Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Autofocus met zo'n Metabones is een drama: sloom en onbetrouwbaar, als je overstapt zou ik alles wegdoen.

de 24-70 is goed tussen 35-60 (1000euro)
de 16-35 is goed tussen 16-24 (1300 euro)

ik heb het eerder gezegd, de zoomlenzen die Sony/Zeiss uitbrengen zijn structureel veel te duur voor wat je krijgt. In canon/nikon land zouden deze lenzen afgeslacht worden, maar de sony gebruikers omarmen deze lenzen alsof ze genoegen nemen met middelmaat.

de 24-240 is een degelijke superzoom, maar weegt 800gram, bijna 2x zo zwaar als de body - mijn advies niet aan beginnen. Wanneer heb je echt zo'n bereik nodig vraag ik mij af? Je liep toch ook niet met een 28-300 rond op je 5D? En was je reden van interesse in de A7 niet omdat je wilde downsizen? kleine bodies + grote lompe zware zooms = defeats the purpose ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Terryb47 op 10-06-2015 00:22 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ehhhhh...als je alleen maar lenzen kiest die lichter of even zwaar zijn als de A7 body ben je denk ik ook gauw uitgespeeld.
Inderdaad, een van de dingen die ik altijd 'tegen' de mirrorless camera's had is dat ze alleen maar schijnbaar compacter zijn, want als je er een beetje lens op kwakt, is het al gauw klein duimpje en de grote reus. De 28-70 weegt zelfs 900g. Dus als het daarom zou gaan... ;)

Nee, de body is lekker compact, dus uiteindelijk ben je altijd lichter. Ik heb (doordat ik veel concerten deed) een voorliefde voor lichtsterk glas. Ja, dan zeg je automatisch grote, zware lenzen. Maar ik kan er ook een leuke 35mm op draaien en daarmee leuke plaatjes maken. Het is geen wet van meden en perzen dat de een of de ander er constant op moet zitten.

Het idee was ook een beetje om een leuke, bruikbare en flexibele lens te hebben waar ik van alles mee kan; wennen aan de nieuwe camera en al zijn mogelijkheden en dan rustig kijken wat ik er nog meer bij wil. Eerst stonden de 16-35 en 24-70 hoog op de lijst (staan er nog steeds btw). Maar ja, dan kijk je naar wat je dan meteen uitgeeft. Ook heb ik er aan gedacht om gewoon een 35mm in een lekkere lichtsterke variant te nemen. Maarja, dan beperk je jezelf natuurlijk wel weer. Leuke lens, mooi speelgoed, maar als je een keer iets wil knippen dat wat verder is, moet je hollen... :+

En wat ik inmiddels wel doorheb, is dat er heel erg veel voor deze camera te krijgen is, al dan niet met een adaptertje. Veel manual spul en heel veel moois. Maar ik kan mijn geld ook maar één keer uitgeven. Dat vond ik eigenlijk een extra reden om in eerste instantie gewoon een leuke zoom te kopen waar ik wat mee kan. En dat kan net zo goed die 28-70 worden. Zoiets had ik eerst op mijn 1D zitten en daar was ik lange tijd verliefd op. Genoeg keuze, en zoals ik al eerder zei is het ook hoogst persoonlijk. Iedereen heeft zijn voorkeuren. Een iets zwaardere lens is voor mij niet zo heel erg bezwaarlijk; ik heb er nu geen body van een kilo meer aan hangen... Maar wat ik zeker niet meer wil, is met een hele tas met meuk op sjouw gaan. Die tijd heb ik gehad.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
De body is wel klein(er) ja, maar naar mate de lenzen groter/zwaarder worden dan is het gewoon niet praktisch. Dan heb ik het niet alleen over gewicht alleen, maar over ergonomie en balans. De A7 houdt dan echt niet meer lekker vast. Wanneer je voornamelijk vanaf statief schiet heb je daar minder last van.

Maar volgens mij ben je op zoek naar een allround camera, dan vind ik de A7 eigenlijk niet de goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Universal Creations schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:26:
Een 24-105 op een 5D is wel wat anders dan de 24-240 op de A7. Je kiest niet voor niets voor de A7. Met een lens erop die nog zwaarder is dan je dslr-lens ga je een beetje het doel voorbij.

Edit: er is btw geen FE 24-70 f/2.8 (wel een f/4) en die presteert niet echt denderend
Ik heb de FE 24-70 nu voor vakantie gekocht en meteen 5 weken intensief gebruikt. Hoewel ik normaal eigenlijk alleen maar primes wil en best kritisch ben op beeldkwaliteit valt de sony zeiss me echt ontzettend mee ten opzichte van de slechte reviews. Vind het een heerlijke lens. De combinatie met de A7 wat betreft formaat en gewicht was prima.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
mphilipp schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:22:
[...]
Maar ik denk er hard over om een paar lenzen van mijn Canon collectie te houden en zo'n Metabones erbij te nemen. Nou ja...als die A7R MkII nog even op zich laat wachten, heb ik nog tijd om mijn keuze te bepalen. Hoewel ik in oktober een mooie reis naar Marokko ga maken, dus dan wil ik 'm wel hebben.
Ik heb een a7r gehad en een metabones. Vergeet AF, die heb je gewoon helemaal niet. Die is zo langzaam dat het allang niet meer functioneel is. Alles handmatig scherpstellen mbt focus peaking e.d. is veel sneller dan de AF van de metabones. Nu fotografeer ik vooral landschap, architectuur e.d. Destijds wel een sony 50mm prime gekocht voor de kids, maar eigenlijk was die ook te langzaam icm de a7r.
Ik weet niet of e.e.a. met de A7MKII aanzienlijk beter is, maar als je echt AF nodig hebt zou ik de a7r(II) echt laten liggen. Maar als je voornamelijk MF gebruikt is het een hele goede camera voor landschap en niet bewegende onderwerpen e.d. icm de 36MP.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Bean77 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:22:
[...]

Ik heb een a7r gehad en een metabones. Vergeet AF, die heb je gewoon helemaal niet. Die is zo langzaam dat het allang niet meer functioneel is. Alles handmatig scherpstellen mbt focus peaking e.d. is veel sneller dan de AF van de metabones. Nu fotografeer ik vooral landschap, architectuur e.d. Destijds wel een sony 50mm prime gekocht voor de kids, maar eigenlijk was die ook te langzaam icm de a7r.
Ik weet niet of e.e.a. met de A7MKII aanzienlijk beter is, maar als je echt AF nodig hebt zou ik de a7r(II) echt laten liggen. Maar als je voornamelijk MF gebruikt is het een hele goede camera voor landschap en niet bewegende onderwerpen e.d. icm de 36MP.
De A7r had alleen contrast detectie, wat hem zo langzaam maakt met focussen (metabones is een ander verhaal) de A7RII heeft ook fasedetectie en een nieuw sensor ontwerp.

@mphilipp
(ik snap dat je niet eeuwig kan blijven wachten maar ik zou niet over de mk2 a7r beginnen als hij er niet bijna is. De a7r is nu bijna 2 jaar geleden geintroduceerd en komt nu - vooral in de vs- voor dump prijzen op de markt, dus je hebt of een goedkopere a7r of een betere mk2, maar je kan je geld maar 1x uitgeven :) )
Handmatig schieten met focus peaking werkt gewoon uitstekend. Het is even oefenen maar het blijft een genot. koop een paar goedkope lensjes met adapters en probeer het een tijdje, zelfs lenzen van een paar tientjes zullen je niet teleurstellen. (misschien nog wel belangrijker is dat je anders schiet en er meer genot uit haalt, athans dat hoor ik ook van andere die nu schieten met manual focus).

Sony heeft misschien niet zo'n goede line-up qua zooms, maar de meeste primes zijn uitstekend.
Kijk ook naar de sony a-mount lenzen inc. met een la-ea4 (aparte fase detectie module) het is schijnbaar (kenrockwell alert) erg snel.
Minolta en Sony heeft nog genoeg te bieden in A-mount.
Ik zou, zoals eerder al aangegeven, niet vast blijven houden aan je canon glas, twee aparte systemen van concurrenten zullen nooit goed samen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door D0gtag op 10-06-2015 10:22 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 19:25
RobertJRB schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 07:54:
[...]

Ik heb de FE 24-70 nu voor vakantie gekocht en meteen 5 weken intensief gebruikt. Hoewel ik normaal eigenlijk alleen maar primes wil en best kritisch ben op beeldkwaliteit valt de sony zeiss me echt ontzettend mee ten opzichte van de slechte reviews. Vind het een heerlijke lens. De combinatie met de A7 wat betreft formaat en gewicht was prima.
Ook ik ben zeer tevreden met dit objectief. Scherpte is wat mij betreft prima, en het gewicht en build zijn super waardoor ik er gewoon lekker mee fotografeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Even inspringen op het 24-70 f4 FE verhaal. Overal wordt dat ding best negatief ten sprake gebracht. Ik heb er ook een en ben best te spreken erover. de 55 1.8 is optisch beter natuurlijk, prime vs zoom. Ik vind het soms onterecht wat men van de 24-70 zegt. Ben er blij mee! Gelukkig ben ik niet de enige user die dit wel eens meld. Gebruik op een A7R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:59
Prozac[NL] schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:24:
Ik heb er ook een en ben best te spreken erover. de 55 1.8 is optisch beter natuurlijk, prime vs zoom.
Dat is geen prime vs. zoom, maar goede vs minder goede lens. In het groothoek gebied presteert de lens sowieso slecht richting de randen vanwege de dikke glaslaag voor de sensor. In het telegebied presteren veel standaardzoom lenzen wat minder goed. Maar ga je deze lens vergelijken met soortgelijke lenzen bij andere merken, dan presteren die een stuk beter.
Een review met plaatjes i.p.v. getalletjes: http://phillipreeve.net/b...io-tessar-t-fe-424-70-za/

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
D0gtag schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:20:
[...]
De A7r had alleen contrast detectie, wat hem zo langzaam maakt met focussen (metabones is een ander verhaal) de A7RII heeft ook fasedetectie en een nieuw sensor ontwerp.
ben benieuwd naar dit effect. de 35mm en 50mm prime zijn gewoon heel goed. Als de AF beter zou werken in de nieuwe versie kan dit genoeg potentiële klanten kunnen opleveren.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Universal Creations schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:12:
[...]

