Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Einde van de maand, salaris gestort happy happy joy joy!

Eindelijk die nieuwe lens kopen, of misschien kleding shoppen, nee doe toch maar de nieuwste versie van Adobe Lightroom. Zodra ik geld heb, brand het! Ik moet het uitgeven. Sparen? Ja, vast bedrag per maand, maar voor het mooie net niet genoeg. En alles wat ik aan het einde van de maand over houd. Dat gaat ook nog naar de spaarrekening. Maar eerst gaan shoppen!

Ik betrap mezelf er regelmatig op. Zodra ik een keer een meevaller heb, dan moet het geld uitgegeven worden.

Herkennen jullie jezelf in dit gevoel? En zo ja, hoe ga je er mee om?
Wat kan je eraan doen om het juist niet te doen en het sparen juist te bevorderen? Discipline? Mja, ben ik op dit gebied niet heel sterk in merk ik zelf.

Dus wat doen jullie? :)

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 04-10-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:27

sebasd

loopt op espresso

Niet aan het einde van de maand een bedrag naar je spaarrekening overmaken, maar automatisch en direct aan het begin van de maand, op de dag dat (of de dag nadat) je salaris wordt gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een collega uitkopen zodat ie opbokt :P

Maar zonder gekheid: de meeste dingen die ik wil zijn ook behoorlijk prijzig, maar juist daarom zet ik iedere maand redelijk wat opzij. Zodat als ik iets wil, ik het geluk heb dat ik er meestal financieel niks van merk :)

Wellicht helpt het meer om dat maandelijkse tijdstip waarop je salaris gestort wordt simpelweg als een gegeven te beschouwen ipv als een startpunt van "nou mag ik weer".

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik heb juist structureel moeite met het uitgeven van geld, en ik werk er hard aan om dat te fiksen!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik herken het wel. Echter, ik vind het niet zo erg. Je leeft maar één keer dus geniet er van zolang je kan. Spullen maken je niet gelukkig maar als spullen je kunnen faciliteren om te doen wat je gelukkig maakt? Waarom niet. Ik heb als hobbyist ondertussen in een jaar 1500 euro gestoken in fotografiespullen. En dat terwijl ik student ben. Ik heb het niet al te breed maar fotografie is het laatste jaar echt mijn ding.

Of het verstandig is? Waarschijnlijk niet. Maar mijn leven loopt zoals het loopt en als je daar gelukkig mee bent, wie wil daar iets aan veranderen?

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Naja, bij mij is het probleem momenteel een beetje het sparen voor grote doelen.

Verbouwing keuken bijvoorbeeld. Dat roep ik al jaren en dat stond oorspronkelijk EINDELIJK voor 2014 op de planning. Helaas twee tegenvallers gehad en weg keuken. Oftewel, niet voldoende spaargeld.

Ik ben ook maar alleen in huis (woon op mezelf, vriendin woont nog thuis en studeert nog), dus ik verwacht ook geen 10.000 euro per jaar te sparen. Maar met het uitgave patroon wat ik nu heb, gaat dat ook zeker niet lukken :+

@mux: ik zal je mijn bankrekeningnummer DM'en ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 04-10-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Paar tips dan:
Spaar niet om het sparen, maar stel een doel. Bijvoorbeeld een aanbetaling voor een huisje als je later wilt gaan samenwonen. (naast een potje om financiele tegenvallers op te vangen)

Zet grote luxe aankopen op je kalender voor volgende maand. Bijvoorbeeld die lens, lightroom of een nieuwe garderobe. Als je ze dan over een maand nog wilt koop je ze (geld moet rollen). Maar dat weerhoudt je van grote impuls aankopen waar je later spijt van krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Compleett geen last van.

Ik weet wanneer het salaris binnenkomt en op de dag zelf zet ik totaal bedrag rekening - 2400 (wat ik weet nodig te hebben een maand prima door te komen) naar de spaarrekening. Daar wordt niet aangezeten verder tenzij we ons spaardoel bereikt hebben (i.e auto voor volgend jaar Q1/Q2)

Ik ben heel spaarzaam en koop alleen wat ik nodig heb of wat ik aan marge heb binnen die 2400.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik herken het niet, maar dat komt denk ik doordat mijn salaris riant genoeg is om niet op het einde van de maand te hoeven wachten om leuke dingen te doen. Ik bekijk altijd ad hoc of ik dingen nodig heb of wil doen en zoja dan doe ik ze gewoon, waarbij ik een redelijke mate van Hollandse nuchterheid hanteer.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb er soms last van. Vooral met gadgets e.d., eigenlijk altijd luxepoblemen (laatste impulsaankoop, GoPro 3 Black, supertof ding, en het filmen is leuk, maar ik heb een hekel aan het bewerken...).
Afgelopen jaar heb ik niet zoveel gespaard als ik zou willen hierdoor. Gadget hier, reisje daar, andere auto, andere motor et cetera. Nu is het zo dat ik ook geen specifieke spaardoelen heb, ik heb nog geen huis o.i.d. (huur een appartement met wat vrienden), maar ik wil wel alvast wat geld hebben liggen als ik straks een huis koop.
Aan de andere kant heb ik ook zoiets van, ik ben nu nog jong, ik kan het geld missen (ik heb een redelijke reserve op de bank staan), dus YOLO :P Wat ik nu voonamelijk doe is aan het eind van de maand, zodra m'n loon binnen is, het geld wat ik dan nog op m'n betaalrekening heb op m'n spaarekening storten. En dat kan varieren van 200 euro tot +1000 euro

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Mijn salaris is puur voor 'het leven'. Vaste lasten en gewoon ergens wat eten enzo. Het gaat altijd op.
Daarnaast spaar ik nog wat... Wat meer dan gemiddeld.. Dus ik kan , binnen het redelijke, kopen wat ik wil.

Moet niet elke maand een nieuwe Rolex willen.. Of een nieuwe BMW.. Dat word lastig.. Maar een nieuwe spelcomputer. Of gewoon iets hips. Dat is meestal geen probleem.

Toch.. je verlegt alleen maar je grens. Jij kijkt naar een keuken van 5k. Een ander naar een keuken van 10k en een ander weer naar een keuken va 15-20k. Met andere woorden. Het gevoel van 'nooit genoeg' zal altijd blijven. Net als financiele tegenslagen.

Je leeft maar een keer.. Gewoon doen wat nu leuk is en je morgen geen financiële problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is dit een lemming van Hoe (en hoeveel) spaart de tweaker??
pdebie schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:17:
Zodra ik een keer een meevaller heb, dan moet het geld uitgegeven worden.
Dat is jouw probleem. ;) Wanneer je je uitgaven bijhoudt, weet je dat je een bepaald bedrag absoluut nodig hebt om alles van te betalen (zeg € 1000), dan pak je een bedrag voor onvoorziene of incidentele uitgaven (zeg € 150), de rest (indien van toepassing) zet je op je spaarrekening zodra het binnenkomt.

Als je dan ineens wat kleding nodig hebt, of neigt tot een impulsaankoop over te gaan, bedenk je je hoeveel dat van je reserve gaat kosten. Als je dan een leuke koptelefoon op een dagaanbiedingsite ziet, dan realiseer je je dat je de rest van de maand geen geld meer hebt voor luxe wanneer je het ding aanschaft.

Zo kun je discipline bij jezelf afdwingen, of op z'n minst een handje helpen. Wanneer je dat dan de hele maand hebt volgehouden, kun je het restant van je reserve ook nog eens naar je spaarrekening overmaken.

Grafiekjes van de saldo's van je rekeningen (laten) maken helpt voor mij ook erg goed. Dan zie je dat je de vorige maand vijf keer je reserve hebt uitgegeven (want er is een nieuwe console uit, bijvoorbeeld), wat je eraan helpt te herinneren de komende maanden wat rustiger aan te doen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik spaar een vast deel aan het begin van de maand ...
(ook wordt dat een fors deel van het inkomen op de huishoudrekening gezet - daar betalen we levensondhoud van, de lening, uitstapjes, ...)

Bij een overschot of een meevaller hangt het er een beetje van af, soms wordt een deel gespaard, soms blijft het staan omdat er nog wat aankopen/reis gepland zijn/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja het is wel gerelateerd aan ja.
En ja het is ook zeker een discipline probleem bij mij. Vandaar ook dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
Genoeg te doen in het leven en genoeg te verbereren aan mijn huis en genoeg leuke dingen om te kopen.
Ja altijd met een meevaller heb ik wel iets wat ik kan verbeteren en wil kopen.

Dat heet bij mij : geld uit geven voor verbeteringen < > prettiger / rustiger / relaxter / mooier / handiger leven.

Dus dat kan zijn een nieuw koffiezet apparaat tot een upgrade voor de auto of een nieuwe hoes voor de tablet.
Of een nieuwe set vinyl etc.
Maar het gaat niet in 1 weekend er doorheen aan drank, dan koop ik er liever iets voor waar ik langer mee doe.

"mek koopt ook liever spullen inplaats van dat hij op vakantie gaat voor 10 dagen "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

sebasd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:23:
Niet aan het einde van de maand een bedrag naar je spaarrekening overmaken, maar automatisch en direct aan het begin van de maand, op de dag dat (of de dag nadat) je salaris wordt gestort.
Precies: maak een keer een overzicht van je vaste lasten zodat je weet wat je minimaal per maand aan terugkrende kosten/uitgaven hebt. Neem dan nog een marge erbij voor je goodies uitgaven en zet de rest op je spaarrekening (eventueel eentje waar je ook weer makkelijk (zonder extra kosten) van kan teugboeken naar je normale rekening mocht je een tegenvaller hebben).
Het branden van het geld is voor veel mensen wel herkenbaar (we zijn tweakers of niet :) ) maar als je niet spaart heb je geen buffer.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 15:29
Ik heb er wel last van, maar ik kan me wel inhouden.
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, daar moesten natuurlijk wel wat coole spullen bijkomen zoals een ful hd beamer voor op zolder -> megavet gamen en een draaitafel (off course).
Ik weet echter altijd wel wat ik kan uitgeven, en vaak kan ik me wel weerhouden, om bijvoorbeeld eerst 2 maanden te sparen (rekening te spekken) voordat ik weer een grote uitgave doe.
op die manier kan ik eigenlijk mezelf wel trakteren wanneer ik het wil :)
Ik ben ook nog niet helemaal klaar met het huis, ik wil nog een terrasoverkapping met glas wat heul prijzig is. De voortuin moet ook nog een keer bestraat worden. Zeker met die terrasoverkapping wacht ik nog even, Zo'n ding zoals wij hem willen is achterlijk duur, volgens mij zijn ze bij dat bedrijf vergeten dat het crisis is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het laatste wat je moet doen is jezelf te veel zaken onthouden. Zelf ook veel geld doelloos uitgegeven, maar vandaag de dag doet shoppen me helemaal niets. Als ik geen doel heb om naar de winkel te gaan zul je mij daar niet vinden. Frituur, MacD, KFC, pizza of döner moet je mij echt niet mee lastig vallen, en zeker niet gaan claimen dat het wel zo makkelijk is. Weet niet wanneer die afkeer is ontstaan maar het idee dat er mensen zijn die daar geld aan uitgeven sta ik vandaag de dag van te kijken...

