Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 18:51
Alarmnummer schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:17:
[...]

De spaarpolis is niet echt geld dat je hebt uitgegeven en zou ik daarom uit dit overzicht weghalen. 500 euro huishoudgeld is behoorlijk hoog, kan vast naar 300. Mobieltjes kunnen een stuk goedkoper door gewoon een simonly abbo af te nemen (10tje per maand). En goeie doelen.. tja.. ik zou het er direct uit snoeien.

Dan heb je 3400-200-200-60-95=2845. En je zou het bedrag dat je terug krijgt ook af moeten trekken aangezien je het geld niet hebt uitgegeven -> 2500.

Maar dat is imho nog aan de hoge kant. Verder.. waar een wil is is een weg. Het is maar net hoe belangrijk je het vindt. Er zijn hele volksstammen in NL die van de helft van dit geld moeten rondkomen.

Verder ben ik niet bekend met je inkomsten, maar als jullie 10k per maand binnen halen dan is 3200 euro natuurlijk niet slecht. Met 4k per maand is dat natuurlijk heel anders.

Persoonlijk zet ik 75% van mijn salaris opzij.
Spaarpolis zal voor zijn hypotheek zijn, is toch echt wel geld dat je uitgeeft. 75% sparen is voor de meeste mensen denk ik niet haalbaar.

Als ik zelf ga tellen hoef ik niet gek te doen om aan 2700 euro vaste lasten te komen met twee personen, in een bescheiden huisje, zonder kinderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 08-10-2013 14:39 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Heb je ook een concreet doel voor dit geld? Schuld aflossen? Vervroegd met pensioen gaan? Leuke Porsche kopen? Huis kopen?

Zo niet, waarom ga je dan niet gewoon 50% minder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Pierre Sec schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:36:
Mijn oplossing is misschien vreemd, maar het werkt voor mij. Ik bekijk mijn saldo gewoon niet.
Ik wil het geen oplossing noemen, maar ik deel wel de ervaring. Er gaan regelmatig vele weken, soms enkele maanden, overheen voor ik inlog op internetbankieren of afschriften doorneem.

Er zit een financieel plaatje in m'n hoofd en er komt genoeg binnen om me dat te veroorloven. Alles wat ik wil kopen kan ik toch kopen - die vrijstaande villa en exclusieve sportwagen uitgezonderd - en daarmee is meteen de bevredigende waarde van consumptie getemd. Bezit van de zaak is immers toch het einde van het vermaak.

Door het jaar heen observeer ik typisch de grootste behoefte bij mijn partner en dat koop ik dan voor haar verjaardag. Zelf zou ze het toch niet kopen waarschijnlijk. Voor mezelf koop ik zaken gewoon wanneer ik overtuigd ben dat het meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan verdien je veel of je woont nog thuis. Vaak is de huur/hypotheek al 1/3e van je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:52:
[...]

Dan verdien je veel of je woont nog thuis. Vaak is de huur/hypotheek al 1/3e van je inkomen.
En heb je geen kinderen. KDV schrijft bij mij al 9 snippen per maand af. 1 kind, 3 dagen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

DvE

ORA-00000

Pierre Sec schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:54:
[...]

En heb je geen kinderen. KDV schrijft bij mij al 9 snippen per maand af. 1 kind, 3 dagen. 8)7
Waar je weer 3 van terug krijgt van de belasting (al naar gelang je salaris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 14:17

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Rukapul schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:46:
[...]

Ik wil het geen oplossing noemen, maar ik deel wel de ervaring. Er gaan regelmatig vele weken, soms enkele maanden, overheen voor ik inlog op internetbankieren of afschriften doorneem.
Dan zou ik toch eens de voorwaarden van je internetbankieren eens bekijken. In ieder geval bij de ASN is het
[...]verplicht om de saldi en saldomutaties periodiek, maar minstens één keer per week, te controleren.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
LePlatDuJour schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:34:
[...]

Dan zou ik toch eens de voorwaarden van je internetbankieren eens bekijken. In ieder geval bij de ASN is het

[...]
Moet je eens zien wat ik hierover ooit geschreven heb:
Paul's blog: Duurzaam internetbankieren en de mens in informatiebeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Phusebox schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Spaarpolis zal voor zijn hypotheek zijn, is toch echt wel geld dat je uitgeeft. 75% sparen is voor de meeste mensen denk ik niet haalbaar.

Als ik zelf ga tellen hoef ik niet gek te doen om aan 2700 euro vaste lasten te komen met twee personen, in een bescheiden huisje, zonder kinderen.
Zo zit ik ongeveer met 2 kleine kinderen.
Als ik dan 75% zou sparen zou ik een 7000 - 7500 sparen per maand.. Zou lekker zijn ....... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ravnoss schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:41:
[...]

Heb je ook een concreet doel voor dit geld? Schuld aflossen? Vervroegd met pensioen gaan? Leuke Porsche kopen? Huis kopen?

Zo niet, waarom ga je dan niet gewoon 50% minder werken?
Ik spreek niet voor Alarmnummer, maar wat ik me kan voorstellen:
Je hoeft nog geen 10 jaar 70% te sparen en je bent daarna financieel onafhankelijk, oftewel hoef je nooit meer te werken (uitgaande van circa 3.4% rendement na inflatie).
Dan kun je dus kiezen om voor 40-50 jaar 50% te gaan werken, of 10 jaar lang 100% en daarna nooit meer.

Voorbeeld:
100% is inkomen, 25% geef je uit, 75% spaar je (dus eigenlijk 3 x je jaarlijkse uitgaven).
Doe je dat 10 jaar, dan heb je 10x3=30 keer je jaarlijkse kosten gespaard.
Als je uitgaat van een rendement van 3.33% over dat bedrag, heb je net zoveel als je jaarlijks uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sparen…

Ik wou soms dat ik wél een relatie had, dan zou ik o.a. de huur en vaste lasten kunnen delen die me nu €1400 per maand kosten ;)

Maar momenteel gaat €750 Euro per maand naar mijn spaarrekening.

Soms iets meer, soms iets minder. Op jaarbasis spaar ik ongeveer €10k.

Uitgeven van geld is ook geen probleem. Naast het sparen hou ik genoeg over om leuke dingen te doen. Indicatie: ik doe per dag gerust €10 aan boodschappen voor mijn avondeten. Biologisch AH voedsel. Hier zou ik veel op kunnen besparen, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Het gaat verder op aan uitgaan (€0 tot €200 per week), incidenteel een gadget (Roomba!), reizen (skitripje), cadeautjes voor vrienden als ze jarig zijn (deze maand toch ook al een paar keer rond de €20 p.p.), hobbies (motorrijden is duur, skydiven is duurder), sporten (koop graag nieuwe dingetjes voor bodyweight oefeningen) en zo voorts.

Oh, en… boeken en games. Steam maakt het me erg makkelijk om veel games te kopen. Bol.com maakt het me erg makkelijk om boeken te kopen.

Dan blijven zaken als kleding over. Online via Asos.com af en toe een weird shirt, schoenen, of andere zaken. En in het echt toch vaak wel relatief dure kleding (jeans van €120, schoenen van €80, hemden/shirts haal ik dan wel bij de WE).

Kortom, ik kan relatief goed sparen in mijn eentje, en genoeg uitgeven om zonder zorgen te kunnen leven :)

Maar ik ga dit topic eens goed doorlezen. Wellicht is er een slimmere manier om mijn geld te investeren dan een simpele spaarrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Blue-eagle schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:38:
Sparen…

Ik wou soms dat ik wél een relatie had, dan zou ik o.a. de huur en vaste lasten kunnen delen die me nu €1400 per maand kosten ;)
Uit een relatie komen weer kinderen. Ben je weer terug bij af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 09:35
Enige wat hielp bij mij is om inderdaad een doel te stellen!
Voorheen was ik ook iemand die nooit kon sparen en alles uitgaf.

En omdat het stiekem een pats-topic is; hier enkele voorbeelden

Eerste doel was om mijn droom e-drumkit aan te schaffen (Roland TD30-KV).
Ik dacht: dat lukt me toch nooit... nog geen driekwart jaar later had ik hem
Laatst nog leuke NAS gehaald, Synology DS2413+ met 5x4TB
Volgende doel:Yamaha R6 2013 :9~

[ Voor 99% gewijzigd door DasHMauL op 08-10-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige serieuze kosten die ik heb zijn mijn auto. Met een turbobuild, een kooi en allerlei andere onzin de meeste inslag op m'n portemonnee :P Maar opzich als je zuinig leeft en genoegen kunt nemen met wat je nodig hebt kom je al een heel eind.

Qua nieuw spul .. mweh.. Ben blij met wat ik heb. Heb ook niet wat groters, duurders of nieuwer nodig (Nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Woonde jij niet ergens in Oost-Europa waar je dirt cheap een huis hebt? In combinatie met de belastingtarieven aldaar is het niet moeilijk om dan 75% van je netto-inkomen te sparen. In West-Europa wordt dat toch een ander verhaal. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik bij dergelijke percentages driekwart van 4k netto opzij moeten zetten, oftewel 3k. Blijft er 1k over om van in de Randstad te wonen, twee personen van te laten eten, de master van mijn vriendin te betalen, de bare minimum verzekeringen te hebben, te beschikken over internet en telefonie en tenslotte ook nog af en toe wat kleren te kopen. Gaat 'm niet echt worden dus :) Ik zet nu zelf 250 eu de maand opzij. Niet veel natuurlijk, maar dit jaar is zwaar, met een niet-gefinancierde master van mijn vriendin die ongeveer 5-6k kost plus haar kost en inwoning, kleding etc. (nog geen werk). Zodra zij ook een baan heeft, ook al is dat maar 80% modaal, kan ik (als ik zou willen) 1000-1250 de maand opzij zetten. Of ik het wil is dan wel een ander verhaal.

[ Voor 51% gewijzigd door nare man op 08-10-2013 17:39 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@Nare man,
Jij en ik zitten ongeveer op het hezelde inkomen. Mijn vrouw zit op iets meer als 80% van modaal.
Echter, wij hebben nog 2 kinderen = meer kosten. Dus wij hebben iets meer inkomsten, maar deze extra inkomsten kunnen we zeker wegstrepen tegen de extra uitgaven voor de kinderen.
Tot zover dus redelijk vergelijkbaar (met jullie toekomstige situatie).

Wij sparen echter een heel stuk meer als wat jij verwacht. Wij sparen bijna 65%. We wonen niet in Oost Europa maar gewoon in de randstad. Niet in een achterbuurt. Gaan op vakantie, hebben een auto, kinderen sporten etc. Ja, we gaan wel zorgvuldig om met de uitgaven maar genieten daarom niet minder van het leven.

Kortom, ook in West Europa is het goed mogelijk en niet een ander verhaal. Het gaat er wel om welke keuzes je maakt. En geen last hebt van een brandende portemonnee natuurlijk :P .

Overigens, op het moment dat je flink wat gespaard hebt, zie je ook dat het makkelijker gaat worden. Rente, dividend neemt toe en gaan op een gegeven moment serieuze vormen aannemen en versnellen het sparen zonder dat je meer hoeft te verdienen.

Eigenlijk heb ik nooit last gehad van een brandende portemonnee, altijd wel gezorgd voor een buffer. Maar vroeger kocht ik wel meer spullen. Vooral veel dingen met een snoertje. Mijn eerste laptop 11 jaar geleden was 1900 euro :X . Dat terwijl ik toen nog veeeel minder verdiende. Dat zou ik nu niet meer doen.

Als ik tegenwoordig iets koop dan koop ik bij computers e.d. niet meer het duurste van het duurste. Spullen nemen snel in waarde af en waar ik vorig jaar goed mee kon werken is nu ook nog goed genoeg voor mij. Ik hoef dus niet het nieuwste van het nieuwste.
Bij spullen die echter goed hun waarde behouden en heel lang mee kunnen gaan, ga ik vaak wel voor de beste kwaliteit. Dan kan ik het zelf jaren gebruiken en/of weer voor een goede prijs verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pff ik hoor hier allemaal inkomens rondvliegen daar wordt ik bang van. Niet goed voor iemand zijn zelfvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Tja..

Waar mijn zelfvertrouwen soms door kwakkelt is toch het uiterlijk schoon wat andere soms hebben.
Dan denk ook wel vaker dan eens van 'waar doen ze het van'

Zelf ben ik net 32. Broodwinner van een jong gezin. 2 kinderen. Een hond , een kat ( beide op specialvoer........... ) een paard + stalling. 2 auto's. Sport . Hobby's. Vrijetijdsbesteding. Vakanties. Alles erop en eraan. En dan nog proberen te sparen.. Nou ja.. Het lukt.. Maar daar is wel een portie inkomen voor nodig.