Dat is geen prime vs. zoom, maar goede vs minder goede lens. In het groothoek gebied presteert de lens sowieso slecht richting de randen vanwege de dikke glaslaag voor de sensor. In het telegebied presteren veel standaardzoom lenzen wat minder goed. Maar ga je deze lens vergelijken met soortgelijke lenzen bij andere merken, dan presteren die een stuk beter.
Een review met plaatjes i.p.v. getalletjes: http://phillipreeve.net/b...io-tessar-t-fe-424-70-za/
Voor de mensen die twijfelen over de aanschaf van dit objectief. De volgende review heeft mij "overgehaald" hem te kopen (naast het feit dat een standaard zoom heel handig is).

http://tashley1.zenfolio....70mm-f4-za-oss-hallelujah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
I am also convinced that overall, the 24-70 F4 is a better and more useful lens than the Nikkor - I have looked at every aperture and every focal length and winning features of the Sony are better performance at the far wide end. In fact, on my subjective evaluation, the Sony system beat the Nikon system at the majority of focal lengths and apertures and, in the few instances where the Nikon system won, it was by a small margin and the Sony was in any event better than good enough.
Hij zegt dus dat de Sony beter is op het wijde stuk. Als ik de tests van de Sony en de Nikon door photozone naast elkaar elkaar leg:

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/zeiss_2470_4oss/mtf.png

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_afs_2470_28_ff/mtf.png

Dan doen de hoeken van de Nikon het zelfs op een 24MP camera beter qua resolutie dan de Sony op een 36MP camera... Iets zegt mij dat de Nikon het dus beduidend beter doet. En dat nog wel op f/2.8 vs. f/4 van de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Universal Creations schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:22:
[...]

Hij zegt dus dat de Sony beter is op het wijde stuk. Als ik de tests van de Sony en de Nikon door photozone naast elkaar elkaar leg....
Ik denk dat dit voornamelijk door de korte flange afstand komt dat hij op wide slechter presteert dan de nikon. Ik kan (wil) je afbeelding niet bekijken op me telefoon geloof best dat dat zo is. Maar zoals je zelf al is een keer zei over dx0, (hoe laag de sensor van de 5d scoort tav de sony sensoren) grafieken vertellen niet alles ik zou me er ook niet op blind staren. De nikon doet het uitstekend de sony iets minder uitstekend (het blijft uitstekend).

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De plaatjes in die review die ik gaf, vertellen mij net zoveel als die grafiekjes van photozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Naast Philip, heeft vrijwel iedereen op fredmiranda (incl. fred hemzelf) dezelfde ervaringen met de 24-70. Dat kan geen toeval meer zijn...ook op andere fora waar ik zit is niemand echt blij met de lens, dat sommigen zelfs liever de kitlens gebruiken. Een lens als de 24-70 verdient gewoon niet een Zeiss label (en daarbij behorende hoge prijs....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
En daar is ie dan de A7RII

A7rII:

42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
BIONZ X Image Processor
5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
Internal 4K XAVC S Video & S-Log2 Gamma
Weather-Resistant Magnesium Alloy Body
Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC
ISO 102,400
no shutter blade motion
3,5x faster than the A7r
A7rII focus is almost 40% faster than the one of the A7r
Shipping in August

[ Voor 72% gewijzigd door Terryb47 op 10-06-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Mooi staaltje techniek laat Sony zien. Ook met de Super35 video mode die erop zal zitten. Ben benieuwd of Sony de S serie nu nog voort zal zetten en wat ze daar dan voor in petto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 17:03
Omg the specs are killing me!

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Back-Illuminated full frame
Holy cow!

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vishari Beduk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:41:
Holy cow!
Ze slaan APS-C gewoon over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Die speclijst van de A7R II is niet mis, de prijs ook niet. Nu nog een A7S II met native 4K output.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik wil nu ook niet weten wat de Alpha 7000 en A7S gaan worden :P.

De 7000 moet een monster kunnen worden qua alles, als ze puur de verbeteringen van de A7R II (IBIS, 4k, BSI) naar de Alpha 7000 brengen. Hopelijk besteden ze nog wat meer aandacht aan hun APS-C lijn en maken ze er echt een monster van, met

De A7S zal echt een low-light en video monster worden. Als ze vasthouden aan hun 12 MP, daar een BSI sensor van maken, vervolgens dezelfde hoeveelheid CPU power over 3.5x minder pixels verdelen... Ik zie mogelijkheden!

Micro 4/3 moet zich wel genaaid voelen :P. APS-C (Samsung) en Fullframe (Sony) hebben BSI sensoren, 1" sensoren hebben nu Stacked BSI, en zijn vallen er midden tussen in met geen van beiden :+.

Blijft bizar wat de Semiconductor giganten (Sony & Samsung) aan 't doen zijn. Als je gister had geroepen dat je volgende week een camera met fullframe BSI sensor had kunnen kopen was je voor gek verklaard. Stacked BSI op 1" is ook echt een prestatie. Canon & Nikon kunnen glas blijven maken wat ze willen, maar als ze zo gigantisch gaan achterlopen op technisch en elektronisch gebied is het ook op een gegeven moment klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Vishari Beduk schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:41:
Holy cow!
En een nieuwe viewfinder, de a7(II/r/s/) waren al goed. Ben reuze benieuwd. 42mp is wel een beest van een file output.
(ze hebben de viewfinder iets groter gemaakt wat 'in mijn ogen' een uitstekende keuze is, de huidige viewfinder is groot maar iets groter lijkt me net even beter om de focus te checken en altijd alles in beeld.
The new full-frame α7RII has an upgraded XGA OLED Tru-Finder™ with a double-sided aspherical lens that delivers the world’s highest viewfinder magnification3 of 0.78x for crystal clear image preview and playback across the entire display area. ZEISS® T* Coating is also utilized to reduce unwanted reflections that interfere with the shooting experience.
3200$ is helaas wel een hele stevige prijs aanzienlijk meer dan de 1900€ introductie prijs van de a7R

Mooi stukje techniek.

[ Voor 15% gewijzigd door D0gtag op 10-06-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
3200$ is helaas wel een hele stevige prijs aanzienlijk meer dan de 1900€ introductie prijs van de a7R
De officiële adviesprijs was destijds 2100 euro. Maar dan nog blijft het inderdaad een aanzienlijk verschil ten opzichte van zijn voorganger.

Ik heb er ook snel iets over getikt op de frontpage. Mocht iemand nog foutjes spotten, geef een gil. ;)
(ik wilde de RX100 IV en RX10 II ook meepakken, maar dat was teveel voor dit bericht - volgt morgen)

nieuws: Sony introduceert de A7r II met 42,4 megapixel fullframe bsi-sensor

[ Voor 24% gewijzigd door Yero op 10-06-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Bedenk me net dat ze met de power die ze in de R2 laten zien misschien de rolling shutter problemen van de S2 behoorlijk kunnen verbeteren. En wat te denken van low-light AF....

Wat een tijden. Omdat ik niet heel veel zou doen met 42.4 mpx denk ik dat ik wacht op de S2 :)

Btw, waarom geen II teken bij het embleem op de voorkant zoals bij de A7II.

[ Voor 12% gewijzigd door robbertvw op 10-06-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Yero schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:04:
[...]

De officiële adviesprijs was destijds 2100 euro. Maar dan nog blijft het inderdaad een aanzienlijk verschil ten opzichte van zijn voorganger.

Ik heb er ook snel iets over getikt op de frontpage. Mocht iemand nog foutjes spotten, geef een gil. ;)
(ik wilde de RX100 IV en RX10 II ook meepakken, maar dat was teveel voor dit bericht - volgt morgen)

Ik las dat de 5 assige stabilisatie niet met alle lenzen werkte. Uit de aankondiging op DPreview: "6. Some lenses are not compatible with 5-axis image stabilization."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Ik las dat de 5 assige stabilisatie niet met alle lenzen werkte. Uit de aankondiging op DPreview: "6. Some lenses are not compatible with 5-axis image stabilization."
Ik denk dat ze bedoelen dat het dan niet 5-assig is, maar iets minder - maar wel stabilisatie. Ik heb het destijds met de A7 II met diverse lenzen getest, ook oude handmatige en zelfs Canon EOS lenzen, en dat werkte uitstekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Yero op 10-06-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ja, dat zou ook kunnen. Het stond verder ook niet echt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

T kan ook zijn dat je 2 assen in de lens hebt en 3 in de body.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Zo werkt het:
  • Alle lenzen hebben stabilisatie over de roll-as
  • Alle lenzen waarvan de brandpunstafstand bekend is worden gestabiliseerd over de yaw- en pitch-as
  • A- en E-mount lenzen hebben ook stabilisatie over de X- en Y-as
  • Maar: E-mount lenzen met ingebouwde stabilisatie zullen gebruik maken yaw en pitch stabilisatie in de lens zelf (omdat deze vaak beter is), en dus alleen de roll-, X- en Y-as van de camera gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xzfQRUwEGVaHiIgrvsdYo8O0/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oOjMmw3ZdLHVQypEk1iDh17R/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat zijn indrukwekkende specs.
Houdt dat in dat het een volledig electronische shutter is geworden?

Maar wel nog steeds met Sony's compressie voor de RAW files, als ik het zo lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
henkie196 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 07:25:
Dat zijn indrukwekkende specs.

[...]

Houdt dat in dat het een volledig electronische shutter is geworden?

Maar wel nog steeds met Sony's compressie voor de RAW files, als ik het zo lees?
Er zit nog steeds een mechanische shutter in maar deze kan je (zoals ook bij de A7S) op de volgende manieren instellen:

- Volledig mechanische shutter, dus first curtain en second curtain
- EFCS: Elektronische first curtain maar mechanisch second curtain
- Volledig elektronisch

Nadelen van het gebruik van de volledige elektronische shutter is (op de A7S) rolling shutter bij snel bewegende onderwerpen of camera en voor flash sync moet ten minste EFCS gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je zou denken dat die rolling shutter wel minder zou moeten zijn geworden als ze aangeven dat ze de uitleessnelheid een stuk verbeterd hebben.

Voor landschappen lijkt me volledig electronisch wel fijn om maximale scherpte te halen (geen shutter vibration meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Wat ik wel jammer vind is dat Sony weer totaal geen verbeteringen toont in connectiviteit. Geen USB 3.0, geen 802.11ac, geen Bluetooth en geen USH-II Support. Ook input mogelijkheden zijn weer beperkt, voornamelijk door het ontbreken van een touchscreen. Dingen die bijvoorbeeld Samsung wel allemaal heeft in een camera van €1500 (de NX1) en zelfs in de NX500 van €750! Bij een camera van €3200 verwacht je toch wel iets beter.

