om dit spelletje tijdje te spelen

• Trent900
Sissors schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:15:
[...]

Die historie is dat het in 2000-2001 minder ging? Dat lijkt me wel heel beperkte data om op te leunen. Hebben we in 92-93 een klap gehad? 85?
Je kunt de koersen zelf terugvinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/AEX

Is het niet eind dit jaar, dan is het volgend jaar dat we weer zo 20%+ inleveren (en dan is er in principe nog steeds "niets" aan de hand, ik ga ervan uit dat het omlaag gaat bij 500+)

De hele economie is wat mij betreft 1 grote neppe bende, alsof het daadwerkelijk zoveel beter is dan 2-3-4-5 jaar terug, alsof huizen niet meer onder water staan, deflatie etc. etc.

QE is een laatste redmiddel, stel je voor hè, dat het niets uithaalt.....fasten your seatbelts. :) Ik ga die gok in ieder geval wel nemen. Gedurende de QE ga ik waarschijnlijk nog wel even long.

Maar goed, ik zit volgens mij in een verkeerd topic :D

• Sissors
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:27:
[...]

Het zou kunnen, maar de Saudi's hebben keer op keer aangegeven dat zij niet hun inkomsten gaan beperken om andere OPEC landen blij te maken, want daar komt het altijd op neer: Die andere landen hebben olie veel harder nodig dan de Saudis dus kunnen hun productie niet terugschroeven, dan moeten de Saudis het doen, en ondanks hogere olieprijs gaan ze dan door hun lagere productie er alsnog op achteruit.

Wat betreft goud: Sinds wanneer is Rusland een rijk land? En dan investeer je echt in gebakken lucht: Goud heeft geen enkele intrinsieke waarde. Tuurlijk het kan enorm stijgen, maar zo zijn er nog wel wat andere metalen die dat ook kunnen doen.
Je kunt de koersen zelf terugvinden: Wikipedia: AEX
Ja dat heb ik dus gedaan, en ik zie geen crash in 94. Sowieso zou ik dus niet enkel op de AEX beleggen.

• rube
Ik herhaal mijn advies (voor wat het waard is :+ ): spreid je assets, zet het nieuws uit en geniet van het leven. Aangetoond* dat het (zeker voor particulieren) uiteindelijk het meeste oplevert.

*Ja, uiteraard met resultaten uit het verleden :P

• rube
Galactic schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:14:
[...]
Ik ben Belg, dus geen vermogensrendementheffing en 1,8% netto op de spaarrekening. Daar neem ik momenteel vrede mee. Bovendien zijn wij aan het bouwen, dus zal ik het spaargeld gedeeltelijk gaan aanspreken.
Ah, maar dan is het logisch. Je investeert je geld in je eigen huis (en de tijdelijke parkeerplaats is dan inderdaad een stuk veiliger)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Eigenlijk best bizar dat FO vooral inhoudt dat je vooral de overheid probeert te ontlopen door zo min mogelijk belasting te betalen en de inflatie probeert te compenseren :{

• JURIST
rube schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:35:
Ik herhaal mijn advies (voor wat het waard is :+ ): spreid je assets, zet het nieuws uit en geniet van het leven. Aangetoond* dat het (zeker voor particulieren) uiteindelijk het meeste oplevert.

*Ja, uiteraard met resultaten uit het verleden :P
Mooi gezegd eens met de strekking.
In het verleden ben ik en een keer te laat ingestapt en een keer te vroeg uitgestapt en ik had de schade flink kunnen beperken door gewoon te blijven zitten. Ik probeer daarvan voor de toekomst van te leren. Het enige wat ik denk te kunnen met enige kennis is een goede spreiding aanbrengen en bijkopen op forse correcties.

Wel blijft het denk ik altijd een test om het dal de emotiecurve door te komen als de beurzen maximaal in het dal bewegen, met het vizier op de lange termijn.

Wat je zelf ook zegt; je gaat toch elke dag kijken (en bij verlies misschien elke week)

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 08:43
Mooi zeg! Zou willen dat ik het zo goed had bijgehouden.
Wat heeft de dip in 2015 veroorzaakt als ik vragen mag? Huis gekocht?
Mr_Blobby schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:31:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rube
JURIST schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:17:
[...]
Het enige wat ik denk te kunnen met enige kennis is een goede spreiding aanbrengen en bijkopen op forse correcties.
Ik balanceer mijn portefeuille op vaste tijden en/of bandbreedtes. Dus ook daardoor hoef ik niet te gaan timen en proberen te bodem vissen. Ik kan het toch niet, dus ik houd me gewoon aan de strategie.
Wel blijft het denk ik altijd een test om het dal de emotiecurve door te komen als de beurzen maximaal in het dal bewegen, met het vizier op de lange termijn.
Yep, Vandaar dat ik ook behoorlijk spreiding heb met assets die over het algemeen tegengesteld bewegen. Het neerwaartse risico is daardoor beperkter als zeg 50-100% in aandelen. Als mijn portefeuille op -50% zou staan weet ik namelijk niet of of ik het aan zou kunnen.
Wat je zelf ook zegt; je gaat toch elke dag kijken (en bij verlies misschien elke week)
Ja, maar ik weet van mezelf (in goede en minder goede tijden) dat ik het wel redelijk los kan laten (zolang het niet op -50% staat :+ , maar zoals uitgelegd is dat niet realistisch in mijn portefeuille)

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
henkjobse schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:34:
Mooi zeg! Zou willen dat ik het zo goed had bijgehouden.
Wat heeft de dip in 2015 veroorzaakt als ik vragen mag? Huis gekocht?
[...]
Die dip was in november 2014 toen ik mijn gehele, resterende hypotheek heb afgelost.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Ik heb zelf wel 100% aandelen op 't moment… in ieder geval tot ik precies snap hoe ik "obligaties" moet lezen :)

Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik een zwik ETF's heb waar óók obligaties (en aandelen) in zitten, die op hun beurt weer redelijk verspreid zijn in diverse markten. Een stukje Euro Dividend, EU Property Yield, iShares World, Emerging Markets en nog enkele ander. Plus ik heb een paar aandelen in enkele losse bedrijven puur omdat ik 't leuk vind om te zien wat dat doet.

Trouwens vanmiddag m'n eerste dividenden gekregen van een paar iShares ETF's (Euro Dividend, European Property Yield en MSCI Emerging Markets)… da's best leuk om te zien zeg! Het is nog bijzonder weinig, maar toch :) Van een aantal andere ETF's en bedrijven waar ik aandelen van heb moet ik nog dividend krijgen, maar jaarlijks is het zelfs met mijn kleine bedrag aan beleggingen toch al vergelijkbaar met de rente die je anders op een spaarrekening zou krijgen.

Als ik even een rustig momentje heb ga ik Binck eens bellen om me haarfijn uit te laten leggen hoe ik hun obligaties moet lezen, aangezien hun helpcenter-info niet overeen lijkt te komen met hun obligatie-pagina's. Maar ik ga me sowieso meer inlezen in hoeverre en hoe goed m'n portefeuille risico-gespreid is, en dan verder uitbouwen zodat het dividend een wat leuker bedrag gaat worden.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Het is inderdaad enigszins contra-cyclisch. Ik ben er ook nog niet over uit. Het geld zou ik parkeren op een spaarrekening/deposito en of weer instappen na een correctie, of met een erg prettige winst gebruiken om een huis te kopen tzt. Er is bestemming genoeg voor de centjes. Dat neemt niet weg dat het geld dat op de beurs staat voor mij niet *nodig* is en bij een correctie ik wel in mijn FO terug ga maar niet in levensstijl.