Mijn salaris gaat gewoon op. Ook de belastingteruggave op de hypotheek. Allemaal op. Elke maand weer. En nog te kort komen ook als ik niet oppas. Maar extraatjes zoals bonussen vanuit mijn werk die gaan rechtstreeks op de spaarrekening. Nu ben ik de laatste 5 jaar druk bezig geweest met mijn jong gezin en mijn werk. Dat eerste koste veel geld. En dat tweede levert nu steeds meer op.

Doel van het sparen is straks een groter huis te kunnen kopen. Liefst zonder de bank. Dus de bestaande hypotheek houden en of aflossen en het extra geld wat je nodig hebt voor een ander huis gewoon zelf financieren. Ik wil gewoon geen schuld hebben zeg maar.. Dat is een doel van me.

Ondertussen verdien ik ook behoorlijk meer dan modaal. Zeker als ik ga kijken naar bonussen en vermogen wat ik het opgebouwd in de vorm van winstaandelen.. Daar zou ik mijn huidige schulden ( hypotheek ) mee kunnen aflossen en dan ben ik al redelijk onafhankelijk.. Echter.. Nog op hetzelfde plekje.. En dat wil ik niet. We willen graag wat groter. En ik wil dat op een verstandige manier doen. ( wat ik verstandig vind )

Anyway.
Als ik dan zie.. Hoeveel mooie huizen er zijn. Hoeveel mensen er wel niet in een veel dikkere (lease)auto rijden dan ik.. Hoevaak ze op vakantie gaan. En wat dat allemaal wel niet mag kosten..

Prima hoor.. Maar verdienen al die mensen dan zoveel geld ? Leef ik in een zo bijzondere omgeving ( neuh ? ) .. Ik vraag me serieus af waar ze het allemaal van doen.

Schijnt dat 5% v/d werkende bevolking in Nederland meer dan 100k per jaar verdient. Die 5% lijkt veel groter te zijn op straat.. Of zou het toch allemaal pracht en praal + een berg schuld zijn ?

Ik weet het niet.. Ik laat me er ook niet door gek maken. Trek mijn eigen plan. Rij nog lekker door met onze inmiddels 10 jaar oude afgetakelde gezinsauto. In ons oude huis met oude keuken en badkamer..

Maar ik heb geen schuld.. ( of iig gedekt ).. En dat slaapt heerlijk..
Sparen hoeft van mij niet zo. Maar schuld heb ik een hekel aan..

Echt onafhankelijk wordt je toch niet. Maar de hoge maandelijkse gelddruk die sommige creëren door dure hypotheken , dure leaseconstructies of financieringen.. Ben blij dat ik er niks mee te maken heb.

Dat mooie huis en die leuke auto komen er wel. Op mijn manier.. Lekker suf en veilig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

nare man schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:35:
[...]

Woonde jij niet ergens in Oost-Europa waar je dirt cheap een huis hebt?
Dat klopt. Maar 'dirt cheap' is het niet, we gaan binnenkort verhuizen en dan zullen we gewoon huur moeten betalen (+/- 300/350 euro omdat we ook iets leuks willen). Maar aangezien ik een salaris increase heb gehad, valt het allemaal nog binnen 25% te doen. We kijken wel heel strak naar onnodige uitgaven. Vooral vaste kosten moeten laag blijven.
In combinatie met de belastingtarieven aldaar is het niet moeilijk om dan 75% van je netto-inkomen te sparen. In West-Europa wordt dat toch een ander verhaal. Als ik naar mezelf kijk, dan zou ik bij dergelijke percentages driekwart van 4k netto opzij moeten zetten, oftewel 3k. Blijft er 1k over om van in de Randstad te wonen, twee personen van te laten eten, de master van mijn vriendin te betalen, de bare minimum verzekeringen te hebben, te beschikken over internet en telefonie en tenslotte ook nog af en toe wat kleren te kopen. Gaat 'm niet echt worden dus :) Ik zet nu zelf 250 eu de maand opzij. Niet veel natuurlijk, maar dit jaar is zwaar, met een niet-gefinancierde master van mijn vriendin die ongeveer 5-6k kost plus haar kost en inwoning, kleding etc. (nog geen werk). Zodra zij ook een baan heeft, ook al is dat maar 80% modaal, kan ik (als ik zou willen) 1000-1250 de maand opzij zetten. Of ik het wil is dan wel een ander verhaal.
In Nederland is het een stuk lastiger met de belachelijke belastingdruk en hoge kosten levensonderhoud. Maar zoals Rube al zei, je kunt meer sparen dan je denkt. Verder moet iedereen gewoon doen waar hij/zij zich gelukkig bij voelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 09-10-2013 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kan iemand die een eigen huis heeft en een net inkomen eens een lijstje posten? Ik geloof namelijk niet dat je maar 25% van je inkomen overhoud om uit te geven eerlijk gezegd. Ik heb het dan echt alleen over belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb even geen RandomReader bij de hand, maar van mijn inkomen blijft er ongeveer €300,- in de maand over voor de losse uitgaven als boodschappen.
Ik heb niet zo veel salaris, ongeveer €1800,-, daarvan gaat €1000 naar de vaste lasten (€550 voor inleg en rente hypotheek, zonder HRA want die doe ik per jaar), en op de 28e van de maand gaat er €500,- naar de spaarrekening.

Ik wil altijd een buffer van €5000,- op de spaarrekening houden, en €1000,- op de betaalrekening, en in principe gaat er niets zonder reden van de spaarrekening naar de betaalrekening.

Ik spaar wel met doelen, tot juni volgend jaar zit ik al 'volgepland'. Ik hou niet van vakantie en uitgaan, maar af en toe een dag naar een beurs vind ik wel leuk.
Hier de planning voor de komende tijd:
• Badkamer, €2000 (eind deze maand)
• Bijstorten hypotheek €1150 (december) (om het maandbedrag nog meer omlaag te brengen)
• Vriezertje en wat aanpassingen om die te plaatsen €500 (januari)
• Mediaspeler €500 (februari)
• Computer €1500 (juni)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Megamind schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 06:22:
Kan iemand die een eigen huis heeft en een net inkomen eens een lijstje posten? Ik geloof namelijk niet dat je maar 25% van je inkomen overhoud om uit te geven eerlijk gezegd. Ik heb het dan echt alleen over belastingen.
Waarom zou dat niet kunnen?
Het gaat toch gewoon om de verhouding inkomsten - uitgaven (aan eigen huis)?
Als je een niet te duur huis hebt (of al geheel/gedeeltelijk afbetaald) en wel een goed salaris dan lukt dat wel hoor.

Ik ken alleen de gemeentelijke belasting die direct te maken heeft met mijn huis, en dat valt wel mee per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Alarmnummer schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 04:59:
Dat klopt. Maar 'dirt cheap' is het niet, we gaan binnenkort verhuizen en dan zullen we gewoon huur moeten betalen (+/- 300/350 euro omdat we ook iets leuks willen).
:X Welkom in de randstad waar een flat 1000 euro per maand kost boodschappen 400 per maand, verzekeringen 250, tv+telefoon 150, gas&licht etc nog 100 ofzo... zeg 2k netto sowieso weg. Dan wil je ook nog wel eens kleding of schoenen kopen, een wasmachine, of eens uit eten oid. Ik verdien redelijk (echter zelfs niet in de orde van wat ik hier voorbij zie komen als 4x modaal) maar ik hou zo'n 2600 netto over. Dan heb ik dus 600 in de maand voor uitjes, kleding, electronica etc. Zou best wat kunnen sparen: zeg 200 euro per maand. Dan kan ik over 16 jaar een hypotheek op een klein rijtjeshuis aanbetalen. W00t! (behalve dat ik dan 50 ben en het niet meer krijg) Merk op dat ik overigens geen auto heb; dan was het sowieso allemaal op.

[ Voor 5% gewijzigd door Zoijar op 09-10-2013 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Zoijar schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:40:
[...]
:X Welkom in de randstad waar een flat 1000 euro per maand
kost boodschappen 400 per maand, verzekeringen 250, tv+telefoon 150, gas&licht etc nog 100 ofzo... zeg 2k netto sowieso weg. Dan wil je ook nog wel eens kleding of schoenen kopen, een wasmachine, of eens uit eten oid. Ik verdien redelijk (echter zelfs niet in de orde van wat ik hier voorbij zie komen als 4x modaal) maar ik hou zo'n 2600 netto over. Dan heb ik dus 600 in de maand voor uitjes, kleding, electronica etc. Zou best wat kunnen sparen: zeg 200 euro per maand. Dan kan ik over 16 jaar een hypotheek op een klein rijtjeshuis aanbetalen. W00t! (behalve dat ik dan 50 ben en het niet meer krijg)
Voor hoeveel personen is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
rube schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:30:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?
Het gaat toch gewoon om de verhouding inkomsten - uitgaven (aan eigen huis)?
Als je een niet te duur huis hebt (of al geheel/gedeeltelijk afbetaald) en wel een goed salaris dan lukt dat wel hoor.

Ik ken alleen de gemeentelijke belasting die direct te maken heeft met mijn huis, en dat valt wel mee per maand.
Ik woon zelf niet in Nederland maar in Canada, waar de belastingen hoog zijn (op de energie en BTW na).

Maar bv onroerendgoed belasting is bijna 19-20x hoger dan in Nederland als ik mensen zo hoor. Waar zit die hoge belasting in voor de meeste? Inkomstenbelasting? Hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik en m'n vrouw, geen kinderen, twee katten. Zij heeft helaas geen werk (master's psychologie, geen droog brood mee te verdienen, tot nu toe geen reacties zelfs), dat zou wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Megamind schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:44:
[...]
Ik woon zelf niet in Nederland maar in Canada, waar de belastingen hoog zijn (op de energie en BTW na).

Maar bv onroerendgoed belasting is bijna 19-20x hoger dan in Nederland als ik mensen zo hoor. Waar zit die hoge belasting in voor de meeste? Inkomstenbelasting? Hypotheek?
Inkomstenbelasting is inderdaad het meeste. Ik denk dat de meeste bedragen en percentages die hier genoemd worden ook gaan over NETTO inkomsten.

Wij betalen iets van 1K per jaar voor de onroerendgoed belasting incl. de kosten voor afval en riool. Dus dat valt wel mee. Motorrijtuigen belasting (voor de auto-motor etc.) is beetje afhankelijk van het gewicht van de auto maar komt bij ons op circa 500 euro per jaar.

BTW is 6% (levensmiddelen e.d.) en 21% (meeste andere zaken). Maar als je niet veel (onzin) koopt heb je er ook niet veel last van.

Brandstof/energie is duur als je vergelijkt met sommige andere landen. Hoge accijnzen/extra belasting. Maar dat gaat naar verbruik. Zaak dus dat je daar dus efficiënt mee omgaat. Wij hebben redelijke zuinige auto. Ook e.e.a. aan het huis gedaan en letten we redelijk op het verbruik bij aanschaf van apparaten zodat we voor gas en elektriciteit nog maar 30 euro per maand betalen.

Hypotheek is geen belasting, dus dat begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 22:47
Mijn vaste uitgaven:

625 Woonlasten (hypotheek, vve, verzekeringen, etc)
80 Energie
10 Water
105 Gemeentebelastingen
80 Ziektekostenverzekering
11 Mobiel abonnement
70 Internet + TV abonnement
25 Fitness abonnement
26 Pathe card
300 Boodschappen

Dat is dus 1300 euro, na belasting teruggave 1100 euro. Ik ben vrijgezel zonder kinderen met een appartement in Amsterdam Zuidoost. Fietsafstand van het werk, loopafstand van supermarkt en metro. Ik ga nog wat bezuinigen op internet/tv en de pathe card wegdoen.

Ik heb geen vast inkomen als zelfstandige en probeer mijn vaste lasten daarom te minimaliseren, zodat mijn buffer minder groot hoeft te zijn. Ik probeer niet boven de 1811 euro (modaal inkomen) te komen qua uitgaven, maar door reizen en uitgaan kom ik er wel steeds boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Zoijar schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:49:
[...]
Ik en m'n vrouw, geen kinderen, twee katten. Zij heeft helaas geen werk (master's psychologie, geen droog brood mee te verdienen, tot nu toe geen reacties zelfs), dat zou wel schelen.
Er zijn er zat met een lager inkomen waar een heel gezin van rond moet komen. Sterker nog, wij geven zelfs nog iets minder uit als dat jij nu aangeeft (2400) voor een gezin van 4 en auto.
Dus ik weet zeker dat je nog wel wat goedkoper uit zou kunnen zijn, maar daar zul je moeite voor moeten / bepaalde keuzes maken.