En voordat er geroepen wordt: 'maar dat heb je toch helemaal niet nodig', echt wel:
  • USB 3.0: Sneller opladen, snellere bestandsoverdracht en betere remote tethering
  • 802.11ac: Betere remote control met liveview, draadloze tethering (!)
  • Bluetooth: Low engery verbinding onderhouden voor remote control en geotagging
  • USH-II: Sneller lezen/schrijven naar SD kaart, dus sneller de buffer legen en hogere burstrates
  • Touchscreen: Voornamelijk touchfocus (!), maar ook makkelijkere bediening
Zelf zou ik de terugkeer van GPS in camera's ook geweldig vinden, want foto's terugkijken en sorteren is gewoon zoveel leuker en makkelijker met locatie data erbij. Zelfs smartphones van minder dan €100 hebben GPS, dus dat moet het probleem niet zijn!

Oh en het structurele gebrek van een Intervalometer / Time-lapse modus in Sony camera's begint nu echt pijnlijk te worden. Met een resolutie van 7,952 x 5304 en BSI fullframe sensor was deze camera ideaal geweest voor 4K (3840*2160) en 8K (7680*4320) time-lapses, maar nee hoor, Sony vergeet weer een stukje software |:(

Voor de rest is het een geweldige en revolutionaire camera :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Even een opmerking: De max amperage voor USB 3.0 is niet anders dan voor USB 2.0 (1.5A zonder data overdracht, 0.5A met data overdracht), dus sneller opladen is er niet bij.

Verder wel eens met de rest van de opmerkingen, alhoewel ik voor de toevoeging van GPS wel graag eerst een langere batterijduur zou zien. Over batterijen en A7's gesproken, ik hoop dat ze nu eindelijk wel een externe acculader mee leveren. Zou toch niet zo mogen zijn dat je voor een € 3000 (schatting, ik zag iets voorbij komen van rond de $3000) standaard de camera aan een USB kabeltje moet hangen om de batterij op te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 11-06-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Bij de A7S (tot de A7r II introductie de duurste camera in de reeks) wordt een batterijlader + twee accu's meegeleverd. Ik ga er vanuit dat dit ook bij de A7r II zo zal zijn.

Overigens valt de prijs nog een stukje hoger uit: $3199 in de VS, maar hier gaat hij 3500 euro kosten! (adviesprijs incl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Yero schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:04:
[...]

De prijs in dollars van de a7r was 2200$ dus je kan een redelijke 1 op 1 omzetting doen. 3k euro zal hij wel worden.
Balance schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:39:
Wat ik wel jammer vind is dat Sony weer totaal geen verbeteringen toont in connectiviteit. Geen USB 3.0, geen 802.11ac, geen Bluetooth en geen USH-II Support. Ook input mogelijkheden zijn weer beperkt, voornamelijk door het ontbreken van een touchscreen. Dingen die bijvoorbeeld Samsung wel allemaal heeft in een camera van €1500 (de NX1) en zelfs in de NX500 van €750! Bij een camera van €3200 verwacht je toch wel iets beter.

En voordat er geroepen wordt: 'maar dat heb je toch helemaal niet nodig', echt wel:
  • USB 3.0: Sneller opladen, snellere bestandsoverdracht en betere remote tethering
  • 802.11ac: Betere remote control met liveview, draadloze tethering (!)
  • Bluetooth: Low engery verbinding onderhouden voor remote control en geotagging
  • USH-II: Sneller lezen/schrijven naar SD kaart, dus sneller de buffer legen en hogere burstrates
  • Touchscreen: Voornamelijk touchfocus (!), maar ook makkelijkere bediening
Zelf zou ik de terugkeer van GPS in camera's ook geweldig vinden, want foto's terugkijken en sorteren is gewoon zoveel leuker en makkelijker met locatie data erbij. Zelfs smartphones van minder dan €100 hebben GPS, dus dat moet het probleem niet zijn!

Oh en het structurele gebrek van een Intervalometer / Time-lapse modus in Sony camera's begint nu echt pijnlijk te worden. Met een resolutie van 7,952 x 5304 en BSI fullframe sensor was deze camera ideaal geweest voor 4K (3840*2160) en 8K (7680*4320) time-lapses, maar nee hoor, Sony vergeet weer een stukje software |:(

Voor de rest is het een geweldige en revolutionaire camera :P.
timelaps kan je gewoon downloaden als app. dat is min of meer intergrated dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Ik vroeg me zelf af, en ik zal vast niet de enige zijn: Waarom 42MP? Waarom niet gelijk naar de 48, 50 of 54, of lekker op 36 blijven hangen. 42 is zo'n rare tussen maat, het is maar een fractie hoger dan 36. En hier komt het antwoord:

36MP in een 3:2 sensor is 7360 x 4912 pixels (A7R), 42MP is 7,952 x 5304 pixels (A7R II) en 50MP is 8688 x 5792. Het verschilt dus wel wat, maar qua horizontale en verticale resolutie zijn beide maar 8% hoger. Klinkt als heel veel moeite voor een klein beetje opbrengst. Dus fotografie kon het motief niet zijn.

Toen ik nog eens goed naar die resoluties keek dacht ik: hé! 7952 is maar een heel klein beetje meer dan 7680, de horizontale breedte van 16:9 8K video! En 8K is weer het dubbele van 4K (3840), dus dat is een hele handige resolutie!

Nu blijkt dat de 36MP resoltie die er in 16:9 over blijft (7.952 x 4.472), toch nog te veel is om 30x per seconde te verwerken. De oplossing wat heel simpel kan met deze handige resolutie: 2x2 pixel binning. Hierbij zijn de pixels zo op elkaar aangesloten dat van een 4x4 pixel grid 4 pixels gemaakt kunnen worden zonder dat de processor daar bij hoeft te komen kijken. Dit gebeurd ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YgzLn1npAKZMx5cXih1cRHME/full.jpg
Disclaimer: Dit is het algemene principe van Pixel Binning op een Bayer sensor. Het kan zijn dat Sony een andere implementatie gebruikt.

Nu hebben we dus nog maar een kwart van de pixels, (3.976 x 2.236) (9MP), een hoeveelheid die de processor prima aan kan. Ik vermoed dat de processor gewoon direct een uitsnede van 3840*2160 pixels gebruikt, waardoor dus een zeer kleine 1.03 cropfactor ontstaat.

Maar we zijn nog niet klaar! Er is ook nog een 4k modus in Super 35 modus (24,89 x 18,66 mm), dus net iets groter dan een 16:9 crop van een APS-C sensor, maar met ongeveer dezelfde diagonaal (want: iets breder, maar minder hoog). Een groot voordeel is dat je hierbij APS-C lenzen kan gebruiken zoals de uitstekende Sony 18-105mm f/4 of velen anderen.
Sony heeft echter ook aangegeven dat in de Super 35 modus er geen pixel binning wordt toegepast maar dat binnen de crop volledige sensor wordt uitgelezen! Aangezien we weten dat de Super 35 modus 24,89mm breedt is, en een fullframe sensor 36mm breed is en dus 7.952 pixels bevat, geld: 7.952/36*24,89 = 5497 pixels. En waar kennen we die resolutie van? Exact, de Sony RX100 en RX10 serie met 5,472 pixels. Ze kunnen gewoon exact dezelfde algoritmes en processoren gebruiken voor de RX10 II, RX100 IV en A7R! Alle drie zullen ze dus een 5.472 x 3.080 (16,9MP) videostream downsamplen naar Ultra HD (3840*2160) en Full-HD (1920*1080) Drie vliegen in een klap!

En daarom, door de Ultra HD video eis, de Super 35 cropfactor en de verwante RX10 II en RX100 IV heeft de A7R II 42,2 MP, en geen 41 of 43 of nog wat anders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jammer dat er tot heden weinig interessante E-mount lenzen zijn :( Een vette 24-70mm f/2.8 zou wel welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

PageFault schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:39:
Jammer dat er tot heden weinig interessante E-mount lenzen zijn :( Een vette 24-70mm f/2.8 zou wel welkom zijn.
Ik snap niet waarom er weinig interessante e-mount lenzen zouden zijn. 35/1.4, 28/2, 55/1.8, Batis 85mm of Mitakon 85/1.2. En de cherry on top: Meyer-Optik-Görlitz Trioplan 100mm f2.8.
(De grote hoeveelheid manual focus glas van andere merken).
Je bedoelt te zeggen dat er te dure en weinig keuze in zoom lenzen zijn (geef ik je groot gelijk in), zoom lensen noem ik niet bepaald interessant.
Hier een idee: Lens plus adapter.

@mphilipp
Ik moet me zelf corrigeren ik heb eerst gezegd dat sony de a7rII nooit goed zou laten werken met andere fabrikanten als canon maar het tegenovergestelde is waar: (if rumors are true)
PDAF will work even with third-party lenses via existing adapters, including in continuous AF tracking mode.

This is potentially a huge deal - especially for Canon users. We've used an a7R II with a Canon 24-70mm lens and a Metabones adapter, and focus is indeed very fast indeed. We'll be looking at this in more depth as soon as we have a production sample camera, but for now, we're highly impressed.
En met een la-ea3 (zonder aparte fase detectie): Hier zelf lezen.
Additionally, the focal plane phase-detection AF system on the α7R II works well with Sony A-mount lenses when they are mounted on the camera using an LA-EA3 or LA-EA1 mount adapter. This allows users to enjoy the wide AF coverage of 399 focal plane phase-detection AF points, high-speed response and high tracking performance with a wider range of lenses. This marks the first time that the AF system of a mirrorless camera can achieve high performance with lenses originally designed for DSLRs.
Sonyalpharumors heeft het voor gekauwd het blijft interessant. Ben reuze benieuwd naar de real world tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Even terugkomend op de 24-70 f4 nog, ik zal wel niet erg kritisch zijn dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
D0gtag schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:25:
[...]

Ik moet me zelf corrigeren ik heb eerst gezegd dat sony de a7rII nooit goed zou laten werken met andere fabrikanten als canon maar het tegenovergestelde is waar: (if rumors are true)

[...]
Eerst zien dan geloven zeg maar, (en eerlijk gezegd geloof ik het niet) ik weet nog toen het bekend werd dat je via de Metabones even al je EF glas (feilloos) op de Sony A7/R kon gebruiken. Ik wil niet weten hoeveel van ons erin zijn getuind :+

40% sneller dan de oude A7R? Dat was een slak, mensen moeten niet teveel verwachten, zelfs met verbetering waarschijnlijk niet sneller dan de A7M2 (nog lang niet zo snel als een doorsnee DSLR)

Op eerste gezicht zien de specs er goed uit, maar IBIS en hogere MP kon je al verwachten. Dan heb je 4K video waar ik als fotograaf echt niks mee heb...
Ik ben wel zeer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe sensor op hoge ISO. Die was op de oude A7/R niet bepaald indrukwekkend. Als ze in de buurt komen van de A7S dan zou ik echt verrast zijn.

