het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Wij hebben vorig jaar circa 12% van ons vermogen vastgezet voor 5 jaar tegen 3.1% (waarbij we kunnen opnemen tegen max. 1.5% boete).
Als je het kan missen zou ik dat zeker doen. Alleen voor 2 jaar is de rente vaak niet heel veel hoger dan een lopende rekening. Bij de ASN is voor 2 jaar deposito zelfs lager dan de variabele rente.zomertje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:51:
Ik overweeg om een deel van mn spaargeld in een deposito te stoppen. Voor een looptijd van 2 jaar vanwege de mogelijke stijging van de rentes als de economie blijft aantrekken. Wat denken jullie, is dat een goede keuze?
Persoonlijk zou ik voor +/- 2% rente op dit moment geen deposito aangaan, of het moet puur zijn als diversificatie van je portfolio. Ik zou het of investeren in dividend aandelen, of, wanneer je verwacht dat we binnenkort een flinke correctie krijgen, liquide houden om in te stappen na de correctie.
Dan zou ik eerst wachten totdat die rentes ook echt gestegen zijn, want deposito's staan er ook niet echt florizant bij op dit moment.zomertje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:51:
Ik overweeg om een deel van mn spaargeld in een deposito te stoppen. Voor een looptijd van 2 jaar vanwege de mogelijke stijging van de rentes als de economie blijft aantrekken. Wat denken jullie, is dat een goede keuze?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb geen idee hoe ik in zou moeten stappen op dividend aandelen. En heb ook ergens gelezen dat daar de grote winsten al lang gemaakt zijn en dat je nu te laat bent om daar nog goed in te scoren.Ravnoss schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:57:
Tja dat ligt er maar net aan wat je doel is, in hoeverre je het geld nodig hebt, welk rendement je nastreeft, hoe je complete portfolio er uitziet, wat je ideale allocatie van assets is etc.
Persoonlijk zou ik voor +/- 2% rente op dit moment geen deposito aangaan, of het moet puur zijn als diversificatie van je portfolio. Ik zou het of investeren in dividend aandelen, of, wanneer je verwacht dat we binnenkort een flinke correctie krijgen, liquide houden om in te stappen na de correctie.
Wij hier hebben allemaal een mening, maar als het om geld gaat moet je zelf ergens achter kunnen staan. Niet omdat "hullie" gezegd hadden dat het wel goed zat.
Daarom ook mijn voorzichtigheid. Heb wel een aantal aandelenfondsen, en uiteraard spaargeldrube schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:26:
Als ik dit lees:"heb geen idee", "ergens gelezen" en "goed in te scoren" zou ik zeggen, voordat je je zuurverdiende geld waar dan ook instopt, of het nu een deposito is, indexfonds of gewoon een internet spaar rekening, ga eerst eens goed lezen en jezelf verdiepen in de mogelijkheden, risico's etc. En bedenk vooral, wat je doel is.
Wij hier hebben allemaal een mening, maar als het om geld gaat moet je zelf ergens achter kunnen staan. Niet omdat "hullie" gezegd hadden dat het wel goed zat.
Tips om hier kennis van op te doen zijn uiteraard welkom
En bedenk: geld is eigenlijk ook alleen maar "vertrouwen" en een stukje papier (of "0" en "1" in de computer). Het risico dat je daar snel flink aan verliest is (zeer) klein, maar is zeker niet afwezig.
Mijn persoonlijk mening over deposito: als het maar een heel klein beetje meer oplevert als een gewone rekening, zou ik het niet vast zetten. Dan blijf ik liever flexibel "voor het geval dat" en laat ik die 0.3% (ik noem even iets) gewoon even liggen.
Als het wel aanzienlijk meer is, en b.v. meer dan wat je netto betaald aan je hypotheek, dan kan het wel interessant zijn (i.p.v. aflossen b.v.).
Wij hebben ook bewust voor een deposito gekozen die we tegen maximaal 1.5% kunnen afkopen. Mocht de rente om wat voor reden toch in een keer flink stijgen, dan kunnen alsnog overstappen en verliezen we "maar" 1.5%.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn.rube schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:41:
Veel lezen (ben ik zelf ook nog mee bezig).
En bedenk: geld is eigenlijk ook alleen maar "vertrouwen" en een stukje papier (of "0" en "1" in de computer). Het risico dat je daar snel flink aan verliest is (zeer) klein, maar is zeker niet afwezig.
Mijn persoonlijk mening over deposito: als het maar een heel klein beetje meer oplevert als een gewone rekening, zou ik het niet vast zetten. Dan blijf ik liever flexibel "voor het geval dat" en laat ik die 0.3% (ik noem even iets) gewoon even liggen.
Als het wel aanzienlijk meer is, en b.v. meer dan wat je netto betaald aan je hypotheek, dan kan het wel interessant zijn (i.p.v. aflossen b.v.).
Wij hebben ook bewust voor een deposito gekozen die we tegen maximaal 1.5% kunnen afkopen. Mocht de rente om wat voor reden toch in een keer flink stijgen, dan kunnen alsnog overstappen en verliezen we "maar" 1.5%.
Naar mijn mening is het belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wat je doel is en welk risico je bereid bent om te lopen. Wanneer je dat voor ogen hebt kan je een strategie bepalen waar je jezelf prettig bij voelt. Er zijn vele boeken (denk The Intelligent Investor) die je kunnen helpen om je weg daarin te vinden. Belangrijk is om te beseffen dat iedereen die hier wat zegt zijn eigen visie heeft, het feit dat iedereen hier wat anders roept komt door dat we allemaal andere doelen en risicotolerantie hebben.
Ik geloof niet dat er een goede of foute strategie is, zolang je maar iets vindt wat er voor zorgt dat je 's-nachts nog goed kan slapen
Op deze manier loopt er na een jaar elke maand een deposito af t, en er dus elke maand weer geld vrij komt om te gebruiken om een onverziene tegenslag op te vangen of weer opnieuw in te zetten.
Je kunt max 2.35% krijgen voor een deposito van 2 jaar. In vergelijking met de standaard rente op een spaarrekening is dat ong. 0.5% meer. Boetes is bij Argenta 1.5% bij vervroegd opnemen, dus dat valt mee.zomertje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:51:
Je levert voor die 0.5% wat flexibiliteit in, aan jouw de keuze of het die 5 euro per 1000 euro spaargeld waard is en of je het geld mogelijk nodig zult hebben de komende 2 jaar.
Omdat de centrale banken de crisis tot nu toe te lijf zijn gaan met het vergroten van het aanbod van geld (gevolg: lage rente), verwacht ik niet dat de rente hard omhoog zal gaan de komende 2 jaar. 1 jaar deposito levert max 2.15 op, dat is een tussenweg... Langer dan 2 jaar vastzetten zou ik ook niet doen omdat de extra rente die je krijgt wat mij betreft niet opweegt tegen het risico van een rentestijging.
Inderdaad. Ik had er een samengesteld interest berekening op losgelaten, om uit te rekenen wat 40k zou opleveren bij 3.5% over 30 jaarmazzel123 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat je berekening niet klopt. Via homefinance.nl kom ik bij 3,5% uit op 25.000 euro rentelasten. Daarnaast ga ik ervan uit dat het geleende geld dat je in je huis stopt rendeert met de inflatie van 2%. Oftwel het rendement op die 40.000 is ongeveer gelijk aan de rente die je aan de bank betaalt. Je woont dus gratis in een groter huis plus je kunt belastingvrij sparen. Uiteraard hangt alles af van wat je verwacht van de huizenprijsontwikkeling. Meestijgen met de inflatie lijkt me een realistische verwachting.

40k kost je maximaal, bij 100% aflossingsvrij, 42k aan rente over 30 jaar 3.5% (1400 per jaar), Met annuïteiten is dat een stuk minder.
Ik denk wel dat je kunt stellen dat de prijsontwikkeling op de langere termijn met de inflatie meegaat en uitgestreken zal je aankoop vandaag een stuk meer waard zijn over 30 jaar. Maar in de periode tussen 1978 en 2008 zijn er ook 2 huizenprijscrashes geweest, dus het moment van koop is wel van belang voor de vraag of je er ook veel profijt van zult hebben. Persoonlijk denk ik ook dat de meeste wind wel uit de huizenprijs is.
Mijn punt was eigenlijk dat je met geleend geld probeert vermogen te creëren. Door nu hoog in te zetten, uitgaand van een prijsontwikkeling die misschien plaats gaat vinden, gedraag je je als een UAW. Want niet alleen het huis is duurder, ook de buurt is duurder. Je interieur moet aangepast worden aan het huis. Een huis van 150m² heeft veel meer ruimte dan een huis van 100m² om te vullen en dus zijn er meer meubels nodig, meer aankleding etc. De buurt rijdt misschien met 1 auto, maar waarschijnlijker is dat ze met 2 auto's rijden. Daarbij rijden ze misschien niet 8-10 jaar oude auto's, maar 2-3 jaar oud. Wil je in de buurt gezien worden als de pauper met zijn oude Astra, terwijl de rest met een redelijk nieuwe BMW aan komt rijden? Allemaal dingen die je uiteindelijk veel meer geld gaan kosten. Als je er niks om geeft hoe de buren over je denken, dan red je het wel. Maar de meeste mensen zijn UAW en houden nauwelijks of geen maand over aan het eind van hun salaris.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
WTF ?Arthas schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:25:
[...]
. Een huis van 150m² heeft veel meer ruimte dan een huis van 100m² om te vullen en dus zijn er meer meubels nodig, meer aankleding etc.
De buurt rijdt misschien met 1 auto, maar waarschijnlijker is dat ze met 2 auto's rijden. Daarbij rijden ze misschien niet 8-10 jaar oude auto's, maar 2-3 jaar oud. Wil je in de buurt gezien worden als de pauper met zijn oude Astra, terwijl de rest met een redelijk nieuwe BMW aan komt rijden? Allemaal dingen die je uiteindelijk veel meer geld gaan kosten.

FO willen zijn en dan jezelf aantrekken dat je auto het oudste uit de straat is?

En een groter huis moet je mijns inziens ook niet vol proppen, juist de extra lege ruimte kan fijn zijn.