Ik ben er nog niet over uit, maar als de gewone mensch (zoals ik, dat besef ik ook wel) massaal instapt, dan zie ik greed en pas ik op.

• rube
@joramoudenaarde: weet inderdaad wat je doet met obligaties.
Deze worden over het algemeen namelijk "veiliger" geacht dan aandelen, maar dat is maar net wat voor obligaties dat je hebt en de looptijd.

Kort lopende obligaties van kredietwaardige landen zullen niet veel bewegen ook al gaat de rente omhoog of omlaag. Lang lopende obligaties kunnen flinke uitslagen maken. Een van mijn ETF's heeft Euro obligaties van diverse Euro landen met een gemiddeld van 20-25 jaar. Die is al 50% gestegen sinds aanschaf 2 jaar geleden. Als de rente weer zou gaan stijgen alleen al naar het nivo van 2 jaar geleden klapt die natuurlijk ook zo met 33% weer naar beneden. Hoezo "veilig"...

• RemcoDelft
JURIST schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:17:
Zou indexbeleggen invloed hebben op het verloop van een volgende beurscrash? Ik las dat grofweg 20% nu in indices zit, waarbij "buy and hold" wordt aangeraden. Meesman hamert daar bijvoorbeeld enorm op!
Als dat zou betekenen dat 20% ook bij een enorme crash niet verkoopt, dan wordt de crash toch minder diep?

• rube
RemcoDelft schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:31:
[...]
Zou indexbeleggen invloed hebben op het verloop van een volgende beurscrash? Ik las dat grofweg 20% nu in indices zit, waarbij "buy and hold" wordt aangeraden. Meesman hamert daar bijvoorbeeld enorm op!
Als dat zou betekenen dat 20% ook bij een enorme crash niet verkoopt, dan wordt de crash toch minder diep?
Dat hoeft toch niet perse? Als er alsnog geen vraag is, of alleen vraag op een 80% lagere prijs gaat die prijs alsnog naar beneden. Gaat om combinatie van vraag en aanbod, niet over het aantal transacties.

• JURIST
[...]

Je hebt een punt met de trend naar indexbeleggen, die doet zich wereldwijd voor.
Het zou kunnen dat deze beleggingswijze aanmoedigt tot minder actief handelen en daardoor beperking van het verkoopaanbod, maar dat gaat natuurlijk wel vooral om particulieren. Mogelijk heeft het wel iets van effect.
Ik vind de vraag ook wel interessant of mensen hebben geleerd van de toch vrij recente crashes uit het vorige decennium 2001/2008. 'This time is different' gaat volgens mij nooit op, maar hoe lang is het geheugen van beleggers?

• Torgo
  • Laatst online: 20:06
[...]

Index trackers hebben wel als nadeel dat de duurste bedrijven altijd oververtegenwoordigd zijn. Maw hoe duurder de aandelen zijn, hoe zwaarder de weging in de index en dus de index tracker. Bij een beurs crash zijn er wel vaak een aantal grote bedrijven de sjaak. Denk aan World online, Worldcrom (uit de .com crash) en Enron, CIT Group, General Motors, Lehman Brothers van de laatste financiele crisis.

Reken maar dat je Global Index tracker redelijk zwaar in dat soort bedrijven zat.

Dit is ook een reden voor mij om niet voor 100% index beleggen te gaan maar ook nog een stukje in actief beleggende fondsen aan te houden met fondsen die hopelijk wat meer belegggen in "under valued" bedrijven.. (zelf zit ik in de SKAGEN fondsen)

[ Voor 11% gewijzigd door Torgo op 26-02-2015 18:10 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Torgo schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:05:
[...]

Index trackers hebben wel als nadeel dat de duurste bedrijven altijd oververtegenwoordigd zijn. Maw hoe duurder de aandelen zijn, hoe zwaarder de weging in de index en dus de index tracker. Bij een beurs crash zijn er wel vaak een aantal grote bedrijven de sjaak. Denk aan World online, Worldcrom (uit de .com crash) en Enron, CIT Group, General Motors, Lehman Brothers van de laatste financiele crisis.

Reken maar dat je Global Index tracker redelijk zwaar in dat soort bedrijven zat.

Dit is ook een reden voor mij om niet 100% index beleggen te gaan maar ook nog een stukje actief belegen aan te houden met fondsen die hopelijk wat meer belegggen in "under valued" bedrijven..
Je analyse klopt, maar je oplossing niet. Actief beleggen (via fondsen) leidt in 85% vd gevallen tot underperformance. Daarnaast weet je veelal niet welke 15% wel zullen outperformen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Voor de extremen onder ons:

Prachtige docu O+ en ook wel stiekem een droom van me :@

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 26-02-2015 18:38 ]

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:38:
Bedankt voor het delen!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Wellicht interessant voor enkele, ik heb mij gisteren al aangemeld:

Komt uit het kortingen/couponcode topic.
Morpheusk schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:04:
Gratis jaar abonnement op het blad CASH

Het beleggersmagazine voor particulieren CASH staat vol tips en meningen over aantrekkelijke beleggingen en achtergronden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door RickvN op 26-02-2015 20:28 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• rube
Dank voor de docu en de cashcow tip!

• Kapotlood
rube schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:31:
@joramoudenaarde: weet inderdaad wat je doet met obligaties.
Deze worden over het algemeen namelijk "veiliger" geacht dan aandelen, maar dat is maar net wat voor obligaties dat je hebt en de looptijd.
Bedankt voor de tip! Ik begon naar aanleiding van dit bericht ook hetzelfde te denken… geen idee of het hetzelfde is, maar ik kreeg de indruk dat obligaties sowieso minder tot niets waard gaan worden in de toekomst… tenzij ik echt abuis ben natuurlijk: http://daskapital.nl/2015...ntes_in_eurozone_wan.html

Excuus voor het slightly offtopic… 't leek me redelijk relevant voor mensen die beleggen voor hun FO-toekomst. :)

• rube
Nee, de waarde van obligaties beweegt tegengesteld aan de rente.
Dus als jij al een obligatie hebt en de rente daalt nog verder (negatief) dan zal jou obligatie in waarde stijgen want die levert immers meer op als de nieuwe obligatie met een nog lagere rente.

Dus qua rente leveren de huidige obligaties niet veel op (of zelfs negatief) maar ze zullen alleen een stuk minder waard worden als de rente weer gaat stijgen. En hoe langer de looptijd Hoe meer effect.

Maar niemand verwacht dat de rente de komende tijd (flink) zal gaan stijgen...