Als je veel kleding koopt is het misschien verstandig om je kast eens een keer leeg te halen en kijken wat je allemaal hebt. Adobe is leuk maar je hebt ook freeware. Etc. Vaak is er wel een 'goedkoper' alternatief wat net zo goed, zoniet beter is dan betaald.

Vaak is geld uitgeven een vorm van tijdverdrijf. Probeer een extra hobby te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Niet echt last van. Ik heb eindelijk alles al wat ik wil hebben, dus zijn mij uitgaven vaak laag. Af en toe verwen ik mezelf natuurlijk wel door een leuke gadget of iets dergelijks te kopen, maar niet al te vaak. Op deze manier kan ik eigenlijk elke maand een leuk bedrag sparen, meestal tussen de €650 en €800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 21:57
Salaris binnen is gelijk deel afstorten na de spaarrekening. Sinds ik samenwoon hou ik maandelijks onze inkomsten en uitgave bij. Hierdoor heb ik een mooi verleden opgebouwd van 4 jaar van ons uitgave patroon. Hier uit blijkt een maandelijks overschot van rond de 1.500 tot 2.000 (dus na aftrek van alle vaste lasten, vakanties en normale uitgave).

Volgens hey YOLO principe zou dit er allemaal doorheen gedraait kunnen worden. Maar ik heb geen enkel idee waar ik dit geld aan zou moeten uitgeven. En dit is iets wat sterk met je persoonlijkheid afhangt. Zelf ben ik tevreden met een deels IKEA inrichting anagevuld met duurdere stukken. We gaan 3-4 keer per jaar op vliegvakantie incl. huur auto maar verblijven wel in 2 sterren appartement.

Zelf heb ik ervaren dat een doel of een droom in het vooruitzicht stellen je motiveert om te sparen. Zo wilde ik persee een auto toen ik net mijn rijbewijs had. Daar heb ik toen zo hard voor gewerkt vanaf mijn 15e tot 19e dat ik een auto van 10K kon betalen (stomme investering achteraf gezien maar goed, wel plezier van gehad). Momenteel heb ik een groter doel en dat is streven naar een vorm van financiële onafhankelijkheid. Afgelopen maand hebben we een mooie grens van 100K spaargeld bereikt (zonder ons echt dingen te onthouden) wellicht wel genoegen te nemen met producten tegen een lagere kwaliteit. Ter info ik ben 30 en mijn vrouw is 28.

Kern van dit alles: Je moet een knop omzetten in je hoofd en een doel realiseren en visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:00
Hebben jullie niet zoeits van: Ik wil minimaal zoveel (noem maar een bedrag) op mijn (spaar)rekening hebben?
Ik herken mezelf hier echt heel erg ook in. Maar toch probeer ik gewoon ''nee'' te zeggen tegen mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:20

MonkeySleeve

It's just Monkey business

m.lammers schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:49:
Hebben jullie niet zoeits van: Ik wil minimaal zoveel (noem maar een bedrag) op mijn (spaar)rekening hebben?
Ik herken mezelf hier echt heel erg ook in. Maar toch probeer ik gewoon ''nee'' te zeggen tegen mezelf.
Haha dit herken ik inderdaad. Toen ik met mijn bijbaantje ineens over de 1000 euro zat op mijn rekening besloot ik hier nooit meer onder te komen. Toch zeker 2-3 jaar altijd rond de 2000 gezeten. Daarna keertje dure vakantie naar Noorwegen, toen hakte dat er wel even in :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Ja, daarnaast doelen stellen helpt bij mij ook.
Ik weet dat ik volgend jaar december (hoogseizoen daar) 4 weken naar nieuw zeeland wil. En als ik dat geld uitgegeven heb moet er nog steeds een X bedrag op mijn rekening staan.

Dit soort dingen stimuleert mij wel om te sparen waar het kan.

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 04-10-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het komt bij mij met bakken binnen, ik heb mijn uitgaven patroon alleen nog niet aangepast ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Zeker zeker.

Ik kom door een maand tijd altijd wel wat leuke dingen tegen (niet dat ik ze nodig heb).

Vandaag ook weer iets,
http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item1c3283f3cd

Heb ik het nodig? Nee maar het is zo'n geinig ding.

Dit soort grapjes gaat denk ik zeker wel 100 euro per maand aan op.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
@ viper, breng eens een bak naar mij dan :)

Mijn vriendin en ik doen het zo:

65% van je salaris is voor de huishoudrekening. Daar gaan de hypotheek\verzekeringen af e.d.
Daarnaast nog een x bedrag naar de gezamelijke spaarrekening. (gebruiken we voor reizen)

Wat je voor de rest er mee doet moet je zelf weten. Maar als er dingen zoals een bankstel gekocht moeten worden dan doen we dat gewoon delen door 2 en dan van je eigen spaarrekening af.

Er wordt dus wel geacht dat je wat geld op je eigen spaarrekening heb staan voor onvoorziene uitgaven.

Maar dingen zoals TV, MCE, Receiver, die kosten neem ik wel voor mijn rekening. Dit omdat mijn standaard hier flink wat hoger is dan die van mijn vriendin die een 32" TV bijvoorbeeld al goed genoeg vindt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:45:
Dat heet bij mij : geld uit geven voor verbeteringen < > prettiger / rustiger / relaxter / mooier / handiger leven.
Dit vind ik wel een mooi concept. Eerst werken om dan rustiger / relaxter te leven. Stel dat je een ontspannende wandeling van een uur gaat maken, ga je dan ook eerst hardlopen om naar het eindpunt te komen, om daarna een tijd niets te hoeven doen? :+

Ik ben meer een aanhanger van deze visie over Keynes: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-18511634
Kijk het filmpje, of samenvatting:
A century ago, economist John Maynard Keynes predicted that by now, no-one in Britain would have to work more than 15 hours week because machinery and technology would take the strain.

Robert Skidelsky, an economist from the present, looks at what happened to those predictions and what people want today.

He finds a society "obsessed with consumption" and people working for more money, simply to buy more.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:54
Bij mij rolt geld over de toonbank.

Zodra mijn loon is gestort ga ik YOLO op internet hardware,kleding,games en ik steek geld in hobby's en noem maar op... Ik zorg er wel voor dat ik net genoeg overhoud voor eten/benzine maar soms kom ik net een paar tientjes te kort de einde van de maand:P.. Sparen kan ik niet ik lieg elke maand weer tegen mijzelf dat ik het wel kan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
interlude schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:14:
Bij mij rolt geld over de toonbank.

Zodra mijn loon is gestort ga ik YOLO op internet hardware,kleding,games en ik steek geld in hobby's en noem maar op... Ik zorg er wel voor dat ik net genoeg overhoud voor eten/benzine maar soms kom ik net een paar tientjes te kort de einde van de maand:P.. Sparen kan ik niet ik lieg elke maand weer tegen mijzelf dat ik het wel kan haha
Jij woont nog thuis denk ik? :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Als het salaris wordt gestort voer ik 2 dingen uit:
Overschot van vorige maand overboeken + x bedrag overboeken naar spaarrekening.

En zoals nare man zegt, Hollandse nuchterhied hanteren.
Zo zat ik te twijfelen over een nieuwe videokaart, maar mijn huidige voldoet nog prima (voor BF4 beta). Dus stukje uitstellen immers technologie vergaat snel :)

Je zou met jezelf kunnen afspreken dat je een uitgave boven de 100 euro altijd een dag later pas doet.
Dan ben je de "impuls" aankopen kwijt, maar kost wel een stukje zelfdicipline :)

Daarnaast is het toch ideaal dat je "kan kopen wat je wil" en daarnaast nog een beetje sparen.
Zullen genoeg mensen jaloers op zijn.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58

_Apache_

For life.

Nee, juist niet.

Heb er keihard voor moeten werken en vind zoveel dingen in NL zo verschrikkelijk duur, dat ik wel twee drie vier vijf keer nadenk voord at ik mijn portemonnee trek. Vaak genoeg ben ik in de verleiding om iets te kopen, maar moet zeggen dat ik een ijzeren discipline kan opbrengen.

Heb in het verleden ook wel dure aankopen gedaan (motorjas 500 euro, laptop 600 euro, auto 2000+ euro), maar dan alleen als ik het goed doordacht had, even eventuele bijkomende kosten goed in beeld heb.

Motorjas bijvoorbeeld, is een duurdere jas, maarja, ik rij 6 dagen in de week (woon/werk + recreatie in het weekend). Dus dat moest een jas zijn die echt waterdicht en comfortabel is. Daarnaast rij ik ook in de winter door, dus dat moet ook een beetje warm zijn. Heb hiervoor een jas gehad die goedkoper was, maar nu ik deze heb vraag ik me af hoe ik destijds door die winters ben gekomen. :X

Als mijn salaris binnen is controleren of ik nog rekeningen heb open staan? Nee, ok, dan of er nog post is binnengekomen, die worden dan meteen betaald. Heb ik nog wat over, dan gaat er wat extra naar de spaarrekening oid. En hou ik nog wat cash op de rekening voor ad-hoc zaken, maar dat is zelden meer dan 150 euro/maand.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 04-10-2013 13:46 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
pedorus schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:49:
[...]