Meh, woon in een buurt met grote(re) huizen en daar staan oudere/goedkopere auto's dan een straat verder met rijtjeshuizen. Is de grap van de buurt hier - raad eens waar een ieder voorkeur aan geeft om geld uit te geven. Duurste hier in eigen bezit is pakweg 8 jaar oudJBplap schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:55:
[...]
WTF ?![]()
FO willen zijn en dan jezelf aantrekken dat je auto het oudste uit de straat is?![]()
En een groter huis moet je mijns inziens ook niet vol proppen, juist de extra lege ruimte kan fijn zijn.
Enfin, zeker als je FO wilt zijn zul je ook onafhankelijk van de mening van een ander moeten worden
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sowieso ben ik van mening dat je je niet zo moet aantrekken wat andere mensen van je denken en je zal gelukkiger in het leven zijn. Er zullen altijd mensen zijn die meer geluk hebben, meer geld verdienen, ... Jij kan decennia hard werken om je huis af te betalen terwijl je buurman een huis kado krijgt van zijn ouders. Een kameraad kan een audi A4 van het werk krijgen terwijl jij zelf je auto en benzine moet financieren.
Sowieso willen uiterlijke tekenen van rijkdom ook niet zeggen dat de mensen rijk zijn, voor een modaal gezin kan elke x jaar een dure auto + een zware lening voor een groot huis ook betekenen dat ze elke maand moeten tellen om rond te komen. Dan liever een wat goedkopere wagen en nog steeds deftig huis en het luxeprobleem hebben dat je elke maand vergeet om de overschot naar je spaarrekening te boeken.
Lointje zijn auto heeft minder dan 600€ gekocht, inclusief laatste controle bij de garage en keuringsbewijs voor verkoop
Terecht punt hoor. Echter, ik schat in dat ik niet zo vatbaar ben voor status. Scheelt ook wat voor vrienden je hebt. Die van mij vinden auto's en andere luxe artikelen totaal niet boeiend. Overigens vind ik het kopen van een nieuwe auto vanuit financieel oogpunt best verdedigbaar als je hier 10 jaar of langer in rondrijdt. Zuinigheid en lagere reparatiekosten compenseren dan hogere afschrijvingen. Enfin, dat is een beetje off topicArthas schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:25:
[...]
Mijn punt was eigenlijk dat je met geleend geld probeert vermogen te creëren. Door nu hoog in te zetten, uitgaand van een prijsontwikkeling die misschien plaats gaat vinden, gedraag je je als een UAW. Want niet alleen het huis is duurder, ook de buurt is duurder. Je interieur moet aangepast worden aan het huis. Een huis van 150m² heeft veel meer ruimte dan een huis van 100m² om te vullen en dus zijn er meer meubels nodig, meer aankleding etc. De buurt rijdt misschien met 1 auto, maar waarschijnlijker is dat ze met 2 auto's rijden. Daarbij rijden ze misschien niet 8-10 jaar oude auto's, maar 2-3 jaar oud. Wil je in de buurt gezien worden als de pauper met zijn oude Astra, terwijl de rest met een redelijk nieuwe BMW aan komt rijden? Allemaal dingen die je uiteindelijk veel meer geld gaan kosten. Als je er niks om geeft hoe de buren over je denken, dan red je het wel. Maar de meeste mensen zijn UAW en houden nauwelijks of geen maand over aan het eind van hun salaris.
De vraag is echter of dat nog zo goed gaat werken de komende jaren. Ik geef het een redelijke kans mits geoptimaliseerd op een aantal punten waaronder de mogelijkheid energieneutraal te worden (lees: isoleerbaar en ruimte voor technische oplossingen).
Blijft over het consumptieve aspect: een groter huis kost meer geld, een mooi huis probeer je typisch netter te houden, etc.In een jaren '70 wijk kijkt niemand op van een enigszins verweerde schutting terwijl in een Vinex wijk van recente bouw er toch een sociale druk is om preventief hem nog maar eens in de beits te zetten, idem voor al het andere in en rond het huis. De standaarden zijn echt anders, duurder, en je structureel daaraan ontrekken kan best nog wel eens lastig zijn.
En pretenderen status te hebben met een dikke leasebak is ook grappig, want die auto is niet eens van jou
Hoe dan ook, het scheelt een hoop (geld) als je daar niet gevoelig voor bent.
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 30-04-2014 10:07 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 30-04-2014 10:12 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Het beschrijft aardig wat ik gedaan heb in mijn leven. Net een maatje kleiner gaan wonen dan dat bij mijn functie 'hoorde'. Net een auto een maatje kleiner rijden dan dat 'hoorde'. Wat langer met de auto doen (Wel nieuw kopen, maar er dan ook rustig 10 jaar mee rijden) Niet iedere 5 jaar een nieuwe keuken of badkamer. Maar kijken of het nog functioneel was en eventueel repareren. En dus ook geen dingen kopen in de nieuwste modekleuren. Want dat ziet er over een paar maanden al oud uit.
Dat wil dus niet zeggen dat je in een doos onder een brug moet gaan wonen, maar niet het uiterste proberen te bereiken.
Het gevolg is dat ik met het grootste gemak alle financiële ellende in mijn leven vlot heb kunnen opvangen, echtscheiding, werkloosheid en nog wat dingen. Maar ik ben nu toch min of meer financieel onafhankelijk. (Dat is NIET te wijten aan de waarde stijging van mijn huis. In tegendeel zelfs)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Wat anders: geld van de ING spaar actie was tijdje geleden terug al ontvangen.
En..rara..ING heeft de spaarrente weer verlaagd, dus klanten binnenkrijgen met de actie, daarna de rente verlagen zodat de klanten zelf betalen voor de actie
Nou, zelfs voor deze verlaging was rente elders al hoger, dus geld is inmiddels weer overgeboekt
Grappig, ik huur in de zomer weleens een cabrio om te toeren (ook op de boulevard). Heb zelf geen auto, maar een paar keer per jaar luxe rijden vind ik wel fijn. Ik geniet van het moment en zodra ik de auto heb ingeleverd hoef ik me er niet druk meer om te maken.!null schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:05:
En pretenderen status te hebben met een dikke leasebak is ook grappig, want die auto is niet eens van jouBeetje hetzelfde als een mooie auto huren en over de boulevard gaan rijden.
Ja, en het zit hem in kleine dingen. Als het inkomen per maand 3000 euro is en je geeft structureel 2900 uit, dan heb je na verloop van tijd aardig wat op de bank staan. En het groeit (op dit moment heel langzaam) door de samengestelde interest. Dus uiteindelijk kan je meer uitgeven door de rente inkomsten.rube schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:37:
Inderdaad, voor de "normale man", is dat ook de enige manier om FO te bereiken: uitgaven niet laten meegroeien met het salaris. Wij kunnen ook veel meer maar doen dat niet. Dat was vroeger niet nodig en nu ook niet. Daardoor sparen we nu zo'n 2/3 van ons inkomen.
Geef je structureel 3100 uit, dan heb je nauwelijks meer/beter wat luxe betreft. Maar je hebt na verloop van tijd ook aardig wat bij de bank....als schuld. Die blijft als maar groeien. Juist de gene die het minste gewoon uitgeeft kan uiteindelijk het meeste aan nuttige/luxe/leuke dingen kan uitgeven
De overspender kan steeds minder leuke dingen doen omdat de lening steeds erger wordt. Of hij moet strikt bezuinigen. Iedere maand die hij 3100 heeft uitgegeven betekent een maand minder dan 2900 uitgeven om af te lossen en omdat de rente ook betaalt moet worden
Geld lenen kost geld
Dat is standaard...dat doen alle banken al jaren. Maar de rente daalt overal. Als het om redelijk wat geld gaat kan een half uurtje zoeken per maand je zo een leuk uurloon opleverenWat anders: geld van de ING spaar actie was tijdje geleden terug al ontvangen.
En..rara..ING heeft de spaarrente weer verlaagd, dus klanten binnenkrijgen met de actie, daarna de rente verlagen zodat de klanten zelf betalen voor de actie![]()
Nou, zelfs voor deze verlaging was rente elders al hoger, dus geld is inmiddels weer overgeboekt
Je hebt groot gelijk. Maar dan is het om een luxe moment.MisterBlue schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:55:
[...]
Grappig, ik huur in de zomer weleens een cabrio om te toeren (ook op de boulevard). Heb zelf geen auto, maar een paar keer per jaar luxe rijden vind ik wel fijn. Ik geniet van het moment en zodra ik de auto heb ingeleverd hoef ik me er niet druk meer om te maken.
Ik kan ook mijn eigen eten koken. Maar ik eet graag hier: http://www.restaurantfred.nl/ Tikje duurder, maar puur genot voor zo nu en dan.
Ik gaf al aan dat ik een relatief kleine auto heb. Zo'n 1-2 keer per jaar heb ik een flinke grote nodig. Die huur ik dan gewoon. Dat is goedkoper dan het hele jaar meer wegenbelasting, meer brandstof en meer verzekering betalen. Nog afgezien van dingen als afschrijving
Maar ook als autoliefhebber heb ik het wel gezien, ik kijk uit hoeveel geld ik daarin steek. Dan is alleen nog het lange reizen over, waar we graag wat geld verkwisten.
Dat is slim, want dan heb je niet al die nadelen van het auto bezit. Dit soort dingen zijn ook de reden waarom op langere termijn autobezit minder populair aan het worden is.MisterBlue schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:55:
[...]
Grappig, ik huur in de zomer weleens een cabrio om te toeren (ook op de boulevard). Heb zelf geen auto, maar een paar keer per jaar luxe rijden vind ik wel fijn. Ik geniet van het moment en zodra ik de auto heb ingeleverd hoef ik me er niet druk meer om te maken.
Maar goed, je doet het ervan om te genieten neem ik aan? Prima toch? Ja, het had niet gehoeven en je had dat geld ook op de bank kunnen laten staan, maar je wil toch ook wat leuks doen?
