Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:38
dcl! schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:54:
[...]

Alleen voor doe-het-zelfers. Voor ivf, adoptie etc. ben je ook kapitalen kwijt 8)
Wij zijn toch tweakers? Doe-het-zelven zit in ons bloed. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

rube schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:50:
[...]

Ja, maar dat zijn ook keuzes.
Je kan er ook voor kiezen om met vier andere gezinnen de creche omstebeurt bij 1 van jullie thuis te organiseren. Je kan ook kiezen om spullen van marktplaats te halen...etc.
Kinderen kosten NIET per definitie HEEL VEEL. Wij verdienen iets meer a 100Ksamen, hebben 2 kinderen, maar wat jullie uitgeven aan de kinderen is 65% van wat wij TOTAAL uitgeven.

Om enige nuance aan te brengen.
Klopt, zoals ik al schreef zijn het wel keuzes. Begrijp me niet verkeerd, de inrichting van de hele babykamer komt gewoon van marktplaats, maxi cosi komt van marktplaats, draagrugzak idemdito, en zo zijn er nog legio voorbeelden. Probleem is met de creche thuis doen, dat ik er niet zo veel zin in heb, dat als mijn vrouw op zakenreis is, ik te horen krijg dat de oppasmoeder ziek is. Ik moet gewoon zeker weten dat mijn kinderen naar de creche kunnen. Bovendien zit ik er ook niet op te wachten om op mijn vrije pappa dag met 4 andere koters thuis te zitten, en nergens heen te kunnen (dagje dierentuin ofzo). Dus ja, de creche is een bewuste keuze.

Toch kun je er volgens mij niet omheen dat een salaristerugval van 20K bruto per jaar er nog best hard in hakt....

Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie het doen, werkt jouw vrouw 3 dagen, en jij 5 ? Wil jij mij ook eens voorrekenen hoe jij met max 15K per jaar (65% van 20K) aan totale uitgaven rondkomt? Ben wel nieuwsgierig...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Afgezien van de kinderopvang wat ons netto 1/3 kostte, zie ik weinig extra kosten aan onze kinderen (inmiddels bijna 5 en 7,5 jaar). Mijn vrouw werkt 34,75 uur verdeeld over 5 dagen tijdens schooltijden. Zij haalt ze op en ik breng ze naar school.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 21-10-2013 17:17 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-09 01:41
Hoe we omgaan met ons geld? Iedereen zal het wel anders doen, iedereen heeft andere prioriteiten, echter hier hoe ik/wij het aanpak(ken).

Ik geef elke EURO die ik verdien een taak, hetzij bijdragen aan vaste lasten, hetzij sparen voor de studie van toekomstige kinderen, hetzij terugdringen van de hypotheeklasten.

Zo weet ik elke maand hoeveel budget ik over heb voor de leuke dingen.. de reparatie van de wasmachine... en wanneer ik eens lekker veel geld mag en kan uitgeven. Voorheen, ging alles er vlak voor het nieuwe loon eruit, nu leef ik deze maand met het geld van 2 maanden terug.. een buffer kan nooit kwaad.

Het programma wat mij hierbij ondersteunt is YNAB (You Need A Budget).
De indeling bij mij is tevens zo dat alle zaken die een belastingvoordeel kunnen opleveren (verbouwing/vernieuwing huis, volgen van trainingen) gemakkelijk inzichtelijk worden, bespaart je uiteindelijk tijd en geld om iemand dit te laten doen.

Wat levert het uiteindelijk op? Veel rust, weet precies hoe wij er voor staan, we hoeven de leuke dingen niet te laten en we kunnen leveranciers erop aanspreken als hun 'kosten' plots omhoog gaan.

Uiteindelijk wordt het een leuke sport ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 21:31
Ik verkeer in de luxe-positie nog thuis te wonen, waardoor ik vrijwel geen vaste lasten heb.
Maandelijks gaat er bij mij enkel een deel naar de zorgverzekering, en mijn telefoon abonnement €14,75 in de maand. Telefoon zelf los gekocht (iPhone 4 vooor een schamele €175) waar ik nu een jaar plezier van heb. Als ik dat bij elkaar otpel, €175 / 12 = 14.60 + 14.75 zou ik per maand grofweg €30 kwijt zijn.

