FO blunders, tja:
- Auto's (lees: sportwagens) kopen als je jong bent. Brandstofkosten waren geen probleem, met weinig kilometers. Maar het is gewoon zinloos geld uitgeven. Ach, heb er wel van genoten.
- Lange reis van meer dan een jaar (ook weer met een auto). Vanuit FO perspectief gewoon knudde. We hadden voor onze jonge leeftijd en vriendin die nog studeerde, heel snel een mooie buffer opgebouwd, om het daarna compleet uit te geven om weer op 0 uit te komen. Als we op dat tempo door hadden gespaard hadden we ook wel de eerste ton binnen voor onze 30e.
Maar die reis was natuurlijk het dik en dwars waard, echt een mooie levenservaring rijker. En het heeft andere voordelen:
- Leren wat je nou echt nodig hebt (en dat is heel weinig)
- Leren sparen, al dan niet voor een doel
Toen we terugkwamen konden we nog beter sparen dan ervoor, en hebben we 25K in 1 jaar gespaard, met een niet heel bijzonder inkomen. Auto ook nog verkocht (met jawel, 0 euro afschrijving!! ondanks dat we hem 50.000 km door Azie heen hadden geragd). Dus een jaar na de reis alweer een mooie buffer waar leeftijdsgenoten van 27 en 28 jaar doorgaans niks van bakken. In dit topic zitten wel spaarders, maar als ik om me heen kijk dan krijg je meestal grote ogen als je dat soort bedragen op deze leeftijd noemt. En dan zijn we nog op reis geweest ook.
Toen een huis kopen, en gezien vriendin flexibel inkomen heeft en we dus op reis waren geweest + idiote erfpacht regels, konden we ook nog best weinig lenen. Hup, buffer weer weg
Maar goed, dat scheelt gewoon behoorlijk in de maandelijks inleg, onze hypotheek zit net onder de 150K. Het sparen wat we nu doen gaat zo weer linea recta het huis in als het af is. Ik kan dus niet echt spreken iets opbouwen. Maar als we er zitten, dan zitten we er goedkoop.
Reis heeft alles bij elkaar ~32K gekost (helft aan spullen, helft onderweg uitgegeven), en daarna in losse meuk 8 a 9K weer opgebracht, en we hebben er nog wat zooi aan overgehouden. Van degelijke alu kisten tot goeie northface jassen. Mensen vinden het een enorme inleg, en leeftijdgenoten (toen hadden we het over 24 a 25 jaar) vonden het een bizar bedrag. "Dat zou ik ook wel willen" etc, dan moet je een doel stellen en er voor sparen

zo moeilijk vonden we het ook weer niet.
[
Voor 15% gewijzigd door
!null op 04-05-2014 11:08
]