Gebruik je die leuke cabrio op de boulevard om al die mensen te laten kijken naar hoe goed je het wel niet hebt, dan vind ik het wel een wan-vertoning, gezien de auto niet eens je bezit is
[ Voor 21% gewijzigd door !null op 30-04-2014 11:14 ]
Er is ook een term voor die wel bekend is in de PF wereld.!null schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:05:
De grap is, dat het vaak juist andersom werkt met die status iconen, tenminste in mijn ogen. Even los van lease auto's, als iemand een dikke bak van 50.000 euro voor de deur heeft, dan is dat geen bewijs dat hij veel geld heeft. Het is eerder bewijs dat hij juist geen 50.000 euro meer heeft en een slechte investering heeft gedaan
En pretenderen status te hebben met een dikke leasebak is ook grappig, want die auto is niet eens van jouBeetje hetzelfde als een mooie auto huren en over de boulevard gaan rijden.
Hoe dan ook, het scheelt een hoop (geld) als je daar niet gevoelig voor bent.
keeping up with the joneses
Juist het bij willen blijven met de buren in je huis en auto's zorgt ervoor dat het langer duurt om FO te worden.
In dat licht is het ook leuk om het boek Millionair next door te lezen. De mensen die echt geld hebben zijn vaak de mensen met een eenvoudige levensstijl die gewoon zuinig zijn.
Jones in the Fastlane. Geld verdienen, opleidingen doen, appartement huren, een nieuwe koelkast kopen of een oude bij de pawn-shop etc.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 30-04-2014 11:31 ]
Ik rij zelf een mooie Duitse auto van de zaak waar ik alleen zakelijk in rij (geen bijtelling dus). Privé een Franse station die nog wel een jaar of 8 mee kan.
Dit zie je op meerdere vlakken terug in onze welvaartseconomie. Obesitas lijkt me het beste voorbeeld ervan en is qua discipline ook goed te vergelijken met FO.Wceend schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:20:
[...]
Er is ook een term voor die wel bekend is in de PF wereld.
keeping up with the joneses
Juist het bij willen blijven met de buren in je huis en auto's zorgt ervoor dat het langer duurt om FO te worden.
Nu genieten, alles op z'n beloop laten en als het tegen zit gaan huilen en andere de schuld geven. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen keuzes. Beslissingen die je nu neemt werken als een rimpel effect door in de toekomst. Sparen of uitgeven, hardlopen of een taartje.
Overigens vind ik mezelf ook 5 kg te zwaar maar de discipline op FO vlak gaat me makkelijker af dan op het obesitas vlak
Ik rij een Gazelle.. Gekocht via een uiterst aantrekkelijk fietsenplan. Jaarlijks ook nog financieel voordeel in verband met te verwachten onderhoud. Fiets in plaats van Auto vermindert de tijd FO te worden aanzienlijk.hv08 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:32:
Ik rij zelf een mooie Duitse auto van de zaak waar ik alleen zakelijk in rij (geen bijtelling dus). Privé een Franse station die nog wel een jaar of 8 mee kan.
Je kan best luxer gaan leven als je salaris stijgt. Als je nu per maand 3000 binnen krijgt en je geeft 2900 uit dan spaar je en blijkbaar leef je 'tevreden' want je geeft niet al je geld uit. Je basis behoeften (Eten, onderkomen, energie en vervoer) zijn betaalt en je houdt geld over.!null schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:11:
@Ortep, ik hoop dat ik dat ook kan vasthouden.
Als je dan 4000 gaat verdienen en je gaat 3500 uitgeven geef je per maand 600 euro extra uit aan leuke dingen en je spaart plotseling 5 keer zo veel.
Je kan natuurlijk nog wel een tablet kopen, maar je had er al een, en je kan een nieuwe keuken kopen...maar deed de oude het niet meer dan? En wordt het eten dan beter?
De overstap van een auto van 10K naar een van 15K levert flink wat ruimte en luxe op. Maar de overstap van een auto van 40K naar 60K levert over het algemeen weinig extra op.
Juist onderaan valt met weinig geld veel te halen aan plezier en luxe. Ik heb een vriendin en die zit in de schuldsanering. Die heeft iets van 35 Euro per week om van te leven, eten drinken en kleding. Vaste lasten zijn dan wel betaald. Als je die 5 Euro geeft loopt ze te juichen. Dan kan ze plotseling speklappen kopen. En als ze goed oplet volgende week nog een keer.
Maar iemand die 5 keer per week in een sterren restaurant eet wordt echt niet heel veel blijer als dat dan 6 keer kan
Eens, maar als je in heel de randstad werkt is dat een beetje lastigflyingdutchboy schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:42:
[...]
Ik rij een Gazelle.. Gekocht via een uiterst aantrekkelijk fietsenplan. Jaarlijks ook nog financieel voordeel in verband met te verwachten onderhoud. Fiets in plaats van Auto vermindert de tijd FO te worden aanzienlijk.
Hier ben ik het zo niet mee eensOrtep schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:44:
[...]
Maar de overstap van een auto van 40K naar 60K levert over het algemeen weinig extra op.
Dan moet je maar eens voor een BMW gaan kijken daar levert dat een hele hoop extra's op. Voor 40K heb je een standaard KALE BMW (waar je je bijna niet in kunt vertonen volgens BMW) en bij 60K heb je pas een volwaardige BMW. Maar dan rij je wel premium! Dat mensen voor 20K los durven te gaan op een optielijst onbegrijpelijk voor mezelf.
(flauwe post ik weet het)
[ Voor 7% gewijzigd door Accountant op 30-04-2014 11:53 ]
Thanks. Klassieker maar ik kon lang niet op de naam komen!null schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:30:
Die uitspraak doet mij dan weer denken aan een grafoud spel uit het DOS tijdperk, waarin je je leven moet runnen door opleidingen te doen en geld te verdienen. Het draait niet helemaal om FO te worden, maar het is wel leuk trainingsmateriaal![]()
Jones in the Fastlane. Geld verdienen, opleidingen doen, appartement huren, een nieuwe koelkast kopen of een oude bij de pawn-shop etc.
[afbeelding]
Die luxe kun je "kopen" of "huren". Voor mijn huis heb ik gekozen voor ""kopen"", d.w.z. een mooie keuken, tuin, badkamer met luxe uitstraling etc... Als wij op vakantie gaan ""huren"", is het meestal een goedkoop hostel / hotel en nooit een 5 sterren hotel.
Met een auto is het net omgekeerd.. een goede fiets gekocht..en ja, ik vind het ook leuk die luxe te ervaren door af en toe een luxe boot of cabrio te ""huren""
Grijns...mijn hele nieuwe auto kostte 4 jaar geleden ongeveer 15K. En dan had ik net niet de meest luxe versie. Maar wel weer een stel extra's die niet in de meest luxe versie zat, bv een cruise control. Hij kan, als er geen rampen gebeuren, nog een jaar of 6 mee. Zelfs als ik er dan helemaal niets voor terug krijg is mijn afschrijving maximaal 1500 euro per jaar.Accountant schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:51:
[...]
Dat mensen voor 20K los durven te gaan op een optielijst onbegrijpelijk voor mezelf.
(flauwe post ik weet het)
Ik heb de meest luxe versie niet genomen omdat ik het vertikte om 1100 euro te betalen voor lichtmetalen velgen. Na een jaar kreeg ik een aanbieding van de dealer: Winterbanden, 600 Euro, inclusief lichtmetalen velgen. Dat heb ik dus wel gedaan.
En toen bleek ook dat lichtmetalen velgen pure onzin zijn. Officieel zijn ze er omdat ze lichter zijn en de rijeigenschappen van de auto beter worden als er minder niet afgeveerd gewicht is. Dat is van belang als je de auto zo rijdt dat je op de grens van zijn kunnen zit. Waar kan je dat in Nederland? In de spits op de A20?
Maar de grap is, dat die wielen dus _zwaarder_ zijn dan mijn zomerbanden met stalen velgen.
Wat ook iets is waar ik fors op bespaar is het zelf wisselen van die wielen. In het eerste jaar was dat gratis, maar dat liep al snel op naar 42.50 voor het wisselen en 40 euro voor de opslag. Maar dat heb je dus 2 keer per jaar. Zelf wisselen is minder dan 40 minuten werk en dan heb je 82.50 bespaard. Dat is een zeer goed netto uurloon. Laat ik het door de garage doen kost het me zelfs meer tijd. Zij doen er 30 minuten over, maar ik moet er wel heen en weer terug.
Op jaarbasis kost he me anderhalf uur werk, maar het levert genoeg op om een keer in een sterren restaurant te gaan eten met zijn tweeën
Het lijkt wel geneuzel, maar een beetje opletten met dit soort zaken zorgen er net voor dat je aan het einde van de maand een paar tientjes over houdt of er een paar te kort komt. Het gaat natuurlijk niet alleen om de auto, maar ook met dingen als: kijk eens per jaar de scharnieren van je keukenkastjes na en zet ze vast, 20 minuten werk, maar als er eenmaal speling in komt wordt het zeer snel veel erger en gaan ze kapot. Onderhoud kan er voor zorgen dat je pas een jaar later die nieuwe keuken koopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 30-04-2014 13:56 ]
Ik heb zelfs de trekhaak online besteld en er zelf onder gezet in 2 uur ofzo. Is allemaal voorbereid en standaard. Scheelde destijds toch 150 euro ofzo plus dat je dan een afspraak moet maken, wachten of heen en weer fietsen. Dan leer ik liever zelf nog wat
M'n vorige setje velgen kostte trouwens 50 euro (marktplaats) en de huidige 200 euro ('over' bij bevriende bandenboer). In beide gevallen mooiere velgen dan standaard bij de auto geleverd.
Fiets idem: de versnelling van de fiets bij m'n partner werkte niet goed meer, maar ik herinnerde me dat ik een keer goed had opgelet bij de fietsenmaker en kon nu dus in een paar minuten de versnelling zelf afstellen.
Zonnepanelen, kunstgras, garagepoort, dakdoorvoer: idem.
Er is een heleboel wat je zelf kunt doen of waar je met wat slimmigheden enorm op kunt besparen. Niet op alles voor iedereen (ik kan ook geen dak dekken en het ophangen van een oversized zonnescherm heb ik achteraf wijselijk beperkt tot het assisteren - uitsparen kosten 3e man! - etc.)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik investeer graag wat vrije tijd voor 40 euro per wissel uit te sparen. Lekker buiten met de handen werken is ook fijn na een week binnen op kantoor.