Maar het zou inderdaad enorm veel zou schelen is als je vrouw een inkomen zou hebben. Zelfs als zou het maar parttime en/of minimumloon zijn met b.v. een 1000 euro netto per maand. Misschien niet haar richting, maar ja, wel/niet werken is dan ook een keuze (ja, ook in een andere richting moet je moeite doen, maar als je hoog bent opgeleid moet je altijd wel iets kunnen vinden voor 1000 netto in de maand).

Als jij dan iets meer zou sparen, b.v. 400 ipv de gestelde 200, spaar je samen 1400 van de 3600 euro inkomsten. Spaar je toch al zo'n 39% en bijna 17K per jaar.

Dan hoef je dus geen 16 jaar te sparen om een aanbetaling te kunnen doen op een klein rijtjeshuis, maar kun je over 10 jaar dat rijtjeshuis cash kopen (10 jaar a 17K = 170K).

En dan gaat het nog harder, want dan kun je die 1000 euro per maand die je nu aan huur kwijt bent ook sparen, dan spaar je al 2400 van 3600, oftwel 67%.

Nou ja, een hoop aannames, geen huurverhoging, geen inflatie, geen kinderen maar ook geen salarisverhoging etc. Maar je begrijpt m'n punt wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Lasteraar schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:42:
Tja..

Waar mijn zelfvertrouwen soms door kwakkelt is toch het uiterlijk schoon wat andere soms hebben.
Haha, absurd hoe relatief het allemaal is.
Zelf ben ik net 32. Broodwinner van een jong gezin. 2 kinderen. Een hond , een kat ( beide op specialvoer........... ) een paard + stalling. 2 auto's. Sport . Hobby's. Vrijetijdsbesteding. Vakanties. Alles erop en eraan. En dan nog proberen te sparen.. Nou ja.. Het lukt.. Maar daar is wel een portie inkomen voor nodig.
Genoeg bezittingen dus, en ook nog kunnen sparen. Als je dat allemaal kunt betalen vraag ik me af hoe je nog naar anderen kunt kijken en je afvragen hoe ze het betalen?
Ondertussen verdien ik ook behoorlijk meer dan modaal. Zeker als ik ga kijken naar bonussen en vermogen wat ik het opgebouwd in de vorm van winstaandelen.. Daar zou ik mijn huidige schulden ( hypotheek ) mee kunnen aflossen en dan ben ik al redelijk onafhankelijk.. Echter.. Nog op hetzelfde plekje.. En dat wil ik niet. We willen graag wat groter. En ik wil dat op een verstandige manier doen. ( wat ik verstandig vind )

Anyway.
Als ik dan zie.. Hoeveel mooie huizen er zijn. Hoeveel mensen er wel niet in een veel dikkere (lease)auto rijden dan ik.. Hoevaak ze op vakantie gaan. En wat dat allemaal wel niet mag kosten..
Again, waar maak jij je druk om qua 'uiterlijk vertoon'? Ik zou dat denken als ik jou zou kennen/zien waarschijnlijk. Het is allemaal dus maar relatief.
Prima hoor.. Maar verdienen al die mensen dan zoveel geld ? Leef ik in een zo bijzondere omgeving ( neuh ? ) .. Ik vraag me serieus af waar ze het allemaal van doen.

Schijnt dat 5% v/d werkende bevolking in Nederland meer dan 100k per jaar verdient. Die 5% lijkt veel groter te zijn op straat.. Of zou het toch allemaal pracht en praal + een berg schuld zijn ?

Ik weet het niet.. Ik laat me er ook niet door gek maken. Trek mijn eigen plan. Rij nog lekker door met onze inmiddels 10 jaar oude afgetakelde gezinsauto. In ons oude huis met oude keuken en badkamer..

Maar ik heb geen schuld.. ( of iig gedekt ).. En dat slaapt heerlijk..
Sparen hoeft van mij niet zo. Maar schuld heb ik een hekel aan..

Echt onafhankelijk wordt je toch niet. Maar de hoge maandelijkse gelddruk die sommige creëren door dure hypotheken , dure leaseconstructies of financieringen.. Ben blij dat ik er niks mee te maken heb.

Dat mooie huis en die leuke auto komen er wel. Op mijn manier.. Lekker suf en veilig..
Ach ja, je moet het maar zo zien (en dat probeer ik zelf dan ook maar) er zijn altijd mensen die met minder moeten rondkomen.

Wij hebben geen lease-auto, alleen maar inmiddels oude barrels, geen dure hobby's, slechts 1 vakantie, geen paard of andere dure luxe vrijetijdsbestedingen etc. Geen bonus, geen 13e maand, geen loonsverhoging (zelfs geen inflatiecorrectie) over de afgelopen 4 jaar etc.

Maar goed, ik kan zelf ook moeilijk relativeren, als ik echt goed nadenk snap ik ook dat er heel veel mensen zijn die het slechter hebben. Toch hik ik zo langzamerhand tegen een depressie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Tja..

Vaak zijn mensen die voor een dergelijke uiterlijke schoon kiezen mensen die wat meer op korte termijn denken.

Uiteraard sluit een korte termijn winst geen winst op langere termijn uit overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik ben een 22 jarige student die op kamers zit.

Vaste uitgaven per maand:
-Telefoon 30
-Auto verzekering 10( auto is 32 jaar oud, en vergt amper onderhoud)
-benzine 50
-eten 120(4dagen in de week koken)
-stappen 150

Inkomen varieert tussen de 300-500(weekend baantje).
Mijn ouder betalen mijn kamer en zorgverzekering. Studiefinanciering krijgen ze terug en zorgtoeslag mag ik houden(+70)

Nu toevallig aan het stage lopen +650, maar ben wel 400 euro kwijt aan benzine kosten:(
dus hou daar maar 250euro aan over.

Ik heb vrij veel spaargeld. Echter is hier maar +- 10% echt door mij gespaard(5K). Ik was altijd vrij zuinig op mijn geld. Wou altijd maar meer spaargeld hebben.

Nu steeds meer van het uitgeven aan leuke dingen ''omdat ik maar 1x leef'' en als student er nog tijd voor heb om leuke dingen te doen.
Zoals:
-WIintersport
-Nieuwe wakeboard bindingen
-USA Roadtrip

[ Voor 7% gewijzigd door Mutybay op 09-10-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:31

CeesKees

I rest my Kees

Resistor schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 07:29:

• Bijstorten hypotheek €1150 (december) (om het maandbedrag nog meer omlaag te brengen)
Sorry, maar dat scheelt je (bij een rente van 4.7% per jaar) ongeveer 4,50 euro per maand. (55 per jaar) ik zou het pas interessant gaan vinden bij een tienvoud van dit bedrag.. Maar dan, wil je 11k achter de hand hebben, of 45 euro per maand minder uitgeven?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
CeesKees schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:53:
[...]
Sorry, maar dat scheelt je (bij een rente van 4.7% per jaar) ongeveer 4,50 euro per maand. (55 per jaar) ik zou het pas interessant gaan vinden bij een tienvoud van dit bedrag.. Maar dan, wil je 11k achter de hand hebben, of 45 euro per maand minder uitgeven?
Maar dan, stel je hebt 25K of 50K achter de hand. Wat dan? Oftewel, wanneer ga je wel aflossen, wanneer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dat is de grote vraag.

Zolang de HRA nog rendabel is (en volgens mij is dat zo) is aflossen leuk, maar niet heilig. Immers, de rente die je niet betaald is ook niet aftrekbaar...

In mijn optiek is aflossen dus pas interessant wanneer het oplevert dan het kost. En die EUR 1100 aflossen kost dus de HRA over eur 55 per jaar (dus vermenigvuldigen met de resterende looptijd)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Mijn benadering:
1) zorg dat je voldoende buffer hebt voor nood situaties (tijdje werkeloos en de auto en wasmachine gaan kapot b.v.)
2) Heb je die buffer, kijk dan wat het meeste oplevert op lange termijn. En HRA is vaak NIET net zo zeker zo rendabel. Zou namelijk betekenen dat je op je spaargeld meer rendement moet maken als je netto betaald. En denk ook even aan de 1,2% VRH.

[ Voor 39% gewijzigd door rube op 09-10-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-09 10:02
Als je een bankspaarhypotheek hebt, kan het wel degelijk nuttig zijn om wat geld dat je kunt missen hierin te investeren. Niet om de hypotheek af te lossen / te verlagen (HRA wil je immers houden, zolang de regeling blijft bestaan), maar voor op de spaarrekening waarmee de aflossing na 30 jaar plaatsvindt.

Over dit geld bouw je immers rente op met hetzelfde percentage als dat je betaalt voor je hypotheek. Zeker als je nog even te gaan hebt, gaat de rente-op-rente dan best tellen.

Die 1150 euro is (bij 4,7%) bijvoorbeeld na 23 jaar al 3x zoveel waard geworden. Dat kan nooit een echt slechte investering zijn met de huidige stand van zaken. Nogmaals, mits je het geld nu echt kunt missen.

edit: ook nog even iets meer ontopic:
Dat brandende gevoel heb ik ook altijd gehad. Ik gaf ook zo het dubbele uit voor een 'iets betere' gadget dan de gadget die ik nodig had.
Naar mijn mening verdween dit brandende gevoel toen het leven echt wat duurder werd qua hypotheek en dergelijke en al helemaal toen mijn vrouw haar baan verloor en we het op 1 salaris moesten rooien.
Dan word je wel gedwongen om wat bewuster om te gaan met de centen :)

[ Voor 24% gewijzigd door MindWarp op 09-10-2013 10:50 ]

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Brandende portemonnee heb ik geen last meer van..

Aankopen zijn nu uitsluitend puur op basis van ratio en dat was 'vroeger' anders, denk auto, gadgets etc. Auto is 8 jaar oud met 250k erop, maar zolang het onderhoud (wordt wel stipt bij een merkgarage uitgevoerd) qua kosten te verantwoorden is komt er absoluut geen andere. Dat-ie relatief zuinig is (1:16) is hierbij natuurlijk wel essentieel.

Hoewel eigenlijk helemaal niet hoeft heb ik bezuinigd op bladen, verzekeringen (auto), energie, kleding en boodschappen. Wat ik per maand overhou gaat naar de spaarrekening (waar het vervolgens langzaam minder waard wordt.... :( ).

terzijde, ot, in andere topics komt zo nu en dan de geringe bereidheid tot protest van Nederlanders naar voren. Vrijwel niets uitgeven afgezien van het noodzakelijke misschien het enige pressiemiddel wat we in deze democratie hebben. (even los van het feit dat het verder niets uithaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
1. Waar mijn zelfvertrouwen soms door kwakkelt is toch het uiterlijk schoon wat andere soms hebben.

2. Zelf ben ik net 32. Broodwinner van een jong gezin. 2 kinderen. Een hond , een kat ( beide op specialvoer........... ) een paard + stalling. 2 auto's. Sport . Hobby's. Vrijetijdsbesteding. Vakanties. Alles erop en eraan. En dan nog proberen te sparen.. Nou ja.. Het lukt.. Maar daar is wel een portie inkomen voor nodig.

3. Prima hoor.. Maar verdienen al die mensen dan zoveel geld ? Leef ik in een zo bijzondere omgeving ( neuh ? ) .. Ik vraag me serieus af waar ze het allemaal van doen.
1. Dat heb ik ook wel.
2. Mijn salaris is ook bovenmodaal, gaat net zo hard op als het even tegenzit. Alleen heb ik geen paard en ook geen 2 auto's (1 Twingo'tje). En ik woon in een appartement. Vriendin + 1 klein hondje (wel teringduur, vanwege uitlaatservice etc).
3. 2 inkomens en veel lenen. Dat is het echt volgens mij.

Mijn vriendin heeft wel een inkomen, maar daar heb ik zelf niks aan. Ze is kostendekkend (betaalt helft boodschappen en nog wat dingen). De rest gaat op aan haar opleiding + afbetalen studieschuld.

Pas wanneer ze klaar is met die opleiding zouden we het ruimer krijgen. Ware het niet dat ik zelf weer begonnen ben met studeren :X

Maar goed.. ik woon in een nette buurt, in een modern appartement en ik kom nog rond. Dus eigenlijk moet ik niet zeuren. Maar ik denk ook weleens "het is toch recessie? waarom is de bioscoop helemaal afgeladen als ik er een keer heen ga? waarom rijdt iedereen in dikke auto's behalve ik? waarom woont bijna iedereen die ik ken in een groter huis dan ik?" .. en dat allemaal terwijl het inkomen nauwelijks scheelt.

Volgens mij leven mensen echt op het randje.

Op mijn balans heb ik theoretisch 500 euro per maand over persoonlijk. En dan voel ik mij al niet prettig. Ik vind het best spannend zo (voor de verhuizing had ik 900 euro over standaard) en heb nu al 3 maanden achter de rug waar bijna niets van die 500 euro over bleef (reparatie aan auto, etc.. enige wat ik echt zelf heb gedaan is 300 euro aan studie besteed, de rest was calamiteiten opvangen zeg maar).