De stille shutter is natuurlijk zeer welkom. Vind het wel weer jammer van die NEX batterij, zo'n high end camera verdient echt een betere batterij EN een bijgeleverde lader is gewoon een must (ongeacht of je op Ebay goedkoop een noname kan halen met extra batterijen) Wil Sony zich eindelijk serieus genomen worden moeten ze niet gaan skimpen als een LCC prijsvechter. Welke idioot laadt z'n camera nou op via USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Terryb47 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 00:07:
[...]

Eerst zien dan geloven zeg maar, (en eerlijk gezegd geloof ik het niet) ik weet nog toen het bekend werd dat je via de Metabones even al je EF glas (feilloos) op de Sony A7/R kon gebruiken. Ik wil niet weten hoeveel van ons erin zijn getuind :+

40% sneller dan de oude A7R? Dat was een slak, mensen moeten niet teveel verwachten, zelfs met verbetering waarschijnlijk niet sneller dan de A7M2 (nog lang niet zo snel als een doorsnee DSLR)

Op eerste gezicht zien de specs er goed uit, maar IBIS en hogere MP kon je al verwachten. Dan heb je 4K video waar ik als fotograaf echt niks mee heb...
Ik ben wel zeer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe sensor op hoge ISO. Die was op de oude A7/R niet bepaald indrukwekkend. Als ze in de buurt komen van de A7S dan zou ik echt verrast zijn.

De stille shutter is natuurlijk zeer welkom. Vind het wel weer jammer van die NEX batterij, zo'n high end camera verdient echt een betere batterij EN een bijgeleverde lader is gewoon een must (ongeacht of je op Ebay goedkoop een noname kan halen met extra batterijen) Wil Sony zich eindelijk serieus genomen worden moeten ze niet gaan skimpen als een LCC prijsvechter. Welke idioot laadt z'n camera nou op via USB?
Voor 3500€ verwacht ik op z'n minst een lader, ik had de originele lader van me nex 7 behouden, zelfs de nex 5 had een lader mee. Kwa accu denk ik niet dat sony verkeerd zit, de d800 heeft een 2500mAh accu de np-fw50 is 1950mAh. De nikon d8X0 is twee keer het volume en massa van de a7, 'vind het niet zo gek dat er een 25% grotere accu in kan.

Metabones is niet sony, ik heb hem niet gekocht omdat ik toch geen interesse had in AF of canon glas, maar het was toch wel vrij snel duidelijk dat de focus traag zou zijn, iets wat ook niet anders kon toentertijd met de sensor techniek. Sony heeft nooit te kennen gegeven dat de A7x goed werkte met 3th party glas, het is te verwachten dat de adapter fabrikant anders beweert. Het verschil is dat Sony nu lijkt toe te geven aan de wil van de gemeenschap en het makkelijker te maken voor canon en nikon glas om te werken op de sony's. Hoe dan ook vind ik het toch een interessante move.

Niet te veel verwachten? de huidige a6000 is snel met focussen, aanzienlijk sneller dan de nex 6/7 was of de a7. a6000 heeft ~180 PDAF punten de a7rII heeft er 399. 40% sneller vond ik inderdaad ook een vaag verhaal aangezien de A7R helemaal geen PDAF heeft alleen contrast detectie, dus ik verwacht dat het persbericht een fout heeft, de A7II had 117 PDAF punten en was 30% sneller dan de A7 (zelfde sensor en zelfde aantal AF punten. Ik denk dat de A7RII 40% sneller is dan de A7II of dat het contrast detectie systeem 40% sneller is dan de A7R want anders zou het betekenen dat deze camera langzamer is met focussen dan de originele A7 (zoals gezegd was de A7 alleen sneller met focussen omdat de A7R PDAF miste). Het verhaal van de snelle focus met 3th party lenzen kwam overigens van DPreview administrator.
DPr
Sony says the on-sensor phase-detection AF can be used with A-mount lenses using the simpler LA-E3 adapter, rather than the LA-E4 that had an SLT mechanism built in. At the press launch in New York we even got a glimpse of the a7R II autofocusing Canon EF lenses using a Metabones electronic adapter. Focus appeared to be on par with OVF focus on a native Canon body, and the AF experience itself didn't appear to be limited simply because you're using a third party lens (full coverage and tracking are available).
Zoals met veel dingen als je niet overtuigd bent gewoon de reviews afwachten, maar de A7 en A7R waren relatief goedkoop voor wat je kreeg en sommige dingen waren nu eenmaal minder goed. Nu lanceren ze een camera met de prijs van een FF DSLR mag ik de verwachting dan ook hebben dat het pers verhaal waar is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
@D0gtag: ik was inderdaad niet specifiek genoeg: interessante, lichtsterke autofocus zoom objectieven. Dan laat ik de prijs nog even buiten beschouwing ;)

Ik hoop dat ze snel daar wat aan gaan doen, of andere merken zoals Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
D0gtag schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:03:
[...]

Metabones is niet sony, ik heb hem niet gekocht omdat ik toch geen interesse had in AF of canon glas, maar het was toch wel vrij snel duidelijk dat de focus traag zou zijn, iets wat ook niet anders kon toentertijd met de sensor techniek. Sony heeft nooit te kennen gegeven dat de A7x goed werkte met 3th party glas,

Niet te veel verwachten? 40% sneller vond ik inderdaad ook een vaag verhaal aangezien de A7R helemaal geen PDAF heeft alleen contrast detectie, dus ik verwacht dat het persbericht een fout heeft,
Sony heeft inderdaad nooit geroepen dat alles feilloos zou werken, wel dat je bijna alle soorten lenzen erop kan doen. Maar ik zie nu echt hetzelfde weer gebeuren: Canon shooters die mee worden gezogen in de hype. Dan helpt het helemaal niet dat iemand heeft geroepen dat Canon lenzen net zo snel autofocussen als op hun Canon body. Die claim was binnen hele korte tijd ontkend en weer aangepast.

Verder staat er toch echt " high speed AF response up to 40% faster than the original α7R"
Lijkt me sterk dat ze dat onjuist hebben gecommuniceerd? Ach we zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Balance schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:16:
[...]

Oneens. Zolang we aan bayer sensoren zitten kunnen we best flink hoge resoluties gebruiken. Voor een 100% pixel perfect afbeelding wil je downsamplen naar 1/4 van de resolutie, zodat je vier pixels en dus alle kleurinformatie (1x rood, 1x blauw en 2x rood) hebt. Als we uitgaan van een 50 MP sensor hebben we 8640*5760 pixels in 3:2 aspect ratio. Gedownsampled is dat 4320*2880, wat je al pixel voor pixel zou kunnen bekijken op een 5K scherm met een resolutie van 5120*2880. Als je dat op 300DPI wilt printen praat je over 14.4" * 9.6", oftewel 36.6cm * 24.4cm, waar je dus geen eens een A3 mee vol krijgt (42.0cm * 29.7 cm).

Nu zeg ik absoluut niet dat 50MP voor alle toepassingen beter is. Maar voor sommige toepassingen, waarbij je op pixel niveau perfecte foto's wilt hebben en waarbij sluitertijden langer kunnen zijn (en lichtgevoeligheid dus geen probleem is), zoals landschappen, architectuur en productfoto's heeft het wel degelijk nut.
Misschien ben je je er niet geheel bewust van, maar het leeuwendeel van de prints in museums van fotografen zijn (bij lange na) niet 300 dpi. En dat is ook helemaal niet belangrijk - er is namelijk zo iets als ' kijkafstand'. Veelal is 150 dpi al uitstekend voor grote prints (>1 meter breed). Ik heb zelf diverse exposities gehad waarbij ik 21mpixel materiaal op 1,40 breed printte voor museale expositie, en dat zag er echt extreem goed uit. Dichtbij komen kon ook prima (printers interpoleren namelijk zelf voor je), het punt waarbij je detaillverlies ging zien was absurd dichtbij (40cm oid). En dan alleen nog voor de geavanceerde pixel-peeper eigenlijk zichtbaar, de gemiddelde kunstliefhebber die is zich daar totaal niet van bewust.

Gaan we eens kijken naar hoe analoge fotografie werkt dan zie je dat dit proces eigenlijk al veel langer speelt - ja geweldig, 4x5" of 6x7 negatieven. Maar de uiteindelijke resolutie daarvan valt toch vaak wat tegen door ruis/korrel/scannen enz enz.

Ik durf dus gerust te stellen - en kan dat bewijzen - dat je met alles boven de 20 mpix echt uitstekende grootformaat prints kunt maken van museumkwaliteit.

Waar 50mpix goed voor is, is croppen. Of ruisreductie (aangezien de ruis ook kleiner wordt, is deze bij hogere iso's veel minder storend dan op een 21mpixel sensor met zelfde afdrukformaat). Tuurlijk krijg je er ook extra detail bij maar daar zit niemand echt op te wachten hoor. Bayer sensor techno-babbel en alles is geweldig, maar uiteindelijk helemaal geen issue. Sterker nog, als iedereen foveon sensoren zou hebben zou men tóch weer gaan interpoleren, je wil namelijk helemaal geen vierkante pixels zien in een print maar liever dat alles uiteindelijk 'zacht en rond' wordt naarmate je (te) dichtbij komt. Zo werken analoge prints ook; dat geeft een natuurlijker resultaat. Vergelijk het een beetje met gamen op FullHD zonder anti-aliassing of op 720p mét anti-aliassing. Die laatste zal veel prettiger ogen, zonder pixelige randen etc.

Zo zie je maar, dat Bayer-patroon is zo gek nog niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

D0gtag schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:20:
[...]
@mphilipp
(ik snap dat je niet eeuwig kan blijven wachten maar ik zou niet over de mk2 a7r beginnen als hij er niet bijna is. De a7r is nu bijna 2 jaar geleden geintroduceerd en komt nu - vooral in de vs- voor dump prijzen op de markt, dus je hebt of een goedkopere a7r of een betere mk2, maar je kan je geld maar 1x uitgeven :) )
Ik maakte er ook maar een beetje een grap van. Ik had al gedacht over die A7R MkII, en inmiddels heeft de realiteit ons ingehaald (ik was een paar dagen naar de 24H van Le Mans) en ga ik na verkoop van mijn Canon shizzle aan de Sony A7R MkII. Made up my mind. Lijkt me een dijk van een camera.