Dat is sowieso de eerste vereiste denk ik. Als je je wat aantrekt van andere over welke auto je rijdt (of uberhaupt dat je geen auto meer rijdt) of wat anderen vinden van de grootte van je televisie of je minimalistische inrichting... dan moet je er niet aan beginnen.NiGeLaToR schreef op woensdag 30 april 2014 @ 00:04:
[...]
Enfin, zeker als je FO wilt zijn zul je ook onafhankelijk van de mening van een ander moeten worden
Ik ga binnenkort eens een investering in mezelf doen en een opleiding oppakken en daarna een andere baan zoeken die wat beter betaald. Volgende stap is het versneld aflossen van mijn woning, doel is in 10 jaar ipv 30 jaar tijd in een poging mijn maandlasten zo laag mogelijk te krijgen zodat ik uiteindelijk weinig inkomsten nodig heb om rond te komen. Of ik dat uiteindelijk met een parttime baantje ga doen of via passieve inkomstenbronnen zal van de situatie tegen die tijd afhangen.
uiteindelijk doel is in elk geval om rond mijn 45e (ben nu 32) de boel dusdanig op de rit te hebben dat ik met een minimaal inkomen (klein parttime baantje) rond te kunnen komen.
Uiterlijk vertoon op afbetaling.. je zorgen maken over je schulden, vastzitten aan je huidige werkgever omdat je van salaris naar salaris moet leven.. dan ben je pas arm !Lointje schreef op woensdag 30 april 2014 @ 08:30:
Sowieso willen uiterlijke tekenen van rijkdom ook niet zeggen dat de mensen rijk zijn, voor een modaal gezin kan elke x jaar een dure auto + een zware lening voor een groot huis ook betekenen dat ze elke maand moeten tellen om rond te komen. Dan liever een wat goedkopere wagen en nog steeds deftig huis en het luxeprobleem hebben dat je elke maand vergeet om de overschot naar je spaarrekening te boeken.
[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 30-04-2014 14:15 ]
Dit om maar even aan te geven dat het nastreven van FO zijn op vele manieren kan, en ik niet denk dat er een goede of verkeerde wijze is, zolang je zelf maar een bewuste keuze daarin maakt.
Ik snap dat soort keuzes wel hoor, en niks mis met dingen aanschaffen waar je gelukkig van wordt!Ravnoss schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:57:
Och, iedereen moet daar voor zichzelf een midden in vinden. Ik streef bewust naar FO rond mijn 55ste, dat zullen velen hier niet ambitieus vinden, maar voor mij haalbaar bij een spaar/uitgeef patroon waar ik me prettig bij voel. Natuurlijk zou er een stuk meer gespaard kunnen worden, maar dat zou ten koste gaan van dingen waar ik voldoening/plezier/rust uit haal. Zo heb ik een thuisbioscoop gebouwd, totale kosten van 1) een groter huis dan strikt noodzakelijk is en 2) apparatuur loopt in de tienduizenden euro's. Voor vele een onbegrijpelijke uitgave zeker in licht van dit topic, maar voor mij prima te verantwoorden door het levensgenot wat het toevoegt
Dit om maar even aan te geven dat het nastreven van FO zijn op vele manieren kan, en ik niet denk dat er een goede of verkeerde wijze is, zolang je zelf maar een bewuste keuze daarin maakt.
Alleen heb ik bij mezelf gemerkt dat ik niet gelukkig werd van dure spullen en gadgets kopen (die ik no time weer verouderd zijn) en dat ik juist stress ervaar van té veel zooi (heeft mijn auto nu alweer onderhoud nodig, wat gaat dat piepje me nu weer kosten, verdorie nu heeft mijn dure versterker geen HDMI, moet ik weer een nieuwe kopen, hoe ga ik dit en dat converteren en of upgraden naar een nieuw formaat, hoe hou ik zoveel pc 's goed draaiend etc)
En het is ook niet dat ik geen 'luxe' heb, ik heb ook een smartphone, tablet, ereader, laptop, desktop pc maar leef wel bij de regel: Als ik het niet in gebruik heb gehad in het afgelopen half jaar dan gaat het in de verkoop want dan voegt het blijkbaar niks toe aan mijn leven. (uitgezonderd dingen uit mijn jeugd, foto's ed)
Waar ik wél gelukkig van wordt is dingen dóen die ik leuk vind en soms komt daar geld bij kijken en soms niet, ik vind het heerlijk om te fietsen (kost bijna niks) maar ben bv ook bezig met motorrijlessen (duurrrrrr) , een nieuwe game kopen en die vervolgens kapot spelen, met vriendin dagje wat doen etc. Maar iedereen is anders natuurlijk. Ik was vroeger ook heel materialistisch maar ergens is die knop omgegaan en als je naar FO streeft is dat in elk geval al een grote stap in de goede richting
[cliché]
Less is more
[/cliché]
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 30-04-2014 15:05 ]
Voor de liefhebber van dit cliché en deze visie, waar ik me overigens in grote mate in kan vinden, moet ik even de website The Minimalists aanraden. Een prachtig blog van twee mannen die "less is more" tot levensvisie hebben gemaakt. Voor mij ook een reden geweest om recent weer eens door mijn spullen te gaan om het één en ander in de verkoop te doen.
Pas nog een TED talk van gezien, inderdaad een aanrader die site en past zeker in het FO plaatje. Zeker als je in plaats van shit verkoopt die je niet gebruikt het in de eerste instantie niet eens meer kooptRavnoss schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:10:
[...]
Voor de liefhebber van dit cliché en deze visie, waar ik me overigens in grote mate in kan vinden, moet ik even de website The Minimalists aanraden. Een prachtig blog van twee mannen die "less is more" tot levensvisie hebben gemaakt. Voor mij ook een reden geweest om recent weer eens door mijn spullen te gaan om het één en ander in de verkoop te doen.
IK sluit ik me bij aan... In de tijd dat ik veel heb gereisd voor de baas en regelmatig 2 weken van huis was, was ik in bezit van huis, tuin, auto, boot. Boot heb ik nauwelijks van kunnen genieten want steeds wanneer het mooi weer werd, was ik nog bezig met onderhoud en schilderen. Met de auto bij de boot komen was al een probleem want omdat ik de auto te weinig gebruikte was elke keer de accu leeg. Tuin was een oerwoud omdat er ik geen tijd voor onderhoud had, vervolgens genoot ik niet van de tuin want of ik was op reis, of ik was met mooi weer bij de boot (klussen helaas).
Inmiddels in het bezit van minder.. hou meer geld over.. en geniet meer
Bekijk deze eens
YouTube: My year of living without money: Carolien Hoogland at TEDxErasmusUniversity
[ Voor 37% gewijzigd door Ortep op 30-04-2014 15:32 ]
Ik kan het niemand aanraden overigens, dat dan weer wel. Je moet een beetje gek zijn om een boot te hebben.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik wil zelf uiteindelijk toch weer een leuke (4x4) camper bouwen op basis van een busje. Ook eigenlijk weer allemaal een slecht idee, maar we willen er dan wel jaren mee doen, zodat we ook altijd de camper kunnen pakken.
Door schade en schande wijs geworden. Brandstof verbruik was 1 op 1 (2 motoren), olie verbruik was net wat minder. Gelukkig lag er een 400 liter tank in. Nadeel was dan weer dat vanwege gebrek aan concurrentie, brandstof aan het water duurder is dan bij weg tank stations. Boot was van Engels fabrikaat zodoende moest ik gereedschap aanschaffen met Engelse maten. Onderdelen waren schaars, in Nederland sowieso niet verkrijgbaar, dus met de auto af en toe op en neer naar Engeland.EvaluationCopy schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 07:54:
Een boot is natuurlijk ook wel het meest debiele bezit dat je kunt hebben in het kader van FO worden. De vaste lasten in uren en geld zijn gigantisch. Briefjes van 50 euro verscheuren onder een koude douche wordt het ook wel genoemd. Maar eenmaal dat achter de rug is het zo fantastisch... ik kan heel het jaar 'gratis' op vakantie en weekendjes weg, waar ik maar naar toe wil. Enige limiterende factor is tijd.
Ik kan het niemand aanraden overigens, dat dan weer wel. Je moet een beetje gek zijn om een boot te hebben.
Enige voldoening kreeg ik door het feit dat een Boot geen melkkoe van de overheid is. Mijn boot heeft de overheid (lees Rijkswaterstaat) meer gekost dan opgeleverd. Compensatie van alle andere betaalde belastingen - zo beschouw ik het
Waterwerken die ik tegenkom onderweg zie ik altijd als belastinggeld aan het werk, EINDELIJK. Maar goed, de meeste infrastructuur ligt er voor de beroepsscheepvaart he, die moet er toch zijn en daar verdient NL b.v. goed aan. Er zijn wel wat mooie sluizencomplexen voor particulieren hoor, zeker. Maar de bedragen die daar bij horen zijn peanuts in vergelijking met wat er aan wegenbouw wordt gespendeerd.
Vergis je overigens niet in btw op liggeld, toeristenbelasting, onderdelen, brandstof etc... Je draagt genoeg af met zo'n bootje hoor.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat vind ik een zeer sterke. Die zal ik voortaan in m'n achterhoofd houden. Thanks!Metro2002 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:03:
[...]
En het is ook niet dat ik geen 'luxe' heb, ik heb ook een smartphone, tablet, ereader, laptop, desktop pc maar leef wel bij de regel: Als ik het niet in gebruik heb gehad in het afgelopen half jaar dan gaat het in de verkoop want dan voegt het blijkbaar niks toe aan mijn leven. (uitgezonderd dingen uit mijn jeugd, foto's ed)
Je kan het ook combineren door je huis te verkopen en te gaan wonen in je boot of camper. Postadres ergens nemen en klaar.!null schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:00:
Haha, dat idee heb ik ook altijd. Dat beeld lijkt aardig te kloppen. Een boot is zowaar nog veel onaantrekkelijker qua bezit dan een auto. Maar goed, geeft wel iets aan vrijheid.
Ik wil zelf uiteindelijk toch weer een leuke (4x4) camper bouwen op basis van een busje. Ook eigenlijk weer allemaal een slecht idee, maar we willen er dan wel jaren mee doen, zodat we ook altijd de camper kunnen pakken.