Obligaties, niet te vergelijken met aandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
[...]
Contrair van de massa handelen is voor mij ook heel belangrijk, de gemiddelde belegger legt het gewoon af. Volgens mij had Binck/Alex laatst laten weten dat 90% van de actieve accounts verliesgevend waren?
Interessant. Heb je een bron?
Kijk goed naar de historie. We hebben bullmarkten van 12 jaren gekend en van slechts een paar jaar. Daar kan je niet zomaar even een "gemiddelde" klappen van de beurs uit berekenen...
Bovendien zitten we niet in jaar 7. De Eurocrisis vond plaats in 2011 en was ook goed voor -18% in de USA. In Europa was het nog erger. AEX: -29%.
Kortom: je weet het niet: buy & hold. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Trent900 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:31:
[...]
Je kunt de koersen zelf terugvinden: Wikipedia: AEX
Is het niet eind dit jaar, dan is het volgend jaar dat we weer zo 20%+ inleveren (en dan is er in principe nog steeds "niets" aan de hand, ik ga ervan uit dat het omlaag gaat bij 500+)
De hele economie is wat mij betreft 1 grote neppe bende, alsof het daadwerkelijk zoveel beter is dan 2-3-4-5 jaar terug, alsof huizen niet meer onder water staan, deflatie etc. etc.
Ja, het gaat zoveel beter. De gecorrigeerde huizenprijzen zijn weer flink aan het stijgen. De lonen gaan voorzichtig omhoog. De banen komen er weer. Optimisme onder consumenten en ondernemers is sinds jaren niet zo hoog geweest. De hele euro-crisis? Bestaat niet meer. Banken die op instorten staan door financieringsproblemen? Idem.
(zeer geringe) Deflatie en huizen die (steeds minder) onder water staan lijkt mij peanuts met waar we 2-5 jaren geleden stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
rube schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:45:
Nee, de waarde van obligaties beweegt tegengesteld aan de rente.
Dus als jij al een obligatie hebt en de rente daalt nog verder (negatief) dan zal jou obligatie in waarde stijgen want die levert immers meer op als de nieuwe obligatie met een nog lagere rente.

Dus qua rente leveren de huidige obligaties niet veel op (of zelfs negatief) maar ze zullen alleen een stuk minder waard worden als de rente weer gaat stijgen. En hoe langer de looptijd Hoe meer effect.

Maar niemand verwacht dat de rente de komende tijd (flink) zal gaan stijgen...

Obligaties, niet te vergelijken met aandelen ;)
Dat dacht ik eerst ook, maar daarna las ik dat als je bijvoorbeeld €500 aan obligaties hebt, je deze €500 terugbetaalt krijgt aan het einde van de looptijd. En dat je bij aankoop een vaste rente aankoopt… als ik 't goed begrepen heb. :)

Is de rente waar jij het over hebt trouwens de koersrente (van bijvoorbeeld 105,5% of 98,5%), of de coupure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
Metro2002 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:38:
Dit lijkt mij ook nog steeds wel mooi om te doen :) In de winter rij je richting Spanje om daar te overwinteren en in de zomer kom je weer terug. Volgens mij zou dit vrij goedkoop moeten kunnen, vooral als je in NL geen huis meer hebt enzo.
Nadeel is volgens mij wel dat je niet met de stroom meegaat en dus problemen krijgt met GBA inschrijving, zorgverzekering en dergelijk. Maar daar is wel weer omheen te werken waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
[...]

Zoals hierboven uitgelegd heeft het meer te maken met vraag en aanbod. Maar veel indexfondesen en ook beleggingsfondsen die bv de MCSI world volgen hebben daadwerkelijk de onderliggende aandelen in bezit.
We hebben in het verleden gezien dat een beurs enorm kan dalen. De mensen die rond de 700 zijn ingestapt op de aex hebben enorme verliezen gemaakt.
Daarna heeft de index heel lang tussen de 200 en 300 gezeten.
Als particulier kan dat redelijk problematisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49

rally

Deyterra Consultancy

joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 07:40:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar daarna las ik dat als je bijvoorbeeld €500 aan obligaties hebt, je deze €500 terugbetaalt krijgt aan het einde van de looptijd. En dat je bij aankoop een vaste rente aankoopt… als ik 't goed begrepen heb. :)

Is de rente waar jij het over hebt trouwens de koersrente (van bijvoorbeeld 105,5% of 98,5%), of de coupure?
Ja, maar je maakt een kleine denkfout. Als je een obligatie koopt van € 1000 bij een rente van 6, met een looptijd van 10 jaar, en de rente daalt naar 5%, dan wordt de obligatie meer waard (immers het rendement is hoger dan de marktrente).
Je moet deze obligatie nu dus kopen voor € 1077.95 (waarvoor je dus € 50 per jaar aan rente ontvangt).
Met andere woorden: Het rendement op de obligatie is uiteindelijk hetzelfde als de marktrente op de datum waarop je de obligatie koopt.
Stijgt de rente naar 7% dan is de obligatie nog maar € 928.94 waard (want je krijgt nog steeds € 1000 bij terugbetaling van de obligatie)

Omgekeerd is dus ook waar: Als je een obligatie hebt gekocht voor € 1000, terwijl de markt rente 9% was, dan is deze nu € 1311,78 waard. Dus als je de obligatie verkoopt heb je 9% rendement gehaald.

Dus als je een rentedaling verwacht (niet geheel onwaarschijnlijk, maar deze zal zeker niet hoog zijn), dan kun je in de obligaties gaan zitten omdat je dan versneld je rendement kunt halen.

Volgens mij is dit de "contante waarde", maar het is al een tijdje geleden dat ik wat met mijn bedrijfseconomie opleiding heb gedaan. >:)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
rally schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:50:
[...]

Ja, maar je maakt een kleine denkfout. Als je een obligatie koopt van € 1000 bij een rente van 6, met een looptijd van 10 jaar, en de rente daalt naar 5%, dan wordt de obligatie meer waard (immers het rendement is hoger dan de marktrente).
Je moet deze obligatie nu dus kopen voor € 1077.95 (waarvoor je dus € 50 per jaar aan rente ontvangt).
Met andere woorden: Het rendement op de obligatie is uiteindelijk hetzelfde als de marktrente op de datum waarop je de obligatie koopt.
Stijgt de rente naar 7% dan is de obligatie nog maar € 928.94 waard (want je krijgt nog steeds € 1000 bij terugbetaling van de obligatie)

Omgekeerd is dus ook waar: Als je een obligatie hebt gekocht voor € 1000, terwijl de markt rente 9% was, dan is deze nu € 1311,78 waard. Dus als je de obligatie verkoopt heb je 9% rendement gehaald.

Dus als je een rentedaling verwacht (niet geheel onwaarschijnlijk, maar deze zal zeker niet hoog zijn), dan kun je in de obligaties gaan zitten omdat je dan versneld je rendement kunt halen.

Volgens mij is dit de "contante waarde", maar het is al een tijdje geleden dat ik wat met mijn bedrijfseconomie opleiding heb gedaan. >:)
Dit geldt alleen als je de obligatie aanhoudt tot de aflossing. Als je tussentijd verkoopt dan heb je te maken met koersverschillen. Daar zit dus ook een verschil met bv fondsen die in obligaties beleggen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49

rally

Deyterra Consultancy

Chief-XL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:57:
[...]

Dit geldt alleen als je de obligatie aanhoudt tot de aflossing. Als je tussentijd verkoopt dan heb je te maken met koersverschillen. Daar zit dus ook een verschil met bv fondsen die in obligaties beleggen.
Correct, maar dit is een vereenvoudigde versie. Er zitten namelijk ook risico componenten aan de obligatiewaarde verbonden die ik niet in de berekening heb meegenomen.

Het zal duidelijk zijn dat de koers van een obligatie van Griekenland lager zal zijn, ondanks een hogere dan marktrente omdat het risico van deze lening veel hoger is.

Maar ik ilde het niet te complex maken ;)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
kabelmannetje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 00:31:
[...]