Dit vind ik wel een mooi concept. Eerst werken om dan rustiger / relaxter te leven. Stel dat je een ontspannende wandeling van een uur gaat maken, ga je dan ook eerst hardlopen om naar het eindpunt te komen, om daarna een tijd niets te hoeven doen? :+

Ik ben meer een aanhanger van deze visie over Keynes: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-18511634
Kijk het filmpje, of samenvatting:

[...]
Haha ja zo klinkt het natuurlijk nog stommer :P.

Maar ja het is een soort van hoe kan ik geld gebruiken om mijn leefsituatie met a b c d e te verbeteren.
Inplaats van YOLO nieuwe diesel broek en prada schoenen en een dikke fles wodka.

Ik ga het is bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31
ik heb dit niet als er meevallers oid zijn, maar voornamelijk wanneer het banksaldo weer een bepaalde grens bereikt. Meestal als we zo ongeveer vermogens heffing moeten gaan betalen dan slaat de koopdrift weer toe...echter meestal van die aard dat we dan meteen weer een hele tijd ruim onder die grens zitten :-(....denk aan een nieuwe auto of maar weer eens verhuizen :-)
Maar goed hopelijk is dat straks ook verleden tijd, wonen net een jaar in het voor ons ideale huis en de (hopelijk) ideale auto voor ons wordt over 3-4 weken geleverd....dus daarna hopelijk toch wel weer even toe kunnen....en wellicht dat we dan ooit weleens over de grens gaan :-)

Alhoewel ik zie de reis folder van Florida ook al weer liggen......:-)
Aah well you only live once, work hard play hard etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durazno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 16:13
Ik zet gewoon elke maand alles op mijn spaarrekening en als ik wat nodig heb moet ik het van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening overboeken. Maximaal staat er maar zo'n 20 euro op voor kleine dingen. Zo creëer je een drempel en zie je dat je ineens nog maar heel weinig op je spaarrekening hebt ten opzichte van het moment dat je je inkomsten erop stortte. Daardoor denk ik wel twee keer na voordat ik iets uitgeef, maar dankzij dat systeem heb ik een flinke reserve en kan ik dus altijd hetgeen kopen wat ik wil hebben. Het nadeel is wel dat je erg zuinig gaat leven... Als ik bijvoorbeeld naar andere studenten kijk heb ik het goed aangezien ik nooit moeite heb de maand rond te komen, maar dus wel relatief weinig koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik herken het wel. Gelukkig heb ik een vriendin die me enigszins in toon houdt. Zij heeft wel geleerd hoe je verstandig met geld om kan gaan en dat sparen zin heeft. Zonder haar zou ik allang bankroet zijn gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Tristan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:38:
Gelukkig heb ik een vriendin die me enigszins in toon houdt. Zij heeft wel geleerd hoe je verstandig met geld om kan gaan en dat sparen zin heeft. Zonder haar zou ik allang bankroet zijn gegaan :P
Lol, hier idem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:54
m.lammers schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:15:
[...]

Jij woont nog thuis denk ik? :) ;)
Haha dat klopt... Is het zo duidelijk ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het liefste spaar ik zoveel mogelijk, dus nee.. ik herken het niet.

Helaas ga ik nu de 3e maand in dat ik nauwelijks iets spaar, maar dat zal de komende maanden verbeteren. Ik had een paar onverwachte uitgaven en heb ook geinvesteerd in een opleiding.

Tsja, dan is het geld alsnog op :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 11:39
Tristan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:38:
Ik herken het wel. Gelukkig heb ik een vriendin die me enigszins in toon houdt. Zij heeft wel geleerd hoe je verstandig met geld om kan gaan en dat sparen zin heeft. Zonder haar zou ik allang bankroet zijn gegaan :P
Hier precies andersom. Als ik me vriendin niet tegen houdt, dan had ik mijn eigen afdeling bij de H&M.gehad. Zoals vele hierboven ook al zeggen, boek een gedeelte van je loon in het begin naar je spaarrekening. Op Nibud kan je bekijken wat de gemiddelde Nederlander op jouw leeftijd als spaarbedrag zou moeten hebben. Voor mij zit dat rond de 20 k.

Voor de rest lekker je geld uitgeven. Je leeft maar 1 keer en het is goed voor de economie.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Heb er soms last van. Maar bij mij heeft geld maar 1 doel: uitgeven aan ERVARINGEN. Niet aan producten.

Ik koop natuurlijk genoeg spulletjes. Maar ik spaar toch het meest voor vakantie. Heb liever een knus passend huis gericht op de toekomst, dan een groot huis, waardoor ik minder vaak op reis kan.

Was zelf altijd ook van mooie spullen (DSLR's, videocam, gopro etc) maar na een mooie reis gemaakt te hebben door Thailand, geef ik het liever daar aan uit. YOLO zeg maar, en van die spulletjes wordt je niet gelukkiger (ja even, daarna went het).

Wat ik trouwens tot nu toe de dingen vind die het leven echt fijner maken:
Goede sinaasappelpers (elke ochtend verse sinaasappelsap heerlijk)
Mini oventje (je broodjes binnen 10 minuten knapperig bruin zonder voorverwarmen)

de rest is mooi en handig... maar word er niet gelukkiger van. Die reizen, daar geniet ik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
SpeeDRaZoR3 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:44:
[...]

Hier precies andersom. Als ik me vriendin niet tegen houdt, dan had ik mijn eigen afdeling bij de H&M.gehad. Zoals vele hierboven ook al zeggen, boek een gedeelte van je loon in het begin naar je spaarrekening. Op Nibud kan je bekijken wat de gemiddelde Nederlander op jouw leeftijd als spaarbedrag zou moeten hebben. Voor mij zit dat rond de 20 k.

Voor de rest lekker je geld uitgeven. Je leeft maar 1 keer en het is goed voor de economie.
20K inderdaad, leuke is dat ik in mijn omgeving van mensen tussen de 20 en 30 maar 2 mensen ken die dat hebben of meer. ( ikzelf ook niet deze zomervakantie een vakantie / auto / rijbewijs / betegeling balkon / en de auto laten oppimpen was alweer 8k in totaal in 2 weken :+ )
En de rest nog geen 2k of 5k en dat zijn zeker + - 15 mensen in dichte kring om mij heen.
En die hebben allemaal een prima baan of gezin en onderkomen etc.

Ik ben helemaal voor een buffer, maar meer als 6k hoeft dat in mijn ogen niet te zijn ( in onze situatie )
Alles er boven staat alleen maar minder te worden door inflatie, en waardeloze rente

[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 04-10-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nare man schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:17:
... waarbij ik een redelijke mate van Hollandse nuchterheid hanteer.
Dat zal er wel met name voor zorgen dat je niet hoeft te wachten tot weer geld binnenkomt, want er zijn mensen die geven gewoon altijd alles uit wat binnenkomt (of meer), of ze nu 100 euro binnenkrijgen of 100000000 euro. Een paar huizen, drugs, boten, veilingen van leuke tweedehands auto's, goede doelen, grappige projecten.... je kan altijd wel wat vinden om geld uit te geven als je geen nuchtere hollander bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik heb juist enorme moeite met geld uitgeven. Heb maanden zitten dubben over een nieuwe TV van 1000 euro en toen ik het uitgegeven had, zat ik met het knagende gevoel of ik het wel had moeten doen. Dat verpest de aankoop een beetje. En dat terwijl ik het me makkelijk kan permitteren. Dat kan ik ook met kleinere bedragen hebben. Wellicht komt het omdat mijn ouders het vroeger niet breed hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
SlaadjeBla schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:12:
Ik heb juist enorme moeite met geld uitgeven. Heb maanden zitten dubben over een nieuwe TV van 1000 euro en toen ik het uitgegeven had, zat ik met het knagende gevoel of ik het wel had moeten doen. Dat verpest de aankoop een beetje. En dat terwijl ik het me makkelijk kan permitteren. Dat kan ik ook met kleinere bedragen hebben. Wellicht komt het omdat mijn ouders het vroeger niet breed hadden.
Dat heet bewust zijn van geld, en daar is echt helemaal niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:56
Mijn inkomsten worden automatisch overgezet naar mijn spaarrekening, gelijk op de datum dat ik mijn inkomsten krijg. Soms spaar ik wat meer voor noodgevallen of als extraatje. Ik ben geen big-spender. Ik ben blij met kleine dingen. Misschien helpt het proberen te leren waarderen van kleine dingen? Zodat je minder snel gelijk iets groots wilt kopen? Anders stel je een plan op waarin je zet wanneer je iets mag kopen? ( als je bijvoorbeeld een goed cijfer hebt gehaald(in mijn geval dan)).

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:35
Ps3gamer91 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:35:
Mijn inkomsten worden automatisch overgezet naar mijn spaarrekening, gelijk op de datum dat ik mijn inkomsten krijg. Soms spaar ik wat meer voor noodgevallen of als extraatje. Ik ben geen big-spender. Ik ben blij met kleine dingen. Misschien helpt het proberen te leren waarderen van kleine dingen? Zodat je minder snel gelijk iets groots wilt kopen? Anders stel je een plan op waarin je zet wanneer je iets mag kopen? ( als je bijvoorbeeld een goed cijfer hebt gehaald(in mijn geval dan)).
Niet te doen als de hele maand door rekeningen worden afgeschreven. Dat lukt alleen als scholier.

Van een brandende portemonnee heb ik maar ongeveer 1 keer per jaar last van.
Dan heb je (ik) een jaar (hard) gewerkt en voldoende geld opgebouwd en wil dan een keer iets "grootst" doen voor mezelf. Nieuwe PC, tablet, TV. Meestal zo aan het eind van het jaar. Begint nu een beetje te kriebelen. ;)
Wat exact, dat weet ik nog niet.

Maar als je voldoende geld overhoud om rond te kunnen komen, dan moet je dat gewoon doen.
Met geld uitgeven draait de economie door.
*dus koop die auto* :*)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Leuk topic dit! Ook interessant om te lezen hoe anderen omgaan met hun geld.

Ik woon nog thuis, studeer, werk in het weekend en heb een auto. In principe kan ik met 100 euro in de maand doen en laten wat ik wil. Sinds ik een auto heb is dat bedrag wel verdubbeld, maar het is goed te betalen met m'n bijbaan. In de vakanties werk ik extra, daardoor houd ik ook geld over om in de zomervakantie op reis te gaan met m'n vriendin.

Maandelijkse kosten zoals een telefoonabonnement heb ik een hekel aan (maar ik hou wel van gadgets), dat vind ik dan ook een uitdaging om deze kosten zo laag mogelijk te houden. Daarbij wil ik natuurlijk ook een leuk toestel hebben, echter "mag het niks kosten". Daarom hou ik me aan m'n strategie om de aanbiedingen in de gaten te houden, om meer waar voor m'n geld te krijgen. Inmiddels heb ik ruim een jaar een Galaxy SII die ik naar volle tevredenheid gebruik, maar die ik destijds voor €140,- heb kunnen bemachtigen. Dat naast de €10,50 per maand voor m'n abonnement en ik ben des te blijer met m'n aankoop omdat ik weet dat het samen een goede deal is. Overigens ben ik ook van plan om dit toestel zo lang mogelijk te houden.

M'n laatste "dure" toestel was de HTC Touch Pro 2 die ik bij de launch direct bij m'n abonnement heb gekocht, daar heb ik ook gelijk van geleerd dat ik dat niet meer wil. Ik vond dat simpelweg zonde van m'n geld (na een poosje went het toestel en dan verklaar je jezelf voor gek).

Vorig jaar ben ik op vakantie geweest naar Thailand. Als je ziet waar mensen het daar mee doen, dan besef je eigenlijk pas dat we in Nederland best koop-gek zijn. Daar zijn mensen gewoon blij met wat ze hebben, wij worden blij als we een grotere/nieuwere TV/auto/surroundset hebben dan de buurman. Best raar eigenlijk!

Waah reageerde dat hij ervaringen belangrijker vindt dan spullen, daar ben ik het helemaal mee eens! Als ik nadenk over hoe ik later op m'n "sterfbed" wil liggen, dan lig ik daar het liefst met veel mooie verhalen over wat ik gedaan heb in m'n leven i.p.v. veel/dure spullen om me heen. Mooi spaardoel lijkt me :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Erg leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die hier mee worstelen. Ik ben nu 27 en ik kan nu sinds een jaar twee jaar zeggen dat ik voldoende financiële discipline heb om een gezonde buffer op mijn spaarrekening te hebben. Ik en mijn partner sparen nu iedere maand 1/5e van ons netto inkomen. Dat spaargeld gebruiken we alleen voor de grotere uitgaven (> € 250) waar wij beide achter staan. Het bedrag op die spaarrekening mag nu niet onder de € 3000,00 komen (discipline!), in toekomst wil ik hier wel een grotere buffer van maken.

Verder hebben we iedere maand circa € 250 te besteden buiten de vaste lasten en vaste variabele kosten (zoals brandstof, boodschappen etc.). Dit bedrag is voor de leuke aankopen zoals wat hardware en ook voor kleren en schoenen enzo.

@SlaBlaadje, erg herkenbaar. Maar ik heb er geen oplossing voor. ;)
@Ps3gamer91, goed punt.

[ Voor 0% gewijzigd door SonicFC op 04-10-2013 16:58 . Reden: fout! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

interlude schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:21:
[...]

Haha dat klopt... Is het zo duidelijk ? :9
Kijkt in profiel, bouwjaar 1994. Dat gaat dan ook niet echt om grote bedragen (no offence ;)).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik geloof er niet in dat geld of bezittingen gelukkig maken, ze maken alleen het leven makkelijker.

Het gevoel 'Nu mag ik weer spenden' heb ik totaal niet wanneer mijn salaris gestort wordt. Ik leef eigenlijk spaarzaam, bijna calvinistisch, en koop relatief weinig speelgoed. Het laatste wat ik qua speelgoed heb gekocht was een PS3 + aantal games van marktplaats. Als ik besluit dat ik aan het einde van de maand een motor of auto wil kopen, dan kan dat.

Waar ik gelukkig van wordt is een mooi concert, een gezellige middag/avond met vrienden, lekker eten of een leuke vakantie.

Ik ben eerlijk gezegd van mening dat spenderen te vaak komt door te kijken wat je niet hebt. Ik geloof er in dat je gelukkiger wordt door te kijken naar wat je wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
begintmeta schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:04:
[...]

Dat zal er wel met name voor zorgen dat je niet hoeft te wachten tot weer geld binnenkomt, want er zijn mensen die geven gewoon altijd alles uit wat binnenkomt (of meer), of ze nu 100 euro binnenkrijgen of 100000000 euro. Een paar huizen, drugs, boten, veilingen van leuke tweedehands auto's, goede doelen, grappige projecten.... je kan altijd wel wat vinden om geld uit te geven als je geen nuchtere hollander bent.
Klopt. Ik bedoel meer dat ik zowel selectief ben op wát ik koop (heb ik echt al die gadgets nodig, heb ik echt wéér nieuwe schoenen nodig), als op hoe duur het is (een smartphone van 200 eu werkt voor mij net zo goed als ééntje van 650 eu).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:57
Mijn ouders zouden uiterst riant kunnen leven. Goed, dat doen ze ook tot op zekere hoogte met een kast van een huis met zwembad, maar aan de andere kant zijn ze ook weer zo zuinig. M'n pa ziet nu eindelijk de lol van op vakantie gaan naar plekken waar geen sneeuw ligt (gaan elk jaar minimaal één keer op wintersport) maar boekt die reisjes dan op vakantieveilingen.nl... met een hoop gezeur achteraf. Bijna elk dubbeltje wordt twee keer omgedraaid, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Dit heb ik in zekere zin dan ook meegekregen van mijn ouders, ik ben absoluut niet van de impulsaankopen. Elke aankoop wordt zorgvuldig overwogen. Tot op zekere hoogte.
Ik kan als student redelijk zuinig leven (denk ik, want ik heb niet echt goed zicht op mijn uitgaven), maar zit dan wel weer in een (te?) dure kamer. De kamer is dan wel weer in hartje Groningen, tussen de Vismarkt en het Station, maar ik zou ook prima in een goedkopere in Beijum of Vinkhuizen kunnen gaan zitten. Dit wil ik niet, iets waar mijn ouders het niet mee eens waren, maar daar heb ik op dat moment schijt aan gehad en nu ben ik heel erg blij met deze kamer.
Daarnaast koop ik (bijna) nooit dure spullen/gadgets, ik loop al bijna 3,5 jaar met m'n HTC Desire rond (en hij doet 't prima). Maar als ie stuk is, komt er wel direct een nieuwe (of ga ik 'm zelf weer proberen te repareren met de tweede Desire die ik hier in onderdelen heb liggen.. :p )

Doordat ik zo ben opgevoed heb ik als student nu wel een riante spaarrekening. Ik ben deze zomer op een vind ik te dure vakantie geweest, maar die ervaring vind ik belangrijker dan het feit dat ik daarvoor die spaarrekening aan moet breken. Zo zijn er meer van die dingen. De studievereniging organiseert elk jaar een reis naar het buitenland. Afgelopen jaar was Stockholm aan de beurt. Uitgaan is hartstikke duur daar, maar ik ben toch een avond aardig aangeschoten geworden van flesjes bier à 8 euro. Veels te duur, maar in zo'n decadente club (waar ze met flessen champagne rondliepen en ik trouwens maar 1 'minder mooie' Zweedse heb gezien) vind ik het helemaal waard. Geweldige avond gehad!

Je hebt veel studenten die aan het einde van de maand weer blij zijn dat de stufi weer is gestort zodat ze weer wat anders kunnen eten dan een week lang pannenkoeken. Zo wil ik niet leven, ook niet als student. Goed, nu heb ik wel het geluk dat ik die spaarrekening heb om aan te breken en dat ik niet van de impulsaankopen ben. Ik wil gewoon kunnen leven en als ik daar nu voor aan m'n spaarrekening moet komen om de 'ervaringen' te betalen, dan moet dat maar.

[ Voor 19% gewijzigd door Raling op 04-10-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zo snel mogelijk storten op een spaarrekening in Japan, anders is het geld weg. Vooral technisch speelgoed is mooi. Er staat niet voor niets een 5.1 set, veel te dure muis, toetsenbord voor gamers, Wacom (en ik kan niet tekenen) en een elektrische piano in mijn kantoorkamer.

Wel heb ik soms de neiging wat voor mezelf te houden en het geld moet ook zeker niet op mijn Rabobank spaarrekening komen. Te makkelijk om naar de betaalrekening te boeken.

Wel is het zo dat ik dingen koop als ik ze vrij zeker ook ga gebruiken of willen. Voorgenoemde Wacom bijvoorbeeld is een prima input device en ook handig voor huiswerk. Ik kan impulsief zijn, maar op het laatste moment beslis ik in de meeste gevallen goed of de aankoop nuttig is of niet op het moment dat de muis rond de bestelknop hangt. En dan is daarmee de knoop ook doorgehakt.

[ Voor 53% gewijzigd door Amanoo op 04-10-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik moet ook wel zeggen dat ik mijn bewust zijn, of beter het gemis van bewust zijn van geld van mijn ouders heb gekregen. Mijn ouders leven erg YOLO en ik ben ook zo opgevoed. Mijn vriendin daarintegen haar ouders gaan zeer bewust met geld om en dat zie ik dus terug in mijn vriendin. Ik denk dus dat het niet altijd je eigen schuld is.. gedeeltelijk dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Laatst online: 16:14
Mijn uitgave patroon is ook nogal YOLO. Alle nieuwe Apple spulletjes moet ik hebben. De nieuwste iPhone, iMac en Macbook Air zijn alleen voor mij de beste.

Verder ga ik vaak met mijn vriendin uiteten of pak ik de bios. Sparen kan ik dus totaal niet. Nu kan het nog, maar ik weet dat ik binnen nu en 2 jaar moet beginnen met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
merauder schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:01:
Ik geloof er niet in dat geld of bezittingen gelukkig maken, ze maken alleen het leven makkelijker.

Het gevoel 'Nu mag ik weer spenden' heb ik totaal niet wanneer mijn salaris gestort wordt. Ik leef eigenlijk spaarzaam, bijna calvinistisch, en koop relatief weinig speelgoed. Het laatste wat ik qua speelgoed heb gekocht was een PS3 + aantal games van marktplaats. Als ik besluit dat ik aan het einde van de maand een motor of auto wil kopen, dan kan dat.