En even in het algemeen over de hele discussie over mijn keuze voor de Sony: ik ben geen nieuweling in de fotografie en heb na lang wikken en wegen, lezen over de camera, kijken naar wat ik wil bepaald dat ik die Sony wil. Ik heb dan ook geen zin om dat stuk te gaan bediscussiëren. Het is heel simpel, ik kan hier niet mijn hele gedachtenwereld neerleggen, dus lees je hier altijd een fractie van mijn overwegingen. Helaas krijg je dan te maken met het forum fenomeen dat er altijd wel iemand is die je gaat vastpinnen op één aspect en dan ontspoort de hele discussie. Om dat te voorkomen kap ik dat hiermee af. Het was ook helemaal geen vraag of ik het moest doen ja of nee, maar aandachtspunten voor lenzen enzo.
Dat ik zijdelings hardop dacht over het aanhouden van wat van mijn Canon lenzen wil niet zeggen dat ik de beslissing al heb genomen. Ik bekijk dat nog eens. Er zijn genoeg mensen die dat doen en er dik tevreden over zijn. Genoeg voor mij om dat te gaan onderzoeken. En het hangt er ook vanaf of ik alles voor een goede prijs kwijt kan. Als ze maar €50 voor mijn 24-105 geven, eet ik 'm liever op... :)

Het onderwerp lenzen is altijd goed voor verhitte duscussies; vergelijkbaar met olie- en bandendiscussies op auto- en motorfora. Zoals altijd: your mileage may vary. Eisen, wensen, ervaring en verwachtingen spelen een grote rol. Ik heb nooit heel veel op gehad met het gepixelpeep en metingen tot ver over de komma. Ik laat de praktijk spreken. Uiteraard ben ik niet ongevoelig voor reviews en metingen, maar dan wil ik altijd wel zelf de foto's bekijken en bepalen of ik het eens ben met de kritiek (voor mijn situatie).

Ooit heb ik hier op t.net een lensmeeting georganiseerd om van het eeuwige geleuter af te zijn dat alleen Canon L lenzen goed genoeg zijn en bv een Sigma of Tamron knudde is. Op de lensmeeting hebben we verschillende lenzen naast elkaar kunnen uittesten en onze eigen conclusies kunnen trekken. En dat is waar het om gaat. Ik ga nooit op mijn knietjes met de neuse tegen het scherm zoeken naar pixels die out of focus zijn :+
Misschien is dat voor de Sony ook wel eens leuk om te doen. Als er bv mensen zijn die met adapters allerlei excotische lenzen gebruiken is het erg leuk om dat ook een keer te proberen om te zien hoe dat gaat.

Kortom: het onderwerp Sony is voor mij relatief nieuw, hoewel ik al langer (sinds ie uit is) erg enthousiast over het ding ben en al een aantal reviews heb gelezen. En de praktijkervaringen die hier worden gedeels waardeer ik enorm. Alleen is het nu eenmaal zo dat iedereen zijn camera op een andere manier gebruikt. En hoewel ik niet uitsluit dat ik een aantal primes (al dan niet manual) aanschaf, komt er zeker een praktische zoom die ik bv op vakantie kan gebruiken. Welke? Geen idee. De handigstge/beste/goedkoopste... :X

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Gewoon lekker je lenzen houden, ze zullen namelijk perfect gaan werken op je A7R II! :)
AF with A-mount and third-party lenses
Sony says the on-sensor phase-detection AF can be used with A-mount lenses using the simpler LA-E3 adapter, rather than the LA-E4 that had an SLT mechanism built in. At the press launch in New York we even got a glimpse of the a7R II autofocusing Canon EF lenses using a Metabones electronic adapter. Focus appeared to be on par with OVF focus on a native Canon body, and the AF experience itself didn't appear to be limited simply because you're using a third party lens (full coverage and tracking are available).
Bron: DPReview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Balance schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:54:
Gewoon lekker je lenzen houden, ze zullen namelijk perfect gaan werken op je A7R II! :)
Eerst zien, dan geloven, zou ik zeggen. Maar je kan altijd de lenzen wat langer aanhouden en het zelf proberen. Werkt het niet lekker, kun je ze altijd nog verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Balance schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:54:
[...]

[...]
Ben erg benieuwd of AF echt zo goed zal zijn als op een canon body. Dat zou echt een huge verschil zijn tov een a7r + metabones + canonlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Balance schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:48:
Ik vroeg me zelf af, en ik zal vast niet de enige zijn: Waarom 42MP? Waarom niet gelijk naar de 48, 50 of 54, of lekker op 36 blijven hangen. 42 is zo'n rare tussen maat, het is maar een fractie hoger dan 36. En hier komt het antwoord:
Couldn't care less...als er maar mooie ploatjes uit komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bean77 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:13:
[...]
Ben erg benieuwd of AF echt zo goed zal zijn als op een canon body. Dat zou echt een huge verschil zijn tov een a7r + metabones + canonlens.
Ach..ik heb een Canon 5D MkI...echt veel slechter kan AF niet worden naar mijn idee... Ik ben gewoon helemaal verkeerd begonnen met DSLR's. Mijn eerste was een Canon 1D (MkI). En hoewel die maar een 4MP CCD had, was het een dijk van een camera, vooral de AF. Chimpen deed ik haast niet met dat ding omdat je er gewoon op kon vertrouwen dat het werkte. Hij had dan ook een dedicated processor voor de AF en die werkte gewoon heel erg goed. Je kon er een F1 auto die met 250kmh op je af kwam in focus houden tot 25m afstand. De 5D heeft Canon bewust 'gecastreerd' omdat ze bang waren dat profs 'm als tweede camera zouden nemen ipv een tweede 1Ds erbij. Heel erg jammer. De nieuwe 5D is een stuk beter, maar de MkI en II waren teleurstellend vond ik. In goed licht ging het wel, maar onder moeilijkere omstandigheden was het hit&miss.

Ik schrik wel een beetje van de prijs van die A7RII. Wat een bak geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Dan moet ik je toch erop wijzen dat de AF van de A7x cameras stuk voor stuk trager is dan de gemiddelde DSLR, inclusief de 5D1/2 die niet kan focussen volgens jou. Om dan nog maar over AF binnnenshuis te zwijgen, dat is een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
Ik gebruik al sinds lancering een A7 (met Metabones versie III) i.c.m. mijn Canon L glas. Ondanks dat de A7 qua sensor een capabele camera is heb ik het besluit genomen weer een FF Canon DSLR aan te schaffen.

Ik hou de A7 wel aan (als compacte oplossing - zeker icm mijn Canon RF lenzen). Een van de redenen is dat autofocus gewoon feiloos werkt icm mijn 1D3 en op de A7 AF geen optie is. Mocht het inderdaad zo zijn dat met de A7R II en een metabones de AF wél goed werkt moet ik toch nog eens gaan nadenken. Mijn 50L met IBIS lijkt me voor avondopnamen toch best leuk ;)

De Metabones is sowieso gelimiteerd qua lenzen die volledig (met AF) werken - mijn 85L werkt bijvoorbeeld niet (de versie II weer wel).

[ Voor 13% gewijzigd door mennovanw op 15-06-2015 16:41 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Terryb47 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:06:
Dan moet ik je toch erop wijzen dat de AF van de A7x cameras stuk voor stuk trager is dan de gemiddelde DSLR, inclusief de 5D1/2 die niet kan focussen volgens jou. Om dan nog maar over AF binnnenshuis te zwijgen, dat is een drama.
Weet ik. Daarom heb ik 'm ook nog niet... Ik twijfelde erg lang of ik het wel moest doen. Echter, mijn foto-wensen zijn veranderd. Ik heb de 1D en 5D op een hele andere manier gebruikt en ga die dingen (concerten/auto-motorsport) niet meer doen. Misschien incidenteel, maar het is niet meer zo belangrijk. En ik kan ook erg goed om beperkingen heen werken. Ik heb bv mooie autosportfoto's gemaakt met een compact en ook met mijn Samsung Note kan ik pans maken van een voorbij scheurende auto op Le Mans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik vermoed zelf dat Sony ergens in de komende 12 maanden met een A9 camera gaat komen. Een D4S / 1D X / 1D C concurrent. Ik vermoed zo'n lijstje:
  • ~20MP fullframe Exmor R (BSI) sensor
  • 15-20 fps RAW burst rate
  • 200+ contrast + 200+ phase detection AF
  • Full sensor readout 4k at 60fps (1:1 in Super 35 crop, ~5.5K in fullframe)
  • 1080p slowmotion @ 120 & 240fps
  • 5-Axis IBIS
  • Weather sealing
Daarmee heb je eigenlijk een A7R II maar dan met minder megapixels en flink verbeterde (Alpha 6000 / Samsung NX1 achtige) autofocus. Door minder megapixels kan je ook hogere burstrates halen en hogere framerates in video. Eventueel een nieuwe processor voor nog hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
mennovanw schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:07:
Mocht het inderdaad zo zijn dat met de A7R II en een metabones de AF wél goed werkt moet ik toch nog eens gaan nadenken. Mijn 50L met IBS lijkt me voor avondopnamen toch best leuk ;)
Als het zo is, dan hebben ze echt grote sprongen gemaakt in 1,5 jaar tijd. Maar het verschil tussen merken als canon/nikon vs Sony/Fuji/SAmsung e.d. wordt wel snel erg groot door de snelle ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Terryb47 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:29:
[...]
Verder staat er toch echt " high speed AF response up to 40% faster than the original α7R"
Lijkt me sterk dat ze dat onjuist hebben gecommuniceerd? Ach we zien wel :)
Een hands on:
The A7RII now has a 42.4 Megapixel full frame backlit sensor which allow the camera to do all sorts of things. 40% faster AF (and yes, it is much quicker than the old A7r and even the A7II it seems)
Balance schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:57:
Ik vermoed zelf dat Sony ergens in de komende 12 maanden met een A9 camera gaat komen. Een D4S / 1D X / 1D C concurrent. Ik vermoed zo'n lijstje:
  • ~20MP fullframe Exmor R (BSI) sensor
  • 15-20 fps RAW burst rate
  • 200+ contrast + 200+ phase detection AF
  • Full sensor readout 4k at 60fps (1:1 in Super 35 crop, ~5.5K in fullframe)
  • 1080p slowmotion @ 120 & 240fps
  • 5-Axis IBIS
  • Weather sealing
Daarmee heb je eigenlijk een A7R II maar dan met minder megapixels en flink verbeterde (Alpha 6000 / Samsung NX1 achtige) autofocus. Door minder megapixels kan je ook hogere burstrates halen en hogere framerates in video. Eventueel een nieuwe processor voor nog hogere snelheden.
Ergens de komende 12 maanden :)
Ik verwacht niet dat er een A9 komt met deze specificaties. Er komt wel een nieuwe a99 uit wat misschien ge-rebrand wordt naar een A9 (technisch gezien is het sowieso niet een traditionele DSLR en meer een MILC). Als het sony daadwerkelijk gelukt is om fase detectie net zo snel te maken als met een losse TTL sensor dan kunnen ze de half doorlatende spiegel achterwegen laten tada... Sony a9.
mennovanw schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:07:
... Mijn 50L met IBS lijkt me voor avondopnamen toch best leuk ;)
Met IBIS of BSI? waar ben je nu precies blij mee :P

[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 15-06-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
D0gtag schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:15:

[...]