Ja, het gaat zoveel beter. De gecorrigeerde huizenprijzen zijn weer flink aan het stijgen. De lonen gaan voorzichtig omhoog. De banen komen er weer. Optimisme onder consumenten en ondernemers is sinds jaren niet zo hoog geweest. De hele euro-crisis? Bestaat niet meer. Banken die op instorten staan door financieringsproblemen? Idem.
(zeer geringe) Deflatie en huizen die (steeds minder) onder water staan lijkt mij peanuts met waar we 2-5 jaren geleden stonden.
Ik denk dat dit een sarcastische post is (dit is in geschreven woord op internet moeilijk te ontdekken). Zo niet, dan ben je een van de meest optimistische personen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Mwa, het is wel een 'glas halfvol', maar ik kan er wel een eind in meekomen hoor, optimist die ik ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Black Sparrow schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:14:
[...]
Ik denk dat dit een sarcastische post is (dit is in geschreven woord op internet moeilijk te ontdekken). Zo niet, dan ben je een van de meest optimistische personen in Nederland.
Nope. Ik neem aan dat je het nieuws volgt? Wat gaat er precies economisch slechter dan een paar jaar geleden?

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 27-02-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Black Sparrow schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat kabelmannetje het in dit geval wel redelijk spot-on heeft, helemaal als je het vergelijkt met de periode van 2-5 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn optimisme wordt getemperd door de onzekerheden van de huidige tijd. Denk aan de situatie in Griekenland en de mogelijkheid dat partijen als Syriza opstaan in andere Europese landen. Ik kan me niet voorstellen dat het uiteenvallen van de EU op korte termijn economisch gunstig is. Ander voorbeelden: Toekomstig referendum GB over verlaten EU. De agressieve buur Rusland. De stijgende kosten van de zorg en de 'verzorgingsstaat'. Andere opkomende landen die steeds meer van de 'welvaartstaart' gaan opeten en deze is niet meer exclusief voor het Westen.

Feitelijk is mijn welvaart en van mensen in mijn omgeving alleen maar verder toegenomen. Het is de onzekerheid die mijn optimisme tempert. Alsof er ieder moment weer een volgende crisis kan uitbreken. Hoewel dit van alle tijden is ben ik nog jong en heb ik het daarom nog niet eerder zo gevoeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:50:

Feitelijk is mijn welvaart en van mensen in mijn omgeving alleen maar verder toegenomen. Het is de onzekerheid die mijn optimisme tempert. Alsof er ieder moment weer een volgende crisis kan uitbreken. Hoewel dit van alle tijden is ben ik nog jong en heb ik het daarom nog niet eerder zo gevoeld.
Door met FO bezig te zijn ben je bijna per definitie beter voorbereid op een crisis, doordat je financieel gewoon verder vooruit kijkt dan de meesten. Je denkt je risico's af, zorgt ervoor dat je niet in problemen komt als je je baan verliest en/of je je huis moet verkopen en verder niet in 'angst' voor een crisis leven.
Gewoon verantwoord blijven genieten van de toegenomen welvaart. Wat er met de euro gebeurd heb je toch niet in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:50:

Kenmerk van deze tijd is ook wel dat de vooruitgang ongelijk neerslaat bij de bevolking. Er is een groeiende kloof tussen hoger en lager opgeleiden, werkenden en werkzoekenden, mensen die het voor de wind gaat en mensen die het zwaar hebben. Het kan dus goed kloppen dat in jouw omgeving er niet veel te merken is van welvaartsverlies. Toch zitten veel mensen nog met negatieve vermogens en is de werkloosheid nog altijd hoog. Wat betreft de eurocrisis; ik zie die niet zomaar helemaal van het toneel verdwijnen.

Waar ik wel positief over ben is het veelbesproken deflatierisico. Wat je ziet is dat door de weer stijgende koopkracht (door fiscale maatregelen, olieprijsdaling, lage inflatie) de gestegen beurskoersen en de gedaalde euro (goed voor exporterende bedrijven) het sentiment echt weer positiever is en er ook langzaam weer meer uitgegeven wordt. We staan naar mijn mening er echt wel beter dan 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
kabelmannetje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:53:
[...]

Nope. Ik neem aan dat je het nieuws volgt? Wat gaat er precies economisch slechter dan een paar jaar geleden?
Het is mijn werk:

http://www.zerohedge.com/...down-22-50-full-breakdown
http://www.bloomberg.com/...question-of-how-low-to-go

En dan is er nog de toekomst van Europa:
http://www.rtlnieuws.nl/e...ragisch-aan-het-mislukken
“I am not a pessimist.
Just a well informed optimist.”
― Antonio Gala
Het kantelmoment in een economische ontwikkeling en beurskoersen kenmerkt zich meestal niet door enorm slechte huidige cijfers omdat de meeste reporting achterloopt. De winstverwachtingen voor Amerikaanse bedrijven zijn al aan het dalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Black Sparrow op 27-02-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
[...]

Je kijkt het door een veel te roze bril.

Bedrijven die amper het hoofd boven water kunnen houden/failliet gaan. Olieprijzen, euro-koers, WO-ers die een MBO baantje hebben met bijbehorend salaris (als ze überhaupt een baan vinden), hoog aantal voedselbankklanten en pensioen hoef ik ook niet meer te verwachten.

De standen van de indices is 1 grote farce, maar we zullen zien. Als we nu weer gaan klappen is het allemaal door dezelfde deur naar de uitgang. QE is het allerlaatste "redmiddel" en dat geeft geen garantie, kijk naar Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Trent900
Laten we vaststellen dat kabelmannetje meer optimistisch is over het herstel van de economie, en jij meer pessimistisch.

Wat is nu jouw bijdrage in dit topic. Hoe ga je je vermogen inzetten buiten de beurs om, en toch financiële onafhankelijkheid nastreven? Alternatieve / creatieve oplossingen zijn hier meer dan welkom!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Hij vergelijkt het met 2-3 jaar geleden en misschien staat het er nu beter voor dan toen. Op sommige plekken is het optimisme wel terug (misschien niet voor lang).

Maar zonder betrouwbare cijfers durf ik er geen mening over te vormen, de olieprijs is laag en dat is voor sommige mensen goed en voor andere niet. De lage euro-koers is goed voor de export en slecht voor de import. Dat WO-ers geen baan kunnen vinden hoeft niet perse erg te zijn, misschien studeren ze iets waar totaal geen vraag naar is. En om hoeveel mensen gaat het, je hoort natuurlijk alleen maar de mensen die niks kunnen vinden. Dus je hebt een redelijk grote bias.

Het is heel lastig om een objectief beeld te vormen. Iedereen preekt voor zijn eigen parochie en heeft er belang bij om cijfers op een bepaalde manier te interpreteren.

edit: Daarnaast kan een grote beurscrash erg gunstig zijn als je FO wil worden. Op het dieptepunt instappen en dan binnenlopen >:).

[ Voor 28% gewijzigd door cytherea op 28-02-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:20
cytherea schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:51:
[...]

edit: Daarnaast kan een grote beurscrash erg gunstig zijn als je FO wil worden. Op het dieptepunt instappen en dan binnenlopen >:).
En hoe kom je erachter wat het dieptepunt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
[...]

Optimisme onder consumenten en ondernemers is sinds jaren niet zo hoog geweest.
Koers/winst verhouding van de s&p 500 ligt ongeveer 30% hoger dan drie jaar geleden. Is dat realistisch optimisme gebaseerd op een positieve winstontwikkeling in de toekomst of een gebrek aan rendabele alternatieven, zijn het beleggers die hun verliezen goed willen maken, of hebberige beleggers die terugkijkend zien dat de afgelopen jaren gigantische rendementen behaald hebben kunnen worden op de beurs. Ik denk het tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Het Fantoom schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:09:
[...]