Ik heb al meer dan een jaar in een jeep doorgebracht (op reis), erg leuk, maar niet heel haalbaar voor lange termijn nu we een kleine hebbenMetro2002 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:24:
[...]
Je kan het ook combineren door je huis te verkopen en te gaan wonen in je boot of camper. Postadres ergens nemen en klaar.
Maar ik zie mezelf nog wel eens zoiets doen wanneer we een kavel hebben gekocht en daar een huis willen gaan bouwen. Gewoon er al vast gaan wonen met de camper
Of je bouwt een tiny house , heeft ook wielen maar is toch een 'huis'!null schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:45:
[...]
Ik heb al meer dan een jaar in een jeep doorgebracht (op reis), erg leuk, maar niet heel haalbaar voor lange termijn nu we een kleine hebbenEn ik hoef niet zo'n gigantische vrachtwagencamper met alle luxe.
Maar ik zie mezelf nog wel eens zoiets doen wanneer we een kavel hebben gekocht en daar een huis willen gaan bouwen. Gewoon er al vast gaan wonen met de camper
YouTube: Debt/car-free tiny house couple: simple living + resilience
Jammer van de negatieve connotatie die de meeste mensen hebben bij dat volk.
Is wel een stuk makkelijker FO worden, geen/weinig belastingen betalenHenk007 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:13:
Dat noemen we in ons land woonwagenbewoners/kampers, eigenlijk FO-ers avant-la-lettre dus![]()
Negatieve associaties komen natuurlijk van alle criminilaiteit, en dat het asovolk is.
Zelf hebben we nu een typisch rijtjeshuis gekocht met hartstikke veel ruimte en de kosten zijn laag. Zeker als mijn salaris veel gaat groeien over de komende jaren (ben nog jong zat). Dus niet snel een reden om in een woonwagen te gaan wonen o.i.d. Maar ik zie er wel nut in om de huisvesting beperkt te houden, zoals we vorige pagina ook al over hadden.
Het volgende huis bouwen we het liefst zelf, en dan moet je vooral niet te groot gaan bouwen. Hoe kleiner, hoe goedkoper. Ook qua onderhoud en stookkosten etc.
We kunnen wellicht zeggen dat je huisvesting 1 van de belangrijkste onderwerpen is bij het FO worden.

It's a winner!Henk007 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:13:
Dat noemen we in ons land woonwagenbewoners/kampers, eigenlijk FO-ers avant-la-lettre dus![]()

Interessante vergelijking, voor gezond leven (sport, eetgewoonten etc) is misschien inderdaad wel een zelfde soort van discipline nodig. Ben benieuwd of hier onderzoek naar is gedaan, vast.Accountant schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:41:
[...]
Dit zie je op meerdere vlakken terug in onze welvaartseconomie. Obesitas lijkt me het beste voorbeeld ervan en is qua discipline ook goed te vergelijken met FO.
Nu genieten, alles op z'n beloop laten en als het tegen zit gaan huilen en andere de schuld geven. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen keuzes. Beslissingen die je nu neemt werken als een rimpel effect door in de toekomst. Sparen of uitgeven, hardlopen of een taartje.
Overigens vind ik mezelf ook 5 kg te zwaar maar de discipline op FO vlak gaat me makkelijker af dan op het obesitas vlak.
En volgens mij gaat het in jouw geval ook prima op, qua jaarlijkse uitgaven bewust ook 5k te zwaar
Jacob van ERE heeft een keer een artikel geschreven over de relatie tussen fysiek en financieel fit worden. FO worden is een duursport als een marathon, het vereist meer een bepaalde vorm van discipline dan talent. Kan me hier goed in vinden. Zonder van de analogie bewust te zijn ben ik er op ongeveer hetzelfde moment mee begonnen.
[ Voor 17% gewijzigd door mossel op 01-05-2014 13:07 . Reden: link toegevoegd ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Ik denk ook zeer zeker dat er een verband is. Als je mentale, fysieke en financiele gezondheid in balans is dan heb je toch een zeer zorgeloos leven. Waarbij het mentale deel het belangrijkste onderdeel is.mossel schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:02:
[...]
Interessante vergelijking, voor gezond leven (sport, eetgewoonten etc) is misschien inderdaad wel een zelfde soort van discipline nodig. Ben benieuwd of hier onderzoek naar is gedaan, vast.
En volgens mij gaat het in jouw geval ook prima op, qua jaarlijkse uitgaven bewust ook 5k te zwaar
Jacob van ERE heeft een keer een artikel geschreven over de relatie tussen fysiek en financieel fit worden. FO worden is een duursport als een marathon, het vereist meer een bepaalde vorm van discipline dan talent. Kan me hier goed in vinden. Zonder van de analogie bewust te zijn ben ik er op ongeveer hetzelfde moment mee begonnen.
FO: 5K op kosten afvallen acht ik als onmogelijk (geen zin om in kwaliteit te moeten inleveren/ik krijg ruzie met de vrouw
Gezondheid: 5kg afvallen moet wel te doen zijn. Heb ook niet direct overgewicht maar een iets lager vetpercentage en wat minder vol gezicht zou geen kwaad kunnen (ben krachtsporter ipv duursporter). Enige probleem is dat ik op sportgebied geen winnaarsmentaliteit heb. Doorzetten/grens opzoeken met sporten heb ik moeite mee. Ik verzaak overigens niet, ik ga netjes 2-3 per week fitnessen en wandel ook 3-4 avonden per week een km of 4.
Overigens las ik laatst een artikel dat marathon renners over het algemeen minder lang leven, die inspanning zou te intensief zijn voor het lichaam. Een gezonde wandeling/licht joggen van een half uur drie kwartier is vaak al voldoende.
Daarnaast bespaar je veel zorgkosten. Je kunt immers een minimale zorgverzekering nemen, je bespaart medicijngebruik uit, etc. Ik zie het in de toekomst wel gebeuren dat je steeds meer moet bijdragen aan je zorgkosten.
Ten slotte, met een goede gezondheid kun je nog lang genieten van je opgebouwd kapitaal.
Gelukkig kun je dat uitstekend combineren. Doe de auto weg = besparing en ga fietsen = gezonder = zorgbesparing en je leeft langer = tijdsbesparing tov auto.mazzel123 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:02:
Dit is inderdaad een beetje een gemist onderwerp. Voor FO is het zeer belangrijk dat je gezond blijft. Dit vergroot je verdiencapaciteit of anders gezegd: het houdt je mogelijkheid tot het verdienen van geld in stand. Zolang je mentaal en fysiek in orde bent, kun je met arbeid geld verdienen.
Daarnaast bespaar je veel zorgkosten. Je kunt immers een minimale zorgverzekering nemen, je bespaart medicijngebruik uit, etc. Ik zie het in de toekomst wel gebeuren dat je steeds meer moet bijdragen aan je zorgkosten.
Ten slotte, met een goede gezondheid kun je nog lang genieten van je opgebouwd kapitaal.
Afgelopen week voor 50 euro een crosstrainer voor de vrouw gescoord en bokszak met ophangbeugel voor 40 euro. Beiden kunnen we er nu weer tegenaan, anders hadden we dit bedrag binnen 2 maanden aan sportschool moeten opmaken en dan mag je maar 1x per week.mazzel123 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:22:
Doe fitnessabonnement weg en koop voor 500 euro zelf een home fitness. Check http://stronglifts.com/ voor instructies.
Hebben we het spul niet meer nodig, gaat het weer op marktplaats!
Tijdsbesparing is ook een hele leuke. Ik heb ooit ergens een vergelijking gelezen over wat de snelste manier was om van New York naar Los Angeles te gaan. Alle kosten die je moest maken werden dan meegerekend, net als alle extra tijd die je nodig had.Metro2002 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:08:
Gelukkig kun je dat uitstekend combineren. Doe de auto weg = besparing en ga fietsen = gezonder = zorgbesparing en je leeft langer = tijdsbesparing tov auto.
Ze vergeleken voor zover ik weet je auto, de trein, het vliegtuig, je fiets en lopen
Daar komt dan uit dat het vliegtuig redelijk snel is, de trein niet veel trager omdat je minder in en uit check tijden hebt en ook uit het centrum van de stad vertrekt en daar ook aankomt en geen transfer nodig hebt naar een ver buiten de stad gelegen luchthaven. Dat verbaast natuurlijk niemand.
Maar nummer 3 was de fiets, nummer 4 lopen en nummer 5 de auto.
Dat komt omdat meegerekend werd dat je die auto eerst moest kopen (Net als de tickets) en daar moet je dus minimaal maanden voor werken en al snel meer dan een jaar. In die tijd kon je de afstand ook lopen. De fiets was natuurlijk in en paar dagen 'verdient' en daarna kon je veel sneller dan lopend gaan en maakte je dat weer goed.
Natuurlijk is er naar het resultaat toegewerkt, maar het geeft wel aan hoe veel tijd=geld er in een auto gaat zitten
Eeehm, ouder worden gaat juist recht tegen het FO principe in? Als je maar 70 wordt hoef je een stuk minder bij elkaar te sparenMetro2002 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:08:
[...]
Gelukkig kun je dat uitstekend combineren. Doe de auto weg = besparing en ga fietsen = gezonder = zorgbesparing en je leeft langer = tijdsbesparing tov auto.
Hier zit er 1 op de hoek van de straat, een luxe....maar stervens duur en vervelende man als eigenaar. Ik hoef niet aan de gewichten te hangen met zwetende mannen om mij heenAccountant schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:34:
Heb zelf ook gewichten en stangen in de garage. Maar het sociale contact van een sportschool zou ik nooit willen opgeven. Ik zit al 12 jaar bij dezelfde en dat is me de 350 per jaar wel waard, daar mag ik dan 104 keer per jaar voor gaan. In de zomer ga ik meestal 3-4 maanden minder vaak en de overige maanden weer wat vaker. Ook al zijn er goedkopere aanbieders voel ik me bij deze sportschool erg op mijn gemak. Ik voel me geen nummer en de medewerkers en eigenaar zijn oprecht geinteresseerd in mij als persoon.