Met IBIS of BSI? waar ben je nu precies blij mee :P
Een Immensely Badass Superfoto!! ;)

Point taken - ik vergat 'Image' even..

[ Voor 12% gewijzigd door mennovanw op 15-06-2015 16:42 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
en dus? Verderop in een reply zegt ie dat de AF snelheid van de A7RII ongeveer gelijk is aan de A7S, die weer vergelijkbaar is met de A7II
Dat ligt in de lijn der verwachtingen (de mijne in ieder geval) en is de A7RII niet aanzienlijk sneller dan de andere A7 cameras zoals jij dat schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Ik heb de A7R II gisteren in handen gehad in Londen. Hoewel niet onder ideale omstandigheden getest, is de autofocussnelheid is echt verbluffend snel. Zowel voor statische shots als tracking. De af zit op het niveau van de NX1 en is op het eerste gezicht zeker DSLR-waardig. Ik werk nog aan een item hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Terryb47 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 02:19:
[...]

en dus? Verderop in een reply zegt ie dat de AF snelheid van de A7RII ongeveer gelijk is aan de A7S, die weer vergelijkbaar is met de A7II
Dat ligt in de lijn der verwachtingen (de mijne in ieder geval) en is de A7RII niet aanzienlijk sneller dan de andere A7 cameras zoals jij dat schetst.
Waar schets ik dat de A7rII aanzienlijk sneller is dan de andere A7's?
Ik zei dat het een fout moest zijn dat de A7rII 40% sneller was dan de A7R, aangezien de A7 30% sneller was (dan de a7r) en de A7II 30% sneller dan de A7.
Nu ik het zo schrijf besef ik dat 30 procent over 30 procent 9 procent toename is dus 39% sneller :+
Hoe dan ook eerste hands on spreken over snelle camera. Wachten op de eerste reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
Eerste AF review van een Tamron lens met Canon mount op de A7RII.
https://www.youtube.com/watch?v=qW36e_icsic

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Hier nog een, boring gedeelte overgeslagen, focus snelheid van een 24mm canon EF lens.

Zoals hij zelf zegt: the proof of the pudding is in the eating.

[ Voor 7% gewijzigd door D0gtag op 16-06-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
Yero schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:48:
Ik heb de A7R II gisteren in handen gehad in Londen. Hoewel niet onder ideale omstandigheden getest, is de autofocussnelheid is echt verbluffend snel. Zowel voor statische shots als tracking. De af zit op het niveau van de NX1 en is op het eerste gezicht zeker DSLR-waardig. Ik werk nog aan een item hierover.
You lucky bastard :)
Was super gezellig om met nog een Sony liefhebber te praten tijdens de meet!!

Nu moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met de originele A7 of A7r maar de AF van de A7II en A7S vind ik al op DSLR niveau liggen. Zie ook mijn laatste foto in het solotestcasetopic waarbij in zeer moeilijke omstandigheden de AF van de A7S voldoende is om een snelle lock te krijgen. Als vergelijking gebruik ik dan de Nikon D750 waarbij de Nikon ook nog eens het voordeel heeft van AF hulplicht van de SB910.

Volgende week ga ik mijn eerste bruiloft schieten en ik ben totaal niet bang dat ik shots zal missen door de AF. Sterker nog door de trucjes die de A7 serie heeft (gezichtsherkenning/Eye AF) denk ik dat ik een prettigere ervaring zal hebben dan dat ik met Nikon zou hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
D0gtag schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Hier nog een, boring gedeelte overgeslagen, focus snelheid van een 24mm canon EF lens.

Zoals hij zelf zegt: the proof of the pudding is in the eating.
Die opmerking was toch voornamelijk bedoeld voor het video gedeelte? Kan het filmpje nu niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Software updates!De enige verbetering die Sony specificeert voor de A7 en A7R is een kortere opstarttijd, maar wellicht zitten er nog meer verbeteringen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

salutem schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:16:
[...]

Die opmerking was toch voornamelijk bedoeld voor het video gedeelte? Kan het filmpje nu niet kijken.
Klopt maar het is voor mij ook van toepassing op de camera en AF, dit zijn nog pre production units en ben benieuwd naar de oude minolta lenzen (die waren met in body motor drive..) en contax G(x)
Balance schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:22:
Software updates!De enige verbetering die Sony specificeert voor de A7 en A7R is een kortere opstarttijd, maar wellicht zitten er nog meer verbeteringen in.
Ik heb vorige maand nog 1.2 erop gezet... 2.0 zal wel 1.21 zijn uit japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
D0gtag schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:50:
[...]

Klopt maar het is voor mij ook van toepassing op de camera en AF, dit zijn nog pre production units en ben benieuwd naar de oude minolta lenzen (die waren met in body motor drive..) en contax G(x)
Same here, ik heb nu een pre-historische a200 met enkel beercan en wat andere oude Minolta lenzen, voor zover Ik het nu heb begrepen werkt alleen de adapter met Spiegel voor oude screw- amount en heb je dus enkel 19 AF points. Snelheid zou iig geen problem moeten zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Hier wat meer over mijn ervaring met de autofocus:
reviews: Sony A7R II-autofocus: zelfs vlot met Canon-lenzen
(ook third party lenzen van b.v. Canon zijn prima bruikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
D0gtag schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:50:
...
Ik heb vorige maand nog 1.2 erop gezet... 2.0 zal wel 1.21 zijn uit japan.
Het ziet er inderdaad meer uit als een 0.0.x update dan een x.0.0 update :P.

ISO Auto Minimum Shutter Speed
Prevent blur in a shot of a moving subject by setting a shutter speed at which ISO sensitivity starts changing when ISO AUTO (while in P or A mode, or in Multi Frame NR) is selected.
Bron: Sony, A7R II, Features
Minimum shutterspeed met auto ISO zit nu in de A7R II :D ! Nu nog de rest van de Alpha camera's updaten, want dit is een must have feature in je camera. Sony komt er ooit nog wel eens qua software :P.

Nu nog een intervalometer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Balance schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:10:
[...]
Minimum shutterspeed met auto ISO zit nu in de A7R II :D ! Nu nog de rest van de Alpha camera's updaten, want dit is een must have feature in je camera. Sony komt er ooit nog wel eens qua software :P.
Is die auto-iso wel betrouwbaar dan? Ik heb altijd een hekel aan zelf-denkende computers omdat ze geen idee hebben wat ik wil. Gaat ie niet de iso opkrikken omdat hij denkt dat het te donker is, terwijl het maar een stukje van het beeld is oid? Het zal wel sterk van de omstandigheden afhangen, maar ik denk dat ik het uit zou laten. Ander moet ik er steeds over nadenken of ik het moet uitschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
mphilipp schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:54:
...
Is die auto-iso wel betrouwbaar dan? Ik heb altijd een hekel aan zelf-denkende computers omdat ze geen idee hebben wat ik wil. Gaat ie niet de iso opkrikken omdat hij denkt dat het te donker is, terwijl het maar een stukje van het beeld is oid? Het zal wel sterk van de omstandigheden afhangen, maar ik denk dat ik het uit zou laten. Ander moet ik er steeds over nadenken of ik het moet uitschakelen...
Het gebruikt dezelfde metering die de A, S en P modus gebruiken (spot, center, avarage, multi mode, etc.). Alleen in de M(anual) modes bepaal je de volledige exposure triangle zelf (diafragma, sluitertijd, ISO), in alle andere modussen bepaald de camera een of meer van de drie zelf.

Mocht je het niet eens zijn met de ingestelde variabelen van de camera, kan je op Sony camera's het Exposure compensatie draaiwieltje gebruiken om vervolgens tot 3 stops meer of minder te belichten, met tussenstappen van 1/3 stop.

TL;DR: Als je alleen maar (M)anual schiet heeft dit voor jou geen meerwaarde. Als je graag van Apature priority gebruikt maakt is het een geweldige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mphilipp schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:54:
[...]

Dat heeft meer te maken met jouw lichtmeting dan met auto-iso. Hetgeen wat jij noemt, heb je ook met aperture of shutter priority. Als de lichtmeting niet goed is, geeft ie in die standen resp. een verkeerde sluitertijd dan wel verkeerde diafragma.

Edit: spuit elf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Universal Creations schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:11:
[...]
Dat heeft meer te maken met jouw lichtmeting dan met auto-iso.
Snap ik. Maar onder omstandigheden waaronder de automatische belichting goed/het beste werkt (lekker zonnig) heb je weer geen auto-iso nodig. Ik schiet meestal in diafragma voorkeur en let daarbij op de lichtmeter en ga af op mijn ervaring. En onder echt lastige omstandigheden (zoals een concert) heb je geen ros aan de belichtingsautomaat (hooguit als je 'm op spot zet, maar ook dat is geen garantie) dus dan gaat ook auto-iso de mist in.
Ik (maar dat is weer mijn ervaring) heb niet zo vaak onder omstandigheden geschoten waarin de iso steeds bijgesteld moest worden. Maar ik moet daarbij aantekenen dat ik een voorkeur heb voor lichtsterke lenzen. De meesten zijn 2.8 of minder en die ene 24-105 F4 heeft anti-bibber dus dan kom je weg met lange sluitertijden (en ik heb nog een vaste hand ook).

En...ik ben er te eigenwijs voor :+

Of misschien een erfenis van beginnen met een 1D MkI waar absoluut geen toeters en bellen op zitten, de ruis afgrijselijk is vanaf ISO400 (ik heb dan ook weinig begrip voor mensen die zeuren over ruis bij moderne cameras) , maar die supersnel is en superaccuraat focust. Dus daar heb ik me aan aangepast. Gewoon schieten zonder 'features'. Ook de 5D heeft niet zoveel poespas. Je went daar snel aan. Net als de analoge fotografen ie naar de lucht kijken en weten welke instellingen ze moeten toepassen om een goede foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Imaging Resource heeft een erg interessant interview met Kimio Maki, Senior General Manager, Digital Imaging Business Group, Sony Corporation en Mark Weir van Sony Electronics. Zoals gewoonlijk gaat Dave Etchells weer veel te diep in op de technische nerd shizzle :D.