En hoe kom je erachter wat het dieptepunt is?
Niet, net zo goed als mensen die nu roepen dat we in het hoogtepunt zitten. Het blijft allemaal geïnformeerd gokken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk dat er vooral een grote verschuiving is in het soort werk dat beschikbaar is, en waar er werk te vinden is. Er gaan nog steeds meer en meer mensen met pensioen, wat niet helpt. En o.a. de zorg en bouw sector ligt compleet op z'n gat. En de banken sector gaat ook niet bijzonder lekker ook al maken ze blijkbaar recordwinsten. Maar in de IT sector, transport sector e.d. gaat het beter dan gemiddeld op 't moment bijvoorbeeld.

Dat er een nieuwe crisis aan zit te komen is ook iets wat ik zelf eigenlijk wel verwacht gezien de dingen die écht niet goed gaan (EU an sich, Griekenland, Rusland, Euro, IS e.d.). Maar een alternatieve manier om FO te worden is er bijna niet. Spaarrentes gaan al jaren omlaag, huizenprijzen stijgen alleen bij sommige type huizen… de enige manier in mijn ogen om FO te worden, is toch echt door op de één of andere manier te beleggen en tegelijkertijd je lasten omlaag te brengen. Gaat het de economie voor de wind dan beleg je misschien wat agressiever, gaat het minder dan wat defensiever. Maar volgens mij is geld op een spaarrekening zetten al lang niet meer aan te raden voor een FO-doel. :)

Persoonlijk denk ik ook dat er bij beleggen een verschuiving plaats zal vinden. Het indexbeleggen / ETF's e.d. zijn enorm in opkomst, ook bij particulieren die hun geld op de spaarrekeningen ziet verdampen dankzij de lage rentes. Maar obligaties, van wat ik lees en er zelf van begrijp ten minste, gaan niet bijzonder goed op 't moment.

Al met al denk ik dat de huidige koers, op de één of andere manier beleggen, de enige is die op dit moment nog enige vorm van winst kan geven. Sparen, je geld in vastgoed zetten zoals huizen kopen/verhuren e.d. zijn als ik zo om me heen kijk amper rendabel. Dat neemt niet weg dat ik ±60-75% van m'n geld op de spaarrekening zet omdat ik een stukje zekerheid wil náást m'n beleggingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik ben geen econoom maar in mijn beperkte visie hebben 'we' ons met geleend geld 'uit' de crisis gewerkt. De rente wordt ook al jaren kunstmatig op nul gehouden. Wat het voor gevolgen heeft, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
joramoudenaarde schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:16:
Maar in de IT sector, transport sector e.d. gaat het beter dan gemiddeld op 't moment bijvoorbeeld.
Ik ken meerdere mensen die al 6-7 jaar geen salarisverhoging gehad hebben in de IT...
EvaluationCopy schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:31:
Ik ben geen econoom maar in mijn beperkte visie hebben 'we' ons met geleend geld 'uit' de crisis gewerkt. De rente wordt ook al jaren kunstmatig op nul gehouden. Wat het voor gevolgen heeft, geen idee.
Meer geld lenen is dan ook werkelijk de enige "oplossing" geweest voor de kredietcrisis waar de politiek mee op de proppen kwam. Nog even op de oude voet verder en het onvermijdbare nog een paar jaar uitstellen.

[ Voor 47% gewijzigd door RemcoDelft op 28-02-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@RemcoDelft; maar die hebben nog wel werk. Ik doel er echt op dat de werkgelegenheid in die sectoren beter dan gemiddeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:43:
[...]

Ik ken meerdere mensen die al 6-7 jaar geen salarisverhoging gehad hebben in de IT...
Vervoer- en logistiek, de motor van de economie, idem.

Hoe ik FO wil worden? Daar heb ik geen echte roadmap voor. Ik spaar een respectabel bedrag per maand (50%) en speculeer daar puur mee. De stapjes naar boven pak ik iedere keer mee en wanneer m'n gutfeeling zegt "het is nu over", gaat er een flink bedrag in shortposities en dan kan je gewoon in een paar maanden tijd binnenlopen. Dat kan dit jaar zijn of volgend jaar of zelfs 2017.

Ik weet dat mijn tactiek totaal niet in het plaatje van FO worden valt, daar mag je overigens best commentaar op hebben, want velen zullen het gewoon als veredeld gokken zien en dat begrijp ik ook.

Just going for all or nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:36
Trent900 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:52:
[...]
De stapjes naar boven pak ik iedere keer mee en wanneer m'n gutfeeling zegt "het is nu over", gaat er een flink bedrag in shortposities en dan kan je gewoon in een paar maanden tijd binnenlopen. Dat kan dit jaar zijn of volgend jaar of zelfs 2017.
Tsja, je zegt het zelf al, alles of niets maar dit lijkt me een kleinere kans hebben als te gaan blackjackken in het casino. Oftewel: dat kan je dan misschien beter gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
Def1ant schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:07:
[...]

Tsja, je zegt het zelf al, alles of niets maar dit lijkt me een kleinere kans hebben als te gaan blackjackken in het casino. Oftewel: dat kan je dan misschien beter gaan doen :)
Blacjack is 2:1 payout en daar ga ik niet voor :)

Ik volg de beurs van jongs af aan en heb meerdere crashes gezien. Tijdens de vorige crashes was ik simpelweg niet in de financiele positie om daar van te profiteren en nu wel. Ik vind het het risico waard.

Ik ga uiteraard ook weer niet met 100% vermogen er in he. Ik gooi het op een educated gamble.

[ Voor 30% gewijzigd door Trent900 op 28-02-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
FO houdt m.i. ook in dat je meerdere inkomensbronnen hebt en niet afhankelijk maakt van 1 bron. Bij mij zijn dit:

- inkomen uit vermogen (ETFs)
- inkomsten uit huur
- inkomsten uit verschillende soorten werkzaamheden. (freelance ICT/ loondienst /vrijwilligerswerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Trent900 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:10:
[...]
Ik ga uiteraard ook weer niet met 100% vermogen er in he. Ik gooi het op een educated gamble.
Met het timen van de markt doe je het vaak slechter dan de index volgen.
Je weet gewoon niet waar een bodem ligt als je in wilt stappen.

Stel: je stapt over enkele jaren in, na een -20% crash. Met de verwachting dat dat de bodem is. Maar, we toch nog 20% lager en de bodem komt achteraf dan pas in zicht. Voor iemand die de voorgaande vette jaren meegemaakt heeft, compenseert die buffer de crash.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 28-02-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
kabelmannetje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:06:
[...]

Dit is ook waarom ik niet meer ga uit- en instappen. Je weet niet waar de bodem ligt en hoe snel het herstel gaat. In het verleden heb ik twee keer een forse rit omhoog gemist door te lang te wachten met instappen 8)7 . Beurzen lopen altijd voor op de reële economie en als jij om je heen kijkt en denkt er is nog helemaal geen reden om enthousiast te worden over de economie en bedrijfsresultaten, nemen de beurzen al een voorschot op de toekomst. Daar komt nog bij dat je de VS voorlopen op Europa en je met een Europese bril op sowieso een achterstand hebt.

Hoe je hierin staat hangt natuurlijk ook wel af van je doelstelling. Als je naar FO streeft dan is het (als je nog relatief jong bent) voor veel mensen zo dat het geld langere tijd geen andere bestemming heeft en heb je veel meer tijd dan dat je belegd voor een doel dat nog slechts 1,2 of 3 jaar in de toekomst ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57
Trent900 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:52:
[...]

Vervoer- en logistiek, de motor van de economie, idem.

Hoe ik FO wil worden? Daar heb ik geen echte roadmap voor. Ik spaar een respectabel bedrag per maand (50%) en speculeer daar puur mee. De stapjes naar boven pak ik iedere keer mee en wanneer m'n gutfeeling zegt "het is nu over", gaat er een flink bedrag in shortposities en dan kan je gewoon in een paar maanden tijd binnenlopen. Dat kan dit jaar zijn of volgend jaar of zelfs 2017.

Ik weet dat mijn tactiek totaal niet in het plaatje van FO worden valt, daar mag je overigens best commentaar op hebben, want velen zullen het gewoon als veredeld gokken zien en dat begrijp ik ook.

Just going for all or nothing :)
Ik deel je visie wel een beetje. Ik handel dan niet in derivaten of short posities maar neem ook meer risico's en handel wat meer als de gemiddelde persoon in dit topic. Het alles of niets verhaal dat past wel niet bij me ik probeer wel inzicht te krijgen in de risico's die ik loop en deze zoveel mogelijk te vermijden.
Op 1-1 is in feite al mijn geld beschikbaar voor beleggingen (wil niet zeggen dat het ook belegd moet zijn) dus op 1-1 is mijn feitelijke buffer erg laag. Alles wat ik gedurende dat jaar spaar beleg ik niet, koerswinsten herbeleg ik in het jaar ook niet en vullen ook mijn buffer aan. En 1-1 het volgende jaar begint het spelletje weer opnieuw buffer trek ik leeg richting belegd vermogen en begin weer opnieuw mijn buffer aan te vullen. Door onze jaarlijkse spaarcapiciteit kan ik mij dat risico wel veroorloven om met een hoog percentage van ons vermogen belegd te zijn.

Als je eerlijk bent naar jezelf en je structurele winsten maakt gemeten over een lange tijd dan heb je voor jezelf natuurlijk een prima strategie en zal het vast en zeker bijdragen aan je FO. Dus zie niet in waarom het niet in het plaatje van FO past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
kabelmannetje schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:06:
[...]

Met het timen van de markt doe je het vaak slechter dan de index volgen.

Stel: je stapt over enkele jaren in, na een -20% crash. Met de verwachting dat dat de bodem is. Maar, we toch nog 20% lager en de bodem komt achteraf dan pas in zicht. Voor iemand die de voorgaande vette jaren meegemaakt heeft, compenseert die buffer de crash.
Het hele bodemvissen is ook niet mijn strategie. Ik ga nu met de trend mee en dat is gewoon omhoog. Gewoon met aandelen en wat derivaten erbij, voornamelijk index opties. Winsten goed laten vollopen en eerlijk tegen jezelf zijn wanneer je fout zit en een stoploss hanteren. Werkt prima hier.

Het moment waar ik op gok met wat groter geld, is juist die -20% of meer, waar er weer allerlei lijken uit de kast worden getrokken. Soort 2008 scenario. Zoals eerder door een andere user is gezegd, er is wezenlijk niets veranderd, alleen maar uitstel van executie door te lenen lenen lenen en bijdrukken.

Alle alternatieve manieren en inzichten van jullie om FO te worden lees ik overigens met zeer grote interesse hoor. Ik zeg absoluut niet dat de mijne de enige correcte is. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Dus chapeau voor jullie allemaal. Iedereen in dit topic is sowieso al een stapje voor de gemiddelde burger. Of het je op dit moment nou wel of niet lukt om FO te worden, dat je er alleen al aan denkt of onderzoek naar doet, verdient mijn respect.

[ Voor 23% gewijzigd door Trent900 op 28-02-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Accountant schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 14:32:
[...]

Ik deel je visie wel een beetje. Ik handel dan niet in derivaten of short posities maar neem ook meer risico's en handel wat meer als de gemiddelde persoon in dit topic. Het alles of niets verhaal dat past wel niet bij me ik probeer wel inzicht te krijgen in de risico's die ik loop en deze zoveel mogelijk te vermijden.
Op 1-1 is in feite al mijn geld beschikbaar voor beleggingen (wil niet zeggen dat het ook belegd moet zijn) dus op 1-1 is mijn feitelijke buffer erg laag. Alles wat ik gedurende dat jaar spaar beleg ik niet, koerswinsten herbeleg ik in het jaar ook niet en vullen ook mijn buffer aan. En 1-1 het volgende jaar begint het spelletje weer opnieuw buffer trek ik leeg richting belegd vermogen en begin weer opnieuw mijn buffer aan te vullen. Door onze jaarlijkse spaarcapiciteit kan ik mij dat risico wel veroorloven om met een hoog percentage van ons vermogen belegd te zijn.

Als je eerlijk bent naar jezelf en je structurele winsten maakt gemeten over een lange tijd dan heb je voor jezelf natuurlijk een prima strategie en zal het vast en zeker bijdragen aan je FO. Dus zie niet in waarom het niet in het plaatje van FO past.
Uiteraard is hier altijd verschil van inzicht over. Als je structurele winsten weet te realiseren dan is het prima uit te leggen tegenover jezelf.
Waar ik wel benieuwd naar ben aangezien je al je geld beschikbaar houdt voor beleggingen, maar ook vaak niet belegd bent: hoe zorg je ervoor dat je bij de huidige rentestanden je rendementsdoelstelling op jaarbasis haalt, of zorgt jouw beleggingsstrategie in een opgaande markt ook voor meer rendement uit waarmee de lage rentestand wordt gecompenseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
JURIST schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 14:56:
[...]
Uiteraard is hier altijd verschil van inzicht over. Als je structurele winsten weet te realiseren dan is het prima uit te leggen tegenover jezelf.
Waar ik wel benieuwd naar ben aangezien je al je geld beschikbaar houdt voor beleggingen, maar ook vaak niet belegd bent: hoe zorg je ervoor dat je bij de huidige rentestanden je rendementsdoelstelling op jaarbasis haalt, of zorgt jouw beleggingsstrategie in een opgaande markt ook voor meer rendement uit waarmee de lage rentestand wordt gecompenseerd?
De rentestand zie ik als een extra bonus maar dat rendement gaat niet veel uithalen. Ik moet dus van mezelf beleggen en meer risico nemen ipv passief sparen. Voor mezelf probeer ik het rendementsvraagstuk te verkleinen. Ik handel vrij regelmatig en ben ook vrij veel dagen per jaar niet belegd. Ik streef naar een minimaal rendement van 5 tot 5,5% en heb mezelf voor 2015 als doelstelling 8% opgelegd. Het jaar rendement deel ik op naar een maand rendement en dat probeer ik binnen een maand bij elkaar te sprokkelen. Dit geeft mij veel meer focus.

Ik wil mezelf steeds meer trainen niet naar het marktresultaat te kijken maar naar mijn eigen resultaten en doelstellingen. Mijn eigen doelstellingen meet ik met name in absolute getallen omdat mij dat veel meer zegt als procenten.

De stijging vajnaf janauri heb ik deels gemist omdat ik te vroeg heb verkocht maar op mijn eigen doelstelling lig ik nog 2 maanden voor. Al met al een goed begin dus. Ik ben momenteel 100% liquide en wacht nu dus maar braaf op een correctie en vanaf -5% vanaf de top ga ik maar weer eens opletten of ik ik wil gaan kopen. We hebben nog 10 maanden te gaan tijd genoeg dus.
De kwakkelende markt van 2014 was wel leuk handelen. De index bleef hangen tussen een bepaalde bandbreedte met meerdere correcties (minimaal -5%) binnen een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Accountant schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:06:
[...]