Thuis kan ik doen wat ik wil en vooral wanneer ik wil en dat zonder ergens vast aan te zitten
Hier spelen nog meer factoren mee, zoals regelmatig alleen thuis met kleine (vrouw aan het werk) en dan kan ik toch sporten, wat ik anders niet zou kunnen omdat ik niet weg kan!hv08 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:59:
Ik weet nu al dat als ik het thuis ga doen, ik het toch niet doeIk ga altijd met tegenzin 2x per week naar de sportschool, omdat ik er toch ben ga ik ook aan de slag. Ik weet nu al dat ik thuis toch weer wat anders ga doen
Lekkere vergelijking. Hoe lang moet je wel niet werken voor dat vliegtuig? Want die auto kun je niet huren natuurlijk.Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:38:
Ze vergeleken voor zover ik weet je auto, de trein, het vliegtuig, je fiets en lopen
Grijns...dat schreef ik ook al, er is naar toe gewerkt.EvaluationCopy schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:02:
[...]
Lekkere vergelijking. Hoe lang moet je wel niet werken voor dat vliegtuig? Want die auto kun je niet huren natuurlijk.
Maar de meeste mensen hebben wel een auto. En realiseren zich dus niet hoeveel geld dat ding kost. Ze roepen vooral ook dat het OV zo duur is. Dat klopt ook, zeker als je het vergelijkt met een ritje met 4 man in een auto. Maar de jaarkosten voor iemand die 50 km heen en weer rijd met een middenklasser zijn enorm.
Je kan als je ergens werkt waar je perse een auto voor nodig hebt om er te komen beest een baan met een veel lager salaris aanvaarden als je daar heen kan lopen of fietsen. Je werkt al snel een dag in de week voor dat ding. Kan je de auto weg doen dan kan je of 4 dagen werken en hetzelfde overhouden. Of je kan een baan om de hoek nemen die slechter betaalt maar je wel de reistijd en kosten uitspaart
[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 01-05-2014 16:18 ]
Maar nu ga je er vanuit dat je de auto alleen voor werkverkeer gebruikt, ook al zou ik een job naast de deur vinden, dan nog is het wel prettig om een auto te hebben om familie te bezoeken, dochter weg te brengen naar oma om op te passen etc. Nu kun je daar natuurlijk een goedkope auto voor nemen, dat wel.Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:16:
[...]
Grijns...dat schreef ik ook al, er is naar toe gewerkt.
Maar de meeste mensen hebben wel een auto. En realiseren zich dus niet hoeveel geld dat ding kost. Je kan als je ergens werkt waar je perse een auto voor nodig hebt om er te komen beest een baan met een veel lager salaris aanvaarden als je daar heen kan lopen of fietsen. Je werkt al snel een dag in de week voor dat ding. Kan je de auto weg doen dan kan je of 4 dagen werken en hetzelfde overhouden. Of je kan een baan om de hoek nemen die slechter betaalt maar je wel de reistijd en kosten uitspaart
Ik ben in ieder geval blij dat ik een leasebak ernaast heb, die gebruiken we prive ook en kost mij niet al te veel.
Natuurlijk is een auto makkelijk en kan je er meer mee dingen mee doen. Ik bedoelde het ook niet absoluut, maar alleen als voorbeeld.martinusz schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:20:
[...]
Maar nu ga je er vanuit dat je de auto alleen voor werkverkeer gebruikt, ook al zou ik een job naast de deur vinden, dan nog is het wel prettig om een auto te hebben om familie te bezoeken, dochter weg te brengen naar oma om op te passen etc.
Ik heb jaren buren gehad die hadden bewust geen auto. Ze lieten alles thuis bezorgen, deden veel op de fiets en huurden een auto als het nodig was van het type dat ze op dat moment ook nodig hadden. Dus een busje of een kleintje of een luxe. Ze waren stukken goedkoper uit dan er zelf een hebben
Ik heb voor mezelf een keer uitgerekend dat ik zelfs met een taxi goedkoper was in woon werk verkeer dan zelf een auto bezitten.
Dat is inderdaad serieus veel geld. Gelukkig weten sommige het wel bijna exact (schattingspost voor afschrijvingen opgenomen).Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:16:
[...]
Maar de meeste mensen hebben wel een auto. En realiseren zich dus niet hoeveel geld dat ding kost.
Auto A
2013: 2.794,56 14K km
2012: 4.099,33 (onderhoud is a bitch) 17K km
2011: 2.973,69 17K km
2010: 3.318,77 17K km
Auto B
2013: 2.025,23 5K km
2012: 2.586,77 10K km
2011: 1.890,91 4K km
2010: 2.614,84 11K km
Je kunt klagen over de brandstof maar bij weinig kilometers zijn de vaste kosten killing. Onbegrijpelijk waarom zoveel mensen in financiele problemen 2 auto's blijven aanhouden. Met onze "goede" salarissen werken we al 1,5 maand per jaar voor onze vrijheid op wielen. Maar goed een auto opgeven doe ik liever niet. Auto B is een een ooit nieuw gekochte Panda en die rijden we helemaal op (na 5 jaar pas 35K gereden). Auto A is niet meer in bezit is ingeruild voor een nieuwer 3e handsje waar de vorige eigenaren 20.000 euro op hebben afgeschreven. Geschatte afschrijving voor mij komende 5 jaar is 600 per jaar, wel wat hogere onderhoudskosten natuurlijk. Auto A was niet helemaal representatief meer maar de neiwue auto oogt super.
Maar goed ik kan,durf en wil dat risico qua onderhoud wel aangaan.
"Ergens", ik dacht ANWB, of Marktplaats (bij koop/verkoop) kun je zien hoeveel een auto kost om in bezit te hebben (eventueel incl benzine bij x-aantal gemaakte KM). Zo bleek mijn auto E222 per maand te kosten.Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:16:
[...]
Maar de meeste mensen hebben wel een auto. En realiseren zich dus niet hoeveel geld dat ding kost. Ze roepen vooral ook dat het OV zo duur is. Dat klopt ook, zeker als je het vergelijkt met een ritje met 4 man in een auto. Maar de jaarkosten voor iemand die 50 km heen en weer rijd met een middenklasser zijn enorm.
Je kan als je ergens werkt waar je perse een auto voor nodig hebt om er te komen beest een baan met een veel lager salaris aanvaarden als je daar heen kan lopen of fietsen. Je werkt al snel een dag in de week voor dat ding. Kan je de auto weg doen dan kan je of 4 dagen werken en hetzelfde overhouden. Of je kan een baan om de hoek nemen die slechter betaalt maar je wel de reistijd en kosten uitspaart
Ding dus de deur uitgedaan (was overigens 2e auto van het gezin, dus vette luxe)
"van een oud vrouwtje" een Tomos A3 (E375) gekocht met 1700KM op de teller, 54km v.v. w.w betekend dan 1 liter verbruik per werkdag, met een mengsmering van 1:50 (Action 2T Olie wat dan verwaarloosbaar is) Met 16 werkbare dagen, heb je dan E200 besparing.
Mede door topic Heeft de auto toekomst? heb ik een electrische fiets geprobeerd, tweedehands, E700, met 2200KM op de teller, maar 26KM enkele reis is op de heenweg niet een probleem, maar na een volle werkdag is dat zelfs een te zware inspanning.
Verder lijkt zo'n ding "goedkoop", maar een accu gaat ook maar zo'n 5jaar / 10.000KM mee, en dan heb je weer een investering van E400. Verder moet je voor het minste of geringste al naar een fietsenmaker (bandenwissel, betekend loskoppelen motorstekker --> moet het wiel weer geactiveerd worden in "het systeem". Dus band wisselen kan alleen bij fietsenmaker. Mede doordat de fiets zo schandalig veel weegt, plaats je automatisch kwalitatievere banden).
Electrische fiets is dus de deur uit:
Nieuwe Band Tomos (zelf opleggen): E14
Nieuwe Band Sparta ION (opleggen fietsenmaker) E40
10.000KM Tomos E309 (Benzine)
10.000KM Sparta ION E400 (Nieuwe accu)
Milieutechnisch is een 2Takt Bromfiets natuurlijk (wel) een "smerig ding".
In hetzelfde, eerder genoemde topic, wordt ook benoemd dat het natuurlijk belachelijk is, in een apparaat te stappen van (bijv.) 1050KG om een gewicht van (bijv.) 70KG te vervoeren.
In topic Brandende portemonnee kwam in een quote tegen:
Dit knagende gevoel herken ik mijzelf dus heel erg in.Ik heb juist enorme moeite met geld uitgeven. Heb maanden zitten dubben over een nieuwe TV van 1000 euro en toen ik het uitgegeven had, zat ik met het knagende gevoel of ik het wel had moeten doen. Dat verpest de aankoop een beetje. En dat terwijl ik het me makkelijk kan permitteren. Dat kan ik ook met kleinere bedragen hebben. Wellicht komt het omdat mijn ouders het vroeger niet breed hadden.
Kreeg laatst een aanbod voor een aantal PS3 systemen + 1 game voor E99. Wist zeker dat ik hier een hoop mensen een plezier mee kon doen, dus heb er klakkeloos een x-aantal besteld. Op 1 na inderdaad mensen mee "verrrast" voor tegen de verkoop prijs te verkopen.
Die ene staat nu dus al weken, ongeopend in de doos. Dilemma: E100 dichter bij FO, en 'm dus verkopen, of de doos openrukken, om een "tijdelijke" bevrediging te krijgen.
Bij laatste keuze dan (gepikt van user Metro2002) "stress te ervaren van té veel zooi" (consumeren).
20*350ZO45°
Als je vanaf je 40e aan het zuurstofapparaat moet is het al snel een stuk duurder. De duurste jaren van je leven zijn de laatste, of je nou 80 wordt of 70 maakt daarbij niet uit. Ik ga er vanuit dat ik na mijn 70e in elk geval een AOWtje krijg en een pensioen. Het is meer dat gat tussen wanneer ik wil stoppen en mijn pensioenleeftijd dat het probleem isEvaluationCopy schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:39:
[...]
Eeehm, ouder worden gaat juist recht tegen het FO principe in? Als je maar 70 wordt hoef je een stuk minder bij elkaar te sparen
En die auto, tja das helemaal afhankelijk van je situatie. Ik heb er zelf al een paar jaar geen een meer, vriendin nog wel. Mijn auto kostte alleen om stil te laten staan al bijna 120 euro per maand (WB, verzekering en onderhoud) , tel daar nog een klein beetje brandstof bij op en afschrijving en je zit zo richting de 250 tot 300 euro per maand.
