Nee, ik ook gaf ook aan "Mijn vrouw zit op iets meer als 80% van modaal."
Dus we sparen circa 65% van mijn en haar salaris bij elkaar op geteld.
Ik bedoelde dat het te verwachten is dat jullie situatie in te toekomst waarschijnlijk wel hetzelfde zou kunnen zijn.
dus je houdt ongeveer 1760 eu over om van te wonen, te eten, kleding van te kopen, twee kinderen van te onderhouden en een auto van te rijden?
Zie hierboven. Dat is dus wel iets meer (2350).
Dat zou mij niet lukken. Een simpel rekensommetje levert al op:
- Hypotheek netto 1060
Bij ons netto 400. Niet te duur huis en inmiddels wat afgelost.
- GWL 130
Bij ons 50 (opletten met aanschaf apparatuur, hoe je er mee omgaat en geïnvesteerd in zonnepanelen.)
- Zorgverzekering twee personen 180
- Eten/drinken 450
Dat doen wij ook met 2 kinderen erbij.
Dan zit je al op 1820.
Bij ons dus op 1080. Da's al ff een verschil.
En dan hebben wij nog een goedkope zorgverzekering (Promovendum, 90 eu per maand), verbruiken we voor een oud huis niet bizar veel gas en electra en gaan we niet helemaal uit ons dak met eten. Nota bene dat ik hier dan nog niet eens heb meegerekend:
- Kleding voor twee personen
- Onderhoud (deels VVE, deels zelf)
- Af en toe uitgaan/horeca
- Internet, RTV en één goed tijdschrift (Groene Amsterdammer)
En zo zullen er nog wel tig posten zijn die in een normaal huishouden opkomen. Wij hebben geen kinderen, geen huisdieren, geen auto en gaan niet excessief op vakantie (ik stem ons vakantiebudget per jaar precies af op mijn vakantiegeld zodat dat voor de maandlasten verder buiten beschouwing blijft). Het huis is de grootste kostenpost, maar een (veel) goedkoper huis zou hooguit een hypotheeklast van 400 euro minder hebben opgeleverd. Dan kom ik nog steeds bij lange na niet aan die 65%.
Nou ja, zie de verschillen hierboven.
2350 geven we gemiddeld uit. Dat is gemeten over de laatste 12 maanden dus daar zit echt ALLES bij in.
Mijn inkomsten gemiddeld van 4000, mijn vrouw 1880 en dan nog wat inkomsten uit rente/dividend totaal 6280. Afgerond 63% en mede doordat we recent nog iets hebben afgelost zal dat naar 65 gaan.
Het zijn bovendien communicerende vaten: huizen zijn goedkoper als ik verder van je werk zou zijn gaan wonen, maar dan komen er wel weer reiskosten bij (hetzij auto, hetzij OV).
Vaak wel, niet altijd. Ik heb het geluk dat ik veel thuis kan werken. Vrouw werkt vlakbij en gaat vaak met de fiets. Maar voor het verschil met jouw hypotheek (660 euro) kun je wel wat extra kosten maken (puur naar geld gekeken natuurlijk.)
[...]
Ik ben natuurlijk niet zielig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel sta te kijken van de percentages die je meent te kunnen sparen. Geld maakt natuurlijk geld, maar voordat je zulke bedragen op de bank of in beleggingen hebt zitten dat je daadwerkelijk iets hebt aan de rentes of dividenden, ben je wel even bezig, zeker als je geen financieel voordeel hebt van huis uit, zoals ouders die geld storten of borg staan voor hypotheken. De faciliteiten die de overheid ons nu biedt (100.000 eu belastingvrij schenken, mits in het huis) zeggen mij dan ook niets, mijn vriendin en ik hebben altijd alles zelf moeten doen en rekenen nergens op.
Laat ik een ding voorop stellen, ik post dit niet om mensen jaloers te maken ofzo, en ja wij hebben een erg ruim inkomen in vergelijking met velen anderen.
Maar wat ik wel wil laten zien is dat voor veel mensen met HBO/WO en een beetje geluk, dit echt niet onmogelijk. Wel is het een kwestie van bepaalde keuzes maken.
En dat is echt niet ongelooflijk moeilijk: een groot percentage van de gezinnen van Nederland moet het doen van 2350 per maand of minder. Die tijd hebben wij ook gehad. De laatste jaren zijn we echter flink gaan stijgen in salaris, maar hebben wij onze uitgaven op hetzelfde niveau gehouden. Ook geen behoefte om meer uit te geven, geld brand niet in onze portemonnee.
En voor all duidelijkheid, wij hebben ook geen erfenis, schenking ofzo gekregen. Gewoon alles zelf bij elkaar verdiend en gespaard.
Edit: ik wijk overigens steeds meer van het topic af, dus als we verder gaan kunnen we dat geloof ik beter hier doen:
Hoe (en hoeveel) spaart de tweaker?