De rentestand zie ik als een extra bonus maar dat rendement gaat niet veel uithalen. Ik moet dus van mezelf beleggen en meer risico nemen ipv passief sparen. Voor mezelf probeer ik het rendementsvraagstuk te verkleinen. Ik handel vrij regelmatig en ben ook vrij veel dagen per jaar niet belegd. Ik streef naar een minimaal rendement van 5 tot 5,5% en heb mezelf voor 2015 als doelstelling 8% opgelegd. Het jaar rendement deel ik op naar een maand rendement en dat probeer ik binnen een maand bij elkaar te sprokkelen. Dit geeft mij veel meer focus.
Klinkt vrij systematisch. Interessante benadering om de rendementsdoelstelling op te knippen in maanden bij actieve handel. Naarmate je vermogen groter wordt moet je wel met flinke sommen geld gaan handelen om de 1-1,6% basisrendement omhoog te krijgen naar 5% lijkt me. Blijf je ook in de toekomst zonder permanente belegging werken aan FO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Wat doen mensen die hun rendementsdoelstellingen niet halen? Geven die zichzelf straf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
JURIST schreef op zondag 01 maart 2015 @ 07:01:
[...]

Klinkt vrij systematisch. Interessante benadering om de rendementsdoelstelling op te knippen in maanden bij actieve handel. Naarmate je vermogen groter wordt moet je wel met flinke sommen geld gaan handelen om de 1-1,6% basisrendement omhoog te krijgen naar 5% lijkt me. Blijf je ook in de toekomst zonder permanente belegging werken aan FO?
Ik zal wel naar een permanent deel moeten toewerken. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga vormen en heb daar nog wel een jaartje of 3 de tijd voor om over na te denken. Denk dat het meerdere strategieën worden en dat ik die verdeel over meerdere brokers. Je opmerking klopt wel inderdaad dat je met flinke sommen geld moet handelen. Heb al vaker in dit topic aangegeven dat ik het persoonlijk niet de moeite waard vind om met bedragen onder de 30.000-40.000 te beleggen. Het rendement in absolute bedragen weegt haast niet op tegen de risico's (mijn mening).
filosofem schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:47:
Wat doen mensen die hun rendementsdoelstellingen niet halen? Geven die zichzelf straf?
Halen we ze niet dan gaan we over op water en droog brood totdat de schade is ingehaald. Vakanties annuleren we en en de verwarming mag niet meer aan.

En nu serieus. Een doelstelling geeft mij persoonlijk richting en focus. Je hebt een doel om naar toe te werken en afwijkingen probeer je te anaylseren. Dit is bij mij met name belangrijk doordat ik actiever handel. Als ik eenmaal mijn doelstellingen gedurende het jaar behaald heb biedt dat mogelijkheden om minder actief te handelen of met minder risico te handelen. Haal ik de doelstellingen niet dan probeer ik erachter te komen waar ik de mist in ging en kijk ik wat de markt gedaan heeft.

Het werken met doelstellingen komen we toch in ons eigen dagelijkse werk toch ook tegen dus waarom niet ook bij je financiën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Houd je bij je doelstellingen ook rekening met de inflatie?
M.a.w. als de inflatie hoger (lager) is dan x gaat dan je doelstelling ook omhoog (naar beneden) ?
Dit lijkt me wel relevant (omdat je aangeeft dat je je rendement niet vergelijkt met 'de index')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
filosofem schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:47:
Ik werk dan wat meer. Ga actief op zoek naar freelance-klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:27:
Houd je bij je doelstellingen ook rekening met de inflatie?
M.a.w. als de inflatie hoger (lager) is dan x gaat dan je doelstelling ook omhoog (naar beneden) ?
Dit lijkt me wel relevant (omdat je aangeeft dat je je rendement niet vergelijkt met 'de index')
Met de inflatie hou ik rekening door in een aparte Excel sheet mijn geschatte uitgaven met 2% per jaar te indexeren en 1,2% te berekenen over mijn vermogen. Dit is natuurlijk allemaal natte vinger werk maar geeft me voldoende richting. Mijn eigen rendementsdoelstellingen zet ik met name af tegen de rente op een sparrekening/deposito met een risico opslag en dan vraag ik mij af of het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Er zullen hier vast mensen zijn die vanwege hun FO-doel de hypotheek versneld aflossen… mag ik daar een vraag over stellen? :)

Ik neem aan dat de meesten van jullie nog een "oude" hypotheek hebben, dus niet de nieuwe annuïteitenhypotheek. Als jullie vervroegd aflossen, doen jullie dat dan op het aflossingsvrije deel, of op het spaar- of beleggingsdeel? Ik wil dit jaar namelijk een eerste slag slaan door 10% af te lossen, maar ik twijfel een beetje wat maandelijks meer oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
^ Ik volg je even niet, maar je heb je een annuïteiten-, aflossingvrije-, spaar- of een beleggingshypotheek? Of in wat voor delen is je hypotheek verdeeld? Alle vier lijkt me erg... creatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
joramoudenaarde schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:52:
Als jullie vervroegd aflossen, doen jullie dat dan op het aflossingsvrije deel, of op het spaar- of beleggingsdeel? Ik wil dit jaar namelijk een eerste slag slaan door 10% af te lossen, maar ik twijfel een beetje wat maandelijks meer oplevert :)
Feitelijk is het verschil bijstorten in de spaarpolis (en daarmee krijg je een lagere maandpremie) of aflossen (en daarmee schuld verlagen en daarmee premie verlagen).
Bij het bijstorten zit nog een stukje OVR; je overlijdt voor aflopen hypotheek = weg geld. Wel interessant vanwege niet veranderende aftrek en de waarschijnlijk hogere spaarrente. Hoewel dat laatste weer gemiddeld wordt omdat je over het vrijkomende deel wat je minder hoeft in te leggen weer minder spaarrente krijgt.

Ik zou persoonlijk toch aflossen in het aflossingsvrije deel, om ook de restschuld (indien aanwezig) te verlagen, dan maar minder hypotheekrente aftrek. Het geld gaat dan echt in de stenen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door DutX op 02-03-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Deveon;
Ik heb een hybride hypotheek (2 delen spaarhypotheek, 1 deel aflossingsvrij) :)

@Def1ant;
Bedankt! Ik had zelf ook de indruk dat ik beter het aflossingsvrije deel kon aflossen, maar twijfelde nogal. Met het vervroegd aflossen van het aflossingsvrije deel is het voordeel duidelijk: je eindigt niet met een stuk restschuld aan het einde van de rit.

Met aflossen van het deel spaarhypotheek werd het me minder duidelijk... Ik dacht dat dat ook aflossen was omdat je dan eerder klaar bent met betalen cq. aflossen. Ik was altijd in de veronderstelling dat je met vervroegd aflossen van het spaarhypotheek-deel, je ook hetzelfde voordeel zou hebben als wanneer je het aflossingsvrije deel af lost. Ik ga daar toch eens wat meer induiken; als ik je zo hoor/lees is dat geen overbodige luxe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18

CeesKees

I rest my Kees

Waarom zou je nu al willen aflossen? Waarom niet doorsparen en het bedrag pas aanwenden aan het eind van de looptijd?