Als ik net zo op het randje zou leven als veel mensen die ik ken, dan had ik nu dus een probleem gehad. En had ik bijvoorbeeld die 300 euro voor de studie niet kunnen betalen.

Ik moet er niet aan denken zo krap te leven :X Dus dan maar geen nieuwe auto en geen groter huis. Dat is dan jammer voor Rutte :P De hypocriet die zelf in een flatje woont in Den Haag :D

http://www.joop.nl/econom...e_en_samsom_met_hun_geld/

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 09-10-2013 11:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja..

Gokje: Op zijn minst al geen paard + stalling hebben. Snelle google geeft nogal grote range voor kosten van een paard, maar je zal al wel snel op zon 250-300 euro per maand zitten. Dan heb je nog aanschafkosten, en jij had een heel stuk mooiere auto kunnen kopen als je dat in een auto had geinvesteerd.
Voeg daar dan nog twee auto's, twee huisdieren met dure voeding, meerdere vakanties, alles erop en eraan. En ik vind het vooral vreemd dat je jaloers zou worden op wat andere hebben met hoe verschrikkelijk veel je zelf al hebt. Hoeveel mensen denk jij dat er zomaar een paard bij kunnen kopen zonder te moeten bezuinigen op andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
rube schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:05:
Wij sparen echter een heel stuk meer als wat jij verwacht. Wij sparen bijna 65%. We wonen niet in Oost Europa maar gewoon in de randstad. Niet in een achterbuurt. Gaan op vakantie, hebben een auto, kinderen sporten etc. Ja, we gaan wel zorgvuldig om met de uitgaven maar genieten daarom niet minder van het leven.
Je spaart 65% van je netto-inkomen van ca. 4k, oftewel 2240 eu, dus je houdt ongeveer 1760 eu over om van te wonen, te eten, kleding van te kopen, twee kinderen van te onderhouden en een auto van te rijden? Dat zou mij niet lukken. Een simpel rekensommetje levert al op:

- Hypotheek netto 1060
- GWL 130
- Zorgverzekering twee personen 180
- Eten/drinken 450

Dan zit je al op 1820. En dan hebben wij nog een goedkope zorgverzekering (Promovendum, 90 eu per maand), verbruiken we voor een oud huis niet bizar veel gas en electra en gaan we niet helemaal uit ons dak met eten. Nota bene dat ik hier dan nog niet eens heb meegerekend:

- Kleding voor twee personen
- Onderhoud (deels VVE, deels zelf)
- Af en toe uitgaan/horeca
- Internet, RTV en één goed tijdschrift (Groene Amsterdammer)

En zo zullen er nog wel tig posten zijn die in een normaal huishouden opkomen. Wij hebben geen kinderen, geen huisdieren, geen auto en gaan niet excessief op vakantie (ik stem ons vakantiebudget per jaar precies af op mijn vakantiegeld zodat dat voor de maandlasten verder buiten beschouwing blijft). Het huis is de grootste kostenpost, maar een (veel) goedkoper huis zou hooguit een hypotheeklast van 400 euro minder hebben opgeleverd. Dan kom ik nog steeds bij lange na niet aan die 65%. Het zijn bovendien communicerende vaten: huizen zijn goedkoper als ik verder van je werk zou zijn gaan wonen, maar dan komen er wel weer reiskosten bij (hetzij auto, hetzij OV).
Kortom, ook in West Europa is het goed mogelijk en niet een ander verhaal. Het gaat er wel om welke keuzes je maakt. En geen last hebt van een brandende portemonnee natuurlijk :P .

Overigens, op het moment dat je flink wat gespaard hebt, zie je ook dat het makkelijker gaat worden. Rente, dividend neemt toe en gaan op een gegeven moment serieuze vormen aannemen en versnellen het sparen zonder dat je meer hoeft te verdienen.
Ik ben natuurlijk niet zielig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel sta te kijken van de percentages die je meent te kunnen sparen. Geld maakt natuurlijk geld, maar voordat je zulke bedragen op de bank of in beleggingen hebt zitten dat je daadwerkelijk iets hebt aan de rentes of dividenden, ben je wel even bezig, zeker als je geen financieel voordeel hebt van huis uit, zoals ouders die geld storten of borg staan voor hypotheken. De faciliteiten die de overheid ons nu biedt (100.000 eu belastingvrij schenken, mits in het huis) zeggen mij dan ook niets, mijn vriendin en ik hebben altijd alles zelf moeten doen en rekenen nergens op.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 09-10-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dat is mijn hele probleem met aflossen!
Het loont niet...

Van die 45 euro krijg je ook nog eens 42% aan HRA terug...

Heb je al die moeite gedaan om 11k bij elkaar te sparen, levert het je 30 euro in de maand op...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is gelijk het probleem van het Nederlandse hyphotheek stelsel. In het buitenland is het normaal je hypotheek zo snel mogelijk af te betalen. Echter in Nederland loont dat niet door de HRA. Door de HRA creëert de staat eigelijk onnodig veel krediet.
Echter zit het zo ver verweven in het systeem dat 1, 2, 3 afschaffen ook niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar goed.. ik woon in een nette buurt, in een modern appartement en ik kom nog rond. Dus eigenlijk moet ik niet zeuren. Maar ik denk ook weleens "het is toch recessie? waarom is de bioscoop helemaal afgeladen als ik er een keer heen ga? waarom rijdt iedereen in dikke auto's behalve ik? waarom woont bijna iedereen die ik ken in een groter huis dan ik?" .. en dat allemaal terwijl het inkomen nauwelijks scheelt.

Volgens mij leven mensen echt op het randje.
Niet iedereen is starter. Als je een paar decennia je hypotheek hebt afgelost, je pensioen hebt opgebouwd, een carriere hebt gemaakt, een paar kinderen hebt grootgebracht die inmiddels het nest verlaten hebben, dan kan je zelfs met een gewoon inkomen best een aardige vermogenspositie hebben, zelfs al heb je geen spaargeld. En als je dan 50 bent, een overwaarde van meer dan een ton in je huis hebt zitten door aflossing en inflatie en het vooruitzicht hebt op een goed pensioen, dan zijn er best banken die je bijvoorbeeld een hypotheek willen verstrekken van 3 ton voor een huis van 4 ton. Die maandlasten kan je dan goed dragen en je zal door je overwaarde niet snel eindigen met een restschuld, dus als je je geen zorgen maakt over baanverlies kan je zoiets verantwoord doen. En nadat je kinderen het huis uit zijn lukt sparen voor een dikke auto misschien ook wel.

Maar dan moet je geen domme dingen gedaan hebben, zoals het kopen van een huis met aflossingsvrije hypotheek of met een woekerpolis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:53:
En dat is gelijk het probleem van het Nederlandse hyphotheek stelsel. In het buitenland is het normaal je hypotheek zo snel mogelijk af te betalen. Echter in Nederland loont dat niet door de HRA. Door de HRA creëert de staat eigelijk onnodig veel krediet.
Echter zit het zo ver verweven in het systeem dat 1, 2, 3 afschaffen ook niet lukt.
Maar ook de 45 euro is niet lonend genoeg...

Ben je met moeite 10k apart aan het leggen... Ben je 4 jaar lang 200 euro per maand voor aan het opzij zetten.

En wat loont het daarna?
45 euro per maand! Nou poehoe...

Ik betaal liever 45 euro extra, dan 200 euro per maand de komende 4 jaar...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Sissors schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:12:
[...]

Gokje: Op zijn minst al geen paard + stalling hebben. Snelle google geeft nogal grote range voor kosten van een paard, maar je zal al wel snel op zon 250-300 euro per maand zitten. Dan heb je nog aanschafkosten, en jij had een heel stuk mooiere auto kunnen kopen als je dat in een auto had geinvesteerd.
Voeg daar dan nog twee auto's, twee huisdieren met dure voeding, meerdere vakanties, alles erop en eraan. En ik vind het vooral vreemd dat je jaloers zou worden op wat andere hebben met hoe verschrikkelijk veel je zelf al hebt. Hoeveel mensen denk jij dat er zomaar een paard bij kunnen kopen zonder te moeten bezuinigen op andere dingen?
Klopt. Ben ik me ook van bewust. Maar daarvoor steek ik mijn (financiele) nek ook uit.
Paard is idd duur... Qua vaste lasten is het gewoon den BMW X5 diesel die je er zomaar even bij hebt.

Was het bootje nog vergeten in het rijtje..... ;) dat hoort er ook bij.. + ligkosten ect..

Dus nee. Ik ben ook niet verbaasd dat het op is. En zonder paard, boot , kinderen(?) zou ik een zeer riant huis kunnen financieren + een leuke(re) auto.

Maar het is zoals het is. Ik klaag ook niet. Op is op en we genieten er nu van
Over 30 jaar moeten we eerst maar eens zien dat we nog leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[...]

Scheelt inderdaad niet veel, maar €1150,- op de spaarrekening levert minder op dan €1150,- (10x minimum jaarinleg) wat je extra bij de spaarhypotheek er bij stort. 1,2% of 5,6% (30 jaar vast, nog 28 te gaan)

Ik kan het geld missen, is in feite maar 2 maanden sparen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
nare man schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:27:
[...]
Je spaart 65% van je netto-inkomen van ca. 4k, oftewel 2240 eu,
Nee, ik ook gaf ook aan "Mijn vrouw zit op iets meer als 80% van modaal."
Dus we sparen circa 65% van mijn en haar salaris bij elkaar op geteld.
Ik bedoelde dat het te verwachten is dat jullie situatie in te toekomst waarschijnlijk wel hetzelfde zou kunnen zijn.
dus je houdt ongeveer 1760 eu over om van te wonen, te eten, kleding van te kopen, twee kinderen van te onderhouden en een auto van te rijden?
Zie hierboven. Dat is dus wel iets meer (2350).
Dat zou mij niet lukken. Een simpel rekensommetje levert al op:
- Hypotheek netto 1060
Bij ons netto 400. Niet te duur huis en inmiddels wat afgelost.
- GWL 130
Bij ons 50 (opletten met aanschaf apparatuur, hoe je er mee omgaat en geïnvesteerd in zonnepanelen.)
- Zorgverzekering twee personen 180
- Eten/drinken 450
Dat doen wij ook met 2 kinderen erbij.
Dan zit je al op 1820.
Bij ons dus op 1080. Da's al ff een verschil.
En dan hebben wij nog een goedkope zorgverzekering (Promovendum, 90 eu per maand), verbruiken we voor een oud huis niet bizar veel gas en electra en gaan we niet helemaal uit ons dak met eten. Nota bene dat ik hier dan nog niet eens heb meegerekend:

- Kleding voor twee personen
- Onderhoud (deels VVE, deels zelf)
- Af en toe uitgaan/horeca
- Internet, RTV en één goed tijdschrift (Groene Amsterdammer)

En zo zullen er nog wel tig posten zijn die in een normaal huishouden opkomen. Wij hebben geen kinderen, geen huisdieren, geen auto en gaan niet excessief op vakantie (ik stem ons vakantiebudget per jaar precies af op mijn vakantiegeld zodat dat voor de maandlasten verder buiten beschouwing blijft). Het huis is de grootste kostenpost, maar een (veel) goedkoper huis zou hooguit een hypotheeklast van 400 euro minder hebben opgeleverd. Dan kom ik nog steeds bij lange na niet aan die 65%.
Nou ja, zie de verschillen hierboven.
2350 geven we gemiddeld uit. Dat is gemeten over de laatste 12 maanden dus daar zit echt ALLES bij in.
Mijn inkomsten gemiddeld van 4000, mijn vrouw 1880 en dan nog wat inkomsten uit rente/dividend totaal 6280. Afgerond 63% en mede doordat we recent nog iets hebben afgelost zal dat naar 65 gaan.
Het zijn bovendien communicerende vaten: huizen zijn goedkoper als ik verder van je werk zou zijn gaan wonen, maar dan komen er wel weer reiskosten bij (hetzij auto, hetzij OV).
Vaak wel, niet altijd. Ik heb het geluk dat ik veel thuis kan werken. Vrouw werkt vlakbij en gaat vaak met de fiets. Maar voor het verschil met jouw hypotheek (660 euro) kun je wel wat extra kosten maken (puur naar geld gekeken natuurlijk.)
[...]
Ik ben natuurlijk niet zielig, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel sta te kijken van de percentages die je meent te kunnen sparen. Geld maakt natuurlijk geld, maar voordat je zulke bedragen op de bank of in beleggingen hebt zitten dat je daadwerkelijk iets hebt aan de rentes of dividenden, ben je wel even bezig, zeker als je geen financieel voordeel hebt van huis uit, zoals ouders die geld storten of borg staan voor hypotheken. De faciliteiten die de overheid ons nu biedt (100.000 eu belastingvrij schenken, mits in het huis) zeggen mij dan ook niets, mijn vriendin en ik hebben altijd alles zelf moeten doen en rekenen nergens op.
Laat ik een ding voorop stellen, ik post dit niet om mensen jaloers te maken ofzo, en ja wij hebben een erg ruim inkomen in vergelijking met velen anderen.