De eerste vraag gaat over het aantal megapixels i! En zijn antwoord sloot aan op mijn analyse, het had inderdaad met de 4k video te maken! *O*

Vervolgens gaat het over het vervangen van aluminium door koper (wat 40% beter geleid) in de sensoren, de BSI structuur, 14-bit uncompressed RAW wat wellicht via firmware geupdate kan worden, het sneller uitlezen van de sensor en de gevolgen daarvan op de rolling shutter, technisch geneuzel over hoe doe A/D converters nu bij de RX10 II en RX100 IV op de achterkant van de sensor zitten i.p.v. ernaast. Voor de rest hebben ze een complete DRAM chip én low-level ISP op de achterkant van die Exmor RS sensor geïmplementeerd, is de rolling shutter in deze 1" sensor zo snel dat het praktisch als een global shutter functioneert.

Tot slot was er nog een demo van hoe de A7R II de hybrid autofocus gebruikte om eerst met phase detection de lens grof scherp te stellen, om vervolgens exact scherp te stellen met contrast detection, wat dus ook op o.a. Canon lenzen werkte. Ook lieten ze, volgens Dave, jaw dropping 4K video zien die was opgenomen in de Super35 modus (met de dus de 16MP / 5.5K readout) van de A7R II.

Lees het interview zelf, het is geweldig voor de innerlijke nerds in ons! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
D0gtag schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:53:
[...]

Waar schets ik dat de A7rII aanzienlijk sneller is dan de andere A7's?
hier? ;)
D0gtag schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:03:
[...]

Niet te veel verwachten? de huidige a6000 is snel met focussen, aanzienlijk sneller dan de nex 6/7 was of de a7. a6000 heeft ~180 PDAF punten de a7rII heeft er 399..... Ik denk dat de A7RII 40% sneller is dan de A7II [/url]

[...]
anyway, ik vind die filmpjes met Canon lenzen nou niet meteen overtuigend. Ik hoor een hoop gebliep maar zie geen eindresultaat. Uit eigen ervaring bliept m'n A7 ook icm adapter en Canon lens, de box wordt groen maar is dan net zo vaak out of focus als in focus 8)7 Ik heb dus genoeg reden om skeptisch te zijn. Wat ik al eerder zei, zien is geloven, hopelijk kan ik de camera zelf eens testen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Terryb47 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:01:
anyway, ik vind die filmpjes met Canon lenzen nou niet meteen overtuigend. Ik hoor een hoop gebliep maar zie geen eindresultaat. Uit eigen ervaring bliept m'n A7 ook icm adapter en Canon lens, de box wordt groen maar is dan net zo vaak out of focus als in focus 8)7 Ik heb dus genoeg reden om skeptisch te zijn. Wat ik al eerder zei, zien is geloven, hopelijk kan ik de camera zelf eens testen binnenkort.
Ik was ook erg sceptisch mbt AF op de A7RII, maar zoals ik nu de fimpjes zie is daar wel een super grote slag in gemaakt. Ik ben ook wel benieuwd wat de resultaten zijn van die ' piepjes'. Ik krijg het gevoel dat hij soms nog wat tijd nodig heeft en ben ook benieuwd hoe dit effect is in minder goed belichte situaties. Maar feit blijft als ik terugdenk aan mijn a7r+metabones+canon lenzen dat de AF echt heel erg vooruit gegaan is.
Denk ook dat deze a7rII een serieuze bedreiging is voor Canon met zijn nieuwe FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Het zelf ervaren is natuurlijk altijd het meest overtuigend. Zoals geschetst heb ik zelf ervaren dat de autofocus een +-factor tien sneller dan eerst. Ik heb eerder gewerkt met een A7-camera en een metabones adapter en had voor de test een A7S bij me. Met A7S (contrast af) metabones en Canon 40mm + 28mm duurde het scherpstellen zo'n 2 tot 4 seconden. Nu is het nagenoeg instant. Er zaten af en toe ook nog wel wat missers bij of momenten dat het langer duurden, bijvoorbeeld als er geen duidelijk onderwerp in beeld was, maar het overgrote merendeel was echt goed gefocust. Als in: goed scherpgesteld, ook achteraf geconstateerd door de gemaakte foto te bekijken en in te zoomen. De testcondities waren niet ideaal en meer tests zijn noodzakelijk, maar dat er een enorme sprong gemaakt is, lijkt mij overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Voor de mensen die timelapse missen:
http://www.sonyalpharumor...lapse-angle-shift-add-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Die app bestond al heel lang en was al heel lang energie vretende instabiele prut :P. Hopelijk hebben ze ook gelijk de performance aangepakt.

Edit: Aan deze video te zien is de App wel verbeterd sinds ik me er de laatste keer in verdiept heb. Er is nu bijvoorbeeld een video + foto mode beschikbaar, en ze hebben de auto expusure tracking verbeterd.

Alleen de deal breaker: Toen die gast een time-lapse van 10 seconden (24fps) wilde maken, met 1 schot per seconde duurde dat... 9 minuten! Terwijl 240 frames met 1 frame per seconden precies 4 minuten zou moeten duren. Dus van de intervalometer klopt geen zak 8)7.

[ Voor 42% gewijzigd door Balance op 17-06-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
240 foto's? Veel meer dan een 10s timelapse kun je dan ook niet maken, lijkt me. Anders is je batterij weer leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Balance schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:58:
[...]

Die app bestond al heel lang en was al heel lang energie vretende instabiele prut :P. Hopelijk hebben ze ook gelijk de performance aangepakt.

Edit: Aan deze video te zien is de App wel verbeterd sinds ik me er de laatste keer in verdiept heb. Er is nu bijvoorbeeld een video + foto mode beschikbaar, en ze hebben de auto expusure tracking verbeterd.

[video]
Alleen de deal breaker: Toen die gast een time-lapse van 10 seconden (24fps) wilde maken, met 1 schot per seconde duurde dat... 9 minuten! Terwijl 240 frames met 1 frame per seconden precies 4 minuten zou moeten duren. Dus van de intervalometer klopt geen zak 8)7.
Time-lapse heeft altijd prima gewerkt op de A7, energie vretend blijft het altijd aangezien het scherm aanblijft. Ik zeg ook niet dat het nieuw is alleen sommige mensen missen een 'native' systeem. volgens mij voldoet deze app prima aan de eisen. De accu van de A7(x) kan maar een x aantal shots doen dus meer dan 300 frames op de accu is moeilijk. Daar heb je ook deze voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb al een aantal keren de opmerking gelezen dat het grote scherm altijd aan blijft. Is het dus niet mogelijk om dat met een menuoptie of knoppie uit te zetten en alleen de AVF te gebruiken? Da's wel jammer. Ik zou 'm dus standaard zo gebruiken als dat kon. Ik kijk op mijn Canon ook niet op het scherm, en als ik wil chimpen kan ik altijd even op display drukken.

Snap ik dan weer niet...wat kost het nou om daar een functie voor te maken? Gaat meteen die accu weer langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 11-09 23:01
Hoezo moet je voor een timelapse functie op je camera betalen 8)7

Komt er nu ook al een appstore in je camera :X Gelukkig heb je op Canon Magic Lantern..

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
mphilipp schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:25:
Ik heb al een aantal keren de opmerking gelezen dat het grote scherm altijd aan blijft. Is het dus niet mogelijk om dat met een menuoptie of knoppie uit te zetten en alleen de AVF te gebruiken? Da's wel jammer. Ik zou 'm dus standaard zo gebruiken als dat kon. Ik kijk op mijn Canon ook niet op het scherm, en als ik wil chimpen kan ik altijd even op display drukken.

Snap ik dan weer niet...wat kost het nou om daar een functie voor te maken? Gaat meteen die accu weer langer mee.
Het lcd-scherm staat inderdaad soms onnodig lang aan. Bijvoorbeeld als je 's avonds lange sluitertijden gebruikt.

Het is wel mogelijk om alleen de evf te gebruiken via een optie in het menu. Het lcd-scherm blijft dan uitstaan in alle situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Yero schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:34:
[...]

Het lcd-scherm staat inderdaad soms onnodig lang aan. Bijvoorbeeld als je 's avonds lange sluitertijden gebruikt.

Het is wel mogelijk om alleen de evf te gebruiken via een optie in het menu. Het lcd-scherm blijft dan uitstaan in alle situaties.
Dat is wel jammer dat zoiets ontbreekt. Mijn gx7 heeft een (display) knop maarmee ik de overlay/info van het lcd kan uitschakelen, alsmede de lcd zelf (paar keer drukken)
oja en heeft gewoon een ingebouwde intervalometer B-)

Daarnaast kan ik een standby tijd instellen dat het scherm automatisch na een tijdje uit gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 18-06-2015 09:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

mrc4nl schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:02:
[...]

Dat is wel jammer dat zoiets ontbreekt. Mijn gx7 heeft een (display) knop maarmee ik de overlay/info van het lcd kan uitschakelen, alsmede de lcd zelf (paar keer drukken)
oja en heeft gewoon een ingebouwde intervalometer B-)

Daarnaast kan ik een standby tijd instellen dat het scherm automatisch na een tijdje uit gaat.
Das wel jammer ja, maar mijn A7 heeft een aan knop waarbij de Fullframe sensor actief wordt, op de voorkant zit een knop als ik die indruk en de lens afdraai kan ik er een f1.2 opzetten.
(dan heb ik gewoon echte DOF)
:+

Het zit er nou eenmaal niet op, je kan altijd kijken naar alles wat er ontbreekt ik kijk liever naar alles wat hij heeft. Ik schakel me camera overigens continue aan uit (met rondlopen), bij de tijd dat de camera aan me gezicht zit is hij opgestart en moet ik nog focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik vind het daaraantegen gewoon hardstikke lomp dat je je scherm niet kan uitzetten. (ja hij wordt zwart maar gaat niet uit 8)7 welke idioot die dat heeft bedacht...

Ik heb dat nog nooit bij cameras van andere merken gehad .zo moeilijk kan het niet zijn om die optie programmeerbaar te maken. Het is gewoon weer eigenwijs zijn van Sony, netals de omslachtige manier van firmware updaten aan de USB kabel, dat valt gewoon niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

D0gtag schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:17:
[...]