Waar ik gelukkig van wordt is een mooi concert, een gezellige middag/avond met vrienden, lekker eten of een leuke vakantie.

Ik ben eerlijk gezegd van mening dat spenderen te vaak komt door te kijken wat je niet hebt. Ik geloof er in dat je gelukkiger wordt door te kijken naar wat je wel hebt.
Wat een herkenning! :)

Toen ik in mijn nieuwe huis ging wonen heb ik pas iets gekocht toen ik het echt nodig ging hebben. Ik leef ondertussen alweer een tijd zo en heb nog steeds geen tv, magnetron of afwasmachine. Waarom geld aan iets uitgeven als je het niet nodig hebt?

Dan beter uitgeven aan iets waar je van kan genieten(het niet materialistische).

Al heb ik dat ook met kado's.. geef liever niets maar bel of kom gewoon langs. Veel leuker!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
SlaadjeBla schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:12:
Dit heb ik dus ook...zelfs €50 uitgeven aan overbodige luxe (dus geen eten, kleren, etc.) heb ik het al moeilijk mee, om het vervolgens 9 van de 10 keer ook niet uit te geven. Ik kan mij niet eens herinneren dat ik iets groots en luxe voor mijzelf gekocht heb, ik denk dat het laatste een laptop in begin 2012 was (€900).

Ik kan het geld makkelijk missen want ik heb inmiddels een aardig gevulde spaarrekening, maar het is te moeilijk om uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 00:29:
[...]
Toen ik in mijn nieuwe huis ging wonen heb ik pas iets gekocht toen ik het echt nodig ging hebben. Ik leef ondertussen alweer een tijd zo en heb nog steeds geen tv, magnetron of afwasmachine. Waarom geld aan iets uitgeven als je het niet nodig hebt?
Ik ben wel zo dat ik een TV, magnetron en afwasmachine heb.. maar ik ben niet zo dat ik elke keer een nieuwe TV nodig heb.

Mijn TV is inmiddels denk ik 5 jaar oud. Een 32" HD ready van Philips en ik heb nog steeds niet de behoefte om hem te vervangen.

Op zich heb ik wel iets met materialistische zaken, maar die zijn meer gericht op het gebruik ervan dan het kopen ervan. Ik koop dus 1 keer een goede TV, 1 keer een goede computer, 1 keer een goede gitaar en dan probeer ik er daarna zo lang mogelijk mee te doen. Ik hoef niet steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben.

Gadgets zijn aan mij niet besteed. Heb ooit een Macbook pro gekocht en een jaar later weer verkocht.. laptop is toch niks voor mij. Ik heb een ipad van de zaak gekregen, dat ding ligt alleen maar in de kast. Het enige gadget dat ik gebruik is mijn iphone 4 van ruim 2 jaar oud. En als die stuk gaat, vervang ik hem door een equivalente telefoon, waarschijnlijk een Samsung van 300 euro en dan vind ik het ook prima.

Ook heb ik een xbox 360 in mijn bezit gehad ooit.. die lag na een maandje of 2 ook te verstoffen. Ik heb het allemaal weggedaan en ik mis het geen dag. Er komt dus ook niets nieuws voor in de plaats :)

Wel investeer ik graag in kennis. Dus een cursus van 300 euro of boeken koop ik wel regelmatig, maar dan gaat het erom dat ik nieuwe dingen leer en mezelf graag uitdaag, maar niet om het tastbare resultaat (een paar boeken).

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 05-10-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Toen ik student was had ik geen geld te makken.

In het begin van mijn carriere had ik nauwelijk geld, dus nieuwe dingen kopen was geen optie.

Toen ik meer begon te verdienen, heb ik veel leuke dingen gekocht (computers, laptops, audio/tv etc), maar had niet bijzonder veel spaargeld. Geld moest rollen.

Na verloop van tijd begon mijn salaris te groeien en had ik meestal wel een aantal maandsalarissen op de bankrekening staan, maar de rest gaf ik uit.

Maar al die spullen (vooral electronische) verouderen snel en de lol gaat er snel af, maw het geeft weinig geluk. Ik ben 2.5 jaar geleden naar het buitenland verhuisd en de meeste spullen staan nog bij mijn moeder, maar ik mis het niet. Dus waarom geld uitgeven aan dingen die je niet mist.

Sinds 2.5 jaar ben ik serieus bezig om vermogen op te bouwen. Dit geeft veel rust; ik ben net van baan gewisseld en de betaling liet even op zich wachten. Veel mensen die gaan in de problemen komen, maar op de kleine spaarrekening staat genoeg om een jaar van te leven. Maw.. totaal geen stress.

Verder weet ik wat ik per uur verdien en vraag me bij alles wat ik aanschaf: wil ik daar mijn energie in steken? Wil ik nog een item aan mijn leven toevoegen aangezien je het ook moet onderhouden, meeslepen als je gaat verhuizen etc. Spullen kunnen ook een blok aan je been zijn.

PS:
Er staan wel een paar dingen op mijn lijstje zoals een (hele) goeie audio set voor mijn pc. Dus het is niet dat ik helemaal geen geld meer uitgeef.

PPS:
Ik vind dat een aantal mensen in dit topic ongelovelijk naief met hun geld om gaan omdat al het geld op moet en er totaal geen marge van error is. Dat is imho een gebrek aan financieele volwassenheid (daar heb ik me in het verleden ook schuldig aan gemaakt).

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 05-10-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 17:03
Een goed begrip van wat het kopen van iets me je brein doet kan je helpen voorkomen dat je teveel meuk koopt. Van spullen kopen wordt je alleen op de zeer korte termijn gelukkig. Het levert voor je geluk eigenlijk op lange termijn niks op. Het grappige is dat je wel denkt dat een aankoop je veel plezier/geluk gaat opleveren. Je kan je geld beter omzetten in ervaringen(zoals eerder in dit topic is aangegeven). Er is veel onderzoek gedaan naar de psychology van shopping maar kan zo even geen goede bron vinden. Vond wel dit: http://www.theatlantic.co...-than-buying-them/276717/
"Thinking about acquisition provides momentary happiness boosts to materialistic people, and because they tend to think about acquisition a lot, such thoughts have the potential to provide frequent mood boosts," Richins wrote, "but the positive emotions associated with acquisition are short-lived. Although materialists still experience positive emotions after making a purchase, these emotions are less intense than before they actually acquire a product."

[ Voor 26% gewijzigd door pingkiller op 05-10-2013 11:58 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Alarmnummer schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:46:
Er staan wel een paar dingen op mijn lijstje zoals een (hele) goeie audio set voor mijn pc. Dus het is niet dat ik helemaal geen geld meer uitgeef.
Hier heb ik dus 500 euro aan uitgegeven 2 jaar geleden (setje KRK Rokit 6 met losse USB audio interface).

Maar het voordeel is ook weer: totaal geen behoefte om ze te vervangen. Waarschijnlijk heb ik ze over 10 jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik probeer nu een paar keer iets duurs te kopen i.p.v. regelmatig wat goedkoops. Ik ben nu in de markt voor een nieuwe receiver en kan nu eentje van 400 euro kopen, maar ik ga voor het topmodel van rond de 1400 euro.
Dit heeft een aantal voordelen:
  • het is te duur voor een impuls aankoop, ik moet er voor sparen.
  • omdat het het een topmodel is, zijn er niet veel 'betere' producten in de winkel die mij zullen prikkelen om weer te upgraden.
  • ik ben er zuiniger op
  • ik heb minder geld over voor andere spullen, zodat ik niet een hobby kamer vol spulletjes heb die ik achteraf toch niet gebruik
Ik heb dat nu met mijn Pioneer plasma tv die ik 4 jaar geleden voor een fiks bedrag heb gekocht. De wetenschap dat ik voor iets beters ook weer meer dan 1000 euro kwijt zal zijn, maakt dat ik er langer tevreden mee ben. Had ik een tv van 500 euro gekocht, dan zou ik na een jaar al wat nieuwers willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
MisterBlue schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:12:
Ik probeer nu een paar keer iets duurs te kopen i.p.v. regelmatig wat goedkoops.
Hier probeer ik ook op te letten. Wel geen reciever van 1400 euro maar toch.

In plaats van om het jaar weer een nieuwe headset van +/- 30 euro te kopen omdat de kabel kapot is heb ik vorige week eens een keer een goede draadloze gekocht. Weliswaar 3x zo duur maar hij gaat wel wat langer dan een jaar mee.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Alarmnummer schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:46:
Toen ik student was had ik geen geld te makken.

In het begin van mijn carriere had ik nauwelijk geld, dus nieuwe dingen kopen was geen optie.

Toen ik meer begon te verdienen, heb ik veel leuke dingen gekocht (computers, laptops, audio/tv etc), maar had niet bijzonder veel spaargeld. Geld moest rollen.

Na verloop van tijd begon mijn salaris te groeien en had ik meestal wel een aantal maandsalarissen op de bankrekening staan, maar de rest gaf ik uit.

...

Sinds 2.5 jaar ben ik serieus bezig om vermogen op te bouwen. Dit geeft veel rust; ...
Dit had ik kunnen schrijven :) Van geen geld te makken hebben, naar alles uitgeven tot beseffen dat dat je weinig voldoening geeft en nu bewust vermogen opbouwen.

Het enige waar ik echt geld aan uitgeef is reizen, maar wij reizen goedkoop dus die kosten vallen mee. De rest gaat naar de spaarrekening, met als doel volledig financieel onafhankelijk te zijn over een jaar of 20.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 14:35

defiant

Moderator General Chat
Ik las laatst de uitspraak: "Je toekomstige zelf had gewild dat je meer gespaard had". Met die gedachte leef ik dan ook. Verder is het belangrijk te onthouden dat geld tijd is, het heeft geen zin om heel veel tijd te steken in kleine besparingen, aangezien je die tijd ook aan andere dingen kan besteden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Soms komt het gevoel wel bovendrijven van dat je vingers jeuken om a/b/c te kopen omdat je het kunt betalen en leuk lijkt en handig voor situatie x/y/z. Maar telkens na zo'n aankoop heb ik dan steevast het idee: heb ik dit wel nodig? Van te voren denk ik het dan nodig te hebben waardoor ik het koop. Maar zodra ik het dan gekocht heb kom ik achteraf bezien tot de conclusie dat het niet nodig was. Want wat ik dacht nodig te hebben kon ik dan ook wel op een bepaalde manier met mijn huidige spullen oplossen bijvoorbeeld.