Rij nu woon-werk per scooter en fiets. Scooter is een moderne 4 takt en verbruikt gemiddeld 1 op 40 en kost me per maand tussen de 30 en 40 euro, met afschrijving en onderhoud erbij kom ik op ongeveer 50 euro per maand. Fiets kost sowieso amper wat. Af en toe een nieuw bandje en remmen en ik kan weer een paar duizend km ver.
Als je een paar jaar zonder auto doet wil je niet eens meer autorijden omdat de kosten je zo tegen gaan staan
Wel motorlessen aan het nemen, lange afstanden op een scooter gaat prima maar neemt soms wel erg veel tijd in. Motorfiets is straks een mooi alternatief voor de auto.
[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 01-05-2014 19:50 ]
Dat is wel heel erg kort door de bocht - volgens jouw redenatie maakt iedereen die een auto heeft per definitie een financieel ongunstige keuze. Het is ook nonsens om te zeggen dat een baan met een lager salaris op loop/fiets-afstand financieel gunstiger is dan een baan waar je met de auto heen moet rijden. Dat hangt natuurlijk volledig af van het verschil in loon en de reisafstand.Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:16:
[...]
Grijns...dat schreef ik ook al, er is naar toe gewerkt.
In mijn geval heb ik een switch gemaakt naar een nieuwe werkgever, waarvoor ik een paar jaar met de auto naar werk moet rijden (rij zo goedkoop mogelijk). Dit is een redelijke investering geweest, maar als ik kijk naar m'n salaris(perspectief) de beste keuze die ik ooit heb gemaakt. In de toekomst ga ik wellicht dichter bij m'n werkgever wonen zodat ik hem hopelijk weer snel weg kan doen.
Heb trouwens even uitgerekend - mijn auto kost nu 250 euro netto/maand incl. afschrijving, en ik verdien nu >1000 euro netto/maand meer t.o.v. mijn vorige werkgever (waarbij ik een lease-auto had zonder kosten). Bovendien kan ik nu veel sneller en verder doorgroeien.
Pas daar mee op. Ik heb jaren motor gereden. Een motor is bijna nog duurder dan een auto. Ik had een heel goedkope Japanse motor. Zuinig en relatief weinig pk's. Lekker voor woon/werk verkeer.Metro2002 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:42:
[...]
Wel motorlessen aan het nemen, lange afstanden op een scooter gaat prima maar neemt soms wel erg veel tijd in. Motorfiets is straks een mooi alternatief voor de auto.
Om je een idee te geven van de kosten vergeleken met een auto.
Brandstofgebruik van mijn motor was 1:18 en dat is extreem zuinig, er zijn er die 1:10 lopen. Met mijn auto rijd ik ook 1:18, soms iets beter. De aerodynamica van een motor nl beroerd.
Banden van mijn auto zijn rond de 80-90 euro per stuk en gaan zeker 40K kilometer mee met mijn rijstijl. Motorbanden kosten voor 150 euro en achter 225. En gaan maar 12-14K kilometers mee. Heb je veel pk's kan dat teruglopen naar 7K-10K.
Als je motor niet te duur is zit er een ketting op en geen cardan. Een kettingset kost voor mij 400 euro en gaat 20K kilometer mee.
Mijn auto krijgt eens in de 2 jaar een grote beurt en daar tussen door een kleintje voor de olie. Dus om de 20K kilometers. Mijn motor moet een kleine beurt na 6K en een grote na 12K. En die beurten zijn een stuk duurder dan die van de auto. Auto grote beurt 290, motor over de 400. Kleine beurt auto 140, motor rond de 200. Dat komt voor een deel omdat olie voor een motor 3-4 keer duurder is dan die van de auto. Door het relatief hoge toerental heeft de olie veel te lijden en moet van top kwaliteit zijn.
En daar komt nog bij dat een motor niet zo duur hoeft te zijn als je niet voor de vette BMW of Kawasaki's gaat. Voor 9000 heb je al een leuke. Maar daar komt dan wel een goede helm bij, je hebt immers maar een hoofd, 300 euro, gaat maar 3-5 jaar mee. Handschoenen (Heb je ECHT nodig) 100 euro, levensduur 2-3 jaar. Waterdicht all weather pak...jas + broek 750 euro met geluk 5 jaar. Goede laarzen...als je bij een ongeluk je enkels breekt kan je de rest van je leven niet meer goed lopen, 300 euro.
Ik heb hier gemiddelde prijzen genomen. Het kan veel duurder en ook goedkoper, maar dat zal ik je niet aanraden. Het gaat om je veiligheid. Een motor heeft namelijk wel kreukelzones, die heten knieschijven en schedeldak
Voordelen zijn belasting en parkeren. En in de file dat je er tussen door mag. Het maakt heel veel uit of je 5 km file met de auto met 5 km/h rijd of met de motor met 15 km/h. De auto doet er een uur over, jij maar 20 minuten
Ik werd groen van de kosten...maar ik heb met plezier twintig jaar gereden. Maar ik heb nooit de illusie gehad dat het voordelig was
Inmiddels hebben we een auto en een motor en is mobiliteit de op 2 na grootste uitgavenpost (al vast het voor 40k km/jaar nog wel mee per km). En wat Ortep zegt: een motor is gewoon duur. Ding rijdt minder zuinig dan een station van ongeveer dezelfde leeftijd. En aan onderhoud en accessoires ben je relatief veel kwijt. Per km is het in elk geval duurder dan de auto.
* Rukapul gaat dit weekend maar weer eens z'n scriptjes draaien over de betalingstransacties om te zien of hij nog een beetje op schema ligt
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2014 20:53 ]
Aldus SamsonDe PvdA-leider wil een 'belastingverschuiving' waarmee arbeid minder en kapitaal meer wordt belast. 'Voor mensen met een beetje spaargeld is het veronderstelde rendement van 4 procent te hoog, terwijl aan de bovenkant de vermogens alleen maar groeien en renteniers daardoor veel te weinig belast worden. Dat moet andersom.'
Samsom wijst op onderzoek waaruit blijkt dat 1 procent van de Nederlanders 23 procent van het vermogen bezit. 'De vermogensverdeling in dit land is uitermate oneerlijk. Met kapitaal kun je heel snel veel rijker worden en met arbeid kennelijk niet.'
Als het over de rijkste 1% gaat, gaat het dus echt over (multi)miljonairs ..
[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 01-05-2014 20:57 ]
Je mist nog wel wat voordelen:Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:44:
[...]
Pas daar mee op. Ik heb jaren motor gereden. Een motor is bijna nog duurder dan een auto. Ik had een heel goedkope Japanse motor. Zuinig en relatief weinig pk's. Lekker voor woon/werk verkeer.
Brandstofgebruik van mijn motor was 1:18 en dat is extreem zuinig, er zijn er die 1:10 lopen. Met mijn auto rijd ik ook 1:18, soms iets beter. De aerodynamica van een motor nl beroerd.
Banden van mijn auto zijn rond de 80-90 euro per stuk en gaan zeker 40K kilometer mee met mijn rijstijl. Motorbanden kosten voor 150 euro en achter 225. En gaan maar 12-14K kilometers mee. Heb je veel pk's kan dat teruglopen naar 7K-10K.
Als je motor niet te duur is zit er een ketting op en geen cardan. Een kettingset kost voor mij 400 euro en gaat 20K kilometer mee.
Mijn auto krijgt eens in de 2 jaar een grote beurt en daar tussen door een kleintje voor de olie. Dus om de 20K kilometers. Mijn motor moet een kleine beurt na 6K en een grote na 12K. En die beurten zijn een stuk duurder dan die van de auto. Auto grote beurt 290, motor over de 400. Kleine beurt auto 140, motor rond de 200. Dat komt voor een deel omdat olie voor een motor 3-4 keer duurder is dan die van de auto. Door het relatief hoge toerental heeft de olie veel te lijden en moet van top kwaliteit zijn.
En daar komt nog bij dat een motor niet zo duur hoeft te zijn als je niet voor de vette BMW of Kawasaki's gaat. Voor 9000 heb je al een leuke. Maar daar komt dan wel een goede helm bij, je hebt immers maar een hoofd, 300 euro, gaat maar 3-5 jaar mee. Handschoenen (Heb je ECHT nodig) 100 euro, levensduur 2-3 jaar. Waterdicht all weather pak...jas + broek 750 euro met geluk 5 jaar. Goede laarzen...als je bij een ongeluk je enkels breekt kan je de rest van je leven niet meer goed lopen, 300 euro.
Ik heb hier gemiddelde prijzen genomen. Het kan veel duurder en ook goedkoper, maar dat zal ik je niet aanraden. Het gaat om je veiligheid. Een motor heeft namelijk wel kreukelzones, die heten knieschijven en schedeldak
Voordelen zijn belasting en parkeren. En in de file dat je er tussen door mag. Het maakt heel veel uit of je 5 km file met de auto met 5 km/h rijd of met de motor met 15 km/h. De auto doet er een uur over, jij maar 20 minuten
Ik werd groen van de kosten...maar ik heb met plezier twintig jaar gereden. Maar ik heb nooit de illusie gehad dat het voordelig was
Verzekering = veel goedkoper
Wegenbelasting = veel goedkoper (10 euro per maand)
Motor kun je vergeleken met een auto makkelijker een oudje nemen met weinig kilometers erop voor onder de 5k kun je nog goede motoren krijgen.
Grote voordeel als je het bijvoorbeeld als 2de vervoersmiddel gebruikt is dat die vaste kosten zo laag zijn, daar win je al snel op een auto mee. Dagelijks woon werk verkeer kan ik mij heel goed voorstellen dat een motor niet goedkoper is door het onderhoud inderdaad.
Ander voordeel nog, je kan makkelijker zelf ook zaken aan onderhoud doen voor je motor
Dat is voor ons (mensen die FO nastreven) toch een groot nadeel, dat je nog zo je best kan doen, maar voor je het weet heeft de politiek weer een gekke bui en wordt je afgestraft voor je financiële discipline. An sich ben ik er natuurlijk niet op tegen dat belasting op arbeid wordt verlaagd, maar dan zie ik liever de belasting op uitgaven (btw) worden vergroot ipv belasting op vermogen.Hbeez schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:57:
Ben trouwens benieuwd hoe de grens van 'rijken' gaat worden gedefinieerd..