Maar wat ik wel wil laten zien is dat voor veel mensen met HBO/WO en een beetje geluk, dit echt niet onmogelijk. Wel is het een kwestie van bepaalde keuzes maken.
En dat is echt niet ongelooflijk moeilijk: een groot percentage van de gezinnen van Nederland moet het doen van 2350 per maand of minder. Die tijd hebben wij ook gehad. De laatste jaren zijn we echter flink gaan stijgen in salaris, maar hebben wij onze uitgaven op hetzelfde niveau gehouden. Ook geen behoefte om meer uit te geven, geld brand niet in onze portemonnee.

En voor all duidelijkheid, wij hebben ook geen erfenis, schenking ofzo gekregen. Gewoon alles zelf bij elkaar verdiend en gespaard.

Edit: ik wijk overigens steeds meer van het topic af, dus als we verder gaan kunnen we dat geloof ik beter hier doen: Hoe (en hoeveel) spaart de tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 17:00
Resistor schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:42:
[...]

Scheelt inderdaad niet veel, maar €1150,- op de spaarrekening levert minder op dan €1150,- (10x minimum jaarinleg) wat je extra bij de spaarhypotheek er bij stort. 1,2% of 5,6% (30 jaar vast, nog 28 te gaan)

Ik kan het geld missen, is in feite maar 2 maanden sparen.
Natuurlijk is die keuze makkelijker te maken als je er maar 2 maanden voor hoeft te sparen.
Als je er 6 maanden over doet, omdat je 200 eu per maand spaart bijvoorbeeld, dan denk je wel langer na om dat geld in de bakstenen te stoppen, of achter de hand te houden voor onvoorziene uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dank voor de verhelderende toelichting :)

Mijn post was uiteraard ook niet bedoeld als klaagzang (als in: ik wil wel meer sparen maar ik kan het niet). Meer sparen is in zoverre wel een keuze. Ik realiseer mij ook dat 450 (en soms zelfs 500+) per maand voor eten met zijn tweeën vrij veel is. Idem voor wonen à 1060 euro (bruto is het zelfs 1660, ik krijg bijna 600 euro terug maandelijks). We houden van lekker eten, willen graag mooi wonen en gaan vaak in bad (2,5-persoons) hetgeen (in combinatie met een oud huis) de energierekening verklaart. Mocht de nood aan de man komen dan kan ik natuurlijk al die luxe-uitgaven wel terugschroeven (met uitzondering van het huis natuurlijk, ik los al 100% af, maar om de maandlasten substantieel omlaag te brengen zou ik erg veel extra moeten gaan aflossen en dat is bij de huidige fiscale behandeling van de eigen woning niet zo nuttig).

Anyway, terug on topic :)

[ Voor 19% gewijzigd door nare man op 09-10-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

Hanteer het principe wat meerdere tweakers hanteren, na storting salaris gaat gelijk x bedrag storten naar spaarrekening. Omdat ik zelf bedrijfseconomie heb gedaan en boekhouden leuk vind(Ja ik spoor niet :9) maak ik een gedetailleerd budget en spaar ik niet lukraak.

Spaarbedrag is onderverdeeld in volgende posten: (Heb geen huis e.d., heb huurappartement)
- Vervanging/reparatie auto
- Vakantie
- Kleding (Schoenen e.d.)
- PC
- Aflossing studieschuld (Moet in augustus 2014 beginnen met aflossen, maar ga alles in 1 keer aflossen in die maand)

Alles is gekoppeld aan een spaar/afschrijving termijn, dus mijn spaarbedrag staat nooit 100% vast. Het is belangrijk dat je spaargeld koppelt aan doelen. Waardoor jezelf een bepaalde druk oplegt om je spaardoel na te streven en monitor dit elke maand.

Wat ik hierna over hou(Na vaste lasten, boodschappen e.d.) is vrij om te spenderen per maand.
Vakantiegeld beschouw ik als incidenteel resultaat en gaat alles direct naar mijn spaarrekening

Door mijn budget heb ik nooit een issue met liquiditeit en hou ik een aardig zak centje over. Dan is het leuk wanneer je weer een groot bedrag mag uitgeven. :)

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb het gewoon over leeftijdsgenoten :) Dertigers dus.

De enige manier dat ik naast sparen vermogen zou kunnen opbouwen momenteel is door een woning te kopen. Ik voel mij echter veel te onzeker over het feit of ik wel in de regio wil blijven, waardoor ik huren simpelweg veel prettiger vind.

Zolang dat zo is, is sparen voor mij de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik ben altijd erg zuinig geweest, weinig geld uitgegeven, grote spaarsaldo.

Inmiddels verdien ik nu vrij goed en ik ben een beetje zat geworden van al het sparen. Je moet er ook een beetje van genieten.. Ik zorg ervoor dat een paar maandsalarissen op mijn spaarrekening staat zodat ik genoeg geld heb voor allerlei vervelende situaties en voor de rest geef ik het nu uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

Tja..

Zoek eens terug in je eigen post, misschien vind je daar het antwoord. Een paard en stalling? 2 auto's? Vakanties met alles erop en eraan? Niet veel mensen in dit land die dát hebben én daarnaast nog een hele dikke auto kunnen rijden en niet veel mensen die dat allemaal hebben én nog 6 keer per jaar op vakantie gaan.

Het is een kwestie van keuzes maken, blijkbaar verdien je niet slecht als je dat allemaal op 1 salaris kan betalen maar er zijn genoeg mensen die nu denken: waar doet ie dat allemaal van!

In mijn oude buurt reden enorm dikke en dure auto's rond maar dat was wel een pauperbuurt, die lui gingen nooit op vakantie en hun huis had al 50 jaar geen nieuwe verf meer gehad. Dat is dus een keuze die je maakt en dan zijn er dus mensen zoals jij die dan denken: Goh, waarom heb ik die dikke auto niet. Dat is dus omdat ze de keuze hebben gemaakt om alles op te geven voor die dikke auto.

Daarnaast is er ook veel uiterlijk vertoon. De buurman heeft een SUV, ik morgen ook , desnoods geleend. En tja ik heb dan wel een minimumloon, die dikke LCD tv van 60 inch komt er toch, via de wehkamp kan dat heel goedkoop.

Je moet maar naar 1 persoon kijken en dat ben jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:03
Bejit schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:05:
Hanteer het principe wat meerdere tweakers hanteren, na storting salaris gaat gelijk x bedrag storten naar spaarrekening. Omdat ik zelf bedrijfseconomie heb gedaan en boekhouden leuk vind(Ja ik spoor niet :9) maak ik een gedetailleerd budget en spaar ik niet lukraak.

Spaarbedrag is onderverdeeld in volgende posten: (Heb geen huis e.d., heb huurappartement)
- Vervanging/reparatie auto
- Vakantie
- Kleding (Schoenen e.d.)
- PC
- Aflossing studieschuld (Moet in augustus 2014 beginnen met aflossen, maar ga alles in 1 keer aflossen in die maand)

Alles is gekoppeld aan een spaar/afschrijving termijn, dus mijn spaarbedrag staat nooit 100% vast. Het is belangrijk dat je spaargeld koppelt aan doelen. Waardoor jezelf een bepaalde druk oplegt om je spaardoel na te streven en monitor dit elke maand.

Wat ik hierna over hou(Na vaste lasten, boodschappen e.d.) is vrij om te spenderen per maand.
Vakantiegeld beschouw ik als incidenteel resultaat en gaat alles direct naar mijn spaarrekening

Door mijn budget heb ik nooit een issue met liquiditeit en hou ik een aardig zak centje over. Dan is het leuk wanneer je weer een groot bedrag mag uitgeven. :)
Als ik jou was zou ik alvast beginnen met de aflossing van de studieschuld, de rente loopt wel gewoon op namelijk :)
Metro2002 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:25:
Zoek eens terug in je eigen post, misschien vind je daar het antwoord. Een paard en stalling? 2 auto's? Vakanties met alles erop en eraan? Niet veel mensen in dit land die dát hebben én daarnaast nog een hele dikke auto kunnen rijden en niet veel mensen die dat allemaal hebben én nog 6 keer per jaar op vakantie gaan.
Volgens mij hap je nu op een troll :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ossi schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:34:
[...]

Als ik jou was zou ik alvast beginnen met de aflossing van de studieschuld, de rente loopt wel gewoon op namelijk :)

[...]

Volgens mij genoeg volk dat echt zo redeneert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 15-09 16:03
Metro2002 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:54:
[...]

Volgens mij genoeg volk dat echt zo redeneert :P
Heb jij ook al zoveel medelijden? :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

rube schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:12:
Er zijn er zat met een lager inkomen waar een heel gezin van rond moet komen. Sterker nog, wij geven zelfs nog iets minder uit als dat jij nu aangeeft (2400) voor een gezin van 4 en auto.
Dus ik weet zeker dat je nog wel wat goedkoper uit zou kunnen zijn, maar daar zul je moeite voor moeten / bepaalde keuzes maken.
Weet ik; ik overdreef het ook wel een beetje. Ik leef goed verder, niets te klagen. Bij de boodschappen gooi ik alles in de kar waar ik zin in heb, en als ik echt iets nodig heb koop ik het -- hoewel dat niet veel is.
Maar het zou inderdaad enorm veel zou schelen is als je vrouw een inkomen zou hebben.
Ja, dat zou inderdaad een stuk schelen. Wat ik verder ook nog niet mee nam was m'n bonus en vakantiegeld, maar dat gaat meestal op aan.... vakantie :)
Dan hoef je dus geen 16 jaar te sparen om een aanbetaling te kunnen doen op een klein rijtjeshuis, maar kun je over 10 jaar dat rijtjeshuis cash kopen (10 jaar a 17K = 170K).
Hehe, in amsterdam-zuid heb je voor 170k net een garage box. M'n eigen flat kost 260k oid, en een beetje huis waar je in de toekomst ook nog een kind kan opvoeden moet je toch minimaal wel denken aan 300k, wat al snel 400k is. En ik wil dus niet iets kopen voor 250k waar ik over 5 jaar vanaf wil...
En dan gaat het nog harder, want dan kun je die 1000 euro per maand die je nu aan huur kwijt bent ook sparen, dan spaar je al 2400 van 3600, oftwel 67%.
Tsja, op bovengenoemde bedragen is de hypotheek zelfs na HRA ook toch al snel 1000-1500 euro p/m. En dan los je niet flink af...
Nou ja, een hoop aannames, geen huurverhoging, geen inflatie, geen kinderen maar ook geen salarisverhoging etc. Maar je begrijpt m'n punt wel denk ik.
Jawel, er is ook wel wat te sparen, maar als alleen-verdiener met ~ 2x modaal valt het toch behoorlijk zwaar in de randstad. En zoals andere ook stellen: ik ga bijvoorbeeld niet wijn van 2 euro drinken ipv 8 om zo een paar tientjes te besparen; dat is het me gewoon echt niet waard.

Zo ga ik ook m'n paard niet ineens verkopen: hoe kom ik dan op m'n werk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
[...]

:?

Volgens mij zie je spoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben minder snel uit gaan geven naarmate ik meer ben gaan verdienen, grappig genoeg, maar m'n spaardiscipline is sinds kort pas echt verbeterd. Ik verdien goed, maar ongemerkt gaan er toch altijd weer een hoop knaken her en der de deur uit. Helpt ook niet dat ik wat minder goedkope hobbies heb, maar ja.

Onlangs ergens gelezen dat 20% van je nettoloon sparen een goede richtlijn is, dus daar zijn we ons beter aan gaan houden. Hier komt iedere 2 weken het loon binnen, dus dan meteen een overschrijving naar de spaarrekening en dan vult het vanzelf op. Die 20% is voor de een natuurlijk makkelijker te doen dan voor de ander.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Zoijar schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 18:20:
[...]
Hehe, in amsterdam-zuid heb je voor 170k net een garage box.
M'n eigen flat kost 260k oid, en een beetje huis waar je in de toekomst ook nog een kind kan opvoeden moet je toch minimaal wel denken aan 300k, wat al snel 400k is.
Tja, maar dat is ook een keuze he? Amsterdam is duurder. Voor 200K kun je ook in de randstad prima huizen in nette buurt kopen waar je met een gezin kunt wonen.

Moet je voor de grap eens eens kijken hoeveel extra uur-dagen-jaren je moet werken om het verschil bij elkaar te kunnen sparen...
Tsja, op bovengenoemde bedragen is de hypotheek zelfs na HRA ook toch al snel 1000-1500 euro p/m. En dan los je niet flink af...
Nou ja, zoals ik stelde zou je na 10 Jaar 170K hebben gespaard. Dan hoef je dus niet meer vast te zitten aan een hoge hypotheek. Voor een paar honderd euro per maand incl. aflossen kun je dan ook wonen. Maar....dat zijn allemaal keuzes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
rube schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 06:54:
[...]

Tja, maar dat is ook een keuze he? Amsterdam is duurder. Voor 200K kun je ook in de randstad prima huizen in nette buurt kopen waar je met een gezin kunt wonen.
Nee, Amsterdam Zuid is duurder. Ik woon ook veel goedkoper in een minder populaire buurt van Amsterdam. Las ergens dat dat een truc is om rijk te worden: onder je stand wonen. Je voelt je tevredener als je ziet dat je het goed heb t.o.v. je buren en hebt minder drang om duurder te gaan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

MisterBlue schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:47:
Las ergens dat dat een truc is om rijk te worden: onder je stand wonen. Je voelt je tevredener als je ziet dat je het goed heb t.o.v. je buren en hebt minder drang om duurder te gaan leven.
Een buurt waar je je continue ergert aan de omgeving, de overlast, de gehorige woningen en/of de onveiligheid op straat is ook niet bevorderlijk voor je woonplezier. Dan maar liever op stand wonen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dit zijn trouwens een paar goeie boeken over hoe om te gaan met geld:

Your Money Or Your Life

Early Retirement Extreme

The Millionaire Next Door: The Surprising Secrets of America's Wealthy
Las ergens dat dat een truc is om rijk te worden: onder je stand wonen.
Inderdaad. Voorbeeld: een kennis van ons woont in een mooi huis en zijn vrouw heeft een of andere mercedes and hij een bmw x5. De duurste merkkleding, dure drank, duur uitgaan, personal trainers bij fitness etc.

Maar ze zitten 25k euro (in Bulgarije is dat snel vergelijkbaar met een 100k euro in NL) onder water en nauwelijks geld over. Ik verdien ca 3x zo veel wat hij verdient, maar bij ons is het niet zichtbaar. Ik ga naar een normale sportschool zonder personal trainer, we hebben geen auto, kopen geen dure merkleding etc. Wij sparen, zij niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Alarmnummer op 10-10-2013 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE

DvE

ORA-00000

dfrenner schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:00:
[...]

Maar ook de 45 euro is niet lonend genoeg...

Ben je met moeite 10k apart aan het leggen... Ben je 4 jaar lang 200 euro per maand voor aan het opzij zetten.

En wat loont het daarna?
45 euro per maand! Nou poehoe...

Ik betaal liever 45 euro extra, dan 200 euro per maand de komende 4 jaar...
Hmmm, misschien, maar 45 x 12 maanden x 30 jaar = 16200,-
Da's meer dan die 10k die je hebt ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

MisterBlue schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:47:
Nee, Amsterdam Zuid is duurder. Ik woon ook veel goedkoper in een minder populaire buurt van Amsterdam. Las ergens dat dat een truc is om rijk te worden: onder je stand wonen. Je voelt je tevredener als je ziet dat je het goed heb t.o.v. je buren en hebt minder drang om duurder te gaan leven.
Klopt ook wel.

Als ik zoek op bv max 200k, 75+ m2, met tuin, dan is er van amstelveen-zuid tot aan het centraal station geen enkel huis te koop. Echter, in Nieuw-West, Zuid-Oost en Noord voldoende -- alleen loop je dan het risico 190k te betalen om je kinderen naar school te sturen in een 'prachtwijk'. Maarja, daar ben ik dan weer te snobistisch voor: daar wil ik echt niet wonen...

Natuurlijk is het een keuze, maar sinds mijn geboorte zijn mijn familie, vrienden, werk en mijn hele leven te vinden in zuid en amstelveen. Verhuizen is een optie, maar maakt dat me dan echt gelukkig? Ik kan ook harder gaan werken ;)
Alarmnummer schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:08:
Inderdaad. Voorbeeld: een kennis van ons woont in een mooi huis en zijn vrouw heeft een of andere mercedes and hij een bmw x5. De duurste merkkleding, dure drank, duur uitgaan, personal trainers bij fitness etc.

Maar ze zitten 25k euro (in Bulgarije is dat snel vergelijkbaar met een 100k euro in NL) onder water en nauwelijks geld over. Ik verdien ca 3x zo veel wat hij verdient, maar bij ons is het niet zichtbaar. Ik ga naar een normale sportschool zonder personal trainer, we hebben geen auto, kopen geen dure merkleding etc. Wij sparen, zij niet.
Ik zou zelf ook eerder van het sparen zijn zoals jij hoor in dit geval, maar toch is er voor beide wel wat te zeggen soms. Stel dat je morgen allebei dood gaat: wie was er dan slimmer? :P

Eigenlijk leven we verkeerd om... als je jong bent en alles kan heb je geen geld, en als je eindelijk wel geld hebt dan kan je niks meer :)

[ Voor 37% gewijzigd door Zoijar op 10-10-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Zoijar schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:31:
[...]

Natuurlijk is het een keuze, maar sinds mijn geboorte zijn mijn familie, vrienden, werk en mijn hele leven te vinden in zuid en amstelveen. Verhuizen is een optie, maar maakt dat me dan echt gelukkig? Ik kan ook harder gaan werken ;)
Als je er bent opgegroeid begrijp ik het wel. Ik woon intussen ook al 15 jaar in Zuid-Oost en ga er ook niet meer weg, tenzij naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Alarmnummer schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:08:
Dit zijn trouwens een paar goeie boeken over hoe om te gaan met geld:

Your Money Or Your Life

Early Retirement Extreme
Ik heb beide boeken gelezen en zit alsnog in een situatie waar soms niks meer overblijft aan het einde van de maand.

Het grootste probleem is wonen en transport.

Op het gebied van wonen wil ik gewoon niet meer in een achterbuurt zitten. Ik trek dat niet meer. Na 8 jaar in Delfshaven gewoond te hebben, kotste ik die buurt echt uit. Mijn wooneisen vallen op zich wel mee. Een net appartement van 80m2 met een zonnig balkon, bouwjaar 1990 of nieuwer in een nette woonwijk waar ik niet tussen de Sjonnies of Ali's woon. En daarin zou ik prima met kinderen kunnen wonen wat mij betreft. Beetje slim indelen.

Huurprijzen liggen dan alleen wel meteen op 800 euro per maand of meer. En qua koop zit je dan al snel aan 160k en meer te denken.

Transport: werk ligt meestal ergens waar ik niet wil wonen. Mijn werk ligt bijvoorbeeld in Schiedam, onder de rook van Pernis. Andere banen liggen vaak in een industrieterrein langs de snelweg, of in een heel andere stad. Dus dan ga je aan trein of auto denken, en beide kosten veel in Nederland.

Ik verdien iets meer dan 2000 netto per maand, maar ben dus aan wonen en auto al makkelijk 1200 euro kwijt. Dan heb ik nog niet gegeten, zorgkosten betaald, etc.

Voor de rest boeit het mij allemaal niet. Geen dure gadgets, geen personal trainers :P , auto is een Twingo van 5 jaar oud, ik loop in kleren van gemiddeld 2 a 3 jaar oud, ga bijna nooit uit eten, geen dure vakanties enzovoorts.

Ik ben een enorme cheap skate eigenlijk. Maar in een achterbuurt wonen wil ik simpelweg niet meer. En goedkoper wonen in een redelijke buurt kan eigenlijk alleen maar ver buiten de stad, waardoor de kosten (en reistijden) voor transport enorm stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Lethalis schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:34:
[...]

Ik heb beide boeken gelezen en zit alsnog in een situatie waar soms niks meer overblijft aan het einde van de maand.

Het grootste probleem is wonen en transport.
Ik ken het probleem, alhoewel ik met transport altijd geluk heb gehad (geen auto).
Ik verdien iets meer dan 2000 netto per maand, maar ben dus aan wonen en auto al makkelijk 1200 euro kwijt. Dan heb ik nog niet gegeten, zorgkosten betaald, etc.
Ik ken het probleem.

Ik ben meer gaan verdienen door in het buitenland te gaan wonen en voor buitenlandse werkgevers te gaan werken. We hebben vanmorgen een 'nieuw' appartement uitgekozen in Sofia (hoofdstad) voor 300 euro per maand in een goeie buurt, super uitzicht op de bergen ipv uitzicht op lelijke grijze torens en mooi ingericht. De huur is maar een fractie van mijn netto salaris. In Nederland is dat een stuk moeilijker. Voor mijn laatste baan was ik ca 30% van mijn salaris kwijt aan huur (wel een prachtige woning).

Nederlandse it salarissen zijn niet zo geweldig (houd echt wel op bij een 60k voor een developer) en dan een enorme hoeveelheid belasting. Er blijft dan niet veel van over.
Voor de rest boeit het mij allemaal niet. Geen dure gadgets, geen personal trainers :P , auto is een Twingo van 5 jaar oud, ik loop in kleren van gemiddeld 2 a 3 jaar oud, ga bijna nooit uit eten, geen dure vakanties enzovoorts.
Dito hier, alhoewel ik wel zo nu en dan uit ga eten/bioscoop mijn mijn vriendin omdat het toch heel goedkoop is. En verder eet ik ivm mijn werk, als ik op reis ben, ook regelmatig uit :) Op vakantie gaan maak je me niet blij mee, voor mijn werk moet ik al vaak reizen (afgelopen maand ben ik meer op pad geweest dan thuis).

We hebben een bepaald budget (25% salaris) waarvan we leven, en ik doe niet moeilijk wat er binnen dat budget gebeurd. Maar als we daar over heen gaan, dan ben ik wel kritisch en er moet wel een goeie reden voor zijn. De afgelopen maanden moesten ik en mijn vriendin wat genetische tests ondergaan ivm erfelijke aandoening in mijn familie en dan ga je wel ruim over het budget heen. Maar dat moet dan maar.
Ik ben een enorme cheap skate eigenlijk. Maar in een achterbuurt wonen wil ik simpelweg niet meer. En goedkoper wonen in een redelijke buurt kan eigenlijk alleen maar ver buiten de stad, waardoor de kosten (en reistijden) voor transport enorm stijgen.
Ik ken het. Ik hou ook liever mijn geld in mijn portemonnee, maar als ik iets goeds koop dan let ik niet op de centen (niet dat ik geld onnodig uitgeef).

Door thuis te gaan werken en mijn geluk buiten Nederland op zoeken, heb ik die kosten grotendeels er uit kunnen snijden. Helaas heeft mijn vriendin soms ook allerlei wensen, en dan moet je wel eens concessies doen (bv.. een klein autootje op LPG die we binnenkort aan gaan schaffen).

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 10-10-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gisteren waren vriendin en ik naar de Mediamarkt geweest, ze had haar telefoon op de grond laten vallen die daardoor kapot was en ze wilde kijken voor een nieuwe. Het hebberige gevoel wat ik vroeger altijd had was gewoon echt compleet niet meer aanwezig. Nog even met een tablet in mijn handen gestaan en na 30 seconden dacht ik bij mezelf: Tja wat moet ik er eigenlijk mee, ik heb al een laptop, een desktop, een smartphone.... bovendien werd ik van de vorige tablets die ik gehad heb ook niet veel wijzer en die had ik na een maand of 2 weer doorverkocht.. Ook andere leuke dingen doen me momenteel echt compleet niks, het laat me echt steenkoud. Het grappig is dat mijn vriendin hetzelfde had. Normaal ben je blij als je met een nieuwe samsung galaxy SIII mini naar huis gaat maar ze had nu zoiets van pff zonde van het geld eigenlijk....

Het lijkt wel of je uiteindelijk steeds wijzer wordt en dat je merkt dat je geluk kopen nu eenmaal niet werkt of in elk geval maar van hele korte duur is. Wel hebben we nog wat dromen die we willen waarmaken en waar flink wat geld mee gemoeid is en onbewust knaagt misschien dat gevoel ook dat elke honderd euro die je uitgeeft je weer 100 euro verder van dat doel plaatst. Ook al kunnen we het geld makkelijk missen, een ander geeft het geld bv weer elke maand uit aan het hebben van 2 auto's voor de deur of een snel internet abonnement maar dankzij jaren van zuinig aan doen is de knop bij ons volgens mij echt definitief om en worden we niet echt blij meer van materiële aankopen.