Zo komt het dat ik nog steeds geen nieuwe pc heb, na vijf en half jaar in gebruik heb ik weliswaar Windows XP naar Windows 7 naar Windows 8 geüpgrade en ipv de HDD er nu een SSD van Samsung in zitten. Maar dat zijn dan ook de enige upgrades. Geen nieuwe set van processor/moederbord/geheugen en videokaart, omdat ik het simpelweg niet nodig heb voor mijn gebruik. Mijn eerste smartphone heb ik nu bijna 2 jaar in gebruik (ZTE Blade) en in de tussentijd jeukte mijn vingers geregeld. Ik kocht een Jiayu G3, een iOcean X7 en Faea F1, maar heb alledrie na een korte tijd weer de deur gewezen. Bedoel, het zijn leuke toestellen, zeker qua bang for buck. Maar heb ik het nu echt nodig? Neuh, mijn Blade hengelt ook de whatsappjes/emails/smsjes binnen, op die Blade ben ik ook mobiel te bereiken.

En zo is het met meerdere spullen. Dan heb ik het gevoel: doe mij die maar! Maar naderhand ga ik dan pas echt mijn aankoop overwegen. En dan kom ik dikwijls tot de conclusie: niet nodig. Spul wat ik wel nodig acht koop ik gewoon. Mocht mijn pc het begeven, mijn Blade de geest geven e.d., dan zal ik wel iets als vervanging moeten kopen. Maar dan is het daadwerkelijk nodig, bij gebrek aan iets anders. Dus al met al valt dat gevoel aardig te beheersen en ben ik veel meer iemand die pas iets nieuws koopt als het oude stuk is en vervangen moet worden. Want waarom iets nieuws kopen als het oude nog prima werkt? Dat idee is misschien niet goed voor de economie, die heeft meer aan mensen die continu graag spullen kopen. Maar zo weet ik in ieder geval wel veel verschillende producten in huis te halen die goed zijn voor functie x, al is het per product gezien niet het nieuwste van het nieuwste.

En oh.. wat ook scheelt, als je al zo'n gevoel hebt: doe mij die maar! Koop tweedehands spullen die voor jou 'nieuw' zijn. Wederom.. daar zal de middenstand niet blij mee zijn, maar toch. Wat dat betreft heb ik toch wel het 'bang for buck' streven doorgevoerd in al mijn aankopen :+ Waarom product X kopen tegen een premium-prijs als ik product Y ook kan kopen tegen een goedkopere prijs? De beleving heb ik misschien niet, maar de functie wel ;) En om de functie koop ik spullen, niet om de beleving. Wil ik een beleving meemaken, dan ga ik wel richting evenementen/verre reizen/[insert dingen waar je herinneringen aan over houdt] Dus ik ken het gevoel, maar ik geef er niet aan toe. Doe ik het wel, dan betreur ik het juist met als gevolg dat de koop dikwijls snel weer wordt ongedaan gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:13:
Koop tweedehands spullen die voor jou 'nieuw' zijn. Wederom.. daar zal de middenstand niet blij mee zijn, maar toch. Wat dat betreft heb ik toch wel het 'bang for buck' streven doorgevoerd in al mijn aankopen :+
Die middenstand past zich vanzelf aan hoor.

Er zijn zelfs al bedrijven op TV geweest die op dit gebied willen pionieren. Marktplaats en Ebay zijn de eerste golf geweest, nu komt eigenlijk de tweede fase waarbij spullen niet alleen tweedehands gekocht en verkocht worden, maar ook geleend en geruild worden.

Zeker in tijden van recessie wil je verstandiger met geld omgaan. Waarom een boormachine kopen als de buurman er een heeft die hij bovendien maar sporadisch gebruikt? Hier zijn inmiddels al websites voor waar je lid van kan worden en dus spullen van elkaar kunt lenen.

Het verdienmodel is simpel: het bedrijf harkt advertentiekosten naar binnen, en de mensen profiteren van het feit dat ze ten eerste minder geld hoeven uit te geven en ten tweede meer contact met mensen in de buurt krijgen.

Ook zullen bedrijven zich meer richten op bijvoorbeeld het repareren van spullen. Service en dienstverlening wordt belangrijker ipv dozen schuiven.

Een bijkomend voordeel is dat je de spullen ook niet langdurig op hoeft te bergen (bij het lenen ipv kopen) en dus minder woonruimte / bergruimte nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 05-10-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 11:01
Hier heb ik helemaal geen last van. Maar misschien komt dat omdat ik weinig waarde hecht aan spullen. Aan ervaringen geef ik dan wel regelmatig veel geld uit, maar dan wel alleen als ik al een redelijke buffer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Jongens... Hebben jullie Rutte niet gehoord ?
Uitgeven dat geld !

Koop die nieuwe auto. Koop dat nieuwe huis. Koop die nieuwe gadgets.
Geld moet rollen ! Zo komen we uit de crisis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Rutte is een idioot. Als het vertrouwen hersteld, dan gaan mensen zelf geld uitgeven. Hij moet niet oorzaak en gevolg omdraaien. In deze tijden moet je vooral op je geld gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over auto's gesproken: de laatste tijd zijn wij te veel aan het werk geweest voor onze auto. Er waren een aantal reparaties achter elkaar dat wij nu op het punt staan om 'm in de verkoop te doen. Dit levert geld op maar bespaart nog veel meer.

In de afgelopen 2 weken, toen de auto bij de garage stond, heb ik een fiets gekocht. Een stevig stalen ros waarmee ik de komende jaren vooruit kan. Ik wen mijzelf nu aan om bijna alles op de fiets te doen. Ik heb in 2 weken meer gefietst dan in de hele afgelopen 2 jaar bij elkaar. Alle kleine beetjes gingen met de auto.

Carpoolen is geen probleem kwam ik achter. Tegen ruil voor mijn kilometervergoeding willen mijn collega's mij best meenemen. Dat is mooi want kilometervergoeding vind ik geen salaris, het is een vergoeding voor iets. Op het moment dat mijn collega's rijden krijgen zij mijn vergoeding. Niet meer dan logisch.

Omdat onze auto zometeen de deur uit gaat houden we wat meer geld over. De verzekering, toch ook snel €400 per jaar, de wegenbelasting van €25 per maand én ik hoef niet meer te tanken, wat mij zo'n €160 per maand scheelt. Bij elkaar scheelt dat ruim €200 per maand. Daar komt nog bij het bedrag waarvoor die verkocht wordt. Houden we dit een jaar of 3 vol, en sparen we al het geld, dan is er genoeg budget om een ander (nieuw) autootje te kopen.

Verder blijft hier iedere maand niet bijzonder veel over. Er wordt op dit moment een studie én een lening betaald wat per maand bijna €400 is. De lening is een familiaire lening waardoor het rentepercentage laag ligt en alles volgens planning wordt afbetaald, nog een kleine 2 jaar als ik geen extra terugbetalingen doe.

Zodra de auto weg is, de studie afgerond en de lening afbetaald is begint ons grote sparen. Hoewel er kort daarna waarschijnlijk kindjes gaan komen...

"Life is all about choices."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ik krijg jeuk als ik van die uitgestippelde levensverhalen hoor...
Prima als jij het fijn vind hoor.. Maar brr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Laatst online: 14:17

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Waarom brrr? Dat ze uitgestippeld zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook zo gevolgd worden. Veranderende omstandigheden (kind, scheiding, baan buitenland) of veranderende prioriteiten (meer sporten, minder gamen) betekenen een wijziging in je plannen. Maar om dan helemaal niet meer te plannen... Brrr...

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Lasteraar schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 20:33:
Jongens... Hebben jullie Rutte niet gehoord ?
Uitgeven dat geld !

Koop die nieuwe auto. Koop dat nieuwe huis. Koop die nieuwe gadgets.
Geld moet rollen ! Zo komen we uit de crisis..
Ik doe het graag... Als Rutte me eerst genoeg studiefinanciering geeft om mijn volledige leven te financieren en dan nog wat over te houden. Dan laat ik wel wat geld rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ja, als ik de lotto win.
Helaas jongen. Niemand zal je iets geven. Je kan je best doen wat geld binnen te harken waar je vooraf al van bewust moet zijn het grootste gedeelte ervan verplicht te moeten afstaan.

That's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Ik wacht nog steeds op die duizend euro die Rustte beloofd had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik denk juist altijd veel te lang na over aankopen. Heb al weken in m'n hoofd om bijvoorbeeld eens een SSD voor m'n desktop te kopen. Maarja, heb ik dat echt nodig? Toch weer 200 euro. Best veel, en nu gaat het ook best wel. Misschien volgende week... En dan heb ik straks niet zo'n zin om naar huis te gaan en te koken als ik in de binnenstad loop, betaal je zo 80 euro voor wat eten. Of m'n vrouw wil even haar familie bezoeken, is goed, geef je 600 euro uit aan een ticket. Dus ik ben niet zo zeer zuinig, maar geef alleen geld uit als het nodig is en/of ik het nodig heb. En eigenlijk heb ik niks nodig tegenwoordig. Natuurlijk zou ik een wat snellere gaming pc willen, maar nodig? Nee, niet echt. Ik plan ook eigenlijk verder niks wat betreft uitgaven. Ik zou juist wel eens wat willen kopen... dan loop ik rond in zo'n winkelstraat en is er eigenlijk niks dat ik echt wil hebben. Vroeger als kind dat je in een winkel rondliep en alles wel zou willen hebben... :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zoijar op 06-10-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Lasteraar schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:16:
Ja, als ik de lotto win.
Helaas jongen. Niemand zal je iets geven. Je kan je best doen wat geld binnen te harken waar je vooraf al van bewust moet zijn het grootste gedeelte ervan verplicht te moeten afstaan.