Netto rendement met HRA en betaalde rente valt te verwaarlozen qua maandbedrag, daarnaast heb je gewoon een flink saldo achter de hand mochten zich andere kansen voordoen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Je kan dacht ik kiezen wat je wilt als je bijstort in het spaardeel: lagere maandelijkse lasten of kortere looptijd. Dit is mij allemaal ook nog niet helemaal duidelijk hoor, maar aan het bijstorten kunnen behoorlijke haken en ogen zitten (looptijden, waardes etc): voornamelijk in de zin van de belastingdienst die dit dan wil gaan belasten :)

Daarnaast wordt het allemaal nog wat ingewikkelder (of juist de keuze makkelijker) als je in de hoogste belastingschaal zit qua inkomen (max HRA wordt ieder jaar minder) en als je VRH moet betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door DutX op 02-03-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:02
CeesKees schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:30:
Waarom zou je nu al willen aflossen? Waarom niet doorsparen en het bedrag pas aanwenden aan het eind van de looptijd?

Netto rendement met HRA en betaalde rente valt te verwaarlozen qua maandbedrag, daarnaast heb je gewoon een flink saldo achter de hand mochten zich andere kansen voordoen.
Dat ligt maar net aan de rente en of je al een vermogen boven de VRH grens hebt. Als ik mijn geld liquide wil hebben levert dat nu toch echt een stuk minder op dan aflossen. Zelfs met deposito's van 10 jaar (2.6% max en daar gaat 1.2% VRH vanaf) kan ik het nog steeds beter aflossen (heb een hypotheekrente van 4.5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Deze discussie is al een paar keer hier gevoerd.. voor iedereen is de situatie anders.

Tot aan het VRH-grens kan investeringen/sparen een hoger rendement opleveren dan hetgeen wat je netto betaald aan rente.
Rendement moet dus hoger zijn dan hypotheekrente minus hra-percentage. Gemiddeld is dit dus 5- 5x0.42 = 2.9%

Maar over de VRH-grens is dit al wat moeilijker. Je moet dan hypotheekrente minus hra-percentage minus vrh-percentage berekenen. 5 - (5x0.42) - 1.2 = 1.7%

Als je dan niet een mooie parkeerplek met een VEEL hoger rendement dan 1.7% kan vinden, dan is de keuze om hypotheek af te lossen wel heel makkelijk gemaakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik beleg maandelijks een deel van mijn geld wat ik kan 'sparen'. Door het maandelijks inleggen spreid je ook de verliezen/winsten als het hard daalt of stijgt. En ik hou wat extra bij de hand om bij -10 of -20 wat extra in te leggen :) Echt goed timen kan je toch niet. Mijn verhouding sparen/beleggen is 60/40 op dit moment.

Oh, en wij hebben ook wat afgelost op t aflossingsvrije deel van de hypotheek. Het scheelt niet superveel in de maandlasten, maar aan het eind van de looptijd hoef je dat bedrag ook niet meer op te hoesten. Ik durf niet meer te rekenen met stijging van de prijzen met tientallen procenten.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood

Maandelijks is (voor mij) 10% aflossing een netto besparing van ongeveer 70 euro. Dat is inderdaad niet veel, maar het is wel 70 euro over de gehéle looptijd van ±25 jaar dat ik HRA heb.
25 jaar * 12 maanden * 70 euro = 21.000 netto besparen

Of m'n berekening helemaal goed is weet ik niet, maar ik bekijk het niet zo zeer per maand, maar de totale besparing over de lange termijn. En dan tikt het behoorlijk aan. Ik heb nu een hypotheekrente van 5,05% die nog 5 jaar vast staat. Dat is meer dan wat ik zou verdienen als ik 't op de spaarrekening laat staan. Ik kan misschien meer winst maken als ik 't geld beleg, maar dat is een "misschien". Ik heb dan liever de zekerheid dat ik de restschuld van m'n hypotheek wegwerk. Dat levert me minder problemen op als/wanneer ik ga verhuizen :)

Ik zou namelijk als ik zou verhuizen met een restschuld blijven zitten van ±30k (misschien iets meer). Nu zou ik de rente op een doorlopend krediet om die restschuld af te lossen via de belasting terug kunnen krijgen, maar het blijft een bak geld die ik niet wil meefinanciëren in een volgende hypotheek. Afbetalen moet je 'm namelijk toch, en ik heb nu geld wat ik kan missen. Dan is het wegwerken van die restschuld een stuk prettiger… zowel voor de gemoedsrust als financieel gezien. Als ik verhuis heb ik én een lening voor de restschuld, én ik moet geld investeren in het nieuwe huis. Plus, permanent ±70 euro minder betalen per maand is ook niet onprettig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:45

Gast1981

room with a moose!

Def1ant schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:31:
Je kan dacht ik kiezen wat je wilt als je bijstort in het spaardeel: lagere maandelijkse lasten of kortere looptijd. Dit is mij allemaal ook nog niet helemaal duidelijk hoor, maar aan het bijstorten kunnen behoorlijke haken en ogen zitten (looptijden, waardes etc): voornamelijk in de zin van de belastingdienst die dit dan wil gaan belasten :)
Klopt, bij de meeste hypotheekverstrekkers kan je kiezen wat je wilt doen, e.e.a. afhankelijk van hun eigen voorwaarden uiteraard. Bijstorten in een spaardeel is natuurlijk interessant wanneer je een redelijke hypotheekrente hebt vaststaan.
Zo kunnen wij nog bijna 15 jaar 'sparen' tegen 5,4% en daarom heb ik er ook voor gekozen om tussentijds bij te storten. Met behoud van looptijd (voorlopig), dus lagere maandlasten. Hierbij moet je rekening houden met de 1:10 bandbreedte, dus ik smeer de gewenste inleg uit over enkele jaren.
Daarnaast heb ik nog een deel aflossingsvrij, tegen diezelfde rente, en die wil ik de komende jaren proberen te halveren. De uiteindelijke restschuld hoop ik d.m.v. eigen vermogen en stijgende huizenprijzen t.z.t. af te dekken. Beide hypotheekplannen steek ik in met spaargeld waarover VRH betaald moet worden, dus feitelijk meer kost dan oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik moet binnenkort toch even contact opnemen met m'n Hypotheker… ik ga dan gelijk even vragen hoe dat nou zit met die rentes. 5,05% rente op de hypotheek is niet heel weinig, maar of je dan ook 5,05% rente krijgt op het stuk Spaarhypotheek, daar wil ik wel even meer van weten :)

Ik zou namelijk graag willen verhuizen, maar als ik met blijven zitten meer geld over hou om m'n hypotheeklasten permanent te verlagen, is het misschien beter om nog een jaar of 2-3 te blijven zitten. Die hypotheekrente zie ik de komende paar jaar toch niet stijgen gezien de huidige economie. Dat levert me in die 2-3 jaar dan meer op dan snel te verhuizen, wat me meer kost vanwege de investering in een verbouwing e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een bankspaarhypotheek.
Het is inderdaad zo dat je op dat spaardeel die rente krijgt. In mijn geval dus ook 5.05%.
Ook de reden dat wij in gaan leggen op het spaardeel.

Volgens mijn eigengemaakte Excelsheet gebeurd het volgende als ik besluit 15.000 in te leggen (nog 28 jaar te gaan, ik kies voor maandelijks minder betalen ipv eerder klaar zijn met de hypotheek):
De maandelijkse inleg daalt met 80 euro.
In totaal levert dat een besparing op van ruim 13.000 euro. Toch leuk ;)
Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.