Een vroeg overleden vader van mijn kant en een pa met zware diabetes (al diverse amputaties achter de rug) aan haar kant zetten je ook wel met beide benen op de grond als je nagaat wat er écht toe doet in het leven. Dat klinkt cliché maar het is wel zo. Op je sterfbed is die gekochte smartphone meestal toch niet het hoogtepunt in je leven. Van elkaar genieten en dingen ondernemen etc is dat over het algemeen wél.

Ik had het er pas nog over met mijn vriendin van wat zijn nou de spullen die ik écht niet zou willen opgeven. Dat is toch best bar weinig. Mijn kleding, mijn laptop, fiets, portomonee en toiletspullen.

TV, stereo, mijn retro computer verzameling, allemaal leuk maar mocht het morgen allemaal in vlammen opgaan dan is het jammer maar helaas en wordt het waarschijnlijk niet eens meer vervangen. Een afkeer van spullen is wellicht wat te grof gezegd maar ik hecht er 0 waarde meer aan. Wellicht ben ik daarin raar maar so be it :P

Kijk ook maar eens naar een heel simpel iets: We zwemmen tegenwoordig in de gadets, we kunnen alles kopen wat ons hartje begeert, we hebben meer geld en spullen dan ooit te voren en volgens een recent onderzoek zijn we net zo gelukkig als in de jaren 50....

Dus om nog even ontopic te komen in plaats van mijn levensverhaal neer te zetten: Ja het geld brandt in mijn zak maar niet om spullen van te kopen maar om te sparen voor dingen die we graag willen doen (jaar er tussen uit naar bv Australië of de VS, huisje kopen in het buitenland , wellicht emigreren, eerder stoppen met werken etc)

Ben het trouwens met Lethalis eens dat in een goede buurt wonen net zo goed erg belangrijk is voor je levensgeluk en als dat soms wat meer geld kost: So be it.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 10-10-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

DvE schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:15:
[...]

Hmmm, misschien, maar 45 x 12 maanden x 30 jaar = 16200,-
Da's meer dan die 10k die je hebt ingelegd.
Ja, en 10k *2% (gemiddelde rente) per jaar...

is over 30 jaar 18k... Das meer dan die 10k die je hebt ingelegd...

Het ging trouwens over EUR 1.150, en de bespaarde rente was per jaar... Komt overigens op hetzelfde neer, maar een factor 10 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

[...]

[...]

Nee sparen is voor mij voordeliger :)

http://www.telegraaf.nl/o...n_aan_studieschuld__.html

Ben 2012 afgestudeerd ;-)

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE

DvE

ORA-00000

CeesKees schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:52:
[...]

Ja, en 10k *2% (gemiddelde rente) per jaar...

is over 30 jaar 18k... Das meer dan die 10k die je hebt ingelegd...

Het ging trouwens over EUR 1.150, en de bespaarde rente was per jaar... Komt overigens op hetzelfde neer, maar een factor 10 minder.
Bij een rente van 1,5% krijg je over 30 jaar maar 15,4K terug.
En als ik die 10K initieel geinvesteerd had in m'n woning had ik 16K gehad na 30 jaar.
Hopelijk stijgt de 'gewone' rente een beetje. Ga niet steeds shoppen bij de hoogste rente banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 15:46
Mijn situatie:

Ik heb in het verleden veel schulden gemaakt, werkte bij het callcenter van een bank en kon in 1 keer voor personeelsconditie's geld lenen.
Toen een lening van 5000 euro afgesloten voor een auto.
6 maanden later belde de medewerkster op om het bedrag naar 15.000 te verhogen omdat dan de effectieve rente op jaarbasis daalt.
Aan het geld hoef je niet te komen melden ze dan nog maar als je 19 bent, net op jezelf woont en het vroeger thuis nooit breed gehad heb ben ik de schade gaan inhalan.
Aanbieding voor gratis goldcard enz enz.
Later zag ik wel dat de bank in elk systeem contract voor onbepaalde tijd had gezet ipv bepaalde tijd wat ik had.

Nadat contract niet werd verlengd raakte ik werkloos en nog op het krediet geleefd.
Dit is vervolgens uit de hand gelopen en had meer dan 75.000 schulden... Zelf 30.000 veroorzaakt en bijna 50.000 aan rente er bij gekomen.

Schuldhulpverlening gehad, WSNP aanvraag maar afgewezen en een minnelijk traject door de schuldhulpverlening ook afgewezen.
Later zelf alle eisers een voorstel gedaan tegen finale kwijting en op die manier alle schulden kunnen aflossen gelukkig.
Via familie kunnen lenen en dit inmiddels ook kunnen terugbetalen.

Al die jaren heb ik nooit wat gehad maar ben nu al erg blij dat ik maandelijk rond kan komen zonder schulden te maken. Die periode doet je beseffen hoe extreem dat is en dat je zoiets nooit meer wil meemaken.

We krijgen elke maand genoeg binnen om ook nog te kunnen sparen alleen is mijn vriendin daar beter in dan dat ik het ben. Ik ben al blij als ik de maand gewoon helemaal doorkom.
Vroeger wel vaak verleidingen en altijd wat nieuws willen/moeten hebben maar dat is nu gelukkig wel voorbij.

Nu alleen de ruimte komt dat we riant moeten kunnen gaan sparen is er een kleine opkoms en gaat dat ook wel veel geld kosten.

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Indrukwekkend. Ik vond 35k studieschuld al een enorme molensteen om mijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Klinkt bekend. Was ook 19 toen ik met een krediet van 2000 begon wat tien jaar later was gegroeid tot 20000 euro. Gelukkig niet in problemen gekomen, maar was heel frustrerend om je geld door rente te zien verdampen.

Gek genoeg had ik toen juist veel last van spulletjes willen kopen, toen ik het me niet kon veroorloven. Nu wel genoeg te besteden heb, heb ik juist geen behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Ik las hieroven een paar keer: YOLO, dus ga vooral lekker dingen kopen!

Ik denk er toch iets anders over:
1. Ik denk niet dat je van geld uitgeven gelukkiger wordt. Je past je verwachtingen vaak heel snel aan aan je je uitgavenpatroon.
2. Maar, als je eenmaal aan geld uitgeven gewend geraakt bent, is terug gaan heel moeilijk.
3. Je moet dan dus, om je uitgavenpatroon, in stand te houden zorgen dat je niet minder gaat verdienen.
4. Je kunt dus niet minder gaan werken. En als je je baan verliest heb je een groot probleem.

Aan de andere kant, als je gewoon niet meer gaat uitgeven als je wat meer verdient heeft dat twee grote voordelen:
(1) Als je minder gaat werken, of tijdelijk geen werkt hebt, hoef je je uitgavenpatroon niet aan te passen.
(2) Je bouwt een leuke buffer van spaargeld op, waardoor je minder afhankelijk bent van werk. Als je je baan niet meer bevalt, kun je eerder weggaan.

Dus de redenering YOLO => geef maar lekker uit dat geld, klopt denk ik niet. Eerder zou ik zeggen: YOLO, dus maak geld niet belangrijker dan het is, en ga dus niet geld zonder goede reden uitgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door _starbuck_ op 11-10-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Iedereen maakt iets door dat met een mooi woord leefstijlinflatie genoemd wordt.

Als twintiger vond ik het nog prima om in een achterbuurt te wonen, als dertiger wil ik toch graag wat rustiger wonen zonder allemaal tuig om mij heen.

Nu ik wat ouder ben, komen ook onderwerpen als kinderen krijgen veel vaker ter sprake. En dan wil je toch ook dat die in een veilige buurt opgroeien, er genoeg voorzieningen in de buurt zijn, enzovoorts.

In zekere zin wordt het leven dus sowieso duurder, ook al geef je voor de rest niet meer uit.

De redenering van "gewoon niet meer gaan uitgeven als je wat meer verdient" gaat in de praktijk dus vaak niet op, tenzij je de rest van jouw leven alleen ergens in een goedkoop flatje blijft zitten.
Alarmnummer schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:15:
[...]
Helaas heeft mijn vriendin soms ook allerlei wensen, en dan moet je wel eens concessies doen (bv.. een klein autootje op LPG die we binnenkort aan gaan schaffen).
Dat is ook zo en soms is het beter om die concessies te doen en het leuk samen te hebben, dan alleen maar aan het geld te denken en misschien wel alleen te eindigen.

Hier in Nederland kan een avondje uit al snel 100 euro kosten (uit eten, bioscoop, nog wat drinken.. en dan heb je het nog goedkoop gedaan), maar ja.. soms moet ik er dan toch aan geloven anders heb ik ook geen leven meer :)

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalis op 12-10-2013 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het kopen-kopen-kopen gevoel, dat ken ik wel, maar dat is eigenlijk iets wat vooral speelde in de tijd dat ik net een beetje geld begon te verdienen. Nu is dat minder. Dat komt doordat we alles hebben wat we willen hebben, maar ook wel doordat we toch redelijk kritisch naar geld blijven kijken. €500,- is en blijft veel geld, of je nou 1k of 30k spaargeld hebt.

Overigens leef ik wel op zo'n manier dat veel mensen hier schijnen te denken dat je leent. Ik rij een dikke (lease)auto, mijn vriendin heeft haar eigen auto, we gaan vier keer per jaar op vakantie (daar zit onze besparingsmogelijkheid, want dat kost 10k per jaar), lopen altijd in vrij nieuwe merkkleding en gaan zo nu en dan wat duurder uit eten. Ook hebben we een vrij dikke spaarrekening (dit jaar moeten we vermogensbelasting gaan betalen). We zijn daarentegen geen echte gadget freaks, hebben relatief weinig horecabestedingen en geen kinderen.

En een van de tips is ook wel genoemd: woon goedkoop. Wij wonen voor 200k in een keurig huis in een hele fijne buurt (maar niet in de randstad). Qua inkomsten zouden we echt twee keer zo duur kunnen wonen, maar dat zou wel een aanslag op onze levenstijl zijn. De andere truuk is natuurlijk een open deur waar je niet zoveel mee kunt: maar een dik salaris helpt ook mee. Daarnaast hebben we met wat erfenissen (totaal laatste jaren zo'n 15k) ook wel veel geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

ZieMaar! schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:23:
Daarnaast hebben we met wat erfenissen (totaal laatste jaren zo'n 15k) ook wel veel geluk gehad.
Ik hoop dat ik het geluk heb nog heel lang geen erfenissen te ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_starbuck_ schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:30:
Aan de andere kant, als je gewoon niet meer gaat uitgeven als je wat meer verdient heeft dat twee grote voordelen:
(1) Als je minder gaat werken, of tijdelijk geen werkt hebt, hoef je je uitgavenpatroon niet aan te passen.
(2) Je bouwt een leuke buffer van spaargeld op, waardoor je minder afhankelijk bent van werk. Als je je baan niet meer bevalt, kun je eerder weggaan.
QFT. Ik wil dolgraag weg bij mijn huidige werkgever, ben ook al aan 't rondkijken, maar als ik al 'n nieuwe baan kan krijgen, dan ga ik (als ik geluk heb) maandelijks € 500 + auto er op achteruit... aangezien ik al € 300 heb ingeleverd bij m'n laatste (noodgedwongen) overstap.
Ik ben doodongelukkig bij m'n baas, maar als ik weg ga, is iedere buffer weg, bij de eerste de beste tegenvaller moeten we dan ons huis (met € 50.000 verlies, verkeerde sector) verkopen. Dus blijf ik zitten waar ik zit.

Een woning 2 categoriëen onder je eigenlijke budget kopen, kan behoorlijke voordelen hebben. Een dergelijke extreme crisis die op zoveel vlakken zulke ernstige gevolgen zou hebben, had ik gewon niet voorzien. Met mij zoveel mensen niet, en we mogen in onze handjes knijpen dat we alles nog kunnen betalen, maar fijn is 't niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Lethalis schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 07:39:
Iedereen maakt iets door dat met een mooi woord leefstijlinflatie genoemd wordt.

Als twintiger vond ik het nog prima om in een achterbuurt te wonen, als dertiger wil ik toch graag wat rustiger wonen zonder allemaal tuig om mij heen.

Nu ik wat ouder ben, komen ook onderwerpen als kinderen krijgen veel vaker ter sprake. En dan wil je toch ook dat die in een veilige buurt opgroeien, er genoeg voorzieningen in de buurt zijn, enzovoorts.

In zekere zin wordt het leven dus sowieso duurder, ook al geef je voor de rest niet meer uit.

De redenering van "gewoon niet meer gaan uitgeven als je wat meer verdient" gaat in de praktijk dus vaak niet op, tenzij je de rest van jouw leven alleen ergens in een goedkoop flatje blijft zitten.

[...]

Dat is ook zo en soms is het beter om die concessies te doen en het leuk samen te hebben, dan alleen maar aan het geld te denken en misschien wel alleen te eindigen.