That's life.
Tja, tot die tijd blijft het wishful thinking for Rutte. Zolang ik nauwelijks wat heb gaat het grootste beetje niets toch op de spaarrekening. Dan geef ik het niet uit, hoe graag Rutte het ook zou willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 06-10-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb tijdens mijn studententijd de regel ingesteld dat ik mijzelf beperkt mocht verwennen: ik mocht eens per (half) jaar een duur product kopen. Dat hielp om mijn wensen te overdenken en zorgde ervoor dat ik keuzes leerde maken, hoewel dit soort keuzes natuurlijk westerse problemen zijn. :P Tegenwoordig hanteer ik dezelfde methode. Ik koop nu wel duurdere producten, maar niet frequenter. Soms kom ik er nu ook achter dat ik niets hoef: ik heb alles al wat mijn hart begeert. :) Daar spreekt ook de relativering voor materieel goed uit.

Verder probeer ik ook te accepteren wat ik krijg van mijn werkgever: ik overstijg mijn leasebudget niet, de laptop gebruik ik ook als privécomputer (dat mag ook), de telefoon die ik krijg is ook mijn telefoon voor privé. Dat zorgt ervoor dat ik langer doe met spullen en daar ook geen behoefte voel om daar geld aan uit te geven. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Echt dure producten, wat heb ik de afgelopen jaren aan geld uitgegeven aan zoiets? Een ocarina van een paar honderd euro, een saxofoon, een fiets (maar die was nodig, niet echt luxe in mijn mening), laptop (nodig voor de studie) en een desktop. Ik denk dat ik neerkom op net iets vaker dan 1 duur product per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Grappig hoe iedereen er anders in zit. Ik ben er eentje van de categorie geld moet rollen, sparen om het sparen zonder concreet doel voor ogen is in mijn ogen waanzin. Wat mij betreft is er een beetje spaargeld om onverwachte uitgaven op te vangen, denk een paar maand salarissen, en voor de rest wordt het geld uitgegeven. Ik zou namelijk niet weten waarom ik mijn kostbare tijd zou verspillen met werken, als ik met het geld wat ik daarmee verdien niets zou doen. Dan zou ik zeggen, ga lekker een dag minder werken, je hebt het geld toch niet nodig (dit is natuurlijk irrelevant wanneer je werken het leukste vindt om in je vrije tijd te doen). Wanneer er weer een surplus op de rekening staat is dat een prima moment om weer eens een leuke reis te maken, een weekendje weg te gaan of toch maar die nieuwe lens te kopen.

edit- Om het concreet te maken. Gisteren kreeg ik mijn bonusbrief binnen, dat was een flinke meevaller. Vandaag kijken mijn vriendin en ik of we in november niet een weekje op safari kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Don Quijote op 06-10-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:06
Nou als bezitter van een eigen woning kan ik melden dat ik toch best blij kan zijn met een leuke spaarbuffer, zonder daar daar per definitie een concreet doel voor is. Dus ik spaar iedere maand een vast bedrag, dat wordt automatisch afgeschreven. Mijn HRA laat ik eenmaal per jaar uitkeren, dat gaat ook direct de spaarrekening op. Op deze manier kunnen we best veel financiële tegenslag aan maar hebben we ook geld beschikbaar mochten we willen investeren in onze woning.

Dus mijn advies, schrijf per maand een vast bedrag over, pas je bestedingspatroon daar op aan, dat duurt misschien een paar maanden. Na die periode zul je zien dat het resulteert en ik denk dat je dan ook gemotiveerder bent om er vanaf te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
Ik ken dit gevoel helemaal niet. Mijn verloofde en ik houden elke maand minimaal de helft van ons netto salaris over. Ik werk veel te hard voor mijn geld om het zomaar over de balk te smijten, en als ik een keer echt wat nodig heb dan koop ik het ook alleen maar na uitgebreid onderzoek. Je geniet veel meer van je aankopen op deze manier. Juist door die manier van leven is geld ook nooit een issue, want zulke vorstelijke inkomens hebben wij nou ook weer niet. Op een gegeven moment valt het je niet eens meer op dat je salaris gestort is en is dat dus ook geen prikkel om het gelijk weer uit te geven.

Alleen die paar weken per jaar dat we op vakantie zijn letten we minder op het geld.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 06-10-2013 15:57 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pdebie schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:17:
Herkennen jullie jezelf in dit gevoel? En zo ja, hoe ga je er mee om?
Ja, en slecht... Ga dit topic dus even doorlezen... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinten
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Klinkt heel bekend mijn oren. Heb er 'last' van, ook al is het heel simpel discipline. Ik ben momenteel een student. Het spaarbedrag dat ik heb overgehouden van de zomer, daar is nog maar 1/4e deel van over.

In de zomer heb ik full-time gewerkt, elke week. Hierdoor heb ik echt een groot bedrag (voor mijn leeftijd) kunnen sparen. Als ik dan ook bezig ben / werk, dan geef ik 0,0 uit en gaat 100% salaris naar mijn spaarrekening. Alleen nu de zomer weer voorbij is, ben ik op mijzelf gaan wonen en studeer ik weer verder (ben 18 jaar). Altijd al gevoelig geweest om 'zomaar' iets te kopen. Zit in een grote stad, makkelijk om even een Paradigit, Mediamarkt, CoolBlue winkel in te lopen.

Allemaal spullen die verre van nodig zijn. Of ze mij gelukkig maken, tja. Ik ga de tips hanteren die in dit topic zijn gegeven. Kan het zelf niet uitstaan dat ik zo'n uitgave patroon heb, want als het gaat om gestructureerd discipline: studeren, schoonmaken, koken (i.p.v. simpele afhaalmaaltijd), sporten etc. dan hou ik dat allemaal vol. Maar met geld in combinatie met leuke elektronica/gadgets (nieuwe smartphone, tablet, upgrade hier, upgrade daar, games), gewoon helemaal niet.

Ander probleem is denk ik, dat ik niet hard werk voor mijn geld en daardoor geen rekening houd met grote uitgaven. Ik hou heel strak mijn uitgaven en inkomen in de gaten (meerdere Excel-documenten, AFAS Personal App en grafieken). Weet altijd precies hoeveel ik heb en over hou.

Zit ook constant met de gedachte: Had ook een mooie 8500 euro op mijn spaarrekening kunnen hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik herken mezelf niet in dit fenomeen. Als m'n salaris er is gaat dat op de grote hoop zeg maar. Ik heb een tijdje zonder werk gezeten maar dit met mijn spaarcenten kunnen overbruggen.

Nu ik weer werk heb had ik eerst wel veel uitgegeven aan een nieuwe(re) laptop en andere zaken die aan vervanging/onderhoud toe waren maar die in principe nog wel te gebruiken waren.

Ondertussen heb ik maar weinig meer dat ik nog wil kopen. De dingen die ik nog wil hebben zijn of nog niet te koop en/of ik heb geen tijd/zin om me er in te verdiepen. Oftewel het geld komt nu sneller binnen dan ik uit geef, oftewel ik ben niet zo gefocussed op wanneer het pay day is...

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Ik vind het zonde om geld uit te geven, ik heb alles wat ik wil al namelijk.
Dus alles zou extra zijn wat mij niet gelukkig gaat maken..

Het enige wat bij mij verkeerd gaat zijn de vrijdag en zaterdag avonden.
De avondjes in de kroeg zijn meeste een financieel drama..

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Iblies schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:40:
Het laatste wat je moet doen is jezelf te veel zaken onthouden. Zelf ook veel geld doelloos uitgegeven, maar vandaag de dag doet shoppen me helemaal niets. Als ik geen doel heb om naar de winkel te gaan zul je mij daar niet vinden. Frituur, MacD, KFC, pizza of döner moet je mij echt niet mee lastig vallen, en zeker niet gaan claimen dat het wel zo makkelijk is. Weet niet wanneer die afkeer is ontstaan maar het idee dat er mensen zijn die daar geld aan uitgeven sta ik vandaag de dag van te kijken...

Als je veel kleding koopt is het misschien verstandig om je kast eens een keer leeg te halen en kijken wat je allemaal hebt. Adobe is leuk maar je hebt ook freeware. Etc. Vaak is er wel een 'goedkoper' alternatief wat net zo goed, zoniet beter is dan betaald.

Vaak is geld uitgeven een vorm van tijdverdrijf. Probeer een extra hobby te nemen.
Herkenbaar wat je schrijft.
Ik was vroeger ook zo dat mijn geld echt brandde in mijn zak, elke maand ging het complete salaris eruit aan allerlei onzin: 2 of 3 auto's voor de deur, tuningsspullen, dure pc's en vaak pc upgrades , gadgets etc.

En toen, toen ging ik op mezelf wonen en had ik in plaats van 1200 euro om uit te geven elke maand nog maar 150 euro om uit te geven elke maand :o
Toen is de knop omgegaan en ben ik gaan sparen want tja als er wat stuk gaat moet je het zelf betalen he, meer verantwoording (koophuis) etc. En ja in het begin miste ik het uitgeven wel een béétje maar veel minder dan ik had gedacht. Ging wel vaker wat doen met vrienden ipv dingen kopen.

Toen mijn salaris wat omhoog kroop en ik de vaste lasten had gekortwiekt had ik weer wat meer geld over maar dat ging linea recta naar de spaarrekening.

Toen kwamen de plannen om te verhuizen maar hoihoi de crisis had toegeslagen en Metro2002 had precies op het hoogtepunt van de huizenbubble gekocht. De initiele vraagprijs lag al een stuk lager dan waar ik het huis voor had gekocht maar was nog te overzien maar je weet het maar nooit dus we spaarden door. Uiteindelijk heb ik 35.000 euro moeten toeleggen op mijn woning, betaald uit spaargeld :o
en ja dat is vervelend maar ben allang blij dat ik het had gespaard . :P

Nu een andere koopwoning en alhoewel mijn maandlasten dusdanig zijn dat ik best wel wat speeltjes en gadgets kan kopen doe ik dat niet. Op de een of andere manier is de behoefte daaraan compleet weg. Ik word niet warm of koud van een aankoop dus waarom dat doen? bovendien vind ik het zonde als mijn hele huis volstaat met zooi die ik niet meer gebruik.

Momenteel spaar ik dus vooral weer heel veel en dingen kopen: meh als het echt moet. Een afkeer ervan is een groot woord maar na een tijdlang met minder doen is de behoefte aan al die dingen er gewoon minder, ik denk ook omdat je gewend raakt aan die levensstijl.