Ik werk 4 dagen in de week, en kan dus een groot deel sparen zonder de leuke dingen te hoeven laten. Op dit moment spaar ik +/- 60% van wat ik verdien.

Belangrijkste posten per maand zijn:

- Reiskosten (ik reis veel, maar heb nog geen auto) €100 in de maand, met 40% abbo.
- Telefoonkosten
- Consumpties (veel ondeweg, dus vaak een snelle hap)
- Hobby's (waaronder fotografie)

Wil ik iets 'groters' kopen haal ik dat van mijn spaarpercentage per maand af. spaar ik normaal 60%, spaar ik dan 45% de 15% 'spaar' ik dan op totdat ik kan kopen wat ik hebben wil.

Zo kan ik nu al een aardige buffer opbouwen 'voor later' en toch alles doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48
Misschien een tip voor de mensen die moeite hebben om rond te komen. Neem een extra betaal rekening voor je vaste lasten. Op die manier kun je na het ontvangen van je salaris X bedrag overmaken en weet je hoe dan ook zeker dat alle vaste lasten betaald zullen worden (hypotheek/gaslicht etc.). Het geld wat je overhoudt kun je dan gebruiken voor variabele uitgaven (boodschappen) en de spaarrekening. Voordeel hiervan is ook dat je inzicht hebt in al je lasten (je moet ze tenslotte naar 1 rekening zetten) en je gestimuleerd wordt om hierop te bezuiningen (50 euro minder lasten is 50 euro extra aan boodschappen/sparen/leuke dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat zou ik andersom doen: van de rekening waar je geld op binnen komt, laat je automatisch alle vaste lasten afschrijven. Hiervan laat je áltijd je pasje thuis. Wekelijks (of maandelijks) laat je een vast bedrag overmaken naar je leefgeldrekening. Hiervan heb je het pasje wel bij je.

Op die manier weet je zeker dat je niet onverwacht toch teveel uit geeft.

Overigens is dit ook het 2-rekeningensysteem zoals wij dat in de schuldhulpverlening en budgetcoaching ook aan cliënten leren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Sparhawk schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:11:
[...]
.....Dus ja, de creche is een bewuste keuze.
Begrijp ik ook wel hoor dat je die keuze maakt als het goed mogelijk is.
Toch kun je er volgens mij niet omheen dat een salaristerugval van 20K bruto per jaar er nog best hard in hakt....
Ja, zal ik ook niet ontkennen :X
Bij ons was de situatie dat we, ook al zijn we minder gaan werken, samen toch meer zijn gaan verdienen doordat we er flink in loon op vooruit zijn gegaan. Maar als je inderdaad echt loon in moet leveren, "voel" je dat natuurlijk directer.
Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie het doen, werkt jouw vrouw 3 dagen, en jij 5 ?
Ja, maar wij hebben geen creche meer, maar BSO. Minder uren (alleen na school) en dus minder kosten als toen ze nog op de creche zaten.
Wil jij mij ook eens voorrekenen hoe jij met max 15K per jaar (65% van 20K) aan totale uitgaven rondkomt? Ben wel nieuwsgierig...
Onze uitgaven zijn op dit moment 28 per jaar. Die 18K per jaar die jij voorrekende voor kind 1 is daarmee bijna 65% van onze totale kosten. En 28K per jaar is helemaal niet zo vreemd, 2350 per maand is meer als een gezin met een modaal loon binnenharkt.

Ik zou graag met 15K rondkomen, maar dat lukt ons helaas (nog) niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:27
Kinderen zijn onbetaalbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
Ardana schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:29:
Dat zou ik andersom doen: van de rekening waar je geld op binnen komt, laat je automatisch alle vaste lasten afschrijven. Hiervan laat je áltijd je pasje thuis. Wekelijks (of maandelijks) laat je een vast bedrag overmaken naar je leefgeldrekening. Hiervan heb je het pasje wel bij je.
En zorg er dan gelijk voor dat je op de leefgeldrekening niet mag rood staan. Is niet alleen een rem voor jezelf, alsook een mooie beveiliging tegen skimming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Wat ik in dit topic mis is de blog van MMM:

www.mrmoneymustache.com

DIt samen met YNAB (http://www.youneedabudget.com/) maakt dat we hier behoorlijk " frugal" aan het worden zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daar hebben we Financiële onafhankelijkheid voor. Gezien de kick in een topic van 2 jaar oud gaat deze dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.