Hier in Nederland kan een avondje uit al snel 100 euro kosten (uit eten, bioscoop, nog wat drinken.. en dan heb je het nog goedkoop gedaan), maar ja.. soms moet ik er dan toch aan geloven anders heb ik ook geen leven meer :)
Klopt helemaal wat je zegt: ik moet er ook niet aan denken om nu weer in een brakke studentenkamer te wonen.

Maar het gaat natuurlijk in gradaties: ik denk dat heel veel mensen hun uitgaven enorm laten afhangen van hun inkomsten: het huis wat ze kopen is precies afgestemd op het salaris wat ze verdienen.

Dat betekent dus dat je nooit terug kunt: je moet blijven verdienen om je hypotheek te kunnen betalen.
Een schrijnend voorbeeld hiervan was een stukje uit het blad Intermediair: een of andere gast die 6K verdiende, maar zei: ik zou graag 4 dagen gaan werken, maar dan redden we het finanicieel niet meer 8)7. Hij heeft er dus achteraf en wsl. onbewust voor gekozen om zo'n hypotheek te nemen dat hij full-time moet blijven werken.

Ik vraag me dan af waar je gelukkiger van wordt: een bak van een huis + full time werken. Of een wat kleiner huis, waardoor in je instaat bent 4 dagen te werken. Ik denk het laatste.

Het zelfde geld dan voor gadgets. Ik denk dat je niet veel gelukkiger wordt als je gloednieuwe 4-Bay NAS koopt met een quadcore processor, ipv van een tweedehands nasje met 2-bays van marktplaats. Natuurlijk het is even leuk in de winkel en de eerste twee maanden prutsen. Maar daar na, denk ik niet dat het veel uitmaakt. Ondertussen heb je wel het geld uitgegeven, en ben je dus meer afhankelijk van je baan / huidige baas / werktijden.

Daarom mijn tip: YOLO, dus geef alleen geld uit aan dingen die echt belangrijk voor je zijn, en probeer voor de rest zo min mogelijk afhankelijk te zijn van geld.

[ Voor 3% gewijzigd door _starbuck_ op 12-10-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Belangrijk is ook dat ik bewust bent van hoeveel ik kwijt bent, ongeacht of het veel of weinig is. Als ik na het storten van mijn inkomen ineens de neiging hebt om uit te geven, heb ik waarschijnlijk geen goed idee waar mijn geld elke maand naartoe gaat. Ik gebruik een app op mijn smartphone om mijn uitgaven te loggen en heb nu beter inzicht.

Verder koop ik bijna alles met contant geld om nog bewuster uit te geven. Honderd euro pinnen gaat net zo makkelijk als tien euro pinnen, maar twee briefjes van vijftig uit handen geven voelt toch anders aan dan een tientje uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik vind het echte onderwerp wat de topicstart met de topictitel "brandende portemonnee" eigenlijk toch wel anders dan het spaarvermogen, vaste lasten, etc. De kern van een "brandende portemonnee" ligt m.i. in een consumptiebeslissing, veelal gekenmerkt door een discrete niet-essentiele uitgave aan een consumptiegoed die bevredigend werkt.

En om het voor mezelf hard te maken ben ik eens door m'n priverekening, creditcardoverzicht en gezamenlijke rekening gelopen van 1 januari tot vandaag. Alle noodzakelijke transacties (supermarkt, drogist, brandstof, voertuigonderhoud, verzekeringen, energie, dagbladen, etc) heb ik weggelaten om uit te komen op mijn discrete bestedingen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Best confronterend zo'n lijstje. Zeker als je in eerste instantie de vraag of het geld in je portemonnee brandt met nee beantwoordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 12-10-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Ik heb af en toe nog wel eens last van geld op zoek naar een bestedingsdoel. Maar ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten dat ik vooral plezier heb van de voorpret, niet van het uitgeven zelf. Qua impulsaankopen valt het in de praktijk dus wel mee. En als ik dan toch een keer lekker geld uit wil geven is de Action ook leuk, en blijft de schade beperkt.

Overigens merk ik wel dat, naarmate er meer spaargeld op de bank staat, ik minder behoefte heb om het uit te geven. Daarnaast zijn de financiële verplichtingen inmiddels ook wat groter en geeft een flinke buffer vooral ook rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gisteren naar de stad geweest om te kijken voor een nieuwe televisie want de tv (beeldbuis) op de slaapkamer begint nu wel een beetje brak te worden (kleuren beginnen wat raar te doen etc) maar helaas, het brandende gevoel ontbrak nog altijd, wel een aantal tvs gezien die mooi waren maar dan ga je nadenken over de hoeveelheid geld die het kost (al snel 500 euro) en hoevaak je nou tv kijkt (nog geen uur per week op de tv beneden en nog geen uur per maand op de tv boven) . Tegen elkaar afgezet besloten vriendin en ik dat we nog wel even wachten tot de tv's het echt begeven :+

Intussen maar eens aan het kijken wat we dán met het geld gaan doen als we weer een leuke spaarrekening hebben. Wellicht iets van eerder met pensioen, minder dagen werken etc. Opties genoeg.
Aan de ene kant is het misschien vervelend als je dat ik-word-blij-van-wat-kopen gevoel kwijt bent , aan de andere kant kan het ook heel handig zijn als je inderdad andere dingen met het geld wilt doen. Helaas is het momenteel niet echt rendabel om te sparen (lage spaarrente) en wordt je aan alle kanten kapot belast :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:43:
Intussen maar eens aan het kijken wat we dán met het geld gaan doen als we weer een leuke spaarrekening hebben.
Waarom zou je er per se iets mee moeten doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lethalis schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:56:
[...]

Waarom zou je er per se iets mee moeten doen? :P
Meer in de zin van: Ergens in beleggen en kijken hoe we het geld voor ons kunnen laten werken dus niet zozeer uitgeven aan iets :) Op een spaarrekening zetten is momenteel niet echt handig :P

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 13-10-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 07:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn "sparen" zit niet zozeer in maandelijks geld opzij leggen, maar meer in het investeren in opleiding, leuke dingen om het werk/opleiding vol te houden, etc. , maar op de lange termijn zit ik (nu al) heel goed qua opleiding én werkervaring.

Hoewel ik voor de hypotheek wel veel aflos, eigenlijk ook een vorm van sparen. Direct spaargeld zit op enkele duizenden euro's, wat een schijntje is vergeleken met het (gezamenlijke) inkomen. Maar daarentegen wel een luxe vakantie gehad in Amerika. Volgens mij gaven wij in een dag uit wat de meeste gezinnen in 3 weken op de camping in Frankrijk uitgeven.

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2013 14:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik heb tegenwoordig alleen nog maar spaargeld voor onverwachte uitgaven, en de rest spaar ik on the go.Voor langere tijd sparen ben ik mee opgehouden, en investeer vooral in lastenverlaging en verbouwingen, waarmee momenteel hogere rendementen te halen zijn. Wel vind ik het een fijn idee dat ik eventuele tegenslagen het hoofd kan bieden, dus niet dat ik de welbekende wasmachine op afbetaling hoef te kopen.

Momenteel leg ik geld aan de kant voor energiebesparende maatregelen. Hiermee zijn rendementen tot zeker 40% mogelijk. Een investering zoals energiebesparen is niet speculeren, maar investeren in het besparen op woonlasten.

Heb je gelijk een ander aspect van 'kopen kopen kopen' te pakken. Alle gadgets e.d. die je koopt hebben stroom en onderhoud nodig, of een hele bulk aan accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Thaimaster schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:31:

Nu alleen de ruimte komt dat we riant moeten kunnen gaan sparen is er een kleine opkoms en gaat dat ook wel veel geld kosten.
Hoezo zijn kinderen duur?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Hoezo zijn kinderen duur?
Que? Luiers, voedsel (zeker als er geen borstvoeding gegeven wordt), kleding, kinderopvang etc... daar weegt de kinderbijslag echt niet tegenop hoor...

En als ze wat groter worden: eigen spaarrekening, kadootjes bij verjaardagen, zwemles, sport / muziek / scouting o.i.d., en vergeet niet dat je dan met vakanties vast zit aan de schoolvakantieperiodes (= duur)...

En vrijwel altijd gaat minstens 1 van de ouders (vaak de moeder) minder uren werken, dus zitten de 'kosten' ook in een lager inkomen.

Ik las eerder in de discussie deze nog:
Als je een bankspaarhypotheek hebt, kan het wel degelijk nuttig zijn om wat geld dat je kunt missen hierin te investeren. Niet om de hypotheek af te lossen / te verlagen (HRA wil je immers houden, zolang de regeling blijft bestaan), maar voor op de spaarrekening waarmee de aflossing na 30 jaar plaatsvindt.
Ik moet de eerste bank nog tegenkomen die het akkoord vindt dat je boetevrij extra bedragen mag steken in het spaardeel van je bankspaarhypotheek... je mag op je aflossingsvrije deel extra aflossen (= totale schuld per direct verlagen), maar je mag echt niet extra geld in je spaarhypotheek stoppen waarbij de totale hypotheekschuld overeind blijft...

[ Voor 39% gewijzigd door zkotz op 21-10-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
8)7

Ik zou es even bij je ouders langsgaan en die vraag nog eens stellen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:31
Aanschaf is goedkoop, maar het onderhoud is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Nou, dat ligt geheel aan hoe je ermee omgaat.
Ja, het zal geld kosten. Maar een standaard percentage waar het Nibud mee rekent van b.v. 27% van het gezinsinkomen voor de 1ste in complete onzin.
Dan zou ons 1ste kind namelijk 73% van onze maandelijkse uitgave zijn rekening nemen. Dat is nog afgezien van de 2de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
rube schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:42:
Nou, dat ligt geheel aan hoe je ermee omgaat.
Ja, het zal geld kosten. Maar een standaard percentage waar het Nibud mee rekent van b.v. 27% van het gezinsinkomen voor de 1ste in complete onzin.
Dan zou ons 1ste kind namelijk 73% van onze maandelijkse uitgave zijn rekening nemen. Dat is nog afgezien van de 2de.
27% is nogal extreen ... of je zou een minimunloontje moeten ontvangen.

Ik zou zeggen reken op een 300 euro netto / kind / maand.
Iets wat wel nog naar boven gaat naarmate het kind ouder wordt.

Maar goed - dat zijn gemiddeldes, voltijds kinderopvang alleen al kan die factuur al serieus opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan kinderen uiteraard ook gewoon niet zelf houden :/

Volgens volgen de kosten van kinderen trouwens eerder een soort j-curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Nou, mijn vrouw en ik werken beiden. Beiden verdienen we ook een stuk boven modaal, zeg even 50K per persoon per jaar.

Omdat wij kinderen niet willen "nemen" en dan 5 dagen op de creche stoppen, besluiten wij allebei 4 dagen per week te gaan werken (ja, die luxe hebben we), en het kind 3 dagen per week op de creche te doen.

Kosten creche, 900 euro per maand, voor 3 dagen... = 10,8K /jaar
Kosten salaristerugval (20%) 10K bruto per persoon per jaar, zeg even dat dat 4K netto is...

Per jaar kost ons kind ons dus 10.8K + 4K + 4K, dus 18.9K :X :X

Ik ken een heleboel hobby's die een stuk goedkoper zijn.......

Laat uiteraard onverlet dat we er bewust voor gekozen hebben om minder te gaan werken, en dat wij de luxe van 2 inkomens hebben, maar ik zou toch graag even de nuance van tafel willen hebben dat kinderen niet duur zijn...

Last but not least: Dan heb ik het nog niet over alle kinderspullen/luiers/maxi cosi's ed, het feit dat we 2 kinderen hebben, dus een extra rekening van de creche, en dat onze salarissen nog iets meer zijn, zodat de werkelijke terugval nog iets hoger is.... Begrijp me goed, ik klaag niet, maar kinderen goedkoop? :N :N :N

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Sparhawk schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:32:
[...]
Begrijp me goed, ik klaag niet, maar kinderen goedkoop? :N :N :N
Ja, maar dat zijn ook keuzes.
Je kan er ook voor kiezen om met vier andere gezinnen de creche omstebeurt bij 1 van jullie thuis te organiseren. Je kan ook kiezen om spullen van marktplaats te halen...etc.
Kinderen kosten NIET per definitie HEEL VEEL. Wij verdienen iets meer a 100Ksamen, hebben 2 kinderen, maar wat jullie uitgeven aan de kinderen is 65% van wat wij TOTAAL uitgeven.

Om enige nuance aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
SlaadjeBla schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:39:
[...]

Aanschaf is goedkoop, maar het onderhoud is duur.
Alleen voor doe-het-zelfers. Voor ivf, adoptie etc. ben je ook kapitalen kwijt 8)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.