Dat en natuurlijk het feit dat een dikke spaarrekening ook een bepaalde vrijheid geeft. Huis in waarde gedaald? boeiend , ik kan toch gewoon lekker verhuizen! Morgen ruzie met de baas? Daar hebben we de dikke-middel-vinger spaarrekening voor. TV of wasmachine stuk? Diezelfde avond staat er een nieuwe. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 07-10-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Metro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:29:
[...]
Op de een of andere manier is de behoefte daaraan compleet weg. Ik word niet warm of koud van een aankoop dus waarom dat doen? bovendien vind ik het zonde als mijn hele huis volstaat met zooi die ik niet meer gebruik.

Momenteel spaar ik dus vooral weer heel veel en dingen kopen: meh als het echt moet. Een afkeer ervan is een groot woord maar na een tijdlang met minder doen is de behoefte aan al die dingen er gewoon minder, ik denk ook omdat je gewend raakt aan die levensstijl.
Dat. En omdat je wel leert dat je van meer spullen echt niet gelukkiger gaat worden.
Dat en natuurlijk het feit dat een dikke spaarrekening ook een bepaalde vrijheid geeft. Huis in waarde gedaald? boeiend , ik kan toch gewoon lekker verhuizen! Morgen ruzie met de baas? Daar hebben we de dikke-middel-vinger spaarrekening voor. TV of wasmachine stuk? Diezelfde avond staat er een nieuwe. etc.
En dat dan ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Geld hebben kan ironisch genoeg ook een hoop geld besparen.
Zo had ik vroeger geen wasmachine, want arme student.
Ik zat daardoor elk weekend 5 uur in de trein om bij papa en mama de was te doen. Maar mn toenmalige huisgenoot was elke week €20 kwijt aan de wasserette.

Toen ik een bijbaantje kreeg was er ineens wel geld over op het eind van de maand. Een wasmachine gekocht. Nu kost de was me €2 per week. Een besparing van 90%..
Sindsdien zorg ik dan ook dat er altijd genoeg geld op mn rekening staat om een nieuwe te kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Als ik opeens een aanval van consumptiedrang heb dan ga ik naar de kringloopwinkel. Meestal vergaat de lust je dan heel snel maar als het meezit vind je nog iets leuks ook voor een paar euro. Verslaving gevoed zonder ernstige financiële gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Herkenbaar :)
Geld moet bij mij ook altijd rollen...

Begin dit jaar nog een leuke bonus en in plaats van alleen een Canon 7D, moest ik ook een 10-22, 17-55 IS en een flitser. Ondanks dat een 430EX voldoende was geweest heb ik nu een high end camera, dus eigenlijk moet daar ook wel de high end weatherproof EX580 bij...

Dat merk ik vooral, ik leg heel makkelijk geld toe op een beter product...

Zo begon ik met kijken naar en NAS, een 213+. Toen was een 713+ wel makkelijk en beter, want die was uitbreidbaar. Nu wordt het toch een 412+, want dan heb ik direct 4 bays beschikbaar.
Dan gaan we even van 300, naar 520 euro excl. schijven... Toch gaat hij er deze week eindelijk komen door wat overwerk.

We hebben nu eindelijk alle uitgaven op een rijtje gezet. We kunnen niet rood staan, dus nooit problemen met geld gehad, maar het was ook nooit inzichtelijk. Conclusie is dat we gewoon structureel 4000 euro per maand uitgeven. Vanaf volgende maand gaan we ons aan een budget houden en geld reserveren voor zaken als kleding en geld sparen... Toch is ook ook bizar om te zien dat je toch wel 3200 aan vaste lasten hebt... Dan doe je niet eens zo heel erg gek, dat had ik nooit verwacht.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan vraag ik me af wat je grootste kostenposten zijn. Want 3200 aan vaste lasten is wel een hele hoop. Uiteraard zal huisvesting een flink gedeelte zijn, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
dfrenner schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:24:
Toch is ook ook bizar om te zien dat je toch wel 3200 aan vaste lasten hebt... Dan doe je niet eens zo heel erg gek, dat had ik nooit verwacht.
Maar ook vaste lasten groeien veelal mee met je inkomen. Je, kunt met wat goede wil daar best in snoeien.
Anders zouden gezinnen met 1 modaal inkomen namelijk nooit kunnen rondkomen.

Maar goed, als het *brand* in je portemonnee, tja, dan is de goede wil ver te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Sissors schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:56:
Dan vraag ik me af wat je grootste kostenposten zijn. Want 3200 aan vaste lasten is wel een hele hoop. Uiteraard zal huisvesting een flink gedeelte zijn, maar dan nog.
Even kort dan:
1389 rente
200 spaarpolis
300 kinderopvang 1 kind, 1 dag in de week
500 huishoudgeld
170 GasWaterLicht
127 zorgverz. man
132 zorgverz. vrouw
130 gemeentebelastingen + waterschappen
90 studieschuld
68 ziggo
40 woonverz.
95 goede doelen
52 sport vrouw/kind
40 mobiel man
40 mobiel vrouw
25 uitvaartverz. 3x
---------------------------------

3400 euro

We betalen redelijk veel rente aan de hypotheek, bijna 6%, daardoor krijgen we ook 500 euro terug en betalen we netto 1040.
Maar ik ben bang met nog 5 jaar te gaan, dat oversluiten niet heel gunstig zal uitpakken i.v.m. de boeterente...

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 08-10-2013 10:24 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42

Jumpiefox

Hoi ?

Wij hebben gewoon een buffertje opgebouwd en voor de rest sparen we eigenlijk niks meer, tenzij ik iets duurs wil en het die maand niet kan betalen dan leg ik wat geld opzij. Dus eigenlijk spaar ik alleen als ik wat wil/voor een bepaald doel en anders geven we alles uit.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
dfrenner schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:09:
[...]
Even kort dan:
1389 rente
200 spaarpolis
500 huishoudgeld
170 GasWaterLicht
127 zorgverz. man
132 zorgverz. vrouw
90 studieschuld
68 ziggo
40 woonverz.
95 goede doelen
52 sport vrouw/kind
40 mobiel man
40 mobiel vrouw
25 uitvaartverz. 3x

3400 euro

We betalen redelijk veel rente aan de hypotheek, bijna 6%, daardoor krijgen we ook 500 euro terug en betalen we netto 1040.
Maar ik ben bang met nog 5 jaar te gaan, dat oversluiten niet heel gunstig zal uitpakken i.v.m. de boeterente...
Spaarpolis zie ik niet als kosten, je spaart het immers. Je moet het dan wel weer enkele maand opbrengen dus vanuit dat perspectief gezien zijn het wel "vaste lasten".

Als je trouwens een beetje buffer hebt (opgebouwd) is de uitvaartverzekering niet nodig en zal het je veel meer op leveren als je die 25 euro maandelijks spaart (en investeerdt) de komende 30+ jaar ofzo.

En wat is een woonverzekering voor € 40,- in de maand? (€ 480,- / jaar :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:10
Ik ken het wel, maar gezien het feit dat alles duurder wordt (ik hou in ieder geval elke maand minder over) en mijn salaris al enkele jaren stil staat heb ik mezelf moeten dwingen niet meer zo snel toe te geven.

2 stedentrips + 1 vakantie per jaar zijn nu 1 vakantie geworden.
Gemiddeld 1x per twee weken naar de bios is nu 1x per 5 weken ongeveer.
Gadgets heb ik helemaal afgezworen sinds twee jaar.
Ga bijna nooit meer uit eten, "op stap" met vrienden hou ik altijd af etc.

Als ik echt iets wil moet ik er nu voor sparen, maar of ik het daardoor ook meer waardeer zoals mensen beweren? Volgens mij niet echt. Het is wel extra zuur als het dan uiteindelijk tegenvalt.

En binnenkort als ik werkloos ben valt er natuurlijk helemaal niks meer te kopen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

dfrenner schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:09:
[...]

Even kort dan:
1389 rente
200 spaarpolis
500 huishoudgeld
170 GasWaterLicht
127 zorgverz. man
132 zorgverz. vrouw
90 studieschuld
68 ziggo
40 woonverz.
95 goede doelen
52 sport vrouw/kind
40 mobiel man
40 mobiel vrouw
25 uitvaartverz. 3x

3400 euro

De spaarpolis is niet echt geld dat je hebt uitgegeven en zou ik daarom uit dit overzicht weghalen. 500 euro huishoudgeld is behoorlijk hoog, kan vast naar 300. Mobieltjes kunnen een stuk goedkoper door gewoon een simonly abbo af te nemen (10tje per maand). En goeie doelen.. tja.. ik zou het er direct uit snoeien.

Dan heb je 3400-200-200-60-95=2845. En je zou het bedrag dat je terug krijgt ook af moeten trekken aangezien je het geld niet hebt uitgegeven -> 2500.

Maar dat is imho nog aan de hoge kant. Verder.. waar een wil is is een weg. Het is maar net hoe belangrijk je het vindt. Er zijn hele volksstammen in NL die van de helft van dit geld moeten rondkomen.

Verder ben ik niet bekend met je inkomsten, maar als jullie 10k per maand binnen halen dan is 3200 euro natuurlijk niet slecht. Met 4k per maand is dat natuurlijk heel anders.

Persoonlijk zet ik 75% van mijn salaris opzij.

[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Mijn oplossing is misschien vreemd, maar het werkt voor mij. Ik bekijk mijn saldo gewoon niet. Best een uitdaging met internetbankieren en zeker met iDeal. Het helpt mij om geen gekke dingen te doen. Ik ken mijzelf, ik maakte vroeger altijd alles op dat ik had. Ik ben de laatste jaren behoorlijk meer gaan verdienen en wilde niet dat dit een reden was om maar meer uit te gaan geven. Mijn vriendin kan ook mijn saldo zien met internetbankieren en vraagt dan af en toe of ik een x bedrag naar de spaarrekening over wil maken. Als ik een dergelijk bedrag op mijn rekening zou zien, zou ik naar horloges en schoenen gaan zoeken.

Ik besef dat ik een uitstekende kandidaat zou zijn voor programma's als Een dubbeltje op zijn kant. Mijn voordeel, misschien zelfs mijn redding, is dat wij aardig verdienen en mijn vriendin juist heel secuur is met geldzaken.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.