[...]
Aldus Samson
Je moet me geen woorden in de mond leggen. ik heb bij herhaling gezegd dat er naar het antwoord is toegewerkt en dat het alleen een voorbeeld was om aan te tonen hoe duur een auto is. De keuze moet je zelf maken als je je van de gevolgen bewust bent.Hbeez schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:33:
[...]
Dat is wel heel erg kort door de bocht - volgens jouw redenatie maakt iedereen die een auto heeft per definitie een financieel ongunstige keuze.
Ik gaf al aan dat alles wat ik zei een voorbeeld was. Puur als indicatie.Het is ook nonsens om te zeggen dat een baan met een lager salaris op loop/fiets-afstand financieel gunstiger is dan een baan waar je met de auto heen moet rijden. Dat hangt natuurlijk volledig af van het verschil in loon en de reisafstand.
Het is minder nonsens dan dat je denkt. Een middenklasse auto kost inclusief afschrijving, rente verlies, belasting, verzekering, onderhoud enz al snel een aantal honderden euro's per maand. En dan heb je nog geen meter gereden. Daar kan je al snel een dagje minder voor gaan werken zonder er (veel) op achter uit te gaan. En je krijgt er wel weer je vrije tijd voor terug. Natuurlijk moet het passen met werk plaats en andere dingen.
Het enige wat ik wilde aangeven is dat als je denkt HOERA ik kan 300 euro per maand meer gaan verdienen die baan neem ik. Dat je dan ook moet nadenken over dingen: Moet ik nu een (tweede) auto nemen? Want als dat zo is dan ben je die loonsverhoging al weer kwijt puur aan het vervoer.
Andersom kan je er over nadenken om je auto weg te doen als dat kan en korter te gaan werken. zonder dat het lagere salaris je besteedbare inkomen ernstig aantast .
En de hoogte van dat salaris maakt weinig uit. Mensen die 200K per jaar verdienen rijden meestal niet in een derde hands fiatje. Maar als ze minder gaan werken is dat wel geld dat met 52% wordt belast en de auto kosten zijn netto.
Mensen met het minimumloon (1485 bruto)kunnen al een dag minder gaan werken als ze ongeveer 200 euro per maand netto kunnen uitsparen. Waarschijnlijk is het nog gunstiger als ze in een huurhuis wonen en huursubsidie krijgen en zorgtoeslag krijgen enz. Die gaan dan namelijk omhoog
Nogmaals: Het zijn keuzes en ze zijn niet voor iedereen op dezelfde manier in te vullen. Maar je moet er wel over nadenken.
Ik zou zelf ook kiezen voor de auto en verder weg als dat financieel niet aantrekkelijk was, maar wel veel leuker werk. Maar dat is een heel andere afweging.
Bijna iedereen kan een dag minder gaan werken als hij de voor zijn salaris klasse gebruikelijke auto de deur uit doet. Maar dat laatste moet natuurlijk wel kunnen
Belasting had ik genoemd. Verzekering was bij mij WA en dat is niet heel veel minder dan de WA van de auto. Maar je hebt gelijk, het is goedkoper.martinusz schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:57:
[...]
Je mist nog wel wat voordelen:
Verzekering = veel goedkoper
Wegenbelasting = veel goedkoper (10 euro per maand)
We geven gezamelijk 1200 euro per maand uit aan vervoer (totaal 70.000 km/per jaar gezamelijk verdeelt over 2 auto's).
1 auto is 3 jaar geleden nieuw gekocht. (dus nogsteeds een hoge afschrijving).
andere auto is een lease auto maar die betaal je uiteindelijk ook zelf.
Uiteindelijk zijn we dus 14.400 euro kwijt per jaar aan alle vervoers kosten.
Het is erg veel geld, maar het geeft ook heel veel vrijheid
Ik ben er graag een paar jaar later FO voor.
Een ander punt is dat we allebei de auto nodig hebben om op het werk te komen. Laatste tijd wel aan het kijken naar carpool mogelijkheden met collega's dat scheelt al gauw 20 euro per dag aan brandstof. Alleen ik ben erg gehecht aan mijn flexibele rooster, op een goede dag maak ik 11 uur en op een slechte dag hou ik het na 5 uur voor gezien. dat gaat niet meer als ik aan het carpoolen ben.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het hebben van een auto ervaar ik inderdaad wel als een stuk vrijheid en flexibiliteit, maar voor mij is het vooral een kwestie van "het ding moet rijden" en voor de rest heb ik er schijt aan.
Ik betaal 18 euro verzekering, 27 euro belasting en 90 euro brandstof ongeveer. 135 euro per maand. De afschrijving is momenteel ongeveer 115 euro per maand, maar hoe langer ik ermee door rij, hoe lager dat bedrag zal uitvallen (ben ik echter wel weer aan onderhoud kwijt straks).
Dus ik hou het er even op dat mijn auto 250 euro per maand kost. En duurder moet het echt niet worden. Hij is uiteraard helemaal afbetaald. Ik heb geen enkele lening.
Grootste kostenpost die ik heb, is mijn huurappartement. Ik betaal 850 euro per maand huur. Daar komt nog 110 euro eneco bij, evides, nog wat belastingen, etc.. kost makkelijk 1000 euro per maand. Maar ja, ik heb echt geen zin meer om in 1 of ander ghetto te wonen.
Een beetje redelijke woning in een normale buurt kost ook zo 210.000 euro in de randstad. Lange termijnplan zou zijn om zo'n woning te kopen en die af te lossen. Maar ja, dat gaat wel even duren dan.
[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 02-05-2014 08:44 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik betwijfel of ik de motor voor woon-werk ga gebruiken of alleen voor de afstanden die per scooter niet echt leuk meer zijn dus het aantal kilometers per jaar zal ongeveer het zelfde zijn als ik met de auto reed (in Nederland zo'n 2.000 tot 3.000km per jaar) dus dan vallen de kosten al anders uit. Ik besef me dat als je veel kilometers maakt een motorfiets waarschijnlijk duurder is dan een auto ivm het onderhoud ja. Zal er ook vanaf hangen of ik woon-werk ermee ga doen welke motorfiets ik uiteindelijk ga aanschaffen.Ortep schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:44:
[...]
Pas daar mee op. Ik heb jaren motor gereden. Een motor is bijna nog duurder dan een auto. Ik had een heel goedkope Japanse motor. Zuinig en relatief weinig pk's. Lekker voor woon/werk verkeer.
Ga ik er ook af en toe mee woon-werk rijden dan wordt het een wat tammere en zuinigere dan wanneer ik hem alleen voor wat langere afstanden / hogere snelheden en fun gebruik.
Kleding en helm heb ik al ivm lessen , inderdaad niet al te goedkoop allemaal.
Vaste lasten zoals verzekering en MRB zijn dan wel weer bijna verwaarloosbaar evenals afschrijving als je een 2e hands motorfiets koopt dus goedkoper of duurder valt of staat vooral met hoeveel kilomters je rijdt.
Die man is niet goed snik. Zodra de overheid vermogen en rendement aan gaat pakken gaan die mensen toch alles onderbrengen in BV's waar ze weer salaris uit krijgen.Hbeez schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:57:
Ben trouwens benieuwd hoe de grens van 'rijken' gaat worden gedefinieerd..
[...]
Aldus Samson
Je moet de superrijken nooit enorm belasten. Die hebben geld zat om er omheen te kunnen werken als ze dat willen. De groep daaronder is dan weer de dupe want die kan het niet.
Meneer Samsom wil dit land kapot niveleren.
Geeft de superrijken een tarief van 15% belasting en je haalt meer op dan nu het geval is.
Dat was ook het commentaar van een of andere hoogleraar gister op de radio - de echt 1% rijken van NL weten dit toch wel te ontwijken, die opereren mondiaal. Bovendien ligt de grens van 'rijken' vaak veel te laag (vanaf 1.5 a 2x modaal inkomen) ..Wceend schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:47:
[...]
Die man is niet goed snik. Zodra de overheid vermogen en rendement aan gaat pakken gaan die mensen toch alles onderbrengen in BV's waar ze weer salaris uit krijgen.
Je moet de superrijken nooit enorm belasten. Die hebben geld zat om er omheen te kunnen werken als ze dat willen. De groep daaronder is dan weer de dupe want die kan het niet.
Geeft de superrijken een tarief van 15% belasting en je haalt meer op dan nu het geval is.
Daarom moet je imo zowel arbeid als rendement uit eigen vermogen gelijk belasten. 30-35%, en heel veel fiscale trucjes werken niet meer. Je kunt nog discussiëren hoe je bijvoorbeeld de verdeling tussen bedrijven (winstbelasting) en aandeelhouders (dividendbelasting) doet, maar het totaal moet gelijk zijn. Dan maakt het voor niemand meer uit waar je het geld parkeert en welke constructie je maakt, betalen moet je toch.Wceend schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:47:
[...]
Die man is niet goed snik. Zodra de overheid vermogen en rendement aan gaat pakken gaan die mensen toch alles onderbrengen in BV's waar ze weer salaris uit krijgen.
Dus wanneer het geld uit een BV komt om prive te gebruiken, zal er hoe dan ook toch belasting over betaald worden of zie ik het dan te simpel?
[ Voor 51% gewijzigd door !null op 02-05-2014 09:55 ]
Verhuis je je geld gewoon naar het buitenland. Tenzij er goede europese/mondiale afspraken gemaakt worden, zijn er zoveel belastingontwijkende mogelijkheden, dat Nederland daar echt geen serieuze impact op gaat hebben.Krisp schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:53:
[...]
Daarom moet je imo zowel arbeid als rendement uit eigen vermogen gelijk belasten. 30-35%, en heel veel fiscale trucjes werken niet meer. Je kunt nog discussiëren hoe je bijvoorbeeld de verdeling tussen bedrijven (winstbelasting) en aandeelhouders (dividendbelasting) doet, maar het totaal moet gelijk zijn. Dan maakt het voor niemand meer uit waar je het geld parkeert en welke constructie je maakt, betalen moet je toch.
Dit topic is gesloten.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.