Das wel jammer ja, maar mijn A7 heeft een aan knop waarbij de Fullframe sensor actief wordt, op de voorkant zit een knop als ik die indruk en de lens afdraai kan ik er een f1.2 opzetten.
(dan heb ik gewoon echte DOF)
:+

Het zit er nou eenmaal niet op, je kan altijd kijken naar alles wat er ontbreekt ik kijk liever naar alles wat hij heeft. Ik schakel me camera overigens continue aan uit (met rondlopen), bij de tijd dat de camera aan me gezicht zit is hij opgestart en moet ik nog focussen.
Hurr hurr. Punt is dat het gewoon jammer is dat Sony met de software niet goed over na heeft gedacht. Terwijl het makkelijk te fixen valt met een update. Want de A7 is qua specs een hele mooie camera, beetje zonde van zon mooie camera als ie brakke software/functies heeft? Daar zou sony wat aan moeten doen toch? :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

D0gtag schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:17:
[...]
Het zit er nou eenmaal niet op, je kan altijd kijken naar alles wat er ontbreekt ik kijk liever naar alles wat hij heeft.
Ja, duh! :+
Het zit er niet op, maar het is wel een dingetje bij een camera waarbij (blijkbaar) accuduur al een dingetje is. Dan wil je het liefst de overbodige zaken uitschakelen. Maar goed om te horen dat je wel degelijk alleen de EVF kunt instellen. Hopelijk houdt ie dat vast of kun je een van de custom button programmeren met die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn a7 ontvangen. Staat belachelijk goedkoop voor een ff camera.

Nu heb ik wel voor dat diafragma op F-- blijft staan. Ondanks dat ik de Sony kitlens (28-70 f3.5-5.6 iets) gemonteerd heb. Zit nog geen kaartje in maar lijkt me straf dat ik dan geen diafragma kan kiezen. Vanavond nog eens verder proberen. Lens blijft duidelijk volledig dicht staan. Aan zoeker/beeld heb ik zo niet veel.

Verder iemand ervaring met de sigma 35mm f1.4 met Nikon vatting icm de goedkoopste metabones adapter (niet de G versie). Er zit geen diafragma ring op. Waar kan ik me dan aan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:33:
Gisteren mijn a7 ontvangen. Staat belachelijk goedkoop voor een ff camera.

Verder iemand ervaring met de sigma 35mm f1.4 met Nikon vatting icm de goedkoopste metabones adapter (niet de G versie). Er zit geen diafragma ring op. Waar kan ik me dan aan verwachten?
Simpel: zit er bij een Nikon lens geen diafragma ring?, dan heb je de duurdere g versie adapter nodig (zonder glas). Die adapter heeft een ring waarmee je traploos het diafragma regelt.

Als je de goedkopere f adapter versie kiest zit je de hele tijd met dicht diafragma te schieten (f22-f32) beetje zonde van zo'n f1.4 lens

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 19-06-2015 09:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie al dat er een betaalbare versie van de G adapter bestaat ook bij metabones. Ik keek naar een +/-600 EUR kostend stuk. Dan kan ik voor die paar G lenzen die ik heb wel de G variant nemen.

Wat m'n lensprobleem betreft. Hier een foto van wat ik te zien krijg. Lens zelf staat er ook op, zou zo goed gemonteerd moeten zitten volgens handleiding.

Net nog een volledige reset van de camera gedaan maar geeft geen soelaas. Ik heb alleen deze kitlens in E-mount, komt pas uit verpakking. De lens maakt ook wel 2x kort een ratelend geluid bij opstarten. Staat ook op MF in zoeker. En als ik dan manueel focus zie ik weinig veranderen in beeld (al kan dat te maken hebben met de mega hoge iso om ook maar iets van beeld te hebben op kleinste opening).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/IMG_20150619_201248.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:26:
Ik zie al dat er een betaalbare versie van de G adapter bestaat ook bij metabones. Ik keek naar een +/-600 EUR kostend stuk. Dan kan ik voor die paar G lenzen die ik heb wel de G variant nemen.

Wat m'n lensprobleem betreft. Hier een foto van wat ik te zien krijg. Lens zelf staat er ook op, zou zo goed gemonteerd moeten zitten volgens handleiding.

Net nog een volledige reset van de camera gedaan maar geeft geen soelaas. Ik heb alleen deze kitlens in E-mount, komt pas uit verpakking. De lens maakt ook wel 2x kort een ratelend geluid bij opstarten. Staat ook op MF in zoeker. En als ik dan manueel focus zie ik weinig veranderen in beeld (al kan dat te maken hebben met de mega hoge iso om ook maar iets van beeld te hebben op kleinste opening).

[afbeelding]
Hoeveel ervaring met fotografie camera's heb je?
Volgens mij kan je de diafragma (en iso) niet aanpassen op de autostand, ik kan aan die foto niet zien wat je doet. Doet de lens het wel met AF?
Zet hem op A stand dan kan je diafragma wel aanpassen (en ook ISO)
Ik raad je aan even in te lezen over de werking van de A7, een paar pagina's terug heb ik een boek aan gegeven die wat dieper ingaat op werking van de A7.

[ Voor 3% gewijzigd door D0gtag op 19-06-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:50:
[...]

Hoeveel ervaring met fotografie heb je?
Volgens mij kan je de diafragma niet aanpassen op de autostand, ik kan aan die foto niet zien wat je doet. Doet de lens het wel met AF?
Ik raad je aan even in te lezen over de werking van de A7, een paar pagina's terug heb ik een boek aan gegeven die wat dieper ingaat op werking van de A7.
Vrij veel ervaring. Alleen wel met Nikon materiaal. Sony is nieuw voor me. De f-- krijg ik op Nikon bij non ai lenzen.

Terug naar de Sony. Het is de kitlens (af lens zonder diafragma ring) die ik er volgens instructies opgezet heb (andere richting dan f-Mount). Bij inschakelen camera maakt de lens 2x kort ratelend geluid vergelijkbaar met oude af systemen. Ik zie daarbij het diafragma ook bewegen in de lens maar heel weinig. Lijkt vast te zitten. Gaat hooguit 1mm open.

Op de camera zie ik de af-s indicatie veranderen naar mf na die 2 pogingen en diafragma blijft al die tijd f-- aangeven. Alles staat daarbij nog op auto. Als ik naar m ga waar ik gewoonlijk mee werk dan zie ik geen verandering. Sluitertijd kan ik aanpassen maar dat is natuurlijk op de camera.

Gezien lens volledig dicht staat zie ik weinig in zoeker/op LCD dus kan niet goed oordelen wat de focus ring doet maar lijkt weinig effect te hebben. Sowieso valt er op dat diafragma weinig scherp te stellen.

Zoom werkt correct.

Omdat de body zelf geen kuren lijkt te vertonen en zich goed gedraagt op communicatie met lens na icm de vreemde geluiden van de lens vermoed ik dat die lens het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10
Terug naar de winkel en laat hun het maar uitzoeken, zou ik zeggen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:40:
Hoezo moet je voor een timelapse functie op je camera betalen 8)7

Komt er nu ook al een appstore in je camera :X Gelukkig heb je op Canon Magic Lantern..
Dus dat je (al is het betaald) ondersteund die optie kan toevoegen is slechter dan wanneer dat via een third party hack moet gebeuren?
Nikon geeft me die optie trouwens standaard v.z.i.w., op de D7100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:08:
[...]

Vrij veel ervaring. Alleen wel met Nikon materiaal. Sony is nieuw voor me. De f-- krijg ik op Nikon bij non ai lenzen.

Terug naar de Sony. Het is de kitlens (af lens zonder diafragma ring) die ik er volgens instructies opgezet heb (andere richting dan f-Mount). Bij inschakelen camera maakt de lens 2x kort ratelend geluid vergelijkbaar met oude af systemen. Ik zie daarbij het diafragma ook bewegen in de lens maar heel weinig. Lijkt vast te zitten. Gaat hooguit 1mm open.

Op de camera zie ik de af-s indicatie veranderen naar mf na die 2 pogingen en diafragma blijft al die tijd f-- aangeven. Alles staat daarbij nog op auto. Als ik naar m ga waar ik gewoonlijk mee werk dan zie ik geen verandering. Sluitertijd kan ik aanpassen maar dat is natuurlijk op de camera.

Gezien lens volledig dicht staat zie ik weinig in zoeker/op LCD dus kan niet goed oordelen wat de focus ring doet maar lijkt weinig effect te hebben. Sowieso valt er op dat diafragma weinig scherp te stellen.

Zoom werkt correct.

Omdat de body zelf geen kuren lijkt te vertonen en zich goed gedraagt op communicatie met lens na icm de vreemde geluiden van de lens vermoed ik dat die lens het probleem is.
als ik het zo hoor en zie lijkt het inderdaad dat je diafragma niet helemaal lekker is, en niet open wil.
beeld hoort niet zo donker te zijn ziet er ook niet scherp uit (diffractie).Ook in auto modus hoort een camera aan te geven welke diafragma instelling hij gaat kiezen. Nu staat er niets.Het diafragma is normaal gesproken tijdens de liveview helemaal open. (of je moet DOF previes aan hebben maar dan nog hoort het gekozen f-waarde in het display te staan). De andere reden om niet wide open te zijn tijdens livevieuw is als het ontzettend fel is buiten, dan knijpt ie m en beetje.

beidde lijkt niet het geval te zijn, ik zou er mee terug gaan.

Dat ratelende geluid komst als het goed is van het focuselement omdat ie in een magnetish veld zweeft ipv met tandwieltjes wordt aangedreven. en zegt verder niets

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 19-06-2015 22:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 11-09 23:01
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:17:
[...]

Dus dat je (al is het betaald) ondersteund die optie kan toevoegen is slechter dan wanneer dat via een third party hack moet gebeuren?
Nou, ik heb toch wat gemengde gevoelens bij de weg die Sony inslaat.

Er zijn al producten (DAF vrachtwagens) op de markt, die gewoonweg wel alle functionaliteit hebnen ingebouwd, maar waarbij je moet betalen wanneer je die ook allemaal wilt gebruiken. Ik sprak laatst op een conferentie een bedrijf die dit nu op grotere schaal in andere producten wil gaan toepassen. Je Sony camera zou dus in eerste instantie goedkoop maar bekreupelt kunnen zijn, en later kun je via opties een hogere FPS, 4K-movie, HDR, panorama, en andere features kunnen toevoegen.

Canon had ik er misschien niet bij moeten halen ;)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1 ... 9 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies